ORDIN Nr. 473
din 9 iunie 2009
privind procedura de
acordare, suspendare si retragere a deciziei de acreditare a furnizorilor de
servicii de certificare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 411 din 16 iunie 2009
Având în vedere prevederile art. 36 şi 37 din Legea nr.
455/2001 privind semnătura electronică, precum şi ale art. 16-20 din Normele
tehnice şi metodologice pentru aplicarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura
electronică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2001, cu modificările
ulterioare,
în temeiul art. 4 alin. (1) pct. 55 şi al art. 6 alin.
(6) din Hotărârea Guvernului nr. 12/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul comunicaţiilor şi societăţii
informaţionale emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Prezentul ordin se aplică furnizorilor de
servicii de certificare care doresc să îşi desfăşoare activitatea ca furnizori
acreditaţi şi stabileşte procedura privind acordarea, suspendarea şi retragerea
deciziei de acreditare a furnizorilor de servicii de certificare de către Ministerul
Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, autoritatea de reglementare şi
supraveghere specializată în domeniu.
(2) Prezentul ordin stabileşte conţinutul, durata de
valabilitate şi efectele suspendării sau retragerii deciziei de acreditare a
furnizorilor de servicii de certificare.
Art. 2. -In înţelesul prezentului ordin, termenii de
mai jos au următoarele semnificaţii:
a) autoritate - Ministerul Comunicaţiilor şi
Societăţii Informaţionale, în calitate de autoritate de reglementare şi
supraveghere specializată în domeniu, conform art. 25 şi 26 din Legea nr.
455/2001 privind semnătura electronică;
b) acreditare - calificativul acordat de către
autoritate unui furnizor de servicii de certificare, la solicitarea acestuia,
în urma verificării documentaţiei şi a raportului de audit efectuat de o terţă
parte, în vederea stabilirii concordanţei dintre sistemele, procedurile şi
practicile afirmate şi cele existente în realitate;
c) audit - procesul de verificare a
concordanţei dintre sistemele, procedurile şi practicile afirmate de către
furnizorul de servicii de certificare care solicită acreditarea şi cele
existente în realitate;
d) auditor- persoana juridică numită de către
autoritate pentru efectuarea auditului de acreditare, în urma evaluării
îndeplinirii criteriilor de selecţie;
e) registru - Registrul furnizorilor de servicii
de certificare, care este constituit şi actualizat de către autoritate şi care
are rolul de a asigura, prin efectuarea înregistrărilor prevăzute de Legea nr.
455/2001, stocarea datelor de identificare şi a unor informaţii legate de
activitatea furnizorilor de servicii de certificare, precum şi informarea
publicului cu privire la datele şi informaţiile stocate.
Art. 3. - Furnizorul de servicii de certificare care
doreşte să fie acreditat va înainta autorităţii o cerere scrisă pentru
începerea procedurii de acreditare. Forma şi conţinutul acestei cereri sunt
prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - (1) Verificarea îndeplinirii condiţiilor de
acreditare se face de către un auditor numit de către autoritate în urma
parcurgerii procedurii prevăzute la alin. (2)-(7).
(2) Numirea auditorului se face în urma unui proces de
calificare, pe baza criteriilor stabilite de către autoritate şi în urma selecţiei
acestuia dintre candidaţii calificaţi.
(3) In acest scop autoritatea va face public anunţul
de selecţie odată cu punerea la dispoziţie oricărei părţi interesate, contra
cost, a condiţiilor de calificare. Anunţul va cuprinde inclusiv data-limită de
depunere a documentaţiei de calificare.
(4) Orice persoană juridică care a intrat în posesia
condiţiilor de calificare conform alin. (3) poate participa la procesul de
calificare.
(5) Autoritatea verifică documentele de calificare din
partea candidaţilor şi respectarea criteriilor stabilite.
(6) In termen de 30 de zile de la data primirii cererii
pentru începerea procedurii de acreditare, autoritatea întocmeşte şi comunică
furnizorului de servicii de certificare lista candidaţilor calificaţi.
(7) Furnizorul de servicii de certificare care
solicită acreditarea selectează dintre candidaţii calificaţi auditorul care va
fi numit de către autoritate pentru efectuarea auditului de acreditare.
Art. 5. - (1) In urma selecţiei efectuate de către
furnizorul de servicii de certificare, autoritatea emite decizia de numire a
auditorului.
(2) Numirea auditorului se face prin ordin al
ministrului comunicaţiilor şi societăţii informaţionale. Forma şi conţinutul
ordinului de numire sunt prevăzute în anexa nr. 2, care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 6. -Auditul se realizează pe cheltuiala
furnizorului de servicii de certificare.
Art. 7. - Pe perioada efectuării auditului, autoritatea
poate solicita orice documente referitoare la activitatea furnizorului de
servicii de certificare care solicită acreditarea şi poate desemna personal
propriu pentru a participa la procesul de audit.
Art. 8. - (1) Rezultatul auditului efectuat asupra
activităţii furnizorului de servicii de certificare va fi prezentat sub forma
unui raport de audit însoţit de opinia de audit.
(2) Autoritatea îşi rezervă dreptul de a respinge
cererea de acreditare în urma analizei raportului de audit, precum şi în cazul
unei opinii de audit exprimate cu rezerve.
(3) In cazul unor observaţii referitoare la raportul de
audit prezentat, autoritatea are obligaţia comunicării acestora atât
furnizorului de servicii de certificare, cât şi auditorului, în termen de 5
zile de la prezentarea raportului.
Art. 9. - (1) In termen de 10 zile de la prezentarea
opiniei de audit favorabile, autoritatea emite decizia de acreditare şi înscrie
în registru menţiunea privind acreditarea furnizorului de servicii de
certificare.
(2) Acreditarea se face prin ordin al ministrului
comunicaţiilor şi societăţii informaţionale. Forma şi conţinutul ordinului de
acreditare sunt prevăzute în anexa nr. 3, care face parte integrantă din
prezentul ordin.
(3) In cazul respingerii cererii de acreditare,
autoritatea va comunica furnizorului motivele respingerii.
Art. 10. - (1) Procedura de suspendare sau de retragere
a deciziei de acreditare este prevăzută la art. 19 şi 20 din Normele tehnice şi
metodologice pentru aplicarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2001, cu modificările ulterioare.
(2) Suspendarea sau retragerea deciziei de acreditare
se face prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi societăţii informaţionale.
(3) Pe perioada suspendării acreditării furnizorului de
servicii de certificare încetează dreptul acestuia de a folosi în toate
activităţile pe care le desfăşoară o menţiune distinctivă care să se refere la
această calitate.
(4) Semnăturile electronice extinse bazate pe
certificate calificate eliberate de către furnizorul de servicii de certificare
pe perioada suspendării acreditării sunt exceptate de la prevederile art. 9
alin. (2) din Legea nr. 455/2001.
(5) In cazul suspendării sau retragerii acreditării
acordate furnizorului de servicii de certificare, autoritatea va face
menţiunile necesare în registru.
Art. 11. - (1) La data intrării în vigoare a
prezentului ordin se abrogă Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru
Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei nr. 31/2008 privind
procedura de acreditare a furnizorilor de servicii de certificare, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46 din 21 ianuarie 2008.
(2) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul comunicaţiilor şi societăţii informaţionale,
Gabriel Sandu
ANEXA Nr. 1
CERERE PENTRU ÎNCEPEREA PROCEDURII DE
ACREDITARE
Stimate Domnule Ministru,
Având în vedere prevederile art. 4 alin. (1) pct. 55
din Hotărârea Guvernului nr. 12/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, cu modificările şi
completările ulterioare, în temeiul dispoziţiilor art. 36 din Legea nr.
455/2001 privind semnătura electronică şi ale art. 16 din Normele tehnice şi
metodologice pentru aplicarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2001, cu modificările ulterioare,
vă solicităm să dispuneţi începerea procedurii de acreditare a(numele şi
prenumele/denumirea
solicitantului)...............................................................,
furnizor de servicii de certificare, având domiciliul/sediul în(adresa
completă, inclusiv telefon şi
fax)...........................................................................................,
înregistrată la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul
........................, cod unic de înregistrare/cod de identificare fiscală
................., reprezentat legal prin (numele şi prenumele)
...................................................... , domiciliat(ă) în
(adresa completă, inclusiv telefon)
.....................................................................................,
identificat(ă) prin actul de identitate (serie, număr, cod numeric
personal).............................................................
Semnătura reprezentantului legal şi ştampila
solicitantului
....................................................................................
ANEXA Nr. 2
ORDIN DE DESEMNARE A AUDITORULUI
Având în vedere prevederile Legii nr. 455/2001 privind
semnătura electronică, precum şi ale Normelor tehnice şi metodologice pentru
aplicarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2001, cu modificările ulterioare,
în baza Ordinului ministrului comunicaţiilor şi societăţii
informaţionale nr. 473/2009 privind procedura de acordare, suspendare şi
retragere a deciziei de acreditare a furnizorilor de servicii de certificare,
în temeiul art. 4 alin. (1) pct. 55 şi al art. 6 alin.
(6) din Hotărârea Guvernului nr. 12/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, cu modificările şi
completările ulterioare,
având în vedere Referatul de aprobare
nr........../.......al Direcţiei.........1,
ministrul comunicaţiilor şi societăţii
informaţionale emite prezentul ordin.
Art. 1. -(denumirea
auditorului).................................................., cu
domiciliul/sediul în......................., înregistrat la Oficiul
Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul................., cod unic de
înregistrare/cod de identificare fiscală................., este desemnat pentru
a efectua auditul în vederea acreditării furnizorului de servicii de
certificare(denumirea
furnizorului)................................................
Art. 2. - (denumirea
auditorului)..............................................va prezenta
Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale raportul de audit,
însoţit de opinia de audit, efectuate în vederea acreditării furnizorului de
servicii de certificare(denumirea
furnizorului)........................................................., în
termen de 30 de zile de la comunicarea prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se comunică(denumirea
auditorului).............................................
Ministrul comunicaţiilor şi societăţii informaţionale,
...........................................................................
Ordin nr......./..........
Bucureşti
1 Se va menţiona
denumirea direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Comunicaţiilor şi
Societăţii Informaţionale care îndeplineşte atribuţiile de punere în aplicare a
Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.
ANEXA Nr. 3
ORDIN DE ACREDITARE
Având în vedere prevederile Legii nr. 455/2001 privind
semnătura electronică, precum şi ale Normelor tehnice şi metodologice pentru
aplicarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2001, cu modificările ulterioare,
în baza Ordinului ministrului comunicaţiilor şi
societăţii informaţionale nr. 473/2009 privind procedura de acordare,
suspendare şi retragere a deciziei de acreditare a furnizorilor de servicii de
certificare,
în temeiul art. 4 alin. (1) pct. 55 şi al art. 6 alin.
(6) din Hotărârea Guvernului nr. 12/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, cu modificările şi
completările ulterioare,
având în vedere Referatul de aprobare
nr........../.......al Direcţiei.........1,
ministrul comunicaţiilor şi societăţii informaţionale
emite prezentul ordin.
Art. 1. -Incepând cu data comunicării prezentului
ordin,(denumirea
furnizorului)................................................dobândeşte
calitatea de furnizor acreditat de servicii de certificare.
Art. 2. -Acreditarea se acordă pe o perioadă de 3 ani
de la data comunicării prezentului ordin şi poate fi reînnoită pe baza
procedurii prevăzute în Ordinul ministrului comunicaţiilor şi societăţii
informaţionale nr...............................privind procedura de acreditare
a furnizorilor de servicii de certificare.
Art. 3. - Prezentul ordin se comunică(denumirea
furnizorului)....................................................................atât
pe suport hârtie, cât şi în format electronic, semnat digital.
Ministrul comunicaţiilor şi societăţii informaţionale,
..........................................................................
Ordin nr................................
Bucureşti
1 Se va menţiona
denumirea direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Comunicaţiilor şi
Societăţii Informaţionale care îndeplineşte atribuţiile de punere în aplicare a
Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.