ORDIN Nr. 499
din 5 octombrie 2010
pentru punerea în aplicare a
Regulamentului privind analiza si solutionarea plângerilor referitoare la încalcarea
prevederilor art. 5, 6 si 9 din Legea concurentei nr. 21/1996 si a prevederilor
art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene
ACT EMIS DE:
CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 687 din 12 octombrie 2010
In baza prevederilor art. 20 alin. (4) lit. d), ale
art. 21 alin. (2) şi ale art. 27 alin. (2) şi (4), precum şi ale art. 28 alin.
(1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare,
preşedintele Consiliului Concurenţei emite următorul ordin:
Art. 1. -In urma adoptării în plenul Consiliului
Concurenţei se pune în aplicare Regulamentul privind analiza şi soluţionarea
plângerilor referitoare la încălcarea prevederilor art. 5, 6 şi 9 din Legea
concurenţei nr. 21/1996 şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind
funcţionarea Uniunii Europene, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Compartimentele de
specialitate din cadrul Consiliului Concurenţei vor urmări punerea în aplicare
a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 81/2004 privind
punerea în aplicare a Regulamentului pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu
modificările şi completările ulterioare, privind practicile anticoncurenţiale
în cazul plângerilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 13 mai 2004, şi Ordinul
preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 90/2005 pentru punerea în aplicare a
Instrucţiunilor privind soluţionarea de către Consiliul Concurenţei a plângerilor referitoare la
prevederile art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi
completările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 3 iunie 2005, se abrogă.
Art. 4. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului
Concurenţei,
Bogdan Marius Chiriţoiu
ANEXA
REGULAMENT
privind analiza şi soluţionarea plângerilor
referitoare la încălcarea prevederilor art. 5, 6 şi 9 din Legea concurenţei nr. 21/1996
şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii
Europene
In temeiul art. 27 alin. (1) şi (2) din Legea
concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare,
Consiliul Concurenţei adoptă
prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Introducere
1. Prezentul regulament
reglementează procedurile privind analiza şi soluţionarea de către Consiliul
Concurenţei a plângerilor referitoare la încălcarea prevederilor art. 5, 6 şi 9
din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare (denumită în continuare lege) şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea
Uniunii Europene (denumit în continuare TFUE).
2. Consiliul Concurenţei
doreşte să încurajeze cetăţenii, întreprinderile şi asociaţiile de protecţie a
consumatorilor să i se adreseze, ca autoritate publică abilitată, pentru a
semnala posibilele încălcări ale regulilor de concurenţă.
La nivelul Consiliului Concurenţei există două
modalităţi pentru a realiza acest lucru. Prima modalitate de denunţare a
posibilelor încălcări ale regulilor de concurenţă constă în transmiterea unei
plângeri. Cea de-a doua modalitate constă în furnizarea unei sesizări privind
posibile comportamente anticoncurenţiale, sesizare care nu îndeplineşte
condiţiile prevăzute de prezentul regulament pentru a fi considerată plângere,
dar poate constitui punctul de pornire pentru declanşarea din oficiu a unor
investigaţii de către Consiliul Concurenţei.
3. Pentru a fi admisibilă, în sensul art. 40 din lege,
o plângere trebuie să conţină anumite informaţii specifice. De aceea, trebuie
întocmit un formular prin care reclamanţii să fie ajutaţi să prezinte
Consiliului Concurenţei faptele pertinente. Prezentarea informaţiilor prevăzute
în acest formular constituie o condiţie indispensabilă pentru ca plângerea să
fie considerată admisibilă în sensul art. 40 din lege.
4. Persoanele fizice sau
juridice care aleg să depună o plângere la Consiliul Concurenţei au
posibilitatea de a fi asociate îndeaproape la procedurile iniţiate în vederea
soluţionării acesteia. Astfel, reclamanţii au posibilitatea de a-şi exprima
punctul de vedere în cazul în care Consiliul Concurenţei consideră că nu există
motive suficiente pentru a da curs plângerii. Atunci când Consiliul Concurenţei
suspendă sau respinge o plângere, în baza art. 13 din
Regulamentul (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind
punerea în aplicare a normelor de concurenţă prevăzute
la articolele 81 şi 82 din tratat (denumit în continuare Regulamentul nr. 1/2003), deoarece
Comisia Europeană sau o altă autoritate de concurenţă
a unui stat membru analizează ori a analizat plângerea respectivă, reclamantul
este informat cu privire la identitatea autorităţii respective. De asemenea,
reclamanţii au dreptul de a fi audiaţi şi dreptul de acces la dosarul
Consiliului Concurenţei, potrivit reglementărilor specifice cu privire la
acestea.
5. Persoanelor fizice sau
juridice care depun o plângere în condiţiile prezentului regulament prin care
denunţă o încălcare a art. 5 din lege la care au fost parte li se va acorda un
termen rezonabil în care să poată formula o cerere de clemenţă în conformitate
cu prevederile Instrucţiunilor privind condiţiile şi criteriile de aplicare a
unei politici de clemenţă potrivit prevederilor art. 51 alin. (2) din Legea
concurenţei nr. 21/1996, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui
Consiliului Concurenţei nr. 300/2009.
6. Pentru asigurarea
certitudinii juridice, comunicările de documente prevăzute de prezentul
regulament trebuie efectuate în termenele prevăzute.
CAPITOLUL II
Criterii privind admisibilitatea unei plângeri
ARTICOLUL 1
Obiectul plângerii
In scopul intervenţiei Consiliului Concurenţei, o
plângere înaintată conform prevederilor art. 40 din lege poate avea ca obiect
doar o pretinsă încălcare a art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 sau 102 din
TFUE, după caz.
ARTICOLUL 2
Condiţia demonstrării unui interes legitim
(1) In conformitate cu prevederile art. 40 din lege,
doar persoanele fizice sau juridice care demonstrează un interes legitim sunt
îndreptăţite să înainteze Consiliului Concurenţei o plângere referitoare la o
posibilă încălcare a art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 sau 102 din TFUE.
(2) Reclamanţii trebuie să demonstreze interesul lor
legitim. Consiliul Concurenţei este îndreptăţit, fără a aduce atingere
dreptului său de a declanşa o investigaţie din oficiu, să nu dea curs plângerii
unei persoane fizice sau juridice care nu poate demonstra un interes legitim.
(3) Consiliul Concurenţei poate
verifica, în orice etapă a procedurii, dacă este îndeplinită sau nu această
condiţie. In practica Consiliului Concurenţei, condiţia cu privire la interesul
legitim nu a ridicat decât rareori îndoieli, în măsura în care majoritatea
reclamanţilor au fost afectaţi în mod direct de pretinsa încălcare a legii. In
mod particular, în cazul asociaţiilor de protecţie a consumatorilor legal
înregistrate există un interes indirect care poate fi considerat acceptabil din
punctul de vedere al posibilităţii de formulare a unei plângeri.
(4) Cu toate acestea, există
situaţii în care condiţia unui interes legitim, în sensul art. 40 din lege,
necesită o analiză suplimentară, pentru a se stabili dacă aceasta este
îndeplinită. Cea mai bună orientare în acest sens poate fi furnizată printr-un
set neexhaustiv de exemple, după cum urmează:
a) O asociaţie de întreprinderi poate invoca un interes
legitim în introducerea unei plângeri, chiar dacă asociaţia nu este afectată în
mod direct de comportamentul denunţat, ca o întreprindere ce operează pe piaţa
relevantă sau pe o piaţă conexă, cu condiţia ca, pe de o parte, asociaţia să
aibă dreptul de a reprezenta interesele membrilor săi şi, pe de altă parte,
comportamentul denunţat să fie susceptibil de a leza interesele membrilor
asociaţiei.
Consiliul Concurenţei este îndreptăţit însă să nu dea
curs unei plângeri a unei asociaţii de întreprinderi ai cărei membri nu au
participat la operaţiuni comerciale de tipul celor denunţate în cadrul
plângerii.
Din aceste considerente se poate deduce că
întreprinderile, ele însele sau prin asociaţiile care sunt împuternicite să le
reprezinte interesele, pot valorifica un interes legitim atunci când operează
pe piaţa relevantă sau când comportamentul denunţat este susceptibil de a le
afecta în mod direct interesele.
Un interes legitim poate fi invocat, de exemplu, de către părţile unei înţelegeri sau practici
denunţate, de către concurenţii ale căror interese au fost pe nedrept afectate
de comportamentul care constituie subiectul plângerii ori de către
întreprinderile excluse dintr-un sistem de distribuţie.
b) Asociaţiile de consumatori pot şi ele să depună
plângeri la Consiliul Concurenţei.
Consiliul Concurenţei consideră că pot avea un interes
legitim şi consumatorii individuali ale căror interese economice sunt afectate
în mod direct prin faptul că sunt cumpărători ai bunurilor sau serviciilor care
constituie obiectul unei încălcări a legii.
c) Consiliul Concurenţei
consideră că nu au un interes legitim, în sensul art. 40 din lege, persoanele
sau organizaţiile care acţionează în virtutea unor considerente de interes
general, fără a demonstra că ele sau membrii lor sunt în măsură a fi afectaţi
în mod direct şi nefavorabil de încălcarea legii (pro
bono publico), cu excepţia prevăzută la lit. b).
Autorităţile publice locale pot avea un interes
legitim, în calitatea acestora de cumpărători ori de utilizatori ai bunurilor
sau serviciilor afectate de comportamentul împotriva căruia depun plângere.
Acestea însă nu sunt considerate ca având un interes legitim, în sensul art. 40
din lege, în măsura în care aduc în atenţia Consiliului Concurenţei pretinse
încălcări pro bono publico.
ARTICOLUL 3
Completarea formularului de plângere
(1) Plângerile depuse de către
persoanele fizice sau juridice trebuie să conţină toate informaţiile şi
documentele solicitate prin formularul de plângere prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezentul regulament. Persoanele fizice şi juridice
trebuie să furnizeze şi copii ale documentelor relevante pentru a susţine
plângerea depusă, documente care le sunt în mod rezonabil disponibile, şi, în
măsura posibilului, să indice Consiliului Concurenţei de unde pot fi obţinute
informaţii şi documente relevante în cauză, care nu le sunt disponibile
reclamanţilor.
(2) Plângerea se transmite la
Consiliul Concurenţei în 3 exemplare, dintre care unul va fi, în măsura
posibilului, în format electronic. In situaţia în care plângerea sau
documentele care o însoţesc conţin secrete de afaceri ori alte informaţii
confidenţiale, reclamantul va face o solicitare motivată pentru asigurarea
confidenţialităţii acestora şi va transmite, de asemenea, o versiune
neconfidenţială a plângerii, precum şi a fiecărui document care o însoţeşte.
(3) In cazul în care Consiliul
Concurenţei constată că informaţiile, inclusiv documentele conţinute în
formularul de plângere, sunt incomplete, va informa de îndată, în scris,
reclamantul despre acest fapt şi va fixa un termen în cadrul căruia să
completeze plângerea.
(4) Consiliul Concurenţei poate acorda o derogare, în
sensul ca reclamantul să furnizeze doar o anumită parte a informaţiilor şi/sau
a documentelor prevăzute în formularul de plângere, atunci când consideră că
acestea nu sunt necesare pentru examinarea cazului. Consiliul Concurenţei are
în vedere că această posibilitate este menită, în special, să faciliteze întocmirea
plângerilor de către asociaţiile de consumatori, atunci când acestea nu au
acces la informaţii specifice provenind din sfera operatorilor economici
împotriva cărora se plâng, informaţii altfel necesare pentru întocmirea unei
plângeri conform prevederilor formularului de plângere.
(5) După primirea tuturor
informaţiilor şi documentelor prevăzute în formularul de plângere, Consiliul
Concurenţei va informa în scris reclamantul cu privire la data la care
plângerea este considerată completă. De la această dată începe să curgă
termenul prevăzut la art. 40 alin. (2) din lege.
(6) Dacă reclamantul nu
furnizează informaţiile şi documentele solicitate pentru a completa integral
formularul de plângere şi nu obţine o derogare de la această obligaţie,
Consiliul Concurenţei va înştiinţa, în scris, reclamantul asupra faptului că
solicitarea depusă nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezentul regulament
pentru a fi calificată ca o plângere, iar informaţiile furnizate vor fi
considerate de Consiliul Concurenţei ca o informare generală, ce poate fi utilă
la declanşarea unor investigaţii din oficiu.
CAPITOLUL III
Procedurile de analiză a plângerilor
ARTICOLUL 4
Analiza faptelor
(1) Examinarea unei plângeri implică două aspecte, şi
anume analiza faptelor care trebuie stabilite pentru a dovedi încălcarea art.
5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 ori 102 din TFUE, după caz, pe de o parte, şi încadrarea legală a
comportamentului ce constituie obiectul plângerii, pe de altă parte.
(2) In cazul în care, deşi sunt îndeplinite condiţiile
prevăzute de art. 1, 2 şi 3 din prezentul regulament, plângerea nu motivează
suficient acuzaţiile avansate, aceasta poate fi respinsă. Pentru a respinge o
plângere pe motiv că obiectul ei, reprezentat de comportamentul denunţat, nu
încalcă regulile de concurenţă sau nu intră sub incidenţa acestora, Consiliul
Concurenţei nu este obligat să ia în considerare circumstanţele care nu au fost
aduse în atenţia sa de către reclamant şi pe care le-ar fi putut descoperi doar
printr-o investigare a cazului.
ARTICOLUL 5
Incadrarea legală a
faptelor
(1) Criteriile pentru
încadrarea legală a unei înţelegeri sau practici nu pot fi prevăzute în mod
exhaustiv. Cu toate acestea, reclamanţii trebuie să se refere la regulamentele
şi instrucţiunile adoptate de Consiliul Concurenţei şi, în măsura în care au
cunoştinţă de acestea, la cele emise de Comisia Europeană, la practica şi la
jurisprudenţa comunitară. Incadrarea legală exactă a unei înţelegeri sau
practici este atributul Consiliului Concurenţei, iar părţile nu sunt obligate
să ofere o încadrare exactă, ci opinia lor în această privinţă.
(2) Inţelegerile şi practicile intră sub incidenţa
legii atunci când sunt capabile să afecteze concurenţa pe piaţa românească ori
pe o parte a acesteia, în cazul art. 5 din lege, sau în măsura în care pot
afecta activitatea economică ori pot prejudicia consumatorii, în cazul art. 6
din lege. Ori de câte ori Consiliul Concurenţei aplică prevederile art. 5 şi 6
din lege, în măsura în care faptele analizate pot afecta comerţul dintre
statele membre, acesta aplică, de asemenea, prevederile art. 101 şi 102 din
TFUE. Atunci când o înţelegere sau practică nu este capabilă să afecteze
comerţul dintre statele membre, se poate aplica legislaţia naţională, nu şi
legislaţia comunitară.
(3) Acţiunile sau inacţiunile
autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale ori locale,
precum limitarea libertăţii comerţului sau a autonomiei întreprinderilor,
exercitate cu respectarea reglementărilor legale şi/sau stabilirea de condiţii
discriminatorii pentru activitatea întreprinderilor, sunt interzise dacă
restrâng, împiedică sau denaturează concurenţa. Autorităţile şi instituţiile
publice au obligaţia activă de a asigura respectarea liberei concurenţe, iar
restricţiile de la aceasta trebuie să fie justificate temeinic pe motive de
interes public general şi să fie limitate ca durată şi arie geografică în
măsura maximă posibilă.
(4) Inţelegerile dintre întreprinderi, deciziile
asociaţiilor de întreprinderi sau practicile concertate care nu presupun o
restricţionare apreciabilă a concurenţei nu cad sub incidenţa art. 5 din lege,
potrivit prevederilor art. 8 din lege, care se aplică în mod corespunzător.
(5) Inţelegerile, deciziile şi practicile concertate prevăzute
la art. 5 alin. (1) din lege, care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 5
alin. (2) din lege sau se încadrează în categoriile prevăzute la art. 5 alin.
(3) din lege, sunt considerate legale fără a fi necesare notificarea acestora
de către părţi şi emiterea unei decizii de către Consiliul Concurenţei.
Categoriile de înţelegeri, decizii şi practici concertate, exceptate prin
aplicarea prevederilor art. 5 alin. (2) din lege, precum şi condiţiile şi
criteriile de încadrare pe categorii sunt cele stabilite în regulamentele
Consiliului Uniunii Europene sau ale Comisiei Europene
cu privire la aplicarea prevederilor art. 101 alin. (3) din TFUE anumitor categorii de înţelegeri, decizii ale asociaţiilor
de întreprinderi sau practici concertate, denumite regulamente
de exceptare pe categorii, care se aplică în mod
corespunzător. (6) Pentru ca beneficiul exceptării să fie retras de către
Consiliul Concurenţei, acesta, după ce a procedat la o analiză individuală,
trebuie să ajungă la concluzia că acordul căruia i se aplică aceste regulamente de exceptare pe categorii are efecte incompatibile cu art. 5 alin.
(2) sau (3) din lege.
ARTICOLUL 6
Soluţionarea plângerilor
(1) Pe baza analizei
efectuate în cadrul compartimentelor de specialitate, Consiliul Concurenţei va
hotărî, după caz:
a) declanşarea unei
investigaţii;
b) emiterea unei decizii de respingere a plângerii, în
cazul în care plângerea nu prezintă suficient temei de fapt şi de drept pentru
a justifica declanşarea unei investigaţii;
c) transmiterea unei înştiinţări, în scris, cu privire
la faptul că plângerea nu intră sub incidenţa legii;
d) transmiterea unei înştiinţări, în scris, a
reclamantului cu privire la faptul că plângerea nu va fi analizată de Consiliul
Concurenţei, întrucât Comisia Europeană sau o altă autoritate de concurenţă
dintr-un alt stat membru instrumentează sau a instrumentat aceeaşi plângere.
(2) Consiliul Concurenţei poate
decide să declanşeze procedura de investigaţie privind o eventuală încălcare a
art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 sau 102 din TFUE în orice moment, dar nu
mai târziu de expirarea termenului de 60 de zile, prevăzut de art. 40 alin. (2)
din lege, pentru emiterea unei decizii referitoare la o plângere. Termenul de
60 de zile începe să curgă de la data la care i se confirmă reclamantului
faptul că plângerea este considerată completă şi îndeplineşte toate condiţiile,
potrivit art. 3 alin. (4) din prezentul regulament.
(3) In cazul plângerilor privind o posibilă încălcare a
art. 9 din lege, în situaţia în care se constată, la o primă evaluare,
existenţa unor posibile fapte de natură anticoncurenţială prohibite expres de
lege, Consiliul Concurenţei poate comunica autorităţii sau instituţiei
administraţiei publice centrale ori locale rezultatele primei sale evaluări cu
privire la natura faptelor care formează obiectul plângerii şi poate da
acesteia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere, respectiv de a adopta
măsurile şi remediile necesare restabilirii unui mediu concurenţial normal. La
expirarea termenului legal de 60 de zile pentru analiza plângerii, în funcţie
de poziţia exprimată sau adoptată de autoritatea ori instituţia administraţiei
publice centrale sau locale, Consiliul Concurenţei poate decide declanşarea
unei investigaţii sau respingerea plângerii, conform prevederilor art. 40 alin.
(1) sau (2) din lege.
(4) Declanşarea procedurii de
investigaţie poate fi făcută publică în orice mod, inclusiv pe pagina oficială
de internet a Consiliului Concurenţei.
(5) Procedura de investigaţie se va derula potrivit
dispoziţiilor art. 41-44 din lege. Raportul asupra investigaţiei, cu excepţia
prevăzută la art. 42 alin. (1) din lege, va fi comunicat părţilor în cauză,
împreună cu convocarea pentru audiere, cu solicitarea ca, până la o anumită
dată stabilită, acestea să comunice Consiliului Concurenţei, în scris,
observaţiile lor asupra conţinutului raportului. Termenul pentru comunicarea
observaţiilor de către părţile implicate va fi stabilit de la caz la caz,
avându-se în vedere complexitatea cazului, şi nu va fi mai scurt de o lună de la data transmiterii
raportului asupra investigaţiei.
(6) Persoanelor a căror audiere a fost admisă conform
art. 43 alin. (2) din lege li se va trimite, cu cel puţin două săptămâni
înainte de data fixată pentru audiere, o copie a raportului asupra
investigaţiei, numai la cerere şi dacă preşedintele Consiliului Concurenţei
apreciază că este util în interesul investigaţiei, împreună cu convocările
pentru audiere.
(7) In convocarea pentru audiere se vor preciza:
a) data fixată pentru audiere;
b) posibilitatea şi condiţiile în care poate fi
consultat dosarul cauzei la sediul Consiliului Concurenţei;
c) data până la care părţile implicate pot transmite,
în scris, observaţiile lor asupra conţinutului raportului de investigaţie;
d) faptul că neprezentarea sau
renunţarea la audiere, precum şi refuzul oricărei depoziţii nu constituie,
conform art. 43 alin. (3) din lege, impedimente pentru continuarea procedurii
de investigaţie în cazul respectiv.
(8) Consiliul Concurenţei nu
este obligat să declanşeze o investigaţie pe baza fiecărei plângeri primite,
pentru a stabili dacă a fost săvârşită o încălcare a legii. Consiliul
Concurenţei are datoria de a analiza cu atenţie elementele de fapt şi de drept
aduse în atenţia sa de către reclamant, în scopul de a stabili dacă aceste
elemente indică un comportament care este în măsură să încalce prevederile art.
5, 6 sau 9 din lege şi prevederile art. 101 sau 102 din TFUE, după caz.
(9) Atunci când Consiliul
Concurenţei, în urma analizei plângerii, consideră că, pe baza informaţiilor pe
care le are în posesie, nu sunt suficiente temeiuri pentru a justifica
declanşarea unei investigaţii, va informa autorul plângerii despre intenţia sa
de a respinge plângerea, inclusiv despre motivele care stau la baza acestei
intenţii, şi va stabili un termen rezonabil în cadrul căruia acesta să îşi
prezinte punctul de vedere verbal în faţa comisiei care coordonează
compartimentul de specialitate implicat. Reclamantul îşi poate exprima punctul
de vedere şi în scris. Consiliul Concurenţei nu este obligat să ia în
considerare orice alte informaţii sau documente transmise ulterior expirării
acestui termen de către reclamant, inclusiv în scris.
(10) Prin excepţie de la
prevederile alin. (2), reclamantul poate solicita o prelungire a termenului
fixat pentru furnizarea punctului său de vedere. In funcţie de circumstanţele
cazului, Consiliul Concurenţei poate acorda o astfel de prorogare, dar va
stabili un termen rezonabil, astfel încât Consiliul Concurenţei să poată adopta
soluţia finală în termenul de 60 de zile prevăzut la art. 40 alin. (2) din
lege.
(11) In cazul în care
reclamantul îşi exprimă punctul de vedere în termenul stabilit de Consiliul
Concurenţei, iar informaţiile şi documentele suplimentare furnizate sunt de
natură a schimba analiza preliminară efectuată, Consiliul Concurenţei poate
declanşa procedura de investigaţie privind întreprinderile împotriva cărora a
fost formulată plângerea.
(12) In cazul în care
reclamantul îşi exprimă punctul de vedere în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei,
iar informaţiile şi documentele suplimentare furnizate nu duc la o evaluare
diferită a plângerii, Consiliul Concurenţei va respinge plângerea prin decizie.
Respingerea plângerii se face, potrivit art. 7 din prezentul regulament, prin
decizie a comisiei Consiliului Concurenţei care coordonează compartimentul de
specialitate implicat în analiză.
(13) Dacă autorul plângerii nu
se prezintă sau nu transmite punctul său de vedere în scris în termenul
stabilit de Consiliul Concurenţei, plângerea va fi considerată ca fiind
retrasă.
(14) In cazul în care plângerea
înaintată nu cade sub incidenţa legii, Consiliul Concurenţei va răspunde, în
scris, în termen de 30 de zile de la înregistrarea plângerii.
(15) Atunci când Consiliul
Concurenţei suspendă sau respinge o plângere în temeiul art. 13 din
Regulamentul nr. 1/2003, acesta informează de îndată reclamantul, în scris, cu
privire la autoritatea de concurenţă care instrumentează sau a instrumentat
cauza.
ARTICOLUL 7
Decizia de respingere a unei plângeri
(1) Atunci când Consiliul
Concurenţei respinge o plângere prin decizie, în baza art. 40 alin. (2) din
lege, trebuie să arate motivele care au stat la baza acestei decizii, într-un
mod care este adecvat actului în discuţie şi luând în considerare circumstanţele
fiecărui caz în parte.
(2) Expunerea motivelor avute
în vedere trebuie să se facă într-un mod clar şi neechivoc, astfel încât să îi
permită reclamantului să verifice motivele deciziei, iar instanţei
judecătoreşti competente să exercite controlul asupra deciziei respective. Cu
toate acestea, Consiliul Concurenţei nu este obligat să adopte o poziţie asupra
fiecărui argument invocat de reclamant în susţinerea plângerii sale, fiind
suficient să expună considerentele de fapt şi de drept care justifică adoptarea
deciziei.
(3) Consiliul Concurenţei
comunică autorului decizia, în scris, cu precizarea motivelor, în termen de
maximum 60 de zile de la data la care acestuia i se confirmă faptul că
plângerea este completă şi îndeplineşte toate condiţiile prevăzute în prezentul
regulament. Decizia de respingere a plângerii poate fi atacată la Curtea de
Apel Bucureşti, Secţia de contencios administrativ şi fiscal, în termen de 30
de zile de la comunicare.
(4) Decizia de respingere a
plângerii îl împiedică pe reclamant să solicite redeschiderea procedurii, în
afară de cazul în care acesta aduce noi elemente de probă semnificative.
Corespondenţa ulterioară cu reclamantul cu privire la aceeaşi presupusă
încălcare a legii nu va fi considerată ca fiind o nouă plângere, cu excepţia
cazului în care informaţii şi documente noi semnificative, care susţin
afirmaţiile din cuprinsul plângerii, sunt aduse în atenţia Consiliului
Concurenţei. Cu toate acestea, dreptul Consiliului Concurenţei de a redeschide
din oficiu un caz rămâne rezervat.
ARTICOLUL 8
Drepturi procedurale ale reclamantului
(1) In cazul în care Consiliul
Concurenţei informează reclamantul cu privire la intenţia sa de a respinge
plângerea în temeiul art. 40 alin. (2) din lege, reclamantul poate solicita
accesul la documentele pe care Consiliul Concurenţei îşi bazează analiza
preliminară. Reclamantul nu poate avea acces la secretele de afaceri şi la alte
informaţii confidenţiale care aparţin altor părţi implicate în procedură.
(2) Documentele la care reclamantul a avut acces în
contextul procedurilor puse în aplicare de Consiliul
Concurenţei în temeiul art. 5, 6 sau 9 din lege şi al art. 101 sau 102 din
TFUE, după caz, nu pot fi utilizate de reclamant decât în proceduri judiciare
sau administrative având ca obiect aplicarea respectivelor dispoziţii din lege,
respectiv tratat.
(3) Dacă în urma analizei unei
plângeri se declanşează procedura de investigaţie, la finalul investigaţiei
preşedintele Consiliului Concurenţei, conform prevederilor art. 43 alin. (2)
din lege, poate admite audierea autorului plângerii, la cererea acestuia. Cu
toate acestea, procedurile Consiliului Concurenţei în cazurile de concurenţă nu
constituie proceduri contradictorii între reclamant, pe de o parte, şi
întreprinderile investigate, pe de altă parte. Din acest motiv, drepturile
procedurale ale reclamanţilor sunt mult mai limitate decât dreptul la apărare
al întreprinderilor investigate.
(4) Reclamantului a cărui
audiere a fost admisă de către preşedintele Consiliului Concurenţei i se va
trimite o copie a raportului de investigaţie numai la cerere şi dacă
preşedintele Consiliului Concurenţei apreciază că este util în interesul
investigaţiei. In acest caz, Consiliul Concurenţei transmite reclamantului o
copie a versiunii neconfidenţiale a raportului de investigaţie şi stabileşte un
termen în care reclamantul îşi poate exprima punctul de vedere în scris.
(5) Conform prevederilor art.
43 alin. (3) din lege, neprezentarea sau renunţarea la audiere, precum şi
refuzul oricărei depoziţii sau declaraţii nu constituie impedimente pentru
continuarea procedurii de investigaţie.
ARTICOLUL 9
Tratamentul informaţiilor confidenţiale
(1) Informaţiile,
inclusiv documentele primite în cadrul procedurii de analiză a unei plângeri,
nu vor fi comunicate sau făcute publice de către Consiliul Concurenţei, în
măsura în care acestea conţin secrete de afaceri sau alte informaţii
confidenţiale ale oricărei persoane.
(2) Orice reclamant care
transmite Consiliului Concurenţei informaţii şi documente în baza art. 40 din
lege, precum şi orice alte informaţii şi documente transmise în cadrul
aceleiaşi proceduri trebuie să identifice în mod clar toate informaţiile
confidenţiale, motivând caracterul confidenţial, şi să furnizeze o variantă
neconfidenţială a acestora.
(3) Dacă reclamantul nu
furnizează o versiune neconfidenţială a plângerii, respectiv a documentelor
care o însoţesc, acestea sunt considerate că nu conţin informaţii
confidenţiale.
(4) Persoanele fizice care
semnalează Consiliului Concurenţei eventualele încălcări ale art. 5, 6 sau 9
din lege şi ale art. 101 sau 102 din TFUE, după caz, pot solicita să nu li se
dezvăluie identitatea faţă de întreprinderile vizate de acuzaţiile în cauză.
Consiliul Concurenţei va respecta solicitarea acestora de a rămâne anonimi, mai
puţin în cazul în care o astfel de cerere este vădit nejustificată.
(5) Consiliul Concurenţei poate
solicita reclamanţilor, întreprinderilor sau asociaţiilor de întreprinderi şi
autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale ori locale care
furnizează informaţii şi documente în cadrul procedurii de analiză a plângerii
să identifice documentele sau părţile din anumite documente pe care aceştia le
consideră a conţine secrete de afaceri ori alte informaţii confidenţiale
aparţinând lor şi să identifice părţile faţă de care aceste documente să fie
considerate confidenţiale. Consiliul Concurenţei poate stabili un termen în
care reclamantul, întreprinderile sau asociaţiile de întreprinderi şi
autorităţile şi instituţiile administraţiei publice centrale ori locale să
detalieze solicitarea de protejare a confidenţialităţii cu privire la fiecare
document sau parte dintr-un document, să furnizeze Consiliului Concurentei o
versiune neconfidenţială a
documentelor ori declaraţiilor în care pasajele confidenţiale au fost şterse şi
să furnizeze o descriere concisă a fiecărei piese ce conţine o informaţie
ştearsă.
(6) Dacă reclamantul,
întreprinderile ori asociaţiile de întreprinderi ori autorităţile şi
instituţiile administraţiei publice centrale sau locale nu se conformează
cererii Consiliului Concurenţei, documentele ori declaraţiile în cauză sunt
considerate că nu conţin informaţii confidenţiale.
(7) Calificarea informaţiilor ca fiind confidenţiale nu
împiedică Consiliul Concurenţei să divulge şi să folosească aceste informaţii
atunci când este necesar să probeze o încălcare a prevederilor art. 5, 6 sau 9
din lege şi a prevederilor art. 101 sau 102 din TFUE, după caz. Atunci când
secretele de afaceri sau informaţiile confidenţiale sunt necesare pentru demonstrarea
unei încălcări a legii, Consiliul Concurenţei trebuie să analizeze, pentru
fiecare document în parte, dacă necesitatea de a dezvălui acea informaţie este
mai mare decât afectarea care ar rezulta din dezvăluire.
CAPITOLUL IV
Acţiunile în despăgubire pentru încălcarea regulilor de concurenţă
ARTICOLUL 10
Complementaritatea de roluri a autorităţii publice
şi a persoanelor
fizice şi juridice în vederea aplicării art. 5, 6 şi 61 din lege şi a art. 101 şi
102 din TFUE, după caz
(1) Instanţele judecătoreşti
sunt şi ele competente să apere drepturile persoanelor fizice şi ale celor
juridice care decurg din încălcarea prevederilor art. 5 şi 6 din lege şi a
prevederilor art. 101 şi 102 din TFUE. Având în vedere recomandările Comisiei
Europene, Consiliul Concurenţei încurajează acţiunile formulate de către
persoanele afectate de acţiunile şi comportamentele anticoncurenţiale, pentru
repararea daunelor suferite.
(2) Instanţele judecătoreşti
pot decide asupra validităţii sau nulităţii contractelor încheiate, în baza
art. 49 din lege, şi numai ele pot acorda despăgubiri persoanelor fizice şi
juridice în cazul încălcării art. 5 şi 6 din lege şi a art. 101 şi 102 din
TFUE. Pentru a asigura eficacitatea deplină a regulilor în domeniul
concurenţei, orice persoană poate solicita despăgubiri pentru prejudiciile
suferite cauzate de un contract sau de un comportament susceptibil să restrângă
ori să denatureze concurenţa. Aceste acţiuni în recuperarea daunelor în faţa
instanţelor judecătoreşti, având natura de a descuraja întreprinderile de a
încheia sau de a aplica acordurile ori practicile care restrâng concurenţa,
sunt susceptibile să contribuie semnificativ la menţinerea unei concurenţe
efective.
(3) Acţiunea în faţa instanţelor judecătoreşti are
următoarele avantaje pentru persoanele afectate de acţiunile şi comportamentele
anticoncurenţiale:
a) instanţele judecătoreşti pot
acorda despăgubiri pentru pierderile suferite ca o consecinţă a încălcării art.
5 şi 6 din lege şi a art. 101 şi 102 din TFUE, după caz, pot dispune măsuri
asigurătorii şi pot acorda cheltuieli de judecată;
b) instanţele judecătoreşti pot
decide asupra revendicărilor referitoare la plăţi sau la executarea
obligaţiilor contractuale întemeiate pe un contract sau acord analizat conform
prevederilor art. 5 din lege, respectiv conform prevederilor
art. 101 din TFUE.
(4) Acţiunile în despăgubire pot fi intentate atât de
cei afectaţi direct de către un comportament anticoncurenţial, cât şi de
persoanele afectate în mod indirect, de exemplu, de persoanele care cumpără
bunuri şi servicii de la cei afectaţi în mod direct. Astfel de acţiuni pot fi
intentate atât înainte, cât şi după emiterea unei decizii de sancţionare de
către Consiliul Concurenţei. Deciziile Consiliului Concurenţei prin care sunt
aplicate amenzi contravenţionale, rămase definitive şi irevocabile, creează o
prezumţie irefragabilă privind existenţa faptului ilicit cauzator de
prejudicii.
ARTICOLUL 11
Prevederi finale
(1) Prezentul regulament este pus în aplicare prin
ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului
regulament, Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea
concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, privind
practicile anticoncurenţiale în cazul plângerilor, pus în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 81/2004, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 13 mai 2004, şi Instrucţiunile privind soluţionarea de
către Consiliul Concurenţei a plângerilor referitoare la prevederile art. 5 şi
6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările
ulterioare, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei
nr. 90/2005, publicate în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 472 din 3 iunie 2005, se
abrogă.
ANEXĂ
la regulament
FORMULAR DE PLÂNGERE
I. Informaţii privind reclamantul şi întreprinderea sau asociaţia de
întreprinderi/autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale sau
locale împotriva căreia se formulează plângerea
1. Furnizaţi informaţii
complete cu privire la identitatea persoanei fizice sau juridice care depune
plângerea. In cazul în care autorul plângerii este o întreprindere,
identificaţi grupul de întreprinderi din care face parte şi furnizaţi o
prezentare succintă a naturii şi a domeniului de activitate. Furnizaţi numele
unei persoane de contact (inclusiv număr de telefon, adresă poştală şi
electronică) de la care pot fi obţinute explicaţii suplimentare.
2. Identificaţi întreprinderea
(întreprinderile) sau asociaţia de întreprinderi/autoritatea ori instituţia
administraţiei publice centrale sau locale al cărei comportament constituie
obiectul plângerii. In cazul întreprinderilor, furnizaţi toate informaţiile
disponibile cu privire la grupul de întreprinderi din care aceasta (acestea)
face (fac) parte şi cu privire la natura şi domeniul de activitate al acesteia
(acestora). Indicaţi poziţia reclamantului faţă de întreprinderea sau asociaţia
de întreprinderi pârâte (de exemplu, client, concurent
etc).
II. Detalii privind presupusa încălcare a legii şi informaţii şi
documente în susţinerea acestora
3. Prezentaţi în detaliu
faptele din care rezultă, în opinia dumneavoastră, că s-a săvârşit o încălcare
a prevederilor art. 5, 6 sau 9 din lege şi a prevederilor art. 101 sau 102 din
TFUE, după caz. Indicaţi, în special, natura produselor (bunuri sau servicii)
afectate de pretinsa încălcare şi explicaţi, atunci când este necesar, relaţiile
comerciale privind aceste produse. Furnizaţi toate detaliile disponibile despre
înţelegerile sau practicile întreprinderilor ori asociaţiilor de
întreprinderi/acţiunile sau inacţiunile autorităţilor şi instituţiilor
administraţiei publice centrale ori locale care constituie obiectul plângerii.
Indicaţi, în măsura posibilului, cotele de piaţă estimative deţinute de către
întreprinderea/întreprinderile împotriva cărora este formulată plângerea.
4. Transmiteţi toate
documentele aflate în posesia dumneavoastră referitoare sau aflate în directă
legătură cu faptele din plângere (de exemplu: texte ale acordurilor, minute ale
întâlnirilor sau ale negocierilor, termeni ai tranzacţiilor, documente de
afaceri, circulare, corespondenţă, note ale conversaţiilor telefonice etc).
Precizaţi numele şi adresa persoanelor în măsură să depună mărturie asupra
faptelor susţinute în plângere şi, în particular, ale persoanelor afectate de
pretinsa încălcare a prevederilor legii. Transmiteţi statistici sau alte date
aflate în posesia dumneavoastră referitoare la faptele susţinute (de exemplu,
referitoare la evoluţia preţurilor, cantităţi vândute etc).
5. Prezentaţi punctul
dumneavoastră de vedere referitor la dimensiunea pieţei geografice pe care a
avut loc presupusa încălcare a legii şi explicaţi, dacă nu reiese în mod
evident, în ce măsură a fost afectată concurenţa. In cazul încălcării art. 101
sau 102 din TFUE, explicaţi suplimentar şi în ce măsură este afectat comerţul
dintre statele membre.
6. Menţionaţi dacă, din
informaţiile de care dispuneţi, întreprinderea sau asociaţia de
întreprinderi/autoritatea şi instituţia administraţiei publice centrale ori
locale împotriva căreia formulaţi plângerea are cunoştinţă de intenţia
dumneavoastră de a vă adresa autorităţii de concurenţă în legătură cu faptele
prezentate în plângere.
III. Soluţionarea plângerii de către Consiliul Concurenţei şi interesul
legitim
7. Explicaţi ce concluzii sau
măsuri aşteptaţi ca rezultat al procedurii întreprinse de Consiliul
Concurenţei.
8. Prezentaţi motivele în
temeiul cărora invocaţi un interes legitim ca reclamant în temeiul art. 40 din
lege. Prezentaţi, în special, modul în care comportamentul reclamat vă
afectează şi explicaţi modul în care, din punctul dumneavoastră de vedere,
intervenţia Consiliului Concurenţei va putea remedia prejudiciul prezumat.
IV. Proceduri
declanşate în faţa altor autorităţi de concurenţă şi a instanţelor
judecătoreşti
9. Specificaţi dacă v-aţi adresat cu privire la
aceleaşi probleme sau la probleme strâns legate de acestea unei autorităţi de
concurenţă dintr-un alt stat membru sau Comisiei Europene si/sau dacă a fost
intentat un proces în fata instanţelor judecătoreşti. In caz afirmativ, furnizaţi informaţii complete
referitoare la autoritatea administrativă sau judecătorească în cauză şi
informaţiile pe care le-aţi prezentat.
10. Prezentaţi o declaraţie pe propria răspundere din
care să reiasă că informaţiile cuprinse în acest formular şi în anexele la
acesta sunt de bună-credinţă.
Data şi semnătura
..............................................