Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 501 din 23 noiembrie 2004

pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate

ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1215 din 17 decembrie 2004


SmartCity3


    In baza:
    - Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei;
    - prevederilor art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
    avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,

    presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    In urma adoptarii in Plenul Consiliului Concurentei, se pune in aplicare Regulamentul privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate, cuprins in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
    Art. 3
    Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                    Presedintele Consiliului Concurentei,
                               Mihai Berinde

    ANEXA 1

                                REGULAMENT
privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate

    In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
    Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.

    INTRODUCERE

    Art. 1
    (1) Iesirea intreprinderilor ineficiente de pe piata este o consecinta normala a functionarii acesteia. Faptul ca o intreprindere care se afla in dificultate este salvata de stat nu poate constitui regula. Ajutoarele pentru operatiunile de salvare si restructurare au fost la originea unora dintre cele mai controversate cazuri de ajutor de stat in trecut si se numara printre tipurile de ajutor cu cele mai importante efecte de distorsiune a concurentei. Principiul general al interzicerii ajutoarelor de stat, prevazut in Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie, in consecinta, sa ramana regula, iar posibilitatile de derogare trebuie limitate.
    (2) Acordarea de ajutoare pentru salvare si restructurare unor intreprinderi in dificultate nu poate fi considerata legitima decat cu respectarea anumitor conditii. Ea poate fi justificata, de exemplu, prin ratiuni de politica sociala sau regionala, de necesitatea de a lua in considerare rolul benefic al intreprinderilor mici si mijlocii in economie sau, in mod exceptional, de interesul mentinerii unei structuri de piata concurentiala, atunci cand disparitia unor intreprinderi ar putea determina o situatie de monopol sau de oligopol ingust. Pe de alta parte, nu ar fi justificata mentinerea in viata a unei intreprinderi in mod artificial intr-un sector confruntat pe termen lung cu supracapacitate structurala sau cand ea nu poate supravietui decat prin intermediul interventiilor repetate ale statului.

    CAP. 1
    Definitii si domeniul de aplicare

    Conceptul de "intreprindere in dificultate"
    Art. 2
    (1) In sensul prezentului regulament, Consiliul Concurentei considera ca o intreprindere este in dificultate atunci cand nu este capabila, fie prin resurse financiare proprii, fie prin resursele pe care poate sa le obtina de la proprietari/actionari sau creditori, sa acopere pierderile care, in absenta unei interventii din exterior din partea autoritatilor publice, vor conduce, pe termen scurt sau mediu, aproape sigur la iesirea din circuitul economic a acesteia.
    (2) In mod concret, o intreprindere este considerata ca fiind in dificultate, in principiu si indiferent de marimea ei, in sensul prezentului regulament, in urmatoarele imprejurari:
    a) in cazul unei societati cu raspundere limitata, cand se constata pierderea a mai mult de jumatate din capitalul social si a mai mult de un sfert din capital in ultimele 12 luni; sau
    b) in cazul unei societati in care cel putin o parte din asociati este tinuta nelimitat pentru datoriile intreprinderii, atunci cand s-a pierdut mai mult de jumatate din capitalul propriu, asa cum reiese din evidentele contabile ale societatii, si cand mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut in cursul ultimelor 12 luni; sau
    c) pentru intreprinderile de orice forma juridica, cand respectiva intreprindere intruneste conditiile pentru a fi supusa unei proceduri prevazute de legislatia privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului.
    (3) Chiar daca nici una dintre conditiile prevazute la alin. (2) nu este indeplinita, o intreprindere poate totusi sa fie considerata in dificultate, mai ales daca suntem in prezenta caracteristicilor obisnuite ale unei intreprinderi aflate in dificultate, precum cresterea pierderilor, scaderea cifrei de afaceri, cresterea volumului stocurilor, supracapacitate de productie, scaderea fluxului de numerar, cresterea datoriilor, cresterea sarcinilor financiare si scaderea sau disparitia valorii activului net. In cazurile cele mai grave, intreprinderea poate sa fi devenit insolvabila sau sa faca obiectul unor proceduri colective de insolventa in conformitate cu dispozitiile legale privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului. In ultimul caz, prezentul regulament se aplica oricarui eventual ajutor acordat in contextul unei astfel de proceduri, in vederea mentinerii in activitate a intreprinderii. In orice caz, o intreprindere in dificultate este eligibila numai daca nu poate sa se redreseze cu resursele proprii sau cu fondurile pe care le obtine de la proprietarii/actionarii sai ori de pe piata.
    (4) In sensul prezentului regulament, o intreprindere nou-constituita nu este eligibila pentru acordarea ajutorului pentru salvare sau restructurare, chiar daca pozitia sa financiara initiala este precara. Astfel este, in special, cazul unei intreprinderi create prin lichidarea unei intreprinderi preexistente sau prin preluarea numai a activelor acesteia. O intreprindere este considerata, in principiu, nou-creata in decursul primilor 3 ani de la inceperea activitatii sale in domeniul respectiv. Numai dupa aceasta perioada ea va deveni eligibila pentru acordarea ajutorului pentru salvare sau restructurare, cu indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
    a) sa poata fi calificata ca intreprindere in dificultate in sensul prezentului regulament;
    b) sa nu apartina unui grup de societati in alte conditii decat cele prevazute la alin. (5).
    (5) O societate care face parte dintr-un grup sau care este preluata de un grup nu este in mod normal eligibila la acordarea ajutorului pentru salvare sau restructurare, cu exceptia cazului cand se poate demonstra ca dificultatile sale sunt specifice si nu rezulta dintr-o alocare arbitrara a costurilor in cadrul grupului si ca aceste dificultati sunt prea grave pentru a fi rezolvate in cadrul grupului. Daca o intreprindere in dificultate creeaza o filiala, filiala impreuna cu intreprinderea in dificultate care controleaza vor fi considerate ca un grup care va putea primi ajutor de stat in conditiile prezentului regulament.

    Definitia ajutorului pentru salvare si a ajutorului pentru restructurare
    Art. 3
    (1) Prezentul regulament se aplica atat ajutorului pentru salvare, cat si ajutorului pentru restructurare, pentru ca in ambele cazuri autoritatile publice se afla in fata unei intreprinderi care se afla in dificultate, iar salvarea si restructurarea sunt adeseori doua faze ale aceleiasi operatiuni, chiar daca ele presupun mecanisme distincte.
    (2) Ajutorul pentru salvare este, prin natura sa, o asistenta cu caracter temporar si reversibil. Acesta are drept obiectiv principal sa permita mentinerea intreprinderii in dificultate in circuitul economic in perioada necesara elaborarii unui plan de restructurare sau de lichidare. Principiul general este ca ajutorul pentru salvare face posibila sustinerea temporara a unei intreprinderi confruntate cu o deteriorare importanta a situatiei sale financiare, care se reflecta intr-o criza acuta de lichiditati sau de insolvabilitate tehnica. Acest sprijin temporar trebuie sa acorde timpul necesar pentru analiza circumstantelor care au condus la dificultatile cu care se confrunta intreprinderea si pentru elaborarea unui plan care sa permita remedierea acestora. Mai mult, ajutorul pentru salvare trebuie sa fie limitat la minimum necesar. In alti termeni, un ajutor pentru salvare ofera unei intreprinderi in dificultate un sprijin de scurta durata, care nu depaseste 6 luni. Ajutorul trebuie sa constea intr-o sustinere financiara reversibila sub forma de garantii la imprumuturi sau de imprumuturi, cu o rata a dobanzii cel putin comparabila cu cea aplicabila imprumuturilor acordate intreprinderilor sanatoase si, mai ales, cu rata dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei. Masurile structurale care nu necesita interventie imediata, precum participarea nemijlocita si automata a statului la fondurile proprii ale intreprinderii, nu pot fi finantate printr-un ajutor pentru salvare.
    (3) Din moment ce un plan de restructurare sau de lichidare pentru care un ajutor a fost solicitat este stabilit si pus in aplicare, orice ajutor suplimentar va fi considerat ajutor pentru restructurare. Masurile ce trebuie implementate imediat pentru oprirea pierderilor, inclusiv masurile structurale (de exemplu, retragerea imediata dintr-un domeniu de activitate ce cauzeaza pierderi), pot fi finantate printr-un ajutor pentru salvare, sub rezerva conditiilor prevazute la cap. II lit. A, pentru ajutoarele individuale, si la cap. III sectiunea III. Cu exceptia utilizarii procedurii simplificate, prevazuta la art. 9, furnizorii vor trebui sa demonstreze ca aceste masuri structurale trebuie luate imediat. Ajutorul pentru salvare nu poate fi acordat in mod normal pentru restructurarea financiara.
    (4) Pe de alta parte, restructurarea se va baza pe un plan fezabil, coerent si de mare anvergura, care vizeaza restabilirea viabilitatii intreprinderii pe termen lung. Restructurarea implica de obicei unul sau mai multe dintre urmatoarele elemente: reorganizarea si rationalizarea activitatilor intreprinderii pe o baza cat mai eficienta, implicand, de regula, retragerea din activitatile generatoare de pierderi, restructurarea activitatilor existente care pot redeveni competitive si uneori diversificarea lor in directia unor activitati noi si rentabile. Restructurarea industriala trebuie sa fie insotita, de regula, de restructurarea financiara (injectii de capital, reducerea gradului de indatorare etc.). Totusi, operatiunile de restructurare, in sensul prezentului regulament, nu se pot limita la un ajutor financiar destinat asanarii pierderilor anterioare, fara a interveni asupra cauzelor acestor pierderi.

    Domeniul de aplicare a prezentului regulament
    Art. 4
    Prezentul regulament se aplica intreprinderilor din toate sectoarele economiei, cu exceptia sectorului industriei carbonifere*1), siderurgiei, agriculturii, pescuitului si acvaculturii, fara a prejudicia aplicarea regulilor sectoriale specifice privind intreprinderile in dificultate pentru sectoarele in care asemenea reguli sunt stabilite.
------------
    *1) Prezentul regulament excepteaza tipurile de carbune carora li se aplica Regulamentul privind ajutorul de stat in domeniul industriei carbonifere, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 192 din 30 iulie 2004, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 736 din 16 august 2004.

    Compatibilitatea cu Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare
    Art. 5
    (1) Prevederile art. 2 alin. (2) si (3) din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, prevad posibilitatea ca ajutorul care intra sub incidenta art. 2 alin. (1) din aceasta sa fie considerat compatibil cu mediul concurential normal. Cu exceptia cazurilor prevazute in art. 2 alin. (2) din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, in special ajutorul pentru inlaturarea efectelor unor dezastre sau calamitati naturale, care nu sunt avute in vedere aici, singura baza pentru considerarea drept compatibil a ajutorului pentru salvare si restructurare este art. 14 din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (2) Avand in vedere ca insasi existenta sa este in pericol, o intreprindere in dificultate nu poate fi considerata un instrument pentru promovarea altor obiective de politica publica, pana cand viabilitatea sa este asigurata. In consecinta, ajutorul pentru intreprinderile in dificultate poate contribui la dezvoltarea activitatilor economice fara sa aiba efecte negative asupra mediului concurential normal daca sunt indeplinite conditiile prezentului regulament. In masura in care regiunile Romaniei sunt zone asistate in baza hartii regionale a Romaniei, Consiliul Concurentei va tine seama de considerentele regionale, conform art. 20.
    (3) Analiza ajutorului pentru salvare sau restructurare nu trebuie sa fie afectata de schimbarile in structura proprietatii intreprinderii care primeste ajutor.

    Beneficiarii de ajutor anterior ilegal
    Art. 6
    In cazul in care unei intreprinderi in dificultate i s-a acordat anterior ajutor ilegal, in legatura cu care Consiliul Concurentei a adoptat o decizie negativa, si nu a avut loc o recuperare a acestuia in conformitate cu prevederile Legii nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, analiza oricarui ajutor pentru salvare sau restructurare pentru aceeasi intreprindere va tine cont mai intai de efectul cumulativ al ajutorului anterior si al noului ajutor si, in al doilea rand, de faptul ca ajutorul anterior nu a fost rambursat.

    CAP. 2
    Conditii generale pentru autorizarea ajutorului pentru salvarea si/sau restructurarea intreprinderilor in dificultate notificate individual Consiliului Concurentei

    Art. 7
    Acest capitol se refera in exclusivitate la masurile de ajutor notificate individual Consiliului Concurentei. In anumite conditii, Consiliul Concurentei poate autoriza scheme de ajutor pentru salvare sau pentru restructurare; aceste conditii de autorizare sunt prevazute in cap. III.

    A. Ajutorul de stat pentru salvare

    Art. 8
    (1) Pentru a fi autorizat de Consiliul Concurentei, ajutorul pentru salvare, asa cum a fost definit in art. 3, trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa consiste in sprijin de trezorerie acordat intreprinderii sub forma de garantii pentru imprumuturi sau sub forma de imprumuturi; in ambele cazuri, imprumutul trebuie sa fie acordat cu o rata a dobanzii cel putin comparabila cu cea aplicabila imprumuturilor acordate intreprinderilor sanatoase si mai ales cu rata de referinta a Bancii Nationale a Romaniei; orice imprumut trebuie rambursat si orice garantie trebuie sa expire intr-un interval de pana la 6 luni de la plata primei transe catre intreprindere;
    b) sa fie justificat prin ratiuni sociale grave si sa nu induca efecte negative inacceptabile asupra mediului concurential normal;
    c) sa fie insotit, cu ocazia notificarii, de un angajament al furnizorului de a transmite Consiliului Concurentei, intr-un termen maximal de 6 luni care incepe sa curga de la data autorizarii ajutorului pentru salvare sau, in cazul unui ajutor nenotificat, de la data primei puneri in aplicare a masurii in chestiune, fie un plan de restructurare sau de lichidare, fie dovada ca imprumutul a fost integral rambursat si/sau ca garantia a expirat;
    d) sa se limiteze la suma necesara pentru a mentine intreprinderea in circuitul economic pe durata pentru care a fost autorizat ajutorul; o asemenea suma poate include ajutorul pentru masuri structurale urgente in concordanta cu art. 3 alin. (3); suma necesara trebuie sa se bazeze pe nevoile de lichiditati ale intreprinderii pentru a nu mai suferi pierderi; pentru determinarea cuantumului se va avea in vedere rezultatul aplicarii formulei prevazute in anexa; orice ajutor pentru salvare care depaseste rezultatul aplicarii acestei formule va trebui explicat in detaliu;
    e) sa respecte conditia prevazuta la art. 24 ("prima si ultima data").
    (2) Daca furnizorii au prezentat un plan de restructurare in interval de 6 luni de la data autorizarii sau, in cazul ajutorului nenotificat, de la implementarea masurii, termenul limita pentru rambursarea imprumutului sau pentru expirarea garantiei este prelungit pana cand Consiliul Concurentei adopta o decizie asupra planului, cu exceptia cazului cand Consiliul Concurentei considera o asemenea prelungire ca nejustificata.
    (3) Consiliul Concurentei va deschide o investigatie daca furnizorii nu trimit:
    a) un plan de restructurare credibil si motivat sau un plan de lichidare; sau
    b) dovada ca imprumutul a fost rambursat integral si/sau ca garantia a expirat inainte de implinirea termenului de 6 luni.
    (4) Consiliul Concurentei poate decide sa deschida o investigatie, daca va considera ca imprumutul sau garantia a fost utilizata defectuos sau ca, dupa expirarea termenului de 6 luni, neindeplinirea obligatiei rambursarii ajutorului nu mai poate fi justificata.
    (5) Autorizarea unui ajutor pentru salvare nu implica necesarmente ca ajutoarele tinand de un plan de restructurare sa fie apoi autorizate, acestea trebuind sa fie examinate pe fond.

    Procedura simplificata
    Art. 9
    Consiliul Concurentei va depune toate diligentele pentru a adopta o decizie in termen de o luna cu privire la ajutorul pentru salvare care indeplineste toate conditiile prevazute la art. 8 si care intruneste cumulativ criteriile urmatoare:
    a) intreprinderea in cauza indeplineste cel putin unul dintre cele 3 criterii prevazute la art. 2 alin. (2);
    b) ajutorul pentru salvare este limitat la cuantumul rezultat in urma aplicarii formulei prevazute in anexa si nu depaseste echivalentul in lei a 10 milioane euro.

    B. Ajutorul de stat pentru restructurare

    I. Principiul de baza
    Art. 10
    Ajutorul de stat pentru restructurare ridica anumite probleme de concurenta, intrucat poate sa transfere o parte inechitabila a poverii ajustarii structurale si a problemelor sociale si economice care decurg din aceasta asupra altor producatori care nu beneficiaza de ajutor si asupra altor furnizori de ajutor de stat. Principiul general trebuie, prin urmare, sa permita acordarea ajutorului pentru restructurare numai in conditiile in care se poate demonstra ca nu contravine mediului concurential normal si acordurilor internationale la care Romania este parte. Acest lucru este posibil numai cu indeplinirea unor criterii stricte si daca este sigur ca avantajele care rezulta din supravietuirea agentului economic vor compensa orice distorsionare a concurentei (de exemplu, atunci cand este clar ca efectul net al disponibilizarilor rezultate din falimentul intreprinderii, combinat cu efectele pe care le poate avea asupra furnizorilor, ar exacerba problemele referitoare la somaj sau, in mod exceptional, cand disparitia societatii ar conduce la o situatie de monopol sau de obligopol ingust), cu luarea, in principiu, a unor masuri compensatorii adecvate in favoarea concurentilor.

    II. Conditii pentru autorizarea ajutorului
    Art. 11
    Consiliul Concurentei va aproba ajutorul numai cu indeplinirea cumulativa a conditiilor prevazute in art. 12 - 18.

    Eligibilitatea societatii
    Art. 12
    Societatea trebuie sa poata fi considerata in dificultate, in sensul prevederilor art. 2.

    Restabilirea viabilitatii pe termen lung
    Art. 13
    (1) Acordarea ajutorului este conditionata de implementarea planului de restructurare, care sta la baza evaluarii Consiliului Concurentei, in cazul tuturor masurilor de ajutor individual, cu exceptia celor vizand intreprinderi mici si mijlocii, asa cum este prevazut la art. 21.
    (2) Planul de restructurare, a carui durata trebuie sa fie cat mai scurta posibil, trebuie sa restaureze viabilitatea pe termen lung a societatii intr-un interval rezonabil si pe baza unor evaluari realiste cu privire la conditiile de functionare viitoare. Prin urmare, ajutorul pentru restructurare trebuie sa fie corelat cu un plan de restructurare viabil la care se angajeaza furnizorul respectiv. Planul continand toate detaliile relevante trebuie prezentat Consiliului Concurentei si trebuie sa cuprinda, in special, un studiu de piata. Ameliorarea viabilitatii trebuie sa rezulte in principal din masuri interne continute in planul de restructurare; ea nu poate sa se bazeze pe factori externi, precum fluctuatia preturilor si a cererii, asupra carora intreprinderea nu are o mare influenta, decat numai daca ipotezele cu privire la evolutia pietei sunt general recunoscute. Restructurarea trebuie sa cuprinda abandonarea activitatilor care ar ramane generatoare de pierderi structurale chiar si dupa restructurare.
    (3) Planul de restructurare trebuie sa descrie circumstantele care au condus la aparitia dificultatilor societatii, prin aceasta asigurandu-se o baza pentru analiza faptului ca masurile sunt cele adecvate. Trebuie sa se aiba in vedere, printre altele, situatia prezenta si de perspectiva a cererii si ofertei pe piata relevanta a produsului, cu scenarii care sa reflecte ipotezele optimiste, pesimiste si intermediare si punctele tari si cele slabe ale societatii. Planul de restructurare trebuie sa permita intreprinderii sa progreseze catre o noua structura, care sa ii ofere perspectiva viabilitatii pe termen lung si sa ii permita sa functioneze cu resurse proprii.
    (4) Planul trebuie sa asigure o schimbare radicala care va permite intreprinderii, dupa finalizarea restructurarii, sa isi acopere integral costurile, inclusiv amortizarea si cheltuielile financiare.
    (5) Recuperarea scontata a investitiilor trebuie sa fie suficienta astfel incat sa permita intreprinderii restructurate sa concureze prin propriile forte pe piata libera. Daca dificultatile intreprinderii provin din deficiente ale sistemului de guvernare corporativa, acestea trebuie sa faca obiectul unor adaptari corespunzatoare.

    Prevenirea oricarei distorsiuni excesive a concurentei
    Art. 14
    (1) In vederea minimizarii cat mai mult posibil a efectelor negative asupra conditiilor de comert, astfel incat efectele pozitive urmarite sa contracareze efectele negative, se vor lua masuri compensatorii. In caz contrar, se va considera ca ajutorul este incompatibil cu mediul concurential normal. Pentru stabilirea caracterului corespunzator al masurilor compensatorii, Consiliul Concurentei va avea in vedere obiectivul de restabilire a viabilitatii pe termen lung.
    (2) Printre aceste masuri se numara cesiunile de active, reduceri ale capacitatii de productie sau ale prezentei pe piata si reducerea barierelor la intrare pe pietele in cauza. La analiza caracterului corespunzator al masurilor compensatorii, Consiliul Concurentei va lua in considerare structura pietei si conditiile de concurenta pentru a se asigura ca nici una dintre aceste masuri nu conduce la deteriorarea structurii pietei, avand, de exemplu, efectul indirect de creare a unei situatii de monopol sau de oligopol ingust. Daca furnizorul poate demonstra ca o astfel de situatie ar putea aparea, atunci masura compensatorie trebuie stabilita astfel incat sa se evite o astfel de imprejurare.
    (3) Masurile vor fi proportionale cu efectele distorsionante cauzate de ajutor si, in special, cu marimea si importanta relativa a societatii pe piata (piete). Ele ar trebui sa aiba loc cu precadere pe piata (pietele) in care societatea va avea o pozitie semnificativa dupa restructurare. Nivelul reducerii va fi stabilit de la caz la caz. Consiliul Concurentei va stabili importanta masurilor compensatorii necesare pe baza studiului de piata anexat la planul de restructurare si, daca este cazul, pe baza oricaror alte informatii puse la dispozitia sa, inclusiv a celor furnizate de partile interesate. Reducerea trebuie sa fie parte integranta a restructurarii, asa cum este ea stipulata in planul de restructurare. Acest principiu se va aplica indiferent daca divizarile au loc inainte sau dupa acordarea ajutorului de stat, atat timp cat ele fac parte din restructurare. Stoparea si renuntarea definitiva la activitatile generatoare de pierdere, care sunt absolut necesare restabilirii viabilitatii, nu vor fi considerate reduceri ale capacitatii sau ale prezentei pe piata, atunci cand sunt analizate masurile compensatorii. O astfel de analiza va tine cont de orice ajutor pentru salvare acordat anterior.
    (4) Totusi, aceasta conditie nu se aplica in mod normal intreprinderilor mici, intrucat se poate presupune ca ajutorul ad-hoc acordat intreprinderilor mici nu afecteaza de obicei un mediu concurential normal, cu exceptia cazului in care se prevede altfel in regulile de ajutor de stat intr-un anumit sector sau daca beneficiarul opereaza pe o piata afectata de supracapacitate pe termen lung.
    (5) Atunci cand beneficiarul opereaza pe o piata afectata de supracapacitate structurala pe termen lung, asa cum este definita in Regulamentul multisectorial privind ajutorul regional pentru proiecte mari de investitii, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 252/2002 privind punerea in aplicare a regulamentelor Consiliului Concurentei, elaborate in baza Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 165 din 17 martie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, ar putea fi necesar ca reducerea capacitatii de productie sau a prezentei sale pe piata sa fie de 100% . In aceste cazuri, Consiliul Concurentei va permite numai acel ajutor care atenueaza costurile sociale de restructurare, in conformitate cu art. 22 si cu regulile privind ajutorul de protectie a mediului pentru dezafectarea amplasamentelor poluate care, in caz contrar, ar fi abandonate.

    Ajutor limitat la minimum necesar: contributie reala, lipsita de ajutor
    Art. 15
    (1) Suma si intensitatea ajutorului trebuie sa fie limitate strict la costurile minime de restructurare necesare, pentru a permite restructurarea in functie de resursele financiare existente ale intreprinderii, actionarilor sai sau ale grupului din care face parte. O astfel de evaluare va lua in considerare orice ajutor pentru salvare acordat anterior. Se anticipeaza ca beneficiarii de ajutor sa aduca o contributie semnificativa la planul de restructurare din propriile resurse, inclusiv din vanzarea de active neesentiale pentru supravietuirea intreprinderii ori din finantari externe in conditii de piata. O astfel de contributie este un semn ca pietele au incredere in valoarea practica a restabilirii viabilitatii. O astfel de contributie trebuie sa fie reala, adica efectiva, cu excluderea oricaror profituri potentiale viitoare, precum cele din fluxul de numerar (cash flow) si trebuie sa fie cat mai substantiala.
    (2) In mod normal, Consiliul Concurentei va considera ca urmatoarele contributii la restructurare sunt corespunzatoare: cel putin 25% pentru intreprinderi mici, cel putin 40% pentru intreprinderi mijlocii si cel putin 50% pentru intreprinderi mari. In situatii exceptionale si in cazuri extrem de dificile, ce trebuie demonstrate de catre furnizori, Consiliul Concurentei poate accepta o contributie reala mai scazuta.
    (3) Pentru limitarea efectului de distorsionare a concurentei, valoarea ajutorului sau forma in care acesta este acordat va fi de o astfel de natura incat sa se evite ca societatea sa primeasca un surplus de lichiditati ce ar fi folosit in scopul unor activitati agresive, de distorsiune a pietei, fara legatura cu procesul de restructurare. Consiliul concurentei va analiza, in consecinta, nivelul pasivelor societatii dupa restructurare, inclusiv situatia ce urmeaza oricarei amanari sau reduceri a datoriilor sale, in special in contextul continuarii activitatii sale dupa inceperea procedurii colective de faliment. Nu vor fi acordate ajutoare pentru finantarea unei investitii noi care nu este esentiala pentru restabilirea viabilitatii intreprinderii.

    Conditii specifice pentru autorizarea ajutorului
    Art. 16
    Pe langa masurile compensatorii descrise in art. 14, Consiliul Concurentei poate impune orice conditii si obligatii pe care le considera necesare pentru a se asigura ca ajutorul nu distorsioneaza mediul concurential normal, in eventualitatea in care furnizorii in cauza nu s-au angajat sa adopte astfel de prevederi. De exemplu, Consiliul Concurentei poate solicita furnizorilor:
    a) sa ia ei insisi anumite masuri (de exemplu, sa deschida anumite piete, legate direct sau indirect de activitatile societatii, pentru alti operatori);
    b) sa impuna anumite obligatii societatii beneficiare;
    c) sa se abtina de la acordarea altor tipuri de ajutor catre societatea beneficiara pe perioada de restructurare.

    Implementarea completa a planului de restructurare si respectarea conditiilor
    Art. 17
    (1) Beneficiarul trebuie sa implementeze integral planul de restructurare si sa execute orice alta obligatie prevazuta in decizia de autorizare a ajutorului. Consiliul Concurentei va considera drept aplicare abuziva a ajutorului orice defectiune de executare a planului sau de respectare a obligatiilor stabilite in decizia de autorizare.
    (2) Daca operatiunile de restructurare acopera mai multi ani si implica valori semnificative ale ajutorului de stat, Consiliul Concurentei poate solicita ca plata ajutorului de restructurare sa fie impartita in rate si poate pune urmatoarele conditii la plata fiecarei rate:
    a) confirmarea, inainte de fiecare plata, a realizarii fiecarei etape din planul de restructurare, in conformitate cu programul stabilit; sau
    b) autorizarea, inainte de fiecare plata, dupa ce s-a verificat ca planul este implementat in mod satisfacator.

    Monitorizarea si raportul anual
    Art. 18
    (1) Consiliului Concurentei trebuie sa i se ofere posibilitatea sa se asigure ca planul de restructurare este realizat in mod corespunzator, prin rapoartele periodice si detaliate transmise de furnizorii in cauza.
    (2) In cazul ajutorului catre intreprinderi mari, primul dintre aceste rapoarte va fi in mod normal transmis Consiliului Concurentei nu mai tarziu de 6 luni de la momentul autorizarii ajutorului. Ulterior, rapoartele vor fi transmise Consiliului Concurentei cel putin o data pe an, la o data stabilita, pana cand se poate considera ca obiectivele planului de restructurare au fost indeplinite. Ele trebuie sa includa toate informatiile necesare Consiliului Concurentei pentru a putea monitoriza implementarea programului de restructurare, programul de plati catre societate si situatia sa financiara, precum si respectarea oricaror conditii sau obligatii stipulate in decizia de aprobare a ajutorului. Ele trebuie sa includa mai ales toate informatiile relevante prevazute la art. 23 asupra oricarui ajutor pe care societatea l-a primit, indiferent de obiectiv, fie pe baze individuale, fie in baza unei scheme generale, pe perioada restructurarii. In situatia in care Consiliul Concurentei are nevoie de confirmarea imediata a anumitor informatii, ca de exemplu asupra inchiderii sau a reducerilor de capacitate, poate solicita rapoarte cu o frecventa mai mare.
    (3) In cazul ajutorului pentru intreprinderi mici si mijlocii, transmiterea anuala a unei copii a situatiei financiare va fi, in mod normal, suficienta, cu exceptia situatiei cand decizia de autorizare a ajutorului impune conditii mai riguroase.

    III. Modificarea planului de restructurare

    Art. 19
    (1) Daca ajutorul de restructurare a fost autorizat, furnizorii in cauza pot, in timpul perioadei de restructurare, sa solicite Consiliului Concurentei sa fie de acord cu schimbarile aduse planului de restructurare si valorii ajutorului. Consiliul Concurentei poate permite astfel de schimbari cu conditia indeplinirii urmatoarelor conditii:
    a) planul revizuit va indica la randul lui restabilirea viabilitatii intr-un interval rezonabil de timp;
    b) daca valoarea ajutorului este marita, orice masura compensatorie solicitata va fi mai cuprinzatoare decat cele impuse initial;
    c) daca masurile compensatorii propuse sunt mai mici decat cele prevazute initial, valoarea ajutorului va fi redusa in mod corespunzator;
    d) noul program de punere in aplicare a masurilor compensatorii nu va putea fi intarziat in raport cu cel initial adoptat decat pentru ratiuni neimputabile intreprinderii beneficiare sau furnizorului de ajutor; in caz contrar, suma ajutorului trebuie sa fie redusa in mod corespunzator.
    (2) Daca conditiile impuse de Consiliul Concurentei sau angajamentele luate de furnizorul ajutorului sunt relaxate/reduse ulterior deciziei Consiliului Concurentei, suma ajutorului va fi redusa corespunzator sau alte conditii pot fi impuse.
    (3) Daca furnizorii aduc modificari la un plan de restructurare aprobat fara informarea la timp a Consiliului Concurentei, atunci Consiliul Concurentei va demara procedura de investigatie.

    IV. Ajutorul de restructurare in zonele asistate

    Art. 20
    (1) Consiliul Concurentei va tine cont de necesitatile dezvoltarii regionale atunci cand va analiza ajutorul de restructurare in zonele asistate. Faptul ca o intreprindere in dificultate este situata intr-o zona asistata nu justifica totusi o abordare permisiva a ajutorului pentru restructurare: pe termen mediu si lung, o regiune nu beneficiaza cu nimic de pe urma faptului ca societatile sunt sprijinite in mod artificial. Mai mult, in scopul dezvoltarii regionale, este in interesul regiunii ca aceasta sa utilizeze resurse astfel incat sa fie dezvoltate cat mai curand acele activitati viabile si durabile. In fine, trebuie minimizata distorsionarea concurentei chiar si in cazul acordarii unui ajutor intreprinderilor din zonele asistate. In acest context trebuie avute in vedere si posibilele efecte secundare negative ce pot aparea in zona respectiva si in alte zone asistate.
    (2) Astfel criteriile enumerare la art. 12 - 19 se aplica in mod egal si zonelor asistate, chiar si atunci cand se iau in considerare necesitatile dezvoltarii regionale. Totusi, in zonele asistate si cu exceptia cazului in care regulile de ajutor de stat pentru anumite sectoare prevad altfel, conditiile de autorizare a ajutorului pot fi mai putin stricte in ceea ce priveste realizarea masurilor compensatorii si marimea contributiei beneficiarului. Daca necesitatile dezvoltarii regionale o justifica, in situatiile in care o reducere a capacitatii sau a prezentei pe piata pare a fi masura cea mai adecvata pentru evitarea oricarei distorsiuni excesive a concurentei, reducerea solicitata va fi mai mica in zonele asistate decat in zonele neasistate, corespunzator hartii regionale a Romaniei.

    V. Ajutor de restructurare pentru intreprinderi mici si mijlocii

    Art. 21
    (1) Ajutorul acordat intreprinderilor mici, asa cum sunt ele definite in Regulamentul privind ajutorul de stat pentru intreprinderi mici si mijlocii, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 340 din 19 aprilie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, tinde sa afecteze conditiile comerciale mai putin decat cel acordat intreprinderilor mijlocii si mari. Acelasi lucru este valabil si pentru ajutorul de restructurare, astfel incat conditiile stipulate in art. 12 - 19 se aplica cu mai putina strictete in urmatoarele privinte:
    a) ajutorul nerambursabil catre intreprinderile mici nu va fi de obicei legat de masurile compensatorii (art. 14 alin. 4), cu exceptia cazului in care este altfel stipulat in regulile de ajutor de stat privind un anumit sector;
    b) cerintele privind continutul rapoartelor vor fi mai putin severe pentru intreprinderile mici si mijlocii (art. 18).
    (2) Cu toate acestea, principiul "prima si ultima data" (mentionat in art. 24) se va aplica in mod deplin si intreprinderilor mici si mijlocii.
    (3) Pentru intreprinderile mici si mijlocii planul de restructurare nu trebuie autorizat de catre Consiliul Concurentei. Totusi, planul trebuie sa indeplineasca cerintele stipulate in art. 13 alin. 2 - 5 si sa fie aprobat de catre furnizorii in cauza si transmis Consiliului Concurentei. Ajutorul nerambursabil trebuie sa fie acordat cu conditia realizarii complete a planului de restructurare. Obligatia de a verifica indeplinirea acestor conditii revine furnizorilor.

    VI. Ajutorul destinat sa acopere costurile sociale de restructurare

    Art. 22
    (1) Planurile de restructurare implica in mod normal reduceri sau abandonarea activitatilor generatoare de pierderi. Astfel de replieri sunt adeseori necesare in interesul rationalizarii si eficientizarii, si independent de reducerile de capacitate care ar putea fi impuse drept conditie a acordarii ajutorului. Orice motivatie ar sta la baza lor, aceste masuri vor conduce in general la reduceri ale personalului intreprinderilor beneficiare.
    (2) Obligatiile pe care o intreprindere trebuie sa si le asume in virtutea legislatiei muncii sau a contractelor colective de munca incheiate cu sindicatele in materie de plati compensatorii pentru disponibilizari si/sau pensionari anticipate fac parte din costurile normale pe care o intreprindere trebuie sa le finanteze din resursele proprii. In aceste conditii, orice contributie a statului la aceste costuri trebuie considerata ca ajutor de stat, indiferent daca platile sunt efectuate direct catre intreprindere ori personalului printr-o agentie guvernamentala.
    (3) Nu exista nici o obiectie a priori fata de un astfel de ajutor atunci cand el este acordat intreprinderilor in dificultate, intrucat ar aduce beneficii economice care sunt mai presus de interesele intreprinderii in cauza, facilitand schimbarile structurale si diminuand greutatile.
    (4) Pe langa acoperirea costurilor platilor compensatorii pentru disponibilizari si/sau pensionari anticipate, ajutorul se acorda de obicei in baza unei anumite scheme de restructurare pentru instruire, consultanta si asistenta de ordin practic pentru identificarea de alternative de angajare, asistenta pentru reamplasare si instruire profesionala, precum si asistenta pentru angajatii care doresc sa inceapa o afacere. Consiliul Concurentei va avea intotdeauna o abordare favorabila atunci cand ajutorul este acordat societatii in dificultate.
    (5) Tipul de ajutor descris la alin. 2 - 4 va fi identificat clar in planul de restructurare, intrucat ajutorul pentru masuri sociale in beneficiul exclusiv al angajatilor concediati nu este luat in considerare in scopul stabilirii ariei de extindere a masurilor compensatorii mentionate in art. 14.

    VII. Necesitatea de informare a Consiliului Concurentei asupra oricarui ajutor acordat societatii beneficiare in timpul perioadei de restructurare

    Art. 23
    (1) La analiza unui ajutor de restructurare primit de catre o intreprindere mare sau mijlocie in baza prezentului regulament, acordarea oricarui alt ajutor in timpul perioadei de restructurare, chiar si in conformitate cu o schema care a fost deja autorizata, este susceptibila a influenta analiza Consiliului Concurentei asupra ariei de extindere a masurilor compensatorii solicitate.
    (2) In notificarile de ajutor de restructurare catre o intreprindere mare sau mijlocie se va indica orice alt ajutor de orice tip, care urmeaza a fi acordat societatii beneficiare in timpul perioadei de restructurare, cu exceptia cazului in care ele fac obiectul regulii pragului minim. La analiza ajutorului de restructurare, Consiliul Concurentei va lua in considerare acest ajutor.
    (3) Orice ajutor acordat efectiv unei intreprinderi mari sau mijlocii in timpul perioadei de restructurare, inclusiv ajutorul acordat in conformitate cu o schema autorizata, va fi notificat individual la Consiliul Concurentei daca acesta nu a fost informat in aceasta privinta la momentul deciziei sale privind ajutorul de restructurare.
    (4) Consiliul Concurentei se va asigura ca acordarea ajutorului pe baza schemelor de ajutor autorizate nu este susceptibila sa eludeze prevederile prezentului regulament.

    C. "Prima si ultima data"
    Art. 24
    (1) Un ajutor pentru salvare este o operatiune cu caracter exceptional, vizand, in principal, mentinerea unei intreprinderi in circuitul economic pe o perioada limitata, in cursul careia viitorul sau poate fi evaluat. Nu trebuie sa fie posibil a autoriza acordarea repetata de ajutoare pentru salvare care s-ar limita la mentinerea status quo-ului (situatiei anterioare), amanand inevitabilul si deplasand intre timp problemele economice si sociale asupra altor producatori mai performanti sau asupra altor potentiali furnizori. Prin urmare, un ajutor pentru salvare nu trebuie acordat decat o singura data (conditia "prima si ultima data"). Conform aceluiasi principiu, pentru a evita ca unele intreprinderi sa fie neloial asistate atunci cand ele nu pot supravietui decat gratie unor interventii repetate ale autoritatilor publice, ajutoarele pentru restructurare nu trebuie sa fie acordate decat o singura data. In fine, daca un ajutor pentru salvare este acordat unei intreprinderi care a primit deja un ajutor pentru restructurare, se poate considera ca dificultatile beneficiarului au caracter recurent si ca interventiile repetate ale statului dau loc la distorsiuni ale concurentei. Astfel de interventii repetate ale statului nu vor fi autorizate.
    (2) Atunci cand notifica un ajutor pentru salvare sau de restructurare la Consiliul Concurentei, furnizorii vor specifica daca societatea in cauza a mai primit deja ajutor de salvare sau de restructurare in trecut, inclusiv orice astfel de ajutor inainte de data intrarii in vigoare a prezentului regulament si orice ajutor nenotificat. In privinta ajutorului nenotificat, Consiliul Concurentei va lua in considerare posibilitatea ca acest ajutor sa poata fi declarat compatibil cu mediul concurential normal altfel decat ca ajutor pentru salvare sau restructurare. Intr-o asemenea situatie si daca s-au scurs mai putin de 10 ani de la acordarea ajutorului pentru salvare, de la incheierea perioadei de restructurare sau de la incetarea aplicarii planului de restructurare (luandu-se in considerare evenimentul survenit cel mai recent), Consiliul Concurentei nu va autoriza un nou ajutor pentru salvare ori pentru restructurare. Exceptii de la aceasta regula sunt permise in urmatoarele cazuri:
    a) daca un ajutor pentru restructurare urmeaza unui ajutor pentru salvare in cadrul aceleiasi operatiuni de restructurare;
    b) daca un ajutor pentru salvare a fost acordat cu respectarea conditiilor prevazute la art. 8 si nu a fost urmat de o restructurare cu sprijinul statului, daca:
    (i) in mod rezonabil, se poate sconta pe viabilitatea pe termen lung a intreprinderii dupa acordarea ajutorului pentru salvare; si
    (ii) un nou ajutor pentru salvare sau un ajutor pentru restructurare devine necesar dupa cel putin cinci ani, datorita unor imprejurari imprevizibile, neimputabile intreprinderii; o imprejurare imprevizibila este o situatie pe care echipa manageriala a intreprinderii nu o putea nicicum prevedea la momentul elaborarii planului de restructurare si care nu se datoreaza unor neglijente sau erori de management al intreprinderii si nici unor decizii ale grupului de care ea apartine;
    c) in considerarea unor circumstante exceptionale si imprevizibile neimputabile intreprinderii.
    (3) In cazurile enumerate la alin. (2) lit. b) si c), procedura prevazuta la art. 9 nu poate fi aplicata.
    (4) Eventualele modificari ale statutului proprietatii intreprinderii beneficiare, intervenite ca urmare a acordarii ajutorului sau a oricarei proceduri judiciare sau administrative avand ca efect asanarea bilantului sau contabil, reducerea angajamentelor sale sau purgarea de datoriile sale anterioare nu afecteaza cu nimic aplicarea regulii prevazute la alin. (2), atata vreme cat este vorba de mentinerea in activitate a aceleiasi intreprinderi.
    (5) Cand un grup de intreprinderi a beneficiat de un ajutor pentru salvare sau pentru restructurare, Consiliul Concurentei nu va autoriza, in principiu, acordarea unui nou ajutor pentru salvare sau pentru restructurare grupului insusi si nici vreuneia dintre entitatile care fac parte din el, numai daca o perioada de 10 ani se va fi scurs dupa acordarea ajutorului pentru salvare, de la finalizarea perioadei de restructurare sau dupa ce aplicarea planului de restructurare a fost intrerupta, fiind luat in considerare momentul survenit cel mai recent. Cand o entitate apartinand unui grup a primit ajutor pentru salvare sau pentru restructurare, grupul, in ansamblul sau, precum si celelalte entitati care fac parte din el, cu exceptia beneficiarului anterior al ajutorului, raman eligibile pentru aceste ajutoare pentru salvare sau restructurare, sub rezerva respectarii celorlalte dispozitii ale prezentului regulament. Furnizorul trebuie sa se asigure ca nici un ajutor nu va fi transmis prin grup sau prin alte entitati care fac parte din el catre beneficiarul anterior al ajutorului de stat.
    (6) In cazul unei intreprinderi care preia active de la o alta intreprindere, in special a unei intreprinderi care a fost supusa uneia dintre procedurile prevazute la alin. (4) sau unei proceduri colective de insolventa in aplicarea legislatiei reorganizarii judiciare si a falimentului si care deja a primit ea insasi un ajutor pentru salvare sau restructurare, intreprinderea achizitoare nu este supusa principiului "prima si ultima data", in masura in care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
    a) intreprinderea achizitoare este in mod clar distincta de vechea intreprindere;
    b) intreprinderea achizitoare a dobandit activele vechii intreprinderi la pretul pietei;
    c) lichidarea sau reorganizarea judiciara si rascumpararea vechii intreprinderi nu constituie in speta doar modalitati de evaluare a principiului "prima si ultima data": Consiliul Concurentei ar putea constata ca acesta este scopul urmarit daca, de exemplu, dificultatile intampinate de achizitor erau in mod clar previzibile atunci cand a avut loc rascumpararea activelor vechii intreprinderi.
    (7) In orice caz, avand in vedere ca ajutorul in vederea achizitionarii de active constituie ajutor pentru investitia initiala, acesta nu poate fi autorizat in baza acestui regulament.

    CAP. 3
    Scheme de ajutor pentru intreprinderi mici si mijlocii

    I. Principii generale
    Art. 25
    Consiliul Concurentei va autoriza scheme de acordare de ajutor pentru salvare si/sau restructurare destinate intreprinderilor mici si mijlocii aflate in dificultate, numai in cazurile in care intreprinderile respective corespund definitiei intreprinderilor mici si mijlocii din anexa Regulamentului privind ajutorul de stat pentru intreprinderi mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare. Sub rezerva dispozitiilor speciale ce urmeaza, compatibilitatea unor astfel de scheme va fi apreciata in considerarea conditiilor prevazute la art. 2 - 24, cu exceptia art. 9, care nu se aplica schemelor de ajutor. Orice ajutor acordat in baza unei scheme si neindeplinind vreuna dintre aceste conditii trebuie sa fie notificat individual si autorizat in prealabil de catre Consiliul Concurentei.

    II. Eligibilitate
    Art. 26
    (1) Cu exceptia cazurilor in care se prevede altfel in regulile privind ajutorul de stat pentru sectoare specifice, acordarea de ajutor catre intreprinderi mici si mijlocii, in baza unor scheme care au fost autorizate incepand cu data de aplicare a prezentului Regulament, va fi exceptata de la notificarea individuala doar atunci cand respectivele intreprinderi indeplinesc cel putin unul dintre cele trei criterii mentionate la art. 2 alin. (2).
    (2) Ajutorul acordat unor intreprinderi care nu indeplinesc nici unul dintre cele trei criterii trebuie notificat individual Consiliului Concurentei, astfel ca acesta sa poata evalua daca intreprinderile in cauza pot fi considerate intreprinderi aflate in dificultate.
    (3) Ajutorul acordat unor intreprinderi active pe o piata in care exista supracapacitate structurala pe termen lung, indiferent de marimea beneficiarului, trebuie, de asemenea, sa fie notificat individual Consiliului Concurentei, astfel incat acesta sa il poata evalua in baza art. 14 alin. (5).

    III. Conditii pentru autorizarea schemelor de ajutor pentru salvare
    Art. 27
    (1) Pentru a fi autorizate de Consiliul Concurentei, schemele de ajutor pentru salvare trebuie sa indeplineasca conditiile stipulate la art. 8 alin. (1) lit. a), b), d) si e). Mai mult, ajutorul pentru salvare nu poate fi acordat pe o perioada mai lunga de 6 luni, perioada pe parcursul careia trebuie efectuata o analiza a situatiei intreprinderii respective.
    (2) Inainte de implinirea perioadei maxime stabilite la alin. (1), furnizorul de ajutor trebuie sa fi aprobat un plan de restructurare sau un plan de lichidare, in caz contrar Consiliul Concurentei putand solicita curtii de apel obligarea beneficiarului la rambursarea imprumutului si a ajutorului corespunzator primei de risc.
    (3) Orice ajutor acordat pe o perioada mai lunga de 6 luni sau nerambursat dupa 6 luni trebuie sa fie notificat individual la Consiliul Concurentei.

    IV. Conditii de autorizare a schemelor de ajutor pentru restructurare
    Art. 28
    Consiliul Concurentei va autoriza scheme de ajutor pentru restructurare, numai daca acordarea ajutorului este subordonata implementarii in totalitate de catre beneficiar a unui plan de restructurare aprobat de furnizorul ajutorului respectiv si indeplinind urmatoarele conditii:
    a) restabilirea viabilitatii: se aplica criteriile stipulate in art. 13;
    b) prevenirea oricarei distorsionari excesive a concurentei: ajutorul acordat intreprinderilor mici fiind mai putin susceptibil sa denatureze concurenta, principiul prevazut la art. 14 nu se aplica, cu exceptia cazurilor unde se stipuleaza altfel in regulile privind ajutorul de stat pentru sectoare specifice; schemele vor prevedea ca intreprinderile beneficiare sa nu isi mareasca capacitatea in timpul perioadei de restructurare;
    c) limitarea ajutorului la minimul necesar: se aplica principiile stipulate in art. 15;
    d) modificarea planului de restructurare: orice modificari aduse planului de restructurare trebuie sa fie in conformitate cu regulile mentionate la art. 19.

    V. Conditii comune pentru autorizarea schemelor de salvare si/sau restructurare
    Art. 29
    (1) Schemele trebuie sa specifice suma maxima de ajutor care poate fi acordata oricarei intreprinderi, ca parte a unei operatiuni care include ajutor pentru salvare si/sau restructurare, inclusiv in cazul in care planul este modificat. Orice ajutor care depaseste aceasta suma trebuie sa fie notificat individual Consiliului Concurentei. Suma maxima de ajutor de stat acordata pentru ajutorul combinat pentru salvarea si restructurarea uneia si aceleiasi intreprinderi nu poate fi mai mare decat echivalentul a 10 milioane euro, incluzand orice ajutor obtinut din alte surse sau in baza altor scheme.
    (2) Principiul "prima si ultima data" prevazut la art. 24 este pe deplin aplicabil.
    (3) Furnizorul de ajutor trebuie, de asemenea, sa notifice individual Consiliului Concurentei cand o intreprindere preia activele unei alte intreprinderi care, la randul ei, a primit ajutor pentru salvare sau restructurare.

    VI. Monitorizarea si rapoartele anuale
    Art. 30
    Art. 18 nu se aplica schemelor de ajutor. Totusi, autorizarea schemelor de ajutor va fi insotita de obligatia de a prezenta, in mod normal anual, un raport asupra modului de operare a schemei respective, continand informatiile prevazute in Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii unui ajutor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 125 din 24 martie 2002, cu modificarile ulterioare. Rapoartele trebuie, de asemenea, sa includa o lista a tuturor intreprinderilor beneficiare, indicand pentru fiecare dintre ele:
    a) numele intreprinderii;
    b) codul sectorial al intreprinderii, utilizand codurile de clasificare CAEN;
    c) numarul angajatilor;
    d) cifra de afaceri anuala si valoarea bilantului contabil;
    e) suma ajutorului acordat;
    f) suma si forma contributiei beneficiarului;
    g) daca este cazul, forma si gradul masurilor compensatorii;
    h) daca este cazul, orice ajutor pentru restructurare sau alta forma de sprijin asemanator care a fost primit anterior;
    i) daca intreprinderea beneficiara a fost sau nu lichidata sau i s-au aplicat proceduri colective de insolvabilitate inainte de finalizarea perioadei de restructurare.

    CAP. 4
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 31
    (1) Consiliul Concurentei va propune, in temeiul art. 13 din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, ca furnizorul de ajutor sa ia masuri corespunzatoare cu privire la un ajutor existent, in conformitate cu alin. (2) si (3) ale acestui articol. Autorizarea in viitor a oricarei scheme de ajutor este supusa conditiei respectarii acestor prevederi.
    (2) Furnizorii de ajutor de stat care au acceptat propunerea Consiliului Concurentei trebuie sa modifice schemele de ajutor existente care vor ramane in aplicare timp de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentului regulament, cu scopul de a le armoniza.
    (3) Furnizorii de ajutor de stat au obligatia sa anunte acceptarea acestor masuri corespunzatoare in decurs de o luna de la primirea scrisorii care propune masurile corespunzatoare.
    Art. 32
    (1) Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) Anexa face parte integranta din prezentul regulament.
    (3) Dispozitiile prezentului regulament se aplica in conformitate cu Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii unui ajutor de stat si in conformitate cu Regulamentul privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligatiei de notificare, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000, cu modificarile ulterioare.
    (4) Prezentul regulament se aplica ajutoarelor de stat notificate dupa intrarea sa in vigoare, precum si ajutoarelor de stat notificate inainte de intrarea sa in vigoare, dar pentru care decizia Consiliului Concurentei este ulterioara acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis inca o decizie.
    (5) La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga Regulamentul privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 92/2002 privind punerea in aplicare a regulamentelor Consiliului Concurentei, elaborate in baza Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 2 iulie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (6) Prezentul regulament transpune in legislatia romaneasca comunicatul Comisiei Europene - Linii directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004.

    ANEXA 1
    la regulament

    Formula*1) de calcul al valorii maxime a ajutorului pentru salvare care poate face obiectul procedurii simplificate:

    EBIT_t + amortizare_t + (capital de lucru_t - capital de lucru_t-1)
    ___________________________________________________________________
                                     2

    Formula se bazeaza pe rezultatele operationale (din exploatare) ale intreprinderii (EBIT, profit inainte de impozitare si aplicare a dobanzilor) inregistrat in anul anterior acordarii/notificarii ajutorului (indicat prin t). La aceasta suma a fost adaugata amortizarea, apoi modificarile aparute in capitalul de lucru trebuie adaugate la total. Modificarea aparuta in capitalul de lucru se calculeaza ca diferenta intre activele pe termen scurt si pasivele pe termen scurt*2) pentru ultimele situatii financiare inchise. In mod similar, daca ar exista provizioane la nivelul rezultatului din exploatare, acestea vor trebui sa fie clar indicate, iar rezultatul nu ar trebui sa includa astfel de provizioane.
    Formula are ca obiectiv estimarea fluxului de numerar operational negativ al intreprinderii in anul precedent solicitarii ajutorului (sau precedent acordarii ajutorului in cazul ajutoarelor nenotificate). O jumatate din aceasta suma ar trebui sa tina intreprinderea in functiune pentru o perioada de 6 luni. In concluzie, rezultatul formulei trebuie sa fie impartit la 2.
    Aceasta formula poate fi aplicata doar atunci cand rezultatul este negativ.
    In cazul in care formula conduce la un rezultat pozitiv, trebuie furnizata o explicatie detaliata, demonstrand ca intreprinderea este in dificultate, conform art. 10 si 11.
------------
    *1) EBIT (profit brut inainte de impozitare si aplicarea dobanzilor dupa cum este stipulat in contabilitatea anuala, precedenta anului in care s-a aplicat, indicata cu t), trebuie sa fie marita cu amortizarea survenita in aceeasi perioada plus modificarile survenite in capitalul de lucru in decursul unei perioade de 2 ani (anul precedent aplicarii si anul anterior acestuia), impartita la 2 pentru a determina valoarea corespunzatoare pentru 6 luni, adica perioada normala pentru a permite ajutor pentru salvare.
    *2) Activele curente: lichiditati, creante (conturi de clienti si conturi de debitori), alte active curente si cheltuieli platite in avans, stocuri.
    Pasive curente: datorii financiare, obligatii comerciale (conturi de furnizori si creditori) si alte pasive curente, venit amanat, alte obligatii cumulate, obligatii fiscale.

    Exemplu:
________________________________________________________________________________
Profit brut (inainte de impozitare                    (12)
si aplicarea dobanzilor) (mil. euro)
________________________________________________________________________________
Amortizare (mil. euro)                                 (2)
________________________________________________________________________________
Bilant contabil (mil. euro)               Decembrie 31, X      Decembrie 31, XO
________________________________________________________________________________
Active pe termen scurt
________________________________________________________________________________
Lichiditati sau echivalent                             10                     5
________________________________________________________________________________
Creante                                                30                    20
________________________________________________________________________________
Stocuri                                                50                    45
________________________________________________________________________________
Sarcini platite in avans                               20                    10
________________________________________________________________________________
Alte active pe termen scurt                            20                    20
________________________________________________________________________________
Total active pe termen scurt                          130                   100
________________________________________________________________________________
Pasive pe termen scurt
________________________________________________________________________________
Datorii (Obligatii)                                    20                    25
________________________________________________________________________________
Cheltuieli cumulate                                    15                    10
________________________________________________________________________________
Venituri anticipate                                     5                     5
________________________________________________________________________________
Total pasive curente                                   40                    40
________________________________________________________________________________
Capital de lucru                                       90                    60
________________________________________________________________________________
Modificari in capitalul de lucru                     (30)
________________________________________________________________________________

    Valoarea maxima a ajutorului pentru salvare = [-12 + 2 + (-30)]/2 = echivalentul a 20 milioane euro.
    In cazul in care rezultatul formulei este mai mare decat echivalentul a 10 milioane euro, procedura simplificata descrisa la art. 9 nu poate fi utilizata.
    Daca aceasta limita este depasita, initiatorul ajutorului de stat are obligatia sa explice modul in care au fost determinate nevoile de lichiditati ale intreprinderii si valoarea ajutorului pentru salvare.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 501/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 501 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu