ORDIN
Nr. 501 din 23 noiembrie 2004
pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind ajutorul de stat pentru
salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1215 din 17 decembrie 2004
In baza:
- Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in Plenul Consiliului Concurentei, se pune in aplicare
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea
intreprinderilor in dificultate, cuprins in anexa care face parte integranta
din prezentul ordin.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
ANEXA 1
REGULAMENT
privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in
dificultate
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si al art. 22 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile
ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
INTRODUCERE
Art. 1
(1) Iesirea intreprinderilor ineficiente de pe piata este o consecinta
normala a functionarii acesteia. Faptul ca o intreprindere care se afla in
dificultate este salvata de stat nu poate constitui regula. Ajutoarele pentru
operatiunile de salvare si restructurare au fost la originea unora dintre cele
mai controversate cazuri de ajutor de stat in trecut si se numara printre
tipurile de ajutor cu cele mai importante efecte de distorsiune a concurentei.
Principiul general al interzicerii ajutoarelor de stat, prevazut in Legea nr.
143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie, in consecinta,
sa ramana regula, iar posibilitatile de derogare trebuie limitate.
(2) Acordarea de ajutoare pentru salvare si restructurare unor
intreprinderi in dificultate nu poate fi considerata legitima decat cu
respectarea anumitor conditii. Ea poate fi justificata, de exemplu, prin
ratiuni de politica sociala sau regionala, de necesitatea de a lua in
considerare rolul benefic al intreprinderilor mici si mijlocii in economie sau,
in mod exceptional, de interesul mentinerii unei structuri de piata
concurentiala, atunci cand disparitia unor intreprinderi ar putea determina o
situatie de monopol sau de oligopol ingust. Pe de alta parte, nu ar fi
justificata mentinerea in viata a unei intreprinderi in mod artificial intr-un
sector confruntat pe termen lung cu supracapacitate structurala sau cand ea nu
poate supravietui decat prin intermediul interventiilor repetate ale statului.
CAP. 1
Definitii si domeniul de aplicare
Conceptul de "intreprindere in dificultate"
Art. 2
(1) In sensul prezentului regulament, Consiliul Concurentei considera ca o
intreprindere este in dificultate atunci cand nu este capabila, fie prin
resurse financiare proprii, fie prin resursele pe care poate sa le obtina de la
proprietari/actionari sau creditori, sa acopere pierderile care, in absenta
unei interventii din exterior din partea autoritatilor publice, vor conduce, pe
termen scurt sau mediu, aproape sigur la iesirea din circuitul economic a
acesteia.
(2) In mod concret, o intreprindere este considerata ca fiind in
dificultate, in principiu si indiferent de marimea ei, in sensul prezentului
regulament, in urmatoarele imprejurari:
a) in cazul unei societati cu raspundere limitata, cand se constata
pierderea a mai mult de jumatate din capitalul social si a mai mult de un sfert
din capital in ultimele 12 luni; sau
b) in cazul unei societati in care cel putin o parte din asociati este
tinuta nelimitat pentru datoriile intreprinderii, atunci cand s-a pierdut mai
mult de jumatate din capitalul propriu, asa cum reiese din evidentele contabile
ale societatii, si cand mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut in
cursul ultimelor 12 luni; sau
c) pentru intreprinderile de orice forma juridica, cand respectiva
intreprindere intruneste conditiile pentru a fi supusa unei proceduri prevazute
de legislatia privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului.
(3) Chiar daca nici una dintre conditiile prevazute la alin. (2) nu este
indeplinita, o intreprindere poate totusi sa fie considerata in dificultate,
mai ales daca suntem in prezenta caracteristicilor obisnuite ale unei
intreprinderi aflate in dificultate, precum cresterea pierderilor, scaderea cifrei
de afaceri, cresterea volumului stocurilor, supracapacitate de productie,
scaderea fluxului de numerar, cresterea datoriilor, cresterea sarcinilor
financiare si scaderea sau disparitia valorii activului net. In cazurile cele
mai grave, intreprinderea poate sa fi devenit insolvabila sau sa faca obiectul
unor proceduri colective de insolventa in conformitate cu dispozitiile legale
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului. In ultimul caz,
prezentul regulament se aplica oricarui eventual ajutor acordat in contextul
unei astfel de proceduri, in vederea mentinerii in activitate a intreprinderii.
In orice caz, o intreprindere in dificultate este eligibila numai daca nu poate
sa se redreseze cu resursele proprii sau cu fondurile pe care le obtine de la
proprietarii/actionarii sai ori de pe piata.
(4) In sensul prezentului regulament, o intreprindere nou-constituita nu
este eligibila pentru acordarea ajutorului pentru salvare sau restructurare,
chiar daca pozitia sa financiara initiala este precara. Astfel este, in
special, cazul unei intreprinderi create prin lichidarea unei intreprinderi
preexistente sau prin preluarea numai a activelor acesteia. O intreprindere
este considerata, in principiu, nou-creata in decursul primilor 3 ani de la inceperea
activitatii sale in domeniul respectiv. Numai dupa aceasta perioada ea va
deveni eligibila pentru acordarea ajutorului pentru salvare sau restructurare,
cu indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
a) sa poata fi calificata ca intreprindere in dificultate in sensul
prezentului regulament;
b) sa nu apartina unui grup de societati in alte conditii decat cele
prevazute la alin. (5).
(5) O societate care face parte dintr-un grup sau care este preluata de un
grup nu este in mod normal eligibila la acordarea ajutorului pentru salvare sau
restructurare, cu exceptia cazului cand se poate demonstra ca dificultatile
sale sunt specifice si nu rezulta dintr-o alocare arbitrara a costurilor in
cadrul grupului si ca aceste dificultati sunt prea grave pentru a fi rezolvate
in cadrul grupului. Daca o intreprindere in dificultate creeaza o filiala,
filiala impreuna cu intreprinderea in dificultate care controleaza vor fi
considerate ca un grup care va putea primi ajutor de stat in conditiile prezentului
regulament.
Definitia ajutorului pentru salvare si a ajutorului pentru restructurare
Art. 3
(1) Prezentul regulament se aplica atat ajutorului pentru salvare, cat si
ajutorului pentru restructurare, pentru ca in ambele cazuri autoritatile
publice se afla in fata unei intreprinderi care se afla in dificultate, iar
salvarea si restructurarea sunt adeseori doua faze ale aceleiasi operatiuni,
chiar daca ele presupun mecanisme distincte.
(2) Ajutorul pentru salvare este, prin natura sa, o asistenta cu caracter
temporar si reversibil. Acesta are drept obiectiv principal sa permita
mentinerea intreprinderii in dificultate in circuitul economic in perioada
necesara elaborarii unui plan de restructurare sau de lichidare. Principiul
general este ca ajutorul pentru salvare face posibila sustinerea temporara a
unei intreprinderi confruntate cu o deteriorare importanta a situatiei sale
financiare, care se reflecta intr-o criza acuta de lichiditati sau de
insolvabilitate tehnica. Acest sprijin temporar trebuie sa acorde timpul
necesar pentru analiza circumstantelor care au condus la dificultatile cu care
se confrunta intreprinderea si pentru elaborarea unui plan care sa permita
remedierea acestora. Mai mult, ajutorul pentru salvare trebuie sa fie limitat
la minimum necesar. In alti termeni, un ajutor pentru salvare ofera unei
intreprinderi in dificultate un sprijin de scurta durata, care nu depaseste 6
luni. Ajutorul trebuie sa constea intr-o sustinere financiara reversibila sub
forma de garantii la imprumuturi sau de imprumuturi, cu o rata a dobanzii cel
putin comparabila cu cea aplicabila imprumuturilor acordate intreprinderilor
sanatoase si, mai ales, cu rata dobanzii de referinta a Bancii Nationale a
Romaniei. Masurile structurale care nu necesita interventie imediata, precum
participarea nemijlocita si automata a statului la fondurile proprii ale
intreprinderii, nu pot fi finantate printr-un ajutor pentru salvare.
(3) Din moment ce un plan de restructurare sau de lichidare pentru care un
ajutor a fost solicitat este stabilit si pus in aplicare, orice ajutor
suplimentar va fi considerat ajutor pentru restructurare. Masurile ce trebuie
implementate imediat pentru oprirea pierderilor, inclusiv masurile structurale
(de exemplu, retragerea imediata dintr-un domeniu de activitate ce cauzeaza
pierderi), pot fi finantate printr-un ajutor pentru salvare, sub rezerva
conditiilor prevazute la cap. II lit. A, pentru ajutoarele individuale, si la
cap. III sectiunea III. Cu exceptia utilizarii procedurii simplificate,
prevazuta la art. 9, furnizorii vor trebui sa demonstreze ca aceste masuri
structurale trebuie luate imediat. Ajutorul pentru salvare nu poate fi acordat
in mod normal pentru restructurarea financiara.
(4) Pe de alta parte, restructurarea se va baza pe un plan fezabil, coerent
si de mare anvergura, care vizeaza restabilirea viabilitatii intreprinderii pe
termen lung. Restructurarea implica de obicei unul sau mai multe dintre
urmatoarele elemente: reorganizarea si rationalizarea activitatilor intreprinderii
pe o baza cat mai eficienta, implicand, de regula, retragerea din activitatile
generatoare de pierderi, restructurarea activitatilor existente care pot
redeveni competitive si uneori diversificarea lor in directia unor activitati
noi si rentabile. Restructurarea industriala trebuie sa fie insotita, de
regula, de restructurarea financiara (injectii de capital, reducerea gradului
de indatorare etc.). Totusi, operatiunile de restructurare, in sensul
prezentului regulament, nu se pot limita la un ajutor financiar destinat
asanarii pierderilor anterioare, fara a interveni asupra cauzelor acestor
pierderi.
Domeniul de aplicare a prezentului regulament
Art. 4
Prezentul regulament se aplica intreprinderilor din toate sectoarele
economiei, cu exceptia sectorului industriei carbonifere*1), siderurgiei,
agriculturii, pescuitului si acvaculturii, fara a prejudicia aplicarea
regulilor sectoriale specifice privind intreprinderile in dificultate pentru
sectoarele in care asemenea reguli sunt stabilite.
------------
*1) Prezentul regulament excepteaza tipurile de carbune carora li se aplica
Regulamentul privind ajutorul de stat in domeniul industriei carbonifere, pus
in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 192 din 30
iulie 2004, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 736 din 16
august 2004.
Compatibilitatea cu Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu
modificarile si completarile ulterioare
Art. 5
(1) Prevederile art. 2 alin. (2) si (3) din Legea nr. 143/1999, cu
modificarile si completarile ulterioare, prevad posibilitatea ca ajutorul care
intra sub incidenta art. 2 alin. (1) din aceasta sa fie considerat compatibil
cu mediul concurential normal. Cu exceptia cazurilor prevazute in art. 2 alin.
(2) din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, in
special ajutorul pentru inlaturarea efectelor unor dezastre sau calamitati
naturale, care nu sunt avute in vedere aici, singura baza pentru considerarea
drept compatibil a ajutorului pentru salvare si restructurare este art. 14 din
Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Avand in vedere ca insasi existenta sa este in pericol, o intreprindere
in dificultate nu poate fi considerata un instrument pentru promovarea altor
obiective de politica publica, pana cand viabilitatea sa este asigurata. In
consecinta, ajutorul pentru intreprinderile in dificultate poate contribui la
dezvoltarea activitatilor economice fara sa aiba efecte negative asupra mediului
concurential normal daca sunt indeplinite conditiile prezentului regulament. In
masura in care regiunile Romaniei sunt zone asistate in baza hartii regionale a
Romaniei, Consiliul Concurentei va tine seama de considerentele regionale,
conform art. 20.
(3) Analiza ajutorului pentru salvare sau restructurare nu trebuie sa fie
afectata de schimbarile in structura proprietatii intreprinderii care primeste
ajutor.
Beneficiarii de ajutor anterior ilegal
Art. 6
In cazul in care unei intreprinderi in dificultate i s-a acordat anterior
ajutor ilegal, in legatura cu care Consiliul Concurentei a adoptat o decizie
negativa, si nu a avut loc o recuperare a acestuia in conformitate cu
prevederile Legii nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare,
analiza oricarui ajutor pentru salvare sau restructurare pentru aceeasi
intreprindere va tine cont mai intai de efectul cumulativ al ajutorului
anterior si al noului ajutor si, in al doilea rand, de faptul ca ajutorul
anterior nu a fost rambursat.
CAP. 2
Conditii generale pentru autorizarea ajutorului pentru salvarea si/sau
restructurarea intreprinderilor in dificultate notificate individual
Consiliului Concurentei
Art. 7
Acest capitol se refera in exclusivitate la masurile de ajutor notificate
individual Consiliului Concurentei. In anumite conditii, Consiliul Concurentei
poate autoriza scheme de ajutor pentru salvare sau pentru restructurare; aceste
conditii de autorizare sunt prevazute in cap. III.
A. Ajutorul de stat pentru salvare
Art. 8
(1) Pentru a fi autorizat de Consiliul Concurentei, ajutorul pentru
salvare, asa cum a fost definit in art. 3, trebuie sa indeplineasca urmatoarele
conditii:
a) sa consiste in sprijin de trezorerie acordat intreprinderii sub forma de
garantii pentru imprumuturi sau sub forma de imprumuturi; in ambele cazuri,
imprumutul trebuie sa fie acordat cu o rata a dobanzii cel putin comparabila cu
cea aplicabila imprumuturilor acordate intreprinderilor sanatoase si mai ales
cu rata de referinta a Bancii Nationale a Romaniei; orice imprumut trebuie
rambursat si orice garantie trebuie sa expire intr-un interval de pana la 6
luni de la plata primei transe catre intreprindere;
b) sa fie justificat prin ratiuni sociale grave si sa nu induca efecte
negative inacceptabile asupra mediului concurential normal;
c) sa fie insotit, cu ocazia notificarii, de un angajament al furnizorului
de a transmite Consiliului Concurentei, intr-un termen maximal de 6 luni care
incepe sa curga de la data autorizarii ajutorului pentru salvare sau, in cazul
unui ajutor nenotificat, de la data primei puneri in aplicare a masurii in
chestiune, fie un plan de restructurare sau de lichidare, fie dovada ca
imprumutul a fost integral rambursat si/sau ca garantia a expirat;
d) sa se limiteze la suma necesara pentru a mentine intreprinderea in
circuitul economic pe durata pentru care a fost autorizat ajutorul; o asemenea
suma poate include ajutorul pentru masuri structurale urgente in concordanta cu
art. 3 alin. (3); suma necesara trebuie sa se bazeze pe nevoile de lichiditati
ale intreprinderii pentru a nu mai suferi pierderi; pentru determinarea
cuantumului se va avea in vedere rezultatul aplicarii formulei prevazute in
anexa; orice ajutor pentru salvare care depaseste rezultatul aplicarii acestei
formule va trebui explicat in detaliu;
e) sa respecte conditia prevazuta la art. 24 ("prima si ultima
data").
(2) Daca furnizorii au prezentat un plan de restructurare in interval de 6
luni de la data autorizarii sau, in cazul ajutorului nenotificat, de la
implementarea masurii, termenul limita pentru rambursarea imprumutului sau
pentru expirarea garantiei este prelungit pana cand Consiliul Concurentei
adopta o decizie asupra planului, cu exceptia cazului cand Consiliul
Concurentei considera o asemenea prelungire ca nejustificata.
(3) Consiliul Concurentei va deschide o investigatie daca furnizorii nu
trimit:
a) un plan de restructurare credibil si motivat sau un plan de lichidare;
sau
b) dovada ca imprumutul a fost rambursat integral si/sau ca garantia a
expirat inainte de implinirea termenului de 6 luni.
(4) Consiliul Concurentei poate decide sa deschida o investigatie, daca va
considera ca imprumutul sau garantia a fost utilizata defectuos sau ca, dupa
expirarea termenului de 6 luni, neindeplinirea obligatiei rambursarii
ajutorului nu mai poate fi justificata.
(5) Autorizarea unui ajutor pentru salvare nu implica necesarmente ca
ajutoarele tinand de un plan de restructurare sa fie apoi autorizate, acestea
trebuind sa fie examinate pe fond.
Procedura simplificata
Art. 9
Consiliul Concurentei va depune toate diligentele pentru a adopta o decizie
in termen de o luna cu privire la ajutorul pentru salvare care indeplineste
toate conditiile prevazute la art. 8 si care intruneste cumulativ criteriile
urmatoare:
a) intreprinderea in cauza indeplineste cel putin unul dintre cele 3
criterii prevazute la art. 2 alin. (2);
b) ajutorul pentru salvare este limitat la cuantumul rezultat in urma aplicarii
formulei prevazute in anexa si nu depaseste echivalentul in lei a 10 milioane
euro.
B. Ajutorul de stat pentru restructurare
I. Principiul de baza
Art. 10
Ajutorul de stat pentru restructurare ridica anumite probleme de concurenta,
intrucat poate sa transfere o parte inechitabila a poverii ajustarii
structurale si a problemelor sociale si economice care decurg din aceasta
asupra altor producatori care nu beneficiaza de ajutor si asupra altor
furnizori de ajutor de stat. Principiul general trebuie, prin urmare, sa
permita acordarea ajutorului pentru restructurare numai in conditiile in care
se poate demonstra ca nu contravine mediului concurential normal si acordurilor
internationale la care Romania este parte. Acest lucru este posibil numai cu
indeplinirea unor criterii stricte si daca este sigur ca avantajele care
rezulta din supravietuirea agentului economic vor compensa orice distorsionare
a concurentei (de exemplu, atunci cand este clar ca efectul net al
disponibilizarilor rezultate din falimentul intreprinderii, combinat cu
efectele pe care le poate avea asupra furnizorilor, ar exacerba problemele
referitoare la somaj sau, in mod exceptional, cand disparitia societatii ar
conduce la o situatie de monopol sau de obligopol ingust), cu luarea, in
principiu, a unor masuri compensatorii adecvate in favoarea concurentilor.
II. Conditii pentru autorizarea ajutorului
Art. 11
Consiliul Concurentei va aproba ajutorul numai cu indeplinirea cumulativa a
conditiilor prevazute in art. 12 - 18.
Eligibilitatea societatii
Art. 12
Societatea trebuie sa poata fi considerata in dificultate, in sensul
prevederilor art. 2.
Restabilirea viabilitatii pe termen lung
Art. 13
(1) Acordarea ajutorului este conditionata de implementarea planului de
restructurare, care sta la baza evaluarii Consiliului Concurentei, in cazul
tuturor masurilor de ajutor individual, cu exceptia celor vizand intreprinderi
mici si mijlocii, asa cum este prevazut la art. 21.
(2) Planul de restructurare, a carui durata trebuie sa fie cat mai scurta
posibil, trebuie sa restaureze viabilitatea pe termen lung a societatii intr-un
interval rezonabil si pe baza unor evaluari realiste cu privire la conditiile
de functionare viitoare. Prin urmare, ajutorul pentru restructurare trebuie sa
fie corelat cu un plan de restructurare viabil la care se angajeaza furnizorul
respectiv. Planul continand toate detaliile relevante trebuie prezentat
Consiliului Concurentei si trebuie sa cuprinda, in special, un studiu de piata.
Ameliorarea viabilitatii trebuie sa rezulte in principal din masuri interne
continute in planul de restructurare; ea nu poate sa se bazeze pe factori
externi, precum fluctuatia preturilor si a cererii, asupra carora
intreprinderea nu are o mare influenta, decat numai daca ipotezele cu privire
la evolutia pietei sunt general recunoscute. Restructurarea trebuie sa cuprinda
abandonarea activitatilor care ar ramane generatoare de pierderi structurale
chiar si dupa restructurare.
(3) Planul de restructurare trebuie sa descrie circumstantele care au
condus la aparitia dificultatilor societatii, prin aceasta asigurandu-se o baza
pentru analiza faptului ca masurile sunt cele adecvate. Trebuie sa se aiba in
vedere, printre altele, situatia prezenta si de perspectiva a cererii si
ofertei pe piata relevanta a produsului, cu scenarii care sa reflecte ipotezele
optimiste, pesimiste si intermediare si punctele tari si cele slabe ale
societatii. Planul de restructurare trebuie sa permita intreprinderii sa
progreseze catre o noua structura, care sa ii ofere perspectiva viabilitatii pe
termen lung si sa ii permita sa functioneze cu resurse proprii.
(4) Planul trebuie sa asigure o schimbare radicala care va permite
intreprinderii, dupa finalizarea restructurarii, sa isi acopere integral
costurile, inclusiv amortizarea si cheltuielile financiare.
(5) Recuperarea scontata a investitiilor trebuie sa fie suficienta astfel
incat sa permita intreprinderii restructurate sa concureze prin propriile forte
pe piata libera. Daca dificultatile intreprinderii provin din deficiente ale
sistemului de guvernare corporativa, acestea trebuie sa faca obiectul unor
adaptari corespunzatoare.
Prevenirea oricarei distorsiuni excesive a concurentei
Art. 14
(1) In vederea minimizarii cat mai mult posibil a efectelor negative asupra
conditiilor de comert, astfel incat efectele pozitive urmarite sa contracareze
efectele negative, se vor lua masuri compensatorii. In caz contrar, se va
considera ca ajutorul este incompatibil cu mediul concurential normal. Pentru
stabilirea caracterului corespunzator al masurilor compensatorii, Consiliul
Concurentei va avea in vedere obiectivul de restabilire a viabilitatii pe
termen lung.
(2) Printre aceste masuri se numara cesiunile de active, reduceri ale
capacitatii de productie sau ale prezentei pe piata si reducerea barierelor la
intrare pe pietele in cauza. La analiza caracterului corespunzator al masurilor
compensatorii, Consiliul Concurentei va lua in considerare structura pietei si
conditiile de concurenta pentru a se asigura ca nici una dintre aceste masuri
nu conduce la deteriorarea structurii pietei, avand, de exemplu, efectul
indirect de creare a unei situatii de monopol sau de oligopol ingust. Daca
furnizorul poate demonstra ca o astfel de situatie ar putea aparea, atunci
masura compensatorie trebuie stabilita astfel incat sa se evite o astfel de
imprejurare.
(3) Masurile vor fi proportionale cu efectele distorsionante cauzate de
ajutor si, in special, cu marimea si importanta relativa a societatii pe piata
(piete). Ele ar trebui sa aiba loc cu precadere pe piata (pietele) in care
societatea va avea o pozitie semnificativa dupa restructurare. Nivelul
reducerii va fi stabilit de la caz la caz. Consiliul Concurentei va stabili
importanta masurilor compensatorii necesare pe baza studiului de piata anexat
la planul de restructurare si, daca este cazul, pe baza oricaror alte
informatii puse la dispozitia sa, inclusiv a celor furnizate de partile
interesate. Reducerea trebuie sa fie parte integranta a restructurarii, asa cum
este ea stipulata in planul de restructurare. Acest principiu se va aplica
indiferent daca divizarile au loc inainte sau dupa acordarea ajutorului de
stat, atat timp cat ele fac parte din restructurare. Stoparea si renuntarea
definitiva la activitatile generatoare de pierdere, care sunt absolut necesare
restabilirii viabilitatii, nu vor fi considerate reduceri ale capacitatii sau
ale prezentei pe piata, atunci cand sunt analizate masurile compensatorii. O astfel
de analiza va tine cont de orice ajutor pentru salvare acordat anterior.
(4) Totusi, aceasta conditie nu se aplica in mod normal intreprinderilor
mici, intrucat se poate presupune ca ajutorul ad-hoc acordat intreprinderilor
mici nu afecteaza de obicei un mediu concurential normal, cu exceptia cazului
in care se prevede altfel in regulile de ajutor de stat intr-un anumit sector
sau daca beneficiarul opereaza pe o piata afectata de supracapacitate pe termen
lung.
(5) Atunci cand beneficiarul opereaza pe o piata afectata de
supracapacitate structurala pe termen lung, asa cum este definita in
Regulamentul multisectorial privind ajutorul regional pentru proiecte mari de
investitii, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
252/2002 privind punerea in aplicare a regulamentelor Consiliului Concurentei,
elaborate in baza Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 165 din 17 martie 2003, cu
modificarile si completarile ulterioare, ar putea fi necesar ca reducerea
capacitatii de productie sau a prezentei sale pe piata sa fie de 100% . In
aceste cazuri, Consiliul Concurentei va permite numai acel ajutor care
atenueaza costurile sociale de restructurare, in conformitate cu art. 22 si cu
regulile privind ajutorul de protectie a mediului pentru dezafectarea
amplasamentelor poluate care, in caz contrar, ar fi abandonate.
Ajutor limitat la minimum necesar: contributie reala, lipsita de ajutor
Art. 15
(1) Suma si intensitatea ajutorului trebuie sa fie limitate strict la
costurile minime de restructurare necesare, pentru a permite restructurarea in
functie de resursele financiare existente ale intreprinderii, actionarilor sai
sau ale grupului din care face parte. O astfel de evaluare va lua in
considerare orice ajutor pentru salvare acordat anterior. Se anticipeaza ca
beneficiarii de ajutor sa aduca o contributie semnificativa la planul de
restructurare din propriile resurse, inclusiv din vanzarea de active neesentiale
pentru supravietuirea intreprinderii ori din finantari externe in conditii de
piata. O astfel de contributie este un semn ca pietele au incredere in valoarea
practica a restabilirii viabilitatii. O astfel de contributie trebuie sa fie
reala, adica efectiva, cu excluderea oricaror profituri potentiale viitoare,
precum cele din fluxul de numerar (cash flow) si trebuie sa fie cat mai
substantiala.
(2) In mod normal, Consiliul Concurentei va considera ca urmatoarele
contributii la restructurare sunt corespunzatoare: cel putin 25% pentru
intreprinderi mici, cel putin 40% pentru intreprinderi mijlocii si cel putin
50% pentru intreprinderi mari. In situatii exceptionale si in cazuri extrem de
dificile, ce trebuie demonstrate de catre furnizori, Consiliul Concurentei
poate accepta o contributie reala mai scazuta.
(3) Pentru limitarea efectului de distorsionare a concurentei, valoarea
ajutorului sau forma in care acesta este acordat va fi de o astfel de natura
incat sa se evite ca societatea sa primeasca un surplus de lichiditati ce ar fi
folosit in scopul unor activitati agresive, de distorsiune a pietei, fara
legatura cu procesul de restructurare. Consiliul concurentei va analiza, in
consecinta, nivelul pasivelor societatii dupa restructurare, inclusiv situatia
ce urmeaza oricarei amanari sau reduceri a datoriilor sale, in special in
contextul continuarii activitatii sale dupa inceperea procedurii colective de
faliment. Nu vor fi acordate ajutoare pentru finantarea unei investitii noi
care nu este esentiala pentru restabilirea viabilitatii intreprinderii.
Conditii specifice pentru autorizarea ajutorului
Art. 16
Pe langa masurile compensatorii descrise in art. 14, Consiliul Concurentei
poate impune orice conditii si obligatii pe care le considera necesare pentru a
se asigura ca ajutorul nu distorsioneaza mediul concurential normal, in
eventualitatea in care furnizorii in cauza nu s-au angajat sa adopte astfel de
prevederi. De exemplu, Consiliul Concurentei poate solicita furnizorilor:
a) sa ia ei insisi anumite masuri (de exemplu, sa deschida anumite piete,
legate direct sau indirect de activitatile societatii, pentru alti operatori);
b) sa impuna anumite obligatii societatii beneficiare;
c) sa se abtina de la acordarea altor tipuri de ajutor catre societatea
beneficiara pe perioada de restructurare.
Implementarea completa a planului de restructurare si respectarea
conditiilor
Art. 17
(1) Beneficiarul trebuie sa implementeze integral planul de restructurare
si sa execute orice alta obligatie prevazuta in decizia de autorizare a
ajutorului. Consiliul Concurentei va considera drept aplicare abuziva a
ajutorului orice defectiune de executare a planului sau de respectare a
obligatiilor stabilite in decizia de autorizare.
(2) Daca operatiunile de restructurare acopera mai multi ani si implica
valori semnificative ale ajutorului de stat, Consiliul Concurentei poate
solicita ca plata ajutorului de restructurare sa fie impartita in rate si poate
pune urmatoarele conditii la plata fiecarei rate:
a) confirmarea, inainte de fiecare plata, a realizarii fiecarei etape din
planul de restructurare, in conformitate cu programul stabilit; sau
b) autorizarea, inainte de fiecare plata, dupa ce s-a verificat ca planul
este implementat in mod satisfacator.
Monitorizarea si raportul anual
Art. 18
(1) Consiliului Concurentei trebuie sa i se ofere posibilitatea sa se
asigure ca planul de restructurare este realizat in mod corespunzator, prin
rapoartele periodice si detaliate transmise de furnizorii in cauza.
(2) In cazul ajutorului catre intreprinderi mari, primul dintre aceste
rapoarte va fi in mod normal transmis Consiliului Concurentei nu mai tarziu de
6 luni de la momentul autorizarii ajutorului. Ulterior, rapoartele vor fi
transmise Consiliului Concurentei cel putin o data pe an, la o data stabilita,
pana cand se poate considera ca obiectivele planului de restructurare au fost
indeplinite. Ele trebuie sa includa toate informatiile necesare Consiliului
Concurentei pentru a putea monitoriza implementarea programului de
restructurare, programul de plati catre societate si situatia sa financiara,
precum si respectarea oricaror conditii sau obligatii stipulate in decizia de
aprobare a ajutorului. Ele trebuie sa includa mai ales toate informatiile
relevante prevazute la art. 23 asupra oricarui ajutor pe care societatea l-a
primit, indiferent de obiectiv, fie pe baze individuale, fie in baza unei
scheme generale, pe perioada restructurarii. In situatia in care Consiliul
Concurentei are nevoie de confirmarea imediata a anumitor informatii, ca de
exemplu asupra inchiderii sau a reducerilor de capacitate, poate solicita
rapoarte cu o frecventa mai mare.
(3) In cazul ajutorului pentru intreprinderi mici si mijlocii, transmiterea
anuala a unei copii a situatiei financiare va fi, in mod normal, suficienta, cu
exceptia situatiei cand decizia de autorizare a ajutorului impune conditii mai
riguroase.
III. Modificarea planului de restructurare
Art. 19
(1) Daca ajutorul de restructurare a fost autorizat, furnizorii in cauza
pot, in timpul perioadei de restructurare, sa solicite Consiliului Concurentei
sa fie de acord cu schimbarile aduse planului de restructurare si valorii
ajutorului. Consiliul Concurentei poate permite astfel de schimbari cu conditia
indeplinirii urmatoarelor conditii:
a) planul revizuit va indica la randul lui restabilirea viabilitatii
intr-un interval rezonabil de timp;
b) daca valoarea ajutorului este marita, orice masura compensatorie
solicitata va fi mai cuprinzatoare decat cele impuse initial;
c) daca masurile compensatorii propuse sunt mai mici decat cele prevazute
initial, valoarea ajutorului va fi redusa in mod corespunzator;
d) noul program de punere in aplicare a masurilor compensatorii nu va putea
fi intarziat in raport cu cel initial adoptat decat pentru ratiuni neimputabile
intreprinderii beneficiare sau furnizorului de ajutor; in caz contrar, suma
ajutorului trebuie sa fie redusa in mod corespunzator.
(2) Daca conditiile impuse de Consiliul Concurentei sau angajamentele luate
de furnizorul ajutorului sunt relaxate/reduse ulterior deciziei Consiliului
Concurentei, suma ajutorului va fi redusa corespunzator sau alte conditii pot
fi impuse.
(3) Daca furnizorii aduc modificari la un plan de restructurare aprobat
fara informarea la timp a Consiliului Concurentei, atunci Consiliul Concurentei
va demara procedura de investigatie.
IV. Ajutorul de restructurare in zonele asistate
Art. 20
(1) Consiliul Concurentei va tine cont de necesitatile dezvoltarii
regionale atunci cand va analiza ajutorul de restructurare in zonele asistate.
Faptul ca o intreprindere in dificultate este situata intr-o zona asistata nu
justifica totusi o abordare permisiva a ajutorului pentru restructurare: pe
termen mediu si lung, o regiune nu beneficiaza cu nimic de pe urma faptului ca
societatile sunt sprijinite in mod artificial. Mai mult, in scopul dezvoltarii
regionale, este in interesul regiunii ca aceasta sa utilizeze resurse astfel
incat sa fie dezvoltate cat mai curand acele activitati viabile si durabile. In
fine, trebuie minimizata distorsionarea concurentei chiar si in cazul acordarii
unui ajutor intreprinderilor din zonele asistate. In acest context trebuie
avute in vedere si posibilele efecte secundare negative ce pot aparea in zona
respectiva si in alte zone asistate.
(2) Astfel criteriile enumerare la art. 12 - 19 se aplica in mod egal si
zonelor asistate, chiar si atunci cand se iau in considerare necesitatile
dezvoltarii regionale. Totusi, in zonele asistate si cu exceptia cazului in
care regulile de ajutor de stat pentru anumite sectoare prevad altfel,
conditiile de autorizare a ajutorului pot fi mai putin stricte in ceea ce
priveste realizarea masurilor compensatorii si marimea contributiei
beneficiarului. Daca necesitatile dezvoltarii regionale o justifica, in
situatiile in care o reducere a capacitatii sau a prezentei pe piata pare a fi
masura cea mai adecvata pentru evitarea oricarei distorsiuni excesive a
concurentei, reducerea solicitata va fi mai mica in zonele asistate decat in
zonele neasistate, corespunzator hartii regionale a Romaniei.
V. Ajutor de restructurare pentru intreprinderi mici si mijlocii
Art. 21
(1) Ajutorul acordat intreprinderilor mici, asa cum sunt ele definite in
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru intreprinderi mici si mijlocii,
pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 340 din 19 aprilie 2004,
cu modificarile si completarile ulterioare, tinde sa afecteze conditiile
comerciale mai putin decat cel acordat intreprinderilor mijlocii si mari.
Acelasi lucru este valabil si pentru ajutorul de restructurare, astfel incat
conditiile stipulate in art. 12 - 19 se aplica cu mai putina strictete in
urmatoarele privinte:
a) ajutorul nerambursabil catre intreprinderile mici nu va fi de obicei
legat de masurile compensatorii (art. 14 alin. 4), cu exceptia cazului in care
este altfel stipulat in regulile de ajutor de stat privind un anumit sector;
b) cerintele privind continutul rapoartelor vor fi mai putin severe pentru
intreprinderile mici si mijlocii (art. 18).
(2) Cu toate acestea, principiul "prima si ultima data"
(mentionat in art. 24) se va aplica in mod deplin si intreprinderilor mici si
mijlocii.
(3) Pentru intreprinderile mici si mijlocii planul de restructurare nu
trebuie autorizat de catre Consiliul Concurentei. Totusi, planul trebuie sa
indeplineasca cerintele stipulate in art. 13 alin. 2 - 5 si sa fie aprobat de
catre furnizorii in cauza si transmis Consiliului Concurentei. Ajutorul
nerambursabil trebuie sa fie acordat cu conditia realizarii complete a planului
de restructurare. Obligatia de a verifica indeplinirea acestor conditii revine
furnizorilor.
VI. Ajutorul destinat sa acopere costurile sociale de restructurare
Art. 22
(1) Planurile de restructurare implica in mod normal reduceri sau
abandonarea activitatilor generatoare de pierderi. Astfel de replieri sunt adeseori
necesare in interesul rationalizarii si eficientizarii, si independent de
reducerile de capacitate care ar putea fi impuse drept conditie a acordarii
ajutorului. Orice motivatie ar sta la baza lor, aceste masuri vor conduce in
general la reduceri ale personalului intreprinderilor beneficiare.
(2) Obligatiile pe care o intreprindere trebuie sa si le asume in virtutea
legislatiei muncii sau a contractelor colective de munca incheiate cu
sindicatele in materie de plati compensatorii pentru disponibilizari si/sau
pensionari anticipate fac parte din costurile normale pe care o intreprindere
trebuie sa le finanteze din resursele proprii. In aceste conditii, orice
contributie a statului la aceste costuri trebuie considerata ca ajutor de stat,
indiferent daca platile sunt efectuate direct catre intreprindere ori
personalului printr-o agentie guvernamentala.
(3) Nu exista nici o obiectie a priori fata de un astfel de ajutor atunci
cand el este acordat intreprinderilor in dificultate, intrucat ar aduce beneficii
economice care sunt mai presus de interesele intreprinderii in cauza,
facilitand schimbarile structurale si diminuand greutatile.
(4) Pe langa acoperirea costurilor platilor compensatorii pentru
disponibilizari si/sau pensionari anticipate, ajutorul se acorda de obicei in
baza unei anumite scheme de restructurare pentru instruire, consultanta si
asistenta de ordin practic pentru identificarea de alternative de angajare,
asistenta pentru reamplasare si instruire profesionala, precum si asistenta pentru
angajatii care doresc sa inceapa o afacere. Consiliul Concurentei va avea
intotdeauna o abordare favorabila atunci cand ajutorul este acordat societatii
in dificultate.
(5) Tipul de ajutor descris la alin. 2 - 4 va fi identificat clar in planul
de restructurare, intrucat ajutorul pentru masuri sociale in beneficiul
exclusiv al angajatilor concediati nu este luat in considerare in scopul
stabilirii ariei de extindere a masurilor compensatorii mentionate in art. 14.
VII. Necesitatea de informare a Consiliului Concurentei asupra oricarui
ajutor acordat societatii beneficiare in timpul perioadei de restructurare
Art. 23
(1) La analiza unui ajutor de restructurare primit de catre o intreprindere
mare sau mijlocie in baza prezentului regulament, acordarea oricarui alt ajutor
in timpul perioadei de restructurare, chiar si in conformitate cu o schema care
a fost deja autorizata, este susceptibila a influenta analiza Consiliului
Concurentei asupra ariei de extindere a masurilor compensatorii solicitate.
(2) In notificarile de ajutor de restructurare catre o intreprindere mare
sau mijlocie se va indica orice alt ajutor de orice tip, care urmeaza a fi
acordat societatii beneficiare in timpul perioadei de restructurare, cu
exceptia cazului in care ele fac obiectul regulii pragului minim. La analiza
ajutorului de restructurare, Consiliul Concurentei va lua in considerare acest
ajutor.
(3) Orice ajutor acordat efectiv unei intreprinderi mari sau mijlocii in
timpul perioadei de restructurare, inclusiv ajutorul acordat in conformitate cu
o schema autorizata, va fi notificat individual la Consiliul Concurentei daca
acesta nu a fost informat in aceasta privinta la momentul deciziei sale privind
ajutorul de restructurare.
(4) Consiliul Concurentei se va asigura ca acordarea ajutorului pe baza
schemelor de ajutor autorizate nu este susceptibila sa eludeze prevederile
prezentului regulament.
C. "Prima si ultima data"
Art. 24
(1) Un ajutor pentru salvare este o operatiune cu caracter exceptional,
vizand, in principal, mentinerea unei intreprinderi in circuitul economic pe o
perioada limitata, in cursul careia viitorul sau poate fi evaluat. Nu trebuie
sa fie posibil a autoriza acordarea repetata de ajutoare pentru salvare care
s-ar limita la mentinerea status quo-ului (situatiei anterioare), amanand
inevitabilul si deplasand intre timp problemele economice si sociale asupra
altor producatori mai performanti sau asupra altor potentiali furnizori. Prin
urmare, un ajutor pentru salvare nu trebuie acordat decat o singura data
(conditia "prima si ultima data"). Conform aceluiasi principiu,
pentru a evita ca unele intreprinderi sa fie neloial asistate atunci cand ele
nu pot supravietui decat gratie unor interventii repetate ale autoritatilor publice,
ajutoarele pentru restructurare nu trebuie sa fie acordate decat o singura
data. In fine, daca un ajutor pentru salvare este acordat unei intreprinderi
care a primit deja un ajutor pentru restructurare, se poate considera ca
dificultatile beneficiarului au caracter recurent si ca interventiile repetate
ale statului dau loc la distorsiuni ale concurentei. Astfel de interventii
repetate ale statului nu vor fi autorizate.
(2) Atunci cand notifica un ajutor pentru salvare sau de restructurare la
Consiliul Concurentei, furnizorii vor specifica daca societatea in cauza a mai
primit deja ajutor de salvare sau de restructurare in trecut, inclusiv orice
astfel de ajutor inainte de data intrarii in vigoare a prezentului regulament
si orice ajutor nenotificat. In privinta ajutorului nenotificat, Consiliul
Concurentei va lua in considerare posibilitatea ca acest ajutor sa poata fi
declarat compatibil cu mediul concurential normal altfel decat ca ajutor pentru
salvare sau restructurare. Intr-o asemenea situatie si daca s-au scurs mai
putin de 10 ani de la acordarea ajutorului pentru salvare, de la incheierea
perioadei de restructurare sau de la incetarea aplicarii planului de
restructurare (luandu-se in considerare evenimentul survenit cel mai recent),
Consiliul Concurentei nu va autoriza un nou ajutor pentru salvare ori pentru
restructurare. Exceptii de la aceasta regula sunt permise in urmatoarele
cazuri:
a) daca un ajutor pentru restructurare urmeaza unui ajutor pentru salvare
in cadrul aceleiasi operatiuni de restructurare;
b) daca un ajutor pentru salvare a fost acordat cu respectarea conditiilor
prevazute la art. 8 si nu a fost urmat de o restructurare cu sprijinul
statului, daca:
(i) in mod rezonabil, se poate sconta pe viabilitatea pe termen lung a
intreprinderii dupa acordarea ajutorului pentru salvare; si
(ii) un nou ajutor pentru salvare sau un ajutor pentru restructurare devine
necesar dupa cel putin cinci ani, datorita unor imprejurari imprevizibile,
neimputabile intreprinderii; o imprejurare imprevizibila este o situatie pe
care echipa manageriala a intreprinderii nu o putea nicicum prevedea la
momentul elaborarii planului de restructurare si care nu se datoreaza unor
neglijente sau erori de management al intreprinderii si nici unor decizii ale
grupului de care ea apartine;
c) in considerarea unor circumstante exceptionale si imprevizibile
neimputabile intreprinderii.
(3) In cazurile enumerate la alin. (2) lit. b) si c), procedura prevazuta
la art. 9 nu poate fi aplicata.
(4) Eventualele modificari ale statutului proprietatii intreprinderii
beneficiare, intervenite ca urmare a acordarii ajutorului sau a oricarei
proceduri judiciare sau administrative avand ca efect asanarea bilantului sau
contabil, reducerea angajamentelor sale sau purgarea de datoriile sale
anterioare nu afecteaza cu nimic aplicarea regulii prevazute la alin. (2),
atata vreme cat este vorba de mentinerea in activitate a aceleiasi
intreprinderi.
(5) Cand un grup de intreprinderi a beneficiat de un ajutor pentru salvare
sau pentru restructurare, Consiliul Concurentei nu va autoriza, in principiu,
acordarea unui nou ajutor pentru salvare sau pentru restructurare grupului
insusi si nici vreuneia dintre entitatile care fac parte din el, numai daca o
perioada de 10 ani se va fi scurs dupa acordarea ajutorului pentru salvare, de
la finalizarea perioadei de restructurare sau dupa ce aplicarea planului de
restructurare a fost intrerupta, fiind luat in considerare momentul survenit
cel mai recent. Cand o entitate apartinand unui grup a primit ajutor pentru
salvare sau pentru restructurare, grupul, in ansamblul sau, precum si celelalte
entitati care fac parte din el, cu exceptia beneficiarului anterior al
ajutorului, raman eligibile pentru aceste ajutoare pentru salvare sau
restructurare, sub rezerva respectarii celorlalte dispozitii ale prezentului
regulament. Furnizorul trebuie sa se asigure ca nici un ajutor nu va fi
transmis prin grup sau prin alte entitati care fac parte din el catre
beneficiarul anterior al ajutorului de stat.
(6) In cazul unei intreprinderi care preia active de la o alta
intreprindere, in special a unei intreprinderi care a fost supusa uneia dintre
procedurile prevazute la alin. (4) sau unei proceduri colective de insolventa
in aplicarea legislatiei reorganizarii judiciare si a falimentului si care deja
a primit ea insasi un ajutor pentru salvare sau restructurare, intreprinderea
achizitoare nu este supusa principiului "prima si ultima data", in
masura in care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) intreprinderea achizitoare este in mod clar distincta de vechea
intreprindere;
b) intreprinderea achizitoare a dobandit activele vechii intreprinderi la
pretul pietei;
c) lichidarea sau reorganizarea judiciara si rascumpararea vechii
intreprinderi nu constituie in speta doar modalitati de evaluare a principiului
"prima si ultima data": Consiliul Concurentei ar putea constata ca
acesta este scopul urmarit daca, de exemplu, dificultatile intampinate de
achizitor erau in mod clar previzibile atunci cand a avut loc rascumpararea
activelor vechii intreprinderi.
(7) In orice caz, avand in vedere ca ajutorul in vederea achizitionarii de
active constituie ajutor pentru investitia initiala, acesta nu poate fi
autorizat in baza acestui regulament.
CAP. 3
Scheme de ajutor pentru intreprinderi mici si mijlocii
I. Principii generale
Art. 25
Consiliul Concurentei va autoriza scheme de acordare de ajutor pentru
salvare si/sau restructurare destinate intreprinderilor mici si mijlocii aflate
in dificultate, numai in cazurile in care intreprinderile respective corespund
definitiei intreprinderilor mici si mijlocii din anexa Regulamentului privind
ajutorul de stat pentru intreprinderi mici si mijlocii, cu modificarile si completarile
ulterioare. Sub rezerva dispozitiilor speciale ce urmeaza, compatibilitatea
unor astfel de scheme va fi apreciata in considerarea conditiilor prevazute la
art. 2 - 24, cu exceptia art. 9, care nu se aplica schemelor de ajutor. Orice
ajutor acordat in baza unei scheme si neindeplinind vreuna dintre aceste
conditii trebuie sa fie notificat individual si autorizat in prealabil de catre
Consiliul Concurentei.
II. Eligibilitate
Art. 26
(1) Cu exceptia cazurilor in care se prevede altfel in regulile privind
ajutorul de stat pentru sectoare specifice, acordarea de ajutor catre
intreprinderi mici si mijlocii, in baza unor scheme care au fost autorizate
incepand cu data de aplicare a prezentului Regulament, va fi exceptata de la
notificarea individuala doar atunci cand respectivele intreprinderi indeplinesc
cel putin unul dintre cele trei criterii mentionate la art. 2 alin. (2).
(2) Ajutorul acordat unor intreprinderi care nu indeplinesc nici unul
dintre cele trei criterii trebuie notificat individual Consiliului Concurentei,
astfel ca acesta sa poata evalua daca intreprinderile in cauza pot fi
considerate intreprinderi aflate in dificultate.
(3) Ajutorul acordat unor intreprinderi active pe o piata in care exista
supracapacitate structurala pe termen lung, indiferent de marimea
beneficiarului, trebuie, de asemenea, sa fie notificat individual Consiliului
Concurentei, astfel incat acesta sa il poata evalua in baza art. 14 alin. (5).
III. Conditii pentru autorizarea schemelor de ajutor pentru salvare
Art. 27
(1) Pentru a fi autorizate de Consiliul Concurentei, schemele de ajutor
pentru salvare trebuie sa indeplineasca conditiile stipulate la art. 8 alin.
(1) lit. a), b), d) si e). Mai mult, ajutorul pentru salvare nu poate fi acordat
pe o perioada mai lunga de 6 luni, perioada pe parcursul careia trebuie
efectuata o analiza a situatiei intreprinderii respective.
(2) Inainte de implinirea perioadei maxime stabilite la alin. (1),
furnizorul de ajutor trebuie sa fi aprobat un plan de restructurare sau un plan
de lichidare, in caz contrar Consiliul Concurentei putand solicita curtii de
apel obligarea beneficiarului la rambursarea imprumutului si a ajutorului
corespunzator primei de risc.
(3) Orice ajutor acordat pe o perioada mai lunga de 6 luni sau nerambursat
dupa 6 luni trebuie sa fie notificat individual la Consiliul Concurentei.
IV. Conditii de autorizare a schemelor de ajutor pentru restructurare
Art. 28
Consiliul Concurentei va autoriza scheme de ajutor pentru restructurare,
numai daca acordarea ajutorului este subordonata implementarii in totalitate de
catre beneficiar a unui plan de restructurare aprobat de furnizorul ajutorului
respectiv si indeplinind urmatoarele conditii:
a) restabilirea viabilitatii: se aplica criteriile stipulate in art. 13;
b) prevenirea oricarei distorsionari excesive a concurentei: ajutorul
acordat intreprinderilor mici fiind mai putin susceptibil sa denatureze
concurenta, principiul prevazut la art. 14 nu se aplica, cu exceptia cazurilor
unde se stipuleaza altfel in regulile privind ajutorul de stat pentru sectoare
specifice; schemele vor prevedea ca intreprinderile beneficiare sa nu isi
mareasca capacitatea in timpul perioadei de restructurare;
c) limitarea ajutorului la minimul necesar: se aplica principiile stipulate
in art. 15;
d) modificarea planului de restructurare: orice modificari aduse planului
de restructurare trebuie sa fie in conformitate cu regulile mentionate la art.
19.
V. Conditii comune pentru autorizarea schemelor de salvare si/sau
restructurare
Art. 29
(1) Schemele trebuie sa specifice suma maxima de ajutor care poate fi
acordata oricarei intreprinderi, ca parte a unei operatiuni care include ajutor
pentru salvare si/sau restructurare, inclusiv in cazul in care planul este
modificat. Orice ajutor care depaseste aceasta suma trebuie sa fie notificat
individual Consiliului Concurentei. Suma maxima de ajutor de stat acordata
pentru ajutorul combinat pentru salvarea si restructurarea uneia si aceleiasi
intreprinderi nu poate fi mai mare decat echivalentul a 10 milioane euro,
incluzand orice ajutor obtinut din alte surse sau in baza altor scheme.
(2) Principiul "prima si ultima data" prevazut la art. 24 este pe
deplin aplicabil.
(3) Furnizorul de ajutor trebuie, de asemenea, sa notifice individual
Consiliului Concurentei cand o intreprindere preia activele unei alte
intreprinderi care, la randul ei, a primit ajutor pentru salvare sau
restructurare.
VI. Monitorizarea si rapoartele anuale
Art. 30
Art. 18 nu se aplica schemelor de ajutor. Totusi, autorizarea schemelor de
ajutor va fi insotita de obligatia de a prezenta, in mod normal anual, un
raport asupra modului de operare a schemei respective, continand informatiile
prevazute in Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii ale
notificarii unui ajutor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui
Consiliului Concurentei nr. 27/2000, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 125 din 24 martie 2002, cu modificarile ulterioare. Rapoartele
trebuie, de asemenea, sa includa o lista a tuturor intreprinderilor
beneficiare, indicand pentru fiecare dintre ele:
a) numele intreprinderii;
b) codul sectorial al intreprinderii, utilizand codurile de clasificare
CAEN;
c) numarul angajatilor;
d) cifra de afaceri anuala si valoarea bilantului contabil;
e) suma ajutorului acordat;
f) suma si forma contributiei beneficiarului;
g) daca este cazul, forma si gradul masurilor compensatorii;
h) daca este cazul, orice ajutor pentru restructurare sau alta forma de
sprijin asemanator care a fost primit anterior;
i) daca intreprinderea beneficiara a fost sau nu lichidata sau i s-au
aplicat proceduri colective de insolvabilitate inainte de finalizarea perioadei
de restructurare.
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 31
(1) Consiliul Concurentei va propune, in temeiul art. 13 din Legea nr.
143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, ca furnizorul de ajutor
sa ia masuri corespunzatoare cu privire la un ajutor existent, in conformitate
cu alin. (2) si (3) ale acestui articol. Autorizarea in viitor a oricarei
scheme de ajutor este supusa conditiei respectarii acestor prevederi.
(2) Furnizorii de ajutor de stat care au acceptat propunerea Consiliului
Concurentei trebuie sa modifice schemele de ajutor existente care vor ramane in
aplicare timp de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentului regulament, cu
scopul de a le armoniza.
(3) Furnizorii de ajutor de stat au obligatia sa anunte acceptarea acestor
masuri corespunzatoare in decurs de o luna de la primirea scrisorii care
propune masurile corespunzatoare.
Art. 32
(1) Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Anexa face parte integranta din prezentul regulament.
(3) Dispozitiile prezentului regulament se aplica in conformitate cu
Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii unui
ajutor de stat si in conformitate cu Regulamentul privind pragul minim al
ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligatiei de notificare, puse in
aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000, cu
modificarile ulterioare.
(4) Prezentul regulament se aplica ajutoarelor de stat notificate dupa
intrarea sa in vigoare, precum si ajutoarelor de stat notificate inainte de
intrarea sa in vigoare, dar pentru care decizia Consiliului Concurentei este
ulterioara acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis inca o decizie.
(5) La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea
intreprinderilor in dificultate, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui
Consiliului Concurentei nr. 92/2002 privind punerea in aplicare a
regulamentelor Consiliului Concurentei, elaborate in baza Legii nr. 143/1999
privind ajutorul de stat, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 470 din 2 iulie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) Prezentul regulament transpune in legislatia romaneasca comunicatul
Comisiei Europene - Linii directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru
salvarea si restructurarea firmelor in dificultate, publicat in Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004.
ANEXA 1
la regulament
Formula*1) de calcul al valorii maxime a ajutorului pentru salvare care
poate face obiectul procedurii simplificate:
EBIT_t + amortizare_t + (capital de lucru_t - capital de lucru_t-1)
___________________________________________________________________
2
Formula se bazeaza pe rezultatele operationale (din exploatare) ale
intreprinderii (EBIT, profit inainte de impozitare si aplicare a dobanzilor)
inregistrat in anul anterior acordarii/notificarii ajutorului (indicat prin t).
La aceasta suma a fost adaugata amortizarea, apoi modificarile aparute in
capitalul de lucru trebuie adaugate la total. Modificarea aparuta in capitalul
de lucru se calculeaza ca diferenta intre activele pe termen scurt si pasivele
pe termen scurt*2) pentru ultimele situatii financiare inchise. In mod similar,
daca ar exista provizioane la nivelul rezultatului din exploatare, acestea vor
trebui sa fie clar indicate, iar rezultatul nu ar trebui sa includa astfel de
provizioane.
Formula are ca obiectiv estimarea fluxului de numerar operational negativ
al intreprinderii in anul precedent solicitarii ajutorului (sau precedent
acordarii ajutorului in cazul ajutoarelor nenotificate). O jumatate din aceasta
suma ar trebui sa tina intreprinderea in functiune pentru o perioada de 6 luni.
In concluzie, rezultatul formulei trebuie sa fie impartit la 2.
Aceasta formula poate fi aplicata doar atunci cand rezultatul este negativ.
In cazul in care formula conduce la un rezultat pozitiv, trebuie furnizata
o explicatie detaliata, demonstrand ca intreprinderea este in dificultate,
conform art. 10 si 11.
------------
*1) EBIT (profit brut inainte de impozitare si aplicarea dobanzilor dupa
cum este stipulat in contabilitatea anuala, precedenta anului in care s-a
aplicat, indicata cu t), trebuie sa fie marita cu amortizarea survenita in
aceeasi perioada plus modificarile survenite in capitalul de lucru in decursul
unei perioade de 2 ani (anul precedent aplicarii si anul anterior acestuia),
impartita la 2 pentru a determina valoarea corespunzatoare pentru 6 luni, adica
perioada normala pentru a permite ajutor pentru salvare.
*2) Activele curente: lichiditati, creante (conturi de clienti si conturi
de debitori), alte active curente si cheltuieli platite in avans, stocuri.
Pasive curente: datorii financiare, obligatii comerciale (conturi de
furnizori si creditori) si alte pasive curente, venit amanat, alte obligatii
cumulate, obligatii fiscale.
Exemplu:
________________________________________________________________________________
Profit brut (inainte de impozitare (12)
si aplicarea dobanzilor) (mil. euro)
________________________________________________________________________________
Amortizare (mil. euro) (2)
________________________________________________________________________________
Bilant contabil (mil. euro) Decembrie 31, X Decembrie 31, XO
________________________________________________________________________________
Active pe termen scurt
________________________________________________________________________________
Lichiditati sau echivalent 10 5
________________________________________________________________________________
Creante 30 20
________________________________________________________________________________
Stocuri 50 45
________________________________________________________________________________
Sarcini platite in avans 20 10
________________________________________________________________________________
Alte active pe termen scurt 20 20
________________________________________________________________________________
Total active pe termen scurt 130 100
________________________________________________________________________________
Pasive pe termen scurt
________________________________________________________________________________
Datorii (Obligatii) 20 25
________________________________________________________________________________
Cheltuieli cumulate 15 10
________________________________________________________________________________
Venituri anticipate 5 5
________________________________________________________________________________
Total pasive curente 40 40
________________________________________________________________________________
Capital de lucru 90 60
________________________________________________________________________________
Modificari in capitalul de lucru (30)
________________________________________________________________________________
Valoarea maxima a ajutorului pentru salvare = [-12 + 2 + (-30)]/2 =
echivalentul a 20 milioane euro.
In cazul in care rezultatul formulei este mai mare decat echivalentul a 10
milioane euro, procedura simplificata descrisa la art. 9 nu poate fi utilizata.
Daca aceasta limita este depasita, initiatorul ajutorului de stat are obligatia
sa explice modul in care au fost determinate nevoile de lichiditati ale
intreprinderii si valoarea ajutorului pentru salvare.