ORDIN
Nr. 5026 din 13 noiembrie 2001
pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea si desfasurarea concursului
national pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante in invatamantul
preuniversitar
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 48 din 24 ianuarie 2002
Ministrul educatiei si cercetarii,
in baza prevederilor art. 141 lit. p) din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 9 alin.
(2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu
modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si
completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Metodologia privind organizarea si desfasurarea concursului
national pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante in invatamantul
preuniversitar, cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga orice alte
dispozitii contrare.
Art. 3
Directia generala pentru evaluare, prognoze si dezvoltare din cadrul
Ministerului Educatiei si Cercetarii si inspectoratele scolare vor aduce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
ANEXA 1
METODOLOGIE
privind organizarea si desfasurarea concursului national pentru ocuparea
posturilor didactice declarate vacante in invatamantul preuniversitar
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta metodologie cuprinde norme de organizare a concursului national
pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante in invatamantul
preuniversitar de stat, in conformitate cu dispozitiile Legii invatamantului
nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale
Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 2
Concursul pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante in
invatamantul preuniversitar de stat consta in probe scrise, cu subiecte
elaborate de Ministerul Educatiei si Cercetarii in conformitate cu programa
pentru examenul de definitivare in invatamant, la specialitatea postului
didactic respectiv. Proba scrisa cuprinde in ponderi egale subiecte din
specialitate si din metodica predarii specialitatii respective.
Art. 3
(1) La concursul pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante in
invatamantul preuniversitar de stat au dreptul sa participe persoanele care
indeplinesc conditiile de studii prevazute la art. 7 din Legea nr. 128/1997.
(2) Nu se organizeaza concurs pentru posturile didactice care au
viabilitate mai mica de 4 ani.
(3) In invatamantul gimnazial din mediul rural se pot constitui catedre
compuse din ore in doua sau mai multe unitati de invatamant, cu respectarea
prevederilor art. 44 alin. (1) din Legea nr. 128/1997.
Art. 4
(1) Media minima de promovare a concursului este 7,00.
(2) La medii egale departajarea candidatilor, absolventi cu studii
superioare, se face pe baza mediei anilor de studii si a mediei examenului de
licenta/examenului de stat. Pentru absolventii liceelor pedagogice/scolilor
echivalente si ai scolilor postliceale departajarea se face pe baza mediei
anilor de studii si a mediei examenului de bacalaureat. Daca egalitatea se
mentine, are prioritate candidatul cu domiciliul stabil in localitatea in care
se afla postul vacant.
Art. 5
Pentru catedrele didactice de la disciplina religie, disciplinele
teologice, precum si pentru posturile didactice de la seminariile/liceele
teologice candidatii anexeaza la cererea de inscriere la concurs avizul
cultului respectiv, care a semnat protocolul cu Ministerul Educatiei si
Cercetarii.
CAP. 2
Disciplinele de concurs
Art. 6
Pentru posturile didactice de educator/educatoare proba scrisa se sustine
la limba si literatura romana si la metodica activitatii instructiv-educative
din invatamantul prescolar, dupa programa pentru examenul de definitivare in
invatamant.
Art. 7
(1) Pentru posturile didactice de invatator/institutor proba scrisa se
sustine la limba si literatura romana si metodica predarii acesteia, dupa
programa pentru examenul de definitivare in invatamant.
(2) Institutorii care sunt calificati pentru a preda disciplinele: limba
straina, muzica, desen sau educatie fizica pot concura si in invatamantul
gimnazial, pe catedre corespunzatoare specializarii obtinute prin studii.
Art. 8
Pentru disciplinele socioumaniste, acolo unde nu se pot constitui catedre
dintr-o singura disciplina, proba scrisa cuprinde in ponderi egale subiecte din
specialitate, in profilul orelor dominante in catedra declarata vacanta, si din
metodica predarii specialitatii respective.
Art. 9
Pentru catedrele de cultura civica pot sustine concurs absolventii de
invatamant superior cu specializarea obtinuta prin diploma de studii:
filozofie, filozofie - istorie, istorie, drept, sociologie, stiinte politice si
administrative, psihosociologie, pedagogie/psihologie, pedagogie,
psihosociopedagogie.
Art. 10
Pentru ocuparea unei catedre de "Informatica", "Tehnologia
informatiei", "Informatica - tehnologii asistate de calculator"
si "Tehnologia prelucrarii informatiei" se pot inscrie la concurs:
- absolventi ai unei institutii de invatamant superior ai cursurilor
universitare sau postuniversitare cu urmatoarele specializari: informatica,
matematica - informatica, automatica si calculatoare, cibernetica, tehnologia
informatiei, conducere cu calculatorul, informatica economica, automatica si
informatica economica, calculatoare, informatica aplicata, cibernetica si
previziune economica, cibernetica si informatica economica, roboti industriali,
mecanotronica, inginerie electrica si calculatoare, informatizarea si
conducerea proceselor energetice etc.; in cadrul profilului servicii pot fi
incadrati numai absolventii cu specializarile "Informatica
economica", "Informatica manageriala", "Contabilitate si
informatica de gestiune".
Art. 11
Pentru ocuparea unei catedre de "Educatie tehnologica" la
gimnaziu se pot inscrie la concurs absolventii cu diploma ai invatamantului de
lunga durata, ai colegiilor universitare sau cursurilor postuniversitare cu
durata de minimum 3 semestre, in specialitatea postului pentru care concureaza.
Art. 12
Pentru catedrele de la disciplinele tehnice si instruire practica se
organizeaza concurs incepand cu sesiunea anului 2002.
Art. 13
(1) Pentru ocuparea catedrelor vacante in domeniul tehnico-stiintific si
cultural-artistic din palatele si cluburile copiilor se pot inscrie la concurs
persoanele care indeplinesc conditiile de studii prevazute la art. 7 alin. (3)
din Legea nr. 128/1997.
(2) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor din palatele si cluburile
copiilor se pot inscrie la concurs absolventii invatamantului superior de lunga
si scurta durata, precum si invatatori/institutori, avand specializarea in
profilul catedrei/cercului.
Art. 14
Pentru ocuparea posturilor de profesori consilieri de la centrul judetean
de asistenta psihopedagogica sau de la cabinetele interscolare se pot inscrie
la concurs absolventi ai facultatilor de psihologie, sociologie, pedagogie. De
asemenea, pot participa la concurs si absolventi ai facultatilor de filozofie -
istorie care au facut parte din promotiile 1978 - 1989, grupe pentru
psihologie-pedagogie, sociologie, si care pot face dovada prin foaia matricola.
Art. 15
Pentru ocuparea posturilor de psihopedagogie speciala se pot inscrie la
concurs absolventi ai institutiilor de invatamant superior cu specializarea
psihopedagogie speciala, psihologie si pedagogie, subiectul fiind elaborat din
specialitatea scoasa la concurs - psihopedagogie speciala si metodica predarii
acesteia.
Art. 16
(1) Pentru ocuparea posturilor didactice de profesor de educatie speciala
se pot inscrie la concurs:
a) absolventi ai institutiilor de invatamant superior cu specializarea
psihopedagogie speciala, psihologie si pedagogie;
b) absolventi ai institutiilor de invatamant superior cu orice
specializare, care au obtinut diploma de licenta/examen de stat si au studiat
in facultate discipline cu caracter psihopedagogic si metodic.
(2) Subiectul de concurs pentru ocuparea posturilor prevazute la alin. (1)
se elaboreaza din specializarea de pe diploma sau, la alegere, din
psihopedagogie speciala. Cadrele didactice care solicita participarea la
concurs trebuie sa faca dovada ca au efectuat un stagiu atestat de pregatire teoretica
si practica in educatie speciala, organizat in conformitate cu prevederile
Ordinului ministrului educatiei nationale nr. 3.798 din 11 mai 1999.
Art. 17
(1) Pentru ocuparea posturilor de educatoare/educator si invatator-educator
de la unitatile de invatamant special se pot inscrie la concurs absolventii
liceelor pedagogice sau ai unor scoli echivalente, cu specializarea de pe
diploma educator, invatator sau educatoare-invatator, ori absolventi ai
scolilor postliceale acreditate care pregatesc invatatori-educatori pentru
invatamant special, disciplina de concurs fiind psihopedagogia speciala sau, la
alegere, una dintre specializarile obtinute prin studii.
(2) Pentru ocuparea posturilor didactice de profesor la unitatile de
invatamant special care utilizeaza curriculumul scolii de masa, integral sau
adaptat, se pot inscrie la concurs absolventi ai institutiilor de invatamant
superior care au studiat in facultate discipline cu caracter psihopedagogic si
metodic. Subiectul de concurs se elaboreaza din specializarea de pe diploma
sau, la alegere, din psihopedagogie speciala.
(3) Pentru posturile de profesor-educator de la unitatile de invatamant
special pot participa la concurs absolventi de invatamant superior care au
obtinut diploma de licenta/examen de stat si au studiat in facultate discipline
cu caracter psihopedagogic si metodic, disciplina de concurs fiind
specializarea de pe diploma sau, la alegere, psihopedagogie speciala. Cadrele
didactice care solicita participarea la concurs trebuie sa faca dovada ca au
efectuat un stagiu atestat de pregatire teoretica si practica in educatie
speciala, organizat in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului
educatiei nationale nr. 3.798 din 11 mai 1999.
(4) Cadrele didactice care solicita participarea la concurs pentru ocuparea
posturilor prevazute la alin. (1) - (3) trebuie sa faca dovada ca au efectuat
un stagiu atestat de pregatire teoretica si practica in educatie speciala,
organizat in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educatiei
nationale nr. 3.798 din 11 mai 1999.
Art. 18
Pentru ocuparea posturilor didactice din invatamantul alternativ candidatii
anexeaza la cererea de inscriere la concurs avizul favorabil privind
parcurgerea modulului de pedagogie specifica din partea institutiilor
specializate in tipul de alternativa (Waldorf, Step by Step, Montessori etc.)
Art. 19
(1) Pentru ocuparea posturilor de educatori/invatatori/institutori din
unitatile de invatamant, clase sau grupe cu predare in limba minoritatilor
nationale concursul consta in sustinerea urmatoarelor probe: limba si
literatura romana - 16 iulie, ora 9,00; limba si literatura materna - 17 iulie,
ora 9,00. Nota pentru promovarea fiecarei probe trebuie sa fie minimum 5,00.
(2) Pentru ocuparea catedrelor, cu exceptia catedrelor de limba si
literatura romana, din unitati de invatamant si clase cu predare in limba
minoritatilor nationale, concursul se poate sustine in limba materna.
Inspectoratele scolare vor lua masuri pentru traducerea subiectelor in limba
minoritatilor nationale.
Art. 20
(1) Pentru ocuparea posturilor didactice de specialitate din unitatile de
invatamant cu clase speciale de limbi straine cu program intensiv si/sau
bilingv si din unitatile de invatamant cu profil de muzica, arte plastice,
coregrafie, sportiv, instruire practica sau catedrele din palatele si cluburile
copiilor, candidatii sustin o proba practica/orala eliminatorie in profilul
postului didactic.
(2) Proba practica/orala se sustine in fata unei comisii de concurs
alcatuite din:
a) presedinte - inspectorul scolar de specialitate;
b) directorul unitatii de invatamant la care se desfasoara proba practica;
c) doi profesori de specialitate, de preferinta metodisti ai
inspectoratului scolar.
(3) Comisia de concurs stabileste si afiseaza graficul desfasurarii probei
practice.
(4) Pentru ocuparea posturilor didactice de specialitate din unitatile cu
profil de muzica, coregrafie si teatru proba practica se desfasoara conform
anexei nr. 1.
(5) Pentru ocuparea posturilor didactice din unitatile cu clase speciale de
limbi straine cu program intensiv si bilingv proba practica se desfasoara
conform anexei nr. 2.
(6) Rezultatul probei practice se consemneaza prin "admis" sau
"respins". Evaluarea candidatului se face numai de catre specialisti,
hotararea luandu-se prin consens.
Art. 21
Pentru ocuparea posturilor/catedrelor cu predare in alta limba decat cea in
care candidatii si-au facut studiile, acestia sustin un test eliminatoriu la limba
straina in care urmeaza sa faca predarea, in fata unei comisii alcatuite din
inspectorul scolar de specialitate, in calitate de presedinte, si doi profesori
de specialitate cu gradul didactic I. Rezultatul testului se consemneaza prin
"admis" sau "respins".
Art. 22
Candidatii care solicita o catedra formata din cel putin doua specializari
sustin proba scrisa la specializarea care are ponderea mai mare de ore in
catedra.
Art. 23
Contestatiile la proba practica/orala se solutioneaza, in termen de 24 ore
de la anuntarea rezultatului, prin repetarea probei in fata unei noi comisii
numite de inspectorul scolar general. Pentru probele de arte plastice si
informatica se va proceda la reevaluarea probei si nu la repetarea ei. Pentru
probele muzica, coregrafie, teatru nu se admit contestatii, hotararea comisiei
de concurs ramanand definitiva.
CAP. 3
Comisiile de concurs
Art. 24
(1) Coordonarea metodologica a concursului prevazut la art. 1 este
asigurata de Ministerul Educatiei si Cercetarii prin Comisia nationala de
concurs, numita prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii. Comisia
nationala de concurs are in subordine subcomisii, cate una pentru fiecare
disciplina la care se organizeaza concurs.
(2) Comisia nationala de concurs are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza subiectele si baremele de corectare pentru disciplinele de
concurs;
b) solicita participarea cadrelor didactice din universitati la
desfasurarea concursului, in cadrul comisiilor de evaluare a lucrarilor si in
cadrul comisiei de rezolvare a contestatiilor;
c) emite recomandari sau dispozitii, in vederea aplicarii prevederilor
prezentei metodologii, din proprie initiativa sau la solicitarea presedintilor
comisiilor judetene de concurs.
Art. 25
(1) Organizarea si desfasurarea concursului se asigura de catre
inspectoratele scolare.
(2) La nivelul inspectoratelor scolare judetene/al municipiului Bucuresti
se constituie comisii judetene de concurs ai caror membri sunt numiti prin
decizie a inspectoratului scolar general.
Art. 26
(1) Comisiile judetene de concurs au urmatoarele atributii:
a) stabilesc lista cuprinzand posturile didactice vacante, care se afiseaza
cu cel putin 30 de zile inaintea concursului, conform art. 10 alin. (2) din
Legea nr. 128/1997;
b) stabilesc unitatea/unitatile de invatamant la care se desfasoara
concursul;
c) inregistreaza si verifica cererile si documentele anexate, necesare
inscrierii. Cererile de concurs sunt avizate de consilierul juridic al
inspectoratului scolar;
d) repartizeaza nominal candidatii in salile de concurs;
e) intocmesc listele cuprinzand personalul didactic care va asigura
supravegherea candidatilor, verificarea identitatii acestora si sigilarea
lucrarilor in timpul probelor scrise;
f) numesc prin tragere la sorti, pentru fiecare sala, 2 - 3 supraveghetori,
dintre care unul este responsabil de sala, care au alta specialitate decat
candidatii din sala de concurs si care nu au rude pana la gradul al patrulea
inclusiv printre candidati. In acest sens supraveghetorii depun o declaratie
scrisa;
g) asigura transcrierea sau multiplicarea subiectelor pentru toate salile
de concurs;
h) distribuie la salile de concurs plicurile cu subiecte astfel incat la
ora de incepere a concursului acestea sa poata fi desfacute in prezenta
candidatilor;
i) verifica exactitatea si corectitudinea transcrierii subiectelor;
j) verifica daca numarul lucrarilor si numarul paginilor acestora, predate
de candidati supraveghetorilor de sala, corespund inscrisurilor din borderoul
de predare a lucrarilor;
k) predau comisiilor de evaluare lucrarile candidatilor, insotite de un
borderou pe specialitati, mentionand numarul lucrarilor si al paginilor
acestora;
l) intocmesc si afiseaza, pe specialitati, tabelul nominal cu rezultatele
concursului, in ordinea descrescatoare a mediilor;
m) primesc contestatiile si le transmit sub semnatura comisiei de rezolvare
a contestatiilor;
n) intocmesc clasificarea finala a candidatilor, in functie de postul
didactic solicitat, dupa primirea rezultatelor la contestatii;
o) raspund din punct de vedere material si financiar de organizarea si
desfasurarea concursului;
p) asigura conditii decente de cazare/masa pentru cadrele didactice din
invatamantul superior de la universitatile la care sunt arondate judetele
respective si suporta cheltuielile de deplasare a acestora.
(2) La lucrarile comisiilor prevazute la alin. (1) participa cu statut de
observator reprezentantii sindicatelor recunoscute la nivel national, care au
drept de acces la toate documentele comisiilor si care pot solicita consemnarea
in procesul-verbal a propriilor observatii.
CAP. 4
Inscrierea candidatilor si desfasurarea concursului
Art. 27
Cererea de inscriere la concurs, insotita de copii de pe documentele
solicitate, se inregistreaza la comisiile judetene de concurs din cadrul
inspectoratelor scolare pe a caror raza se afla posturile didactice vacante sau
la comisiile de concurs ale unitatilor reprezentative, conform graficului
prevazut in anexa nr. 3. Actele de studii se depun in copie legalizata, iar
celelalte documente sunt certificate pentru conformitate cu originalul de catre
un membru al comisiei judetene de concurs.
Art. 28
(1) Lucrarea scrisa se desfasoara, conform graficului desfasurarii
concursului, incepand cu ora 9,00.
(2) Accesul candidatilor in sala de concurs se face incepand cu ora 7,30,
cel mai tarziu la ora 8,30.
(3) Dupa verificarea transcrierii subiectelor de concurs, durata de
redactare a lucrarilor este de 4 ore, timp ce nu poate fi depasit.
Art. 29
(1) Comisiile de concurs afiseaza pe usa fiecarei sali tabele nominale cu
candidatii repartizati in sala si disciplina la care sustin concursul.
(2) Responsabilii de sali primesc sub semnatura de la secretarul comisiei
tabelul nominal cu candidatii repartizati in sala respectiva, precum si colile
tip examen si ciornele necesare, in functie de numarul concurentilor.
Art. 30
(1) Supraveghetorii de sala verifica identitatea candidatilor.
(2) Candidatii nu pot avea asupra lor in sala de concurs mijloace de
comunicare la distanta.
(3) Redactarea lucrarilor se face cu cerneala sau pix de culoare albastra,
inclusiv pentru desene.
(4) Inscrierea numelui candidatilor in afara spatiului care se sigileaza,
precum si orice alte semne distinctive pe colile-tip destinate lucrarilor
scrise sau pe ciorne determina anularea lucrarilor scrise.
Art. 31
(1) Candidatii care nu se afla in sala in momentul deschiderii plicului cu
subiecte pierd dreptul de a mai sustine proba respectiva.
(2) Candidatii nu pot parasi sala decat daca predau lucrarea si confirma
prin semnatura predarea acesteia.
(3) Dupa transcrierea subiectelor pe tabla sau dupa multiplicarea lor, in
sala de concurs un membru al comisiei de concurs insotit de un membru al
comisiei de elaborare a subiectelor verifica daca subiectele au fost transcrise
corect.
(4) Candidatii care in timpul desfasurarii probelor de concurs sunt surprinsi
copiind sau transmitand solutii cu privire la subiecte sunt eliminati din
concurs, incheindu-se un proces-verbal in acest sens.
Art. 32
(1) In timpul desfasurarii probei responsabilul de sala si ceilalti
supraveghetori nu rezolva subiectele.
(2) Cadrele didactice supraveghetoare care furnizeaza solutii ale
subiectelor de concurs, falsifica lucrari sau care manifesta neglijenta in
indeplinirea atributiilor de supraveghetor, respectiv tolerarea unor actiuni
sau intentii de frauda a candidatilor, parasirea nejustificata a salii de
concurs etc., sunt sanctionate potrivit legii.
Art. 33
(1) Sigilarea lucrarilor scrise se efectueaza de catre candidati in
prezenta responsabilului de sala care verifica numele candidatilor si semneaza,
dupa care se aplica stampila unitatii scolare in care se desfasoara concursul
pe semnatura presedintelui comisiei de concurs.
(2) Dupa redactarea lucrarilor candidatii le predau responsabilului de
sala, semneaza in borderoul de predare a lucrarilor si mentioneaza numarul de
pagini. Spatiile libere ale intregii lucrari se anuleaza cu linie franta in
forma literei "Z", de catre un supraveghetor, in fata candidatului.
(3) Ciornele se predau responsabilului de sala o data cu lucrarea, fara a
fi luate in considerare la evaluarea lucrarii si la eventuale contestatii.
(4) Dupa expirarea timpului de redactare a lucrarilor supraveghetorii de
sala predau comisiei de concurs lucrarile candidatilor, borderourile de predare
a lucrarilor, tipizatele anulate si pe cele nefolosite.
(5) La iesirea candidatilor din sala, acestia vor putea consulta baremele
de corectare la fiecare disciplina de concurs, afisate la loc vizibil.
Art. 34
Comisia de concurs amesteca lucrarile scrise, pe discipline, le numeroteaza
de la 1 la n si le pagineaza. Acestea sunt depozitate in conditii de securitate
maxima, astfel incat o singura persoana, actionand independent, sa nu poata
avea acces la lucrari pana la predarea acestora cu proces-verbal comisiilor de
evaluare, dar nu mai tarziu de ziua urmatoare desfasurarii concursului.
CAP. 5
Comisiile de evaluare a lucrarilor
Art. 35
In termen de cel mult 24 de ore de la finalizarea concursului comisia de
concurs deleaga doi membri ai sai pentru a inainta lucrarile sigilate
comisiilor de evaluare din centrele universitare si din scolile stabilite de
Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Art. 36
(1) Comisiile de evaluare sunt numite prin decizie a rectorului institutiei
de invatamant superior sau prin decizie a inspectorului scolar general care are
in subordine liceul pedagogic sau scoala echivalenta in care se corecteaza
lucrarile pentru educatori/educatoare si invatatori/invatatoare, precum si
unitatea de invatamant in care se corecteaza lucrarile pentru maistri-instructori.
(2) Profesorii din invatamantul preuniversitar care intra in comisiile de
evaluare a lucrarilor sunt recomandati in scris rectorului de catre inspectorul
scolar general al judetului/municipiului Bucuresti pe a carui raza se afla
institutiile de invatamant superior.
(3) Comisiile de evaluare au urmatoarea componenta:
a) presedinte - un cadru didactic universitar;
b) doi profesori corectori pentru fiecare comisie, unul din invatamantul
universitar, iar celalalt din invatamantul preuniversitar; pentru
posturile/catedrele de educatori, invatatori si maistri-instructori corectarea
se realizeaza de doi profesori corectori din invatamantul preuniversitar, care
predau in specialitatea probei.
(4) Normarea si salarizarea membrilor comisiilor de evaluare se fac in
conformitate cu precizarile aprobate prin ordin al ministrului educatiei si
cercetarii.
Art. 37
(1) Verificarea si notarea lucrarilor scrise se desfasoara in sali in care
nu este permis accesul altor persoane in afara membrilor comisiei de evaluare.
(2) Fiecare lucrare scrisa este verificata independent de cei doi profesori
corectori si apreciata separat cu note de la 10 la 1, incluzand si punctul din
oficiu, conform baremului de corectare.
(3) Dupa terminarea evaluarii fiecare profesor corector trece punctele
acordate pentru fiecare subiect, precum si nota finala in borderoul de notare.
La corectare nu se fac insemnari pe lucrare. Un corector nu are acces la
borderoul celuilalt.
Art. 38
(1) Presedintele comisiei de evaluare verifica borderourile si semnaleaza
diferentele mai mari de un punct dintre notele acordate de cei doi profesori
corectori pentru fiecare subiect de concurs si pentru nota finala a lucrarii.
(2) In cazul in care diferentele dintre notele acordate de profesorii
corectori sunt mai mari de un punct, lucrarea se reevalueaza de un al treilea
profesor corector, numit de presedintele comisiei de evaluare, nota acestuia
fiind definitiva. Aceasta se trece pe lucrare si se semneaza de catre profesorii
corectori si de presedintele comisiei de evaluare.
(3) In cazul in care diferentele dintre notele acordate de catre profesorii
corectori sunt mai mici de un punct, acestia isi inscriu propria nota pe
lucrare si semneaza in dreptul acesteia. Presedintele comisiei de evaluare
calculeaza media aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, pe care o noteaza
pe lucrare si semneaza.
Art. 39
(1) Dupa stabilirea notei finale presedintele comisiei de evaluare
desigileaza lucrarile in prezenta profesorilor corectori si consemneaza mediile
intr-un proces-verbal-tip, alaturi de numele candidatilor si de numarul
lucrarii, verificand transcrierea corecta a notelor si a mediei.
(2) Lucrarile candidatilor, impreuna cu borderourile de corectare si cu procesele-verbale
cu notele obtinute, se predau presedintelui comisiei de concurs dupa 48 de ore
de la finalizarea evaluarii.
(3) Presedintele comisiei de evaluare transmite prin fax rezultatele
evaluarii la inspectoratele scolare de unde provin lucrarile, in maximum 24 de
ore de la primirea borderourilor de corectare si a proceselor-verbale.
Art. 40
Rezultatele concursului se afiseaza la sediul unitatii/institutiei de
invatamant unde s-a desfasurat concursul, cel mai tarziu dupa 3 zile de la sustinerea
acestuia.
Art. 41
Contestatiile se depun in termen de cel mult 48 de ore de la afisarea
rezultatelor la secretarul comisiei de concurs.
CAP. 6
Solutionarea contestatiilor
Art. 42
(1) Comisiile de contestatii sunt numite prin decizii ale rectorului si,
respectiv, ale inspectorului scolar general.
(2) Comisia de contestatii este constituita din cadre didactice, altele
decat cele care au participat la evaluarea lucrarilor, astfel:
a) presedinte - un cadru didactic universitar;
b) doi profesori corectori, unul din invatamantul universitar, iar celalalt
din invatamantul preuniversitar.
(3) Normarea si salarizarea membrilor comisiilor de evaluare se fac in
conformitate cu precizarile aprobate prin ordin al ministrului educatiei si
cercetarii.
Art. 43
(1) Lucrarile pentru care s-au depus contestatii in termenul prevazut se
resigileaza, secretizandu-se si nota/notele acordate in vederea reevaluarii.
(2) Recorectarea lucrarilor se face in conformitate cu dispozitiile art. 38
- 40, in termen de cel mult 24 ore de la expirarea termenului limita de
inregistrare a contestatiei.
(3) In cazul in care diferenta dintre nota acordata de comisia de
contestatii si nota acordata de comisia de evaluare este de cel mult un punct,
diferenta care poate fi in plus sau in minus, este definitiva nota acordata de
comisia de evaluare.
(4) Daca diferenta dintre nota acordata de comisia de contestatii si nota
stabilita in urma evaluarii initiale este mai mare de un punct, nota acordata
de comisia de contestatii este definitiva, indiferent daca este mai mare sau
mai mica. In situatia lucrarilor cu nota initiala cuprinsa intre 9,00 si 10,00
nota finala este cea atribuita la recorectare.
(5) La lucrarile comisiei de contestatii participa, cu statut de
observator, reprezentantii sindicatelor reprezentative, conform legii. Acestia
au acces la toate documentele comisiei si vor consemna in procesul-verbal
propriile observatii.
Art. 44
Hotararile comisiei de contestatii sunt definitive si se afiseaza cel mai
tarziu in termen de 48 de ore de la data limita de depunere a contestatiilor.
CAP. 7
Repartizarea candidatilor pe posturi
Art. 45
Dupa solutionarea contestatiilor comisia de concurs publica listele finale
in ordinea descrescatoare a mediilor, in functie de postul didactic solicitat,
dar nu mai tarziu de 24 iulie 2002, ora 24,00.
Art. 46
Transferarea/numirea candidatilor se face in ordinea descrescatoare a
mediilor obtinute in concurs. Posturile care se vacanteaza in timpul
repartizarii candidatilor se includ in lista posturilor vacante.
Art. 47
(1) Candidatii promovati si nerepartizati pot face optiune scrisa pentru un
post didactic din lista ramas neocupat.
(2) Candidatii declarati admisi pot opta pentru un post/catedra si in
judetele in care au ramas posturi/catedre vacante dupa incheierea repartizarii
pe posturi/catedre a candidatilor. Candidatii declarati admisi, care opteaza
pentru un post/catedra in alte judete, sunt obligati sa isi depuna dosarul
personal la judetul respectiv, in intervalul prevazut in graficul de
desfasurare a concursului.
(3) Posturile vacantate dupa incheierea repartizarii candidatilor pot fi
ocupate prin detasare, suplinire, cumul sau plata cu ora, in primul rand de
cadre didactice calificate.
Art. 48
Validarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice din
invatamantul preuniversitar de stat si angajarea pe post se fac de catre
inspectorul scolar general.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 49
Cheltuielile privind organizarea si desfasurarea concursului national
pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante cu personal didactic
titular, precum si pentru plata cadrelor didactice care participa la
organizarea si desfasurarea concursului se fac prin inspectoratele scolare.
Art. 50
La organizarea si desfasurarea concursului nu pot participa persoanele care
concureaza sau care au in randul candidatilor rude pana la gradul al IV-lea
inclusiv.
Art. 51
Lucrarile de concurs, borderourile de corectare, precum si ciornele se
pastreaza in arhiva inspectoratelor scolare judetene o perioada de un an, iar
celelalte documente, conform dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 52
Nerespectarea prevederilor legale de catre persoanele implicate in
organizarea si desfasurarea concursului atrage raspunderea
administrativ-disciplinara, civila sau penala, dupa caz.
Art. 53
Graficul desfasurarii concursului se aproba anual prin ordin al ministrului
educatiei si cercetarii. Pentru sesiunea 2002 graficul desfasurarii concursului
este prevazut in anexa nr. 3.
Art. 54
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta metodologie.
ANEXA 1
la metodologie
INVATAMANTUL ARTISTIC
Licee de arta - Specializarile muzica, coregrafie si teatru
Proba practica
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor vacante din invatamantul
artistic
A. Instrumente si canto. Coregrafie:
a) elaborarea unui proiect didactic: comisia va face publice, cu 48 de ore
inainte, repertoriul elevului si nivelul de studiu pe baza caruia candidatul va
concepe proiectul didactic; acesta va fi prezentat comisiei inainte de
inceperea probei;
b) sustinerea practica a proiectului didactic (lectia de instrument/balet):
pe baza proiectului didactic prezentat candidatii vor sustine ora de
instrument/balet cu elevul/elevii nominalizati de comisie; asigurarea prezentei
elevilor va fi facuta de directorul unitatii de invatamant; proba nu va depasi
30 - 50 de minute pentru muzica si o ora pentru coregrafie.
B. Discipline teoretice:
1. Specialitatea Teoria muzicii - solfegiu - dictat:
a) solfegiu la prima vedere: proba va consta din 16 masuri de 3/4, 4/4,
5/4, 5/8, 6/8, 12/8, pana la 4 altercatii constitutive, in cheile Sol si Fa;
b) citire la prima vedere la pian a cate unui dictat la 1, 2 si 4 voci.
2. Specialitatea Armonie:
a) armonie: armonizarea unei teme de 16 masuri (8 masuri sopran si 8 masuri
bas dat, necifrate);
b) citire la prima vedere la pian, cu analiza armonica (3 Corale de Bach,
prin tragere la sorti).
3. Specialitatea Istoria muzicii:
a) elaborarea unui proiect didactic: subiectul va fi stabilit de catre
comisie si va fi comunicat candidatilor cu 48 de ore inainte de sustinerea
probei;
b) proba de recunoastere si comentare a unor lucrari din creatia universala
si romaneasca; pe baza auditiei candidatilor li se cere recunoasterea si
comentarea a 4 lucrari din epoci stilistice diferite (cel putin una va fi din
creatia romaneasca) alese de comisie dintr-o lista de 30 - 40 de lucrari, pusa
la dispozitie candidatilor de catre directia unitatii de invatamant cu cel
putin doua saptamani inainte de sustinerea probei; comentariul va cuprinde
elemente legate de epoca, stil, compozitor, gen, forma, interpretare etc.,
precum si aspecte interdisciplinare.
Evaluarea globala se va face pe baza calificativelor
"admis"/"respins".
C. Corepetitie coregrafie
Sustinerile probei practice de specialitate
Pentru sustinerea acesteia candidatii vor pregati un program de recital
alcatuit din:
- o lucrare reprezentativa a unui compozitor romantic (Chopin, Schumann,
Liszt, Brahms, Ceaikovski etc.)
- o lucrare (p.d.d. sau variatie) din repertoriul romantic de balet.
- improvizatia libera a unui fragment de 8 sau 16 masuri simple ori compuse
omogen, in stil clasic-romantic (tonal), in tempouri diferite (Adagio,
Andantino, Allegro).
Recitalul poate fi sustinut si cu partitura in fata.
* * *
Repertoriul obligatoriu:
"Giselle" (A. Adam) - variatia baiatului si a fetei din actul I
"Coppelia" (L. Delibes) - mazurka si p.d.d
"Don Quijote" (Minkus) - p.d.d. din actul III
"Corsarul" (Drigo) - p.d.d. din actul III
"Lacul lebedelor" (Ceaikovski) - variatia Lebedei negre si dans
spaniol
"Frumoasa din padurea adormita" (Ceaikovski) - variatia Zanei
liliacului.
Corepetitie muzica
Pentru sustinerea acestei probe candidatii vor pregati un program de
recital alcatuit din:
a) - o lucrare clasica (sonata partea I)
- o lucrare romantica
- o lucrare moderna sau romaneasca
b) citirea la prima vedere a 3 texte muzicale in stil clasic, romantic si
romanesc, de dificultate medie.
Textele muzicale vor fi puse la dispozitie de catre comisie.
Recitalul poate fi sustinut si cu partitura de fata.
Evaluarea probelor prevazute la lit. a) si b) se va face pe baza
calificativului "admis"/"respins".
D. Arta actorului
Proba practica
a) Candidatul va elabora un set de exercitii de initiere in cadrul unei
lectii cu 3 - 5 elevi.
b) Lucru pe text.
Textul va fi, la alegerea candidatului, din literatura (proza/poezie)
universala sau romaneasca.
Asigurarea prezentei elevilor va fi facuta de directorul unitatii de
invatamant.
Proba nu va depasi 30 de minute.
Evaluarea probelor prevazute la lit. a) si b) se va face pe baza
calificativului "admis"/"respins".
E. Arta actorului manuitor de papusi
Proba practica
Candidatii vor prezenta un microrecital de 15 - 20 de minute, cuprinzand o
secventa scenica papusareasca pe un scenariu alcatuit de ei, cu o trimitere
sigura la o categorie de public cu o varsta bine definita. Modalitatile de
expresie scenica pot fi diverse si raman la alegerea candidatilor.
Evaluarea probei se va face pe baza calificativelor
"admis"/"respins."
ANEXA 2
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante din liceele
cu clasele speciale - limbi straine cu program intensiv si bilingv
Proba practica va consta intr-un interviu prin care comisia va evalua:
1. competenta de receptare si comunicare a candidatului in limba straina
respectiva;
2. capacitatea de a stabili obiective si continuturi pentru un curriculum
(programa) special pentru clasele cu program intensiv si/sau bilingv.
Evaluarea globala se va face pe baza calificativelor
"admis"/"respins".
ANEXA 3
la metodologie
GRAFICUL
desfasurarii concursului pentru sesiunea 2002
15 iunie 2002 - afisarea posturilor/catedrelor vacante
19 iunie - 3 iulie 2002 - inregistrarea cererilor candidatilor
19 iunie - 12 iulie 2002 - inregistrarea cererilor candidatilor absolventi
din promotia 2002
4 - 10 iulie 2002 - verificarea dosarelor si validarea inscrierilor la
concurs
10 iulie 2002 - afisarea tabelelor nominale cuprinzand candidatii inscrisi
la concurs
11 iulie 2002 - desfasurarea probelor practice si a testelor de limba
romana/straina, conform graficului elaborat de inspectorat
12 iulie 2002 - afisarea tabelelor nominale cuprinzand candidatii care au
sustinut proba practica
14 iulie 2002 - rezolvarea contestatiilor la probele practice si la testele
de limba
14 iulie 2002 - afisarea listelor cu candidatii admisi la concurs
15 iulie 2002 - afisarea listelor cu repartizarea pe sali a candidatilor la
unitatea/unitatile unde se sustine concursul; la inspectoratul scolar se va
afisa un centralizator cu locurile de desfasurare a concursului pe discipline
16 - 17 iulie 2002 - desfasurarea concursului
19 - 20 iulie 2002 - afisarea rezultatelor
20 - 22 iulie 2002 - inregistrarea contestatiilor (in cel mult 48 de ore de
la data afisarii rezultatelor)
23 - 24 iulie 2002 - rezolvarea contestatiilor si afisarea rezultatelor
acestora
24 iulie 2002 - afisarea rezultatelor definitive
25 - 27 iulie 2002 - repartizarea pe posturi/catedre a candidatilor
declarati admisi
28 iulie 2002 - restituirea dosarelor candidatilor care au fost admisi si
nu au fost repartizati la nivelul judetului, in vederea depunerii acestora
pentru alt judet
29 iulie 2002 depunerea dosarelor la alte inspectorate scolare pentru
repartizarea candidatilor admisi pe posturile/catedrele ramase vacante in alte
judete dupa repartizarea candidatilor admisi din 24 26 iulie 2002.
30 iulie 2002, ora 10,00 repartizarea candidatilor admisi pe posturile/catedrele
ramase vacante in alte judete, dupa repartitia candidatilor admisi din 24 26
iulie 2002.