ORDIN Nr. 595
din 6 august 2007
pentru aprobarea Procedurii
de autorizare a dirigintilor de santier
ACT EMIS DE:
INSPECTORATUL DE STAT IN CONSTRUCTII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 621 din 10 septembrie 2007
Având în vedere prevederile art. 1 şi ale art. 5 alin.
(2) din Ordonanţa Guvernului nr. 63/2001 privind înfiinţarea Inspectoratului de
Stat în Construcţii - I.S.C, aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu
modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile art. 30 din Legea nr.
10/1995 privind calitatea în construcţii, cu
modificările ulterioare, şi ale art. 10 lit. i) din Regulamentul privind
controlul de stat al calităţii în construcţii, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 272/1994,
în temeiul art. 5 pct. 24 şi 28-29 şi al art. 13 pct.
1-2 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Inspectoratului de Stat în
Construcţii - I.S.C, aprobat prin Decizia primului-ministru nr. 147/2007,
inspectorul general de stat al Inspectoratului de
Stat în Construcţii emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Procedura de autorizare a
diriginţilor de şantier, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C,
va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul inspectorului general de stat nr. 257/2005 privind aprobarea
Procedurii de autorizare a diriginţilor de şantier, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.058 din 26 noiembrie 2005, îşi încetează aplicabilitatea.
Inspectorul general de stat al Inspectoratului de Stat
in Construcţii,
Dorina Nicolina Isopescu
ANEXA
PROCEDURĂ
de autorizare a diriginţilor de şantier
CAPITOLUL I
Scop
Art. 1. - Prezenta procedură stabileşte cadrul normativ
privind autorizarea şi reautorizarea diriginţilor de şantier în conformitate cu
prevederile art. 10 lit. i) din Regulamentul privind controlul de stat al
calităţii în construcţii, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 272/1994'.
Art. 2. - Procedura prezintă modalitatea şi tehnicile
de autorizare, respectiv reautorizare, domeniile de autorizare şi de
valabilitate a autorizaţiilor.
Art. 3. -Autorizarea specialiştilor care exercită
funcţia de diriginte de şantier este obligatorie, indiferent de forma de
organizare, pentru toate lucrările de construcţii precizate la art. 3 din Legea
nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii,
republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 4. - Autorizarea
diriginţilor de şantier de către Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C,
nu conduce la transferul de responsabilităţi de la persoana autorizată la
organismul de autorizare şi nici nu îi exonerează pe aceştia de obligaţiile şi
responsabilităţile ce le revin.
CAPITOLUL II
Domeniul de aplicare
Art. 5. - Prevederile prezentei proceduri se aplică
pentru autorizarea şi reautorizarea diriginţilor de şantier.
Art. 6. - Autorizarea se referă la evaluarea
capacităţii tehnice şi a experienţei profesionale a specialiştilor care
solicită obţinerea
autorizaţiei în vederea exercitării funcţiei de diriginte de şantier.
Art. 7. - Reautorizarea diriginţilor de şantier se face
la solicitarea titularului de autorizaţie, în cel mult 3 luni după expirarea
termenului de valabilitate a autorizaţiei.
Art. 8. - (1) Titularul autorizaţiei poate solicita
reautorizarea o singură dată, în condiţiile prevăzute de prezenta procedură.
(2) Dacă solicitarea de reautorizare este depusă după 3
luni de la data expirării autorizaţiei, se iniţiază procedura de autorizare.
Art. 9. - Specialiştii, indiferent de cetăţenie,
angajaţi de persoane fizice sau juridice pentru urmărirea execuţiei lucrărilor
ce se realizează pe teritoriul României se autorizează în conformitate cu
prevederile prezentei proceduri.
CAPITOLUL III
Cadrul legal
Art. 10. - La baza prevederilor cuprinse în prezenta
procedură au stat următoarele acte normative:
- Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 24 ianuarie 1995, cu modificările ulterioare;
- Regulamentul privind controlul de stat al calităţii
în construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 272/1994, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 28
iulie 1994;
- Regulamentul privind stabilirea categoriei de
importanţă a construcţiilor, prevăzut în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor
regulamente privind calitatea în construcţii, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 352
din 10 decembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordonanţa Guvernului nr. 63/2001 privind înfiinţarea
Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 536 din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu
modificările şi completările ulterioare;
- Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C, aprobat prin Decizia
primului-ministru nr. 147/2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 350 din 23 mai 2007;
- Regulamentul de recepţie a lucrărilor de construcţii
şi instalaţii aferente acestora, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
273/1994, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 193 din 28 iulie 1994, cu modificările
ulterioare;
- Regulamentul privind urmărirea comportării în
exploatare, intervenţiile în timp şi postutilizarea construcţiilor, prevăzut în
anexa nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 766/1997, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 10 decembrie 1997, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL IV
Termeni utilizaţi
Art. 11. -In contextul
prezentei proceduri, termenii referitori la activitatea procedurală sunt
definiţi după cum urmează:
a) diriginte de şantier - persoană fizică învestită de către investitor cu atribuţii şi
competenţe privind verificarea calităţii materialelor şi produselor de
construcţii puse în lucrare şi/sau cu verificarea execuţiei corecte a
lucrărilor de construcţii;
b) autorizare -
procedura prin care Inspectoratul de Stat în Construcţii, prin comisiile
teritoriale de autorizare constituite la nivelul inspectoratelor teritoriale în
construcţii, atestă că o persoană care îndeplineşte cerinţele de calificare şi
experienţă profesională stabilite prin prezenta procedură este competentă să
efectueze activitatea de dirigenţie de şantier;
c) autorizaţie - document oficial emis de Inspectoratul de
Stat în Construcţii, care dă dreptul titularului de a desfăşura activitatea de
diriginte de şantier în domeniile autorizate;
d) suspendarea autorizaţiei
- întreruperea temporară a valabilităţii
autorizaţiei pentru unul sau mai multe domenii
autorizate;
e) anularea autorizaţiei - suspendarea definitivă a valabilităţii autorizaţiei;
f) învăţământ universitar
de lungă durată - învăţământ universitar cu durata
de 4-6 ani, încheiat cu examen de licenţă sau de diplomă şi titlu de licenţiat
în profilul şi în specializarea urmate;
g) învăţământ universitar
de scurtă durată - învăţământ universitar cu
durata de 3 ani, încheiat cu examen de absolvire şi diplomă care specifică
specializarea dobândită.
CAPITOLUL V
Cerinţe şi domenii de
autorizare
Art. 12. - (1) Domeniile în care se autorizează
diriginţii de şantier, precum şi cerinţele obligatorii de învăţământ
universitar şi vechime profesională în domeniu sunt cuprinse în tabelul de mai
jos.
(2) Categoriile de importanţă ale construcţiilor sunt
definite în conformitate cu prevederile Regulamentului privind stabilirea
categoriei de importanţă a construcţiilor, cuprins în anexa nr. 3 la Hotărârea
Guvernului nr. 766/1997.
Nr. crt.
|
Domeniul de autorizare
|
Invăţământ universitar
|
Vechime
în muncă
|
Nivel
|
Specializare
|
1.
|
Produse pentru construcţii
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CCIA, CFDP, CH, INS, IC*), Facultatea de chimie industrială
(secţie de profil), Institutul de Arhitectură, IF**)
|
4 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
6 ani
|
tehnician******)
|
Construcţii
|
10 ani
|
2.
|
Construcţii civile, industriale,
agricole şi miniere de suprafaţă:
|
2.1.
|
Categoria de importanţă D
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CCIA, CFDP, CH, IF, INS, Utilaj tehnologic pentru construcţii*), Inginerie urbană şi dezvoltare regională
(IUDR), Inginerie civilă (IC), Inginerie sanitară şi protecţia mediului*),
Arhitectură
|
3 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
5 ani
|
tehnician******)
|
Construcţii
|
10 ani
|
2.2.
|
Categoria de
importanţă C
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CCIA, CFDP, CH, IUDR, IC, Arhitectură
|
4 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
6 ani
|
tehnician******)
|
Construcţii
|
20 de ani
|
2.3.
|
Categoria de importanţă B
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CCIA, CFDP*), CH*), IC
|
5 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
7 ani
|
2.4.
|
Categoria de importantă A
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CCIA, CH*), CFDP*), IC
|
7 ani
|
3.
|
Drumuri, poduri, tunele, piste de
aviaţie, transport pe cablu:
|
3.1.
|
De interes naţional
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CFDP, CCIA*), CH*), IC*)
|
6 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
CFDP**)
|
10 ani
|
Nr. crt.
|
Domeniul de autorizare
|
Invăţământ universitar
|
Vechime
în muncă
|
Nivel
|
Specializare
|
3.2.
|
De interes judeţean
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CFDP, CCIA*), CH*), IC*) IF**)
|
5 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
7 ani
|
tehnician******)
|
Construcţii, drumuri
|
20 ani
|
3.3.
|
De interes local
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CFDP, CCIA*), CH*), IUDR, IC*) IF**)
|
3 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
5 ani
|
tehnician******)
|
Construcţii, drumuri
|
10 ani
|
4.
|
Căi ferate, metrou, tramvai
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CFDP, CCIA**), CH**), Utilaj tehnologic
pentru construcţii**)
|
5 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
8 ani
|
5.
|
Lucrări hidrotehnice
|
5.1.
|
Categoria de importanţă D
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CH, CCIA, INS*), IF*), IC, CFDP*)
|
3 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
4 ani
|
tehnician******)
|
Construcţii
|
10 ani
|
5.2.
|
Categoria de importanţă C
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CH, CCIA, INS*), IF*), IC, CFDP*)
|
4 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
6 ani
|
tehnician******)
|
Construcţii
|
20 ani
|
5.3.
|
Categoria de importanţă B
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CH, CCIA, IC, INS*), IF*), CFDP*)
|
5 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
7 ani
|
5.4.
|
Categoria de importanţă A
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CH, CCIA*), IC*)
|
7 ani
|
6.
|
Lucrări tehnico-edilitare
|
6.1.
|
Lucrări tehnico- edilitare de
alimentări cu apă şi de canalizare
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CH, INS, CCIA, CFDP*), IC, IF, utilaj tehnologic pentru
construcţii**), Inginerie sanitară şi protecţia mediului*)
|
5 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
8 ani
|
tehnician******)
|
Construcţii
|
15 ani
|
6.2.
|
Lucrări tehnico-edilitare de
îmbunătăţiri funciare
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
IF, CH, CCIA, CFDP*), IC, Utilaj
tehnologic pentru construcţii**)
|
5 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
8 ani
|
tehnician******)
|
Construcţii
|
15 ani
|
7.
|
Lucrări de construcţii silvice
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CCIA, IC, CFDP, CH, Facultatea de Silvicultură
|
3 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
5 ani
|
tehnician******)
|
Construcţii
|
15 ani
|
8.
|
Instalaţii aferente construcţiilor
(categoriile de importanţă A, B, C şi D)
|
8.1.
|
Instalaţii electrice
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
INS, CCIA*), IC*), Facultate tehnică de
profil***)
|
5 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
8 ani
|
8.2.
|
Instalaţii sanitare, termoventilaţii
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
INS, CCIA*), IC*), Utilaj tehnologic pentru construcţii**),
Facultate tehnică de profil***)
|
5 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
8 ani
|
8.3.
|
Instalaţii gaze
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
Petrol şi gaze, INS, CCIA*), IC*), Facultate tehnică de
profil***), autorizare ANRGN****)
|
5 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
8 ani
|
Nr. crt.
|
Domeniul de autorizare
|
Invăţământ universitar
|
Vechime
în muncă
|
Nivel
|
Specializare
|
9.
|
Reţele
|
9.1.
|
Electrice
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
INS, Energetică, CCIA*), IC*), Facultate tehnică de profil***), autorizare ANRE****)
|
5 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
8 ani
|
tehnician******)
|
de specialitate , autorizare ANRE****)
|
15 ani
|
9.2.
|
Termice
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
Energetică, INS, CCIA*), IC*), Utilaj tehnologic pentru
construcţii**), Facultate tehnică de profil***)
|
5 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
8 ani
|
tehnician******)
|
de specialitate
|
15 ani
|
9.3.
|
De telecomunicaţii
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
Electronică şi telecomunicaţii, Automatică, INS*)
|
5 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
8 ani
|
tehnician******)
|
de specialitate
|
15 ani
|
9.4.
|
De gaze
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
Facultate tehnică de profil***), autorizare ANRGN****)
|
5 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
8 ani
|
tehnician******)
|
de specialitate, autorizare ANRGN****)
|
15 ani
|
9.5.
|
Pentru transportul produselor
petroliere
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
Petrol şi gaze, INS
|
5 ani
|
învăţământ universitar de scurtă durată
|
8 ani
|
tehnician******)
|
de specialitate
|
15 ani
|
10.
|
Consolidări construcţii
|
10.1.
|
Consolidări
construcţii - inclusiv
monumente*****)
|
învăţământ universitar de lungă durată
|
CCIA, IC, CH, CFDP
|
8 ani
|
*) Se iau în considerare situaţiile de vechime de cel
puţin 2 ani în domeniul de autorizare, dovedite prin carnet de muncă.
**) Se iau în considerare situaţiile de vechime de cel
puţin 10 ani în domeniul de autorizare, dovedite prin carnet de muncă şi
nominalizarea a 3 obiective, pentru fiecare domeniu solicitat,
la care a participat ca proiectant sau executant.
***) Se demonstrează prin foaia matricolă studierea
domeniului.
****) Autorizările trebuie să fie obţinute anterior
depunerii dosarului.
*****) Pentru monumente istorice autorizaţia este
valabilă numai însoţită de atestarea de la Ministerul Culturii şi Cultelor.
******) Vechime în muncă în domeniul solicitat.
Art. 13. - (1) Un specialist poate fi autorizat, la
cererea sa, în unul sau mai multe dintre domeniile/subdomeniile prevăzute la
art. 12, cu condiţia respectării tuturor condiţiilor de învăţământ universitar,
vechime (şi autorizare de specialitate, dacă este cazul).
(2) Pentru domeniile de autorizare 2, 3 şi 5 din
tabelul prevăzut la art. 12 obţinerea unei categorii de importanţă a
construcţiilor superioare dă dreptul dirigintelui de şantier să desfăşoare
activităţi inclusiv pentru categoriile inferioare.
(3) Candidaţii care solicită autorizarea ca „Diriginte
de şantier", deţin un titlu universitar sau de doctor în ştiinţe tehnice
şi activează în domeniul de autorizare pot obţine această autorizare fără a mai
susţine examen, în baza dosarului depus la secretariatul comisiei de
autorizare.
CAPITOLUL VI
Procedura autorizării
Art. 14. -Autorizarea diriginţilor de şantier se face
de către Inspectoratul de Stat în Construcţii prin comisiile teritoriale de
autorizare constituite la nivelul inspectoratelor teritoriale în construcţii.
Art. 15. - Comisiile de autorizare se constituie şi îşi
desfăşoară activitatea conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a
comisiilor de autorizare, aprobat prin ordin al inspectorului general de stat
al Inspectoratului de Stat în Construcţii.
Art. 16. - (1) Autorizarea constă în declararea ca
„admis" a candidatului în urma susţinerii de către acesta a examenului de
autorizare, desfăşurat conform schemei de principiu (anexa nr. 1).
(2) Autorizaţia are o valabilitate de 4 ani.
(3) Modelul autorizaţiei este prevăzut în anexa nr. 5.
CAPITOLUL VII
Documentele solicitate în vederea autorizării
Art. 17. -Admiterea la examenul de autorizare se face în
baza dosarului de autorizare compus din:
a) cerere din partea candidatului (conform modelului
prezentat în anexa nr. 2);
b) curriculum vitae (conform modelului prezentat în
anexa nr. 4);
c) diploma de absolvire (copie legalizată sau vizată pentru conformitate de secretarul comisiei de
autorizare);
d) două recomandări din partea unor instituţii
privind activitatea desfăşurată în domeniul pentru care solicită autorizarea;
e) autorizări (ANRGN, ANRE etc);
f) foto 3x4 cm;
g) dovada achitării
cheltuielilor de autorizare (depusă după analizarea şi admiterea dosarului);
h) copie de pe cartea de muncă (acolo unde este cazul).
Art. 18. - (1) Dosarul se depune la secretariatul
comisiei de autorizare, care analizează şi comunică solicitantului, pe loc sau
în cel mult 5 zile, domeniul (domeniile/subdomeniile) pentru care este admis să
participe la examenul de autorizare.
(2) Dosarele incomplete sunt restituite candidaţilor
în vederea completării.
(3) Dosarele candidaţilor care nu îndeplinesc
cerinţele de autorizare prevăzute în art. 12 sunt respinse.
Art. 19. - Solicitanţii care în ultimii 3 ani nu au
desfăşurat activitate în domeniul pentru care solicită autorizarea trebuie să
prezinte dovada privind participarea la o formă de instruire profesională în
domeniu.
Art. 20. - In vederea reautorizării, candidatul trebuie
să depună la secretariatul inspectoratului judeţean în construcţii pe raza
căruia lucrează următoarele documente:
a) cerere prin care se solicită reautorizarea (anexa
nr. 3);
b) copie de pe autorizaţie;
c) memoriu de activitate în perioada de valabilitate
a autorizaţiei;
d) autorizări (ANRGN, ANRE etc);
e) foto 3x4 cm;
f) dovada achitării cheltuielilor de reautorizare (50%
din cheltuielile de autorizare).
Art. 21. - Candidaţii care nu
au desfăşurat activitate de diriginte de şantier în domeniul autorizat în
perioada de valabilitate a autorizaţiei vor susţine examen de autorizare în
condiţiile prevăzute la art. 16.
CAPITOLUL VIII
Desfăşurarea examenului de autorizare
Art. 22. - Data stabilită
pentru susţinerea examenului în vederea autorizării se comunică la sediul
inspectoratelor judeţene şi teritoriale în construcţii, cu cel puţin 15 zile
înainte de examenul de autorizare.
Art. 23. - Examenul de autorizare se desfăşoară în
limba română şi constă într-un test-grilă ce conţine:
a) întrebări privind legislaţia şi reglementările
tehnice din domeniul calităţii construcţiilor;
b) întrebări din domeniul sistemului calităţii;
c) întrebări din domeniul tehnic aferent activităţii
pentru care se solicită autorizarea.
Art. 24. - Bibliografia pentru examen va fi pusă la
dispoziţia solicitanţilor de către Inspectoratul de Stat în Construcţii pe
site-ul www.isc-web.ro sau de secretariatul comisiilor
teritoriale de autorizare.
Art. 25. - Sunt consideraţi admişi candidaţii care au
obţinut nota 7.
Art. 26. - Rezultatele obţinute se afişează la sediul
inspectoratului teritorial în construcţii unde a fost susţinut examenul, în
termen de maximum 10 zile de la încheierea sesiunii.
Art. 27. - Contestaţiile se pot depune în termen de 7
zile de la data afişării oficiale a rezultatelor examenului de autorizare.
Contestaţiile depuse după această dată nu se iau în consideraţie.
Art. 28. - Candidaţii care nu se prezintă la examen se
pot prezenta la următorul examen cu aceleaşi cheltuieli de autorizare. Dacă,
din motivele menţionate anterior, candidaţii renunţă să se prezinte la examen
şi în următoarea sesiune de examene, contravaloarea cheltuielilor de autorizare
se returneaza.
Art. 29. -Autorizaţiile se emit de către Inspectoratul
de Stat în Construcţii, centralizat la nivel naţional.
Art. 30. - Inspectoratul de Stat în Construcţii
înregistrează autorizaţiile emise în registrul de evidenţă a autorizaţiilor,
iar lista persoanelor autorizate şi domeniile de autorizare se publică pe
site-ul Inspectoratului de Stat în Construcţii www.isc-web.ro.
Art. 31. - (1) Reautorizarea se face în baza analizei
dosarului întocmit conform prevederilor art. 20 şi a susţinerii unui interviu.
Tematica abordată va fi bazată pe bibliografia tehnică şi legislativă specifică
domeniului de autorizare şi pe activitatea practică a candidatului.
(2) Candidaţii respinşi la examenul de reautorizare se
pot înscrie la un nou examen de autorizare.
Art. 32. - Inspectorul general de stat al
Inspectoratului de Stat în Construcţii poate dispune suspendarea sau anularea
autorizaţiei de diriginte de şantier pentru neîndeplinirea corespunzătoare a
responsabilităţilor şi atribuţiilor specifice, la propunerea inspectoratelor în
construcţii teritoriale şi judeţene sau a investitorului.
Art. 33. - (1) Cheltuielile
pentru autorizare sunt în valoare de 200 lei şi se percep pe domenii de
autorizare, cu excepţia domeniilor 6, 8 şi 9 din tabelul prevăzut la art. 12,
pentru care acestea se percep pe subdomenii.
(2) Cheltuielile pentru autorizare se indexează prin ordin al inspectorului general de stat al Inspectoratului
de Stat în Construcţii.
CAPITOLUL IX
Drepturile şi obligaţiile titularilor de autorizaţii
Art. 34. - Specialiştii autorizaţi au dreptul să
desfăşoare activitate de dirigenţie de şantier în domeniul autorizat şi să
presteze această activitate pentru unităţi, persoane fizice
investitoare/utilizatoare sau unităţi de consultanţă specializate în domeniul
verificării calităţii.
Art. 35. - In exercitarea verificării realizării
corecte a execuţiei lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora,
diriginţii de şantier au următoarele obligaţii:
1. verificarea existenţei autorizaţiei de construire,
precum şi a îndeplinirii condiţiilor legale cu privire la încadrarea în
termenele de valabilitate;
2. verificarea concordanţei dintre prevederile
autorizaţiei şi ale proiectului;
3. preluarea amplasamentului şi a reperelor de
nivelment şi predarea acestora executantului, libere de orice sarcină;
4. participarea împreună cu proiectantul şi cu
executantul la trasarea generală a construcţiei şi la stabilirea bornelor de
reper;
5. predarea către executant a terenului rezervat pentru
organizarea de şantier;
6. studierea proiectului, a caietelor de sarcini, a
tehnologiilor şi procedurilor prevăzute pentru realizarea construcţiilor;
7. verificarea existenţei tuturor pieselor scrise şi
desenate, corelarea acestora, respectarea reglementărilor cu privire la
verificarea proiectelor de către verificatori atestaţi şi existenţa vizei
expertului tehnic atestat, acolo unde este cazul;
8. verificarea existenţei programului de control al
calităţii, cu precizarea fazelor determinante, vizat de Inspectoratul de Stat
în Construcţii;
9. verificarea existenţei şi valabilităţii tuturor
avizelor, acordurilor, precum şi a modului de preluare a condiţiilor impuse de
acestea în proiect;
10. verificarea existenţei şi respectarea „Planului
calităţii" şi a procedurilor/instrucţiunilor tehnice pentru lucrarea
respectivă;
11. verificarea respectării legislaţiei cu privire la
produsele pentru construcţii, respectiv: existenţa documentelor de atestare a
calităţii, corespondenţa calităţii acestora cu prevederile cuprinse în
documentele de calitate, proiecte, contracte;
12. interzicerea utilizării produselor pentru
construcţii necorespunzătoare sau fără certificate de conformitate, declaraţie
de conformitate ori fără agrement tehnic (pentru materialele netradiţionale);
13. urmărirea realizării construcţiei în conformitate
cu prevederile proiectelor, caietelor de sarcini, ale reglementărilor tehnice
în vigoare şi ale contractului;
14. verificarea respectării tehnologiilor de execuţie,
aplicarea corectă a acestora în vederea asigurării nivelului calitativ prevăzut
în documentaţia tehnică, în contract şi în normele tehnice în vigoare;
15. interzicerea executării de lucrări de către
persoane neautorizate conform reglementărilor legale în vigoare;
16. participarea la verificarea în faze determinante;
17. efectuarea verificărilor prevăzute în
reglementările tehnice şi semnarea documentelor întocmite ca urmare a
verificărilor (procese-verbale în faze determinante, procese-verbale de lucrări
ce devin ascunse etc);
18. interzicerea utilizării de tehnologii noi
neagrementate tehnic;
19. asistarea la prelevarea probelor de la locul de punere în operă;
20. urmărirea realizării lucrărilor din punct de
vedere tehnic, pe tot parcursul execuţiei acestora, şi admiterea la plată numai
a lucrărilor corespunzătoare din punct de vedere cantitativ şi calitativ;
21. transmiterea către proiectant (prin intermediul
investitorului) a sesizărilor proprii sau ale participanţilor la realizarea
construcţiei privind neconformitaţile constatate pe parcursul execuţiei;
22. dispunerea opririi execuţiei, demolării sau, după
caz, a refacerii lucrărilor executate necorespunzător de către executant, în
baza soluţiilor elaborate de proiectant şi vizate de verificatorul de proiecte
atestat;
23. verificarea respectării prevederilor legale cu
privire la cerinţele stabilite prin Legea nr. 10/1995, cu modificările
ulterioare, în cazul efectuării de modificări ale documentaţiei sau adoptării
de noi soluţii care schimbă condiţiile iniţiale;
24. urmărirea respectării de către executant a
dispoziţiilor şi/sau a măsurilor dispuse de proiectant/de organele abilitate;
25. preluarea documentelor de
la constructor şi proiectant şi completarea cărţii tehnice a construcţiei cu
toate documentele prevăzute de reglementările legale;
26. urmărirea dezafectării lucrărilor de organizare de
şantier şi predarea terenului deţinătorului acestuia;
27. asigurarea secretariatului recepţiei şi întocmirea
actelor de recepţie;
28. urmărirea soluţionării obiecţiilor cuprinse în
anexele la procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor şi realizării
recomandărilor comisiei de recepţie;
29. predarea către
investitor/utilizator a actelor de recepţie şi a cărţii tehnice a construcţiei
după efectuarea recepţiei finale.
Art. 36. - Obligaţiile prevăzute la art. 35 nu sunt
limitative, dirigintele de şantier putând participa în calitate de reprezentant
al investitorului/beneficiarului în toate fazele privind conceperea,
proiectarea şi realizarea construcţiilor, în limitele atribuţiilor stabilite prin reglementările în vigoare
şi ale contractului încheiat cu investitorul/beneficiarul.
Art. 37. - Diriginţii de
şantier răspund în cazul neîndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 35,
precum şi în cazul neasigurării din culpa lor a realizării nivelului calitativ
al lucrărilor prevăzut în proiecte, caiete de sarcini, în reglementările
tehnice în vigoare şi în contracte.
CAPITOLUL X
Suspendarea/limitarea/anularea autorizaţiilor
Art. 38. - Suspendarea autorizaţiei se face pe o
perioadă de la 1 la 6 luni, în cazul încălcării în mod repetat a obligaţiilor
ce-i revin în conformitate cu prevederile legislaţiei şi reglementărilor
tehnice aferente domeniului de autorizare.
Art. 39. -Anularea autorizaţiei se face în situaţiile
în care:
a) titularul a încălcat obligaţiile ce-i revin conform
prezentei proceduri, având deja o suspendare a autorizaţiei în decursul unui an;
b) exercită activităţi de dirigenţie în afara
domeniului de autorizare şi a categoriei de importanţă a construcţiei pentru
care a fost autorizat.
Art. 40. - Propunerile privind suspendarea, limitarea
sau anularea autorizaţiei se fac de către inspectoratul judeţean în construcţii
(care a constatat abaterea), în baza unui referat prin care se motivează
propunerea respectivă. Referatul, vizat de inspectorul teritorial şef, se
înaintează inspectorului general de stat al Inspectoratului de Stat în
Construcţii în vederea luării unei decizii.
Art. 41. - (1) Inspectoratul de Stat în Construcţii va
comunica în scris titularului decizia de suspendare sau anulare a unei autorizaţii
(anexa nr. 6), în termen de 10 zile de la emiterea ei.
(2) Inspectoratul de Stat în
Construcţii va elabora lista autorizaţiilor suspendate sau anulate şi o va
transmite spre ştiinţă tuturor inspectoratelor teritoriale şi judeţene din
ţară.
Art. 42. - (1) Titularii autorizaţiilor suspendate sau
anulate nu au dreptul de a desfăşura activitatea pentru care au fost
autorizaţi, pe perioada de suspendare sau anulare a autorizaţiei.
(2) Titularii autorizaţiilor anulate trebuie să depună
autorizaţia la inspectoratul judeţean în construcţii pe raza căruia îşi au
domiciliul, în termen de 10 zile de la primirea comunicării.
Art. 43. - Titularii autorizaţiilor anulate au dreptul
de a participa la un nou examen de autorizare, în condiţiile prevăzute la art.
16.
CAPITOLUL XI
Dispoziţii finale
Art. 44. - Specialiştii autorizaţi în baza derogărilor
eliberate conform Ordinului inspectorului general de stat al Inspectoratului de
Stat în Construcţii nr. 257/2005 privind aprobarea Procedurii de autorizare a
diriginţilor de şantier pot fi reautorizaţi în condiţiile art. 31.
Art. 45. -Autorizaţiile de inspectori/diriginţi de
şantier emise de Inspectoratul de Stat în Construcţii anterior intrării în
vigoare a prezentei proceduri îşi menţin valabilitatea până la expirarea
termenelor pentru care au fost emise.
Art. 46. - Urmărirea aplicării şi controlul respectării
prevederilor prezentei proceduri se fac de către Inspectoratul de Stat în
Construcţii, prin Direcţia generală autorizare, avizare, atestare - Direcţia
autorizare şi atestare şi inspectoratele teritoriale şi judeţene în
construcţii.
Art. 47. -Anexele nr. 1-6 fac
parte integrantă din prezenta procedură.
ANEXA Nr. 1 la procedură
SCHEMA DE PRINCIPIU
privind autorizarea/reautorizarea diriginţilor de
şantier
ANEXA Nr. 2 la procedură
DOAMNĂ/DOMNULE INSPECTOR TERITORIAL ŞEF
Subsemnatul
(a)......................................................................, de
profesie
...............................................................................,
domiciliat/domiciliată în
........................................................................................................................................................................ ..,
posesor/posesoare al/a BI/CI seria ................... nr ......................................,
CNP....................................., în conformitate cu prevederile procedurii de autorizare a diriginţilor de şantier,
solicit înscrierea la examenul de autorizare ca „Diriginte de şantier" pentru domeniul (domeniile):
1. Produse pentru construcţii
|__|
|
6. Lucrări tehnico - edilitare:
6.1. Lucrări tehnico-edilitare de alimentări cu apă şi de
canalizare
|__|
6.2. Lucrări tehnico-edilitare de îmbunătăţiri funciare |__|
|
|
2. Construcţii civile,
industriale, agricole şi miniere de suprafaţă:
2.1. categoria de importanţă D
|__|
2.2. categoria de importanţă C |__|
2.3. categoria de importanţă B
|__|
2.4. categoria de importanţă A |__|
|
|
7. Lucrări de construcţii silvice
|__|
|
|
8. Instalaţii aferente construcţiilor (categoriile de importanţă
A, B, C şi D)
8.1. instalaţii electrice
|__|
8.2. instalaţii sanitare şi
termoventilaţii |__|
8.3. instalaţii
gaze |__|
|
|
3. Drumuri, poduri, tunele, piste de aviaţie, transport pe cablu:
3.1. de interes naţional |__|
3.2. de interes judeţean |__|
3.3. de interes local |__|
|
|
9. Reţele:
9.1.
electrice |__|
9.2.
termice |__|
9.3. de telecomunicaţii
|__|
9.4. de
gaze |__|
9.5. ptr. transportul produselor petroliere |__|
|
|
4. Căi ferate, metrou,
tramvai |__|
|
|
5. Lucrări hidrotehnice:
5.1. categoria de importanţă D |__|
5.2. categoria de importanţă C |__|
5.3. categoria de importanţă B
|__|
5.4. categoria de importanţă A |__|
|
|
10. Consolidări construcţii:
10.1. Consolidări construcţii (inclusiv monumente) |__|
|
|
Anexez la prezenta cerere dosarul compus din:
- curriculum vitae;
- diploma de absolvire (copie);
- două recomandări din partea unor instituţii sau
persoane fizice;
- copie de pe cartea de muncă (acolo unde este cazul);
- autorizări (ANRGN, ANRE etc);
- foto 3x4 cm.
Data.....................................................
Semnătura
............................................................
ANEXA Nr. 3 la procedură
DOAMNĂ/DOMNULE INSPECTOR TERITORIAL ŞEF
Subsemnatul
(a)................................................................................,
de profesie ...................................................................,
domiciliat/domiciliată în
........................................................................................................................................................................ ,
posesor/posesoare al/a BI/CI seria ...................
nr.....................................,
CNP................................................, în conformitate cu prevederile procedurii de autorizare a diriginţilorde şantier,
solicit înscrierea la examenul de reautorizare ca „Diriginte de şantier" pentru domeniul (domeniile):
1. Produse pentru construcţii|__|
|
6. Lucrări tehnico - edilitare:
6.1. Lucrări tehnico-edilitare de alimentări cu apă şi de
canalizare |__|
6.2. Lucrări tehnico-edilitare de îmbunătăţiri funciare |__|
|
|
2. Construcţii civile, industriale, agricole şi miniere de
suprafaţă:
2.1. categoria de importanţă D
|__|
2.2. categoria de importanţă C
|__|
2.3. categoria de importanţă B
|__|
2.4. categoria de importanţă A
|__|
|
|
7. Lucrări de construcţii silvice
|__|
|
|
8. Instalaţii aferente
construcţiilor (categoriile de importanţă A, B, C şi D)
8.1. instalaţii electrice
|__|
8.2. instalaţii sanitare şi termoventilaţii |__|
8.3. instalaţii gaze |__|
|
|
3. Drumuri, poduri, tunele, piste de aviaţie, transport pe cablu:
3.1. de interes naţional |__|
3.2. de interes judeţean |__|
3.3. de interes local |__|
|
|
9. Reţele:
9.1. electrice
|__|
9.2. termice
|__|
9.3. de telecomunicaţii
|__|
9.4. de gaze |__|
9.5. ptr. transportul produselor petroliere |__|
|
|
4. Căi ferate, metrou, tramvai |__|
|
|
5. Lucrări hidrotehnice:
5.1. categoria de importanţă D |__|
5.2. categoria de importanţă
C |__|
5.3. categoria de importanţă B
|__|
5.4. categoria de importanţă A |__|
|
|
10. Consolidări construcţii:
10.1. Consolidări construcţii-inclusiv monumente |__|
|
|
Anexez la prezenta cerere dosarul compus din:
- memoriu de activitate în perioada de valabilitate a
autorizaţiei;
- autorizări (ANRGN, ANRE etc);
- foto 3x4 cm.
Data.....................................................
Semnătura
............................................................
ANEXA Nr. 4 la procedură
CURRICULUM VITAE
1. Numele:
2. Prenumele:
3. Cod numeric personal:
4. Data şi locul naşterii:
5. Adresa:
6. Telefoane de contact:
7. Adresă e-mail:
8. nvăţământ universitar:
(Descrieţi fiecare formă de învăţământ şi program de
formare profesională urmate, începând cu cea mai recentă.)
Perioada
|
Instituţia
|
Domenii studiate
|
Tipul calificării/ Grade sau
diplome obţinute
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Titluri ştiinţifice:
10. Experienţa profesională:
(Menţionaţi pe rând fiecare experienţă profesională
pertinentă, începând cu cea mai recentă dintre acestea.)
Perioada
|
Instituţia
|
Adresa
|
Funcţia
|
Descriere (activităţi şi
responsabilităţi)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. Informaţii suplimentare:
12. Anexe: copii ale documentelor
ataşate la CV (diplome, autorizaţii etc):
Data.....................................................
Semnătura
............................................................
ANEXA Nr. 5 la
procedură
ANEXA Nr. 6 la procedură
ANTET ISC
Către
...............................................................................................
(numele titularului autorizaţiei)
Spre ştiinţă
...............................................................................................
(operatorul economic la care este angajat dirigintele de şantier)
Ca urmare a analizării Referatului nr ............./.................... întocmit
de Inspectoratul Judeţean în Construcţii
...................................................., prin care se propune suspendarea/anularea Autorizaţiei de
„Diriginte de şantier"
nr........................./..........................................., din
cauza nerespectării
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ...................................................................................................................................................................
şi în conformitate cu prevederile capitolului .... din
„Procedura de autorizare a diriginţilor de şantier", cod PA-001, prin
Decizia inspectorului general de stat al Inspectoratului de Stat în Construcţii
nr........./......................s-a dispus:
SUSPENDAREA AUTORIZAŢIEI/
PENTRU DOMENIILE DE AUTORIZARE:
............................................................................................................
............................................................................................................
............................................................................................................
Pentru o perioadă de.....................luni, începând cu data
de......................................
ANULAREA AUTORIZAŢIEI
începând cu data de....................................................................................................
Inspector general de stat,
........................................