ORDIN Nr. 597
din 1 septembrie 2008
privind stabilirea
continutului-cadru, intocmirea si avizarea documentatiilor tehnico-economice
aferente obiectivelor de investitii noi si/sau lucrarilor de interventii la
constructii existente, cuprinse in programele Ministerului Internelor si
Reformei Administrative
ACT EMIS DE:
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 689 din 9 octombrie 2008
Având în vedere prevederile art. 42 din Legea nr.
500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, ale art. 9 din
Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al
documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a
structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de
investiţii şi lucrări de intervenţii,
în temeiul art. 7 alin. (4) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 15/2008,
ministrul internelor si reformei administrative emite următorul ordin:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - La nivelul
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative,
denumit în continuare M.I.R.A., funcţionează
Consiliul tehnico-economic, în scopul analizării şi avizării studiilor de
prefezabilitate şi fezabilitate ale obiectivelor de investiţii, precum şi a
documentaţiilor de avizare pentru lucrările de intervenţii la construcţii
existente, cuprinse în programele ministerului.
Art. 2. - Pentru lucrările de investiţii/intervenţii în
competenţa de aprobare a Guvernului, obţinerea avizului Consiliului interministerial
de avizare lucrări publice de interes naţional şi locuinţe, precum şi
elaborarea proiectului de hotărâre a Guvernului se fac prin grija unităţii
beneficiare, după obţinerea avizului Consiliului
tehnico-economic.
Art. 3. - (1) In înţelesul prezentului ordin,
sintagmele „analiză cost-beneficiu", „documentaţie de avizare pentru
lucrări de intervenţii", „investiţie publică majoră", „lucrări de
intervenţii", „studiu de fezabilitate" şi „studiu de
prefezabilitate" au înţelesurile prevăzute în art. 3 din Hotărârea
Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei
tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi
metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi
lucrări de intervenţii.
(2) Definiţiile unor termeni şi expresii specifice
prezentului ordin sunt prezentate în anexa nr. 1.
CAPITOLUL II
Funcţionarea şi atribuţiile Consiliului
tehnico-economic
SECŢIUNEA 1
Funcţionarea Consiliului tehnico-economic
Art. 4. - (1) Consiliul tehnico-economic este format
din reprezentanţi ai M.I.R.A. Componenţa Consiliului tehnico-economic este
prevăzută în anexa nr. 2.
(2) Consiliul tehnico-economic este condus de un preşedinte, secretarul general al M.I.R.A. In lipsa preşedintelui, şedinţele
Consiliului tehnico-economic sunt concluse, prin delegare, de vicepreşedinte,
directorul general al Direcţiei generale management logistic şi administrativ.
(3) Pregătirea şi desfăşurarea lucrărilor Consiliului
tehnico-economic se asigură de secretariatul acestuia, care funcţionează în
cadrul Direcţiei generale management logistic şi administrativ, denumit în
continuare Secretariat.
Art. 5. - (1) Consiliul tehnico-economic îşi desfăşoară
lucrările în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi.
(2) In cazul în care, din motive obiective, un membru
nu poate participa la şedinţă, acesta este reprezentat, pe bază de
împuternicire, de înlocuitorul său legal, care are drept
de vot.
(3) Convocarea membrilor pentru şedinţă se face prin grija
secretarului, de regulă, cu minimum 5 zile înainte de data desfăşurării ori în
timp util.
Art. 6. - (1) La şedinţele Consiliului tehnico-economic
participă şi beneficiarii investiţiilor ce urmează a fi analizate, pentru
susţinerea necesităţii şi oportunităţii investiţiilor propuse spre avizare.
(2) In funcţie de complexitatea lucrărilor, la
şedinţele Consiliului tehnico-economic pot participa, în calitate de invitaţi,
reprezentanţi ai altor instituţii/structuri din subordinea/ coordonarea
M.I.R.A.
Art. 7. - Membrii Consiliului tehnico-economic răspund
pentru întreaga activitate de verificare şi avizare a documentaţiilor
tehnico-economice.
Art. 8. - Mapa de lucru a şedinţei Consiliului
tehnico-economic este pusă la dispoziţia membrilor cu cel puţin 3 zile înaintea
datei de desfăşurare a şedinţei şi conţine:
a) agenda de lucru;
b) notele de prezentare aferente documentaţiilor supuse
aprobării;
c) documentaţia tehnico-economică aferentă lucrărilor supuse analizei.
Art. 9. - (1) Pentru rezolvarea problemelor curente
care apar în intervalul dintre şedinţe se constituie Biroul Consiliului
tehnico-economic, denumit în continuare Birou. Componenţa Biroului este prevăzută în anexa nr. 3.
(2) Hotărârile Biroului se aduc la cunoştinţa plenului
Consiliului tehnico-economic în prima şedinţă.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile Consiliului tehnico-economic
Art. 10. - Consiliul tehnico-economic are ca atribuţii
principale:
1. analizarea şi avizarea studiilor de prefezabilitate
şi fezabilitate aferente obiectivelor noi de investiţii:
a) aflate în competenţa de aprobare a Guvernului (prin
hotărâre a Guvernului);
b) aflate în competenţa de aprobare a ordonatorului
principal de credite;
c) aflate în competenţa de aprobare a ordonatorilor
secundari si terţiari de credite;
2. analizarea şi avizarea documentaţiilor de avizare
aferente lucrărilor de intervenţii la construcţiile existente:
a) aflate în competenţa de aprobare a ordonatorului
principal de credite;
b) aflate în competenţa de
aprobare a ordonatorilor secundari şi terţiari de credite;
3. analizarea şi avizarea documentelor şi
documentaţiilor pentru care sunt necesare actualizări ale devizelor generale,
precum şi modificări ale soluţiilor şi indicatorilor tehnico-economici.
CAPITOLUL III
Atribuţiile Secretariatului Consiliului
tehnico-economic
Art. 11. - Secretariatul are următoarele atribuţii:
a) primeşte şi înregistrează documentaţiile propuse
spre analiză şi avizare. Documentaţiile incomplete se restituie beneficiarilor pentru completare;
b) întocmeşte ordinea de zi şi convocatorul şedinţelor;
c) comunică celor interesaţi data întâlnirii şi agenda
de lucru a Consiliului tehnico-economic, în conformitate cu prevederile art. 5
alin. (3), după aprobarea de către preşedintele Consiliului tehnico-economic a
ordinii de zi şi a convocatorului şedinţelor;
d) pregăteşte mapele de lucru pentru membrii şi
invitaţii Consiliului tehnico-economic;
e) întocmeşte avizul Consiliului tehnico-economic şi
ordinul de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, în condiţiile art. 19
alin. (2);
f) întocmeşte procese-verbale de avizare, urmăreşte
introducerea în documentaţii a condiţiilor şi recomandărilor stabilite prin
concluziile şedinţei de avizare;
g) întocmeşte şi păstrează registrul unic al
proceselor-verbale de şedinţă şi registrul avizelor şi ordinelor emise;
h) transmite avizele şi documentele astfel avizate
ordonatorilor de credite, în vederea emiterii ordinului de aprobare a
indicatorilor tehnico-economici, în condiţiile art. 19 alin. (3); la cerere,
documentele avizate pot fi transmise, după caz, şi persoanelor autorizate
interesate;
i) numerotează şi înregistrează avizele şi ordinele
într-un registru constituit special în acest scop;
j) întocmeşte anual un raport privind activitatea Consiliului tehnico-economic;
k) păstrează un exemplar din documentaţia supusă
avizării;
l) întocmeşte baza de date şi
gestionează arhiva Consiliului tehnico-economic.
CAPITOLUL IV
Avizarea documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor de investiţii
noi şi/sau lucrărilor de intervenţii la construcţii existente
SECŢIUNEA 1
Documentaţii tehnico-economice aferente
obiectivelor de investiţii noi şi/sau lucrărilor de intervenţii la construcţii existente
Art. 12. - Documentaţiile tehnico-economice aferente
obiectivelor de investiţii noi şi/sau lucrărilor de intervenţii la construcţii
existente sunt prezentate în anexele nr. 4-10, după cum urmează:
a) conţinutul-cadru al studiului de prefezabilitate -
anexa nr. 4;
b) conţinutul-cadru al studiului
de fezabilitate - anexa nr. 5;
c) conţinutul-cadru al documentaţiei de avizare a
lucrărilor de intervenţii la construcţii existente - anexa nr. 6;
d) conţinutul-cadru al proiectului tehnic - anexa nr.
7;
e) metodologia privind elaborarea devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de
intervenţii - anexa nr. 8;
f) devizul general privind cheltuielile necesare
realizării unei investiţii - anexa nr. 9;
g) devizul pe obiect privind cheltuielile necesare
realizării unei investiţii - anexa nr. 10.
SECŢIUNEA a 2-a
Etapele de întocmire şi avizare a documentaţiilor tehnico-economice aferente
obiectivelor de investiţii noi şi/sau lucrărilor de intervenţii la construcţii existente
Art. 13. - (1) Etapele de întocmire şi avizare a
documentaţiilor tehnico-economice în fazele studiu de prefezabilitate şi studiu
de fezabilitate pentru lucrările de investiţii sunt prevăzute în anexa nr. 11.
(2) Etapele de întocmire şi avizare a documentaţiilor
pentru lucrările de intervenţii la construcţii existente
sunt cuprinse în anexa nr. 12.
(3) Nota de prezentare pentru susţinerea de către
beneficiar a investiţiei este cuprinsă în anexa nr. 13.
Art. 14. - Se interzice ordonatorilor de credite să
treacă la întocmirea fazelor ulterioare de proiectare aferente obiectivelor de
investiţii şi lucrărilor de intervenţii, în lipsa avizării fazei anterioare de
proiectare de către Consiliul tehnico-economic.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de avizare a documentaţiilor
tehnico-economice aferente obiectivelor de investiţii noi şi/sau lucrărilor de intervenţii la
construcţii existente
Art. 15. - Procedura de avizare a documentaţiilor
tehnico-economice presupune parcurgerea următoarelor etape:
a) prezentarea de către responsabilii de lucrări din
cadrul instituţiilor/structurilor din subordinea/coordonarea M.I.R.A. a
punctului de vedere tehnic şi economic asupra documentaţiilor supuse avizării;
b) verificarea de către membrii Consiliului
tehnico-economic a dosarelor care cuprind lucrările supuse analizei;
c) supunerea la vot a documentaţiei
corespunzătoare fiecărui dosar;
d) întocmirea procesului-verbal al şedinţei de către
secretarul Consiliului tehnico-economic;
e) întocmirea avizului tehnico-economic;
f) întocmirea ordinului de aprobare, pentru
investiţiile aflate în competenţa de aprobare a
ordonatorului principal de credite.
Art. 16. - Documentaţiile tehnico-economice analizate
şi avizate de Consiliul tehnico-economic se referă la:
a) obiectivele noi de investiţii;
b) lucrările de intervenţii reprezentând lucrări la
construcţii existente, inclusiv instalaţii aferente, asimilate obiectivelor de
investiţii, care constau în: reparaţii capitale, transformări, modificări,
modernizări, consolidări, reabilitări termice, precum şi lucrări de intervenţii
pentru prevenirea sau înlăturarea efectelor produse de acţiuni accidentale şi
calamităţi naturale, efectuate în scopul asigurării cerinţelor esenţiale de
calitate şi funcţionale ale construcţiilor, potrivit destinaţiei lor;
c) actualizarea devizelor generale, potrivit art. 5 din
anexa nr. 4 „Metodologie privind elaborarea devizului
general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii" la
Hotărârea Guvernului nr. 28/2008;
d) modificări de soluţii tehnico-economice.
Art. 17. -Avizarea sau respingerea documentaţiei
tehnico-economice se face prin votul majorităţii simple a membrilor prezenţi cu
drept de vot.
Art. 18. - Documentaţiile tehnico-economice respinse de
la avizare se înapoiază beneficiarului/autorităţii contractante, prin grija
Secretariatului, în termen de 15 zile calendaristice de la data şedinţei,
comunicându-se totodată motivele care au stat la baza deciziei de respingere.
SECŢIUNEA a 4-a
Avizarea şi întocmirea ordinului de aprobare
pentru obiectivele de investiţii noi şi/sau lucrările de intervenţii la construcţii existente
Art. 19. - (1) Consiliul tehnico-economic emite avizul
care certifică necesitatea şi oportunitatea investiţiei noi şi/sau lucrărilor
de intervenţie, în concordanţă cu cerinţele autorităţii contractante şi cu
posibilităţile financiare preconizate.
(2) Pentru investiţiile noi şi/sau lucrările de
intervenţii aflate în competenţa de aprobare a ordonatorului principal de
credite, odată cu avizul se emite şi ordinul de aprobare a indicatorilor
tehnico-economici. Modelul ordinului de aprobare a indicatorilor
tehnico-economici este prevăzut în anexa nr. 14.
(3) Pentru investiţiile noi şi/sau lucrările de
intervenţii aflate în competenţa de aprobare a celorlalţi ordonatori de
credite, ordinul se emite de către aceştia.
Art. 20. - Studiile de prefezabilitate, de fezabilitate, precum şi documentaţiile de avizare pentru
lucrări de intervenţii la construcţii existente se întocmesc de către Grupul de
proiectare din cadrul Direcţiei generale management logistic şi administrativ,
denumit în continuare Grup. In cazul în care Grupul nu are capacitate
de elaborare a documentaţiilor solicitate, beneficiarii pot contracta servicii de proiectare cu
firme de specialitate, selectate prin proceduri de achiziţie publică, în
condiţiile legii.
Art. 21. - Studiile de prefezabilitate, de fezabilitate, precum şi documentaţiile de avizare pentru
lucrări de intervenţii la construcţii existente, elaborate de firme de
specialitate, se supun spre avizare Consiliului tehnico-economic numai după
verificarea documentaţiilor de către Grup şi/sau de către serviciile de
specialitate din cadrul Direcţiei generale pentru comunicaţii şi tehnologia
informaţiei, după caz.
Art. 22. - (1) Prin grija Secretariatului, pe baza
procesului-verbal al şedinţei de avizare, se întocmeşte avizul Consiliului tehnico-economic
şi se prezintă spre semnare preşedintelui. Avizul va cuprinde informaţii
privind denumirea, codul şi indicatorii tehnico-economici ai investiţiei.
(2) Avizele se numerotează şi se înregistrează într-un
registru special care se păstrează la Secretariat.
Art. 23. - (1) Avizele eliberate de Consiliul
tehnico-economic sunt valabile până la finalizarea obiectivelor de investiţii.
(2) In cazul obiectivelor de investiţii noi şi/sau
lucrărilor de intervenţii ale căror lucrări de execuţie nu au început în termen
de 2 ani de la data eliberării avizului, documentaţiile tehnico-economice
aferente fac obiectul unei noi proceduri de avizare, în conformitate cu
prevederile art. 15.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 24. - Anexele nr. 1-14 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 25. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXA Nr. 1
DEFINIŢII
ale unor termeni şi expresii
a) Analiză cost-beneficiu - instrumentul de evaluare a avantajelor investiţiilor din punctul
de vedere al tuturor grupurilor de factori interesaţi, pe baza valorilor
monetare atribuite tuturor consecinţelor pozitive şi negative ale investiţiei.
b) Documentaţie de avizare
pentru lucrări de intervenţii - documentaţia
tehnico-economică similară studiului de fezabilitate, elaborată pe baza
concluziilor raportului de expertiză tehnică şi, după caz, ale raportului de
audit energetic, pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi
lucrărilor de intervenţii la construcţii existente.
c) Investiţie publică majoră
- investiţia publică al cărei cost total depăşeşte
echivalentul a 25 milioane euro, în cazul investiţiilor promovate în domeniul
protecţiei mediului, sau echivalentul a 50 milioane euro, în cazul
investiţiilor promovate în alte domenii.
d) Lucrări de intervenţii- lucrările la construcţii existente, inclusiv instalaţiile
aferente, asimilate obiectivelor de investiţii, care constau în: reparaţii
capitale, transformări, modificări, modernizări, consolidări, reabilitări
termice, precum şi lucrări de intervenţii pentru prevenirea sau înlăturarea
efectelor produse de acţiuni accidentale şi calamităţi naturale, efectuate în
scopul asigurării cerinţelor esenţiale de calitate şi funcţionale ale
construcţiilor, potrivit destinaţiei lor.
e) Studiu de fezabilitate - documentaţia tehnico-economică prin care se stabilesc principalii
indicatori tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii, pe baza
necesităţii şi oportunităţii realizării acestuia, şi care cuprinde soluţiile
funcţionale, tehnologice, constructive şi economice ce urmează a fi supuse
aprobării.
f) Studiu de prefezabilitate - documentaţia tehnico-economică prin care se fundamentează
necesitatea şi oportunitatea investiţiei pe bază de date tehnice şi economice.
g) Ordonatori de credite:
1. Ordonatorii principali de credite sunt miniştrii, conducătorii celorlalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale, conducătorii altor autorităţi publice şi
conducătorii instituţiilor publice autonome. Ordonatorii principali de credite
pot delega această calitate înlocuitorilor de drept, secretarilor generali sau
altor persoane împuternicite în acest scop. Prin actul de delegare ordonatorii
principali de credite vor preciza limitele şi condiţiile delegării. In cazurile
prevăzute de legi speciale ordonatorii principali de credite sunt secretarii
generali sau persoanele desemnate prin aceste legi.
2. Ordonatorii secundari
sau terţiari de credite, după caz, sunt conducătorii
instituţiilor publice cu personalitate juridică din subordinea ordonatorilor
principali de credite.
ANEXA Nr. 2
COMPONENŢA
Consiliului tehnico-economic
I. Preşedinte- secretarul
general al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
II. Vicepreşedinte - directorul
general al Direcţiei generale management logistic şi administrativ
III. Membri:
1. directorul general adjunct al Direcţiei generale
management logistic şi administrativ,
care coordonează activitatea de patrimoniu imobiliar, investiţii şi proiectare
pentru construcţii;
2. ordonatorii secundari de credite;
3. ordonatorii terţiari de credite din subordinea
directă a ordonatorului principal de credite;
4. directorul general al Direcţiei generale
financiare;
5. directorul general al
Direcţiei generale de informaţii şi protecţie internă;
6. directorul general al Direcţiei generale medicale;
7. directorul general al Direcţiei generale pentru
comunicaţii şi tehnologia informaţiei;
8. directorul general al Direcţiei generale management
operaţional;
9. directorul Direcţiei pentru serviciile publice
deconcentrate;
10. şeful Serviciului management patrimoniu imobiliar
- Direcţia generală management logistic şi administrativ;
11. şeful Compartimentului programe investiţii publice
- Direcţia generală management logistic şi administrativ;
12. şeful Serviciului controlul calităţii în
construcţii - Direcţia generală management logistic şi administrativ;
13. şeful Serviciului logistic pentru tehnologia
informaţiei şi comunicaţii - Direcţia generală pentru comunicaţii şi tehnologia
informaţiei.
IV. Secretar- şeful Grupului
de proiectare - Direcţia generală management logistic şi administrativ
ANEXA Nr. 3
COMPONENŢA
Biroului Consiliului tehnico-economic
I. Preşedinte - secretarul
general al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
II. Vicepreşedinte -
directorul general al Direcţiei generale management logistic şi administrativ
III. Membri:
1. directorul general adjunct al Direcţiei generale
management logistic şi administrativ,
care coordonează activitatea de patrimoniu imobiliar, investiţii şi proiectare
pentru construcţii;
2. şefii structurilor interesate care au promovat
investiţii pentru avizare;
3. directorul general al Direcţiei generale financiare;
4. directorul general al
Direcţiei generale pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei;
5. directorul general al Direcţiei generale management
operaţional;
6. directorul Direcţiei pentru serviciile publice
deconcentrate;
7. şeful Serviciului management patrimoniu imobiliar -
Direcţia generală management logistic şi administrativ;
8. şeful Compartimentului programe investiţii publice
- Direcţia generală management logistic şi administrativ;
9. şeful Serviciului controlul calităţii în
construcţii - Direcţia generală management logistic şi administrativ.
IV Secretar- şeful Grupului
de proiectare - Direcţia generală management logistic şi administrativ
ANEXA Nr. 4
CONŢINUTUL-CADRU
al studiului de prefezabilitate
A. PIESE SCRISE
I. Date generale:
1. denumirea obiectivului de
investiţii;
2. amplasamentul (judeţul, localitatea, strada,
numărul);
3. titularul investiţiei;
4. beneficiarul investiţiei;
5. elaboratorul studiului.
II. Necesitatea şi
oportunitatea investiţiei
1. Necesitatea
investiţiei:
a) scurtă prezentare privind
situaţia existentă, din care să rezulte necesitatea investiţiei;
b) tabele, hărţi, grafice, planşe desenate, fotografii
etc, care să expliciteze situaţia existentă şi necesitatea investiţiei;
c) deficienţele majore ale situaţiei actuale privind necesarul de dezvoltare a zonei;
d) prognoze pe termen mediu şi lung.
2. Oportunitatea
investiţiei:
a) încadrarea obiectivului în politicile de investiţii
generale, sectoriale sau regionale;
b) actele legislative care reglementează domeniul
investiţiei, după caz;
c) acorduri internaţionale ale statului care obligă
partea română la realizarea investiţiei, după caz.
III. Scenariile tehnico-economice prin care
obiectivele proiectului de investiţii pot fi
atinse:
1. scenarii propuse - minimum două;
2. scenariul recomandat de către elaborator;
3. avantajele scenariului recomandat.
IV. Date privind
amplasamentul şi terenul pe care urmează să se amplaseze obiectivul de
investiţie
Informaţii despre terenul din amplasament:
1. situaţia juridică privind proprietatea asupra
terenului care urmează a fi ocupat - definitiv şi/sau temporar - de obiectivul
de investiţii;
2. suprafaţa estimată a terenului;
3. caracteristicile geofizice ale terenului din
amplasament determinate în baza studiului geotehnic
realizat special pentru obiectivul de investiţie privind:
a) zona seismică de calcul şi perioada de colţ;
b) datele preliminare asupra naturii terenului de
fundare şi presiunea convenţională;
c) nivelul maxim al apelor freatice;
4. studiile topografice preliminare;
5. datele climatice ale zonei în care este situat
amplasamentul.
V. Costul estimativ
al investiţiei
1. Cheltuieli
pentru elaborarea documentaţiei tehnico-economice:
a) cheltuieli pentru elaborarea documentaţiilor de
proiectare: studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate, expertiză
tehnică, proiect tehnic şi detalii de execuţie, după caz;
b) cheltuieli pentru activitatea de consultanţă şi asistenţă
tehnică;
c) cheltuieli pentru obţinerea avizelor şi acordurilor
de principiu necesare elaborării studiului de prefezabilitate;
d) cheltuieli pentru pregătirea documentelor privind
aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de lucrări şi a
contractului de servicii de proiectare, urbanism, inginerie, alte servicii
tehnice, conform prevederilor legale, cum ar fi instrucţiuni pentru ofertanţi,
publicitate, onorarii şi cheltuieli de deplasare etc.
2. Valoarea
totală estimată a investiţiei.
VI. Avize şi acorduri
de principiu, după caz
B. PIESE DESENATE:
1. plan de amplasare în zonă (1:25.000 - 1:5.000);
2. plan general (1:2.000 - 1:500 sau, după caz, la
alte scări grafice, în funcţie de necesităţile de redactare).
ANEXA Nr. 5
CONŢINUTUL-CADRU
al studiului de fezabilitate
A.PIESE SCRISE
I. Date generale:
1. denumirea obiectivului de
investiţii;
2. amplasamentul (judeţul, localitatea, strada,
numărul);
3. titularul investiţiei;
4. beneficiarul investiţiei;
5. elaboratorul studiului.
II. Informaţii
generale privind proiectul:
1. situaţia actuală şi informaţii despre entitatea
responsabilă cu implementarea proiectului;
2. descrierea investiţiei:
a) concluziile studiului de prefezabilitate sau ale
planului detaliat de investiţii pe termen lung, în cazul în care au fost
elaborate în prealabil, privind situaţia actuală, necesitatea şi oportunitatea
promovării investiţiei, precum şi scenariul tehnico-economic selectat;
b) scenariile tehnico-economice prin care obiectivele
proiectului de investiţii pot fi atinse, în cazul în care, anterior studiului de fezabilitate, nu a fost elaborat un studiu de prefezabilitate sau un plan detaliat de investiţii pe
termen lung, respectiv:
- scenarii propuse - minimum două;
- scenariul recomandat de către elaborator;
- avantajele scenariului recomandat;
c) descrierea constructivă, funcţională şi tehnologică,
după caz;
3. date tehnice ale investiţiei:
a) zona şi amplasamentul;
b) statutul juridic al terenului care urmează să fie
ocupat, care include atât categoriile de folosinţă ale terenului, cât şi
amplasarea în intravilan şi/sau extravilan;
c) situaţia ocupărilor definitive de teren: suprafaţa
totală, reprezentând terenuri din intravilan/extravilan; situaţia ocupării
definitive de teren priveşte, în principal, identificarea proprietarilor,
precum şi a suprafeţelor de terenuri aparţinând acestora, afectate de
investiţie;
d) studii de teren:
- studii topografice cuprinzând planuri topografice cu
amplasamentele reperelor, liste cu repere în sistem de referinţă naţional;
- studiu geotehnic cuprinzând planuri cu amplasamentul
forajelor, fişe complexe cu rezultatele determinărilor de laborator, analiza
apei subterane, raportul geotehnic cu recomandările pentru fundare şi
consolidări;
- alte studii de specialitate necesare, după caz;
e) caracteristicile principale ale construcţiilor din
cadrul obiectivului de investiţii, specifice domeniului de activitate, şi
variantele constructive de realizare a investiţiei, cu recomandarea variantei
optime pentru aprobare;
f) situaţia existentă a utilităţilor şi analiza de
consum:
- necesarul de utilităţi pentru varianta propusă pentru
promovare;
- soluţii tehnice de asigurare cu utilităţi;
g) concluziile evaluării impactului asupra mediului;
4. durata de realizare şi etapele principale; graficul
de realizare a investiţiei.
III. Costurile estimative ale investiţiei:
1. valoarea totală, cu
detalierea pe structura devizului general;
2. eşalonarea costurilor coroborate cu
graficul de realizare a investiţiei.
IV. Analiza cost-beneficiu:
1. Identificarea
investiţiei şi definirea obiectivelor, inclusiv specificarea perioadei de
referinţă
Odată ce a fost identificată nevoia unei investiţii sau
o problemă care necesită rezolvare prin realizarea unei investiţii, obiectivele
generale şi specifice ale acesteia se definesc astfel încât să existe coerenţă
cu obiectivele politicilor de investiţii naţionale, sectoriale, regionale
şi/sau locale relevante, inclusiv măsura în care obiectivele specifice ale
investiţiei propuse contribuie la atingerea rezultatelor acestor politici.
Perioada de referinţă se referă la numărul maxim de ani
pentru care se realizează previziuni în cadrul analizei cost-beneficiu.
Previziunile se realizează pentru o perioadă apropiată de viaţa economică a
investiţiei, dar suficient de îndelungată pentru a permite manifestarea
impactului pe termen mediu şi lung al acesteia.
Perioada de referinţă pe sector
Sector
|
Perioada de referinţă (ani)
|
Energie
|
15-25
|
Apă şi mediu
|
30
|
Căi ferate
|
30
|
Porturi şi aeroporturi
|
30
|
Drumuri
|
25-30
|
Industrie
|
10
|
Alte servicii
|
15
|
2. Analiza
opţiunilor
Analiza opţiunilor se realizează parcurgând următoarele
etape:
- stabilirea unei liste lungi de alternative care fac
posibilă atingerea obiectivelor specifice;
- analizarea listei lungi în funcţie de o serie de
criterii calitative, care se stabilesc pe baza orientărilor politicilor de
investiţii şi/sau a consideraţiilor tehnice, şi stabilirea unei liste scurte de
alternative potrivite şi fezabile;
- ierarhizarea alternativelor din lista scurtă,
utilizând analiza economică sau metodologia celui mai scăzut cost.
Metodologia recomandată pentru selectarea alternativei
preferate este detaliată la pct. 3-6. In cazul în care în cadrul analizei
opţiunilor se utilizează metodologia celui mai scăzut cost, trebuie realizaţi
următorii paşi adiţionali:
- analizarea faptului dacă alternativele diferă între
ele în ceea ce priveşte impactul extern posibil asupra societăţii (de exemplu,
perturbarea traficului la reabilitarea drumurilor);
- dacă sunt identificate diferenţe ale impactului
extern al alternativelor, se ajustează metodologia celui mai scăzut cost pentru
a încorpora externalităţile identificate. Pentru a stabili o ierarhie finală a
alternativelor, impactul extern identificat trebuie monetizat.
Analiza opţiunilor astfel realizată asigură atingerea
obiectivelor stabilite la un cost total minim pentru
societate.
3. Analiza
financiară
Obiectivul analizei financiare este de a calcula
performanţa şi sustenabilitatea financiară a investiţiei propuse pe parcursul
perioadei de referinţă, cu scopul de a stabili cea mai potrivită structură de
finanţare a acesteia.
(i) Analiza financiară trebuie să parcurgă următoarele
etape:
1. estimarea veniturilor şi costurilor investiţiei,
precum şi a implicaţiilor acestora din punctul de vedere al fluxului de
numerar;
2. definirea structurii de finanţare a investiţiei şi
profitabilitatea sa financiară;
3. verificarea capacităţii fluxului de numerar
proiectat pentru a se asigura funcţionarea adecvată a investiţiei şi
îndeplinirea obligaţiilor.
(ii) Determinarea performanţei şi sustenabilităţii
financiare se realizează prin calcularea indicatorilor de performanţă
financiară, după cum urmează:
1. valoarea financiară actuală netă;
2. rata internă de rentabilitate financiară;
3. raportul cost/beneficiu;
4. fluxul de numerar cumulat.
4. Analiza
economică
Obiectivul analizei economice
este de a demonstra că investiţia are o contribuţie pozitivă netă pentru
societate şi, în consecinţă, aceasta merită să fie finanţată din fonduri
publice. Pentru alternativa selectată, beneficiile investiţiei trebuie să
depăşească costurile acesteia şi, mai specific, valoarea actualizată a
beneficiilor sale economice trebuie să depăşească valoarea actualizată a costurilor
economice.
Punctul de start în analiza economică este fluxul de
numerar calculat pentru analiza financiară, la care sunt introduse două tipuri
de corecţii:
a) corecţia fiscală şi corecţia economică a preţurilor;
şi
b) monetizarea externalităţilor.
Aceste corecţii se reflectă în fluxurile economice de
numerar.
Fluxul costurilor şi beneficiilor economice va fi
actualizat şi se vor determina indicatorii de performanţă economică pentru
investiţie:
a) valoarea economică actuală netă;
b) rata internă de rentabilitate economică;
c) raportul cost/beneficiu.
5. Analiza de senzitivitate
Analiza de senzitivitate are ca obiectiv identificarea variabilelor critice şi impactul potenţial asupra modificării
indicatorilor de performanţă financiară şi economică.
Indicatorii de performanţă financiară şi economică
relevanţi sunt rata internă de rentabilitate financiară a investiţiei şi
valoarea financiară actuală netă. In cazul investiţiilor publice majore,
analizele trebuie să aibă în vedere şi rata internă a rentabilităţii economice
si valoarea economică actuală netă.
Pentru realizarea analizei de senzitivitate se parcurg
paşii următori:
a) identificarea variabilelor
care sunt considerate critice pentru durabilitatea beneficiilor proiectului.
Acest lucru se realizează prin modificarea procentuală a unui set de variabile
ale investiţiei şi apoi prin calcularea valorii indicatorilor de performanţă
financiară şi economică;
b) calculul „valorilor de comutare"1)
pentru variabilele critice identificate.
6. Analiza de risc
Analiza de risc vizează estimarea distribuţiei de
probabilitate a modificărilor indicatorilor de performanţă financiară şi
economică. Rezultatele analizei de risc se pot exprima ca medie estimată şi
deviaţie standard a acestor indicatori.
V. Sursele de
finanţare a investiţiei
Sursele de finanţare a investiţiilor se constituie în
conformitate cu legislaţia în vigoare şi constau din fonduri proprii, credite
bancare, fonduri de la bugetul de stat/bugetul local, credite externe garantate
sau contractate de stat, fonduri externe nerambursabile şi alte surse legal
constituite.
VI. Estimări
privind forţa de muncă ocupată prin realizarea investiţiei:
1. număr de locuri de muncă create în faza de
execuţie;
2. număr de locuri de muncă create în faza de operare.
VII. Principalii
indicatori tehnico-economici ai investiţiei:
1. valoarea totală (INV), inclusiv TVA (mii lei)
(în preţuri - luna, anul, 1
euro =.......lei),
din care: construcţii-montaj (C+M);
2. eşalonarea investiţiei (INV/C+M):
- anul I;
- anul II;
.............................;
3. durata de realizare (luni);
4. capacităţi (în unităţi fizice şi valorice);
5. alţi indicatori specifici domeniului de activitate
în care este realizată investiţia, după caz.
VIII. Avize şi
acorduri de principiu:
1. avizul beneficiarului de investiţie privind
necesitatea şi oportunitatea investiţiei;
2. certificatul de urbanism;
3. avize de principiu privind asigurarea utilităţilor
(energie termică şi electrică, gaz metan, apă-canal, telecomunicaţii etc);
4. declaraţia autorităţii pentru protecţia mediului;
5. alte avize şi acorduri de principiu specifice.
B. PIESE DESENATE:
1. plan de amplasare în zonă (1:25.000 - 1:5.000);
2. plan general (1: 2.000 -
1:500 sau, după caz, la alte scări grafice, în funcţie de necesităţile de
redactare);
3. planuri şi secţiuni generale de arhitectură,
rezistenţă, instalaţii, inclusiv planuri de coordonare a tuturor
specialităţilor ce concură la realizarea proiectului;
4. planuri speciale, profile longitudinale, profile
transversale, după caz.
1) Modificarea
procentuală a variabilei critice identificate care determină ca valoarea
indicatorului de performanţă analizat (valoarea financiară actuală netă sau
valoarea economică actuală netă) să fie egală cu zero.
ANEXA Nr. 6
CONŢINUTUL-CADRU
al documentaţiei de avizare a lucrărilor de
intervenţii la construcţii existente
A. PIESE SCRISE
I. Date generale:
1. denumirea obiectivului de investiţii;
2. amplasamentul (judeţul,
localitatea, strada, numărul sau alte date de identificare);
3. titularul investiţiei;
4. beneficiarul investiţiei;
5. elaboratorul documentaţiei.
II. Descrierea
investiţiei:
1. situaţia existentă a obiectivului de investiţii:
a) starea tehnică din punctul
de vedere al asigurării cerinţelor esenţiale de calitate în construcţii,
potrivit legii;
b) valoarea de inventar a construcţiei;
c) actul doveditor al forţei majore, după caz;
2. concluziile raportului de expertiză tehnică/audit
energetic:
a) prezentarea a cel puţin două opţiuni;
b) recomandarea expertului/auditorului energetic asupra
soluţiei optime din punctul de vedere tehnic şi economic de dezvoltare în
cadrul documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii*).
III. Date tehnice ale
investiţiei:
1. descrierea lucrărilor de bază şi a celor rezultate
ca necesare de efectuat în urma realizării lucrărilor de bază;
2. descrierea, după caz, a lucrărilor de modernizare
efectuate în spaţiile consolidate/reabilitate/reparate;
3. consumuri de utilităţi:
a) necesarul de utilităţi rezultate, după caz, în
situaţia executării unor lucrări de modernizare;
b) estimări privind depăşirea consumurilor iniţiale de
utilităţi.
IV. Durata de
realizare şi etapele principale:
- graficul de realizare a investiţiei
V. Costurile
estimative ale investiţiei:
1. valoarea totală, cu detalierea pe structura
devizului general;
2. eşalonarea costurilor coroborate cu graficul de
realizare a investiţiei.
VI. Indicatori de
apreciere a eficienţei economice:
- analiza comparativă a
costului realizării lucrărilor de intervenţii fată de valoarea de inventar a
construcţiei.
*) Pentru lucrări de intervenţii de complexitate redusă
care se execută la construcţii existente, cu excepţia intervenţiilor la
elementele structurale, raportul de expertiză tehnică poate fi elaborat prin
metoda evaluării calitative, care constă, în principal, în examinarea
construcţiei la faţa locului, în ansamblu şi în detaliu, şi în analiza
proiectului tehnic al construcţiei, după caz, a releveelor de degradări şi
avarii, precum şi a datelor referitoare la condiţii de execuţie, exploatare şi
comportare în timp a construcţiei.
Cheltuielile de investiţii aferente lucrărilor de
intervenţii se aprobă de către ordonatorul principal de credite, conform
prevederilor art. 46 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice,
cu modificările ulterioare.
VII. Sursele de finanţare a investiţiei
Sursele de finanţare a investiţiei se constituie în
conformitate cu legislaţia în vigoare şi constau în fonduri proprii, credite
bancare, fonduri de la bugetul de stat/bugetul local, credite externe garantate
sau contractate de stat, fonduri externe nerambursabile şi alte surse legal
constituite.
VIII. Estimări
privind forţa de muncă ocupată prin realizarea investiţiei:
1. număr de locuri de muncă create în faza de
execuţie;
2. număr de locuri de muncă create în faza de operare.
IX. Principalii
indicatori tehnico-economici ai investiţiei:
1. valoarea totală (INV), inclusiv TVA (mii lei)
(în preţuri - luna, anul, 1
euro =.....lei),
din care:
- construcţii-montaj (C+M);
2. eşalonarea investiţiei (INV/C+M):
- anul I;
- anul II;
…………….;
3. durata de realizare (luni);
4. capacităţi (în unităţi fizice şi valorice);
5. alţi indicatori specifici domeniului de activitate
în care este realizată investiţia, după caz.
X. Avize şi acorduri
de principiu:
1. certificatul de urbanism;
2. avize de principiu privind asigurarea utilităţilor
(energie termică şi electrică, gaz metan, apă-canal, telecomunicaţii etc);
3. declaraţia autorităţii
pentru protecţia mediului;
4. alte avize şi acorduri de principiu specifice
tipului de intervenţie.
B. PIESE DESENATE:
1. plan de amplasare în zonă (1:25.000-1:5.000);
2. plan general (1:2.000-1:500 sau alte scări grafice
în funcţie de necesităţile concrete de redactare);
3. planuri şi secţiuni generale de arhitectură,
rezistenţă, instalaţii, inclusiv planuri de coordonare a tuturor
specialităţilor ce concură la realizarea proiectului;
4. planuri speciale, profile longitudinale, profile transversale, după caz.
ANEXA Nr. 7
CONŢINUTUL-CADRU
al proiectului tehnic
A. PIESE SCRISE
1. Date generale:
- denumirea obiectivului de investiţii;
- amplasamentul (judeţul, localitatea, adresa poştală
şi/sau alte date de identificare);
- titularul investiţiei;
- beneficiarul investiţiei;
- elaboratorul proiectului.
2. Descrierea
generală a lucrărilor
2.1. In cadrul secţiunii „Descrierea lucrărilor"
care fac obiectul proiectului tehnic se vor face referiri asupra următoarelor
elemente:
a) amplasamentul;
b) topografia;
c) clima şi fenomenele naturale specifice zonei;
d) geologia, seismicitatea;
e) prezentarea proiectului pe specialităţi;
f) devierile şi protejările de utilităţi afectate;
g) sursele de apă, energie electrică, gaze, telefon şi
altele asemenea pentru lucrări definitive şi provizorii;
h) căile de acces permanente, căile de comunicaţii şi
altele asemenea;
i) trasarea lucrărilor;
j) antemăsurătoarea.
2.2. Memorii tehnice pe specialităţi
3. Caietele de sarcini
Caietele de sarcini sunt
documentele care reglementează nivelul de performanţă al lucrărilor, precum şi
cerinţele, condiţiile tehnice şi tehnologice, condiţiile de calitate pentru
produsele care urmează a fi încorporate în lucrare, testele, inclusiv cele
tehnologice, încercările, nivelurile de toleranţe şi altele de aceeaşi natură,
care să garanteze îndeplinirea exigenţelor de calitate şi performanţă
solicitate.
Caietele de sarcini se elaborează de către proiectant
pe specialităţi, prin dezvoltarea elementelor tehnice cuprinse în planşe, şi nu
trebuie să fie restrictive.
3.1. Rolul şi
scopul caietelor de sarcini:
a) caietele de sarcini fac parte integrantă din
proiectul tehnic;
b) caietele de sarcini reprezintă descrierea
elementelor tehnice şi calitative menţionate în planşe şi prezintă informaţii,
precizări şi prescripţii complementare planşelor;
c) planşele, breviarele de calcul şi caietele de
sarcini sunt complementare; notele explicative înscrise în planşe sunt scurte
şi cu caracter general, vizând în special explicitarea
desenelor;
d) caietele de sarcini detaliază notele şi cuprind
caracteristicile şi calităţile materialelor folosite, testele şi probele
acestora, descriu lucrările care se execută, calitatea, modul de realizare,
testele, verificările şi probele acestor lucrări, ordinea de execuţie şi de montaj
şi aspectul final;
e) caietele de sarcini împreună cu planşele trebuie să
fie astfel concepute încât, pe baza lor, să se poată determina cantităţile de
lucrări, costurile lucrărilor şi utilajelor, forţa de muncă şi dotarea necesare
execuţiei lucrărilor;
f) elaborarea caietelor de sarcini se face de către
proiectanţi - arhitecţi şi ingineri specialişti - pentru fiecare categorie de
lucrare;
g) caietele de sarcini stabilesc responsabilităţile
pentru calităţile materialelor şi ale lucrărilor şi responsabilităţile pentru
teste, verificări, probe;
h) redactarea caietelor de sarcini trebuie să fie
concisă şi sistematizată;
i) caietele de sarcini prevăd modul de urmărire a
comportării în timp a investiţiei;
j) caietele de sarcini prevăd
măsurile şi acţiunile de demontare/demolare (inclusiv reintegrarea în mediul
natural a deşeurilor) după expirarea perioadei de viaţă (postutilizarea).
3.2. Tipuri de caiete de sarcini
3.2.1. In funcţie de destinaţie, caietele de sarcini
pot fi:
a) caiete de sarcini pentru execuţia lucrărilor;
b) caiete de sarcini pentru furnizori de materiale,
semifabricate, utilaje, echipamente tehnologice şi confecţii diverse;
c) caiete de sarcini pentru recepţii, teste, probe,
verificări şi puneri în funcţiune;
d) caiete de sarcini pentru urmărirea comportării în
timp a construcţiilor şi conţinutul cărţii tehnice.
3.2.2. In funcţie de categoria de importanţă a
obiectivului de investiţii, caietele de sarcini pot fi:
a) caiete de sarcini generale, care se referă la lucrări curente în domeniul construcţiilor şi care se
elaborează pentru toate obiectivele de investiţii;
b) caiete de sarcini speciale, care se referă la
lucrări specifice şi care se elaborează independent pentru fiecare lucrare.
3.3. Conţinutul caietelor de sarcini
Caietele de sarcini trebuie să cuprindă:
a) breviarele de calcul, care reprezintă documentele
justificative pentru dimensionarea elementelor de construcţii şi de instalaţii
şi se elaborează pentru fiecare element de construcţie în parte. Breviarele de
calcul, prezentate sintetic, vor preciza încărcările şi ipotezele de calcul,
precum şi tipurile de programe utilizate;
b) nominalizarea planşelor care guvernează lucrarea;
c) proprietăţile fizice, chimice, de aspect, de
calitate, toleranţe, probe, teste şi altele asemenea, pentru materialele
componente ale lucrării, cu indicarea standardelor;
d) dimensiunea, forma, aspectul şi descrierea
execuţiei lucrării;
e) ordinea de execuţie, probe, teste, verificări ale
lucrării;
f) standardele, normativele şi
alte prescripţii care trebuie respectate la materiale, utilaje, confecţii,
execuţie, montaj, probe, teste, verificări;
g) condiţiile de recepţie, măsurători, aspect, culori,
toleranţe şi altele asemenea.
4. Listele cu
cantităţile de lucrări
Acest capitol cuprinde toate elementele necesare
cuantificării valorice a lucrărilor şi conţine:
a) centralizatorul cheltuielilor pe obiectiv (formularul
F1);
b) centralizatorul cheltuielilor pe categorii de
lucrări, pe obiecte (formularul F2);
c) listele cu cantităţile de
lucrări pe categorii de lucrări (formularul F3);
d) listele cu cantităţile de utilaje şi echipamente
tehnologice, inclusiv dotări (formularul F4);
e) fişele tehnice ale utilajelor şi echipamentelor
tehnologice (formularul F5);
f) listele cu cantităţi de
lucrări pentru construcţii provizorii OS (organizare de şantier) (Se poate
utiliza formularul F3.).
NOTĂ:
Formularele F1-F5 sunt cele prevăzute în anexa nr. 1 la
Instrucţiunile de aplicare a unor prevederi din Hotărârea Guvernului nr.
28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice
aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de
elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de
intervenţii, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice
şi locuinţelor nr. 863/2008.
Formularele F1-F5, completate cu preţuri unitare şi
valori, devin formulare pentru devizul ofertei şi vor fi utilizate pentru
întocmirea situaţiilor de lucrări executate, în vederea decontării.
5. Graficul general
de realizare a investiţiei publice (formularul F6)
Graficul general de realizare a investiţiei publice
reprezintă eşalonarea fizică a lucrărilor de investiţii/intervenţii.
B. PIESE DESENATE
Piesele desenate sunt
documentele principale ale proiectului tehnic pe baza
cărora se elaborează părţile scrise ale acestuia, cuprinzând toate informaţiile
necesare elaborării caietelor de sarcini, şi care, de regulă, se compun din:
1. Planşe generale
Sunt planşe informative de ansamblu şi cuprind:
- planşa de încadrare în zonă;
- planşele de amplasare a reperelor de nivelment şi
planimetrice;
- planşele topografice principale;
- planşele de amplasare a forajelor şi profilurilor
geotehnice, cu înscrierea condiţiilor şi a recomandărilor privind lucrările de
fundare;
- planşele principale de amplasare a obiectelor, cu
înscrierea cotelor de nivel, a distanţelor de amplasare, orientărilor,
coordonatelor, axelor, reperelor de nivelment şi planimetrice, a cotei ± 0,00,
a cotelor trotuarelor, a cotelor şi distanţelor principale de amplasare a
drumurilor, trotuarelor, aleilor pietonale, platformelor şi altele asemenea;
- planşele principale privind sistematizarea pe
verticală a terenului, cu înscrierea volumelor de terasamente, săpături-umpluturi,
depozite de pământ, volumului pământului transportat (excedent şi deficit), a
lucrărilor privind stratul vegetal, a precizărilor privind utilajele şi
echipamentele de lucru, precum şi a altor informaţii şi elemente tehnice şi
tehnologice;
- planşele principale privind
construcţiile subterane, cuprinzând amplasarea lor, secţiuni, profiluri
longitudinale/ transversale, dimensiuni, cote de nivel, cofraj şi armare,
ariile şi marca secţiunilor din oţel, marca betoanelor, protecţii şi izolaţii
hidrofuge, protecţii împotriva agresivităţii solului, a coroziunii şi altele
asemenea;
- planşele de amplasare a reperelor fixe şi mobile de
trasare.
2. Planşele
principale ale obiectelor
Sunt planşe cu caracter tehnic, care definesc şi
explicitează toate elementele construcţiei.
Se recomandă ca fiecare obiect subteran/suprateran să
fie identificat prin număr/cod şi denumire proprii.
Planşele principale se elaborează pe obiecte şi, în
general, cuprind:
2.1. Planşe de
arhitectură
Definesc şi explicitează toate elementele de
arhitectură ale fiecărui obiect, inclusiv cote, dimensiuni, distanţe,
funcţiuni, arii, precizări privind finisajele şi calitatea acestora şi alte
informaţii de această natură.
2.2. Planşe de
structură
Definesc şi explicitează pentru fiecare obiect alcătuirea
şi execuţia structurii de rezistenţă, cu toate caracteristicile acesteia, şi
cuprind:
- planurile infrastructurii şi secţiunile
caracteristice cotate;
- planurile suprastructurii şi secţiunile
caracteristice cotate;
- descrierea soluţiilor constructive, descrierea
ordinii tehnologice de execuţie şi montaj (numai în situaţiile speciale în care
aceasta este obligatorie), recomandări privind transportul, manipularea,
depozitarea şi montajul.
2.3. Planşe de
instalaţii
Definesc şi explicitează pentru fiecare obiect
amplasarea, alcătuirea şi execuţia instalaţiilor, inclusiv cote, dimensiuni,
toleranţe şi altele asemenea.
2.4. Planşe de
utilaje şi echipamente tehnologice
Cuprind, în principal, planşele principale de
tehnologie şi montaj, secţiuni, vederi, detalii, inclusiv cote, dimensiuni,
toleranţe, detalii de montaj, şi anume:
- planşe de ansamblu;
- scheme ale fluxului tehnologic;
- scheme cinematice, cu indicarea principalilor
parametri;
- scheme ale instalaţiilor hidraulice, pneumatice, electrice,
de automatizare, comunicaţii, reţele de combustibil, apă, iluminat şi altele
asemenea, precum şi ale instalaţiilor tehnologice;
- planşe de montaj, cu indicarea geometriilor,
dimensiunilor de amplasare, prestaţiilor, sarcinilor şi a altor informaţii de
aceeaşi natură, inclusiv a schemelor tehnologice de montaj;
- diagrame, nomograme, calcule inginereşti, tehnologice
şi de montaj, inclusiv materialul grafic necesar punerii în funcţiune şi
exploatării;
- liste cu utilaje şi echipamente din componenţa
planşelor tehnologice, inclusiv fişe cuprinzând parametrii, performanţele şi
caracteristicile acestora.
2.5. Planşe de
dotări
Cuprind planşe de amplasare şi montaj, inclusiv cote,
dimensiuni, secţiuni, vederi, tablouri de dotări şi altele asemenea, pentru:
- piese de mobilier;
- elemente de inventar gospodăresc;
- dotări PSI;
- dotări necesare securităţii muncii;
- alte dotări necesare în funcţie de specific.
NOTĂ:
La elaborarea proiectelor, materialele, confecţiile,
utilajele tehnologice şi echipamentele vor fi definite prin parametri,
performanţe şi caracteristici.
Este interzis a se face referiri sau trimiteri la mărci
de fabrică, producători ori comercianţi sau la alte asemenea recomandări ori
precizări care să indice preferinţe sau să restrângă concurenţa.
Caracteristicile tehnice şi parametrii funcţionali vor
fi prezentaţi în cadrul unor limite (pe cât posibil) rezultate din breviarele
de calcul şi nu vor fi daţi în mod determinist, în scopul de a favoriza un
anumit furnizor (producător sau comerciant).
ANEXA Nr. 8
METODOLOGIE
privind elaborarea devizului general pentru
obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii
A. Prevederi generale
Art. 1. - Devizul general este documentaţia economică prin care se stabileşte valoarea totală
estimativă a cheltuielilor necesare realizării obiectivelor de investiţii sau a
cheltuielilor asimilate investiţiilor, necesare realizării lucrărilor de
intervenţii la construcţii şi instalaţii, în faza de proiectare - studiu de
fezabilitate/documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii.
Art. 2. - Devizul general se structurează pe capitole
şi subcapitole de cheltuieli.
Art. 3. -In cadrul fiecărui capitol/subcapitol de
cheltuieli se înscriu obiectele de investiţie (la cap. 4 şi, după caz,
cap./subcap. 1.2, 1.3, 2, 3.1, 5.1), iar la celelalte
capitole/ subcapitole se înscrie natura cheltuielilor.
Art. 4. - Compensarea cheltuielilor între capitolele/
subcapitolele de cheltuieli cuprinse în devizul general, pe parcursul derulării
investiţiei, în cadrul aceleiaşi valori totale, se face
prin actualizarea devizului general, prin grija beneficiarului.
Art. 5. - Devizul general întocmit la faza de
proiectare - studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare a lucrărilor de
intervenţii se actualizează prin grija beneficiarului ori de câte ori este
necesar, dar de regulă în următoarele situaţii:
a) la data supunerii spre aprobare a studiului de
fezabilitate/documentaţiei de fezabilitate;
b) la data solicitării autorizaţiei de construire;
c) la data organizării procedurii de atribuire a
contractului de achiziţie publică pentru execuţia de lucrări;
d) după încheierea contractelor de achiziţie, rezultând
valoarea de finanţare a obiectivului de investiţie/lucrărilor de intervenţii;
e) la data întocmirii sau modificării de către
ordonatorul principal de credite, potrivit legii, a listei obiectivelor de
investiţii, anexă la bugetul de stat sau la bugetul local, atât pentru
obiective de investiţii noi, cât şi în continuare;
f) la data de 31 decembrie a anului precedent, pe baza
indicilor preţurilor de consum lunari (total), comunicaţi de Institutul
National de Statistică.
Art. 6. - Valoarea actualizată a obiectivelor de
investiţii se aprobă de ordonatorul principal de credite, potrivit prevederilor
legale în vigoare.
Art. 7. - (1) Elaborarea devizului
general se face conform precizărilor prezentate la lit. B.
(2) Structura devizului general pentru obiective de
investiţii şi lucrări de intervenţii este prezentată în anexa nr. 9 la ordin.
B. Structura devizului general pe capitole de
cheltuieli
Art. 8. - In
capitolele/subcapitolele devizului general prevăzut în anexa nr. 9 din
prezentul ordin se cuprind următoarele cheltuieli:
CAPITOLUL 1
Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului
1.1. Obţinerea terenului
Se includ cheltuielile efectuate
pentru cumpărarea de terenuri, plata concesiunii (redevenţei) pe durata
realizării lucrărilor, exproprieri, despăgubiri, schimbarea regimului juridic
al terenului, scoaterea temporară sau definitivă din circuitul agricol, precum
şi alte cheltuieli de aceeaşi natură.
1.2. Amenajarea terenului
Se includ cheltuielile efectuate la începutul
lucrărilor pentru pregătirea amplasamentului, care constă în demolări,
demontări, dezafectări, defrişări, evacuări de materiale rezultate, devieri de
reţele de utilităţi din amplasament, sistematizări pe verticală, drenaje,
epuismente (exclusiv cele aferente realizării lucrărilor pentru investiţia de
bază), devieri de cursuri de apă, strămutări de localităţi sau monumente
istorice etc.
1.3. Amenajări
pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială
Se includ cheltuielile efectuate pentru lucrări şi
acţiuni de protecţie a mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural
după terminarea lucrărilor, precum plantare de copaci, reamenajarea spaţiilor
verzi, şi reintroducerea în circuitul agricol a suprafeţelor scoase temporar
din uz.
CAPITOLUL 2
Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului
Se includ cheltuielile aferente asigurării cu
utilităţile necesare funcţionării obiectivului de investiţie, precum:
alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic,
energie electrică, telecomunicaţii, drumuri de acces, căi ferate industriale,
care se execută pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic ca
aparţinând obiectivului de investiţie, precum şi cheltuielile aferente
racordării la reţelele de utilităţi.
CAPITOLUL 3
Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică
3.1. Studii de teren
Se cuprind cheltuielile pentru studii geotehnice,
geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotog ram
metri ce, topografice şi de stabilitate ale terenului pe care se amplasează
obiectivul de investiţie.
3.2. Obţinerea
avizelor, acordurilor şi autorizaţiilor
Se includ cheltuielile pentru:
a) obţinerea/prelungirea valabilităţii certificatului de urbanism;
b) obţinerea/prelungirea valabilităţii autorizaţiei de
construire/ desfiinţare;
c) obţinerea avizelor şi acordurilor pentru racorduri
şi branşamente la reţele publice de apă, canalizare, gaze, termoficare, energie
electrică, telefonie etc;
d) obţinerea certificatului de nomenclatură stradală şi
adresă;
e) întocmirea documentaţiei, obţinerea numărului
cadastral provizoriu şi înregistrarea terenului în cartea funciară;
f) obţinerea declaraţiei autorităţii pentru protecţia
mediului;
g) obţinerea avizului de securitate la incendiu; h)
alte avize, acorduri şi autorizaţii.
3.3. Proiectare şi
inginerie
Se includ cheltuielile pentru elaborarea tuturor
fazelor de proiectare (studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate,
proiect tehnic şi detalii de execuţie), pentru plata verificării tehnice a
proiectării şi pentru plata elaborării certificatului de performanţă energetică
a clădirii, precum şi pentru elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii
acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiţie
(documentaţii ce stau la baza emiterii avizelor şi acordurilor impuse prin
certificatul de urbanism, documentaţii urbanistice, studii de impact,
studii/expertize de amplasament, studii de trafic etc).
Pentru lucrările de intervenţii la construcţii
existente sau pentru continuarea lucrărilor la obiective începute şi
neterminate se includ cheltuielile efectuate pentru expertizarea tehnică.
Pentru lucrările de creştere a performanţei energetice
a clădirilor ca urmare a modernizărilor/reabilitărilor se includ cheltuielile
pentru efectuarea auditului energetic.
3.4. Organizarea
procedurilor de achiziţie
Se includ cheltuielile aferente organizării şi
derulării procedurilor de achiziţii publice, precum: cheltuieli aferente
întocmirii documentaţiei de atribuire şi multiplicării acesteia, exclusiv a
celei cumpărate de ofertanţi, cheltuielile cu onorariile, transportul, cazarea
şi diurna membrilor desemnaţi în comisiile de evaluare; anunţuri de intenţie,
de participare şi de atribuire a contractelor, corespondenţă prin poştă, fax,
poştă electronică etc. în legătură cu procedurile de achiziţie publică.
3.5. Consultanţă
Se includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:
a) plata serviciilor de consultanţă la elaborarea
studiilor de piaţă, de evaluare etc;
b) plata serviciilor de consultanţă în domeniul
managementului execuţiei investiţiei sau administrării contractului de
execuţie.
3.6. Asistenţă
tehnică
Se includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:
a) asistenţa tehnică din partea proiectantului pe
perioada de execuţie a lucrărilor (în cazul în care aceasta nu intră în
tarifarea proiectului);
b) plata diriginţilor de şantier, desemnaţi de
autoritatea contractantă, autorizaţi conform prevederilor legale pentru
verificarea execuţiei lucrărilor de construcţii şi instalaţii.
CAPITOLUL 4
Cheltuieli pentru investiţia de bază
4.1. Construcţii
şi instalaţii
Se cuprind cheltuielile aferente execuţiei tuturor
obiectelor cuprinse în obiectivul de investiţie: clădiri, construcţii speciale,
instalaţii aferente construcţiilor, precum instalaţii electrice, sanitare,
instalaţii interioare de alimentare cu gaze naturale, instalaţii de încălzire,
ventilare, climatizare, telecomunicaţii şi de apărare împotriva incendiilor,
precum şi alte tipuri de instalaţii impuse de destinaţia obiectivului.
Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie,
iar delimitarea obiectelor se face de către proiectant.
Cheltuielile aferente fiecărui obiect de construcţie
sunt estimate prin devizul pe obiect.
4.2. Montajul utilajelor tehnologice
Se cuprind cheltuielile aferente montajului utilajelor
tehnologice şi al utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv
reţelele aferente necesare funcţionării acestora.
Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie.
4.3. Utilaje,
echipamente tehnologice şi funcţionale cu montaj
Se cuprind cheltuielile pentru achiziţionarea
utilajelor şi echipamentelor tehnologice, precum şi a celor incluse în
instalaţiile funcţionale.
Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie.
4.4. Utilaje fără
montaj şi echipamente de transport
Se includ cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor
şi echipamentelor care nu necesită montaj, precum şi a echipamentelor şi a
echipamentelor de transport tehnologic.
Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie.
4.5. Dotări
Se cuprind cheltuielile pentru procurarea de bunuri
care, conform legii, intră în categoria mijloacelor fixe sau obiectelor de
inventar, precum: mobilier, dotări PSI, dotări de uz gospodăresc, dotări
privind protecţia muncii.
Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie.
4.6. Active necorporale
Se cuprind cheltuielile cu achiziţionarea activelor
necorporale: drepturi referitoare la brevete, licenţe, know-how sau cunoştinţe
tehnice nebrevetate.
La rubricile „TOTAL" şi
„TOTAL GENERAL" din devizul general se precizează partea de cheltuieli
care reprezintă construcţii-montaj
(C+M). Lucrările de construcţii-montaj sunt cele prevăzute la cap./subcap. 1.2,
1.3, 2, 4.1, 4.2 şi 5.1.1 din devizul general.
CAPITOLUL 5
Alte cheltuieli
5.1. Organizare
de şantier
Se cuprind cheltuielile estimate ca fiind necesare
contractantului în vederea creării condiţiilor de desfăşurare a activităţii de
construcţii-montaj.
5.1.1. Lucrări de construcţii şi instalaţii aferente
organizării de şantier
Se estimează de către proiectant, pe baza experienţei
profesionale şi a unor lucrări similare.
Se cuprind cheltuielile aferente construirii provizorii
sau amenajării la construcţii existente pentru vestiare pentru muncitori,
grupuri sanitare, rampe de spălare auto, depozite pentru materiale, fundaţii
pentru macarale, reţele electrice de iluminat şi forţă, căi de acces (auto şi
căi ferate), branşamente/racorduri la utilităţi, împrejmuiri, panouri de
prezentare, pichete de incendiu şi altele asemenea. Se includ, de asemenea,
cheltuielile de desfiinţare de şantier.
5.1.2. Cheltuieli conexe organizării de şantier
Se cuprind cheltuielile pentru: obţinerea autorizaţiei
de construire/desfiinţare aferente lucrărilor de organizare de şantier, taxe de
amplasament, închirieri de semne de circulaţie, întreruperea temporară a
reţelelor de transport sau distribuţie de apă, canalizare, agent termic,
energie electrică, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, feroviare, navale sau
aeriene, contractele de asistenţă cu poliţia rutieră, contract temporar cu
furnizorul de energie electrică, cu unităţi de salubrizare, taxe de depozit
ecologic, taxe locale; chirii pentru ocuparea temporară a domeniului public,
costul energiei electrice şi al apei consumate în incinta organizării de
şantier pe durata de execuţie a lucrărilor, costul transportului muncitorilor
nelocalnici şi/sau cazarea acestora, paza şantierului, asigurarea pompierului
autorizat etc. In categoria cheltuielilor conexe organizării de şantier, în
legătură cu ocuparea temporară a domeniului public, se includ şi cheltuielile
necesare readucerii acestor terenuri la starea lor iniţială, la terminarea execuţiei
lucrărilor de investiţii/intervenţii, operaţiune care constituie obligaţia
executanţilor, prevăzută în art. 23 alin. (1) lit. I) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu
modificările ulterioare, cu excepţia cheltuielilor aferente punctului 1.3
„Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială" din
structura devizului general prevăzută la anexa nr. 9 la ordin.
5.2. Comisioane, cote legale, taxe, costul
creditului
Se cuprind, după caz: comisionul băncii finanţatoare,
cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii pentru controlul calităţii
lucrărilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea
teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrărilor de construcţii, cota
aferentă Casei Sociale a Constructorilor, valoarea primelor de asigurare din
sarcina autorităţii contractante, taxe pentru acorduri, avize şi autorizaţia de
construire/desfiinţare, precum şi alte cheltuieli de aceeaşi natură, stabilite
în condiţiile legii, inclusiv cota de administrare a proiectelor, conform
legilor specifice de ratificare. In costul creditului se cuprind comisioanele
şi dobânzile aferente creditului pe durata execuţiei obiectivului.
5.3. Cheltuieli
diverse şi neprevăzute
5.3.1. Estimarea acestora se face procentual din
valoarea cheltuielilor prevăzute la cap./subcap. 1.2, 1.3, 2, 3 şi 4 ale
devizului general prevăzut în anexa nr. 9 la ordin, în funcţie de natura şi de
complexitatea lucrărilor.
5.3.2. In cazul obiectivelor de investiţii noi, precum
şi al reparaţiilor capitale, extinderilor, transformărilor, modificărilor,
modernizărilor, reabilitării la construcţii şi instalaţii existente, se aplică
un procent de până la 10%.
5.3.3. In cazul lucrărilor de intervenţii de natura
consolidărilor la construcţii existente şi instalaţiile aferente, precum şi în
cazul lucrărilor pentru prevenirea sau înlăturarea efectelor produse de acţiuni
accidentale şi/sau calamităţi naturale, se aplică un procent de până la 20%, în
funcţie de natura şi de complexitatea lucrărilor.
5.3.4. Din procentul stabilit se acoperă, după caz,
cheltuielile rezultate în urma modificărilor soluţiilor tehnice, cantităţi
suplimentare de lucrări, utilaje sau dotări ce se impun pe parcursul derulării
investiţiei, precum şi cheltuielile de conservare pe parcursul întreruperii
execuţiei din cauze independente de autoritatea contractantă.
CAPITOLUL 6
Cheltuieli pentru
probe tehnologice şi teste şi predare la beneficiar
6.1. Pregătirea
personalului de exploatare
Se cuprind cheltuielile necesare instruirii/şcolarizării
personalului în vederea utilizării corecte şi eficiente a utilajelor şi
tehnologiilor.
6.2. Probe tehnologice şi teste
Se cuprind cheltuielile aferente execuţiei
probelor/încercărilor prevăzute în proiect, rodajelor, expertizelor la
recepţie, omologărilor etc.
In situaţia în care se obţin venituri ca urmare a
probelor tehnologice, în devizul general se înscrie valoarea rezultată prin
diferenţa dintre cheltuielile realizate pentru efectuarea probelor şi
veniturile realizate din acestea.
C. Structura devizului pe obiect
Art. 9. - Obiectul de construcţie este o parte a
obiectivului de investiţie, cu funcţionabilitate distinctă în cadrul
ansamblului acestuia.
Art. 10. - Delimitarea obiectelor din cadrul
obiectivului de investiţie se face la faza de proiectare - studiu de
fezabilitate de către proiectant, iar valoarea fiecărui obiect se estimează
prin devizul pe obiect.
Art. 11. - Devizul pe obiect este sintetic şi valoarea
sa se obţine prin însumarea valorilor categoriilor de lucrări ce compun
obiectul.
Art. 12. - Valoarea categoriilor de lucrări din devizul
pe obiect se stabileşte estimativ, pe baza cantităţilor de lucrări şi a
preţurilor acestora, la faza - studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare a
lucrărilor de intervenţii.
Art. 13. - Devizul pe obiect întocmit la faza de
proiectare - studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare a lucrărilor de
intervenţii se reface avându-se în vedere cantităţile de lucrări rezultate la
faza de proiect de execuţie şi preţurile unitare rezultate în urma aplicării
procedurilor de achiziţie publică.
Art. 14. - Devizul pe obiect se structurează cu
respectarea conţinutului-cadru prevăzut în anexa nr. 10 la ordin.
ANEXA Nr. 9
DEVIZ GENERAL
privind cheltuielile necesare realizării unei
investiţii*)
In mii lei/mii euro la cursul..........lei/euro din data
de............
Nr. crt.
|
Denumirea capitolelor şi
subcapitolelor de cheltuieli
|
Valoarea (fără TVA)
|
TVA
|
Valoarea
(inclusiv TVA)
|
Mii lei
|
Mii euro
|
Mii lei
|
Mii lei
|
Mii euro
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
CAPITOLUL 1
Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului
|
1.1.
|
Obţinerea terenului
|
|
|
|
|
|
1.2.
|
Amenajarea terenului
|
|
|
|
|
|
1.3.
|
Amenajări pentru protecţia mediului şi aducere la starea iniţială
|
|
|
|
|
|
TOTAL CAPITOL 1
|
CAPITOLUL 2
Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului
|
TOTAL CAPITOL 2
|
CAPITOLUL 3
Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică
|
3.1.
|
Studii de teren
|
|
|
|
|
|
3.2.
|
Taxe pentru obţinerea de avize, acorduri şi autorizaţii
|
|
|
|
|
|
3.3.
|
Proiectare şi inginerie
|
|
|
|
|
|
3.4.
|
Organizarea procedurilor de achiziţie
|
|
|
|
|
|
3.5.
|
Consultanţă
|
|
|
|
|
|
3.6.
|
Asistenţă tehnică
|
|
|
|
|
|
TOTAL CAPITOL 3
|
CAPITOLUL 4
Cheltuieli pentru investiţia de
bază
|
4.1.
|
Construcţii şi instalaţii
|
|
|
|
|
|
4.2.
|
Montajul utilajelor tehnologice
|
|
|
|
|
|
4.3.
|
Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu montaj
|
|
|
|
|
|
4.4.
|
Utilaje fără montaj şi echipamente de transport
|
|
|
|
|
|
4.5.
|
Dotări
|
|
|
|
|
|
4.6.
|
Active necorporale
|
|
|
|
|
|
TOTAL CAPITOL 4
|
CAPITOLUL 5
Alte cheltuieli
|
5.1.
|
Organizare de şantier
5.1.1. Lucrări de construcţii şi instalaţii aferente organizării
de şantier
5.1.2. Cheltuieli conexe organizării de şantier
|
|
|
|
|
|
5.2.
|
Comisioane, cote legale, taxe, costul creditului
|
|
|
|
|
|
5.3.
|
Cheltuieli diverse şi neprevăzute
|
|
|
|
|
|
TOTAL CAPITOL 5
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
CAPITOLUL 6
Cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste şi predare la
beneficiar
|
6.1.
|
Pregătirea personalului de exploatare
|
|
|
|
|
|
6.2.
|
Probe tehnologice şi teste
|
|
|
|
|
|
TOTAL CAPITOL 6
|
TOTAL GENERAL
|
Din care C + M
|
*) Se înscrie denumirea obiectivului de
investiţie/lucrărilor de intervenţie.
NOTĂ:
In cazul lucrărilor de intervenţii de natura
consolidărilor la construcţii existente şi instalaţiile aferente, precum şi în
cazul lucrărilor pentru prevenirea sau înlăturarea efectelor produse de acţiuni
accidentale şi/sau calamităţi naturale, valoarea cheltuielilor aferente se va
evidenţia distinct în devizul general, pe fiecare capitol/subcapitol de
cheltuieli, atât în lei, cât şi în euro.
ANEXA Nr. 10
DEVIZ PE OBIECT
privind cheltuielile necesare realizării unei
investiţii.................*)
In mii lei/mii euro la cursul......lei/euro din data de
....
Nr. Crt.
|
Denumirea capitolelor şi subcapitolelor de cheltuieli
|
Valoarea (fără TVA)
|
TVA
|
Valoarea
(inclusiv TVA)
|
Mii lei
|
Mii euro
|
Mii lei
|
Mii lei
|
Mii euro
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
I. LUCRĂRI DE CONSTRUCŢII
|
1.
|
Terasamente
|
|
|
|
|
|
2.
|
Construcţii: rezistenţă (fundaţii, structură de rezistenţă) şi
arhitectură (închideri exterioare, compartimentări, finisaje)
|
|
|
|
|
|
3.
|
Izolaţii
|
|
|
|
|
|
4.
|
Instalaţii electrice
|
|
|
|
|
|
5.
|
Instalaţii sanitare
|
|
|
|
|
|
6.
|
Instalaţii de încălzire, ventilare, climatizare, radio-tv,
intranet şi de apărare împotriva incendiilor
|
|
|
|
|
|
7.
|
Instalaţii de alimentare cu gaze naturale
|
|
|
|
|
|
8.
|
Instalaţii de telecomunicaţii
|
|
|
|
|
|
…
|
………………..
|
|
|
|
|
|
TOTAL I
|
II. MONTAJ
|
…
|
Montaj utilaje şi echipamente tehnologice
|
|
|
|
|
|
TOTAL II
|
III. PROCURARE
|
….
|
Utilaje şi echipamente tehnologice
|
|
|
|
|
|
….
|
Utilaje şi echipamente de transport
|
|
|
|
|
|
….
|
Dotări
|
|
|
|
|
|
TOTAL III
|
TOTAL (TOTAL I + TOTAL II + TOTAL III)
|
*) Se înscrie denumirea obiectului.
ANEXA Nr. 11
ETAPELE
de întocmire şi avizare a documentaţiilor
tehnico-economice la faza de studiu de prefezabilitate şi studiu de
fezabilitate pentru
lucrările de investiţii
Etapele de întocmire şi avizare a documentaţiilor
tehnico-economice în fazele de studiu de prefezabihtate şi studiu de
fezabilitate pentru lucrările de investiţii
I. Cu un an înaintea propunerii de avizare în Consiliul
tehnico-economic al M.I.R.A.:
Până la data de 30 septembrie a anului în curs
ordonatorii secundari de credite transmit centralizat la Direcţia generală
management logistic şi administrativ solicitările pentru nevoile de investiţii,
însoţite de note de fundamentare.
Pentru unităţile aparatului
central ai căror şefi nu au calitatea de ordonator de credite, solicitările şi
notele'de fundamentare sunt analizate şi avizate de către aceşti şefi.
A. Notele de fundamentare vor cuprinde:
a) amplasamentul (judeţ, localitate, stradă, nr.
şi/sau alte date de identificare);
b) scopul realizării investiţiei;
c) necesitatea, oportunitatea şi eficienţa lucrărilor
solicitate;
d) suprafaţa şi situaţia juridica a terenului pe care
urmează a fi amplasata investiţia;
e) posibilităţile de asigurare a utilităţilor (energie
electrică, termică, gaze, apă, canal etc);
f) caracteristicile geofizice ale terenului din
amplasament (zonă seismică, natura terenului, nivelul hidrostatic al apelor
freatice) pentru construcţii, în funcţie de existenţa acestor date;
g) necesarul de spaţii'şi amenajări anexe;
h) principalele utilaje ce vor intra în dotarea
construcţiilor (centrale termice, instalaţii de hidrofor, ascensoare,
platforme, instalaţii de stingere a incendiului, puţuri, boilere, pompe, bazine
cu apă etc);
i) eficienţa soluţiilor propuse;
j) elementele funcţionale necesare;
k) numărul de persoane ce urmează a-şi desfăşura
activitatea în noile spaţii;
l) destinaţiile spaţiilor;
m) nivelul de dotare cu obiecte
de inventar şi mijloace fixe;
n) orice alte elemente care pot duce la o analiză
economică/tehnică pertinentă.
In trimestrul IV aceste
solicitări se analizează de către cadre de specialitate din Grupul de
proiectare, după care reprezentanţii unităţilor beneficiare întocmesc temele de
proiectare care se supun avizării ordonatorilor de credite, până la data de 31
decembrie.
B. Tema de proiectare va cuprinde:
1. Date generale:
a) denumirea investiţiei sau a obiectivului;
b) ordonatorul principal, secundar sau terţiar de credite, beneficiar al investiţiei;
c) autoritatea contractantă;
d) amplasamentul (judeţ, localitate, stradă, număr
şi/sau alte date de identificare).
2. Date tehnice:
a) suprafaţa şi situaţia juridică a terenului care
urmează să fie ocupat de lucrare sau pe care se amplasează obiectivul (extras de carte funciară). Se transmit pentru
analiză şi avizare numai solicitările la care terenul pe care se amplasează
investiţia este deţinut de M.I.R.A., în condiţiile legii;
b) caracteristicile geofizice
ale terenului din amplasament (zona seismică de calcul, natura terenului de
fundare, nivelul maxim al apelor freatice);
c) categoria de importanţă a construcţiei;
d) caracteristicile principale ale construcţiilor (aria
construită, aria desfăşurată, număr de nivele şi înălţimea acestora);
e) necesarul de spaţii şi pentru amenajarea
construcţiilor;
f) principalele utilaje din dotarea construcţiilor
(centrale termice, instalaţii hidrofor, boilere, ascensoare, platforme,
instalaţii de stingere a incendiului, pompe, puţuri, bazine cu apă etc);
g) utilităţi necesare (energie electrică, apă,
canalizare, gaze, agent termic etc), modul de asigurare şi soluţia avută în
vedere;
h) soluţia de învelitoare propusă;
i) căi de acces şi de comunicaţii propuse;
j) clima şi fenomenele naturale
specifice zonei;
k) topografia terenului.
II. In anul propunerii spre avizare în Consiliul
tehnico-economic al M.I.R.A.:
Până la data de 1 februarie unităţile solicitante
transmit Direcţiei generale management logistic şi administrativ temele de
proiectare verificate şi avizate de către ordonatorii de credite.
Acestea vor fi însoţite de certificatul de urbanism,
acordurile şi avizele de principiu, solicitate prin certificatul de urbanism,
după caz, precum şi de piese desenate (plan de amplasament în zonă, la scara'
1:5.000 - 1:25.000 şi plan general la scara 1:500 - 1:1.000 sau la alte scări
grafice, în funcţie de necesităţile de redactare).
Temele de proiectare care nu sunt însoţite de piesele
desenate, certificatul de urbanism, acordurile şi avizele de principiu, după
caz, nu se promovează în vederea întocmirii studiului de fezabilitate de către
Grupul de proiectare.
Studiul de fezabilitate se elaborează, de regulă, numai
pe baza temei de proiectare întocmite de unitatea beneficiară şi aprobate de
ordonatorul secundar de credite, respectiv de către ordonatorii terţiari de
credite, care se finanţează direct de Direcţia generală financiară.
Inscrierea obiectivului în lista de investiţii se face
obligatoriu în baza avizului Consiliului tehnico-economic şi a aprobărilor
necesare, conform legii.
Pentru obiectivele de investiţii noi, inclusiv
extinderi, de o complexitate deosebită, ale căror documentaţii
tehnico-economice intră în competenţa de aprobare a Guvernului, se elaborează
un studiu de prefezabilitate anterior întocmirii
studiului de fezabilitate.
Supunerea spre avizare a studiilor de fezabilitate în
Consiliul tehnico-economic al M.I.R.A., precum şi susţinerea acestora în cadrul
şedinţei de avizare se fac şi de către reprezentanţii ordonatorilor de credite.
ANEXA Nr. 12
ETAPELE
de întocmire şi avizare a documentaţiilor pentru
lucrările de intervenţii la construcţii existente
I. Cu un an înaintea propunerii de avizare în Consiliul
tehnico-economic al M.I.R.A:
Până la data de 30 septembrie a anului în curs,
ordonatorii de credite transmit Direcţiei generale management logistic şi
administrativ solicitările pentru nevoile de lucrări de intervenţie, însoţite
de notele de fundamentare.
Pentru unităţile aparatului central ai căror şefi nu au
calitatea de ordonator de credite, solicitările şi notele de fundamentare sunt
analizate şi avizate de către aceşti şefi.
A. Notele de
fundamentare vor fi însoţite de:
a) tema de proiectare;
b) certificatul de urbanism - dacă este cazul;
c) amplasamentul lucrării
(judeţ, localitate, stradă, număr şi/sau alte date de identificare);
d) suprafaţa şi situaţia juridică a terenului care
urmează să fie ocupat de lucrare sau pe care se va amplasa obiectivul (extras
de carte funciară). Se transmit pentru analiză şi avizare numai solicitările la
care terenul pe care se va amplasa investiţia este deţinut de M.I.R.A, în
condiţiile legii;
e) acorduri şi avize de principiu privind
posibilităţile de asigurare a utilităţilor (energie electrică şi termică, apă,
canal etc), dacă este cazul;
f) caracteristicile geofizice ale terenului din
amplasament (zonă seismică, natura terenului, nivelul maxim al apelor freatice)
pentru construcţii, turnuri de radiocomunicaţii etc);
g) necesarul de spaţii şi amenajări, inclusiv reţele de
telecomunicaţii şi transmisii de date;
h) principalele utilaje din dotare ale construcţiilor
(centrale, hidrofoare, ascensoare, platforme, centrale telefonice, de
semnalizare pază - efracţie - incendiu, dispecerate etc);
i) eficienţa soluţiilor adoptate.
B. Tema de proiectare va cuprinde:
1. Date generale:
a) denumirea investiţiei sau a obiectivului;
b) ordonatorul principal, secundar sau terţiar de
credite, beneficiar al investiţiei;
c) autoritatea contractantă;
d) amplasamentul (judeţ, localitate, stradă, număr
şi/sau alte date de identificare).
2. Date tehnice:
a) suprafaţa şi situaţia juridică a terenului care
urmează să fie ocupat de lucrare sau pe care se amplasează obiectivul (extras
de carte funciară). Se transmit pentru analiză şi avizare numai solicitările la care terenul pe care se
amplasează investiţia este deţinut de M.I.R.A., în condiţiile legii;
b) caracteristicile geofizice ale terenului din
amplasament (zona seismică de calcul, natura terenului de fundare, nivelul maxim
al apelor freatice);
c) categoria de importanţă a construcţiei;
d) caracteristicile principale ale construcţiilor (aria
construită, aria desfăşurată, număr de nivele şi înălţimea acestora);
e) necesarul de spaţii şi pentru amenajarea
construcţiilor;
f) principalele utilaje din
dotarea construcţiilor (centrale termice, instalaţii hidrofor, boilere,
ascensoare, platforme, instalaţii de stingere a incendiului, pompe, puţuri,
bazine cu apă etc);
g) utilităţi necesare (energie electrică, apă,
canalizare, gaze, agent termic etc), modul de asigurare şi soluţia avută în
vedere;
h) soluţia de învelitoare propusă;
i) căi de acces şi de comunicaţii propuse;
j) clima şi fenomenele naturale specifice zonei;
k) topografia terenului.
Temele de proiectare vor fi însoţite de piesele
desenate: plan de amplasament în zonă, la scara 1:5.000 - 1:25.000, plan
general la scara 1:500 - 1:1.000 sau la alte scări grafice în funcţie de
necesităţile de redactare, secţiuni orizontale pe fiecare nivel, secţiuni verticale
şi planşe de instalaţii din cartea tehnică a construcţiei.
Documentaţiile tehnico-economice de intervenţii se
analizează şi se însuşesc de Grupul de proiectare până la data de 15 mai a
anului următor, urmând a fi promovate la avizare de Consiliul tehnico-economic
al M.I.R.A. Susţinerea acestora în cadrul şedinţei de avizare, care are loc de
regulă în luna iunie, se face de către reprezentanţii ordonatorilor de credite
titulari de filă de plan beneficiari ai investiţiei, pentru obiectivele de
intervenţie la construcţii.
ANEXA Nr. 13
NOTA DE PREZENTARE
pentru susţinerea de către beneficiara investiţiei
1. Date generale
Obiectiv de
investiţii.........................................................................................
Ordonator principal de
credite.........................................................................
Beneficiar........................................................................................................
Proiectant.......................................................................................................
Cod
proiect....................................................................................................
faza................................................................................................................
Amplasamentul
obiectivului.............................................................................
2. Indicatorii tehnico-economici:
2.1. Valoarea totală a
investiţiei......................................................................
din care
C+M................................................................................................
2.2. Principalele caracteristici tehnice ale
investiţiei..........................................
2.3. Durata de realizare a investiţiei...............................................................
3. Necesitatea şi
oportunitatea investiţiei
4. Conţinutul documentaţiei
4.1. Descrierea investiţiei:
- prezentarea investiţiei;
- caracteristicile tehnice;
- soluţiile tehnice propuse;
- armonizarea soluţiilor tehnice
adoptate cu normele europene;
- condiţiile specifice investiţiei în vederea
protecţiei mediului.
4.2. Avize şi acorduri:
- prezentarea tuturor avizelor şi acordurilor în copii
lizibile, inclusiv copii după cererile făcute pentru obţinerea acestora.
5. Surse de
finanţare:
- valoarea totală a
investiţiei......................................................................
din/de
la...................................................................................................
6. Alte informaţii
necesare susţinerii lucrării:
- încadrarea obiectivului de investiţii în programe şi
strategii naţionale şi europene, convenţii internaţionale etc.
ANEXA Nr. 14
MODEL
al Ordinului de aprobare a indicatorilor
tehnico-economici
ROMÂNIA
MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE
ORDIN
Nr.........din............
In conformitate cu prevederile Legii nr. 500/2002
privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, şi ale Hotărârii
Guvernului nr. 1.865/2006 pentru modificarea limitelor valorice privind
competenţele de aprobare a documentaţiilor tehnico-economice ale obiectivelor
de investiţii noi,
ministrul internelor şi reformei administrative emite următorul ordin:
Articol unic. - Se aprobă documentaţiile
tehnico-economice, faza...............................(SF
sau DA), pentru obiectivul de investiţii
„..........................................................................",
din cadrul.......................................................................elaborate de................................................................,
cu principalii indicatori tehnico-economici, potrivit anexei ... la prezentul
ordin.
Ordonator principal de credite,
.........................................................
ANEXA Nr......
PRINCIPALII INDICATORI TEHNICO-ECONOMICI
ai...........................(SF sau DA) pentru
obiectivul de investiţii/intervenţii la construcţii .................................................
.............................................................................................................
(denumirea autorităţii contractante, nr. cadastru şi
adresa)
Total:................lei, din care
- C+M:...............lei
Capacităţi tehnice....................
Durata de execuţie..................
Secretarul Consiliului tehnico-economic al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative,
........................................................................................................................................................