ORDIN Nr. 6
din 10 iunie 2008
privind modificarea si
completarea anexei la Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor nr. 5/2008 pentru punerea in aplicare a Normelor privind
autorizarea si supravegherea reasiguratorilor
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 436 din 11 iunie 2008
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (27), ale art. 5
lit. b), b1)şi d) şi ale art. 8 alin. (1)
din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor din data de 10 iunie 2008, prin care s-a adoptat modificarea şi
completarea anexei la Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor nr. 5/2008 pentru punerea în aplicare a Normelor privind
autorizarea şi supravegherea reasiguratorilor,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
emite următorul ordin:
Art. I. - Anexa la Ordinul
preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 5/2008 pentru punerea
în aplicare a Normelor privind autorizarea şi supravegherea reasiguratorilor,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 351 din 7 mai 2008, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. După articolul 1
se introduce un nou articol, articolul 11,
cu următorul
cuprins:
„Art. 11. -In
înţelesul prezentei norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele
semnificaţii:
1. reasigurare -
operaţiunea care constă în preluarea riscurilor cedate de un
asigurător/reasigurator;
2. reasigurator- persoana
juridică autorizată de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor sau de
autoritatea competentă a statului membru de origine, care desfăşoară exclusiv
activitate de reasigurare şi/sau operaţiuni legate de aceasta;
3. reasigurator din stat
terţ - societatea
autorizată şi supravegheată într-un stat terţ a cărui legislaţie în domeniul
asigurărilor are prevederi echivalente legislaţiei statelor membre;
4. reasigurator captiv -
un reasigurator deţinut fie de o societate financiară, alta decât un asigurător
sau un reasigurator sau un grup de societăţi de asigurare sau de reasigurare,
fie de o societate nefinanciară, al cărui obiect de activitate este activitatea
de reasigurare, care acoperă exclusiv riscurile entităţii sau ale entităţilor
de care aparţine sau ale uneia sau mai multor entităţi din grupul din care face
parte;
5. vehicul investiţional de
reasigurare - societatea pe acţiuni sau societatea
civilă, alta decât o societate de asigurare sau de reasigurare existentă, care:
a) preia riscurile transferate de
un asigurător sau de un reasigurator în baza unui contract de reasigurare;
b) îşi finanţează integral expunerea
la aceste riscuri, prin emisiunea unor instrumente financiare sau printr-un alt
mecanism de finanţare, drepturile de rambursare ale investitorilor în astfel de
instrumente sau mecanisme de finanţare fiind plătite numai după îndeplinirea
obligaţiilor ce decurg din contractul de reasigurare;
6. reasigurare finită - reasigurarea în cadrul căreia pierderea potenţială maximă,
exprimată ca risc economic maxim cedat, ce decurge dintr-un transfer
semnificativ al riscului de subscriere şi al riscului de sincronizare, este mai
mare decât prima de reasigurare aferentă întregului contract, cu un cuantum
limitat, dar semnificativ, luând în considerare cel puţin una dintre
următoarele caracteristici:
a) valoarea în timp a banilor cuveniţi pentru
serviciile prestate este efectivă şi explicit definită;
b) prevederile contractuale
echilibrează în timp balanţa economică a relaţiilor dintre părţi, astfel încât
transferul riscului să atingă nivelul stabilit;
7. stat membru gazdă - statul membru în care reasiguratorul are o sucursală sau în care
furnizează servicii;
8. holding de asigurare -
o societate-mamă a cărei activitate principală constă în achiziţionarea şi
deţinerea de participaţii în filiale, atunci când aceste filiale sunt societăţi
de asigurare sau de reasigurare sau societăţi de asigurare sau de reasigurare
din state terţe, cel puţin una dintre aceste filiale fiind o societate de
asigurare sau de reasigurare, şi care nu este un holding financiar mixt;
9. holding mixt de asigurare - o societate-mamă, alta decât o societate de asigurare sau de
reasigurare, decât o societate de asigurare sau de reasigurare dintr-o ţară
terţă, decât un holding de asigurare sau un holding financiar mixt, care numără
printre filialele sale cel puţin o societate de asigurare sau de reasigurare;
10. societate financiară - una dintre următoarele entităţi:
a) o instituţie de credit, o instituţie financiară sau
o societate de servicii bancare auxiliare;
b) o societate de asigurare, o societate de reasigurare
sau un holding de asigurare;
c) o firma de investiţii sau o instituţie financiară în
sensul art. 4 alin. (1) pct. 1 din Directiva 2004/39/CE;
d) un holding financiar mixt;
11. rezerva tehnică
brută - rezerva tehnică calculată înainte de
cedările în retrocesiune;
12. rezerva tehnică netă - rezerva tehnică calculată după cedările în retrocesiune."
2. După articolul 9
se introduc trei noi articole, articolele 91-93, cu următorul cuprins:
„Art. 91.
-Autorităţile competente ale statelor membre vor fi consultate de Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor înainte de a emite avizul prealabil, necesar
înregistrării la oficiul registrului comerţului pentru un reasigurator, aflat
în una dintre următoarele situaţii:
a) este o filială a unui asigurător/reasigurator
autorizat într-un alt stat membru;
b) este o filială a unei
societăţi de asigurare mamă a unui asigurător/reasigurator autorizat într-un
alt stat membru;
c) este controlat de aceeaşi persoană, fizică sau
juridică, de care este controlat un asigurător sau reasigurator în respectivul
stat membru.
Art. 92. -
Autorităţile competente care supraveghează instituţiile de credit sau
societăţile de servicii şi investiţii financiare dintr-un stat membru vor fi
consultate de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor înainte de a emite o
autorizaţie de funcţionare pentru un asigurător/reasigurator.
Art. 93. - Comisia
de Supraveghere a Asigurărilor va putea solicita autorităţilor competente în
cauză orice informaţii considerate relevante despre acţionariatul unui reasigurator
sau despre reputaţia şi experienţa persoanelor semnificative ale acestuia, atât
în vederea emiterii unei autorizaţii de funcţionare, cât şi în ceea ce priveşte
evaluarea permanentă a modului de desfăşurare a activităţii acelui
reasigurator, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare."
3. După articolul 19
se introduc patru noi articole, articolele 191-194, cu următorul cuprins:
„Art. 191. - (1)
Reasiguratorul trebuie să îşi conducă activitatea conform practicilor în
reasigurări şi să prevadă:
a) organizarea şi desfăşurarea
activităţii cu prudenţă şi profesionalism, în concordanţă cu natura şi mărimea
activităţii prestate;
b) încadrarea unui număr
suficient de persoane care îndeplinesc condiţiile de calificare, pregătire şi
de competenţă profesională.
(2) Reasiguratorul trebuie sa elaboreze:
a) propriile condiţii de
reasigurare, cu respectarea prevederilor legale referitoare la contractul de
reasigurare;
b) propriile clauze de
reasigurare, care pot modifica condiţiile de reasigurare, în funcţie de
opţiunea proprie sau de cea a reasiguratului;
c) propriile criterii de stabilire a primelor de
reasigurare;
d) propriile reglementări şi
instrucţiuni de constatare şi lichidare a daunelor, în strictă concordanţă cu
prevederile cuprinse în condiţiile şi în clauzele de reasigurare;
e) reglementări interne privind
constituirea şi menţinerea rezervelor tehnice, în funcţie de propriul sistem de
evidenţă operativă.
(3) Reasiguratorul are obligaţia:
a) să conducă evidenţa contabilă şi operativă, care să
permită:
- întocmirea rapoartelor cerute de Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor;
- analiza rezultatelor tehnice pe clase de asigurări,
în scopul de a stabili dacă activitatea sa în ansamblu este rentabilă;
b) să supravegheze activitatea
personalului propriu, a unităţilor din subordine şi a agenţilor şi să instituie
proceduri antifraudă, astfel încât să nu fie periclitată activitatea de
reasigurare desfăşurată;
c) să îşi organizeze procedurile
de control intern;
d) să transmită bugetul de venituri şi cheltuieli în
fiecare an, în termen de 10 zile calendaristice de la data aprobării acestuia;
orice rectificare a acestuia va fi transmisă Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor în acelaşi termen;
e) să îşi organizeze un sistem
intern de management al riscului;
f) reasiguratorii cu activitate
compozită au obligaţia să organizeze şi să conducă evidenţa contabilă separat
pentru cele două activităţi de reasigurare;
g) să instituie proceduri şi să
întreprindă măsuri de pregătire a personalului propriu pentru respectarea
legislaţiei în vigoare, emisă de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor,
privind combaterea terorismului şi prevenirea spălării banilor prin intermediul
activităţii de reasigurare;
h) să întocmească şi să prezinte situaţii financiare
individuale şi, după caz, consolidate, în conformitate cu reglementările
contabile aplicabile;
i) să transmită orice alte raportări financiare, precum
şi alte rapoarte, situaţii sau analize solicitate de Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor, avize sau decizii;
j) să ţină un registru special al activelor admise să
acopere rezervele tehnice constituite pentru reasigurări generale şi un
registru special al activelor admise să acopere rezervele tehnice constituite
pentru reasigurările de viaţă;
k) să instituie proceduri de avizare, constatare şi
soluţionare a daunelor;
l) să instituie proceduri de
primire şi soluţionare a reclamaţiilor, inclusiv pe cale amiabilă, să deschidă
şi să menţină un registru de reclamaţii şi sesizări şi să trimită raportări
către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor;
m) să asigure auditarea situaţiilor financiare anuale
şi, după caz, consolidate, de către un auditor financiar persoană juridică,
autorizat de Camera Auditorilor Financiari din România, aprobat de Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor. Din echipa desemnată de auditor cel puţin o
persoană trebuie să deţină calitatea de actuar sau să dovedească această
calificare prin acte oficiale emise de autorităţi sau asociaţii profesionale
din alte state.
n) să publice anual un raport;
o) să prezinte direcţiilor de specialitate şi echipelor
de control ale Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor toate raportările,
documentele, situaţiile şi informaţiile solicitate de
acestea.
Art. 192. - (1)
Auditorul financiar va întocmi un raport anual, însoţit de opinia sa, din care
să rezulte dacă situaţiile financiare prezintă o imagine fidelă a poziţiei
financiare, a performanţei financiare, a fluxurilor de trezorerie şi a
celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată, conform
standardelor profesionale publicate de Camera Auditorilor Financiari din
România.
(2) De asemenea, auditorul
financiar va analiza practicile şi procedurile controlului şi auditului intern
şi, dacă consideră că acestea nu sunt corespunzătoare, va face recomandări
reasiguratorului pentru remedierea lor şi va furniza, la solicitarea Comisiei
de Supraveghere a Asigurărilor, orice detalii, clarificări, explicaţii
referitoare la datele cuprinse în situaţiile financiare ale reasiguratorului.
(3) Auditorul financiar al unui
reasigurator trebuie să informeze Comisia de Supraveghere a Asigurărilor de
îndată ce în exercitarea atribuţiilor sale a luat cunoştinţă despre orice act
sau fapt în legătură cu reasiguratorul ori cu entităţile care intră în
perimetrul de consolidare, care:
a) constituie o încălcare a reglementărilor ori a
actelor emise în aplicarea acesteia, prin care sunt stabilite condiţiile de
autorizare şi de desfăşurare a activităţii
reasiguratorului;
b) este de natură să afecteze
situaţia patrimonială a reasiguratorului sau buna sa funcţionare;
c) poate conduce la un refuz
din partea auditorului de a-şi exprima opinia asupra situaţiilor financiare ale
reasiguratorului sau la exprimarea de către acesta a unei opinii cu rezerve.
(4) Transmiterea către Comisia
de Supraveghere a Asigurărilor a informaţiilor prevăzute la alin. (3) nu
constituie o încălcare a niciunei restricţii privind divulgarea de informaţii
şi nu va atrage niciun fel de răspundere asupra persoanei în cauză.
(5) Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor informează Camera Auditorilor Financiari din România privind orice
încălcare a prevederilor alin. (1)-(3), în vederea luării de către aceasta a
măsurilor necesare pentru remedierea acestor încălcări.
Art. 193. - (1)
Reasiguratorul care exercită o activitate de reasigurări generale are obligaţia
să constituie şi să menţină următoarele rezerve tehnice:
a) rezerva de prime - se
calculează lunar prin însumarea cotelor-părţi din primele brute subscrise,
aferente perioadelor neexpirate ale contractelor de reasigurare, astfel încât
diferenţa dintre volumul primelor brute subscrise şi această rezervă să
reflecte primele brute alocate părţii din riscurile expirate la data
calculării;
b) rezerva de daune - se
creează şi se actualizează lunar, în baza estimărilor pentru avizările de daune
primite de reasigurator, astfel încât fondul creat să fie suficient pentru
acoperirea plăţii acestor daune;
c) rezerva de daune neavizate - se creează şi se
ajustează cel puţin la încheierea exerciţiului financiar, dacă reglementările
interne ale reasiguratorului nu prevăd altfel, în baza estimărilor acestuia, a
datelor statistice sau a calculelor actuariale, pentru daunele întâmplate, dar
neavizate;
d) rezerva de catastrofă - se
creează prin aplicarea lunară a unui procent de minimum 5% asupra volumului de
prime brute subscrise, aferente contractelor care acoperă riscuri catastrofale,
până când fondul de rezervă atinge cel puţin nivelul reţinerii proprii sau 10%
din acumularea răspunderilor asumate prin contractele ce acoperă riscuri
catastrofale; această rezervă este destinată acoperirii despăgubirilor aferente daunelor de
natură catastrofală;
e) rezerva pentru riscuri neexpirate - se calculează pe
baza estimării daunelor ce vor apărea după închiderea exerciţiului financiar,
aferente contractelor de reasigurare încheiate înainte de acea dată, în măsura
în care valoarea estimată a acestora depăşeşte suma dintre rezerva de prime şi
primele care urmează să se mai încaseze la aceste
contracte;
f) rezerva de egalizare - se
creează în anii cu rezultate tehnice favorabile pentru constituirea surselor de
acoperire a daunelor în anii în care rezultatele tehnice vor fi nefavorabile.
(2) In calculul rezervelor prevăzute la alin. (1) lit.
b)-f) se includ sumele estimate pentru daune şi costurile de lichidare a
acestora, după deducerea părţii ce urmează să fie recuperată de la
reasiguratori.
(3) Reasiguratorul care exercită o activitate de
reasigurări de viaţă are obligaţia să constituie şi să menţină rezerve tehnice,
inclusiv rezerve matematice, pentru fondul reasigurărilor de viaţă.
(4) Mărimea rezervelor tehnice,
constituite şi menţinute conform alin. (1) şi (3), nu poate fi mai mică decât
mărimea obţinută prin calculul acestor rezerve.
(5) Sumele transferate
rezervelor tehnice constituite şi menţinute în condiţiile acestui articol
reprezintă obligaţii ale reasiguratorului şi se deduc din veniturile acestuia,
pentru determinarea profitului.
(6) In cazurile în care contractul
de reasigurare prevede încasarea primelor şi plata despăgubirilor în valută,
rezervele tehnice aferente se pot constitui şi menţine în valută.
Art. 194. - (1) Un reasigurator poate
realiza, pe baza unui acord, un transfer de portofoliu, prin care o parte sau întreaga activitate este transferată altui reasigurator.
(2) Transferul de portofoliu menţionat la alin. (1) va
cuprinde transferul de datorii, drepturi, obligaţii sau proprietăţi.
(3) Transferul de portofoliu nu este valabil fără
aprobarea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
(4) Aprobarea transferului de portofoliu se solicită Comisiei
de Supraveghere a Asigurărilor şi în cazul în care reasiguratorul fuzionează,
se divizează, intră în procedura de redresare financiară, reorganizare sau
lichidare, după caz."
4. Articolul 20 se
abrogă.
5. Articolul 43 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 43. - Prezentele norme transpun prevederile art.
2-4, 6-8, 11, 14, 17, 18, 28, 31, 34, 35-41, 45, 57, 59 ale Directivei
2005/68/CE din 16 noiembrie 2005 privind reasigurarea
şi de modificare a Directivelor 73/239/CEE şi 92/49/CEE ale Consiliului, precum
şi a Directivelor 98/78/CE şi 2002/83/CE."
Art. II. - Direcţiile de
specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor vor asigura
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin, în conformitate cu
atribuţiile specifice fiecăreia.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu