Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 6 din 10 iunie 2008

privind modificarea si completarea anexei la Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 5/2008 pentru punerea in aplicare a Normelor privind autorizarea si supravegherea reasiguratorilor

ACT EMIS DE: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 436 din 11 iunie 2008



In temeiul prevederilor art. 4 alin. (27), ale art. 5 lit. b), b1)şi d) şi ale art. 8 alin. (1) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,

potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din data de 10 iunie 2008, prin care s-a adoptat modificarea şi completarea anexei la Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 5/2008 pentru punerea în aplicare a Normelor privind autorizarea şi supravegherea reasiguratorilor,

preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite următorul ordin:

Art. I. - Anexa la Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 5/2008 pentru punerea în aplicare a Normelor privind autorizarea şi supravegherea reasiguratorilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 351 din 7 mai 2008, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. După articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 11, cu următorul cuprins:

„Art. 11. -In înţelesul prezentei norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

1. reasigurare - operaţiunea care constă în preluarea riscurilor cedate de un asigurător/reasigurator;

2. reasigurator- persoana juridică autorizată de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor sau de autoritatea competentă a statului membru de origine, care desfăşoară exclusiv activitate de reasigurare şi/sau operaţiuni legate de aceasta;

3. reasigurator din stat terţ - societatea autorizată şi supravegheată într-un stat terţ a cărui legislaţie în domeniul asigurărilor are prevederi echivalente legislaţiei statelor membre;

4. reasigurator captiv - un reasigurator deţinut fie de o societate financiară, alta decât un asigurător sau un reasigurator sau un grup de societăţi de asigurare sau de reasigurare, fie de o societate nefinanciară, al cărui obiect de activitate este activitatea de reasigurare, care acoperă exclusiv riscurile entităţii sau ale entităţilor de care aparţine sau ale uneia sau mai multor entităţi din grupul din care face parte;

5. vehicul investiţional de reasigurare - societatea pe acţiuni sau societatea civilă, alta decât o societate de asigurare sau de reasigurare existentă, care:

a) preia riscurile transferate de un asigurător sau de un reasigurator în baza unui contract de reasigurare;

b) îşi finanţează integral expunerea la aceste riscuri, prin emisiunea unor instrumente financiare sau printr-un alt mecanism de finanţare, drepturile de rambursare ale investitorilor în astfel de instrumente sau mecanisme de finanţare fiind plătite numai după îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din contractul de reasigurare;

6. reasigurare finită - reasigurarea în cadrul căreia pierderea potenţială maximă, exprimată ca risc economic maxim cedat, ce decurge dintr-un transfer semnificativ al riscului de subscriere şi al riscului de sincronizare, este mai mare decât prima de reasigurare aferentă întregului contract, cu un cuantum limitat, dar semnificativ, luând în considerare cel puţin una dintre următoarele caracteristici:

a) valoarea în timp a banilor cuveniţi pentru serviciile prestate este efectivă şi explicit definită;

b) prevederile contractuale echilibrează în timp balanţa economică a relaţiilor dintre părţi, astfel încât transferul riscului să atingă nivelul stabilit;

7. stat membru gazdă - statul membru în care reasiguratorul are o sucursală sau în care furnizează servicii;

8. holding de asigurare - o societate-mamă a cărei activitate principală constă în achiziţionarea şi deţinerea de participaţii în filiale, atunci când aceste filiale sunt societăţi de asigurare sau de reasigurare sau societăţi de asigurare sau de reasigurare din state terţe, cel puţin una dintre aceste filiale fiind o societate de asigurare sau de reasigurare, şi care nu este un holding financiar mixt;

9. holding mixt de asigurare - o societate-mamă, alta decât o societate de asigurare sau de reasigurare, decât o societate de asigurare sau de reasigurare dintr-o ţară terţă, decât un holding de asigurare sau un holding financiar mixt, care numără printre filialele sale cel puţin o societate de asigurare sau de reasigurare;

10. societate financiară - una dintre următoarele entităţi:

a) o instituţie de credit, o instituţie financiară sau o societate de servicii bancare auxiliare;

b) o societate de asigurare, o societate de reasigurare sau un holding de asigurare;

c) o firma de investiţii sau o instituţie financiară în sensul art. 4 alin. (1) pct. 1 din Directiva 2004/39/CE;

d) un holding financiar mixt;

11. rezerva tehnică brută - rezerva tehnică calculată înainte de cedările în retrocesiune;

12. rezerva tehnică netă - rezerva tehnică calculată după cedările în retrocesiune."

2. După articolul 9 se introduc trei noi articole, articolele 91-93, cu următorul cuprins:

„Art. 91. -Autorităţile competente ale statelor membre vor fi consultate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor înainte de a emite avizul prealabil, necesar înregistrării la oficiul registrului comerţului pentru un reasigurator, aflat în una dintre următoarele situaţii:

a) este o filială a unui asigurător/reasigurator autorizat într-un alt stat membru;

b) este o filială a unei societăţi de asigurare mamă a unui asigurător/reasigurator autorizat într-un alt stat membru;

c) este controlat de aceeaşi persoană, fizică sau juridică, de care este controlat un asigurător sau reasigurator în respectivul stat membru.

Art. 92. - Autorităţile competente care supraveghează instituţiile de credit sau societăţile de servicii şi investiţii financiare dintr-un stat membru vor fi consultate de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor înainte de a emite o autorizaţie de funcţionare pentru un asigurător/reasigurator.

Art. 93. - Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va putea solicita autorităţilor competente în cauză orice informaţii considerate relevante despre acţionariatul unui reasigurator sau despre reputaţia şi experienţa persoanelor semnificative ale acestuia, atât în vederea emiterii unei autorizaţii de funcţionare, cât şi în ceea ce priveşte evaluarea permanentă a modului de desfăşurare a activităţii acelui reasigurator, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare."

3. După articolul 19 se introduc patru noi articole, articolele 191-194, cu următorul cuprins:

„Art. 191. - (1) Reasiguratorul trebuie să îşi conducă activitatea conform practicilor în reasigurări şi să prevadă:

a) organizarea şi desfăşurarea activităţii cu prudenţă şi profesionalism, în concordanţă cu natura şi mărimea activităţii prestate;

b) încadrarea unui număr suficient de persoane care îndeplinesc condiţiile de calificare, pregătire şi de competenţă profesională.

(2) Reasiguratorul trebuie sa elaboreze:

a) propriile condiţii de reasigurare, cu respectarea prevederilor legale referitoare la contractul de reasigurare;

b) propriile clauze de reasigurare, care pot modifica condiţiile de reasigurare, în funcţie de opţiunea proprie sau de cea a reasiguratului;

c) propriile criterii de stabilire a primelor de reasigurare;

d) propriile reglementări şi instrucţiuni de constatare şi lichidare a daunelor, în strictă concordanţă cu prevederile cuprinse în condiţiile şi în clauzele de reasigurare;

e) reglementări interne privind constituirea şi menţinerea rezervelor tehnice, în funcţie de propriul sistem de evidenţă operativă.

(3) Reasiguratorul are obligaţia:

a) să conducă evidenţa contabilă şi operativă, care să permită:

- întocmirea rapoartelor cerute de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor;

- analiza rezultatelor tehnice pe clase de asigurări, în scopul de a stabili dacă activitatea sa în ansamblu este rentabilă;

b) să supravegheze activitatea personalului propriu, a unităţilor din subordine şi a agenţilor şi să instituie proceduri antifraudă, astfel încât să nu fie periclitată activitatea de reasigurare desfăşurată;

c) să îşi organizeze procedurile de control intern;

d) să transmită bugetul de venituri şi cheltuieli în fiecare an, în termen de 10 zile calendaristice de la data aprobării acestuia; orice rectificare a acestuia va fi transmisă Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor în acelaşi termen;

e) să îşi organizeze un sistem intern de management al riscului;

f) reasiguratorii cu activitate compozită au obligaţia să organizeze şi să conducă evidenţa contabilă separat pentru cele două activităţi de reasigurare;

g) să instituie proceduri şi să întreprindă măsuri de pregătire a personalului propriu pentru respectarea legislaţiei în vigoare, emisă de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, privind combaterea terorismului şi prevenirea spălării banilor prin intermediul activităţii de reasigurare;

h) să întocmească şi să prezinte situaţii financiare individuale şi, după caz, consolidate, în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;

i) să transmită orice alte raportări financiare, precum şi alte rapoarte, situaţii sau analize solicitate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, avize sau decizii;

j) să ţină un registru special al activelor admise să acopere rezervele tehnice constituite pentru reasigurări generale şi un registru special al activelor admise să acopere rezervele tehnice constituite pentru reasigurările de viaţă;

k) să instituie proceduri de avizare, constatare şi soluţionare a daunelor;

l) să instituie proceduri de primire şi soluţionare a reclamaţiilor, inclusiv pe cale amiabilă, să deschidă şi să menţină un registru de reclamaţii şi sesizări şi să trimită raportări către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor;

m) să asigure auditarea situaţiilor financiare anuale şi, după caz, consolidate, de către un auditor financiar persoană juridică, autorizat de Camera Auditorilor Financiari din România, aprobat de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor. Din echipa desemnată de auditor cel puţin o persoană trebuie să deţină calitatea de actuar sau să dovedească această calificare prin acte oficiale emise de autorităţi sau asociaţii profesionale din alte state.

n) să publice anual un raport;

o) să prezinte direcţiilor de specialitate şi echipelor de control ale Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor toate raportările, documentele, situaţiile şi informaţiile solicitate de acestea.

Art. 192. - (1) Auditorul financiar va întocmi un raport anual, însoţit de opinia sa, din care să rezulte dacă situaţiile financiare prezintă o imagine fidelă a poziţiei financiare, a performanţei financiare, a fluxurilor de trezorerie şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată, conform standardelor profesionale publicate de Camera Auditorilor Financiari din România.

(2) De asemenea, auditorul financiar va analiza practicile şi procedurile controlului şi auditului intern şi, dacă consideră că acestea nu sunt corespunzătoare, va face recomandări reasiguratorului pentru remedierea lor şi va furniza, la solicitarea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, orice detalii, clarificări, explicaţii referitoare la datele cuprinse în situaţiile financiare ale reasiguratorului.

(3) Auditorul financiar al unui reasigurator trebuie să informeze Comisia de Supraveghere a Asigurărilor de îndată ce în exercitarea atribuţiilor sale a luat cunoştinţă despre orice act sau fapt în legătură cu reasiguratorul ori cu entităţile care intră în perimetrul de consolidare, care:

a) constituie o încălcare a reglementărilor ori a actelor emise în aplicarea acesteia, prin care sunt stabilite condiţiile de autorizare şi de desfăşurare a activităţii reasiguratorului;

b) este de natură să afecteze situaţia patrimonială a reasiguratorului sau buna sa funcţionare;

c) poate conduce la un refuz din partea auditorului de a-şi exprima opinia asupra situaţiilor financiare ale reasiguratorului sau la exprimarea de către acesta a unei opinii cu rezerve.

(4) Transmiterea către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor a informaţiilor prevăzute la alin. (3) nu constituie o încălcare a niciunei restricţii privind divulgarea de informaţii şi nu va atrage niciun fel de răspundere asupra persoanei în cauză.

(5) Comisia de Supraveghere a Asigurărilor informează Camera Auditorilor Financiari din România privind orice încălcare a prevederilor alin. (1)-(3), în vederea luării de către aceasta a măsurilor necesare pentru remedierea acestor încălcări.

Art. 193. - (1) Reasiguratorul care exercită o activitate de reasigurări generale are obligaţia să constituie şi să menţină următoarele rezerve tehnice:

a) rezerva de prime - se calculează lunar prin însumarea cotelor-părţi din primele brute subscrise, aferente perioadelor neexpirate ale contractelor de reasigurare, astfel încât diferenţa dintre volumul primelor brute subscrise şi această rezervă să reflecte primele brute alocate părţii din riscurile expirate la data calculării;

b) rezerva de daune - se creează şi se actualizează lunar, în baza estimărilor pentru avizările de daune primite de reasigurator, astfel încât fondul creat să fie suficient pentru acoperirea plăţii acestor daune;

c) rezerva de daune neavizate - se creează şi se ajustează cel puţin la încheierea exerciţiului financiar, dacă reglementările interne ale reasiguratorului nu prevăd altfel, în baza estimărilor acestuia, a datelor statistice sau a calculelor actuariale, pentru daunele întâmplate, dar neavizate;

d) rezerva de catastrofă - se creează prin aplicarea lunară a unui procent de minimum 5% asupra volumului de prime brute subscrise, aferente contractelor care acoperă riscuri catastrofale, până când fondul de rezervă atinge cel puţin nivelul reţinerii proprii sau 10% din acumularea răspunderilor asumate prin contractele ce acoperă riscuri catastrofale; această rezervă este destinată acoperirii despăgubirilor aferente daunelor de natură catastrofală;

e) rezerva pentru riscuri neexpirate - se calculează pe baza estimării daunelor ce vor apărea după închiderea exerciţiului financiar, aferente contractelor de reasigurare încheiate înainte de acea dată, în măsura în care valoarea estimată a acestora depăşeşte suma dintre rezerva de prime şi primele care urmează să se mai încaseze la aceste contracte;

f) rezerva de egalizare - se creează în anii cu rezultate tehnice favorabile pentru constituirea surselor de acoperire a daunelor în anii în care rezultatele tehnice vor fi nefavorabile.

(2) In calculul rezervelor prevăzute la alin. (1) lit. b)-f) se includ sumele estimate pentru daune şi costurile de lichidare a acestora, după deducerea părţii ce urmează să fie recuperată de la reasiguratori.

(3) Reasiguratorul care exercită o activitate de reasigurări de viaţă are obligaţia să constituie şi să menţină rezerve tehnice, inclusiv rezerve matematice, pentru fondul reasigurărilor de viaţă.

(4) Mărimea rezervelor tehnice, constituite şi menţinute conform alin. (1) şi (3), nu poate fi mai mică decât mărimea obţinută prin calculul acestor rezerve.

(5) Sumele transferate rezervelor tehnice constituite şi menţinute în condiţiile acestui articol reprezintă obligaţii ale reasiguratorului şi se deduc din veniturile acestuia, pentru determinarea profitului.

(6) In cazurile în care contractul de reasigurare prevede încasarea primelor şi plata despăgubirilor în valută, rezervele tehnice aferente se pot constitui şi menţine în valută.

Art. 194. - (1) Un reasigurator poate realiza, pe baza unui acord, un transfer de portofoliu, prin care o parte sau întreaga activitate este transferată altui reasigurator.

(2) Transferul de portofoliu menţionat la alin. (1) va cuprinde transferul de datorii, drepturi, obligaţii sau proprietăţi.

(3) Transferul de portofoliu nu este valabil fără aprobarea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.

(4) Aprobarea transferului de portofoliu se solicită Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor şi în cazul în care reasiguratorul fuzionează, se divizează, intră în procedura de redresare financiară, reorganizare sau lichidare, după caz."

4. Articolul 20 se abrogă.

5. Articolul 43 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 43. - Prezentele norme transpun prevederile art. 2-4, 6-8, 11, 14, 17, 18, 28, 31, 34, 35-41, 45, 57, 59 ale Directivei 2005/68/CE din 16 noiembrie 2005 privind reasigurarea şi de modificare a Directivelor 73/239/CEE şi 92/49/CEE ale Consiliului, precum şi a Directivelor 98/78/CE şi 2002/83/CE."

Art. II. - Direcţiile de specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor vor asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin, în conformitate cu atribuţiile specifice fiecăreia.

Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,

Angela Toncescu


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 6/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 6 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu