ORDIN Nr. 627
din 12 iulie 2010
pentru aprobarea
Metodologiei de control privind modul de eliberare a certificatelor de concediu
medical în conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind
concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 512 din 22 iulie 2010
Având în vedere:
- art. 281 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare;
- art. 18 pct. 10 din Statutul Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârii Guvernului nr. 972/2006, cu
modificările şi completările ulterioare;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005
privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi
completările ulterioare;
- art. 81 alin. (9) din Normele de aplicare a
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile
şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul
ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 60/32/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
- Referatul de aprobare al Direcţiei monitorizare şi
corp control nr. MC 603/9.07.2010, în temeiul:
- art. 281 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi
al art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările
ulterioare,
preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de control privind
modul de eliberare a certificatelor de concediu medical în condiţiile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi
indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Structurile de specialitate din cadrul Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate şi din cadrul caselor de asigurări de
sănătate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Dr. Nicolae Lucian
Dută
ANEXA
METODOLOGIE DE CONTROL
privind modul de eliberare a certificatelor de
concediu medical în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005
privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate
A. Efectuarea controlului la sesizarea casei de
asigurări de sănătate de către plătitorii de indemnizaţii de asigurări sociale
de sănătate
1. Plătitorii de indemnizaţii prevăzuţi la art. 36
alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile
şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
pot sesiza casa de asigurări de sănătate referitor la eliberarea certificatelor
de concediu medical numai pentru angajaţii sau asiguraţii proprii.
2.1. Sesizarea se adresează casei de asigurări de
sănătate cu care medicul are încheiată convenţie pentru eliberarea
certificatelor de concediu medical şi va cuprinde obligatoriu: denumirea
angajatorului, datele de identificare ale acestuia, descrierea punctuală a
cazurilor, copie a certificatelor de concediu medical care urmează a fi
controlate, istoricul acordării de concedii medicale angajatului în cauză,
menţionarea realizării stagiului de cotizare.
2.2. Sesizările anonime sau cele care nu cuprind
datele şi documentele precizate la pct. 2.1 nu se iau în considerare şi se
clasează.
3. Organele de control sunt formate, după caz, din
personal din cadrul serviciilor specializate din structura CNAS, respectiv a
caselor de asigurări de sănătate. In cazuri justificate, CNAS, respectiv casele
de asigurări de sănătate, cooptează, după caz, reprezentanţi ai Ministerului
Sănătăţii sau ai direcţiilor de sănătate publică şi ai direcţiilor medicale ori
ai structurilor similare din ministerele şi instituţiile din administraţia
publică centrală cu reţea sanitară proprie, precum şi medici experţi ai
asigurărilor sociale.
4. Controlul la medicul care a încheiat convenţia cu
casa de asigurări de sănătate şi care a eliberat certificatele de concediu
medical care fac obiectul sesizării constă în verificarea unor documente, date,
informaţii şi are ca scop identificarea cel puţin a următoarelor elemente
principale:
a) existenţa şi valabilitatea convenţiei de eliberare
de certificate de concediu medical;
b) documentul de achiziţionare a carnetelor de
certificate de concediu medical, dovada modului de gestionare şi evidenţă a
acestora; pentru unităţile sanitare care au mai mulţi medici angajaţi, dovada
pentru distribuirea şi arhivarea certificatelor se face prin prezentarea
tabelului centralizator nominal care conţine următoarele rubrici obligatorii:
numele medicului, data repartizării carnetului/carnetelor; seria şi numărul
carnetului/carnetelor repartizate, semnătura de primire, parafa medicului;
c) existenţa adeverinţei de la plătitor în care să se
menţioneze numărul de zile de incapacitate temporară de muncă avute în ultimele
12 luni, în baza căreia se poate elibera certificatul medical, cu excepţia
urgenţelor medico-chirurgicale sau a bolilor infectocontagioase din grupa A;
d) înregistrările primare şi concordanţa dintre:
(i) datele menţionate în fila de certificat medical
supusă verificării şi consemnările din registrul de consultaţii, respectiv fişa
medicală/fişa de observaţie clinică generală, implicit cu conţinutul din
documentele-anexă care susţin diagnosticul;
(ii) recomandările medicului înregistrate în documentele
medico-legale, cu privire la perioada de concediu, datele la care pacientul
trebuie să revină la control, recomandările de tratament pe care trebuie să le
urmeze, precum şi alte indicaţii care ţin de programul de recuperare, după caz;
(iii) data acordării certificatului de concediu medical şi data eliberării
acestuia, cu respectarea prevederilor legale în vigoare; (iv) numărul de zile
de concediu medical acordate de medicii curanţi cu respectarea prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
şi a normelor de aplicarea a acesteia;
e) declaraţia pe proprie răspundere a asiguratului
potrivit art. 81 alin. (2) din Normele de aplicare a prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de
asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi
al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 60/32/2006, cu modificările
şi completările ulterioare;
f) recomandările comunicate de medic bolnavului şi
consemnate în documentele medicale (fişa de consultaţie, foaie de observaţie,
biletul de externare, scrisoare medicală etc), precum şi în declaraţia
asiguratului la rubrica „Observaţiile medicului prescriptor", cu privire
la recomandările legate de procesul de recuperare şi dacă este necesară
efectuarea de tratamente de specialitate, investigaţii paraclinice şi/sau alte
proceduri medicale.
5. In urma verificărilor, organul de control va întocmi
proces-verbal de constatare sau notă de constatare, după caz, după
formularele-model prevăzute în anexele nr. 5 şi 6 la Normele metodologice
privind activitatea structurilor de control din cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate nr. 178/2008.
6. In cazul constatării de către organele de control a
nerespectării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, vor fi sesizate comisiile de disciplină din cadrul
colegiului medicilor de la nivelul fiecărui judeţ, respectiv din cadrul
Colegiului Medicilor Bucureşti sau, după caz, din cadrul Colegiului Medicilor
Dentişti din România, pe domeniul de competenţă, precum şi unităţile cu care
medicii se află în relaţii contractuale, pentru luarea măsurilor legale ce se
impun.
7.1. In situaţia în care în urma controlului se
constată eliberarea certificatelor de concediu medical cu nerespectarea
prevederilor legale în vigoare, organele de control vor aplica sancţiunea
prevăzută la art. 48 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
7.2. Stabilirea şi sancţionarea contravenţiei
prevăzute la art. 47 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, se completează cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
şi completările ulterioare.
7.3. In aplicarea prevederilor art. 47 alin. (3) şi ale
art. 48 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, se utilizează formularul-model prevăzut în anexa
nr. 7 la Normele metodologice, aprobate prin Ordinul preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 178/2008.
7.4. Procesul-verbal prevăzut la pct. 7.3 se încheie
la data efectuării controlului.
B. Efectuarea controlului prin sondaj la iniţiativa
autorităţilor abilitate să realizeze controlul la medicul care eliberează
certificate de concediu medical se realizează cu respectarea prevederilor lit.
A pct. 3-7.4.