ORDIN Nr. 65
din 17 martie 2010
pentru aprobarea regulilor
privind organizarea sistemului de inspectie si certificare, de aprobare a
organismelor de inspectie si certificare si de supraveghere a activitatii
organismelor de control
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 199 din 30 martie 2010
Văzând Referatul de aprobare al Direcţiei
generale politici agricole nr. 85.183 din 11 martie 2010,
în baza prevederilor art. 2 alin. (4) lit. d) şi
e) şi ale art. 8 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare
ecologice, aprobată prin Legea nr. 38/2001, cu modificările şi
completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr.
834/2007 al Consiliului din 28 iunie 2007 privind producţia ecologică
şi etichetarea produselor ecologice, precum şi de abrogare a
Regulamentului (CEE) nr. 2.092/91,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 25/2010
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale,
ministrul agriculturii şi dezvoltării
rurale emite prezentul ordin.
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. - (1) In conformitate cu prevederile
art. 27 şi ale art. 28 din Regulamentul (CE) nr. 834/2007 al Consiliului
din 28 iunie 2007 privind producţia ecologică şi etichetarea
produselor ecologice, precum şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr.
2.092/91, denumit în continuare R (CE) nr. 834/2007, operatorii care
produc, procesează, depozitează, comercializează şi/sau
importă dintr-o ţară terţă produse agroalimentare
certificate şi/sau în conversie ecologice, înainte de a le introduce pe
piaţă trebuie să îşi supună activitatea
unităţii/fermei de producţie sistemului de inspecţie
şi certificare.
(2) Inspecţia operatorilor şi certificarea
produselor agroalimentare ecologice se fac în România de către organisme
de inspecţie şi certificare, persoane juridice din sectorul public
sau privat, acreditate pentru domeniul certificare produs de către
organismul naţional de acreditare din România sau de alt organism de
acreditare echivalent din Uniunea Europeană, semnatare ale acordului de
recunoaştere multilaterală a acreditării europene, denumit în
continuare acordul EA-MLA, şi aprobate de Ministerul Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale, în conformitate cu prevederile prezentului
ordin.
(3) Aprobarea, controlul şi supravegherea
activităţii organismelor de inspecţie şi certificare se fac
de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în
conformitate cu prevederile art. 2 alin. (4) lit. d) şi e) şi ale
art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice, aprobată prin Legea
nr. 38/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Condiţiile de aprobare a organismelor de
inspecţie şi certificare
Art. 2. - (1) Organismele candidate la aprobare ca
organisme de inspecţie şi certificare în agricultura ecologică
trebuie să îndeplinească cumulativ cerinţele prevăzute la
art. 27 din R (CE) nr. 834/2007 şi cerinţele următoare:
a) să fie persoane juridice cu sediul în România,
înregistrate conform legislaţiei în vigoare la Oficiul Naţional al
Registrului Comerţului;
b) să nominalizeze o persoană
responsabilă de ansamblul activităţilor de inspecţie
şi certificare, angajată cu contract individual de muncă sau
contract de colaborare;
c) să dispună de un număr suficient de
personal calificat pentru efectuarea inspecţiei;
d) să fie independente de toate părţile
implicate, imparţiale şi integre; organismul de inspecţie
şi certificare şi personalul său nu trebuie să fie supuse
niciunei presiuni comerciale sau financiare care ar putea să le
influenţeze deciziile;
e) să demonstreze că întreprind toate
demersurile necesare în vederea obţinerii certificatului de acreditare,
pentru domeniul certificare produs, conform normei europene EN 45011:2001,
ediţia a II-a, sau ghidului ISO 65, eliberat de organismul naţional
de acreditare din România sau de un organism de acreditare echivalent din
Uniunea Europeană, semnatare ale acordului EA-MLA.
(2) Persoana responsabilă de ansamblul
activităţilor de inspecţie şi certificare trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii:
a) să aibă pregătire
corespunzătoare, respectiv studii superioare de specialitate în
agricultură, horticultura, zootehnie, medicină veterinară,
ecologie sau industrie alimentară;
b) să aibă un nivel ridicat de
cunoştinţe teoretice şi practice privind modul de producţie
ecologică, în conformitate cu legislaţia naţională şi
comunitară din domeniu.
Art. 3. - (1) In vederea aprobării, organismul
candidat va depune la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
următoarele documente:
a) cererea pentru obţinerea aprobării în
vederea inspecţiei şi certificării produselor agroalimentare din
sectorul de agricultură ecologică, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 1;
b) copia certificatului de înmatriculare eliberat de
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului din România, care să
conţină şi codul unic de înregistrare;
c) copie de pe certificatul de acreditare pentru
domeniul certificare produs, conform normei europene EN 45011:2001, ediţia
a II-a, sau ghidului ISO 65 ori, în situaţia în care procedura de
acreditare este în curs de desfăşurare, copie de pe notificarea adresată
de organismul de control şi de pe contractul încheiat în vederea
acreditării, documente eliberate de organismul naţional de acreditare
din România sau de alt organism de acreditare echivalent din Uniunea
Europeană, semnatare ale acordului EA-MLA;
d) actul constitutiv al organismului candidat;
e) o scurtă prezentare a activităţii,
din care să rezulte experienţa în domeniul inspecţiei şi
certificării;
f) procedura standard de control care să
conţină o descriere detaliată a măsurilor şi
cerinţelor de control pe care organismul se angajează să le
impună operatorilor în conformitate cu prevederile titlului 4
„Controale" din Regulamentul (CE) nr. 889/2008 al Comisiei din 5
septembrie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr.
834/2007 al Consiliului privind producţia ecologică şi
etichetarea produselor ecologice în ceea ce priveşte producţia
ecologică, etichetarea şi controlul, denumit în continuare R (CE)
nr. 889/2008;
g) măsurile pe care organismul de inspecţie
şi certificare candidat intenţionează să le aplice atunci
când se identifică nereguli şi/sau încălcări (catalogul de
sancţiuni);
h) o declaraţie scrisă prin care se
angajează să pună la dispoziţia Ministerului Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale, în anumite situaţii, alte documente
şi informaţii cu privire la acreditarea conform normei europene EN
45011:2001, ediţia a II-a, sau ghidului ISO 65;
i) organigrama organismului candidat la aprobare,
însoţită de dosarul personalului angajat, care va cuprinde:
(i) copii de pe diplomele de studii
superioare/postuniversitare de specialitate;
(ii) curriculum vitae;
(iii) copie de pe contractul individual de
muncă/carnetul de muncă/contractul de colaborare;
(iv) copii de pe adeverinţele de formare sau
perfecţionare profesională a inspectorilor care să
dovedească calificarea lor pentru efectuarea inspecţiilor, eliberate
de un organism abilitat în acest scop;
j) angajamentul scris că va respecta
legislaţia comunitară şi naţională din domeniu;
k) angajamentul scris că nu va permite în
activitatea operatorilor utilizarea organismelor modificate genetic sau a
derivatelor acestora.
(2) După analiza documentelor depuse, Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale elaborează un raport de
evaluare, informează în scris organismul candidat cu privire la orice
deficienţă/neconformitate identificată în documentaţie
şi emite o decizie motivată de acordare sau de respingere a
aprobării. Decizia se consemnează în „Registrul de aprobare al
organismelor de inspecţie şi certificare" şi se
comunică în scris organismului candidat, în termen de 30 de zile de la
data înregistrării cererii de aprobare.
(3) In situaţia în care solicitarea este
acceptată, odată cu decizia de aprobare, Ministerul Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale emite organismului certificatul de aprobare, al
cărui model este prevăzut în anexa nr. 2, si atribuie acestuia un
număr de cod, în conformitate cu prevederile art. 27 alin. (10) din R (CE)
nr. 834/2007. In funcţie de solicitarea din cererea menţionată la
art. 3 alin. (1) lit. a), certificatul de aprobare se acordă pentru
domeniile următoare:
a) producţie vegetală, produse vegetale,
animale şi/sau produse animaliere;
b) unităţi de procesare a produselor vegetale
şi animaliere şi a alimentelor compuse din produse vegetale şi
animaliere;
c) importatori şi comercianţi de produse
vegetale, animale, produse animaliere şi alimente;
d) furaje.
(4) Pe tot parcursul procedurii de aprobare se
păstrează confidenţialitatea informaţiilor obţinute,
la toate nivelurile.
(5) Certificatul de aprobare acordat unui organism de
inspecţie şi certificare este valabil 4 ani şi se avizează
anual de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în urma
controlului şi supravegherii activităţii organismului de
inspecţie şi certificare.
(6) Pentru avizarea certificatului de aprobare, în
fiecare an, înainte de 31 ianuarie, organismul de inspecţie şi
certificare transmite Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
cererea pentru avizarea anuală a certificatului de aprobare, al cărui
model este prevăzut în anexa nr. 3, însoţită de următoarele
documente:
a) certificatul de acreditare pentru domeniul
certificare produs, conform normei europene EN 45011:2001, ediţia a II-a,
sau ghidului ISO 65;
b) organigrama sau o listă cu numele şi
funcţiile personalului responsabil pentru executarea inspecţiei
şi certificării;
c) procedurile privind inspecţia şi
certificarea;
d) raportul de evaluare a activităţii
organismului de inspecţie şi certificare, pentru anul anterior,
elaborat de reprezentanţii Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale.
(7) Un certificat de aprobare acordat unui organism de
inspecţie şi certificare poate fi retras sau o cerere de avizare
anuală poate fi respinsă în următoarele cazuri:
a) activitatea sa nu este conformă cu procedura
de control standard;
b) nu a corectat încălcările identificate în
urma controlului efectuat de reprezentanţii Ministerului Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale;
c) nu a permis Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale să îşi desfăşoare activitatea de
control şi supraveghere;
d) nu a reuşit să corecteze folosirea
incorectă a termenului „ecologic" de către operatorii
certificaţi, a trimiterilor incorecte la sistemul de certificare al
organismului de inspecţie şi certificare sau nu au utilizat
corespunzător licenţele, certificatele ori mărcile;
e) este pe cale să renunţe la această
activitate, activitatea sa urmează să fie suspendată sau
organismul de inspecţie şi certificare va fi executat prin ordin
judecătoresc;
f) atunci când, în urma comunicării primite de la
organismul naţional de acreditare din România sau de la alt organism de
acreditare echivalent din Uniunea Europeană, semnatare ale acordului
EA-MLA, se constată că acreditarea organismului a expirat sau a fost
retrasă;
g) în baza deciziei de retragere a acreditării,
dacă organismul naţional de acreditare din România sau alt organism
de acreditare echivalent din Uniunea Europeană semnatare ale acordului
EA-MLA suspendă temporar acreditarea organismului de inspecţie
şi certificare pe o perioadă de timp determinată şi în
această perioadă organismul de inspecţie şi certificare nu
rezolvă neconformităţile care au generat această
suspendare.
(8) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale comunică organismului de inspecţie şi certificare, în
termen de 14 zile, decizia de aprobare/respingere a solicitării de
aprobare sau avizare anuală, cu specificarea motivelor acestei decizii.
(9) Dacă un organism candidat nu este
mulţumit de decizie, acesta depune la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale o contestaţie, în termen de maximum 15 zile de la data
comunicării deciziei, în care vor include şi motivele
contestaţiei.
(10) In termen de 15 zile de la primirea
contestaţiei, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
organizează o întâlnire cu reprezentanţii organismului de
inspecţie şi certificare în scopul analizării contestaţiei
şi menţinerii deciziei iniţiale sau emiterii unei noi decizii.
(11) In situaţia în care un certificat de aprobare
acordat unui organism de inspecţie şi certificare este retras sau o
cerere de avizare anuală este respinsă, Ministerul Agriculturi
şi Dezvoltării Rurale informează operatorii înscrişi la
acest organism cu privire la interzicerea utilizării mărcii de certificare
a acestuia şi a oricărei declaraţii de conformitate cu
legislaţia naţională şi comunitară în domeniu, precum
şi de necesitatea încheierii unui contract cu un alt organism de
inspecţie şi certificare.
(12) Dacă unui organism de inspecţie şi
certificare i-a fost retras certificatul de aprobare, depunerea unei noi
solicitări se face numai după 12 luni de la retragerea acestui
certificat.
(13) In vederea extinderii domeniilor sale de
activitate, organismul de inspecţie şi certificare aprobat transmite
o solicitare la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
însoţită de următoarele documente:
a) cererea pentru extinderea domeniilor de activitate
a organismelor de inspecţie şi certificare din sectorul de
agricultură ecologică, al cărei model este prevăzut în
anexa nr. 4;
b) certificatul de acreditare pentru noul domeniu,
emis de organismul de acreditare, conform normei europene EN 45011:2001,
ediţia a II-a, sau ghidului ISO 65;
c) procedurile de inspecţie şi certificare
necesare pentru noile domenii.
(14) La primirea solicitării, Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale verifică documentele
menţionate la alin. (13) şi aprobă sau respinge această
solicitare în termen de 30 de zile de la depunerea ei.
CAPITOLUL III
Atribuţiile organismelor de inspecţie
şi certificare aprobate
Art. 4. - (1) Organismele de inspecţie şi
certificare aprobate au următoarele atribuţii:
a) să aplice în unităţile/fermele de
producţie care fac obiectul inspecţiei lor minimum cerinţele de
inspecţie prevăzute la titlul 4 „Controale" din R (CE) nr.
889/2008;
b) să execute primul control anunţat într-un
interval de maximum 120 de zile, socotit de la data semnării contractului
de inspecţie şi certificare cu operatorul, în conformitate cu
procedura de control standard a fiecărui organism de inspecţie
şi certificare;
c) să efectueze un număr de inspecţii
neanunţate stabilite pe baza evaluării generale a riscului de
nerespectare a legislaţiei comunitare şi naţionale şi drept
consecinţă a rezultatelor primului control anunţat;
d) să ofere accesul la birourile şi facilităţile
sale şi tot sprijinul necesar pentru ca reprezentanţii Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale să îşi exercite
atribuţiile de control şi supraveghere;
e) să transmită Ministerului Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale, în termen de maximum 30 de zile după
fiecare semestru, datele statistice semestriale, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 5;
f) să transmită Ministerului Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale, până la data de 31 ianuarie a
fiecărui an, datele statistice anuale, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 6;
g) să comunice, în termen de 5 zile de la data
constatării, la Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
orice neregulă sau încălcare comisă de către operator
şi sancţiunea aplicată, având în vedere lista sancţiunilor
pe care organismele de inspecţie şi certificare le aplică
operatorilor în cazul constatării de nereguli sau încălcări ale
prevederilor legale în vigoare, conform anexei nr. 7;
h) să transmită Ministerului Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale, în termen de 15 zile după acordare, lista
derogărilor sau a autorizaţiilor emise operatorilor, cuprinzând
numele şi adresa operatorului, tipul operatorului (producător,
procesator, importator, comerciant, fabricant de furaje pentru animale), natura
derogării, data de acordare a derogărilor şi durata de
valabilitate a derogărilor, conform modelului prevăzut în anexa nr.
8;
i) să verifice modul de aplicare a regulilor
specifice de etichetare a produselor agroalimentare ecologice, să aprobe
operatorilor folosirea pe etichetă a termenilor şi indicaţiilor
obligatorii, în conformitate cu prevederile art. 23 şi 24 din R (CE) nr.
834/2007, şi să avizeze cererea de solicitare pentru utilizarea
siglei „ae", specifică produselor ecologice controlate;
j) să acorde individual, înainte de
însămânţarea culturii, în conformitate cu prevederile art. 45 alin. 4
din R (CE) nr. 889/2008, autorizaţii operatorilor pentru utilizarea de
seminţe sau material de înmulţire vegetativ care nu provin din
agricultura ecologică, dacă acestea nu sunt disponibile din
producţia ecologică, şi să transmită Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale un raport al autorizaţiilor
acordate, conform anexei nr. 9;
k) să acorde individual aprobări de la
regulile de producţie pentru planurile de împrăştiere a
îngrăşămintelor şi pentru deplasarea stupilor;
l) să solicite Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale aprobarea de derogări de la durata perioadei de
conversie, asa cum se prevede la art. 36 din R (CE) nr. 889/2008, conform
procedurii prevăzute în anexa nr. 10;
m) să preleve în mod obligatoriu probe de sol de
pe parcelele pentru care operatorii solicită acordarea de derogări de
la durata perioadei de conversie;
n) să comunice Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale eventualele modificări în statutul lor de
acreditare, în termen de 5 zile de la data primirii comunicării oficiale
din partea organismului de acreditare.
(2) Organismele de inspecţie şi certificare
menţionate la art. 1 alin. (2) emit operatorilor certificate de confirmare
a conversiei/certificate de conformitate/maşter certificate în una dintre
limbile oficiale ale Uniunii Europene şi, pentru a fi valabile, le traduc
şi le legalizează în limba română.
(3) Un operator nu poate fi controlat decât de un
singur organism de inspecţie şi certificare. Dacă un operator
reziliază contractul cu un organism de inspecţie şi certificare,
primul organism transmite imediat organismului următor informaţiile
necesare pentru continuarea activităţii de control privind acest
operator, pe baza schimbului de informaţii prevăzute la art. 31 din R
(CE) nr. 834/2007, şi are în vedere sancţiunile aplicate de
organismul anterior.
CAPITOLUL IV
Atribuţiile autorităţii responsabile
Art. 5. - (1) Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale are următoarele atribuţii privind controlul
şi supravegherea organismelor de inspecţie şi certificare
aprobate:
a) asigură obiectivitatea controlului efectuat de
organismele de inspecţie şi certificare;
b) verifică eficacitatea controlului;
c) ia cunoştinţă de orice nereguli
şi/sau încălcări constatate şi de sancţiunile
aplicate;
d) retrage aprobarea organismului de inspecţie
şi certificare în cazul în care acesta nu respectă cerinţele
prevăzute la lit. a) şi b) sau nu îndeplineşte condiţiile
prevăzute la art. 3 şi 4;
e) organizează cursuri de pregătire şi
aplicaţii practice pe probleme de inspecţie şi certificare;
f) acordă individual operatorilor exceptări
de la regulile de producţie, cuprinse în art. 22 din R (CE) nr. 834/2007,
şi fixează reguli şi proceduri pentru eventualele excepţii
de la aceste reguli;
g) elaborează în fiecare an tematica şi
programul activităţii de control şi supraveghere a organismelor
de inspecţie şi certificare aprobate, pe care îl supune spre aprobare
conducerii Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
(2) Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale
va asigura în permanenţă o comunicare eficientă atât cu
organismele de inspecţie şi certificare, cât şi cu organismul
naţional de acreditare din România sau alte organisme de acreditare
echivalente din Uniunea Europeană, semnatare ale acordului EA-MLA.
CAPITOLUL V
Reguli privind controlul şi supravegherea
organismelor de inspecţie şi certificare
Art. 6. - (1) Controlul şi supravegherea
activităţii organismelor de inspecţie şi certificare se realizează
de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în
conformitate cu tematica şi programul activităţii de control
şi supraveghere a organismelor de inspecţie şi certificare
aprobate anual prin:
a) evaluarea documentelor transmise de organismele de
inspecţie şi certificare, menţionate la art. 4 alin. (1) lit.
e)-j);
b) inspecţii de supraveghere, ce au ca obiectiv
evaluarea pe teren a modului şi eficienţei activităţii
organismului de inspecţie şi certificare aprobat, în conformitate cu
tematica şi programul aprobat în fiecare an; inspecţiile de
supraveghere se realizează pe un eşantion de operatori, decis în
fiecare an, reprezentând 1% din totalul operatorilor înscrişi la fiecare
organism de inspecţie şi certificare.
(2) Selectarea eşantionului se face în mod
aleatoriu, incluzând o gamă variată de operatori (producători,
procesatori, importatori, comercianţi, fabricanţi de furaje pentru
animale), orientat în special către operatorii care prezintă un risc
ridicat sau asupra cărora există suspiciuni/reclamaţii.
(3) In vederea efectuării controlului, Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale solicită organismelor de
inspecţie şi certificare să transmită pentru fiecare
operator selectat un dosar care să cuprindă minimum următoarele
documente:
a) cererea de înscriere adresată organismului de
inspecţie şi certificare;
b) contractul încheiat de operator cu organismul de
inspecţie şi certificare;
c) descrierea anuală a
unităţii/chestionarul anual;
d) fişa de inspecţie a organismului de
inspecţie şi certificare, ce cuprinde lista de'verificare a
operatorului;
e) planul de conversie, acolo unde este cazul;
f) schiţa unităţii şi a anexelor;
g) copia ultimului raport de inspecţie;
h) decizia de certificare, inclusiv respectarea
termenelor în cazul aplicării de măsuri corective/ameliorative
operatorilor; i) alte documente specifice operatorului.
(4) După analiza documentelor specificate la
alin. (3) şi efectuarea controlului operatorilor, Ministerul Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale va constata dacă:
a) activitatea operatorilor este conformă cu
legislaţia naţională şi comunitară în vigoare,
identificându-se orice neconformitate cu standardele şi procedurile de
inspecţie;
b) inspecţiile au fost efectuate de un inspector
calificat;
c) derularea procedurilor de inspecţie şi
certificare s-a realizat conform planului-tip de inspecţie al
fiecărui organism de inspecţie şi certificare şi
documentele legate de activitatea specifică acestuia sunt conforme.
(5) După fiecare control efectuat, Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale întocmeşte un raport de
evaluare, care va cuprinde, dacă este cazul, şi măsurile
ameliorative necesare a fi întreprinse de organismul de inspecţie şi
certificare pentru corectarea neconformităţilor identificate. Acest
raport de evaluare stă la baza aprobării şi avizării anuale
a organismelor de inspecţie şi certificare.
(6) In urma acţiunii de control şi
supraveghere a activităţii organismelor de inspecţie şi
certificare, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
acordă întregului sistem de inspecţie şi certificare al unui
organism sau numai unei componente a schemei (cum ar fi implementarea
legislaţiei sau competenţa inspectorilor etc.) următoarele
calificative:
a) satisfăcător - se acordă atunci când
planul de inspecţie şi certificare este conform cu cerinţele
prezentului ordin şi cu legislaţia comunitară şi
naţională în vigoare;
b) probleme/neconformităţi/nereguli minore -
se acordă atunci când există nereguli sau încălcări minore,
probleme izolate, erori etc, ce nu reprezintă probleme extinse sau
semnificative şi nu afectează desfăşurarea
activităţii de inspecţie şi certificare; în această
situaţie se solicită organismului de inspecţie şi
certificare mai multe informaţii care să clarifice motivele neregulilor
sau încălcărilor şi confirmarea rezolvării acestora;
c) nesatisfăcător - se acordă atunci
când neregulile, încălcările, motivele de îngrijorare, erorile etc.
indică faptul că activitatea organismului de inspecţie şi
certificare nu are nivelul de performanţă cerut; în această
situaţie, organismul de inspecţie şi certificare, în termen de
30 de zile, prezintă o explicaţie şi confirmă prin dovezi
că s-au aplicat acţiunile corective necesare pentru problemele
identificate în raportul elaborat de Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale;
d) avertismentul scris - se aplică în cazul
neregulilor, încălcărilor grave sau repetate ale cerinţelor
generale de inspecţie; în această situaţie, în termen de 14 zile
de la primirea raportului, organismul de inspecţie şi certificare
întreprinde acţiunile necesare pentru remedierea deficienţelor
şi trebuie:
- să confirme că neregula sau încălcarea
a fost rezolvată în perioada menţionată;
- să prezinte dovada implementării
acţiunilor corective;
- ulterior, responsabilul organismului de
inspecţie şi certificare face un control suplimentar cu martori
pentru a dovedi că acţiunile corective necesare au fost implementate,
iar neregula sau încălcarea operatorului a fost remediată;
e) interzicerea - se aplică în cazul încălcărilor
grave ale legislaţiei comunitare şi naţionale în vigoare şi
constă în retragerea aprobării organismului de inspecţie şi
certificare de a-şi desfăşura activitatea de inspecţie
şi certificare pe teritoriul României.
Art. 7. -Anexele nr. 1-10 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 8. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 9. - La data intrării în vigoare a
prezentului ordin, Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării
rurale nr. 688/2007 pentru aprobarea Regulilor privind organizarea sistemului
de inspecţie şi certificare, de aprobare a organismelor de
inspecţie şi certificare şi de supraveghere a
activităţii organismelor de control, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 599 din 30 august 2007, se abrogă.
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Mihail Dumitru
ANEXA Nr. 1
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Direcţia
generală.................................................
Nr............................din.....................................
CERERE
pentru obţinerea aprobării în vederea
inspecţiei şi certificării produselor agroalimentare din
sectorul de agricultură ecologică
- model -
Persoana
juridică..........................................., cu sediul în
localitatea...........................................,
str...........................nr......., bl......., sc......., ap.......
judeţul/sectorul...................., ţara..........................,
nr. de telefon ..............., fax.................., înmatriculată la
registrul comerţului sub nr........................, reprezentată
prin responsabil......................., solicit aprobarea şi eliberarea
„Certificatului" de aprobare ca organism de inspecţie şi certificare
în agricultura ecologică pentru următoarele domenii:
|_| producţie vegetală, produse vegetale,
animale şi/sau produsele animaliere;
|_| unităţi de procesare a produselor
vegetale şi animaliere şi a alimentelor compuse din produse vegetale
şi animaliere;
|_| importatori şi comercianţi de produse
vegetale, animale, produse animaliere şi alimente;
|_| furaje.
Declar pe propria răspundere că organismul
aprobat va fi liber de orice presiune comercială sau financiară în
activitatea de inspecţie şi certificare.
Semnătura responsabilului
...................................................
ANEXA Nr. 2*)
CERTIFICAT DE APROBARE
- model -
![](poze/103699_0.jpg)
ROMANIA
MINISTERUL
AGRICULTURII ŞI DEZVOLTĂRII RURALE
DIRECŢIA
GENERALĂ....................................................
CERTIFICAT DE
APROBARE NR...................
Organismul
........................................, cu sediul în localitatea
..............................................,
România.................................,
oraşul............................... judeţul....................................,
str............................. nr......., ap.......,
lei..........................., fax......, persoană responsabilă
.................................., este aprobat ca organism de
inspecţie şi certificare în agricultura ecologică, cu codul
de identificare RO-LCO-........................................, în
conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimcntarc ecologice,
aprobată prin Legea nr. 38/2001, cu modificările şi
completările ulterioare, şi cu Regulamentul (CH) nr. 834/2007 al
Consiliului, pentru următoarele domenii:
|_| producţie vegetală, produse
vegetale, animale şi/sau produsele animaliere;
|_| unităţi de procesare a produselor
vegetale şi animaliere şi a alimentelor compuse din produse
vegetale şi animaliere;
|_| importatori şi comercianţi de produse
vegetale, animale, produse animaliere şi alimente;
|_| furaje.
Data:
Director General,
.........................................
|
Acest certificat nu este valabil decât vizat pe anul în
curs
ANUL I
|
ANUL II
|
ANUL III
|
ANUL IV
|
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Direcţia generală...............................................................
Nr.
...........................din....................................................
CERERE
pentru avizarea anuală a certificatului de
aprobare
- model -
Organismul de inspecţie şi
certificare........................................., cu sediul
în......................................,
str.............................nr.......,
ţara..................................,
telefon..............................,fax........................., prin
....................................., cu sediul în România, oraşul
...................................., sectorul ................, judeţul
........................., str........................................ nr.
......, bl......., sc......., înmatriculat la registrul comerţului sub
nr........................, având codul unic de înregistrare
nr.................................şi codul de
identificare.............................., reprezentat prin
responsabil.........................................., solicit avizarea
certificatului de aprobare în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Declar pe propria răspundere că
organismul'aprobat va fi liber de orice presiune comercială sau
financiară în activitatea de inspecţie şi certificare.
Semnătura şi ştampila organismului de
inspecţie şi certificare
ANEXA Nr. 4
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Direcţia
generală...............................................................
Nr.
...........................din....................................................
CERERE
pentru extinderea domeniilor de activitate a
organismelor de inspecţie şi certificare din sectorul de
agricultură ecologică
- model -
Organismul de inspecţie şi
certificare........................................, cu sediul
în......................................,
str.................................nr.......,
ţara............................., telefon............................,
fax..........................,
prin..............................................\ cu sediul în
România................................,
oraşul.................................,
judeţul..................................,
str.............................nr......., bl......., sc.......,
sectorul.............., înmatriculat la registrul comerţului sub
nr.................., având codul unic de înregistrare
nr.........................şi codul de
identificare................................., reprezentat prin responsabil
.............................., solicit extinderea domeniilor de activitate cu
domeniul/domeniile........................................, în conformitate cu
certificatul de acreditare conform normei europene EN 45011:2001 ediţia a
II-a sau ISO 65, acordat pentru domeniul/domeniile solicitate.
Anexez la prezenta cerere certificatul de
acreditare conform normei europene pentru domeniul/domeniile de
activitate.
Semnătura şi ştampila organismului de
inspecţie şi certificare
ANEXA Nr. 5
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Direcţia generală...........................................
Nr.
...........................din......................
DATE STATISTICE SEMESTRIALE
- model -
Numele organismului de inspecţie şi
certificare..................................................
Adresa...................................................
Telefon..................., fax..................,
e-mail..............., web..............................
Numele operatorului
|
Adresă, telefon/fax
|
Tipul operatorului
|
Tipul produsului
|
Data înregistrării
operatorului la
organismul de
inspecţie şi
certificare
|
Data certificării
|
Data inspecţiei
|
Tipul inspecţiei
|
Sancţiuni aplicate
|
Anunţată
|
Neanunţată
|
Data aplicării
|
Felul sancţiunii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Confirm pe propria răspundere exactitatea datelor.
Numele responsabilului organismului de inspecţie
şi certificare
....................................................................
Semnătura şi ştampila organismului de
inspecţie şi certificare
ANEXA Nr. 6
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Direcţia
generală.................................................
Nr............................din.....................................
DATE STATISTICE ANUALE
Numele organismului de inspecţie şi
certificare................................................................................
Adresa
.........................................................................................................................................
Telefon........................,
fax........................, e-mail.....................,
web...........................................
Numele
operatorului
|
Localitatea
|
Judeţul
|
Adresa
|
Numărul
fisei
de
înregistrare
|
Tipul
operatorului
|
Felul
şi data inspecţiei
|
UM (ha, kg,
buc, I,
t)
|
Producţie
vegetală
|
Producţie
animalieră
|
Produse
procesate
|
Sancţiuni
aplicate
|
Cultura
|
C1
|
C2
|
C3
|
Certificat
ecologic
|
Categoria
de animale
|
Mod de
producţie
|
Produs
|
Cantitatea
estimată
|
Tip
|
Data
|
total
|
ecologic
|
convenţional
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Data
|
Anunţată
Neanunţată
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
Confirm pe propria răspundere exactitatea datelor.
Numele responsabilului organismului de inspecţie
şi certificare
...............................................................
Semnătura şi ştampila organismului de
inspecţie şi certificare
ANEXA Nr. 7
LISTA
sancţiunilor pe care organismele de
inspecţie şi certificare le aplică operatorilor în cazul
constatării de nereguli sau încălcări ale prevederilor legale în
vigoare
|
Tipul sancţiunii
|
Modul de aplicare
|
Remarcă
|
Remarcă simplă (RS)
|
- se aplică în cazul unei nereguli minore sau al unei
încălcări involuntare
|
Cerere de ameliorare (CA)
|
- se aplică în cazul constatării unei
încălcări şi este însoţită de cererea de ameliorare,
cu precizarea modului de ameliorare şi a termenului în care va fi
remediată
|
Cerere de ameliorare
printr-un angajament scris (CAA)
|
- se utilizează acelaşi mod de aplicare ca şi în
cazul cererii de ameliorare, dar este însoţită de un angajament
scris, contrasemnat de operator
|
Avertisment scris (AS)
|
- se utilizează însoţit de menţiunea
sancţiunii ce va fi aplicată în cazul în care operatorul nu
respectă cererea de ameliorare - avertismentul este de regulă urmat
de un control suplimentar
|
|
Control suplimentar (CS)
|
- cheltuielile privind controlul suplimentar sunt suportate de
către operator
|
Declasare şi excludere
|
Declasarea parcelei (DP)
|
- se declasează parcela sau o parte a acesteia, pentru o
durată determinată
|
Declasarea lotului (DL)
|
- se declasează definitiv o parte din producţie
|
Excluderea produsului (EP)
|
- se interzice operatorului comercializarea unui tip de produs ce
poartă indicaţii referitoare la modul de producţie
ecologică pentru o durată determinată
|
Excluderea totală (ET)
|
- se interzice operatorului comercializarea tuturor produselor ce
poartă indicaţii referitoare la modul de producţie
ecologică, pe o durată determinată
|
ANEXA Nr. 8
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Direcţia generală.................................................
Nr............................din.....................................
LISTA
derogărilor sau a autorizaţiilor acordate
de organismele de inspecţie şi certificare
- model -
Numele organismului de inspecţie şi
certificare..................................................
Adresa
..................................................
Telefon..................., fax...................,
e-mail................., web..............................
Numele
operatorului
|
Adresă,
telefon/fax/
e-mail
|
Tipul
operatorului
|
Tipul
produsului
|
Data
înregistrării
operatorului Iaorganismui de inspecţie şi certificare
|
Data
contractului
de inspecţie şi certificare
|
Statusul
fermei
|
Tipul
derogării document relevant/număr şi dată
|
Observaţii
|
In
conversie
|
Certificat
|
Perioada
de conversie
|
Utilizarea
de
sămânţă
convenţională
|
Planurile
de
împrăştiere
a îngrăşămintelor
|
Planul
pentru
deplasarea
stupilor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 9
RAPORTUL
autorizaţiilor acordate operatorilor de
către organismele de inspecţie şi certificare pentru utilizarea
de seminţe sau material de înmulţire vegetativ care nu provin din
agricultura ecologica
- model -
I. Model de formular de completat de către
furnizor în cazul imposibilităţii de livrare a unei
varietăţi de seminţe certificate după modul de
producţie ecologic
Numele
furnizorului...................................................................
Adresa ..................................................................................................
Specia
solicitată...............................................................................
Soiul
solicitat.........................................................................
Data
solicitării....................................................
Numele
solicitantului.....................................................
Furnizorul menţionat mai sus este în
imposibilitatea de a livra sămânţa certificată după modul
de producţie ecologic, deoarece:
|__| nu mai există în stoc sămânţă
certificată ecologic;
|__| cantitatea solicitată este prea mare
faţă de stocul disponibil;
|__| varietatea solicitată nu este disponibila
sub formă de sămânţă ecologică;
|__| alte
motive:..................................................................'......
Eliberată la data
de.....................................................................................
Semnătura şi ştampila furnizorului
II. Centralizatorul autorizaţiilor acordate de
organismele de inspecţie şi certificare (în conformitate cu art. 5
alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.452/2003 al Comisiei din 14 august 2003
de menţinere a derogării prevăzute la articolul 6 alineatul (3)
litera (a) din Regulamentul (CEE) nr. 2.092/91 al Consiliului cu privire la
anumite specii de seminţe şi material de înmulţire
vegetativă şi de stabilire a normelor de procedură şi a
criteriilor aplicabile derogării menţionate)
Numele organismului de inspecţie şi
certificare...........................................
Adresa.......................................................................................................
Cod de
identificare.......................................
Nr............................../..........................2010
Denumirea
ştiinţifică
|
Specie
|
Soi
|
Justificare [(art. 5 alin. (1)
din Regulamentul nr. (CE)
nr. 1.452/2003)]
|
Cantitatea totală de
seminţe/ pe soiuri
|
Numărul total de
autorizaţii
acordate
(pe specie)
|
Cantitatea totală de
seminţe/ pe specie
|
*UM
|
*UM
|
|
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
to
|
kg
|
nr. seminţe
|
**UG
|
|
to
|
kg
|
nr. seminţe
|
**UG
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*UM - unitate de măsură.
**UG - unităţi de germinaţie.
ANEXA Nr. 10
PROCEDURA
de acordare de derogări de la durata perioadei
de conversie
I. Cerere de acordare a derogării
Numele organismului de inspecţie şi
certificare...........................................
Adresa
.........................................................................................................
Cod de
identificare.......................................
Nr............................../..........................2010
Către: Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale
Direcţia Generală............................................................
Referire: Solicitare cu privire la recunoaşterea
retroactivă a perioadei de conversie, conform Regulamentului (CE) nr.
889/2008 al Comisiei din 5 septembrie 2008 de stabilire a normelor de aplicare
a Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului privind producţia
ecologică şi etichetarea produselor ecologice în ceea ce
priveşte producţia ecologică, etichetarea şi controlul [R(CE)
nr. 889/2008], cap. 5 (Reguli de conversie), art. 36 (Plante şi
produse vegetale), pct. (2) lit. b), pentru:
Operatorul.....................................,
cod...........................,
adresa........................................................
Din verificările pe teren efectuate operatorului
şi din documentele emise de autorităţile locale rezultă
că parcelele, pentru care se solicită recunoaşterea
retroactivă a perioadei de conversie şi care aparţin
operatorului sus-menţionat, întrunesc condiţiile cerute de
legislaţia menţionată, pentru reducerea perioadei de conversie.
In acest scop, anexez la prezenta cerere
următoarele documente:
- raportul organismului de inspecţie şi
certificare (II);
- copie de pe cererea operatorului prin care acesta
solicită organismului de inspecţie şi certificare reducerea
perioadei de conversie, însoţită de rezumatul parcelelor (III);
- copii de pe documentele justificative emise
operatorului de către autorităţile locale, care să
dovedească faptul că pe parcelele pentru care se solicită
reducerea perioadei de conversie nu s-au efectuat, pe o perioadă de 3 ani
anteriori conversiei, următoarele activităţi considerate
neconforme cu modul de producţie ecologic:
• fertilizări cu produse care nu sunt cuprinse în
anexa I la R(CE) nr. 889/2008;
• aplicarea de produse fitosanitare, altele decât cele
cuprinse în anexa 2 la R(CE) nr. 889/2008;
• tratamente chimice la seminţe;
• adeverinţă emisă de
autorităţile locale (acolo unde este cazul), din care să rezulte
că parcelele respective nu au fost cultivate pe o perioadă de cel
puţin 3 ani anteriori conversiei.
Ca urmare a celor menţionate mai sus şi a
prezentării documentelor justificative, vă rugăm să
aprobaţi favorabil această solicitare.
Data.................
Semnătura şi ştampila organismului de
inspecţie şi certificare
II. Raportul organismului de inspecţie şi
certificare
Numele organismului de inspecţie şi
certificare..................................
Adresa............................................................................................
Cod de
identificare.......................................
Nr............................../..........................2010
UNITATEA
|
|
ADRESA
|
|
Data intrării în sistemul de control
|
|
Data încheierii perioadei de conversie prevăzute
|
|
Data ultimei vizite de inspecţie
|
|
Observaţii sau recomandări aplicate operatorului de
organismul de inspecţie şi certificare la ultima vizită de
inspecţie
|
|
Data................
Semnătura şi ştampila organismului de
inspecţie şi certificare
III. Cererea operatorului către organismul de
control pentru reducerea perioadei de conversie
Operator....................................................................................
Adresa
......................................................................................
Verificat organism de inspecţie şi
certificare
.............................................
(semnătura responsabilului organismului de
inspecţie şi certificare)
Rezumat al parcelelor pentru care se solicită
reducerea perioadei de conversie
Nr. parcelei
|
Cultura, suprafaţa şi
statutul parcelei pentru care se solicită reducerea conversiei anul în
curs
|
Cultura, suprafaţa şi
statutul parcelei an..............
|
Cultura, suprafaţa şi
statutul parcelei
an............
|
Cultura, suprafaţa şi
statutul parcelei
an..............
|
Observaţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
|
|
X
|
X
|
X
|
|
Exemplu 234
|
Grâu, 120 ha, C2
|
Floarea-soarelui, 120 ha, C1
|
Pârloagă, 120 ha
|
Pârloagă, 120 ha
|
|
Data............................
Semnătura operatorului
.........................................