ORDIN Nr. 66
din 22 ianuarie 2008
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare al Comisiei de arbitraj
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 63 din 28 ianuarie 2008
Având în vedere prevederile art. 298 alin. (4) din
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare, ale art. 5 alin. (1) pct. 28 din Statutul Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
972/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare nr. E.N. 557/2008 al
secretarului general al Ministerului Sănătăţii Publice şi nr. D.G. 304/2008 al
directorului general al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
în temeiul art. 281 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, al art. 7 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Sănătăţii Publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 17
alin. (5) din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii publice şi preşedintele Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate emit următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Comisiei de arbitraj, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -Arbitrii desemnaţi în
Comisia de arbitraj, precum şi direcţiile de specialitate ale Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sanataţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Vasile Ciurchea
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Comisiei de arbitraj
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Comisia de
arbitraj, denumită în continuare comisie, este o instituţie permanentă de arbitraj,
fără personalitate juridică, independentă în exercitarea atribuţiilor ce îi
revin, organizată şi funcţionând în conformitate cu prezentul regulament, fiind
condusă de un Consiliu de conducere.
(2) Sediul comisiei este în municipiul Bucureşti, Calea
Călăraşilor nr. 248, bl. S19, sectorul 3.
Art. 2. - Comisia are competenţa de a soluţiona
litigiile dintre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive
medicale şi casele de asigurări de sănătate, la solicitarea uneia dintre părţi,
în condiţiile şi potrivit procedurilor dreptului comun.
CAPITOLUL II
Atribuţii
Art. 3. - (1) Principala atribuţie a comisiei constă în
organizarea şi administrarea soluţionării pe calea arbitrajului a unor litigii
dintre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, pe
de o parte, şi casele de asigurări de sănătate, pe de altă parte, dacă părţile
au încheiat în acest sens o convenţie arbitrala scrisă.
(2) Organizarea şi soluţionarea
litigiului arbitrai sunt stabilite prin Regulamentul de soluţionare a cauzelor
arbitrale al comisiei.
Art. 4. - Comisia are următoarele atribuţii:
a) la cererea părţilor, asigură organizarea
arbitrajului;
b) elaborează modelul de convenţie arbitrala şi asigură
difuzarea acestuia, pentru furnizorii de servicii medicale, medicamente şi
dispozitive medicale care nu se află în relaţie contractuală cu casele de
asigurări de sănătate;
c) dezbate în cadrul comisiei aspectele de drept deosebite ivite în practica arbitrala, precum şi problematica
generală a arbitrajului în sistemul de asigurări sociale de sănătate;
d) colaborează cu Ministerul Sănătăţii Publice, Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), Colegiul Medicilor din România (CMR), Colegiul Farmaciştilor din România (CFR)
şi Colegiul Medicilor Dentişti din România (CMDR) pentru desfăşurarea unor acţiuni
comune de promovare a arbitrajului în sistemul de asigurări sociale de
sănătate;
e) ţine evidenţa practicii arbitrale;
f) face propuneri privind
îmbunătăţirea organizării şi desfăşurării arbitrajului din sistemul de
asigurări sociale de sănătate;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii ce îi sunt
conferite prin prezentul regulament şi prin Regulamentul de soluţionare a
cauzelor arbitrale al comisiei.
CAPITOLUL III
Organizare şi funcţionare
Art. 5. - (1) Comisia de arbitraj este formată din câte
un arbitru desemnat de fiecare parte şi unul desemnat de Consiliul de conducere
al comisiei dintr-o listă de arbitri atestaţi de Ministerul Sănătăţii Publice,
pe baza unui examen desfăşurat în condiţiile şi potrivit procedurilor stabilite
printr-un regulament aprobat
prin ordinul ministrului sănătăţii publice şi înregistrat la comisie.
(2) Pot fi arbitri persoanele care au studii medicale,
economice ori studii juridice, îndeplinesc şi celelalte condiţii legale privind
dobândirea calităţii de arbitru şi nu sunt angajaţi ai niciuneia dintre părţile
aflate în litigiu ori ai instituţiilor care au desemnat reprezentanţi în
Consiliul de conducere al comisiei.
Art. 6. - (1) Consiliul de conducere al comisiei este
format dintr-un reprezentant al Ministerului Sănătăţii Publice numit prin ordin
al ministrului sănătăţii publice, un reprezentant al CNAS numit prin ordin al
preşedintelui CNAS, un reprezentant al CMR numit prin decizie a preşedintelui
CMR, un reprezentant al CFR numit prin decizie a preşedintelui CFR şi un
reprezentant al CMDR numit prin decizie a preşedintelui CMDR.
(2) Consiliul de conducere al
comisiei este compus dintr-un preşedinte, un vicepreşedinte şi 3 membri, aleşi
prin vot secret de către reprezentanţii menţionaţi la alin. (1).
(3) Consiliul de conducere ia hotărâri cu majoritatea
absolută a membrilor ce îl compun.
(4) Consiliul de conducere are
următoarele atribuţii:
a) asigură conducerea generală a comisiei;
b) propune regulile de soluţionare a cauzelor
arbitrale, care se aprobă prin ordin al ministrului justiţiei şi se completează
cu prevederile Codului de procedură civilă;
c) propune, dacă este cazul, modificarea prezentului
regulament;
d) stabileşte atribuţiile comisiei;
e) numeşte preşedintele comisiei.
Art. 7. - (1) Comisia constituită potrivit art. 5 alin.
(1) se compune dintr-un preşedinte şi 2 membri arbitrali.
(2) Preşedintele comisiei asigură conducerea curentă a
litigiului şi exercită atribuţiile referitoare la organizarea şi administrarea
litigiului arbitrai, prevăzute în Regulamentul de soluţionare a cauzelor
arbitrale.
(3) Pe lângă comisie funcţionează un secretariat
tehnic, a cărui componentă este aprobată prin ordin al preşedintelui CNAS.
Art. 8. - (1) Soluţionarea litigiului aparţine exclusiv
comisiei.
(2) In înţelesul prezentului regulament, comisia este totalitatea arbitrilor
investiţi de părţi prin convenţia arbitrala şi în conformitate cu Regulamentul
de soluţionare a cauzelor arbitrale să soluţioneze un litigiu determinat şi să
pronunţe o hotărâre definitivă.
Art. 9. - Ministerul Sănătăţii Publice, CNAS, CMR, CFR,
CMDR, precum şi Consiliul de conducere se vor abţine ca, prin organizarea şi
administrarea arbitrajului, să intervină în soluţionarea litigiului sau să
influenţeze în vreun fel comisia.
Art. 10. - Numirea arbitrilor într-un litigiu
determinat şi constituirea comisiei se efectuează în conformitate cu
prevederile Regulamentului de soluţionare a cauzelor arbitrale.
CAPITOLUL IV
Resurse
Art. 11. - (1) CNAS va suporta cheltuielile legate de
activitatea de organizare, desfăşurare şi soluţionare a litigiilor, inclusiv de
secretariat, precum şi indemnizaţia de şedinţă pentru arbitri în cuantum de
15%, iar pentru membrii secretariatului tehnic indemnizaţia de şedinţă în
cuantum de 10% din indemnizaţia preşedintelui CNAS.
(2) Cheltuielile reprezentând indemnizaţiile de şedinţă
pentru arbitri, precum şi pentru secretariatul tehnic se suportă din sumele
alocate pentru administrarea Fondului naţional unic pentru asigurări sociale de
sănătate.
Art. 12. - CNAS va asigura spaţiul şi condiţiile
materiale corespunzătoare desfăşurării activităţii comisiei.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 13. - Consiliul de conducere, comisia şi
secretariatul tehnic au obligaţia să asigure confidenţialitatea arbitrajului
potrivit Regulamentului de soluţionare a cauzelor arbitrale.
Art. 14. - Părţile nu pot deroga de la prevederile
prezentului regulament decât în limitele prevăzute de acesta.
Art. 15. - Secretariatul tehnic al comisiei va asigura
comunicarea către cei interesaţi a prezentului regulament, a Regulamentului de
soluţionare a cauzelor arbitrale şi a listei de
arbitri.
Art. 16. - Până la organizarea comisiei, litigiile
dintre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi de dispozitive medicale
şi casele de asigurări de sănătate vor fi judecate de Comisia centrală de
arbitraj, organizată conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002
privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de
sănătate, cu modificările şi completările ulterioare.