ORDIN Nr. 662
din 28 iunie 2006
privind aprobarea Procedurii
si a competentelor de emitere a avizelor si autorizatiilor de gospodarire a
apelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 661 din 1 august 2006
In temeiul prevederilor art. 110 lit. a) din Legea
apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale
art. 5 alin. (8) din Hotărârea Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul mediului şi gospodăririi apelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura şi competenţele de
emitere a avizelor şi autorizaţiilor de gospodărire a apelor, prevăzute în
anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia managementul resurselor de apă din
cadrul Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor şi Administraţia Naţională
„Apele Române" vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 1.141/2002 pentru
aprobarea Procedurii şi a competenţelor de emitere a avizelor şi autorizaţiilor
de gospodărire a apelor, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 21 din 16 ianuarie 2003, se
abrogă.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
*) Anexa este reprodusă în
facsimil.
ANEXĂ
PROCEDURA Şl COMPETENŢELE
de emitere a avizelor şi autorizaţiilor de
gospodărire a apelor
Capitolul I.
Dispoziţii generale
Art. 1 (1) Prezenta procedură reglementează modalitatea
de emitere a avizelor şi autorizaţiilor de gospodărire a apelor, precum şi
competenţele de emitere a acestora.
(2) In scopul gospodăririi durabile a resurselor de apă
şi protecţiei acestora împotriva epuizării şi poluării, Legea apelor nr.
107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, introduce obligaţia
utilizatorului de apă de a solicita şi obţine, la faza de proiectare, un
"AVIZ DE GOSPODĂRIRE A APELOR" ce reglementează atât regimul
lucrărilor care se construiesc pe ape sau au legătură cu apele, cât şi
activităţile social-economice, cu efecte potenţial negative asupra componentei
hidraulice a mediului. Punerea în funcţiune sau exploatarea acestor lucrări se
face numai în baza "AUTORIZAŢIEI DE GOSPODĂRIRE A APELOR".
Art.2 In sensul prezentei reglementări, termenii
utilizaţi sunt definiţi după cum urmează:
1) curgere de bază: debitul care pătrunde în albiile
cursurilor de apă din apele subterane sau altă sursă şi care nu este influenţat
de precipitaţii;
2) efluent: masă de poluant sub formă lichidă
deversată în resursa de apă;
3) epurarea apelor uzate:
tratarea efluenţilor pentru a reduce concentraţia poluanţilor în limitele
stabilite în actele normative şi standarde, utilizând cele mai avansate
tehnologii;
4) măsură administrativă: notificare scrisă emisă de
autorităţile competente, prin care se impun corecţii faţă de condiţiile de
calitate conform cu reglementările şi standardele specifice în vigoare;
5) unităţi de gospodărire a apelor: Direcţiile de ape
bazinale ale Administraţiei Naţionale "Apele Romane" şi Sistemele de
Gospodărire a Apelor organizate ca subunităţi ale direcţiilor bazinale;
6) cele mai bune tehnici disponibile -aşa cum sunt
definite în Ordonanţa de Urgenţă nr. 152/2005 privind prevenirea şi controlul
integrat al poluării aprobată prin Legea nr.84/2006.
Art.3 Potrivit Ordonanţei de
Urgenţă nr. 107/2002, privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale "Apele
Române", cu modificările şi completările ulterioare, competenţa de emitere a avizelor şi autorizaţiilor de
gospodărire a apelor revine Administraţiei Naţionale"Apele Române"
sau unităţilor sale subordonate, după caz.
Capitolul II.
Consultanţă tehnică
Art.4 - (1). In vederea încadrării în mod unitar a
lucrărilor ce se propun a fi executate pe ape sau în legătură cu apele, în
schema directoare de amenajare şi management a bazinului hidrografic respectiv,
ca şi în ansamblul amenajărilor existente sau care se prevăd a se realiza în
zona de amplasare a obiectivului de investiţii, beneficiarul sau titularul de
investiţie poate solicita Administraţiei Naţionale "Apele Române"
şi/sau direcţiilor de ape bazinale, consultaţii tehnice, atât la faza de
întocmire a documentaţiei tehnice, cât şi după depunerea acesteia la emitent.
(2) Pentru consultanţa tehnică se percepe un tarif, în
cuantumul prevăzut în Anexa nr.8, la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
107/2002 aprobată prin Legea 404/2003 cu modificările şi completările
ulterioare .
Capitolul III.
Procedura de emitere a avizului de gospodărire a
apelor
Secţiunea 1.
Avizul de gospodărire a apelor
Art.5 Avizul de gospodărire a apelor reprezintă actul
care condiţionează din punct de vedere tehnic şi juridic:
a) finanţarea şi/sau execuţia obiectivelor noi de
investiţie, care urmează a fi construite pe ape sau care au legătură cu apele
de suprafaţă, cu apele subterane, inclusiv construcţiile şi instalaţiile care
se execută pe litoralul Mării Negre, pe faleza şi plaja mării şi pe fundul
apelor maritime interioare şi mării teritoriale;
b) dezvoltarea, modernizarea sau retehnologizarea unor
procese tehnologice sau a unor instalaţii existente ale utilizatorilor de
apă,dacă se modifică prevederile avizului obţinut anterior, precum şi dacă
această modificare a intervenit până la promovarea lucrărilor respective.
c) după caz, desfăşurarea activităţii de depozitare,
manevrare, şi/sau transport prin conducte a substanţelor periculoase, sau alte
activităţi pe sol sau în subsol care pot conduce la evacuarea indirecta de
substanţe periculoase în apele subterane sau de suprafaţă .
d) obţinerea permisului de exploatare a nisipurilor şi
pietrişurilor din albiile cursurilor de apă şi din terase, a nămolurilor din
lacuri, în conformitate cu prevederile Legii minelor nr. 85/2003 cu
modificările şi completările
ulterioare. Acest aviz nu exclude obligaţia obţinerii autorizaţiei de
gospodărire a apelor pentru deschiderea exploatărilor.
Art.6 (1) Pentru un ansamblu de lucrări şi categorii de
activităţi similare, care se desfăşoară în diferite amplasamente din cadrul
aceluiaşi bazin hidrografic, cum ar fi: traversări de linii electrice, linii de
telecomunicaţii, care nu produc efecte negative diferite de la un amplasament
la altul, se poate emite un singur aviz de gospodărire a apelor.
(2) Pentru începerea execuţiei fiecărei lucrări de
traversare a cursului de apă care a făcut obiectul acestui aviz, este necesară
notificarea de începere a execuţiei.
Art.7 In situaţii de urgenţă, care necesită acţiuni
imediate pentru siguranţa naţională, protecţia sănătăţii populaţiei şi a
bunurilor materiale şi în condiţiile în care circumstanţele nu permit o analiză
detaliată a solicitării de aviz, se poate emite, pentru finanţarea şi respectiv
promovarea lucrărilor, aviz de gospodărire a apelor pentru situaţie
excepţională. Inceperea execuţiei lucrărilor se va realiza în baza avizului de
gospodărire a apelor, care se va solicita şi obţine pentru fiecare lucrare
componentă, în baza unei documentaţii tehnice de fundamentare întocmită conform
prevederilor legale.
Art.8 Categoriile de lucrări şi activităţi pentru care
este necesară solicitarea şi obţinerea avizului de gospodărire a apelor sunt
prezentate în anexa nr.1a.
Art.9 Categoriile de lucrări şi activităţi pentru care
nu este necesară solicitarea şi obţinerea avizului de gospodărire a apelor sunt
prezentate în anexa nr.1.b.1.
Art. 10 Categoriile de lucrări şi activităţi pentru
care nu este necesară solicitarea şi obţinerea avizului de gospodărire a
apelor, dar pentru care este necesară notificarea de începere a execuţiei, sunt
prezentate de asemenea în anexa nr.1.b.1.
Art. 11 (1) Avizul de gospodărire a apelor trebuie să
asigure respectarea următoarele condiţii:
a) respectarea limitelor impuse prin actele normative,
b) asigurarea conservării şi dezvoltării resursei de
apă,
c) contorizarea prelevărilor de apă,
d) asigurarea scurgerii salubre pe cursurile de apă şi
după caz, executarea construcţiilor necesare migrării ihtiofaunei, în vederea
atingerii stării bune a apelor;
e) evitarea risipei de apă,
f) asigurarea monitoringului integrat al calităţii
apelor uzate evacuate,
g) asigurarea sistemului de alarmare-avertizare a localităţilor amplasate în aval faţă de o lucrare de barare,
precum şi a altor condiţii care conduc la protejarea publicului în acest
domeniu;
h) conformarea cu prevederile angajamentelor de aderare
la Uniunea Europeană cuprinse în Tratatul de Aderare a României la Uniunea
Europeană ratificat prin Legea nr. 157/2005.
i) conformarea cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 152/2005
privind prevenirea şi controlul integrat al poluării aprobată prin Legii nr.84/2006
referitoare la managementul şi calitatea apelor.
(2) Prin prevederile avizului de gospodărire a apelor,
emitentul acestuia poate obliga beneficiarul sau titularul de investiţie să
execute şi alte lucrări necesare, necuprinse în documentaţia tehnică de
fundamentare prezentată la avizare, dar care se impun a fi realizate, în scopul
evitării producerii de pagube utilizatorilor de apă existenţi sau riveranilor
din amonte sau din aval.
Art.12 In cazul traversării digurilor, barajelor şi a
altor construcţii hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor, de
către conducte de transport, linii şi cabluri electrice sau de telecomunicaţii,
este necesară obţinerea, la faza detaliu de execuţie, a permisului de
traversare a acestor construcţii. Acest permis se emite de către Administraţia
Naţională "Apele Române" conform prevederilor legale.
Art.13 (1) Avizul de gospodărire a apelor îşi menţine
valabilitatea pe toată durata de realizare a lucrărilor, cu condiţia
respectării prevederilor cuprinse în acesta.
(2) Avizul de gospodărire a
apelor îşi pierde valabilitatea după 2 ani de la emitere, dacă execuţia
lucrărilor, construcţiilor sau instalaţiilor respective nu a început în acest interval;
(3) Se poate emite un nou aviz, numai dacă se respectă
integral prevederile documentaţiei pentru care s-a emis avizul iniţial.
Solicitarea de emitere a avizului se face cu minimum două luni înainte de data
expirării acestuia, potrivit legii.
Art.14 Posesorul avizului de gospodărire a apelor are
obligaţia să anunţe, în scris, direcţiile de ape bazinale ale Administraţiei
Naţionale "Apele Române" despre data de începere a execuţiei
lucrărilor, cu zece zile înainte de aceasta.
Art.15 (1) Avizul de gospodărire a apelor:
a) se solicită de către beneficiarul sau titularul de
investiţie, la faza de proiectare "studiu de fezabilitate", pe baza
unei documentaţii tehnice de fundamentare elaborată conform prevederilor
legale;
b) este aviz conform şi trebuie respectat ca atare de
către beneficiarul, titularul de investiţie, proiectant şi constructor, la
contractarea şi execuţia investiţiei.
(2) Avizul de gospodărire a apelor, precum şi refuzul
de emitere a acestuia, pot fi contestate potrivit Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004.
Art.16 In cazul solicitării avizului de gospodărire a
apelor necesar obţinerii permisului de exploatare a nisipurilor, pietrişului şi
nămolurilor din albiile
cursurilor de apă, a lacurilor şi din terasă, beneficiarul sau titularul de
investiţie, depune documentaţia tehnică de fundamentare întocmită conform
prevederilor legale.
Art.17 Persoanele fizice sau juridice trebuie să
solicite emiterea avizului de gospodărire a apelor prin completarea
formularului prevăzut în anexa nr.1.c 1.
Art.18 (1) Solicitantul avizului de gospodărire a
apelor îşi asumă responsabilitatea exactităţii datelor şi informaţiilor
cuprinse în formularul de solicitare.
(2) Elaboratorul documentaţiei îşi asumă
responsabilitatea exactităţii datelor şi informaţiilor cuprinse în documentaţia
tehnică aferentă şi trebuie să demonstreze, după caz, următoarele:
a) evidenta avizelor, acordurilor sau autorizaţiilor
sau a altor acte de reglementare obţinute anterior pentru investiţia propusă;
b) soluţiile şi măsurile adoptate pentru asigurarea
gospodăririi durabile a resurselor de apă şi atingerii "stării bune a apelor";
c) măsurile întreprinse şi propuse pentru minimizarea
impactelor adverse datorate lucrărilor supuse avizării;
d) soluţiile şi acţiunile adoptate pentru asigurarea
debitului minim în albiile cursurilor de apă, pentru protecţia ecosistemelor
acvatice şi a altor valori ecologice;
e) calculul volumului depozitelor de substanţe
minerale supus evaluării, fără includerea volumului rezervat pilierilor de
siguranţă.
(3) Pentru situaţiile în care se constată
incorectitudinea informaţiilor conţinute în documentaţie sau conţinutul
documentaţiei este incomplet, emitentul avizului va solicita completarea
acesteia sau va restitui documentaţia solicitantului, în vederea refacerii
acesteia.
Art. 19 Datele şi informaţiile cuprinse în documentaţia
tehnică sunt confidenţiale dacă solicitantul cere expres acest lucru.
Art.20 (1)Documentaţia tehnică de fundamentare se
elaborarează în baza studiilor meteorologice, hidrologice sau hidrogeologice,
studiilor de gospodărire a apelor şi de impact produs de lucrările propuse
asupra resurselor de apă şi zonelor riverane, după caz.
(2) Documentaţiile tehnice vor fi întocmite de unităţi
publice sau private certificate de Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor
în conformitate cu prevederile legale, sau de o autoritate competentă din
statele Uniunii Europene.
(3) Studiile hidrologice, studiile hidrogeologice care
stau la baza elaborării documentaţiei, întocmite de alte unităţi în afară celor
certificate de către Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor, vor fi
expertizate de către Institutul Naţional de Hidrologie şi Gospodărirea Apelor.
Datele hidrologice şi hidrogeologice necesare pentru dimensionarea lucrărilor hidrotehnice
sau hidroedilitare ale unor noi obiective de investiţii ori pentru extinderi
ale obiectivelor existente vor trebui actualizate pentru etapa elaborării
documentaţiei respective de investiţii.
Art.21 Soluţiile propuse prin documentaţiile tehnice pentru
obţinerea avizului de gospodărire a apelor trebuie să elimine posibilele
riscuri şi să respecte normativele tehnice impuse de protecţie a mediului şi de
specificul amplasamentelor.
Secţiunea 2.
Competenţe de emitere a avizului de gospodărire a
apelor
Art.22 Avizele de gospodărire a apelor se emit de către
Administraţia Naţională "Apele Române" şi unităţile de gospodărire a
apelor, conform competenţelor stabilite în anexa nr. 1.c 2.
Secţiunea 3.
Emiterea avizelor de gospodărire a apelor
Art.23 Documentaţiile tehnice de fundamentare necesare
obţinerii avizului de gospodărire a apelor, însoţite de celelalte avize necesare conform anexei nr.1.f, se transmit astfel:
a)în două exemplare, la sistemul de gospodărire a
apelor pe a cărui rază de activitate este amplasată investiţia, dacă emiterea
avizului de gospodărire a apelor este în competenţa sistemului sau a direcţiei
de gospodărire a apelor.
In cazul în care direcţia de gospodărire a apelor este
cea competentă sistemul de gospodărire a apelor îi va transmite un exemplar din
documentaţie.De asemenea, direcţia de gospodărire a apelor poate solicita un
referat tehnic de specialitate sistemului de gospodărire a apelor pe teritoriul
căruia se amplasează obiectivul de investiţie, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare
de la data primirii solicitării;
b)într-un exemplar, la Administraţia Naţională
"Apele Române", dacă emiterea avizului de gospodărire a apelor revine
acesteia şi un exemplar la direcţia de ape bazinală a Administraţiei Naţionale
"Apele Române", care va emite referatul tehnic de specialitate în
termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data primirii documentaţiei. Pentru
lucrările amplasate în perimetrul Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării un
exemplar se va depune şi la Sistemul de Gospodărire a Apelor Tulcea, care va
înainta direcţiei apelor bazinale punctul său de vedere în legătură cu emiterea
avizului.
Art.24 Pentru lucrările situate sau activităţi
desfăşurate pe cursurile de apă care formează sau intersectează frontiera ţării
şi care pot modifica regimul de scurgere al apelor în zona de frontieră sau pot
avea un impact transfrontier negativ, solicitantul avizului va transmite un
exemplar din documentaţie la direcţia de specialitate din cadrul Ministerul
Mediului şi Gospodăririi Apelor în vederea obţinerii acceptului statelor
vecine, conform acordurilor bilaterale pentru apele de frontieră.
Art.25 (1) Avizul de
gospodărire a apelor se emite numai dacă documentaţia tehnică tratează în mod
corespunzător problemele înscrise în normativul de conţinut şi face dovada conformării cu cerinţele
legale privind gospodărirea cantitativă şi calitativă a apelor.
(2) Pentru execuţia lucrărilor noi şi a
intervenţiilor constructive care modifică parametrii de bază ai lucrărilor
existente la baraje, pentru retenţii permanente sau nepermanente de apă a
barajelor şi digurilor care realizează depozite de deşeuri industriale depuse
prin hidromecanizare şi a lucrărilor hidrotehnice speciale, emiterea avizului
de gospodărire a apelor este condiţionată de existenţa acordului de funcţionare
în siguranţă emis de autoritatea competentă, în conformitate cu prevederile
legale.
(3) Dacă în urma verificării în teren se constată că
datele prezentate nu corespund realităţii sau condiţiile din teren nu permit
realizarea obiectivului în zona propusă, se refuză în scris şi motivat emiterea
avizului, în termen de 30 de zile calendaristice de la data depunerii
documentaţiei sau de la data expirării termenului acordat solicitantului pentru
completarea documentaţiei.
Art.26 (1) In condiţiile în care documentaţia tehnică,
cu completările solicitate, satisface cerinţele legale, se eliberează avizul de
gospodărire a apelor.
(2) Avizul de gospodărire a apelor se emite în termen
de cel mult 30 zile calendaristice de la data primirii documentaţiei sau a
ultimei completări solicitate.
(3) In cazul în care este necesară obţinerea
acceptului statelor vecine conform acordurilor pentru apele de frontieră,
termenul de emitere a avizului decurge de la data notificării favorabile a
Părţii care ţi-a dat acceptul.
Art.27 Emitentul avizului de gospodărire a apelor are
obligaţia ştampilării şi semnării spre neschimbare a exemplarului din
documentaţia ce se transmite solicitantului împreună cu un exemplar din aviz.
Câte un exemplar din avizul de gospodărire a apelor se păstrează/transmite la
sistemul de gospodărire a apelor pe teritoriul căreia va fi realizată
investiţia şi la direcţia de ape bazinală a Administraţiei Naţionale
"Apele Române" în vederea introducerii in evidenta computerizata
"Managementul documentelor". Pentru lucrări de derivaţii de debite
între două bazine hidrografice sau alte lucrări care traversează teritoriul a
două sau mai multe judeţe se va transmite câte un exemplar din avizul de gospodărire
a apelor la fiecare direcţie de ape bazinală a Administraţiei Naţionale
"Apele Române" al cărui teritoriu este traversat de lucrarea
respectivă.
Art.28 Câte un exemplar din avizele emise se va păstra
în evidenţa direcţiei de ape bazinală şi subunităţii sale pe raza căreia se
amplasează obiectivul sau se desfăşoară activitatea supusă avizării. Emitentul
avizului va transmite sistemului de gospodărire a apelor un exemplar din
documentaţie care va fi păstrat în arhiva tehnică pe toată durata de existenţă
a lucrării pentru care s-a solicitat avizul.
Art.29 (1). Conform art.50 alin.(4) din Legea apelor
nr.107/1996 cu modificările şi completările ulterioare pentru emiterea avizului
de gospodărire a apelor se percep tarife. Avizul de gospodărire a apelor se
eliberează numai după ce solicitantul achită contravaloarea acestor tarife. (2)
Valoarea tarifelor pentru serviciile de emitere a avizului de gospodărire a
apelor este stabilită în Anexa nr.8 la Ordonanţa de urgenţă nr. 107/2002
aprobată prin legea 404/2003 cu modificările şi completările ulterioare.
Tarifele se reactualizează periodic prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
autorităţii publice centrale din domeniul apelor potrivit legislaţiei în
vigoare.
Secţiunea 4.
Transferul avizului de gospodărire a apelor
Art.30 Avizul de gospodărire a apelor poate fi
transferat la un alt beneficiar sau titular de investiţie în condiţiile în care
din analiza efectuată de emitent la faţa locului rezultă că lucrările şi
măsurile propuse şi respectiv cele realizate nu s-au modificat. In acest caz,
transferul se face în baza unei solicitări de transfer completată conform
anexei nr. 1.e1, adresată emitentului avizului de gospodărire a apelor care
face obiectul transferului şi se consideră efectuat începând cu data expedierii
către fostul şi actualul beneficiar al adresei de confirmare a transferului. In
solicitare se va preciza stadiul de execuţie al lucrărilor în momentul
preluării de către celălalt beneficiar.
Art.31 Dacă la data efectuării transferului se constată
că nu s-au respectat prevederile avizului iniţial, sau transferul implică
modificări de soluţii în tehnologia de tratare a apei, modificarea sursei de
alimentare cu apă, etc, transferul se refuză, motivat, în scris, aplicându-se
prevederile legislaţiei în domeniu. Noul beneficiar va solicita emiterea unui
nou aviz de gospodărire a apelor conform prezentei procedurii.
Art.32 Pentru transferul avizului de gospodărire a apelor se percepe un tarif. Transferul se realizează numai
după ce solicitantul achită emitentului contravaloarea tarifului pentru
serviciul prestat.
Secţiunea 5.
Faze ulterioare obţinerii avizului de gospodărire a
apelor
Art.33 Punerea în funcţiune sau
exploatarea lucrărilor, construcţiilor sau instalaţiilor care se construiesc pe
ape sau care au legătură cu acestea este reglementată prin autorizaţia de
gospodărire a apelor. Fac excepţie lucrările şi activităţile prevăzute la pct.
I-II din anexa nr.1.b.2 pentru care utilizarea apelor se face liber, conform
prevederilor Legii apelor nr. 107/1996 cu modificările şi completările
ulteriorare, precum şi cele prevăzute la pct. III din anexa nr.1.b.2, pentru a
căror punere în funcţiune
este necesară notificarea către Administraţia Naţională "Apele
Române" conform prevederilor legale.
Capitolul IV.
Procedura de emitere a autorizaţiei de gospodărire a
apelor
Secţiunea 1.
Autorizaţia de gospodărire a apelor
Art.34 Autorizaţia de gospodărire a apelor reprezintă
actul care condiţionează din punct de vedere tehnic şi juridic funcţionarea sau
exploatarea obiectivelor noi, construite pe ape sau care au legătură cu apele
de suprafaţă, subterane, cu zona costieră, faleza, litoralul şi plaja mării, cu
apele maritime interioare, marea teritorială, zona economică exclusivă şi
platoul continental , precum şi funcţionarea şi exploatarea în continuare a
celor existente şi după caz, desfăşurarea activităţii de depozitare, manevrare,
şi/sau transport prin conducte a substanţelor periculoase, sau alte activităţi
pe sol sau în subsol care pot conduce la evacuarea indirectă de substanţe
periculoase în apele subterane sau de suprafaţa.
Art.35 Prin autorizaţia de gospodărire a apelor se
obţin următoarele drepturi:
a) de funcţionare a
folosinţei de apă, în cadrul căreia apele de suprafaţă se utilizează pentru
alimentări cu apă potabilă sau industrială, irigaţii, producerea de energie
electrică, navigaţie, piscicultura, flotaj, agrement sau ca receptor pentru
apele evacuate de către alţi utilizatori din intravilanul sau extravilanul
localităţilor, precum şi în alte scopuri neexceptate prin Legea apelor nr.
107/1996 cu modificările şi completările ulterioare, ca şi pentru utilizarea
apelor subterane, inclusiv a celor arteziene, pentru alimentări cu apă;
b) de evacuare, după utilizare în condiţiile prevăzute
de lege, după caz, cu respectarea programului de eliminare treptată a
evacuărilor şi pierderilor de substanţe prioritar periculoase în receptorii
naturali - cursuri de apă, Marea Neagră conform prevederilor Hotărârii
Guvernului nr.351/2005 cu modificările şi completările ulterioare
c) de evacuare prin injectare în structurile din care
au provenit sau în formaţiunile geologice,care, din motive naturale, sunt
permanent improprii pentru alte scopuri a apelor de zăcământ de la schelele de
extracţie, fără a produce poluarea straturilor de ape subterane traversate;
d) de funcţionare sau exploatare a lucrărilor,
construcţiilor şi instalaţiilor executate pe ape sau care au legătură cu apele
şi a căror execuţie a fost reglementată prin aviz de gospodărire a apelor;
e) de folosinţă a albiilor minore, a plajei şi a
ţărmului mării, în alte scopuri decât cele pentru recreere, cu excepţia celor
pentru care este prevăzută notificarea;
f) de exploatare a nisipurilor
şi pietrişurilor, prin exploatări organizate din albiile sau malurile
cursurilor de apă, lacurilor şi bălţilor sau din terasă aflate în zone care
necesită decolmatare, reprofilarea albiei şi regularizarea scurgerii, fără
împiedicarea curgerii apelor mari, fără afectarea construcţiilor din zonă ce au
legătură directă sau indirectă cu regimul de curgere a apelor şi respectiv a
apelor subterane;
g) de exploatare a nisipurilor şi pietrişurilor
necesare gospodăriilor individuale şi/sau interesului public local, în limita
cantităţii maxime de 5000 metri cubi anual, oferit la solicitarea
administraţiei publice locale.
Art.36 Categoriile de lucrări şi activităţi pentru care
este necesară solicitarea şi obţinerea autorizaţiei de gospodărire a apelor sunt prezentate în anexa nr1.a.
Art.37 Categoriile de activităţi pentru care nu este
necesară solicitarea şi obţinerea autorizaţiei de gospodărire a apelor sunt
prezentate în anexa nr.1.b.2. Pentru categoriile de activităţi şi lucrări de la
pct. I-II din anexa nr.1.b.2, utilizarea resurselor de apă este liberă, iar
pentru cele de la pct. III, beneficiarul are obligaţia să notifice
Administraţiei Naţionale "Apele Române" punerea în funcţiune conform
prevederilor legale.
Art.38 (1). Emitentul autorizaţiei
de gospodărire a apelor poate obliga beneficiarul sau titularul de investiţie
să execute şi alte lucrări necesare, necuprinse în documentaţia tehnică
prezentată la autorizare, dar care se impun a fi realizate, în scopul evitării
producerii de pagube utilizatorilor de apă existenţi sau riveranilor.
(2) De asemenea se pot impune condiţii pentru:
respectarea limitelor de calitate impuse prin acte normative pentru asigurarea
conservării şi dezvoltării resursei de apă, contorizarea consumurilor de apă,
asigurarea scurgerii salubre pe cursuri de apă, alocarea raţională şi monitoringul
resurselor de apă, precum şi a altor condiţii ce conduc la protejarea
interesului public în acest domeniu.
Art.39 In perioadele de secetă, în care, potrivit
legii, se aplică restricţii, prevederile autorizaţiei de gospodărire a apelor
se subordonează planurilor de restricţie pe toată durata de aplicare a
acestora. Autorizaţiile de gospodărire a apelor se consideră modificate, în
conformitate cu planurile de aplicare a restricţiilor pe perioade secetoase.
Aplicarea restricţiilor va fi adusă la cunoştiinta titularilor de autorizaţii
şi a celorlalţi beneficiari interesaţi, în scris, de către direcţiile de ape
bazinale ale Administraţiei Naţionale "Apele Române", cu cel puţin 72
de ore înainte de aplicarea acestora.
Secţiunea 2.
Solicitantul autorizaţiei de gospodărire a apelor
Art.40 Autorizaţia de gospodărire a apelor se solicită
pentru punerea în funcţiune a obiectivului de investiţie, sau după caz, al
folosinţei de apă, sau, pentru
instalaţii aflate sub incidenţa Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 152/2005
privind prevenirea şi controlul integrat al poluării, aprobată prin Legea nr.
84/2006, de către titularul/operatorul acestora, pe baza unei documentaţii
tehnice de fundamentare întocmită de către unităţi publice sau private
certificate de Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor, conform prevederilor
legale.
Art.41 In cazul folosinţelor de apă ale localităţilor,
platformelor sau zonelor industriale, autorizaţia de gospodărire a apelor se
solicită de către titularul /operatorul acestor sisteme.
Art.42 (1) Pentru folosinţele de apă din interiorul
unor localităţi sau zone industriale care preiau apă de alimentare din reţele
comunale sau de zonă, dar evacuează apele uzate în receptorii naturali, precum
şi pentru cele care au surse proprii de apă subterană sau de suprafaţă, dar
evacuează apele uzate în reţelele de canalizare comunală sau de zonă,
beneficiarul acestora va solicita autorizaţie de gospodărire a apelor.
(2) Solicită eliberarea
autorizaţiei de gospodărire a apelor şi beneficiarul folosinţelor cu impact
semnificativ asupra calităţii apei, racordate la reţelele de apă şi de
canalizare ale localităţilor sau a altor operatori;
(3) Cererea de solicitare va fi însoţită şi de
acceptul deţinătorului sistemului de alimentare cu apă şi de canalizare-epurare,
după caz.
Art.43 (1) Pentru instalaţiile care intră sub incidenţa
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 152/2005 şi care se alimentează cu apă
de la alt consumator şi evacuează apa uzată preepurată/epurată în reţeaua de
canalizare urbană, beneficiarul acestora va solicita autorizaţie de gospodărire
a apelor.
(2) Pentru situaţiile prevăzute la alin.(1) autorizaţia
de gospodărire a apelor este emisă cu respectarea legislaţiei privind
prevenirea şi controlul integrat al poluării şi a măsurilor necesare pentru
conformarea cu aceasta.
Art.44. In cazul sistemelor de irigaţii sau desecări,
autorizaţia de gospodărire a apelor se solicită de către deţinătorii acestor
sisteme.
Secţiunea 3.
Modalitatea de obţinere a autorizaţiei de gospodărire a apelor
Art.45 Persoanele fizice sau juridice care doresc să
obţină o autorizaţie de gospodărire a apelor trebuie să completeze formularul
prevăzut în anexa nr.1.d.1. Acest formular se va completa şi în cazul în care
se doreşte modificarea autorizaţiei de gospodărire a apelor iniţială. Cererea
prin care se solicită eliberarea autorizaţiei modificatoare va fi însoţită de
documentaţia tehnică de fundamentare care va prezenta noua situaţie şi
caracteristicile lucrărilor pentru care se solicită autorizaţia modificatoare.
Art.46 (1) Solicitantul autorizaţiei de gospodărire a
apelor îşi asumă responsabilitatea exactităţii datelor şi informaţiilor
cuprinse în formularul de solicitare.
(2) Elaboratorul documentaţiei îşi asumă
responsabilitatea exactităţii datelor şi informaţiilor cuprinse în documentaţia
tehnică de fundamentare aferentă acestuia şi trebuie să demonstreze
următoarele:
a) posibilitatea conformării cu cerinţele legale în domeniu;
b) punerea în funcţiune a lucrărilor şi respectarea
prevederilor avizului de gospodărire a apelor la realizarea lucrărilor de
investiţii;
c) măsurile întreprinse şi propuse pentru minimizarea
impactelor adverse datorate lucrărilor supuse autorizării;
d) asigurarea debitului minim în albiile cursurilor de
apă, pentru protecţia ecosistemelor acvatice şi a altor valori ecologice;
e) măsurile şi lucrările existente pentru asigurarea
gospodăririi durabile a resurselor de apă.
f) conformarea cu prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 152/2005 referitoare la prevenirea şi
controlul integrat al poluării, în ceea ce priveşte managementul şi calitatea
apelor.
Art.47 In documentaţia tehnică necesară obţinerii
autorizaţiei de gospodărire a apelor se poate solicita confidenţialitatea
datelor prezentate, în conformitate cu prevederile legale.
Art.48 Cererea de autorizare va fi însoţită de
următoarele acte:
a) avizul de gospodărire a apelor emis la documentaţia
tehnică care a stat la baza executării lucrărilor de investiţii pentru care se
cere autorizarea şi, după caz, acordul de funcţionare în siguranţă emis de
autoritatea publică centrală din domeniul apelor, în conformitate cu
prevederile legale în cazul lucrărilor care s-au executat la baraje, pentru
retenţii permanente sau nepermanente de apă, a barajelor şi digurilor care
realizează depozite de deşeuri industriale depuse prin hidromecanizare şi a
lucrărilor hidrotehnice speciale; în cazul revizuirii sau modificării
autorizaţiei, se va prezenta şi autorizaţia de gospodărire a apelor în baza
căreia a funcţionat până la data solicitării, însoţită de autorizaţia de
funcţionare în condiţii de siguranţă în cazul lucrărilor meţionate mai sus;
b) programul de etapizare elaborat pentru conformarea
cu prevederile legale, în cazul folosinţelor de apă
care nu sunt echipate cu instalaţii de măsurare a debitelor şi volumelor de apă
prelevate şi/sau evacuate, precum şi a celor care nu sunt dotate cu staţii sau
instalaţii de epurare ori instalaţiile existente necesită completări,
extinderi, retehnologizări sau optimizări funcţionale;
c) schema generală a lucrărilor, construcţiilor,
instalaţiilor sau a folosinţei de apă pentru care se solicită autorizaţia, cu
prezentarea principalilor parametri constructivi şi funcţionali, inclusiv
încadrarea în ansamblu a folosinţei de apă;
d) regulamentul de funcţionare-exploatare şi
întreţinere, întocmit conform prevederilor legale;
e) acceptul deţinătorilor sistemelor de
alimentare cu apă şi canalizare-epurare, după caz;
f) planul de prevenire şi de combatere a poluărilor
accidentale, după caz;
g) alte documente necesare, după caz.
Secţiunea 4.
Competenţele de emitere a autorizaţiei de
gospodărire a apelor
Art.49 (1) Autorizaţia de gospodărire a apelor se emite
de către Administraţia Naţională "Apele Române", direcţiile de ape sau
sistemele de gospodărire a apelor, conform competenţelor din anexa nr.1f.
(2) Refuzul de a emite autorizaţia de gospodărire a
apelor poate fi contestat de solicitant potrivit Legii
contenciosului administrativ nr.554/2004.
Art.50 Autorizaţia de gospodărire a apelor emisă pentru
exploatarea lucrărilor construite pe ape sau care au legătură cu apele,
amplasate pe cursurile de apă care formează sau traversează frontiera de stat
şi care fac obiectul acordurilor bilaterale, va fi aprobată de secretarul de stat
din Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor care coordonează activitatea de
gospodărire a apelor. In cazul evacuărilor în corpurile de ape subterane
transfrontiere agreate bilateral, începând cu data de 1 ianuarie 2007
autorităţile de gospodărire a apelor competente care autorizează o astfel de
evacuare, informează celălalt stat prin Comisia hidrotehnica bilaterala,
înainte de a elibera autorizaţia de gospodărire a apelor.
Secţiunea 5.
Emiterea autorizaţiei de gospodărire a apelor
Art.51 Cererea de solicitare a autorizării, însoţită de
documentaţia de fundamentare se transmite astfel:
a) în două exemplare, din care unul la sistemul de
gospodărire a apelor pe teritoriul căruia este amplasată folosinţa, dacă
emiterea autorizaţiei este în competenţa direcţiei de ape bazinală a
Administraţiei Naţionale "Apele Române" şi un exemplar la direcţia de
ape respectivă. In cazul în care competenţa de emitere revine direcţiei, în
termen de cel mult 10 zile lucrătoare, sistemul de gospodărire a apelor trebuie
să elibereze referatul tehnic de specialitate, pe care îl va transmite
direcţiei de apă bazinale însoţit de un exemplar din documentaţie;
b) în două exemplare, din care unul la direcţia de ape
bazinală pe teritoriul căreia este amplasată folosinţa şi un exemplar la
Administraţia Naţionala "Apele Române", dacă emiterea autorizaţiei de
gospodărire este în competenţa Administraţiei Naţionale "Apele
Române". In termen de cel mult 10 zile lucrătoare, direcţia de apă
bazinală eliberează referatul tehnic de specialitate pe care îl va transmite
Administraţiei Naţionale "Apele Române". Pentru lucrările amplasate
în perimetrul Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării, un exemplar din documentaţie se va depune şi la
Sistemul de Gospodărire a Apelor Tulcea, care va înainta direcţiei apelor
bazinale punctul de vedere în legătură cu emiterea autorizaţiei de gospodărirea
apelor.
Art.52 Autorizaţia de gospodărire a apelor se
eliberează în baza verificării tehnice, în teren, a modului de respectare a
prevederilor legale privind gospodărirea apelor pentru punerea în exploatare a
lucrărilor şi a exactităţii datelor cuprinse în cerere şi în documentaţia
anexata acesteia. Pentru lucrările noi, constatările se efectuează în prezenţa
beneficiarului, de preferinţă odată cu recepţia preliminară a investiţiilor.
Procesul-verbal de recepţie, face parte integrantă din documentele în baza
cărora se va elibera autorizaţia de gospodărire a apelor.
Art.53(1) Dacă la verificarea în teren se constată
lipsuri care nu ar permite punerea în funcţiune a investiţiei, potrivit art. 55
din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare,
emitentul autorizaţiei de gospodărire a apelor va fixa un termen de maximum 60
de zile pentru efectuarea remedierilor sau a completărilor necesare. Dacă
lipsurile constatate permit punerea în exploatare a folosinţei fără pericol din
punct de vedere al gospodăririi apelor, autorizaţia se poate emite cu durată
limitată de maximum un an.
(2)Pentru corpurile de apă care nu au atins starea bună
sau potenţialul ecologic bun în perioada prevăzută în schema directoare,
potrivit art. 55 alin.(6) din Legea apelor nr.107, cu modificările şi
completările ulterioare, se impune reactualizarea prevederilor autorizaţiilor
de gospodărire a apelor.
Art.54 In baza unei justificări, emitentul poate refuza
eliberarea autorizaţiei din motive tehnice şi va comunica, în scris,
solicitantului decizia luată.
Art.55 (1) In cazul elaborării programelor de
etapizare, emiterea autorizaţiei de gospodărire a apelor se va face numai după
avizarea şi aprobarea etapelor şi măsurilor propuse de solicitant în programul
de etapizare în condiţiile Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Programul de etapizare face parte integrantă din
autorizaţia de gospodărire a apelor.
(3) Emitentul autorizaţiei de gospodărire a apelor va
lua în considerare introducerea în autorizaţia de gospodărire a apelor a unui
program de etapizare, numai dacă la solicitarea autorizaţiei, titularul
acesteia:
a) dovedeşte că lucrările şi investiţiile necesare
pentru conformare imediată nu sunt posibile tehnic şi/sau financiar şi
economic;
b) dovedeşte că în perioada de conformare la
programul de etapizare nu se vor produce daune mediului, sănătăţii publice sau
de altă natură;
c) se angajează să asigure fondurile necesare pentru
realizarea programului de etapizare la termenele stabilite.
Art.56 Autorizaţia de gospodărire a apelor se
eliberează în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii de autorizare,
respectiv în termen de 20 de zile de la data recepţiei preliminare, dar nu mai
târziu de data recepţiei finale. Odată cu autorizaţia se restituie titularului
un exemplar din documentaţia depusă - vizată spre neschimbare - care face parte
integrantă din autorizaţie.
Art.57(1). Autorizaţia de gospodărire a apelor se
emite:
a) pe o perioadă de valabilitate egală cu perioada de
valabilitate a autorizaţiei integrate de mediu, pentru instalaţiile care intră
sub incidenţa Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 152/2005 privind
prevenirea şi controlul integrat al poluării;
b) de maximum 1 an, fără să depăşească durata
programelor de etapizare, în situaţia în care se impune şi se aprobă programul
de etapizare pentru celelalte folosinţe de apă;
c) de 1 an pentru exploatările de nisipuri şi
pietrişuri necesare gospodăriilor individuale şi/sau interesului public local,
în limita cantităţii maxime de 5.000 m3/an, la solicitarea administraţiei publice
locale;
d) de un an, pentru exploatările organizate de
nisipuri şi pietrişuri, funcţie de evoluţia morfologică a albiei, corelat cu
perioada emiterii permisului de exploatare de către Agenţia Naţională pentru
Resurse Minerale;
e) de maximum 3 ani, pentru funcţionarea instalaţiilor
de captare, tratare, pompare, transport, înmagazinare, distribuţie şi epurare
sau preepurare a apei, precum şi pentru depozitarea deşeurilor menajere şi
industriale, în funcţie de influenţa obiectivului autorizat asupra regimului
cantitativ şi calitativ al resurselor de apă;
f) de maximum 4 ani, pentru folosinţele de apă care
evacuează ape uzate epurate pentru familiile şi grupele de substanţe
periculoase cuprinse în lista I, conform Hotărârii de Guvern nr.351/2005 art.5 alin.(2) şi art.6 din
"Programul de eliminare treptată a evacuărilor, emisiilor şi pierderilor
de substanţe prioritar periculoase";
g) de maximum 4 ani, pentru folosinţele de apă care
evacuează ape uzate epurate, pentru familiile şi grupele de substanţe
periculoase cuprinse în lista II conform Hotărârii de Guvern nr.351/2005 art.5 alin.(3) şi art. 6
din "Programul de eliminare treptată a evacuărilor, emisiilor şi
pierderilor de substanţe prioritar periculoase ";
h) de maximum 5 ani pentru
producerea de energie electrică, navigaţie, piscicultura, stuficultură,
plutărit, flotaj şi agrement sau în alte scopuri neexceptate de lege.
(2) Autorizaţiile de gospodărire a apelor prevăzute la
art.57, lit.a pot fi revizuite în următoarele condiţii:
a) apariţia unor modificări tehnologice,
b) restrângerea activităţii
c) la finalizarea unei măsuri cuprinse în programul de
etapizare.
d) în cazul altor situaţii care pot influenţa valoarea
emisiilor din apă.
Art.58 (1) La expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei de gospodărire a apelor, pe baza unei
solicitări şi a verificării în teren, emitentul eliberează o nouă autorizaţie
dacă:
a) nu s-au modificat condiţiile care au stat la baza
emiterii autorizaţiei de gospodărire a apelor, al cărei termen expiră; sau
b) prevederile programului de etapizare, la etapa
respectivă, sunt realizate integral sau sunt realizate parţial, nerealizările
nefiind din vina utilizatorului; acest fapt va fi dovedit cu acte
justificative, situaţie în care se poate trece la renegocierea termenelor de
realizare a măsurilor şi lucrărilor în cauză, în vederea prezentării programului
de etapizare, spre aprobare, autorităţilor competente.
(2) Dacă nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la
alin.(1) solicitantul urmează procedura stabilită la art.51-59.
Art.59 Deţinătorul unei autorizaţii de gospodărire a
apelor va solicita o noua autorizaţie cu cel puţin 30 de zile înainte de
expirarea termenului de valabilitate. Pentru aceasta este necesară completarea
unei cereri întocmite conform modelului prezentat în anexa nr.1.d.1, însoţită
de copie după autorizaţia de gospodărire a apelor, de documentaţia tehnică de
fundamentare a autorizaţiei de gospodărire a apelor vizată spre neschimbare, de
eventuale completări la aceasta şi după caz, de un
raport privind modul de realizare a prevederilor programului de etapizare.
Art.60 Emitentul autorizaţiei de gospodărire a apelor
are obligaţia ştampilării spre neschimbare a exemplarului din documentaţia ce
se transmite solicitantului împreună cu un exemplar din autorizaţie.
Art.61. Un exemplar din autorizaţiile emise se vor
păstra în evidenţă şi respectiv în arhiva tehnică a direcţiei de ape bazinala
şi a sistemelui de gospodărire a apelor pe raza căruia se amplasează
obiectivul, pe toată durata de valabilitate a autorizaţiei şi se vor introduce
de emitent în arhiva computerizata -Managementul documentelor.
Art.62 (1) Autorizaţia de gospodărire a apelor nu
exclude obligativitatea solicitării şi obţinerii autorizaţiei de mediu şi a
altor autorizaţii şi avize prevăzute de reglementările legale în vigoare.
(2) Pentru lucrările hidrotehnice care intră sub incidenţa
Legii nr. 466/2001 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă nr. 244/2000 privind
siguranţa barajelor, eliberarea autorizaţiei de gospodărire a apelor este
condiţionată de existenta autorizaţiei de funcţionare în siguranţă emis de autoritatea competentă, în conformitate
cu prevederile legale.
Art.63 Valoarea tarifelor pentru serviciile de emitere
a autorizaţiei de gospodărire a apelor este stabilită în Anexa nr. 8 la
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002, aprobată prin Legea nr.
404/2003 cu modificările şi completările ulterioare, privind infiinţarea
Administraţiei Naţionale "Apele Române". Tarifele se reactualizează
periodic prin Hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale
din domeniul apelor.
Secţiunea 6.
Transferul autorizaţiei de gospodărire a apelor
Art.64(1) Autorizaţia de gospodărire a apelor poate fi
transferată la un alt beneficiar sau titular de investiţie în condiţiile în
care, din analiza efectuată la teren, se constată că se respectă integral
avizul de privatizare, după caz, valorile parametrilor cantitativi şi
calitativi ai apelor epurate evacuate şi caracteristicile lucrărilor autorizate
nu se modifică.
(2) Transferul prevăzut la alin.(1) se face în baza
unei cereri de transfer completată conform anexei 1.e.2 şi a unei documentaţii
justificative adresate emitentului autorizaţiei de gospodărirea apelor.
Transferul se consideră efectuat începând cu data expedierii autorizaţiei de
gospodărirea apelor către noul beneficiar
(3) In condiţiile în care, autorizaţia de gospodărire a
apelor s-a eliberat pentru o folosinţă aflată sub incidenţa Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 152/2005 privind prevenirea şi controlul integrat al
poluării, aprobata prin Legea nr. 84 din 5 aprilie 2006, aprobarea transferului
la un alt beneficiar sau titular de investiţie se face numai dacă acesta
demonstrează, cu acte legale, că a preluat integral activitatea folosinţei ,
prezentând în acest sens, după caz, şi avizul de privatizare.
(4) Transferul prevăzut la alin.(3) se face în baza
unei cereri de transfer completată conform anexei nr.1.e.2 şi a unei
documentaţii justificative adresate emitentului autorizaţiei de gospodărire a
apelor, ce face obiectul transferului şi se consideră efectuat începând cu data
expedierii către noul şi actualul beneficiar al autorizaţiei de gospodărire a
apelor.
Art.65. Dacă transferul propus implică modificări de
soluţii în tehnologia de tratare a apei, modificări ale sursei de alimentare cu
apă, etc. sau la verificarea de teren se constată că în funcţionare nu sunt
respectate condiţiile impuse, noul beneficiar trebuie să solicite o noua
autorizaţie de gospodărire a apelor conform prevederilor legale în domeniu.
Art.66. Pentru efectuarea transferului se plătesc
tarife a căror valoare este prevăzută în Anexa nr.8 a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 107/2002, aprobată prin Legea nr. 404/2003 la cu modificările
şi completările ulterioare. Tarifele se reactualizează periodic prin Hotărâre a
Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale din domeniul apelor.
Capitolul V.
Programe de etapizare
Art.67 (1) In scopul conformării cu cerinţele legale,
precum şi pentru efectuarea eşalonată a remedierilor sau a completărilor ce se
impun folosinţei, unitatea de gospodărire a apelor competentă solicită titularului/operatorului elaborarea unui
program de etapizare în situaţiile în care:
a) folosinţa de apă nu este dotată cu staţii sau
instalaţii de măsurare, după caz, a parametrilor cantitativi şi calitativi ai
apei prelevate şi respectiv restituite;
b) folosinţa de apă nu este dotată cu staţii sau
instalaţii de epurare ori instalaţiile existente necesită şi alte completări,
extinderi, retehnologizări sau optimizări funcţionale, iar din punct de vedere
calitativ apele evacuate în receptori nu se încadrează în prevederile legale;
c) la verificarea în teren se constată nerespectarea
prevederilor încorporate în documentaţia tehnică de fundamentare a solicitării
autorizaţiei de gospodărire a apelor.
(2) Programul de etapizare va îngloba:
a) lucrări şi măsuri necesare;
b) valorile corespunzătoare acestora;
c) surse de finanţare;
d) termene de începere şi respectiv de punere în
funcţiune, corelate cu prevederile angajamentelor
rezultate în procesul de negociere aprobate prin Legea nr. 157/2005;
e) responsabilităţi şi obligaţii stabilite la fiecare
nivel implicat în respectarea şi reuşita acestuia;
f) priorităţi impuse de considerente sociale şi
economice, după caz grafice de execuţie;
g) mecanismul de punere în aplicare a programului.
(3) Valorile lucrărilor şi a măsurilor necesar a fi
executate vor fi repartizate pe cât posibil în tranşe egale pe toată perioada
de derulare a programului de etapizare.
(4) Pentru instalaţiile care intră sub incidenţa
Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 152/2005 privind prevenirea şi controlul
integrat al poluării, programele de etapizare cuprind măsuri detaliate, pentru
conformarea cu cele mai bune tehnici disponibile, care trebuie să corespundă,
după caz, cu planul de măsuri privind modul de reducere şi eliminare treptată a
evacuărilor, emisiilor şi pierderilor de substanţe prioritar periculoase,
conform HotărâriiGuvernului nr.351/2005 cu modificările ulterioare (Lista I şi Lista II), din punct de vedere cantitativ şi
exprimate procentual.
(5) Autoritatea responsabilă cu autorizarea stabileşte
valorile limită de emisie pe baza recomandărilor Celor mai Bune Tehnici
Disponibile (BAT), în funţie de condiţiile locale specifice, inclusiv măsurile
de minimizare a producerii de deşeuri şi de utilizare eficientă a energiei.
Art.68 (1) Programul de etapizare întocmit de către
utilizator se acceptă în baza unei analize de fond, efectuată de unitatea de
gospodărire a apelor competentă, prin negociere, de comun acord cu
solicitantul. Aceasta va cuprinde, acolo unde este cazul, şi valori ale parametrilor de capăt pentru fiecare
etapă. In cazul neacceptării de către emitentul autorizaţiei, utilizatorul are
obligaţia întocmirii unui alt program de etapizare în concordanţă cu interesele
emitentului autorizaţiei, legat de politică de gospodărire a apelor în bazinul
hidrografic respectiv.
(2) După aprobare, programul de etapizare devine
obligatoriu.
Art.69. (1) -După aprobarea programului de etapizare,
autorizaţia de gospodărire a apelor se eliberează pe o perioadă limitată, de
până la 1 an, cu excepţia celor prevăzute la art.57, lit.a), e), f), g), h),
luându-se în consideraţie, după caz:
a) parametrii de capăt reglementaţi la promovarea şi
la execuţia obiectivului;
b) parametrii de capăt stabiliţi în funcţie de
interesul ecologic al zonei, precum şi de posibilităţile reale ale folosinţei
puse de acord cu prevederile legale privind condiţiile de descărcare în mediul
acvatic a apelor uzate.
(2) La realizarea şi punerea în funcţiune a lucrărilor
şi măsurilor cuprinse în programul de etapizare, emitentul va elibera o nouă
autorizaţie la care valorile indicatorilor de calitate a apelor uzate epurate
evacuate în emisar sunt în concordanţă cu prevederile Normativului "NTPA -
001 aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.352/2005 şi cu prevederile Hotărârii
Guvernului 351/2005 cu modificările şi completările ulterioare privind
aprobarea programului de eliminare treptată a evacuărilor, emisiilor şi
pierderilor de substanţe prioritar periculoase, cu necesităţile cantitative ale
folosinţei, cu utilizările de apă din aval şi cu obiectivele de calitate ale
receptorului natural.
Art.70 Analiza de fond şi realizarea lucrărilor şi
măsurilor din programul de etapizare include din partea unităţilor de
gospodărire a apelor următoarele aspecte:
a) inspecţia - destinată determinării nivelului de
respectare a cerinţelor legale de către utilizatorul a cărei folosinţa urmează
a fi reglementată, precum şi identificării oricărei violări faţă de limitele
impuse de norme sau alte limitări impuse de legislaţie;
b) negocierea - stabilită de comun acord între
utilizatorul a cărei folosinţa urmează a fi reglementată şi emitentul
autorizaţiei de gospodărire a apelor, corelată şi cu posibilităţilele economice
existente;
c) acţiuni legale - desfăşurate în scopul aplicării
amenzilor, penalităţilor şi sancţiunilor cuvenite pentru încălcarea
dispoziţiilor legale.
Art.71 (1). In cazul elaborării unui program de
etapizare, solicitantul autorizaţiei de gospodărire a apelor transmite
emitentului formularul de solicitare a autorizaţiei de gospodărire a apelor
însoţit de documentaţia tehnică şi de programul de etapizare pentru aducerea la
îndeplinire a cerinţelor legale semnat de toţi factorii implicaţi. In cazul folosinţelor
de apă care intră sub incidenţa Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 152/2005
privind prevenirea şi controlul integrat al poluării, programul de etapizare
este convenit în mod obligatoriu cu agenţiile regionale de protecţie a mediului
care emit autorizaţiile integrate de mediu.
(2) Emitentul confirmă şi aprobă lucrările şi măsurile
propuse de solicitant pentru respectarea limitelor impuse şi solicită, după
caz, furnizarea de informaţii şi elemente suplimentare ce pot demonstra
fezabilitatea şi eficacitatea acestora.
Art.72 Beneficiarul autorizaţiei are obligaţia
instituirii unui sistem de monitorizare in cadrul programelor de etapizare
destinat evaluării gradului de aducere la îndeplinire a etapei parcurse şi
respectării termenelor propuse.
Art.73. In cazul în care beneficiarul nu realizează
măsurile cuprinse în programul de etapizare şi nici nu manifestă interes pentru
conformarea cu cerinţele legale, emitentul autorizaţiei de gospodărire a apelor
ia măsurile stabilite de lege şi aplică sancţiunile corespunzătoare.
Art.74. (1) Programul de etapizare face parte
integrantă din planul de acţiuni/ planul de conformare prevăzute în Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului.
(2) Responsabilitatea
îndeplinirii măsurilor şi lucrărilor cuprinse în programul de etapizare revine,
în egală măsură, proprietarului lucrărilor supuse autorizării şi operatorului
de servicii publice care a concesionat aceste lucrări sau le are în
administrare.
Capitolul.VI
Controlul emiterii avizelor şi
autorizaţiilor de gospodărirea apelor
Art.75 Controlul activităţi de emite a avizelor şi
autorizaţiilor de gospodărirea apelor se realizează de către personalul
împuternicit al autorităţii centrale pentru gospodărirea apelor.
Art.76 Coordonarea şi monitorizarea activităţii de
emitere a avizelor şi a autorizaţiilor de gospodărire a apelor se organizează
şi se exercită de către direcţia de specialitate din cadrul Ministerului
Mediului şi Gospodăririi Apelor prin personalul propriu, precum şi prin
personalul de specialitate al Administraţiei Naţionale "Apele
Române".
Capitolul VII.
Dispoziţii finale
Art.77 Anexele nr.1a - 1.f fac parte
integrantă din prezenta Procedură de emitere a avizelor şi autorizaţiilor de
gospodărire a apelor.
ANEXA Nr. 1a la procedură
LISTA LUCRĂRILOR ŞI CATEGORIILOR DE ACTIVITĂŢI
DESFĂŞURATE PE APE SAU CARE AU LEGĂTURĂ CU APELE, PENTRU CARE ESTE NECESARĂ
SOLICITAREA Şl OBŢINEREA AVIZULUI Şl AUTORIZAŢIEI DE GOSPODĂRIRE A APELOR
(a) lucrări, construcţii şi instalaţii care asigură
gospodărirea complexă a apelor, inclusiv atenuarea apelor mari, prin
modificarea regimului natural de curgere, cum sunt: baraje, acumulări
permanente sau nepermanente, derivaţii de debite;
(b) lucrări de folosire a apelor, cu construcţiile şi
instalaţiile aferente: alimentări cu apă potabilă inclusiv cele din mediul
rural, unde trebuie asigurate condiţii de realizare treptată a canalizării şi
epurării apelor uzate, alimentări cu apă industrială şi pentru irigaţii,
amenajări piscicole, centrale hidroelectrice, folosinţe hidromecanice,
amenajări pentru navigaţie, plutărit şi flotaj, poduri plutitoare, amenajări
balneare, turistice sau pentru agrement, alte lucrări de acest fel;
(c) lucrări, construcţii şi
instalaţii pentru protecţia calităţii apelor sau care influenţează calitatea
apelor: lucrări de canalizare şi evacuare de ape uzate, staţii şi instalaţii de
prelucrare a calităţii apelor, injecţii de ape în subteran, alte asemenea lucrări;
(d) construcţii de apărare împotriva acţiunii
distructive a apei: îndiguiri, apărări şi consolidări de maluri şi albii,
rectificări şi reprofilări de albii, lucrări de dirijare a apei, combaterea
eroziunii solului, regularizarea scurgerii pe versanţi, corectări de torenţi,
desecări şi asanări, alte lucrări de apărare.
(e) traversări de cursuri de apă cu lucrările
aferente: poduri, conducte, linii electrice, etc;
(f) amenajări şi instalaţii de extragere a agregatelor
minerale şi nămolurilor terapeutice din albiile sau malurile cursurilor de apă,
lacurilor şi ţărmul mării: balastiere amplasate în terasă, cariere, etc;
(g) depozite: de deşeuri menajere, de deşeuri
industriale (halde de steril, zguri şi cenuşi, şlamuri, nămoluri şi alte
asemenea) şi cimitire;
(h) plantări şi defrişări de vegetaţie lemnoasă,
perdele antierozionale şi filtrante în zonele de protecţie sau în albiile
majore, care nu fac parte din fondul forestier;
(i) lucrări, construcţii şi instalaţii care se execută
pe malul mării, fundul apelor maritime interioare şi al mării teritoriale,
platoul continental sau lucrări pentru apărarea ţărmului;
(j) lucrări de prospecţiuni, de explorare/exploatare
prin foraje terestre sau maritime, instalaţii hidromecanice, borne
topohidrografice şi orice alte lucrări de studii de teren în legătură cu apele;
(k) lucrări şi instalaţii pentru urmărirea parametrilor
hidrologici sau urmărirea automată a calităţii apei;
(l) injectarea în structurile
din care au provenit sau în formaţiunile geologice, care, din motive naturale,
sunt permanent improprii pentru alte scopuri a apelor de zăcământ de la
schelele de extracţie, fără a produce poluarea straturilor de ape subterane
traversate;
(m) planuri de amenajare a teritoriului, planuri de
urbanism general, zonal şi de detaliu.
(n) lucrări de închidere a minelor/carierelor şi de
reconstrucţie ecologică a zonelor afectate.
(o) zone naturale protejate;
(p) instalaţii de preepurare/ epurare a apelor uzate
pentru folosinţele de apă care intră sub incidenţa Ordonanţei de Urgenţă a
Guvernului nr. 152/2005 privind prevenirea şi controlul integrat al poluării
aprobată prin Legea nr.84/2006 care se alimentează cu apa de la un alt
consumator şi evacuează apa uzată epurată/ preepurată în reţeaua de canalizare
comunală sau de zonă.
ANEXA Nr. 1b1 la procedură
LISTA LUCRĂRILOR ŞI CATEGORIILOR DE ACTIVITĂŢI
PENTRU CARE NU ESTE NECESARĂ SOLICITAREA ŞI OBŢINEREA AVIZULUI DE GOSPODĂRIRE A
APELOR
I. Alimentarea cu apă
pentru folosinţe destinate satisfacerii nevoilor gospodăriei proprii, în
condiţiile în care, pentru aceasta, nu se folosesc instalaţii sau se folosesc
instalaţii cu capacitate de până la 0,2 l/s.
II. Lucrări de dragare
efectuate pe căile navigabile pentru menţinerea adâncimii de navigaţie şi la
care locurile de depozitare a materialului rezultat din lucrările de dragare şi
condiţiile care trebuie îndeplinite se stabilesc anual de către Administraţia
Naţională "Apele Române" împreună cu Administraţia Fluviala a Dunării
de Jos Galaţi R.A.
III. Lucrări pentru care este necesară
notificarea către unităţile din subordinea Administraţiei Naţionale "Apele
Române", conform art. 54, alin.1 din Legea apelor nr.107/1996 modificată
şi completată prin Legea nr.310/2004 pentru începerea execuţiei şi anume:
a) Lucrări de dezvoltare, modernizare sau retehnologizare
a unor procese tehnologice sau a unor instalaţii existente, dacă prin
realizarea acestora nu se modifică parametrii cantitativi şi calitativi finali
ai folosinţei de apă înscrişi în autorizaţia de gospodărire a apelor emisă
înainte de începerea execuţiei unor astfel de lucrări.
b) Instalaţiile cu caracter provizoriu pe durată de
execuţie a unor investiţii, dacă debitul prelevat nu depăşeşte 2 l/s, iar apele
evacuate rezultate după folosire nu influenţează calitatea
emisarului.
c) Protecţia sanitară a surselor de alimentare cu apă
potabilă, a apelor minerale, a lacurilor şi nămolurilor terapeutice.
d) Traversări ale cursurilor de apă de către drumuri
de exploatare, comunale sau judeţene, în bazine hidrografice mai mici de 10 km2.
e) Lucrări de cultură şi refacere a pădurilor şi de
combatere a eroziunii solului, pe suprafeţe totale mai mici de 20 km2 inclusiv şi lucrări de regularizare
a scurgerii pe versanţi şi corectări de torenţi, pe lungimi mai mici de 10 km.
f) Lucrări de captare a apei, dacă debitul prelevat nu
depăşeşte 2 l/s, iar apele evacuate rezultate după folosire nu influenţează
calitatea resurselor de apă.
g) Reparaţii de drumuri şi poduri.
h) Lucrări de amenajare a plajelor turistice pentru
asigurarea confortului turiştilor pe plaje, precum şi activităţi sezoniere
specifice :agrement nautic, tobogane acvatice, publicitate etc.
ANEXA Nr. 1b2 la procedură
LUCRĂRI Şl CATEGORII DE ACTIVITĂŢI PENTRU CARE NU ESTE NECESARĂ SOLICITAREA ŞI
OBŢINEREA AUTORIZAŢIEI
DE GOSPODĂRIRE A APELOR
I. Alimentarea cu apă pentru
folosinţe destinate satisfacerii nevoilor gospodăriei proprii, în condiţiile în
care, pentru aceasta, nu se folosesc instalaţii sau se folosesc instalaţii cu
capacitate de până la 0,2 l/s.
II.Lucrări de dragare efectuate
pe căile navigabile pentru menţinerea adâncimii de navigaţie şi la care
locurile de depozitare a materialului rezultat din lucrările de dragare şi
condiţiile care trebuie îndeplinite se stabilesc anual de către Administraţia
Naţională "Apele Române" împreună cu Administraţia Fluvial şi a
Dunării de Jos Galaţi R.A.
III.Lucrări pentru care este necesară notificarea către
unităţile subordonate ale Administraţiei Naţionale "Apele Române" -
S.A., conform art. 54, alin.1 din Legea apelor nr.107/1996 cu modificările şi
completările ulterioare, în cazul punerii în funcţiune şi anume:
a) Lucrări de dezvoltare, modernizare sau
retehnologizare a unor procese tehnologice sau a unor instalaţii existente,
dacă prin realizarea acestora nu se modifică parametri cantitativi şi calitativi
finali ai folosinţei de apă înscrişi în autorizaţia de gospodărire a apelor
emisă înainte de începerea execuţiei unor astfel de lucrări.
b) Instalaţiile cu caracter provizoriu pe durata de
execuţie a unor investiţii, dacă debitul prelevat nu depăşeşte 2 l/s, iar apele
evacuate rezultate după folosire nu influenţează calitatea emisarului.
c) Protecţia sanitară a surselor de alimentare cu apă
potabilă, a apelor minerale, a lacurilor şi nămolurilor terapeutice.
d) Traversări ale cursurilor
de apă de către drumuri de exploatare, comunale sau judeţene, în bazine
hidrografice mai mici de 10 km2.
e) Lucrări de cultură şi refacere a pădurilor şi de
combatere a eroziunii solului, pe suprafeţe totale mai mici de 20 km2 şi lucrări de regularizare a
scurgerii pe versanţi şi corectări de torenţi, pe lungimi mai mici de 10 km.
f) Lucrări de captare a apei, dacă debitul prelevat nu
depăşeşte 2 l/s, iar apele evacuate rezultate după folosire nu influenţează
calitatea resurselor de apă.
g) Apărări şi consolidări de maluri şi albii,
rectificări şi reprofilări de albii h) Regularizarea scurgerii pe versanţi,
corectări torenţi.
i) Combaterea eroziunii solului.
j) Amenajări cu destinaţie turistică şi de agrement
realizate pe plajele turistice, în zonele limitrofe acestora şi zonei de
protecţie a lacurilor care nu au legătură cu apele de suprafaţă şi subterane,
cu excepţia camping-urilor.
ANEXA Nr. 1c1 la procedură
Către,
(Direcţia Apelor............,
Administraţia Naţională "Apele Române")
In conformitate cu prevederile Legii apelor nr.
107/1996 cu completările şi modificările ulterioare,
a) Subsemnatul
................................................................................................
(Numele şi prenumele solicitantului)
posesor al buletinului de
identitate/cărţii de identitate seria ......
nr............, codul numeric personal domiciliat
în localitatea ....................................... str........................,........
nr........., bloc........., ap............... tel..................,
fax................;
b)...........................................................................................................................
(Denumirea societăţii
comerciale/ regiei autonome)
codul fiscal..............., nr. de înmatriculare la
Registrul comerţului..................
.................................................cod
CAEN........................................ profil de
activitate............................................................................................................
telefon...................., fax...........................cu sediul în
localitatea strada........................nr............judeţul...................................prin
reprezentantul
sau......................................................................................
(numele
şi prenumele)
...............................................în calitate de............................................................................solicită:
(beneficiar sau titular de investiţie)
AVIZ DE GOSPODĂRIRE A APELOR
pentru investiţia...............................................................................................................................
(denumirea investiţiei)
din bazinul hidrografic...........................................pe
râul ......................................
Solicitarea este pentru:
- investiţie nouă
- extinderea/modernizarea folosinţei
existente/restrângerea sau sistarea
activităţii care este în funcţiune de la data
de...............şi a fost reglementată anterior prin Avizul/Autorizaţia de gospodărire a apelor nr..........din
data de .....................emis(a)
de
către.........................................................................
(denumirea emitentului)
Pretenţie de
confidenţialitate:..........................................................................................
Execuţia obiectivului (folosinţa, lucrarea) urmează să
înceapă la data de .........................iar punerea în funcţiune de la data
de ................................
Subsemnatul, declar pe proprie răspundere că
documentaţia pentru care se solicită aviz de gospodărire a apelor a fost
întocmită conform normativelor de conţinut, iar lucrările/construcţiile/instalaţiile
îndeplinesc condiţiile necesare de asigurare a gospodăririi raţionale a apelor
şi protecţiei resurselor de apă împotriva poluării, potrivit reglementărilor în
vigoare.
Anexăm în 2 exemplare documentaţia tehnică însoţită de
următoarele acte necesare pentru avizare
........................................................................................................................................................................ .....................................................................................................................................................
(denumirea actelor, numărul şi
data emiterii)
Data................................
L.S.
(funcţia, numele şi semnătura)
NOTĂ:
lit. a) se completează în cazul în care beneficiarul
sau titularul de investiţie este o persoana fizică
lit. b) se completează în cazul în care beneficiarul
sau titularul de investiţie este o persoana juridică.
ANEXA Nr. 1c2 la procedură
Competenţele de emitere a avizului de gospodărire a
apelor
NR.
CRT.
|
CATEGORIA DE LUCRĂRI
|
EMITENT
|
Administraţia
Naţională
"Apele Române"
|
Direcţiile Apelor
|
Sisteme de
Gospodărirea
Apelor *
|
1
|
FOLOSIREA APELOR:
|
|
1.1
|
Alimentări cu apă potabilă, industrială şi pentru irigaţii.
|
|
1.1.1
|
Alimentări cu apă potabilă şi industrială pentru folosinţe a
căror cerinţă Qzi.max este
|
Egal sau mai mare de 1500 l/s
|
Mai mici de 1500 l/s
|
Mai mici sau egale cu 10 l/s
|
1.1.2
|
Alimentări cu
apă din subteran, prin foraje al căror debit este
|
|
Mai mare de 10 l/s
|
Mai mici sau egale cu 10 l/s
|
1.1.3
|
Alimentări cu apă pentru irigaţii pe suprafeţe amenajate
|
Egale sau mai
mari de 20000 ha
|
Mai mici de 20000 ha
|
Mai mici sau
egale cu 2500 ha
|
1.2
|
Centrale hidroelectrice, inclusiv
microhidrocentrale, cu putere instalată
|
Egale sau mai mare de 15 MW
|
Mai mici de 15 MW
|
M.H.C.
|
1.3
|
Amenajări piscicole, iazuri agropiscicole, cu suprafaţa
totală amenajată
|
Egale sau mai
mare de 1500 ha
|
Mai mici de 1500 ha
|
Mai mici sau egale cu 150 ha
|
1.4
|
Amenajări pentru navigaţie (ecluze, porturi fluviale sau
maritime, şantiere navale), flotaj, poduri plutitoare
|
Amenajări
pentru navigaţie
(ecluze, porturi
fluviale sau
maritime etc),
şantiere navale
|
Amenajări
pentru, flotaj,
poduri plutitoare
|
|
1.5
|
Folosinţe hidromecanice
|
-
|
-
|
De orice fel
|
1.6
|
Amenajări balneare, turistice sau
pentru agrement
|
|
|
De orice fel
|
1.7
|
Lucrări de utilizare a apelor geotermale sau minerale
inclusiv lucrările de evacuare a acestora după utilizare
|
-
|
Mai mari de10 l/s
|
Mai mici sau egale cu 10 l/s
|
2.
|
PROTECŢIA CALITĂŢII APELOR
|
|
2.1
|
Canalizări, staţii şi instalaţii de epurare, evacuări de ape
uzate, al căror debit maxim orar este
|
Egal sau mai
mare de 1200
l/s
|
Mai mic de 1200 l/s
|
Mai mic sau egale cu 10 l/s
|
2.2
|
Injecţii de ape uzate (de mină, de
zăcământ, industriale) în strate acvifere de foarte
mare adâncime
|
Pentru orice debit
|
-
|
-
|
3.
|
GOSPODĂRIREA COMPLEXĂ A APELOR
|
|
3.1
|
Lacuri de acumulare (inclusiv anexe) cu un volum total
|
Mai mari de 20
mil m3
|
Mai mici de 20 mil m3
|
-
|
3.2
|
Derivaţii de debite, între
bazine hidrografice sau în interiorul aceluiasi bazin, aducţiuni
magistrale
|
Intre b.h de ordin I
|
In cadrul b.h. de ordinul I
|
|
4.
|
APĂRAREA ÎMPOTRIVA
ACŢIUNII DISTRUCTIVE A
APEI
|
|
4.1
|
Lucrări de regularizare a cursului de apă. Apărări
şi consolidări de maluri.
Consolidări de albii şi praguri de fund. Rectificări şi reprofilări de
albii. Lucrări de dirijare a apei pe cursuri de apă.
|
Pe Dunăre
|
Pe râurile interioare
|
|
4.2
|
Indiguiri şi incinte indiguite.
|
La Dunăre
|
La râurile interioare
|
-
|
4.3
|
Regularizarea scurgerii pe versanti, corectări de torenti -
lungimi amenajate torenţi
|
-.
|
Mai mari de 1 km
|
Mai mici sau egale cu 1 km
|
4.4
|
Lucrări de combatere a
eroziunii solului:
- suprafeţe amenajate
|
-
|
Mai mari de 1 km2
|
Mai mici sau egale cu 1 km2
|
4.5
|
Desecări, asanări, drenaje pe suprafeţe amenajate
|
|
Mai mari de 1 km2
|
Mai mici sau egale cu 1 km2
|
5.
|
TRASEE Şl TRAVERSĂRI
DECURSURI DE APĂ CU
LUCRĂRI AFERENTE:
|
|
5.1
|
Trasee şi traversări cu conducte de transport lichide şi gaze, căi de
comunicaţie, linii electrice, de telecomunicaţii, funiculare etc, inclusiv modernizarea sau dublarea celor existente, a
cursurilor de apă cu debite maxime în regim natural, la probabilitatea 1% în
secţiune
|
Egale sau mai
mari de 2000
m3/s
|
Mai mici de 2000 m3/s
|
Mai mici sau
egale de 300
m3/s
|
6.
|
Amenajări şi instalaţii de extragere şi prelucrare a nisipurilor
şi pietrişurilor din albii sau malurile cursurilor de apă, lacuri sau
marea teritorială (balastiere, cariere) cu capacitatea instalată
|
Egale sau mai mari de 200.000 m3/an
|
Mai mici de 200.000 m3/an
|
Mai mici sau
egale de
5.000
m3/an
|
7.
|
Depozite de deşeuri menajere şi deşeuri industriale
(halde/bataluri de steril, zgură, cenuşă, şlamuri, nămoluri) cu capacitate
Cimitire
|
egale sau mai mari de 100.000
m3
|
Mai mică de 100.000 m3
|
Toate
|
8
|
Plantări şi defrişări de vegetaţie lemnoasă, perdele
antierozionale şi filtrante în zonele de protecţie sau în albiile
majore, care nu fac parte din fondul forestier
|
-
|
-
|
Toate
|
9.
|
Lucrări de
prospecţiuni geologice şi de explorare/exploatare
prin foraje
|
In marea
teritorială şi
zona de interes
exclusivă
|
In bazinele hidrografice
aflate în administrare
|
-
|
10.
|
Staţii electrice de transformare, cu
tensiunea în secundar
|
|
Mai mare sau egală cu 30 Kv
|
Mai mică de 30 Kv
|
11.
|
Pentru eliberarea de către ANRM
a permisului pentru exploatarea nisipurilor, pietrişurilor şi nămolului
terapeutic, a licenţelor de explorare şi a licenţelor de concesionare a activităţii de exploatare a resurselor
miniere altele decât nisipuri, pietrişuri şi
nămolul terapeutic.
|
Pentru
exploatări din
fluviul Dunărea
şi cuvetele
lacurilor
|
Pentru
exploatări din albiile râurilor şi terase
|
|
12
|
Documentaţii de sinteză:
* planuri de amenajament silvic
* documentaţii de urbanism
- Planul de amenajare a teritoriului (PAT),
inclusiv Regulamentul de urbanism aferent
- Planul urbanistic general (PUG), inclusiv Regulamentul
local de urbanism aferent
- Plan urbanistic zonal (PUZ), inclusiv Regulamentul local de
urbanism aferent
-Plan urbanistic de detaliu (PUD)
|
La nivel naţional, interjudeţean in două b.h. şi al mun.
Bucureşti
Reşedinţe de judeţ cu b populaţie de peste 150 mii locuitori,
Zonele din Delta Dunării şi pe limita de
10 km adiacentă râurilor care formează frontiera de stat şi litoralul Mării
Negre
|
Interjudeţean în cadrul aceluiaşi bazin hidrografic
Municipii şi reşedinţe de judeţ cu o populaţie de până la 150 mii
loc.
Pentru celelalte zone de pe teritoriul României
Municipii şi oraşe
|
Toate
Comune şi sate
Comune şi sate
Comune şi sate
|
13.
|
Lucrări, construcţii şi instalaţii ce se execută:
* pe malul mării, faleza şi plaja mării, sau pentru
apărarea ţărmului mării
|
Conform competenţelor acordate mai sus,
în funcţie de categoria de lucrări
|
|
* pe fundul apelor maritime interioare şi al mării teritoriale,
platoul continental.
|
De orice fel
|
|
|
14.
|
Lucrări noi sau dezvoltări şi modernizări ale celor
existente, dacă acestea se amplasează pe teritoriul a două sau mai
multe bazine hidrografice;
|
De orice fel
|
-
|
-
|
15.
|
Lucrări noi sau pentru dezvoltări la cele existente, amplasate
pe teritoriul unei singure sucursale a Administraţiei Naţionale "Apele
Române", dacă lucrările respective au ca scop şi deservirea unor
folosinţe amplasate pe teritoriul altor autorităţi bazinale;
|
De orice fel
|
-
|
-
|
16.
|
Lucrările ai căror beneficiari sau titulari de investiţie
sunt unităţi din subordinea Ministerului Mediului Gospodăririi
Apelor;
|
De orice fel
|
-
|
-
|
17.
|
Lucrările ce se execută în perimetrul Rezervaţiei
Biosferei Delta Dunării, după însuşirea de către Consiliul Ştiinţific
al acesteia a soluţiilor prezentate în documentaţia tehnică, precum şi
lucrările ce se propun a se efectua în zone cu regim special
de protecţie.
|
De orice fel
|
-
|
-
|
18.
|
Lucrări de închidere a minelor/carierelor şi de reconstrucţie
ecologică a zonelor afectate
|
|
De orice fel
|
|
19.
|
Infiinţarea de zone naturale protejate
|
-
|
De orice fel
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Competenţele vor fi date de Direcţia apelor bazinală
în funcţie de personalul Sistemului de Gospodărire a Apelor, pregătirea
acestuia şi posibilităţile reale de emitere a avizelor
ANEXA Nr. 1d1 la procedură
AUTORIZAŢIE DE GOSPODĂRIRE A APELOR
Pentru investiţia
........................................................................................................................................................................ .....................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ .................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .....................................................................................................................................................
(denumirea investiţiei)
din bazinul
hidrografic........................................... pe râul
...................................................................
Tipul solicitării este:
Autorizaţie de gospodărire a apelor/reînnoirea
autorizaţiei de gospodărire a apelor pentru:
- investiţie nouă;
- existentă, ce este în funcţiune de la data
de................ şi a fost reglementată anterior prin Avizul/Autorizaţia de
gospodărire a apelor nr............... din data de
..................................... emis de către ................................................................................................
(denumirea emitentului)
Pretenţie de confidenţialitate: ......................................................................................................................................................................
Obiectivul (folosinţa, lucrarea) urmează să intre în
funcţiune de la data de
....................................
Recepţia preliminară a lucrării se va face la data de
..................... (în cazul lucrărilor noi).
Subsemnatul, declar pe proprie răspundere că
documentaţia pentru care se solicită autorizaţie de gospodărire a apelor a fost
întocmită conform normativelor de conţinut, iar
lucrările/construcţiile/instalaţiile îndeplinesc condiţiile necesare de
asigurare a gospodăririi raţionale a apelor şi protecţiei resurselor de apă
împotriva poluării, potrivit reglementărilor în vigoare.
Anexăm în 2 exemplare documentaţia tehnică însoţită de
următoarele acte
..........................................................................................................................................
(denumirea actului, numărul şi
data emiterii)
Data................................
L.S.
(funcţia, numele şi semnătura)
NOTA:
lit. a) se completează în cazul în care beneficiarul
sau titularul de investiţie este o persoană fizică
lit. b) se completează în cazul în care beneficiarul
sau titularul de investiţie este o persoană juridică
ANEXA Nr. 1d2 la procedură
COMPETENTELE DE EMITERE A AUTORIZAŢIEI DE
GOSPODĂRIRE A APELOR
NR. CRT
|
CATEGORIA DE LUCRĂRI
|
EMITENT
|
Administraţia
Naţională
"Apele Române"
|
Direcţiile
Apelor
|
Sisteme de
Gospodărire
A Apelor*
|
1
|
FOLOSIREA Şl PROTECŢIA APELOR:
|
|
1.1
|
Alimentări cu apă potabilă, industrială şi pentru irigaţii.
|
|
1.1.
1
|
Alimentări cu apă potabilă şi industrială pentru folosinţe
a căror cerinţă Qzi.max este
|
Egale sau mai
mari de 1500
l/s
|
Mai mici de 1500 l/s
|
Mai mici sau egale cu10
l/s
|
1.1. 2
|
Alimentări cu apă din subteran prin foraje al căror debit este
|
|
Mai mari de 15 l/s
|
Mai mici sau
egale cu 10
l/s
|
1.1. 3
|
Alimentări cu apă pentru irigaţii pe suprafeţe amenajate
|
Egale sau mai
mari de 20000
ha
|
Mai mici de 20000 ha
|
Mai mici sau egale cu 2500 ha
|
1.2.
|
Amenajări piscicole, iazuri agropiscicole, cu
suprafaţa utilă amenajată
|
Egale sau mai
mare de 1500
ha
|
Mai mici de 1500 ha
|
Mai mici sau
egale cu 150
ha
|
1.3
|
Amenajări balneare, turistice sau pentru agrement
|
-
|
-
|
De orice fel
|
1.4
|
Lucrări de utilizare a apelor geotermale sau
minerale, inclusiv lucrările de evacuare după utilizare
|
|
Mai mari de 15 l/s
|
Mai mici sau
egale cu
10 l/s
|
1.5
|
Lucrări de explorare/exploatare prin foraj
|
-
|
Toate
|
|
1.6
|
Centrale hidroelectrice, inclusiv microhidrocentrale, cu putere
instalată
|
Egală sau mai
mare de 15
Mw
|
Mai mica de 15 Mw
|
M.H.C.
|
1.7
|
Folosinţe hidromecanice
|
-
|
-
|
De orice fel
|
1.8
|
Amenajări pentru navigaţie (ecluze, porturi fluviale
sau maritime, şantiere navale), flotaj, poduri plutitoare
|
Amenajări
pentru
navigaţie
(ecluze,
porturi fluviale
sau maritime
etc), şantiere
navale
|
Amenajări
pentru flotaj,
poduri
plutitoare
|
|
2
|
PROTECŢIA CALITĂŢII APELOR
|
|
2.1
|
Canalizări, staţii şi instalaţii de epurare, evacuări de
ape uzate, al căror debit maxim orar este
|
Egale sau mai
mare de 1200
l/s
|
Mai mici de 1200 l/s
|
Mai mici sau
egale cu 10
l/s
|
2.2
|
Injecţii de ape uzate (de mină, de zăcământ, industriale)
în strate acvifere de foarte mare adâncime
|
Pentru orice debit
|
-
|
-
|
3.
|
GOSPODĂRIREA COMPLEXA A APELOR
|
|
|
|
3.1
|
Lacuri de acumulare (inclusiv anexele) cu un volum total
|
Mai mari de 20 mil m3
|
Mai mici de 20 mil m3
|
-
|
3.2
|
Derivaţii de debite, între bazine hidrografice sau în interiorul
aceluiaşi bazin, aducţiuni magistrale
|
Intre b.h. de ordin I
|
In cadrul b.h. de ordinul I
|
|
4.
|
APĂRAREA ÎMPOTRIVA
ACŢIUNII DISTRUCTIVE A
APEI
|
|
|
|
4.1
|
Indiguiri şi incinte îndiguite
|
La Dunăre
|
La râurile interioare
|
-
|
4.2
|
Desecări, asanări, drenaje pe suprafeţe amenajate
|
|
Mai mari de 1 km2
|
Mai mici sau
egale
de 1 km2
|
5.
|
TRASEE ŞI TRAVERSĂRI DE CURSURI DE APĂ CU
LUCRĂRI AFERENTE:
|
|
|
|
5.1.
|
Trasee şi traversări cursuri de apă pentru conducte de transport lichide, căi de
comunicaţie, funiculare, poduri etc, inclusiv modernizarea sau dublarea celor
existente
|
Magistrale de
transport interbazinale
|
Locale în interiorul
bazinului hidrografic
|
-
|
6.
|
Amenajări, puncte de extracţie, instalaţii de prelucrare a agregatelor minerale din
albii sau malurile cursurilor de apă, lacuri sau marea teritorială (balastiere, cariere) cu
capacitatea instalată
|
Pentru
exploatări din
fluviul
Dunărea si
râuri interioare
egale sau mai
mare de 200.000 m3/an
|
Mai mici de 200.000 m3/an
|
Mai mici sau
egale de
5.000
m3/an
|
7.
|
Depozite de deşeuri menajere şi deşeuri industriale
(halde/bataluri de steril, zgură, cenuşă, şlamuri, nămoluri) cu capacitate
Cimitire
|
Egale sau mai
mari de
100.000 m3
|
Mai mică de 100.000 m3
|
Toate
|
8.
|
Plantări şi defrişări de vegetaţie lemnoasă, perdele antierozionale şi
filtrante în zonele de protecţie sau în albiile majore, care nu fac
parte din fondul forestier
|
-
|
-
|
Toate
|
9.
|
Staţii electrice de transformare,
cu tensiune în secundar
|
-
|
Mai mare sau egală cu 30 Kv
|
Mai mică de 30 Kv
|
10.
|
Lucrări, construcţii şi instalaţii
neconsumatoare de apă executate:
* pe malul mării, faleza şi plaja
mării, sau pentru apărarea
ţărmului mării
|
Conform competenţelor acordate mai sus, în funcţie de categoria
de lucrări
|
|
* pe fundul apelor maritime
interioare şi al mării teritoriale, platoul continental.
|
De orice fel
|
|
|
11.
|
Lucrări noi sau dezvoltări şi modernizări ale celor
existente, din categoriile menţionate mai sus dacă acestea
sunt amplasate pe teritoriul a două sau mai multe bazine hidrografice;
|
De orice fel
|
-
|
-
|
12.
|
Lucrări noi sau dezvoltări la cele existente, din categoriile
menţionate mai sus amplasate pe teritoriul unei singure sucursale a
Administraţiei Naţionale "Apele Române", dacă lucrările respective
au ca scop şi deservirea unor folosinţe amplasate pe teritoriul altor
autorităţi bazinale;
|
De orice fel
|
-
|
-
|
13.
|
Lucrările din
categoriile menţionate mai sus aflate în administrarea unităţilor din
subordinea Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului şi ale
Direcţiilor de Ape bazinale ale Administraţiei Naţionale "Apele
Române";
|
De orice fel
|
-
|
-
|
14.
|
Lucrările din
categoriile menţionate mai sus amplasate în perimetrul Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării
|
De orice fel
|
-
|
-
|
15.
|
Lucrări de închidere a minelor/carierelor
şi de reconstrucţie ecologică a zonelor afectate
|
-
|
De orice fel
|
-
|
*Competenţele vor fi date de Direcţia apelor bazinală
în funcţie de personalul Sistemului de Gospodărire a Apelor, pregătirea
acestuia şi posibilităţile reale de emitere a autorizaţiei
ANEXA Nr. 1e1 la procedură
Către,
(Direcţia Apelor..............
Administraţia Naţională "Apele Române")
In conformitate cu
prevederile Legii apelor nr.107/1996 cu modificările şi completările
ulterioare,
a ) Subsemnatul
................................................................................................
(Numele şi prenumele
solicitantului)
posesor al buletinului de identitate/cărţii
de identitate seria ...... nr............, codul numeric personal domiciliat în localitatea .......................................
str........................, ........ nr........., bloc........., ap........
tel.................., fax................;
b)...........................................................................................................................
(Denumirea societăţii
comerciale/regiei autonome)
codul fiscal..............., nr. de înmatriculare la
Registrul comerţului
.....................................................,
telefon...................., fax...........................cu sediul
în localitatea strada.........................nr............judeţul................................... prin reprezentantul sau
......................................................................................................
(numele şi prenumele)
............................. în calitate
de......................................................................... solicită:
TRANSFERUL AVIZULUI DE GOSPODĂRIRE A APELOR
Nr........ din data de ........................ emis
de către
.......................................................................................................................
(denumirea autorităţii emitente)
pentru investiţia
........................................................................................................................................................................ ...................................................................................................................................................................................................................
(
denumirea investiţiei)
din bazinul
hidrografic........................................... pe râul
Solicitarea este pentru: - investiţie nouă
- extindere/modernizare folosinţă existentă care este
în funcţiune de la data de şi a fost reglementată anterior prin
Avizul/Autorizaţia de gospodărire a apelor nr.
........................ din data de ...................... emis de
către
..................................................................................................................................
(denumirea autorităţii
emitente)
Pretenţie de confidenţialitate: ......................................................................................................................................................................
Execuţia obiectivului (folosinţa, lucrarea) urmează să
înceapă la data de ..............iar punerea în funcţiune de la data de
................................
Subsemnatul, declar pe proprie răspundere că mi-am
însuşit documentaţia tehnică în baza căreia s-a eliberat avizul de gospodărire
a apelor, documentaţie ce a fost întocmită conform normativelor de conţinut,
iar lucrările/constructiile/instalatiile îndeplinesc condiţiile necesare de
asigurare a gospodăririi raţionale a apelor şi protecţiei resurselor de apă
împotriva poluării, potrivit reglementărilor în vigoare şi ale căror prevederi
vor fi respectate la execuţia investiţiei.
Anexăm în 2 exemplare documentaţia tehnică însoţită de
următoarele acte necesare pentru efectuarea
transferului
........................................................................................................................................................................ .................................................................................................................................................................................................................................................................................
(denumirea actului, numărul
şi data emiterii)
Data................................
L.S.
(funcţia, numele şi semnătura)
NOTĂ:
lit. a) se completează în cazul în care beneficiarul
sau titularul de investiţie este o persoana fizică
lit. b) se completează în cazul în care beneficiarul
sau titularul de investiţie este o persoana juridică.
ANEXA Nr. 1e2 la procedură
Către,
(Direcţia Apelor.............
Administraţia Naţională "Apele Române")
In conformitate cu prevederile Legii apelor
nr.107/1996 cu modificările şi completările
ulterioare,
a ) Subsemnatul ......................................................................................................................................................................
(Numele
şi prenumele solicitantului)
posesor al buletinului de identitate/cărţii de identitate seria ....... nr................, codul numeric
personal domiciliat în localitatea .......................................
str.............................., ........ nr.........,
bloc.........,ap........ tel.............................,
fax..................................;
b)...........................................................................................................................
(Denumirea societăţii comerciale/regiei
autonome)
codul fiscal..............., nr. de inmatriculare la
Registrul comerţului
.....................................................,
telefon...................., fax...........................cu sediul în
localitatea ............................................ strada
......................... nr............ judeţul...................................
prin reprezentantul sau
........................................................................................................
(numele şi prenumele)
în calitate
de.........................................................................solicită:
TRANSFERUL AUTORIZAŢIEI DE GOSPODĂRIRE A APELOR
Nr........din data de........................emis de
către .................................................
(denumirea autorităţii
emitente)
pentru investiţia.............................................................................................................
(denumirea investiţiei)
din bazinul hidrografic...........................................pe
râul..............................................
Solicitarea este pentru:
- investiţie noua
- extindere/modernizare folosinţa existentă care este
în funcţiune de la data de ........................
-instalaţia care intra sub incidenţa
Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului
nr.152/2005 (denumirea autorităţii
emitente)
Pretenţie de confidenţialitate:
..........................................................................................................................................
Subsemnatul, declar pe proprie răspundere că
documentaţia pentru care se solicită autorizaţie de gospodărire a apelor a fost
întocmită conform normativelor de conţinut, iar
lucrările/construcţiile/instalaţiile îndeplinesc condiţiile necesare de
asigurare a gospodăririi raţionale a apelor şi protecţiei resurselor de apă
împotriva poluării, potrivit reglementărilor în vigoare.
Anexăm în 2 exemplare autorizaţia de gospodărire a
apelor pentru care se solicită transferul precum şi următoarele acte
..........................................................................................................................................
(denumirea actului, numărul şi
data emiterii)
Data................................
L.S.
(funcţia, numele şi semnătura)
NOTĂ:
lit. a) se completează în cazul în care beneficiarul
sau titularul de investiţie este o persoană fizică
lit. b) se completează în cazul în care beneficiarul
sau titularul de investiţie este o persoană juridică.
ANEXA Nr. 1f la procedură
Avize şi acorduri necesare, după caz, în cadrul
procedurii de reglementare
a) Avizul autorităţii competente, necesar pentru
reglementarea regimului de exploatare a apelor minerale şi geotermale, a
lacurilor şi nămolurilor terapeutice, a turbăriilor şi zonelor umede;
b) Avizul privind instituirea şi regimul de utilizare a
zonelor de protecţie sanitară, emis de Ministerul Sănătăţii şi Familiei;
c) Avizul privind regimul navigaţiei pe cursuri de apă
naturale sau artificiale, pe apele maritime interioare şi pe marea teritorială,
ca şi lucrările, construcţiile sau instalaţiile aferente, emis de Ministerul
Transporturilor Construcţiilor şi Turismului;
d) Avizul privind regimul de exploatare a fondului
piscicol, precum şi exercitarea pescuitului în bazinele
piscicole naturale sau amenajate;
e) Avizul emis de Agenţia Naţională pentru Resurse
Minerale pentru injectarea, în strate de foarte mare adâncime şi pe baza unor
studii speciale, a apelor uzate industriale, ca şi a apelor de mină sau de
zăcământ pentru care nu există tehnologii sau procedee de epurare eficiente;
f) Avizul organelor silvice de specialitate pentru
plantarea sau tăierea arborilor sau arbuştilor de pe terenurile situate în
albiile majore ale cursurilor de apă şi pe ţărmul mării;
g) Avizul organelor silvice de specialitate şi al
Administraţiei Naţionale "Apele Române" pentru efectuarea, în
condiţiile legii, a defrişărilor necesare asigurării vizibilităţii semnalelor
de balizaj şi a mijloacelor de semnalizare, pe toată întinderea malurilor şi
apelor în punctele stabilite de Ministerul, Transporturilor Construcţiilor şi
Turismului în zona maritimă, fluvială sau a altor căi navigabile;
h) Acceptul în scris al deţinătorilor lucrărilor
existente în zonă sau al sistemului hidroedilitar orăşenesc, industrial, zonal
sau micro regional, pentru situaţii în care, prin soluţiile tehnice adoptate se
propun cooperări cu acestea, în ceea ce priveşte amplasarea, funcţionarea sau
exploatarea din punct de vedere al gospodăririi apelor;
i) Acceptul Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului privind dreptul de exploatare a
agregatelor minerale din albiile cursurilor de apă, lacurilor, bălţilor şi clin
ţărmul mării, prin exploatări organizate în apele naţionale navigabile;
j) Incheierea dintre
Administraţia Naţională "Apele Române", împreună cu autoritatea de
cadastru funciar şi deţinătorii terenurilor pentru delimitarea albiilor minore;
k) Avizul Administraţiei Naţionale "Apele
Române" pentru aplicarea în funcţie de specificul local, a regimului
restricţionai de folosire a terenurilor din zonele de protecţie, din zona
dig-mal şi din acumulări nepermanente;
l) Avizul Comitetului de bazin,
după consultarea riveranilor, pentru interese publice privind readucerea apei
în albia veche, care se realizează la propunerea Administraţiei Naţionale
"Apele Române";
m) Acordul Ministerului Construcţiilor şi Turismului
pentru situaţii în care lucrările ce se construiesc pe ape sau au legătură cu
apele se efectuează în zona apelor naţionale navigabile;
n) Acordul Administraţiei Naţionale "Apele
Române" pentru circulaţia cu vehicule sau trecerea animalelor pe diguri
sau baraje, prin locuri special amenajate;
o) Avizul riveranilor pentru amplasarea obiectivelor
economice şi sociale în zona inundabilă a albiei
majore;
p) Avizul de amplasament al obiectivului în cazul
amplasării în zona inundabilă, în zonele de protecţie ale platformelor
meteorologice şi în zonele de protecţie sanitară instituite conform Legii
apelor nr. 107/1996 cu modificările si completările;
r) Actul de omologare a tehnologiilor noi de tratare
şi/sau epurare a apelor, eliberat de un institut abilitat sau de o comisie
interministerială;
s) Certificatul de urbanism eliberat conform legii;
ş) Avizul de privatizare,
t) Alte avize şi acorduri în legătură cu domeniul
apelor, necesare sau care se vor legifera după promovarea prezentei proceduri.