ORDIN Nr. 670
din 12 iunie 2006
pentru aprobarea derularii
programului, respectiv a subprogramelor nationale cu scop curativ finantate din
bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate in anul 2006,
si a normelor metodologice de organizare, finantare, monitorizare si control al
acestora
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 533 din 21 iunie 2006
In temeiul Legii bugetului de stat pe anul 2006 nr.
379/2005, al Legii nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, al Hotărârii Guvernului nr. 706/2006 pentru aprobarea
Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate şi pentru aprobarea listei
cuprinzând denumirile comune internaţionale ale medicamentelor din
Nomenclatorul medicamentelor de uz uman, de care beneficiază asiguraţii în
tratamentul ambulatoriu, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de
prescripţie medicală, şi al Hotărârii Guvernului nr. 168/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii,
văzând Referatul de aprobare nr. 595/2006 al
Ministerului Sănătăţii Publice şi al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
nr. 2.079/2006,
ministrul sănătăţii publice şi preşedintele Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate emit următorul
ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă derularea programului
naţional continuare program, respectiv subprograme, finanţate din
cu scop curativ, respectiv a subprogramelor, denumite în bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, gestionat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în
anul 2006.
(2) Se aprobă Normele metodologice de organizare,
finanţare, monitorizare şi control al programului/ subprogramelor finanţate din
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi
sistemul de raportare a indicatorilor specifici, în anul 2006, prevăzute în
anexa nr. I.
Art. 2. - (1) Programul finanţat din Fondul naţional
unic de asigurări sociale de sănătate are ca scop îmbunătăţirea stării de
sănătate şi creşterea speranţei de viaţă a bolnavilor cu afecţiuni cu risc
crescut.
(2) Programul, respectiv subprogramele finanţate din
Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate, sumele aferente
acestora, scopul, obiectivele, criteriile de eligibilitate stabilite de comisiile
de specialitate ale Ministerului Sănătăţii Publice, indicatorii specifici de
monitorizare (fizici şi de eficienţă) şi natura cheltuielilor sunt prevăzute în
anexa nr. II.
(3) Unităţile sanitare prin care se derulează
programul, respectiv subprogramele prevăzute la alin. (2), sunt nominalizate de
ministerele în subordinea cărora funcţionează şi aprobate de Ministerul
Sănătăţii Publice şi sunt prevăzute în anexa nr. III.
Art. 3. - (1) Sumele alocate
din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pentru
finanţarea subprogramelor se utilizează pentru asigurarea în spital şi în
ambulatoriu a unor medicamente şi materiale sanitare specifice unor boli
cronice cu risc crescut şi pentru asigurarea serviciilor de supleere renală
(inclusiv medicamente şi/sau materiale sanitare specifice).
(2) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate va estima
numărul de bolnavi care urmează să fie beneficiari ai fiecărui subprogram, în
funcţie de propunerile comisiilor de specialitate (numărul de bolnavi eligibili,
tendinţa morbidităţii specifice, terapia specifică) şi de nivelul sumelor
aprobate pentru medicamente şi materiale sanitare specifice, respectiv servicii
de supleere a funcţiei renale, ce se achiziţionează pentru subprograme.
Art. 4. - Unitatea sanitară nominalizată să deruleze
subprograme raportează casei de asigurări de sănătate indicatorii specifici pe
baza evidenţei tehnico-operative.
Art. 5. - (1) Decontarea medicamentelor şi/sau a
materialelor sanitare specifice şi a serviciilor medicale de supleere renală se
realizează lunar de casele de asigurări de sănătate, din fondurile aprobate cu
această destinaţie.
(2) Casele de asigurări de sănătate răspund de
asigurarea, urmărirea şi controlul utilizării fondurilor aprobate pentru
derularea subprogramelor finanţate din bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate.
(3) Casele de asigurări de sănătate răspund de
evaluarea, monitorizarea şi controlul derulării subprogramelor pe baza
indicatorilor raportaţi de unităţile sanitare prin care se derulează
subprogramele.
(4) Casele de asigurări de sănătate vor raporta Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate utilizarea sumelor contractate potrivit
destinaţiei acestora, precum şi numărul de bolnavi trataţi, valoarea
medicamentelor şi/sau a materialelor sanitare consumate pentru tratamentul
bolnavilor, valoarea serviciilor de supleere renală şi costul mediu/bolnav
tratat.
(5) Trimestrial, Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate va transmite Ministerului Sănătăţii Publice un raport privind
derularea programului, respectiv a subprogramelor de sănătate finanţate din
Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(6) Raportul prevăzut la alin. (5) va fi transmis în
termen de maximum 45 de zile de la încheierea trimestrului şi va conţine:
- situaţia centralizată a indicatorilor fizici şi de
eficienţă pentru fiecare program, respectiv subprogram de sănătate;
- aspecte deosebite în derularea programelor, respectiv
a subprogramelor de sănătate;
- eventualele propuneri de îmbunătăţire a
activităţilor pe programe.
Art. 6. - (1) Achiziţia, în condiţiile legii, a unor
medicamente şi/sau materiale sanitare specifice ce se acordă în spital şi în
ambulatoriu se efectuează prin licitaţie la nivel naţional, pentru următoarele
subprograme:
- „Tratamentul persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi
postexpunere (profesională şi verticală)";
- „Tratamentul bolnavilor cu tuberculoză";
- „Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice";
- „Tratamentul bolnavilor cu boli neurologice:
scleroza multiplă";
- „Tratamentul de supleere a funcţiei renale a
bolnavilor cu insuficienţă renală cronică" (medicamente şi materiale
sanitare);
- „Tratamentul bolnavilor cu diabet zaharat".
(2) Pentru subprogramele
pentru care nu se organizează licitaţie la nivel naţional, achiziţionarea
medicamentelor şi/sau a materialelor sanitare specifice se face, în condiţiile
legii, de către unităţile sanitare care derulează subprogramele respective.
(3) Prevederile alin. (2) se
aplică şi subprogramului „Tratamentul bolnavilor cu tuberculoză", pentru
achiziţia materialelor sanitare specifice.
(4) Lista medicamentelor şi materialelor sanitare
specifice ce se achiziţionează potrivit alin. (2) şi (3) se stabileşte la
propunerea comisiilor de specialitate şi se aprobă prin ordin al ministrului
sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
(5) Pentru subprogramul „Tratamentul de supleere a
funcţiei renale a bolnavilor cu insuficienţă renală cronică", serviciile
de supleere renală (cu excepţia medicamentelor şi a materialelor sanitare
specifice) se realizează în baza contractelor încheiate între casele de
asigurări de sănătate şi unităţile sanitare prin care se derulează
subprogramul, conform prevederilor din Normele metodologice de aplicare a
Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate.
(6) Procedura de achiziţie publică prin licitaţie la
nivel naţional se organizează de Ministerul Sănătăţii Publice împreună cu Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate.
(7) Până la organizarea licitaţiei la nivel naţional,
în anul 2006, respectiv încheierea contractelor cu furnizorii de medicamente şi
materiale sanitare specifice desemnaţi câştigători ai licitaţiei la nivel
naţional, aprovizionarea cu medicamente şi/sau materiale sanitare specifice ce
se acordă în spital şi în ambulatoriu se efectuează în condiţiile legii.
(8) Distribuţia la nivelul unităţilor sanitare a
medicamentelor şi materialelor sanitare specifice, aferente subprogramelor de
sănătate prevăzute la alin. (1), se face pe baza contractelor încheiate între
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în calitate de achizitor, şi
furnizorii de medicamente şi materiale sanitare specifice declaraţi câştigători
la licitaţiile naţionale.
Art. 7. - Modificarea structurii, sumelor şi
indicatorilor specifici pentru evaluare şi monitorizare, aferente
subprogramelor, pe parcursul derulării acestora, se aprobă prin ordin al
ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, la propunerea
fundamentată a ordonatorilor de credite.
Art. 8. - Condiţiile şi modalitatea de decontare a
serviciilor de hemodializă şi dializă peritoneală în sistem ambulatoriu,
contractate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate cu centrele-pilot, se
aprobă prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, cu
avizul Ministerului Sănătăţii Publice.
Art. 9. - Ministerul Sănătăţii Publice, Casa Naţională
de Asigurări de Sănătate, casele de asigurări de sănătate, autorităţile de
sănătate publică şi alte instituţii publice implicate, precum şi unităţile
sanitare prin care se derulează subprograme vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 10. - Anexele nr. I -III
fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 11. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Cristian Vlădescu
ANEXA Nr. I
NORME METODOLOGICE
de organizare, finanţare, monitorizare şi control al
programului/subprogramelor finanţate din bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, precum şi
sistemul de raportare a indicatorilor specifici, în
anul 2006
I. Finanţarea
subprogramelor
1. Din bugetul aprobat prin Legea bugetului de stat
pe anul 2006 nr. 379/2005, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate finanţează
programul naţional cu scop curativ în vederea realizării scopului şi
obiectivelor stabilite prin lege.
2. a) Sumele alocate din bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate pentru finanţarea
programului/subprogramelor se utilizează pentru asigurarea în spital şi în
ambulatoriu a unor medicamente şi materiale sanitare specifice tratamentului
unor boli cronice cu risc crescut şi asigurarea serviciilor de supleere renală
(inclusiv medicamente şi/sau materiale sanitare specifice). Lista
medicamentelor şi materialelor sanitare specifice se aprobă prin ordin al
ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate pentru subprogramele pentru care nu se organizează licitaţie la
nivel naţional, respectiv este cuprinsă în documentaţia de licitaţie pentru
subprogramele cu achiziţie prin licitaţie la nivel naţional.
b) Sumele aferente subprogramelor pentru care
achiziţia de medicamente şi materiale sanitare specifice nu se efectuează prin
licitaţie la nivel naţional sunt cuprinse în contractele încheiate, distinct,
între casele de asigurări de sănătate şi unităţile sanitare prin care se
derulează subprograme.
c) Prevederile lit. b) se aplică şi în cazul
subprogramelor: „Tratamentul bolnavilor cu tuberculoză" (pentru materiale sanitare specifice);
- „Tratamentul de supleere a funcţiei renale a
bolnavilor cu insuficienţă renală cronică" (pentru servicii medicale,
inclusiv transportul).
Contractele prevăzute la lit. b) se realizează după
modelul de contract prevăzut în anexa la prezentele norme metodologice, cu
excepţia contractului pentru serviciile de supleere a funcţiei renale a
bolnavilor cu insuficienţă renală cronică, care se va realiza conform
prevederilor din Normele metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind
condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate.
d) Sumele aferente derulării contractelor de
achiziţii publice ca urmare a licitaţiei la nivel naţional, încheiate şi
derulate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, precum şi cele aferente
subprogramelor pentru care nu se organizează astfel de licitaţii sunt
evidenţiate în bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
la capitolul 66.05 „Sănătate", titlul 20 „Bunuri şi servicii",
articolele 66.05.02 „Medicamente pentru boli cronice cu
risc crescut utilizate în programele naţionale cu scop
curativ", 66.05.03 „Materiale sanitare specifice utilizate în programele
naţionale cu scop curativ", 66.05.04 „Servicii medicale de hemodializă şi
dializă peritoneală" în cadrul bugetului aprobat.
e) Sumele alocate pentru subprogramele pentru care nu
se organizează licitaţie la nivel naţional, precum şi contravaloarea
medicamentelor şi materialelor sanitare specifice, achiziţionate la nivel
naţional, se cuprind în bugetele de venituri şi cheltuieli ale unităţilor sanitare,
se aprobă odată cu acestea şi se utilizează potrivit destinaţiilor stabilite.
3. a) Medicamentele şi materialele sanitare specifice
ce se acordă în ambulatoriu în cadrul subprogramelor se asigură prin farmaciile
din cadrul unităţilor sanitare prin care se derulează subprogramul.
b) Eliberarea medicamentelor şi materialelor sanitare
menţionate la lit. a) se face pe bază de prescripţie medicală (condica de
medicamente sau reţeta medicală, după caz).
4. a) Unităţile sanitare prin care se derulează subprograme
în baza contractelor încheiate cu casele de asigurări de sănătate prezintă
acestora, până la data de 5 a lunii următoare, rapoarte pentru luna precedentă,
conform machetelor transmise de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, precum
şi sumele achitate, conform copiei ordinului de plată (cu ştampila trezoreriei)
cu care s-a achitat contravaloarea facturii pentru medicamente şi/sau materiale
sanitare specifice aprovizionate pentru luna precedentă, şi cererea
justificativă, însoţită de copia de pe factura emisă de furnizor pentru
medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice aprovizionării pentru luna
în curs.
b) Casele de asigurări de sănătate vor analiza
situaţiile prezentate şi gradul de utilizare a resurselor puse la dispoziţie
anterior şi vor deconta, în limita sumei prevăzute în contract, în termen de 5
zile de la primire, contravaloarea facturii prezentate în copie de unitatea
prestatoare de servicii medicale pentru medicamentele şi/sau materialele
sanitare specifice, cuprinse în ordinul ministrului sănătăţii publice şi al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprovizionate pentru
luna curentă în cadrul subprogramelor.
c) Neprezentarea documentelor prevăzute la lit. a) de
către unităţile sanitare atrage prelungirea termenului de decontare până la
termenul următor prezentării documentelor.
d) Nerespectarea clauzelor contractuale, în sensul
utilizării fondurilor pentru alte destinaţii, atrage rezilierea contractului respectiv.
e) Situaţiile prevăzute la lit. d) vor fi aduse la
cunoştinţa Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate de către organele
constatatoare, în termen de 48 de ore de la data constatării.
5. Unităţile sanitare prin care se derulează
subprograme pentru care achiziţia medicamentelor şi a materialelor sanitare
specifice se realizează prin licitaţie la nivel naţional urmează procedura
cuprinsă în Ordinul ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 671/253/2006 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind încheierea şi derularea contractelor de achiziţii publice
pentru medicamente şi/sau materiale sanitare specifice, necesare realizării
programului, respectiv subprogramelor naţionale cu scop curativ finanţate din
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
II. Responsabilităţile
specifice în derularea subprogramelor
6. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate poate
colabora cu consilii de experţi care pot cuprinde şi reprezentanţi ai
Ministerului Sănătăţii Publice, numite prin ordin al preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate.
7. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, prin
direcţiile de specialitate, şi casele de asigurări de sănătate, prin
structurile cu atribuţii echivalente, au următoarele responsabilităţi:
a) răspund de asigurarea, urmărirea şi controlul
utilizării fondurilor alocate pentru derularea subprogramelor;
b) realizează evaluarea şi monitorizarea derulării
subprogramelor prin indicatorii fizici şi de eficienţă realizaţi;
c) răspund de controlul derulării subprogramelor.
8. Unităţile sanitare prin care se derulează
subprograme au următoarele responsabilităţi:
- răspund de utilizarea fondurilor primite potrivit
destinaţiei aprobate;
- dispun măsurile necesare în
vederea asigurării realizării obiectivelor subprogramului;
- răspund de organizarea, monitorizarea şi buna
desfăşurare a activităţilor medicale din cadrul subprogramelor de sănătate;
- răspund de raportarea corectă şi la timp a datelor
către casele de asigurări de sănătate;
- răspund de modul de organizare a contabilităţii, a
evidenţelor tehnico-operative, de utilizarea sumelor potrivit destinaţiilor
aprobate, cu respectarea legilor în vigoare, precum şi de exactitatea şi
realitatea datelor raportate caselor precum şi de asigurări de sănătate.
III. Evaluarea şi
monitorizarea subprogramelor
9. a) Evaluarea şi monitorizarea subprogramelor se
realizează pe baza indicatorilor specifici de monitorizare prevăzuţi în anexa nr. II.
b) Indicatorii fizici şi de eficienţă, precum şi
valoarea medicamentelor şi a materialelor sanitare consumate pentru tratamentul
bolnavilor, valoarea serviciilor de supleere renală (inclusiv medicamentele şi
materialele sanitare specifice), corespunzătoare subprogramelor finanţate din
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, se transmit
caselor de asigurări de sănătate şi Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate în
vederea analizei acestora.
c) Indicatorii de
eficienţă reprezintă
costul mediu/bolnav tratat şi se calculează ca raport între valoarea
medicamentelor şi/sau a materialelor sanitare specifice consumate pentru
tratamentul bolnavilor şi numărul de bolnavi beneficiari în cadrul fiecărui subprogram, iar pentru
serviciile de supleere renală, ca raport între cheltuielile cu serviciile de
supleere renală (inclusiv medicamente şi materiale sanitare) şi numărul de
bolnavi dializaţi.
d) Unităţile sanitare care derulează subprograme
transmit caselor de asigurări de sănătate raportări lunare, trimestriale
(cumulat de la începutul anului) şi anuale, cuprinzând numărul de bolnavi
trataţi şi valoarea medicamentelor şi/sau a materialelor sanitare specifice
utilizate în tratamentul acestora, precum şi valoarea serviciilor de supleere
renală.
e) Unităţile sanitare care derulează subprograme au
obligaţia de a organiza evidenţa bolnavilor care beneficiază de medicamente
şi/sau de materiale sanitare specifice prescrise şi eliberate în cadrul
programelor, precum şi de servicii de supleere renală prin înregistrarea la
nivel de pacient, în format electronic, a următorului set minim de informaţii:
CNP, diagnostic specific subprogramului, medicul curant, perioada pentru care
s-a făcut recomandarea pentru tratament şi schema terapeutică prescrisă din
program. Această evidenţă va fi pusă la dispoziţie caselor de asigurări de
sănătate lunar, până la data de 5 a lunii următoare încheierii perioadei pentru
care se face raportarea.
f) Casele de asigurări de sănătate transmit Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate lunar, trimestrial (cumulat de la începutul
anului) şi anual, până la data de 15 a lunii următoare perioadei pentru care se
face raportarea, sumele alocate de acestea pentru fiecare subprogram de
sănătate, sumele utilizate de unităţile prestatoare de servicii medicale care
derulează subprograme, precum şi indicatorii fizici şi de eficienţă.
10. Trimestrial şi anual, Casa Naţională de Asigurări
de Sănătate, prin direcţiile de specialitate, şi casele de asigurări de
sănătate, prin structurile cu atribuţii echivalente, realizează evaluarea
derulării subprogramelor prin analiza comparativă a indicatorilor prevăzuţi
faţă de cei realizaţi.
IV. Controlul derulării
subprogramelor
11. Controlul indicatorilor din subprogramele de
sănătate va urmări, în principal, următoarele obiective:
a) încadrarea în bugetul aprobat, precum şi măsura în
care fondurile alocate au fost utilizate potrivit destinaţiilor stabilite
pentru realizarea obiectivelor propuse în subprogramul respectiv;
b) respectarea de către
persoanele implicate a responsabilităţilor legate de derularea subprogramelor
de sănătate;
c) realitatea indicatorilor raportaţi;
d) acurateţea şi validarea datelor colectate şi
raportate;
e) eventuale obstacole sau disfuncţionalităţi în derularea subprogramelor.
12. In urma fiecărui control se va întocmi un raport
care va fi discutat cu persoanele responsabile cu derularea subprogramelor
respective, în vederea remedierii eventualelor disfuncţionalităţi, urmând ca în
termen de 30 de zile să se stabilească rezultatele finale ale controlului. In
cazul în care casa de asigurări de sănătate identifică probleme ce nu pot fi
soluţionate la nivel local, acestea vor fi transmise spre soluţionare Direcţiei
monitorizare şi corp control din cadrul Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate.
Pentru anul 2006, controlul anual se va efectua până la
data de 15 februarie 2007.
ANEXĂ la normele metodologice
CONTRACT
pentru finanţarea subprogramelor din cadrul
programului naţional cu scop curativ în anul
2006
I. Părţile
contractante
Casa de Asigurări de Sănătate
....................................................., cu sediul în
municipiul/oraşul ......................................, str....................................
nr......., judeţul/sectorul ............................., telefon/fax
..................., reprezentată prin preşedinte-director general
..................................................... şi director economic ................................................,
pe de o parte, şi unitatea
sanitară ......................................................., cu sediul în
.....................................,
str............................... nr......., telefon ................, fax ................., reprezentată prin
....................................................., având actul de înfiinţare/organizare nr......., Autorizaţia sanitară de
funcţionare nr......................................, Certificatul de
acreditare nr........................., codul fiscal ................................ şi contul nr.
........................................, deschis la Trezoreria Statului, copie
de pe dovada asigurării de
răspundere civilă în domeniul medical
II. Obiectul contractului
Obiectul prezentului contract
îl constituie finanţarea subprogramelor din cadrul programului naţional cu scop
curativ.......................................................
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
(se specifică fiecare subprogram)
pentru asigurarea medicamentelor şi/sau a materialelor sanitare
specifice, ...............................................................................................................................,
(se completează, după caz, în funcţie de subprograme)
necesare în terapia în spital/în spital şi ambulatoriu, conform
Hotărârii Guvernului nr. 706/2006 pentru aprobarea Contractului-cadru privind
condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate şi pentru aprobarea listei cuprinzând denumirile comune
internaţionale ale medicamentelor din Nomenclatorul medicamentelor de uz uman,
de care beneficiază asiguraţii în tratamentul ambulatoriu, cu sau fără
contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, şi a Ordinului
ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate nr. 670/254/2006 pentru aprobarea derulării programului, respectiv
subprogramelor naţionale cu scop curativ finanţate din bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate în anul 2006, şi a Normelor metodologice
de organizare, finanţare, monitorizare şi control al acestora.
III. Durata contractului
3.1. Prezentul contract este valabil de la data încheierii lui şi până la data de 31 decembrie 2006.
3.2. Durata prezentului contract se poate prelungi,
cu acordul părţilor, în condiţiile legii.
IV. Obligaţiile părţilor
4.1. Obligaţiile casei de asigurări de sănătate
4.1.1. Casa de Asigurări de
Sănătate .... se obligă să asigure fonduri pentru derularea subprogramelor în
cadrul bugetului aprobat cu această destinaţie, decontând lunar, în limita
contractului, contravaloarea facturilor pentru medicamente şi/sau materiale
sanitare specifice, necesare asigurării în spital şi în ambulatoriu, după caz,
a tratamentului pentru bolnavii cu afecţiunile cuprinse în subprograme.
4.1.2. Finanţarea subprogramelor se face din Fondul
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în cadrul bugetului aprobat
pentru cheltuieli materiale şi prestări de servicii cu caracter medical la
subcapitolul respectiv.
4.1.3. Sumele alocate sunt stabilite în funcţie de
numărul de bolnavi trataţi şi de costul mediu pe bolnav.
4.1.4. Medicamentele şi/sau materialele sanitare ce
se acordă în ambulatoriu în cadrul programelor se asigură prin farmacia
unităţii sanitare prin care acestea se derulează.
4.1.5. Eliberarea medicamentelor şi a materialelor
sanitare menţionate la pct. 4.1.4 se face pe bază de prescripţie medicală
(condică de medicamente sau reţetă medicală, după caz).
4.1.6. Casa de Asigurări de Sănătate ...... analizează indicatorii prezentaţi în decontul
înaintat de unitatea sanitară, precum şi gradul de utilizare a fondurilor puse
la dispoziţie anterior.
4.1.7. Casa de Asigurări de Sănătate ...... decontează, în termen de 5 zile, în baza cererilor
justificative transmise de unitatea sanitară, în limita sumei prevăzute în
contract, contravaloarea facturii, prezentată în copie, pentru medicamentele
şi/sau materialele sanitare specifice, necesare tratamentului din luna curentă.
4.2. Obligaţiile unităţii sanitare .........
Unitatea sanitară are următoarele obligaţii:
4.2.1. să elaboreze strategii de profilaxie primară,
secundară şi terţiară pentru bolile cuprinse în
subprogram;
4.2.2. să utilizeze fondurile primite pentru fiecare
subprogram de sănătate, potrivit destinaţiei acestora;
4.2.3. să dispună măsuri pentru gestionarea eficientă
a mijloacelor materiale şi băneşti;
4.2.4. să organizeze evidenţa cheltuielilor pe
fiecare subprogram şi pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare atât în prevederi,
cât şi în execuţie;
4.2.5. să se asigure că serviciile medicale furnizate
în baza prezentului contract se încadrează din punctul de vedere al calităţii
în normele privind calitatea asistenţei medicale, elaborate în condiţiile
legii;
4.2.6. să furnizeze tratamentul adecvat şi să
prescrie medicamentele conform reglementărilor în vigoare;
4.2.7. să efectueze achiziţia medicamentelor şi/sau a
materialelor sanitare specifice, în condiţiile legii;
4.2.8. să transmită casei de asigurări de sănătate
raportări lunare, trimestriale (cumulat de la începutul anului) şi anuale
privind sumele utilizate pe fiecare program, precum şi indicatorii realizaţi,
răspunzând atât de exactitatea şi realitatea datelor raportate pentru
justificarea plăţii contravalorii facturii pentru medicamentele şi/sau
materialele sanitare specifice procurate în luna precedentă, cât şi a
indicatorilor raportaţi;
4.2.9. să organizeze evidenţa nominală şi în baza
codurilor numerice personale pentru bolnavii care beneficiază de medicamente şi/sau
de materiale sanitare specifice, prescrise şi eliberate în cadrul
subprogramelor.
Până la data de 5 a lunii următoare încheierii
perioadei pentru care se face raportarea va raporta casei de asigurări de
sănătate evidenţa nominală şi în baza codurilor numerice personale pentru
bolnavii trataţi în cadrul subprogramelor.
V. Valoarea contractului
(se detaliază fiecare subprogram)
5.1.......... lei;
5.2.......... lei;
5.3.......... lei.
VI. Finanţarea
subprogramelor
6.1. Unitatea sanitară prezintă în primele 5 zile ale
lunii curente, pentru luna expirată, decontul pentru luna precedentă,
cuprinzând numărul de bolnavi trataţi, valoarea medicamentelor şi materialelor
sanitare consumate pentru tratamentul bolnavilor, costul mediu pe bolnav,
sumele achitate conform ordinului de plată (cu ştampila trezoreriei) cu care
s-a achitat contravaloarea facturii pentru medicamentele şi/sau materialele
sanitare specifice procurate în luna precedentă, precum şi cererea
justificativă, însoţită de copia facturii emise de furnizor pentru
medicamentele şi/sau materialele specifice aprovizionate pentru luna în curs.
6.2. Casa de asigurări de sănătate analizează
indicatorii prezentaţi prin decont, precum şi gradul şi modul de utilizare a
fondurilor puse la dispoziţie anterior şi decontează, în limita sumei prevăzute
în contract, în termen de maximum 5 zile de la primire, contravaloarea facturii
prezentate în copie de unitatea sanitară pentru medicamentele şi/sau
materialele specifice achiziţionate pentru luna curentă.
VII. Răspunderea
contractuală
7.1. Unitatea sanitară are următoarele
responsabilităţi:
7.1.1. prin medicii coordonatori:
a) răspunde de utilizarea fondurilor primite pentru
efectuarea cheltuielilor pentru medicamentele şi materialele sanitare
specifice;
b) răspunde de organizarea evidenţei nominale şi în
baza codurilor numerice personale pentru bolnavii care beneficiază de
medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice,
prescrise în cadrul subprogramelor;
c) dispune măsurile necesare aplicării metodologiei
de subprogram, în vederea asigurării îndeplinirii obiectivelor prevăzute în
acesta;
d) răspunde de organizarea, monitorizarea şi de buna
desfăşurare a activităţilor medicale din cadrul subprogramului;
e) răspunde de raportarea la timp a datelor către Casa de Asigurări de Sănătate ............,
precum şi de realitatea şi
exactitatea acestora;
7.1.2. prin contabilul-şef al unităţii sanitare:
- răspunde de modul de organizare a evidenţelor
tehnico-operative, de utilizarea sumelor alocate potrivit destinaţiilor
aprobate, cu respectarea normelor legale în vigoare, de exactitatea şi
realitatea datelor raportate lunar.
7.2. Casa de Asigurări de Sănătate
.............. controlează trimestrial modul de utilizare a fondurilor alocate
şi analizează lunar indicatorii prezentaţi.
7.2.1. Controlul casei de asigurări de sănătate va
urmări, în principal, următoarele:
a) dacă activităţile se desfăşoară conform
reglementărilor legale în vigoare;
b) dacă se constată obstacole sau disfuncţionalităţi
în derularea subprogramului;
c) dacă se încadrează în sumele contractate pe
subprograme, dacă fondurile alocate au fost utilizate potrivit destinaţiilor
stabilite şi dacă au servit la realizarea obiectivelor subprogramului
respectiv;
d) dacă persoanele implicate respectă
responsabilităţile legate de subprogram;
e) realitatea şi exactitatea datelor.
7.3. Neprezentarea de către unitatea sanitară a
documentelor prevăzute la pct. 4.2.8 atrage sistarea finanţării.
7.4. Nerespectarea clauzelor cuprinse la pct. 4.2.2
şi 4.2.8 atrage rezilierea contractului.
VIII. Soluţionarea
litigiilor
Litigiile apărute pe perioada derulării contractului se
soluţionează de părţi pe cale amiabilă. In situaţia în care părţile nu ajung la
o înţelegere, acestea se vor adresa Comisiei Centrale de Arbitraj şi
instanţelor judecătoreşti competente, după caz.
IX. Clauze speciale
9.1. Sumele înscrise în actele adiţionale încheiate
în anul 2006 la contractele pentru anul 2005 vor fi consemnate distinct ca sume
incluse în valoarea totală a contractului pe anul 2006.
9.2. Se pot încheia acte adiţionale la prezentul
contract în situaţia în care, prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate, se aprobă modificări în volumul şi în structura
subprogramului, pe parcursul derulării acestuia.
9.3. Dacă o clauză a acestui contract ar fi declarată
nulă, celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de această
nulitate. Părţile convin ca orice clauză declarată nulă să fie înlocuită
printr-o altă clauză care să corespundă cât mai bine cu putinţă spiritului
contractului, în conformitate cu prevederile legale. Dacă pe durata derulării
prezentului contract expiră termenul de valabilitate a autorizaţiei sanitare,
toate celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de nulitate, cu
condiţia reînnoirii autorizaţiei sanitare pentru toată durata de valabilitate a
contractului.
X. Forţa majoră
10.1. Orice împuternicire
independentă de voinţa părţilor, intervenită după data semnării prezentului
contract şi care împiedică executarea acestuia, este considerată forţă majoră
şi exonerează de răspundere partea care o invocă. Sunt considerate forţă
majoră, în sensul acestei
clauze, împrejurări ca: război, revoluţie, cutremur, mari inundaţii, embargo.
10.2. Partea care invocă forţa majoră trebuie să
anunţe cealaltă parte în termen de 5 zile de la data apariţiei respectivului
caz de forţă majoră şi, de asemenea, de la încetarea
acestui caz.
10.3. Dacă nu se procedează la anunţarea în termenele
prevăzute mai sus a începerii şi încetării cazului de forţă majoră, partea care
îl invocă suportă toate daunele provocate celeilalte părţi prin neanunţarea la
termen.
10.4. In cazul în care
împrejurările care obligă la suspendarea executării prezentului contract se
prelungesc pe o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte poate cere
rezoluţiunea contractului.
XI. Dispoziţii finale
11.1. Orice modificare poate fi făcută numai cu
acordul scris al ambelor părţi.
11.2. In condiţiile apariţiei unor noi acte normative
în materie, care intră în vigoare pe durata derulării prezentului contract,
clauzele contrare se vor modifica şi se vor completa în mod corespunzător.
11.3. Rezilierea contractului
înainte de expirarea valabilităţii acestuia poate fi făcută numai cu acordul
părţilor.
Prezentul contract s-a încheiat astăzi, ............,
în două exemplare, câte un
exemplar pentru fiecare parte, şi se completează conform normelor legale în vigoare.
Casa de Asigurări de Sănătate Unitatea sanitară
................................................
.....................................
Preşedinte-director
general, Director,
……………………………….
.……………………….
Director management şi economic, Director economic/contabil-sef,
.......................................................
....................................................
Medic-sef,
...........................
Vizat
Serviciul juridic
ANEXA Nr. II
PROGRAMUL NAŢIONAL CU SCOP CURATIV
Scop
Imbunătăţirea stării de sănătate şi creşterea speranţei
de viaţă a bolnavilor
Obiective
Asigurarea de medicamente şi/sau materiale sanitare
specifice pentru boli cronice cu risc crescut. Asigurarea serviciilor de
supleere renală (inclusiv medicamente şi/sau materiale sanitare specifice)
PROGRAMUL NAŢIONAL CU SCOP CURATIV
finanţat din Fondul naţional unic de asigurări
sociale de sănătate în anul 2006
Nr.
|
Denumirea subprogramului FNUASS
|
Cheltuieli materiale si servicii:
............
[mii lei (RON)]*)
|
1.
|
Tratamentul persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi postexpunere
(profesională şi verticală)
|
135.333,29
|
2.
|
Tratamentul bolnavilor cu tuberculoză
|
16.000,00
|
3.
|
Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni cardiovasculare prin
chirurgie cardiovasculară şi prin cardiologie intervenţională şi
electrofiziologie
|
40.240,80
|
4.
|
Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice
|
288.000,00
|
5.
|
Tratamentul bolnavilor cu boli neurologice: scleroză multiplă
|
55.589,16
|
6.
|
Tratamentul bolnavilor cu diabet zaharat
|
150.279,68
|
7.
|
Tratamentul accidentelor hemoragice ale bolnavilor cu hemofilie şi
tratamentul cu chelatori de fier al bolnavilor cu talasemie
|
9.858,34
|
8.
|
Tratamentul bolnavilor cu osteoporoză şi tratamentul bolnavilor
cu guşă datorată carenţei de iod şi proliferării maligne
|
5.563,67
|
9.
|
Tratamentul prin endoprotezare al bolnavilor cu afecţiuni
articulare preexistente sau dobândite
|
23.212,06
|
10.
|
Tratamentul prin transplant de organe şi celule al bolnavilor cu
insuficienţe organice
|
|
|
ireversibile
|
22.000,00
|
11.
|
Tratamentul de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu
insuficienţă renală cronică
|
377.600,00
|
|
TOTAL:
|
1.123.677,00
|
*) Sumele includ şi reţinerea de 10%, conform art. 21
alin. (4) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, şi reţinerea de 3%,
conform prevederilor Legii nr. 597/2004 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului
nr. 59/2004 privind unele măsuri de întărire a disciplinei financiar-economice
în sistemul sanitar.
Potrivit Legii bugetului de stat pe anul 2006 nr.
379/2005, începând cu anul 2006 activităţile
programelor de sănătate 1 şi 2 finanţate din FNUASS au fost preluate de
Programul naţional cu scop curativ.
Corespondenţa subprogramelor este următoarea:
1. Program comunitar de sănătate publică
2. Program de prevenire şi
control al bolilor netransmisibile
2005
Nr.
|
Denumirea subprogramului
|
1.2.
|
Supravegherea şi controlul infecţiilor HIV/SIDA
|
1.3.
|
Supravegherea şi controlul tuberculozei
|
2.1.
|
Prevenirea si combaterea bolilor CV
|
2.2.
|
Prevenţia şi controlul în patologia oncologică
|
2.3.
|
Prevenire şi diagnostic precoce în bolile neurologice
|
2.4.
|
Prevenţie si control în diabet si alte boli de nutriţie
|
2.7.
|
Prevenţie si control al hemofiliei si talasemiei
|
2.8.
|
Prevenţie în patologia endocrină
|
2.9.
|
Prevenţie în ortopedie şi traumatologie
|
2.12.
|
Transplant de organe şi ţesuturi
|
2.6.
|
Prevenţie în patologia nefrologică şi dializă
|
PROGRAMUL NAŢIONAL CU SCOP CURATIV 2006
Nr.
|
Denumirea subprogramului
|
1.
|
Tratamentul persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi postexpunere
(profesională şi verticală)
|
2.
|
Tratamentul bolnavilor cu tuberculoză
|
3.
|
Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni cardiovasculare prin
chirurgie cardiovasculară şi prin cardiologie intervenţională şi
electrofiziologie
|
4.
|
Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice
|
5.
|
Tratamentul bolnavilor cu boli neurologice: scleroză multiplă
|
6.
|
Tratamentul bolnavilor cu diabet zaharat
|
7.
|
Tratamentul accidentelor hemoragice ale bolnavilor cu hemofilie şi tratamentul cu chelatori de fier al bolnavilor cu talasemie
|
8.
|
Tratamentul bolnavilor cu osteoporoză şi tratamentul bolnavilor
cu guşă datorată carenţei de iod şi proliferării maligne
|
9.
|
Tratamentul prin endoprotezare al bolnavilor cu afecţiuni articulare preexistente sau dobândite
|
10.
|
Tratamentul prin transplant de organe şi celule al bolnavilor cu
insuficienţe organice ireversibile
|
11.
|
Tratamentul de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu
insuficienţă renală cronică
|
SUBPROGRAMUL Nr. 1
Tratamentul persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi
postexpunere (profesională şi verticală)
Obiective:
Asigurarea în spital şi în ambulatoriu a medicamentelor
antiretrovirale şi pentru infecţiile asociate persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi
postexpunere (profesională şi verticală). Criterii de eligibilitate pentru
tratamentul cu ARV:
1. Pentru bolnavii cu infecţie HIV/SIDA
a) Criterii de includere:
- infecţie HIV simptomatică;
- infecţie HIV asimptomatică + criterii imunologice;
- infecţie HIV asimptomatică
+ criterii virusologice;
- limfocite CD4 < 350/mmc;
- limfocite CD4 > 350/mmc, dar cu o rată mare de
scădere;
- nivelul încărcăturii virale (RNA-HIV plasmatic)
> 100.000 copii/ml;
- nivelul încărcăturii virale (RNA-HIV plasmatic)
< 100.000 copii/ml, dar cu o rată mare de creştere.
b) Criterii de excludere:
- stadiul de SIDA terminal;
- infecţii oportuniste acute la iniţierea terapiei
specifice;
- alte tratamente instituite cu potenţial toxic medular, neurotoxic, hepatotoxic;
- tulburări digestive severe: tulburări de deglutiţie,
vărsături şi diaree incoercibile;
- convulsii greu de controlat;
- hematologice: Hb < 9 g/dl; neutrofile <
750/mmc;
- creatinina > 1,7 mg/dl (pentru valori mai mari ale creatininei serice se impune reducerea dozelor de
ARV pe baza calculării clearence-ului creatininei urinare);
- ALT > 3 x N;
- bilirubinemie > 3 x N;
- amilazemie > N;
- imposibilitatea asigurării de către bolnav a
aderenţei şi complianţei la tratament.
2. Pentru pacienţii postexpunere
- gravide HIV-pozitive şi nou-născuţi până la vârsta
de 6 săptămâni;
- expuneri profesionale accidentale. Indicatori
specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- număr de persoane infectate HIV/SIDA tratate - 6.400;
- număr de persoane postexpunere tratate - 100.
Indicatori de eficienţă:
- cost mediu/bolnav HIV/SIDA tratat/an - 21,1322 mii
lei (RON);
- cost mediu/persoană tratată postexpunere/an - 0,8730
mii lei (RON).
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru medicamente antiretrovirale şi
pentru infecţii asociate.
SUBPROGRAMUL Nr. 2
Tratamentul bolnavilor cu tuberculoză
Obiective:
Asigurarea medicamentelor specifice, în spital şi în
ambulatoriu, pentru tratamentul tuberculozei şi a materialelor sanitare
specifice pentru examene bacteriologice şi radiologice.
Criterii de eligibilitate:
1. Pacienţi cu tuberculoză pulmonară sau
extrapulmonară, confirmaţi ori nu bacteriologic, la care medicul pneumolog sau,
pentru tuberculoză extrarespiratorie, specialistul de organ din judeţe a decis
iniţierea unui tratament antituberculos.
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- numărul de bolnavi de tuberculoză trataţi - 37.500.
Indicatori de eficienţă:
- cost mediu/bolnav de tuberculoză tratat/an - 0,4267
mii lei (RON).
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru medicamente şi materiale sanitare
specifice pentru examenele bacteriologice şi radiologice.
SUBPROGRAMUL Nr. 3
Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni
cardiovasculare prin chirurgie cardiovasculară şi prin cardiologie intervenţională şi
electrofiziologie
Obiective:
Asigurarea în spital a materialelor sanitare specifice
chirurgiei cardiovasculare, cardiologiei
intervenţionale şi electrofiziologiei.
Criterii de eligibilitate:
1. Pentru chirurgia cardiovasculară:
- bolnavi adulţi cu afecţiuni cardiace dobândite
(cardiopatie ischemică, valvulopatii cardiace, patologia aortei
toraco-abdominale, tumorile cardiace);
- cardiopatiile congenitale cardiace;
- patologia arterială, venoasă şi limfatică;
- patologia toraco-pulmonară;
- bolnavi cardiaci cu afecţiuni ale altor organe.
2. Pentru cardiologia intervenţională şi
electrofiziologie:
- pacienţii cu cel puţin o stenoză arterială
(coronariană, carotidiană, renală, artere periferice), severă (diametrul
stenozei > 50%), simptomatică sau cu ischemie dovedită prin teste
paraclinice;
- pacienţii cu sindroame coronariene acute fără
supradenivelare de segment ST (angină pectorală instabilă sau infarct miocardic
acut fără supradenivelare de segment ST) cu risc înalt;
- pacienţii cu infarct miocardic acut cu
supradenivelare de segment ST ca:
a) metoda de reperfuzie coronariană de elecţie (PCI
primar), în primele 12 ore de la infarct;
b) metoda de salvare a miocardului, în condiţiile
eşecului trombolizei;
c) metoda de rutină la pacienţii cu angină precoce
postinfarct, ischemie dovedită prin teste paraclinice, disfunctie ventriculară
stângă etc;
- pacienţii cu grefoane
venoase stenozate/degenerate simptomatici sau cu ischemie dovedită prin teste
paraclinice;
- pacienţii cu aritmii rezistente la tratamentul
convenţional, care beneficiază de terapie electrofiziologică. Indicatori
specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- numărul de bolnavi trataţi - 8.274, din care: -
4.830 prin chirurgie cardiovasculară;
- 3.444 prin cardiologie intervenţională şi prin
electrofiziologie.
Indicatori de eficienţă:
- cost mediu/bolnav tratat prin chirurgie cardiovasculară/an - 4,9988 mii lei (RON);
- cost mediu/bolnav tratat prin cardiologie
intervenţională/electrofiziologie/an - 4,6737 mii lei (RON).
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru materiale sanitare specifice
tratamentului prin procedee specifice chirurgiei
cardiovasculare, cardiologiei intervenţionale şi electrofiziologiei.
SUBPROGRAMUL Nr. 4
Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice
Obiective:
Asigurarea în spital şi în ambulatoriu a tratamentului
specific bolnavilor cu afecţiuni oncologice: citostatice, imunomodulatori,
hormoni, factori de creştere şi inhibitori de osteoclaste.
Criterii de eligibilitate:
1. Includerea în subprogram: după stabilirea
diagnosticului de boală neoplazică şi stadializarea extensiei tumorale, conform
procedurilor recomandate de ghidurile şi tratatele naţionale şi internaţionale
recunoscute
2. Excluderea din subprogram: după epuizarea dozelor
de citostatice recomandate sau a timpului de acordare a tratamentului
3. Reincluderea în subprogram: la constatarea recidivei sau a progresiei bolii stabilizate, când
pacientul necesită reinstituirea tratamentului antineoplazic.
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi trataţi - 67.000
Indicatori de eficienţă:
- cost mediu/bolnav tratat/an - 4,2985 mii lei (RON)
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru medicamente specifice
(citostatice, imunomodulatori, hormoni, factori de creştere, inhibitori de
osteoclaste).
SUBPROGRAMUL Nr. 5
Tratamentul bolnavilor cu boli neurologice:
scleroza multiplă
Obiective:
Asigurarea în spital şi în ambulatoriu a tratamentului
cu interferon beta 1a, interferon beta 1b, glatiramer acetat pentru bolnavii cu
scleroză multiplă. Criterii de eligibilitate:
Vor fi incluşi bolnavii cu scleroză multiplă cu:
- forma recurentă remisivă şi scor EDSS</= 3,5 (Avonex,
Rebif, Betaferon, Copaxone);
- sindrom clinic izolat (CIS) cu diagnostic de
certitudine de scleroză multiplă (Avonex);
- forma recurent remisivă şi scor
EDSS 3,5 - 5,5 (Rebif, Betaferon, Copaxone);
- forma secundar progresivă şi scor EDSS </= 6,5
(Betaferon);
- forma secundar progresivă cu recăderi şi scor EDSS
</= 6,5 (Betaferon, Rebif). Vor fi excluşi bolnavii:
- cu imobilizare definitivă la pat (EDSS >/= 8);
- cu reacţii adverse greu de tolerat;
- care refuză continuarea tratamentului. Indicatori
specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi cu scleroză multiplă trataţi -
1.200.
Indicatori de eficienţă:
- cost mediu/bolnav cu
scleroză multiplă tratat/an - 46,3243 mii lei (RON).
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru interferon beta 1a - toate formele,
interferon beta 1b, glatiramer acetat.
SUBPROGRAMUL Nr. 6
Tratamentul bolnavilor cu diabet zaharat
Obiective*):
Asigurarea tratamentului specific bolnavilor cu diabet
zaharat: insulina şi ADO
*) Pot suporta modificări în concordanţă cu schimbările
legislative ulterioare.
Criterii de eligibilitate:
1. Pentru bolnavi beneficiari de insulina:
a) bolnavi cu diabet zaharat tip 1;
b) bolnavi cu diabet zaharat tip 2, care necesită tratament
(temporar sau pe o durată nedefinită) cu insulina:
- atunci când, sub tratamentul maximal cu ADO şi
respectare riguroasă a dietei, hemoglobina A1c depăşeşte 7,5% (fac excepţie
cazurile în care speranţa de viaţă este redusă);
- când tratamentul cu ADO este contraindicat;
- intervenţie chirurgicală;
- infecţii acute;
- infecţii cronice (de exemplu, TBC pulmonar);
- evenimente cardiovasculare acute (infarct miocardic
angoroinstabil, AVC);
- alte situaţii (intoleranţă digestivă, stres);
- bolnave cu diabet gestaţional.
2. Pentru bolnavii beneficiari de medicamente ADO:
- lipsa echilibrării la nivelul ţintelor propuse exclusiv prin tratament nefarmacologic;
- bolnavi cu diabet zaharat nou-descoperit cu glicemia
a jeun> 180 mg/dl şi/sau HbA1c>/= 8,0%.
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi cu diabet zaharat trataţi -
366.000.
Indicatori de eficienţă:
- cost mediu/bolnav tratat/an - 0,4106 mii lei (RON).
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru medicamente: insulina şi ADO.
SUBPROGRAMUL Nr. 7
Tratamentul accidentelor hemoragice ale
bolnavilor cu hemofilie şi tratamentul cu chelatori de fier al bolnavilor cu
talasemie
Obiective:
Asigurarea în spital şi în ambulatoriu a medicamentelor
specifice accidentelor hemoragice ale bolnavilor cu hemofilie şi tratamentul cu
chelatori de fier pentru bolnavii cu talasemie.
Criterii de eligibilitate:
1. Pentru bolnavii cu hemofilie:
- bolnavi cu accidente hemoragice severe şi medii;
- bolnavi cu urgenţe chirurgicale şi ortopedice.
2. Pentru bolnavii cu talasemie
majoră:
- bolnavi politransfuzaţi (> 20 transfuzii/an);
- bolnavi cu hemosideroză secundară medie sau severă.
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- numărul de bolnavi cu hemofilie şi talasemie
trataţi - 832, din care:
- 633 cu hemofilie;
- 199 cu talasemie. Indicatori de eficienţă:
- cost mediu/bolnav tratat/an - 11,8490 mii lei (RON);
- cost mediu/bolnav cu hemofilie tratat/an - 11,8483
mii lei (RON);
- cost mediu/bolnav cu talasemie tratat/an - 11,8510
mii lei (RON).
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru medicamente specifice hemofiliei
şi talasemiei.
SUBPROGRAMUL Nr. 8
Tratamentul bolnavilor cu osteoporoză şi
tratamentul bolnavilor cu guşă datorată carenţei de iod şi proliferării maligne
Obiective:
Asigurarea în spital şi în ambulatoriu a medicamentelor
specifice pentru tratamentul osteoporozei şi a guşei prin tireomegalie datorată
carenţei de iod şi proliferării maligne. Criterii de eligibilitate: 1. Pentru
bolnavii cu osteoporoză:
- diagnostic prin
absorbţiometrie duală cu raxe X (DEXA), după următoarele criterii:
Semnificaţia coloanei E din tabelul*) de mai jos este
următoarea:
E - Estrogeni
____________________________________________________________________________________
|Parametrul | | |
| |Calcitonina | |
|măsurat | E |Raloxifen|Alendronat|Rezindronat|
Alfacalcidol|Teriparatid
|____________|__________|____________|_____________|____________|________|______________|
|Scor | | |
|<-2,7 |pentru |
|T(DS) |< -2,5| < -2,5 | < -2,7 | <
-2,7 | < -2,5 |cercetare |
|DEXA | | | |
| |ştiintifică|
|__________|_________|__________|___________|_____________|_______________| în |
|Fracturi | | | | |
+ |Institutul |
|fragilitate| | | + | +
| |Parhon |
|____________|__________|____________|_____________|____________|________|______________|
*) Tabelul este reprodus în facsimil.
2. Pentru bolnavii cu guşă prin tireomegalie datorată
carenţei de iod:
- diagnostic clinic sau ecografic, din zona
dovedită/cunoscută cu deficit geoclimatic de iod.
3. Pentru bolnavii cu guşă prin tireomegalie datorată
proliferării maligne:
- confirmare de proliferare
malignă a tiroidei prin puncţie biopsie tiroidiana cu ac subţire sau examen
histopatologic (postintervenţie chirurgicală tiroidiana).
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi trataţi -
18.063, din care:
- 4.450 cu osteoporoză;
- 12.363 cu guşă prin tireomegalie datorată carenţei
de iod;
- 1.250 cu guşă prin tireomegalie datorată
proliferării maligne.
Indicatori de eficienţă:
- cost mediu/bolnav cu osteoporoză tratat/an - 0,6251
mii lei (RON);
- cost mediu/bolnav cu guşă prin tireomegalie datorată
carenţei de iod/an - 0,0750 mii lei (RON);
- cost mediu/bolnav cu guşă prin tireomegalie datorată
proliferării maligne/an - 1,4836 mii lei (RON).
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru
medicamente specifice tratamentului osteoporozei şi guşii prin tireomegalie,
datorată carenţei de iod şi proliferării maligne.
SUBPROGRAMUL Nr. 9
Tratamentul prin endoprotezare al bolnavilor cu
afecţiuni articulare preexistente sau dobândite
Obiective:
Asigurarea cu materiale sanitare specifice
endoprotezării articulare primare şi de revizie.
Criterii de eligibilitate:
- pacienţi tineri cu poliartrita reumatoida sau
spondilita anchilopoietica cu pierderea articulaţiilor periferice;
- pacienţi tineri cu sechele posttraumatice ori după
artrite specifice sau nespecifice;
- pacienţii vârstei a treia care suferă de maladii
degenerative invalidante;
- pacienţi în etate care fac fracturi de col femural,
extremitate superioară humerusului sau cot.
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi endoprotezaţi - 6.344. Indicatori
de eficienţă:
- cost mediu/bolnav endoprotezat - 3,6589 mii lei
(RON).
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli materiale sanitare
specifice (endoproteze, cimentul aferent implantării, elemente de ranforsare
cotii şi metafizo-diafizară femur).
SUBPROGRAMUL Nr. 10
Tratamentul prin transplant de organe şi celule
al bolnavilor cu insuficienţe organice ireversibile
Obiective:
Asigurarea medicamentelor şi materialelor sanitare
specifice necesare realizării transplantului de organe (renal, cord, hepatic,
pancreas, plămân) şi ţesuturi (măduva), inclusiv medicaţie posttransplant pe
durata spitalizării.
Criterii de eligibilitate:
1. Bolnavi diagnosticaţi cu:
insuficienţă hepatică, insuficienţă cardiacă, insuficienţă respiratorie
pulmonară, insuficienţă renală cronică, hemopatii maligne, insuficienţă
pancreatica, cu avizul Agenţiei Naţionale de Transplant, în condiţiile
stabilite de aceasta.
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi transplantaţi - 351, din care:
- număr de bolnavi cu transplant renal: 199;
- număr de bolnavi cu transplant combinat rinichi şi
pancreas: 16;
- număr de bolnavi cu
transplant cord: 22;
- număr de bolnavi cu transplant medular autolog: 57;
- număr de bolnavi cu transplant medular alogen: 20;
- număr de bolnavi cu transplant hepatic: 23;
- număr de bolnavi cu transplant pulmonar: 2;
- număr de bolnavi cu
transplant celule pancreatice: 12.
Indicatori de eficienţă:
- cost mediu/bolnav transplantat renal/an - 32,9618 mii
lei (RON);
- cost mediu/bolnav transplantat combinat rinichi şi
pancreas/an - 52,5 mii lei (RON);
- cost mediu/bolnav transplantat cord/an - 93,3 mii lei
(RON);
- cost mediu/bolnav transplantat medular autolog/an -
90 mii lei (RON);
- cost mediu/bolnav transplantat medular alogen/an -
162 mii lei (RON);
- cost mediu/bolnav transplantat hepatic/an - 168 mii
lei (RON);
- cost mediu/bolnav transplantat pulmonar/an - 85 mii
lei (RON);
- cost mediu/bolnav transplantat celule pancreatice/an
- 12 mii lei (RON).
Natura cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli pentru medicamente şi materiale sanitare
specifice necesare realizării transplantului şi stării posttransplant pe durata
spitalizării.
SUBPROGRAMUL Nr. 11
Tratamentul de supleere a funcţiei renale la
bolnavii cu insuficienţă renală cronică
Obiective:
Asigurarea serviciilor de supleere renală (inclusiv
medicamente şi materiale sanitare specifice).
Criterii de eligibilitate:
1. Bolnavi cu insuficienţă renală cronică în stadiul
uremic, care necesită tratament substitutiv renal (FG < 15 mL/min/1,73 mp)
Indicatori specifici de monitorizare:
Indicatori fizici:
- numărul total de bolnavi trataţi prin dializă -
6.837, din care:
- 5.508 prin hemodializă;
- 1.329 prin dializă peritoneală. Indicatori de
eficienţă:
- cost mediu/bolnav tratat prin hemodializă/an -
59,1632 mii lei (RON);
- cost mediu/bolnav tratat
prin dializă peritoneală/an - 38,9232 mii lei (RON).
Natura cheltuielilor subprogramului*):
- cheltuieli pentru servicii medicale, inclusiv
transportul bolnavilor şi medicamente şi materiale sanitare specifice.
*) Natura cheltuielilor este
reglementată şi în Normele metodologice de aplicare a Contractului-cadru
privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate, în Hotărârea Guvernului nr. 1.487/2004, Ordinul
ministrului sănătăţii nr. 1.718/2004 şi în Decizia preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 182/2005.
ANEXA Nr. III
UNITĂŢI SANITARE
prin care se derulează programul naţional cu scop
curativ finanţat din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
Programul naţional cu scop curativ:
Subprogramul nr. 1 - Tratamentul persoanelor cu
infecţie HIV/SIDA şi postexpunere (profesională şi verticală):
- Institutul de Boli Infecţioase „Prof. dr. Matei
Balş" Bucureşti;
- Spitalul de Boli Infecţioase
şi Boli Tropicale „Victor Babeş";
- unităţi sanitare cu secţii sau compartimente care
au în competenţă tratarea bolnavilor HIV/SIDA;
- unităţi sanitare cu secţii sau compartimente care
au în competenţă tratarea bolnavilor HIV/SIDA, aparţinând ministerelor cu reţea
sanitară proprie.
Subprogramul nr. 2 - Tratamentul persoanelor cu
tuberculoză:
- Institutul de Pneumoftiziologie „Prof. dr. Marius
Nasta" Bucureşti;
- reţeaua de pneumoftiziologie (spitale TBC,
dispensare TBC, sanatorii TBC, secţii, preventorii);
- unităţi sanitare aparţinând ministerelor cu reţea sanitară
proprie.
Subprogramul nr. 3 - Tratamentul bolnavilor cu
afecţiuni cardiovasculare prin chirurgie cardiovasculară şi prin cardiologie
intervenţională şi electrofiziologie:
1. Cardiologie intervenţională
şi electrofiziologie:
- Institutul de Boli Cardiovasculare „Prof. dr. CC.
Iliescu" Bucureşti;
- Institutul Inimii „Prof. dr. Niculae
Stăncioiu" Cluj-Napoca;
- Institutul de Boli Cardiovasculare Timişoara;
- Institutul de Boli
Cardiovasculare şi Transplant Târgu Mureş;
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş;
- Centrul de Cardiologie Iaşi;
- Centrul de Cardiologie Craiova;
- Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti;
- Spitalul Universitar de Urgenţă
Bucureşti;
- Spitalul Clinic „Sf. Ioan" Bucureşti - Clinica
de cardiologie;
- Spitalul Clinic Colentina;
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj-Napoca;
- Spitalul Clinic Militar Central de Urgenţă „Dr.
Carol Davila" Bucureşti.
2. Chirurgie cardiovasculară:
- Institutul de Boli Cardiovasculare „Prof. dr. CC.
Iliescu" Bucureşti;
- Institutul Inimii „Prof. dr. Niculae
Stăncioiu" Cluj-Napoca;
- Institutul de Boli Cardiovasculare Timişoara;
- Institutul de Boli Cardiovasculare şi Transplant
Târgu Mureş;
- Centrul de Cardiologie laşi;
- Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti;
- Spitalul Clinic Militar Central de Urgenţă „Dr.
Carol Davila" Bucureşti.
Subprogramul nr. 4 - Tratamentul bolnavilor cu
afecţiuni oncologice:
- Institutul Oncologic „Prof.
dr. Alexandru Trestioreanu" Bucureşti;
- Institutul Oncologic „Prof dr. I. Chiricuţă" Cluj-Napoca;
- unităţi sanitare care au în structură secţii,
compartimente sau cabinete medicale acreditate, după caz, ce au în competenţă
tratarea bolnavilor pentru afecţiuni oncologice;
- unităţi sanitare aparţinând ministerelor cu reţea
sanitară proprie.
Subprogramul nr. 5 - Tratamentul bolnavilor cu boli
neurologice: scleroză multiplă:
- Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti - Clinica
de neurologie;
- Spitalul Clinic Militar Central de Urgenţă „Dr.
Carol Davila" Bucureşti - Clinica de neurologie;
- Spitalul Clinic Colentina - Clinica de neurologie;
- Spitalul Clinic Universitar Elias - Clinica de
neurologie;
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş;
- Spitalul Clinic de Recuperare laşi;
- Spitalul Militar de Urgenţă „Prof. Agripa
Ionescu" - Clinica de neurologie;
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Timiş - Clinica
de neurologie.
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj - Clinica de neurologie.
Subprogramul nr. 6 - Tratamentul bolnavilor cu diabet
zaharat:
- Institutul de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice
„Prof. dr. N. Paulescu" Bucureşti;
- centre şi unităţi sanitare judeţene cu secţii,
compartimente şi/sau cabinete prin care se asigură tratamentul pacienţilor cu
diabet zaharat, nominalizate de către coordonatorul local;
- unităţi sanitare aparţinând ministerelor cu reţea
sanitară proprie.
Subprogramul nr. 7 - Tratamentul accidentelor hemoragice
ale bolnavilor cu hemofilie şi tratamentul cu
chelatori de fier al bolnavilor cu talasemie:
- Institutul Naţional Transfuzie Sanguină;
- Clinica de Hematologie Fundeni; Clinica de Pediatrie
Fundeni;
- Institutul pentru Ocrotirea Mamei şi Copilului
„Prof. dr. Alfred Rusescu" Bucureşti;
- unităţi sanitare cu secţii sau compartimente de
pediatrie şi hematologie;
- unităţi sanitare aparţinând ministerelor cu reţea
sanitară proprie.
Subprogramul nr. 8 - Tratamentul bolnavilor cu
osteoporoză şi tratamentul bolnavilor cu guşă datorată carenţei de iod şi
proliferării maligne:
- Institutul de Endocrinologie „C.I. Parhon"
Bucureşti;
- Spitalul Clinic de Urgenţă Elias;
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj;
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă „Sfântul
Spiridon" laşi;
- Spitalul Clinic Judeţean de
Urgenţă Timişoara;
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş;
- Spitalul Clinic Judeţean Sibiu;
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Braşov;
- Spitalul Judeţean Piteşti;
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova;
- Spitalul Clinic Judeţean de
Urgenţă Arad;
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa;
- Spitalul Clinic Judeţean Oradea;
- Spitalul Judeţean de Urgenţă Neamţ;
- Spitalul Judeţean de Urgenţă Râmnicu Vâlcea;
- Spitalul Judeţean de Urgenţă „Sfântul Ioan cel Nou" Suceava;
- Spitalul Judeţean Sfântu Gheorghe;
- Spitalul Judeţean Târgovişte;
- Spitalul Judeţean Târgu-Jiu;
- Spitalul Judeţean Zalău.
Subprogramul nr. 9 - Tratamentul prin endoprotezare al
bolnavilor cu afecţiuni articulare preexistente sau
dobândite:
- unităţi sanitare cu secţii sau compartimente de
profil raportoare/înscrise la RNE;
- unităţi sanitare aparţinând ministerelor cu reţea
sanitară proprie.
Subprogramul nr. 10 - Tratamentul prin transplant de
organe şi celule al bolnavilor cu insuficienţe organice ireversibile:
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş -
Secţia clinică de hematologie şi transplant de celule stern;
- Institutul de Boli Cardiovasculare şi Transplant
Cardiac Târgu Mureş;
- Institutul Clinic Fundeni
(Centrul de chirurgie urologică, dializă şi transplant renal, Centrul de
chirurgie generală şi transplant hepatic, Centrul de hematologie şi transplant
medular);
- Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti - Clinica de
chirurgie cardiovasculară;
- Spitalul Clinic Militar
Central de Urgenţă „Dr. Carol Davila" Bucureşti - Clinica de chirurgie
toracică;
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara -
Centrul de hemodializă şi transplant renal Timişoara;
- Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii „Louis
Ţurcanu" Timişoara;
- Institutul Clinic de Urologie şi Transplant Renal
Cluj-Napoca;
- Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa -
Clinica de chirurgie;
- Spitalul Clinic „Dr. CI. Parhon" Iaşi - Clinica
de urologie.
Subprogramul nr. 11 - Tratamentul de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală
cronică:
- unităţile sanitare cu secţii şi compartimente de
profil;
- centrele-pilot de furnizare a serviciilor medicale
de hemodializă şi dializă peritoneală;
- unităţi sanitare cu secţii şi compartimente de
profil aparţinând ministerelor cu reţea sanitară proprie.