ORDIN
Nr. 317 din 17 iulie 2002
pentru aprobarea Statutului-cadru al organismului national de acreditare
ACT EMIS DE: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 608 din 16 august 2002
Ministrul industriei si resurselor,
in conformitate cu prevederile art. 7 alin. (3) din Ordonanta Guvernului
nr. 38/1998 privind activitatea de acreditare a laboratoarelor si organismelor
pentru evaluarea conformitatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 245/2002,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 19/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu
modificarile si completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Statutul-cadru al organismului national de acreditare, prevazut
in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul industriei si resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat
ANEXA 1
STATUTUL-CADRU
al organismului national de acreditare
CAP. 1
Denumire, sediu, durata
Art. 1
Organismul national de acreditare este o asociatie infiintata conform
prevederilor art. 6 pct. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 38/1998 privind
activitatea de acreditare a laboratoarelor si organismelor pentru evaluarea
conformitatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 245/2002,
denumita in continuare ordonanta.
Art. 2
Asociatia prevazuta la art. 1 este denumita RENAR, in conditiile
recunoasterii acesteia ca organism national de acreditare de catre Ministerul
Industriei si Resurselor.
Art. 3
Organismul national de acreditare are sediul central in municipiul
Bucuresti.
Art. 4
Durata pentru care se constituie organismul national de acreditare este
nelimitata.
CAP. 2
Scop, atributii, obligatii
Art. 5
Scopul organismului national de acreditare, denumit in continuare
Asociatia, este de a dezvolta acreditarea si evaluarea conformitatii si de a
conferi incredere in competenta tehnica, impartialitatea si integritatea
organismelor si laboratoarelor acreditate de aceasta, prin aplicarea
principiilor de baza ale acreditarii prevazute la art. 4 din ordonanta.
Art. 6
Asociatia acrediteaza in domeniul reglementat si in cel nereglementat
laboratoarele si organismele prevazute la art. 5 alin. (1) din ordonanta.
Art. 7
Asociatia are atributiile prevazute la art. 6 pct. 4 din ordonanta, in
Hotararea Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind desemnarea si notificarea nationala a laboratoarelor de incercari,
precum si a organismelor de certificare si de inspectie care realizeaza
evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate prevazute in
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, precum si in
orice alte reglementari in vigoare care privesc activitatea de acreditare
nationala.
Art. 8
In atingerea scopului sau Asociatia are obligatiile prevazute la art. 6
pct. 5 - 12 din ordonanta.
CAP. 3
Componenta
Art. 9
(1) Asociatia este constituita din membri, persoane juridice, conform
prevederilor art. 7 alin. (2) lit. A si D din ordonanta.
(2) Asociatia poate avea membri de onoare, persoane fizice romane sau
straine, alesi dintre personalitatile marcante care au avut o contributie
semnificativa in activitatea de acreditare. Calitatea de membru de onoare se
obtine cu aprobarea adunarii generale a membrilor Asociatiei.
Art. 10
Adunarea generala este structurata pe colegii, conform prevederilor art. 7
alin. (2) lit. B din ordonanta.
Art. 11
Adunarea generala se convoaca de presedintele Asociatiei sau la solicitarea
a cel putin jumatate din numarul membrilor Consiliului director, cu 30 de zile
lucratoare inaintea datei stabilite pentru reuniune.
Art. 12
Membrii Asociatiei au, in principal, urmatoarele drepturi:
a) sa participe si sa voteze in adunarile generale;
b) sa aleaga si sa fie alesi in structurile de conducere ale Asociatiei;
c) sa participe la activitatile Asociatiei;
d) sa isi exprime opinia in mod direct sau prin reprezentanti in legatura
cu activitatea desfasurata de Asociatie; membrul care nu poate asigura prezenta
sa in adunarea generala poate solicita unui singur alt membru reprezentarea sa;
e) sa primeasca cu prioritate informatii privind acreditarea pe plan
national si international;
f) sa fie sprijiniti pentru a beneficia, cu prioritate, de activitatile de
documentare si instruire in domeniu;
g) sa beneficieze de serviciile cu caracter general ale Asociatiei si sa primeasca
in mod gratuit, pe suport electronic sau tiparit, buletinele informative ale
Asociatiei sau alte materiale de informare difuzate de catre aceasta;
h) sa mentioneze calitatea de membru al Asociatiei in relatiile lor
oficiale;
i) sa aiba acces la patrimoniul Asociatiei, cu respectarea prevederilor
art. 21 din ordonanta.
Art. 13
Membrii Asociatiei au, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa respecte statutul Asociatiei;
b) sa sustina promovarea acreditarii nationale;
c) sa sprijine recunoasterea Asociatiei la nivel international;
d) sa sustina realizarea hotararilor adunarii generale, precum si a
obiectivelor si activitatilor Asociatiei;
e) sa puna la dispozitie, la cererea Asociatiei, informatii care in mod
normal nu au caracter confidential;
f) sa respecte normele de deontologie in relatiile cu membrii Asociatiei si
cu partenerii din afara acesteia;
g) sa promoveze si sa sustina o imagine pozitiva a Asociatiei in relatiile
cu tertii;
h) sa achite cotizatia anuala stabilita pentru membri; exceptie de la
aceasta obligatie fac membrii de onoare care nu platesc cotizatii.
Art. 14
Calitatea de membru al Asociatiei se pierde in urmatoarele conditii:
a) prin dizolvarea Asociatiei;
b) prin retragere; solicitarea privind retragerea se comunica de catre
membru consiliului director prin scrisoare recomandata, cu cel putin o luna
inainte de data retragerii;
c) prin excludere, ca urmare a incalcarii statutului Asociatiei; excluderea
se realizeaza la propunerea Consiliului director.
CAP. 4
Organizare
Adunarea generala a Asociatiei
Art. 15
(1) Adunarea generala constituie cel mai inalt forum al Asociatiei si
cuprinde toti membrii acesteia.
(2) Adunarea generala se reuneste o data pe an in sesiune ordinara si in
sesiuni extraordinare, ori de cate ori este necesar.
(3) Adunarea generala se convoaca de catre presedintele Asociatiei sau la
solicitarea a cel putin jumatate din numarul membrilor Consiliului director, cu
cel putin 30 de zile inaintea datei stabilite pentru reuniune.
(4) Adunarea generala se considera statutara in conditiile prezentei si
reprezentarii a cel putin jumatate plus unu din numarul membrilor Asociatiei.
Daca se impune o a doua convocare, adunarea generala se considera statutara
indiferent de numarul membrilor prezenti si reprezentati.
(5) Adunarea generala ia decizii cu majoritatea simpla de voturi a
membrilor prezenti si reprezentati. Un membru are dreptul la un singur vot si
poate reprezenta numai un singur membru absent.
(6) Aprobarea statutului si modificarea acestuia se realizeaza cu votul a
cel putin doua treimi din numarul membrilor Asociatiei, prezenti si
reprezentati.
Art. 16
Adunarea generala a Asociatiei are urmatoarele competente:
a) aproba statutul si modificarile acestuia;
b) aproba obiectivele si strategia Asociatiei;
c) aproba admiterea si ratifica decizia privind excluderea membrilor;
d) aproba bugetul de venituri si cheltuieli;
e) aproba raportul anual al Consiliului director si bilantul exercitiului
financiar incheiat;
f) aproba regulamentul de functionare a Consiliului director;
g) aproba codul deontologic al membrilor Asociatiei;
h) ia hotarari referitoare la patrimoniul Asociatiei, cu exceptia
patrimoniului dobandit prin programe finantate direct sau indirect de catre
Ministerul Industriei si Resurselor;
i) aproba valorile taxei de inscriere si cotizatiei;
j) alege/revoca reprezentantii ei, din cele patru colegii, in Consiliul
director si dintre acestia alege/revoca vicepresedintii Asociatiei;
vicepresedintele colegiului autoritatilor este numit conform prevederilor art.
7 alin. (2) lit. E din ordonanta;
k) alege/revoca presedintele Asociatiei;
l) aproba comisia de cenzori.
Consiliul director
Art. 17
Consiliul director este structura organizatorica care asigura conducerea
Asociatiei in perioada dintre reuniunile adunarii generale si este ales pe o
perioada de 4 ani.
Art. 18
(1) Consiliul director este format din 15 membri titulari, dintre care 4
sunt membri de drept. Consiliul director are si 8 membri supleanti.
(2) Membrii de drept ai Consiliului director sunt: presedintele Asociatiei,
presedintele Asociatiei de Standardizare din Romania, presedintele Consiliului
de acreditare si reprezentantul Ministerului Industriei si Resurselor, care
detine si functia de vicepresedinte al Asociatiei din partea colegiului
autoritatilor.
(3) Ceilalti 11 membri titulari ai Consiliului director sunt:
a) 3 reprezentanti ai colegiului organismelor acreditate;
b) 3 reprezentanti ai colegiului beneficiarilor;
c) 3 reprezentanti ai colegiului consumatorilor;
d) 2 reprezentanti ai colegiului autoritatilor.
(4) Membrii supleanti se aleg cate doi pentru fiecare colegiu. Membrii
supleanti participa la intrunirile Consiliului director in situatia in care nu
se poate asigura, din motive intemeiate, reprezentarea in totalitate a
colegiului respectiv de catre membrii titulari.
(5) Participarea unui membru supleant la lucrarile Consiliului director
este solicitata de catre membrul titular care nu poate asigura reprezentarea si
se comunica presedintelui Asociatiei in timp util.
(6) Un membru supleant, la propunerea Consiliului director, poate obtine
calitatea de membru titular in cazul retragerii sau excluderii unui membru
titular.
(7) Consiliul director este condus de presedintele Asociatiei si de 4
vicepresedinti, cate unul pentru fiecare colegiu.
(8) Directorul general este invitat permanent al Consiliului director, fara
drept de vot.
Art. 19
Consiliul director are, in principal, urmatoarele atributii:
a) stabileste politicile, strategiile si obiectivele Asociatiei;
b) numeste/revoca presedintele si membrii Consiliului de acreditare;
c) numeste membrii Comisiei de apel;
d) decide in legatura cu reclamatiile si contestatiile inaintate
Consiliului director;
e) numeste/revoca directorul general in baza avizului favorabil, prealabil,
al ministrului industriei si resurselor;
f) stabileste bugetul de venituri si cheltuieli al Asociatiei;
g) aproba tarifele percepute de Asociatie pentru serviciile specifice;
h) aproba regulamentul Consiliului de acreditare, regulamentul de
functionare si regulamentul de ordine interioara pentru structura executiva a
Asociatiei, precum si organigrama acesteia;
i) aproba constituirea/dizolvarea comitetelor tehnice si presedintii
acestora;
j) propune adunarii generale admiterea de noi membri;
k) propune adunarii generale excluderea membrilor titulari si supleanti ai
Consiliului director si/sau a membrilor Asociatiei, dupa caz;
l) numeste dintre membrii supleanti membrii titulari, in situatia
retragerii sau excluderii unor membri titulari.
Art. 20
Membrii Consiliului director reprezinta si sustin interesele tuturor
membrilor colegiului pe care il reprezinta.
Art. 21
(1) Consiliul director se intruneste trimestrial sau ori de cate ori este
nevoie, la solicitarea presedintelui Asociatiei sau a cel putin doua treimi din
numarul membrilor sai titulari.
(2) Consiliul director se considera statutar intrunit in conditiile
prezentei si reprezentarii a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai
titulari.
(3) Hotararile Consiliului director se considera valabile in conditiile
adoptarii lor cu majoritatea simpla de voturi a membrilor titulari, prezenti si
reprezentati. In caz de egalitate de voturi hotararile se adopta in baza
votului presedintelui Asociatiei; deciziile in legatura cu politica nationala
in domeniul acreditarii se iau cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (2)
lit. E din ordonanta.
Presedintele Asociatiei
Art. 22
Presedintele Asociatiei are urmatoarele atributii principale:
a) asigura conducerea Consiliului director in calitate de presedinte al
acestuia;
b) reprezinta Asociatia in relatiile cu autoritatile si institutiile
publice din Romania si din strainatate;
c) reprezinta Asociatia in relatiile cu organizatiile europene si
internationale de profil;
d) reprezinta Asociatia in Consiliul director al Asociatiei de
Standardizare din Romania;
e) semneaza decizia de numire/revocare a directorului general in baza
hotararii Consiliului director si a avizului favorabil al ministrului
industriei si resurselor.
Comisia de apel
Art. 23
Comisia de apel este constituita din minimum 3 membri. Unul dintre membri
trebuie sa fie consilierul juridic al Asociatiei. Ceilalti 2 membri sunt alesi
dintre membrii titulari ai Consiliului director.
Art. 24
Comisia de apel analizeaza si propune Consiliului director modalitatile de
rezolvare a reclamatiilor in legatura cu activitatea Asociatiei si a
contestatiilor referitoare la deciziile privind neacordarea, suspendarea sau
retragerea acreditarii.
Comisia de cenzori
Art. 25
Comisia de cenzori este formata din 2 membri, dintre care unul trebuie sa
aiba calitatea de expert contabil.
Art. 26
Comisia de cenzori verifica periodic sau la solicitarea Consiliului
director situatiile privind activitatea economico-financiara a Asociatiei.
Consiliul de acreditare
Art. 27
Consiliul de acreditare este format din presedintele Consiliului de
acreditare, 4 membri titulari si 4 membri supleanti. Fiecare colegiu va fi
reprezentat in Consiliul de acreditare printr-un membru titular si un membru
supleant.
Art. 28
Membrii Consiliului de acreditare sunt numiti pe baza criteriilor de
competenta profesionala, experienta in domeniul acreditarii si independenta
fata de orice posibile presiuni de natura politica, financiara sau de alta
natura, care ar putea influenta deciziile privind acordarea, mentinerea,
suspendarea sau retragerea acreditarii.
Art. 29
(1) Membrul supleant participa la lucrarile Consiliului de acreditare in
situatia in care membrul titular reprezentant al aceluiasi colegiu nu poate
participa din motive intemeiate.
(2) Participarea unui membru supleant la lucrarile Consiliului de
acreditare este solicitata de catre membrul titular care nu poate asigura
prezenta sa si se comunica presedintelui Consiliului de acreditare in timp
util.
(3) Un membru supleant, la propunerea Consiliului director, poate obtine
calitatea de membru titular in cazul retragerii sau excluderii unui membru
titular.
Art. 30
(1) Consiliul de acreditare analizeaza dosarele de acreditare intocmite de
executivul Asociatiei si decide cu privire la acordarea, mentinerea,
suspendarea sau retragerea acreditarii laboratoarelor, organismelor de
certificare sau de inspectie, dupa caz.
(2) Consiliul de acreditare poate solicita comitetelor tehnice realizarea
de expertize tehnice in legatura cu propunerile privind acreditarea.
(3) Decizia Consiliului de acreditare privind acordarea, mentinerea,
suspendarea sau retragerea acreditarii se ia cu majoritatea simpla de voturi a
membrilor titulari prezenti si reprezentati. Presedintele Consiliului de
acreditare are drept de vot numai in cazul in care, ca urmare a votului
exprimat de catre membri, nu se poate lua o decizie in sensul acordarii,
mentinerii, suspendarii sau retragerii acreditarii.
(4) Presedintele Consiliului de acreditare semneaza certificatul de
acreditare in numele Consiliului de acreditare, impreuna cu directorul general.
Directorul general
Art. 31
(1) Directorul general asigura conducerea structurii executive a
Asociatiei.
(2) Directorul general este numit pe baza indeplinirii cerintelor de
competenta profesionala si manageriala, precum si a criteriului de independenta
fata de orice posibile presiuni comerciale, financiare sau de alta natura, care
ar putea afecta activitatile si obiectivele Asociatiei.
Art. 32
(1) Directorul general are urmatoarele competente principale:
a) asigura conducerea operativa a structurii executive a Asociatiei si
raspunde de intreaga activitate a executivului;
b) decide cu privire la angajarea, promovarea, numirea si demiterea
personalului structurii executive a Asociatiei;
c) semneaza certificatul de acreditare in numele structurii executive a
Asociatiei impreuna cu presedintele Consiliului de acreditare;
d) reprezinta Asociatia in relatiile cu persoanele juridice si fizice din
tara si din strainatate.
(2) Directorul general nu poate participa in calitate de evaluator in
echipele de evaluare a laboratoarelor si a organismelor.
Comitetele tehnice
Art. 33
(1) Comitetele tehnice se constituie pe domenii tehnice definite, la
propunerea Consiliului de acreditare sau a directorului general.
(2) Membrii comitetelor tehnice sunt experti in domeniile tehnice ale
comitetului respectiv.
(3) Lista cuprinzand expertii tehnici, membri ai comitetelor tehnice
infiintate pentru domeniile reglementate prevazute in anexa nr. 1 la Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, se aproba de catre autoritatea
competenta in domeniu. Lista cuprinzand expertii tehnici va include cel putin
un reprezentant al autoritatii competente respective.
(4) Conducerea Comitetului tehnic este asigurata de un presedinte, propus
de catre membrii Comitetului tehnic din randul acestora, aprobat de Consiliul
director.
Art. 34
(1) Comitetele tehnice, prin membrii lor, participa in echipele de evaluare
a laboratoarelor ori a organismelor de certificare sau inspectie, dupa caz, si
realizeaza expertize tehnice la solicitarea Consiliului de acreditare.
(2) Expertii reprezentanti ai autoritatii competente participa, la
solicitarea acesteia, la evaluarile de supraveghere realizate in legatura cu
organismele desemnate sau notificate de catre autoritate.
Art. 35
Comitetele tehnice se convoaca la solicitarea directorului general sau a
presedintelui Consiliului de acreditare.
CAP. 5
Venituri
Art. 36
Veniturile Asociatiei sunt:
a) taxele de inscriere si cotizatiile membrilor;
b) veniturile obtinute de catre Asociatie prin prestarea de servicii
specifice, respectiv:
- acreditarea si supravegherea laboratoarelor, a organismelor de
certificare si de inspectie;
- prestarea de servicii de instruire si transfer de cunostinte in domeniul
acreditarii;
- prelucrarea si diseminarea de informatii privind acreditarea;
- editarea, publicarea si difuzarea de documente referitoare la acreditare;
- cesiuni, donatii si sponsorizari;
c) fonduri alocate direct sau indirect prin programe de asistenta tehnica.
Art. 37
Pentru serviciile specifice prestate de Asociatie aceasta stabileste si
incaseaza tarife.
Art. 38
Veniturile Asociatiei sunt destinate exclusiv realizarii scopului si
obiectului sau de activitate.
CAP. 6
Dizolvare
Art. 39
(1) Dizolvarea Asociatiei se poate decide numai de catre adunarea generala
extraordinara, convocata in mod special in acest scop, in conditiile prevazute
in Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii.
(2) Presedintele Asociatiei il va informa pe ministrul industriei si
resurselor cu privire la propunerea de dizolvare a Asociatiei, cu cel putin 90
de zile anterior datei de convocare a adunarii generale extraordinare pentru
dizolvare.
Art. 40
In cazul dizolvarii sau retragerii recunoasterii de catre Ministerul
Industriei si Resurselor, patrimoniul dobandit de Asociatie prin programe
finantate direct sau indirect de Ministerul Industriei si Resurselor, precum si
marca nationala de acreditare RENAR se transfera direct altei asociatii
recunoscute.