ORDIN Nr. 7
din 18 august 2008
privind modificarea si
completarea Ordinului guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2005
pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene,
aplicabile institutiilor de credit
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 620 din 25 august 2008
Având în vedere prevederile art. 153 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea
capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, ale
art. 18 şi 47 din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor
măsuri financiar-fiscale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
266/2006, şi ale art. 34 din Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996 privind
înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul
bancar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 4 alin. (3) din Legea contabilităţii
nr. 82/1991, republicată, ale art. 420 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
227/2007, ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale
a României, ale art. 72 din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006, şi
ale art. 461 din Ordonanţa Guvernului nr.
39/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Banca Naţională a României emite următorul ordin:
Art. I. - Reglementările
contabile conforme cu directivele europene, aplicabile instituţiilor de credit,
prevăzute în anexa la Ordinul guvernatorului Băncii Naţionale a României nr.
5/2005, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.182 bis din 28 decembrie 2005, cu
modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare Reglementările contabile conforme cu
directivele europene, aplicabile instituţiilor de credit, se modifică şi se completează potrivit prevederilor cuprinse în
anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Concordanţele dintre
unele conturi din planul de conturi prevăzut de Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu
directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare, utilizate de
Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar până la data de 31
decembrie 2007, şi conturile prevăzute de Reglementările contabile conforme cu
directivele europene, aplicabile instituţiilor de credit, aprobate prin Ordinul
guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 5/2005, cu modificările şi
completările ulterioare, prezentate în anexa nr. 2 la Ordinul Băncii Naţionale
a României nr. 1/2008 privind modificarea şi completarea Ordinului
guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 5/2005 pentru aprobarea
Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile
instituţiilor de credit, se modifică şi se completează potrivit prevederilor
cuprinse în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. III. - (1) Prevederile prezentului ordin sunt
aplicabile începând cu exerciţiul financiar al anului
2009.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1),
instituţiile financiare nebancare pot aplica modificările şi completările aduse
Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile
instituţiilor de credit, la pct. 23, 24 şi pct. 27 lit. b) din anexa nr. 1,
începând cu exerciţiul financiar al anului 2008.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (1),
instituţiile financiare nebancare vor aplica prevederile pct. 20 din anexa nr.
1 cel târziu începând cu data de 31 martie 2009, perioadă în care vor proceda
la adaptarea corespunzătoare a sistemelor informatice.
(4) Prin derogare de la prevederile alin. (1), Fondul
de garantare a depozitelor în sistemul bancar aplică prevederile prezentului
ordin începând cu situaţiile financiare ale anului 2008.
Art. IV. - Ordinul
guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 5/2005 pentru aprobarea
Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile
instituţiilor de credit, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 1.182 şi 1.182 bis din 28
decembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu
modificările şi completările aduse prin prezentul ordin, se va republica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art. V. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Florin Georgescu
ANEXA Nr. 1
REGLEMENTĂRI CONTABILE
conforme cu directivele europene, aplicabile
instituţiilor de credit
1. In cuprinsul
Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile
instituţiilor de credit, sintagma „provizioane pentru creanţe din operaţiuni cu
clientela, precum şi din operaţiuni între instituţiile financiare nebancare şi
instituţiile de credit" se înlocuieşte cu sintagma „provizioane pentru
creanţe din operaţiuni cu clientela, operaţiuni între instituţiile financiare
nebancare şi instituţiile de credit, precum şi între Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar şi
instituţiile de credit, societăţile financiare sau alte instituţii".
2. La punctul 87, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„87. (1) Amortizarea valorii activelor imobilizate cu durate limitate de utilizare economică se efectuează în mod
sistematic, reducându-se valoarea contabilă a acestora. Valoarea contabilă a
acestor active este valoarea care este prezentată în bilanţ, fiind reprezentată de costul de
achiziţie, costul de producţie sau alte valori care substituie costul,
diminuate cu amortizarea cumulată până la acea dată, precum şi cu pierderile
cumulate din depreciere."
3. După punctul 99 se
introduce un nou punct, punctul 991, cu următorul cuprins:
„991. (1) Exemple de
costuri care se efectuează în legătură cu construcţia unei imobilizări
corporale, direct atribuibile acesteia, sunt:
a) costurile reprezentând salariile angajaţilor,
contribuţiile legale şi alte cheltuieli legate de acestea;
b) cheltuieli materiale;
c) costurile de amenajare a amplasamentului;
d) costurile iniţiale de livrare şi manipulare;
e) costurile de instalare şi asamblare;
f) cheltuieli de proiectare şi pentru obţinerea
autorizaţiilor;
g) onorariile profesionale plătite avocaţilor şi
experţilor etc.
(2) In costul unei imobilizări corporale pot fi
incluse şi costurile estimate iniţial cu demontarea şi mutarea acesteia la
scoaterea din evidenţă, precum şi cu restaurarea amplasamentului pe care este
poziţionată imobilizarea, atunci când aceste sume pot fi estimate credibil şi
instituţia are o obligaţie legată de demontare, mutare a imobilizării corporale
şi de refacere a amplasamentului.
(3) Costurile estimate cu demontarea şi mutarea
imobilizării corporale, precum şi cele cu restaurarea amplasamentului se
recunosc în valoarea acesteia, în corespondenţă cu contul de provizioane
corespunzător, 555 «Provizioane pentru dezafectarea imobilizărilor corporale şi
alte acţiuni similare legate de acestea»."
4. La punctul 1001, după alineatul (1) se introduce un
nou alineat, alineatul (2), cu următorul
cuprins:
„(2) Cheltuielile efectuate în legătură cu imobilizările
corporale utilizate în baza unor contracte de închiriere, locaţie de gestiune
şi a altor contracte similare, prin care se transferă dreptul de utilizare a
respectivelor bunuri pe o perioadă de timp, fără a transfera substanţial
riscurile şi avantajele aferente dreptului de proprietate, se evidenţiază în
contabilitatea instituţiei care Ie-a efectuat, la imobilizări corporale sau
drept cheltuieli în perioada în care au fost efectuate, în funcţie de
beneficiile economice aferente, similar cheltuielilor efectuate în legătură cu
imobilizările corporale proprii."
5. La punctul 1003, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu
următorul cuprins:
„(2) Dacă o instituţie recunoaşte în valoarea contabilă
a unei imobilizări corporale costul unei înlocuiri parţiale (înlocuirea unei
componente), atunci aceasta scoate din evidenţă valoarea contabilă a părţii
înlocuite, cu amortizarea aferentă, dacă dispune de informaţiile
necesare."
6. La punctul 103,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„103. (1) Instituţiile pot proceda la reevaluarea
imobilizărilor corporale existente la sfârşitul exerciţiului financiar, astfel
încât acestea să fie prezentate în contabilitate la valoarea justă, cu
reflectarea rezultatelor acestei reevaluări în situaţiile financiare întocmite
pentru acel exerciţiu.
Amortizarea calculată pentru imobilizările corporale
astfel reevaluate se înregistrează în contabilitate începând cu data de 1
ianuarie a anului următor celui pentru care s-a efectuat reevaluarea.
Evaluările efectuate cu ocazia reorganizărilor de
instituţii (fuziuni, divizări) nu constituie reevaluare în sensul prezentelor
reglementări contabile, aceste evaluări efectuându-se în scopul stabilirii
raportului de schimb, pentru toate elementele de bilanţ."
7. La punctul 1161, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu
următorul cuprins:
„(4) O obligaţie curentă este o obligaţie legală,
contractuală sau implicită.
In înţelesul prezentelor reglementări:
a) o obligaţie legală sau contractuală este obligaţia
care rezultă:
- dintr-un contract (în mod explicit sau implicit);
- din legislaţie; sau
- din alt efect al legii;
b) o obligaţie implicită (de exemplu, obligaţia prin
care o instituţie se angajează să efectueze plăţi compensatorii personalului
disponibilizat) este obligaţia care rezultă din acţiunile unei instituţii în
cazul în care:
- prin stabilirea unei practici anterioare, prin politica scrisă a instituţiei sau dintr-o declaraţie suficient de
specifică, instituţia a indicat partenerilor săi că îşi asumă anumite
responsabilităţi; şi
- ca rezultat, instituţia a indus partenerilor ideea că
îşi va onora acele responsabilităţi."
8. La punctul 117,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Sumele reprezentând rezerve constituite din
profitul exerciţiului financiar curent, în baza unor prevederi legale, se
înregistrează în conturile de rezerve corespunzătoare în contrapartidă cu
contul «Repartizarea profitului». Profitul contabil rămas după această repartizare
se preia la începutul exerciţiului financiar următor celui pentru care se
întocmesc situaţiile financiare anuale în contul «Rezultatul reportat», de unde
urmează a fi repartizat pe celelalte destinaţii legale. Evidenţierea în
contabilitate a destinaţiilor profitului contabil se efectuează după adunarea
generală a acţionarilor sau asociaţilor care a aprobat repartizarea profitului,
prin înregistrarea sumelor reprezentând dividende cuvenite acţionarilor sau
asociaţilor, rezerve şi alte destinaţii, potrivit legii. Instituţiile nu pot
reveni asupra înregistrărilor efectuate cu privire la repartizarea
profitului."
9. La punctul 117,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Pierderea contabilă reportată se acoperă din
profitul exerciţiului financiar şi cel reportat, din rezerve, prime de capital
şi capital social, potrivit hotărârii adunării generale a acţionarilor sau
asociaţilor, cu respectarea prevederilor legale. In lipsa unor prevederi legale
exprese, stabilirea ordinii surselor din care se acoperă pierderea contabilă
este de competenţa adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor, respectiv
a consiliului de administraţie."
10. La punctul 117,
după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul
cuprins:
„(6) Inchiderea conturilor «Profit sau pierdere» şi
«Repartizarea profitului» se efectuează la începutul exerciţiului financiar
următor celui pentru care se întocmesc situaţiile financiare anuale. Ca urmare,
cele două conturi apar cu soldurile corespunzătoare în bilanţul întocmit pentru
exerciţiul financiar la care se referă situaţiile financiare anuale."
11. La punctul 1181, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu
următorul cuprins:
„(41) Corectarea
erorilor aferente exerciţiilor financiare precedente nu determină modificarea
situaţiilor financiare ale acelor exerciţii, acestea rămânând aşa cum au fost
publicate."
12. Punctul 179 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„179. (1) Situaţiile financiare anuale se întocmesc şi
se publică, potrivit legii, în moneda naţională.
(2) Situaţiile financiare anuale sunt semnate de
persoanele în drept, cuprinzând şi numele în clar ale acestora, calitatea
persoanei care a întocmit situaţiile financiare anuale şi numărul de
înregistrare în organismul profesional, dacă este cazul.
Calitatea persoanei care a întocmit situaţiile
financiare anuale se completează astfel:
- directorul economic, contabilul-şef sau altă
persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie, potrivit legii;
- persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit
legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din
România."
13. La punctul 182, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„182. (1) O copie de pe situaţiile financiare anuale ale
instituţiei de credit, aprobate în mod corespunzător, o copie de pe raportul
administratorilor pentru exerciţiul financiar respectiv, precum şi de pe
raportul auditorilor asupra situaţiilor financiare anuale vor fi trimise de
consiliul de administraţie în termen de 150 de zile de la încheierea
exerciţiului financiar la Banca Naţională a României şi la direcţia teritorială
a Ministerului Economiei şi Finanţelor la care instituţia de credit este
înregistrată. Situaţiile financiare anuale vor fi trimise la Banca Naţională a
României - Direcţia supraveghere atât în format letric, cât şi
electronic."
14. La punctul 189,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„189. (1) Pct. 179-187 se aplică şi situaţiilor
financiare consolidate aprobate, raportului consolidat al administratorilor,
precum şi raportului întocmit de persoana responsabilă pentru auditarea
situaţiilor financiare consolidate, cu excepţia prevederilor referitoare la
depunerea unei copii de pe aceste documente la unităţile teritoriale ale
Ministerului Economiei şi Finanţelor, precum şi a prevederii referitoare la
termenul de transmitere a acestor documente la Banca Naţională a României,
care, în cazul situaţiilor financiare consolidate, este de 8 luni de la
încheierea exerciţiului financiar."
15. La punctul 189,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul
cuprins:
„(2) Situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate
în mod corespunzător, şi raportul consolidat al administratorilor, împreună cu
opinia prezentată de persoana responsabilă cu auditarea situaţiilor financiare
anuale consolidate, se publică de instituţia care a întocmit situaţiile
financiare anuale consolidate, conform legislaţiei în vigoare."
16. Punctul 19925a se modifică şi va avea următorul cuprins:
„19925a.
Imprumuturile primite de Fond de la instituţii de credit, societăţi financiare
şi de la alte instituţii, care constituie resurse financiare ale acestuia,
respectiv plasamentele efectuate de Fond în depozite la termen, certificate de
depozit şi alte instrumente financiare, se înregistrează cu ajutorul conturilor
deschise în cadrul Grupei 22 «Operaţiuni între Fondul de garantare a
depozitelor în sistemul bancar şi instituţiile de credit, societăţile
financiare sau alte instituţii»."
17. Punctul 19949 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„19949. Creanţele şi
datoriile instituţiei de credit se înregistrează în contabilitate la valoarea
lor nominală.
Creanţele şi datoriile în valută se înregistrează în
contabilitate atât în lei, cât şi în valută.
Orice operaţiune economico-financiară efectuată se
consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la baza
înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel
calitatea de document justificativ.
Din punct de vedere contabil, efectuarea operaţiunii
economico-financiare este probată de orice document în care se consemnează
aceasta.
In cazul bunurilor achiziţionate însoţite de factură
sau de aviz de însoţire a mărfii, urmând ca factura să sosească ulterior,
cursul valutar utilizat la înregistrarea în contabilitate este cursul de la
data recepţiei bunurilor."
18. Punctul 19954 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„19954. Contabilitatea
decontărilor privind asigurările sociale cuprinde obligaţiile pentru
contribuţia la asigurări sociale, contribuţia la asigurările sociale de
sănătate şi contribuţia pentru fondul de şomaj.
Eventualele sume datorate sau care urmează a se încasa
în perioadele următoare, aferente exerciţiului în curs, se înregistrează ca
alte datorii şi creanţe sociale.
In cadrul decontărilor cu bugetul de stat şi fondurile
speciale se cuprind: impozitul pe profit, taxa pe valoarea adăugată, impozitul
pe veniturile de natura salariilor, subvenţiile primite sau de primit, alte
impozite, taxe şi varsaminte asimilate, precum şi contribuţii la fonduri
speciale (taxe şi varsaminte asimilate).
Taxa pe valoarea adăugată se determină şi se
înregistrează în contabilitate potrivit legii.
Impozitul pe venituri de natura salariilor cuprinde
totalul impozitelor individuale, calculate potrivit legii.
Subvenţiile primite sau de primit se înregistrează în
contabilitate într-un cont distinct.
La alte impozite, taxe şi varsaminte datorate bugetului
de stat sau bugetelor locale se cuprind: accizele, impozitul pe clădiri, impozitul
pe terenuri, impozitul pe dividende, taxa asupra mijloacelor de transport, taxa
pentru folosirea terenurilor proprietate de stat şi alte impozite şi taxe.
Acestea se defalcă în evidenţa analitică pe feluri de impozite, taxe şi
varsaminte datorate bugetului de stat sau bugetelor locale.
Reflectarea în contabilitate a accizelor şi fondurilor
speciale incluse în preţuri sau tarife se face pe seama conturilor
corespunzătoare de datorii, fără a tranzita prin conturile de venituri şi
cheltuieli."
19. Punctul 19973 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„19973. Un contract de leasing este un acord prin care locatorul cedează locatarului, în schimbul
unei plăţi sau serii de plăţi, dreptul de a utiliza un bun pentru o perioadă
stabilită de timp.
Leasingul financiar este operaţiunea de leasing prin care se transferă substanţial riscurile
şi avantajele aferente dreptului de proprietate asupra activului.
Leasingul operaţional este operaţiunea de leasing ce nu intră în
categoria leasingului financiar.
La recunoaşterea în contabilitate a contractelor de
leasing vor fi avute în vedere prevederile contractelor încheiate între părţi,
precum şi legislaţia în vigoare.
De regulă, un contract de leasing va fi recunoscut ca
leasing financiar dacă îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:
- leasingul transferă locatarului titlul de proprietate
asupra bunului până la sfârşitul duratei contractului de leasing;
- locatarul are opţiunea de a cumpăra bunul la un preţ
estimat a fi suficient de mic în comparaţie cu valoarea justă la data la care
opţiunea devine exercitabilă, astfel încât, la începutul contractului de
leasing, există în mod rezonabil certitudinea că opţiunea va fi exercitată;
- durata contractului de leasing acoperă, în cea mai
mare parte, durata de viaţă economică a bunului, chiar dacă titlul de
proprietate nu este transferat;
- valoarea totală a ratelor de leasing, mai puţin
cheltuielile accesorii, este mai mare sau egală cu valoarea de intrare a
bunului, reprezentată de valoarea la care a fost achiziţionat bunul de către
finanţator, respectiv costul de achiziţie;
- bunurile ce constituie obiectul contractului de
leasing sunt de natură specială, astfel încât numai locatarul le poate utiliza
fără modificări majore.
La contabilizarea operaţiunilor de leasing financiar,
locatarii trebuie să recunoască aceste operaţiuni ca active şi datorii la o
valoare egală, la începutul leasingului, cu valoarea capitalului de rambursat.
Reflectarea în contabilitate a activelor aferente operaţiunilor de leasing
financiar se efectuează cu ajutorul conturilor de imobilizări necorporale şi
imobilizări corporale; evidenţierea în contabilitate a datoriilor aferente
bunurilor primite în regim de leasing financiar se realizează cu ajutorul
contului «Datorii din operaţiuni de leasing financiar», iar dobânzile de plătit
(calculate şi neajunse la scadenţă) corespunzătoare datoriilor din operaţiuni de leasing financiar, aferente
exerciţiului în curs, se înregistrează în contabilitate periodic (obligatoriu
lunar) sau la scadenţa operaţiunilor, dacă fondurile aferente au termen de
restituire în cursul lunii, cu ajutorul contului de «Datorii ataşate»
corespunzător, în contrapartida contului de cheltuieli.
Locatorii trebuie să recunoască
în contabilitate bunurile date în regim de leasing financiar drept creanţe, la
o valoare egală cu valoarea bunurilor date în regim de leasing. Reflectarea în
contabilitate a creanţelor aferente bunurilor date în regim de leasing
financiar se efectuează cu ajutorul contului «Creanţe din operaţiuni de leasing
financiar», iar dobânzile de primit (calculate şi neajunse la scadenţă)
corespunzătoare creanţelor din operaţiuni de leasing financiar, aferente
exerciţiului în curs, se înregistrează în contabilitate periodic (obligatoriu
lunar) sau la scadenţa operaţiunilor, dacă fondurile aferente au termen de
restituire în cursul lunii, cu ajutorul contului de «Creanţe ataşate»
corespunzător, în contrapartida contului de venituri.
La contabilizarea operaţiunilor
de leasing operaţional, locatorii trebuie să prezinte bunurile date în regim de
leasing operaţional în conturile de imobilizări necorporale şi imobilizări
corporale, în conformitate cu natura acestora, iar sumele sau valorile încasate
sau de încasat trebuie recunoscute ca venituri (în contul «Venituri din operaţiuni
de leasing operaţional, chirii, locaţii de gestiune şi alte contracte
similare») în contul de profit şi pierdere.
In contabilitatea locatarului, bunurile luate în leasing operaţional sunt evidenţiate în conturi de evidenţă din afara
bilanţului, iar valorile plătite sau de plătit trebuie recunoscute ca o
cheltuială (în contul «Cheltuieli cu operaţiuni de leasing operaţional, chirii,
locaţii de gestiune şi alte contracte similare») în contul de profit şi
pierdere.
Inregistrarea în contabilitate a amortizării bunului ce
face obiectul contractului se efectuează în cazul leasingului financiar de
către locatar/utilizator, iar în cazul leasingului operaţional, de către
locator/finanţator. Achiziţiile de bunuri imobile şi mobile, în cazul
leasingului financiar, sunt tratate ca investiţii, fiind supuse amortizării pe
o bază consecventă cu politica normală de amortizare pentru bunuri similare.
Se supun, de asemenea, amortizării investiţiile
efectuate la imobilizările corporale care fac obiectul unor contracte de închiriere,
locaţie de gestiune şi al altor contracte similare, prin care se transferă
dreptul de utilizare a respectivelor bunuri pe o perioadă de timp, fără a
transfera substanţial riscurile şi avantajele aferente dreptului de
proprietate, pe durata contractului.
La expirarea contractelor de închiriere, locaţie de
gestiune şi a altor contracte similare, prin care se transferă dreptul de
utilizare a respectivelor bunuri pe o perioadă de timp, fără a transfera
substanţial riscurile şi avantajele aferente dreptului de proprietate, valoarea
investiţiilor efectuate şi a amortizării corespunzătoare se cedează
proprietarului imobilizării. In funcţie de clauzele cuprinse în contracte,
transferul poate reprezenta o vânzare de active sau o altă modalitate de cedare.
Inregistrarea în contabilitate a operaţiunilor se efectuează conform
prezentelor reglementări.
Bunurile care fac obiectul unor contracte de
închiriere, locaţie de gestiune şi al altor contracte similare, prin care se
transferă dreptul de utilizare a respectivelor bunuri pe o perioadă de timp,
fără a transfera substanţial riscurile şi avantajele aferente dreptului de
proprietate, precum şi veniturile şi cheltuielile generate de operaţiunile care
decurg din contractele respective sunt înregistrate în contabilitate în mod
similar cu operaţiunile de leasing operaţional.
Evidenţa cheltuielilor şi a veniturilor aferente
contractelor de închiriere, locaţie de gestiune şi altor contracte similare,
prin care se transferă dreptul de utilizare a respectivelor bunuri pe o
perioadă de timp, fără a transfera substanţial riscurile şi avantajele aferente
dreptului de proprietate, se ţine distinct, pe tipuri de contracte.
O tranzacţie de vânzare a unui activ pe termen lung şi
de închiriere a aceluiaşi activ în regim de leasing (leaseback) se
contabilizează, în funcţie de clauzele contractului de leasing, astfel:
a) dacă tranzacţia de vânzare şi închiriere a aceluiaşi
activ are ca rezultat un leasing financiar, tranzacţia reprezintă un mijloc
prin care locatorul acordă o finanţare locatarului, activul având rol de
garanţie. Instituţia beneficiară a finanţării (locatarul) nu va recunoaşte în
contabilitate operaţiunea de vânzare a activului, nefiind îndeplinite
condiţiile de recunoaştere a veniturilor. Activul rămâne înregistrat în
continuare la valoarea existentă anterior operaţiunii de leasing, cu regimul de
amortizare aferent. Operaţiunea de finanţare va fi evidenţiată cu ajutorul
contului «Datorii din operaţiuni de leasing financiar», iar dobânzile de plătit
(calculate şi neajunse la scadenţă) corespunzătoare datoriilor din operaţiuni
de leasing financiar se înregistrează în contabilitate cu ajutorul contului de
«Datorii ataşate» corespunzător, în contrapartida
contului de cheltuieli;
b) dacă tranzacţia de vânzare şi închiriere a aceluiaşi
activ are ca rezultat un leasing operaţional, instituţia vânzătoare
contabilizează o tranzacţie de vânzare, cu înregistrarea scoaterii din evidenţă
a activului şi a sumelor încasate sau de încasat. Operaţiunea de închiriere a
activului în regim de leasing operaţional se contabilizează de utilizator
conform prezentelor reglementări.
In cazul operaţiunilor de leaseback, instituţiile
contractante vor prezenta în notele explicative la situaţiile financiare anuale
informaţii referitoare la operaţiunile derulate."
20. După punctul 19973 se introduce un nou punct,
punctul 19973a, cu următorul
cuprins:
„19973a. In cazul creanţelor de leasing financiar
exprimate în lei, a căror decontare se face în funcţie de cursul unei devize,
componentele ratelor de încasat, respectiv valoarea principalului (cota-parte
din valoarea de intrare a bunului) şi a dobânzii, vor fi consemnate în mod
distinct în documentele justificative (facturi), la cursul de facturare
prevăzut în contractul de leasing financiar. Diferenţele
favorabile/nefavorabile care apar la data facturării respectivelor creanţe vor
fi evidenţiate distinct în factură, astfel:
- pentru contractele în cazul cărora finanţarea a fost
acordată în exerciţiul financiar curent vor fi prezentate diferenţele dintre
cursul de facturare prevăzut în contractul de leasing financiar şi cursul de
schimb al pieţei valutare comunicat de Banca Naţională a României la data
acordării finanţării;
- pentru contractele în cazul cărora finanţarea a fost
acordată într-un exerciţiu financiar anterior vor fi prezentate diferenţele
dintre cursul de facturare prevăzut în contractul de leasing financiar şi
cursul de schimb al pieţei valutare comunicat de Banca Naţională a României la
data încheierii exerciţiului financiar precedent.
In situaţia în care data acordării finanţării sau data
încheierii exerciţiului financiar precedent este zi nebancară, la calculul
respectivelor diferenţe de curs se va avea în vedere cursul de schimb al pieţei
valutare comunicat de Banca Naţională a României în ultima zi bancară
anterioară acesteia."
21. Punctul 19981 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„19981.
Provizioanele se înregistrează în contabilitate cu ajutorul conturilor din Grupa 55 - Provizioane.
Provizioanele sunt grupate în contabilitatea instituţiilor
de credit pe categorii şi se constituie pentru:
- acoperirea riscurilor de executare a angajamentelor
prin semnătură (garanţii, avaluri, acceptări şi alte angajamente);
- pensii şi obligaţii similare;
- riscuri de ţară;
- restructurare;
- dezafectarea imobilizărilor corporale şi alte acţiuni
similare legate de acestea;
- impozite;
- alte provizioane.
Valoarea provizioanelor pentru pensii se stabileşte de
către specialişti în domeniu.
Provizioanele pentru restructurare se pot constitui în următoarele
situaţii:
a) vânzarea sau încetarea activităţii unei părţi a
afacerii;
b) închiderea unor sedii ale instituţiei;
c) modificări în structura conducerii, de exemplu eliminarea unui nivel de conducere;
d) reorganizări fundamentale care au un efect
semnificativ în natura şi scopul activităţilor instituţiei.
Provizioanele de restructurare, în cazul unei obligaţii
legale, se constituie cu respectarea condiţiilor generale de recunoaştere a
provizioanelor şi a prevederilor legale.
O instituţie are o obligaţie implicită care determină
constituirea unui provizion pentru restructurare atunci când sunt îndeplinite
condiţiile generale de recunoaştere a provizioanelor şi instituţia:
a) dispune de un plan oficial detaliat pentru
restructurare, care să stipuleze cel puţin:
- activitatea sau partea de activitate la care se
referă;
- principalele locaţii afectate de planul de
restructurare;
- numărul aproximativ de angajaţi care vor primi
compensaţii pentru încetarea activităţii, distribuţia şi posturile acestora;
- cheltuielile implicate; şi
- data de la care se va implementa planul de
restructurare; şi
b) a provocat celor afectaţi o aşteptare că va
realiza restructurarea prin începerea implementării acelui plan sau prin
anunţarea principalelor sale caracteristici celor afectaţi de acesta.
In cazul în care o instituţie începe un plan de
restructurare sau anunţă principalele sale caracteristici celor afectaţi numai
după data bilanţului, dacă restructurarea este semnificativă şi neprezentarea
ar putea influenţa deciziile economice ale utilizatorilor luate pe baza
situaţiilor financiare, este necesară prezentarea de informaţii în acest sens.
Un provizion aferent restructurării va include numai
costurile directe generate de restructurare, şi anume cele care:
- sunt generate în mod necesar de procesul de
restructurare; şi
- nu sunt legate de desfăşurarea continuă a
activităţii instituţiei.
Un provizion pentru restructurare nu trebuie să includă
costuri precum cele legate de:
- recalificarea sau mutarea personalului permanent;
- marketing; sau
- investiţiile în noi sisteme şi reţele de distribuţie.
Aceste cheltuieli referitoare la administrarea
viitoare a activităţii nu reprezintă datorii de
restructurare la data bilanţului.
Provizioanele pentru impozite se constituie pentru
sumele viitoare de plată datorate bugetului de stat, în condiţiile în care
sumele respective nu apar reflectate ca datorie în relaţia cu statul.
Periodic, la data constituirii provizioanelor, precum
şi când acestea devin fără obiect, provizioanele se analizează şi se
regularizează astfel:
- prin debitul conturilor de cheltuieli, în cazul
majorării provizioanelor;
- prin creditul conturilor de
venituri, când provizioanele trebuie diminuate sau anulate, respectiv când
acestea devin parţial ori total fără obiect."
22. La punctul 19981a, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„19981a. (1) Sumele reprezentând resurse financiare ale Fondului, provenite din contribuţiile
iniţiale anuale, inclusiv contribuţiile majorate şi speciale ale instituţiilor
de credit, încasările din recuperarea creanţelor, donaţiile şi sponsorizările primite, asistenţa financiară, veniturile
realizate în calitate de administrator special, administrator interimar şi
lichidator al instituţiilor de credit, precum şi alte venituri stabilite
conform legii sunt înregistrate cu ajutorul conturilor deschise în cadrul
Grupei 56 «Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar» din clasa 5
«Capitaluri proprii, asimilate şi provizioane»".
23. Punctul 199100 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„199100. In sensul
prezentelor reglementări, sunt considerate operaţiuni în devize operaţiunile
efectuate într-o altă deviză decât moneda naţională (leu).
In vederea aplicării regulilor privind contabilizarea
operaţiunilor în devize, creanţele şi datoriile exprimate în lei, a căror
decontare se face în funcţie de cursul unei devize, sunt asimilate elementelor exprimate în devize."
24. Punctul 199102 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„199102. Contabilizarea
operaţiunilor de schimb la vedere sau la termen, precum şi a celorlalte
operaţiuni în devize se face pe feluri de devize, cu ajutorul conturilor
prevăzute în planul de conturi.
Contabilizarea operaţiunilor aferente creanţelor şi
datoriilor exprimate în lei, a căror decontare se face în funcţie de cursul
unei devize, se face pe feluri de devize, distinct de celelalte operaţiuni în
devize."
25. In capitolul 6
„Planul de conturi aplicabil instituţiilor de credit şi instituţiilor
financiare nebancare", nota 7 de subsol, referitoare la contul 555
„Provizioane pentru dezafectarea imobilizărilor corporale şi alte acţiuni
similare legate de acestea", se modifică şi va avea următorul cuprins:
7) Acest cont apare
la instituţiile care au aplicat Reglementările contabile armonizate cu
Directiva nr. 86/635/CEE şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate
aplicabile instituţiilor de credit, aprobate prin Ordinul ministrului
finanţelor publice şi al guvernatorului Băncii Naţionale a României nr.
1.982/5/2001, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi la cele
care aplică prevederile pct. 991 alin. (3) din prezentele reglementări."
26. Punctul 202 din
cadrul capitolului 6 „Planul de conturi aplicabil instituţiilor de credit şi
instituţiilor financiare nebancare" se modifică după cum urmează:
a) In cadrul Grupei 60 „Cheltuieli de exploatare",
contul sintetic de gradul I 604 „Cheltuieli cu
operaţiunile de leasing" se modifică şi se completează astfel:
„A 604 - Cheltuieli cu operaţiuni de leasing, chirii, locaţii de gestiune şi
alte contracte similare
A 6041 - Dobânzi aferente datoriilor din operaţiuni de leasing financiar
A 6042 - Cheltuieli cu operaţiuni
de leasing operaţional, chirii, locaţii de gestiune şi alte contracte similare
A 6049 - Comisioane".
b) In cadrul Grupei 70 „Venituri din activitatea de
exploatare", contul sintetic de gradul I 704 „Venituri din operaţiunile de
leasing" se modifică şi se completează astfel:
„P 704 - Venituri din operaţiuni de leasing, chirii, locaţii de gestiune şi alte
contracte similare
P 7041 - Dobânzi aferente creanţelor din operaţiuni de leasing financiar
P 7042 - Venituri din operaţiuni de leasing
operaţional, chirii, locaţii de gestiune şi alte contracte similare
P 7048 - Dobânzi din creanţe restante şi îndoielnice
P 7049 - Comisioane".
c) In cadrul Grupei 76
„Venituri din provizioane şi recuperări de creanţe amortizate" în cadrul
contului sintetic de gradul I 765
„Venituri din provizioane" se introduce următorul cont:
„P 7655 Venituri din provizioane pentru dezafectarea
imobilizărilor corporale şi alte acţiuni similare legate de acestea"
27. Punctul 204 se modifică şi se completează după
cum urmează:
a) Prevederile referitoare la
sumele care nu se înregistrează în contul 358 „Imprumuturi primite de la
acţionari şi alte împrumuturi" se completează astfel:
„Nu se înregistrează în contul:
358 - împrumuturi primite de la instituţii de
credit
Se înregistrează în
contul:
142 «Imprumuturi primite de la instituţii de credit»
274 «Imprumuturi primite de la instituţii de
credit»"
b) Conţinutul conturilor 377 „Cheltuieli de
plătit" şi 378 „Venituri de primit" se modifică astfel:
„377 - datorii aferente
cheltuielilor de plătit care nu se regăsesc în conturile de datorii ataşate:
- dobânzi de plătit (diferenţa dintre dobânzile de
plătit şi dobânzile de primit) aferente contractelor swap de rată a dobânzii;
- telefon, electricitate, comisioane pentru angajamente din afara bilanţului;
- alte datorii reprezentând cheltuieli de plătit
378 - creanţe din venituri de primit care nu se
regăsesc în conturile de creanţe ataşate:
- dobânzi de încasat (diferenţa dintre dobânzile de
încasat şi dobânzile de plătit) aferente contractelor swap de rată a dobânzii;
- comisioane pentru angajamente din afara bilanţului;
- alte creanţe reprezentând venituri de primit"
c) Conţinutul conturilor din Grupa 39 „Provizioane
privind operaţiuni cu titluri şi operaţiuni diverse" se completează după
cum urmează:
„Nu se înregistrează în conturile:
3911 - provizioanele pentru creanţe curente, restante şi îndoielnice din operaţiuni cu
titluri de plasament
3912 - provizioanele pentru creanţe curente, restante şi îndoielnice din operaţiuni cu
titluri de investiţii
Se înregistrează în contul:
399 «Provizioane pentru creanţe din operaţiuni cu
titluri şi operaţiuni diverse»"
d) Conţinutul conturilor din Grupa 49 „Provizioane
pentru valori imobilizate" se completează după cum urmează:
„Nu se înregistrează în contul:
499 - provizioanele pentru creanţe restante şi
îndoielnice din operaţiuni de leasing financiar
Se înregistrează în contul:
493 «Provizioane pentru operaţiuni de leasing
financiar»"
e) Conţinutul contului 5619 „Fond constituit din alte
venituri, stabilite conform legii" se completează şi este următorul:
„5619 - fond constituit din alte venituri (venituri
realizate în calitate de administrator special, administrator interimar şi lichidator al instituţiilor de credit,
precum şi alte venituri stabilite conform legii)."
f) Conţinutul contului 6042 „Cheltuieli cu operaţiuni
de leasing operaţional, chirii, locaţii de gestiune şi alte contracte
similare" se modifică şi este următorul:
„6042 - cheltuieli cu operaţiuni de leasing
operaţional, chirii, locaţii de gestiune şi alte contracte similare".
g) Conţinutul contului 6049 „Comisioane" se
modifică şi este următorul:
„6049 - cheltuieli cu comisioane aferente
operaţiunilor de leasing, contractelor de închiriere, locaţiilor de gestiune şi altor contracte similare".
h) Conţinutul contului 649 „Alte cheltuieli diverse de
exploatare" se modifică şi este următorul:
„649 - acest cont înregistrează alte cheltuieli
diverse de exploatare, în special: despăgubiri, amenzi, penalităţi, donaţii, subvenţii acordate, sponsorizări,
pierderi din debitori diverşi, dobânzi la împrumuturile primite de la acţionari
şi la alte împrumuturi,
precum şi alte cheltuieli diverse de exploatare."
i) Conţinutul contului 7042 „Venituri din operaţiuni de
leasing operaţional, chirii, locaţii de gestiune şi alte contracte
similare" se modifică şi este următorul:
„7042 - venituri din operaţiuni de leasing
operaţional, chirii, locaţii de gestiune şi alte contracte similare".
j) Conţinutul contului 7049 „Comisioane" se
modifică şi este următorul:
„7049 - venituri din comisioane aferente
operaţiunilor de leasing, contractelor de închiriere, locaţiilor de gestiune şi
altor contracte similare".
k) Conţinutul contului 7499 „Alte venituri" se
modifică şi este următorul:
„7499 -venituri din despăgubiri, amenzi, penalităţi,
venituri din donaţii, venituri din vânzarea materialelor şi a altor stocuri şi bunuri, precum şi alte
venituri diverse de exploatare (de exemplu, venituri reprezentând tichete de masă restituite de salariaţi)".
l) Lista conturilor deschise în cadrul contului sintetic
de gradul I 765 „Venituri din provizioane" din
Grupa 76 „Venituri din provizioane şi recuperări de creanţe amortizate" se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Grupa 76 - VENITURI DIN PROVIZIOANE ŞI RECUPERĂRI DE CREANŢE AMORTIZATE
765 -Venituri din provizioane
7651 -Venituri din provizioane pentru riscuri de
executare a angajamentelor prin semnătură
7652 -Venituri din provizioane pentru pensii şi
obligaţii similare
7653 -Venituri din provizioane pentru risc de ţară
7654 -Venituri din provizioane pentru restructurare
7655 -Venituri din provizioane pentru dezafectarea
imobilizărilor corporale şi alte acţiuni similare legate de acestea
7656 -Venituri din provizioane pentru impozite
7657 -Venituri din alte provizioane".
m) După conţinutul contului 7654 „Venituri din
provizioane pentru restructurare" se introduce conţinutul contului 7655
„Venituri din provizioane pentru dezafectarea imobilizărilor corporale şi alte
acţiuni similare legate de acestea", cu următorul cuprins:
„7655 - anulări sau diminuări de provizioane pentru
dezafectarea imobilizărilor corporale şi alte acţiuni similare legate de
acestea;".
28. In cadrul capitolului 7 „Formatul bilanţului, contului de profit şi pierdere şi exemple de
prezentare a situaţiei fluxurilor de trezorerie, situaţiei modificărilor
capitalurilor proprii şi a notelor explicative", nota aferentă fiecăruia
dintre cele două exemple privind situaţia modificărilor capitalurilor proprii
se modifică si va avea următorul cuprins:
„Nota 1:
Prezentările cifrice, potrivit exemplului de mai sus,
trebuie însoţite de informaţii referitoare la:
- natura modificărilor;
- tratamentul fiscal aplicat, acolo unde este cazul;
- natura şi scopul pentru care au fost constituite
rezervele;
- orice alte informaţii semnificative.
Nota 2:
Modificările capitalurilor proprii se prezintă pentru
cele două exerciţii financiare, precedent şi curent."
29. După capitolul 7
se introduce un nou capitol, capitolul 71
„Formatul Bilanţului şi Contului de profit şi
pierdere, aplicabile Fondului de garantare a depozitelor în sistemul
bancar", cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL 71 FORMATUL BILANŢULUI SI CONTULUI
DE PROFIT SI PIERDERE, APLICABILE FONDULUI DE
GARANTARE A DEPOZITELOR ÎN SISTEMUL BANCARI)
Judeţul______________________________|__|__|__|
Denumirea instituţiei:____________________________
Adresă: localitatea________________, sectorul______
str.________________________________nr._______
Telefon:___________________Fax:_______________
Numărul din registrul comerţului___________________
Forma de proprietate_____________________|__|__|
Activitatea (se va înscrie activitatea preponderentă)___________________________________
Cod clasă CAEN___________________|__|__|__|__|
Codul unic de înregistrare__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
BILANŢ
încheiat la data de 31 decembrie...........
- RON -
ACTIV
|
Cod poziţie
|
Nota
|
Exerciţiul financiar
|
precedent
|
încheiat
|
A
|
B
|
C
|
1
|
2
|
Casa
|
010
|
|
|
|
Creanţe asupra instituţiilor de credit
|
020
|
|
|
|
- la vedere
|
023
|
|
|
|
- alte creanţe
|
026
|
|
|
|
Creanţe asupra societăţilor financiare sau altor instituţii
|
030
|
|
|
|
Efecte publice, obligaţiuni şi alte titluri cu venit fix
|
040
|
|
|
|
- emise de organisme publice
|
043
|
|
|
|
- emise de alţi emitenţi, din care:
|
046
|
|
|
|
- obligaţiuni proprii
|
048
|
|
|
|
Imobilizări necorporale, din care:
|
050
|
|
|
|
- cheltuieli de constituire
|
055
|
|
|
|
Imobilizări corporale, din care:
|
060
|
|
|
|
- terenuri şi construcţii utilizate în scopul desfăşurării
activităţilor proprii
|
065
|
|
|
|
Alte active
|
070
|
|
|
|
Cheltuieli înregistrate în avans şi venituri angajate
|
080
|
|
|
|
Total activ:
|
090
|
|
|
|
1) Fondul de
garantare a depozitelor în sistemul bancar întocmeşte şi note explicative, prin
aplicarea corespunzătoare a exemplelor de prezentare a notelor explicative
prevăzute în cadrul cap. 7.
- RON -
PASIV
|
Cod poziţie
|
Nota
|
Exerciţiul financiar
|
precedent
|
încheiat
|
A
|
B
|
C
|
1
|
2
|
Datorii privind instituţiile de credit
|
300
|
|
|
|
- Imprumuturi primite
|
303
|
|
|
|
- la vedere
|
304
|
|
|
|
- la termen
|
305
|
|
|
|
- Alte datorii
|
306
|
|
|
|
- la vedere
|
307
|
|
|
|
- la termen
|
308
|
|
|
|
Datorii privind societăţile financiare sau alte instituţii
|
310
|
|
|
|
- Imprumuturi primite
|
313
|
|
|
|
- la vedere
|
314
|
|
|
|
- la termen
|
315
|
|
|
|
- Alte datorii
|
316
|
|
|
|
- la vedere
|
317
|
|
|
|
- la termen
|
318
|
|
|
|
Datorii constituite prin titluri
|
320
|
|
|
|
- obligaţiuni
|
323
|
|
|
|
- alte titluri
|
326
|
|
|
|
Alte pasive
|
330
|
|
|
|
Venituri înregistrate în avans şi datorii angajate
|
340
|
|
|
|
Provizioane
|
350
|
|
|
|
Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar
|
360
|
|
|
|
- Fond constituit din contribuţiile instituţiilor de credit
|
361
|
|
|
|
- Fond constituit din încasările din recuperarea creanţelor
|
363
|
|
|
|
- Fond constituit din alte resurse - donaţii, sponsorizări,
asistenţă financiară
|
365
|
|
|
|
- Fond constituit din veniturile din investirea resurselor
financiare disponibile
|
367
|
|
|
|
- Fond constituit din alte venituri, stabilite conform legii
|
369
|
|
|
|
Rezerve
|
370
|
|
|
|
Rezerve din reevaluare
|
380
|
|
|
|
Rezultatul reportat
|
|
|
|
|
- Profit
|
393
|
|
|
|
- Pierdere
|
396
|
|
|
|
Rezultatul exerciţiului financiar
|
|
|
|
|
- Profit
|
403
|
|
|
|
- Pierdere
|
406
|
|
|
|
Repartizarea profitului
|
410
|
|
|
|
Total pasiv:
|
420
|
|
|
|
-
RON -
ELEMENTE ÎN AFARA BILANŢULUI
|
Cod poziţie
|
Nota
|
Exerciţiul financiar
|
precedent
|
încheiat
|
A
|
B
|
C
|
1
|
2
|
Datorii contingente
|
600
|
|
|
|
Angajamente
|
610
|
|
|
|
ADMINISTRATOR,
Numele şi prenumele Semnătura
Ştampila unităţii
ÎNTOCMIT,
Numele şi prenumele
Calitatea
Semnătura
Nr. de înregistrare în organismul profesional
Situaţiile financiare anuale sunt semnate de persoanele
în drept, cuprinzând şi numele în clar al acestora.
Calitatea persoanei care a întocmit situaţiile
financiare anuale se completează astfel:
- directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană
împuternicită să îndeplinească această funcţie, potrivit legii;
- persoane fizice sau juridice,
autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili şi
Contabililor Autorizaţi din România.
CONTUL DE PROFIT ŞI PIERDERE
la data de 31 decembrie.....
- RON -
Denumirea indicatorului
|
Cod poziţie
|
Nota
|
Exerciţiul financiar
|
precedent
|
încheiat
|
A
|
B
|
C
|
1
|
2
|
Dobânzi de primit şi venituri asimilate, din care:
|
010
|
|
|
|
- aferente efectelor publice, obligaţiunilor şi altor titluri cu
venit fix
|
015
|
|
|
|
Dobânzi de plătit şi cheltuieli asimilate
|
020
|
|
|
|
Venituri din comisioane
|
030
|
|
|
|
Cheltuieli cu comisioane
|
040
|
|
|
|
Profit sau pierdere netă din operaţiuni financiare
|
050
|
|
|
|
Alte venituri din exploatare
|
060
|
|
|
|
Cheltuieli administrative generale
|
070
|
|
|
|
- Cheltuieli cu personalul, din care:
|
073
|
|
|
|
- Salarii
|
074
|
|
|
|
- Cheltuieli cu asigurările sociale, din
care:
|
075
|
|
|
|
- cheltuieli aferente pensiilor
|
076
|
|
|
|
- Alte cheltuieli administrative
|
077
|
|
|
|
Corecţii asupra valorii imobilizărilor necorporale şi corporale
|
080
|
|
|
|
Alte cheltuieli de exploatare
|
090
|
|
|
|
Corecţii asupra valorii creanţelor şi provizioanelor pentru
datorii contingente şi angajamente
|
100
|
|
|
|
Reluări din corecţii asupra valorii creanţelor şi provizioanelor
pentru datorii contingente şi angajamente
|
110
|
|
|
|
Corecţii asupra valorii titlurilor de investiţii
|
120
|
|
|
|
Reluări din corecţii asupra valorii titlurilor de investiţii
|
130
|
|
|
|
Rezultatul activităţii curente
|
|
|
|
|
- Profit
|
143
|
|
|
|
- Pierdere
|
146
|
|
|
|
- RON -
Denumirea indicatorului
|
Cod poziţie
|
Nota
|
Exerciţiul financiar
|
precedent
|
încheiat
|
A
|
B
|
C
|
1
|
2
|
Venituri extraordinare
|
150
|
|
|
|
Cheltuieli extraordinare
|
160
|
|
|
|
Rezultatul activităţii extraordinare
|
|
|
|
|
- Profit
|
173
|
|
|
|
- Pierdere
|
176
|
|
|
|
Venituri totale
|
180
|
|
|
|
Cheltuieli totale
|
190
|
|
|
|
Rezultatul brut
|
|
|
|
|
- Profit
|
203
|
|
|
|
- Pierdere
|
206
|
|
|
|
Alte impozite ce nu apar în elementele de mai sus
|
210
|
|
|
|
Rezultatul net al exerciţiului financiar
|
|
|
|
|
- Profit
|
223
|
|
|
|
- Pierdere
|
226
|
|
|
|
ADMINISTRATOR,
Numele şi prenumele Semnătura
Ştampila unităţii
ÎNTOCMIT,
Numele şi prenumele
Calitatea
Semnătura
Nr. de înregistrare în organismul profesional
Situaţiile financiare anuale sunt semnate de persoanele
în drept, cuprinzând şi numele în clar ale acestora.
Calitatea persoanei care a întocmit situaţiile
financiare anuale se completează astfel:
- directorul economic,
contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această
funcţie, potrivit legii;
- persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit
legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din
România."
30. Corespondenţa
planului de conturi aplicabil instituţiilor de credit şi instituţiilor
financiare nebancare cu unele poziţii din formatul Bilanţului şi Contului de
profit şi pierdere, prevăzută la cap. 8, se modifică şi se completează astfel:
BILANŢ
COD POZIŢIE
|
PLAN DE CONTURI
|
ACTIV
|
036 - Creanţe asupra instituţiilor de credit - alte creanţe
|
1113+ 1114+ 1312+1313+ 1412+1512 +ex. 1611 +17312+17313 + 17412 +
ex. 17611 +ex. 17811 + ex. 17821 + ex. 1811 + ex. 1821 -ex. 1911 +2722 + 2723
+ 2732 + 2752 + ex. 2771 + ex. 2811 + ex. 2821 -ex. 2911 + ex. 30111 + ex.
3811 + ex. 3821 - ex. 399 + ex. 401 + ex. 402 + ex. 4711 + ex. 4712 + ex.
4811 + ex. 4821 - ex. 493 - ex. 499
|
040 - Creanţe asupra clientelei
|
ex. 2011 + 2021 + 2031 + 2032 + 2041 + 2042 + 2051 + 2052 + 2061 +
2091 + 2311 + 2312 + 2411 + 2412 + 2511 (solduri debitoare) + 2611 + ex. 2811
+ ex. 2821 - ex. 2911 + ex. 30111 + ex. 3811 + ex. 3821 - ex. 399 + ex. 401 +
ex. 402 + ex. 4711 + ex. 4712+ ex. 4811+ ex. 4821 - ex. 493 - ex. 499
|
120-Alte active
|
311 (solduri debitoare) + 312 + 319 (solduri debitoare) + 333
(solduri debitoare) + 3362 + 341 (sold debitor) + 342 (sold debitor) + 3514+
35192 + 3521 (sold debitor) + 3522 (sold debitor) + 35262 + 3531 (sold
debitor) + 35324 + 35328 (sold debitor) + 3533 (sold debitor) + 3534 + 3536
(sold debitor) + 3538 (sold debitor) + 35392 + 3551 + 3552 + 3556 + 3571 +
361 + 362 + 363 + 365 + 367 + 368 + 371 + 3723 (solduri debitoare) + 3729
(solduri debitoare) + 373 (solduri debitoare) + ex. 379 (solduri debitoare) +
ex. 3811 + ex. 3821 - 393 - ex. 399
|
COD POZIŢIE
|
PLAN DE CONTURI
|
PASIV
|
306 - Datorii privind instituţiile de credit la termen
|
1121 + 1123 + 1322 + 1323 + 1422 + 1522 + ex. 1621 + 17322 + 17323
+ 17422 + ex. 17621 + 2742 + 2762 + ex. 2781 + ex. 30121 + ex. 4721 + ex.
4722
|
318 -Alte datorii privind clientela la termen
|
2322 + 2432 + 2521 + 2541 + ex.2621 + ex. 30121 +ex. 4721 + ex.
4722
|
330-Alte pasive
|
30271 + 30272 + 3036 + 311 (solduri creditoare) + 313 + 319
(solduri creditoare) + 331 + 332 + 333 (solduri creditoare) + 334 + 335 +
3361 + 341 (sold creditor) + 342 (sold creditor) + 3511 + 3512 + 3513 + 3515
+ 3516 + 35191 + 3521 (sold creditor) + 3522 (sold creditor) + 35261 + 3531
(sold creditor) + 35323 + 35328 (sold creditor) + 3533 (sold creditor) + 3536
(sold creditor) + 3538 (sold creditor) + 35391 + 354 + 3561 + 3562 + 3566 +
3581 + 3582 + 3572 + 3723 (solduri creditoare) + 3729 (solduri creditoare) +
373 (solduri creditoare) + 379 (solduri creditoare) + 418 + 508 (sold
creditor) + 541
|
ELEMENTE ÎN AFARA BILANŢULUI
|
606 - Garanţii şi active gajate
|
ex. 911 + ex. 913 + ex. 962 + ex. 981
|
CONTUL DE PROFIT ŞI PIERDERE
COD POZIŢIE
|
PLAN DE CONTURI
|
015 - Dobânzi de primit şi venituri asimilate aferente
obligaţiunilor şi altor titluri cu venit fix
|
70331 + 70341 + 70342 + ex. 7037 + ex. 7038
|
070 -Alte venituri din exploatare
|
ex. 7037 + 7042 + 7077 + 7092 + 7093 + 7094 + 7099 + 741 + 746 +
747 + ex. 749 + ex. 765
|
100 -Alte cheltuieli de exploatare
|
60322 + ex. 6037 + 6042 + 60749 + 6077 + 6092 + 6093 + 6094 + 6099
+ 621 + 641 + 646 + 649 + ex. 665"
|
31. După capitolul 8 se
introduce un nou capitol, capitolul 81 „Exemple de corespondenţă a
planului de conturi aplicabil instituţiilor de credit şi instituţiilor
financiare nebancare cu formatul Bilanţului şi Contului de profit şi pierdere,
aplicabile Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar", cu
următorul cuprins:
„CAPITOLUL 81
EXEMPLE DE CORESPONDENTĂ A PLANULUI DE CONTURI
APLICABIL INSTITUŢIILOR DE CREDIT SI INSTITUŢIILOR FINANCIARE NEBANCARE CU FORMATUL BILANŢULUI SI
CONTULUIDE PROFIT SI PIERDERE, APLICABILE FONDULUI
DE GARANTARE A DEPOZIT ELORÎN SISTEMUL BANCAR
BILANŢ
COD POZIŢIE
|
PLAN DE CONTURI
|
ACTIV
|
010 -Casa
|
101
|
023 - Creanţe asupra instituţiilor de credit la vedere
|
2211 (solduri debitoare) + ex. 2233 + ex. 2251 + ex. 2811 + ex.
2821 - ex. 2911 + ex. 3811 + ex. 3821 - ex. 399
|
026 - Creanţe asupra instituţiilor de credit - alte creanţe
|
2231 + 2232 + ex. 2233 + ex. 2251 + ex. 2811 + ex. 2821 - ex. 2911
+ ex. 3811 + ex. 3821 -ex. 399
|
030 - Creanţe asupra societăţilor
financiare sau altor instituţii
|
2212 (solduri debitoare) + ex. 2251 + ex. 2811 + ex. 2821 - ex.
2911 + ex. 3811 + ex. 3821 -ex. 399
|
040 - Efecte publice, obligaţiuni şi alte titluri cu venit fix
|
30211 + 30212 + 30251 + 30252 + 30261 + 30262 + 30311 + 30312 +
30351 + 30352 + ex. 30371+ ex. 30372 + 3041 + 3045 + ex. 30471 + ex. 30472 +
ex. 3799 + ex. 3811 + ex. 3821 - 39111 - 39112 - 3912 - ex. 399
|
048 - Efecte publice, obligaţiuni şi alte titluri cu venit fix
emise de alţi emitenţi obligaţiuni proprii
|
ex. 30212 + ex. 30252 + ex. 30312 + ex. 30352 + ex. 30372 + ex.
3799 -ex. 39112
|
050 - Imobilizări necorporale
|
431 + 433 + 441 - 4611 - 49211 - 4922
|
COD POZIŢIE
|
PLAN DE CONTURI
|
055 - Imobilizări necorporale cheltuieli de constituire
|
4412-46112
|
060 - Imobilizări corporale
|
432 + 434 + 442 - 4612 - 49212 - 4923
|
065 - Imobilizări corporale
terenuri şi construcţii utilizate în scopul desfăşurării
activităţilor proprii
|
44211 + 4422 - 46122 - ex. 49231 - 49232
|
070-Alte active
|
3514 + 35192 + 3521 (sold debitor) + 3522 (sold debitor) + 35262 +
35324 + 35328 (sold debitor) + 3533 (sold debitor) + 3534 + 3536 (sold
debitor) + 3538 (sold debitor) + 35392 + 35516 + 3552 + 3556 + 362 + 363 +
365 + 367 + 368 + 3723 (solduri debitoare) + 3729 (solduri debitoare) + 373
(solduri debitoare) + ex. 379 (solduri debitoare) + ex. 3811 + ex. 3821 - 393
- ex. 399
|
080 - Cheltuieli înregistrate în avans şi venituri
angajate
|
22171 + 2237 + 2257 + 2812 + 2817 + 2822 + 2827 - 2912 + 30257 +
ex. 30371 + ex. 30372 + ex. 30471 + ex. 30472 + 3557 + 374 + 375 + 378 + 3812
+ 3817 + 3822 + 3827 - ex. 399
|
PASIV
|
304 - Datorii privind instituţiile de credit - împrumuturi
primite la vedere
|
2211 (solduri creditoare) + ex. 2221
|
305 - Datorii privind instituţiile de
credit - împrumuturi primite la termen
|
ex. 2221
|
307 - Alte datorii privind instituţiile de credit la vedere
|
ex. 2261
|
308 - Alte datorii privind instituţiile de credit la termen
|
ex. 2261 + ex. 4721 + ex. 4722
|
314 - Datorii privind societăţile financiare sau alte instituţii
- împrumuturi primite la vedere
|
2212 (solduri creditoare) + ex. 2222 + ex. 2223
|
315 - Datorii privind societăţile financiare sau alte instituţii
- împrumuturi primite la termen
|
ex. 2222 + ex. 2223
|
317 - Alte datorii privind societăţile
financiare sau alte instituţii - la vedere
|
ex. 2261
|
318 - Alte datorii privind societăţile financiare sau alte
instituţii - la termen
|
ex. 2261 + ex. 4721 + ex. 4722
|
320 - Datorii constituite prin titluri
|
3251 + 3261
|
330-Alte pasive
|
30271 + 30272 + 3036 + 3511 + 3512 + 3513 + 3515 + 3516 + 35191 +
3521 (sold creditor) + 3522 (sold creditor) + 35261 + 35323 + 35328 (sold
creditor) + 3533 (sold creditor) + 3536 (sold creditor) + 3538 (sold
creditor) + 35391 + 3562 + 3566 + 3723 (solduri creditoare) + 3729 (solduri
creditoare) + 373 (solduri creditoare) + 379 (solduri creditoare) + 541
|
340 - Venituri înregistrate în avans şi datorii angajate
|
22172 + 2227 + 2267 + 30277 + 3257 + 3267 + 3567 + 376 + 377 +
4727 + 537
|
350 - Provizioane
|
55
|
360 - Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar
|
561
|
361-Fond constituit din contribuţiile instituţiilor
de credit
|
5611
|
363 - Fond constituit din încasările din recuperarea
creanţelor
|
5612
|
365 - Fond constituit din alte resurse - donaţii, sponsorizări, asistenţă financiară
|
5613
|
367 - Fond constituit din veniturile din investirea resurselor
financiare disponibile
|
5614
|
369 - Fond constituit din alte venituri, stabilite conform legii
|
5619
|
COD POZIŢIE
|
PLAN DE CONTURI
|
370 - Rezerve
|
519
|
380 - Rezerve din reevaluare
|
516
|
393 - Profit
|
581 (sold creditor)
|
396 - Pierdere
|
581 (sold debitor)
|
403 - Profit
|
591 (sold creditor)
|
406 - Pierdere
|
591 (sold debitor)
|
410 - Repartizarea profitului
|
592
|
ELEMENTE ÎN AFARA BILANŢULUI
|
600 - Datorii contingente
|
911 +913 + 962 + 981
|
610 -Angajamente
|
901 + 903 + 921
|
CORELAŢII ÎN CADRUL MODELULUI BILANŢULUI
020 = 023 + 026
040 = 043 + 046
300 = 303 + 306
303 = 304 + 305
306 = 307 + 308
310 = 313 + 316
313 = 314 + 315
316 = 317 + 318
320 = 323 + 326
360 = 361 + 363 + 365 + 367 + 369
090 = 420
090 = 010 + 020 + 030 + 040 + 050 + 060 + 070 + 080
420 = 300 + 310 + 320 + 330 + 340 + 350 + 360 + 370 +
380 + 393 - 396 + 403 - 406 - 410
CONTUL DE PROFIT SI PIERDERE
COD POZIŢIE
|
PLAN DE CONTURI
|
010 - Dobânzi de primit şi venituri asimilate
|
70331 + 70341 + 70342 + 7036 + 7038 + 7072 + 70951 + 70952 + 70953
+ 70954 + 70955
|
015 - Dobânzi de primit şi venituri asimilate aferente efectelor
publice, obligaţiunilor şi altor titluri cu venit fix
|
70331 + 70341 + 70342 + ex. 7038
|
020 - Dobânzi de plătit şi cheltuieli asimilate
|
60341 + 60363 + 60369 + 6041 + 6071 + 6072 + 60951 + 60955
|
030 - Venituri din comisioane
|
7039 + 70959
|
040 - Cheltuieli cu comisioane
|
6039 + 6049 + 6069 + 60959
|
050 - Profit sau pierdere netă din
operaţiuni financiare
|
7032 + 70336 + 7061 + 76311 - 60321 - 6033 - 6061 - 66311
|
060 -Alte venituri din exploatare
|
7077 + 746 + 7495 + 74991 + ex. 74997 + ex. 765
|
073 - Cheltuieli cu personalul
|
611 + 612 + 613 + 617 + ex. 6344 - ex. 74997
|
074 -Salarii
|
611 + 613 + ex. 6344 - ex. 74997
|
075 - Cheltuieli cu asigurările sociale
|
612
|
076 - Cheltuieli aferente pensiilor
|
ex. 612
|
077-Alte cheltuieli administrative
|
631 + 632 + 633 + ex. 634 + 635
|
080 - Corecţii asupra valorii imobilizărilor necorporale şi
corporale
|
644 + 651 + 652 + 6642 - 744 - 7642
|
090 -Alte cheltuieli de exploatare
|
60322 + 6042 + 6077 + 6092 + 6093 + 6094 + 621 + 646 + 6491 + 6493
+ 6494 + 6497 + ex. 665
|
100 - Corecţii asupra valorii creanţelor şi
provizioanelor pentru datorii contingente şi angajamente
|
662 + 6633 + ex. 665 + 667 + 668
|
110 - Reluări din corecţii asupra valorii creanţelor
şi provizioanelor pentru datorii contingente şi angajamente
|
762 + 7633 + ex. 765 + 767
|
120 - Corecţii asupra valorii titlurilor de investiţii
|
60342 + 66312
|
COD POZIŢIE
|
PLAN DE CONTURI
|
130 - Reluări din corecţii asupra valorii titlurilor de
investiţii
|
70343 + 76312
|
150 - Venituri extraordinare
|
771
|
160 - Cheltuieli extraordinare
|
671
|
210 - Alte impozite ce nu apar în elementele de mai sus
|
699
|
CORELAŢII IN CADRUL MODELULUI CONTULUI
DE PROFIT SI PIERDERE
070 = 073 + 077
143 = 010 - 020 + 030 - 040 ± 050 + 060 - 070 - 080 -
090 - 100 + 110 - 120 + 130, dacă (010 - 020 + 030 - 040
± 050 + 060 - 070 - 080 - 090 - 100 + 110 - 120 + 130) > = 0
146 = - (010 - 020 + 030 - 040 ± 050 + 060 - 070 - 080
- 090 - 100 + 110 - 120 + 130), dacă (010 - 020 + 030 - 040 ± 050 + 060 - 070 -
080 - 090 - 100 + 110 - 120 + 130) < 0
173 = 150 - 160, dacă (150 -
160) > = 0
176 = -(150 -160), dacă (150 -160) < 0
203 = 180-190, dacă (180 - 190) > = 0
206 = - (180 - 190), dacă (180 - 190) < 0
223 = 203 - 206 - 210, dacă(203 - 206 - 210) > = 0
226 = - (203 - 206 - 210), dacă (203 - 206 - 210) <
0
223-226 = 203-206-210
CORELAŢII INTRE MODELUL BILANŢULUI ŞI AL CONTULUI DE PROFIT ŞI PIERDERE
Bilanţ -col. 1 şi 2
|
Cont de profit şi pierdere - col. 1
şi 2
|
403
|
223
|
406
|
226"
|
ANEXA Nr. 2
MODIFICĂRI ŞI COMPLETĂRI
ale concordanţelor dintre unele conturi din planul
de conturi prevăzut de Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea
Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare,
utilizate de Fondul de garantare a depozitelor
în sistemul bancar până la data de 31 decembrie
2007, şi conturile prevăzute de Reglementările contabile conforme cu directivele europene,
aplicabile instituţiilor de credit, aprobate prin Ordinul guvernatorului Băncii Naţionale a României nr.
5/2005, cu modificările şi completările ulterioare
Conturile prevăzute de Reglementările
contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului
finanţelor publice nr. 1.752/2005, cu modificările şi completările ulterioare
|
Conturile
prevăzute de Reglementările contabile conforme cu directivele europene,
aplicabile instituţiilor de credit, aprobate prin Ordinul guvernatorului
Băncii Naţionale a României nr. 5/2005, cu modificările şi completările
ulterioare
|
Simbolul contului
|
Denumirea contului
|
Simbolul contului
|
Denumirea contului
|
2678
|
Alte creanţe imobilizate
|
2231
|
Depozite la termen
|
2232
|
Certificate de depozit
|
3031
|
Titluri de plasament
|
3041
|
Titluri de investiţii
|
2679
|
Dobânzi aferente altor creanţe imobilizate
|
2237
|
Creanţe ataşate
|
3037
|
Creanţe ataşate
|
3047
|
Creanţe ataşate
|
5121
|
Conturi la bănci în lei
|
2211
|
Conturi curente la instituţii de credit
|
2212
|
Conturi curente la instituţii financiare
|
5124
|
Conturi la bănci în valută
|
2211
|
Conturi curente la instituţii de credit
|
2212
|
Conturi curente la instituţii financiare
|
5186
|
Dobânzi de plătit
|
22172
|
Datorii ataşate
|
5187
|
Dobânzi de încasat
|
22171
|
Creanţe ataşate
|