ORDIN
Nr. 728 din 7 iunie 2002
pentru aprobarea unor formulare financiar-contabile, comune pe economie,
privind taxa pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 412 din 14 iunie 2002
Ministrul finantelor publice,
in temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr.
18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu
modificarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 29 lit. B din Legea nr. 345/2002 privind taxa
pe valoarea adaugata,
in temeiul prevederilor art. 4 din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
republicata, cu completarile si modificarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 1 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr.
831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea
financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si
utilizarea acestora,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba modelele si normele de intocmire si utilizare a unor formulare
financiar-contabile, comune pe economie, privind taxa pe valoarea adaugata,
prevazute in anexele nr. 1 - 5 care fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
ANEXA 1*)
*) Formularul "Factura fiscala de executare silita" este reprodus
in facsimil.
Executor emitent ...........................
............................................
(denumirea, forma juridica)
Codul de inregistrare fiscala ..............
Sediul (localitatea, str., nr.) ............
............................................
Judetul/sectorul ...........................
Contul .....................................
Banca ......................................
FACTURA FISCALA DE EXECUTARE SILITA
___________________________________
| Nr. facturii .................... |
| Data (ziua, luna, anul) ......... |
| Nr. avizului de insotire a |
| bunurilor/nr. procesului-verbal |
| de licitatie .................... |
| (daca este cazul) |
|___________________________________|
Furnizor (debitor/garant) .......... Cumparator (adjudecatar) ...........
.................................... ....................................
(denumirea, forma juridica) (nume, prenume/denumirea, forma
juridica)
Codul de inregistrare fiscala ...... Codul de inregistrare fiscala ......
Sediul (localitatea, str., nr.) .... Sediul/adresa (localitatea, str.,
.................................... nr.) ...............................
Judetul/sectorul ................... Judetul/sectorul ...................
Contul ............................. Contul .............................
Banca .............................. Banca ..............................
______________________________________________________________________________
| | | | | Pret | |
|
| | | | | unitar | | Valoarea
|
|Nr. | Denumirea bunurilor|U.M.| Cantitatea | (fara | Valoarea | T.V.A.
|
|crt.| | | | T.V.A.) | - lei - | - lei -
|
| | | | | - lei - | |
|
|____|____________________|____|____________|___________|___________|__________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 (3 x 4) | 6
|
|____|____________________|____|____________|___________|___________|__________|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
|____|____________________|____|____________|___________|___________|__________|
| Semnatura si| Date privind expeditia: | TOTAL | |
|
| stampila | Numele delegatului .......... | | |
|
| emitentului | Buletinul/cartea de identitate| | |
|
| | seria ........ nr. .......... | | |
|
| | eliberat/a .................. | | |
|
| | Mijlocul de transport .......
|_________|___________|__________|
| | ............................. |Semnatura| Total de plata
|
| | nr. ......................... | de | (col. 5 + col. 6)
|
| | Expedierea s-a efectuat in | primire |
|
| | prezenta noastra la data de | |
|
| | .......... ora .............. | |
|
| | Semnaturile ................. | |
|
|_____________|_______________________________|_________|______________________|
MODALITATEA SI TERMENELE DE PLATA
Plata integrala
Avans ............ lei Achitat:
- executare cu scrisoare de garantie
bancara la data de .................
- la casierie la data de .............
- prin virament, nr. ordinului de
plata/data .........................
Nr. rate .... esalonate astfel: Termene de plata .....................
14-4-10/B
FACTURA FISCALA DE EXECUTARE SILITA
(cod 14-4-10/B)
Formular cu regim special de tiparire, inseriere si numerotare
Tiparit in blocuri cu cate 150 de file, formate din 50 de seturi cu cate 3
file in culori diferite: albastru - exemplarul 1, rosu - exemplarul 2, verde -
exemplarul 3.
1. Serveste ca:
- document pe baza caruia se intocmeste instrumentul de decontare a
bunurilor supuse executarii silite;
- document de insotire a bunurilor pe timpul transportului;
- document de incarcare in gestiunea cumparatorului (adjudecatar);
- document justificativ de inregistrare in contabilitatea executorului
emitent, furnizorului (debitor/garant) si a cumparatorului (adjudecatar).
2. Se intocmeste manual sau cu ajutorul tehnicii de calcul, in trei
exemplare, la livrarea bunurilor supuse executarii silite, de catre executorul
emitent pe baza avizului de insotire a marfii sau a altor documente si se
semneaza de executorul emitent, furnizor (debitor/garant) si cumparator
(adjudecatar).
Atunci cand factura nu se poate intocmi in momentul livrarii datorita unor
conditii obiective si cu totul exceptionale, bunurile sunt insotite pe timpul
transportului de avizul de insotire a marfii. In vederea corelarii documentelor
de livrare numarul si data avizului de insotire a marfii se inscriu in
formularul de factura.
Pentru bunurile executate silit de catre Agentia pentru Valorificarea
Activelor Bancare, in factura pretul de adjudecare a bunurilor se va inscrie in
dolari S.U.A. (USD), precum si echivalentul in lei al acestuia la data
licitatiei. In acest caz factura fiscala de executare silita se intocmeste la data
organizarii licitatiei si nu constituie titlu de proprietate.
3. Circula:
- la executorul emitent (exemplarul 3);
- la furnizor (debitor/garant):
- la compartimentul desfacere, in vederea inregistrarii in evidentele
operative si pentru eventualele reclamatii ale clientilor (exemplarul 2 al
facturii, la care se anexeaza dispozitia de livrare);
- la compartimentul financiar-contabil, pentru inregistrarea in
contabilitate (exemplarul 2);
- la cumparator (adjudecatar):
- la compartimentul aprovizionare, pentru confirmarea operatiunii, avand
atasat exemplarul din avizul de insotire a marfii care a insotit produsul sau
marfa, daca este cazul, inclusiv nota de receptie si constatare de diferente,
in cazul in care marfa nu a fost insotita de factura pe timpul transportului
(exemplarul 1);
- la compartimentul care efectueaza operatiunea de control financiar
preventiv, pentru acordarea vizei (exemplarul 1, impreuna cu avizul de insotire
a marfii, inclusiv nota de receptie si de constatare de diferente, dupa caz);
- la compartimentul financiar-contabil, pentru acceptarea platii, precum
si pentru inregistrarea in contabilitate (exemplarul 1, impreuna cu avizul de
insotire a marfii, inclusiv nota de receptie si de constatare de diferente,
dupa caz).
4. Se arhiveaza:
- la executorul emitent (exemplarul 3);
- la furnizor (debitor/garant):
- la compartimentul financiar-contabil (exemplarul 2);
- la cumparator (adjudecatar):
- la compartimentul financiar-contabil (exemplarul 1).
ANEXA 2
JURNAL PENTRU VANZARI
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Denumirea
B - Codul de inregistrare fiscala
C - Total document (inclusiv T.V.A.)
D - Scutite cu drept de deducere
E - Cu drept de deducere
F - Fara drept de deducere
G - Scutite fara drept de deducere
H - Baza de impozitare
I - Valoarea T.V.A.
J - Valoarea T.V.A. achitata de beneficiari
- lei -
______________________________________________________________________________
|N | | | | |Operatiuni | | | |
|
|r. | | | | |pentru care| | | |
|
| | | | | | locul | |Operatiuni |Operatiuni |
|
|c |Documentul|Beneficiarul| C | D | livrarii/ | G |taxabile - | cu T.V.A. |
J|
|r | | | | | prestarii | |cota T.V.A.|neexigibila|
|
|t. | | | | | este in | | 19% - | |
|
| | | | | |strainatate| | | |
|
| |__________|____________| | |___________| |___________|___________|
|
| |Data | Nr.| A | B | | | E | F | | H | I | H | I |
|
|___|_____|____|______|_____|___|___|_____|_____|___|_____|_____|_____|_____|__|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13
|14|
|___|_____|____|______|_____|___|___|_____|_____|___|_____|_____|_____|_____|__|
|___|_____|____|______|_____|___|___|_____|_____|___|_____|_____|_____|_____|__|
|___|_____|____|______|_____|___|___|_____|_____|___|_____|_____|_____|_____|__|
|___|_____|____|______|_____|___|___|_____|_____|___|_____|_____|_____|_____|__|
|___|_____|____|______|_____|___|___|_____|_____|___|_____|_____|_____|_____|__|
|Intocmit |Verificat |Total| | | | | | | | | |
|
|_________|___________|_____|___|___|_____|_____|___|_____|_____|_____|_____|__|
14-6-12/a
JURNAL PENTRU VANZARI
(cod 14-6-12/a)
Format X4, tiparit pe ambele fete, in carnete a cate 100 de file
1. Serveste ca:
- jurnal auxiliar pentru inregistrarea livrarilor de bunuri si/sau a
prestarilor de servicii;
- document de stabilire lunara a taxei pe valoarea adaugata (T.V.A.)
colectate;
- document de control al unor operatiuni inregistrate in contabilitate.
2. Se intocmeste intr-un exemplar, avand paginile numerotate, in care se
inregistreaza zilnic sau lunar, dupa caz, fara stersaturi si spatii libere,
elementele necesare pentru determinarea corecta a T.V.A. colectate si datorate.
Acest jurnal se completeaza la compartimentul financiar-contabil pe baza
documentelor tipizate comune si specifice (facturi fiscale sau alte documente
legal aprobate) privind livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii,
precum si pe baza Borderoului de vanzare (incasare) data ...... (cod
14-6-15/a).
Operatiunile cu T.V.A. neexigibila se inscriu in jurnalul pentru vanzari in
coloanele 12 si 13 la data efectuarii, urmand ca pe masura ce T.V.A. devine
exigibila, potrivit prevederilor legale, aceasta sa fie inscrisa la data la
care T.V.A. devine exigibila in jurnalul pentru vanzari in coloanele 10 si 11.
Pentru operatiunile prevazute la art. 17 din Legea nr. 345/2002 privind
taxa pe valoarea adaugata furnizorii vor inscrie in coloanele 10 si 11
operatiunile pentru care T.V.A. a devenit exigibila ca urmare a achitarii de
catre beneficiari si, concomitent, vor inscrie in coloana 14 valoarea T.V.A.
achitate de beneficiari.
3. Circula:
- la compartimentul financiar-contabil, pentru verificarea sumelor inscrise
in conturi si a respectarii dispozitiilor legale referitoare la T.V.A.
4. Se arhiveaza la compartimentul financiar-contabil.
ANEXA 3
JURNAL PENTRU CUMPARARI
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Denumirea
B - Codul de inregistrare fiscala
C - Total document (inclusiv T.V.A.)
D - Cumparari scutite de T.V.A.
E - Baza de impozitare
F - Valoarea T.V.A.
- lei -
______________________________________________________________________________
| | | | | | Cumparari cu | Cumparari cu
|
|Nr. |Documentul | Furnizor/ | C | D | T.V.A. | T.V.A.
|
|crt.| | prestator | | |- cota de T.V.A. | neexigibila
|
| | | | | | 19% - |
|
| |___________|_____________| | |_________
________|__________________|
| |Data | Nr. | A | B | | | E | F | E | F
|
|____|_____|_____|______|______|____|____|_________|________|_________|________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
|
|____|_____|_____|______|______|____|____|_________|________|_________|________|
|____|_____|_____|______|______|____|____|_________|________|_________|________|
|____|_____|_____|______|______|____|____|_________|________|_________|________|
|____|_____|_____|______|______|____|____|_________|________|_________|________|
|____|_____|_____|______|______|____|____|_________|________|_________|________|
| Intocmit | Verificat | Total| | | | | |
|
|__________|____________|______|____|____|_________|________|_________|________|
14-6-17/b
JURNAL PENTRU CUMPARARI
(cod 14-6-17/b)
Format X4, tiparit pe ambele fete, in carnete a cate 100 de file
1. Serveste ca:
- jurnal auxiliar pentru inregistrarea achizitiilor de bunuri si servicii;
- document de stabilire lunara a taxei pe valoarea adaugata (T.V.A.)
deductibile;
- document de control al unor operatiuni inregistrate in contabilitate.
2. Se intocmeste intr-un exemplar, avand paginile numerotate, in care se
inregistreaza zilnic sau lunar, dupa caz, fara stersaturi si spatii libere,
elementele necesare pentru determinarea corecta a T.V.A. deductibile.
Se intocmesc jurnale separate pentru achizitiile de bunuri sau servicii
destinate realizarii de operatiuni care dau drept de deducere a T.V.A., pentru
achizitiile de bunuri sau servicii destinate realizarii de operatiuni care nu
dau drept de deducere a T.V.A. si pentru achizitiile de bunuri sau servicii
destinate atat realizarii operatiunilor care dau drept de deducere, cat si
celor care nu dau drept de deducere a T.V.A.
Achizitiile cu T.V.A. neexigibila se inscriu in jurnalul pentru cumparari
in coloanele 9 si 10 la data efectuarii, urmand ca, pe masura ce T.V.A. devine
exigibila, potrivit prevederilor legale, sa fie inscrisa la data la care T.V.A.
devine exigibila in jurnalul pentru cumparari in coloanele 7 si 8, cu exceptia
operatiunilor prevazute la art. 17 si art. 29 lit. D.c) - f) din Legea nr.
345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, care se inscriu in coloanele 7 si 8
numai dupa ce T.V.A. a fost achitata efectiv la bugetul de stat sau, dupa caz,
compensata cu T.V.A. de rambursat din decontul lunii precedente.
Acest jurnal se completeaza la compartimentul financiar-contabil pe baza
documentelor tipizate comune si specifice (facturi fiscale sau alte documente
legal aprobate) privind achizitiile de bunuri sau servicii.
3. Circula:
- la compartimentul financiar-contabil, pentru verificarea sumelor inscrise
in conturi si a respectarii dispozitiilor legale referitoare la T.V.A.
4. Se arhiveaza la compartimentul financiar-contabil.
ANEXA 4
BORDEROU DE VANZARE (INCASARE)
data ...............
- lei -
______________________________________________________________________________
|N | Documentul | | Vanzari (incasari)
|
|r. |___________________|
|___________________________________________|
| |Denumirea|Nr. |Data|Explicatii|Total|Scutite |Scutite | Taxabile - 19%
|
|c | | | | | |cu drept| fara
|___________________|
|r | | | | | | de |drept de| Baza de
|Valoarea|
|t. | | | | | |deducere|deducere|impozitare| T.V.A.
|
|___|_________|____|____|__________|_____|________|________|__________|________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
|
|___|_________|____|____|__________|_____|________|________|__________|________|
|___|_________|____|____|__________|_____|________|________|__________|________|
|___|_________|____|____|__________|_____|________|________|__________|________|
|___|_________|____|____|__________|_____|________|________|__________|________|
|___|_________|____|____|__________|_____|________|________|__________|________|
| Intocmit |Verificat| Total | | | | |
|
|_____________|_________|__________|_____|________|________|__________|________|
14-6-15/a
BORDEROU DE VANZARE (INCASARE)
data...............
(cod 14-6-15/a)
Format X4, tiparit pe ambele fete, sub forma de carnete a cate 100 de file
1. Serveste:
- ca document de centralizare zilnica a vanzarilor (incasarilor) realizate
de unitati;
- la inregistrarea vanzarilor (incasarilor) in Jurnalul pentru vanzari (cod
14-6-12/a);
- la stabilirea taxei pe valoarea adaugata colectate.
2. Se intocmeste intr-un exemplar de compartimentul financiar-contabil pe
baza monetarelor sau a documentelor de centralizare a vanzarilor (incasarilor)
pe unitati, cum sunt: borderourile, bonurile de vanzare, borderoul notelor de
plata, centralizatorul vanzarilor pe ospatari, centralizatorul vanzarilor cu
plata in rate, borderourile de decontare a prestatiilor, rapoartele fiscale de
inchidere zilnica, emise de aparatele de marcat electronice fiscale etc.
3. Circula:
- la persoana care intocmeste jurnalul pentru vanzari.
4. Se arhiveaza la compartimentul financiar-contabil.
ANEXA 5
BORDEROU
cuprinzand operatiunile asimilate livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii,
potrivit Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, realizate in
luna ............
- lei -
______________________________________________________________________________
| | Documentul |Explicatii privind| |
|
|Nr. |___________________| natura |Baza de impozitare|Valoarea
T.V.A.|
|crt.|Denumirea|Nr.|Data | operatiunilor | |
|
|____|_________|___|_____|__________________|__________________|_______________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
|
|____|_________|___|_____|__________________|__________________|_______________|
|____|_________|___|_____|__________________|__________________|_______________|
|____|_________|___|_____|__________________|__________________|_______________|
| Intocmit |Verificat| Total | |
|
|______________|_________|__________________|__________________|_______________|
14-6-15/b
BORDEROU
cuprinzand operatiunile asimilate livrarilor de bunuri si prestarilor de
servicii, potrivit Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata,
realizate in luna .............
(cod 14-6-15/b)
1. Serveste:
- ca document pentru inregistrarea taxei pe valoarea adaugata pentru
operatiunile asimilate livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii,
potrivit Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata si normelor de
aplicare a acesteia.
2. Se intocmeste intr-un exemplar de compartimentul financiar-contabil pe
baza datelor prezentate in situatiile financiare anuale.
3. Nu circula, fiind document de inregistrare in contabilitate.
4. Se arhiveaza la compartimentul financiar contabil.