Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 741 din  1 octombrie 2003

pentru modificarea si completarea Normei sanitare veterinare privind stabilirea regulilor de prevenire, control si eradicare a unor encefalopatii spongiforme transmisibile, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 144/2002

ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI MEDIULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 816 din 19 noiembrie 2003


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 31 alin. (1) din Legea sanitara veterinara nr. 60/1974, republicata,
    in baza Hotararii Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului,
    vazand Referatul de aprobare nr. 155.465 din 8 septembrie 2003, intocmit de Agentia Nationala Sanitara Veterinara,

    ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Norma sanitara veterinara privind stabilirea regulilor de prevenire, control si eradicare a unor encefalopatii spongiforme transmisibile, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 144/2002 si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 433 din 21 iunie 2002, se modifica dupa cum urmeaza:
    1. La articolul 23, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
    "(2) In conformitate cu aceasta procedura, masurile tranzitorii vor fi adoptate pentru o perioada care expira cel mai tarziu la 1 iulie 2005, pentru a se permite trecerea de la planurile actuale la planurile stabilite de prezenta norma sanitara veterinara."
    2. Anexa nr. 1 la norma sanitara veterinara va avea urmatorul cuprins:

    "ANEXA 1
    la norma sanitara veterinara

                            DEFINITII SPECIFICE

    1. In sensul prezentei norme sanitare veterinare, pentru urmatorii termeni se vor aplica urmatoarele definitii prevazute in Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman, Norma sanitara veterinara privind circulatia furajelor combinate, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 412/2003, si alte reglementari:
    a) Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman:
    (i) animal de ferma - orice animal care este tinut, ingrasat sau crescut de om si utilizat pentru producerea de alimente (incluzand carne, lapte si oua), de lana, blana, pene, piele sau orice alt produs de origine animala;
    (ii) hrana pentru animalele de companie - hrana destinata animalelor de companie ce contine materii de categoria a 3-a;
    (iii) proteina prelucrata de origine animala - proteine animale obtinute in intregime din materii de categoria a 3-a ce au fost tratate in conformitate cu prezenta norma sanitara veterinara, astfel incat sa le faca proprii utilizarii directe ca materii prime furajere sau altei utilizari in furaje, incluzand hrana pentru animalele de companie, sau utilizarii in ingrasaminte organice ori amelioratori de sol; acest termen nu include produse din sange, lapte, produse pe baza de lapte, colostru, gelatina, proteine hidrolizate si fosfat dicalcic;
    (iv) gelatina - proteine naturale, solubile, gelificate sau negelificate, obtinute prin hidroliza partiala a colagenului produs din oase, piei prelucrate si neprelucrate, tendoane de animale (incluzand pesti si pasari);
    (v) produse din sange - produse derivate din sange sau din componentii sanguini, excluzand faina de sange; acestea includ plasma deshidratata/congelata/lichida, sange integral deshidratat, hematii deshidratate/congelate/lichide sau componenti si amestecuri ale acestora;
    (vi) faina de sange - produse obtinute prin tratarea termica a sangelui in conformitate cu cap. II din anexa nr. 7 si destinate consumului animal sau ingrasamintelor organice;
    (vii) faina de peste - proteine animale prelucrate, obtinute de la animale marine, cu exceptia mamiferelor marine;
    b) Norma sanitara veterinara privind circulatia furajelor combinate: furaje complete - amestecuri de furaje care, prin compozitia lor, sunt suficiente pentru o ratie zilnica;
    c) alte reglementari: furaje - orice substanta sau produs, incluzand si aditivii, procesat, partial procesat sau neprocesat, care se poate administra pentru hranirea orala a animalelor.
    2. Prin urmatorii termeni se intelege:
    - caz indigen de encefalopatie spongiforma bovina - BSE - encefalopatia spongiforma bovina diagnosticata la un animal, fara posibilitatea de a se demonstra clar ca infectia a avut loc inainte de importul animalului;
    - tesut adipos distinct - maniamentele interne sau externe care sunt indepartate in timpul taierii si transarii, in special grasimea pericardiala, perirenala si mezenterica de la bovine, precum si grasimea rezultata in salile de transare;
    - cohorta - grup de bovine ce cuprinde animalele care:
    a) s-au nascut in acelasi efectiv cu 12 luni inainte sau 12 luni dupa fatarea bovinelor afectate; sau
    b) au fost crescute impreuna cu animalul afectat, indiferent de perioada in care au stat impreuna in primul lor an de viata, si care ar fi putut consuma aceleasi furaje pe care le-a consumat animalul afectat in primul sau an de viata."
    3. Anexa nr. 3 la norma sanitara veterinara va avea urmatorul cuprins:

    "ANEXA 3
    la norma sanitara veterinara

                          SISTEMUL DE MONITORIZARE

    CAP. A

    I. Monitorizarea bovinelor

    1. Generalitati
    Monitorizarea bovinelor se efectueaza conform metodelor de laborator stabilite la pct. 3.1 lit. b) din cap. C din anexa nr. 10 la norma sanitara veterinara.

    2. Monitorizarea animalelor taiate pentru consum uman
    2.1. Toate bovinele in varsta de peste 24 de luni, care sunt:
    a) supuse taierii de necesitate; si
    b) bolnave sau suspecte de imbolnavire, taiate conform procedurii legale in vigoare,
sunt testate pentru encefalopatia spongiforma bovina, cu exceptia animalelor fara semne clinice de boala, taiate in contextul unei campanii de eradicare a bolii.
    2.2. Toate bovinele in varsta de peste 30 de luni, care sunt:
    a) supuse taierii normale pentru consum uman; si
    b) taiate in contextul unei campanii de eradicare a bolii in conformitate cu anexa nr. 1 cap. VI pct. 28 lit. c) din Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 401/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 32 din 22 ianuarie 2003, dar care nu prezinta semne clinice de boala,
sunt testate pentru encefalopatia spongiforma bovina.

    3. Monitorizarea animalelor care nu sunt taiate pentru consum uman
    Bovinele in varsta de peste 24 de luni, care au murit sau care au fost ucise, dar care nu au fost:
    a) ucise in scopul distrugerii; si
    b) ucise in cadrul unei epidemii, cum ar fi febra aftoasa,
sunt testate pentru encefalopatia spongiforma bovina.

    4. Monitorizarea animalelor receptive achizitionate in scopul distrugerii
    4.1. Toate animalele supuse taierii de necesitate sau gasite bolnave la inspectia ante-mortem sunt testate pentru encefalopatia spongiforma bovina.
    4.2. Toate animalele de peste 42 de luni, nascute dupa 1 august 1996, sunt testate pentru encefalopatia spongiforma bovina.
    4.3. Va fi testat pentru encefalopatia spongiforma bovina un esantion randomizat cuprinzand cel putin 10.000 animale anual din animalele care nu sunt cuprinse la pct. 4.1 sau 4.2.

    5. Monitorizarea la alte animale
    In afara de testele prevazute la pct. 2 - 4, autoritatea competenta poate decide in mod voluntar sa testeze alte bovine pe teritoriul ei, in special atunci cand aceste animale provin din tari cu encefalopatie spongiforma bovina indigena, au consumat furaje potential contaminate sau au fost nascute ori provin din mame infectate cu encefalopatie spongiforma bovina.

    6. Masuri care urmeaza testarii
    6.1. Atunci cand un animal este taiat pentru consum uman si este testat pentru encefalopatie spongiforma bovina, aplicarea marcii de sanatate prevazute de legislatia sanitara veterinara in vigoare nu se face pe carcasa animalului respectiv pana la primirea buletinului de analiza cu rezultat negativ.
    6.2. Autoritatea competenta poate acorda derogari de la prevederile pct. 6.1 atunci cand se aplica un sistem oficial in abator, care asigura ca nici o parte a animalelor examinate care poarta marca de sanatate nu iese din abator pana cand nu se obtine rezultatul negativ la testul rapid.
    6.3. Toate partile corpului unui animal testat pentru encefalopatie spongiforma bovina, inclusiv pielea, se retin sub sechestru sanitar veterinar pana in momentul primirii buletinului de analiza cu rezultat negativ, in afara de cazul in care ele sunt distruse conform pct. 3 sau 4 din anexa nr. 5 la norma sanitara veterinara.
    6.4. Toate partile corpului unui animal gasit pozitiv la testul rapid, inclusiv pielea, sunt distruse conform pct. 3 sau 4 din anexa nr. 5 la norma sanitara veterinara, cu exceptia materialului ce urmeaza sa fie retinut in conformitate cu evidentele prevazute la cap. B sectiunea a III-a din prezenta anexa.
    6.5. Atunci cand un animal taiat pentru consum uman este gasit pozitiv la testul rapid, carcasa acestuia, cel putin carcasa ce preceda imediat carcasa animalului pozitiv in urma testului si doua carcase ce urmeaza imediat carcasei animalului pozitiv pe aceeasi linie a abatorului sunt distruse conform pct. 6.4.
    6.6. Autoritatea competenta poate acorda derogari de la prevederile pct. 6.5, atunci cand in abator este aplicat un sistem care previne contaminarea carcaselor intre ele.

    II. Monitorizarea ovinelor si caprinelor

    1. Generalitati
    Monitorizarea ovinelor si caprinelor se efectueaza conform metodelor de laborator stabilite la lit. b) a pct. 3.2 din cap. C din anexa nr. 10 la norma sanitara veterinara.

    2. Monitorizarea animalelor taiate pentru consum uman
    Animalele in varsta de peste 18 luni sau la care mai mult de 2 incisivi permanenti au erupt, taiate pentru consum uman, sunt testate conform numarului de probe indicat in tabel. Prelevarea de probe va fi reprezentativa pentru fiecare regiune si sezon. Selectia probei se efectueaza astfel incat sa se evite suprareprezentarea oricarui grup in ceea ce priveste originea, specia, varsta, rasa, tipul de productie si orice alta caracteristica. Varsta animalelor este estimata pe baza dentitiei, semnelor evidente de maturitate sau a altor informatii sigure. Prelevarea multipla in acelasi efectiv va fi evitata cand este posibil.
 _________________________________
 Stat membru    Marimea minima a
                esantionului anual
                Animale taiate*1)
 _________________________________
 Belgia              3.750
 Danemarca           3.000
 Germania           60.000
 Grecia             60.000
 Spania             60.000
 Franta             60.000
 Irlanda            60.000
 Italia             60.000
 Luxemburg             250
 Olanda             39.000
 Austria             8.200
 Portugalia         22.500
 Finlanda            1.900
 Suedia              5.250
 Marea Britanie     60.000
 Romania            10.000
 _________________________________
    *1) Marimea esantionului a fost calculata pentru a se depista o prevalenta de 0,005% cu o certitudine de 95% la animalele taiate in statele membre ale Uniunii Europene care taie un numar mare de ovine adulte. In acele state membre ale Uniunii Europene si in Romania care taie un numar mai mic de ovine adulte, marimea esantionului este calculata ca 25% din numarul estimat sau inregistrat al oilor reformate taiate in anul 2000.

    Un stat membru al Uniunii Europene sau Romania poate testa un numar de animale mai mic decat cel indicat in tabel, daca cele mai recente statistici oficiale ale taierii indica acest numar ca fiind echivalent cu 25% din oile reformate taiate anual in statul membru sau Romania.

    3. Monitorizarea animalelor care nu sunt taiate pentru consum uman
    Animalele in varsta de peste 18 luni sau care au mai mult de 2 incisivi permanenti erupti prin gingie, care au murit sau care au fost ucise, dar care nu au fost:
    a) ucise in cadrul unei campanii de eradicare a unei boli; sau
    b) taiate pentru consum uman,
sunt testate conform numarului de probe indicat in tabel.
    Prelevarea de probe va fi reprezentativa pentru fiecare regiune si sezon. Selectia probei se efectueaza astfel incat sa se evite suprareprezentarea oricarui grup in ceea ce priveste originea, specia, varsta, rasa, tipul de productie si orice alta caracteristica. Varsta animalelor este estimata pe baza dentitiei, semnelor evidente de maturitate sau a altor informatii relevante. Prelevarea multipla in acelasi efectiv va fi evitata cand este posibil. Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate hotari sa excluda de la esantionare zonele izolate cu o densitate scazuta a animalelor, in care nu se organizeaza colectarea animalelor moarte. Atunci cand se recurge la aceasta derogare vor fi stabilite prin decizie zonele respective, se va informa Comisia Europeana despre aceasta si se va transmite o lista a zonelor supuse derogarii. Derogarea nu va cuprinde mai mult de 10% din populatia de ovine si caprine din Romania.
 _________________________________
 Stat membru    Marimea minima a
                esantionului anual
                Animale moarte*1)
 _________________________________
 Belgia               450
 Danemarca            400
 Germania           6.000
 Grecia             6.000
 Spania             6.000
 Franta             6.000
 Irlanda            6.000
 Italia             6.000
 Luxemburg             30
 Olanda             5.000
 Austria            1.100
 Portugalia         6.000
 Finlanda             250
 Suedia               800
 Marea Britanie     6.000
 Romania            9.000
 _________________________________
    *1) Marimea esantionului a fost calculata pentru a se depista o prevalenta de 0,05% cu o certitudine de 95% la animalele moarte in statele membre ale Uniunii Europene cu o populatie mare de ovine. In acele state membre ale Uniunii Europene si in Romania, cu o populatie mai mica de ovine, marimea esantionului este calculata ca 50% din numarul estimat al animalelor moarte (mortalitate estimata 1%).

    4. Monitorizarea efectivelor infectate
    Animalele in varsta de peste 12 luni sau care au un incisiv permanent erupt prin gingie, care sunt ucise in conformitate cu prevederile pct. 2 lit. b) pct. (i) sau (ii) ori pct. 2 lit. c) din anexa nr. 7 la norma sanitara veterinara, vor fi testate pe baza selectiei unui esantion randomizat simplu, in conformitate cu marimea esantionului indicata in tabel.
 ______________________________________________________
 Numar de animale reformate       Marimea minima a
 in varsta de peste 12 luni       esantionului*2)
 din turma sau efectiv
 ______________________________________________________
 70 sau mai putin             Toate animalele eligibile
       80                                 68
       90                                 73
      100                                 78
      120                                 86
      140                                 92
      160                                 97
      180                                101
      200                                105
      250                                112
      300                                117
      350                                121
      400                                124
      450                                127
 500 sau mai mult                        150
 ______________________________________________________
    *2) Marimea esantionului este calculata pentru o certitudine de 95%, incluzand cel putin un caz pozitiv daca boala este prezenta, la o prevalenta minima de 2% in populatia test.

    5. Monitorizarea altor animale
    Pe langa programele de monitorizare prezentate la pct. 2 - 4, autoritatea competenta poate efectua in mod voluntar monitorizarea altor animale receptive, in special:
    a) animale folosite pentru productia de lapte;
    b) animale care provin din tari cu encefalopatii spongiforme transmisibile si care au fost indigenizate;
    c) animale care au consumat furaje potential contaminate;
    d) animale nascute sau provenite din mame infectate cu encefalopatii spongiforme transmisibile;
    e) animale din efective infectate cu encefalopatii spongiforme transmisibile.

    6. Masuri ce urmeaza testarii ovinelor si caprinelor
    6.1. Cand un animal taiat pentru consum uman a fost selectat pentru a fi testat pentru encefalopatie spongiforma transmisibila, marca de sanatate prevazuta de Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete nu va fi aplicata pe carcasa acelui animal pana cand nu a fost obtinut un rezultat negativ la testul rapid.
    6.2. Autoritatea competenta poate acorda derogari de la prevederile pct. 6.1 cand in abator functioneaza un sistem oficial care sa asigure ca nici o parte din animalele examinate care poarta marca de sanatate nu paraseste abatorul pana cand nu a fost obtinut rezultatul negativ la testul rapid.
    6.3. Toate partile corpului unui animal testat, inclusiv pielea, trebuie sa fie retinute sub controlul oficial pana la obtinerea unui rezultat negativ la testul rapid, cu exceptia cazului in care sunt distruse in conformitate cu pct. 3 sau 4 din anexa nr. 5 la norma sanitara veterinara.
    6.4. Toate partile corpului unui animal depistat pozitiv la testul rapid, inclusiv pielea, vor fi distruse in conformitate cu pct. 3 sau 4 din anexa nr. 5 la norma sanitara veterinara, cu exceptia materialului care trebuie retinut in vederea efectuarii examenului de laborator pentru intocmirea evidentelor prevazute in cap. B sectiunea a III-a din prezenta anexa.

    7. Analiza genotipica
    7.1. Pentru fiecare caz de encefalopatie spongiforma transmisibila la ovine se determina genotipul proteinei prionului. Cazurile de encefalopatie spongiforma transmisibila decelate la animale, la care genotipurile sunt rezistente la boala (ovine la care genotipurile codifica alanina pe doua gene alele ale codonului 136, arginina pe doua gene alele ale codonului 154 si arginina pe doua alele ale codonului 171), trebuie imediat anuntate Comisiei Europene. Daca este posibil, aceste cazuri trebuie sa faca obiectul identificarii susei. Daca aceasta identificare nu este posibila, turma de origine, precum si celelalte turme care au venit in contact cu animalul sunt supuse unei supravegheri amanuntite in vederea depistarii altor cazuri de encefalopatie spongiforma transmisibila pentru stabilirea susei.
    7.2. In afara de analizarea genotipului, conform pct. 7.1, trebuie determinat genotipul proteinei prionului la un subesantion de ovine ales la intamplare si supus testului de depistare conform prevederilor cap. A sectiunea a II-a pct. 2. Acest subesantion trebuie sa reprezinte cel putin 1% din numarul total de animale care constituie esantionul pentru fiecare stat si sa aiba cel putin 100 de animale pentru fiecare stat. Prin derogare se poate opta pentru analiza genotipului la un numar echivalent de animale vii cu varsta similara.

    III. Monitorizarea altor specii de animale

    Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate decide in mod voluntar sa efectueze monitorizarea pentru encefalopatia spongiforma transmisibila la alte specii de animale decat bovine, ovine si caprine.

    CAP. B

    I. Informatii ce trebuie prezentate de catre autoritatea competenta, cu avizul Agentiei Nationale Sanitare Veterinare, Comisiei Europene

    1. Numarul de cazuri suspecte pe specii, supuse restrictiilor de miscare conform art. 12 alin. (1)
    2. Numarul de cazuri suspecte pe specii, supuse examenelor de laborator conform art. 12 alin. (2), si rezultatul examinarilor
    3. Numarul de efective in care cazurile suspectate la ovine si caprine au fost raportate si investigate conform art. 12 alin. (1) si (2)
    4. Numarul estimat al fiecarei subpopulatii la care se face referire la cap. A sectiunea I pct. 3 si 4
    5. Numarul de bovine examinate in cadrul fiecarei subpopulatii mentionate la cap. A sectiunea I pct. 2 - 5, metoda de selectie a probei si rezultatul testelor
    6. Marimea estimata a subpopulatiilor la care se face referire la cap. A sectiunea a II-a pct. 2 - 4, care au fost selectate pentru recoltare
    7. Numarul de ovine si caprine si efectivele testate in cadrul fiecarei subpopulatii, la care se face referire la cap. A sectiunea a II-a pct. 2 - 5, metoda de selectie a probei si rezultatul testelor
    8. Numarul, distributia varstei si distributia geografica a cazurilor pozitive de encefalopatie spongiforma bovina si scrapie; tara de origine, daca nu este aceeasi cu tara notificatoare a cazurilor pozitive de encefalopatie spongiforma bovina si scrapie; numarul si distributia geografica a efectivelor scrapie-pozitive; anul si, cand este posibil, luna nasterii trebuie prezentate pentru fiecare caz de encefalopatie spongiforma bovina
    9. Cazurile de encefalopatii spongiforme transmisibile pozitive confirmate la alte animale decat bovine, ovine si caprine
    10. Genotipul proteinei prionului si, daca este posibil, rasa fiecarui animal care a facut parte din esantion, in cadrul subpopulatiei, conform prevederilor cap. A sectiunea a II-a pct. 7.1 si 7.2
    11. Monitorizarea informatiilor precizate la pct. 1 - 10 se efectueaza de catre Institutul de Diagnostic si Sanatate Animala. Raportarea rezultatelor monitorizarii se face lunar la Agentia Nationala Sanitara Veterinara.

    II. Informatii ce trebuie prezentate in rezumat Comisiei Europene

    Rezumatul este prezentat sub forma de tabel cuprinzand informatiile cu privire la Romania.

    III. Evidente

    1. Autoritatea careia i s-a delegat competenta va pastra o perioada de 7 ani evidenta:
    a) numarului si tipurilor de animale supuse restrictiilor de circulatie prevazute la art. 12 alin. (1);
    b) numarului si rezultatului investigatiilor clinice si epidemiologice prevazute la art. 12 alin. (1);
    c) numarului si rezultatului examenelor de laborator prevazute la art. 12 alin. (2);
    d) numarului, identitatii si originii animalelor supuse recoltarilor de probe in cadrul programelor de supraveghere la care se face referire la cap. A si, daca este posibil, varsta, rasa si anamneza;
    e) genotipului proteinei prionului al cazurilor de encefalopatii spongiforme transmisibile pozitive la oi.
    2. Laboratoarele responsabile cu efectuarea examenelor vor pastra o perioada de 7 ani documentele referitoare la examene, in special fisele de laborator si, dupa caz, blocurile de parafina si fotografiile imunoamprentelor (Western-Blot)."
    4. Anexa nr. 4 la norma sanitara veterinara va avea urmatorul cuprins:

    "ANEXA 4
    la norma sanitara veterinara

                             FURAJAREA ANIMALELOR

    Extinderea interzicerii prevazute la art. 7 alin. (1)
    1. Interzicerea prevazuta la art. 7 va fi extinsa pentru furajarea:
    A. animalelor de ferma, cu exceptia hranirii animalelor carnivore crescute pentru blana, cu:
    a) proteina procesata de origine animala;
    b) gelatina provenita de la rumegatoare;
    c) produse din sange;
    d) proteina hidrolizata;
    e) fosfat dicalcic si tricalcic de origine animala;
    f) furaje ce contin proteinele prevazute la lit. a) - e);
    B. rumegatoarelor cu proteina de origine animala si furaje care contin aceeasi proteina.
    2. Derogari de la interdictiile prevazute la art. 7 alin. (1) si (2) si conditii specifice pentru aplicarea unor astfel de derogari
    A. Interdictiile prevazute la art. 7 alin. (1) si (2) nu se vor aplica pentru:
    a) furajarea animalelor nerumegatoare cu proteinele mentionate la pct. (i), (ii) si (iii) si furaje derivate din astfel de proteine, cu conditia ca aceste proteine sa fi fost prelucrate si aplicate in conformitate cu prevederile art. 19 din Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman:
    (i) faina de peste, in conformitate cu conditiile stabilite la lit. B;
    (ii) proteine hidrolizate derivate de la pieile si parul animalelor rumegatoare si nerumegatoare, in conformitate cu conditiile stabilite la lit. C;
    (iii) fosfat dicalcic si fosfat tricalcic, in conformitate cu conditiile stabilite la lit. D;
    b) furajarea rumegatoarelor cu proteinele mentionate la pct. (i), (ii) si (iii) si produse derivate din astfel de proteine, cu conditia ca aceste proteine sa fi fost prelucrate si aplicate in conformitate cu prevederile art. 19 din Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman:
    (i) lapte, produse pe baza de lapte si colostru;
    (ii) oua si produse din oua;
    (iii) gelatina derivata de la animale nerumegatoare;
    c) furajarea pestilor cu produse din sange si faina din sange derivate de la nerumegatoare, cu conditia ca acestea sa fi fost prelucrate si aplicate in conformitate cu prevederile art. 19 din Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman si furaje derivate din astfel de proteine, in conformitate cu conditiile stabilite la lit. E.
    B. Conditiile pentru utilizarea de faina de peste si furaje care contin faina de peste in hrana animalelor de ferma nerumegatoare, cu exceptia animalelor carnivore crescute pentru blana
    a) Faina de peste va fi produsa in unitati de prelucrare destinate exclusiv pentru productia de produse derivate din peste, care vor fi aprobate pentru aceasta activitate de autoritatea competenta, in conformitate cu prevederile art. 17 din Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman.
    b) Inainte de punerea in circulatie libera in Romania, fiecare transport de faina de peste importat va fi analizat, in conformitate cu prevederile Normei sanitare veterinare privind utilizarea metodei de identificare microscopica si estimare a constituentilor de origine animala in controlul oficial al furajelor, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 475/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 112 din 11 februarie 2002.
    c) Furajele care contin faina de peste vor fi produse in intreprinderi care nu produc furaje pentru rumegatoare si care sunt aprobate pentru aceasta activitate de autoritatile veterinare competente. Totusi, prin derogare de la aceasta conditie:
    1. nu este necesara o aprobare speciala pentru productia furajelor complete ce contin faina de peste, pentru a fi folosite in exploatatia proprie, in cazul in care:
    (i) unitatea este inregistrata de autoritatea competenta;
    (ii) producatorul detine numai nerumegatoare;
    (iii) se produc furaje complete destinate numai pentru utilizarea in aceeasi exploatatie;
    (iv) furajele ce contin faina de peste utilizate in productie contin mai putin de 50% proteina bruta;
    2. producerea de furaje pentru rumegatoare in intreprinderi producatoare de furaje care contin faina de peste, pentru alte specii de animale, poate fi aprobata de autoritatea competenta daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
    (i) furajele in vrac si ambalate, destinate pentru rumegatoare, sunt fabricate in instalatii separate fizic de instalatiile in care sunt fabricate furaje ce contin faina de peste;
    (ii) furajele in vrac destinate pentru rumegatoare sunt tinute in instalatii si depozite separate fizic de instalatiile si depozitele in care faina de peste vrac si furajele vrac ce contin faina de peste sunt tinute in timpul depozitarii, transportului si ambalarii;
    (iii) registrele ce detaliaza achizitiile, utilizarea de faina de peste si vanzarea de furaje ce contin faina de peste sunt tinute la dispozitia autoritatii competente pentru cel putin 5 ani; si
    (iv) testele de rutina sunt efectuate pe furaje destinate rumegatoarelor pentru a se asigura ca proteinele interzise, inclusiv faina de peste, nu sunt prezente.
    d) Eticheta si documentul ce insotesc furajele ce contin faina de peste vor avea specificate clar cuvintele <<contine faina de peste - este interzisa administrarea in hrana rumegatoarelor>>.
    e) Furajele in vrac ce contin faina de peste sunt transportate de vehicule care nu transporta in acelasi timp furaje pentru rumegatoare. Daca vehiculul este apoi utilizat pentru transportul furajelor destinate rumegatoarelor, acesta trebuie curatat minutios, conform unei proceduri aprobate de autoritatile competente, pentru a se evita contaminarea incrucisata.
    f) Utilizarea si depozitarea furajelor ce contin faina de peste sunt interzise in fermele unde se afla rumegatoare. Prin derogare de la aceasta cerinta, autoritatea competenta poate permite utilizarea si depozitarea furajelor ce contin faina de peste in fermele unde sunt tinute rumegatoare, daca primeste dovezi ca in ferma sunt implementate masuri ce impiedica ca furajele ce contin faina de peste sa fie date in hrana rumegatoarelor.
    C. Conditii pentru utilizarea proteinelor hidrolizate rezultate de la nerumegatoare sau de la piei ori piei uscate de rumegatoare si a furajelor ce contin astfel de proteine in hrana animalelor de ferma nerumegatoare, cu exceptia carnivorelor crescute pentru blana.
    1. Pentru utilizare este necesar ca:
    a) proteinele hidrolizate sa fie produse in unitati prelucratoare autorizate de autoritatile competente in conformitate cu prevederile art. 17 din Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman;
    b) furajele ce contin proteine hidrolizate sa fie produse in unitati care nu produc furaje pentru rumegatoare si care sunt aprobate pentru acest scop de autoritatea competenta.
    2. Totusi, prin derogare de la aceasta conditie:
    1. nu este necesara o aprobare speciala pentru productia furajelor complete, daca sunt folosite in exploatatia proprie si contin proteine hidrolizate, in cazul in care:
    (i) unitatea este inregistrata de autoritatea competenta;
    (ii) producatorul detine numai nerumegatoare;
    (iii) se produc furaje complete destinate numai pentru utilizarea in aceeasi exploatatie;
    (iv) furajele care contin proteine hidrolizate utilizate in productie contin mai putin de 50% proteina bruta;
    2. producerea de furaje pentru rumegatoare in intreprinderi specializate, care contin proteine hidrolizate, pentru alte specii de animale, poate fi aprobata de autoritatea competenta daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
    (i) furajele in vrac si ambalate, destinate pentru rumegatoare, sunt fabricate in instalatii separate fizic de instalatiile in care sunt fabricate furaje ce contin proteine hidrolizate;
    (ii) furajele in vrac destinate pentru rumegatoare sunt tinute in instalatii si depozite separate fizic de instalatiile si depozitele in care proteinele hidrolizate vrac si furajele vrac ce contin proteine hidrolizate sunt tinute in timpul depozitarii, transportului si ambalarii;
    (iii) registrele ce detaliaza achizitiile, utilizarea de proteine hidrolizate si vanzarea de furaje ce contin proteine hidrolizate sunt tinute la dispozitia autoritatii competente pentru cel putin 5 ani;
    c) eticheta si documentele insotitoare ale furajelor ce contin proteine hidrolizate au clar specificate cuvintele: <<contine proteine hidrolizate - este interzisa administrarea in hrana rumegatoarelor>>;
    d) furajele vrac ce contin proteine hidrolizate sunt transportate de vehicule ce nu transporta in acelasi timp furaje pentru rumegatoare. Daca vehiculul este apoi utilizat pentru transportul furajelor destinate rumegatoarelor, acesta trebuie curatat corespunzator, conform unei proceduri aprobate de autoritatile competente, pentru a se evita contaminarea incrucisata;
    e) utilizarea si depozitarea de furaje ce contin proteine hidrolizate sunt interzise in fermele unde sunt tinute rumegatoare. Prin derogare de la aceasta conditie, autoritatea competenta poate permite utilizarea si depozitarea de furaje ce contin proteine hidrolizate in fermele unde sunt tinute rumegatoare, daca se poate dovedi ca in ferma sunt implementate masuri ce impiedica ca furajele ce contin proteine hidrolizate sa fie administrate in hrana rumegatoarelor.
    D. Conditii pentru utilizarea fosfatului dicalcic, fosfatului tricalcic si a furajelor ce contin astfel de proteine in hrana animalelor de ferma nerumegatoare, cu exceptia carnivorelor crescute pentru blana.
    1. Pentru utilizare este necesar ca:
    a) fosfatul dicalcic si fosfatul tricalcic sa fie produse in unitati producatoare autorizate de autoritatile competente in conformitate cu prevederile art. 17 din Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman;
    b) furajele care contin fosfat dicalcic sau tricalcic sa fie produse in unitati care nu produc furaje pentru rumegatoare si care sunt aprobate pentru acest scop de autoritatea competenta.
    2. Totusi, prin derogare de la aceasta conditie:
    1. nu este necesara o aprobare speciala pentru productia furajelor complete, daca sunt folosite in exploatatia proprie si contin fosfat dicalcic sau fosfat tricalcic, in cazul in care:
    (i) unitatea este inregistrata de autoritatea competenta;
    (ii) producatorul detine numai nerumegatoare;
    (iii) se produc furaje complete destinate numai pentru utilizarea in aceeasi exploatatie;
    (iv) furajele care contin fosfat dicalcic sau fosfat tricalcic utilizate in productie contin mai putin de 10% fosfor total;
    2. producerea de furaje pentru rumegatoare in intreprinderi specializate, care contin fosfat dicalcic sau fosfat tricalcic, pentru alte specii de animale, poate fi aprobata de autoritatea competenta daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
    (i) furajele in vrac si ambalate, destinate pentru rumegatoare, sunt fabricate in instalatii separate fizic de instalatiile in care sunt fabricate furaje ce contin fosfat dicalcic sau fosfat tricalcic;
    (ii) furajele in vrac destinate pentru rumegatoare sunt tinute in instalatii si depozite separate fizic de instalatiile si depozitele in care fosfatul dicalcic sau tricalcic vrac si furajele vrac ce contin fosfat dicalcic sau fosfat tricalcic sunt tinute in timpul depozitarii, transportului si ambalarii;
    (iii) registrele ce detaliaza achizitiile, utilizarea de fosfat dicalcic sau tricalcic si vanzarea de furaje ce contin fosfat dicalcic sau tricalcic sunt tinute la dispozitia autoritatii competente pentru cel putin 5 ani;
    c) eticheta si documentele insotitoare ale furajelor ce contin fosfat dicalcic sau tricalcic au clar specificate cuvintele: <<contine fosfat dicalcic sau tricalcic - este interzisa administrarea in hrana rumegatoarelor>>;
    d) furajele vrac ce contin fosfat dicalcic sau tricalcic sunt transportate cu vehicule ce nu transporta in acelasi timp furaje pentru rumegatoare. Daca vehiculul este apoi utilizat pentru transportul furajelor destinate rumegatoarelor, acesta trebuie curatat minutios, conform unei proceduri aprobate de autoritatile competente, pentru a se evita contaminarea incrucisata;
    e) utilizarea si depozitarea furajelor ce contin fosfat dicalcic sau tricalcic sunt interzise in fermele unde se afla rumegatoare. Prin derogare de la aceasta cerinta, autoritatea competenta poate permite utilizarea si depozitarea furajelor ce contin fosfat dicalcic sau tricalcic in fermele unde sunt tinute rumegatoare, daca primeste dovezi ca in ferma sunt implementate masuri ce impiedica ca furajele ce contin fosfat dicalcic sau tricalcic sa fie administrate in hrana rumegatoarelor.
    E. Conditii pentru utilizarea produselor de sange, a fainii de sange si a furajelor ce contin astfel de proteine ce provin de la nerumegatoare in hrana pestelui de crescatorie
    1. Pentru utilizare sunt necesare urmatoarele:
    a) sangele trebuie sa provina din abatoare aprobate de Uniunea Europeana, in care nu se sacrifica rumegatoare si care sunt inregistrate ca atare, si trebuie transportat direct la unitatea de prelucrare cu vehicule destinate in exclusivitate transportului de sange de nerumegatoare. Daca vehiculele au fost utilizate pentru transportul sangelui de rumegatoare, acestea trebuie inspectate dupa curatare, de autoritatile competente, inainte de transportul sangelui de nerumegatoare. Prin derogare de la aceasta conditie, autoritatea competenta poate permite sacrificarea rumegatoarelor in abatoare ce colecteaza sange de nerumegatoare, sange destinat producerii fainii de sange si a produselor de sange pentru utilizarea in hrana pestilor, daca aceste abatoare au un sistem de control recunoscut. Sistemul de control trebuie sa includa cel putin:
    1. sacrificarea nerumegatoarelor in spatii separate de cele in care se sacrifica nerumegatoarele;
    2. colectarea, depozitarea, transportul si ambalarea sangelui provenit de la nerumegatoare in dotari fizic separate de cele in care este colectat, depozitat, transportat si ambalat sangele provenit de la rumegatoare; si
    3. prelevarea sistematica de probe de sange si analiza acestuia la nerumegatoare in scopul decelarii proteinelor de rumegatoare;
    b) produsele de sange si faina de sange trebuie sa fie produse in unitati ce proceseaza exclusiv sange de nerumegatoare si sunt aprobate de autoritatea competenta in conformitate cu prevederile art. 17 din Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman. Prin derogare de la aceasta conditie, autoritatea competenta poate permite producerea produselor de sange pentru hrana pestelui in unitati ce prelucreaza sange de rumegatoare, care au un sistem de control recunoscut pentru prevenirea contaminarii incrucisate, in urmatoarele conditii:
    1. prelucrarea sangelui de nerumegatoare intr-un sistem inchis, separat de cel in care se prelucreaza sangele de rumegatoare;
    2. transportul, depozitarea si ambalarea materiei prime in vrac si a produselor de sange finite, in vrac, de la nerumegatoare in instalatii si depozite separate de cele in care sunt pastrate materiile prime in vrac de la rumegatoare pe durata depozitarii, transportului si ambalarii; si
    3. prelevarea sistematica de esantioane si analiza produselor de sange de la nerumegatoare pentru detectarea proteinelor de rumegatoare;
    c) furajele ce contin produse de sange sau faina de sange sunt produse in unitati producatoare de hrana pentru pesti si in care nu se pregatesc furaje pentru alte animale de ferma producatoare de hrana, cu exceptia carnivorelor, si care sunt aprobate in acest scop de autoritatea competenta;
    d) eticheta si documentele comerciale insotitoare sau certificatul de sanatate ale furajelor ce contin produse de sange au clar specificate cuvintele: <<contin produse de sange - a se administra numai in hrana pestilor>> sau <<contin faina de sange - a se administra numai in hrana pestilor>>;
    e) vehiculele de transport utilizate pentru transportul hranei pentru pesti, in vrac, ce contine produse de sange sau faina de sange nu sunt utilizate pentru transportul furajelor destinate pentru alte animale de ferma, cu exceptia carnivorelor crescute pentru blana, decat daca vehiculele au fost in urma curatarii inspectate de autoritatea competenta;
    f) utilizarea si depozitarea hranei pentru pesti care contine produse de sange sau faina de sange sunt interzise in fermele unde sunt tinute sau crescute alte animale de crescatorie, cu exceptia carnivorelor crescute pentru blana.
    3. Conditii generale de implementare
    A. Incepand cu 1 ianuarie 2004, autoritatea veterinara centrala a Romaniei va intocmi o lista actualizata a abatoarelor aprobate si inregistrate ca abatoare ce nu sacrifica rumegatoare si a unitatilor aprobate care produc proteina hidrolizata, fosfat dicalcic, fosfat tricalcic, faina de peste, produse de sange, faina de sange, cu exceptia gospodariilor autorizate pentru producerea furajelor ce contin aceste proteine si care functioneaza in conformitate cu conditiile prevazute de prezenta anexa, pe care o va pune la dispozitie Comisiei Europene si statelor membre ale Uniunii Europene dupa aderarea Romaniei la aceasta. Modificarile listei vor putea fi, de asemenea, comunicate.
    B. a) Proteina animala vrac, cu exceptia fainii de peste si a furajelor vrac ce contin astfel de proteine, este depozitata si transportata in depozite sau in mijloace de transport rezervate acestui scop. Depozitul sau vehiculul poate fi utilizat pentru alte scopuri, dupa ce a fost curatat si numai dupa ce a fost inspectat de autoritatea competenta.
    b) Faina de peste in vrac, proteina hidrolizata mentionata la pct. 2 lit. A.a) pct. (ii), fosfatul dicalcic in vrac mentionat la pct. 2 lit. A.a) pct. (iii) si faina de sange si produsele de sange mentionate la pct. 2 lit. A.c) sunt depozitate si transportate in depozite si vehicule destinate acestui scop.
    c) Prin derogare de la lit. b):
    (i) depozitele si vehiculele pot fi utilizate pentru depozitarea si transportul de furaje ce contin aceleasi proteine;
    (ii) depozitele sau vehiculele, in urma curatarii, pot fi utilizate pentru alte scopuri dupa ce au fost inspectate de autoritatea competenta; si
    (iii) vehiculele care transporta faina de peste pot fi utilizate in alte scopuri daca unitatea are un sistem de control recunoscut de autoritatea competenta pentru prevenirea contaminarii incrucisate. Sistemul de control trebuie sa includa cel putin:
    1. evidenta materialului transportat si a operatiunilor de curatare a vehiculului; si
    2. prelevarea sistematica de esantioane si analiza furajelor transportate pentru detectarea fainii de peste. Autoritatea competenta va efectua inspectii pentru a verifica aplicarea corecta a planului de control.
    C. Furajele, inclusiv hrana animalelor de companie, care contin proteine animale prelucrate, altele decat faina de peste sau faina de sange de la nerumegatoare, sau produsele de sange de la rumegatoare nu pot fi produse in unitati care produc furaje pentru animale de ferma, cu exceptia carnivorelor crescute pentru blana. Hrana animalelor de companie si furajele destinate carnivorelor crescute pentru blana, ce contin faina de peste si proteina hidrolizata mentionata la pct. 2 lit. A.a) pct. (ii), fosfat dicalcic si tricalcic mentionat la pct. 2 lit. A.a) pct. (iii) si faina de sange si produsele de sange mentionate la pct. 2 lit. A.c) vor fi produse si transportate in conformitate cu prevederile mentionate la pct. 2 lit. B.c) si e), lit. C subpct. 1 lit. b) si d), lit. D subpct. 1 lit. b) si d), lit. E subpct. 1 lit. c) si e).
    D. Exportul catre tarile terte de proteine animale prelucrate, provenite de la rumegatoare, si de produse ce contin astfel de proteine animale prelucrate este interzis. Exportul altor proteine animale, al produselor de sange si produselor ce contin astfel de proteine este permis numai in urmatoarele conditii:
    1. acestea sunt destinate unor utilizari ce nu sunt interzise de prevederile art. 7;
    2. incheierea unui acord scris cu tara terta, anterior exportului, care sa includa un angajament din partea tarii terte de a respecta scopul final si de a nu reexporta proteinele animale prelucrate, produsele de sange si produsele ce contin astfel de proteine pentru scopuri interzise de prevederile art. 7. Dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, in cazul acordarii unor astfel de permisiuni de export, autoritatea veterinara centrala a Romaniei va trebui sa informeze Comisia Europeana si celelalte state membre ale Uniunii Europene despre termenii si conditiile acordului cu tara terta in cauza. Masurile prevazute la prezentul punct nu se aplica pentru faina de peste, daca aceasta indeplineste conditiile prevazute la lit. B, pentru produse ce contin astfel de faina de peste si pentru hrana animalelor de companie.
    E. Autoritatea competenta va efectua verificari ale documentelor si teste pe lantul de productie si distributie a furajelor, in conformitate cu Norma sanitara veterinara privind principiile ce reglementeaza organizarea inspectiilor oficiale in domeniul nutritiei animale, pentru a controla respectarea prevederilor acesteia si a dispozitiilor prezentei norme sanitare veterinare. Cand se detecteaza orice prezenta de proteina animala interzisa se aplica Norma sanitara veterinara privind principiile ce reglementeaza organizarea inspectiilor oficiale in domeniul nutritiei animale.
    F. Prevederile referitoare la producerea si utilizarea proteinelor animale prelucrate, cuprinse in Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman, se aplica pentru furajele mentionate in prezenta anexa."
    5. Prevederile referitoare la utilizarea in hrana animalelor a produselor din sange sau a derivatelor lor din sange, provenite de la nerumegatoare, conform normei sanitare veterinare, se vor aplica dupa data de 31 decembrie 2003.
    6. Anexa nr. 7 la norma sanitara veterinara va avea urmatorul cuprins:

    "ANEXA 7
    la norma sanitara veterinara

           ERADICAREA ENCEFALOPATIEI SPONGIFORME TRANSMISIBILE

    1. Ancheta epidemiologica la care se face referire in art. 13 alin. (1) lit. b) trebuie sa identifice:
    A. pentru bovine:
    a) toate rumegatoarele din exploatatia din care face parte animalul la care boala a fost confirmata;
    b) atunci cand boala a fost confirmata la o femela, toti descendentii sai nascuti in cursul a 2 ani inainte sau dupa aparitia clinica a bolii;
    c) toate animalele din cohorta animalului la care a fost confirmata boala;
    d) posibila origine a bolii;
    e) alte animale din exploatatia in care se afla animalul la care a fost confirmata boala ori din alte exploatatii, care s-ar fi putut infecta cu agentul encefalopatiei spongiforme transmisibile sau ar fi fost expuse la aceleasi furaje ori sursa de contaminare;
    f) miscarea furajelor potential contaminate, a altor materiale sau mijloace de transmitere, care ar fi putut propaga agentul encefalopatiei spongiforme transmisibile la sau de la exploatatia in cauza;
    B. pentru ovine si caprine:
    a) toate rumegatoarele, altele decat ovinele si caprinele, din exploatatia din care face parte animalul la care boala a fost confirmata;
    b) parintii, toti embrionii, ovulele si ultimii descendenti ai animalului la care a fost confirmata boala, in masura in care sunt identificabili;
    c) toate ovinele si caprinele din exploatatia din care face parte animalul la care boala a fost confirmata, pe langa cele mentionate la lit. b);
    d) posibila origine a bolii si identificarea celorlalte exploatatii in care se gasesc animale, embrioni sau ovule care ar fi putut fi infectate cu agentul unei encefalopatii spongiforme transmisibile sau ar fi putut fi expuse la aceleasi furaje ori sursa de contaminare;
    e) miscarea furajelor potential contaminate, a altor materiale sau mijloace de transmitere care ar fi putut propaga agentul encefalopatiei spongiforme transmisibile la sau de la exploatatia in cauza.
    2. Masurile prevazute la art. 13 alin. (1) lit. c) vor avea in vedere cel putin urmatoarele:
    a) in caz de confirmare a encefalopatiei spongiforme bovine la o bovina, uciderea si distrugerea completa a bovinelor identificate prin ancheta prevazuta la pct. 1 lit. A. a) - c).
    Autoritatea competenta poate hotari sa nu ucida si sa nu distruga toate bovinele din exploatatia in care se afla animalul la care a fost confirmata boala, la care se face referire la pct. 1 lit. A, in functie de situatia epidemiologica si de trasabilitatea animalelor din acea exploatatie;
    b) in caz de confirmare a encefalopatiei spongiforme transmisibile la ovine sau caprine, autoritatea competenta poate decide, dupa caz:
    (i) uciderea si distrugerea completa a tuturor animalelor, embrionilor si ovulelor identificate prin ancheta prevazuta la pct. 1 lit. B.b) si c); sau
    (ii) uciderea si distrugerea completa a tuturor animalelor, embrionilor si ovulelor identificate prin ancheta prevazuta la pct. 1 lit. B.b) si c), cu exceptia:
    1. berbecilor de reproductie cu genotip ARR/ARR;
    2. oilor de reproductie purtatoare cel putin a unei alele ARR, care nu prezinta alele VRQ;
    3. ovinelor purtatoare cel putin a unei alele ARR, care sunt destinate exclusiv taierii;
    4. ovinelor clinic sanatoase care vor fi destinate exclusiv taierii, iar in acest caz acestea vor fi examinate pentru encefalopatie spongiforma transmisibila prin teste rapide si, in functie de rezultat, se va decide destinatia carnii, pana la implementarea testarii genetice a ovinelor din efectivele in care s-a diagnosticat encefalopatia spongiforma transmisibila;
    (iii) daca animalul infectat a fost introdus din alta exploatatie, autoritatea competenta poate decide, pe baza istoricului cazului, sa aplice masuri de eradicare in exploatatia de origine, pe langa sau in loc de exploatatia in care a fost confirmata infectia. In cazul utilizarii pentru pasunat a unui teren comun pentru mai mult de un efectiv, autoritatea competenta poate decide sa limiteze aplicarea masurilor la un singur efectiv, pe baza unei analize a tuturor factorilor epidemiologici;
    c) in cazul confirmarii encefalopatiei spongiforme bovine la un animal din specia ovine sau caprine, uciderea si distrugerea completa a tuturor animalelor, embrionilor si ovulelor identificate prin ancheta prevazuta la pct. 1 lit. B.b) - e).
    3. Numai urmatoarele animale pot fi introduse in exploatatia/exploatatiile in care o distrugere a avut loc in conformitate cu pct. 2 lit. b) pct. (i) sau (ii):
    a) masculi din specia ovine cu genotip ARR/ARR;
    b) ovine femele purtatoare cel putin a unei alele ARR, care nu prezinta alele VRQ;
    c) caprine, cu conditia ca:
    1. nici un animal din specia ovine, altele decat cele cu genotip ARR/ARR, nu este prezent in exploatatie;
    2. au fost efectuate curatenia si dezinfectia completa a tuturor adaposturilor de animale din cladiri in urma depopularii;
    3. exploatatia va fi supusa monitorizarii intensificate a encefalopatiei spongiforme transmisibile, incluzand testarea tuturor caprinelor reformate si moarte in ferma, in varsta de peste 18 luni.
    4. Numai urmatoarele produse germinale de la ovine pot fi utilizate in exploatatia/exploatatiile in care o distrugere a avut loc in conformitate cu pct. 2 lit. b) pct. (i) sau (ii):
    a) material seminal de la berbeci cu genotip ARR/ARR;
    b) embrioni purtatori cel putin a unei alele ARR, care nu prezinta alele VRQ.
    5. Pe parcursul unei perioade tranzitionale, pana la 1 ianuarie 2006 cel mai tarziu si prin derogare de la restrictia formulata la pct. 3 lit. b) si pct. 4 lit. b), atunci cand este dificil sa se obtina ovine de inlocuire de genotip cunoscut, autoritatea competenta poate decide sa permita introducerea in exploatatii a mieluselelor negestante de genotip necunoscut la care se refera pct. 2 lit. b) pct. (i) si (ii).
    6. In urma aplicarii intr-o exploatatie a masurilor la care se refera pct. 2 lit. b) pct. (i) si (ii):
    a) miscarea oilor ARR/ARR din exploatatie nu va face subiectul nici unei restrictii;
    b) oile purtatoare numai a unei alele ARR pot iesi din exploatatie numai pentru a merge direct pentru taiere sau in scopuri de distrugere;
    c) oile de alte genotipuri pot iesi din exploatatie numai in scopuri de distrugere sau, pana la implementarea testarii genotipice, si in scopul taierii cu efectuarea testarii pentru encefalopatie spongiforma transmisibila prin teste rapide.
    7. Restrictiile la care se refera pct. 3, 4 si 6 vor continua sa se aplice exploatatiei pentru o perioada de 3 ani de la:
    a) data atingerii statusului ARR/ARR de catre toate ovinele din exploatatie; sau
    b) ultima data la care orice animal din specia ovine sau caprine a fost tinut in exploatatie; sau
    c) in cazul prevazut la pct. 3 lit. c), data la care a inceput monitorizarea intensificata a encefalopatiei spongiforme transmisibile.
    8. Atunci cand frecventa alelei ARR in cadrul rasei sau exploatatiei este scazuta sau atunci cand se considera necesar pentru a se evita consangvinizarea, autoritatea competenta poate decide:
    a) sa amane distrugerea animalelor la care se refera pct. 2 lit. b) pct. (i) si (ii) pentru maximum 2 ani de crestere;
    b) sa permita ovinelor, la care se refera pct. 2 lit. b) pct. (i) si (ii), altele decat cele specificate la pct. 3 si 4, sa fie introduse in exploatatii cu conditia ca acestea sa nu poarte alele VRQ.
    9. Dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, in cazul aplicarii derogarilor la care se refera pct. 5 si 8, se va notifica Comisiei Europene o lista a conditiilor si criteriilor utilizate pentru acordarea acestora."
    7. Anexa nr. 8 la norma sanitara veterinara se modifica dupa cum urmeaza:
    a) Titlul capitolului A va avea urmatorul cuprins:
    "Conditii pentru schimburile comerciale cu animale vii intre statele membre ale Comunitatii Europene si Romania"
    b) Partea I a capitolului A va avea urmatorul cuprins:
    "I. Conditii care se aplica indiferent de categoria statului membru al Uniunii Europene sau a tarii terte de origine ori de rezidenta a animalului
    Urmatoarele conditii se aplica comertului cu ovine si caprine:
    a) Ovinele si caprinele pentru reproductie trebuie:
    (i) sa provina dintr-o exploatatie care indeplineste urmatoarele conditii cel putin in ultimii 3 ani:
    1. este supusa controalelor veterinare oficiale regulate;
    2. animalele sunt identificate;
    3. nu a fost confirmat nici un caz de scrapie;
    4. controlul prin prelevarea probelor se efectueaza in exploatatie pentru femelele varstnice destinate reformei;
    5. femelele sunt introduse in exploatatia respectiva numai daca provin dintr-o exploatatie care indeplineste aceleasi conditii; sau
    (ii) sa fi fost tinute in permanenta de la nastere sau in ultimii 3 ani intr-o exploatatie ori in exploatatii ce indeplinesc conditiile stabilite la pct. (i); sau
    (iii) de la data testarii genotipice a animalelor rezultatele acestui test de laborator sa confirme ca secventele nucleotidice ale ADN-ului celular al animalelor cu acelasi genotip cu cel al proteinei prionice, respectiv ARR/ARR.
    b) In situatia in care autoritatea competenta aplica un program national obligatoriu sau voluntar de control al scrapiei pentru tot teritoriul ori pentru o parte a teritoriului sau:
    (i) poate prezenta programul respectiv Comisiei Europene, indicand in special:
    1. distributia bolii in Romania;
    2. justificarea programului, luand in considerare importanta bolii si raportul cost/beneficiu;
    3. zona geografica in care va fi aplicat programul;
    4. categoriile de status ce trebuie aplicate exploatatiilor, standardele care trebuie atinse in fiecare categorie;
    5. procedurile de testare ce trebuie folosite;
    6. procedurile de monitorizare a programului;
    7. actiunea ce trebuie intreprinsa daca, din orice motiv, o exploatatie isi pierde statutul;
    8. masurile ce trebuie luate daca rezultatele controalelor efectuate conform prevederilor programului sunt pozitive;
    (ii) programele la care se face referire la pct. (i) pot fi aprobate conform criteriilor stabilite la punctul respectiv si procedurii legislative nationale. Conform aceleiasi proceduri, garantiile suplimentare, generale sau specifice, care pot fi solicitate in comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene, sunt precizate in acelasi timp sau cel mai tarziu in termen de 3 luni de la aprobarea programelor. Aceste garantii nu trebuie sa le depaseasca pe cele pe care Romania le implementeaza la nivel national;
    (iii) programul prezentat de autoritatea competenta poate fi amendat sau completat conform procedurii legislative nationale. Conform aceleiasi proceduri poate fi aprobata o modificare sau o completare la un program deja aprobat ori la garantiile definite conform pct. (ii).
    c) Cand autoritatea competenta considera ca teritoriul sau ori o parte a teritoriului sau este indemn de scrapia ovina:
    (i) prezinta Comisiei Europene justificarile corespunzatoare, precizand in special:
    1. istoricul aparitiei bolii pe teritoriul sau;
    2. rezultatele testelor de supraveghere bazate pe o examinare serologica, microbiologica, patologica sau epidemiologica;
    3. durata supravegherii efectuate;
    4. reglementarile ce permit controlul absentei bolii;
    (ii) garantiile suplimentare, generale sau specifice, care pot fi solicitate in comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene, sunt precizate conform prevederilor legislative nationale. Aceste garantii nu trebuie sa le depaseasca pe cele care sunt implementate la nivel national;
    (iii) autoritatea competenta trebuie sa notifice Comisiei Europene orice modificare a prevederilor specificate la pct. (i) referitoare la boala. Garantiile definite conform pct. (ii) pot, potrivit acestei notificari, sa fie amendate sau anulate conform procedurii nationale."
    8. Anexa nr. 9 la norma sanitara veterinara se modifica dupa cum urmeaza:
    a) Litera A a capitolului C va avea urmatorul cuprins:
    "A. Importul de carne proaspata (cu os sau dezosata) si de produse de origine animala provenite de la bovine din tarile si din regiunile clasate in categoria a 2-a este conditionat de prezentarea unui certificat sanitar international care sa ateste ca furajarea rumegatoarelor cu proteine provenite de la rumegatoare a fost interzisa si interdictia a fost respectata efectiv."
    b) Capitolul E va avea urmatorul cuprins:
    "CAP. E

    Activitatile de import de ovine si caprine sunt reglementate dupa cum urmeaza:
    1. Ovinele si caprinele importate in Romania sau exportate din Romania in Uniunea Europeana dupa 1 octombrie 2003 trebuie sa fie insotite de un certificat veterinar de sanatate ce atesta faptul ca:
    a) fie aceste animale au fost fatate si crescute in mod continuu in exploatatii in care nu a fost diagnosticat niciodata nici un caz de scrapie si, in cazul ovinelor si caprinelor pentru reproductie, acestea sunt conforme cerintelor pct. (i) si (ii) ale lit. a) a pct. I al cap. A din anexa nr. 8 la norma sanitara veterinara;
    b) fie sunt ovine cu genotipul proteinei prionice ARR/ARR, definita in anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara stabilind cerintele minime pentru supravegherea genotipica a proteinelor prionice la ovinele de reproductie, si provin dintr-o exploatatie in care nu a fost raportat nici un caz de scrapie in ultimele 6 luni.
    2. Daca ovinele si caprinele sunt destinate pentru un stat membru care beneficiaza, pentru tot teritoriul sau ori o parte din acesta, de prevederile stabilite la lit. b) sau c) pct. I cap. A din anexa nr. 8 la norma sanitara veterinara, acestea se vor conforma cu garantiile suplimentare, generale sau specifice."
    9. Anexa nr. 10 la norma sanitara veterinara se modifica dupa cum urmeaza:
    a) La capitolul A punctul 3, textul cu privire la Grecia va avea urmatorul cuprins:
    "Grecia: Ministerul Agriculturii
    Laboratorul Veterinar din Larisa
    Km 7 de la Larisa - Autostrada Trikala
    GR-411 10 Larisa
    (teste rapide si teste imunologice)
    Laboratorul de Macropatologie
    Facultatea de Medicina Veterinara
    Universitatea Aristotel din Salonic
    Giannitson & Voutyra St.
    GR-542 27 Salonic
    (histopatologie)"
    b) Punctul 4 al capitolului C va avea urmatorul cuprins:
    "4. Teste rapide
    In scopul realizarii testelor rapide in conformitate cu art. 5 alin. (3) si art. 6 alin. (1), urmatoarele metode trebuie utilizate ca teste rapide:
    a) testul imunoblotting bazat pe o procedura Western blotting pentru detectarea fractiei proteazorezistente PrPRes (test Prionic-Check Western);
    b) testul ELISA in chimioluminiscenta ce implica o procedura de extractie si o tehnica ELISA ce utilizeaza un reactiv chimioluminiscent intens (test Enfer);
    c) testul imunologic sandwich pentru PrPRes efectuat in urma etapelor de denaturare si concentratie (test Bio-Rad TeSeE, precedentul test Bio Rad Platelia). Totusi exista stocuri ce poarta numele <<test Bio-Rad Platelia>>, ce pot fi utilizate in decurs de 9 luni de la data intrarii in vigoare a modificarii prezentei anexe;
    d) testul imunologic (ELISA) pe baza de microplaci, ce detecteaza rezistenta proteazei PrPRes cu anticorpi monoclonali (test Prionics-Check LIA);
    e) testul imunologic automat dependent de confirmare, ce compara reactivitatea anticorpilor de detectare cu formare de proteaza sensibila si proteaza rezistenta la PrPSc (un anumit fragment de proteaza rezistenta PrPSc este echivalent la PrPRes) si la PrPRes (test InPro CDI - 5).
    Producatorul de teste rapide trebuie sa aplice un sistem de asigurare a calitatii autorizat de laboratorul comunitar de referinta, ce asigura ca performanta testului ramane neschimbata. Producatorul trebuie sa furnizeze protocolul de testare laboratorului comunitar de referinta.
    Modificarile testului rapid sau ale protocolului de testare pot fi facute numai in uma notificarii prealabile a laboratorului comunitar de referinta si cu conditia ca laboratorul comunitar de referinta sa constate ca modificarea nu reduce sensibilitatea, specificitatea sau fiabilitatea testului rapid. Aceasta constatare va trebui sa fie comunicata Comisiei Europene si laboratoarelor nationale de referinta."
    10. Partea A a anexei nr. 11 la norma sanitara veterinara va avea urmatorul cuprins:
    "A. Privind materialele cu risc specific, carne separata mecanic si tehnici de taiere
    1. a) Urmatoarele tesuturi sunt desemnate ca materiale cu risc specific:
    (i) craniul, excluzand mandibula si incluzand encefalul si ochii, coloana vertebrala, cu exceptia vertebrelor coccigiene, procesele transversale ale vertebrelor toracice, lombare si aripile sacrale, dar incluzand ganglionii rahidieni si maduva spinarii, provenite de la bovinele in varsta de peste 12 luni, precum si tonsilele, intestinul, de la duoden la rect, si mezenterul provenite de la bovinele de toate varstele;
    (ii) craniul, incluzand creierul si ochii, tonsilele si maduva spinarii, provenite de la ovinele si caprinele in varsta de peste 12 luni sau care au un incisiv permanent erupt prin gingie, precum si splina si ileonul provenite de la ovinele si caprinele de toate varstele. Varsta indicata mai sus pentru indepartarea coloanei vertebrale poate fi modificata printr-o completare adusa prezentei reglementari, tinand seama de probabilitatea statistica a aparitiei encefalopatiei spongiforme bovine la grupele de varsta de risc la bovinele din Uniunea Europeana si Romania, pe baza rezultatelor supravegherii encefalopatiei spongiforme bovine, prevazute la cap. A sectiunea I din anexa nr. 3 la norma sanitara veterinara si la partea B din prezenta anexa.
    b) In plus fata de materialele cu risc specificat enumerate la lit. a), urmatoarele tesuturi trebuie desemnate ca materiale cu risc specific in Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, precum si in Portugalia, cu exceptia Regiunii Autonome Azore: intregul cap, exclusiv limba, inclusiv creierul, ochii, ganglionul trigemen, timusul, splina si maduva spinarii, provenite de la bovinele cu varsta de peste 6 luni.
    2. Prin derogare de la prevederile pct. 1 lit. a) pct. (i), autoritatea competenta poate lua o decizie in vederea permiterii folosirii coloanei vertebrale si ganglionilor rahidieni proveniti de la bovine:
    a) fatate, crescute in permanenta si taiate in state pentru care o evaluare stiintifica a stabilit ca aparitia encefalopatiei spongiforme bovine la bovinele autohtone este foarte improbabila sau improbabila, dar nu exclusa; sau
    b) fatate dupa data aplicarii efective a interdictiei furajarii rumegatoarelor cu proteina mamifera in state cu encefalopatie spongiforma bovina raportata la animalele autohtone sau pentru care o evaluare stiintifica a stabilit ca este posibila aparitia encefalopatiei spongiforme bovine la bovinele autohtone. Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, Portugalia si Suedia pot beneficia de aceasta derogare pe baza dovezilor evaluate anterior. Pentru celelalte state membre ale Uniunii Europene acest lucru se poate solicita Comisiei Europene spre evaluare, cu conditia furnizarii datelor cu privire la lit. a) sau b). Statele care beneficiaza de aceasta derogare, pe langa cerintele prevazute la cap. A sectiunea I din anexa nr. 3 la norma sanitara veterinara, vor asigura ca se aplica unul dintre testele rapide aprobate, enumerate la cap. C pct. 4 din anexa nr. 10 la norma sanitara veterinara, tuturor bovinelor in varsta de peste 30 de luni, care:
    (i) au murit in ferma sau in cursul transportului, dar care nu au fost taiate pentru consum uman, cu exceptia bovinelor moarte din zonele indepartate cu densitate animala mica, situate in statele in care aparitia encefalopatiei spongiforme bovine este improbabila;
    (ii) au fost supuse taierii normale pentru consum uman.
    Aceasta derogare nu permite folosirea coloanei vertebrale si a ganglionilor rahidieni de la bovinele mai mari de 30 de luni, provenite din Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord si Portugalia, cu exceptia Insulelor Azore. Expertii Comisiei Europene pot efectua controale ad-hoc pentru a verifica ulterior dovada prezentata, in conformitate cu prevederile art. 21.
    3. Este interzisa utilizarea oaselor de bovine, ovine si caprine pentru productia carnii recuperate mecanic.
    4. Lacerarea tesuturilor nervoase centrale prin intermediul unui instrument alungit sub forma de tija, introdus in cavitatea craniana dupa asomare, nu trebuie sa fie efectuata la bovine, ovine sau caprine a caror carne este destinata pentru consum uman sau animal.
    5. Materiile cu risc specific trebuie sa fie indepartate in:
    a) abatoare sau, dupa caz, alte locuri de taiere;
    b) unitati de transare in cazul coloanei vertebrale la bovine;
    c) atunci cand este corespunzator, in unitati intermediare prevazute la art. 10 din Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman sau utilizatori si centre de colectare autorizate si inregistrate conform prevederilor art. 23 alin. (2) lit. c) pct. (iv) si (vii) din aceeasi norma sanitara veterinara. Prevederile de mai sus nu trebuie sa se aplice categoriei 1 de materii pentru furajarea pasarilor necrofage, in conformitate cu art. 23 alin. (2) lit. d) din Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman.
    6. Limba bovinelor de toate varstele, destinata consumului uman sau animal, trebuie sa fie recoltata de la abator printr-o sectiune transversala catre procesul lingual al osului bazihioid.
    7. Carnea capului de la bovine in varsta de peste 12 luni trebuie sa fie recoltata din abator in conformitate cu un sistem de control recunoscut de autoritatea competenta, pentru a se asigura prevenirea contaminarii posibile a carnii capului prin tesutul sistemului nervos central. Sistemul trebuie sa includa cel putin urmatoarele prevederi:
    a) recoltarea va avea loc intr-o suprafata special destinata acestui scop, separata fizic de alte parti ale lantului de taiere;
    b) atunci cand capetele sunt indepartate din conveier sau din carlige inainte de prelevarea (recoltarea) musculaturii capului, gaura frontala impuscata si foramen magnum trebuie sa fie sigilate cu un dop impermeabil si solid. Atunci cand trunchiul cerebral este prelevat pentru testare de laborator pentru encefalopatia spongiforma bovina, foramen magnum trebuie sa fie sigilat imediat dupa prelevare;
    c) carnea capului nu trebuie sa fie recoltata de la capetele ai caror ochi sunt deteriorati sau pierduti imediat inainte ori dupa taiere sau care sunt altfel deteriorati intr-un mod care duce la contaminarea capului cu tesut nervos central;
    d) carnea capului nu trebuie sa fie recoltata de la capetele care nu au fost corespunzator sigilate;
    e) fara a se aduce atingere regulilor generale de igiena, instructiunile specifice de lucru trebuie sa fie aplicate pentru a se preveni contaminarea carnii capului in timpul recoltarii, in special in cazul cand sigiliul prevazut la lit. b) este pierdut sau ochii sunt deteriorati in timpul activitatii;
    f) trebuie sa fie aplicat un plan de prelevare utilizand un test corespunzator de laborator pentru a se detecta tesutul sistemului nervos central, pentru a se verifica, in fapt, ca sunt implementate masurile pentru reducerea contaminarii.
    8. Prin derogare de la cerintele pct. 7, autoritatea competenta poate decide sa aplice la abatoare un sistem de control alternativ pentru recoltarea musculaturii capului de la bovine, pentru consecventa unei reduceri echivalente a nivelului de contaminare a musculaturii capului cu tesutul sistemului nervos central. Un plan de prelevare utilizand un test de laborator corespunzator pentru a se detecta tesutul sistemului nervos central trebuie sa fie aplicat pentru a se verifica daca sunt implementate masurile pentru reducerea contaminarii. Romania, dupa aderarea la Uniunea Europeana, atunci cand va folosi aceasta derogare, va trebui sa informeze Comisia si celelalte state membre in cadrul Comitetului Permanent al Lantului Alimentelor si Sanatatii Animale despre sistemul acestora de control si despre rezultatele prelevarii.
    9. Prevederile pct. 7 si 8 nu trebuie sa se aplice prelevarii limbii in conformitate cu pct. 6 si nici prelevarii musculaturii obrazului in abatoare, daca aceasta operatie este efectuata fara indepartarea capetelor de bovine din conveier sau carlige.
    10. Prin derogare de la pct. 5 si 7, autoritatea competenta poate decide sa se permita:
    a) indepartarea maduvei spinarii de la ovine si caprine in unitati de transare autorizate in mod special pentru acest scop;
    b) indepartarea coloanei vertebrale de la carcase sau de la parti ale carcaselor in macelarii autorizate, monitorizate si inregistrate in mod specific pentru acest scop;
    c) prelevarea musculaturii capului de la bovine in unitati de transare autorizate in mod specific pentru acest scop, in conformitate cu urmatoarele prevederi:
    (i) capetele de bovine destinate pentru transport catre unitati de transare autorizate in mod specific pentru prelevarea musculaturii capului trebuie sa se conformeze cu urmatoarele prevederi:
    1. capetele trebuie sa fie suspendate intr-un cuier in timpul perioadei de depozitare si transport de la abator la unitatea de transare autorizata in mod specific;
    2. gaura frontala impuscata si foramen magnum trebuie sa fie sigilate in mod corespunzator cu un dop solid si impermeabil inainte sa fi fost mutate din conveier sau din carlige catre cuiere. Atunci cand trunchiul cerebral este prelevat pentru testare de laborator pentru encefalopatia spongiforma bovina, foramen magnum trebuie sa fie sigilat imediat dupa acea prelevare;
    3. capetele care nu au fost sigilate corespunzator in conformitate cu pct. 2, capete cu ochi deteriorati sau pierduti imediat inainte sau dupa taiere sau care au fost altfel deteriorati intr-un mod in care rezulta o contaminare mare a musculaturii capului cu tesut nervos central trebuie sa fie excluse din transportul catre unitatile de transare autorizate in mod specific;
    4. un plan de prelevare utilizand o testare de laborator corespunzatoare pentru a se detecta tesutul sistemului nervos central trebuie sa fie efectuat pentru a se verifica implementarea propriu-zisa a masurilor pentru a se reduce riscul contaminarii;
    (ii) prelevarea musculaturii capului de la bovine in unitati de transare autorizate in mod specific pentru acest scop trebuie sa fie efectuata in conformitate cu un sistem de control recunoscut de autoritatea competenta, pentru a se asigura prevenirea contaminarii posibile a musculaturii capului. Sistemul trebuie sa includa cel putin:
    1. toate capetele trebuie sa fie controlate in mod vizibil pentru a se detecta semnele contaminarii sau deteriorarii si sigilarii corespunzatoare inainte de inceperea prelevarii musculaturii capului;
    2. musculatura capului nu trebuie sa fie prelevata de la capete care nu au fost sigilate corespunzator, capete cu ochi deteriorati sau care au fost deteriorati intr-un mod in care rezulta o contaminare mare a musculaturii capului cu tesut nervos central. Musculatura capului nu trebuie, de asemenea, sa fie prelevata de la orice cap atunci cand contaminarea unor astfel de capete este suspicionata;
    3. fara a se prejudicia regulile generale referitoare la igiena, trebuie sa fie aplicate instructiuni de lucru pentru a se preveni contaminarea musculaturii capului in timpul transportului si prelevarii, in special atunci cand sigiliul este distrus sau ochii sunt deteriorati in timpul activitatii;
    4. un plan de prelevare utilizand un test de laborator corespunzator pentru a se detecta tesutul sistemului nervos central trebuie sa fie aplicat pentru a se verifica daca sunt aplicate corespunzator masurile pentru a se reduce contaminarea.
    11. Toate materiile de risc specificate trebuie sa fie vopsite cu vopsea, dupa cum este corespunzator, marcate imediat la eliminare si ecarisate in conformitate cu prevederile stabilite la art. 4 alin. (2) din Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman.
    12. Autoritatea veterinara competenta trebuie sa efectueze frecvent inspectii oficiale pentru a verifica aplicarea corecta a prevederilor prezentei anexe si trebuie sa se asigure ca sunt luate masurile pentru a se evita orice contaminare, in special in abatoare, unitati de transare sau in alte locuri unde materialul de risc specific este eliminat, precum macelarii sau intreprinderi mentionate la pct. 5 lit. c).
    Autoritatea competenta trebuie, in special, sa stabileasca un sistem pentru a se asigura si verifica urmatoarele:
    a) materialul de risc specific este utilizat in scopurile autorizate in conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2) din Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman;
    b) materialul de risc specific este ecarisat in conformitate cu prevederile Normei sanitare veterinare ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman.
    13. Statele membre pot decide sa permita expedierea de capete sau carcase ce contin material cu risc specific catre alt stat membru dupa ce acel stat a acceptat sa primeasca materialul si a autorizat conditiile specifice aplicabile unui astfel de transport. Semicarcase sau semicarcase taiate in nu mai mult de 3 bucati pentru vanzare en gros si sferturi ce nu contin material cu risc specific, altele decat coloana vertebrala, incluzand radacina dorsala a ganglionului, pot fi importate intr-un stat membru sau expediate catre alte state fara autorizarea prealabila a ultimului stat.
    14. Un sistem de control trebuie sa fie aplicat pentru indepartarea coloanei vertebrale asa cum se specifica la pct. 1 lit. a) pct. (i). Sistemul trebuie sa includa cel putin urmatoarele masuri:
    a) atunci cand indepartarea coloanei vertebrale nu este solicitata, carcasele sau bucatile de carcase de la bovine pentru vanzare en gros, ce contin coloana vertebrala, trebuie sa fie identificate printr-o dunga albastra pe eticheta prevazuta de Norma sanitara veterinara privind sistemul de identificare si inregistrare a bovinelor corelat cu etichetarea carnii de bovine si a produselor din carne de bovina, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 345/2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 872 din 3 decembrie 2002;
    b) o identificare specifica a numarului de carcase de bovine sau de bucati de carcase pentru vanzare en gros, de la care indepartarea coloanei vertebrale este solicitata si de la care indepartarea coloanei vertebrale nu este solicitata, trebuie sa fie adaugata la documentul comercial mentionat la art. 3 alin. (1) lit. A.f) pct. 2 din Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 401 din 5 septembrie 2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 32 din 22 ianuarie 2003, sau la documentul mentionat la art. 1 alin. (2) din Norma sanitara veterinara privind stabilirea procedurilor controalelor veterinare la PIF din Romania asupra produselor provenite din tari terte, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 343/2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 845 din 22 noiembrie 2002, dupa caz;
    c) macelariile trebuie sa pastreze pentru cel putin un an documentele comerciale mentionate la lit. b).
    15. a) Produsele de origine animala mentionate mai jos trebuie sa fie supuse conditiilor stabilite la lit. b) privind importul in Romania:
    1. materialul cu risc specific mentionat la pct. 1 lit. a);
    2. carne proaspata: carnea proaspata definita de Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete;
    3. carne tocata si preparate din carne: carnea tocata si preparatele din carne definite de Norma sanitara veterinara privind conditiile pentru producerea si comercializarea carnii tocate si a carnii preparate, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 490/2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 187 din 25 martie 2003;
    4. produse din carne: produsele din carne definite de Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate care reglementeaza producerea si comercializarea produselor din carne si a altor produse de origine animala, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 322/2003, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 356 din 26 mai 2003;
    5. alte produse de origine animala: alte produse de origine animala asa cum sunt definite de Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate care reglementeaza producerea si comercializarea produselor din carne si a altor produse de origine animala;
    6. grasimi topite asa cum sunt definite de Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman;
    7. gelatina la care se refera Norma sanitara veterinara privind conditiile sanitare veterinare pentru producerea, comertul cu statele membre ale Uniunii Europene si importul din tari terte al unor alimente pentru animalele de companie si al unor produse comestibile neprelucrate pentru animalele de companie, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 88/2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 537 din 23 iulie 2002, si Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman;
    8. hrana pentru animale de companie la care se refera Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman;
    9. produse din sange la care se refera Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman;
    10. proteina animala prelucrata, mentionata de Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman;
    11. oase si produse din oase mentionate de Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman;
    12. materii de categoria 3, mentionate de Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale ce nu sunt destinate consumului uman. Orice referire la <<produse de origine animala>> desemneaza produse de origine animala mentionate in prezentul punct si nu se refera la alte produse de origine animala ce contin sau sunt derivate din acele produse de origine animala.
    b) Atunci cand produsele de origine animala mentionate mai sus, ce contin materii de la bovine, ovine sau caprine, sunt importate in Romania din tari terte sau regiuni ale acestora, certificatele de sanatate trebuie sa fie insotite de o declaratie semnata de autoritatea competenta a tarii de productie, formulata dupa cum urmeaza:
    <<Produsul de origine animala nu contine si nu provine:
    (i) fie din produsele la care se face referire in sectiunea A a anexei nr. 9 la norma sanitara veterinara, produse dupa data de 31 martie 2001, sau din carnea separata mecanic, obtinuta de pe oasele capului sau ale coloanei vertebrale a bovinelor, ovinelor ori caprinelor, produsa dupa data de 31 martie 2001. Dupa data de 31 martie 2001 animalele nu au fost taiate dupa asomare prin intermediul injectarii de gaz in cavitatea craniana sau ucise prin aceeasi metoda ori taiate prin lacerare dupa asomare cu ajutorul unui instrument alungit sub forma de tija, introdus in cavitatea craniana. Carcasele, semicarcasele si sferturile de carcase pot contine coloana vertebrala in cazul importului;
    (ii) fie din materiale de la bovine, ovine si caprine, altele decat cele nascute, crescute si sacrificate in urmatoarele tari: Argentina, Australia, Botswana, Brazilia, Chile, Costa Rica, El Salvador, Islanda, Namibia, Noua Zeelanda, Nicaragua, Panama, Paraguay, Singapore, Swaziland, Uruguay, Vanuatu.>>"
    11. Partea B a anexei nr. 11 se abroga.
    12. Partea C a anexei nr. 11 se abroga.
    13. Partea D a anexei nr. 11 se modifica dupa cum urmeaza:
    a) Punctul 2 se abroga.
    b) Punctul 3, care devine punctul 2, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "2. Punctul 1 nu se va aplica activitatilor de import al bovinelor nascute si crescute in mod continuu in urmatoarele tari: Argentina, Australia, Botswana, Brazilia, Chile, Costa Rica, El Salvador, Islanda, Namibia, Noua Zeelanda, Nicaragua, Panama, Paraguay, Singapore, Swaziland, Uruguay, Vanuatu."
    Art. 2
    Directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti, precum si institutele centrale de profil vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 3
    Agentia Nationala Sanitara Veterinara va controla modul de indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
    Art. 4
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

            Ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului,
                                Ilie Sarbu



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 741/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 741 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu