Având în vedere Referatul Direcţiei transport rutier nr. 40.268 din 11.01.2018, prin care se supune spre aprobare Ordinul ministrului transporturilor pentru modificarea şi completarea Reglementărilor privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003,în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea comercializării, înmatriculării sau înregistrării acestora în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 230/2003, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul transporturilor emite prezentul ordin. Articolul IReglementările privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 şi 275 bis din 18 aprilie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La secţiunea 2 capitolul II punctul 7, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins: (41) Pentru vehiculele destinate forţelor armate, forţelor de menţinere a ordinii publice (forţele de securitate a statului, de poliţie, de jandarmerie sau poliţia de frontieră), serviciilor de protecţie civilă, serviciilor de luptă împotriva incendiilor (pompieri) şi altor servicii de urgenţă (servicii de ambulanţă şi medicină, pentru acordarea ajutorului de urgenţă sau servicii de descarcerare), MT poate acorda derogări de la cerinţele prevăzute în tabelul nr. 2 al anexei nr. 2 la prezenta secţiune, pentru elementele constructive specifice utilizării speciale, atunci când respectarea cerinţelor tehnice este incompatibilă cu utilizarea respectivă. În vederea omologării de tip, solicitantul omologării trebuie să pună la dispoziţia RAR un document emis de către autoritatea competentă prin care să fie precizate elementele constructive specifice utilizării speciale, care justifică acordarea unor derogări de la cerinţele prevăzute la omologarea de tip. În certificatul de omologare de tip se vor menţiona derogările acordate. De asemenea, în CIV se vor menţiona sintetic derogările acordate. 2. La secţiunea 2 anexa nr. 2 tabelul 1, după linia 70 se introduce o nouă linie, linia 71, cu următorul cuprins:
„71. Rezistenţa cabinei |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 29 |
|
|
|
X |
X |
X" |
|
|
|
|
3. La secţiunea 2 anexa nr. 2 tabelul 1, nota explicativă (15) se modifică şi va avea următorul cuprins: (15) Este obligatorie conformitatea cu Regulamentul (CE) nr. 661/2009; cu toate acestea, nu este prevăzută omologarea de tip unică pentru această cerinţă, deoarece această cerinţă include combinaţiile cerinţelor individuale 3A, 3B, 4A, 5A, 6A, 6B, 7A, 8A, 9A, 9B, 10A, 12A, 13A, 13B, 14A, 15A, 15B, 16A, 17A, 17B, 18A, 19A, 20A, 21A, 22A, 22B, 22C, 23A, 24A, 25A, 25B, 25C, 25D, 25E, 25F, 26A, 27A, 28A, 29A, 30A, 31A, 32A, 33A, 34A, 35A, 36A, 37A, 38A, 42A, 43A, 44A, 45A, 46A, 46B, 46C, 46D, 46E, 47A, 48A, 49A, 50A, 50B, 51A, 52A, 52B, 53A, 54A, 56A, 57A şi 64-71 4. La secţiunea 2 anexa nr. 2, tabelul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins: Tabelul 2 - Omologarea naţională de tip a vehiculelor fabricate în serii mici (Se iau în considerare notele explicative menţionate pentru tabelul 1.)
Obiectul omologării |
Act de reglementare |
Categoriile de vehicule la care se aplică |
M1 |
M2 |
M3 |
N1 |
N2 |
N3 |
O1 |
O2 |
O3 |
O4 |
1. Nivel sonor |
70/157 |
A |
A |
A |
A H(5) |
A H(5) |
A H(5) |
|
|
|
|
1A. Nivel sonor |
R (UE) 540/2014 |
A |
A |
A |
A H(5) |
A H(5) |
A H(5) |
|
|
|
|
Obiectul omologării |
Act de reglementare |
Categoriile de vehicule la care se aplică |
M1 |
M2 |
M3 |
N1 |
N2 |
N3 |
O1 |
O2 |
O3 |
O4 |
2A. Emisii (Euro 5 şi 6) - vehicule uşoare, cu excepţia întregului set de cerinţe privind OBD şi a cerinţelor privind accesul la informaţii |
R (CE) 715/2007 |
A |
A + G |
|
A I(5) |
A I(5) |
|
|
|
|
|
3A. Prevenirea riscului de incendiu (rezervoare cu combustibil lichid) |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 34 |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
3B. Dispozitivele de protecţie antiîmpănare spate şi instalarea acestora; protecţia antiîmpănare spate |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 58 |
B |
B |
B |
B |
B NA(5) |
B NA(5) |
B |
B |
B NA(5) |
B NA(5) |
4A. Spaţiu pentru montarea şi fixarea plăcilor de înmatriculare spate |
R (CE) 661/2009 R (UE) 1003/2010 |
B |
B |
B |
B NA(5) |
B NA(5) |
B NA(5) |
B NA(5) |
B NA(5) |
B NA(5) |
B NA(5) |
5A. Echipamentul de direcţie |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 79 |
C |
C |
C |
C |
C |
C |
C |
C |
C |
C |
6A. Accesul în vehicul şi manevrabilitatea acestuia |
R (CE) 661/2009 R (UE) 130/2012 |
C |
C |
C |
C NA(5) |
C NA(5) |
C NA(5) |
|
|
|
|
6B. Broaştele uşilor şi elementele de susţinere a uşilor |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 11 |
C |
|
|
C NA(5) |
|
|
|
|
|
|
7A. Dispozitivele şi semnalele de avertizare sonoră |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 28 |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
|
|
|
|
8A. Dispozitivele de vizibilitate indirectă şi instalarea acestora |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 46 |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
|
|
|
|
9A. Frânarea vehiculelor şi a remorcilor |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 13 |
|
A |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
9B. Sistemul de frânare al autoturismelor |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 13-H |
A |
|
|
A |
|
|
|
|
|
|
10A. Compatibilitatea electromagnetică |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 10 |
A(1) C(3) |
A(1) C(3) |
A(1) C(3) |
A(1) C(3) |
A(1) C(3) |
A(1) C(3) |
A(1) C(3) |
A(1) C(3) |
A(1) C(3) |
A(1) C(3) |
12A. Echipamentele interioare ale autovehiculelor |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 21 |
C |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13A. Protecţia autovehiculelor împotriva utilizării neautorizate |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 18 |
|
A |
A |
|
A NA(5) |
A NA(5) |
|
|
|
|
13B. Protecţia autovehiculelor împotriva utilizării neautorizate |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 116 |
A |
|
|
A NA(5) |
|
|
|
|
|
|
14A. Protecţia conducătorului auto împotriva sistemului de direcţie în cazul unui impact |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 12 |
C |
|
|
C |
|
|
|
|
|
|
15A. Scaunele, ancorajele lor şi tetierele |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 17 |
A(2) C(4) |
A(2) C(4) |
A(2) C(4) |
A(2) C(4) |
A(2) C(4) |
A(2) C(4) |
|
|
|
|
15B. Scaunele vehiculelor de pasageri de capacitate mare |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 80 |
|
A(2) C(4) |
A(2) C(4) |
|
|
|
|
|
|
|
Obiectul omologării |
Act de reglementare |
Categoriile de vehicule la care se aplică |
M1 |
M2 |
M3 |
N1 |
N2 |
N3 |
O1 |
O2 |
O3 |
O4 |
16A. Proeminenţele exterioare ale autovehiculelor |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 26 |
C |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17A. Accesul în vehicul şi manevrabilitatea acestuia |
R (CE) 661/2009 R (UE) 130/2012 |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
|
|
|
|
17B. Vitezometrul, inclusiv instalarea acestuia |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 39 |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
|
|
|
|
18A. Plăcuţa producătorului regulamentară şi numărul de identificare al vehiculului |
R (CE) 661/2009 R (UE) 19/2011 |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
19A. Punctele de ancorare a centurilor de siguranţă, sistemele de ancorare ISOFIX şi punctele de ancorare superioare ISOFIX |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 14 |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
|
|
|
|
20A. Instalarea dispozitivelor de iluminat şi de semnalizare luminoasă pe vehicule |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 48 |
B |
B |
B |
B J(5) |
B J(5) |
B J(5) |
B J(5) |
B J(5) |
B J(5) |
B J(5) |
21A. Dispozitivele retroreflectorizante pentru autovehicule şi remorcile acestora |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 3 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
22A. Lămpi de poziţie faţă şi spate, lămpi de stop şi lămpi de gabarit pentru autovehicule şi remorcile acestora |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 7 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
22B. Lămpi pentru circulaţie diurnă pentru autovehicule |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 87 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
|
|
|
|
22C. Lămpi de poziţie laterale pentru autovehicule şi remorcile acestora |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 91 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
23A. Lămpi semnalizare direcţie pentru autovehicule şi pentru remorcile acestora |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 6 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
24A. Dispozitivele de iluminare a plăcuţei de înmatriculare spate a autovehiculelor şi a remorcilor acestora |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 4 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
25A. Faruri etanşe (sealed beam) pentru autovehicule care emit un fascicul de întâlnire asimetric european sau un fascicul de drum sau ambele fascicule |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 31 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
|
|
|
|
25B. Lămpi cu incandescenţă destinate utilizării în blocuri optice omologate pentru autovehicule şi remorcile acestora |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 37 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
Obiectul omologării |
Act de reglementare |
Categoriile de vehicule la care se aplică |
M1 |
M2 |
M3 |
N1 |
N2 |
N3 |
O1 |
O2 |
O3 |
O4 |
25C. Faruri pentru autovehicule prevăzute cu surse luminoase cu descărcare în gaz |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 98 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
|
|
|
|
25D. Surse luminoase cu descărcare în gaz destinate utilizării în blocuri optice omologate cu descărcare în gaz pentru autovehicul |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 99 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
|
|
|
|
25E. Faruri pentru autovehicule care emit o lumină de întâlnire asimetrică sau o lumină de drum sau ambele şi care sunt echipate cu lămpi cu incandescenţă şi/sau module LED |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 112 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
|
|
|
|
25F. Sisteme de iluminare faţă adaptive (AFS) pentru autovehicule |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 123 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
|
|
|
|
26A. Lămpi de ceaţă faţă pentru autovehicule |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 19 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
|
|
|
|
27A. Dispozitive de remorcare |
R (CE) 661/2009 R (UE) 1.005/2010 |
C |
C |
C |
C |
C |
C |
|
|
|
|
28A. Lămpi de ceaţă spate pentru autovehicule şi remorcile acestora |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 38 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
29A. Lămpi de mers înapoi pentru autovehicule şi remorcile acestora |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 23 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
30A. Lămpi de staţionare pentru autovehicule |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 77 |
X |
X |
X |
X J(5) |
X J(5) |
X J(5) |
|
|
|
|
31A. Centurile de siguranţă, sistemele de fixare, sistemele de fixare a scaunelor pentru copii şi sistemele ISOFIX de fixare a scaunelor pentru copii |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 16 |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
|
|
|
|
32A. Câmpul de vizibilitate spre înainte al conducătorului autovehiculului |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 125 |
A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33A. Amplasarea şi identificarea comenzilor manuale, a lămpilor-martor şi a indicatoarelor |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 121 |
B |
B |
B |
B J(5) |
B J(5) |
B J(5) |
|
|
|
|
34A. Dispozitive de degivrare şi de dezaburire a parbrizului |
R (CE) 661/2009 R (UE) 672/2010 |
C |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35A. Ştergătoare/ Spălătoare de parbriz |
R (CE) 661/2009 R (UE) 1.008/2010 |
C |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36A. Sisteme de încălzire |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 122 |
A(2) C(4) |
A(2) C(4) |
A(2) C(4) |
A(2) C(4) |
A(2) C(4) |
A(2) C(4) |
A(2) C(4) |
A(2) C(4) |
A(2) C(4) |
A(2) C(4) |
37A. Apărători roţi |
R (CE) 661/2009 R (UE) 1.009/2010 |
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obiectul omologării |
Act de reglementare |
Categoriile de vehicule la care se aplică |
M1 |
M2 |
M3 |
N1 |
N2 |
N3 |
O1 |
O2 |
O3 |
O4 |
38A. Tetiere încorporate sau neîncorporate în scaunele vehiculelor |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 25 |
C |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
41A. Emisii vehicule grele (Euro VI), cu excepţia întregului set de cerinţe privind OBD şi accesul la informaţii |
R (CE) 595/2009 |
A N |
A N |
A N |
A K(5) N |
A K(5) N |
A K(5) N |
|
|
|
|
42A. Protecţia laterală a vehiculelor destinate transportului de bunuri |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 73 |
|
|
|
|
A NA(5) |
A NA(5) |
|
|
A NA(5) |
A NA(5) |
43A. Dispozitive antistropire |
R (CE) 661/2009 R (UE) 109/2011 |
|
|
|
A NA(5) |
A NA(5) |
A NA(5) |
A NA(5) |
A NA(5) |
A NA(5) |
A NA(5) |
44A. Mase şi dimensiuni |
R (CE) 661/2009 R (UE) 1.230/2012 |
A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
45A. Materiale pentru geamuri din sticlă securizată şi instalarea lor pe vehicule |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 43 |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
X(2) B(4) |
46A. Instalarea pneurilor |
R (CE) 661/2009 R (UE) 458/2011 |
B |
B |
B |
B L(5) |
B L(5) |
B L(5) |
B L(5) |
B L(5) |
B L(5) |
B L(5) |
46B. Pneuri pentru autovehicule şi remorcile acestora (clasa C1) |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 30 |
X |
|
|
X |
|
|
X |
X |
|
|
46C. Pneuri pentru vehicule utilitare şi remorcile acestora (clasele C2 şi C3) |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 54 |
|
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
X |
X |
46D. Emisiile sonore generate de rularea pneurilor, aderenţa pe suprafeţe umede şi rezistenţa la rulare (clasele C1, C2 şi C3) |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 117 |
X |
X |
X |
X NA(5) |
X NA(5) |
X NA(5) |
X NA(5) |
X NA(5) |
X NA(5) |
X NA(5) |
46E. Piesă de rezervă pentru utilizare temporară, pneuri/sistem cu posibilitate de rulare pe jantă şi sistem de monitorizare a presiunii în pneuri (TPMS) |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 64 |
X |
|
|
X NA(5) |
|
|
|
|
|
|
47A. Limitarea vitezei vehiculelor |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 89 |
|
A |
A |
|
A NA(5) |
A NA(5) |
|
|
|
|
48A. Mase şi dimensiuni |
R (CE) 661/2009 R (UE) 1.230/2012 |
|
A |
A |
A J(5) |
A J(5) |
A J(5) |
A J(5) |
A J(5) |
A J(5) |
A J(5) |
49A. Vehicule utilitare în ceea ce priveşte proeminenţele lor exterioare situate în partea frontală a panoului posterior al cabinei |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 61 |
|
|
|
A NA(5) |
A NA(5) |
A NA(5) |
|
|
|
|
50A. Dispozitive mecanice de cuplare a ansamblurilor de vehicule |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 55 |
X(2) A(4) |
X(2) A(4) |
X(2) A(4) |
X(2) A(4) J(5) |
X(2) A(4) J(5) |
X(2) A(4) J(5) |
X(2) A(4) J(5) |
X(2) A(4) J(5) |
X(2) A(4) J(5) |
X(2) A(4) J(5) |
Obiectul omologării |
Act de reglementare |
Categoriile de vehicule la care se aplică |
M1 |
M2 |
M3 |
N1 |
N2 |
N3 |
O1 |
O2 |
O3 |
O4 |
50B. Dispozitivul de cuplare strânsă (CCD); montarea unui tip omologat de CCD |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 102 |
|
|
|
|
X(2) A(4) J(5) |
X(2) A(4) J(5) |
|
|
X(2) A(4) J(5) |
X(2) A(4) J(5) |
51A. Comportarea la foc a materialelor utilizate la amenajarea interioarelor anumitor categorii de autovehicule |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 118 |
|
|
B |
|
|
|
|
|
|
|
52A. Vehicule din categoriile M2 şi M3 |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 107 |
|
A |
A |
|
|
|
|
|
|
|
52B. Rezistenţa suprastructurii vehiculelor de pasageri de capacitate mare |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 66 |
|
A |
A |
|
|
|
|
|
|
|
53A. Protecţia pasagerilor în caz de coliziune frontală |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 94 |
NA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
54A. Protecţia pasagerilor în caz de coliziune laterală |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 95 |
NA |
|
|
NA |
|
|
|
|
|
|
56A. Vehicule destinate transportului de mărfuri periculoase |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 105 |
|
|
|
A |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
57A. Dispozitive antiîmpănare faţă (FUPDs) şi instalarea acestora; protecţia antiîmpănare faţă (FUP) |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 93 |
|
|
|
|
A NA(5) |
A NA(5) |
|
|
|
|
58. Protecţia pietonilor |
R (CE) 78/2009 |
NA*) |
|
|
NA*) |
|
|
|
|
|
|
59. Posibilitatea de reciclare |
2005/64 |
NA |
|
|
NA |
|
|
|
|
|
|
61. Sisteme de aer condiţionat |
2006/40 |
NA |
|
|
NA |
|
|
|
|
|
|
62. Sistem pe bază de hidrogen |
R (CE) 79/2009 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
63. Siguranţă generală |
R (CE) 661/2009 |
(6) |
(6) |
(6) |
(6) M(5) |
(6) M(5) |
(6) M(5) |
(6) M(5) |
(6) M(5) |
(6) M(5) |
(6) M(5) |
64. Indicatori de schimbare a vitezei (GSI) |
R (CE) 661/2009 R (UE) 65/2012 |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
65. Sistem avansat de frânare de urgenţă (AEBS) |
R (CE) 661/2009 R (UE) 347/2012 |
|
X |
X |
|
X J(5) |
X J(5) |
|
|
|
|
66. Sistem de avertizare la trecerea involuntară peste liniile de separare a benzilor de circulaţie (LDWS) |
R (CE) 661/2009 R (UE) 351/2012 |
|
X |
X |
|
X NA(5) |
X NA(5) |
|
|
|
|
67. Componente specifice pentru GPL şi instalarea lor pe autovehicule |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 67 |
X(2) A(4) |
X(2) A(4) |
X(2) A(4) |
X(2) A(4) |
X(2) A(4) |
X(2) A(4) |
|
|
|
|
68. Sisteme de alarmă ale vehiculelor (VAS) |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 97 |
X(2) B(4) |
|
|
X(2) B(4) NA(5) |
|
|
|
|
|
|
69. Siguranţa din punct de vedere electric |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 100 |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
|
|
|
|
Obiectul omologării |
Act de reglementare |
Categoriile de vehicule la care se aplică |
M1 |
M2 |
M3 |
N1 |
N2 |
N3 |
O1 |
O2 |
O3 |
O4 |
70. Componente specifice pentru gaz natural comprimat (GNC) şi instalarea lor pe autovehicule |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 110 |
X(2) A(4) |
X(2) A(4) |
X(2) A(4) |
X(2) A(4) |
X(2) A(4) |
X(2) A(4) |
|
|
|
|
71. Rezistenţa cabinei |
R (CE) 661/2009 R CEE-ONU 29 |
|
|
|
C |
C |
C |
|
|
|
|
RO1. Protecţia ocupanţilor autovehiculelor contra deplasării mărfurilor (încărcăturii)**) |
- |
|
|
|
B NA(5) |
B NA(5) |
B NA(5) |
|
|
|
|
Note explicative: *) Orice sistem de protecţie frontală furnizat odată cu vehiculul trebuie să respecte prevederile Regulamentului (CE) nr. 78/2009, să fie prevăzut cu un număr de omologare de tip şi să fie marcat în consecinţă. **) Această cerinţă se aplică numai la omologarea vehiculelor din categoria N1, N2 sau N3 provenite din modificarea vehiculelor din categoria M1, M2 sau M3. În principiu, compartimentul (compartimentele) în care se găsesc toate locurile este (sunt) complet separat(e) de suprafaţa pentru încărcătură. Prin derogare de la această cerinţă se pot transporta persoane şi mărfuri în acelaşi compartiment cu condiţia ca suprafaţa pentru încărcătură să fie echipată cu elemente de protecţie concepute să protejeze persoanele transportate împotriva deplasării încărcăturii în timpul mersului, inclusiv în caz de frânare bruscă şi de viraje. Elementele de protecţie (sistemele despărţitoare) trebuie concepute în conformitate cu dispoziţiile din secţiunile 3.2 şi 4.1 ale standardului ISO 27956:2009 „Vehicule rutiere - Protecţia încărcăturii în autoutilitare - Cerinţe şi metode de testare". (1) Subansamblu electronic (2) Componentă (3) Vehicul (4) Cerinţe de instalare (5) Cerinţe pentru vehiculele destinate forţelor armate (6) Este obligatorie conformitatea cu Regulamentul (CE) nr. 661/2009; cu toate acestea, nu este prevăzută omologarea de tip unică pentru această cerinţă, deoarece această cerinţă include combinaţiile cerinţelor individuale 3A, 3B, 4A, 5A, 6A, 6B, 7A, 8A, 9A, 9B, 10A, 12A, 13A, 13B, 14A, 15A, 15B, 16A, 17A, 17B, 18A, 19A, 20A, 21A, 22A, 22B, 22C, 23A, 24A, 25A, 25B, 25C, 25D, 25E, 25F, 26A, 27A, 28A, 29A, 30A, 31A, 32A, 33A, 34A, 35A, 36A, 37A, 38A, 42A, 43A, 44A, 45A, 46A, 46B, 46C, 46D, 46E, 47A, 48A, 49A, 50A, 50B, 51A, 52A, 52B, 53A, 54A, 56A, 57A şi 64-71 X: Trebuie eliberat un certificat de omologare de tip; trebuie asigurată conformitatea producţiei. A: Nu sunt permise alte excepţii în afara celor menţionate în actul de reglementare. Certificatul de omologare de tip şi marca de omologare de tip nu sunt necesare. Rapoartele asupra încercărilor trebuie întocmite de un serviciu tehnic notificat. B: Trebuie îndeplinite cerinţele tehnice ale actului de reglementare. Încercările prevăzute de actul de reglementare trebuie efectuate în totalitate; sub rezerva acordului autorităţii de omologare, acestea pot fi întreprinse chiar de producător; acestuia i se poate permite să emită raportul tehnic; nu este nevoie de emiterea unui certificat de omologare de tip şi nu este necesară o omologare de tip. C: Producătorul trebuie să demonstreze autorităţii de omologare că cerinţele esenţiale ale actului de reglementare sunt îndeplinite. G: Cerinţe corespunzătoare cu categoria vehiculului de bază/incomplet (al cărui şasiu a fost utilizat la construcţia vehiculului). În cazul vehiculelor incomplete/completate, se acceptă îndeplinirea cerinţelor pentru vehiculele categoriei N corespunzătoare (pe baza masei maxime). H: se efectuează încercările, fără să se aplice valorile-limită la nivelul zgomotului în mers. I: nivel minim acceptat, Euro 4 (valori-limită precizate la linia B a tabelului de la pct. 5.3.1.4 de la anexa I a Directivei 70/220/CEE sau valori-limită precizate la linia B a tabelului de la pct. 5.3.1.4 din Regulamentul CEE-ONU nr. 83.05), numai în cazul utilizării de combustibili militari specifici. J: îndeplinirea cerinţelor tehnice ale actului de reglementare este opţională. Conformitatea cu standardele militare specifice se demonstrează ca alternativă. K: nivel minim acceptat, EURO IV (valori-limită precizate la linia B1 a tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I a Directivei 88/77/CEE sau valori-limită precizate la linia B1 a tabelelor de la pct. 6.2.1 al anexei I a Directivei 2005/55/CE sau valori-limită precizate la linia B1 a tabelelor de la pct. 5.2.1 din Regulamentul CEE-ONU nr. 49.04), numai în cazul utilizării de combustibili militari specifici. L: se aplică doar cerinţele referitoare la indicii de sarcină şi viteză. M: îndeplinirea cerinţelor tehnice ale actului de reglementare privind ESC este opţională. N: pentru autovehiculele fabricate în mai multe etape, ce au la bază un autovehicul omologat în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 715/2007 şi a căror masă de referinţă după completare este mai mare de 2.840 kg, conformitatea se poate demonstra şi prin efectuarea de încercări cu sisteme portabile de măsurare a emisiilor, utilizând metoda descrisă în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 582/2011. NA: Nu se aplică acest act de reglementare (nu există niciun fel de cerinţe). 5. La secţiunea 3 anexa nr. 5, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins: 1. Definiţii Suplimentar faţă de definiţiile prevăzute la secţiunea 1 cap. II pct. 4, în sensul prezentei anexe, termenii de mai jos au următorul înţeles, dacă în actele de reglementare menţionate nu se specifică altfel: 1.1. Masa proprie a remorcii - masa remorcii carosate în ordine de mers (inclusiv lichide şi roată de rezervă dacă este cazul); 1.2. Remorcă lentă pentru transport persoane - în cadrul remorcilor agricole sau forestiere se defineşte subcategoria de utilizare remorcă lentă pentru transport persoane, prin care se înţelege orice remorcă tractată de un tractor agricol sau forestier, utilizată pentru transportul persoanelor aşezate pe scaune, cu o viteză maximă constructivă declarată de producător care nu depăşeşte 25 km/h. Articolul IIRegia Autonomă „Registrul Auto Român" duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul III Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul transporturilor, Dragoş Titea, secretar de stat