E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a fost modificat de niciun act
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 764/3/84 din 29 mai 2002

privind modificarea Ordinului ministrului finantelor publice, al guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei si al presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 875/2001 pentru aprobarea Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma dematerializata, cu modificarile ulterioare

ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE - Nr. 764


SmartCity3

              BANCA NATIONALA A ROMANIEI - Nr. 3
              COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE - Nr. 84
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 376 din  4 iunie 2002

    Ministrul finantelor publice, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei si presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
    in temeiul prevederilor art. 10 alin. (2) si ale art. 12 alin. (3) din Legea datoriei publice nr. 81/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din 17 mai 1999, in conformitate cu dispozitiile art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie 2001, cu modificarile ulterioare, avand in vedere prevederile art. 36 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 203 din 1 iunie 1998, cu modificarile ulterioare, precum si ale art. 170 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele reglementate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 238 din 9 aprilie 2002,
    emit urmatorul ordin:

    Art. 1
    Ordinul ministrului finantelor publice, al guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei si al presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 875 din 21 mai 2001 pentru aprobarea Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma dematerializata, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 450 din 8 august 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
    - La articolul 3, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
    "(3) La data de 1 decembrie 2002 Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 2/1997 privind operatiunile cu titluri de stat derulate prin Banca Nationala a Romaniei in calitatea sa de agent al statului, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66 din 16 aprilie 1997, se abroga."
    Art. 2
    Ordinul ministrului finantelor publice, al guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei si al presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 395/2/5C din 2 aprilie 2002 privind aprobarea Procedurilor de lucru in aplicarea Ordinului ministrului finantelor publice, al guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei si al presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 875/2001 pentru aprobarea Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma dematerializata se completeaza cu anexa nr. 1 la prezentul ordin "Regulamentul nr. 15 privind operatiunile cu titluri de stat" si, respectiv, cu anexa nr. 2 la prezentul ordin "Procedura nr. 15.1 privind decontarea tranzactiilor cu titluri de stat", care devin anexa nr. 2 si, respectiv, nr. 3 la Ordinul nr. 395/2/5C/2002.
    Art. 3
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                        Ministrul finantelor publice,
                           Mihai Nicolae Tanasescu

                   Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
                          Mugur Constantin Isarescu

                       Presedintele Comisiei Nationale
                           a Valorilor Mobiliare,
                            Gabriela Anghelache

    ANEXA 1

                       REGULAMENTUL Nr. 15
    privind operatiunile cu titluri de stat

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Cadru general cu privire la operatiunile cu titluri de stat
    1. Prezentul regulament stabileste regimul operatiunilor cu titluri de stat pentru care Bursa de Valori Bucuresti, denumita in continuare B.V.B., este desemnata ca piata secundara, cu exceptia celor prevazute in Regulamentul B.V.B. nr. 14 privind operatiunile cu obligatiuni.
    2. Banca Nationala a Romaniei, denumita in continuare B.N.R., poate efectua operatiuni cu titluri de stat pe piata secundara a B.V.B. in conformitate cu prevederile Regulamentului B.N.R. nr. 1/2000 privind operatiunile de piata monetara efectuate de Banca Nationala a Romaniei si facilitatile de creditare si de depozit acordate de aceasta bancilor.
    Art. 2
    Sistemul electronic al B.V.B.
    1. Operatiunile avand ca obiect titlurile de stat sunt realizate printr-un sistem electronic al B.V.B., denumit in continuare sistemul B.V.B. Sistemul B.V.B. este compus din modulul de tranzactionare, modulul de compensare-decontare si modulul de registru.
    2. Sistemul prin care se realizeaza operatiunile avand ca obiect titluri de stat este stabilit, prin decizie, de catre directorul general al B.V.B.
    3. B.V.B. pune la dispozitia participantilor la piata, prin sistemul B.V.B., prospectul de emisiune si toate modificarile acestuia, asa cum au fost transmise de Ministerul Finantelor Publice, denumit in continuare M.F.P.
    Art. 3
    Moneda
    1. Operatiunile avand ca obiect titluri de stat emise in lei se efectueaza in lei.
    2. Operatiunile avand ca obiect titluri de stat emise in valuta se efectueaza in valuta de emisiune, sub conditia existentei avizelor necesare emise de organele competente.
    Art. 4
    Termenii utilizati
    In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
    1. Cont reprezinta contul de titluri de stat deschis in modulul de registru in care sunt evidentiate toate detinerile de titluri de stat ale unei persoane fizice sau juridice.
    2. Contract repo reprezinta contractul prin care un intermediar al pietei primare sau al pietei secundare ofera spre vanzare un anumit numar de titluri de stat, angajandu-se in acelasi timp sa recumpere titlurile respective sau alte titluri echivalente la o data ulterioara si la un anumit pret.
    3. Contract reverse repo reprezinta contractul prin care un intermediar al pietei primare sau al pietei secundare cumpara un anumit numar de titluri de stat, angajandu-se in acelasi timp sa revanda titlurile respective sau alte titluri echivalente la o data ulterioara si la un anumit pret.
    4. Cotatie ferma de cumparare-vanzare, denumita in continuare cotatie ferma, reprezinta ansamblul format din oferta ferma de vanzare si oferta ferma de cumparare, introduse simultan in piata principala de catre un market maker pentru o anumita serie de titluri de stat.
    5. Cotatie informativa de cumparare-vanzare, denumita in continuare cotatie informativa, reprezinta ansamblul format din intentia de vanzare si intentia de cumparare, introduse simultan in piata deal de catre un intermediar al pietei primare sau un intermediar al pietei secundare, fara a angaja in vreun fel raspunderea acestuia.
    6. Cupon reprezinta suma de bani corespunzatoare dobanzii calculate pentru perioada cupon a acestuia, datorata periodic de M.F.P. detinatorilor de titluri de stat si la plata careia acesta s-a angajat prin prospectul de emisiune.
    7. Cupon curent reprezinta cuponul a carui perioada cupon nu s-a incheiat la data decontarii tranzactiei si a carui obligatie de plata devine exigibila la cea mai apropiata data a cuponului, stabilita in prospectul de emisiune.
    8. Cupon precedent reprezinta cuponul cel mai recent platit, prin raportare la data decontarii tranzactiei.
    9. Data cupon reprezinta ziua calendaristica la care devine exigibila obligatia M.F.P. de a efectua plata unui cupon si/sau a valorii nominale a unui titlu de stat cu dobanda catre proprietarii de titluri de stat inregistrati in documentul intitulat "Situatia detinatorilor inregistrati la data inregistrarii curente".
    10. Data emisiunii reprezinta data la care a fost emis un titlu de stat si de la care incepe sa se acumuleze dobanda.
    11. Data inregistrarii curente reprezinta data care serveste la identificarea detinatorilor de titluri de stat care au dreptul de a primi la scadenta valoarea nominala, in cazul unui titlu de stat cu discont, sau care au dreptul de a primi cuponul curent si/sau valoarea nominala, in cazul unui titlu de stat cu dobanda, prin raportare la inregistrarile din modulul de registru de la sfarsitul zilei respective. Data inregistrarii curente se stabileste conform reglementarilor B.N.R.
    12. Data scadentei reprezinta data la care devine exigibila obligatia de plata a valorii nominale a unui titlu de stat cu discont sau reprezinta ultima data cupon a unui titlu de stat cu dobanda la care devine exigibila obligatia de plata a ultimului cupon si a valorii nominale.
    13. Deal reprezinta oferta ferma de cumparare sau de vanzare a unui anumit numar de titluri de stat, introdusa in piata deal, care este transmisa direct de catre un trader, denumit in continuare initiator, catre un alt trader, denumit in continuare contraparte. Identitatea celor doua parti nu este publica pentru ceilalti intermediari din piata.
    14. Dobanda acumulata este exprimata ca procent din valoarea nominala a titlului de stat cu dobanda. Valoarea dobanzii acumulate reprezinta cota-parte din valoarea cuponului curent, corespunzatoare zilelor scurse din perioada cuponului curent, incepand cu data emisiunii sau data cuponului precedent inclusiv, pana la data decontarii tranzactiei exclusiv.
    15. Intermediarii pietei bursiere reprezinta intermediarii pietei primare si intermediarii pietei secundare care desfasoara operatiuni cu titluri de stat pe piata secundara a B.V.B.
    16. Intermediarul pietei primare reprezinta o banca comerciala sau o societate de valori mobiliare autorizata de B.N.R. ca intermediar al pietei primare a titlurilor de stat. Intermediarii pietei primare desfasoara operatiuni cu titluri de stat pe piata secundara a B.V.B. in nume si pe cont propriu, precum si in numele si pe contul clientilor.
    17. Intermediarul pietei secundare reprezinta o banca comerciala sau o societate de valori mobiliare autorizata de B.N.R. ca intermediar al pietei secundare a titlurilor de stat. Intermediarii pietei secundare desfasoara operatiuni cu titluri de stat pe piata secundara a B.V.B. in nume si pe cont propriu, precum si in numele si pe contul clientilor.
    18. Market maker reprezinta intermediarul pietei primare sau al pietei secundare care se angajeaza sa afiseze cotatii ferme si sa incheie tranzactii pe baza acestora pentru seria de titluri de stat si pe perioada pentru care detine aceasta calitate.
    19. Ordin reprezinta oferta ferma de cumparare sau de vanzare a unui anumit numar de titluri de stat, introdusa in piata principala.
    20. Perioada cupon sau baza reprezinta intervalul de timp, exprimat in zile, cuprins intre data de emisiune si data primului cupon sau intervalul de timp cuprins intre data cuponului precedent si data cuponului curent.
    21. Piata principala reprezinta un segment al pietei secundare bursiere a titlurilor de stat in care tranzactiile se incheie prin executia automata a unui ordin directionat catre partea de cumparare sau de vanzare a unei cotatii ferme, care are la un moment dat randamentul sau pretul cel mai bun.
    22. Piata deal reprezinta un segment al pietei secundare bursiere a titlurilor de stat care functioneaza pe principiul negocierii directe intre doi intermediari.
    23. Piata repo si reverse repo reprezinta un segment al pietei secundare a titlurilor de stat care functioneaza pe principiul negocierii si incheierii de contracte repo si reverse repo. B.V.B. va emite reglementari specifice cu privire la operatiunile desfasurate pe aceasta piata.
    24. Pret al unui titlu de stat cu discont, emis cu scadenta de 365 de zile, reprezinta pretul de cumparare sau de vanzare exprimat ca procent din valoarea nominala si este calculat de sistemul B.V.B. pe baza randamentului introdus intr-o cotatie ferma sau informativa, deal sau ordin.
    25. Pret brut al unui titlu de stat cu dobanda, emis cu scadenta mai mare sau egala cu 365 de zile, reprezinta pretul de cumparare sau de vanzare care include dobanda acumulata si este introdus intr-o cotatie ferma sau informativa, deal sau ordin. Pretul brut este exprimat ca procent din valoarea nominala a titlului de stat.
    26. Pret net al unui titlu de stat cu dobanda, emis cu scadenta mai mare sau egala cu 365 de zile, reprezinta pretul de cumparare sau de vanzare care nu include dobanda acumulata si este introdus intr-o cotatie ferma sau informativa, deal sau ordin. Pretul net este exprimat ca procent din valoarea nominala a titlului de stat.
    27. Rata cupon reprezinta rata anuala a dobanzii exprimata ca procent din valoarea nominala a unui titlu de stat cu dobanda, care este utilizata pentru calcularea cuponului.
    28. Registrul cotatiilor ferme reprezinta lista tuturor cotatiilor ferme corespunzatoare unei anumite serii de titluri de stat care sunt introduse in modulul de tranzactionare. Identitatea market makerilor care introduc cotatii ferme este publica.
    29. Registrul cotatiilor informative reprezinta lista tuturor cotatiilor informative corespunzatoare unei anumite serii de titluri de stat care sunt introduse in modulul de tranzactionare. Identitatea intermediarilor care introduc cotatii informative este publica.
    30. Registrul ordinelor reprezinta lista tuturor ordinelor corespunzatoare unei anumite serii de titluri de stat care sunt introduse in modulul de tranzactionare. Identitatea intermediarilor care introduc ordine este anonima.
    31. Seria emisiunii reprezinta un cod alfanumeric prin care se identifica o emisiune de titluri de stat.
    32. Situatia detinatorilor inregistrati la data emisiunii reprezinta documentul intocmit si transmis pe suport electronic si/sau hartie de catre agentul desemnat de M.F.P. catre B.V.B., in vederea inregistrarii in modulul de registru a detinatorilor care au cumparat titluri de stat pe piata primara.
    33. Situatia detinatorilor inregistrati la data inregistrarii curente reprezinta documentul pe suport electronic sau hartie intocmit si transmis de B.V.B. agentului de plata desemnat de M.F.P. si care cuprinde informatii referitoare la seria emisiunii, numarul de titluri de stat din seria respectiva in circulatie, numele/denumirea detinatorilor de titluri de stat, datele de identificare si numarul de titluri de stat detinute de fiecare proprietar.
    34. Trader reprezinta persoana fizica autorizata de B.V.B. sa opereze in sistemul B.V.B.
    35. Tranzactie reprezinta contractul de vanzare-cumparare de titluri de stat dintr-o anumita serie, negociat si incheiat prin modulul de tranzactionare.

    CAP. 2
    Formule de calcul standard pentru titluri de stat cu discont emise cu scadenta de 365 de zile

    Art. 5
    Randament si pret
    1. Relatia dintre randamentul si pretul unui titlu de stat cu discont se determina astfel:

                     _                                    _
                    |     100                   365        |
    Randament (%) = | (---------- - 1) x ----------------- | x 100
                    |_  Pret (%)          Nr._zile_ramase _|

                _                                         _
               |                                           |
               |                                           |
               |                     100                   |
    Pret (%) = | ----------------------------------------- |,
               |       Randament (%)     Nr._zile_ramase   |
               | 1 + (--------------- x -----------------) |
               |_          100                   365      _|

    in care:
    - randament = randamentul anual exprimat procentual;
    - pret = pretul exprimat ca procent din valoarea nominala;
    - nr._zile_ramase = numarul de zile incepand cu data decontarii tranzactiei inclusiv, pana la data scadentei exclusiv.
    2. In functie de prospectul de emisiune, B.V.B. poate utiliza o alta conventie cu privire la numarul de zile corespunzatoare anului calendaristic.
    Art. 6
    Valoarea tranzactiei
    Valoarea unei tranzactii cu titluri de stat cu discont, incheiata pe baza pretului rezultat din conversia randamentului introdus de trader in modulul de tranzactionare, se determina astfel:

                          _        _
                         | Pret (%) |
    Valoare_tranzactie = | -------- | x Valoare_nominala (lei) x Nr._titluri
         (lei)           |_  100   _|

    CAP. 3
    Formule de calcul standard pentru titluri de stat cu dobanda emise cu scadenta mai mare sau egala cu 365 de zile

    Art. 7
    Dobanda acumulata
    Dobanda acumulata corespunzatoare tranzactiilor cu titluri de stat cu dobanda se determina astfel:

                                              _                  _
                                             | Nr._zile_acumulate |
    Dobanda_acumulata (%) = Rata_cupon (%) x | ------------------ |,
                                             |_   Nr._zile_an    _|

    in care:
    - nr._zile_acumulate = numarul de zile incepand cu data emisiunii sau data cuponului precedent inclusiv, pana la data decontarii tranzactiei exclusiv;
    - nr._zile_an = numarul de zile din an - calculat in functie de conventia de calcul utilizata pentru determinarea dobanzii acumulate.

    Art. 8
    Valoarea tranzactiei
    1. Valoarea unei tranzactii cu titluri de stat cu dobanda, incheiata pe baza pretului net introdus de trader in modulul de tranzactionare, se determina astfel:

                                _                                      _
                               |  Pret_net (%) + Dobanda_acumulata (%)  |
    Valoare_tranzactie (lei) = | -------------------------------------- | x
                               |_               100                    _|

                      Valoare_nominala (lei) x Nr._titluri

    2. Valoarea unei tranzactii cu titluri de stat cu dobanda, incheiata pe baza pretului brut introdus de trader in modulul de tranzactionare, se determina astfel:

                          _             _
                         | Pret_brut (%) |
    Valoare_tranzactie = | ------------- | x Valoare_nominala  x Nr._titluri
         (lei)           |_     100     _|        (lei)

    Art. 9
    Conventii de calcul al dobanzii acumulate
    9.1. Titluri de stat cu dobanda fixa
    1. In cazul titlurilor de stat cu dobanda fixa, conventia de calcul utilizata pentru determinarea dobanzii acumulate este "actual/actual".
    2. Datele cupoanelor sunt date fixe din anul calendaristic, indiferent daca acestea sunt sau nu zile lucratoare.
    3. Numarul de zile acumulate, utilizat in formula dobanzii acumulate, se calculeaza incepand cu data emisiunii, in cazul primului cupon, sau cu data cuponului precedent, in cazul celorlalte cupoane inclusiv, pana la data decontarii tranzactiei exclusiv.
    4. Numarul de zile din an, utilizat in formula dobanzii acumulate, se calculeaza ca produsul dintre numarul de zile din perioada cuponului in care se deconteaza tranzactia si numarul de cupoane pe an.
    9.2. Titluri de stat cu dobanda flotanta
    1. In cazul titlurilor de stat cu dobanda flotanta, conventia de calcul utilizata pentru determinarea dobanzii acumulate este "actual/360".
    2. Numarul de zile acumulate, utilizat in formula dobanzii acumulate, se calculeaza conform pct. 9.1 alin. 3.
    3. Numarul de zile din an, utilizat in formula dobanzii acumulate, este 360.
    9.3. Alte conventii de calcul al dobanzii acumulate
    In cazul in care caracteristicile emisiunii nu corespund cu conventiile de calcul al dobanzii acumulate, astfel cum sunt prevazute la pct. 9.1 si 9.2, B.V.B. poate adapta in mod corespunzator conventiile de calcul utilizate.

    CAP. 4
    Intermediarii pietei bursiere

    Art. 10
    Cadru general
    1. In vederea dobandirii dreptului de acces la sistemul B.V.B., o banca comerciala sau o societate de valori mobiliare, membra a Asociatiei Bursei, trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa fie autorizata de B.N.R. in calitate de intermediar al pietei bursiere;
    b) sa aiba cel putin 2 traderi autorizati de B.V.B.;
    c) sa dispuna de dotarile tehnice si operationale necesare derularii operatiunilor cu titluri de stat prin sistemul B.V.B.
    2. Intermediarii pietei bursiere au obligatia de a respecta permanent cerintele prevazute la alineatul precedent. Orice modificari vor fi notificate B.V.B. in termen de 24 de ore.
    3. Se interzice intermediarilor pietei bursiere sa actioneze in nume si pe cont propriu prin intermediul unui alt intermediar.
    4. In cazul intermediarilor pietei secundare care au cumparat titluri de stat prin intermediul unui intermediar al pietei primare, acestia nu vor utiliza conturile deschise in acest sens pentru desfasurarea de operatiuni pe piata secundara a B.V.B.
    5. Se interzice intermediarilor pietei bursiere sa introduca si sa afiseze cotatii ferme pentru seriile de titluri de stat pentru care nu au calitatea de market maker.
    6. Calitatea de intermediar al pietei bursiere inceteaza in cazul in care B.N.R. retrage autorizatia de functionare pe piata titlurilor de stat a intermediarului pietei primare sau al pietei secundare, precum si in alte cazuri prevazute de reglementarile in vigoare.
    7. B.V.B. va mentine si va pune la dispozitia participantilor la piata lista completa a intermediarilor pietei bursiere si va comunica orice modificari survenite in continutul acesteia.
    Art. 11
    Traderi
    1. Intermediarii pietei bursiere care indeplinesc conditiile stipulate la art. 10 negociaza si incheie tranzactii cu titluri de stat numai prin intermediul traderilor autorizati de B.V.B. in acest sens.
    2. Calitatea de trader se dobandeste in baza unei cereri transmise in acest sens de un intermediar al pietei bursiere, fiind necesara indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
    a) varsta minima de 21 de ani;
    b) frecventarea cursurilor organizate de B.V.B. si promovarea testelor si a examenelor profesionale;
    c) angajarea cu contract de munca in cadrul intermediarului pietei bursiere respectiv.
    3. Mentinerea calitatii de trader autorizat sa desfasoare operatiuni cu titluri de stat necesita indeplinirea in permanenta a conditiilor prevazute la alin. 2 lit. b) si c).
    4. Un trader actioneaza exclusiv pentru un singur intermediar al pietei bursiere.
    5. Autorizarea ca trader este de competenta directorului general al B.V.B.
    6. Traderii autorizati de B.V.B. au obligatia sa utilizeze sistemul B.V.B. in conformitate cu Manualul de utilizare a sistemului B.V.B.
    7. Traderul autorizat de B.V.B. introduce si administreaza cotatii ferme si informative, deal-uri si ordine, negociaza si incheie tranzactii cu titluri de stat, in functie de drepturile de acces acordate intermediarului pietei bursiere in numele caruia actioneaza.
    8. In vederea autorizarii unui trader, intermediarul pietei bursiere va transmite in acest sens B.V.B. o cerere semnata de presedintele acestuia.
    9. B.V.B. mentine registrul traderilor care sunt autorizati sa desfasoare operatiuni cu titluri de stat.
    10. In momentul in care un trader nu mai este angajatul intermediarului pietei bursiere pentru care a fost autorizat, atat intermediarul, cat si traderul vor notifica in scris B.V.B. cu privire la aceasta.
    11. Intermediarii pietei bursiere sunt direct raspunzatori pentru activitatea desfasurata de traderii proprii.
    Art. 12
    Operatiuni desfasurate de intermedierii pietei primare si ai pietei secundare
    Un intermediar care nu actioneaza ca market maker pe o anumita serie de titluri de stat desfasoara operatiuni cu titluri de stat in numele si pe contul propriu sau in numele si pe contul unui client, astfel:
    a) in piata principala, incheierea de tranzactii prin introducerea de ordine si incheierea de tranzactii cu un market maker, pe baza cotatiilor ferme afisate de acesta;
    b) in piata deal, afisarea sau oferirea de cotatii informative, negocierea si incheierea de tranzactii prin transmiterea si confirmarea de deal-uri.
    Art. 13
    Market makeri
    13.1. Intermediari eligibili
    1. Intermediarii pietei primare si ai pietei secundare se pot inregistra ca market makeri pentru orice serie de titluri de stat.
    2. In vederea mentinerii lichiditatii pietei secundare bursiere, intermediarii pietei primare care au cumparat din piata primara titluri de stat dintr-o anumita serie, in nume si pe cont propriu, sunt obligati sa se inregistreze ca market makeri pentru emisiunea respectiva.
    13.2. Inregistrare market makeri
    1. Pentru inregistrarea ca market maker intermediarul va depune la B.V.B. un formular-tip, conform anexei la prezentul regulament.
    2. In cazul in care formularul prevazut la alineatul precedent este transmis B.V.B. pana la ora 13:00 a unei zile lucratoare, calitatea de market maker devine efectiva incepand cu sedinta de tranzactionare imediat urmatoare.
    3. Perioada minima pentru desfasurarea de activitati de market maker este de 3 luni de la data de la care devine efectiva calitatea de market maker.
    4. B.V.B. informeaza toti participantii la piata cu privire la identitatea market makerilor inregistrati pentru fiecare serie de titluri de stat, precum si cu privire la orice modificari intervenite in acest sens.
    13.3. Operatiuni desfasurate de market makeri
    1. In calitate de intermediar al pietei primare sau al pietei secundare un market maker poate desfasura operatiuni cu titluri de stat pe toate pietele.
    2. In exercitarea obligatiilor ce decurg din calitatea de market maker pentru o anumita serie de titluri de stat, un intermediar desfasoara pe piata principala, in nume si pe cont propriu, urmatoarele operatiuni cu titluri de stat din emisiunea respectiva:
    a) introducerea si afisarea de cotatii ferme;
    b) incheierea de tranzactii pe baza cotatiilor ferme afisate.
    3. Pe langa operatiunile mentionate la alineatul anterior un market maker poate sa introduca ordine pentru clientii proprii si sa desfasoare operatiunile mentionate la art. 12 lit. b) pentru orice serie de titluri de stat.
    13.4. Suspendarea si retragerea calitatii de market maker
    1. Un intermediar poate solicita suspendarea calitatii de market maker pentru o anumita serie de titluri de stat in urmatoarele situatii:
    a) temporar nu mai dispune de titluri de stat in nume si pe cont propriu pentru a sustine partea de vanzare a cotatiei ferme;
    b) nu dispune temporar de traderi sau nu poate desfasura operatiuni cu titluri de stat din motive tehnice.
    2. B.V.B. poate retrage calitatea de market maker pentru o anumita serie de titluri de stat daca intermediarul respectiv solicita expres acest lucru sau daca acesta nu introduce cotatii ferme pe o perioada de 5 sedinte de tranzactionare consecutive.
    3. B.V.B. va retrage automat calitatea de market maker unui intermediar al pietei primare sau al pietei secundare in cazul in care acesta isi pierde calitatea de intermediar al pietei bursiere, in conformitate cu prevederile art. 10 alin. 6.
    4. La solicitarea B.N.R. sau a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, denumita in continuare C.N.V.M., directorul general al B.V.B. poate dispune suspendarea sau retragerea calitatii de market maker a unui intermediar al pietei primare sau al pietei secundare pentru o anumita serie de titluri sau pentru toate seriile de titluri de stat.

    CAP. 5
    Tranzactionarea titlurilor de stat

    Art. 14
    Cadru general
    1. B.V.B. nu recunoaste si nu opereaza tranzactiile cu titluri de stat care nu au fost incheiate prin modulul de tranzactionare al sistemului B.V.B.
    2. Pentru fiecare serie de titluri de stat B.V.B. stabileste si comunica participantilor la piata secundara bursiera urmatoarele, fara a se limita la:
    a) conventiile utilizate cu privire la tranzactionarea titlurilor de stat si la calculul dobanzii acumulate;
    b) numarul de zecimale corespunzator randamentului, pretului, dobanzii acumulate si valorii tranzactiei.
    3. In functie de metoda de tranzactionare utilizata, negocierea si incheierea tranzactiilor cu titluri de stat se realizeaza pe piata principala si pe piata deal.
    4. In perioada in care pentru o anumita serie de titluri de stat nu exista nici un market maker tranzactiile cu titlurile din seria respectiva se incheie numai pe piata deal.
    5. Inainte de introducerea in modulul de tranzactionare a partii de vanzare a unei cotatii ferme, a unui deal sau ordin de vanzare intermediarii pietei bursiere trebuie sa se asigure cu privire la existenta in cont a titlurilor de stat.
    6. Titlurile de stat in curs de decontare nu fac obiectul operatiunilor bursiere.
    7. Instructiunile de cumparare sau de vanzare primite de catre intermediarii pietei bursiere de la clienti trebuie transmise imediat spre indeplinire si trebuie executate in conformitate cu principiul celei mai bune executii.
    8. Termenele de valabilitate care se aplica cotatiilor ferme sau informative, deal-urilor si ordinelor sunt urmatoarele:
    a) "Day", valabil pana la sfarsitul zilei curente;
    b) "Open", valabil pana la executie, retragere sau eliminare automata din modulul de tranzactionare.
    9. Cotatiile ferme si informative se introduc numai cu termenul "Day".
    10. Deal-urile si ordinele pot fi introduse cu termenul "Day" sau "Open".
    11. In cazul in care o serie de titluri de stat cu dobanda se tranzactioneaza pe baza pretului net, modulul de tranzactionare actualizeaza zilnic dobanda acumulata, pretul brut si valoarea deal-urilor si a ordinelor care au termenul de valabilitate "Open".
    12. In cazul in care o serie de titluri de stat cu dobanda se tranzactioneaza pe baza pretului brut, deal-urile si ordinele vor avea numai termenul de valabilitate "Day".
    13. Valoarea minima a unui deal, respectiv a unei tranzactii pe piata deal, este de 5 miliarde lei.
    14. Directorul general al B.V.B., cu consultarea Comitetului B.V.B., poate modifica valoarea minima a unui deal, precum si dimensiunea blocului de tranzactionare, a cotatiei minime si a limitei de variatie a preturilor, a diferentei maxime dintre pretul de vanzare si pretul de cumparare intr-o cotatie si a pasului de cotare.
    15. Incheierea tranzactiilor pe piata principala si piata deal este confirmata electronic prin alocarea automata a unui identificator numeric unic, denumit in continuare tichet.
    16. Tranzactiile cu termen de decontare "Today" (T) se incheie numai pe piata deal, in intervalul 9:00 - 11:00.
    17. Statisticile cu privire la tranzactiile cu titluri de stat incheiate prin modulul de tranzactionare, inclusiv caracteristicile principale ale acestora, sunt vizualizate de toti intermediarii pietei bursiere.
    18. In intervalul de timp cuprins intre data inregistrarii curente si data cupon sau data scadentei nu se pot realiza urmatoarele operatiuni:
    a) incheierea de tranzactii;
    b) decontarea de tranzactii;
    c) transferul dreptului de proprietate.
    19. B.N.R. poate incheia tranzactii pe piata principala si pe piata deal in conformitate cu prevederile art. 1 alin. 2.
    20. Informatii suplimentare cu privire la piete, cotatii ferme sau informative, deal-uri si ordine, precum si cu privire la incheierea tranzactiilor sunt prezentate in "Manualul de utilizare a sistemului B.V.B."
    Art. 15
    Conventii cu privire la tranzactionarea titlurilor de stat
    15.1. Titluri de stat cu discont emise cu scadenta de 365 de zile
    Titlurile de stat cu discont se tranzactioneaza pe randament anual exprimat procentual.
    15.2. Titluri de stat cu dobanda emise cu scadenta mai mare sau egala cu 365 de zile
    1. Titlurile de stat cu dobanda fixa si cu dobanda flotanta predeterminata se tranzactioneaza pe pretul net introdus in modulul de tranzactionare de catre trader. Sistemul B.V.B. calculeaza automat dobanda acumulata, pretul brut si valoarea tranzactiei.
    2. Titlurile de stat cu dobanda flotanta postdeterminata se tranzactioneaza pe pretul brut determinat si introdus in modulul de tranzactionare de catre trader. Sistemul B.V.B. calculeaza automat valoarea tranzactiei.
    3. In functie de prospectul de emisiune si/sau de regimul fiscal al veniturilor din dobanzi, directorul general al B.V.B. poate stabili ca titlurile de stat mentionate la alin. 1 sa se tranzactioneze pe pret brut.
    Art. 16
    Piata principala
    16.1. Introducerea de cotatii ferme
    1. Cotatiile ferme pentru o anumita serie de titluri de stat sunt introduse numai de catre market makerii inregistrati pentru seria respectiva.
    2. Cotatiile ferme sunt introduse numai in numele si pe contul propriu al market makerului.
    3. Un market maker introduce o singura cotatie ferma pentru seria de titluri de stat pentru care s-a inregistrat.
    4. Pretul de vanzare din cadrul unei cotatii trebuie sa fie mai mare decat pretul de cumparare.
    5. Pasul de cotare reprezinta valoarea variatiei minime de pret a unui titlu de stat. Pretul dintr-o cotatie, precum si pretul unui ordin sunt multipli ai pasului de cotare.
    6. Diferenta minima admisa intre pretul de vanzare si pretul de cumparare in cadrul aceleiasi cotatii este egala cu un pas de cotare.
    7. Este interzisa introducerea unei cotatii sau modificarea unei cotatii existente care conduce la una dintre urmatoarele situatii:
    a) pretul de cumparare este egal sau mai mare decat pretul de vanzare al oricarei alte cotatii existente in piata la momentul introducerii; sau
    b) pretul de vanzare este egal sau mai mic decat pretul de cumparare al oricarei alte cotatii existente in piata la momentul introducerii.
    8. Retragerea unei cotatii, care este singura cotatie ramasa in piata pentru o emisiune de titluri de stat, se poate face numai cu avizul prealabil al directorului general al B.V.B. si numai in conditiile in care acesta constata ca nu mai poate fi mentinuta o piata ordonata pentru respectiva emisiune de titluri de stat, in cazul in care market makerul respectiv nu mai are in portofoliul propriu titluri de stat din respectiva emisiune sau a aparut o defectiune majora a sistemului de comunicatii.
    9. In cazul in care se constata ca nu exista o piata ordonata, regulata si lichida si in situatia in care cotatiile introduse nu reflecta raportul dintre cerere si oferta, directorul general al B.V.B. poate limita pentru o perioada determinata diferenta minima dintre pretul de vanzare si pretul de cumparare al cotatiei.
    10. Informatiile necesare la introducerea unei cotatii ferme in modulul de tranzactionare sunt urmatoarele:
    a) seria emisiunii;
    b) partea de cumparare si de vanzare a cotatiei:
    - randamentul sau pretul net/brut;
    - numarul titlurilor de stat;
    c) termenul de decontare, respectiv "Tomorrow";
    d) termenul de valabilitate, respectiv "Day";
    e) contul propriu al market makerului.
    11. Modulul de tranzactionare furnizeaza market makerului detalii cu privire la cotatia ferma proprie, fara a se limita la:
    a) identitatea traderului;
    b) pret, pentru titlurile de stat cu discont care se tranzactioneaza pe randament;
    c) pret brut, pentru titlurile de stat cu dobanda care se tranzactioneaza pe pret net;
    d) valoare;
    e) identificator numeric unic.
    12. Directorul general al B.V.B., cu consultarea Comitetului B.V.B., stabileste numarul minim de titluri de stat aferent unei cotatii ferme.
    13. Cotatiile ferme introduse de market makeri sunt centralizate si sortate dupa randament, respectiv pret net sau brut, in registrul cotatiilor ferme, separat pentru fiecare serie de titluri de stat.
    14. Caracteristicile principale ale cotatiilor ferme, inclusiv identitatea market makerilor, sunt vizualizate de toti intermediarii pietei bursiere.
    16.2. Modificarea si retragerea cotatiilor ferme
    1. Market makerul poate sa modifice si/sau sa retraga cotatia ferma proprie introdusa in modulul de tranzactionare.
    2. In cazul in care s-a executat integral o parte sau ambele parti ale cotatiei, aceasta este eliminata automat de sistemul B.V.B.
    3. Cotatiile ferme din registrul cotatiilor ferme sunt automat eliminate din modulul de tranzactionare la sfarsitul zilei.
    4. B.V.B. poate retrage cotatiile ferme ale unui market maker in cazul in care acesta nu mai are acces, din vina proprie, la sistemul B.V.B.
    16.3. Incheierea tranzactiilor
    1. Incheierea tranzactiilor se realizeaza prin executia automata a unui ordin cu partea de cumparare sau de vanzare a unei cotatii ferme, care are la un moment dat randamentul sau pretul cel mai bun in registrul cotatiilor ferme.
    2. Un ordin transmis catre un market maker se executa automat cu partea de cumparare sau vanzare a cotatiei ferme a acestuia, daca termenii ordinului corespund cu termenii cotatiei in ceea ce priveste seria emisiunii, randamentul sau pretul net/brut, numarul de titluri de stat si termenul de decontare.
    3. In cazul in care numarul de titluri de stat precizat intr-un ordin este mai mic sau egal cu numarul de titluri din partea de cumparare sau de vanzare a cotatiei ferme, acesta se va executa automat daca toti ceilalti termeni mentionati la alineatul precedent corespund.
    4. In cazul in care numarul de titluri de stat precizat intr-un ordin este mai mare decat numarul de titluri din partea de cumparare sau de vanzare a unei cotatii ferme, acesta nu se va executa automat si va fi respins de modulul de tranzactionare.
    5. In cazul in care partea de cumparare sau de vanzare a unei cotatii ferme se executa partial cu un ordin, cotatia respectiva ramane in piata cu volumul ramas neexecutat.
    6. Tranzactiile incheiate pe piata principala au termenul de decontare "Tomorrow" (T+1).
    7. Modulul de tranzactionare furnizeaza intermediarului pietei primare sau al pietei secundare detalii cu privire la tranzactiile proprii, fara a se limita la:
    a) tichet;
    b) seria emisiunii;
    c) data si timpul incheierii tranzactiei;
    d) data de decontare;
    e) sensul operatiunii, respectiv cumparare sau vanzare;
    f) randament si pret, pentru titlurile de stat cu discont;
    g) pret net si brut, pentru titlurile de stat cu dobanda;
    h) numarul titlurilor de stat;
    i) valoare;
    j) cont.
    Art. 17
    Piata deal
    17.1. Introducerea de cotatii informative si deal-uri
    1. Procesul de negociere directa poate fi initiat pe baza cotatiilor informative introduse in registrul cotatiilor informative sau oferite prin facilitatea de mesagerie a modulului de tranzactionare.
    2. Cotatiile informative afisate in registrul cotatiilor informative de catre intermediarii pietei primare sau ai pietei secundare pot fi utilizate pentru informarea participantilor la piata cu privire la intentia de a incheia o tranzactie prin negociere directa pe piata deal.
    3. Caracteristicile principale ale cotatiilor informative afisate in registrul cotatiilor informative, inclusiv identitatea intermediarilor, sunt vizualizate de toti intermediarii pietei bursiere.
    4. Caracteristicile principale ale cotatiilor informative oferite pe baza bilaterala, inclusiv identitatea intermediarilor, nu sunt vizualizate de ceilalti intermediari ai pietei bursiere.
    5. Intermediarii pietei bursiere care afiseaza, respectiv ofera o cotatie informativa, nu sunt obligati sa confirme deal-urile primite pe baza acestora.
    6. Informatiile necesare la introducerea unui deal in modulul de tranzactionare sunt urmatoarele:
    a) contraparte;
    b) seria emisiunii;
    c) randament sau pret net/brut;
    d) numarul titlurilor de stat;
    e) cont;
    f) termen de decontare, respectiv "Today", "Tomorrow", "Spot" sau "Forward";
    g) termen de valabilitate, respectiv "Day" sau "Open".
    7. Modulul de tranzactionare furnizeaza intermediarului pietei primare sau al pietei secundare detalii cu privire la deal-urile initiate si primite, fara a se limita la:
    a) identitatea traderului;
    b) pret, pentru titlurile de stat cu discont care se tranzactioneaza pe randament;
    c) pret brut, pentru titlurile de stat cu dobanda care se tranzactioneaza pe pret net;
    d) valoare;
    e) identificatorul numeric unic.
    17.2. Retragerea deal-urilor
    1. Intermediarul pietei primare sau al pietei secundare poate sa retraga deal-urile proprii introduse in modulul de tranzactionare.
    2. Modulul de tranzactionare elimina automat deal-urile in cazul in care termenul de valabilitate a acestora a expirat.
    3. B.V.B. poate retrage deal-urile unui intermediar al pietei primare sau al pietei secundare, in cazul in care acesta nu mai are acces, din vina proprie, la sistemul B.V.B.
    17.3. Incheierea tranzactiilor
    1. Incheierea tranzactiilor se realizeaza prin confirmarea manuala a unui deal primit de un intermediar, in calitate de initiator.
    2. Modulul de tranzactionare furnizeaza intermediarului pietei primare sau al pietei secundare detalii cu privire la tranzactiile proprii, fara a se limita la:
    a) tichet;
    b) seria emisiunii;
    c) data si timpul incheierii tranzactiei;
    d) data decontarii;
    e) sensul operatiunii, respectiv cumparare sau vanzare;
    f) randament si pret, pentru titlurile de stat cu discont;
    g) pret net sau brut, pentru titlurile de stat cu dobanda;
    h) numarul titlurilor;
    i) valoare;
    j) cont;
    k) contraparte.
    3. Deal-urile introduse de un initiator si neconfirmate de contraparte sunt vizualizate numai de catre cele doua parti implicate in procesul de negociere directa.
    Art. 18
    In cazul in care exista cereri justificate din partea participantilor la piata, directorul general al B.V.B. poate dispune prelungirea programului de tranzactionare al pietei deal cu o perioada de pana la 30 de minute si pentru care acesta poate stabili o alta valoare minima a unui deal, prin exceptie de la prevederile art. 14 alin. 13.
    Art. 19
    Corectarea si anularea tranzactiilor cu titluri de stat
    1. In cazul incheierii unei tranzactii cu titluri de stat in numele si pe contul unui client, ca urmare a unor erori de introducere a datelor in modulul de tranzactionare, intermediarul in cauza poate solicita in scris, pana la data confirmarii raportului de tranzactionare de catre acesta, corectarea tranzactiei, explicand situatia creata si prezentand documentele justificative necesare.
    2. In cazul in care B.V.B. constata realitatea faptelor semnalate si identifica posibilitatea tehnica a corectarii erorii, B.V.B. analizeaza si decide asupra aprobarii cererii de corectare a tranzactiei.
    3. Corectarea unei tranzactii cu titluri de stat se poate realiza de catre B.V.B. prin inlocuirea contului clientului cu contul propriu al intermediarului care solicita operatiunea respectiva. B.V.B. nu opereaza modificari asupra celorlalte caracteristici ale tranzactiei.
    4. B.V.B. nu corecteaza tranzactii care au fost incheiate pentru contul propriu sau contul profesional.
    5. Corectarea unei tranzactii presupune anularea acesteia si introducerea in modulul de tranzactionare a unei noi tranzactii pentru contul propriu al intermediarului care solicita corectia respectiva. Tranzactia noua are aceleasi caracteristici cu tranzactia anulata, cu exceptia contului.
    6. B.V.B. poate respinge cererea de corectare a erorii in cazul in care intermediarul solicita corectarea unui numar mare de tranzactii sau in cazul in care corectarea uneia sau mai multor tranzactii are implicatii tehnice si/sau in ceea ce priveste contrapartile implicate.
    7. Anularea tranzactiilor cu titluri de stat este o operatiune bursiera constand in desfiintarea retroactiva a uneia sau mai multor tranzactii care au fost incheiate cu incalcarea reglementarilor bursiere si ale altor acte normative incidente, precum si in situatia in care sunt afectate integritatea pietei si increderea investitorilor.
    8. Anularea unei tranzactii se va dispune prin decizie a C.N.V.M. sau a directorului general al B.V.B. In ziua efectuarii anularii B.V.B. va notifica societatile de valori mobiliare care au efectuat tranzactia respectiva.
    9. Corectarea sau anularea unei tranzactii poate fi efectuata de catre B.V.B. numai inaintea decontarii tranzactiei respective.
    10. Directorul general al B.V.B. poate decide, din motive tehnice sau la solicitarea organelor competente, suspendarea temporara de la tranzactionare a uneia sau a tuturor seriilor de titluri de stat care se tranzactioneaza pe piata secundara a B.V.B.

    CAP. 6
    Compensarea si decontarea tranzactiilor cu titluri de stat

    Art. 20
    Cadru general
    1. Operatiunile de compensare si de decontare a tranzactiilor cu titluri de stat, precum si managementul riscului sunt realizate in conformitate cu prevederile prezentului regulament si ale Procedurii nr. 15.1 privind decontarea tranzactiilor cu titluri de stat.
    2. Sistemul de compensare si decontare al B.V.B. este compus din doua subsisteme distincte:
    a) subsistemul de compensare multilaterala si decontare pe baza neta;
    b) subsistemul de decontare pe baza bruta ("tranzactie cu tranzactie").
    3. Decontarea tranzactiilor cu titluri de stat incheiate pe piata secundara a B.V.B. este efectuata pe principiul "livrare contra plata" (Delivery versus Payment - DVP).
    4. Termenul standard de decontare a tranzactiilor cu titluri de stat incheiate pe piata principala este "Tomorrow" (T+1).
    5. Termenii de decontare a tranzactiilor cu titluri de stat incheiate pe piata deal sunt "Today" (T), "Tomorrow" (T+1), "Spot" (T+2) si "Forward" (T+x, unde x este mai mare sau egal cu 3).
    6. Tranzactiile cu titluri de stat a caror valoare este mai mare sau egala cu 5 miliarde lei se deconteaza numai prin subsistemul de decontare pe baza bruta.
    7. Valoarea de decontat a tranzactiei este determinata in conformitate cu prevederile prezentului regulament, in functie de tipul titlului de stat.

    CAP. 7
    Inregistrarea si transferul titlurilor de stat

    Art. 21
    Cadru general
    1. Seriile de titluri de stat care sunt tranzactionate pe piata secundara a B.V.B. sunt inregistrate in modulul de registru, denumit in continuare Registrul B.V.B.
    2. Registrul B.V.B. asigura inregistrarea si transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de stat in conformitate cu prevederile prezentului regulament si cu legislatia incidenta.
    3. Titlurile de stat sunt inregistrate si transferate in Registrul B.V.B. la nivelul conturilor de titluri de stat, separat pentru fiecare emisiune.
    4. Detinerile de titluri de stat sunt inregistrate si administrate in Registrul B.V.B. la nivel analitic, prin intermediul conturilor individuale deschise pentru fiecare detinator.
    5. Registrul B.V.B. cuprinde totalitatea conturilor de titluri de stat deschise pentru detinatorii de titluri de stat, respectiv: M.F.P., B.N.R., intermediarii pietei bursiere si clientii acestora.
    6. Serviciile de registru prestate M.F.P. de catre B.V.B. se realizeaza in baza unui contract-cadru incheiat intre B.V.B. si agentul desemnat de M.F.P.
    Art. 22
    Tipuri de conturi
    Tipurile de conturi utilizate in Registrul B.V.B. sunt urmatoarele:
    a) contul client este detinut de un client, persoana fizica sau juridica, care nu se incadreaza in categoriile cont institutie, cont propriu si cont profesional;
    b) contul institutie este detinut de banci, fonduri de investitii inchise si deschise, fonduri cu capital de risc, societati financiare, societati de investitii, inclusiv Societatile de Investitii Financiare, societati de administrare a fondurilor si societatilor de investitii, fonduri de pensii, societati de depozitare a activelor fondurilor si societatilor de investitii, societati de asigurari si reasigurari, societati de custodie, societati de consultanta si plasament, fonduri de investitii si restructurare, institutii bursiere, institutii guvernamentale si neguvernamentale ale caror atributii si decizii pot avea impact asupra pietei de capital, precum si alte entitati calificate de catre C.N.V.M.;
    c) contul propriu este detinut de un intermediar al pietei bursiere in nume propriu;
    d) contul profesional este detinut de actionari semnificativi, directori, administratori, cenzori externi independenti, cenzori interni, traderi ai intermediarilor pietei bursiere, indiferent de natura juridica a raportului angajat - intermediar al pietei bursiere.
    Art. 23
    Continutul informational al Registrului B.V.B.
    Registrul B.V.B. contine urmatoarele informatii, fara a se limita la:
    1. datele de identificare ale detinatorilor de titluri de stat, astfel:
    a) persoane fizice: numele si prenumele, numarul unic de identificare, domiciliul sau resedinta, cetatenia, rezidenta, tara, contul bancar prin care se realizeaza plata cuponului si a principalului, in cazul in care detinatorul a precizat aceasta informatie;
    b) persoane juridice: denumirea/numele comercial, numarul unic de identificare, sediul social, nationalitatea, rezidenta, tara, contul bancar prin care se realizeaza plata cuponului si a principalului.
    2. numarul de titluri de stat detinute;
    3. mentiuni privind garantiile care au ca obiect titluri de stat.
    Art. 24
    Deschiderea conturilor in Registrul B.V.B.
    1. Deschiderea conturilor in cadrul Registrului B.V.B. se realizeaza de catre:
    a) B.V.B., conform "Situatiei detinatorilor inregistrati la data emisiunii";
    b) intermediarii pietei bursiere, conform cererilor clientilor proprii care doresc sa cumpere pentru prima data titluri de stat;
    c) intermediarii pietei bursiere care doresc sa cumpere pentru prima data titluri de stat, in nume si pe cont propriu;
    d) intermediarii pietei bursiere, conform cererilor clientilor care solicita transferul detinerilor dintr-un cont deschis la un alt intermediar al pietei bursiere;
    e) B.N.R.;
    f) M.F.P.
    2. Un intermediar al pietei bursiere va deschide, dupa caz, un singur cont pentru fiecare client propriu si cel mult un singur cont propriu.
    3. Raspunderea cu privire la corectitudinea si integralitatea datelor necesare pentru deschiderea conturilor revine, dupa caz, in exclusivitate agentului desemnat de M.F.P., intermediarilor pietei bursiere, M.F.P. si B.N.R.
    4. Intermediarii pietei bursiere au obligatia sa verifice permanent datele de identificare ale clientilor proprii.
    5. In cazul sesizarii unor erori sau neconcordante, precum si in cazul modificarii datelor de identificare introduse la deschiderea unui cont, intermediarii pietei bursiere au obligatia sa notifice in scris B.V.B. si sa solicite operarea corectiilor necesare.
    Art. 25
    Modificarea datelor de identificare inscrise in Registrul B.V.B.
    1. Modificarea datelor de identificare in Registrul B.V.B. se realizeaza numai de catre B.V.B., la nivelul detinatorului de titluri.
    2. Operatiunile de modificare mentionate la alineatul precedent se realizeaza in baza cererilor formulate in scris de catre intermediarii pietei bursiere, B.N.R. sau M.F.P.
    3. Cererile intermediarilor pietei bursiere cu privire la modificarea datelor de identificare se completeaza cu respectarea instructiunilor scrise ale detinatorilor, a reglementarilor B.V.B., a legislatiei incidente, aplicate in mod corespunzator, si in urma verificarii prealabile a tuturor documentelor care stau la baza solicitarii respective.
    4. Cererile intermediarilor pietei bursiere cu privire la modificarile datelor de identificare vor fi semnate de catre detinatorul de titluri si de catre persoana imputernicita a intermediarului respectiv.
    5. Intermediarii pietei bursiere, B.N.R., M.F.P. si agentul desemnat al M.F.P. raspund personal si integral pentru corectitudinea, integralitatea datelor furnizate in cerere, precum si pentru verificarea legalitatii acestora.
    Art. 26
    Transferul dreptului de proprietate ca urmare a tranzactiilor
    Transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de stat ca urmare a tranzactiilor se realizeaza la data decontarii.
    Art. 27
    Transferul direct al dreptului de proprietate
    1. Prin exceptie de la prevederile art. 14 alin. 1, urmatoarele tipuri de transfer al dreptului de proprietate asupra titlurilor de stat se realizeaza de B.V.B. prin transfer direct in Registrul B.V.B.:
    a) tranzactiile directe in sensul art. 43 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele reglementate, precum si al Regulamentului C.N.V.M. nr. 13/1996 privind functionarea unui registru independent autorizat, aprobat prin Ordinul nr. 24/1996, cu modificarile ulterioare;
    b) transferurile de proprietate asupra titlurilor de stat dispuse de hotarari judecatoresti;
    c) transferurile de proprietate asupra titlurilor de stat realizate prin contracte de donatie, in care valoarea acestora este stabilita in functie de pretul de inchidere al titlului de stat respectiv la momentul incheierii contractului de donatie;
    d) transferurile de proprietate asupra titlurilor de stat catre legatari si mostenitori legali;
    e) transferurile de proprietate asupra titlurilor ca efect al fuziunilor sau divizarilor entitatilor care detin aceste titluri.
    2. Transferurile prevazute la alineatul precedent se realizeaza de catre B.V.B. numai la cererea intermediarilor pietei bursiere.
    3. Intermediarii pietei bursiere raspund personal si integral pentru corectitudinea, integralitatea datelor furnizate in cerere, precum si pentru verificarea legalitatii acestora.
    Art. 28
    Transferul in cadrul Registrului B.V.B.
    Transferul titlurilor din contul clientului, deschis la un intermediar al pietei bursiere, in contul aceluiasi client, deschis la un alt intermediar al pietei bursiere, se realizeaza de catre B.V.B. conform cererii formulate de intermediarii pietei bursiere implicati, in baza instructiunii clientului.
    Art. 29
    Mentiuni privind garantiile
    Inscrierea in, respectiv radierea din Registrul B.V.B., a mentiunilor cu privire la garantiile care au ca obiect titluri de stat se efectueaza in baza unei cereri semnate de toate partile implicate.
    Art. 30
    Informatii furnizate
    1. In vederea efectuarii operatiunilor de plata a cuponului si/sau a valorii nominale catre proprietarii de titluri existenti la data inregistrarii curente in Registrul B.V.B., B.V.B. va transmite agentului desemnat al M.F.P. "Situatia detinatorilor inregistrati la data inregistrarii curente" corespunzatoare unei serii de titluri de stat.
    2. La cererea M.F.P. sau a agentului desemnat al M.F.P., B.V.B. va transmite "Situatia detinatorilor inregistrati in Registrul B.V.B." pentru oricare data de inregistrare.
    Art. 31
    Radierea seriilor titlurilor de stat din Registrul B.V.B.
    Radierea unei serii de titluri din Registrul B.V.B. se realizeaza la:
    a) scadenta;
    b) rascumparare anticipata.

    CAP. 8
    Raspunderi si sanctiuni

    Art. 32
    Fapte ilicite
    1. Intermediarii pietei bursiere a titlurilor de stat sunt obligati sa respecte prevederile Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma dematerializata, aprobat prin Ordinul ministrului finantelor publice, guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei si al presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 875/2001, cu modificarile ulterioare, si ale prezentului regulament.
    2. Incalcarea oricarei norme din prezentul regulament sau din "Manualul de utilizare a sistemului B.V.B.", care cuprinde o interdictie expresa de a nu face ceva sau o indatorire expresa de a face ceva intr-un anumit mod, constituie fapta ilicita la regimul juridic bursier, daca, potrivit conditiilor in care a fost savarsita, nu este prevazuta de lege ca infractiune sau contraventie.
    3. Savarsirea de catre o societate de valori mobiliare membra a Asociatiei Bursei sau de catre un trader al acesteia, autorizati sa desfasoare operatiuni pe piata bursiera a titlurilor de stat, cu intentie sau din culpa, prin actiune sau inactiune, dupa caz, a unei fapte ilicite la regimul juridic bursier se sanctioneaza potrivit prevederilor Regulamentului B.V.B. nr. 8 privind sanctionarea faptelor ilicite la regimul juridic bursier savarsite de membrii Asociatiei Bursei si de agentii de bursa.
    4. Constatarea savarsirii faptelor ilicite la regimul juridic bursier de catre subiectele mentionate la alin. 3, investigarea acestora si propunerea de individualizare a sanctiunii bursiere aplicabile sunt de competenta serviciilor/directiilor B.V.B., care procedeaza in acest sens cu respectarea prevederilor cuprinse in Regulamentul B.V.B. nr. 8 privind sanctionarea faptelor ilicite la regimul juridic bursier savarsite de membrii Asociatiei Bursei si de agentii de bursa si in celelalte reglementari bursiere.
    5. Savarsirea de catre o banca comerciala sau de un trader al acesteia, autorizati sa desfasoare operatiuni pe piata bursiera a titlurilor de stat, cu intentie sau din culpa, prin actiune sau inactiune, dupa caz, a unei fapte ilicite la regimul juridic bursier se constata de serviciile/directiile B.V.B. si se comunica B.N.R., care va proceda potrivit prevederilor Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma dematerializata, aprobat prin Ordinul ministrului finantelor publice, guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei si al presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 875/2001, cu modificarile ulterioare, si ale celorlalte acte normative incidente.

    CAP. 9
    Dispozitii tranzitorii

    Art. 33
    Derogari
    Prin derogare de la prevederile art. 10 alin. 1 lit. b), pentru o perioada de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentului regulament, B.V.B. va permite derularea operatiunilor cu titluri de stat de catre un intermediar al pietei bursiere prin intermediul unui singur trader autorizat in acest sens.

    ANEXA 1
    la regulament

    ANTET oficial
    Nr. inregistrare/Data

                                   Catre
                          Bursa de Valori Bucuresti

                               FORMULAR - TIP
pentru inregistrarea ca market maker pentru seria de titluri de stat ..........

    ...........................................................................,
                        (denumirea completa a intermediarului)
cu sediul social in ..........................................................., str. ...................... nr. ....., telefon ............., avand codul fiscal nr. ................/avand codul unic de inregistrare ................, atribut fiscal ............ si numar de ordine in registrul comertului ................, prin reprezentant legal/imputernicit al acestuia ..................., solicitam inregistrarea ca market maker pentru seria de titluri de stat ................ pe perioada ............................
    Anexam la prezenta cerere autorizarea ca intermediar al pietei titlurilor de stat emisa de Banca Nationala a Romaniei.
    Pe perioada de detinere a calitatii de market maker
............................................
   (denumirea completa a intermediarului)
se angajeaza sa mentina lichiditatea pietei secundare prin introducerea de cotatii ferme in sistemul B.V.B.

    Semnaturi autorizate si stampila oficiala
    .........................................

    Nume ...............................    Nume ...............................
                      (LS)
    Functia ............................    Functia ............................

    ANEXA 2

                             PROCEDURA Nr. 15.1
privind decontarea tranzactiilor cu titluri de stat

    CAP. 1
    Definitii

    Art. 1
    In intelesul prezentei proceduri, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
    1. Banca participanta reprezinta societatea bancara autorizata de Bursa de Valori Bucuresti, denumita in continuare B.V.B., sa participe la compensarea si decontarea finala interbancara a tranzactiilor cu titluri de stat incheiate in cadrul B.V.B.
    2. Balanta pentru decontare finala reprezinta documentul informativ intocmit de B.V.B., in baza caruia Banca Nationala a Romaniei, denumita in continuare B.N.R., receptioneaza ordinele de plata emise de B.V.B. si de bancile participante in vederea realizarii decontarii finale prin subsistemul de compensare multilaterala si decontare pe baza neta a tranzactiilor cu titluri de stat incheiate in cadrul B.V.B.
    3. Contul de decontare reprezinta contul bancar deschis de participantul direct la sistemul de compensare si decontare al B.V.B. la una dintre bancile participante, destinat decontarii banesti a tranzactiilor cu titluri de stat incheiate in cadrul B.V.B.
    4. Contul de decontare al bancii participante reprezinta contul curent analitic deschis la B.N.R. pe numele bancii participante si special destinat pentru decontarea finala prin subsistemul de compensare multilaterala si decontare pe baza neta a tranzactiilor cu titluri de stat incheiate in cadrul B.V.B. Conturile de decontare ale bancilor participante fac parte integranta din conturile sintetice ale societatilor bancare deschise la B.N.R.
    5. Contul special de decontare finala reprezinta contul deschis de B.N.R. pe numele B.V.B. si destinat in exclusivitate decontarii finale a sumelor in lei aferente tranzactiilor incheiate in cadrul B.V.B. Contul special de decontare finala se inchide in fiecare zi de decontare cu sold zero.
    6. Data tranzactionarii reprezinta data incheierii tranzactiilor cu titluri de stat incheiate in cadrul B.V.B.
    7. Data decontarii reprezinta data la care devin exigibile obligatia de plata si obligatia de livrare rezultate in urma incheierii tranzactiilor cu titluri de stat incheiate in cadrul B.V.B.
    8. Decontarea reprezinta transferul final al titlurilor de stat si al fondurilor banesti aferente tranzactiilor incheiate in cadrul B.V.B., in conformitate cu termenii cuprinsi in Raportul de tranzactionare. Decontarea se realizeaza pe baza principiului "livrare contra plata" (DVP).
    9. Participant direct la sistemul de compensare si decontare al B.V.B. reprezinta societatea de valori mobiliare membra a Asociatiei Bursei sau banca comerciala, care este autorizata ca intermediar al pietei primare sau ca intermediar al pietei secundare.
    10. Raportul de compensare reprezinta documentul intocmit de B.V.B., care reflecta compensarea multilaterala a obligatiilor si drepturilor banesti ale participantilor directi la sistemul de compensare si decontare al B.V.B., rezultate in urma tranzactionarii, pentru o anumita data de decontare.
    11. Raportul de decontare reprezinta documentul intocmit de B.V.B., care evidentiaza obligatiile sau drepturile banesti nete ale participantilor directi la sistemul de compensare si decontare al B.V.B., rezultate in urma compensarii tranzactiilor, pentru o anumita data de decontare.
    12. Raportul de decontare bancara reprezinta documentul intocmit de catre B.V.B., pe baza rapoartelor de decontare, care evidentiaza obligatiile sau drepturile banesti ale participantilor directi la sistemul de compensare si decontare al B.V.B. care au deschis conturi de decontare la o anumita banca participanta si obligatiile sau drepturile banesti nete ale bancii participante. Pe baza raportului de decontare bancara bancile participa la decontarea finala prin subsistemul de compensare multilaterala si decontare pe baza neta a tranzactiilor cu titluri de stat incheiate in cadrul B.V.B.
    13. Raportul de decontare bancara pe baza bruta reprezinta documentul intocmit de catre B.V.B., pe baza raportului de tranzactionare, care cuprinde toate obligatiile si drepturile rezultate din tranzactiile cu titluri de stat eligibile pentru decontarea prin susbsistemul de decontare pe baza bruta, incheiate de participantii directi care deconteaza aceste tranzactii printr-o banca participanta.
    14. Raportul de decontare pe baza bruta reprezinta documentul intocmit de catre B.V.B., pe baza raportului de tranzactionare, care cuprinde toate obligatiile si drepturile rezultate din tranzactiile cu titluri de stat eligibile pentru decontarea prin subsistemul de decontare pe baza bruta, incheiate de un participant direct.
    15. Raportul de tranzactionare reprezinta documentul intocmit de B.V.B., care contine termenii si clauzele tuturor contractelor de vanzare-cumparare de titluri de stat incheiate in cadrul B.V.B. la o anumita data de tranzactionare.
    16. Sistemul de compensare si decontare al B.V.B. reprezinta ansamblul de norme si proceduri pe baza caruia participantii directi realizeaza in nume propriu decontarea tranzactiilor incheiate in cadrul B.V.B. Sistemul de compensare si decontare al B.V.B. este compus din doua subsisteme distincte: subsistemul de compensare multilaterala si decontare pe baza neta si subsistemul de decontare pe baza bruta ("tranzactie cu tranzactie").
    17. Subsistemul de compensare multilaterala si decontare pe baza neta reprezinta un set de norme, proceduri si un mecanism de calcul al pozitiilor multilaterale nete ale participantilor directi, pe baza caruia se realizeaza decontarea tranzactiilor cu titluri de stat incheiate in cadrul B.V.B.
    18. Subsistemul de decontare pe baza bruta reprezinta un set de norme pe baza caruia se realizeaza decontarea individuala a tranzactiilor incheiate in cadrul B.V.B., a caror valoare este de minimum 5 miliarde lei.

    I. SUBSISTEMUL DE COMPENSARE MULTILATERALA SI DECONTARE PE BAZA NETA

    CAP. 2
    Contractele de decontare

    Art. 2
    Compensarea multilaterala intre participantii directi la sistemul de compensare si decontare al B.V.B. a obligatiilor si drepturilor banesti rezultate in urma tranzactionarii are loc in baza contractului de decontare incheiat intre B.V.B. si fiecare participant direct.
    Art. 3
    Compensarea multilaterala si decontarea finala a tranzactiilor cu titluri de stat incheiate in cadrul B.V.B. se vor face potrivit principiilor de functionare a caselor de compensatii interbancare, prin intermediul bancilor de decontare participante la care participantii directi la sistemul de compensare si decontare al B.V.B. au deschise conturi de decontare, pe de o parte, si al B.V.B., pe de alta parte.

    CAP. 3
    Dobandirea si mentinerea calitatii de participant direct la sistemul de compensare si decontare al B.V.B.

    Art. 4
    1. Pentru a dobandi calitatea de participant direct la sistemul de compensare si decontare al B.V.B., societatile de valori mobiliare membre ale Asociatiei Bursei si bancile comerciale trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
    a) sa fie autorizate ca intermediar al pietei primare sau ca intermediar al pietei secundare;
    b) sa incheie contractul de decontare cu B.V.B.;
    c) sa comunice B.V.B. contul de decontare a sumelor rezultate din incheierea tranzactiilor;
    d) sa transmita B.V.B. contractul de decontare incheiat cu banca participanta, in cazul societatilor de valori mobiliare.
    2. Neindeplinirea uneia dintre conditiile prevazute la alineatul precedent conduce la suspendarea calitatii de participant direct la sistemul de compensare si decontare al B.V.B.

    CAP. 4
    Dobandirea si mentinerea calitatii de banca participanta

    Art. 5
    1. Pentru a dobandi calitatea de banca participanta la compensarea si decontarea finala interbancara a tranzactiilor incheiate in cadrul B.V.B., societatea bancara trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa fie autorizata ca intermediar al pietei primare sau secundare a titlurilor de stat tranzactionate la B.V.B.;
    b) sa fie autorizata de B.N.R. sa participe la compensarea si decontarea finala realizate de Casa de Compensatii Interbancare - B.V.B.
    c) sa incheie contractul de decontare cu B.V.B.;
    d) sa aiba legatura electronica directa cu sistemul informatic al B.V.B.;
    e) sa notifice B.V.B. numele persoanelor de legatura in relatia bancii cu B.V.B. si sa transmita fisa specimenelor de semnaturi;
    f) sa achite comisionul datorat B.V.B. pentru participarea la decontarea tranzactiilor prin subsistemul de compensare multilaterala si decontare pe baza neta.
    2. Bancile participante au obligatia sa achite B.V.B. comisionul aferent participarii la compensarea si decontarea tranzactiilor bursiere pentru fiecare zi de decontare, in conformitate cu hotararile Comitetului B.V.B. si cu prevederile contractului incheiat intre B.V.B. si fiecare banca participanta.
    3. Neindeplinirea uneia dintre conditiile prevazute la alin. 1 si 2 poate conduce la suspendarea calitatii de banca participanta.
    4. In cazul in care anticipeaza dificultati in indeplinirea obligatiilor sale asumate in calitate de banca participanta la compensarea si decontarea finala realizate de Casa de Compensatii Interbancare - B.V.B., banca are obligatia de a notifica acest lucru B.V.B.
    Art. 6
    Comitetul B.V.B. va stabili anual cuantumul comisionului pentru participarea la compensarea si decontarea tranzactiilor bursiere a bancilor participante si modalitatea de plata a acestuia, in ultima sa sedinta din anul precedent celui pentru care se stabileste comisionul.

    CAP. 5
    Conturile de decontare

    Art. 7
    Participantul direct la subsistemul de compensare multilaterala si decontare pe baza neta va desfasura operatiunile de decontare baneasca a tranzactiilor incheiate in cadrul B.V.B. prin intermediul unui singur cont de decontare.
    Art. 8
    Participantul direct la sistemul de compensare si decontare al B.V.B. are obligatia de a alimenta contul de decontare cu suma necesara pentru stingerea obligatiilor cuprinse in raportul de decontare si in raportul de decontare bancara pe baza bruta, pentru ziua de decontare in curs.
    Art. 9
    Societatile de valori mobiliare pot deschide cont de decontare a tranzactiilor cu titluri de stat incheiate pe piata secundara organizata de B.V.B. numai la o banca autorizata ca intermediar al pietei primare.

    CAP. 6
    Confirmarea rapoartelor

    Art. 10
    1. Dupa incheierea fiecarei sedinte de tranzactionare B.V.B. va intocmi, pentru fiecare zi de decontare, o forma preliminara a rapoartelor de compensare si a rapoartelor de decontare.
    2. Cu o zi lucratoare inainte de data de decontare, la ora 16:00, B.V.B. va intocmi forma finala a rapoartelor de compensare si a rapoartelor de decontare, pentru fiecare participant direct. B.V.B. poate modifica continutul rapoartelor de compensare si al rapoartelor de decontare si va notifica aceste modificari participantilor direct implicati, pana la data decontarii inclusiv.
    Art. 11
    1. Confirmarea tranzactiilor sau notificarea unor eventuale obiectii cu privire la continutul formei preliminare sau finale a rapoartelor de compensare si a rapoartelor de decontare va fi facuta de catre participantii directi la sistemul de compensare si decontare al B.V.B., pana in preziua datei de decontare, ora 17:30.
    2. In cazul in care exista obiectii cu privire la datele cuprinse in rapoartele de compensare sau in rapoartele de decontare, participantii directi la sistemul de compensare si decontare al B.V.B. vor comunica in scris B.V.B. aceste obiectii, solicitand corectarea corespunzatoare a tranzactiilor, in conformitate cu prevederile Regulamentului B.V.B. nr. 15 privind operatiunile cu titluri de stat. Dupa analizarea si eventuala corectare a tranzactiilor respective B.V.B. va intocmi noi rapoarte de compensare, rapoarte de decontare si rapoarte de decontare bancara.
    3. In situatia in care participantii directi la sistemul de compensare si decontare al B.V.B. nu vor comunica, in scris si in intervalul de timp prevazut anterior, obiectiile cu privire la continutul rapoartelor de compensare si al rapoartelor de decontare, aceste documente se considera a fi insusite si confirmate de acestia.
    Art. 12
    1. Dupa confirmarea rapoartelor de catre participantii directi B.V.B. va intocmi si va transmite bancilor participante rapoartele de decontare bancara. B.V.B. poate modifica continutul rapoartelor de decontare bancara si va notifica aceste modificari bancilor participante, pana la data decontarii inclusiv.
    2. In cazul in care banca participanta constata la data decontarii ca unul dintre participantii directi pentru care realizeaza decontarea baneasca a tranzactiilor cu titluri de stat nu dispune de sumele necesare acoperirii pozitiei sale nete debitoare, banca va comunica acest lucru B.V.B. pana la ora 10:30.
    Art. 13
    1. Pe baza rapoartelor de decontare bancara B.V.B. va intocmi si va transmite B.N.R., in ziua decontarii, balanta pentru decontare finala.
    2. B.V.B. va transmite B.N.R. la ora 10:30, printr-un imputernicit, urmatoarele documente:
    a) balanta pentru decontarea finala a tranzactiilor efectuate in B.V.B.;
    b) ordinele de plata din contul special de decontare finala al B.V.B. in conturile de decontare ale bancilor participante aflate in pozitie neta creditoare.

    CAP. 7
    Mecanismul decontarii

    Art. 14
    1. In vederea stingerii obligatiilor rezultate din rapoartele de compensare si rapoartele de decontare, participantii directi la sistemul de compensare si decontare al B.V.B., aflati in pozitie neta debitoare, vor instructa banca participanta la care au deschis contul de decontare sa efectueze platile necesare.
    2. Bancile participante aflate in pozitie neta debitoare vor confirma B.V.B. la data de decontare, pana la ora 10:30, prin transmiterea prin fax a copiei de pe ordinul de plata transmis B.N.R. si/sau in format electronic, acceptul de participare la decontarea finala pentru respectiva zi de decontare, conform sumei nete inscrise in raportul de decontare bancara. Ordinele de plata vor fi transmise B.N.R. pana la ora 14:30.
    Art. 15
    In vederea realizarii decontarii finale B.V.B. va intocmi, in baza balantei de decontare finala, ordine de plata pentru acoperirea pozitiilor creditoare ale bancilor participante, din contul special de decontare deschis la B.N.R.
    Art. 16
    1. B.N.R. verifica, intre orele 15:00 - 15:15, conformitatea ordinelor de plata emise de catre bancile participante si de catre B.V.B. cu balanta pentru decontarea finala a tranzactiilor cu titluri de stat incheiate prin B.V.B.
    2. In cazul in care B.N.R. constata, intre orele 15:00 si 15:15, ca nu exista concordanta intre balanta pentru decontare finala si ordinele de plata emise de bancile participante aflate in pozitie neta debitoare sau cele emise de catre B.V.B., solicita in cel mai scurt timp B.V.B. refacerea situatiei.
    3. Intocmirea unei noi balante de decontare finala de catre B.V.B., refacerea ordinelor de plata de catre B.V.B. si de catre bancile participante si transmiterea acestor documente catre B.N.R. trebuie efectuate pana la ora 15:45.
    Art. 17
    1. In cazul in care nu exista suficiente disponibilitati in contul de decontare al unei banci participante aflate in pozitia neta debitoare fata de B.V.B., B.N.R. va proceda la aplicarea schemei de garantare a decontarii finale a casei de compensatii interbancare.
    2. In cazul in care prin aplicarea procedurii de garantare bilaterala din schema de garantare se determina schimbarea pozitiei nete creditoare initiale a unei banci participante in pozitie neta debitoare, B.N.R. va solicita B.V.B. refacerea compensarii multilaterale prin eliminarea operatiunilor care au determinat pozitia debitoare neacoperita a bancii participante care a generat aceasta situatie.
    3. Refacerea ordinelor de plata de catre B.V.B. si de catre bancile participante, intocmirea unei noi balante de decontare finala de catre B.V.B. si transmiterea acestor documente catre B.N.R. trebuie efectuate pana la ora 16:30.
    Art. 18
    1. In cazul in care B.N.R. nu solicita B.V.B. refacerea balantei de decontare si a ordinelor de plata aferente acesteia, in baza contractului de decontare incheiat cu fiecare participant direct B.V.B. se substituie calitatii de debitor net si calitatii de creditor net in care se afla participantii directi pentru respectiva zi de decontare.
    2. Din acest moment B.N.R. va efectua urmatoarele operatiuni:
    a) efectuarea primei parti a decontarii finale prin debitarea conturilor curente ale bancilor participante aflate in pozitie neta debitoare si creditarea contului special de decontare finala al B.V.B.;
    b) efectuarea celei de-a doua parti a decontarii finale prin debitarea contului special de decontare finala al B.V.B. si creditarea conturilor curente ale bancilor participante aflate in pozitie neta creditoare.
    3. B.N.R. va notifica in scris B.V.B., pana la ora 16:30, efectuarea decontarii finale in conformitate cu instructiunile date de B.V.B., prin remiterea confirmarii de decontare finala.
    Art. 19
    1. Imediat dupa primirea confirmarii efectuarii decontarii finale B.V.B. va transfera valorile mobiliare din conturile vanzatorilor in cele ale cumparatorilor, in conformitate cu datele cuprinse in raportul de tranzactionare.
    2. Dupa confirmarea de catre B.N.R. a tuturor operatiunilor privind decontarea baneasca B.V.B. va notifica bancilor participante efectuarea transferului irevocabil al fondurilor banesti aferente decontarii finale a tranzactiilor bursiere.

    CAP. 8
    Managementul riscului

    Art. 20
    Pentru limitarea expunerii la riscul de neplata participantii directi vor acorda prioritate disponibilizarii sumelor necesare acoperirii pozitiilor lor nete debitoare, rezultate in urma compensarii tranzactiilor incheiate in cadrul B.V.B.
    Art. 21
    1. In cazul in care se constata ca la data decontarii participantul direct nu are suficiente disponibilitati in contul sau de decontare pentru acoperirea obligatiei de plata, banca participanta la care acesta are deschis contul poate proceda la acordarea unui credit.
    2. In cazul in care banca participanta acorda participantului direct creditul necesar acoperirii pozitiei debitoare, acesta va putea proceda la gajarea valorilor mobiliare existente in contul propriu in favoarea bancii care i-a acordat creditul.
    Participantul direct in cauza si banca participanta au obligatia de a prezenta B.V.B. inscrisul prin care se constata gajul, solicitand totodata operarea acestuia in Registrul B.V.B., in conformitate cu prevederile Regulamentului B.V.B. nr. 15 privind operatiunile cu titluri de stat.
    Art. 22
    1. In situatia in care masurile prevazute la art. 21 nu asigura efectuarea decontarii tranzactiilor de catre un participant direct, B.V.B. va exclude din rapoartele de compensare pentru ziua de decontare respectiva toate tranzactiile de cumparare realizate in contul propriu al participantului direct in cauza.
    2. In situatia in care masura prevazuta la alin. 1 nu elimina situatia de neacoperire a pozitiei debitoare nete a participantului direct in cauza, B.V.B. va continua sa excluda din rapoartele de compensare pentru ziua de decontare respectiva tranzactiile de cumparare efectuate in contul clientilor participantului direct in cauza, pana cand pozitia sa neta debitoare va putea fi acoperita. Excluderea tranzactiilor se va face de catre B.V.B. astfel incat sa se minimizeze valoarea tranzactiilor excluse si numarul participantilor directi implicati.
    3. Decontarea tranzactiilor excluse din rapoartele de compensare, in baza prevederilor alin. 1 si 2, va fi amanata cu o singura zi lucratoare.
    4. B.V.B. va notifica participantilor directi implicati tranzactiile a caror decontare va fi amanata si va intocmi o noua situatie a rapoartelor de compensare, rapoartelor de decontare, rapoartelor de decontare bancara si a balantei pentru decontarea finala.
    5. Participantul direct care este in imposibilitatea de a-si acoperi obligatia de plata are obligatia de a plati compensatii atat contrapartilor la tranzactiile care au fost respinse la decontare sau a caror decontare a fost amanata, cat si B.V.B.
    Valoarea compensatiei datorate B.V.B. se calculeaza aplicandu-se dobanda medie interbancara echivalenta unei zile calendaristice la valoarea tranzactiilor amanate sau respinse la decontare.
    Valoarea compensatiei datorate fiecarei contraparti afectate se calculeaza aplicandu-se dobanda medie interbancara echivalenta unei zile calendaristice la dublul valorii tranzactiilor incheiate cu aceasta si care au fost amanate sau respinse la decontare.
    Plata compensatiilor va fi efectuata in termen de maximum doua zile lucratoare de la data initiala a decontarii tranzactiilor respective, in caz contrar aplicandu-se penalitati la suma datorata, in cuantum de 1% pentru fiecare zi de intarziere.
    Art. 23
    1. In cazul in care se constata ca la data decontarii un participant direct sau clientul acestuia nu are in cont cantitatea de valori mobiliare necesara acoperirii obligatiilor de livrare pentru o anumita zi de decontare, participantul direct care a generat amanarea decontarii tranzactiei se substituie obligatiei de livrare a clientului sau, iar B.V.B. va inlocui in tranzactia respectiva contul clientului vanzator cu contul propriu (contul house) al participantului direct, in cazul in care acesta are dreptul sa incheie tranzactii cu titluri de stat in nume si pe cont propriu.
    2. In cazul in care operatiunile prevazute la alin. 1 nu asigura realizarea decontarii, B.V.B. va exclude din rapoartele de compensare pentru ziua de decontare respectiva toate tranzactiile a caror decontare nu poate fi realizata.
    3. Decontarea tranzactiilor excluse din rapoartele de compensare in baza prevederilor alin. 2 va fi amanata cu o singura zi lucratoare.
    4. B.V.B. va notifica participantilor directi implicati tranzactiile a caror decontare va fi amanata si va intocmi o noua situatie a rapoartelor de compensare, rapoartelor de decontare, rapoartelor de decontare bancara si a balantei pentru decontarea finala.
    5. In cazul in care operatiunile prevazute la alineatul precedent nu asigura realizarea decontarii, B.V.B. va proceda la aplicarea procedurii de cumparare impusa (buy-in). In cazul in care procedura buy-in nu asigura realizarea decontarii, B.V.B. va putea decide respingerea de la decontare a respectivelor tranzactii.
    6. Participantul direct care este in imposibilitatea de a-si acoperi obligatia de livrare trebuie sa plateasca compensatii atat contrapartilor la tranzactiile care au fost respinse la decontare sau a caror decontare a fost amanata, cat si B.V.B.
    Valoarea compensatiei datorate B.V.B. se calculeaza aplicandu-se dobanda medie interbancara echivalenta unei zile calendaristice la valoarea tranzactiilor amanate sau respinse la decontare.
    Valoarea compensatiei datorate fiecarei contraparti afectate se calculeaza aplicandu-se dobanda medie interbancara echivalenta unei zile calendaristice la dublul valorii tranzactiilor incheiate cu aceasta si care au fost amanate sau respinse la decontare.
    Plata compensatiilor va fi efectuata in termen de maximum doua zile lucratoare de la data initiala a decontarii tranzactiilor respective, in caz contrar aplicandu-se penalitati la suma datorata, in cuantum de 1% pentru fiecare zi de intarziere.
    Art. 24
    Contrapartile afectate de amanarea sau respingerea decontarii tranzactiilor mentionate la art. 22 alin. 5 si la art. 23 alin. 6 se pot adresa Camerei Arbitrale a B.V.B. in scopul obtinerii unor eventuale compensatii suplimentare.

    II. SUBSISTEMUL DE DECONTARE PE BAZA BRUTA

    Art. 25
    1. La sfarsitul fiecarei zile de tranzactionare B.V.B. va intocmi si va transmite participantilor directi si bancilor participante prin care acestia realizeaza decontarea tranzactiilor incheiate in cadrul B.V.B. situatia preliminara a raportului de decontare pe baza bruta, respectiv a raportului de decontare bancara pe baza bruta, pentru fiecare zi de decontare.
    2. La data decontarii, la ora 9:00, B.V.B. va intocmi si va transmite participantilor directi si bancilor participante forma finala a raportului de decontare pe baza bruta, respectiv a raportului de decontare bancara pe baza bruta, pentru ziua de decontare in curs. Raportul de decontare pe baza bruta si raportul de decontare bancara pe baza bruta vor putea suferi modificari pana la ora 12:00, in sensul adaugarii in aceste rapoarte a tranzactiilor incheiate in aceeasi zi si care au termen de decontare "Today" (T).
    Art. 26
    Participantii directi pot realiza decontarea pe baza bruta a tranzactiilor prin conturi distincte de cele prin care se realizeaza decontarea prin subsistemul de compensare multilaterala si decontare pe baza neta.
    Art. 27
    1. La data decontarii tranzactiei prin subsistemul de decontare pe baza bruta participantul direct cumparator isi va alimenta contul de decontare cu suma necesara decontarii acesteia si va instructa banca participanta prin intermediul careia realizeaza decontarea pe baza bruta a tranzactiei cu privire la plata aferenta decontarii acestei tranzactii.
    2. La data decontarii banca prin care participantul direct cumparator va realiza decontarea pe baza bruta a tranzactiilor incheiate in cadrul B.V.B. va debita contul de decontare al acestuia si va credita contul participantului direct vanzator sau, in cazul in care acesta are cont de decontare deschis la o alta banca participanta, va emite o instructiune de plata in favoarea acesteia pentru suma corespunzatoare decontarii tranzactiei, in conformitate cu datele cuprinse in raportul de decontare bancara pe baza bruta.
    3. La data decontarii banca sau bancile participante implicate in decontarea unei tranzactii pe baza bruta si/sau B.N.R. vor/va confirma B.V.B., pana cel tarziu la ora 16:30, realizarea transferului fondurilor banesti aferente decontarii acesteia. B.V.B. va opera transferul de proprietate asupra valorilor mobiliare intre contul vanzatorului si contul cumparatorului, conform termenilor si clauzelor tranzactiei, si va notifica participantilor directi efectuarea decontarii irevocabile a tranzactiei.
    Art. 28
    1. In cazul in care la data decontarii unul dintre participantii directi sau banca participanta implicata nu dispune de sumele sau valorile mobiliare necesare realizarii decontarii tranzactiei pe baza bruta, acesta va transmite o notificare scrisa B.V.B. pana la ora 16:30 a zilei de decontare si va putea solicita amanarea realizarii decontarii cu o singura zi lucratoare.
    2. B.V.B., la solicitarea unui participant direct sau a unei banci participante, va putea amana decontarea unei tranzactii prin subsistemul de decontare pe baza bruta cu o singura zi de decontare. Decizia de amanare va fi adusa imediat la cunostinta participantilor directi si bancilor participante implicate in decontarea tranzactiei.
    3. In cazul in care nici in urmatoarea zi tranzactia nu poate fi decontata, B.V.B. va respinge de la decontare tranzactia in cauza si va informa despre acest lucru participantul direct contraparte si bancile participante implicate.
    4. B.V.B. va putea respinge de la decontare toate tranzactiile pentru care, pana la ora 16:30 a zilei de decontare, nu a primit confirmarea efectuarii platii sumelor aferente decontarii acestora sau pentru care nu s-a solicitat amanarea decontarii.

    CAP. 9
    Raspunderi si sanctiuni

    Art. 29
    Constituie fapte ilicite la regimul juridic bursier urmatoarele fapte, daca, potrivit conditiilor in care au fost savarsite, nu sunt prevazute de lege ca infractiuni sau contraventii:
    a) nealimentarea conturilor de decontare cu un disponibil suficient pentru stingerea obligatiilor rezultate in urma tranzactiilor bursiere;
    b) nedisponibilizarea cu prioritate a sumelor necesare acoperirii pozitiilor debitoare rezultate din executarea tranzactiilor bursiere;
    c) generarea unei situatii de amanare sau de respingere de la decontare a unei tranzactii.
    Art. 30
    Savarsirea cu intentie sau din culpa, prin actiune sau inactiune, dupa caz, a vreuneia dintre faptele ilicite la regimul juridic bursier, enumerate la art. 29, se sanctioneaza potrivit prevederilor Regulamentului B.V.B. nr. 8 privind sanctionarea faptelor ilicite la regimul juridic bursier savarsite de membrii Asociatiei B.V.B. si de agentii de bursa.
    Art. 31
    Constatarea savarsirii faptelor ilicite la regimul juridic bursier, prevazute la art. 29, investigarea acestora si propunerea de individualizare a sanctiunii bursiere aplicabile sunt de competenta Serviciului compensare si control al decontarii din cadrul B.V.B., care procedeaza in acest sens cu respectarea prevederilor cuprinse in Regulamentul B.V.B. nr. 8 privind sanctionarea faptelor ilicite la regimul juridic bursier savarsite de membrii Asociatiei B.V.B. si de agentii de bursa si in celelalte reglementari bursiere.
    Art. 32
    Participantii directi sau bancile participante sunt direct raspunzatoare pentru orice prejudicii directe sau indirecte aduse unui participant direct, unei banci participante, investitorilor sau B.V.B. prin nerespectarea obligatiilor asumate si a prevederilor regulamentelor si procedurilor B.V.B.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 764/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 764 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu