REGULAMENT Nr. 2 din 15 aprilie 1997
privind operatiuni cu titluri de stat derulate prin Banca Nationala a Romaniei
in calitatea sa de agent al statului
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 66 din 16 aprilie 1997
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In conformitate cu prevederile art. 29 si 30 din Legea nr. 34/1991 privind
Statutul Bancii Nationale a Romaniei, precum si cu prevederile Conventiei nr.
20.169/1994, incheiata intre Ministerul Finantelor si Banca Nationala a
Romaniei, Banca Nationala a Romaniei actioneaza in calitate de agent al
statului pentru operatiunile de vanzare, inregistrare, decontare, transfer si
depozitare a titlurilor de stat.
Art. 2
Titlurile de stat sunt emise in conformitate cu prevederile Legii nr.
91/1993 privind datoria publica si ale conventiei incheiate intre Ministerul
Finantelor, in calitate de emitent, si Banca Nationala a Romaniei, in calitate
de agent al statului.
Titlurile de stat sunt emise de Ministerul Finantelor in forma
dematerializata, conform unui calendar previzional (anual, semestrial sau
trimestrial), stabilit de comun acord cu Banca Nationala a Romaniei.
Art. 3
Banca Nationala a Romaniei, in baza prerogativelor ce decurg din calitatea
sa de agent al statului si in numele autoritatii emitente, Ministerul
Finantelor:
a) reglementeaza si supravegheaza vanzarea titlurilor de stat (piata
primara) si tranzactionarea acestora intre detinatorii inregistrati (piata
secundara);
b) autorizeaza si supravegheaza intermediarii pe aceste piete.
CAP. 2
Piata primara a titlurilor de stat
Art. 4
Piata primara reprezinta totalitatea operatiunilor legate de plasarea
emisiunilor, respectiv vanzarea pentru prima data a titlurilor de stat.
Participanti
Art. 5
Participantii pe piata primara a titlurilor de stat (intermediari ai pietei
primare - "primary dealers") pot fi societati bancare, institutii
financiare si de credit, autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei in
conformitate cu prevederile legii, si sunt selectati de catre Banca Nationala a
Romaniei.
In afara intermediarilor pietei primare, Banca Nationala a Romaniei poate
accepta participarea directa pe piata primara a titlurilor de stat si a altor
participanti, persoane juridice si fizice.
Art. 6
Intermediarii potentiali ai pietei primare vor solicita autorizarea Bancii
Nationale a Romaniei, facand dovada indeplinirii urmatoarelor conditii
minimale:
- cont curent deschis la Banca Nationala a Romaniei;
- capital social minim;
- existenta unei structuri organizatorice distincte si a unor spatii
specifice (ghisee de lucru cu clientii, sala de tranzactionare), necesare
derularii operatiunilor cu titluri de stat;
- reglementarea, prin norme proprii, a procedurilor de lucru cu clientii, a
relatiei cu alti intermediari ai pietei, a sistemului de evidenta contabila
specific, precum si a controlului operatiunilor cu titluri de stat;
- dotari tehnice specifice activitatilor de tranzactionare:
- echipamente informatice;
- echipament de suport informational (Reuters, Telerate etc.);
- echipamente de comunicatii specifice (linii telefonice, fax, telex,
SWIFT etc.);
- desemnarea personalului implicat in activitatile cu titluri de stat;
- dovada unei performante minimale pe piata primara a titlurilor de stat.
Art. 7
Intermediarii pietei primare trebuie sa-si asume, in conditii de
concurenta, performanta si transparenta, urmatoarele obligatii minimale:
- vor asigura plasarea integrala*) a emisiunilor de titluri de stat. In
acest scop, intermediarii pietei primare vor depune la fiecare emisiune de
titluri de stat, anuntata de Ministerul Finantelor si de Banca Nationala a
Romaniei, oferte de cumparare intr-un cuantum minim din totalul emisiunii,
cuantum care va fi negociat cu Banca Nationala a Romaniei;
- isi vor aduce continuu contributia la dezvoltarea pietei secundare si la
mentinerea unui nivel corespunzator de lichiditate a acesteia. In acest scop,
vor derula un volum minim anual de tranzactii pe aceasta piata si vor afisa in
permanenta atat la ghiseele lor de lucru cu clientii, cat si prin sistemele de
difuzare a informatiei (Reuters, Telerate, Bloomberg, Knightrider) cotatii
pentru un numar minim de serii de titluri de stat (stabilit de Banca Nationala
a Romaniei);
- vor furniza Bancii Nationale a Romaniei orice informatie, documente sau
registre pe care aceasta poate solicita in legatura cu activitatea pe piata
titlurilor de stat;
- vor organiza si vor participa la campanii promotionale referitoare la
emisiunile de titluri de stat;
- vor participa, lunar sau ori de cate ori va fi necesar, la consultari la
sediul Bancii Nationale a Romaniei, in vederea analizarii conditiilor pietei si
previziunilor privind evolutia acesteia;
- vor contribui permanent la cresterea standardului profesional si a
reputatiei pietei titlurilor de stat din Romania, prin promovarea unor norme si
principii de conduita specifice.
----------------
*) Cu exceptia situatiilor in care emisiunile sunt plasate prin subscriptie
publica.
Art. 8
Intermediarii pietei primare isi vor asuma responsabilitatea respectarii
tuturor acestor obligatii minimale in baza unui angajament incheiat cu Banca
Nationala a Romaniei.
Art. 9
Anual, Banca Nationala a Romaniei va analiza performanta pe piata a
intermediarilor pietei primare si va decide asupra reautorizarii acestora.
Plasarea/vanzarea titlurilor de stat
Art. 10
Banca Nationala a Romaniei va organiza si va conduce activitatea de
plasare/vanzare a emisiunii de titluri de stat, in conformitate cu prevederile
prezentului regulament.
Art. 11
In functie de conditiile pietei, de experienta intermediarilor pietei
primare, precum si in functie de tipul de titluri de stat emise, vanzarea
acestora se realizeaza prin, fara a se limita la, una dintre urmatoarele
modalitati:
- subscriptie publica;
- subscriptie publica garantata;
- licitatie.
Subscriptia publica
Art. 12
Vanzarea prin subscriptie publica a titlurilor de stat se realizeaza de
catre intermediarii pietei primare si de catre alti participanti agreati de
Banca Nationala a Romaniei.
Ministerul Finantelor, in conformitate cu prevederile conventiei incheiate
cu Banca Nationala a Romaniei, va anunta elementele emisiunii. Pretul
emisiunii, exprimat ca rata a dobanzii, va fi stabilit in baza unor consultari
prealabile cu Banca Nationala a Romaniei.
Art. 13
Intermediarii pietei primare si alti participanti agreati de Banca
Nationala a Romaniei vor depune oferte de cumparare in contul lor si in cel al
clientilor lor, pana la subscrierea integrala a emisiunii de titluri de stat
sau pana la ora 12,00 a ultimei zile din perioada de subscriere, considerata a
fi data vanzarii.
Art. 14
Ofertele de subscriere vor fi transmise in plic sigilat sau prin alte
modalitati considerate acceptabile de Banca Nationala a Romaniei (telex cifrat,
SWIFT, modem etc. ).
Ofertele de subscriere depuse nu pot fi retrase, acestea constituind
angajamente ferme din partea participantilor.
Art. 15
In situatia in care cererile depasesc valoarea emisiunii de titluri de
stat, subscriptia se va inchide la sfarsitul zilei in care valoarea cererilor
depaseste valoarea emisa. Toate cererile din acea zi vor fi acceptate
proportional si/sau, cu acordul Ministerului Finantelor, emisiunea va fi
majorata.
Titlurile de stat ramase nesubscrise pana la ora 12,00 a ultimei zile din
perioada de subscriere vor fi anulate si emisiunea se va inchide la valoarea
subscrisa.
Subscriptia publica garantata
Art. 16
Subscriptia publica garantata se realizeaza, de regula, de catre
intermediarii pietei primare care, in conformitate cu obligatiile asumate, garanteaza
plasarea intregii valori a emisiunii de titluri de stat pe piata, respectiv isi
asuma obligatia de a cumpara in cont propriu titlurile de stat pe care nu le
plaseaza la clienti si pe piata.
Art. 17
Ministerul Finantelor, in conformitate cu prevederile conventiei incheiate
cu Banca Nationala a Romaniei, va anunta elementele emisiunii. Pretul
emisiunii, exprimat ca rata a dobanzii, va fi stabilit de catre Ministerul
Finantelor in baza unor consultari prealabile cu Banca Nationala a Romaniei si
cu intermediarii pietei primare, participanti la plasarea emisiunii de titluri
de stat.
Art. 18
Ofertele intermediarilor pietei primare, in contul lor si in cel al
clientilor lor, vor fi acceptate pana la sfarsitul ultimei zile a perioadei de
subscriere, considerata a fi data vanzarii.
In situatia in care cererile depasesc valoarea emisiunii titlurilor de
stat, subscriptia se va inchide la sfarsitul zilei in care valoarea cererilor
depaseste valoarea emisa. Toate cererile din acea zi vor fi acceptate si, cu
acordul Ministerului Finantelor, emisiunea va fi majorata.
Art. 19
Intermediarii pietei primare pot primi de la Ministerul Finantelor un
comision procentual pentru titlurile de stat plasate pe piata.
Nivelul comisionului va face obiectul negocierilor anterioare dintre
Ministerul Finantelor, Banca Nationala a Romaniei si reprezentantii
intermediarilor pietei primare.
Art. 20
Ofertele de subscriere vor fi transmise in plic sigilat sau prin alte
modalitati considerate acceptabile de Banca Nationala a Romaniei (telex cifrat,
SWIFT, modem etc. ).
Ofertele de subscriere depuse nu pot fi retrase, acestea constituind
angajamente ferme din partea participantilor.
Licitatia
Art. 21
Vanzarea titlurilor de stat prin licitatie se face de catre Banca Nationala
a Romaniei, ca agent al Ministerului Finantelor. Ministerul Finantelor, in
conformitate cu conventia incheiata cu Banca Nationala a Romaniei, va anunta
elementele emisiunii de titluri de stat. Elementele tehnice ale licitatiei si
data desfasurarii acesteia vor fi stabilite dupa consultari cu Banca Nationala
a Romaniei.
Banca Nationala a Romaniei va face publice data si locul desfasurarii
licitatiei, precum si elementele de identificare a emisiunii ce urmeaza a fi plasata
prin licitatie.
Art. 22
Intermediarii pietei primare vor depune oferte de cumparare in cont propriu
si in contul clientilor lor in ziua desfasurarii licitatiei, pana la ora 12,00.
Vor putea prezenta oferte de cumparare, in nume si in cont propriu, si alti
participanti agreati de Banca Nationala a Romaniei.
Art. 23
Formularul ofertei de cumparare folosit in licitatie va include cel putin
urmatoarele elemente:
- emisiunea pentru care este prezentata oferta;
- data completarii;
- data licitatiei;
- valoarea totala si rata dobanzii licitate (se admite defalcarea valorii
totale in maximum cinci transe valorice la rate diferite ale dobanzii);
- defalcarea sumei totale licitate in suma solicitata in cont propriu si in
contul clientilor;
- elementele de identificare a intermediarului pietei primare, denumirea si
sediul social, semnatura autorizata si stampila oficiala etc.;
- numarul contului corespondent atat de numerar, cat si de titluri de stat.
Banca Nationala a Romaniei va putea stabili, in functie de gradul de
dezvoltare a pietei titlurilor de stat, limite maxime pentru oferta unui
intermediar al pietei primare in totalul emisiunii.
Art. 24
Ofertele vor fi trimise, in plicuri sigilate, cu stampila si antetul
participantilor, directiei de specialitate din cadrul Bancii Nationale a
Romaniei. Secretarul comisiei de licitatie va elibera o adeverinta. Dupa
eliberarea adeverintei plicul nu mai poate fi retras.
Ofertele pot fi transmise, de asemenea, prin alte modalitati considerate
acceptabile de catre Banca Nationala a Romaniei (telex cifrat, SWIFT, modem
etc.).
Comisia de licitatie
Art. 25
In vederea bunei desfasurari a licitatiei, conducerea Bancii Nationale a
Romaniei, prin ordin al guvernatorului, va numi o comisie de licitatie formata
din:
- presedinte, desemnat de conducerea Bancii Nationale a Romaniei;
- un secretar;
- cel putin doi membri, din cadrul directiei de specialitate din Banca
Nationala a Romaniei.
Comisia de licitatie va avea si un membru desemnat de catre Ministerul
Finantelor.
Art. 26
Presedintele comisiei de licitatie conduce lucrarile acesteia, verifica
modul de adjudecare, semneaza procesul-verbal incheiat la sfarsitul sedintei si
comunicatul oficial care va fi facut public.
Art. 27
Reprezentantul Ministerului Finantelor semneaza impreuna cu presedintele
comisiei procesul-verbal si comunicatul oficial, atestand corectitudinea
desfasurarii licitatiei.
Art. 28
Secretarul comisiei de licitatie, impreuna cu membrii acesteia, deruleaza
toate operatiunile specifice legate de deschiderea, desfasurarea si stabilirea
rezultatului licitatiei, intocmeste procesul-verbal si comunicatul oficial,
semneaza, impreuna cu membrii, procesul-verbal si comunicatul oficial.
Desfasurarea licitatiei
Art. 29
Sedinta de licitatie incepe la ora 13,00, prin deschiderea de catre
secretarul comisiei de licitatie, in prezenta celorlalti membri, a plicurilor
continand ofertele de cumparare ale participantilor la licitatie.
Membrii comisiei de licitatie vor verifica respectarea conditiilor de forma
prevazute in prezentul regulament. Ofertele de cumparare care nu indeplinesc
conditiile stabilite prin prezentul regulament sunt considerate nule de drept
si se inapoiaza participantilor emitenti.
In mod exceptional, presedintele comisiei de licitatie poate decide, de
comun acord cu participantul emitent, rectificarea pe loc a erorilor si
validarea ofertei. Acordul participantului emitent poate fi comunicat
telefonic, cu conditia confirmarii, in scris, in cursul aceleiasi zile.
Art. 30
Secretarul comisiei de licitatie impreuna cu membrii intocmesc
centralizatorul ofertelor de cumparare si, in baza grilei de cotare, vor
determina nivelul la care cererea cumulata descrescator satisface oferta,
stabilind, totodata:
- valoarea emisiunii oferite ce si-a gasit contrapartida in cerere;
- pretul (rata dobanzii) maxim si minim la care au fost adjudecate ofertele
de cumparare.
Art. 31
In situatia in care intreaga emisiune de titluri de stat a fost vanduta,
iar la nivelul marginal (nivelul pretului minim, respectiv al ratei dobanzii
maxime acceptate) sunt mai multe oferte de cumparare ce nu pot fi satisfacute
integral, se va aplica principiul proportionalitatii, fiecare primind valoarea
rezultata. Toate valorile vor fi rotunjite pana la cea mai apropiata valoare
divizibila cu valoarea nominala a unui titlu de stat.
Determinarea pretului
Art. 32
Cele doua sisteme de determinare a pretului, folosite de catre Banca
Nationala a Romaniei, sunt:
a) metoda pretului multiplu;
b) metoda pretului uniform.
Art. 33
Metoda pretului multiplu presupune alocarea titlurilor de stat pentru
ofertele acceptate la pretul (rata dobanzii) pe care fiecare dintre ofertantii
castigatori l-au oferit, pana la adjudecarea completa a emisiunii de titluri de
stat.
In baza ofertelor de cumparare acceptate la preturi (rate ale dobanzii)
diferite se va calcula un pret (rata a dobanzii) mediu de adjudecare.
Art. 34
Metoda pretului uniform presupune alocarea titlurilor de stat pentru
ofertele acceptate la cel mai scazut pret (rata dobanzii cea mai ridicata) care
a fost acceptat pentru adjudecarea completa a emisiunii de titluri de stat.
Tipuri de oferte
Art. 35
Ofertele de cumparare la licitatie sunt de doua feluri:
- oferte de cumparare competitive;
- oferte de cumparare necompetitive.
Art. 36
Oferta de cumparare competitiva reprezinta un instrument de participare
rezervat persoanelor juridice si se caracterizeaza prin faptul ca participantul
indica, pe langa valoarea pe care doreste sa o adjudece, si pretul maxim
(exprimat ca rata minima a dobanzii) pe care este dispus sa il plateasca.
Art. 37
Oferta de cumparare necompetitiva reprezinta un instrument de participare
care se caracterizeaza prin faptul ca participantul indica valoarea pe care
doreste sa o adjudece, fara insa a indica pretul (rata dobanzii).
Participarea pe baza de oferta necompetitiva confera investitorului
garantia executarii integrale a ofertei sale de cumparare.
Ofertele de cumparare necompetitive vor fi executate la pretul (rata
dobanzii) mediu ponderat al ofertelor de cumparare competitive acceptate in
licitatiile adjudecate pe baza metodei pretului multiplu si la pretul (rata
dobanzii) final al licitatiilor adjudecate pe baza metodei pretului uniform.
Art. 38
Ofertele de cumparare, indiferent de tipul acestora, trebuie sa indice o
valoare care sa fie multiplu al valorii nominale a unui titlu de stat.
CAP. 3
Piata secundara
Art. 39
Piata secundara a titlurilor de stat reprezinta totalitatea operatiunilor
de vanzare, cumparare si alte operatiuni cu titluri de stat aflate in
circulatie, libere de sarcini.
Tranzactiile pe piata secundara a titlurilor de stat se vor efectua in
interiorul termenului de scadenta, dar numai pana la data inregistrarii
curente.
Participantii
Art. 40
Participantii pe piata secundara sunt intermediarii pietei primare, alti
intermediari autorizati de Banca Nationala a Romaniei, detinatorii
inregistrati, persoane juridice si fizice, care pot, conform legii, sa
desfasoare operatiuni cu titluri de stat.
Art. 41
Intermediarii potentiali ai pietei secundare a titlurilor de stat, altii
decat intermediarii pietei primare, in vederea autorizarii de catre Banca
Nationala a Romaniei, vor trebui sa indeplineasca urmatoarele conditii
minimale:
- cont curent deschis la unul dintre intermediarii pietei primare, acestia
fiind singurii participanti acceptati la sistemul de
transfer-inregistrare-decontare organizat si condus de Banca Nationala a
Romaniei;
- capital social minim;
- existenta unei structuri organizatorice distincte si a unor spatii
specifice (ghisee de lucru cu clientii), necesare derularii operatiunilor cu
titluri de stat;
- reglementarea prin norme proprii a procedurilor de lucru cu clientii, a
relatiei cu alti intermediari ai pietei, a sistemului de evidenta contabila
specific, precum si a controlului operatiunilor cu titluri de stat;
- dotari tehnice specifice activitatilor de tranzactionare:
- echipamente informatice;
- echipamente de comunicatii specifice (linii telefonice, fax, telex,
SWIFT etc.);
- desemnarea personalului implicat in activitatile de pe piata secundara a
titlurilor de stat;
- sa furnizeze Bancii Nationale a Romaniei orice informatie, documente sau
registre pe care aceasta le poate solicita in legatura cu activitatea privind
titlurile de stat.
Principii de desfasurare a tranzactiilor
Art. 42
Orarul de functionare a pietei secundare a titlurilor de stat din Romania
se va armoniza cu normele legale ce reglementeaza regimul de plati si
decontari.
Art. 43
Intermediarii autorizati sunt obligati sa afiseze permanent in timpul
orelor de functionare a pietei secundare a titlurilor de stat, la ghiseele lor
de lucru cu clientii si, optional, prin sisteme de difuzare a informatiei (tip
Reuters, Telerate etc.), cotatii pentru seriile de titluri de stat pe care le
ofera spre tranzactionare clientilor lor.
Art. 44
Intermediarii autorizati vor cota pretul titlurilor de stat ca rata a
dobanzii sau randament pentru titlurile de stat pe termen scurt (cu discount)
si ca pret in lei pentru titlurile de stat pe termen lung (purtatoare de
dobanda).
Art. 45
In situatia in care cotatia este acceptata de un client sau de un alt
intermediar autorizat, tranzactia este considerata incheiata si se executa
neconditionat.
Art. 46
Tranzactiile cu titluri de stat sunt efectuate pe principiul livrare contra
plata ("delivery versus payment").
Art. 47
Marja dintre preturile de vanzare si cele de cumparare va fi libera si va
fi determinata de raportul cerere-oferta pe piata secundara a titlurilor de
stat.
Art. 48
Intermediarii autorizati au obligatia sa asigure executarea cu prioritate a
ordinelor clientilor in timpul orelor de functionare a pietei secundare a
titlurilor de stat si sa nu concureze executarea ordinelor acestora cu ordinele
in nume si in cont propriu.
Art. 49
Conducerile executive ale intermediarilor autorizati sa opereze pe piata
secundara a titlurilor de stat din Romania vor controla si vor fi raspunzatoare
de activitatea personalului din subordine, asigurandu-se ca acest personal
cunoaste si respecta prevederile prezentului regulament si ale celorlalte
reglementari legale.
Art. 50
Conducerile executive ale intermediarilor autorizati sa opereze pe piata
secundara a titlurilor de stat din Romania vor delimita atributiile si
raspunderea personalului implicat.
Fiecare persoana care tranzactioneaza in numele institutiei trebuie sa aiba
autoritatea si pregatirea necesare sa angajeze institutia din punct de vedere
legal.
Art. 51
Conducerile executive ale intermediarilor autorizati au datoria de a
verifica corectitudinea tranzactiilor incheiate de catre personalul implicat,
in sensul evitarii derularii unor tranzactii la preturi in afara pietei
titlurilor de stat, ce se bazeaza pe intelegeri cu caracter oneros sau pe
obtinerea unui profit personal.
Art. 52
Tranzactiile intre intermediari, efectuate atat in cont propriu, cat si in
contul clientilor, se incheie prin confirmare intre acestia (telefonic, telex,
Reuters dealing) si reconfirmari letrice si telex sau SWIFT, codificate
corespunzator (letric-specimene de semnaturi, telex-chei telegrafice,
SWIFT-chei SWIFT). Reconfirmarea trebuie sa includa cel putin urmatoarele
elemente:
- contrapartida;
- data incheierii tranzactiei;
- data decontarii;
- seria (seriile implicata(e));
- numarul de titluri de stat;
- sumele tranzactionate:
- valoarea nominala individuala;
- valoarea nominala totala;
- valoarea rezultata din tranzactie;
- tipul tranzactiei;
- pret (rata dobanzii);
- alte informatii privind decontarea si tranzactionarea;
- modalitatea de incheiere a tranzactiei (telefon, telex, Reuters dealing).
Art. 53
Dupa reconfirmare, orice tranzactie va fi notificata Bancii Nationale a
Romaniei, in forma stabilita de catre aceasta, in vederea inregistrarii si
decontarii, atunci cand este cazul.
Notificarile vor fi transmise direct de catre intermediarii pietei primare
sau, prin intermediul acestora, de catre ceilalti intermediari autorizati.
Art. 54
In cazul aparitiei unor diferente in urma verificarii documentelor de mai
sus, partile vor incerca solutionarea situatiei pe cale amiabila. In caz
contrar, partile pot inainta cazul spre solutionare instantelor de arbitraj
competente, ce sunt stabilite de comun acord.
Banca Nationala a Romaniei este abilitata sa arbitreze astfel de litigii
aparute in aplicarea prevederilor prezentului regulament, dar numai dupa ce
partile implicate dovedesc ca au epuizat toate posibilitatile de solutionare pe
cale amiabila.
In astfel de cazuri, partile trebuie sa recunoasca, in prealabil,
principiul acceptarii neconditionate a deciziei de solutionare a litigiului,
adoptata de Banca Nationala a Romaniei.
CAP. 4
Inregistrarea si transferul
Art. 55
Inregistrarea este o operatiune efectuata de catre Banca Nationala a
Romaniei in Registrul titlurilor de stat, care garanteaza detinatorului
inregistrat dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat. Dreptul de
proprietate asupra titlurilor de stat este evidentiat prin inregistrarile in
conturile titlurilor de stat deschise la Banca Nationala a Romaniei,
inregistrari efectuate pe baza documentelor primare aferente operatiunilor din
piata primara si secundara, prin inscrierea de mentiuni cu privire la:
- detinatorii inregistrati ai titlurilor de stat;
- transferurile dreptului de proprietate si alte instructiuni de
tranzactionare privind titlurile de stat;
- stingerea dreptului de proprietate asupra titlurilor de stat la data
rascumpararii acestora.
Art. 56
Banca Nationala a Romaniei poate delega toate responsabilitatile sau o
parte dintre ele, privind inregistrarea si transferul, intermediarilor pietei
primare sau altor agenti, cu aprobarea Ministerului Finantelor. Totusi transferul
responsabilitatilor nu degreveaza Banca Nationala a Romaniei de
responsabilitatea ei privind garantia unei inregistrari corecte a titlurilor de
stat.
Art. 57
Toate tranzactiile sunt compensate si decontate de catre Banca Nationala a
Romaniei sau de catre agentul ei desemnat, iar participantii vor respecta
regulile de cliring stabilite de Banca Nationala a Romaniei.
Inregistrarea tuturor titlurilor de stat se va face prin Banca Nationala a
Romaniei sau prin agentul ei desemnat, iar participantii vor respecta regulile
de inregistrare stabilite de catre Banca Nationala a Romaniei.
Art. 58
Banca Nationala a Romaniei are dreptul sa corecteze inregistrarile in
contul titlurilor de stat prin:
- inregistrarea oricarei tranzactii omise;
- inlocuirea unei inregistrari incorecte;
- anularea unei inregistrari.
Banca Nationala a Romaniei notifica intermediarilor pietei primare
corectiile efectuate, acestia fiind singurii raspunzatori pentru orice
obligatie rezultata din aceste corectii.
CAP. 5
Decontarea
Art. 59
Plata sumelor datorate este efectuata prin Banca Nationala a Romaniei, prin
inregistrarea operatiunilor corespunzatoare in conturile de numerar ale
Ministerului Finantelor si/sau ale intermediarilor pietei primare, dupa caz,
conform ofertelor de cumparare acceptate, instructiunilor de tranzactionare si
la scadenta, pe baza inregistrarilor din data inregistrarii curente.
Art. 60
Transferurile titlurilor de stat, precum si platile devin efective dupa
operarea de catre Banca Nationala a Romaniei in conturile de numerar ale
intermediarilor pietei primare si in conturile titlurilor de stat ale
detinatorilor inregistrati.
Art. 61
Data platii reprezinta:
- data emisiunii titlurilor de stat (data de la care incepe calculul
dobanzii) - in cazul unei noi emisiuni;
- data decontarii tranzactiei secundare - in cazul vanzarii-cumpararii sau
al altei operatiuni cu titluri de stat;
- data scadentei - in cazul rascumpararii.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 62
Incepand cu data intrarii in vigoare a acestui regulament, solicitantii
pentru participarea pe piata titlurilor de stat ca intermediari autorizati vor
putea depune cereri in acest sens la Banca Nationala a Romaniei.
Participantii autorizati (in conformitate cu prevederile Instructiunilor
Bancii Nationale a Romaniei nr. 2 din 18 mai 1994, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 137 din 1 iunie 1994), pana la data intrarii
in vigoare a prezentului regulament, vor fi reautorizati din oficiu ca
intermediari ai pietei titlurilor de stat.
Art. 63
Intr-un termen ce va fi anuntat, Banca Nationala a Romaniei va selecta din
randul intermediarilor autorizati pe intermediarii pietei primare, in functie
de evolutia si de performantele lor pe piata titlurilor de stat.
Art. 64
Intermediarii autorizati, precum si salariatii acestora pot infiinta
asociatii profesionale avand drept scop ridicarea standardelor profesionale,
stabilirea si impunerea unor reguli de conduita si de etica profesionala in
desfasurarea operatiunilor pe piata titlurilor de stat din Romania.
Astfel de asociatii pot emite coduri de conduita care vor trebui avizate de
Banca Nationala a Romaniei.
Art. 65
Intermediarii autorizati au obligatia de a asigura confidentialitatea
operatiunilor desfasurate pe piata titlurilor de stat.
Art. 66
Incalcarea prevederilor prezentului regulament, a normelor si procedurilor
de lucru emise in aplicarea acestuia constituie contraventie si se sanctioneaza
in conformitate cu prevederile legale.
Art. 67
Nivelul comisioanelor pentru operatiunile cu titluri de stat face obiectul
negocierii directe intre parti. Plata acestora se va face exclusiv in moneda
nationala.
Art. 68
Banca Nationala a Romaniei si Ministerul Finantelor vor analiza
posibilitatea acordarii unor facilitati intermediarilor pietei primare in
compensarea obligatiilor asumate.
Art. 69
Banca Nationala a Romaniei poate emite, in aplicarea prevederilor prezentului
regulament, norme si proceduri de lucru privind: nivelul capitalului social
minim, performantele minimale pe piata primara a titlurilor de stat in vederea
autorizarii ca intermediar al pietei primare, cuantumul minim din totalul
emisiunii al ofertelor de cumparare depuse de intermediarii pietei primare,
volumul minim anual al tranzactiilor derulate pe piata de catre intermediarii
pietei primare, numarul minim de serii de titluri de stat pentru care
intermediarii pietei primare trebuie sa afiseze cotatii, orarul de functionare
a pietei secundare, reguli de inregistrare, depozitare, decontare si transfer
etc.
Art. 70
Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul
Oficial al Romaniei.
De la aceasta data isi inceteaza aplicabilitatea Instructiunile Bancii
Nationale a Romaniei nr. 2 din 18 mai 1994 privind inregistrarea, transferul si
plata aferente operatiunilor cu certificate de trezorerie.
GUVERNATORUL BANCII
NATIONALE A ROMANIEI,
MUGUR ISARESCU