ORDIN
Nr. 875 din 21 mai 2001
pentru aprobarea Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise
in forma dematerializata
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 450 din 8 august 2001
Ministrul finantelor publice, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei si
vicepresedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
in temeiul prevederilor art. 10 alin. (2) si ale art. 12 alin. (3) din
Legea datoriei publice nr. 81/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 215 din 17 mai 1999, in conformitate cu dispozitiile art. 14
alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor Publice, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie 2001, cu modificarile ulterioare,
avand in vedere prevederile art. 36 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind
Statutul Bancii Nationale a Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 203 din 1 iunie 1998, cu modificarile ulterioare,
precum si ale art. 13 alin. (2) din Legea nr. 52/1994 privind valorile mobiliare
si bursele de valori, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
210 din 11 august 1994, cu completarile si modificarile ulterioare,
emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind operatiunile cu titluri de stat emise in
forma dematerializata, cuprins in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
(1) In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentului ordin in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Finantelor Publice, Banca
Nationala a Romaniei si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare vor elabora un
ordin comun prin care se va reglementa cadrul desfasurarii operatiunilor cu
titluri de stat emise in forma dematerializata.
(2) In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a ordinului
comun mentionat la alin. (1) institutiile abilitate vor finaliza procedurile de
autorizare a intermediarilor, la solicitarea acestora.
Art. 3
(1) Prezentul ordin va intra in vigoare la data de 15 noiembrie 2001.
(2) De la data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza
aplicabilitatea Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 2/1997 privind
operatiuni cu titluri de stat derulate prin Banca Nationala a Romaniei in
calitatea sa de agent al statului, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 66 din 16 aprilie 1997.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Constantin Isarescu
Vicepresedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Anghelache
ANEXA 1
REGULAMENT
privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma dematerializata
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Titlurile de stat sunt emise de Ministerul Finantelor Publice, in baza
prevederilor Legii datoriei publice nr. 81/1999, conform unui calendar
previzional anual, semestrial, trimestrial sau lunar. Titlurile de stat pot fi
emise in lei sau in valuta.
(2) Caracteristicile emisiunilor de titluri de stat anuntate prin prospect
de emisiune sunt valabile atat pentru operatiunile pe piata primara, cat si
pentru operatiunile pe piata secundara.
Art. 2
In baza dispozitiilor art. 10 alin. (2) si art. 12 alin. (3) din Legea
datoriei publice nr. 81/1999 si conform prevederilor art. 2 lit. a), art. 3,
art. 6 lit. d) si ale art. 12 din Legea nr. 52/1994 privind valorile mobiliare
si bursele de valori, precum si ale art. 26, 30 si 50 din Legea nr. 101/1998
privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei:
1. Ministerul Finantelor Publice elaboreaza regulamente care stabilesc
regimul titlurilor de stat, stabileste si aplica reglementarea activitatilor si
a operatiunilor pe piata primara a titlurilor de stat.
2. Ministerul Finantelor Publice, Banca Nationala a Romaniei si Comisia
Nationala a Valorilor Mobiliare elaboreaza norme de reglementare a
operatiunilor pe piata secundara a titlurilor de stat.
3. Banca Nationala a Romaniei are urmatoarele atributii:
a) autorizeaza intermediarii pe aceste piete;
b) supravegheaza bancile autorizate ca intermediari pe aceste piete;
c) supravegheaza piata secundara a titlurilor de stat, alta decat Bursa de
Valori Bucuresti.
4. Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare are urmatoarele atributii:
a) supravegheaza societatile de valori mobiliare ca intermediari pe piata
titlurilor de stat;
b) supravegheaza piata secundara a titlurilor de stat la Bursa de Valori
Bucuresti.
CAP. 2
Piata primara a titlurilor de stat
Art. 3
Piata primara a titlurilor de stat cuprinde totalitatea operatiunilor
legate de vanzarea pentru prima data a titlurilor de stat, in scopul atragerii
pe termen scurt, mediu si lung a capitalurilor financiare disponibile.
Participanti
Art. 4
(1) Participantii pe piata primara a titlurilor de stat sunt intermediarii
pietei primare, intermediarii pietei secundare, persoanele juridice si
persoanele fizice care pot, conform legii, sa desfasoare operatiuni cu titluri
de stat.
(2) Cumpararea titlurilor de stat de pe piata primara se realizeaza numai
prin intermediarii autorizati ai pietei primare.
Intermediari
Art. 5
Intermediari ai pietei primare a titlurilor de stat pot fi banci si
societati de valori mobiliare, autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei
in conformitate cu prevederile legii.
Art. 6
Intermediarii pietei primare vor fi autorizati de Banca Nationala a
Romaniei, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, in baza urmatoarelor
conditii minime:
a) existenta unui cont curent deschis la:
(i) Banca Nationala a Romaniei, pentru banci;
(ii) o banca autorizata ca intermediar al pietei primare, pentru
societatile de valori mobiliare;
b) capital social minim:
(i) pentru banci - capitalul social minim subscris si varsat, prevazut in
reglementarile Bancii Nationale a Romaniei;
(ii) pentru societati de valori mobiliare - jumatate din capitalul social
minim subscris si varsat, prevazut in reglementarile Bancii Nationale a
Romaniei pentru banci persoane juridice romane;
c) existenta unei structuri organizatorice distincte si a unor spatii
specifice (ghisee de lucru cu clientii, sala de tranzactionare) necesare in
vederea derularii operatiunilor cu titluri de stat;
d) reglementarea prin norme proprii a procedurilor de lucru cu clientii, a
relatiei cu alti intermediari ai pietei, a sistemului de evidenta contabila
specific, precum si a controlului operatiunilor cu titluri de stat;
e) dotari tehnice specifice activitatilor de tranzactionare:
- echipamente informatice;
- echipament de suport informational (Reuters, Telerate etc.);
- echipamente de comunicatii specifice (linii telefonice, fax, telex, SWIFT
etc.);
f) desemnarea personalului implicat in activitatile de pe piata primara a
titlurilor de stat;
g) avizul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare pentru societatile de
valori mobiliare solicitante;
h) dotari tehnice specifice activitatii de custodie:
- sisteme informatizate de evidenta, gestiune si control;
- sisteme de baze de date securizate;
- sisteme de stocare si arhivare a informatiilor.
Art. 7
(1) In vederea selectarii si autorizarii intermediarilor pietei primare a
titlurilor de stat Banca Nationala a Romaniei va analiza activitatea si
performanta solicitantilor pe piata titlurilor de stat pe o perioada de un an
anterioara solicitarii autorizatiei, avand in vedere urmatoarele criterii
stabilite de comun acord cu Ministerul Finantelor Publice la inceputul fiecarui
an:
a) frecventa participarii la licitatiile de titluri de stat;
b) totalul valorii ofertelor prezentate la licitatiile de titluri de stat;
c) totalul valorii ofertelor adjudecate la licitatiile de titluri de stat;
d) volumul tranzactiilor incheiate pe piata secundara a titlurilor de stat,
rezultate in urma monitorizarii acestor piete de Banca Nationala a Romaniei.
(2) Pentru alte institutii financiare care solicita pentru prima data
autorizarea ca intermediar al pietei primare a titlurilor de stat se vor lua in
considerare participarea acestora la licitatii in calitate de clienti ai
intermediarilor autorizati si volumul tranzactiilor incheiate pe piata
secundara a titlurilor de stat.
(3) Banca Nationala a Romaniei va prezenta spre avizare Ministerului
Finantelor Publice institutiile propuse sa fie autorizate ca intermediari ai
pietei primare a titlurilor de stat. Avizul Ministerului Finantelor Publice
este obligatoriu si conform.
Art. 8
Intermediarii autorizati ai pietei primare trebuie sa indeplineasca, in
conditii de concurenta, performanta si transparenta, urmatoarele obligatii
minime:
a) sa depuna oferte de cumparare intr-un cuantum minim din totalul
emisiunii, astfel incat in decursul unui an fiecare intermediar al pietei
primare sa isi adjudece un nivel minim din valoarea totala a titlurilor de stat
adjudecate, considerat de Banca Nationala a Romaniei ca fiind performant in
conditiile de ansamblu ale pietei titlurilor de stat;
b) sa mentina la nivel propriu registre secundare, beneficiind de toate
drepturile si indeplinind toate obligatiile ce decurg din calitatea de custode
de titluri de stat;
c) sa contribuie la dezvoltarea pietei secundare si la mentinerea unui
nivel corespunzator de lichiditate al acesteia. Astfel:
(i) vor derula un volum minim anual de tranzactii pe piata primara si secundara.
Nivelul volumului minim va fi stabilit de Banca Nationala a Romaniei;
(ii) vor afisa in permanenta atat la ghiseele lor de lucru cu clientii, cat
si prin sistemele de difuzare a informatiei (Reuters, Telerate, Bloomberg
etc.), in timpul orelor de functionare a pietei titlurilor de stat, cotatii
informative de vanzare-cumparare pentru minimum 4 (patru) serii de titluri de
stat, dintre care in mod obligatoriu ultimele 2 (doua) emisiuni si, la alegere,
alte 2 (doua) serii de titluri de stat aflate in circulatie. Prin cotatia
informativa intermediarul pietei primare indica un pret la care este dispus sa
vanda sau sa cumpere titlurile de stat respective;
(iii) la solicitarea altor intermediari ai pietei titlurilor de stat sau a
clientilor vor oferi cotatii ferme de vanzare-cumparare pentru oricare dintre
cele minimum 4 (patru) serii de titluri de stat afisate, precum si cotatii
informative de vanzare-cumparare pentru orice alte serii de titluri de stat
aflate in circulatie. Cotatia ferma reprezinta pretul efectiv la care se
efectueaza tranzactia;
d) sa prezinte Bancii Nationale a Romaniei orice informatii, documente sau
registre pe care aceasta le solicita in legatura cu supravegherea pietei
titlurilor de stat;
e) sa organizeze si sa participe la campanii promotionale referitoare la
emisiunile de titluri de stat;
f) sa participe la discutii cu Ministerul Finantelor Publice si cu Banca
Nationala a Romaniei, in vederea analizei functionarii pietei titlurilor de
stat.
Art. 9
Intermediarii pietei primare a titlurilor de stat au obligatia de a
prezenta autoritatii de supraveghere rapoarte anuale intocmite de o firma
independenta de audit.
Art. 10
Anual Banca Nationala a Romaniei va analiza performanta intermediarilor
pietei primare si, impreuna cu Ministerul Finantelor Publice, va decide asupra
reautorizarii acestora.
Art. 11
Clientii intermediarilor pietei primare pot fi intermediarii pietei
secundare, precum si persoane fizice si juridice, rezidente sau nerezidente.
Art. 12
Conducerile executive ale intermediarilor autorizati sa opereze pe piata
primara a titlurilor de stat vor controla si vor fi raspunzatoare de
activitatea personalului din subordine, asigurandu-se ca acest personal
cunoaste si respecta prevederile prezentului regulament si ale celorlalte
reglementari legale in vigoare.
Art. 13
(1) Conducerile executive ale intermediarilor autorizati sa opereze pe
piata primara a titlurilor de stat vor delimita atributiile si raspunderea
personalului implicat.
(2) Fiecare persoana care tranzactioneaza in numele institutiei trebuie sa
aiba autoritatea si pregatirea necesare sa angajeze institutia din punct de
vedere legal.
Plasarea/vanzarea titlurilor de stat
Art. 14
Agentul desemnat de Ministerul Finantelor Publice va organiza si va conduce
activitatea de plasare/vanzare a titlurilor de stat in conformitate cu
prevederile prezentului regulament.
Art. 15
Vanzarea titlurilor de stat se realizeaza prin una dintre urmatoarele
modalitati:
a) subscriptie publica;
b) licitatie.
Comisia de plasare a emisiunii
Art. 16
In vederea bunei desfasurari a plasarii emisiunii agentul desemnat de
Ministerul Finantelor Publice va numi o comisie pentru coordonarea plasarii
emisiunilor prin subscriptie publica sau prin licitatie, denumita in continuare
comisie, care va fi formata din:
- un presedinte numit de agentul desemnat;
- un secretar numit de agentul desemnat;
- cel putin 2 specialisti din cadrul compartimentului de specialitate din
institutia ce indeplineste functia de agent desemnat;
- un membru numit de Ministerul Finantelor Publice.
Art. 17
Presedintele conduce lucrarile comisiei, verifica modul de adjudecare si
semneaza procesul-verbal incheiat la sfarsitul sedintei si comunicatul oficial
care va fi dat publicitatii.
Art. 18
Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice semneaza impreuna cu
presedintele comisiei procesul-verbal si comunicatul oficial, atestand
corectitudinea desfasurarii subscriptiei publice sau a licitatiei.
Art. 19
Secretarul comisiei impreuna cu membrii acesteia deruleaza toate
operatiunile specifice legate de deschiderea, desfasurarea si stabilirea
rezultatului subscriptiei publice sau al licitatiei, intocmeste procesul-verbal
si comunicatul oficial; semneaza impreuna cu membrii specialisti
procesul-verbal si comunicatul oficial.
Subscriptia publica
Art. 20
Vanzarea prin subscriptie publica a titlurilor de stat se realizeaza de
catre agentul desemnat de Ministerul Finantelor Publice. Ministerul Finantelor
Publice va anunta elementele emisiunii.
Art. 21
Intermediarii pietei primare pot depune oferte de cumparare in contul lor
si in cel al clientilor lor pana la subscrierea integrala a emisiunii sau pana
la ora 12,00 din ultima zi a perioadei de subscriere, daca nu se specifica
altfel in documentele de lansare a emisiunii, considerata a fi data vanzarii.
Art. 22
(1) Formularul ofertei de cumparare prin subscriptie publica va include cel
putin urmatoarele elemente:
- emisiunea pentru care este prezentata oferta;
- data completarii;
- valoarea totala subscrisa;
- defalcarea sumei totale subscrise in suma solicitata in cont propriu si
in contul clientilor;
- elementele de identificare a intermediarului pietei primare, denumirea si
sediul social, semnaturile autorizate si stampila oficiala etc.;
- numarul contului curent si numarul contului de evidenta a titlurilor de
stat.
(2) Ministerul Finantelor Publice poate stabili limite minime pentru oferta
unui intermediar al pietei primare din totalul emisiunii.
(3) Ofertele de cumparare trebuie sa indice o valoare care sa fie multiplu
al valorii nominale a unui titlu de stat.
Art. 23
(1) Ofertele de subscriere vor fi transmise in plic sigilat care va purta
stampila si antetul participantilor. Secretarul comisiei va elibera o
adeverinta care va atesta primirea plicului.
(2) Ofertele pot fi transmise, de asemenea, prin alte modalitati
considerate acceptabile de catre agentul desemnat de Ministerul Finantelor
Publice (telex cifrat, SWIFT, sistem electronic etc.), procedura de subscriptie
urmand sa fie prezentata in reglementari specifice.
(3) Ofertele de subscriere depuse nu pot fi retrase, acestea constituind
angajamente ferme din partea participantilor.
Desfasurarea subscriptiei publice
Art. 24
(1) Sedinta de subscriptie publica incepe la ora 13,00 din ultima zi a
perioadei de subscriere, prin deschiderea de catre secretarul comisiei, in
prezenta celorlalti membri, a plicurilor continand ofertele de cumparare ale
participantilor, daca nu se specifica altfel in documentele de lansare a
emisiunii.
(2) Membrii comisiei vor verifica respectarea conditiilor de forma
prevazute in prezentul regulament. Ofertele de cumparare care nu indeplinesc
conditiile stabilite prin prezentul regulament sunt considerate nule de drept.
(3) In mod exceptional presedintele comisiei poate decide, de comun acord
cu participantul la subscriptia publica, rectificarea pe loc a erorilor de
forma si validarea ofertelor. Acordul participantului la subscriptia publica
poate fi comunicat telefonic, cu conditia confirmarii in scris in cursul
sedintei de subscriere.
Art. 25
(1) Secretarul comisiei impreuna cu membrii specialisti intocmesc
centralizatorul ofertelor de cumparare.
(2) In situatia in care cererile depasesc valoarea emisiunii, toate
cererile vor fi acceptate proportional sau, cu acordul Ministerului Finantelor
Publice, emisiunea poate fi majorata.
(3) Titlurile de stat ramase nesubscrise pana la ora 12,00 din ultima zi a
perioadei de subscriere vor fi anulate si emisiunea se va inchide la valoarea
subscrisa.
Licitatia
Art. 26
(1) Vanzarea titlurilor de stat prin licitatie se face de agentul desemnat
de Ministerul Finantelor Publice. Ministerul Finantelor Publice va anunta
elementele emisiunii. Elementele tehnice ale licitatiei si data desfasurarii
acesteia vor fi stabilite dupa consultari cu agentul desemnat.
(2) Agentul desemnat de Ministerul Finantelor Publice va face publice data
si locul desfasurarii licitatiei, precum si elementele de identificare a
emisiunii ce urmeaza sa fie plasata prin licitatie.
Art. 27
Intermediarii pietei primare vor depune oferte de cumparare in cont propriu
si in contul clientilor in ziua desfasurarii licitatiei, pana la ora 12,00.
Art. 28
(1) Formularul ofertei de cumparare la licitatie va include cel putin
urmatoarele elemente:
- emisiunea pentru care este prezentata oferta;
- data completarii;
- data licitatiei;
- valoarea totala si rata dobanzii licitate;
- defalcarea sumei totale licitate in suma solicitata in cont propriu si in
suma solicitata in contul clientilor;
- elementele de identificare a intermediarului pietei primare, denumirea si
sediul social, semnaturile autorizate si stampila oficiala etc.;
- numarul contului curent si numarul contului de evidenta a titlurilor de
stat.
(2) Numarul maxim de transe de pret va fi stabilit de Ministerul Finantelor
Publice si va fi anuntat prin prospectul de emisiune al seriei respective.
(3) Ministerul Finantelor Publice poate stabili limite minime pentru oferta
unui intermediar al pietei primare in totalul emisiunii, precum si limite
minime pentru valoarea unei transe de pret.
(4) Ministerul Finantelor Publice isi rezerva dreptul ca suma imprumutata,
aferenta unei serii, sa fie majorata sau micsorata pana la anularea emisiunii,
in functie de necesitatile de finantare si de nivelul randamentului rezultat in
urma licitatiei.
Art. 29
(1) Ofertele vor fi transmise in plicuri sigilate care vor purta stampila
si antetul participantilor. Secretarul comisiei va elibera o adeverinta care sa
ateste primirea plicului.
(2) Ofertele pot fi transmise, de asemenea, prin alte modalitati acceptate
de agentul desemnat de Ministerul Finantelor Publice (telex cifrat, SWIFT,
sistem electronic etc.), procedura de licitatie urmand sa fie prezentata in
reglementari specifice.
(3) Ofertele de cumparare depuse nu pot fi retrase, acestea constituind
angajamente ferme din partea participantilor.
Desfasurarea licitatiei
Art. 30
(1) Sedinta de licitatie incepe la ora 13,00 prin deschiderea de catre
secretarul comisiei, in prezenta celorlalti membri, a plicurilor continand
ofertele de cumparare ale participantilor la licitatie.
(2) Membrii comisiei verifica respectarea conditiilor de forma prevazute in
prezentul regulament. Ofertele de cumparare care nu indeplinesc conditiile
stabilite in prezentul regulament sunt considerate nule de drept.
(3) In mod exceptional presedintele comisiei poate decide, de comun acord
cu participantul la licitatie, rectificarea pe loc a erorilor de forma si
validarea ofertei. Acordul participantului la licitatie poate fi comunicat
telefonic, cu conditia confirmarii in scris in cursul sedintei de licitatie.
Art. 31
Secretarul comisiei impreuna cu membrii specialisti vor intocmi
centralizatorul ofertelor de cumparare si, in baza grilei de cotare, vor
determina nivelul la care cererea, cumulata crescator din punct de vedere al
ratei dobanzii sau cumulata descrescator din punct de vedere al pretului,
satisface oferta anuntata de Ministerul Finantelor Publice, stabilind totodata:
a) valoarea emisiunii oferite ce si-a gasit contrapartida in cerere;
b) pretul sau rata dobanzii maxime, minime si medii la care au fost
adjudecate ofertele de cumparare.
Art. 32
In situatia in care intreaga emisiune a fost vanduta, iar la nivelul
marginal (nivelul pretului minim, respectiv al ratei dobanzii maxime acceptate)
sunt mai multe oferte de cumparare ce nu pot fi satisfacute integral si in
cazul in care Ministerul Finantelor Publice nu majoreaza valoarea emisiunii
pana la concurenta executarii integrale a nivelului marginal, se va aplica principiul
proportionalitatii, fiecare primind valoarea rezultata. Toate valorile vor fi
rotunjite pana la cea mai apropiata valoare divizibila cu valoarea nominala a
unui titlu de stat.
Determinarea pretului
Art. 33
Metodele folosite pentru determinarea pretului sunt:
a) metoda pretului multiplu;
b) metoda pretului uniform.
Art. 34
(1) Metoda pretului multiplu presupune alocarea titlurilor de stat pentru
ofertele adjudecate la pretul sau la rata dobanzii pe care fiecare dintre ofertantii
castigatori a oferit-o, pana la adjudecarea emisiunii.
(2) In baza ofertelor de cumparare adjudecate la preturi sau la rate ale
dobanzii diferite se va calcula un pret sau o rata a dobanzii medie de
adjudecare.
Art. 35
Metoda pretului uniform presupune alocarea titlurilor de stat pentru
ofertele adjudecate la cel mai scazut pret sau la rata dobanzii cea mai
ridicata care a fost acceptata pentru adjudecarea emisiunii.
Tipuri de oferte
Art. 36
Ofertele de cumparare la licitatie sunt de doua feluri:
a) oferte de cumparare competitive (concurentiale);
b) oferte de cumparare necompetitive (neconcurentiale).
Art. 37
Oferta de cumparare competitiva reprezinta un instrument de participare
prin care participantul indica, pe langa valoarea pe care doreste sa o
adjudece, si pretul maxim (exprimat ca rata minima a dobanzii) pe care este
dispus sa il plateasca.
Art. 38
(1) Oferta de cumparare necompetitiva reprezinta un instrument de
participare prin care participantul indica valoarea pe care doreste sa o
adjudece, fara insa a indica pretul sau rata dobanzii.
(2) Participarea pe baza de oferta necompetitiva confera investitorului
garantia executarii cu prioritate a ofertei sale de cumparare.
(3) Ministerul Finantelor Publice poate stabili:
a) limita maxima privind ponderea ofertelor de cumparare necompetitive in
valoarea totala a emisiunii;
b) limite minime si/sau maxime pentru valoarea unei oferte de cumparare
necompetitive.
(4) In situatia in care ofertele necompetitive depasesc valoarea maxima
admisa din totalul emisiunii, alocarea va fi efectuata aplicandu-se principiul
proportionalitatii. Ofertele de cumparare necompetitive vor fi executate, dupa
caz:
- la pretul mediu ponderat sau la rata medie ponderata a dobanzii ofertelor
de cumparare competitive acceptate in licitatiile adjudecate pe baza metodei
pretului multiplu;
- la pretul final sau la rata dobanzii finale a licitatiilor adjudecate pe
baza metodei pretului uniform.
Art. 39
Ofertele de cumparare, indiferent de tipul acestora, trebuie sa indice o
valoare care sa fie multiplu al valorii nominale a unui titlu.
CAP. 3
Piata secundara a titlurilor de stat
Art. 40
(1) Piata secundara a titlurilor de stat reprezinta totalitatea
operatiunilor de vanzare, de cumparare si alte operatiuni cu titluri de stat
aflate in circulatie, libere de sarcini.
(2) Operatiunile pe piata secundara a titlurilor de stat se vor efectua in
interiorul termenului de scadenta, dar numai pana la data inregistrarii
curente.
(3) Operatiunile realizate pe piata secundara cu titluri de stat apartinand
unei noi serii pot fi efectuate incepand cu data emisiunii.
Art. 41
Tranzactiile pe piata secundara a titlurilor de stat emise cu scadenta pana
la 365 de zile se vor desfasura prin negociere intre detinatorii inregistrati,
persoane juridice si persoane fizice, doar prin intermediarii pietei primare
sau prin intermediarii pietei secundare. Aceste tranzactii nu se realizeaza
prin sistemul bursier.
Art. 42
(1) Tranzactiile pe piata secundara a titlurilor de stat emise cu scadenta
la 365 de zile si peste, se vor desfasura prin negociere intre detinatorii
inregistrati, persoane juridice si persoane fizice, doar prin intermediarii
pietei primare sau prin intermediarii pietei secundare.
(2) Titlurile de stat corespunzatoare unei emisiuni vor fi tranzactionate
pe o singura piata secundara, respectiv pe piata supravegheata de Banca
Nationala a Romaniei sau la Bursa de Valori Bucuresti. Prin prospectul de
emisiune Ministerul Finantelor Publice va desemna piata secundara pe care
respectivele serii de titluri de stat vor fi tranzactionate.
Participanti
Art. 43
(1) Participantii pe piata secundara a titlurilor de stat sunt intermediarii
pietei primare, intermediarii pietei secundare, persoanele juridice si
persoanele fizice care pot, conform legii, sa desfasoare operatiuni cu titluri
de stat.
(2) Tranzactionarea titlurilor de stat pe piata secundara se realizeaza
numai prin intermediarii autorizati ai pietei primare si ai pietei secundare.
Intermediari
Art. 44
Intermediari ai pietei secundare a titlurilor de stat pot fi banci si
societati de valori mobiliare, autorizate sa functioneze pe teritoriul
Romaniei, in conformitate cu prevederile legii.
Art. 45
(1) Intermediarii pietei secundare vor fi autorizati de Banca Nationala a
Romaniei sa functioneze in baza urmatoarelor conditii minime:
a) existenta unui cont curent deschis la:
(i) Banca Nationala a Romaniei, pentru banci;
(ii) o banca autorizata ca intermediar al pietei primare, pentru
societatile de valori mobiliare;
b) capital social minim - o patrime din capitalul social minim subscris si
varsat, prevazut in reglementarile Bancii Nationale a Romaniei pentru banci
persoane juridice romane;
c) existenta unei structuri organizatorice distincte si a unor spatii
specifice (ghisee de lucru cu clientii) necesare in vederea derularii
operatiunilor cu titluri de stat;
d) reglementarea prin norme proprii a procedurilor de lucru cu clientii, a
relatiei cu alti intermediari ai pietei, a sistemului de evidenta contabila
specific, precum si a controlului operatiunilor cu titluri de stat;
e) dotari tehnice specifice activitatilor de tranzactionare:
- echipamente informatice;
- echipamente de comunicatii specifice (linii telefonice, fax, telex, SWIFT
etc.);
f) desemnarea personalului implicat in activitatile de pe piata secundara a
titlurilor de stat;
g) furnizarea catre Banca Nationala a Romaniei sau catre Comisia Nationala
a Valorilor Mobiliare, dupa caz, de informatii, documente sau registre pe care
aceasta le solicita in legatura cu activitatea privind titlurile de stat;
h) avizul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare pentru societatile de
valori mobiliare solicitante.
(2) Bancile si societatile de valori mobiliare autorizate ca intermediari
ai pietei primare sunt implicit intermediari ai pietei secundare.
Art. 46
Anual Banca Nationala a Romaniei va analiza performanta intermediarilor
pietei secundare si va decide asupra reautorizarii acestora.
Art. 47
Intermediarii pietei secundare sunt obligati sa afiseze permanent in timpul
orelor de functionare a pietei titlurilor de stat, la ghiseele lor de lucru cu
clientii si, optional, prin sisteme de difuzare a informatiei (tip Reuters,
Telerate etc.), cotatii informative de vanzare-cumparare pentru cel putin
ultimele 2 (doua) serii de titluri de stat emise.
Conditii de desfasurare a tranzactiilor
Art. 48
Piata secundara a titlurilor de stat din Romania functioneaza in fiecare zi
lucratoare intre orele 9,00 - 15,00. Acest program va putea fi modificat in
conformitate cu normele legale in vigoare.
Art. 49
Intermediarii autorizati vor cota pretul titlurilor de stat ca rata a
dobanzii sau ca randament pentru titlurile de stat emise cu scadenta pana la un
an (cu discont sau purtatoare de dobanda) si ca pret pentru titlurile de stat
emise cu scadenta peste un an (purtatoare de dobanda).
Art. 50
In situatia in care cotatia este acceptata de un client sau de un alt
intermediar autorizat tranzactia este considerata incheiata si se executa
neconditionat.
Art. 51
In functie de data decontarii tranzactiile pe piata secundara a titlurilor
de stat pot fi:
a) astazi (today) - tranzactii ce au decontarea in data incheierii
tranzactiei;
b) maine (tomorrow) - tranzactii ce au decontarea in prima zi lucratoare
ulterioara datei incheierii tranzactiei;
c) la vedere (spot) - tranzactii ce au decontarea la doua zile lucratoare
de la data incheierii tranzactiei;
d) la termen (forward) - tranzactii ce au decontarea in alta zi lucratoare
ulterioara decontarii la vedere.
Art. 52
Tranzactiile cu titluri de stat sunt efectuate pe principiul "livrare
contra plata" (delivery versus payment) astfel:
- cumpararea de titluri de stat se va deconta prin creditarea contului de
titluri de stat concomitent cu debitarea contului curent de disponibilitati;
- vanzarea de titluri de stat se va deconta prin debitarea contului de
titluri de stat concomitent cu creditarea contului curent de disponibilitati.
Art. 53
Marja dintre preturile de vanzare si cele de cumparare va fi determinata
liber de raportul cerere-oferta pe piata secundara a titlurilor de stat.
Art. 54
Intermediarii autorizati au obligatia sa asigure executarea cu prioritate a
ordinelor clientilor si sa nu concureze executarea ordinelor acestora cu
ordinele in nume si in cont propriu.
Art. 55
Conducerile executive ale intermediarilor autorizati sa opereze pe piata
secundara a titlurilor de stat vor controla si vor fi raspunzatoare de
activitatea personalului din subordine, asigurandu-se ca acest personal
cunoaste si respecta prevederile prezentului regulament si ale celorlalte
reglementari legale in vigoare.
Art. 56
(1) Conducerile executive ale intermediarilor autorizati sa opereze pe
piata secundara a titlurilor de stat vor delimita atributiile si raspunderea
personalului implicat.
(2) Fiecare persoana care tranzactioneaza in numele institutiei trebuie sa
aiba autoritatea si pregatirea necesare sa angajeze institutia din punct de
vedere legal.
Art. 57
Conducerile executive ale intermediarilor autorizati au datoria de a
verifica corectitudinea tranzactiilor incheiate de personalul implicat, in
sensul evitarii derularii unor tranzactii la preturi in afara pietei titlurilor
de stat, ce se bazeaza pe intelegeri cu caracter oneros sau pe obtinerea unui
profit personal.
Art. 58
Tranzactiile intre intermediari, efectuate atat in cont propriu, cat si in
contul clientilor, se incheie telefonic, prin telex, Reuters dealing sau prin
alte sisteme de tranzactionare agreate si se confirma letric prin telex, SWIFT
etc., codificate corespunzator (letric - specimene de semnaturi, telex - chei
telegrafice, SWIFT - chei SWIFT etc.). Confirmarea trebuie sa includa cel putin
urmatoarele elemente:
- contrapartida;
- data incheierii tranzactiei;
- data decontarii;
- seria (seriile) implicata(e);
- numarul de titluri de stat;
- sumele tranzactionate:
- valoarea nominala individuala;
- valoarea nominala totala;
- valoarea rezultata din tranzactie;
- tipul tranzactiei;
- pretul sau rata dobanzii;
- alte informatii privind decontarea si tranzactionarea;
- modalitatea de incheiere a tranzactiei (telefon, telex, Reuters dealing,
alte sisteme de tranzactionare agreate).
Art. 59
Dupa confirmare fiecare tranzactie va fi notificata Registrului primar,
Registrului secundar sau Registrului Bursei de Valori Bucuresti, dupa caz.
CAP. 4
Inregistrarea si transferul
Art. 60
(1) Inregistrarea este o operatiune efectuata, dupa caz, de agentul
desemnat de Ministerul Finantelor Publice in Registrul primar de Bursa de
Valori Bucuresti in registrul acesteia pentru emisiunile tranzactionate la
bursa sau de catre intermediarii autorizati ai pietei titlurilor de stat
(intermediarii pietei primare si intermediarii pietei secundare) in registrele
secundare, care garanteaza detinatorului inregistrat dreptul de proprietate
asupra titlurilor de stat. Dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat
este evidentiat prin inregistrarile efectuate in conturile de titluri de stat
pe baza documentelor primare aferente operatiunilor pe piata primara si
secundara, prin inscrierea de mentiuni cu privire la:
a) detinatorii inregistrati ai titlurilor de stat;
b) transferurile dreptului de proprietate si alte instructiuni de
tranzactionare privind titlurile de stat;
c) stingerea dreptului de proprietate asupra titlurilor de stat la data
vanzarii sau a rascumpararii acestora.
(2) Agentul desemnat de Ministerul Finantelor Publice va infiinta, va
organiza si va mentine un sistem de inregistrare si transfer al proprietatii
asupra titlurilor de stat, numit Registru primar, pentru intermediarii
autorizati ai pietei titlurilor de stat.
(3) Fiecare intermediar autorizat al pietei titlurilor de stat va infiinta,
va organiza si va mentine un sistem de inregistrare si transfer al proprietatii
asupra titlurilor de stat, numit Registru secundar, pentru clientii detinatori
de titluri de stat ai respectivului intermediar autorizat al pietei titlurilor
de stat.
Art. 61
(1) Inregistrarea in Registrul primar a titlurilor de stat detinute in nume
propriu de catre intermediarii autorizati ai pietei titlurilor de stat se va
face de agentul desemnat de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Inregistrarea in registrele secundare a titlurilor de stat detinute de
clientii intermediarilor autorizati ai pietei titlurilor de stat se va face de
catre respectivii intermediari autorizati.
(3) Participantii vor respecta regulile de inregistrare stabilite de Banca
Nationala a Romaniei.
Art. 62
In cazul in care Bursa de Valori Bucuresti este desemnata ca piata
secundara pentru o emisiune de titluri de stat, agentul desemnat de Ministerul
Finantelor Publice si intermediarii pietei primare vor transfera catre Bursa de
Valori Bucuresti registrul detinatorilor titlurilor de stat, astfel cum a
rezultat acesta din subscriptia sau licitatia respectiva. Atat agentul desemnat
de Ministerul Finantelor Publice, cat si intermediarii pietei primare nu vor
mai efectua nici o operatiune in acest registru dupa transmiterea lui catre Bursa
de Valori Bucuresti. La data scadentei respectivelor titluri de stat, cat si la
data platii cupoanelor Bursa de Valori Bucuresti va pune la dispozitie
agentului desemnat de Ministerul Finantelor Publice forma finala a registrului,
astfel cum a rezultat acesta din procesul de tranzactionare, asumandu-si
raspunderea pentru corectitudinea inregistrarilor.
Art. 63
(1) In cazul constatarii unor neconcordante agentul desemnat de Ministerul
Finantelor Publice are dreptul sa corecteze inregistrarile in conturile de
evidenta a titlurilor de stat deschise in Registrul primar, prin:
a) inregistrarea oricarei tranzactii omise;
b) inlocuirea unei inregistrari incorecte;
c) anularea unei inregistrari.
(2) Agentul desemnat de Ministerul Finantelor Publice notifica
intermediarilor autorizati ai pietei titlurilor de stat corectiile efectuate,
acestia fiind singurii raspunzatori pentru orice obligatie rezultata din aceste
corectii.
Art. 64
(1) In cazul constatarii unor neconcordante intermediarul autorizat al
pietei titlurilor de stat are dreptul sa corecteze inregistrarile in conturile
de evidenta a titlurilor de stat deschise in Registrul secundar, prin:
- inregistrarea oricarei tranzactii omise;
- inlocuirea unei inregistrari incorecte;
- anularea unei inregistrari.
(2) Intermediarul autorizat al pietei titlurilor de stat notifica agentului
desemnat de Ministerul Finantelor Publice corectiile efectuate.
Art. 65
Operatiunile de inregistrare vor fi supravegheate astfel:
- de Banca Nationala a Romaniei pentru intermediarii autorizati ai pietei
titlurilor de stat - banci care mentin Registrul secundar;
- de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare pentru intermediarii
autorizati ai pietei titlurilor de stat - societati de valori mobiliare care
mentin Registrul secundar;
- de Bursa de Valori Bucuresti, de comisarul general al Bursei de Valori
Bucuresti si de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare pentru Registrul Bursei
de Valori Bucuresti.
Art. 66
Titlurile de stat apartinand detinatorilor inregistrati nu vor fi
considerate active sau pasive ale institutiilor care mentin registrul
titlurilor de stat.
CAP. 5
Decontarea
Decontarea operatiunilor cu titluri de stat derulate pe piata primara
Art. 67
(1) La data emisiunii plata sumelor datorate este efectuata prin Banca
Nationala a Romaniei, prin inregistrarea operatiunilor corespunzatoare in
conturile curente ale Ministerului Finantelor Publice si ale intermediarilor
pietei primare, conform ofertelor de cumparare adjudecate.
(2) La scadenta rascumpararea titlurilor de stat este efectuata prin Banca
Nationala a Romaniei. Operatiunile corespunzatoare se inregistreaza in
conturile curente ale Ministerului Finantelor Publice si ale intermediarilor
autorizati ai pietei titlurilor de stat, pe baza situatiei privind detinerile
titlurilor de stat la data scadentei.
Decontarea operatiunilor cu titluri de stat derulate pe piata secundara
Art. 68
Plata sumelor aferente tranzactiilor efectuate pe piata secundara a
titlurilor de stat se realizeaza, dupa caz, prin Banca Nationala a Romaniei sau
prin intermediarii autorizati ai pietei titlurilor de stat, prin inregistrarea
operatiunilor corespunzatoare in conturile curente ale intermediarilor
autorizati ai pietei titlurilor de stat sau ale clientilor acestora, conform
instructiunilor de tranzactionare.
Art. 69
In cazul in care titlurile de stat sunt tranzactionate la Bursa de Valori
Bucuresti decontarea si transferul titlurilor de stat se vor face cu
respectarea reglementarilor bursiere incidente, aprobate in prealabil de
Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
Art. 70
Transferurile titlurilor de stat si platile devin efective dupa operarea de
catre Banca Nationala a Romaniei sau de intermediarii autorizati ai pietei
titlurilor de stat, dupa caz, in conturile curente ale participantilor si in
conturile de evidenta a titlurilor de stat ale detinatorilor inregistrati.
Art. 71
Intermediarii pietei primare au obligatia sa respecte principiul
"livrare contra plata" (delivery versus payment).
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 72
(1) In conformitate cu prevederile art. 69 din Legea bancara nr. 58/1998 si
ale Legii nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si bursele de valori, in
situatia in care Banca Nationala a Romaniei, respectiv Comisia Nationala a
Valorilor Mobiliare, constata ca un intermediar autorizat se afla in stare de
insolvabilitate sau se face vinovat de:
- incalcarea unei prevederi a prezentului regulament;
- efectuarea de operatiuni fictive;
- neraportarea, raportarea cu intarziere sau raportarea de date eronate
privind informatiile prevazute in reglementarile in vigoare;
- refuzul de a pune la dispozitie organelor de control documentele, datele
si informatiile solicitate privind operatiunile cu titluri de stat;
- nerespectarea masurilor stabilite prin actele de control sau in urma
acestora,
Banca Nationala a Romaniei poate aplica urmatoarele sanctiuni in functie de
gravitatea faptei si de consecintele acesteia:
a) avertisment scris dat intermediarului autorizat;
b) suspendarea temporara a licentei de operare in calitate de intermediar
al pietei titlurilor de stat;
c) retragerea definitiva a licentei de operare in calitate de intermediar
al pietei titlurilor de stat sau orice alta sanctiune prevazuta de Legea nr.
101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei pentru incalcarea
normelor emise de Banca Nationala a Romaniei.
(2) Constatarea faptelor descrise in prezentul capitol se face de
personalul Bancii Nationale a Romaniei sau al Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare, imputernicit in acest sens de conducerea Bancii Nationale a Romaniei
sau de conducerea Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.
(3) Actele de aplicare a masurilor si sanctiunilor prevazute in prezentul
capitol se emit de conducerea Bancii Nationale a Romaniei.
(4) Contestatiile pot fi formulate in termen de 15 zile de la data
comunicarii sanctiunii si se solutioneaza de Consiliul de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei in termen de 30 de zile de la primirea acestora.
(5) Aplicarea sanctiunilor nu inlatura raspunderea materiala, civila,
administrativa sau penala, dupa caz.
Art. 73
(1) Atat in cazurile de retragere a calitatii de intermediar al pietei
titlurilor de stat, cat si in cazurile de instituire a unor proceduri speciale
(retragerea autorizatiei de functionare, reorganizare judiciara, faliment etc.)
prevazute de lege asupra intermediarilor pietei titlurilor de stat autoritatile
competente vor dispune masuri in sensul protejarii portofoliilor de titluri de
stat ale detinatorilor inregistrati.
(2) Banca Nationala a Romaniei va determina masurile care vor fi luate cu
privire la tranzactiile care sunt in curs de efectuare, raspunderea pentru
toate actele incheiate pana la data aplicarii sanctiunii ramanand in sarcina
intermediarului autorizat.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 74
Intermediarii autorizati ai pietei titlurilor de stat au obligatia de a
contribui permanent la cresterea standardului profesional si a reputatiei
pietei titlurilor de stat din Romania prin promovarea unor norme si principii
de conduita specifice.
Art. 75
In cazul aparitiei oricaror situatii ce contravin prevederilor legale in
vigoare, participantii pe piata titlurilor de stat pot inainta cazul spre
solutionare instantelor de arbitraj competente, stabilite de comun acord.
Art. 76
Procesul de selectare a intermediarilor pietei titlurilor de stat va avea
un caracter continuu.
Art. 77
(1) Intermediarii autorizati si salariatii acestora pot infiinta asociatii
profesionale avand drept scop ridicarea standardelor profesionale, stabilirea
si impunerea unor reguli de conduita si etica profesionala in desfasurarea
operatiunilor pe piata titlurilor de stat din Romania.
(2) Astfel de asociatii pot emite coduri de conduita care sunt avizate de
Banca Nationala a Romaniei sau de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, dupa
caz.
Art. 78
Intermediarii autorizati au obligatia de a asigura confidentialitatea
operatiunilor desfasurate pe piata titlurilor de stat.
Art. 79
Nivelul comisioanelor pentru operatiunile cu titluri de stat face obiectul
negocierii directe intre parti.