ORDIN Nr. 804
din 15 martie 2010
pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 110/2007 privind
aprobarea Procedurii de gestionare a documentelor administrative de însotire,
întocmite în cazul deplasarii produselor accizabile în regim suspensiv
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 202 din 31 martie 2010
Ţinând seama de prevederile art. 187, 1891,
191 şi 1922 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale pct.
14, 15 şi 182 din titlul VII „Accize şi alte taxe
speciale" din Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările
şi completările ulterioare, al art. 12 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi al art. 4 alin. (1) pct.
32, 38 şi 41 din Hotărârea Guvernului nr. 110/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale a
Vămilor,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 110/2007 privind aprobarea Procedurii
de gestionare a documentelor administrative de însoţire, întocmite în
cazul deplasării produselor accizabile în regim suspensiv, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 19 februarie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. Sintagma „compartimentul de identificare,
analiză, investigaţii şi schimb de informaţii privind
circulaţia produselor accizabile din cadrul direcţiilor judeţene
pentru accize şi operaţiuni vamale" se înlocuieşte cu
sintagma „compartimentul de specialitate din cadrul direcţiilor
judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale sau a municipiului
Bucureşti ori al birourilor vamale".
2. La articolul 5, alineatul (3) se abrogă.
3. La articolul 6, litera g) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
,,g) transmiterea mesajelor prealabile de informare sau
de alertă, precum şi a cererilor de verificare a mişcărilor
sau a răspunsurilor la aceste solicitări, prevăzute la art. 23
şi 24 din Regulamentul (CE) nr. 2.073/2004 al Consiliului din 16 noiembrie
2004 privind cooperarea administrativă în domeniul accizelor, către
compartimentul de legături pentru accize din cadrul Direcţiei
supraveghere accize şi operaţiuni vamale;".
4. Articolul 8 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 8. - Compartimentul de schimb internaţional
de informaţii are ca atribuţii principale următoarele:
a) transmite către Serviciul central de
legături, periodic sau la cerere, informaţii şi date necesare
gestionării activităţii de cooperare administrativă între
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi
autorităţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene;
b) primeşte informaţiile şi datele
transmise de Serviciul central de legături, referitoare la contribuabilii
care efectuează tranzacţii intracomunitare;
c) organizează şi gestionează
evidenţa solicitărilor, informaţiilor şi datelor primite
şi a celor transmise de la/către Serviciul central de legături;
d) efectuează sau solicită structurilor
competente, cu avizul şefului ierarhic superior şi al directorului
executiv adjunct coordonator, efectuarea de acţiuni de inspecţie
fiscală, în vederea soluţionării solicitărilor primite de
la Serviciul central de legături;
e) asigură şi urmăreşte
respectarea termenelor de soluţionare a solicitărilor primite de la
Serviciul central de legături;
f) colaborează cu compartimentele de
inspecţie fiscală în pregătirea şi desfăşurarea
acţiunilor de inspecţie fiscală la contribuabilii care
efectuează tranzacţii intracomunitare;
g) participă la elaborarea tematicilor şi
metodologiilor în domeniul inspecţiei fiscale a operaţiunilor
intracomunitare;
h) verifică modul de aplicare de către
organele de inspecţie fiscală a metodologiilor şi procedurilor
din domeniul inspecţiei fiscale a operaţiunilor intracomunitare;
i) îndrumă activitatea organelor de inspecţie
fiscală în cazul inspecţiei fiscale la contribuabilii care
efectuează tranzacţii intracomunitare;
j) primeşte din partea compartimentelor de
inspecţie fiscală solicitări destinate altor state membre ale
Uniunii Europene, pentru verificarea unor tranzacţii intracomunitare ale
contribuabililor români, şi le transmite Serviciului central de
legături;
k) întocmeşte periodic raportări către
Serviciul central de legături şi/sau către conducerea
direcţiei."
5. După articolul 8 se introduce un nou
articol, articolul 81, cu următorul cuprins:
„Art. 81. - Compartimentul de legături
pentru accize din cadrul Direcţiei supraveghere accize şi
operaţiuni vamale are ca atribuţii principale următoarele:
a) recepţionează din partea statelor membre
mesajele de alertă prealabilă pentru livrările în regim
suspensiv de accize ce au România ca ţară de destinaţie şi
transmite operativ aceste mesaje structurilor teritoriale competente, în
vederea efectuării verificărilor ce se impun;
b) primeşte din partea structurilor teritoriale
mesajele de alertă prealabilă pentru livrările în regim
suspensiv de accize ce au ca destinaţie alte state membre şi
transmite operativ răspunsurile la aceste mesaje structurilor teritoriale
competente;
c) recepţionează din partea statelor membre
solicitările având ca scop verificarea unor livrări intracomunitare
de produse accizabile primite de către operatorii români în regim
suspensiv de accize şi transmite operativ aceste solicitări
structurilor teritoriale competente în vederea efectuării
verificărilor ce se impun;
d) primeşte din partea structurilor teritoriale
solicitări destinate altor state membre de verificare a unor
tranzacţii intracomunitare de produse accizabile expediate/primite, în
regim suspensiv de accize, de către operatori economici români. Ulterior,
răspunsurile primite din partea statelor membre la solicitările
respective le comunică solicitanţilor;
e) răspunde, în limita competenţelor,
solicitărilor referitoare la livrările intracomunitare de produse
accizabile în regim suspensiv de accize sosite de la alte autorităţi
locale;
f) răspunde oricărei solicitări care
priveşte schimbul de informaţii în domeniul accizelor, conform
reglementărilor europene."
6. Articolul 9 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 9. - Direcţia generală de tehnologia
informaţiei din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală şi Direcţia de tehnologia informaţiei,
comunicaţii şi statistică vamală din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor asigură realizarea,
implementarea şi suportul tehnic pentru aplicaţiile
informatice-suport pentru aplicarea procedurilor de gestionare a documentelor
administrative de însoţire, întocmite în cazul deplasării produselor
accizabile în regim suspensiv de accize."
7. Articolul 10 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 10. - Direcţia generală proceduri
pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de tehnologia
informaţiei, Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili, direcţiile generale ale finanţelor publice
judeţene şi a municipiului Bucureşti din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, Direcţia supraveghere accize
şi operaţiuni vamale, Direcţia de tehnologia informaţiei,
comunicaţii şi statistică vamală, direcţiile
judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale şi a
municipiului Bucureşti şi birourile vamale cu competenţe în
gestionarea documentului administrativ de însoţire din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor vor lua măsuri pentru
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin."
8. Anexa nr. 1 „Procedură de gestionare a
documentelor administrative de însoţire, întocmite în cazul
deplasării produselor accizabile în regim suspensiv" se modifica
şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.
9. Anexa nr. 2 „Procedură de stabilire şi
de identificare a gradului de risc fiscal în cazul produselor accizabile
expediate din România, în regim suspensiv, pe teritoriul comunitar" se
modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezentul ordin.
Art. II. -Anexele nr. 1
şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 110/2007)
PROCEDURĂ
de gestionare a documentelor administrative de
însoţire, întocmite în cazul deplasării produselor accizabile în
regim suspensiv de accize
A. Documentul administrativ de însoţire
1. Deplasarea produselor accizabile în regim
suspensiv de accize este permisă numai atunci când transportul este
însoţit de documentul administrativ de însoţire, în condiţiile
titlului VII „Accize şi alte taxe speciale" din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal, şi ale
normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările
şi completările ulterioare, denumite în continuare Norme.
2. In cazul
deplasării produselor accizabile între două antrepozite fiscale în
regim suspensiv de accize sau între un antrepozit fiscal şi un birou vamal
de ieşire din teritoriul comunitar, în cazul în care antrepozitul
expeditor îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul
României, acest document se întocmeşte în 5 exemplare, care se
utilizează potrivit dispoziţiilor art. 187 alin. (2) din Codul
fiscal.
3. In cazul deplasării produselor accizabile între
un antrepozit fiscal care îşi desfăşoară activitatea
într-un alt stat membru al Uniunii Europene, în calitate de expeditor, şi
un antrepozit fiscal, operator înregistrat sau neînregistrat, care îşi
desfăşoară activitatea în România, în calitate de primitor,
documentul administrativ de însoţire sau un alt document comercial
prevăzut în legislaţia acelui stat membru se întocmeşte în 4
exemplare, care se utilizează conform pct. 14 alin. (3) al titlului VII
din Norme.
4. In cazul deplasării produselor accizabile
între un birou vamal de intrare în teritoriul comunitar şi un antrepozit
fiscal care îşi desfăşoară activitatea în România, în
calitate de primitor, cele 3 exemplare ale documentului administrativ unic
reglementat de legislaţia vamală vor fi folosite cu rol de document
administrativ de însoţire, conform pct. 15 alin. (5) al titlului VII din
Norme.
B. Organizarea evidenţei documentelor
administrative de însoţire
1. Documentele administrative de însoţire
sunt primite de direcţiile judeţene pentru accize şi
operaţiuni vamale sau a municipiului Bucureşti ori de birourile
vamale cu competenţe în gestionarea documentului administrativ de
însoţire în format electronic utilizând sistemul informatic de control al
circulaţiei produselor accizabile.
2. Instrucţiunile de utilizare a sistemului
informatic de control al circulaţiei produselor accizabile sunt stabilite
prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală.
3. Formatul electronic al documentului administrativ
de însoţire se obţine prin folosirea sistemului informatic pus la
dispoziţia contribuabililor gratuit de către Autoritatea
Naţională a Vămilor. Condiţiile tehnice care trebuie
îndeplinite pentru utilizarea aplicaţiei sunt stabilite prin ordin al
vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor.
4. Evidenţele în format hârtie ale documentului
administrativ de însoţire se organizează şi se gestionează
de compartimentul de specialitate din cadrul direcţiilor judeţene
pentru accize şi operaţiuni vamale sau a municipiului Bucureşti ori
al birourilor vamale cu competenţe în gestionarea documentului
administrativ de însoţire.
5. Documentele administrative de însoţire primite
de direcţiile judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale
sau a municipiului Bucureşti ori de birourile vamale cu competenţe în
gestionarea documentului administrativ de însoţire se înregistrează
în evidenţe organizate în format electronic:
a) evidenţa documentelor administrative de
însoţire - exemplarul 5, depusă de antrepozitele fiscale pentru
produsele expediate în regim suspensiv de accize, potrivit modelului
prevăzut în anexa nr. 1a) la prezenta procedură;
b) evidenţa documentelor administrative de
însoţire - exemplarul 4, depusă de antrepozitele fiscale pentru
produsele primite în regim suspensiv de accize, potrivit modelului
prevăzut în anexa nr. 1b) la prezenta procedură.
6. Formatul hârtie al documentelor prelucrate se
arhivează de către compartimentele de specialitate din cadrul
direcţiilor judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale sau
a municipiului Bucureşti ori ale birourilor vamale cu competenţe în
gestionarea documentului administrativ de însoţire.
7. Zilnic, compartimentul de specialitate din cadrul
direcţiilor judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale sau
a municipiului Bucureşti ori al birourilor vamale cu competenţe în
gestionarea documentului administrativ de însoţire listează şi
arhivează evidenţa prevăzută la pct. 5.
C. Deplasarea produselor accizabile, în regim
suspensiv de accize, între două antrepozite fiscale situate pe teritoriul
României
I. Gestiunea documentului administrativ de
însoţire, transmis de către antrepozitul fiscal expeditor (exemplarul
5)
1.1. Antrepozitul fiscal expeditor transmite la
momentul expedierii produselor exemplarul 5 al documentului administrativ de
însoţire în format electronic către direcţia judeţeană
pentru accize şi operaţiuni vamale sau a municipiului Bucureşti
ori către biroul vamal în a cărui rază teritorială îşi
desfăşoară activitatea.
1.2. Exemplarul 5 al documentului administrativ de
însoţire pe suport hârtie este transmis compartimentului de specialitate
din cadrul direcţiei judeţene pentru accize şi operaţiuni
vamale sau a municipiului Bucureşti ori al biroului vamal în a cărui
rază teritorială îşi desfăşoară activitatea
antrepozitul fiscal expeditor, în termenul stabilit potrivit alin. (4) al pct.
14 de la titlul VII din Norme.
II. Gestiunea documentului administrativ de
însoţire transmis de către antrepozitul fiscal primitor (exemplarul
4)
2.1. Antrepozitul fiscal primitor, în termenul
prevăzut de lege, transmite prin sistemul informatic un mesaj, denumit în
continuare raport de primire, către direcţia
judeţeană pentru accize şi operaţiuni vamale sau a
municipiului Bucureşti ori către biroul vamal în a cărui
rază teritorială îşi desfăşoară activitatea
antrepozitul fiscal primitor.
2.2. Exemplarul 4 al documentului administrativ de
însoţire pe suport hârtie este transmis compartimentului de specialitate
din cadrul direcţiei judeţene pentru accize şi operaţiuni
vamale sau a municipiului Bucureşti ori al biroului vamal în a cărei
rază teritorială îşi desfăşoară activitatea
antrepozitul primitor.
III. Inchiderea circuitului documentelor
administrative de însoţire
3.1. Circuitul documentelor administrative de
însoţire pe suport hârtie se închide, la nivelul fiecărui
compartiment de specialitate, dacă unui exemplar 5 al documentului
administrativ de însoţire i se alocă un exemplar 4 corespunzător
aceluiaşi transport de produse accizabile, documentele cu regim special având
elemente de identificare identice (cod de referinţă administrativ
unic, denumit în continuare ARC, serie mecanică şi număr,
antrepozit expeditor, antrepozit primitor, produse accizabile transportate).
3.2. Raportul de primire completat în mod
satisfăcător confirmă închiderea deplasării produselor în
regim suspensiv de accize. Exemplarul tipărit al mesajului generat de
sistemul informatic se arhivează de către compartimentul de
specialitate, împreună cu exemplarul 5 al documentului administrativ de
însoţire.
3.3. In situaţia în care informaţiile
cuprinse în exemplarul 5 nu coincid cu informaţiile cuprinse în exemplarul
4, documente cu regim special având acelaşi ARC, număr şi serie,
circuitul documentelor nu poate fi închis.
IV. Gestiunea documentelor administrative de
însoţire în cazul antrepozitarilor autorizaţi pentru producţia
de alcool etilic şi pentru prelucrarea acestuia
4.1. Documentele administrative de însoţire
întocmite de antrepozitarii autorizaţi pentru producţia de alcool
etilic şi pentru prelucrarea acestuia vor fi vizate, pe toate cele 5
exemplare, de către reprezentantul desemnat de direcţia
judeţeană pentru accize şi operaţiuni vamale în a
cărui rază teritorială îşi desfăşoară
activitatea antrepozitarul expeditor.
4.2. Dacă antrepozitele fiscale de producţie
pentru alcool etilic şi de prelucrare a acestuia se află în
localităţi diferite, gestiunea documentelor administrative de
însoţire se face potrivit pct. I sau II, după caz.
4.3. Dacă antrepozitele fiscale de producţie
pentru alcoolul etilic şi de prelucrare a acestuia se află în
acelaşi loc, documentul administrativ de însoţire se întocmeşte
în 3 exemplare, în condiţiile pct. 14 alin. (8) al titlului VII din Norme,
In această situaţie, antrepozitul fiscal de prelucrare, ca antrepozit
primitor, transmite raportul de primire în format electronic şi exemplarul
3 al documentului administrativ de însoţire certificat compartimentului de
specialitate din cadrul direcţiei judeţene pentru accize şi
operaţiuni vamale sau a municipiului Bucureşti ori al biroului vamal
în a cărui rază teritorială îşi desfăşoară
activitatea.
D. Deplasarea produselor accizabile în regim
suspensiv de accize pe teritoriul comunitar
I. Gestiunea documentelor administrative de
însoţire (exemplarul 4) sau a altor documente comerciale cu rol de
document administrativ de însoţire în cazul produselor accizabile primite
în România în regim suspensiv de accize dintr-un alt stat membru al Uniunii
Europene
In situaţia în care produsele accizabile sunt
deplasate în regim suspensiv de accize dintr-un antrepozit fiscal aflat într-un
alt stat membru al Uniunii Europene către un antrepozit fiscal, un
operator înregistrat sau neînregistrat aflat în România, primitorul transmite
direcţiei judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale sau a
municipiului Bucureşti ori biroului vamal în a cărui rază
teritorială îşi desfăşoară activitatea exemplarul 4
certificat al documentului administrativ de însoţire.
II. Gestiunea documentelor administrative de
însoţire - exemplarul 4 care prezintă lipsuri şi nereguli
pe parcursul circulaţiei în regim suspensiv de accize a produselor
accizabile
1. In cazul în care România este statul de
destinaţie al produselor care circulă în regim suspensiv de accize
din alt stat membru
1.1. Compartimentul de specialitate care primeşte
exemplarul 4 al unui document administrativ de însoţire care conţine
pierderi sau lipsuri de produse intervenite pe parcursul transportului şi
constatate de autoritatea competentă a unui stat membru aplică
procedura prevăzută la pct. 182 alin. (2)-(4) de la titlul
VII din Norme.
1.2. Compartimentul de specialitate întocmeşte un
referat care cuprinde în mod obligatoriu:
- numărul şi seria documentului administrativ
de însoţire;
- datele de identificare ale antrepozitului fiscal
expeditor;
- pierderile sau lipsurile de produse constatate de
autoritatea competentă a statului membru respectiv;
- încadrarea pierderilor sau lipsurilor de produse
constatate de autoritatea competentă a statului membru respectiv în
situaţiile prevăzute la art. 192 alin. (4) din Codul fiscal, cu
menţionarea temeiului legal;
- stabilirea bazei de impozitare a accizelor,
potrivit prevederilor titlului VII „Accize şi alte taxe speciale" din
Codul fiscal.
1.3. Referatul se vizează de conducătorul
compartimentului de specialitate şi se aprobă de directorul
coordonator al direcţiei judeţene pentru accize şi
operaţiuni vamale sau a municipiului Bucureşti ori de şeful
biroului vamal, după caz.
1.4. In baza referatului aprobat, compartimentul de
specialitate emite o înştiinţare care cuprinde:
- numărul şi seria documentului administrativ
de însoţire;
- datele de identificare ale antrepozitului fiscal
expeditor;
- autoritatea competentă a statului membru care a
constatat pierderile sau lipsurile de produse;
- pierderile sau lipsurile de produse constatate de
autoritatea competentă a statului membru, care se încadrează în
situaţiile prevăzute la art. 192 alin. (4) din Codul fiscal;
- baza de impozitare a accizelor stabilită
potrivit prevederilor titlului VII „Accize şi alte taxe speciale" din
Codul fiscal.
1.5. Compartimentul de specialitate transmite
înştiinţarea prevăzută la pct. 1.4 împreună cu o copie
a exemplarului de returnat al documentului administrativ de însoţire
compartimentului de legături pentru accize din cadrul Autorităţii
Naţionale a Vămilor.
1.6. Inştiinţarea prevăzută la
pct. 1.4 împreună cu copia exemplarului de returnat al documentului
administrativ de însoţire se transmit de compartimentul de legături
pentru accize din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor
autorităţii competente a statului membru care a constatat pierderile
sau lipsurile de produse accizabile.
2. In cazul în care România este statul în care au
fost stabilite sau constatate lipsurile ori pierderile de produse accizabile
2.1. Documentul prin care sunt stabilite lipsurile
sau pierderile de produse accizabile, scutite potrivit legislaţiei din
statul de destinaţie, precum şi baza de calcul al accizei,
împreună cu o copie a exemplarului de returnat al documentului administrativ
de însoţire, primite de la autoritatea competentă a statului membru
de destinaţie al transportului de produse accizabile, se transmite
Serviciului de administrare a contribuabililor nerezidenţi din cadrul
Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Municipiului
Bucureşti.
2.2. După primirea documentaţiei
prevăzute la pct. 2.1, Serviciul de administrare a contribuabililor
nerezidenţi calculează acciza datorată pe baza cotelor
aplicabile în România la data când s-au produs pierderile sau a fost
înregistrată pierderea.
2.3. Serviciul de administrare a contribuabililor
nerezidenţi emite Decizia privind stabilirea obligaţiei de plată
a accizelor datorate în cazul pierderilor sau lipsurilor stabilite ori
constatate pe parcursul circulaţiei intracomunitare în regim suspensiv de
accize al produselor accizabile, prevăzută în anexa nr. 1c) la
prezenta procedură.
2.4. In vederea recuperării accizelor stabilite,
Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenţi va aplica,
potrivit competenţelor, măsurile pentru recuperarea într-un alt stat
membru a creanţelor stabilite prin titluri de creanţă în
România.
III. Gestiunea documentelor administrative de
însoţire (exemplarul 5) în cazul produselor accizabile expediate din
România, în regim suspensiv de accize, într-un alt stat membru
1. Pentru gestiunea exemplarului 5 al documentului
administrativ de însoţire transmis de antrepozitul fiscal expeditor din
România, dispoziţiile secţiunii C pct. I sunt aplicabile în mod
corespunzător.
2. După înregistrarea în evidenţa
documentelor administrative de însoţire - exemplarul 5, pentru
tranzacţiile intracomunitare, compartimentul de specialitate va efectua o
analiză de risc preliminară şi va transmite compartimentului de
legături pentru accize din cadrul Autorităţii Naţionale a
Vămilor copiile exemplarului 5 al documentelor administrative de
însoţire pe suport hârtie, precum şi în format electronic, în cazul
în care analiza de risc stabileşte necesitatea transmiterii unui mesaj
prealabil de informare sau de alertă pentru produsele accizabile aferente
documentului administrativ de însoţire analizat.
3. Procedura de stabilire şi de identificare a
gradului de risc fiscal în cazul produselor accizabile expediate din/primite în
România, în regim suspensiv de accize, deplasate pe teritoriul comunitar, este
prevăzută în anexa nr. 2 la ordin.
E. Deplasarea produselor accizabile între un
antrepozit fiscal din România şi un birou vamal de ieşire din
teritoriul comunitar sau între un birou vamal de intrare în teritoriul
comunitar şi un antrepozit fiscal din România
1. In situaţia în care produsele accizabile sunt
transportate în regim suspensiv de accize de la un antrepozit fiscal situat pe
teritoriul României către un birou vamal de ieşire din teritoriul
comunitar, antrepozitul fiscal expeditor transmite exemplarul 5 al documentului
administrativ de însoţire către direcţia judeţeană
pentru accize şi operaţiuni vamale sau a municipiului Bucureşti
ori către biroul vamal în a cărui rază teritorială îşi
desfăşoară activitatea.
2. Pentru gestionarea exemplarului 5 al documentului
administrativ de însoţire sunt aplicabile în mod corespunzător
dispoziţiile secţiunii D pct. III.
3. In situaţia în care produsele accizabile sunt
transportate în regim suspensiv de accize de la un birou vamal de intrare în
teritoriul comunitar către un antrepozit fiscal situat pe teritoriul
României, primitorul transmite către direcţia judeţeană
pentru accize şi operaţiuni vamale sau a municipiului Bucureşti
ori către biroul vamal, după caz, în a cărei/cărui rază
teritorială îşi desfăşoară activitatea exemplarul 3 al
documentului administrativ unic reglementat de legislaţia vamală.
4. Pentru gestionarea exemplarului 3 al documentului
administrativ unic vamal sunt aplicabile în mod corespunzător
dispoziţiile secţiunii D pct. I sau II, după caz.
F. Obligaţii declarative
1. Dacă antrepozitul fiscal expeditor al
produsului accizabil în regim suspensiv de accize nu primeşte, în termen
de 45 de zile lucrătoare de la data expedierii, exemplarul 3 al
documentului administrativ de însoţire certificat de autoritatea
vamală, antrepozitul fiscal expeditor este obligat să
înştiinţeze despre aceasta compartimentul de specialitate din cadrul
direcţiei judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale sau a
municipiului Bucureşti ori al biroului vamal, după caz, în a
cărei/cărui rază teritorială îşi
desfăşoară activitatea, în termen de 5 zile.
2. Totodată, antrepozitarul autorizat care a
expediat produsul accizabil în regim suspensiv de accize depune la organul
fiscal competent, în termenul prevăzut la pct. 1, Formularul 121
„Declaraţie privind accizele aferente diferenţelor de produse
accizabile transportate în regim suspensiv", întocmit potrivit modelului
aprobat prin anexa nr. 3 la ordin.
G. Procedura alternativă utilizată în
situaţia în care sistemul informatic este indisponibil
1. Dacă sistemul informatic este indisponibil din
cauze imputabile administraţiei fiscale, operatorul economic expeditor din
România poate iniţia o mişcare cu produse accizabile în regim
suspensiv de accize, în următoarele condiţii:
1.1. Documentul administrativ de însoţire se va
întocmi utilizând un formular offline în format pdf pus la dispoziţie
gratuit de către Autoritatea Naţională a Vămilor şi
care poate fi descărcat de pe pagina web a autorităţii vamale.
1.2. Formularul va avea înscris ARC-ul atribuit în
procedura alternativă.
1.3. In vederea atribuirii ARC-ului, operatorul
economic expeditor va contacta compartimentul Helpdesk EMCS din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor, în timpul programului de
lucru, sau dispeceratul din cadrul Autorităţii Naţionale a
Vămilor, în afara orelor de program, care va verifica disponibilitatea
sistemului informatic. Dacă se confirmă indisponibilitatea sistemului
informatic, operatorul economic expeditor va transmite un mesaj la adresa
emcshelpdesk@customs.ro, în care va preciza numele şi CNP-ul persoanei
autorizate să acceseze sistemul informatic şi numărul de
referinţă local atribuit mişcării. Dispecerul va transmite
pe adresa de e-mail de la care operatorul economic expeditor a solicitat
atribuirea ARC-ului codul unic alocat în procedură alternativă.
1.4. După completarea formatului pdf al
documentului administrativ de însoţire în procedura alternativă la
momentul expedierii produselor, operatorul economic expeditor are
obligaţia transmiterii formei electronice a acestui document la
compartimentul Helpdesk EMCS sau la dispecerat, după caz, şi prin
orice mijloc de comunicare la direcţia judeţeană pentru accize
şi operaţiuni vamale sau a municipiului Bucureşti ori la biroul
vamal în a cărui rază teritorială îşi
desfăşoară activitatea, cu menţiunea că mişcarea
a fost iniţiată în procedură alternativă.
1.5. De îndată ce sistemul informatic devine
operaţional, autoritatea vamală înştiinţează
operatorii economici, care au obligaţia de a încărca în acest sistem
formatul pdf al documentului administrativ de însoţire emis în procedura
alternativă, în termen de 24 de ore de la repunerea sistemului în
funcţiune.
1.6. In cazul în care sistemul informatic nu
validează formatul pdf al documentului completat în procedură
alternativă, operatorul economic are obligaţia de a
înştiinţa de îndată autoritatea vamală de expediţie
şi de a solicita aprobarea modificării formatului pdf. Autoritatea
vamală poate aproba această cerere dacă erorile constatate nu au
implicaţii fiscale.
1.7. Compartimentul Helpdesk EMCS sau dispeceratul
gestionează documentele primite care sunt arhivate zilnic de către
compartimentului Helpdesk, într-un registru special privind situaţia
ARC-urilor atribuite în procedură alternativă în ziua
anterioară.
1.8. Dacă sistemul informatic este indisponibil
la destinaţie, raportul de primire poate fi făcut în termen de 5 zile
lucrătoare. Dacă sistemul informatic nu este repus în funcţiune
în acest termen, va fi utilizat un formular în format pdf pus la
dispoziţie gratuit de către administraţia vamală şi
care poate fi descărcat de pe pagina web a Autorităţii
Naţionale a Vămilor.
1.9. Formularul tipărit al raportului de primire
în procedură alternativă va fi transmis la direcţia
judeţeană pentru accize şi operaţiuni vamale sau a
municipiului Bucureşti ori la biroul vamal în a cărui rază
teritorială îşi desfăşoară activitatea operatorul
economic expeditor.
2. Dacă sistemul informatic este indisponibil din
cauze imputabile operatorului economic expeditor din România, acesta poate
iniţia o mişcare cu produse accizabile în regim suspensiv de accize
numai după întocmirea documentului administrativ de însoţire în
format electronic, accesând aplicaţia informatică de la direcţia
judeţeană pentru accize şi operaţiuni vamale sau a
municipiului Bucureşti ori de la biroul vamal în a cărui rază
teritorială îşi desfăşoară activitatea.
ANEXA Nr. 1a) la procedură
Evidenţa documentelor administrative de
însoţire - exemplarul 5
Data înregistrării în
evidenţe
|
Nr. ARC
|
Data expedierii produselor
|
Expeditor
|
Destinatar
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 1b) la procedură
Evidenţa documentelor administrative de
însoţire - exemplarul 4
Data înregistrării în
evidenţe
|
Nr. ARC
|
Data primirii produselor
|
Expeditor
|
Destinatar
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 1c) la procedură

|
ROMÂNIA- MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR PUBLICE A
MUNICIPIULUI BUCUREŞTI SERVICIUL DE ADMINISTRARE A CONTRIBUABILILOR
NEREZIDENŢI
|
Nr........./............
DECIZIE
privind stabilirea obligaţiei de plată a
accizelor datorate în cazul pierderilor sau lipsurilor stabilite ori constatate
pe parcursul circulaţiei intracomunitare în regim suspensiv de accize a
produselor accizabile
Către:
Denumirea/Numele şi
prenumele...................................................................
Codul de identificare fiscală..........................................................................
Adresa completă din ţara de
rezidenţă..........................................................
Cod
poştal.........................Fax...................................................................
Telefon..........................E-mail....................................................................
In baza art. 1922 alin. (2) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, a pct. 182 alin. (5) din Normele metodologice de
aplicare a titlului VII „Accize şi alte taxe speciale" din Codul
fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, şi a constatărilor
autorităţilor competente, astfel cum acestea sunt înscrise pe versoul
exemplarului documentului administrativ de însoţire nr.....ce se
returnează expeditorului, se stabileşte obligaţia de plată
a accizei, pentru lipsurile sau pierderile constatate pe teritoriul României la
transportul în regim suspensiv al produselor supuse accizelor, după cum
urmează:
TIPUL ACCIZEI
|
(nomenclator)
|
Diferenţe constatate, astfel cum sunt înscrise
pe versoul documentului administrativ de însoţire
|
|
Diferenţe de produse supuse la plata accizelor, conform
deciziei autorităţii competente a statului de destinaţie (baza
de calcul)
|
|
Cota de acciză aplicabilă la data constatării
diferenţelor
|
|
ACCIZĂ DATORATĂ
|
...........................(lei)
|
TIPUL ACCIZEI
|
(nomenclator)
|
Diferenţe constatate, astfel cum sunt înscrise
pe versoul documentului administrativ de însoţire
|
|
Diferenţe de produse supuse la plata accizelor, conform
deciziei autorităţii competente a statului de destinaţie (baza
de calcul)
|
|
Cota de acciză aplicabilă la data constatării
diferenţelor
|
|
ACCIZĂ DATORATĂ
|
...........................(lei)
|
TIPUL ACCIZEI
|
(nomenclator)
|
Diferenţe constatate, astfel cum sunt înscrise
pe versoul documentului administrativ de însoţire
|
|
Diferenţe de produse supuse la plata accizelor, conform
deciziei autorităţii competente a statului de destinaţie (baza
de calcul)
|
|
Cota de acciză aplicabilă la data constatării
diferenţelor
|
|
ACCIZĂ DATORATĂ
|
...........................(lei)
|
|
TOTAL ACCIZĂ DATORATĂ
|
...........................(lei)
|
In conformitate cu art. 86 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
prezentul înscris reprezintă titlu de creanţă şi constituie
înştiinţare de plată, conform legii.
Suma stabilită ca acciză datorată se
plăteşte în termen de 5 zile de la data constatării pierderilor
sau lipsurilor de către organul de control competent.
Pentru neachitarea sumei până la termenul precizat
mai sus se datorează majorări de întârziere, în condiţiile cap.
III al titlului VIII din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Prezenta decizie de impunere poate fi contestată
în termen de 30 de zile de la data comunicării, sub sancţiunea
decăderii, la organul fiscal competent potrivit art. 209 alin. (1) din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.
Aprobat
Funcţia...................................................
Numele şi prenumele..............................
Data......................................................
Semnătura.............................................
Verificat
Funcţia..................................................
Numele şi prenumele.............................
Data......................................................
Semnătura.............................................
Intocmit
Funcţia.................................................
Numele şi prenumele.............................
Data.....................................................
Semnătura............................................
Cod MFP: 14.13.02.03/p
NOMENCLATOR
Nr. crt.
|
Tipul accizei
|
1.
|
Accize pentru bere
|
2.
|
Accize pentru vinuri spumoase
|
3.
|
Accize pentru băuturi fermentate spumoase, altele decât bere
şi vinuri
|
4.
|
Accize pentru produse intermediare
|
5.
|
Accize pentru alcool etilic
|
6.
|
Accize pentru ţigarete
|
7.
|
Accize pentru ţigări şi ţigări de foi
|
8.
|
Accize pentru tutun de fumat
|
9.
|
Accize pentru benzină cu plumb
|
10.
|
Accize pentru benzină fără plumb
|
11.
|
Accize pentru motorină
|
12.
|
Accize pentru păcură
|
13.
|
Accize pentru gaz petrolier lichefiat
|
14.
|
Accize pentru gaz natural
|
15.
|
Accize pentru petrol lampant (kerosen)
|
16.
|
Accize pentru cărbune şi cocs
|
17.
|
Accize pentru energie electrică
|
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 110/2007)
PROCEDURĂ
de stabilire şi de identificare a gradului de
risc fiscal în cazul produselor accizabile expediate din/primite în România, în
regim suspensiv de accize, deplasate pe teritoriul comunitar
I. Aspecte generale
Procedura prevăzută în această
anexă se aplică în vederea determinării gradului de risc pe care
îl comportă livrările de produse accizabile transportate în regim
suspensiv de accize pe teritoriul comunitar şi urmărite prin
intermediul sistemului informatic.
Indicatorul privind gradul de risc derivă din
analiza de risc pe care o realizează Autoritatea Naţională a
Vămilor, prin compartimentele specializate din cadrul direcţiilor
judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale sau a municipiului
Bucureşti ori al birourilor vamale, şi conţine informaţii
referitoare la orice fraudă sau încercare de fraudă de natură
vamală ori fiscală cu produse accizabile deplasate în regim suspensiv
de accize.
Analiza de risc se realizează informatizat, în
două etape, respectiv: stabilirea punctajului privind comportamentul
fiscal şi vamal al operatorilor economici implicaţi şi stabilirea
gradului de risc prezentat de livrarea de produse accizabile în regim suspensiv
de accize pe teritoriul comunitar.
In urma analizei de risc se obţine automat
coeficientul de risc al transportului, denumit în continuare CRT, ca
urmare a verificării automate a listei indicatorilor şi profilelorde
risc active şi pe baza datelor deţinute despre operatorul economic
(antrepozitar autorizat, antrepozit fiscal expeditor, transportator, mijloc de
transport, rezultate ale rapoartelor de control). CRT-ul se va clasifica în
unul dintre cele 3 niveluri de risc, respectiv: risc scăzut, risc mediu
sau risc ridicat.
CRT-ul se va acorda fiecărui e-DAI aferent unui
transport pe teritoriul comunitar, la momentul primirii exemplarului 5 din DAI
de către compartimentul de specialitate din cadrul direcţiilor
judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale sau a municipiului
Bucureşti ori al birourilor vamale în a căror rază de
competenţă se află expeditorul.
Fiecare indicator de risc luat în calcul la
stabilirea/calcularea CRT-ului are o pondere ce reprezintă procentul ariei
de risc în cadrul riscului general.
Detaliile privind clasificarea într-o anumită
categorie de risc pot fi solicitate de către operatorul economic la
Direcţia de supraveghere şi operaţiuni vamale din cadrul Autorităţii
Naţionale a Vămilor.
Componenta de analiză de risc va califica în mod
automat ca având un risc ridicat următoarele categorii de operaţiuni:
- operaţiuni având ca obiect tranzacţiile cu
ţigarete, alcool etilic şi băuturi spirtoase provenind sau având
ca destinaţie o ţară terţă;
- livrări de produse accizabile realizate de
antrepozitarii aflaţi în stare de insolvabilitate;
- livrări de produse accizabile realizate de
antrepozitarii care se află în prima lună de activitate;
- operaţiuni realizate de antrepozitarii care au
fost declaraţi inactivi;
- operaţiuni care au ca obiect operatori
economici sau mijloace de transport asupra cărora au fost instituite
măsuri de supraveghere.
II. Indicatorii care reflectă comportamentul
vamal şi fiscal al operatorilor economici implicaţi în
expedierea/primirea produselor accizabile în regim suspensiv de accize
Nr. crt.
|
Indicatori
|
1.
|
Mărimea contribuabilului
|
2.
|
Antecedente fiscale
|
3.
|
Modul de verificare a antrepozitarului
|
4.
|
Sancţiuni aplicate
|
5.
|
Nivelul abaterilor
|
6.
|
Activităţi desfăşurate în cadrul
antrepozitului
|
7.
|
Documente administrative de însoţire neînchise
|
8.
|
Documente administrative de însoţire anulate
|
9.
|
Gradul de conformare la îndeplinirea obligaţiilor
declarative
|
10.
|
Executări silite înregistrate
|
11.
|
Nivelul datoriilor nete la bugetul general consolidat
|
12.
|
Nivelul capitalurilor totale
|
13.
|
Active imobilizate
|
14.
|
Variaţii ale rezultatelor fiscale anuale
|
15.
|
Variaţii ale cifrei de afaceri în ultimii 2 ani
|
16.
|
Gradul de îndatorare
|
17.
|
Istoricul activităţii antrepozitarului
|
18.
|
Rapoarte de control cu rezultat negativ
|
19.
|
Depăşirea garanţiei stabilite
|
20.
|
Tipul de autorizare atribuit locului de expediere a produselor
|
21.
|
Tipul de autorizare a operatorului destinatar
|
22.
|
Tipul de autorizare atribuit locului livrării produselor
|
23.
|
Produsele accizabile care fac obiectul transportului în regim
suspensiv de accize
|
24.
|
Cantitatea sau greutatea netă a produselor accizabile
livrate în regim suspensiv de accize
|
25.
|
Tipul mijlocului de transport
|
26.
|
Rerutare DAI
|
27.
|
Măsuri de supraveghere instituite asupra operatorului
economic
|
28.
|
Măsuri de supraveghere instituite asupra transportatorului
|
29.
|
Măsuri de supraveghere instituite asupra mijlocului de
transport
|
III. Utilizarea
rezultatelor analizei de risc
După calcularea CRT-ului pentru formularele
electronice ale documentelor administrative de însoţire intrate în
sistemul informatic, lucrătorii vamali din cadrul compartimentului de
specialitate din cadrul direcţiilor judeţene pentru accize şi
operaţiuni vamale sau a municipiului Bucureşti ori al birourilor
vamale de expediţie sau de primire, în funcţie de gradul de risc
rezultat automat din sistem, pentru mişcările ce vizează
produsele accizabile ale operatorilor economici din raza de
competenţă, iau următoarele măsuri:
- pentru nivelurile de risc mediu şi ridicat,
verifică mesajul conţinut în recomandările ataşate
coeficientului de risc şi procedează la informarea şefului
ierarhic superior privind necesitatea demarării unui control pe
obiectivele vizate în profilul de risc care a declanşat un nivel ridicat
de risc;
- completează raportul de control în sistem
informatic în care precizează rezultatele controlului efectuat;
- pentru nivelul de risc scăzut, întocmesc raportul
de control doar dacă au rezultat neconcordanţe privitoare la
mişcarea în cauză, în momentul expedierii produselor sau la
destinaţie, după caz;
- transmit operativ compartimentului de specialitate
din cadrul direcţiei judeţene pentru accize şi operaţiuni
vamale sau a municipiului Bucureşti ori al biroului vamal în a cărui
rază teritorială îşi desfăşoară activitatea
expeditorul, respectiv destinatarul produselor, după caz, un mesaj de
informare/alertă în cazul tranzacţiilor naţionale, în scopul
mentenanţei dosarului de risc ataşat mişcărilor;
- transmit operativ compartimentului de legături
pentru accize un mesaj de informare/alertă prealabilă în cazul
tranzacţiilor intracomunitare, în scopul informării statului membru
de destinaţie a transportului sau a statelor membre de tranzit, după
caz, despre riscul ataşat mişcării;
- anunţă, în caz de necesitate, dispeceratul
Autorităţii Naţionale a Vămilor, în vederea informării
echipelor mobile aflate în trafic cu detalii despre mişcarea în
cauză, conform specificaţiilor rezultate din aplicaţia
informatică (EMCS - NSEA Riscuri), în vederea supravegherii transportului
pe teritoriul naţional.