ORDIN Nr. 81
din 6 octombrie 2006
pentru aprobarea
Regulamentului nr. 15/2006 privind prezentarea recomandarilor pentru investitii
in instrumente financiare
ACT EMIS DE:
COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 943 din 22 noiembrie 2006
In conformitate cu prevederile art. 1, art. 2 şi ale
art. 7 alin. (3), (10) şi (15) din Statutul Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 514/2002, modificată şi completată prin Legea nr.
297/2004 privind piaţa de capital,
având în vedere prevederile art. 256 alin. (2) din
Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital,
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare a hotărât, în şedinţa din data de 25 septembrie 2006, emiterea
următorului ordin:
Art. 1. - Se aprobă
Regulamentul nr. 15/2006 privind prezentarea recomandărilor pentru investiţii
în instrumente financiare, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Regulamentul menţionat la art. 1 intră în
vigoare la data publicării acestuia şi a prezentului ordin în Monitorul Oficial
al României, Partea I, şi va
fi publicat şi în Buletinul
Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi pe site-ul acesteia (www.cnvmr.ro).
Art. 3. - Direcţia reglementare din cadrul Direcţiei
generale autorizare reglementare împreună cu Secretariatul general şi cu
directorul general executiv vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Anghelache
ANEXA
REGULAMENTUL Nr. 15/2006
privind prezentarea recomandărilor pentru investiţii
în instrumente financiare
Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte norme cu
privire la prezentarea către public a recomandărilor pentru investiţii în
instrumente financiare ale pieţei de capital şi la prezentarea publică a
conflictelor de interese în care se pot afla persoanele care produc sau
distribuie informaţii referitoare la strategii de investiţii.
Art. 2. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în
prezentul regulament au semnificaţia prevăzută în Legea nr. 297/2004 privind
piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In sensul prezentului regulament, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) recomandare - cercetare
sau informaţie care recomandă ori sugerează, implicit sau explicit, o strategie
de investiţii cu privire la unul ori mai multe instrumente financiare sau la
emitenţi de instrumente financiare - de a cumpăra, a vinde, a menţine, a
subscrie sau de a exercita un drept conferit de un asemenea instrument -,
inclusiv orice opinie emisă privind preţul sau valoarea prezentă ori viitoare a
acestor instrumente, destinată unor canale de distribuţie sau publicului ori
susceptibilă să ajungă la cunoştinţa publicului sub orice formă scrisă sau
nescrisă. Recomandare nescrisă înseamnă orice recomandare verbală
transmisă direct sau prin intermediul unor mijloace audiovizuale ori o
recomandare publicată pe o pagină de internet sau prin intermediul oricărui alt
sistem electronic;
b) cercetare sau altă
informaţie care recomandă ori sugerează o strategie de investiţii:
1. o informaţie produsă de către un consultant de
investiţii, o societate de servicii de investiţii financiare, o instituţie de
credit, orice altă persoană al cărei principal obiect de activitate constă în
realizarea de recomandări sau de către o persoană fizică ce desfăşoară activitate pentru aceştia
în baza unui contract de muncă ori altfel şi care, în mod direct sau indirect,
exprimă o anumită recomandare de investiţii referitoare la un instrument
financiar sau un emitent de instrumente financiare;
2. o informaţie realizată de către o altă persoană
decât cele menţionate la pct. 1, în special de către un ziarist profesionist
definit conform Codului deontololgic al ziaristului, adoptat de Clubul Român de
Presă, şi care recomandă în mod direct investirea într-un anumit instrument
financiar;
c) persoană relevantă - o persoană fizică sau juridică ce produce ori difuzează recomandări
în exerciţiul profesiei, al administrării propriei afaceri sau în nume
personal;
d) emitent - emitentul
unui instrument financiar la care se referă, direct sau indirect, o anumită
recomandare pentru investiţii;
e) canal de distribuţie - modalitatea prin care informaţia este sau ar putea fi făcută
publică, iar prin informaţie care ar putea fi făcută publică se înţelege
orice informaţie la care are ori poate avea acces un număr mare de persoane;
f) reglementări adecvate -
orice norme în vigoare, inclusiv cele de
autoreglementare, cu privire la prezentarea corectă a
cercetărilor sau a altor informaţii menite să recomande ori să sugereze o
strategie de investiţii, aşa cum sunt definite la lit. b), precum şi la
informarea publicului în legătură cu eventualele conflicte de interese;
g) editori - editorii
de presă care îşi desfăşoară activitatea în presa scrisă, radio, televiziune
sau în cadrul serviciilor de comunicaţie prin internet;
h) difuzori de presă - agenţiile de presă, precum şi oricare alte servicii de difuzare a
ştirilor.
Art. 3. - (1) Orice recomandare
trebuie să menţioneze în mod clar şi vizibil identitatea persoanei care a
produs-o şi, în special, numele şi funcţia persoanei care a realizat
recomandarea, precum şi denumirea persoanei juridice responsabile pentru
producerea ei.
(2) In cazul în care persoana relevantă este o
societate de servicii de investiţii financiare (S.S.I.F.)
sau o instituţie de credit, recomandarea trebuie
să cuprindă informaţii cu privire la autoritatea de reglementare însărcinată cu
supravegherea respectivei persoane.
(3) In cazul în care persoana relevantă nu este nici o
S.S.I.F. şi nici o instituţie de credit, dar este subiect al unor reglementări
proprii, recomandarea trebuie să facă referire şi la acestea.
(4) In cazul recomandărilor nescrise, cerinţele
prevăzute la alin. (1) şi (2) se vor considera îndeplinite dacă recomandarea
include o trimitere la locul în care aceste informaţii pot fi direct şi uşor
accesate de către public, de exemplu adresa de internet a persoanei relevante.
(5) Alin. (1) şi (2) nu se vor aplica ziariştilor,
editorilor şi difuzorilor de presă care sunt subiect al unor reglementări
adecvate echivalente, inclusiv cele profesionale, cu condiţia ca acestea să
aibă efecte similare cu cele prevăzute la respectivele alineate.
(6) Comisia Naţională a
Valorilor Mobiliare (C.N.V.M.) se va pronunţa asupra caracterului echivalent al oricărei
reglementări menţionate la alin. (5), precum şi asupra naturii similare a
efectelor produse de aceasta.
Art. 4. - (1) Persoanele relevante se vor asigura, pe cât posibil, de faptul că producerea şi/sau distribuţia
de recomandări se fac cu respectarea următoarelor condiţii:
a) separarea clară a faptelor de interpretări,
aprecieri sau opinii proprii;
b) utilizarea unor surse credibile sau, în cazul în care există suspiciuni cu privire la credibilitatea acestor
surse, indicarea acestora;
c) prezentarea explicită a tuturor previziunilor şi
nivelurilor de preţ, precum şi a principalelor ipoteze avute în vedere.
(2) In cazul recomandărilor nescrise, cerinţele
prevăzute la alin. (1) se vor considera îndeplinite dacă recomandarea include o
trimitere la locul în care aceste informaţii pot fi direct şi uşor accesate de
către public, de exemplu adresa de internet a persoanei relevante.
(3) Persoana relevantă
trebuie să ia toate măsurile astfel încât recomandările sale să poată fi
justificate în cazul unei solicitări în acest sens din partea C.N.V.M.
(4) Alin. (1) şi (3) nu se vor aplica ziariştilor,
editorilor şi difuzorilor de presă care sunt subiect al unor reglementări
adecvate echivalente, inclusiv cele profesionale, cu condiţia ca acestea să
aibă efecte similare cu cele prevăzute la respectivele alineate.
(5) C.N.V.M. se va pronunţa asupra caracterului
echivalent al oricărei reglementări menţionate la alin. (4), precum şi asupra
naturii similare a efectelor produse de aceasta.
Art. 5. - (1) In cazul în care persoana relevantă este
un consultant de investiţii, o S.S.I.F., o instituţie de credit, o persoană
juridică implicată cu aceştia, o persoană relevantă al cărei obiect de
activitate este producerea de recomandări sau o persoană fizică ce desfăşoară
activitate pentru aceştia în baza unui contract de muncă ori altfel, aceasta
trebuie să se asigure că sunt îndeplinite obligaţiile prevăzute la art. 4,
precum şi, cel puţin, următoarele condiţii:
a) toate sursele importante sunt indicate în mod
adecvat, inclusiv emitentul, precum şi faptul că recomandarea a fost comunicată
emitentului şi modificată ulterior acestei dezvăluiri, dar înainte de difuzare,
dacă este cazul;
b) orice bază de evaluare sau metodologie utilizată
pentru evaluarea unui instrument financiar sau a unui emitent de instrumente
financiare ori pentru stabilirea unui nivel de preţ al unui instrument
financiar este rezumată în mod adecvat;
c) semnificaţia oricărei recomandări făcute, de tipul
„cumpără", „vinde" sau „păstrează", care poate include
intervalul de timp al investiţiei la care se raportează recomandarea, este
explicată în mod adecvat, iar orice avertisment vizând un anumit risc, inclusiv
o analiză a ipotezelor relevante, este indicat;
d) se face referire la modalitatea de actualizare a
recomandărilor, dacă aceasta există, şi la orice schimbare semnificativă a
modalităţilor de realizare a recomandării, dacă este
cazul;
e) data la care recomandarea a fost
distribuită/publicată pentru prima oară, precum şi data şi ora aferente
preţului de pe piaţă al oricărui instrument financiar menţionat sunt indicate
în mod clar;
f) în cazul în care o recomandare diferă de o altă
recomandare referitoare la acelaşi instrument financiar sau acelaşi emitent, emisă
în decursul unei perioade anterioare de 12 luni, se vor indica în mod clar şi
vizibil modificarea făcută, precum şi data exactă la care a fost publicată
prima recomandare.
(2) In cazul în care cerinţele prevăzute la alin. (1)
lit. a)-c) sunt disproporţionate în raport cu durata de valabilitate a
recomandării publicate, acestea se vor considera îndeplinite dacă recomandarea
include o referire clară la locul în care informaţia solicitată poate fi uşor
şi direct accesată de către public, de exemplu o legătură directă de internet
către acea informaţie publicată pe adresa de internet a persoanei relevante, cu
condiţia să nu fi existat modificări ale metodologiei sau bazei de evaluare utilizate.
(3) In cazul recomandărilor nescrise, cerinţele
prevăzute la alin. (1) se vor considera îndeplinite dacă recomandarea include o
trimitere la locul în care aceste informaţii pot fi direct şi uşor accesate de
către public, de exemplu adresa de internet a persoanei
relevante.
Art. 6. - (1) Persoanele relevante sunt obligate să
dezvăluie toate legăturile şi circumstanţele care sunt în mod rezonabil de
natură să aducă atingere obiectivitătii recomandării făcute, în special dacă
persoanele relevante au un interes financiar semnificativ în legătură cu unul
sau cu mai multe instrumente financiare care fac obiectul recomandării sau dacă
există un conflict de interese semnificativ cu privire la emitentul la care se
referă recomandarea.
(2) In cazul în care persoana relevantă este o
persoană juridică, cerinţa prevăzută la alin. (1) se va aplica, de asemenea,
oricărei persoane fizice sau juridice care desfăşoară activitate pentru aceasta
în baza unui contract de muncă ori altfel şi care a participat la elaborarea
recomandării.
(3) In cazul în care persoana relevantă este o persoană
juridică, informaţiile care trebuie dezvăluite în conformitate cu alin. (1) se
vor referi cel puţin la:
a) orice interese sau conflicte de interese ale persoanei relevante ori ale persoanelor juridice implicate cu aceasta,
care sunt cunoscute sau se aşteaptă în mod rezonabil să fie cunoscute
persoanelor implicate în elaborarea recomandării;
b) interese sau conflicte de interese ale persoanei
relevante ori ale persoanelor juridice implicate cu
aceasta, cunoscute persoanelor care, deşi nu sunt implicate în pregătirea
recomandărilor, au avut sau sunt susceptibile să aibă acces la recomandări
înaintea distribuirii acestora către clienţi ori public.
(4) Informaţiile prevăzute la alin. (1) -(3) trebuie
prezentate în cuprinsul recomandării. Atunci când asemenea informaţii sunt
disproporţionate comparativ cu durata recomandării distribuite, este suficientă
o trimitere clară, în cuprinsul recomandării, la locul în care asemenea
informaţii pot fi în mod direct şi uşor accesate de către public, de exemplu o
legătură directă de internet către informaţiile publicate la adresa de internet
a persoanei relevante.
(5) In cazul recomandărilor nescrise, cerinţele
prevăzute la alin. (1) şi (2) se vor considera îndeplinite dacă recomandarea
include o trimitere la locul în care aceste informaţii pot fi direct şi uşor
accesate de către public, de exemplu adresa de internet a persoanei relevante.
(6) Alin. (1) -(4) nu se vor aplica ziariştilor, editorilor şi difuzorilor de presă care sunt subiect al
unor reglementări adecvate echivalente, inclusiv cele profesionale, cu condiţia
ca acestea să aibă efecte similare cu cele prevăzute la respectivele alineate.
(7) C.N.V.M. se va pronunţa asupra caracterului
echivalent al oricărei reglementări menţionate la alin. (6), precum şi asupra
naturii similare a efectelor produse de aceasta.
Art. 7. - (1) Pe lângă obligaţiile prevăzute la art. 6,
orice recomandare realizată de un consultant de investiţii, o S.S.I.F., o
instituţie de credit, orice persoană juridică implicată cu aceştia sau altă
persoană relevantă al cărei obiect principal de activitate este producerea de
recomandări trebuie să facă publice în mod clar şi explicit următoarele
informaţii cu privire la propriile interese şi la conflictele de interese:
a) deţineri majore care există între persoanele
relevante sau orice persoană juridică implicată, pe de o parte, şi emitent, pe
de altă parte. Aceste deţineri includ cel puţin următoarele situaţii:
- persoana relevantă sau orice persoană juridică
implicată cu aceasta deţine mai mult de 5% din capitalul social al emitentului;
sau
- emitentul deţine mai mult de 5% din capitalul social
al persoanei relevante sau al oricărei persoane juridice implicate;
b) interesele financiare semnificative ale persoanei
relevante sau ale oricărei persoane juridice implicate cu aceasta cu privire la
emitent;
c) declaraţie cu privire la faptul că persoana
relevantă sau orice persoană juridică implicată este formator de piaţă pentru
instrumente financiare emise de emitent, dacă este cazul;
d) declaraţie cu privire la faptul că persoana
relevantă sau orice persoană juridică implicată cu aceasta a fost în ultimele
12 luni manager principal ori asociat al sindicatului de intermediere sau a
participat la intermedierea oricărei oferte publice de instrumente financiare
emise de emitent, dacă este cazul;
e) dacă este cazul, o declaraţie cu privire la faptul
că persoana relevantă sau orice persoană juridică implicată cu aceasta este
parte în orice alt contract încheiat cu emitentul, având ca obiect furnizarea
de servicii de investiţii financiare, cu condiţia ca aceasta să nu implice
dezvăluirea oricărei informaţii comerciale confidenţiale, iar respectivul
contract să fi fost în vigoare în ultimele 12 luni sau să fi determinat, în aceeaşi perioadă,
efectuarea unei plăţi compensatorii ori o promisiune de efectuare a unei plăţi
compensatorii;
f) declaraţie cu privire la faptul că persoana
relevantă sau orice persoană juridică implicată cu aceasta este parte a unui
contract încheiat cu emitentul, având ca obiect producerea de recomandări, dacă
este cazul.
(2) O instituţie de credit sau o S.S.I.F. trebuie să
facă publice măsurile de ordin organizatoric şi administrativ adoptate în
scopul prevenirii şi evitării conflictelor de interese, în ceea ce priveşte
recomandările, inclusiv modalităţile de protecţie a informaţiilor.
(3) In cazul persoanelor fizice sau juridice care
desfăşoară activitate pentru o S.S.I.F. sau pentru o instituţie de credit în
baza unui contract de muncă ori altfel şi care au fost implicate în pregătirea
recomandării, cerinţa prevăzută la art. 6 alin. (2) va include, dacă este
cazul, dezvăluirea faptului că remunerarea acestor persoane are legătură cu
tranzacţii de investiţii financiare efectuate de S.S.I.F., de instituţia de
credit sau de orice persoană juridică implicată cu acestea.
(4) In cazul în care persoanele fizice prevăzute la
alin. (3) primesc sau cumpără acţiuni ale unui emitent, anterior unei oferte
publice de acţiuni, vor fi făcute publice preţul la care acţiunile au fost
achiziţionate, precum şi data achiziţiei.
(5) O instituţie de credit sau o S.S.I.F. va publica
trimestrial proporţia, din totalul recomandărilor produse, a celor de tipul „a
cumpăra", „a vinde", „a păstra" sau altele echivalente, precum
şi proporţia emitenţilor ce corespunde fiecăreia dintre aceste categorii şi
cărora S.S.I.F. sau instituţia de credit Ie-a furnizat, în decursul ultimelor
12 luni, servicii de investiţii financiare.
(6) Informaţiile prevăzute la alin. (1) -(5) trebuie
prezentate în cuprinsul recomandării. Atunci când asemenea informaţii sunt
disproporţionate în raport cu mărimea recomandării, este suficientă o trimitere
clară, în cuprinsul recomandării, la locul în care asemenea informaţii pot fi
în mod direct şi uşor accesate de către public, de exemplu o legătură directă
de internet către informaţiile publicate la adresa de internet a S.S.I.F. sau a
instituţiei de credit.
(7) In cazul recomandărilor nescrise, cerinţele
prevăzute la alin. (1) se vor considera îndeplinite dacă recomandarea include o
trimitere la locul în care aceste informaţii pot fi direct şi uşor accesate de
către public, de exemplu adresa de internet a persoanei relevante.
Art. 8. - In cazul în care o
persoană relevantă distribuie pe propria răspundere o recomandare produsă de către
o terţă parte, acea recomandare va indica în mod clar şi vizibil identitatea
respectivei persoane relevante.
Art. 9. - (1) In cazul în care o recomandare produsă de către o terţă parte este modificată substanţial în cuprinsul
unei informaţii distribuite, acea informaţie va indica în mod clar şi în
detaliu în ce anume constă modificarea. Ori de câte ori modificarea
substanţială a recomandării constă în schimbarea sensului recomandării (precum
schimbarea unei recomandări de a cumpăra într-o recomandare de a păstra sau a
vinde ori viceversa), cerinţele prevăzute la art. 3-6 cu privire la
producătorii de recomandări vor fi îndeplinite de către persoana care
distribuie informaţia, în concordanţă cu modificarea substanţială.
(2) Persoanele juridice relevante care, direct sau prin
intermediul unor persoane fizice, distribuie recomandări modificate substanţial
vor elabora proceduri formale scrise care să permită accesul persoanelor care primesc respectivele
informaţii la datele privind identitatea producătorului acestora, la
recomandarea însăşi şi la informaţia privind interesele producătorului sau
conflictele de interese în care se găseşte, cu condiţia ca aceste informaţii să
poată fi dezvăluite în mod public.
(3) Alin. (1) şi (2) nu se vor aplica în cazul
informaţiilor de presă cu privire la recomandări produse de către o terţă
persoană, atunci când recomandarea nu a fost modificată în mod substanţial.
(4) In cazul distribuirii unui
rezumat al unei recomandări produse de către o terţă parte, persoana relevantă
care distribuie un astfel de rezumat se va asigura că acesta este clar şi
corect întocmit, menţionând documentul sursă, precum şi locul în care publicul
poate avea acces direct şi uşor la menţiunile referitoare la documentul sursă,
cu condiţia ca aceste informaţii să poată fi dezvăluite în mod public.
Art. 10. - In cazul în care persoana relevantă este o
S.S.I.F., o instituţie de credit sau o persoană fizică ce lucrează pentru
aceste persoane în baza unui contract de muncă ori altfel şi distribuie
recomandări produse de către o terţă parte, aceasta trebuie să se asigure că
sunt îndeplinite obligaţiile prevăzute la art. 8 şi 9, precum şi următoarele:
a) indicarea în mod clar şi
vizibil a denumirii autorităţii cu atribuţii de supraveghere a S.S.I.F. sau a
instituţiei de credit;
b) persoana care face publică recomandarea va
îndeplini cerinţele prevăzute la art. 7 privind producătorii de recomandări,
dacă producătorul ei nu a difuzat-o deja printr-un canal de distribuţie;
c) dacă S.S.I.F. sau instituţia de credit a modificat
în mod substanţial recomandarea, se vor îndeplini cerinţele prevăzute la art. 4
- 8 cu privire la producătorii de recomandări.
Art. 11. - (1) Incălcarea de
către persoanele relevante a prevederilor prezentului regulament se
sancţionează, în funcţie de gravitatea abaterii, după cum urmează:
a) avertisment;
b) amendă;
c) sancţiuni contravenţionale complementare, aplicate
după caz:
1. suspendarea autorizaţiei;
2. retragerea autorizaţiei;
3. interzicerea temporară sau definitivă a
desfăşurării unor activităţi şi servicii ce cad sub incidenţa prezentului
regulament;
d) sesizarea autorităţii sau organismului abilitat cu
supravegherea bunei conduite a persoanei relevante, dacă supravegherea acesteia
nu intră în atribuţiile C.N.V.M.
(2) In cazul în care persoana relevantă este ziarist,
editor sau difuzor de presă, C.N.V.M. poate solicita difuzarea, în cadrul
publicaţiei, postului sau serviciului electronic respectiv, a unui comunicat
privind sancţiunea aplicată conform alin. (1).
(3) Sancţiunile prevăzute la alin. (2) nu se vor
aplica în cazul în care persoanele relevante respective sunt membre ale unei
organizaţii profesionale care dispune de reglementări adecvate echivalente ce
asigură sancţiuni similare cu cele prevăzute la respectivul alineat.
Art. 12. - Prezentul regulament transpune Directiva nr.
125/2003/CE de implementare a Directivei nr. 6/2003/CE privind corecta
prezentare a recomandărilor pentru investiţii şi
dezvăluirea conflictelor de interese, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene seria L nr. 184 din 24 decembrie 2003.
Art. 13. - Prezentul regulament intră în vigoare la
data publicării sale şi a ordinului de aprobare a
acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi
va fi publicat şi în Buletinul C.N.V.M. şi pe site-ul acesteia (www.cnvmr.ro).