ORDIN
Nr. 84 din 27 martie 2003
privind aprobarea Procedurii de implementare a subprogramului "Intarirea
capacitatii consiliilor locale de a implementa proiecte pentru dezvoltarea
locala"
ACT EMIS DE: MINISTERUL DEZVOLTARII SI PROGNOZEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 231 din 5 aprilie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Avand in vedere prevederile art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 251/2003
privind aprobarea structurii, indicatorilor si fondurilor aferente
subprogramului "Intarirea capacitatii consiliilor locale de a implementa
proiecte pentru dezvoltarea locala", care se finanteaza prin bugetul
Ministerului Dezvoltarii si Prognozei pe anul 2003 in cadrul programelor
regionale specifice,
in temeiul prevederilor art. 6 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr.
758/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului Dezvoltarii si
Prognozei, cu completarile ulterioare,
ministrul dezvoltarii si prognozei emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Procedura de implementare a subprogramului "Intarirea
capacitatii consiliilor locale de a implementa proiecte pentru dezvoltarea
locala", prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Directia zone asistate duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
ANEXA 1
PROCEDURA DE IMPLEMENTARE
a subprogramului "Intarirea capacitatii consiliilor locale de a implementa
proiecte pentru dezvoltarea locala"
1. Importanta programului
In temeiul Hotararii Guvernului nr. 758/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei aplica politicile
de dezvoltare economica si sociala pe ansamblul tarii, pe regiuni si zone de
dezvoltare. Pentru realizarea acestor obiective, alaturi de alte actiuni
intreprinse, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei elaboreaza si implementeaza
programe multianuale de sprijin al regiunilor.
Avand in vedere capacitatea relativ redusa a consiliilor locale de a
realiza sau de a achizitiona proiecte in vederea acordarii de finantari si
tinand cont de faptul ca orasele mici si mijlocii nu au suficiente resurse
pentru elaborarea de studii si proiecte fezabile, Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei implementeaza subprogramul "Intarirea capacitatii consiliilor
locale de a implementa proiecte pentru dezvoltarea locala", aprobat prin
Hotararea Guvernului nr. 251/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 168 din 18 martie 2003. In cadrul prezentei proceduri
subprogramul "Intarirea capacitatii consiliilor locale de a implementa
proiecte pentru dezvoltarea locala" este denumit program.
Prin implementarea programului se urmareste cresterea capacitatii
consiliilor locale ale oraselor de a detine proiecte care sa fie competitive in
diversele licitatii organizate pentru accesarea de fonduri nerambursabile sau
cu dobanda redusa. Programul este conceput pentru a finanta numai proiectele
care ofera certitudinea implementarii, asigurand astfel succesul acestei masuri
guvernamentale.
Specificul acestui program de dezvoltare consta in asistenta financiara acordata
consiliilor locale ale oraselor (exclusiv municipii) de pe intregul teritoriu
al Romaniei, pentru achizitionarea serviciilor de proiectare in vederea
asigurarii surselor de finantare. In acest context autoritatile locale sunt
stimulate pentru:
- identificarea corecta a prioritatilor in materia investitiilor in
infrastructura de interes public;
- achizitionarea celor mai bune servicii specializate in proiectarea
constructiilor civile, retelelor de alimentare cu apa, canalizare si altele;
- aplicarea masurilor necesare pentru a respecta conditiile impuse de
finantatori.
2. Obiectivele programului:
- obtinerea finantarilor necesare realizarii sau modernizarii
infrastructurii de interes public prin prezentarea unor proiecte competitive;
- cresterea calitatii proiectelor implementate de consiliile locale;
- stimularea consiliilor locale de a initia si de a implementa proiecte de
dezvoltare;
- reducerea diferentelor dintre consiliile locale in ceea ce priveste
capacitatea de a achizitiona proiecte de dezvoltare locala.
3. Bugetul programului
Bugetul total estimat al programului, aferent anilor 2003 si 2004, este de
328 miliarde lei, din care suma de 100 miliarde lei este alocata de la bugetul
de stat.
De la bugetul de stat programul este finantat astfel:
- mii lei -
________________________________________________________________
2003 2004 Buget
estimat total
________________________________________________________________
Ajutor financiar nerambursabil 49.000.000 49.000.000 98.000.000
Asistenta tehnica 1.000.000 1.000.000 2.000.000
________________________________________________________________
TOTAL: 50.000.000 50.000.000 100.000.000
________________________________________________________________
Ajutorul financiar nerambursabil acordat pentru elaborarea unui proiect nu
poate depasi 400 milioane lei reprezentand maximum 30% din valoarea eligibila.
Diferenta trebuie sa fie finantata din sursele proprii ale solicitantului,
integral, in numerar. Nu se admit contributii in natura.
4. Programul finanteaza:
- achizitionarea de catre consiliile locale a serviciilor de proiectare
privind investitiile pentru reabilitarea/modernizarea/extinderea/amenajarea:
- retelelor de alimentare cu apa, canalizare, termoficare, gaze;
- statiilor de epurare a apelor reziduale;
- obiectivelor de salubritate, asanare si indepartarea gunoaielor;
- cladirilor din domeniul public al oraselor;
- asistenta tehnica pentru implementarea programului (cheltuieli de
personal, materiale si servicii), destinata agentiilor pentru dezvoltare
regionala.
5. Cadrul institutional al programului
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei este autoritatea contractanta, in
numele Guvernului, care raspunde de implementarea programului si stabileste
regulile de depunere si selectie a cererilor de finantare.
Mecanismul de implementare a programului este urmatorul:
- dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei
proceduri, orice solicitant poate depune cerere de finantare la sediul
Ministerului Dezvoltarii si Prognozei;
- cererile se analizeaza in ordinea depunerii lor;
- conformitatea si eligibilitatea sunt analizate de reprezentantii
Ministerului Dezvoltarii si Prognozei;
- in baza contractului de prestari de servicii agentia pentru dezvoltare
regionala in a carei raza teritoriala se afla solicitantul realizeaza un raport
la cererea de finantare, prin care isi exprima punctul de vedere cu privire la
oportunitatea finantarii;
- evaluarea tehnica, financiara si selectia cererilor se realizeaza de
comisia de evaluare constituita in acest scop;
- fiecare cerere este analizata de membrii comisiei de evaluare, care o
propune spre aprobare ministrului dezvoltarii si prognozei;
- daca cererea de finantare este aprobata, se incheie un contract de
finantare intre Ministerul Dezvoltarii si Prognozei si beneficiar;
- beneficiarul achizitioneaza serviciul de proiectare, conform legislatiei
din domeniul achizitiilor publice;
- dupa incheierea fazei de proiectare Ministerul Dezvoltarii si Prognozei
efectueaza plata, dupa ce beneficiarul dovedeste ca a achitat contributia
proprie;
- beneficiarul trebuie sa implementeze proiectul elaborat in conditiile
asumate de acesta in cererea de finantare.
6. Criterii de eligibilitate
6.1. Solicitantii trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie consilii locale ale oraselor, indiferent de regiune, cu exceptia
municipiilor;
b) obiectivele de investitii/lucrarile de interventie rezultate in urma
implementarii proiectului sa faca parte din domeniul public al unitatii
administrativ-teritoriale.
Potentialii solicitanti nu sunt in drept sa participe la licitatia deschisa
sau sa primeasca finantare nerambursabila daca sunt declarati intr-o situatie
de incalcare contractuala prin neindeplinirea obligatiilor provenind dintr-un
alt contract incheiat cu Ministerul Dezvoltarii si Prognozei sau un alt
contract finantat din fonduri bugetare sau ale Comisiei Europene.
6.2. Eligibilitatea cererilor de finantare
Valoarea cererii: Nu exista limita maxima a cheltuielilor totale pentru
proiectare. Cererea de finantare trebuie sa prevada contributia solicitantului
de cel putin 70% din costurile eligibile admise. Indiferent de costul total
eligibil, solicitarea de ajutor financiar nerambursabil nu trebuie sa
depaseasca valoarea de 400 milioane lei.
Durata realizarii proiectului: Prezentul program se incheie la sfarsitul
anului 2004; nu exista limita maxima de implementare a proiectului.
Servicii finantate: elaborarea fazelor de proiectare (studiu de
prefezabilitate, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de executie)
pentru reabilitarea/modernizarea/extinderea/amenajarea infrastructurii
prevazute la pct. 4.
Urmatoarele servicii sunt finantate, definite conform Clasificarii
produselor si serviciilor asociate activitatilor - CPSA, aprobata prin
Hotararea Guvernului nr. 53/1999, si organizate potrivit Clasificarii
activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului
nr. 656/1997:
742 - SERVICII DE PROIECTARE, URBANISM, INGINERIE SI ALTE SERVICII TEHNICE:
7420 - Servicii de proiectare, urbanism, inginerie si alte servicii tehnice
7420.2 - Servicii de arhitectura;
7420.21 - Servicii de studii si consultatii arhitecturale prealabile;
7420.22 - Servicii de proiectare arhitecturala;
7420.23 - Alte servicii arhitecturale;
7420.3 - Servicii de inginerie specializata;
7420.31 - Servicii de studii si consultatii tehnice prealabile;
7420.32 - Servicii de proiectare tehnica pentru constructia cladirilor;
7420.33 - Servicii de proiectare tehnica de instalatii mecanice si
electrice
pentru dotarea cladirilor;
7420.34 - Servicii de proiectare tehnica pentru constructii civile;
7420.35 - Servicii de proiectare tehnica pentru instalatii industriale;
7420.36 - Servicii de realizare a proiectelor de restaurare a monumentelor
si cladirilor istorice;
7420.37 - Alte servicii de proiectare tehnica n.c.a.;
7420.38 - Alte servicii de inginerie specializate.
Zone geografice: Sunt eligibile localitatile urbane, cu exceptia
municipiilor, din toate regiunile Romaniei.
Numarul cererilor de finantare depuse de un solicitant: Un solicitant poate
depune mai multe cereri de finantare pentru proiecte diferite.
Sunt finantate si studiile de pre- si fezabilitate din care rezulta ca
investitiile nu sunt justificate.
Nu este finantata elaborarea proiectelor a caror procedura de achizitie
publica a fost incheiata inaintea intrarii in vigoare a prezentei proceduri.
6.3. Costuri
In sensul prezentului program, prin cheltuieli pentru proiectare se cuprind
cheltuielile pentru:
- studii de teren;
- obtinerea de avize, acorduri si autorizatii;
- elaborarea tuturor fazelor de proiectare;
- plata verificarii tehnice a proiectarii;
- elaborarea documentatiilor necesare obtinerii acordurilor, avizelor si
autorizatiilor;
- documentatii ce stau la baza emiterii avizelor si acordurilor impuse prin
certificatul de urbanism, documentatii urbanistice;
- studii de impact;
- studii/expertize de amplasament.
Cheltuielile pentru proiectare sunt formate din costuri eligibile pentru
finantare din cadrul programului si costuri neeligibile. Fiecare categorie de
costuri este detaliata in continuare.
Prin costuri eligibile se intelege valoarea estimata, in moneda nationala,
a cheltuielilor pentru elaborarea urmatoarelor faze de proiectare:
- studiu de prefezabilitate;
- studiu de fezabilitate;
- proiect tehnic, detalii de executie.
Costurile eligibile sunt singurele costuri luate in considerare pentru
finantarea nerambursabila.
Sunt neeligibile urmatoarele costuri pentru:
- studii de teren;
- verificarea tehnica a proiectarii;
- elaborarea documentatiilor necesare obtinerii acordurilor, avizelor si
autorizatiilor aferente obiectivului de investitii;
- documentatii ce stau la baza emiterii avizelor si acordurilor impuse prin
certificatul de urbanism;
- documentatii urbanistice;
- studii de impact;
- studii/expertize de amplasament;
- obtinerea de avize, acorduri si autorizatii;
- organizarea procedurilor de achizitie publica;
- consultanta;
- asistenta tehnica;
- comisioane, taxe, cote legale si costuri de finantare;
- taxa pe valoarea adaugata.
7. Promovarea programului
Pentru a permite informarea clara si unitara a potentialilor solicitanti,
va fi sustinuta o campanie de promovare la nivel national, regional si local de
catre Ministerul Dezvoltarii si Prognozei impreuna cu agentiile pentru
dezvoltare regionala si cu sprijinul consiliilor judetene.
Agentiile pentru dezvoltare regionala vor organiza sesiuni de informare cu
aceasta tematica in fiecare municipiu resedinta de judet, cu invitarea
reprezentantilor consiliilor locale, prefecturii si Ministerului Dezvoltarii si
Prognozei.
8. Distribuirea procedurii de implementare
Prezenta procedura de implementare va fi utilizata si drept "Ghidul
solicitantului" si se distribuie gratuit celor interesati, la cerere, de
catre Ministerul Dezvoltarii si Prognozei si agentiile pentru dezvoltare
regionala, pe suport hartie, prin e-mail sau pe suport magnetic. De asemenea,
acesta poate fi accesat de pe pagina de Internet a Ministerului Dezvoltarii si
Prognozei www.mdp.ro si la urmatoarele adrese ale agentiilor pentru dezvoltare
regionala:
______________________________________________________________________________
|Nr. | Regiuni | Judete | Adresele agentiilor pentru dezvoltare
|
|crt.| | | regionala
|
|____|__________|_________________|____________________________________________|
| 1. | Nord-Est |Bacau, Botosani, |Agentia pentru Dezvoltare Regionala
Nord-Est|
| | |Iasi, Neamt, |Str. Alexandru cel Bun nr. 27 bis, cod 5600
|
| | |Suceava, Vaslui |Piatra-Neamt, judetul Neamt
|
| | | |Tel.: 0233/218071; fax: 0233/218071;
|
| | | |e-mail: adrnordest@adrnordest.ro
|
|____|__________|_________________|____________________________________________|
| 2. | Sud-Est |Braila, Buzau, |Agentia pentru Dezvoltare Regionala Sud-Est
|
| | |Constanta, |Piata Independentei nr. 1, et. 5, cod 6100
|
| | |Galati, Vrancea, |Braila, judetul Braila
|
| | |Tulcea |Tel.: 0239/611086; fax: 0239/623403;
|
| | | |e-mail: seagency_ro@cjbraila.ro
|
|____|__________|_________________|____________________________________________|
| 3. | Sud |Arges, Calarasi, |Agentia pentru Dezvoltare Regionala Sud
|
| | Muntenia |Dambovita, |Muntenia |
| | |Giurgiu, |Str. 1 Decembrie 1918 nr. 1, cod 8500
|
| | |Ialomita, |Calarasi, judetul Calarasi
|
| | |Prahova, |Tel.: 0242/331769; fax: 0242/313167;
|
| | |Teleorman |e-mail: adr3sud@nex.ro
|
|____|__________|_________________|____________________________________________|
| 4. | Sud-Vest |Dolj, Gorj, |Agentia pentru Dezvoltare Regionala Sud-Vest|
| | |Mehedinti, Olt, |Str. Unirii nr. 19, cod 1100 Craiova,
|
| | |Valcea |judetul Dolj
|
| | | |Tel.: 0251/414904; fax: 0251/419496;
|
| | | |e-mail: adr4@rdslink.ro,
ofice@adroltenia.ro|
|____|__________|_________________|____________________________________________|
| 5. | Vest |Arad, |Agentia pentru Dezvoltare Regionala Vest
|
| | |Caras-Severin, |Str. Proclamatia de la Timisoara nr. 5,
|
| | |Hunedoara, Timis |cod 1900 Timisoara, judetul Timis
|
| | | |Tel.: 0256/191981; 0256/191923;
|
| | | |fax: 0256/191981;
|
| | | |e-mail: office@adr5vest.ro
|
|____|__________|_________________|____________________________________________|
| 6. | Nord-Vest|Bihor, |Agentia pentru Dezvoltare Regionala
|
| | |Bistrita-Nasaud, |Nord-Vest
|
| | |Cluj, Salaj, |Str. Sextil Puscariu nr. 2, cod 3400
|
| | |Satu Mare, |Cluj-Napoca, judetul Cluj |
| | |Maramures |Tel.: 0264/431550; fax: 0264/439222;
|
| | | |e-mail: adrnv@mail.dntcj.ro
|
|____|__________|_________________|____________________________________________|
| 7. |Centru |Alba, Brasov, |Agentia pentru Dezvoltare Regionala Centru
|
| | |Covasna, |Str. Decebal nr. 12, cod 2500 Alba Iulia,
|
| | |Harghita, |judetul Alba
|
| | |Mures, Sibiu |Tel.: 0258/818613; fax: 0258/818613;
|
| | | |e-mail: adcentru@abx.logicnet.ro
|
|____|__________|_________________|____________________________________________|
| 8. | Bucuresti|Bucuresti, Ilfov |Agentia pentru Dezvoltare Regionala
|
| | Ilfov | |Bucuresti Ilfov
|
| | | |Calea Victoriei nr. 16 - 20, sc. A, et. 2,
|
| | | |sectorul 1, Bucuresti
|
| | | |Tel.: 021/3159659; fax: 021/3159665
|
| | | |e-mail: adrbi@home.ro
|
|____|__________|_________________|____________________________________________|
9. Completarea formularului "Cerere de finantare nerambursabila"
Pentru completarea cererii de finantare nerambursabila, al carei model este
prezentat in anexa nr. 2, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, precum si
agentiile pentru dezvoltare regionala furnizeaza toate informatiile cerute, in
mod gratuit, potentialilor solicitanti.
In scopul asigurarii unor sanse egale tuturor solicitantilor, se va
respecta confidentialitatea datelor si informatiilor mentionate in cereri si nu
se va face nici o apreciere cu privire la sansele de finantare a cererilor
depuse.
Solicitantii trebuie sa respecte strict formularul cererii de finantare
nerambursabila, precum si ordinea paginilor.
Cererea trebuie indosariata, paginile numerotate, iar documentele cerute
trebuie sa fie separate prin despartitori. Copiile trebuie sa fie lizibile.
Cererea de finantare nerambursabila, completata in limba romana, trebuie depusa
impreuna cu toate anexele.
Nu sunt acceptate cereri completate de mana.
Documente care insotesc cererea de finantare nerambursabila:
Pentru proiectele pentru a caror implementare solicitantul are surse certe
de finantare:
1. copie de pe hotararea consiliului local privind aprobarea finantarii
obiectivelor de investitii sau a lucrarilor de interventie;
2. copie de pe hotararea consiliului local privind infiintarea, organizarea
si functionarea serviciului care va administra obiectivele de investitii.
Pentru proiectele pentru a caror implementare solicitantul nu are surse
certe de finantare:
1. copie de pe hotararea consiliului local privind aprobarea cofinantarii
obiectivelor de investitii sau a lucrarilor de interventie;
2. copie de pe hotararea consiliului local privind participarea la
licitatie deschisa pentru propuneri de proiecte.
10. Depunerea formularului "Cerere de finantare nerambursabila"
Cererile de finantare nerambursabila trebuie trimise in plic sigilat, prin
posta, cu confirmare de primire, sau depuse la Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei, str. Cristian Popisteanu nr. 2 - 4, sectorul 1, Bucuresti
(aducatorului i se va elibera o confirmare de primire cu data si semnatura).
Cererile de finantare nerambursabila trimise prin orice alte mijloace (de
exemplu: fax sau e-mail) sau trimise la alte adrese vor fi respinse.
Cererile de finantare nerambursabila (formularul de cerere si anexele) vor
fi depuse in original, insotite de doua copii.
11. Termenul limita
Cererile de finantare nerambursabila se pot depune la sediul Ministerului
Dezvoltarii si Prognozei incepand cu data publicarii prezentei proceduri in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la termenul limita de 31 martie
2004.
Avand in vedere faptul ca cererile de finantare nerambursabila vor fi
deschise, analizate, evaluate si selectate in ordinea primirii lor la
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, valoarea totala a bugetului pentru program
se va diminua progresiv in functie de numarul cererilor primite si selectate
pentru finantare. De aceea, este in interesul solicitantilor sa prezinte cereri
cat mai bine fundamentate, intr-un termen cat mai scurt de la lansarea
licitatiei.
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei va publica periodic pe pagina de
Internet sumele contractate si sumele ramase disponibile, pe masura incheierii
fiecarui contract.
Daca sumele prevazute in cererile de finantare nerambursabila depuse in
anul 2003 depasesc bugetul alocat, cererile de finantare aprobate, dar care nu
pot fi onorate, vor fi finantate in anul 2004 in limita bugetului aprobat
pentru acest program.
Durata proiectarii este de maximum 8 luni, inclusiv durata de realizare a
procedurii de achizitie publica.
12. Evaluarea si selectarea cererilor de finantare nerambursabila
12.1. Conformitatea si eligibilitatea
Conformitatea reprezinta prima etapa in analiza cererii de finantare
nerambursabila si presupune verificarea existentei tuturor documentelor
solicitate pentru licitatie, mentionate la pct. 9.
Eligibilitatea reprezinta a doua etapa in analiza cererii de finantare
nerambursabila si presupune verificarea indeplinirii criteriilor de
eligibilitate prevazute la pct. 6.
Verificarea prevazuta in cele doua etape mentionate mai sus va fi realizata
de catre Directia zone asistate. Cererea de finantare nerambursabila nu poate
fi inaintata comisiei de evaluare atat timp cat nu este conforma si eligibila.
Daca cererea nu este conforma, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei poate cere
documente suplimentare. Solicitantul trebuie sa raspunda la cererea
Ministerului Dezvoltarii si Prognozei in termen de 3 zile. Daca raspunsul este
transmis mai tarziu, cererea de finantare nerambursabila este respinsa.
Persoanele care realizeaza verificarea conformitatii si eligibilitatii
completeaza fisa cererii de finantare nerambursabila (al carei model este
prevazut in anexa nr. 1) daca sunt/nu sunt indeplinite criteriile de
conformitate/eligibilitate.
Solicitantii care au fost respinsi in urma verificarii conformitatii si/sau
eligibilitatii vor fi anuntati in scris.
Dupa constatarea indeplinirii criteriilor de conformitate si eligibilitate
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei va solicita punctul de vedere al agentiei
pentru dezvoltare regionala in a carei raza teritoriala se afla solicitantul.
Raspunsul agentiei pentru dezvoltare regionala va fi formulat intr-un raport
elaborat pe baza informatiilor de care dispune aceasta, document care va
contine:
- includerea viitorului proiect in strategia de dezvoltare
locala/regionala;
- referiri cu privire la necesitatea elaborarii proiectului;
- referiri cu privire la alte proiecte elaborate sau finantate, depuse de
solicitant.
Pentru elaborarea raportului mentionat mai sus reprezentantii agentiilor
pentru dezvoltare regionala pot verifica informatiile furnizate de solicitanti,
prin inspectii pe teren.
Raportul trebuie sa contina in mod neechivoc daca agentia pentru dezvoltare
regionala il propune sau nu pentru finantare. Punctul de vedere al agentiei
pentru dezvoltare regionala constituie criteriu in evaluarea tehnica,
financiara si selectia cererilor de finantare nerambursabila.
Agentia pentru dezvoltare regionala este obligata sa transmita raportul in
maximum 5 zile lucratoare de la data primirii acestuia Ministerului Dezvoltarii
si Prognozei.
12.2. Evaluarea tehnica, evaluarea financiara si selectia cererilor de
finantare nerambursabila
Cererile de finantare nerambursabila sunt analizate de comisia de evaluare,
care stabileste daca vor fi propuse spre finantare sau vor fi respinse. Dupa
fiecare sesiune comisia de evaluare intocmeste un raport prin care propune
cererile selectate in vederea finantarii, indicand pentru fiecare suma
prevazuta pentru finantare.
Criteriile de evaluare si selectie sunt aceleasi pentru toate cererile de
finantare nerambursabila ajunse in faza de evaluare tehnica, evaluare
financiara si selectie.
Comisia de evaluare va analiza daca cererile de finantare nerambursabila
indeplinesc urmatoarele criterii:
- obiectivul/obiectivele proiectului raspunde/raspund prioritatilor
locale/regionale;
- exista necesitatea elaborarii proiectului;
- se demonstreaza viabilitatea financiara;
- exista o legatura cu alte obiective de investitii/lucrari de interventie;
- certitudinea implementarii.
Pentru orice neclaritati ale comisiei de evaluare se admite, pentru
clarificari, contactarea solicitantului prin intermediul secretarului comisiei
de evaluare. Orice comunicare, solicitare, notificare intre comisia de evaluare
si solicitant trebuie sa se transmita sub forma de document scris. Documentele
scrise pot fi transmise prin una dintre urmatoarele forme: scrisoare transmisa
prin posta cu aviz de primire, telegrama, telex, telefax. Solicitantul are
obligatia de a transmite documentele respective in cel mult 3 zile. Daca
raspunsul la solicitare nu se primeste in termen de 3 zile, cererea de
finantare nerambursabila este respinsa.
Pentru cererile de finantare nerambursabila respinse solicitantului ii vor
fi prezentate motivele care au dus la luarea acestei decizii.
13. Comisia de evaluare
Membrii comisiei de evaluare sunt alesi dintre specialisti cu experienta in
domeniu si sunt numiti prin ordin al ministrului dezvoltarii si prognozei. Vor
fi nominalizate cel putin doua rezerve, pentru cazurile in care se identifica
un conflict de interese sau apar evenimente neprevazute.
Secretariatul si presedintia comisiei de evaluare vor fi asigurate de catre
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei.
Componenta comisiei de evaluare: comisia de evaluare va fi formata din 5
membri, dintre care:
a) 3 membri cu drept de punctare:
- 2 reprezentanti ai Ministerului Dezvoltarii si Prognozei;
- un reprezentant al Ministerului Administratiei Publice;
b) 2 membri fara drept de punctare, respectiv presedintele si secretarul
comisiei de evaluare. Secretarul va redacta raportul de evaluare si
procesele-verbale ale sedintelor comisiei de evaluare.
Sedintele comisiei de evaluare: comisia de evaluare se intalneste in
sesiuni, compuse din una sau mai multe sedinte, la convocarea presedintelui. La
sfarsitul fiecarei sesiuni comisia elaboreaza un raport.
In prima sesiune toti membrii comisiei de evaluare semneaza declaratia de
confidentialitate si impartialitate. Orice membru al comisiei de evaluare implicat
intr-un conflict de interese va fi recuzat si exclus din aceasta.
In aceasta sedinta comisia de evaluare stabileste:
- regulile si programul de desfasurare a sesiunilor comisiei de evaluare in
procesul de evaluare, inclusiv cazurile in care se pot cere clarificari din
partea solicitantilor;
- modalitatile in care comisia de evaluare va comunica cu solicitantii.
14. Evaluarea calitatii cererilor de finantare nerambursabila
Evaluarea si selectia cererilor de finantare nerambursabila sunt realizate
pe baza criteriilor prevazute la pct. 12, fiecare membru cu drept de punctare
al comisiei de evaluare evaluand toate cererile de finantare nerambursabila.
Fiecare membru cu drept de punctare va completa in fisa cererii de
finantare nerambursabila daca sunt/nu sunt indeplinite criteriile de evaluare.
Evaluatorul apreciaza indeplinirea sau neindeplinirea unui criteriu cu DA
sau NU. Nota unui evaluator este stabilita prin calcularea ponderii criteriilor
indeplinite in totalul criteriilor evaluate.
Vor fi propuse spre finantare cererile de finantare nerambursabila care
indeplinesc minimum 75% din ponderea criteriilor de evaluare.
15. Aprobarea cererilor de finantare nerambursabila
Cererile de finantare nerambursabila sunt aprobate de ministrul dezvoltarii
si prognozei in limita fondului alocat din bugetul programului.
16. Conditiile de incheiere a contractelor
Procesul de contractare se va desfasura dupa cum urmeaza:
16.1. Contractul de finantare nerambursabila a cererii de finantare
nerambursabila
Intre Ministerul Dezvoltarii si Prognozei si beneficiarii finantarii se
incheie un contract de finantare nerambursabila, iar cererea de finantare
nerambursabila este parte integranta a contractului.
Principalele elemente ale contractului de finantare nerambursabila sunt:
- obiectul contractului;
- durata de executie a proiectului;
- finantarea proiectului;
- continutul raportului tehnic si financiar, precum si sistemul modalitatii
de plata;
- obligatii generale;
- raspundere;
- confidentialitate;
- publicitate;
- evaluarea proiectului;
- amendamente posibil de adus contractului;
- rezilierea contractului;
- rezolvarea litigiilor;
- verificarile tehnice, financiare si contabile.
16.2. Asistenta tehnica pentru implementarea programului
Intre Ministerul Dezvoltarii si Prognozei si agentiile pentru dezvoltare
regionala in a caror raza teritoriala se implementeaza proiectele se incheie
contracte de prestari de servicii pentru implementarea programului, conform
prezentei proceduri.
Principala obligatie a agentiilor pentru dezvoltare regionala pentru care
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei efectueaza plati pentru asistenta tehnica
este de a elabora raportul prevazut la pct. 12.1. Se admit plati inclusiv
pentru decontarea cheltuielilor efectuate cu prilejul vizitelor in teren.
Agentiile pentru dezvoltare regionala nu pot transmite unei terte persoane
obligatia de a elabora raportul la cererea de finantare nerambursabila.
17. Achizitionarea bunurilor, serviciilor sau lucrarilor in cadrul
programului
Achizitionarea de catre beneficiarii ajutorului financiar nerambursabil a
serviciilor de proiectare prevazute in contractul de finantare nerambursabila
incheiat intre acestia si Ministerul Dezvoltarii si Prognozei se realizeaza cu
respectarea legislatiei in vigoare privind achizitiile publice. Aceeasi
obligatie revine si agentiilor pentru dezvoltare regionala in achizitionarea
bunurilor si serviciilor finantate din bugetul de asistenta tehnica.
18. Plati
Sumele acordate de Ministerul Dezvoltarii si Prognozei din bugetul
programului reprezinta ajutoarele financiare nerambursabile acordate
beneficiarilor si asistenta tehnica acordata agentiilor pentru dezvoltare
regionala.
Ajutoarele financiare nerambursabile sunt efectuate strict in limita
valorii totale prevazute in contract.
In vederea obtinerii ajutorului financiar nerambursabil beneficiarul
transmite Ministerului Dezvoltarii si Prognozei cererea de plata, insotita de
documentele justificative originale si copii ale acestora.
Plata catre agentiile pentru dezvoltare regionala pentru asistenta tehnica
acordata Ministerului Dezvoltarii si Prognozei se va face in baza facturii de
prestari de servicii. Pentru elaborarea raportului la cererea de finantare
nerambursabila Ministerul Dezvoltarii si Prognozei nu plateste mai mult de 4
milioane lei.
Platile se efectueaza in contul furnizorului serviciului de proiectare, pe
masura achitarii contributiei proprii de catre beneficiar, conform derularii
contractului de prestari de servicii de proiectare. Pentru fiecare suma
solicitata prin cererea de plata beneficiarul va face dovada achitarii a 70%
din suma contractata, iar Ministerul Dezvoltarii si Prognozei va vira 30%
(valoarea ajutorului financiar nerambursabil) pe masura achitarii de catre
solicitant a contributiei proprii.
Cererea de plata transmisa de beneficiar va fi insotita de urmatoarele
documente:
- contractul cu proiectantul;
- facturi originale si copii ale acestora;
- ordinul de plata care sa ateste efectuarea platii de catre beneficiar;
- extrase de cont prin care se face dovada achitarii contributiei proprii
de 70%;
- identificarea financiara pentru furnizorul beneficiarului.
Virarea ajutorului financiar nerambursabil se va face in contul deschis la
trezorerie de catre furnizorul serviciului de proiectare.
19. Monitorizarea
Monitorizarea va fi bazata pe rapoartele elaborate de beneficiari, care vor
fi analizate de Ministerul Dezvoltarii si Prognozei.
Beneficiarii au obligatia de a efectua catre Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei raportari anuale privind evolutia obiectivului de investitii sau a
lucrarilor de interventie a caror proiectare s-a realizat cu cofinantare prin
bugetul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei.
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei raspunde de evaluarea rezultatelor si a
impactului programului, precum si de informarea Guvernului si a opiniei
publice.
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei elaboreaza periodic rapoarte de
examinare calitativa a activitatilor de implementare.
20. Raportarea
20.1. Raportari efectuate de catre beneficiar
Pentru efectuarea platilor de catre Ministerul Dezvoltarii si Prognozei,
beneficiarii sprijinului financiar nerambursabil inainteaza rapoarte tehnice si
financiare privind stadiul activitatii de proiectare si executie a obiectivelor
de investitii/lucrarilor de interventie.
Beneficiarii ajutoarelor financiare nerambursabile sunt obligati sa
elaboreze:
a) raport de achizitie avand ca scop prezentarea procedurii pentru
atribuirea contractului de achizitie publica si incadrarea in prevederile
legale privind achizitiile publice (se anexeaza dosarul achizitiei publice);
b) rapoarte periodice (intermediare) care se intocmesc:
- in 30 de zile de la data incheierii elaborarii proiectului (acest raport
va contine o copie a proiectului);
- la incheierea contractelor de achizitie publica de lucrari pentru
realizarea obiectivului de investitii sau a lucrarilor de interventie;
c) raport final: la incheierea obiectivului de investitii sau a lucrarilor
de interventie a caror proiectare a fost realizata cu ajutor financiar
nerambursabil.
20.2. Raportari efectuate de catre Ministerul Dezvoltarii si Prognozei
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei elaboreaza un raport anual privind
implementarea programului, care este prezentat Consiliului National pentru
Dezvoltare Regionala si Guvernului.
21. Controlul
Sistemul de control cuprinde urmatoarele niveluri:
- Ministerul Dezvoltarii si Prognozei si agentiile pentru dezvoltare
regionala verifica daca proiectele elaborate cu ajutor financiar nerambursabil
au fost executate;
- Ministerul Finantelor Publice, prin compartimentele sale specializate,
colaboreaza cu Ministerul Dezvoltarii si Prognozei pentru realizarea
activitatilor de control asupra modului de implementare a programului;
- Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Dezvoltarii si Prognozei isi
rezerva dreptul de a controla, in etapa de elaborare sau executie, desfasurarea
proiectelor finantate prin program.
22. Publicitatea ex post
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei in colaborare cu agentiile pentru
dezvoltare regionala asigura transparenta si publicitatea ex post.
Lista ajutoarelor financiare nerambursabile acordate prin program se
publica pe pagina de Internet a Ministerului Dezvoltarii si Prognozei, dupa
incheierea contractelor cu beneficiarii, si contine urmatoarele informatii:
- numele beneficiarilor;
- pozitia geografica a beneficiarilor (regiunea de dezvoltare, judetul,
localitatea);
- titlul proiectului pentru elaborarea caruia s-a solicitat cofinantare;
- valoarea finantarii; rata de finantare, ca proportie a costurilor totale
eligibile ale operatiunii;
- dupa implementarea proiectului se vor completa cu prezentarea
obiectivului de investitii/lucrarilor de interventie.
23. Dispozitii finale
Procedura privind implementarea, monitorizarea si evaluarea programului se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta procedura.
ANEXA 1
la procedura
FISA CERERII DE FINANTARE NERAMBURSABILA
Solicitant ................................................................
Titlul proiectului ........................................................
Suma solicitata de la program .............................................
Eligibilitate .............................................................
Conformitate ..............................................................
Verificator ...............................................................
Numele si prenumele .......................................................
Semnatura .................................................................
Evaluare:
_______________________________________________________________
| | DA | NU |
|_____________________________________________________|____|____|
| Agentia pentru dezvoltare regionala propune | | |
| aprobarea cererii de finantare | | |
|_____________________________________________________|____|____|
| Obiectivul/obiectivele proiectului raspunde/raspund | | |
| prioritatilor locale/regionale | | |
|_____________________________________________________|____|____|
| Exista necesitatea elaborarii proiectului | | |
|_____________________________________________________|____|____|
| Se demonstreaza viabilitatea financiara | | |
|_____________________________________________________|____|____|
| Exista o legatura cu alte obiective de | | |
| investitii/lucrari de interventie | | |
|_____________________________________________________|____|____|
| Certitudinea implementarii (sunt prevazute actiuni | | |
| care sa asigure implementarea proiectului) | | |
|_____________________________________________________|____|____|
Total pondere "DA"
........................................................
Evaluator .................................................................
Numele si prenumele .......................................................
Semnatura .................................................................
ANEXA 2
la procedura
CERERE DE FINANTARE NERAMBURSABILA
Data depunerii:
Numar de inregistrare:
1. Informatii despre solicitant
_______________________________________________________________
| Denumirea legala completa | |
|____________________________|__________________________________|
| Codul fiscal | |
|____________________________|__________________________________|
| Adresa | |
|____________________________|__________________________________|
| Reprezentant | |
|____________________________|__________________________________|
| Responsabil de proiect | |
|____________________________|__________________________________|
| Telefon nr. | |
|____________________________|__________________________________|
| Fax nr. | |
|____________________________|__________________________________|
| Adresa e-mail | |
|____________________________|__________________________________|
| Website | |
|____________________________|__________________________________|
2. Informatii despre proiect
2.1. Titlul proiectului pentru a carui elaborare se solicita finantare:
_______________________________________________________________________________
2.2. Localizare:
_______________________________________________________________________________
Regiunea de dezvoltare, judet, localitate
2.3. Durata estimata a obiectivelor de investitii/lucrarilor de
interventie:
- Pentru proiectare:
___________________________________________________________________________
- Pentru executie:
___________________________________________________________________________
2.4. Data propusa pentru incepere:
_______________________________________________________________________________
Pentru faza de proiectare
2.5. Data estimata de finalizare a implementarii proiectului:
_______________________________________________________________________________
Pentru faza de executie
2.6. Cheltuieli pentru proiectare:
_______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
|Suma ceruta ca ajutor financiar nerambursabil | | lei | | % din total
|
|______________________________________________|_____|_____|_____|_____________|
|Suma de cofinantare din partea solicitantului | | lei
|
|______________________________________________|_________________|_____________|
2.7. Cheltuieli estimate de executie:
_______________________________________________________________________________
3. Descrierea proiectului
Tema proiectului:
_______________________________________________________________________________
Investitiile/lucrarile de interventie pentru care se elaboreaza proiectul
Obiectivul/obiectivele proiectului:
_______________________________________________________________________________
Maximum o pagina. Trebuie sa fie strans legate de prioritatile regionale,
judetene si locale.
Necesitatea elaborarii proiectului:
_______________________________________________________________________________
Maximum 5 pagini. Informatii despre:
a) beneficiari;
b) situatia actuala;
c) cum imbunatateste proiectul situatia comunitatii locale;
d) existenta unor studii anterioare (de oportunitate, prefezabilitate,
fezabilitate etc.)
Resurse financiare pentru proiectare si executie:
_______________________________________________________________________________
Informatii cu privire la sursele de finantare preconizate
Legatura proiectului cu alte obiective de investitii/lucrari de interventie
_______________________________________________________________________________
Riscuri majore care pot afecta incheierea cu succes a proiectului si
actiuni de remediere
_______________________________________________________________________________
Numele si prenumele ....................
Semnatura ..............................
Functia ................. Data ................
Documente care se anexeaza la cerere:
Pentru proiectele pentru a caror implementare solicitantul are surse certe
de finantare:
1. copie de pe hotararea consiliului local privind aprobarea finantarii
obiectivelor de investitii sau a lucrarilor de interventie;
2. copie de pe hotararea consiliului local privind infiintarea, organizarea
si functionarea serviciului care va administra obiectivele de investitii.
Pentru proiectele pentru a caror implementare solicitantul nu are surse
certe de finantare:
1. copie de pe hotararea consiliului local privind aprobarea cofinantarii
obiectivelor de investitii sau a lucrarilor de interventie;
2. copie de pe hotararea consiliului local privind participarea la
licitatie deschisa pentru propuneri de proiecte.