ORDIN
Nr. 84 din 13 august 2003
pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de autorizare si
efectuare a transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora,
aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei nr. 1.842/2001
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 596 din 21 august 2003
In temeiul prevederilor art. 12 lit. b) si i) din Ordonanta Guvernului nr.
19/1997 privind transporturile, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, ale art. 4 alin. (3) lit. m), o) si p) din Ordonanta Guvernului nr.
44/1997 privind transporturile rutiere, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 105/2000, cu modificarile ulterioare, precum si ale art. 5 alin.
(4) din Hotararea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite prezentul
ordin.
Art. 1
Normele metodologice de autorizare si efectuare a transporturilor rutiere
si a activitatilor conexe acestora, aprobate prin Ordinul ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.842/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 58 din 28 ianuarie 2002, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Literele a), b) si c) ale alineatului (2) al articolului 22 vor avea
urmatorul cuprins:
"a) pana la data de 31 decembrie 2003 pentru autovehiculele utilizate
la transportul rutier de persoane in trafic interjudetean, autovehiculele
destinate transportului rutier de marfuri periculoase cu mase totale maxime
autorizate mai mari de 3,5 tone, precum si autovehiculele destinate
transportului rutier de marfa cu mase totale maxime autorizate mai mari sau
egale cu 16 tone;
b) pana la data de 31 decembrie 2004 pentru autovehiculele utilizate la
transportul rutier de persoane in trafic judetean si autovehiculele destinate
transportului rutier de marfa cu mase totale maxime autorizate mai mari sau
egale cu 7,5 tone;
c) pana la data de 31 decembrie 2005 pentru toate autovehiculele destinate
transportului rutier de persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv
cel al conducatorului auto, si autovehiculele destinate transportului rutier de
marfa cu mase totale maxime autorizate mai mari de 3,5 tone."
2. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Categoriile de autovehicule M2, M3, N2 si N3 se definesc in
conformitate cu prevederile Reglementarilor privind conditiile tehnice pe care
trebuie sa le indeplineasca vehiculele rutiere in vederea admiterii in
circulatie pe drumurile publice din Romania - RNTR 2.
(2) Autovehiculele inmatriculate incepand cu data de 1 ianuarie 1988 si
care fac parte din categoria M3, avand mase totale maxime autorizate mai mari
de 10 tone, sau din categoria N3 vor fi dotate cu limitatoare de viteza
omologate conform reglementarilor in vigoare, dupa cum urmeaza:
a) la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, autovehiculele
utilizate in trafic international;
b) pana la data de 1 ianuarie 2004, autovehiculele din categoria M3 avand
mase totale maxime autorizate mai mari de 10 tone, utilizate in trafic
interjudetean, si autovehiculele din categoria N3 avand mase totale maxime
autorizate mai mari de 15 tone;
c) pana la data de 1 ianuarie 2006, autovehiculele din categoria M3 avand
mase totale maxime autorizate mai mari de 10 tone, utilizate in trafic
judetean, si toate autovehiculele din categoria N3.
(3) Autovehiculele ale caror emisii poluante se incadreaza in limitele
prevazute in Directiva Consiliului nr. 88/77/CEE si care fac parte din
categoriile N2, M2 sau M3, avand mase totale maxime autorizate cuprinse intre 5
si 10 tone, vor fi dotate cu limitatoare de viteza omologate conform
reglementarilor in vigoare, dupa cum urmeaza:
a) de la 1 ianuarie 2005, autovehiculele inmatriculate incepand cu aceasta
data;
b) pana la data de 1 ianuarie 2006, autovehiculele inmatriculate intre 1
octombrie 2001 si 1 ianuarie 2005, care sunt utilizate in trafic international;
c) pana la data de 1 ianuarie 2007, autovehiculele inmatriculate intre 1
octombrie 2001 si 1 ianuarie 2005, care fac parte din categoria N2 avand mase
totale maxime autorizate cuprinse intre 7,5 si 12 tone, utilizate in trafic
intern;
d) pana la data de 1 ianuarie 2008, autovehiculele inmatriculate intre 1
octombrie 2001 si 1 ianuarie 2005, utilizate in trafic intern si care fac parte
din categoria M2, precum si cele din categoria N2 avand mase totale maxime
autorizate cuprinse intre 3,5 si 7,5 tone.
(4) Autovehiculele care apartin categoriei M3 avand masa maxima mai mare de
10 tone si care sunt inmatriculate anterior datei de 1 ianuarie 2005 pot
continua sa fie echipate cu limitatoare de viteza la care viteza maxima este
reglata la 100 km/h.
(5) Sunt exceptate de la prevederile alin. (2) si (3):
a) autovehiculele destinate fortelor armate, protectiei civile, serviciilor
de lupta impotriva incendiilor si altor servicii de urgenta, precum si fortelor
de aparare a ordinii publice;
b) autovehiculele din categoriile M2 si M3 care din punct de vedere
constructiv nu pot depasi viteza de 100 km/h, precum si autovehiculele din
categoriile N2 si N3 care din punct de vedere constructiv nu pot depasi viteza
de 90 km/h;
c) autovehiculele utilizate pe drumurile publice pentru incercari in
scopuri stiintifice;
d) autovehiculele care efectueaza transport rutier public numai in
localitati.
(6) Eliberarea licentei de executie pentru vehicul este conditionata de
existenta si de functionarea limitatorului de viteza, reglat astfel incat
viteza autovehiculelor din categoriile M2 si M3 sa nu poata depasi 100 km/h,
iar viteza autovehiculelor din categoriile N2 si N3 sa nu poata depasi 90
km/h."
Art. 2
Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. si Regia Autonoma "Registrul Auto
Roman" vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Traian Panait,
secretar de stat