ORDIN Nr. 858
din 14 septembrie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind procedurile de pregatire si desfasurare a avizarii
lucrarilor publice de interes national si a locuintelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII, LUCRARILOR PUBLICE SI LOCUINTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 744 din 1 noiembrie 2007
In conformitate cu prevederile
Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 10 din Hotărârea Guvernului nr.
573/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului
Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe şi
al art. 10 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 361/2007 privind organizarea
şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor,
ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind procedurile de
pregătire şi desfăşurare a avizării lucrărilor publice de interes naţional şi a
locuinţelor, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală lucrări publice din cadrul
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor va duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Incepând cu data intrării în vigoare a
prezentului ordin, orice dispoziţii contrare îşi încetează aplicabilitatea.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
ANEXĂ
REGULAMENT
privind procedurile de pregătire şi desfăşurare a
avizării lucrărilor publice de interes naţional şi a locuinţelor
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. - Consiliul Interministerial de Avizare Lucrări
Publice de Interes Naţional şi Locuinţe, denumit în continuare Consiliul, înfiinţat în temeiul
dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 573/2007, asigură prin activitatea sa o
concepţie unitară a aplicării politicii statului de echipare cu construcţii,
instalaţii, echipamente edilitare şi locuinţe a teritoriului naţional.
Art. 2. - Consiliul este un organism consultativ al Guvernului, fără personalitate juridică, alcătuit din
reprezentanţi ai ministerelor, ai organismelor centrale din subordinea
Guvernului interesate în procesul de promovare a lucrărilor publice de interes
naţional şi a locuinţelor.
Art. 3. - Consiliul analizează
şi avizează documentaţii tehnico-economice la stadiul de:
a) studii de fezabilitate pentru lucrări publice,
promovate de ordonatorii principali de credite din administraţia publică
centrală, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, surse proprii,
şi care sunt, potrivit Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu
modificările ulterioare, în competenţa de aprobare a Guvernului;
b) studii de fezabilitate pentru lucrări publice,
promovate de ordonatorii principali de credite din administraţia publică
locală, care sunt, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice
locale, cu modificările şi completările ulterioare, în competenţa de aprobare a
Guvernului.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea Consiliului
Art. 4. - Consiliul este
organizat în componenţa prevăzută în anexa la Hotărârea Guvernului nr.
573/2007. Ordonatorul principal de credite bugetare care supune spre avizare
documentaţia îşi nominalizează şi reprezentantul în Consiliu, odată cu cererea
de avizare.
Art. 5. - Conducerea
Consiliului este formată dintr-un preşedinte şi 2 vicepreşedinţi.
Art .6. - Consiliul îşi desfăşoară activitatea în plen
sau în comisii de specialitate, în funcţie de natura şi de complexitatea
obiectivelor de investiţii supuse aprobării.
Art. 7. - Comisiile de
specialitate se formează din membrii consiliului la propunerea majorităţii
simple cu acordul preşedintelui consiliului.
Art. 8. - (1) In cazul unor lucrări publice sau
programe de investiţii de complexitate deosebită şi care necesită analiză de
specialitate, Consiliul sau comisiile de specialitate pot apela, după caz, la
consultanţă internă şi/sau externă asigurată de specialişti constituiţi în
comisii de analiză.
(2) In acest sens, Consiliul/Comisia de specialitate va
preciza Secretariatului necesitatea efectuării
demersului către ordonatorul principal de credite, privind nominalizarea şi
angajarea de către acesta a specialiştilor conform prevederilor legale în
vigoare.
(3) Specialişti nominalizaţi de către ordonatorii
principali de credite vor fi numiţi prin ordin al ministrului dezvoltării,
lucrărilor publice şi locuinţelor, prin grija Secretariatului.
Art. 9. - (1) Comisiile de analiză formate din
specialişti se organizează şi funcţionează conform prevederilor anexei nr. 1 la
prezentul regulament.
(2) Rapoartele comisiilor de analiză se supun dezbaterii
Consiliului în vederea emiterii avizului.
Art. 10. - Şedinţele în plen se convoacă, de regulă,
lunar sau ori de câte ori este necesar.
Art. 11. - Convocarea membrilor Consiliului se face prin grija Secretariatului. Cu 5 zile înainte de data şedinţei
Consiliului se va preda fiecărui membru o mapă cu documente care va conţine:
- invitaţia de participare la şedinţă;
- ordinea de zi a şedinţei;
- notele de prezentare elaborate de proiectanţi şi
însuşite de ordonatorii de credite, întocmite conform anexei nr. 2;
- rapoartele sintetice de analiză, întocmite de
Secretariat conform anexei nr. 3;
- după caz, rapoartele întocmite de comisiile de
analiză. Art. 12. - (1) Şedinţele în plen sunt regulamentar
constituite când participă două treimi din numărul
membrilor Consiliului.
(2) Şedinţele sunt conduse de preşedintele Consiliului,
iar în lipsa acestuia, de
unul din cei 2 vicepreşedinţi.
(3) Hotărârile privind avizarea lucrărilor trebuie să
întrunească votul majorităţii simple a membrilor Consiliului prezenţi. In cazul
în care un membru din Consiliu sau supleantul acestuia lipsesc, va fi delegat
un înlocuitor cu mandat şi drept de vot. Din voturile „pentru" trebuie să
facă parte voturile vicepreşedintelui care conduce şedinţa şi al ordonatorului
principal de credite care supune spre avizare documentaţia tehnico-economică.
(4) Membrii Consiliului sunt solidar răspunzători
conform art. 6 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 573/2007.
Art. 13. - La lucrările
Consiliului, pe lângă membri, pot participa în calitate de invitaţi:
a) reprezentanţi ai administraţiei publice centrale sau
locale implicate în realizarea investiţiei;
b) reprezentanţi ai unor instituţii de învăţământ
superior;
c) reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale;
d) experţi şi specialişti angajaţi pe bază de contract,
membrii ai comisiilor de analiză. Aceştia pot emite puncte de vedere cu
caracter consultativ, nedecizional.
CAPITOLUL III
Secretariatul Consiliului
Art. 14. - Secretariatul Consiliului, denumit în
continuare Secretariat, este organizat în
cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, conform
prevederilor art. 9 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 573/2007.
Art. 15. - Secretariatul înregistrează şi verifică
documentaţiile propuse spre analiză şi avizare. Acestea trebuie să fie
întocmite în conformitate cu reglementările în vigoare. In situaţia depunerii
unei documentaţii incomplete, aceasta se restituie solicitantului.
Art. 16. - Documentaţia propusă spre analiză şi avizare
va fi transmisă Consiliului de ordonatorul principal de credite, însoţită de o
scrisoare de înaintare, şi va conţine:
- studiul de fezabilitate, studiul de fundamentare a
programului sau alte documentaţii tehnico-economice;
- tema de proiectare/caietul de sarcini;
- avizele şi acordurile preliminare obţinute conform
prevederilor legale;
- nota de prezentare.
Art. 17. - (1) Pentru fiecare lucrare supusă spre
avizare, Secretariatul asigură cu personal propriu analiza documentaţiilor
înaintate spre analiză şi avizare. Pentru lucrările deosebite secretariatul
poate apela la comisiile de analiză formate din specialişti care se organizează
şi funcţionează conform prevederilor anexei nr. 1 la prezentul regulament.
(2) In acest scop se numeşte un
responsabil de lucrare care răspunde de întocmirea raportului sintetic de
analiză prezentat în şedinţa de lucru a Consiliului. Termenul de analiză şi
întocmirea raportului este de până la 30 de zile lucrătoare, în funcţie de
complexitatea documentaţiei. In cazurile în care pentru analiza documentaţiilor
se apelează la comisiile de analiză, termenul se decalează corespunzător.
Art. 18. - Pe baza documentaţiilor primite,
Secretariatul întocmeşte ordinea de zi a şedinţei pe care o prezintă spre
aprobare preşedintelui Consiliului/vicepreşedintelui secretar de stat din
cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor. In baza
acesteia, se convoacă şedinţele în plen sau ale comisiilor de specialitate,
după caz.
Art. 19. - Membrii Consiliului
pot, la cerere, să consulte documentaţiile complete, înaintate spre analiză şi
avizare.
Art. 20. - Secretariatul asigură întocmirea
proceselor-verbale pentru fiecare obiectiv de investiţii, ce se vor semna la
şedinţă de către toţi membrii prezenţi.
Art. 21. -In baza procesului-verbal al şedinţei de
avizare, Secretariatul întocmeşte avizul Consiliului şi îl prezintă spre
semnare preşedintelui Comisiei.
Art. 22. - Secretariatul păstrează evidenţa
documentaţiilor înaintate spre analiză şi avizare, precum şi evidenţa avizelor
emise.
De asemenea, Secretariatul gestionează banca de date şi
arhiva Consiliului.
CAPITOLUL IV
Procedura de avizare
Art. 23. - In cadrul şedinţei de avizare, după caz,
reprezentantul ordonatorului principal de credite, beneficiarul şi proiectantul
prezintă documentaţia aferentă obiectivului de investiţii, înaintată spre
analiză şi avizare.
Art. 24. - (1) Concluziile, observaţiile şi
recomandările rezultate în urma discuţiilor vor fi formulate de conducătorul
şedinţei de avizare şi supuse aprobării membrilor Consiliului şi vor fi
consemnate în procesul-verbal al şedinţei de avizare.
(2) Procesul-verbal va fi semnat de membrii prezenţi.
(3) Conţinutul-cadru al procesului-verbal al şedinţei
de avizare este prevăzut în anexa nr. 4 la prezentul
regulament.
Art. 25. -Aprobarea sau respingerea documentaţiei se va
face prin votul majorităţii simple a membrilor prezenţi.
Art. 26. - Prin grija Secretariatului, pe baza
procesului-verbal al şedinţei de avizare, se întocmeşte avizul Consiliului,
conform modelului din anexa nr. 5 la prezentul regulament, şi se prezintă spre
semnare preşedintelui. In aviz vor fi trecute, după caz, observaţiile şi
recomandările date în şedinţa Consiliului.
Art. 27. - (1) In situaţia respingerii documentaţiei,
prin grija Secretariatului, aceasta va fi înapoiată investitorului.
(2) Pentru documentaţiile neavizate înapoiate
investitorului, nota de prezentare, raportul sintetic de analiză şi
procesul-verbal al şedinţei de avizare a fiecărei documentaţii se păstrează în arhiva Secretariatului.
Art. 28. - (1) Pentru fiecare lucrare avizată se va
deschide un dosar cu:
a) nota de prezentare a lucrării;
b) raportul comisiilor de specialişti, unde este cazul;
c) raportul sintetic de analiză;
d) procesul-verbal al şedinţei de avizare a lucrării;
e) avizul Consiliului.
(2) Secretariatul va păstra dosarul documentaţiei
primite spre analiză şi avizare.
CAPITOLUL V
Avizul
Art. 29. - Consiliul emite avizul care certifică
necesitatea şi oportunitatea investiţiei, compatibilitatea documentaţiei cu
avizele şi acordurile prealabile, potrivit legii. Avizul conţine
caracteristicile principale şi indicatorii tehnico-economici ai investiţiei.
Art. 30. -Avizul se semnează de preşedintele
Consiliului.
Art. 31. -Avizele se numerotează şi se înregistrează
într-un registru special care se păstrează la Secretariat.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 32. - Secretariatul va face propuneri de
modificare a prezentului regulament, ţinând cont de evoluţia legislaţiei în
materie.
Art. 33. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi
locuinţei nr. 1.589/2001 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de
pregătire şi desfăşurare a avizării lucrărilor publice de interes naţional şi a
locuinţelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 793 din 13 decembrie 2001.
ANEXA Nr. 1 la regulament
INSTRUCŢIUNI
de lucru ale comisiilor de analiză
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Obiectul prezentelor instrucţiuni îl
constituie modul de organizare şi funcţionare, componenţa şi atribuţiile
comisiilor de analiză formate din specialişti pentru analizarea documentaţiilor
privind lucrările publice de interes naţional şi locuinţe, numite în continuare
Comisie.
Art. 2. - Comisia elaborează în urma analizei
documentaţiilor raportul de specialitate care reprezintă baza de informaţii
necesare pentru întocmirea, după caz, a Raportului sintetic de analiză de către
Secretariat, precum şi a dezbaterii în Consiliu, în vederea avizării
documentaţiei.
CAPITOLUL II
Componenţa şi organizarea
Art. 3. - Comisia va fi alcătuită în funcţie de
complexitatea lucrării şi are în componenţă specialişti nominalizaţi de către
ordonatorii principali de credite care vor fi numiţi prin ordin al ministrului
dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor, prin grija Secretariatului. In
cazul în care un specialist nu îşi mai poate desfăşura atribuţiile, prin grija
Secretariatului Consiliului se va solicita înlocuirea
acestuia.
Art. 4. - Raportul de specialitate elaborat de Comisie
şi semnat de toţi membrii acesteia se va transmite la Secretariat în termen de
5-10 zile lucrătoare de la data punerii la dispoziţie a documentaţiei, în
funcţie de complexitatea lucrării.
Art. 5. - Membrii Comisiei sunt solidar răspunzători
pentru propunerile făcute în raportul de specialitate.
CAPITOLUL III
Atribuţii
Art. 6. - Comisia are următoarele atribuţii :
a) analizarea studiilor de fezabilitate, studiul de
fundamentare a programului sau alte documentaţii
tehnico-economice privind conformarea lor cu dispoziţiile legale interne şi
internaţional în vigoare;
b) formularea de propuneri concrete privind promovarea
sau respingerea documentaţiei analizate şi argumentele de ordin tehnico-economic care stau la baza acestora.
c) întocmirea raportului de specialitate.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 7. - Membrii Comisiei vor presta activitatea pe
bază de contract încheiat cu beneficiarii de investiţii. Cheltuielile legate de
analiza în cadrul comisiilor a lucrărilor publice de interes naţional se
suportă de beneficiarii investiţiilor din cheltuielile de proiectare.
Art. 8. - Revocarea membrilor Comisiei se face prin
ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor, la
propunerea Secretariatului.
ANEXA Nr. 2 la regulament
NOTĂ DE PREZENTARE
1. Date generale:
Obiectivele
investiţii........................................................................................................................................................................ ...........................
Ordonator principal de
credite....................................................................................................................................................................................
Beneficiar...................................................................................................................................................................................................................
Proiectant...................................................................................................................................................................................................................
Proiect nr......................./faza
Amplasamentul obiectivului:.........................................................................................................................................................................................
2. Indicatorii tehnico-economici:
2.1. Valoarea totală a
investiţiei................................................................... din care
C+M.........................................................................................
2.2. Principalele caracteristici tehnice ale investiţiei......................................................................................................................................................
2.3. Durata de realizare a
investiţiei........................................................................................................................................................................ ....
2.4. Număr de locuri de muncă
nou-create..................................................................................................................................................................
3. Necesitatea şi oportunitatea investiţiei:
4. Conţinutul documentaţiei :
4.1. Descrierea investiţiei:
- prezentarea investiţiei;
- caracteristicile tehnice;
- soluţiile tehnice propuse;
- armonizarea soluţiilor tehnice adoptate cu normele europene;
- condiţiile specifice investiţiei în vederea
protecţiei mediului.
4.2. Avize si acorduri:
- prezentarea tuturor avizelor şi acordurilor în copii
lizibile, inclusiv copii după cererile făcute pentru obţinerea acestora.
5. Surse de finanţare:
- valoarea totală a
investiţiei.........................................................................., din/de
la................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
6. Alte informaţii necesare susţinerii lucrării :
- încadrarea obiectivului de investiţii în programe şi
strategii naţionale şi europene, convenţii internaţionale etc.
Proiectant,
(instituţie, funcţie, nume)
Beneficiar,
(instituţie, funcţie, nume)
ANEXA Nr. 3 la regulament
MINISTERUL DEZVOLTĂRII, LUCRĂRILOR PUBLICE ŞI LOCUINŢELOR
DIRECŢIA GENERALĂ LUCRĂRI PUBLICE
Secretariatul Consiliului Interministerial de Avizare
Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe
De acord
Director general,
RAPORT SINTETIC DE ANALIZĂ
1. DATE GENERALE:
1.1. Obiectivul de investiţii:
1.2. Ordonator principal de credite:
1.3. Beneficiar:
1.4. Proiectant:
1.5. Proiect:
1.6. Amplasament:
2. NECESITATEA ŞI OPORTUNITATEA INVESTIŢIEI :
3. TEMA DE PROIECTARE:
4. STUDIUL DE FEZABILITATE:
4.1. Soluţii tehnice propuse prin studiul de fezabilitate:
4.2. Principalele caracteristici tehnice:
4.3. Indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de
investiţii:
- Valoarea totală a investiţiei (cu TVA): din care C +
M
- Finanţarea investiţiei
- Durata de realizare a investiţiei:
- Alţi indicatori economici,
după caz:
5. AVIZE Şl ACORDURI:
6. CONCLUZII Şl PROPUNERI:
Intocmit.
Responsabil lucrare,
....................................
ANEXA Nr. 4 la regulament
CONSILIUL INTERMINISTERIAL DE AVIZARE LUCRARI PUBLICE DE INTERES NAŢIONAL Şl LOCUINŢE
PROCES - VERBAL Nr..................
al şedinţei de avizare din.........................
1. DATE GENERALE
Obiectiv de investiţii:
Ordonator principal de credite:
Beneficiar:
Proiectant: Proiect:
Valoarea totală:
din care C+M:
2. CONŢINUTUL DOCUMENTAŢIEI
2.1. Descrierea
investiţiei........................................................................................................................................................................ ...................
..................................................................................................................................................................................................................................
2.2. Consideraţii privind avizele şi acordurile
prezentate...............................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
3. CONCLUZII REZULTATE DIN RAPORTUL SINTETIC DE ANALIZĂ
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
4. CONCLUZII Şl PROPUNERI ALE ŞEDINŢEI DE AVIZARE
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
5. PARTICIPANŢI LA ŞEDINŢA DE AVIZARE
5.1. Membri permanenţi :
1.
2.
.
.
11.
12.
5.2. Invitaţi:................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
Responsabil lucrare,
.........................................
ANEXA Nr. 5 la regulament
CONSILIUL INTERMINISTERIAL DE AVIZARE
LUCRARI PUBLICE DE INTERES NAŢIONAL ŞI LOCUINŢE
AVIZ
Nr............din..............
Temeiul legal
..............................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
CONSILIUL INTERMINISTERIAL DE AVIZARE
LUCRARI PUBLICE DE INTERES NAŢIONAL ŞI LOCUINŢE
AVIZEAZĂ FAVORABIL
fără/cu observaţii
Denumirea obiectivului de
investiţii...............................................................................................................................................................................
Faza...........................................................................................................................................................................................................................
Ordonator principal de credite....................................................................................................................................................................................
Observaţii la documentaţia
avizată........................................................................................................................................................................ ......
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
PREŞEDINTELE
CONSILIULUI INTERMINISTERIAL
MINISTRU
Anexa la avizul nr....................
CARACTERISTICILE PRINCIPALE ŞI INDICATORII TEHNICO - ECONOMICI AI OBIECTIVULUI DE INVESTIŢII
Denumirea..................................................................................................................................................................................................................
Ordonatorul principal de credite..................................................................................................................................................................................
Beneficiar...................................................................................................................................................................................................................
Amplasament..............................................................................................................................................................................................................
INDICATORII TEHNICO - ECONOMICI
Valoarea totala a investiţiei.......................................................................................................................................................................................*)
din care
C+M............................................................................................................................................................................................................
Capacităţi (indicatori
tehnici):
-
-
-
Durata de realizare a
investiţiei....................................................................................................................................................................................
SECRETARIATUL CONSILIULUI INTERMINISTERIAL
Director,
.................................................
*) Valoarea este confidenţială şi se va actualiza
potrivit evoluţiei ulterioare a preţurilor.