ORDIN Nr. 89
din 5 septembrie 2008
pentru aprobarea Normelor
privind inchirierea unor imobile sau parti din acestea, disponibile, aflate in
administrarea Ministerului Apararii si in proprietatea publica a statului
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 658 din 18 septembrie 2008
Pentru aplicarea prevederilor
art. 14-16 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicaşi regimul
juridic al acesteia, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 4 din
Hotărârea Guvernului nr. 68/2000 privind abilitarea Ministerului Apărării
Naţionale de a închiria imobile sau părţi din acestea, disponibile, aflate în
administrarea sa şi în proprietatea publică a statului, şi a prevederilor art.
32 alin. (1) din Legea nr. 291/2007 privind intrarea, staţionarea, desfăşurarea
de operaţiuni sau tranzitul forţelor armate străine pe teritoriul României,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr.
346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării,
ministrul apărării emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind închirierea unor
imobile sau părţi din acestea, disponibile, aflate în administrarea Ministerului
Apărării şi în proprietatea publică a statului, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă „D.l-21, Norme privind închirierea unor imobile sau părţi din acestea, disponibile,
aflate în administrarea Ministerului Apărării Naţionale şi în proprietatea
publică a statului", aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale
nr. M. 56/2006*).
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărarii,
Teodor Viorel Meleşcanu
ANEXĂ
NORME
privind închirierea unor imobile sau părţi din
acestea, disponibile, aflate în administrarea Ministerului Apărării si în proprietatea publică a
statului
CAPITOLUL I
Principii generale
Art. 1. - (1) Prezentele norme reglementează
modalitatea de închiriere a imobilelor sau părţilor din acestea, disponibile,
aflate în administrarea Ministerului Apărării şi în proprietatea publică a
statului.
(2) Prin imobile, în
sensul prezentelor norme, se înţelege construcţiile cu instalaţiile şi
terenurile aferente sau numai terenurile, amenajările de terenuri, altele decât
cele cu destinaţie de locuinţe.
(3) Inchirierea se face pentru
imobilele sau părţi din acestea devenite disponibile în urma procesului de
restructurare a armatei, precum şi pentru satisfacerea necesităţilor unităţilor
militare privind asigurarea unor servicii curente cum ar fi: bufete de incintă,
magazine, farmacii, frizerii, reparaţii echipament, difuzarea presei,
activităţi de depozitare, mică producţie, culturale, sportive, recreative şi
altele asemenea.
(4) Ministerul Apărării pune la dispoziţia forţelor
NATO/PfP, UE şi ONU, gratuit sau contra cost, după caz, poligoane, terenuri,
clădiri, precum şi alte bunuri şi elemente de infrastructură, fără licitaţie.
(5) Folosinţa exclusivă a bunurilor prevăzute la alin.
(4) de către forţele armate străine pentru o perioadă mai mare de 6 luni se
face cu aprobarea Guvernului.
Art. 2. - Iniţiativa închirierii o are Ministerul
Apărării, prin unităţile militare din subordine, sau orice persoană fizică ori
juridică română sau străină.
Art. 3. -Inchirierea bunurilor prevăzute la art. 1 se
face prin licitaţie publică cu strigare, în condiţiile prezentelor norme, pe
baza unor contracte de închiriere în care să se specifice clauze privind
utilizarea, conservarea şi restituirea bunurilor închiriate, precum şi
păstrarea secretului.
Art. 4. - (1) Aprobarea pentru închirierea unor imobile sau părţi din acestea, disponibile, se dă la
propunerea şefilor structurilor centrale, a şefilor statelor majore ale
categoriilor de forţe ale armatei sau a comandanţilor comandamentelor de
armă/similar, la solicitarea unităţilor militare din subordine, de către:
a) secretarul de stat şi şef al Departamentului pentru
relaţia cu Parlamentul şi informare publică, pentru imobile întregi şi/sau
grupuri de construcţii ale căror suprafeţe construite desfăşurate depăşesc
1.000 m2, precum şi
pentru terenuri cu o suprafaţă mai mare de 10.000 m2, disponibile, numai cu avizul
Statului Major General;
b) şeful Direcţiei domenii şi infrastructuri, pentru
părţi din imobile sau grupuri de clădiri ale căror suprafeţe construite nu
depăşesc 1.000 m2,
precum şi pentru terenuri de până la 10.000 m2, disponibile.
*) Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.
56/2006 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări din
sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
(2) Solicitarea aprobării de închiriere se face de
către unităţile militare interesate, după întocmirea următoarelor documente:
a) referat tehnic, care să concluzioneze asupra
oportunităţii închirierii bunului;
b) planul general/parţial de situaţie a cazărmii, cu
dispunerea pavilioanelor şi a terenului aferent ce urmează a fi închiriate;
c) planurile orizontale, cu dispunerea încăperilor în
cadrul pavilioanelor, după caz.
(3) Referatul se întocmeşte pentru fiecare caz în
parte şi cuprinde indicativul de cazarmă, numărul de pavilioane sau încăperi solicitate
pentru închiriere, suprafaţa construită şi starea tehnică a acestora, suprafaţa
terenului aferent, amplasarea în interiorul cazărmii, modalităţile de rezolvare
a circulaţiei interioare şi alte date ce sunt necesare pentru aprobarea
închirierii.
(4) Unităţile militare deţinătoare ale imobilelor, după
obţinerea avizului tehnic favorabil al Centrului de domenii şi infrastructuri
sau, după caz, Centrului de cartiruire a trupelor şi administrare
cazărmi/similar, înaintează ierarhic solicitările lor şefilor structurilor
centrale sau ai statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei ori
comandanţilor comandamentelor de armă/similar cărora li se subordonează, pentru
obţinerea acordului de închiriere.
(5) După ce îşi dau acordul de închiriere, şefii
structurilor centrale sau ai statelor majore ale categoriilor de forţe ale
armatei ori comandanţii comandamentelor de armă/similar trimit solicitările
Direcţiei domenii şi infrastructuri care, după caz, le aprobă sau le avizează
şi le înaintează secretarului de stat şi şef al Departamentului pentru relaţia
cu Parlamentul şi informare publică pentru aprobare.
Art. 5. - (1) Se interzice închirierea bunurilor
prevăzute la art. 1 în următoarele situaţii:
a) când este afectat planul instrucţiei sau starea de
operativitate a unităţilor militare;
b) când sunt afectate securitatea unităţilor militare
şi păstrarea secretului;
c) când se aduce atingere prestigiului armatei;
d) când spaţiul solicitat este în apropierea
depozitelor de armament, muniţie, carburanţi-lubrifianţi, parcurilor auto şi
altor asemenea obiective importante;
e) când spaţiul nu permite o circulaţie limitată în
incinta cazărmii;
f) când spaţiul sau terenul este solicitat pentru amplasarea panourilor publicitare;
g) când bunul este revendicat de către persoanele
îndreptăţite în baza legilor de retrocedare şi există o astfel de notificare
prealabilă la Ministerul Apărării sau o acţiune de revendicare ori constatare a
dreptului de proprietate;
h) când sunt suspiciuni că se urmăreşte practicarea
unui comerţ ilicit sau depozitarea unor produse obţinute din import, sustrase
de la obligaţiile de plată a impozitelor legale şi taxelor vamale.
(2) De asemenea, este interzisă închirierea bunurilor
prevăzute la art. 1 pentru fabricarea şi comercializarea băuturilor alcoolice,
pentru depozitarea sau producerea de produse periculoase, cum ar fi:
explozibili, artificii, arme şi altele asemănătoare, cu excepţia cazurilor în
care imobilele respective sunt izolate faţă de activităţile unităţilor
militare, sunt amplasate în cazărmi în totalitate disponibilizate şi, după caz,
au destinaţia respectivă din construcţie.
(3) Face excepţie de la prevederile alin. (1) lit. f)
Clubul Sportiv al Armatei „Steaua" Bucureşti.
Art. 6. - Veniturile realizate din închiriere se
încasează şi se utilizează în conformitate cu dispoziţiile legale.
CAPITOLUL II
Modul de organizare a licitaţiei publice cu strigare
Art. 7. - (1) Imobilele, grupurile/părţile de imobile
prevăzute în prezentele norme se închiriază de către unitatea militară
utilizatoare care le are în evidenţa contabilă.
(2) Imobilele aflate în evidenţa contabilă a
structurilor Ministerului Apărării, care au personalitate juridică, conform
legii, se închiriază de către acestea indiferent de suprafaţa de teren şi/sau
construită desfăşurată, în aceleaşi condiţii prevăzute în norme pentru
unităţile militare aflate în subordinea/coordonarea direcţiilor centrale,
categoriilor de forţe ale armatei, comandamentelor de armă/similar.
Art. 8. - (1) După obţinerea aprobării, unitatea
militară îndreptăţită să închirieze imobile organizează licitaţia publică cu
strigare.
(2) Comisia de licitaţie este constituită din 5 membri
şi se numeşte prin ordin de zi pe unitate în termen de 5 zile de la
înregistrarea aprobării, fiind formată din:
a) preşedinte - locţiitorul comandantului/şefului
unităţii/ similar;
b) membri: şeful logisticii/similar, un reprezentant
din compartimentul financiar-contabil şi un reprezentant al eşalonului superior;
c) secretar - administratorul cazărmii.
Art. 9. - Preşedintele comisiei de licitaţie răspunde
de întocmirea următoarelor documente:
a) caietul de sarcini;
b) anunţul publicitar.
Art. 10. - (1) Caietul de sarcini cuprinde întreaga
suprafaţă construită desfăşurată a spaţiilor şi terenurilor aprobate prin
documentaţie, precizează destinaţia spaţiilor ce urmează să fie închiriate,
durata închirierii, valoarea lucrărilor ce urmează să fie executate pentru
reabilitarea acestora, dacă este cazul, şi stabileşte preţul minim de pornire a
licitaţiei.
(2) Preţul minim de pornire a licitaţiei se calculează
în lei pe m2/lună,
avându-se în vedere tarifele stabilite de consiliile locale sau de către alte
instituţii specializate ale statului, în funcţie de destinaţia şi zonele de
amplasament ale imobilelor şi preţul de piaţă.
(3) Prin excepţie, pentru imobilul situat în bd.
Ghencea nr. 45, sectorul 6 Bucureşti - stadionul „Steaua" - preţul minim
de pornire a licitaţiei se stabileşte în euro/m2 şi se achită în lei, la cursul stabilit de Banca Naţională a
României la data efectuării plăţii, conform art. 1 alin. (2) din Hotărârea
Guvernului nr. 373/2003 privind aprobarea închirierii unei părţi a unui imobil
aflat în domeniul public al statului şi în administrarea Ministerului Apărării
Naţionale.
(4) In situaţia în care nu există tarife se procedează
la consultarea unor societăţi de profil, precum agenţii imobiliare acreditate
şi altele asemenea, sau la achiziţionarea unor servicii specializate conform
legislaţiei în vigoare, având în vedere şi preţul de piaţă.
(5) In funcţie de dotarea tehnică a spaţiului de
închiriat - climatizare, tâmplărie PVC sau aluminiu şi altele asemenea, preţul
minim de pornire se măreşte cu 5% până la 10%.
(6) In cazul în care imobilele
necesită lucrări de reabilitare, valoarea lucrărilor ce urmează să se execute
şi preţul minim de pornire a licitaţiei sunt condiţii minimale pentru
participarea la licitaţie a persoanelor interesate - neacceptarea acestora este
sancţionată cu descalificarea ofertanţilor.
(7) In cazul în care imobilele nu necesită lucrări de
reabilitare, valoarea acestora nu mai constituie condiţie minimală pentru
participarea la licitaţie a persoanelor interesate şi nu se mai consemnează în
caietul de sarcini.
Art. 11. - (1) Caietul de
sarcini se întocmeşte de comisia de licitaţie pe baza modelului prevăzut în
anexa nr. 1, se avizează tehnic de Centrul de domenii şi infrastructuri, de
Centrul de cartiruire a
trupelor şi administrare cazărmi/similar şi se aprobă de comandantul/şeful
unităţii militare.
(2) In situaţia în care licitaţia se organizează de
Centrul de domenii şi infrastructuri, caietul de sarcini se întocmeşte de către
acesta şi se aprobă de şeful Direcţiei domenii şi infrastructuri.
Art. 12. - Caietul de sarcini
se obţine contra cost de la unitatea militară organizatoare a licitaţiei -
contravaloarea acestuia nu trebuie să depăşească preţul multiplicării.
Art. 13. - (1) Anunţul publicitar se publică în termen
de 5 zile lucrătoare de la avizarea caietului de sarcini, iar licitaţia se ţine
în cel mult 30 de zile calendaristice de la apariţie, dar nu mai devreme de 10
zile calendaristice.
(2) Anunţul publicitar se dă într-o publicaţie cu
caracter naţional şi în una cu caracter local, conform modelului prezentat în anexa
nr. 2, şi se afişează la sediul unităţii militare.
(3) In afara anunţurilor publicitare se trimit
invitaţii de participare la licitaţie şi persoanelor care sunt interesate
pentru închirierea bunurilor.
Art. 14. - Cheltuielile pentru desfăşurarea licitaţiilor
se suportă de structurile care le organizează, potrivit prevederilor legale.
Art. 15. - (1) Garanţia de participare la licitaţie se
stabileşte în cuantum de 5% din valoarea lunară a chiriei minime.
(2) Garanţia de participare se exprimă în lei sau
într-o valută liber convertibilă şi se constituie prin scrisoare de garanţie
bancară care se prezintă în original.
(3) Scrisoarea de garanţie bancară se eliberează de o
bancă din România sau, după caz, de o bancă din străinătate.
(4) In cazul în care se precizează
această posibilitate în caietul de sarcini, garanţia de participare se
constituie şi prin depunerea de numerar la casieria unităţii militare sau
direct în contul acesteia.
(5) Garanţiile de participare se înapoiază
participanţilor necâştigători, în termen de 5 zile lucrătoare de la adjudecarea
licitaţiei.
(6) In situaţia în care participanţii nu se prezintă la
licitaţie, garanţia de participare se reţine de către unitatea militară
organizatoare a licitaţiei, cu excepţia situaţiilor de forţă majoră sau de caz
fortuit.
Art. 16. - (1) Persoanele care manifestă interes de
participare la licitaţie depun la registratura unităţii organizatoare, până la
data înscrisă în anunţul publicitar, un plic închis şi sigilat care conţine
confirmarea scrisă de participare, precum şi documentele solicitate prin
caietul de sarcini.
(2) Pe plic se menţionează denumirea, adresa
ofertantului, codul fiscal şi numărul de înmatriculare de la oficiul
registrului comerţului, după caz, cu menţiunea „LICITAŢIE PENTRU ÎNCHIRIERE".
Art. 17. - (1) In caietul de sarcini se înscriu clauze
specifice activităţii de contrainformaţii şi securitate militară, potrivit
reglementărilor în vigoare la momentul organizării licitaţiei.
(2) Unitatea militară organizatoare a licitaţiei
transmite în scris structurii contrainformaţii şi securitate militară, în a
cărei arie de responsabilitate se află, elementele de identificare ale
ofertanţilor, pe măsura depunerii ofertelor.
Art. 18. - Licitaţia se desfăşoară la sediul unităţii
militare organizatoare, la data şi ora stabilite prin anunţul publicitar.
Art. 19. - (1) Licitaţia se poate desfăşura în situaţia
în care până la data limită de depunere a ofertelor au fost depuse cel puţin 3
oferte, iar la această dată se prezintă cel puţin 2 ofertanţi.
(2) In caz contrar, licitaţia
se repetă după 7 zile, în aceleaşi condiţii.
(3) In cazul în care sunt îndeplinite condiţiile
prevăzute la alin. (1), comisia desface plicurile şi verifică documentele
solicitate.
(4) Dacă în urma verificărilor cel puţin două oferte
sunt corespunzătoare caietului de sarcini, comisia trece la desfăşurarea
propriu-zisă a licitaţiei.
(5) Comisia hotărăşte, în situaţia în care documentele
sunt necorespunzătoare, acordarea unui termen de maximum 48 de ore pentru
completarea sau refacerea acestora, în situaţia în care acest lucru este
posibil, întocmind în acest sens un proces-verbal, licitaţia urmând să se ţină
după acest interval de timp.
(6) Licitaţia propriu-zisă se desfăşoară prin strigări
ce se repetă de 3 ori, fiecare strigare a preşedintelui comisiei făcându-se la
un interval de cel puţin un minut.
(7) Preşedintele anunţă valoarea lucrărilor ce urmează
să se execute pentru reabilitarea spaţiilor ce se închiriază şi preţul minim de
închiriere de la care porneşte strigarea, cu precizarea salturilor de
supralicitare stabilite de comisia de licitaţie.
(8) Adjudecarea se face în favoarea aceluia care la cea
din urmă strigare oferă preţul cel mai mare, aceasta fiind materializată
printr-un proces-verbal.
(9) Dacă în urma verificărilor se constată că nu sunt
cel puţin două oferte corespunzătoare, licitaţia se repetă în condiţiile
prevăzute la alin. (2).
(10) A doua licitaţie se desfăşoară dacă până la
termenul-limită se depun cel puţin două oferte şi se prezintă ambii ofertanţi.
(11) In situaţia în care la cea
de-a doua licitaţie documentele participanţilor sunt necorespunzătoare,
licitaţia se repetă în condiţiile prevăzute la alin. (2) sau, dacă este
posibil, se acordă un termen pentru refacerea acestora.
(12) Dacă la a doua licitaţie se prezintă mai mulţi
ofertanţi şi numai unul are documente corespunzătoare, adjudecarea se face prin
negociere şi se porneşte de la preţul minim prevăzut în caietul de sarcini.
(13) A treia licitaţie se desfăşoară în situaţia în
care se prezintă un singur ofertant cu documente corespunzătoare, adjudecarea
se face prin negociere şi se porneşte de la preţul minim prevăzut în caietul de
sarcini.
(14) In situaţia în care licitaţia nu se finalizează
prin desemnarea unui câştigător sau în cazul în care nu există nicio solicitare
pentru închiriere, se iau măsuri pentru conservarea sau valorificarea
bunurilor, potrivit prevederilor legale în vigoare.
(15) In situaţia în care se solicită din nou
închirierea aceleiaşi suprafeţe construite desfăşurate sau de teren, procedura
de închiriere prevăzută la art. 4 se reia în baza vechii aprobări, dacă nu a
trecut o perioadă mai mare de un an de la data finalizării licitaţiei
precedente şi se actualizează preţul minim de pornire a licitaţiei cu indicele
de inflaţie comunicat de Institutul Naţional de Statistică.
Art. 20. - (1) In toate fazele, comisia întocmeşte un
proces-verbal, conform modelului prezentat în anexa nr. 6, în care se
consemnează toate activităţile ce se desfăşoară în timpul licitaţiei.
(2) Acesta se semnează de membrii comisiei şi de
reprezentanţii participanţilor care se legitimează cu buletin/carte de
identitate sau paşaport şi delegaţie, după caz.
(3) După anunţarea verbală a câştigătorului de către
preşedintele comisiei, licitaţia se declară închisă şi se menţionează acest
lucru în procesul-verbal.
(4) După finalizarea licitaţiei, conţinutul
procesului-verbal se aprobă de comandantul/şeful unităţii militare care a
organizat licitaţia.
(5) Documentele de desfăşurare a licitaţiei se
constituie într-un dosar separat la unitatea militară organizatoare.
Art. 21. - (1) De regulă, nu este permisă anularea
licitaţiei.
(2) In mod excepţional, anularea licitaţiei se face în
următoarele situaţii:
a) în cazul unor abateri grave, sesizate ca urmare a
unor contestaţii întemeiate privind organizarea şi desfăşurarea licitaţiei,
prin încălcarea prevederilor legale privind închirierea bunurilor şi a
prezentelor norme, care au afectat loialitatea concurenţei, nu au asigurat transparenţa procedurilor de licitaţie
sau au produs discriminări între ofertanţi;
b) în alte cazuri specificate în mod expres prin caietul
de sarcini.
Art. 22. - (1) Orice ofertant care participă la
licitaţie are dreptul, dacă este cazul, să facă contestaţie
comandantului/şefului unităţii militare organizatoare, în termen de 24 de ore
de la comunicarea rezultatului licitaţiei.
(2) Unitatea militară organizatoare a licitaţiei este
obligată să soluţioneze contestaţia şi să comunice rezultatul în scris, în
termen de 5 zile lucrătoare de la depunerea acesteia.
(3) In acest sens se numeşte, prin ordin de zi pe
unitate, o comisie formată din 3 membri, alţii decât cei din comisia de
licitaţie.
Art. 23. - (1) Comisia de licitaţie poartă întreaga
răspundere privind organizarea şi desfăşurarea licitaţiei.
(2) In cazul în care după
depunerea ofertelor există membri din comisie, rude sau afini până la gradul IV inclusiv, cu ofertanţi cum ar fi:
reprezentanţi, asociaţi, administratori şi alţii, aceştia se înlocuiesc.
(3) La fel se procedează şi în situaţia în care vreun membru
al comisiei este în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiunile.
CAPITOLUL III
Incheierea contractului de închiriere
Art. 24. - (1) In maximum 10 zile lucrătoare de la data
desfăşurării licitaţiei se procedează la încheierea contractului de închiriere.
(2) In cazul în care câştigătorul licitaţiei renunţă
din diferite motive sau dacă nu se prezintă în termen de 10 zile lucrătoare
pentru perfectarea contractului, aceasta pierde garanţia depusă, situaţie în
care unitatea organizatoare repetă licitaţia.
(3) La data încheierii contractului, câştigătorul
licitaţiei prezintă scrisoarea de garanţie bancară pentru buna execuţie a
contractului în valoare de 10% din valoarea chiriei anuale, valabilă pe durata
contractului, la care se adaugă 90 de zile calendaristice
peste termenul de expirare a contractului de închiriere.
Art. 25. - (1) Contractul de închiriere se întocmeşte
la sediul unităţii militare organizatoare, conform modelului prezentat în anexa
nr. 7, şi cuprinde clauze privind utilizarea, conservarea şi restituirea
bunului închiriat, precum şi păstrarea secretului.
(2) Contractul se semnează din partea unităţii de către
comandant/şef, se acordă viză de control financiar preventiv de către persoana
abilitată şi se avizează de către consilierul juridic care asigură asistenţă
juridică unităţii militare respective.
Art. 26. - (1) Durata contractului de închiriere este
de cel mult 6 ani, în funcţie de valoarea lucrărilor ce urmează să fie
executate pentru reabilitarea şi modernizarea spaţiilor, cu posibilitatea de
prelungire pe aceeaşi durată, la solicitarea expresă a chiriaşului, făcută cu
cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de expirare.
(2) Valoarea lucrărilor ce urmează să se realizeze se
stabileşte de către administratorul cazărmii sub forma unui deviz estimativ,
verificat tehnic, de Centrul de domenii şi infrastructuri, de Centrul de
cartiruire a trupelor şi administrare cazărmi/similar şi este trecută în
caietul de sarcini.
(3) Durata contractului se stabileşte în caietul de
sarcini în funcţie de valoarea previzionată a lucrărilor de reabilitare,
astfel:
a) pentru o valoare de până la 5% din valoarea de
înlocuire a imobilului sau din valoarea de piaţă a imobilului - 2 ani;
b) pentru o valoare cuprinsă între 5% şi 10% din
valoarea de înlocuire a imobilului sau din valoarea de piaţă a imobilului - 4
ani;
c) pentru o valoare de peste 10 % din valoarea de
înlocuire a imobilului sau din valoarea de piaţă a imobilului - 6 ani.
(4) Valoarea lucrărilor ce urmează să fie executate
pentru reabilitarea spaţiilor ce se închiriază, stabilită în caietul de sarcini
şi acceptată de către ofertant, prin oferta depusă, se preia ca obligaţie de
chiriaş şi se înscrie în contractul încheiat între părţi.
(5) Intocmirea documentaţiei necesare, precum şi
solicitarea certificatelor şi autorizaţiei necesare potrivit legii este în
sarcina chiriaşului, cu condiţia obţinerii acordului prealabil al unităţii
militare contractante.
(6) Chiriaşul prezintă un grafic de realizare a
lucrărilor ce urmează să se execute şi care se finalizează cu cel puţin un an
înainte de expirarea contractului iniţial.
(7) Durata contractelor de închiriere, în care nu se
prevăd lucrări de reabilitare, este de maximum 4 ani, fără posibilitatea de
prelungire.
(8) Valoarea chiriei se actualizează semestrial cu
indicele de inflaţie comunicat de Institutul Naţional de Statistică.
Art. 27. - (1) In contractul de închiriere se prevăd în
mod obligatoriu clauze privind eliberarea imobilului închiriat în maximum 30 de
zile calendaristice de la data notificării, atunci când nevoile Ministerului
Apărării impun acest lucru, cum sunt: înfiinţarea de noi unităţi,
redislocarea/reorganizarea acestora ori altele asemenea.
(2) De asemenea, se prevăd clauze privind majorările
de întârziere la plata chiriei, precum şi referitoare la faptul că spaţiul nu
poate fi înstrăinat, subînchiriat sau dat în folosinţă altor persoane.
(3) In contract, preţul stabilit la licitaţie în lei
reprezintă valoarea chiriei pentru bunul închiriat pe m2/suprafaţă construită desfăşurată, m2 suprafaţă
teren şi pe total imobil.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 28. - (1) Contractele de închiriere se încheie în
două exemplare, unitatea militară având obligaţia să trimită o copie Centrului
de domenii şi infrastructuri sau, după caz, Centrului de cartiruire a trupelor
şi administrare cazărmi/similar la care este arondată administrativ.
(2) Centrele/similar au obligaţia să ţină evidenţa
închirierilor din zona de responsabilitate şi să transmită semestrial la
Direcţia domenii şi infrastructuri situaţii centralizatoare, respectiv la
datele de 31 ianuarie şi 31 iulie ale fiecărui an.
(3) Modelul situaţiei centralizatoare este prevăzut în
anexa nr. 8.
(4) Circuitul parcurs de aceste situaţii
centralizatoare este prevăzut în anexa nr. 9.
Art. 29. - (1) Direcţia domenii
şi infrastructuri, centrele de domenii şi infrastructuri sau, după caz,
centrele de cartiruire a trupelor şi administrare cazărmi/similar şi
structurile statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei ori
comandamentelor de armă/similar, prin organele proprii de specialitate,
organizează controale şi verificări privind modul de desfăşurare a
licitaţiilor, perfectarea şi derularea contractelor, utilizarea spaţiilor şi
propun ierarhic ministrului apărării, după caz, măsuri disciplinare,
administrative sau de sesizare a organelor în drept, împotriva celor care au
încălcat reglementările în vigoare.
(2) Contractele de închiriere se auditează conform
reglementărilor interne pe această linie.
Art. 30. - Contractele de închiriere încheiate anterior intrării în vigoare a prezentelor norme îşi menţin
valabilitatea, se prelungesc, dacă este cazul, în aceleaşi condiţii, conform
dispoziţiilor existente în vigoare la acea dată, numai în măsura în care acest
aspect a fost stipulat expres în contract.
Art. 31. - Imobilele aflate în administrarea
Ministerului Apărării care constituie proprietate privată a statului se
închiriază în condiţiile prezentelor norme.
Art. 32. - Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din
prezentele norme.
ANEXA Nr. 1 la norme
- model -
ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRĂRII
Unitatea Militară....................................
Nr.......................din.............................
NESECRET
Exemplar nr.........................................
Avizat
U.M...................................................
(Centrul de domenii şi infrastructuri,
Centrul de cartiruire a trupelor şi administrare
cazărmi/similar)
Aprob
Comandantul/Şeful U.M.....................
CAIET DE SARCINI
1. Obiectul
licitaţiei
a) U.M........................închiriază, prin
licitaţie publică cu strigare, imobilul situat în
....................................., compus din .......................,
în vederea (prestării următoarelor servicii: alimentaţie, prestări servicii, producţie, farmacie, reparaţii sau
pentru alte activităţi agreate de Ministerul Apărării).
Preţul minim de pornire este
de......................lei/m2, în total pe suprafaţă de închiriat
de ...................... m2 este de ......................lei/lună.
Activităţile desfăşurate trebuie să nu aducă atingere
securităţii unităţii, păstrării secretului militar şi prestigiului armatei.
In situaţia în care se constată că activitatea
ofertantului sau a chiriaşului încalcă prevederile alineatului de mai sus ori
nu respectă clauzele contractuale, ofertantul este descalificat sau, după caz,
contractul reziliat de drept, cu plata de daune interese şi reţinerea garanţiei
de participare la licitaţie ori a depozitului de garanţie, fără ca acesta să
emită pretenţii de orice fel.
In situaţii deosebite în care Ministerul Apărării are
nevoie de aceste spaţii (înfiinţarea de noi unităţi, redislocarea sau
reorganizarea acestora), chiriaşul se obligă să le predea într-un termen de 30
de zile calendaristice de la notificare, libere de orice sarcini şi în stare
corespunzătoare.
b) Persoanele interesate depun
documentele solicitate în prezentul caiet de sarcini până la data înscrisă în
anunţul publicitar.
c) Durata contractului de închiriere este de până
la........ani, cu drept de
reînchiriere pe aceeaşi perioadă, în situaţia în care bunul rămâne disponibil.
Valoarea totală a următoarelor
categorii de lucrări (se detaliază
lucrările necesare)...................ce se execută pentru reabilitarea şi modernizarea spaţiilor,
pe timpul perioadei de închiriere,
este de................................, fiind condiţie minimală şi obligatorie de participare la
licitaţie, dacă este cazul.
Chiriaşului îi este interzis, sub sancţiunea rezilierii
de plin drept, fără somaţie şi fără să apeleze la instanţele judecătoreşti, să
înstrăineze sub orice formă, să concesioneze, să ipotecheze, să încheie
contracte de leasing, precum şi să subînchirieze, în beneficiul altui chiriaş,
bunurile imobile - terenuri şi construcţii.
d) Chiria se plăteşte lunar, prin ordin de plată sau alte
modalităţi prevăzute de legislaţia în vigoare, în contul stabilit în contractul
de închiriere şi se actualizează semestrial cu indicele de inflaţie comunicat
de Institutul Naţional de Statistică.
e) Pentru participarea la licitaţie ofertantul prezintă
obligatoriu scrisoare de garanţie bancară de participare la licitaţie sau
depune la casieria unităţii ori în contul acesteia 5% din valoarea lunară a
chiriei minime, cu excepţia instituţiilor publice.
Termenul de valabilitate a scrisorii este de 30 de zile
calendaristice de la data desfăşurării licitaţiei. Scrisoarea de garanţie
bancară de participare la licitaţie sau valoarea acesteia depusă la casierie
sau în contul unităţii se restituie participanţilor necâştigători în termen de
5 zile lucrătoare de la adjudecarea ofertei, iar pentru câştigător în momentul
depunerii depozitului de garanţie.
2. Scrisoarea de
garanţie bancară pentru buna execuţie a contractului
Scrisoarea de garanţie bancară pentru buna execuţie a
contractului este destinată pentru executarea obligaţiilor locative ale
chiriaşului, este în cuantum de 10% din valoarea chiriei anuale, are un termen
de valabilitate de 90 de zile calendaristice peste durata de expirare a
contractului de închiriere şi se depune la încheierea contractului.
3. Documentele
obligatorii care se depun de către ofertanţi
Documentele obligatorii care se
depun de către ofertanţi sunt:
a) formularul de ofertă - anexa nr. 3;
b) certificatul de înmatriculare la oficiul registrului
comerţului;
c) copie de pe actele constitutive ale societăţii
(statut, contract), cu modificările acestora;
d) cazier fiscal;
e) ultimul bilanţ contabil înregistrat la organele
specializate şi/sau scrisori de bonitate din partea băncilor prin care se
dovedeşte capacitatea economico-financiară;
f) informaţii generale despre ofertant - anexa nr. 4;
g) scrisoare de garanţie
bancară de participare la licitaţie sau documente din care să rezulte achitarea
valorii acesteia - anexa nr. 5.
Pentru ofertanţii persoane fizice se depun următoarele
documente: formularul de ofertă - anexa nr. 3, autorizaţie de desfăşurare a
activităţii pentru care se solicită închirierea, cazier fiscal şi judiciar şi
actul de identitate în copie.
4. Evaluarea ofertelor
Evaluarea ofertelor se face de către comisia de
licitaţie, prin strigare, cu verificarea documentelor depuse de solicitanţi,
cerute prin caietul de sarcini. Se declară câştigătoare persoana care oferă
preţul de închiriere cel mai mare la ultima strigare.
5. Condiţiile
generale pe care trebuie să le îndeplinească o ofertă
Ofertantul trebuie să prezinte documente care să ateste
că îndeplineşte condiţiile de eligibilitate prevăzute la pct. 3 din prezentul
caiet de sarcini.
Orice ofertant, prin depunerea ofertei, acceptă preţul
minim de pornire pe suprafaţa închiriată şi valoarea lucrărilor de reabilitare şi modernizare a spaţiilor ce
se închiriază şi care sunt condiţii minimale eliminatorii, acolo unde este
cazul.
Oferta şi celelalte documente sunt dactilografiate în
limba română, semnate şi ştampilate de ofertant, fără să prezinte ştersături,
modificări sau adăugări.
Oferta împreună cu celelalte
documente se depun de către ofertant la sediul unităţii organizatoare într-un
singur exemplar. Ofertantul introduce oferta sa într-un plic. Plicul se
sigilează si se scrie pe el „LICITAŢIE PENTRU ÎNCHIRIERE", iar pe verso
numele şi adresa ofertantului.
Ofertele împreună cu celelalte documente se depun la
registratură până la data şi ora indicate în anunţul publicitar şi caietul de
sarcini.
Ofertele depuse peste termen se resping şi se
returnează nedeschise ofertanţilor.
In situaţia în care ofertele sunt incomplete, comisia
acordă un termen de 48 de ore pentru remediere, dacă acestea nu se remediază pe
loc.
6. Desfăşurarea
licitaţiei
Plicurile se deschid la data şi ora specificate în
anunţul publicitar, în prezenţa comisiei şi a reprezentanţilor legali ai
ofertanţilor, care au asupra lor împuternicire/delegaţie pentru participare la
licitaţie.
După deschiderea tuturor ofertelor, anunţarea numelor
ofertanţilor şi citirea cererii de ofertă, prin care ofertanţii se obligă să
plătească cel puţin preţul de pornire şi valoarea lucrărilor de reabilitare şi
modernizare a spaţiilor ce se închiriază, acolo unde este cazul, precum şi să
participe la derularea acesteia, comisia verifică documentele şi procedează în
consecinţă.
In situaţia în care ofertele şi documentele sunt
corespunzătoare şi sunt respectate normele privind închirierea, se trece
efectiv la desfăşurarea licitaţiei.
Preşedintele anunţă preţul iniţial de pornire şi
precizează salturile de supralicitare stabilite de comisia de licitaţie, în
funcţie de valoarea de pornire, în cuantum de 1-3%, şi consemnează preţurile
oferite pe parcursul licitaţiei.
Este declarat câştigător ofertantul care oferă preţul
de închiriere cel mai mare la ultima strigare.
Toate activităţile desfăşurate pe parcursul licitaţiei
se consemnează într-un proces-verbal în care se înscrie câştigătorul acesteia
şi care se semnează de către membrii comisiei şi reprezentanţii ofertanţilor,
dacă sunt prezenţi.
7. Alte condiţii
Documentele licitaţiei se pun la dispoziţia celor
interesaţi contra cost. Preţul caietului de sarcini este de...............lei.
Intocmirea documentaţiei necesare realizării lucrărilor
şi solicitarea certificatelor şi autorizaţiilor necesare potrivit legislaţiei
în vigoare cad în sarcina chiriaşului, după obţinerea acordului prealabil al
unităţii contractante.
Pentru nerespectarea condiţiilor impuse prin caietul de
sarcini şi contractul de închiriere de către ofertant/chiriaş, acesta pierde
garanţiile depuse, iar contractul se reziliază cu daune interese.
Prevederile prezentului caiet
de sarcini se completează cu cele prevăzute de legislaţia în vigoare la data
desfăşurării licitaţiei.
Preşedintele comisiei de licitaţie,
....................................................
ANEXA Nr. 2 la norme
- model -
ANUNŢ PUBLICITAR
Ministerul Apărării, prin U.M......................,
organizează licitaţie publică deschisă cu strigare în vederea închirierii următoarelor imobile (construcţii,
terenuri etc.)................................................................................................................................
Licitaţia are loc în ziua de........, ora........, la
sediul U.M.............................................din
str.................................nr.....,
localitatea...................................................
In caz de neadjudecare, licitaţia se repetă în ziua
de.................., ora........, şi în ziua de........, ora......, la aceeaşi
adresă.
Condiţiile privind participarea şi adjudecarea sunt
cuprinse în caietul de sarcini, care se cumpără de la sediul U.M.
........................, începând cu ziua de......, contra sumei de.......lei
şi se depune la casieria unităţii.
Informaţii suplimentare se obţin la sediul unităţii sau
la telefon........................
ANEXA Nr. 3 la norme
- model -
OFERTANTUL
(denumirea/numele, sediul/adresa, telefon, fax)
FORMULAR DE OFERTĂ
Data..................
Către (denumire/numele şi sediul, adresa unităţii militare) .............................................................................................................................................
In urma examinării caietului de sarcini şi a anexelor
(nr......................), a căror primire este astfel confirmată, noi, subsemnaţii, reprezentanţi ai
ofertantului, conform ............................................, ne angajăm
să participăm la licitaţia privind închirierea ............................................şi să
oferim cel puţin preţul minim de strigare de .....................şi să
executăm lucrările de
reabilitare şi modernizare a spaţiilor ce se închiriază, acolo unde este cazul,
în valoare de....................................
Ne obligăm, în cazul în care câştigăm licitaţia, să încheiem
contractul de închiriere în decurs de 10 zile de la desfăşurarea acesteia.
In cazul în care suntem desemnaţi câştigătorii
licitaţiei, ne obligăm să depunem, până la încheierea contractului, scrisoarea
de garanţie bancară pentru buna execuţie a contractului în valoare de 10% din
valoarea chiriei anuale, valabilă pe durata contractului, la care se adaugă 90
de zile calendaristice peste termenul de expirare a contractului de închiriere,
şi consimţim să fim verificaţi din punctul de vedere al păstrării secretului,
al intereselor Ministerului Apărării privind apărarea naţională, ordinea publică şi siguranţa naţională. In
situaţia în care desfăşurăm activităţi contrare celor arătate mai sus acceptăm
să fim descalificaţi fără să avem vreo pretenţie.
Până la încheierea contractului, oferta, inclusiv
strigările de preţ, constituie un acord de principiu între noi.
In cazul în care contractul nu
se încheie din culpa noastră, suntem de acord cu sancţiunea pierderii garanţiei
de participare.
Astăzi...........................
.........................................
(semnătura şi ştampila)
în calitate de............................................................, deplin autorizat să
semneze oferta pentru şi în
numele.................................................................
ANEXA Nr. 4 la norme
- model -
OFERTANTUL
(denumirea/numele, sediul/adresa, telefon, fax)
INFORMAŢII GENERALE
despre ofertant
1. Denumirea/Numele şi sediul/adresa
2. Numărul şi data înregistrării la registrul
comerţului
3. Codul fiscal
4. Capital social
5. Obiectul de activitate
6. Principalele contracte de livrări de
bunuri/servicii şi, după caz, servicii auxiliare
7. Service (propriu sau pe bază
de contract)
8. Alte date
Data completării
....................................................................
Ofertant,
....................................................................
(semnătura şi ştampila)
ANEXA Nr. 5 la norme
- model -
BANCA
(denumirea, sediul, telefon, fax)
SCRISOARE DE GARANŢIE BANCARĂ
pentru oferta depusă în vederea participării la
licitaţie
In cazul în care ofertantul înaintează oferta sa,
datată..................................., în vederea participării la licitaţie
pentru adjudecarea ofertei de
închiriere ce are loc la data de....................., vă facem cunoscut că
noi..........................garantăm în favoarea
................................., pentru suma de .....................,
sumă pe care ne angajăm ca, în caz de insolvabilitate a ofertantului, să o plătim la prima
dumneavoastră cerere scrisă şi fără altă procedură, în cazul în care ofertantul
se află în una dintre situaţiile următoare:
- revocă oferta după deschiderea acesteia şi înainte de
adjudecare;
- revocă oferta după adjudecare;
- fiind câştigătorul licitaţiei, nu semnează contractul
de închiriere în termenul de valabilitate al ofertei;
- fiind câştigătorul licitaţiei, nu constituie
depozitul de garanţie.
Prezenta garanţie este valabilă până la data
de.................., ea devine nulă în cazul neacceptării ofertei depuse sau
dacă licitaţia este
adjudecată de un alt ofertant.
Valabilitatea garanţiei se extinde, în cazul în care
este necesar, la cererea unităţii militare, cu acordul prealabil al ofertantului.
....................................................................
(denumirea băncii)
Director,
....................................................................
(semnătura şi ştampila)
ANEXA Nr. 6 la norme
- model -
ROMÂNIA
MINISTERULAPĂRĂRII
Unitatea Militară...................
PROCESUL-VERBAL
al licitaţiei din data de...............ora.........
1. Licitaţia a fost anunţată în
(publicaţia)................................din..................
2. Bunul închiriat......................................................................................
3. Comisia de licitaţie numită prin OZU
nr............................din...............al
U.M..............................este constituită din:
Preşedinte: (gradul, numele şi prenumele) din U.M.......................
Membri: (gradul, numele şi prenumele) din
U.M.......................
(gradul,
numele şi prenumele) din U.M.......................
(gradul,
numele şi prenumele) din U.M.......................
Secretar: (gradul, numele şi prenumele)
din U.M.......................
4. La licitaţie au participat ca reprezentanţi ai
eşaloanelor superioare: (se va completa cu gradul, numele si prenumele) din U.M.................'..............
5. La licitaţie au participat persoanele menţionate în
tabelul anexat care au documentele conform caietului de sarcini.
6. Preţul iniţial al licitaţiei
bunului............................................lei, iar valoarea
lucrărilor....................................................
Preţurile oferite pe parcursul licitaţiei şi persoanele
care le-au oferit sunt menţionate în tabelul anexat, întocmit pe timpul desfăşurării acesteia.
7. Bunul a fost închiriat
de....................................................................................,
la valoarea de....................................lei.
Comisia de licitaţie
Preşedinte:......................................
Membri:..........................................
.......................................................
.......................................................
Secretar:..........................................
ANEXA Nr. 7 la norme
- model -
ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRĂRII
Unitatea Militară.......................
NESECRET
Exemplar nr.........
CONTRACT DE ÎNCHIRIERE
nr....................din....................
I. Părţile
contractante
Intre Ministerul Apărării, prin Unitatea Militară
nr...................., denumită
în continuare administrator, având contul de virament nr.................................,
deschis la Trezoreria............................., reprezentată
de domnul .........................., comandant/şef, şi
......................., cu sediul în localitatea
..................................................str.........................nr.
..., bl......., et. ..., ap. ..., sectorul .......,
înregistrată în oficiul registrului comerţului cu numărul ............., având contul de virament nr................, deschis la..................,
reprezentată de domnul ..................., director, şi domnul (doamna)...............................,
contabil şef, denumită în
continuare chiriaş, a intervenit următorul contract de închiriere.
II. Obiectul contractului
Art. 1. - Primul, în calitate de administrator,
închiriază, iar al doilea, în calitate de chiriaş, preia în folosinţă imobilul
format din construcţie în
suprafaţă desfăşurată de ...... m2 şi terenul în suprafaţă
de.......m2, situat
în...................., identificat conform schiţei
anexate, care face parte din contract.
Art. 2. - Scopul închirierii imobilului este
desfăşurarea activităţilor...........................,
conform certificatului eliberat de oficiul registrului comerţului.
Art. 3. - Predarea-primirea imobilului este consemnată
în procesul-verbal anexat la contract (anexa
nr............).
III. Termenul
Art. 4. -Termenul închirierii este de.....ani şi începe
cu data de....................până
la...........................
Art. 5. - La expirarea termenului, contractul se
reînnoieşte, dacă este cazul, cu acordul administratorului, pentru o nouă
perioadă de ... ani, prin act adiţional, la cererea scrisă a chiriaşului,
făcută cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de expirare, în aceleaşi
condiţii privind chiria şi lucrările de reabilitare şi modernizare a spaţiilor
(acolo unde este cazul), în situaţia în care chiriaşul şi-a îndeplinit în
totalitate obligaţiile din contractul iniţial.
Când nevoile Ministerului Apărării o impun (înfiinţarea
de noi unităţi, redislocarea sau reorganizarea acestora), în termen de 30 de
zile calendaristice de la primirea notificării scrise din partea
administratorului, chiriaşul se obligă să elibereze imobilul închiriat, cu plata despăgubirilor
neamortizate constatate în baza unei expertize tehnice.
IV. Plata chiriei
Art. 6. - Chiria lunară este de
................., calculată ca urmare a derulării licitaţiei, aşa cum rezultă din fişa anexată (anexa nr................), care face
parte integrantă din prezentul contract.
Art. 7. - Plata chiriei se face lunar, până cel mai
târziu la data de 15 a lunii în curs pentru luna expirată, în contul
administratorului, fără acceptare.
Art. 8. - Valoarea chiriei se actualizează semestrial,
cu indicele de inflaţie comunicat de Institutul Naţional de Statistică.
V Obligaţii ale
administratorului
Art. 9. - Să predea imobilul închiriat cu proces-verbal
de predare-primire, conform art. 3.
Art. 10. - Să asigure folosinţa imobilului închiriat în
tot timpul contractului, garantând chiriaşul contra pierderii totale sau
parţiale a bunului ori contra tulburării folosinţei imobilului.
Să verifice periodic ca spaţiile închiriate să fie
folosite doar pentru destinaţia dată prin prezentul contract.
VI. Obligaţii ale
chiriaşului
Art. 11. - Chiriaşul are
obligaţia să achite chiria lunar şi să asigure paza
juridică şi întreţinerea imobilului, potrivit
prevederilor legale, şi să apere pe administrator împotriva oricăror uzurpări.
Paza juridică este în sarcina chiriaşului, conform
prevederilor legale.
Chiriaşul are obligaţia să execute lucrările pentru
reabilitarea şi modernizarea spaţiilor (acolo unde este cazul) înscrise în
caietul de sarcini şi acceptate prin ofertă, în valoare de ..., la data
perfectării contractului, conform graficului anexat, care se finalizează cu cel
puţin un an înainte de expirarea contractului iniţial (dacă este cazul).
Intocmirea documentaţiei,
precum şi solicitarea certificatelor şi avizelor necesare, potrivit legii,
pentru realizarea de lucrări de reabilitare şi modernizare cad în sarcina
chiriaşului, după obţinerea aprobării prealabile a unităţii contractante (dacă
este cazul).
De asemenea, chiriaşul prezintă la data încheierii
contractului scrisoarea de garanţie bancară pentru bună execuţie a contractului
în valoare de 10% din valoarea chiriei anuale, valabilă pe durata contractului,
la care se adaugă 90 de zile calendaristice peste termenul de expirare al
contractului de închiriere, pentru acoperirea obligaţiilor neexecutate.
Art. 12. - Să nu schimbe destinaţia imobilului şi să nu
efectueze lucrări care duc la schimbarea structurii sau configuraţiei spaţiilor
construite, fără acordul administratorului.
Art. 13. - Să comunice administratorului orice fel de
modificare intervenită, care influenţează cuantumul chiriei.
Art. 14. - Să comunice administratorului, cu cel puţin
30 de zile calendaristice înainte, dacă intenţionează să elibereze imobilul şi să-i predea în bună stare de
folosinţă şi curăţenie, liber de orice sarcină.
Art. 15. - Sunt interzise, sub sancţiunea rezilierii de
plin drept, fără somaţie şi fără a apela la instanţele judecătoreşti,
înstrăinarea sub orice formă, concesionarea, ipotecarea, contractul de leasing,
precum şi subînchirierea bunurilor.
Art. 16. - Odată cu preluarea imobilului, chiriaşul
preia şi obligaţiile prevăzute de lege în sarcina sa privind apărarea împotriva
incendiilor, securitatea şi sănătatea în muncă, protecţia mediului,
supravegherea tehnică şi metrologia legală, precum şi ecologizarea zonei, inclusiv cota-parte de.............. din taxa de igienizare pentru întreaga
suprafaţă desfăşurată de.......m2, impozitul pe teren şi clădiri şi altele.
Art. 17. - Să nu folosească în mod gratuit efective ale
Ministerului Apărării în operaţiuni de manipulare, distribuire şi depozitare a
produselor comercializate.
Pentru aceste operaţiuni se încheie contracte de
prestări de servicii, potrivit reglementărilor în vigoare.
Art. 18. - Să achite lunar contravaloarea utilităţilor
consumate stabilite în baza aparatelor de măsură, pe care chiriaşul este
obligat să le monteze. In situaţia în care condiţiile tehnice nu permit acest
lucru, contravaloarea utilităţilor consumate se stabileşte de comun acord cu
administratorul.
Art. 19. - Să nu folosească spaţiile Ministerului
Apărării decât pentru scopurile pentru care au fost închiriate.
Art. 20. - Să respecte regulile de ordine interioară,
normele de apărare împotriva incendiilor, securitate şi sănătatea în muncă,
protecţie a mediului, supraveghere tehnică şi metrologie legală, precum şi cele
privind accesul în unitate.
Art. 21. - La expirarea termenului contractual,
chiriaşul se obligă să predea administratorului imobilul în bună stare,
inclusiv cu îmbunătăţirile aduse prin lucrări de reparaţii executate pentru
reabilitarea şi modernizarea acestuia (dacă a fost cazul) pe perioada derulării
contractului, liber de orice sarcini.
VII. Răspunderi
contractuale
Art. 22. - Pentru neîndeplinirea obligaţiei de plată a
chiriei timp de două luni consecutiv, contractul de închiriere se consideră
reziliat de plin drept fără somaţie şi fără a apela la instanţele
judecătoreşti, iar chiriaşul pierde depozitul de garanţie, datorând eventuale
daune în completare.
Art. 23. - Pentru întârzierea la plata chiriei se
percep majorări de întârziere, conform legislaţiei în vigoare.
Art. 24. - Cauzele de forţă majoră, constatate conform
legii şi comunicate în termen de 10 zile calendaristice de la producerea lor,
exonerează părţile de răspundere.
VIII. Litigii
Art. 25. - Litigiile de orice fel decurgând din
executarea prezentului contract de închiriere, care nu se rezolvă pe cale
amiabilă, sunt de competenţa instanţei de judecată de drept comun.
Art. 26. - Prezentul contract s-a încheiat în
........ exemplare, având valoarea de original şi
aceeaşi forţă juridică.
ADMINISTRATOR
Comandantul/Şeful U.M.,
..................................................................
Vizat pentru control financiar preventiv
..................................................................
Consilier juridic,
..................................................................
CHIRIAŞ
ANEXA Nr. 8 la norme
- model -
ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRĂRII
Structurile menţionate în ordin
nr...............din...................
NESECRET
Exemplar nr..................
SITUAŢIE CENTRALIZATOARE
privind închirierea unor imobile sau părţi din
acestea aflate în administrarea Ministerului Apărării, la data de......................
Nr. crt.
|
Garnizoana
|
Indicativ cazarmă
|
Litera
pavilionului
|
Chiriaşul
imobilului
(denumirea,
adresa)
|
Suprafaţa
închiriată
|
Contractul
de
închiriere
(nr. si data)
|
Termen de
închiriere
|
Data
închirierii
|
Chiria
(valoare)
|
Aprobarea
închirierii
(felul şi
nr.
documentului)
|
Contract
reziliat (data,
motivul)
|
Observaţii
|
Construcţii
- m2
-
|
Teren
- m2
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comandantul/Şeful U.M...............,
........................................................
ANEXA Nr. 9 la norme
- model -
TABEL
cu circuitul parcurs
de situaţiile centralizatoare privind închirierea unor imobile sau părţi din
acestea aflate
în administrarea Ministerului Apărării
Nr. crt.
|
Denumirea lucrării
|
Frecvenţa şi data înaintării
|
Detalii privind circuitul
informaţional
|
Centrele de domenii şi infrastructuri
|
Direcţia domenii şi infrastructuri
|
1.
|
Situaţie centralizatoare privind închirierea unor imobile sau
părţi din acestea aflate în administrarea Ministerului Apărării
|
semestrial
31 ianuarie
31 iulie
|
elaborare
|
sintetizare
|