ORDIN Nr. 92
din 16 februarie 2007
pentru aprobarea Normei
privind unele masuri de informare a consumatorilor, persoane fizice, de catre
operatorii economici prestatori de servicii in cadrul contractelor preformulate
folosite de catre acestia
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 128 din 21 februarie 2007
Având în vedere prevederile art. 1 şi 8 din Ordonanţa
Guvernului nr. 21/1992 privind
protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 4 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 755/2003 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ţinând cont de prevederile Hotărârii Guvernului nr. 364/2005 privind aprobarea Strategiei
Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor în perioada 2005-2008 şi ale Planului de acţiuni al
Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor pe anul 2007, precum şi de Raportul de specialitate
nr. 1/278 din 12 februarie 2007 privind Proiectul de ordin pentru aprobarea Normei privind unele
măsuri de informare a consumatorilor, persoane fizice, de către operatorii economici
prestatori de servicii în cadrul contractelor preformulate folosite de către
aceştia,
văzând Referatul nr. 1/46 din 9
ianuarie 2007 cu privire la creşterea numărului de
reclamaţii privind activitatea operatorilor economici prestatori de servicii,
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Norma
privind unele măsuri de informare a consumatorilor, persoane fizice, de către
operatorii economici prestatori de servicii în cadrul contractelor preformulate
folosite de către aceştia, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Autoritatea Naţională
pentru Protecţia Consumatorilor va controla modul de aplicare a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin intră
în vigoare în termen de 30 de
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor,
Marian Zlotea
ANEXA
NORMA
privind unele măsuri de informare a consumatorilor,
persoane fizice, de către operatorii economici
prestatori de servicii în cadrul contractelor preformulate folosite de către aceştia
Art. 1. - Operatorii economici
care desfăşoară activităţi de prestări de servicii au obligaţia de a informa
consumatorii corect, complet şi precis asupra drepturilor lor, conform
prevederilor prezentului ordin.
Art. 2. - Orice contract
preformulat încheiat între operatorii economici şi consumatori, având ca obiect
prestarea de servicii, trebuie să cuprindă clauze contractuale redactate într-o
formă clară, fără echivoc, precum şi informaţii complete şi precise.
Art. 3. - Contractul
preformulat este acel tip de contract redactat în întregime sau aproape în
întregime de către operatorul economic prestator de servicii, consumatorii
neputând modifica sau interveni asupra clauzelor contractuale, ci având doar
posibilitatea de a le accepta sau nu.
Art. 4. - Dreptul
consumatorilor de a fi informaţi se concretizează în acordarea următoarelor
informaţii în cadrul contractului preformulat de către operatorul economic
prestator de servicii:
a) momentul începerii şi cel al încetării
contractului, cu posibilitatea denunţării unilaterale, cu un preaviz de 30 de zile, fără taxe suplimentare;
b) modalităţile de executare, suspendare sau încetare
a serviciului prestat: termene, notificări, condiţii etc.;
c) notificarea în scris, cu 30 de zile înainte de data pentru care a fost încheiat contractul al
cărui termen de valabilitate se prelungeşte în mod automat;
d) notificarea în scris a consumatorilor, cu minimum
15 zile înainte de întreruperea sau încetarea
furnizării serviciului respectiv;
e) modalitatea de penalizare pentru operatorii
economici, în cazul în care aceştia nu respectă termenele sau parametrii de calitate
privind furnizarea serviciului respectiv;
f) modalitatea de plată a serviciilor furnizate, cu
menţionarea în mod clar şi neechivoc a preţurilor şi tarifelor ce trebuie
achitate de către consumatori, cum sunt: termene de plată, reduceri din factură
corespunzătoare perioadei în care serviciul nu a fost furnizat din culpa
operatorului economic, întârzieri la plată, procente de penalitate etc.;
g) informaţii despre perioada de graţie, în
situaţiile în care aceasta se acordă;
h) informaţii complete despre taxe, dobânzi,
comisioane, garanţii, penalităţi, despăgubiri, rate
etc., în funcţie de natura serviciului prestat;
i) informaţii complete despre condiţiile de acordare a
creditului, condiţiile de depozit, condiţiile de leasing, condiţiile de
asigurare, după caz;
j) informaţii complete privind modul de prestare a
serviciului - termene de
instalare a echipamentelor, de livrare a unui produs, termenul de executare a
unui serviciu, termene de remediere a defecţiunilor;
k) informaţii complete despre condiţiile de despăgubire
a consumatorilor în cazul în care aceştia au suferit pagube din culpa operatorilor economici;
l) acordarea posibilităţii
consumatorilor de a refuza prelucrarea datelor personale în scop de marketing
sau de cedare a acestora către terţi;
m) acordarea posibilităţii consumatorilor de a-şi
exprima opţiunea privind achitarea abonamentului sau a altor sume solicitate în
avans de către operatorul economic prestator de servicii;
n) notificarea consumatorilor şi solicitarea acordului
acestora în cazul în care datele personale sunt cedate către terţi;
o) modalitatea de notificare a
consumatorilor în cazul modificării unilaterale a condiţiilor referitoare la
prestarea serviciului de către operatorul economic, cum ar fi: grila de
programe, tarife, dobânzi etc., cu acordarea dreptului consumatorilor de a renunţa la serviciu,
fără costuri suplimentare;
p) modalitatea de notificare a consumatorilor şi de
solicitare a acordului acestora cu privire la modificarea caracteristicilor
produselor şi serviciilor care urmează să fie furnizate, a termenului de
livrare a unui produs ori de executare a unui serviciu;
q) pentru a beneficia de o redactare clară şi pentru ca
textul contractului să fie lizibil, este obligatoriu ca mărimea fontului
utilizat la redactarea întregului text să fie de minimum 10;
r) procedurile de soluţionare a eventualelor litigii
ivite între părţile contractante.