ORDIN Nr. 972
din 28 iunie 2010
pentru aprobarea
Procedurilor, standardelor si metodologiei de acreditare a spitalelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 467 din 7 iulie 2010
Văzând Referatul de aprobare al secretarului de stat
nr. Cs.A. 6.941/2010,
având în vedere Hotărârea Guvernului nr. 1.148/2008
privind componenţa, atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare ale
Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul art. 176 alin. (1) din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi al art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu completările
ulterioare,
ministrul sănătăţii emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedurile, standardele şi
metodologia de acreditare a spitalelor, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sanataţn,
Cseke Attila
ANEXĂ
PROCEDURILE, STANDARDELE ŞI METODOLOGIA
de acreditare a spitalelor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. -In înţelesul prezentei anexe, termenii
şi noţiunile folosite au următoarele semnificaţii:
a) acreditare - evaluare externă şi independentă
realizată de persoane special pregătite pentru aceasta - evaluatorii Comisiei
Naţionale de Acreditare a Spitalelor, care se finalizează cu încadrarea
spitalelor în categorii de acreditare. Acreditarea priveşte spitalul în
întregul lui, ca organizaţie, analiza este globală şi descrie funcţionarea
instituţiei prin gradientul cu care aceasta este conformă sau se apropie de
standardele de calitate prestabilite;
b) referinţă - grupare de standarde, criterii şi
modalităţi de verificare a criteriilor, având toate semnificaţie şi finalitate
comună;
c) standard - defineşte aşteptările privind
performanţa, structura şi procesele dintr-un spital. Standardul reprezintă
valoarea calităţii vizate sau către care se tinde, în ceea ce priveşte
asigurarea îngrijirilor, tratamentelor şi serviciilor de calitate, sigure şi
compliante pentru fiecare pacient;
d) criteriu - informaţie suplimentară, detaliu
sau circumstanţă legată de un standard, care evidenţiază nivelul de calitate
atins pentru un anumit standard.
Art. 2. - Procedurile şi metodologia de acreditare a
spitalelor respectă următoarele fundamente şi principii:
a) transparenţă şi deschidere - principiu prin care se
realizează o informare continuă şi eficientă asupra procesului de acreditare, o
comunicare directă cu beneficiarii acreditării în toate etapele procesului de
evaluare, inclusiv în elaborarea formei finale a raportului de acreditare;
b) respectarea prevederilor general acceptate privind
nediscriminarea între pacienţi, respectarea demnităţii umane, principiile
eticii şi deontologiei medicale, grija faţă de sănătatea pacientului;
c) promovarea eficienţei şi eficacităţii - prin
evaluarea calităţii, integrarea priorităţilor de sănătate publică în
standardele de acreditare, monitorizarea şi promovarea prin standarde a
dezvoltării instituţionale a spitalelor, abordări multidisciplinare şi
intersectoriale, optimizarea procesului decizional, eficacitatea utilizării
fondurilor;
d) liberul acces al pacienţilor la serviciile medicale
oferite de spitale;
e) coerenţă, evoluţie şi dinamism - asigurarea prin
standarde a unei dinamici şi îmbunătăţiri continue a calităţii serviciilor
medicale spitaliceşti, incluzând întreg ansamblul de activităţi cu caracter
logistic, tehnic şi medical;
f) obiectivitatea, confidenţialitatea, integritatea şi
profesionalismul evaluatorilor;
g) protecţia mediului - prin standarde specifice de
monitorizare a factorilor de mediu în relaţie cu serviciile medicale furnizate
de către spitale şi prin controlul aplicării reglementărilor referitoare la
calitatea factorilor de mediu.
Art. 3. - Premergător începerii procesului de
acreditare va avea loc simularea activităţii de evaluare la nivelul a 4
spitale-pilot. (Propuneri: Institutul Naţional de Diabet, Nutriţie şi Boli
Metabolice „Prof. Dr. N. Paulescu", Spitalul Municipal de Urgenţă
Caransebeş, Spitalul Clinic de Nefrologie „Dr. Carol Davila", Spitalul
Comunal Călineşti, judeţul Argeş).
CAPITOLUL II
Procedurile de acreditare
Art. 4. - Procesul de acreditare are următoarele etape
principale:
a) înscrierea spitalului în procedura de acreditare la
Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, prin formular-tip, ce cuprinde
principalele date referitoare la instituţia ce urmează a fi acreditată, pe
parcursul unei perioade de 30 de zile calendaristice;
b) identificarea de către Comisia Naţională de
Acreditare a Spitalelor a resurselor umane necesare vizitei de evaluare şi
planificarea vizitelor de evaluare;
c) transmiterea de către Comisia Naţională de
Acreditare a Spitalelor a informaţiilor şi materialelor referitoare la procesul
de acreditare şi vizita de evaluare către spitalele înscrise în procesul de
acreditare, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la momentul
înregistrării solicitării de acreditare;
d) transmiterea fişei de autoevaluare completată de
către spital la Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, cu minimum 30 de
zile calendaristice înainte de data vizitei de evaluare, aceasta reprezentând
premisa pentru declanşarea vizitei de evaluare în vederea acreditării;
e) constituirea şi aprobarea comisiei de evaluare în
vederea acreditării în funcţie de specificul spitalului, potrivit prevederilor
legale;
f) transmiterea de către Comisia Naţională de
Acreditare a Spitalelor a informaţiilor cu privire la componenţa comisiei de
evaluare şi la perioada desfăşurării vizitei, spre ştiinţă, spitalului ce
urmează a fi evaluat;
g) analiza fişei de autoevaluare a spitalului de către
comisia de evaluare constituită, stabilirea obiectivelor şi detaliilor vizitei
şi comunicarea acestora în scris spitalului şi conducerii Comisiei Naţionale de
Acreditare a Spitalelor;
h) vizita propriu-zisă a spitalului de către comisia de
evaluare;
i) redactarea proiectului de raport de evaluare de
către membrii comisiei de evaluare şi transmiterea către spitalul evaluat;
j) formularea de obiecţii în scris, în maximum 5 zile
lucrătoare, privind unele aspecte ale proiectului de raport de evaluare, de
către spital, dacă este cazul;
k) analizarea obiecţiilor şi punctelor de vedere remise
de către spital şi elaborarea de către comisia de evaluare a raportului de
evaluare;
l) înaintarea raportului de evaluare Unităţii de
analiză şi acreditare din cadrul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor,
în vederea elaborării raportului de acreditare, şi către spital pentru luare la
cunoştinţă;
m) elaborarea raportului de acreditare de către
Unitatea de analiză şi acreditare pe baza raportului de evaluare;
n) emiterea hotărârii privind acreditarea spitalului,
în baza raportului de acreditare, de către organul colegial de conducere al
Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.
Art. 5. - In termen de 15 zile calendaristice de la
comunicarea hotărârii privind tipul de acreditare/neacreditare, spitalul poate
contesta hotărârea la preşedintele organului colegial de conducere al Comisiei
Naţionale de Acreditare a Spitalelor.
Art. 6. - Certificatul de acreditare se eliberează
spitalelor care au obţinut acreditarea, în termen de maximum 30 de zile de la
comunicarea hotărârii organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de
Acreditare a Spitalelor.
CAPITOLUL III
Standarde de calitate pentru acreditarea spitalelor
Referinţă 1
|
MSO
|
MANAGEMENTUL STRATEGIC AL ORGANIZAŢIEI
|
Standard 1
|
MSO.1
|
Planul strategic al instituţiei este bazat pe nevoile de
îngrijire şi prevenţie ale pacienţilor
|
Standard 2
|
MSO.2
|
Organizarea instituţiei asigură luarea deciziilor în mod optim
|
Standard 3
|
MSO.3
|
Strategia de comunicare internă şi externă a instituţiei este
viabilă
|
Standard 4
|
MSO.4
|
Activitatea instituţiei se sprijină pe previziunile bugetare
|
Standard 5
|
MSO.5
|
Instituţia are mecanisme de supraveghere a gestiunii sale
|
Standard 6
|
MSO.6
|
Colaborarea secţiilor şi departamentelor instituţiei conduce la
creşterea calităţii serviciilor pe perioada de spitalizare
|
Standard 7
|
MSO.7
|
Sectoarele de activitate sunt implicate în realizarea
obiectivelor de calitate ale instituţiei
|
Standard 8
|
MSO.8
|
Controlul resurselor se face la nivel organizaţional şi sectorial
|
Standard 9
|
MSO.9
|
Proiectele şi obiectivele instituţionale strategice, sectoriale
şi generale sunt evaluate periodic
|
|
|
|
Referinţă 2
|
MOI
|
MANAGEMENTUL OPERAŢIONAL AL INFORMAŢIILOR
|
Standard 1
|
MOI.1
|
Sistemul de informaţii corespunde necesităţilor instituţiei
|
Standard 2
|
MOI.2
|
Gestionarea informaţiilor respectă confidenţialitatea şi
securitatea datelor
|
Standard 3
|
MOI.3
|
Instituţia realizează culegerea şi prelucrarea informaţiilor
medicale
|
Standard 4
|
MOI.4
|
Sistemul de informaţii este evaluat constant
|
|
|
|
Referinţă 3
|
MRU
|
MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE
|
Standard 1
|
MRU.1
|
Managementul resurselor umane este corespunzător specificului
instituţiei
|
Standard 2
|
MRU.2
|
Politica de resurse umane este adaptată evoluţiei instituţiei
|
Standard 3
|
MRU.3
|
Politica de angajare este adaptată necesităţilor instituţiei
|
Standard 4
|
MRU.4
|
Politica pentru noii angajaţi urmăreşte integrarea
organizaţională a acestora
|
Standard 5
|
MRU.5
|
Comunicarea intraorganizaţională este integrată în politica de
management a resurselor umane
|
Standard 6
|
MRU.6
|
Evaluarea periodică a personalului este îndeplinită
|
Standard 7
|
MRU.7
|
Nivelul de competenţă a personalului este îmbunătăţit prin
formare continuă
|
Standard 8
|
MRU.8
|
Administrarea datelor personale ale angajaţilor permite păstrarea
confidenţialităţii şi securităţii informaţiilor
|
Standard 9
|
MRU.9
|
Instituţia îmbunătăţeşte continuu condiţiile de muncă ale
personalului
|
Standard 10
|
MRU.10
|
Managementul de resurse umane este evaluat
|
|
|
|
Referinţă 4
|
MMI
|
MANAGEMENTUL MEDIULUI DE ÎNGRIJIRE
|
Standard 1
|
MMI.1
|
Aprovizionarea sectoarelor de activitate este asigurată continuu
|
Standard 2
|
MMI.2
|
Instituţia asigură securitatea şi întreţinerea echipamentelor,
instalaţiilor şi a clădirilor
|
Standard 3
|
MMI.3
|
Regulile de igienă a alimentaţiei sunt respectate şi se asigură
meniuri echilibrate
|
Standard 4
|
MMI.4
|
Calitatea, igiena şi circuitul lenjeriei sunt asigurate
|
Standard 5
|
MMI.5
|
Instituţia asigură securitatea şi igiena spaţiilor şi
echipamentelor
|
Standard 6
|
MMI.6
|
Circuitele de transport specifice sunt organizate şi coordonate
|
Standard 7
|
MMI.7
|
Managementul deşeurilor respectă principiile de igienă şi
protecţie a persoanelor şi a mediului
|
Standard 8
|
MMI.8
|
Instituţia asigură măsuri pentru siguranţa pacienţilor şi a
bunurilor acestora, precum şi ale personalului propriu
|
Standard 9
|
MMI.9
|
Instituţia ia măsuri pentru asigurarea securităţii persoanelor
printr-un plan de prevenire a incendiilor şi de evacuare
|
Standard 10
|
MMI.10
|
Calitatea mediului de îngrijire a pacientului este evaluată
|
|
|
|
Referinţă 5
|
MCS
|
MANAGEMENTUL CALITĂŢII SERVICIILOR
|
Standard 1
|
MCS.1
|
In planul strategic, instituţia are o politică de calitate pe
care o susţine
|
Standard 2
|
MCS.2
|
Politica de calitate se bazează pe nevoile pacienţilor
|
Standard 3
|
MCS.3
|
Instituţia are o politică pentru eficientizarea serviciilor
medicale
|
Standard 4
|
MCS.4
|
Instituţia are programe de monitorizare şi evaluare a serviciilor
|
|
|
|
Referinţă 6
|
DPC
|
DREPTURILE PACIENTULUI Şl COMUNICAREA
|
Standard 1
|
DPC.1
|
Planul strategic al instituţiei are înscrise prevederi
referitoare la drepturile pacientului
|
Standard 2
|
DPC.2
|
Dreptul la îngrijiri medicale este asigurat nediscriminatoriu
|
Standard 3
|
DPC.3
|
Pacientul şi aparţinătorii sunt informaţi cu privire la
condiţiile de spitalizare
|
Standard 4
|
DPC.4
|
Informarea pacientului se face adaptat nivelului de înţelegere
|
Standard 5
|
DPC.5
|
Planul de tratament şi investigaţii este bazat pe consimţământul
informat al pacientului
|
Standard 6
|
DPC.6
|
Acordarea îngrijirilor trebuie să respecte intimitatea şi
demnitatea pacientului
|
Standard 7
|
DPC.7
|
Dreptul pacientului privind confidenţialitatea informaţiilor şi a
vieţii private este respectat
|
Standard 8
|
DPC.8
|
Pacienţii beneficiază de toate serviciile medicale si
paramedicale necesare îngrijirii sănătăţii lor
|
Standard 9
|
DPC.9
|
Instituţia are prevăzut un sistem de preluare şi soluţionare a
redamatiilor şi/sau plângerilor pacienţilor
|
Standard 10
|
DPC.10
|
Politica instituţiei urmăreşte respectarea drepturilor
pacientului, informarea şi educarea lui
|
|
|
|
Referinţă 7
|
GDP
|
GESTIUNEA DATELOR PACIENTULUI
|
Standard 1
|
GDP.1
|
Institutia are ca prioritate o politică integrată de gestionare a
datelor pacientului
|
Standard 2
|
GDP.2
|
Gestionarea datelor pacientului respectă regulile de
confidenţialitate şi anonimat
|
Standard 3
|
GDP.3
|
Modalitatea de stocare a datelor şi a dosarului pacientului
permite o utilizare facilă a informaţiilor
|
Standard 4
|
GDP.4
|
Modul de consemnare a datelor medicale în dosarul pacientului
asigură o bună calitate a informaţiei pentru specialişti
|
Standard 5
|
GDP.5
|
Accesul la datele medicale din dosarul pacientului este organizat
|
Standard 6
|
GDP.6
|
Gestionarea datelor pacientului este evaluată şi îmbunătăţită
continuu
|
Referinţă 8
|
MIS
|
MANAGEMENTUL ÎNGRIJIRILOR DE SĂNĂTATE
|
Standard 1
|
MIS.1
|
Institutia are o politică pentru primirea şi luarea în evidenţă a
pacienţilor
|
Standard 2
|
MIS.2
|
Accesul pacienţilor la servicii este o componentă a politicii
instituţiei
|
Standard 3
|
MIS.3
|
Planul de îngrijire a pacientului se bazează pe datele medicale
obţinute la momentul internării
|
Standard 4
|
MIS.4
|
Nevoile medicale şi personale ale pacientului sunt luate în
considerare în complexitatea lor
|
Standard 5
|
MIS.5
|
Ingrijirea pacientului este coordonată în cadrul sectoarelor
clinice de activitate
|
Standard 6
|
MIS.6
|
Instituţia garantează continuitatea îngrijirilor
|
Standard 7
|
MIS.7
|
Managementul pacientului cu potenţial chirurgical este bazat pe
comunicare între echipe multidisciplinare specializate
|
Standard 8
|
MIS.8
|
Secţiile instituţiei şi farmacia asigură continuitatea
îngrijirilor
|
Standard 9
|
MIS.9
|
Sălile de operaţie, de naşteri şi serviciul ATI asigură
continuitatea îngrijirilor
|
Standard 10
|
MIS.10
|
Laboratoarele de analize medicale clinice şi paraclinice, precum
şi cel de anatomie patologică asigură continuitatea îngrijirilor
|
Standard 11
|
MIS.11
|
Instituţia a organizat sectoarele de radiodiagnostic,
radioterapie, medicină nucleară, explorări funcţionale, recuperare medicală
şi fizioterapie
|
Standard 12
|
MIS.12
|
Externarea pacientului este planificată şi coordonată
|
Standard 13
|
MIS.13
|
Instituţia are proceduri legate de stări critice sau deces
|
Standard 14
|
MIS.14
|
Secţiile şi departamentele instituţiei utilizează protocoale de
diagnostic şi terapeutice
|
Standard 15
|
MIS.15
|
Secţiile şi departamentele instituţiei evaluează practicile
profesionale şi performanţele obţinute
|
Referinţă 9
|
PGR
|
PREVENIREA ŞI GESTIUNEA RISCURILOR
|
Standard 1
|
PGR.1
|
Există o politică de prevenire şi gestiune a riscurilor şi a
evenimentelor nedorite
|
Standard 2
|
PGR.2
|
Există o politică de gestionare a riscului generat de aparatele,
instrumentele şi dispozitivele medicale
|
Standard 3
|
PGR.3
|
Există o politică de gestionare a riscului pentru mediul fizic,
intern şi extern
|
Standard 4
|
PGR.4
|
Există o politică de securitate şi mentenanţă a clădirilor,
infrastructurii şi instalaţiilor
|
Standard 5
|
PGR.5
|
Există o politică privind securitatea patrimoniului
|
Standard 6
|
PGR.6
|
Există programe de evaluare şi intervenţie pentru situaţii de
urgenţă, dezastre, catastrofe naturale
|
Referinţă 10
|
MIN
|
MANAGEMENTUL INFECŢIILOR NOSOCOMIALE
|
Standard 1
|
MIN.1
|
Institutia are o politică de diminuare a riscului infecţios şi
epidemiologie al mediului spitalicesc
|
Standard 2
|
MIN.2
|
Specialiştii sunt implicaţi în elaborarea programului de control
privind riscul infecţios
|
Standard 3
|
MIN.3
|
Programul instituţiei referitor la infecţiile nosocomiale este
coordonat
|
Standard 4
|
MIN.4
|
Acţiunile de prevenire şi educaţie pentru sănătate ale
pacienţilor şi vizitatorilor sunt parte componentă a programului de prevenire
şi combatere a infecţiilor nosocomiale
|
Standard 5
|
MIN.5
|
Prescrierea şi utilizarea antibioticelor este justificată
|
Standard 6
|
MIN.6
|
Instituţia asigură măsuri pentru protejarea personalului împotriva
infecţiilor
|
Standard 7
|
MIN.7
|
Instituţia se preocupă de sterilizarea, de menţinerea
sterilităţii şi de dezinfecţia instrumentelor, dispozitivelor şi aparatelor
medicale
|
Standard 8
|
MIN.8
|
Instituţia protejează mediul intraspitalicesc
|
Standard 9
|
MIN.9
|
Instituţia ia măsuri pentru diminuarea riscului de infecţii
nosocomiale
|
Standard 10
|
MIN.10
|
Instituţia face o evaluare constantă a riscului de infecţie
intraspitalicească
|
Referinţă 11
|
STT
|
SIGURANŢA TRANSFUZIEI Şl TRANSPLANTULUI
|
Standard 1
|
STT.1
|
Institutia pune în aplicare legislaţia privind transfuziile şi
transplanturile
|
Standard 2
|
STT.2
|
Programele specifice de prevenire a riscurilor transfuzionale şi
hemovigilenta sunt operaţionale
|
Standard 3
|
STT.3
|
Instituţia asigură securitatea transfuzională prin pregătirea
specialiştilor
|
Standard 4
|
STT.4
|
Prelevarea de celule, ţesuturi şi organe se face în conformitate
cu legislaţia în vigoare
|
Standard 5
|
STT.5
|
Instituţia are proceduri pentru prelevare de organe în cadrul
reţelei naţionale
|
Standard 6
|
STT.6
|
Metodologia de transplant este evaluată şi îmbunătăţită
|
CAPITOLUL IV
Metode utilizate pentru acreditarea spitalelor
Art. 7. - (1) Evaluarea internă (autoevaluarea) constă
în prezentarea unor informaţii generale despre spital, despre serviciile
oferite şi indicatorii de performanţă ai acestuia.
(2) Evaluarea externă constă în vizitarea propriu-zisă
a spitalului de către comisia de evaluare şi are următoarele etape principale:
a) şedinţa de deschidere, care are drept obiective
prezentarea membrilor comisiei de evaluare, respectiv a echipei manageriale a
spitalului, prezentarea agendei detaliate a vizitei în spital, prezentarea
persoanelor desemnate pentru asigurarea accesului în toate zonele spitalului (pe
perioada evaluării) şi alte aspecte organizatorice;
b) şedinţa de informare de la începutul fiecărei zile,
organizată de echipa de evaluatori cu sprijinul conducerii spitalului.
Obiectivul acestui tip de întâlnire este de a facilita conducerii spitalului
urmărirea şi înţelegerea la zi a procesului de evaluare şi prezentarea unei
informări de către evaluatori privind vizita din ziua precedentă;
c) activitatea fiecărui evaluator urmăreşte
îndeplinirea obiectivelor specifice care i-au revenit în cadrul comisiei de
evaluare şi constă în aprecierea proceselor care au loc în cadrul spitalului,
realizându-se prin aplicarea metodelor şi tehnicilor de colectare a datelor.
Această activitate are în vedere pacientul, de la primirea şi spitalizarea sa,
până la îngrijirile, tratamentele şi serviciile pe care le capătă pe parcursul
perioadei de internare, precum şi înscrierea acestora în foaia de observaţie şi
în celelalte acte şi înscrisuri medicale, până la externare;
d) şedinţa de informare finală are drept obiectiv prezentarea
rezultatelor vizitei de evaluare;
e) pregătirea proiectului raportului de evaluare începe
în timpul vizitei de evaluare, prin întâlniri regulate ale evaluatorilor.
Practic, fiecare evaluator compilează, analizează şi organizează datele
colectate, astfel încât acestea să poată fi ulterior integrate în proiectul
raportului de evaluare.
Art. 8. - Tehnicile şi instrumentele utilizate în
timpul vizitei de evaluare a spitalelor sunt:
1. Tehnici de colectare a datelor:
a) verificarea - realizându-se prin comparaţie,
examinare, recalculare, punere de acord;
b) observarea directă - constând în urmărirea la faţa
locului a derulării unei activităţi, fără ca aceasta să fie perturbată de
evaluator;
c) focus-grupul - ca tehnică de cercetare a calităţii,
prin care membrii unui grup de persoane format din reprezentanţi al spitalului
şi membrii comisiei de evaluare, într-un timp limitat, îşi exprimă opiniile
referitoare la subiectele avute în discuţie;
d) analiza - constând în identificarea elementelor-cheie
ale unui proces şi examinarea acestora pe părţi componente;
e) traseul pacientului - ca tehnică prin care se
urmăreşte identificarea experienţelor pacientului în perioada de spitalizare,
constând în selectarea unuia sau a mai multor pacienţi, aflat/aflaţi în spital
la momentul vizitei, iar evaluatorul îi/le va urmări traseul de la internare
până în momentul vizitei de evaluare.
2. Principalele instrumente utilizate pentru
acreditarea spitalelor sunt:
a) programul vizitei de evaluare - cuprinzând etapele
orare şi obiectivele de îndeplinit ale misiunii de evaluare;
b) minuta de şedinţă - ce cuprinde aspectele importante
discutate de evaluatori şi reprezentanţii spitalului evaluat;
c) lista documentelor solicitate - reprezentând
înşiruirea documentelor de care evaluatorii au nevoie în timpul procesului de
evaluare;
d) chestionarul administrat pacienţilor şi
aparţinătorilor - ca instrument aplicat la nivel individual ce cuprinde un set
de întrebări cu răspunsuri închise, care se aplică numai după obţinerea consimţământului
şi după ce s-au dat toate asigurările în privinţa garantării confidenţialităţii
şi anonimatului;
e) chestionarul administrat personalului angajat al
spitalului - ca instrument aplicat la nivel individual ce cuprinde un set de
întrebări cu răspunsuri închise, care se aplică numai după obţinerea
consimţământului şi după ce s-au dat toate asigurările în privinţa garantării
confidenţialităţii şi anonimatului;
f) listele de verificare - ce vor fi utilizate în
vederea eficientizării activităţii evaluatorilor;
g) fişele de identificare şi evidenţiere a
disfuncţionalităţilor - privind consemnarea unor stări de fapt constatate cu
ocazia vizitei de evaluare şi care sunt semnate pentru conformitate şi de
reprezentantul desemnat al spitalului;
h) fişa de constatare a situaţiilor deosebite - ca un
act unilateral întocmit de evaluatori, care este transmisă preşedintelui
Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi care atrage după sine
întreruperea vizitei de evaluare.
Art. 9. - Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor
va publica pe pagina sa de internet criteriile şi modalităţile de verificare a
respectării criteriilor, actualizate şi comunicate constant Ministerului
Sănătăţii.