ORDIN Nr. 982
din 29 iunie 2010
privind modificarea si
completarea Ordinului ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale
de Asigurari de Sanatate nr. 265/408/2010 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind conditiile acordarii
asistentei medicale în cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate
pentru anul 2010
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 443 din 1 iulie 2010
Având în vedere Referatul de aprobare nr. Cs.A. 7/68
din 30 iunie 2010 al Ministerului Sănătăţii şi nr. D.G.861 din 30 iunie 2010 al
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
în temeiul prevederilor:
- Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârii Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea
şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu completările ulterioare;
- Hotărârii Guvernului nr. 262/2010 pentru aprobarea
Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2010;
- Hotărârii Guvernului nr. 972/2006 pentru aprobarea
Statutului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul sănătăţii şi preşedintele Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. I. - Ordinul
ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 265/408/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2010, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 207 şi nr. 207 bis din 1 aprilie
2010, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. In anexa nr. 1, la capitolul II, litera B se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„B. Servicii medicale curative: Consultaţie pentru
afecţiuni acute, intercurente (anamneză, examen clinic, diagnostic şi
tratament)."
2. In anexa nr. 1, la capitolul II litera B, nota se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„NOTA 1: Pentru fiecare caz, casa de asigurări de
sănătate decontează maximum 3 consultaţii pentru acelaşi episod de boală acută,
pe asigurat, necesare pentru stabilirea diagnosticului, a tratamentului şi a
evoluţiei cazului. Numărul maxim de 3 consultaţii se poate acorda cumulat atât
la nivelul medicului de familie, cât şi la nivelul medicului/medicilor de
specialitate din ambulatoriul de specialitate pentru specialităţile clinice.
Pentru acelaşi episod de boală acută, în situaţia în care au fost acordate de
către medicul de familie una sau două consultaţii, pentru celelalte consultaţii
până la nivelul maxim de 3 medicul de familie poate elibera bilet de trimitere
către medicul/medicii de specialitate din ambulatoriul clinic, pe care va
menţiona obligatoriu numărul de consultaţii acordate.
NOTA 2: Circuitul privind modalităţile în care pot fi
acordate cele 3 consultaţii se referă numai la un singur episod de boală acută.
NOTA 3: In situaţiile în care la o consultaţie se
diagnostichează două sau mai multe afecţiuni acute, numărul consultaţiilor
decontate de casa de asigurări de sănătate este maximum 3 consultaţii.
NOTA 4: In situaţia în care în derularea unui episod de
boală acută după prima sau a doua consultaţie apare o altă afecţiune acută,
numărul consultaţiilor este maximum 4, respectiv 5.
NOTA 5: In situaţia în care există prezumţia privind
existenţa unei alte afecţiuni asociate, medicul care suspicionează va consemna
distinct pe biletul de trimitere numărul de consultaţii pentru afecţiunile
acute pentru care pacientul s-a prezentat iniţial."
3. In anexa nr. 1, la capitolul III litera E,
litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) evaluare periodică, clinică şi paraclinică a
tratamentului şi evoluţiei pentru bolnavii cu afecţiuni cronice, în limita
competenţelor, la alte intervale decât cele stabilite de prevederile legale în
vigoare."
4. In anexa nr. 1, la capitolul III litera E,
litera d) se abrogă.
5. In anexa nr. 1, la capitolul III litera F, nota 2
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„NOTA 2: Pentru fiecare caz, casa de asigurări de
sănătate decontează maximum 3 consultaţii pentru acelaşi episod de boală acută,
pe asigurat, necesare pentru stabilirea diagnosticului, a tratamentului şi a
evoluţiei cazului. Numărul maxim de 3 consultaţii se poate acorda cumulat atât
la nivelul medicului de familie, cât şi la nivelul medicului/medicilor de
specialitate din ambulatoriul de specialitate pentru specialităţile clinice.
Pentru acelaşi episod de boală acută, în situaţia în care au fost acordate de
către medicul de familie una sau două consultaţii, pentru celelalte consultaţii
până la nivelul maxim de 3 medicul de familie poate elibera bilet de trimitere
către medicul/medicii de specialitate din ambulatoriul clinic, pe care va
menţiona obligatoriu numărul de consultaţii acordate."
6. In anexa nr. 1, la capitolul III litera F, după
nota 2 se introduc patru noi note, notele 3-6, cu următorul cuprins:
„NOTA 3: Circuitul privind modalităţile în care pot fi
acordate cele 3 consultaţii se referă numai la un singur episod de boală acută.
NOTA 4: In situaţiile în care la o consultaţie se
diagnostichează două sau mai multe afecţiuni acute, numărul consultaţiilor
decontate de casa de asigurări de sănătate este maximum 3.
NOTA 5: In situaţia în care în derularea unui episod de
boală acută după prima sau a doua consultaţie apare o altă afecţiune acută, numărul
consultaţiilor este maximum 4, respectiv 5.
NOTA 6: In situaţia în care există prezumţia privind
existenţa unei alte afecţiuni asociate, medicul care suspicionează va consemna
distinct pe biletul de trimitere numărul de consultaţii pentru afecţiunile acute
pentru care pacientul s-a prezentat iniţial."
7. In anexa nr. 1, la capitolul III litera I, nota
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„NOTĂ: Pentru aceste servicii se încheie acte
adiţionale la contractul/convenţia de furnizare de servicii medicale în
asistenţa medicală primară. Decontarea acestor servicii se realizează din
fondul aferent investigaţiilor medicale paraclinice, în limita sumelor
rezultate conform criteriilor cuprinse în anexa 11."
8. In anexa nr. 1, la capitolul III, litera J se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„J. Activităţi de suport. Eliberare de acte medicale:
certificat de concediu medical, bilete de trimitere, prescripţii medicale,
certificat de deces, cu excepţia situaţiilor de suspiciune care necesită
expertiză medico-legală, conform prevederilor legale, scutiri medicale pentru
copii în caz de îmbolnăviri, acte medicale necesare copiilor aflaţi în
plasament din cadrul sistemului de asistenţă socială şi protecţia
copilului."
9. In anexa nr. 2, la articolul 16, teza a doua se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Medicii de familie pot efectua aceste servicii numai
ca o consecinţă a actului medical propriu, pentru persoanele beneficiare ale
pachetului de servicii medicale de bază din lista proprie/din lista constituită
la sfârşitul lunii anterioare, în cazul medicilor de familie nou-veniţi într-o
localitate care încheie cu casa de asigurări de sănătate convenţie de furnizare
de servicii medicale, pentru care este necesar a se efectua aceste investigaţii
în vederea stabilirii diagnosticului, dacă în cabinetele medicale în care
aceştia îşi desfăşoară activitatea există aparatura medicală necesară; medicii
de familie pot efectua ecografii generale numai dacă au obţinut competenţă
confirmată prin ordin al ministrului sănătăţii."
10. In anexa nr. 7, la capitolul I, litera B se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„B. Pachetul de servicii medicale pentru persoanele
care se asigură facultativ
a) serviciile cuprinse la lit. A «Pachetul minimal de
servicii medicale»;
b) servicii medicale curative:
Consultaţie pentru afecţiuni acute, intercurente
(anamneză, examen clinic, diagnostic şi tratament). Pentru investigaţiile
paraclinice recomandate şi tratamentul prescris, costurile se suportă integral
de către persoana asigurată facultativ.
Pentru fiecare caz, casa de asigurări de sănătate
decontează maximum 3 consultaţii pentru acelaşi episod de boală acută, pe
asigurat, necesare pentru stabilirea diagnosticului, a tratamentului şi a
evoluţiei cazului. Numărul maxim de 3 consultaţii se poate acorda cumulat atât
la nivelul medicului de familie, cât şi la nivelul medicului/medicilor de
specialitate din ambulatoriul de specialitate pentru specialităţile clinice,
astfel:
- dacă medicul de familie a acordat o consultaţie,
medicul de specialitate poate acorda maximum două consultaţii sau poate acorda
o singură consultaţie şi poate elibera bilet de trimitere, dacă este necesar,
numai către un singur medic de o altă specialitate din ambulatoriul de
specialitate pentru specialităţile clinice;
- dacă medicul de familie a acordat două consultaţii,
medicul de specialitate mai poate acorda o singură consultaţie.
NOTA 1: Circuitul privind modalităţile în care pot fi
acordate cele 3 consultaţii se referă numai la un singur episod de boală acută.
NOTA 2: In situaţiile în care la o consultaţie se
diagnostichează două sau mai multe afecţiuni acute, numărul consultaţiilor
decontate de casa de asigurări de sănătate este maximum 3.
NOTA 3: In situaţia în care în derularea unui episod de
boală acută după prima sau a doua consultaţie apare o altă afecţiune acută
numărul consultaţiilor este maximum 4, respectiv 5.
NOTA 4: In situaţia în care există prezumţia privind
existenţa unei alte afecţiuni asociate, medicul care suspicionează va consemna
distinct pe biletul de trimitere numărul de consultaţii pentru afecţiunile
acute pentru care pacientul s-a prezentat iniţial."
11. In anexa nr. 7, la capitolul I litera C punctul
1, al treilea paragraf se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Consultaţia medicală de specialitate cuprinde:
- anamneză, examenul clinic general, examenul clinic
specific specialităţii respective, stabilirea protocolului de explorări şi/sau
interpretarea integrativă a explorărilor şi a analizelor de laborator
disponibile efectuate la solicitarea medicului de familie şi/sau a medicului de
specialitate, în vederea stabilirii diagnosticului;
- unele manevre specifice pe care medicul le consideră
necesare;
- stabilirea conduitei terapeutice şi/sau prescrierea
tratamentului medical şi igieno-dietetic, precum şi instruirea în legătură cu
măsurile terapeutice şi profilactice.
Pentru fiecare caz, casa de asigurări de sănătate
decontează maximum 3 consultaţii pentru acelaşi episod de boală acută, pe
asigurat, şi necesare pentru stabilirea diagnosticului, a tratamentului şi a
evoluţiei cazului. Numărul maxim de 3 consultaţii se poate acorda cumulat atât
la nivelul medicului de familie, cât şi la nivelul medicului/medicilor de
specialitate din ambulatoriul de specialitate pentru specialităţile clinice,
astfel:
- dacă medicul de familie a acordat o consultaţie,
medicul de specialitate poate acorda maximum două consultaţii sau poate acorda
o singură consultaţie şi poate elibera bilet de trimitere, dacă este necesar,
numai către un singur medic de o altă specialitate din ambulatoriul de
specialitate pentru specialităţile clinice;
- dacă medicul de familie a acordat două consultaţii,
medicul de specialitate mai poate acorda o singură consultaţie şi nu poate
elibera bilet de trimitere către o altă specialitate.
Circuitul privind modalităţile în care pot fi acordate
cele 3 consultaţii se referă numai la un singur episod de boală acută.
In situaţiile în care la o consultaţie se
diagnostichează două sau mai multe afecţiuni acute, numărul consultaţiilor decontate
de casa de asigurări de sănătate este maximum 3.
In situaţia în care în derularea unui episod de boală
acută după prima sau a doua consultaţie apare o altă afecţiune acută, numărul
consultaţiilor este maximum 4, respectiv 5.
In situaţia în care există prezumţia privind existenţa
unei alte afecţiuni asociate, medicul care suspicionează va consemna distinct
pe biletul de trimitere numărul de consultaţii pentru afecţiunile acute pentru
care pacientul s-a prezentat iniţial.
Casele de asigurări de sănătate suportă contravaloarea
a maximum două consultaţii pentru cazurile cu diagnostic deja confirmat, la
externare, sau pentru cazurile care necesită urmărirea evoluţiei sub tratament
a pacientului în ambulatoriu.
Consultaţia pentru cazurile care necesită urmărirea
evoluţiei sub tratament a pacientului în ambulatoriu se acordă:
- pentru efectuarea unor manevre terapeutice sau
administrarea unor tratamente stabilite de medic cu ocazia consultaţiilor
acordate pacientului pentru stabilirea diagnosticului, atunci când este
necesară prezentarea repetată a pacientului la cabinet;
- la externare, inclusiv după o intervenţie
chirurgicală sau ortopedică, pentru examenul plăgii, manevre chirurgicale
minore şi scoaterea firelor, scoaterea ghipsului."
12. In anexa nr. 7, la capitolul I litera C punctul
2, nota se modifică şi va avea următorul cuprins:
„NOTĂ: Pentru bolnavii cu afecţiuni cuprinse în
programele naţionale de sănătate şi unele afecţiuni cronice monitorizabile la
nivelul caselor de asigurări de sănătate prin cabinetul medicului de
specialitate, casa de asigurări de sănătate decontează o consultaţie -
control/evaluare periodică - epicriză de etapă la 3 luni, pentru fiecare caz,
cu excepţia bolnavilor aflaţi în evidenţa medicului cu afecţiuni pentru care
prescrierea medicamentelor nu se poate face decât lunar, situaţie în care casa
de asigurări de sănătate decontează o consultaţie lunar."
13. In anexa nr. 7, la capitolul I litera C, după
punctul 2 se introduce un nou punct, punctul 21, cu următorul
cuprins:
„21. Asistenţă medicală de urgenţă
(anamneză, examen clinic şi tratament), în limita competenţei şi a dotării
tehnice a cabinetului medical în cadrul căruia îşi desfăşoară activitatea
medicul de specialitate. In situaţia în care cazurile nu pot fi rezolvate la nivelul
cabinetului sau depăşesc competenţa medicului de specialitate, acesta asigură
trimiterea pacientului către structurile de urgenţă specializate.
Medicaţia pentru cazurile de urgenţă se asigură din
trusa medicală de urgenţă, organizată conform legii.
Cazurile de urgenţă medico-chirurgicală care se trimit
către structurile de urgenţă specializate, inclusiv cele pentru care se
solicită serviciile de ambulanţă, sunt consemnate distinct de către medicul de
specialitate în documentele de evidenţă de la nivelul cabinetului, inclusiv
medicaţia şi procedurile medicale administrate la nivelul cabinetului, după
caz.
Se raportează şi se decontează o singură consultaţie
per persoană pentru fiecare situaţie de urgenţă constatată şi rezolvată la
nivelul cabinetului."
14. In anexa nr. 7, la capitolul I litera C, la
punctul 3 se introduce un nou subpunct, subpunctul 34, cu următorul cuprins:
„34. Chirurgie vasculară."
15. In anexa nr. 7, la sfârşitul capitolului I, după
nota 3 se introduce o nouă notă, nota 4, cu următorul cuprins:
„NOTA 4: Medicul de specialitate poate emite
prescripţii medicale lunare pentru bolile cronice, pentru consultaţia efectuată
în vederea dispensarizării/monitorizării bolnavilor cu afecţiuni cronice,
inclusiv pentru afecţiunile cronice care se regăsesc în anexa nr. 39 A,
consultaţie care se decontează la un interval de timp de 3/6 luni, după
caz."
16. In anexa nr. 7, la capitolul II nota 5, după
punctul 1 se introduce un punct nou, punctul 11, cu următorul
cuprins:
„11. Pentru serviciul prevăzut la poziţia
191, tariful se referă la explorarea unui singur segment; casele de asigurări
de sănătate vor deconta maximum 2 segmente/CNP/o prezentare şi nu mai mult de
două ori pe an."
17. In anexa nr. 7, la capitolul IV punctul 1,
ultimul paragraf se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Casele de asigurări de sănătate suportă contravaloarea
a maximum două consultaţii; fiecare cură de tratament de recuperare-reabilitare
recomandată trebuie să fie precedată de o consultaţie. Tariful pe consultaţie
în specialitatea recuperare-reabilitare a sănătăţii este de 10 lei."
18. In anexa nr. 8, la articolul 3 alineatul (2),
teza a doua se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Numărul serviciilor conexe actului medical care pot fi
raportate de medicul de specialitate care Ie-a solicitat şi care se află într-o
relaţie contractuală cu persoana fizică sau juridică autorizată să le efectueze
se decontează de către casele de asigurări de sănătate, luându-se în
considerare faptul că un medic de specialitate poate raporta servicii conexe
actului medical în valoare de maximum 52 lei pe zi, corespunzător unui număr
întreg de servicii conexe."
19. In anexa nr. 8, la articolul 14, după alineatul
(9) se introduc două noi alineate, alineatele (10) şi (11), cu următorul cuprins:
„(10) In situaţia în care o cură de
recuperare-reabilitare se întrerupe, furnizorul are obligaţia de a anunţa casa
de asigurări de sănătate despre întreruperea curei, motivul întreruperii şi
numărul de zile efectuat faţă de cel recomandat. In această situaţie decontarea
curei de recuperare-reabilitare se face proporţional cu numărul de zile
efectuate.
(11) In situaţia în care pentru o cură de
recuperare-reabilitare a sănătăţii se recomandă un număr mai mic sau egal cu 7
zile, furnizorul are obligaţia să anunţe casa de asigurări de sănătate. In
această situaţie decontarea curei de recuperare-reabilitare se face în raport
cu numărul de zile efectuate, avându-se în vedere că o cură de
recuperare-reabilitare se contractează în medie pentru 10 zile de tratament,
caz în care tariful/zi este de 9 lei."
20. In anexa nr. 8, la articolul 15, alineatul (4)
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Decontarea lunară a serviciilor medicale de
acupunctura se face pe baza numărului de servicii medicale-caz pentru servicii
medicale de acupunctura şi a numărului de consultaţii de acupunctura şi a
tarifelor pe cură şi pe consultaţie, în limita sumelor contractate, pe baza
facturii şi a documentelor justificative depuse de furnizor la casa de
asigurări de sănătate până la data prevăzută în contractul încheiat de furnizor
cu casa de asigurări de sănătate.
In situaţia în care o cură de tratament în acupunctura
se întrerupe, furnizorul are obligaţia să anunţe casa de asigurări de sănătate
despre întreruperea curei, motivul întreruperii şi numărul de zile efectuat
faţă de cel recomandat. In această situaţie decontarea curei de tratament se
face proporţional cu numărul de zile efectuate de acesta.
In situaţia în care pentru o cură de tratament în
acupunctura se recomandă un număr mai mic sau egal cu 7 zile, furnizorul are
obligaţia să anunţe casa de asigurări de sănătate. In această situaţie
decontarea curei de tratament în acupunctura se face în raport cu numărul de
zile efectuate, avându-se în vedere că o cură de tratament în acupunctura se
contractează în medie pentru 10 zile de tratament, caz în care tariful/zi este
de 9 lei."
21. In anexa nr. 11, la capitolul I, punctul 4 se
modifica şi va avea următorul cuprins:
„4. Să facă dovada îndeplinirii criteriului de calitate
prevăzut de reglementările în vigoare, pentru toate laboratoarele/punctele de
lucru ce urmează a fi cuprinse în contractul de furnizare de servicii
radiologie-imagistică medicală. Prevederea nu se aplică furnizorilor care au
încheiat contracte cu casele de asigurări de sănătate pentru furnizare de
servicii medicale în asistenţa medicală primară, de servicii medicale în
asistenţa medicală ambulatorie pentru specialităţile clinice şi de servicii de
medicină dentară, pentru care casele de asigurări de sănătate încheie acte
adiţionale pentru furnizare de servicii medicale paraclinice la contractele de
furnizare de servicii medicale."
22. In anexa nr. 11, după litera G se introduce o
nouă literă, litera H, cu următorul cuprins:
„H. In situaţia în care niciunul dintre furnizori nu
îndeplineşte criteriul de disponibilitate, suma corespunzătoare aplicării
prevederilor lit. A lit. d) se repartizează proporţional la celelalte criterii
prevăzute la lit. A lit. a)-c)."
23. In anexa nr. 12, la articolul 7, punctul 33 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„33. să raporteze, în vederea contractării la casa de
asigurări de sănătate, lista cu bolnavii cu afecţiuni cronice aflaţi în
evidenţa proprie şi, lunar, mişcarea acestora;".
24. In anexa nr. 16 B, nota se completează cu următoarea
teză:
„In tabelele de la pct. 2, 4 şi 6, în coloana «c2»,
pentru cetăţenii străini se va completa numărul de identificare sau numărul
cardului european/numărul paşaportului."
25. In anexa nr. 25, la articolul 7, după alineatul
(4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Casa de asigurări de sănătate eliberează decizii
pentru îngrijiri medicale la domiciliu/îngrijiri paliative care nu se suprapun
ca perioadă de timp în care sunt acordate de către furnizor/furnizori aceste
servicii."
26. In anexa nr. 25, la articolul 9, după alineatul
(3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Casele de asigurări de sănătate decontează primele
30 de zile de îngrijiri medicale la domiciliu la tariful prevăzut la art. 2
alin. (2), iar pentru zilele ce depăşesc primele 30 de zile, la un tarif ce
reprezintă 50% din tariful prevăzut la articolul mai sus menţionat."
27. In anexa nr. 28, la articolul 1, prevederile de
la „*)"se completează după cum urmează:
„In sanatoriile balneare, pentru categoriile de
persoane prevăzute în legi speciale, partea de contribuţie personală a
asiguratului se suportă din fond."
28. In anexa nr. 30, la articolul 1 alineatul (4),
litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) pentru persoanele prevăzute în legile speciale,
care beneficiază de gratuitate suportată din fond, în condiţiile legii, casele
de asigurări de sănătate suportă:
- integral contravaloarea medicamentelor al căror preţ
pe unitatea terapeutică este mai mic sau egal cu preţul de referinţă,
corespunzătoare medicamentelor cuprinse în sublistele Aşi B pentru forme
farmaceutice asimilabile, cu respectarea prevederilor referitoare la
prescrierea medicamentelor;
- integral contravaloarea medicamentelor cu preţul cel
mai mic, corespunzătoare fiecărui DCI cuprinse în sublista C - secţiunea C1
pentru aceeaşi concentraţie şi formă farmaceutică, cu respectarea prevederilor
referitoare la prescrierea medicamentelor."
29. In anexa nr. 30, la articolul 7, alineatul (2)
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In situaţia în care primitorul renunţă la anumite
DCI-uri/medicamente şi/sau materiale sanitare cuprinse în prescripţia medicală,
acestea se anulează în faţa primitorului pe toate exemplarele prescripţiei
medicale, nefiind permisă eliberarea altor medicamente/materiale sanitare din
farmacie în cadrul sumei respective.
Furnizorii de medicamente eliberează medicamentele din
sublistele Aşi B ale căror preţuri pe unitatea terapeutică sunt mai mici sau
egale cu preţul de referinţă, cu excepţia cazurilor în care medicul prescrie
medicamentele pe denumire comercială. In cazul în care medicamentele eliberate
au preţ pe unitatea terapeutică mai mare decât preţul de referinţă, farmacia
trebuie să obţină acordul informat şi în scris al asiguratului/primitorului pe
versoul prescripţiei.
Furnizorii de medicamente eliberează medicamentele din
sublista C - secţiunile C1 şi C3, care dau preţul de referinţă în cadrul
denumirii comune internaţionale prescrise de medic, cu excepţia cazurilor în
care medicul prescrie medicamentele pe denumire comercială. In cazul în care
medicamentele eliberate în cadrul aceluiaşi DCI au preţul de vânzare cu
amănuntul mai mare decât preţul de referinţă, farmacia trebuie să obţină
acordul informat şi în scris al asiguratului/primitorului pe versoul
prescripţiei."
30. In anexa nr. 30, la articolul 14 alineatul (1),
litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) în situaţia în care în intervalul dintre două
actualizări ale CANAMED un medicament cu aprobare de punere pe piaţă care a
obţinut aprobarea Ministerului Sănătăţii pentru:
- un preţ de vânzare cu amănuntul pe unitate
terapeutică mai mic decât preţul de referinţă pentru forme farmaceutice
asimilabile - pentru medicamentele din sublistele A şi B;
- un preţ de vânzare cu amănuntul mai mic decât preţul
de vânzare cu amănuntul al medicamentului care dă preţul de referinţă în cadrul
aceluiaşi DCI - pentru medicamentele din sublista C - secţiunile C1 şi C3.
Această condiţie se aplică numai dacă deţinătorul de
aprobare de punere pe piaţă a medicamentului respectiv prin reprezentantul său
legal declară pe propria răspundere că dispune de o cantitate de medicamente
care reprezintă cel puţin 50% din consumul de medicamente din cadrul unui DCI
corespunzător anului 2009 şi are capacitatea de a-l distribui în farmaciile
aflate în contract cu casele de asigurări de sănătate, sub sancţiunea scoaterii
medicamentului din listă, în caz contrar."
31. In anexa nr. 30, după articolul 18 se introduc
două noi articole, articolele 19 şi 20, cu următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Preţul de referinţă pentru
medicamentele cu şi fără contribuţie personală prescrise în tratamentul
ambulatoriu se defineşte pentru fiecare sublista pe baza unei metode de calcul
care să asigure creşterea accesului asiguraţilor la medicamente în condiţiile
utilizării eficiente a Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate,
luând în calcul următoarele elemente: grupele terapeutice sau DCI, după caz,
formele farmaceutice asimilabile, doza zilnică standard stabilită conform
regulilor OMS sau cantitatea de substanţă activă, după caz.
(2) Lista preţurilor de referinţă pe unitate
terapeutică aferente medicamentelor (denumiri comerciale) din Catalogul
naţional al preţurilor medicamentelor de uz uman autorizate de punere pe piaţă
(CANAMED), aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, elaborată de Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate, şi metoda de calcul pentru sublistele A, B
şi C, secţiunile C1 şi C3 din sublista se aprobă prin ordin al preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. In listă se cuprind preţurile de
referinţă aprobate prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate şi preţurile de decontare stabilite prin ordin al ministrului
sănătăţii.
(3) Lista preţurilor de referinţă pe unitate
terapeutică menţionată la alin. (2) se publică pe pagina web a Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate, la adresa www.cnas.ro
(4) Suma maximă care se suportă de casele de asigurări
de sănătate din fond este cea corespunzătoare aplicării procentului de
compensare a medicamentelor asupra preţului de referinţă, respectiv preţul de
decontare pentru medicamentele şi materialele sanitare cuprinse în lista
aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii.
(5) Preţul de referinţă corespunzător medicamentelor
din sublista C, secţiunile C1 şi C3 rămâne nemodificat, iar începând cu 1
septembrie 2010 acesta va fi stabilit şi calculat pe baza unei metodologii
aprobate prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
(6) Suma maximă care se suportă din fond,
corespunzătoare medicamentelor cu şi fără contribuţie personală pentru
afecţiunile cronice prevăzute în anexa nr. 39A, va avea în vedere mecanismul
cost-eficienţă-rezultat, conform unei metodologii aprobate prin ordin al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. Această metodologie se
aplică începând cu 1 septembrie 2010.
Art. 20. - Prevederile art. 96-98, art. 99 lit. b),
d)-i), k)- s), t)-x), art. 100, art. 101 lit. a)-d), f)-i), art. 102 alin. (2),
(3), (5)-(7), art. 103 alin. (1)-(3), (5)-(7), art. 104-109 din
Contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2010, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 262/2010, îşi păstrează valabilitatea."
32. In anexa nr. 31, la articolul 6, litera d) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) să urmărească lunar, în cadrul aceluiaşi DCI,
raportul dintre consumul de medicamente, al căror preţ pe unitate
terapeutică/preţ de vânzare cu amănuntul, după caz, este mai mic sau egal decât
preţul de referinţă, şi total consum medicamente; să urmărească lunar evoluţia
consumului de medicamente cu şi fără contribuţie personală în tratamentul
ambulatoriu, precum şi de materiale sanitare specifice care se acordă pentru
tratamentul în ambulatoriu al bolnavilor incluşi în unele programe naţionale de
sănătate cu scop curativ, comparativ cu fondul alocat cu această destinaţie,
luând măsurile ce se impun."
33. In anexa nr. 31, la articolul 7, punctele 1,
3,10 şi 20 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„1) să se aprovizioneze continuu cu medicamentele
corespunzătoare DCI-urilor prevăzute în listă, cu prioritate cu medicamentele
al căror preţ pe unitatea terapeutică este mai mic sau egal decât preţul de
referinţă - pentru medicamentele din sublistele A şi B, respectiv cu
medicamente la preţ de referinţă şi la preţ de decontare pentru celelalte
subliste; (...)
3) să practice o evidenţă de gestiune cantitativ
valorică, corectă şi la zi, în sensul dat acestor noţiuni de legislaţia
fiscală, cu admiterea confuziunii şi perisabilităţii în limitele stabilite de
actele normative în vigoare; (...)
10) să informeze asiguraţii cu privire la drepturile şi
obligaţiile ce decurg din calitatea de asigurat privind eliberarea
medicamentelor, precum şi a materialelor sanitare specifice care se acordă
pentru tratamentul în ambulatoriu al bolnavilor incluşi în unele programe
naţionale de sănătate cu scop curativ, precum şi la modul de utilizare a
acestora, conform prescripţiei medicale; să afişeze la loc vizibil materialele
informative realizate sub egida şi cu acordul CNAS;" (...)
20) să elibereze medicamentele din sublistele Aşi B ale
căror preţuri pe unitatea terapeutică sunt mai mici sau egale cu preţul de
referinţă, cu excepţia cazurilor în care medicul prescrie medicamentele pe
denumire comercială sau la cererea asiguratului. In cazul în care medicamentele
eliberate au preţ pe unitatea terapeutică mai mare decât preţul de referinţă,
farmacia trebuie să obţină acordul informat şi în scris al
asiguratului/primitorului pe versoul prescripţiei; să elibereze medicamentele
din sublista C - secţiunile C1 şi C3, care dau preţul de referinţă în cadrul
denumirii comune internaţionale prescrise de medic, cu excepţia cazurilor în
care medicul prescrie medicamentele pe denumire comercială sau la cererea
asiguratului. In cazul în care medicamentele eliberate în cadrul aceluiaşi DCI
au preţul de vânzare cu amănuntul mai mare decât preţul de referinţă, farmacia
trebuie să obţină acordul informat şi în scris al asiguratului/primitorului pe
versoul prescripţiei."
34. In anexa nr. 34, la articolul 9 alineatul (1),
teza a treia se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Furnizorii de proteze auditive vor ataşa audiogramele
efectuate atât înainte, cât şi după protezarea auditivă."
35. După anexa nr. 39 se introduce o anexă nouă,
anexa nr. 40, cu următorul cuprins:
..ANEXA Nr. 40
DISPOZIŢII GENERALE
Articol unic. - Criteriile utilizate pentru
monitorizarea privind respectarea modalităţilor de prescriere, respectiv de
utilizare eficientă a fondurilor alocate pentru prescrierea medicamentelor cu
şi fără contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu au în vedere următorii
indicatori:
a) consumul mediu de medicamente/afecţiuni/nr. total
de CNP-uri/lună calculat la nivelul fiecărei case de asigurări de sănătate;
b) numărul de CNP-uri beneficiare de prescripţii
medicale înscris la medicul de familie, la nivelul fiecărei case de asigurări
de sănătate, pentru grupele de afecţiuni avute în vedere pentru calculul
indicatorului de la lit. a);
c) consum mediu/medic/CNP/pe prescripţie - pentru toate
persoanele înscrise pe lista medicului de familie;
d) consum mediu/medic/CNP/prescripţie - pentru persoanele
înscrise pe lista medicului de familie pentru care medicul de familie
organizează evidenţa şi raportarea distinctă către casa de asigurări de
sănătate;
e) numărul de CNP-uri beneficiare de prescripţii
medicale eliberate de medicii de specialitate din ambulatoriul clinic, la
nivelul fiecărei case de asigurări de sănătate, pentru grupele de afecţiuni
avute în vedere pentru calculul indicatorului de la lit. a);
f) consum mediu/medic/CNP/prescripţie - pentru
persoanele pentru care medicul de specialitate organizează evidenţa şi
raportarea distinctă către casa de asigurări de sănătate.
La calculul acestor indicatori se utilizează datele
aferente anului 2009."
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică
începând cu 1 iulie 2010.
Ministrul sănătăţii,
Cseke Attila
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Nicolae Lucian Duţă