ORDIN Nr. 987
din 2 iulie 2010
pentru aprobarea
Metodologiei privind conditiile si modalitatea de stingere a obligatiilor de
plata ale unitatilor sanitare cu paturi înregistrate peste termenul de scadenta
la 31 martie 2010
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 500 din 20 iulie 2010
Văzând Referatul de aprobare nr. Cs.A. 7.296/2010 al
Ministerului Sănătăţii şi nr. D.G. 913 al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
în temeiul prevederilor art. VII alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 48/2010 pentru modificarea şi completarea
unor acte normative în domeniul sănătăţii în vederea descentralizării, ale art.
7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu completările ulterioare, ale art. 281
alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 17 alin. (5) din Statutul
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
972/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii şi preşedintele
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia privind condiţiile şi
modalitatea de stingere a obligaţiilor de plată ale unităţilor sanitare cu
paturi înregistrate peste termenul de scadenţă la data de 31 martie 2010,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Plata obligaţiilor se efectuează din sumele
aprobate în bugetul Ministerului Sănătăţii de la bugetul de stat, alocate prin
transfer în bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
Art. 3. - Plata obligaţiilor se realizează în ordine
cronologică, eşalonat pe o perioada de 90 de zile, în limita prevederilor
bugetare aprobate.
Art. 4. - Direcţiile de specialitate din Ministerul
Sănătăţii, ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, direcţiile de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, casele de asigurări de sănătate
judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi unităţile sanitare cu paturi
din reţeaua Ministerului Sănătăţii şi cele care se transferă, potrivit legii,
în reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii,
Cseke Attila
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Nicolae Lucian Duţă
ANEXĂ
METODOLOGIE
privind condiţiile şi modalitatea de stingere a
obligaţiilor de plată ale unităţilor sanitare cu paturi înregistrate peste
termenul de scadenţă la data de 31 martie 2010
1. In sensul prezentei metodologii, obligaţiile de
plată cuprind sumele datorate furnizorilor de medicamente, materiale sanitare,
altor furnizori de bunuri şi servicii achiziţionate, care sunt la 31 martie
2010 neachitate la termenul de scadenţă de către unităţile sanitare cu paturi
din reţeaua Ministerului Sănătăţii, precum şi de către cele care, potrivit
legii, se transferă autorităţilor administraţiei publice locale.
2. Sunt recunoscute ca obligaţii de plată
contravaloarea produselor, bunurilor şi serviciilor care au fost procurate prin
aplicarea procedurilor legale privind achiziţiile publice şi sunt evidenţiate
la data de 31 martie 2010 în contabilitatea unităţilor sanitare cu paturi, pe
baza documentelor justificative, avizate şi aprobate de persoanele în drept.
3. Unităţile sanitare cu paturi care îndeplinesc
condiţiile menţionate la pct. 2 au obligaţia ca, în termen de 5 zile
calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei metodologii, să
prezinte casei de asigurări de sănătate situaţia pe furnizori a facturilor
prezentate în ordine cronologică, reprezentând obligaţiile de plată peste
termenul de scadenţă, înregistrate în evidenţa contabilă şi rămase neachitate
până la data de 31 martie 2010.
4. Situaţia menţionată la pct. 3 se întocmeşte
potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din
prezenta metodologie, pe răspunderea managerului şi a conducătorului
compartimentului financiar-contabil de la nivelul fiecărei unităţi sanitare cu
paturi, care vor semna pentru exactitatea şi realitatea datelor transmise,
certificând totodată faptul că produsele, bunurile şi serviciile au fost
procurate prin aplicarea procedurilor legale privind achiziţiile publice şi în
cadrul prevederilor bugetare aprobate.
5. La nivelul fiecărui judeţ, în termen de 3 zile
calendaristice de la data depunerii situaţiilor de către unităţile sanitare cu
paturi, o comisie mixtă constituită din directorul coordonator al direcţiei de
sănătate publică şi, respectiv, preşedintele-director general al casei de
asigurări de sănătate, în calitate de preşedinţi ai comisiei, precum şi din 1-2
specialişti de la nivelul celor două instituţii va analiza dacă situaţiile
menţionate la pct. 3 transmise de fiecare unitate sanitară cu paturi au fost
avizate şi certificate prin semnătură de persoanele menţionate la pct. 4, atestându-se
faptul că sunt îndeplinite condiţiile în vederea efectuării plăţilor.
6. Constatările comisiilor ca urmare a analizei
efectuate vor fi consemnate în procese-verbale de constatare pentru sumele de
plată, denumite în continuare procese-verbale.
7. Procesele-verbale vor fi întocmite conform
modelului prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta
metodologie, şi vor fi semnate de preşedinţii şi membrii comisiei mixte de la
nivelul fiecărui judeţ.
8. Procesele-verbale se emit în 4 exemplare originale
şi se transmit după cum urmează:
- un exemplar Ministerului Sănătăţii;
- un exemplar Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate;
- un exemplar rămâne la nivelul casei de asigurări de
sănătate teritoriale, însoţit de situaţia menţionată la pct. 3;
- un exemplar rămâne la nivelul comisiei mixte.
9. Procesele-verbale transmise caselor de asigurări
de sănătate însoţite de situaţiile menţionate la pct. 3 sunt documente care
stau la baza actelor adiţionale la contractele de furnizare a serviciilor
spitaliceşti care se încheie între casele de asigurări de sănătate şi unităţile
sanitare cu paturi.
10. Procesele-verbale transmise Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate stau la baza solicitărilor lunare de deschidere de
credite bugetare adresate Ministerului Sănătăţii.
11. In limita creditelor bugetare deschise, pe baza
documentelor menţionate şi a actelor adiţionale încheiate, casele de asigurări
de sănătate virează în contul unităţii sanitare cu paturi sumele aferente
efectuării plăţilor către furnizori.
12. Unităţile sanitare cu paturi au obligaţia să
prezinte caselor de asigurări de sănătate, în termen de 48 de ore de la data
efectuării plăţilor, situaţia pe furnizori a obligaţiilor stinse, copii ale
ordinelor de plată şi ale extraselor de cont.
13. Lunar, până la sfârşitul acestei acţiuni, Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate va transmite Ministerului Sănătăţii situaţia
centralizatoare pe judeţe a plăţilor efectuate pentru stingerea obligaţiilor.
14. Ministerul Sănătăţii şi Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate, prin direcţiile de sănătate publică şi casele de
asigurări de sănătate, supraveghează modul de derulare şi de stingere a
obligaţiilor de plată ale unităţilor sanitare către furnizorii de bunuri şi
servicii peste termenul de scadenţă la data de 31 martie 2010.'
ANEXA Nr. 1 la metodologie
Spitalul.......................
Judeţul.......................
Situaţia obligaţiilor de plată peste termenul de
scadenţă la 31 martie 2010, pe categorii de furnizori
- model -
Nr. crt.
|
Denumirea furnizorului
|
Codul fiscal
|
Numărul şi data facturii
|
Data scadenţei facturii
|
Valoarea
- lei -
|
Categorii de produse,
bunuri şi servicii
livrate
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTA:
In coloana 7 se vor menţiona produsele, bunurile şi
serviciile livrate, grupate în 3 categorii, după cum urmează: medicamente,
materiale sanitare, alte bunuri şi servicii.
In situaţie nu se cuprind obligaţiile de plată peste
termenul de scadenţă provenite din cheltuielile de administrare şi funcţionare,
respectiv bunuri şi servicii, investiţii, reparaţii capitale, consolidări,
extinderi, modernizări, dotări cu echipamente medicale, ale unităţilor
sanitare, alocate în limita creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie
din bugetele locale.
Răspundem de realitatea şi exactitatea datelor.
Certificăm pe propria răspundere că produsele, bunurile
şi serviciile cuprinse în prezenta situaţie au fost procurate prin aplicarea
procedurilor legale privind achiziţiile publice şi în cadrul prevederilor
bugetare aprobate.
Manager,
.....................................................................................
Conducătorul compartimentului financiar-contabil,
.....................................................................................
ANEXA Nr. 2 la metodologie
Comisia mixtă a judeţului.............
Proces-verbal de constatare pentru sumele de plată
- model -
Incheiat astăzi,..................
Comisia mixtă formată din
doamna/domnul...................................., preşedinte-director general
al Casei de Asigurări de Sănătate..........................., şi doamna/domnul
................................, director coordonator al Direcţiei de Sănătate
Publică............, în calitate de preşedinţi ai comisiei, precum şi
doamna/domnul..............., din partea Casei de Asigurări de
Sănătate..................., şi doamna/domnul........................., din
partea Direcţiei de Sănătate Publică.........................., în calitate de
membri ai comisiei, în urma analizei situaţiei obligaţiilor de plată
înregistrate peste termenul de scadenţă la data de 31 martie 2010, au constatat
următoarele:
- unităţile sanitare cu paturi din judeţ au întocmit
la termenul stabilit situaţia obligaţiilor de plată peste termenul de scadenţă
la 31 martie 2010, pe categorii de furnizori, în conformitate cu modelul
prevăzut în anexa nr. 1 la metodologie;
- managerul şi conducătorul compartimentului
financiar-contabil al fiecărei unităţi sanitare cu paturi au semnat situaţia
mai sus menţionată, certificând realitatea şi exactitatea datelor;
- managerul şi conducătorul compartimentului
financiar-contabil au certificat pe propria răspundere că produsele, bunurile
şi serviciile din situaţia prezentată au fost procurate prin aplicarea
procedurilor legale privind achiziţiile publice şi în cadrul prevederilor
bugetare aprobate.
Faţă de cele de mai sus comisia stabileşte că au fost
îndeplinite condiţiile pentru ca următoarelor unităţi sanitare să li se aloce
fondurile aferente plăţii obligaţiilor peste termenul de scadenţă la 31 martie
2010:
1. Spitalul............................., total
obligaţii de plată.............................lei, din care:
- furnizori
medicamente...................................lei;
- furnizori materiale
sanitare............................lei;
- alţi furnizori de bunuri şi
servicii...................lei.
2. Spitalul.........................................
Total judeţ obligaţii în sumă
de...................................lei, din care:
- furnizori
medicamente......................................lei;
- furnizori materiale
sanitare...............................lei;
- alţi furnizori de bunuri şi servicii.........lei.
Alte
menţiuni*):.............................................................................................
Comisia mixtă
ajudeţului................................. Semnătura:
Doamna/Domnul............................, preşedinte-director
general al Casei de Asigurări de Sănătate.............................
Doamna/Domnul............................, director
coordonator al Direcţiei de Sănătate
Publică................................................
Doamna/Domnul............................, din partea
Casei de Asigurări de
Sănătate................................................................
Doamna/Domnul............................, din partea
Direcţiei de Sănătate
Publică...................................................................
Data.........................................
*) Se vor enumera cazurile sau situaţiile în care
comisia constată că nu sunt îndeplinite condiţiile pentru alocarea parţială sau
totală a sumelor aferente plăţii obligaţiilor peste termenul de scadenţă la 31
martie 2010.