ORDONANTA Nr. 38 din 27 august 1997
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Europeana
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea "Proiectului privind
conservarea energiei termice", semnat la Londra la 13 aprilie 1997
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 218 din 28 august 1997
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei,
precum si art. 1 lit. (a) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului
de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Europeana pentru
Reconstructie si Dezvoltare, in valoare de 45 milioane dolari S.U.A., pentru
finantarea "Proiectului privind conservarea energiei termice", semnat
la Londra la 13 aprilie 1997 si prezentat in traducere in limba romana, ca
anexa la prezenta Ordonanta.
Suma de 2,4 milioane dolari S.U.A., prevazuta la categoria
"Nealocate" din anexa anexei nr. 2 a Acordului de imprumut, se aloca
Regiei autonome de gospodarie comunala si locativa Oltenita, la categoria
"A2" din anexa respectiva.
Art. 2
Finantarea "Proiectului privind conservarea energiei termice", se
asigura, pe intreaga perioada de executie a acestuia, din imprumutul de la
Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, din fonduri nerambursabile
puse la dispozitie de diversi donatori si din contributia Romaniei formata din
transferuri de la bugetul de stat si alocatii de la bugetele locale ale
autoritatilor publice locale incluse in proiect.
Sumele de la bugetul de stat cu aceasta destinatie vor fi prevazute anual
prin anexa la Legea bugetului de stat, ca pozitie distincta si globala, pe
seama transferurilor de la bugetul de stat catre bugetele locale pentru
investitii finantate partial din imprumuturi externe.
Art. 3
Ministerul Finantelor va plati comisionul initial, prevazut in Sectiunea
2.03 lit. (b) a Acordului de imprumut ce face obiectul Art. 1 al prezentei
Ordonante, din sumele aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 1997, la
pozitia "Transferuri de la bugetul de stat catre bugetele locale pentru
investitii finantate partial din imprumuturi externe". Acest comision va
fi recuperat ulterior de la beneficiarii finali ai imprumutului.
Art. 4
Pana la rambursarea integrala a imprumutului extern si plata tuturor
obligatiilor care decurg din acesta, regiile autonome beneficiare ale
imprumutului acordat de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare vor
deschide "Contul serviciului datoriei" pe care il vor alimenta anual
cu sume cel putin egale cu cele provenind din amortizarea, vanzarea si
valorificarea de mijloace fixe si din partea de profit net care ramane la
dispozitia acestora in conditiile legii, aferente activitatii de termoficare,
din sectoarele incluse in proiect.
Consiliile locale incluse in proiect vor alimenta "Contul serviciului
datoriei" cu sume provenite din alocatii de la bugetele locale, de valoare
cel putin egala cu varsamintele din profitul net efectuat si impozitul pe
profit platit de regiile autonome beneficiare catre Consiliile locale
respective.
Sumele astfel constituite in "Contul serviciului datoriei",
inclusiv dobanda capitalizata aferenta disponibilitatilor din cont, vor fi
utilizate pentru acoperirea serviciului datoriei externe aferente imprumutului
acordat de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea
"Proiectului privind conservarea energiei termice".
Art. 5
Consiliile locale incluse in "Proiectul privind conservarea energiei
termice", vor garanta imprumutul subsidiar acordat unitatilor beneficiare
de catre Ministerul Finantelor, avand obligatia ca, anual, incepand cu anul
urmator intrarii in vigoare a prezentei ordonante si pana la data rambursarii
imprumutului, sa prevada in bugetul propriu, la capitolul
"Cheltuieli", ca pozitie distincta, "Fondul privind garantarea
rambursarii ratelor scadente la imprumutul subsidiar, precum si a platii
dobanzilor si comisioanelor aferente acestuia", intr-un cuantum de 10% din
echivalentul in lei al obligatiilor de plata anuale ale unitatilor beneficiare
fata de Ministerul Finantelor, asumate prin acordurile de imprumut subsidiare
si de garantie si acordurile de proiect.
Soldul respectivului fond, neutilizat la finele anului, se reporteaza cu
aceeasi destinatie in anul urmator, intr-un cont distinct, deschis la
Trezoreria statului, purtator de dobanda. Dupa rambursarea integrala a
imprumutului subsidiar si dupa plata comisioanelor si a dobanzilor aferente,
acest sold se preia ca venit in anul urmator, la bugetul local din care s-a
constituit.
Art. 6
Marja de 1% peste rata variabila a dobanzii prevazuta la Sectiunea 3.01 (a)
din Acordul de imprumut ce face obiectul Art. 1 al prezentei Ordonante, se
datoreaza si se va plati de catre regiile autonome beneficiare, Ministerului
Finantelor, in vederea constituirii fondului de risc, pentru intregul imprumut
acordat de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, care se va
pastra la Trezoreria statului si se va majora cu dobanzile bonificate de
aceasta in conditiile reglementarilor in vigoare.
Art. 7
Se autorizeaza Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor, ca, de comun
acord cu Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, sa introduca, pe
parcursul utilizarii imprumutului, in raport cu conditiile complete de derulare
a Acordului de imprumut, amendamente la continutul acestuia, care privesc
realocari de fonduri, modificari in structura imprumutului pe categorii
componente si beneficiari, modificari de termene, modificari in constituirea de
catre beneficiarii finali ai imprumutului a "Contului serviciului
datoriei" prevazut in art. 4 al prezentei Ordonante in conditiile
reorganizarii regiilor autonome in baza Ordonantei Guvernului nr. 30/1997,
precum si orice alte modificari care nu sunt de natura sa sporeasca obligatiile
financiare ale Romaniei fata de Banca Europeana pentru Reconstructie si
Dezvoltare, sau sa determine noi conditionalitati economice fata de cele
convenite initial intre parti.
Guvernul va raporta periodic Parlamentului in legatura cu aceste
amendamente, in cadrul Raportului privind datoria publica externa a Romaniei.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Adrian Severin
Ministru delegat pe langa
primul-ministru pentru
coordonarea Secretariatului
General al Guvernului
si a Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Remus Opris
ACORD DE IMPRUMUT
(Proiectul de conservare a energiei termice)
intre ROMANIA ("Imprumutatul") si
BANCA EUROPEANA PENTRU RECONSTRUCTIE SI DEZVOLTARE ("Banca")
datat 13 aprilie 1997
PREAMBUL
Avand in vedere ca Banca a fost infiintata pentru a acorda finantare pentru
proiecte specifice in vederea sprijinirii tranzitiei catre economia de piata si
a promovarii initiativei private si antreprenoriale in tarile Europei Centrale
si de Est care aplica si se supun principiilor democratiei pluripartite,
pluralismului si economiei de piata;
avand in vedere ca Imprumutatul intentioneaza sa realizeze Proiectul
descris in Anexa nr. 1 a acestui Acord ('Proiectul'), Proiect conceput sa
sprijine reabilitarea anumitor active si imbunatatirea performantelor
operationale ale societatilor municipale de termoficare functionand pe langa
consiliile locale ale oraselor Buzau, Fagaras, Oltenita, Pascani si Ploiesti;
avand in vedere ca Partile A si B-1 ale Proiectului vor fi indeplinite de
catre societatile municipale de termoficare ale consiliilor locale din orasele
Buzau (Regia Autonoma Municipala - R.A.M. Buzau), Fagaras (Regia Autonoma de
Servicii Comunale - R.A.S.C. Fagaras), Oltenita (Regia Autonoma de Gospodarie
Comunala si Locativa - R.A.G.C.L. Oltenita), Pascani (Regia Autonoma de
Gospodarie Comunala si Locativa - R.A.G.C.L. Pascani) si Ploiesti (Regia
Autonoma de Termoficare - R.A.T. Ploiesti) (fiecare denumita "Entitate a
Proiectului" iar colectiv denumite "Entitatile Proiectului") si
de catre Consiliile Locale ale oraselor Buzau, Fagaras, Oltenita, Pascani si
Ploiesti (fiecare denumita "Municipalitate" iar colectiv denumite
"Municipalitatile"), respectiv, cu sprijinul Imprumutatului iar ca
parte a acestui sprijin, Imprumutatul va pune la dispozitia Entitatilor
Proiectului sumele acestui imprumut, dupa cum se stipuleaza in acest Acord;
avand in vedere ca responsabilitatea asigurarii serviciilor de consultanta,
mentionate in Partile B-2 si C ale Proiectului ("Serviciile de
Consultanta"), va reveni Imprumutatului care intentioneaza sa asigure
astfel de servicii sau sa asigure finantarea nerambursabila pentru astfel de
servicii din granturi provenind din terte tari, asa cum este prevazut in Planul
de finantare;
avand in vedere ca Entitatile Proiectului si Municipalitatile realizeaza un
program, cu sprijinul Imprumutatului, in vederea introducerii unui cadru
organizatoric orientat spre economia de piata in sectorul de termoficare; si
avand in vedere ca Banca a aprobat, in baza, intre altele, si a celor de
mai sus, acordarea unui imprumut Imprumutatului, in suma de patruzeci si cinci
de milioane dolari S.U.A. (45 milioane USD), ("Imprumutul") in
termenii si conditiile stabilite prin acest acord si prin Acordurile de
Proiect, din aceeasi data, dintre Banca si fiecare dintre Entitatile
Proiectului (fiecare asemenea acord fiind denumit "Acord de Proiect",
iar colectiv denumite "Acordurile de Proiect");
partile la prezentul acord, convin dupa cum urmeaza:
Art. 1
TERMENI SI CONDITII STANDARD; DEFINITII; TITLURI
Sectiunea 1.01
Incorporarea termenilor si conditiilor standard
Toate prevederile Termenilor si Conditiilor Standard datate septembrie 1994
sunt incorporate in si aplicabile acestui Acord cu aceeasi putere si efect ca
si cum ar fi cuprinse in intregime in acesta.
Sectiunea 1.02
Definitii
Oriunde sunt folositi in acest Acord sau in anexele sale, cu exceptia
cazurilor cand se specifica altfel, termenii definiti in Preambul au
intelesurile respective asa cum sunt descrisi acolo, termenii definiti in
Termenii si Conditiile Standard au intelesurile respective asa cum sunt
descrisi acolo, iar urmatorii termeni au urmatoarele intelesuri:
"Servicii de consultanta" au sensul definit in
Preambul;
"Tariful mediu de caldura" are sensul definit in Anexa
nr. 3 a fiecarui Acord de
Proiect;
"Reprezentant autorizat semnifica Ministerul
al Imprumutatului" Finantelor al Imprumutatului;
"Contul de proiect al semnifica contul creat de
Imprumutatului" Imprumutat, in conformitate
cu Sectiunea 2.03 (c) a
acestui acord;
"Rata fluxului de numerar" semnifica rezultatul obtinut
prin impartirea fluxului de
numerar la datorie pe baza
situatiei contabile anuale
auditate a fiecarei Entitati a
Proiectului, corespunzator
fiecarui an financiar si
considerand fiecare Entitate a
Proiectului pe baze consolidate;
"Active curente" semnifica totalul (la data
calcularii) lichiditatilor,
titlurilor de valoare si
comerciale si altor creante
realizabile intr-un an, ale unei
Entitati a Proiectului, stocurile
si cheltuielile preliminate ce
trebuie suportate din venituri in
decurs de un an;
"Pasive curente" semnifica totalul (la data
calcularii) tuturor obligatiilor
Entitatilor Proiectului,
platibile la cerere sau scadente
in decurs de un an, inclusiv
partea din datoria pe termen lung
scadenta in decursul unui an;
"Fonduri centrale" semnifica fondurile ce trebuie
furnizate de catre Imprumutat
pentru finantarea Proiectului in
conformitate cu Planul de
Finantare;
"Datorie" semnifica totalul (la data
calcularii) tuturor obligatiilor
Entitatii Proiectului, in sold,
pentru plati sau rambursari de bani;
"VIDADI" semnifica "veniturile inainte
de
deducerea amortizarii, dobanzii si
impozitelor" si este (pentru
perioada de calcul) suma a:
(1) venitului (sau deficitului)
Entitatii Proiectului inainte de
provizionarea impozitului pe venit
pentru o asemenea perioada, plus a
(2) cheltuielilor cu dobanda neta
pentru o asemenea perioada, plus a
(3) tuturor sumelor legate de
amortizare pentru o asemenea
perioada;
"Planul de finantare" semnifica planul de finantare
stabilit in anexa la Anexa 1 a
acestui Acord;
"Fluxul liber de numerar" semnifica VIDADI din care se scad
impozitele platite, cheltuielile
cu dobanda neta si dividendele
platite, plus/minus schimbarea neta
in capitalul circulant minus
cheltuielile de investitii;
"AF" semnifica anul fiscal al
Imprumutatului care incepe la
1 ianuarie a fiecarui an;
"Fondul de garantie" semnifica fiecare din fondurile
create de catre Municipalitati
conform Sectiunii 3.01 (a) a
acestui Acord si a Acordului de
Imprumut Subsidiar;
"Cheltuiala cu dobanda" semnifica (pentru perioada de
calcul) dobanda platita sau
dobanda acumulata in cursul acelei
perioade (inclusiv dobanda asupra
obligatiilor derivand din imprumut
de capital) asupra Datoriei
Entitatii Proiectului;
"Municipalitate" are sensul atribuit in Preambulul
acestui Acord;
"Cheltuieli cu dobanda neta" semnifica (pentru perioada de
calcul), cheltuiala cu dobanda a
Entitatii Proiectului, mai putin
dobanda primita sau acumulata de
catre aceasta asupra activelor
sale curente;
"Rata marjei operationale" semnifica rata obtinuta din
impartirea profitului inainte de
deducerea cheltuielilor cu dobanda
neta si a impozitelor (adica
venituri totale minus costuri
totale si amortizare, dar exclusiv
cheltuieli cu dobanda neta si
impozite) la veniturile totale;
"UCP" semnifica Unitatea de Coordonare
a Proiectului creata si
functionand in cadrul
Ministerului Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului, ca
parte a Imprumutatului, in
conformitate cu Sectiunea 3.02 a
acestui Acord, in scopul de a
coordona activitatile Proiectului
din fiecare UIP;
"UIP" semnifica Unitatea de Implementare
a Proiectului creata si
functionand in cadrul fiecarei
Entitati a Proiectului in
conformitate cu Sectiunea 2.04 a
fiecarui Acord de Proiect;
"RP" semnifica Raportul asupra evolutiei
Proiectului, asa cum este definit
in Anexa 3 a acestui Acord;
"Entitatea Proiectului" are intelesul atribuit in
Preambulul acestui Acord si se va
aplica oricarui succesor al
acesteia;
"Reprezentantul autorizat semnifica fiecare persoana numita
al Entitatii Proiectului" de catre Reprezentantul Autorizat
al Imprumutatului in scopul
Sectiunii 2.04 a acestui Acord
printr-o desemnare intr-o forma si
substanta satisfacatoare Bancii;
"Fonduri locale" semnifica fondurile ce trebuie
furnizate de catre Municipalitati
pentru, dar nelimitandu-se la,
lucrari si servicii, in
conformitate cu planul de finantare;
"Contul de proiect al semnifica contul creat de fiecare
Entitatii Proiectului" din Entitatile Proiectului, in
conformitate cu Sectiunea 2.01 (d) a
Acordului de Proiect si a Acordului
de Imprumut Subsidiar, la care
asemenea Entitate a Proiectului este
parte;
"Leu" semnifica moneda oficiala a
Romaniei;
"Statute" semnifica statutele fiecarei
Entitati
a Proiectului in conformitate cu
legile romanesti;
"Acord de Imprumut Subsidiar" semnifica acordul incheiat intre
Imprumutat pe de o parte si fiecare
dintre Entitatile Proiectului si
Municipalitatea respectiva pe de
alta parte, in conformitate cu
Sectiunea 3.01 (a) a acestui acord,
asa cum poate fi modificat periodic;
"Pagina 3750 Telerate" semnifica pagina afisata a ratelor
oferite pe piata interbancara
londoneza (in mod obisnuit cunoscute
ca "LIBOR") de catre principalele
banci pentru depozite in valuta
Imprumutului, nominalizata ca pagina
3.750 a Serviciului Telerate (sau
orice alta pagina care ar inlocui
pagina 3.750) in scopul afisarii
ratelor LIBOR pentru depozite in
valuta Imprumutului;
"USD" sau "dolari S.U.A." semnifica moneda legala a
Statelor
Unite ale Americii;
"Capital circulant" semnifica diferenta dintre
Activele Curente ale Entitatilor
Proiectului (excluzand numerarul)
si Pasivele Curente, pentru fiecare
an fiscal.
Sectiunea 1.03
Titluri
Titlurile articolelor si sectiunilor, precum si cuprinsul, sunt inserate
numai pentru o mai buna intelegere cand se fac trimiteri la diverse parti din
text si nu vor fi utilizate in interpretarea acestui acord de imprumut.
Art. 2
PRINCIPALII TERMENI AI IMPRUMUTULUI
Sectiunea 2.01
Suma si valuta imprumutului
Banca este de acord sa imprumute Imprumutatului, in termenii si conditiile
descrise sau la care se face referire in prezentul acord, o suma de patruzeci
si cinci milioane dolari S.U.A. (45 milioane USD).
Sectiunea 2.02
Alti termeni financiari ai Imprumutului
(a) Suma minima a unei trageri (in concordanta cu Sectiunea 3.01 (b) a Termenilor
si Conditiilor Standard) va fi de cincizeci si sapte mii dolari S.U.A. (57.000
USD);
(b) Suma minima posibil a fi rambursata in avans (in conformitate cu
Sectiunea 3.07 (d) a Termenilor si Conditiilor Standard) va fi de un milion de
dolari S.U.A. (1 milion USD);
(c) Suma minima posibil a fi anulata (in concordanta cu Sectiunea 3.08 (a)
a Termenilor si Conditiilor Standard) va fi de un milion de dolari S.U.A. (1
milion USD);
(d) Datele pentru plata dobanzii precum si datele de rambursare a ratelor
imprumutului vor fi 20 mai si 20 noiembrie ale fiecarui an. Imprumutatul va
rambursa imprumutul in conformitate cu planul de amortizare urmator:
-------------------------------------------------
Data scadentei platii Suma scadenta
(in milioane USD)
-------------------------------------------------
20 mai 2002 2,25
20 noiembrie 2002 2,25
20 mai 2003 2,25
20 noiembrie 2003 2,25
20 mai 2004 2,25
20 noiembrie 2004 2,25
20 mai 2005 2,25
20 noiembrie 2005 2,25
20 mai 2006 2,25
20 noiembrie 2006 2,25
20 mai 2007 2,25
20 noiembrie 2007 2,25
20 mai 2008 2,25
20 noiembrie 2008 2,25
20 mai 2009 2,25
20 noiembrie 2009 2,25
20 mai 2010 2,25
20 noiembrie 2010 2,25
20 mai 2011 2,25
20 noiembrie 2011 2,25
------------------------------------------------
TOTAL: 45,00
------------------------------------------------
(e) Ultima data de tragere (in conformitate cu Sectiunea 3.01 (a) a
Termenilor si Conditiilor Standard) va fi 30 aprilie 2002;
(f) Comisionul de angajament (in conformitate cu Sectiunea 3.05 (a) a
Termenilor si Conditiilor Standard) va fi de una jumatate de procent (0,5%) pe
an;
(g) Imprumutul este supus unei rate variabile a dobanzii. In scopul
Sectiunii 3.04 (b) a Termenilor si Conditiilor Standard, rata relevanta a
dobanzii pietei va fi rata oferita ce va fi afisata la pagina 3750 Telerate la
ora 11.00 a.m. ora Londrei, la data relevanta de determinare a dobanzii pentru
o luna, doua luni, trei luni, patru luni, cinci luni sau sase luni, oricare
perioada este mai apropiata de durata perioadei relevante de dobanda (sau daca
doua perioade sunt egal apropiate de durata perioadei relevante de dobanda,
media celor doua perioade).
Sectiunea 2.03
Trageri
(a) Suma disponibila poate fi trasa periodic in conformitate cu prevederile
anexei nr. 2 a Acordului de imprumut pentru cheltuielile efectuate (sau, daca
Banca este de acord pentru cele ce urmeaza a fi efectuate) in legatura cu
costul rezonabil al bunurilor si lucrarilor necesare Proiectului si care vor fi
finantate din sumele imprumutului;
(b) Imprumutatul a optat pentru a nu plati comisionul initial din suma
disponibila si in schimb va plati comisionul initial din bugetul
Imprumutatului;
(c) Imprumutatul, in cazul in care va dori sa efectueze trageri pentru
scopurile Proiectului, va deschide un cont de depozit intr-o banca comerciala,
agreata de Banca, denominat in dolari S.U.A., in termeni si conditii
satisfacatoare Bancii, inclusiv asigurand o protectie adecvata impotriva
compensarii, confiscarii sau sechestrului.
Sectiunea 2.04
Reprezentantul autorizat in scopul tragerilor
Ministerul Finantelor al Imprumutatului este desemnat ca reprezentant
autorizat al Imprumutatului in scopul de a declansa orice actiune necesara sau
permisa a fi luata conform prevederilor Sectiunii 2.03 (a) a Acordului de
imprumut si Sectiunilor 3.01 si 3.02 a Termenilor si Conditiilor Standard.
Urmare a acestei autorizari, Imprumutatul, prin aceasta, desemneaza pe
reprezentantii autorizati ai Entitatilor Proiectului in scopul de a declansa
orice actiune necesara sau permisa a fi luata conform prevederilor Sectiunii
2.03 (a) a Acordului de imprumut si Sectiunii 3.01 si 3.02 a Termenilor si
Conditiilor Standard.
Art. 3
EXECUTIA PROIECTULUI - ASPECTE FINANCIARE SI OPERATIONALE
Sectiunea 3.01
Alte conditionalitati afirmative ale Proiectului
In plus fata de prevederile generale descrise in articolele IV si V ale
Termenilor si Conditiilor Standard, Imprumutatul, daca Banca nu va conveni
altfel, va lua urmatoarele masuri:
(a) va subimprumuta sumele imprumutului catre Entitatile Proiectului prin
acorduri de imprumut subsidiare in termeni si conditii ce vor fi fost aprobate
de catre Banca si care vor include printre altele urmatoarele: rata dobanzii,
care va fi unu la suta peste rata variabila a dobanzii, iar comisionul initial,
comisionul de angajament si orice alte costuri vor fi la fel cu cele platite de
Imprumutat Bancii si maturitatea, valuta, perioada de gratie, ipotecile si alti
termeni cheie vor fi echivalenti termenilor si conditiilor acestui acord.
Acordul de imprumut subsidiar va prevedea, de asemenea, ca fiecare
Municipalitate sa creeze un Fond de garantie;
(b) isi va exercita drepturile derivate din Acordul de imprumut subsidiar
in asa fel incat sa apere interesele Imprumutatului si ale Bancii, sa respecte
prevederile acestui Acord de imprumut si sa indeplineasca obiectivele
Imprumutului si finalizarea Proiectului; in afara de situatia in care Banca va
stabili altfel, Imprumutatul nu va angaja, amenda, abroga sau incalca nici unul
dintre acordurile de imprumut subsidiare si nici vreuna din prevederile
acestora;
(c) va determina fiecare Entitate a Proiectului si o va ajuta sa-si
indeplineasca toate obligatiile in conformitate cu prevederile acordului de
Proiect, incluzand, dar fara a se limita la, obligatiile Entitatilor
Proiectului referitoare la:
(i) achizitionarea bunurilor, lucrarilor si serviciilor pentru Proiect si
executia Partilor A si B ale Proiectului de catre Entitatile Proiectului si UIP
respective, la care se face referire in Sectiunea 2.03 a acordurilor de
Proiect;
(ii) chestiuni legate de protectia mediului, la care se face referire in
Sectiunea 2.05 a acordurilor de Proiect;
(iii) angajarea si folosirea consultantilor pentru a sprijini realizarea
Proiectului, la care se face referire in Sectiunea 2.06 a acordurilor de
Proiect;
(iv) realizarea fiecarui studiu de proiect prevazut in partile B si C ale
Proiectului si implementarea la timp a fiecarui studiu prevazut in partea B, de
o maniera satisfacatoare Bancii, asa cum se face referire in Sectiunea 2.07 a
acordurilor de Proiect;
(v) pregatirea si inaintarea rapoartelor asupra unor chestiuni privitoare
la Proiect si la operatiunile Imprumutatului, asa cum se face referire in
Sectiunea 2.08 a acordurilor de Proiect;
(vi) mentinerea procedurilor, inregistrarilor si evidentelor contabile,
pregatirea declaratiilor financiare, auditarea lor si trimiterea lor asa cum au
fost auditate la Banca precum si furnizarea catre Banca a oricaror alte
informatii relevante legate de Proiect sau de operatiunile Entitatilor
Proiectului, asa cum se face referire in Sectiunea 3.01 a acordurilor de
Proiect; si
(vii) indeplinirea tuturor conditionalitatilor legate de aspectele
operationale si financiare ale Proiectului, Entitatilor Proiectului si
Municipalitatilor asa cum se face referire in Sectiunile 3.02, 3.03, 3.04, 3.05
si 3.06 ale acordurilor de Proiect;
(d) va lua sau va determina sa fie luate toate masurile suplimentare
necesare pentru furnizarea de fonduri adecvate in vederea finalizarii tuturor
lucrarilor si serviciilor Proiectului, fara insa a se limita numai la acestea;
Imprumutatul, printre altele, va aproba si va pune la dispozitia Entitatilor
Proiectului, cand si dupa cum va fi nevoie:
I. Fondurile centrale;
II. serviciile de consultanta sau toate fondurile necesare finantarii
serviciilor de consultanta daca granturile luate in considerare in Planul de
Finantare nu vor fi fost puse la dispozitie indiferent de motiv; si
III. toate celelalte fonduri necesare inlocuirii oricaror fonduri locale
prevazute in planul de finantare in caz ca asemenea fonduri nu pot fi puse la
dispozitie din resursele Municipalitatilor; cu conditia ca, oricum,
Imprumutatul, numai daca nu va fi cazut altfel de acord cu Banca, sa nu faca
nicicand nici un fel de tragere in conformitate cu Acordul de imprumut
subsidiar, din Fondurile centrale, in favoarea vreunei Entitati a Proiectului
sau Municipalitati care a incalcat oricare dintre prevederile Acordului de
imprumut subsidiar sau ale Acordului de Proiect la care asemenea Entitate a
Proiectului este parte;
(e) va realiza, prin intermediul Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, UCP, in coordonare cu UIP-urile, Proiectul, asa cum
este descris in Anexa nr. I, incluzand, in mod special, urmatoarele:
(i) va realiza cu regularitate un control calitativ asupra constructiei
fizice propriu-zise si asupra realizarii Proiectului de o maniera
satisfacatoare pentru Banca;
(ii) va aproba deciziile privind achizitiile legate de Proiect, de o
maniera adecvata, in conformitate cu Sectiunea 3.03 de mai jos;
(iii) va duce la indeplinire Studiul tarifelor pentru termoficare prevazut
in Anexa nr. 1;
(f) va determina fiecare entitate a Proiectului sa deschida si sa mentina
un Cont de proiect al Entitatii Proiectului pentru tragerile in cadrul
imprumutului primit de la Banca, fiecare asemenea Cont de proiect al Entitatii
Proiectului urmand a fi deschis intr-o banca comerciala agreata de Banca,
intr-o forma si substanta acceptabile Bancii.
Sectiunea 3.02
UCP
(a) In vederea coordonarii cu Entitatile Proiectului si cu respectivele
UIP, a monitorizarii si evaluarii realizarii Proiectului si in special, a
sprijinirii achizitionarii, intr-o maniera adecvata, a bunurilor, serviciilor
si lucrarilor, precum si a crearii, operarii si mentinerii tuturor conturilor
si evidentelor necesare asigurarii unei realizari adecvate a Proiectului, Imprumutatul
va crea, in afara cazului in care se va hotari altfel de comun acord cu Banca,
o Unitate de Coordonare a Proiectului, in cadrul Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului, pe care, de-a lungul intregii perioade de
executie a Proiectului, o va mentine operationala si o va inzestra cu
facilitati adecvate si personal calificat corespunzator, inclusiv experti
straini, intr-o maniera acceptabila Bancii;
(b) UCP va realiza Studiul asupra tarifelor pentru energia termica (asa cum
este definit in Anexa nr. 1) pe baza unor termeni de referinta acceptabili
Bancii. Imprumutatul se angajeaza sa implementeze concluziile unui asemenea
studiu, la timp, dar in orice caz nu mai tarziu de noua luni de la data
inmanarii raportului final al studiului catre UCP, si prin masuri acceptabile
Bancii.
Sectiunea 3.03
Achizitii
(a) In scopurile Sectiunii 4.03 din Termenii si Conditiile Standard,
procurarea bunurilor si lucrarilor achizitionate sau determinate a fi
achizitionate de catre Imprumutat pentru Partea A a Proiectului si finantate
din fonduri puse la dispozitie de catre Banca, se va face in conformitate cu
procedurile stabilite in Regulile de achizitie ale Bancii si Anexa nr. 4 a
acestui Acord;
(b) Designul si contractele de supervizare, lucrarile (altele decat cele la
care se face referire in Subsectiunea (a) a acestei Sectiuni) si serviciile vor
fi finantate de catre Entitatile Proiectului, Municipalitati, Imprumutat si/sau
orice alta entitate furnizoare de bunuri [altele decat cele la care se face
referire in Subsectiunea 3.03 (a)], contractele, lucrarile sau serviciile pe
baza de finantare nerambursabila (granturi) si ca atare nu sunt supuse
Regulilor de achizitie ale Bancii, cu conditia ca, oricum, termenii de
referinta corespunzatori, calificarile si programul de lucru al expertilor
selectati pentru aceste sarcini, sau documentele de licitatie ori bunurile
[altele decat cele la care se face referire in Sectiunea 3.03.(a)], dupa caz,
sa fi fost acceptabile Bancii;
(c) Achizitionarea de bunuri si lucrari finantate din granturi, in plus
fata de Planul de Finantare prevazut in acest Acord, va determina cresterea
valorii programului de investitii, in conformitate cu legislatia romaneasca.
Sectiunea 3.04
Consultanti
(a) In vederea sprijinirii realizarii Proiectului, Imprumutatul, daca nu se
stabileste altfel cu Banca, va angaja sau va determina angajarea, dupa nevoi,
si va folosi consultanti (inclusiv, dar nelimitandu-se la experti
internationali) a caror calificare, experienta, termeni de referinta precum si
orice amendamente la acestea vor fi acceptabile Bancii.
Sectiunea 3.05
Conditionalitati Financiare
Imprumutatul va respecta si implementa la timp in forma si substanta
acceptabile Bancii, urmatoarele:
(a) Imprumutatul va aproba cu promptitudine de fiecare data cand Entitatile
Proiectului propun, in conformitate cu Acordul de Proiect si in orice caz nu
mai tarziu de 1 iulie a fiecarui an fiscal, intre AF 1997 - 2011, sau de
fiecare data cand va solicita Banca, ajustarea tarifelor pentru energia termica
pentru consumatorii casnici si agentii economici. Tarifele pentru energia
termica acceptabile pentru Banca vor fi la un nivel care va permite fiecarei
Entitati a Proiectului sa obtina si sa mentina incepand cu AF 2002, pe toata
durata imprumutului, o rata a fluxului de lichiditati mai mare de 1,5 iar
tariful mediu de caldura nominal va respecta incepand cu AF 1997 cel putin
nivelurile stabilite in Anexa nr. 3 a fiecarui Acord de Proiect, in afara de
cazul in care Banca hotaraste altfel;
(b) Imprumutatul, in cooperare cu Entitatile Proiectului va stabili un plan
si va lua masurile necesare (ambele acceptabile Bancii) pentru implementarea
adecvata si la timp a unui astfel de plan, intre AF 1998-2011, pentru a
determina incasarea de catre Entitatile Proiectului a facturilor scadente si a
celor restante de la consumatorii casnici si agentii economici, intr-o masura
mai mare decat procentele minime, stabilite mai jos:
Perioada % din facturile incasate din total venituri,
incluzand, dar nelimitandu-se la, toate
subventiile directe si indirecte si orice
articole exceptionale, daca e cazul
AF 1998 80%
AF 1999 85%
AF 2000 90%
AF 2001-2011 95%
(c) Imprumutatul va respecta si implementa, sau va determina sa fie
implementate, masuri adecvate si la timp, acceptabile Bancii, in vederea
reducerii pana la sfarsitul anului 2001 si mentinerii de atunci incolo a
volumului facturilor de incasat de catre fiecare Entitate a Proiectului la un
nivel mai mic sau egal cu 2 luni de venituri;
(d) Imprumutatul accepta ca, nu mai tarziu de un an de la semnarea acestui
Acord, sa respecte si sa implementeze, sau sa determine a fi implementat un
plan, acceptabil Bancii, in vederea reducerii treptate intre AF 1998 - 2001 a
nivelului subventiilor sau al sumelor echivalente primite de fiecare Entitate a
Proiectului (direct sau indirect, de la, printre altele, Imprumutat sau
Municipalitati) de la nivelul prezent la un nivel acceptabil Bancii;
(e) Imprumutatul accepta sa respecte si sa implementeze, sau sa determine
sa fie implementate, masuri adecvate si la timp, acceptabile Bancii, in vederea
cresterii ratei marjei operationale a Entitatilor Proiectului la 30% pentru AF
2001 si de a o mentine peste 30% intre AF 2002 - 2011;
(f) Imprumutatul accepta sa respecte si daca este cazul sa determine
Entitatile Proiectului sa implementeze pe perioada maturitatii imprumutului, o
politica prudenta a dividendelor (sau orice alte politici echivalente) a
Entitatilor Proiectului, acceptabile Bancii si in conformitate cu cerintele de
mai sus;
(g) Imprumutatul accepta sa respecte si sa implementeze masuri adecvate si
la timp, acceptabile Bancii, care sa permita fiecarei Entitati a Proiectului sa
genereze anual o rata a fluxului de lichiditati de 1,5 pentru fiecare AF in
perioada 2002 - 2011;
(h) Imprumutatul, atata vreme cat vor exista sume nerambursate in cadrul
acestui Acord, va depune toate eforturile, de o maniera acceptabila Bancii,
pentru ca Entitatile Proiectului sa primeasca, sa mentina, sau sa incheie
acorduri privind furnizarea de gaze naturale, combustibili, agent termic,
electricitate, apa si servicii de epurare a apei, directe, si in termeni si
conditii nu mai putin favorabile decat termenii si conditiile cele mai
favorabile ce sunt acordate altor regii de termoficare si municipale din
Romania.
Sectiunea 3.06
Realizarea cadrului de reglementare a sectorului de termoficare
Imprumutatul va respecta si implementa la timp, dar nu mai tarziu de noua
luni de la transmiterea raportului final al Studiului asupra tarifelor pentru
energia termica catre UCP, cerintele legale si institutionale adecvate,
acceptabile Bancii, care sa permita Entitatilor Proiectului sa obtina statutul
de creditor preferential din partea agentilor economici, sa solicite plati in
avans (cum ar fi de exemplu taxele de conectare a tuturor tipurilor de
consumatori) si sa solicite consumatorilor restantieri, penalizari si
despagubiri mai mari decat rata dobanzii sau rata inflatiei, aceea dintre ele
care este mai mare, precum si sa deconecteze consumatorii care nu platesc.
Sectiunea 3.07
Frecventa raportarii si cerintele prezentarilor
(a) Rapoartele periodice asupra Proiectului, la care se face referire in
Sectiunea 4.04 (a) (iv) din Termenii si Conditiile Standard, vor fi inaintate
in termen de 60 de zile de la sfarsitul fiecarui trimestru ce face obiectul
raportarii, de catre imprumutat, sub forma unui RP trimestrial, la 1 iunie, 1
septembrie, 1 decembrie si 1 martie ale fiecarui an, in forma si continutul
acceptabile Bancii;
(b) in plus fata de rapoartele periodice asupra Proiectului la care se face
referire in Sectiunea 4.04 (a) (iv) din Termenii si Conditiile Standard si fata
de subparagraful (a), UCP in numele Imprumutatului, va inainta Bancii in termen
de 60 de zile de la sfarsitul fiecarui AF, intre AF 1997-2011, un raport anual
in forma si continut acceptabile Bancii, asupra evolutiei inregistrate in
cadrul reformei sectorului romanesc de termoficare in concordanta cu
principiile economiei de piata.
Art. 4
SUSPENDAREA
Sectiunea 4.01
Suspendarea
Urmatoarele prevederi sunt specificate ca evenimente aditionale pentru
suspendarea dreptului Imprumutatului de a face trageri din imprumut, in scopul
Sectiunii 7.01 (a)(xiii) din Termenii si Conditiile Standard:
(a) fie
(i) cadrul legislativ si de reglementare aplicabil sectorului de
termoficare in teritoriul statului membru va fi fost modificat, amendat,
suspendat, abrogat, anulat sau incalcat (in fiecare caz in mod diferit fata de
prevederile acestui Acord, ale Acordului de imprumut subsidiar sau ale
oricaruia dintre Acordurile de Proiect si a oricarei anexe a acestora); sau
(ii) statutele vor fi fost amendate, suspendate, abrogate, anulate sau
incalcate in asa fel incat sa afecteze material si ireversibil operatiunile,
sau posibilitatea de a realiza Proiectul sau de a indeplini vreuna din
obligatiile decurgand din Acordul de Proiect; sau
(iii) controlul oricarei Entitati a Proiectului va fi fost transferat unor
parti, altele decat Municipalitatile respective, si altfel decat in
proprietatea privata, asa cum se prevede in acest Acord sau in oricare Acord de
Proiect si oricare anexa a acestora sau altfel decat asa cum a acceptat in
prealabil Banca;
(b) oricare dintre Entitatile Proiectului sau Municipalitati nu va fi
reusit sa-si indeplineasca vreuna din obligatiile prevazute in Acordul de
imprumut subsidiar sau respectiv Acordul de Proiect; si
(c) dreptul Imprumutatului (i) de a folosi sume din cadrul oricaror
acorduri de finantare nerambursabila in scopul furnizarii de fonduri pentru
Servicii de Consultanta, sau (ii) de a primi Servicii de Consultanta, va fi fost
suspendat, anulat sau terminat in intregime sau in parte ca urmare a termenilor
acestor aranjamente; cu conditia ca, oricum, prevederile acestui paragraf sa nu
se aplice, daca Imprumutatul reuseste sa convinga Banca ca fonduri adecvate
pentru Proiect ii sunt puse la dispozitie din alte surse, in termeni si
conditii corespunzatoare cu obligatiile Imprumutatului derivate din Acordul de
imprumut.
Art. 5
EFECTIVITATE
Sectiunea 5.01
Conditii de intrare in efectivitate
Urmatoarele prevederi sunt specificate drept conditii aditionale pentru
intrarea in efectivitate a Acordului de imprumut in conformitate cu Sectiunea
9.02 (c) din Termenii si Conditiile Standard:
(a) Acceptarea masurilor necesare a fi luate pentru AF 1997 asa cum se prevede
in Sectiunea 3.05 (a) a acestui Acord, incluzand dar nelimitandu-se la
cresterea de tarife pentru AF 1997 si masurile de asigurare a incasarii
facturilor, asa cum se prevede in Sectiunea 3.05 (b);
(b) Demararea unui Studiu asupra tarifelor pentru energia termica si a unui
Studiu asupra sistemului de management financiar, asa cum se prevede in Partea
B a Proiectului, pe baza unor termeni de referinta acceptabili Bancii;
(c) Confirmarea includerii in bugetul de stat al Imprumutatului a
Fondurilor Centrale pentru AF 1997;
(d) Crearea UCP, numirea directorului si a personalului local al acesteia,
precum si stabilirea echipei de experti internationali si alti consultanti si
semnarea contractului cu acestia, asa cum se prevede in partile B si C si in
Anexa 4 punctul F a acestui Acord;
(e) Acordul de imprumut subsidiar cu fiecare dintre Entitatile Proiectului
si Municipalitatea respectiva, in forma si continutul acceptabile Bancii, sa fi
fost realizat si transmis in numele Imprumutatului si al Entitatii Proiectului
si al Municipalitatii si obliga legal ambele parti avand titlu executoriu in
conformitate cu termenii sai, cu o singura conditie si anume intrarea in
efectivitate a Acordului de imprumut;
(f) Acordul de Proiect dintre Banca si fiecare din Entitatile Proiectului
si Municipalitati, in forma si continutul acceptabile Bancii, sa fi fost
realizat si transmis in numele Bancii si al Entitatii Proiectului si obliga
legal ambele parti avand titlu executoriu in conformitate cu termenii sai, cu o
singura conditie si anume intrarea in efectivitate a Acordului de imprumut;
(g) Fiecare Entitate a Proiectului va fi creat, in conformitate cu
Sectiunea 2.04 a respectivului Acord de Proiect si Sectiunea relevanta a
Acordului de imprumut subsidiar, UIP si primeste servicii de consultanta asa
cum se prevede in Partea C a Proiectului, din acest Acord.
Sectiunea 5.02
Avizul juridic
(a) In scopul Sectiunii 9.03(a) din Termenii si Conditiile Standard avizul
sau avizele juridice vor fi emise in numele Imprumutatului de catre ministrul
justitiei al Imprumutatului iar urmatoarele prevederi sunt specificate a fi
aspecte suplimentare ce trebuie incluse in avizul sau avizele juridice ce
urmeaza a fi prezentate Bancii:
(i) Ca Acordurile de imprumut subsidiare au fost complet autorizate sau
ratificate de Imprumutat, si transmise in numele acestuia si obliga legal
Imprumutatul avand titlu executoriu in conformitate cu termenii lor, cu o
singura conditie si anume intrarea in efectivitate a Acordului de imprumut;
(b) In scopul Sectiunii 9.03(c) din Termenii si Conditiile Standard, avizul
sau avizele juridice vor fi date in numele Entitatilor Proiectului si al
Municipalitatilor, de catre consilierii juridici proprii iar urmatoarele
prevederi sunt specificate a fi aspecte suplimentare ce trebuie incluse in
avizul sau avizele juridice ce urmeaza a fi prezentate Bancii:
(i) Ca Acordul de imprumut Subsidiar a fost pe deplin autorizat sau
ratificat de catre Entitatea Proiectului si Municipalitatea respectiva si
transmis in numele acestora si le obliga juridic pe acestea avand titlu
executoriu in conformitate cu termenii sai, cu o singura conditie si anume
intrarea in efectivitate a Acordului de imprumut;
(ii) Ca Acordul de Proiect a fost pe deplin autorizat sau ratificat de
catre Entitatea Proiectului si Municipalitate si transmis in numele acestora si
le obliga juridic pe acestea avand titlu executoriu in conformitate cu termenii
sai, cu o singura conditie si anume intrarea in efectivitate a Acordului de
imprumut.
Sectiunea 5.03
Incetarea datorata neindeplinirii conditiilor de intrare in efectivitate
O data situata la 90 de zile dupa data acestui Acord de imprumut este
specificata ca data limita pentru intrarea in efectivitate a Acordului de
imprumut, in spiritul Sectiunii 9.04 a Termenilor si Conditiilor Standard.
Art. 6
DIVERSE
Sectiunea 6.01
Notificari
In scopul Sectiunii 10.01 din Termenii si Conditiile Standard, urmatoarele
adrese sunt specificate:
Pentru Imprumutat:
Ministerul Finantelor
Str. Apolodor, nr. 17, Sector 5, Bucuresti, Romania
Telefon: 401 410 3400
Telefax: 401 312 6792
Telex: 112-39
Pentru Banca:
Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare
in atentia: Unitatii de Administrare a Operatiilor
One Exchange Square, Londra EC2A 2EH, Anglia
Telefon: (44-71) 338-6000
Fax: (44-71) 338-6100
Telex: 881-2161
Sectiunea 6.02
Comisioane si costuri
Imprumutatul va suporta orice comisioane si costuri profesionale, bancare,
de transfer sau schimb valutar legate de pregatirea, validarea si inregistrarea
acestui Acord si a oricarui document legat de acesta.
Pentru certificarea celor de mai sus, partile la prezentul Acord, actionand
prin reprezentantii lor pe deplin autorizati, au determinat semnarea acestui
Acord de imprumut in patru copii si emiterea sa la Londra, Anglia in ziua si
anul mentionate la inceput.
ROMANIA
De catre
IONUT MIRCEA COSTEA,
secretar de stat
Ministerul Finantelor
BANCA EUROPEANA
PENTRU RECONSTRUCTIE SI DEZVOLTARE
De catre
JAQUES DE LAROSIERE
PRESEDINTE
ANEXA 1
DESCRIEREA PROIECTULUI
1. Scopul acestui Proiect este de a sprijini:
(a) reducerea semnificativa a pierderilor de energie termica in retelele de
termoficare si cresterea pe ansamblu a eficientei energetice a sistemului,
prin:
(A) reabilitarea retelelor de distributie;
(B) reabilitarea unitatilor de producere si distribuire a agentului termic;
(C) contorizarea, monitorizarea si modernizarea unitatilor;
(b) realizarea unui cadru de reglementare orientat spre economia de piata
in sectorul de termoficare;
(c) imbunatatirea mediului inconjurator si imbunatatirea conditiilor de
viata ale locuitorilor din cinci orase din Romania.
2. Proiectul consta din urmatoarele Parti care pot fi modificate, dupa cum
Banca, Imprumutatul si Entitatile Proiectului vor hotari periodic, de comun
acord.
PARTEA A:
Programul de Investitii
A-1: Cazane si Schimbatoare de Caldura: Modernizarea centralelor si
punctelor termice existente ale Entitatilor Proiectului prin procurarea si
instalarea de cazane, schimbatoare de caldura, pompe, echipamente de tratare a
apei si echipamente de automatizare.
A-2: Conducte Preizolate: Procurarea si instalarea conductelor preizolate
pentru retelele de distributie a agentului termic, ale Entitatilor Proiectului.
A-3: Echipamente de Contorizare si Control: Procurarea si instalarea
echipamentelor de contorizare si control (contoare la sursa si la consumatori,
armaturi si filtre) pentru Entitatile Proiectului.
PARTEA B:
Programul de Restructurare Institutionala
Acest program include doua studii de cooperare tehnica. Aceste programe de
cooperare tehnica vor fi realizate pe baza unor termeni de referinta
acceptabili Bancii.
B-1: Studiul asupra sistemului de management financiar. Scopul acestui
program este de a intari eficienta operationala a Entitatilor Proiectului, prin
imbunatatirea metodologiei de alocare a resurselor, de gestionare a capitalului
propriu, de monitorizare a stocurilor si creantelor si de incasare a
facturilor.
B-2: Studiul asupra tarifelor pentru energia termica. Scopul acestui
program este de a:
(a) sprijini introducerea unei structuri a tarifului pentru energia termica
bazata pe costuri marginale pe termen lung, a unei metodologii de stabilire a
tarifului pentru energia termica si a unei metodologii de incasare a
facturilor;
(b) identifica schimbarile institutionale necesare pentru transformarea in
societati comerciale si in final privatizarea regiilor de termoficare. Desi
urmareste definirea unei strategii exhaustive referitoare la restructurarea
institutionala a sectorului de termoficare, rezultatul anticipat al acestui
studiu va avea un impact direct asupra structurii organizatorice a Entitatilor
Proiectului.
PARTEA C:
Servicii privind achizitiile, engineeringul, designul si managementul
Acest program de cooperare tehnica va fi realizat pe baza unor termeni de
referinta acceptabili pentru Banca.
Obiectivele acestui program sunt de a:
(a) furniza servicii de consultanta independente referitoare la achizitii,
contractare, engineering, design, constructie, implementarea proiectului si
managementul proiectului in vederea realizarii la timp si cu costuri minime a
Proiectului;
(b) sprijini Entitatile Proiectului si Imprumutatul in gestionarea
intregului proces de achizitie si contractare, intr-o maniera acceptabila
Bancii, inclusiv pregatirea documentelor pentru licitatii, evaluarea ofertelor
si pregatirea contractelor;
(c) introduce si raspandi practicile de achizitie si contractare ale
Bancii, procedurile de implementare si management ale Proiectului in
activitatile operationale ale Entitatilor Proiectului.
ANEXA ANEXEI Nr. 1
PLANUL DE FINANTARE
Planul de finantare a Proiectului este rezumat mai jos:
------------------------------------------------------------------------
Costuri externe Fonduri Locale Costuri totale
(in milioane USD) si Centrale (in milioane USD)
(in milioane USD)
------------------------------------------------------------------------
Imprumut BERD 45,00 0,00 45,00
Finantare
nerambursabila
acordata de BERD 0,488 0,00 0,488
Fonduri locale
si centrale 0,00 33,698 33,698
Finantare
nerambursabila
acordata de terti 5,450 0,00 5,450
-------------------------------------------------------------------------
Costuri totale: 50,938 33,698 84,636
-------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
CATEGORII SI TRAGERI
1. Tragerile din imprumut vor finanta pana la 100% din valoarea
contractelor pentru bunuri si lucrari exclusiv orice impozite si taxe vamale.
2. Tragerile din imprumut se vor face numai pe baza unei documentatii
relevante acceptabila Bancii si in conformitate cu procedurile Bancii si dupa
ce:
(a) engineering design-uri detaliate, necesare implementarii fizice a
componentelor Proiectului, asa cum este prevazut in Anexa nr. 1 vor fi fost
terminate, iar contractele de constructie, furnizare si service, in forma si
continut acceptabile Bancii vor fi intrat in vigoare si in deplina
efectivitate;
(b) pregatirea documentatiei pentru licitatii, iar apoi licitatiile si
contractarea vor fi fost satisfacatoare pentru Banca;
(c) Bancii ii vor fi fost furnizate dovezi ca toate licentele, aprobarile
sau consimtamintele considerate de Banca a fi necesare pentru realizarea
Proiectului au fost obtinute de catre Entitatile Proiectului.
3. Nu se vor efectua trageri:
(a) pentru a acoperi cheltuieli anterioare datei de semnare a Acordului de
imprumut;
(b) pentru cheltuieli facute fara dovada ca Fondurile Centrale si Fondurile
Locale necesare conform Sectiunii 3.01 (d) au fost alocate;
(c) fara ca UCP si fiecare UIP sa fi fost organizate si incadrate cu
personal intr-o maniera acceptabila Bancii si fara ca directorul UCP sa fi fost
numit.
4. Tabelul anexat stabileste categoriile de articole ce urmeaza a fi
finantate din sumele imprumutului, alocarea sumelor din imprumut pe fiecare
categorie si procentul de cheltuieli pentru articolele ce se finanteaza in
cadrul fiecarei categorii.
ANEXA ANEXEI Nr. 2
----------------------------------------------------------------------
Partea din imprumut % din cheltuieli ce urmeaza a fi
Categoria alocata in valuta finantate (exclusiv orice impozite
Imprumutatului si taxe vamale)
(in milioane USD)
-----------------------------------------------------------------------
Bunuri si lucrari pentru Partea:
(1) A-1
Ploiesti 2,455 100% din valoarea contractului pentru
contracte supuse licitatiei
internationale
Fagaras 2,151 100% din valoarea contractului pentru
contracte supuse licitatiei
internationale
Oltenita 0,942 100% din valoarea contractului pentru
contracte supuse licitatiei
internationale
Buzau 2,754 100% din valoarea contractului pentru
contracte supuse licitatiei
internationale
Pascani 1,067 100% din valoarea contractului pentru
contracte supuse licitatiei
internationale
A-2
Ploiesti 11,893 100% din valoarea contractului pentru
contracte supuse licitatiei
internationale
Fagaras 2,470 100% din valoarea contractului pentru
contracte supuse licitatiei
internationale
Oltenita 1,244 100% din valoarea contractului pentru
contracte supuse licitatiei
internationale
Buzau 11,610 100% din valoarea contractului pentru
contracte supuse licitatiei
internationale
Pascani 3,231 100% din valoarea contractului pentru
contracte supuse licitatiei
internationale
A-3
Ploiesti 0,652 100% din valoarea contractului pentru
contracte supuse licitatiei
internationale
Fagaras 0,609 100% din valoarea contractului pentru
contracte supuse licitatiei
internationale
Oltenita 0,310 100% din valoarea contractului pentru
contracte supuse licitatiei
internationale
Buzau 0,992 100% din valoarea contractului pentru
contracte supuse licitatiei
internationale
Pascani 0,220 100% din valoarea contractului pentru
contracte supuse licitatiei
internationale
Nealocate 2,400 100% din valoarea contractului
-------------------------------------------------------------------------
TOTAL: 45,0
-------------------------------------------------------------------------
ANEXA 3
RAPORTUL ASUPRA EVOLUTIEI PROIECTULUI
A. Raportul asupra evolutiei Proiectului va include toate informatiile
solicitate de Banca, incluzand, dar nelimitandu-se la:
1. evolutia fizica inregistrata in implementarea Proiectului pana la data
raportului si pe parcursul perioadei de raportare (inclusiv programul de lucru,
cuprinzand activitatile de masurare, designul detaliat, pregatirea documentelor
de licitatie, activitatile generale privind achizitiile si protectia mediului,
lucrarile civile, furnizarea de bunuri si tragerile efectuate in cursul
precedentelor 3 luni);
2. programul de lucru curent realizat si motivele devierii de la programul
de implementare al Proiectului, atasat ca Anexa nr. 1 a fiecarui Acord de
Proiect;
3. programul de lucru curent si cel propus/revizuit pentru urmatoarele 3
luni si schimbarile anticipate cu privire la datele de finalizare ale
Proiectului sau la termenele limita ale Proiectului;
4. fluxul de lichiditati al fiecarei Entitati a Proiectului pentru cele 3
luni la care se refera RP;
5. schimbarile principale si semnificative intervenite in ce priveste
personalul Entitatilor Proiectului, al UIP-urilor, al UCP precum si in ce
priveste consultantii internationali si principalii contractori;
6. informatii referitoare la dificultatile intampinate sau anticipate si
efectul acestora asupra realizarii Proiectului si masurile luate sau planuite a
se lua pentru surmontarea acestor dificultati; probleme ce pot afecta costurile
Proiectului, crea intarzieri sau orice alt tip de riscuri suplimentare
(tehnice, comerciale, financiare, de achizitii, de resurse umane, de mediu
etc);
7. o scurta declaratie privind stadiul actiunilor intreprinse in legatura
cu fiecare dintre conditionalitatile relevante ale Acordului de Imprumut,
Acordului de Imprumut Subsidiar si Acordului de Proiect;
8. orice activitati de dezvoltare si/sau industriale (sau orice asemenea
actiuni ce urmeaza a fi realizate de Municipalitati), decizii legale si/sau
institutionale in masura sa afecteze viabilitatea economica si financiara a
Proiectului;
9. declaratii financiare cu privire la depunerile si retragerile facute din
Contul de proiect al Imprumutatului si din fiecare Cont de proiect al Entitatii
Proiectului, atat de detaliat, pe cat o va cere Banca, dar in orice caz,
declaratii financiare evidentiind detalii ale tragerilor din imprumut si in
legatura cu orice sume din imprumut utilizate in alte scopuri decat finantarea
imprumuturilor subsidiare; modul de folosire al sumelor din Acordurile de
imprumut subsidiare;
10. indicatorul de productivitate OME (pe baza anuala). In scopul acestei
Anexe, OME este definit ca fiind rata marjei operationale a Entitatii
Proiectului inmultita cu veniturile totale si impartita la numarul mediu de
angajati din anul respectiv, exprimat in USD per numar de angajati;
11. indicatorul de eficienta energetica HDE (pe baze anuale). In scopul
acestei Anexe, HDE este definit ca fiind volumul anual mediu de caldura livrat
de fiecare Entitate a Proiectului impartit la numarul mediu de angajati din
anul respectiv, exprimat in Gcal per angajat;
12. o descriere si explicare comprehensive a nivelului subventiilor directe
si indirecte, si a sumelor echivalente acordate de catre Imprumutat si
Municipalitati, Entitatilor Proiectului, precum si conformarea sau daca e cazul
masurile luate pentru conformarea cu orice plan de reducere a subventiilor.
B. Fiecare Entitate a Proiectului si UIP-ul sau vor raporta trimestrial la
UCP, care va consolida rapoartele, iar Imprumutatul va inainta Bancii
rapoartele trimestriale asupra evolutiei Proiectului.
ANEXA 4
ACHIZITII
(A) Achizitionarea tuturor bunurilor si lucrarilor finantate din imprumutul
acordat de Banca se va efectua in conformitate cu Regulile de achizitie pentru
Sectorul Public ale BERD, procedurile pentru licitatia deschisa fiind cele
mentionate in Sectiunea 3 a Regulilor de achizitie BERD.
Achizitiile se vor face in conformitate cu planul de implementare al
Proiectului atasat ca Anexa nr. 1 a fiecarui Acord de Proiect, separat pentru
fiecare Entitate a Proiectului (sau daca Banca accepta, pentru mai multe
Entitati ale Proiectului luate impreuna).
(B) Entitatile Proiectului si fiecare UIP vor raspunde pentru pregatirea
documentelor de licitatie si pentru desfasurarea intregului proces de achizitii
in conformitate cu Regulile de achizitie BERD. Entitatile Proiectului si
fiecare UIP, vor lucra impreuna cu UCP, Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului si cu Ministerul Finantelor.
(C) Toate contractele finantate de catre Banca vor fi conditionate de
procedurile de examinare prealabila stabilite in Anexa la Regulile de achizitie
BERD.
(D) Toate contractele supuse licitatiei internationale vor fi supuse
examinarii prealabile din partea Bancii.
(E) Pentru componentele Proiectului finantate din Fondurile Centrale sau
Locale, Imprumutatul va asigura, intr-o maniera acceptabila Bancii, ca
bunurile, lucrarile si serviciile sa fie furnizate la preturi competitive, ca
contractele sa fie corecte si sa acorde o protectie adecvata Proiectului si sa
fie realizate intr-un timp rezonabil.
(F) Expertii internationali, asa cum se solicita in Partea C a Proiectului:
(a) vor fi acceptabili Entitatilor Proiectului si Bancii;
(b) vor avea inclusi in contractele prin care vor fi angajati, indicatori si
clauze de performanta semestriale, in forma si continutul acceptabile Bancii,
permitand Bancii sa solicite entitatii finantatoare inlocuirea sau organizarea
unei noi licitatii in cazul in care acesti experti nu indeplinesc indicatorii
si clauzele respective.