ORDONANTA Nr. 15 din 21 iulie 1995
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Europeana
pentru Reconstructie si Dezvoltare privind Proiectul de dezvoltare a
utilitatilor municipale, in valoare de 28 milioane dolari S.U.A., semnat la
Londra la 9 aprilie 1995
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 168 din 1 august 1995
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei,
precum si ale art. 1 lit. i) din Legea nr. 81/1995 cu privire la abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Europeana pentru
Reconstructie si Dezvoltare privind Proiectul de dezvoltare a utilitatilor
municipale, in valoare de 28 milioane dolari S.U.A., semnat la Londra la 9
aprilie 1995.
Art. 2
Finantarea Proiectului de dezvoltare a utilitatilor municipale se va
asigura, pe intreaga perioada de executie a acestuia, in raport cu valoarea
totala, intr-o proportie de 50% din imprumutul Bancii Europene pentru
Reconstructie si Dezvoltare, de 45% din fonduri de la bugetul de stat si
respectiv de 5% din alocatii de la bugetele consiliilor locale sau de la
bugetele consiliilor judetene, incluse in proiect.
Sumele de la bugetul de stat cu aceasta destinatie vor fi prevazute anual
prin anexele la Legea bugetului de stat, ca pozitie distincta si globala, pe
seama transferurilor de la bugetul de stat catre bugetele locale, pentru
investitii.
Art. 3
Ministerul Finantelor va plati comisionul initial, prevazut in sectiunea
2.03. a acordului de imprumut care face obiectul prezentei ordonante, din
sumele aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 1995, rezervate sub forma
transferurilor de la bugetul de stat in vederea participarii la finantarea
Proiectului de dezvoltare a utilitatilor municipale.
Art. 4
Obiectivele de investitii privind "contorizarea apei la
consumatori", cuprinse in Proiectul de dezvoltare a utilitatilor
municipale, se vor finanta din sursele prevazute la art. 2 din prezenta
ordonanta.
Art. 5
Regiile autonome beneficiare ale imprumutului Bancii Europene pentru
Reconstructie si Dezvoltare vor deschide si vor alimenta anual, pana la
rambursarea integrala a imprumutului extern si a celorlalte obligatii care
decurg din acesta, un cont de rezerva, care va fi utilizat pentru dezvoltarea,
intretinerea si inlocuirea mijloacelor fixe, precum si pentru acoperirea serviciului
datoriei externe aferente imprumutului acordat de Banca Europeana pentru
Reconstructie si Dezvoltare.
Regiile autonome vor alimenta contul de rezerva cu sume cel putin egale cu
cele provenind din amortizare, vanzarea si valorificarea mijloacelor fixe si
din partea din profitul net care, potrivit legii, este destinata intretinerii,
inlocuirii si dezvoltarii mijloacelor fixe.
Consiliile locale si consiliile judetene incluse in Proiectul de dezvoltare
a utilitatilor municipale vor alimenta contul de rezerva cu sume provenite din
alocatii de la bugetele locale sau judetene, dupa caz, de valoare cel putin
egala cu varsamintele din profitul net efectuate si cu impozitul pe profit
platit de regiile autonome catre bugetele locale sau judetene.
Art. 6
Consiliile locale si consiliile judetene incluse in Proiectul de dezvoltare
a utilitatilor municipale vor garanta imprumutul subsidiar acordat regiilor
autonome de catre Ministerul Finantelor, avand obligatia ca anual, de la data
intrarii in vigoare a acordului de imprumut la care se face referire in art. 1
al prezentei ordonante si pana la data terminarii acestuia, sa prevada in
bugetul propriu, la capitolul "Cheltuieli", ca pozitie distincta,
fondul privind garantarea rambursarii ratelor scadente la imprumutul subsidiar,
precum si a platii dobanzilor si comisioanelor aferente acestuia, intr-un
cuantum de 10% din echivalentul in lei al obligatiilor de plata anuale ale
regiilor autonome fata de Ministerul Finantelor, asumate prin acordurile de
imprumut subsidiar si de garantie. Soldul respectivului fond, neutilizat la
finele anului, se reporteaza cu aceeasi destinatie in anul urmator, intr-un
cont distinct, deschis la Trezoreria statului, purtator de dobanda. Dupa
rambursarea integrala a imprumutului subsidiar si dupa plata comisioanelor si
dobanzilor aferente, acest sold se preia ca venit, in anul urmator, la bugetul
local sau judetean din care s-a constituit.
Art. 7
Se autorizeaza Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor, ca, de comun
acord cu Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, sa introduca, pe
parcursul utilizarii imprumutului, in raport cu conditiile concrete de derulare
a acordului de imprumut, amendamente la continutul acestuia, care privesc
realocari de fonduri, modificari in structura imprumutului pe categorii,
componente si beneficiari, modificari de termene, precum si orice alte
modificari care nu sunt de natura sa sporeasca obligatiile financiare ale
Romaniei fata de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare sau sa
determine noi conditionalitati economice fata de cele convenite initial intre
parti.
Guvernul va raporta periodic Parlamentului in legatura cu aceste
amendamente, in cadrul Raportului privind datoria publica externa a Romaniei.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ACORD DE IMPRUMUT
(Proiectul de dezvoltare a utilitatilor municipale)
intre Romania si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare
Acord, datat 9 aprilie 1995, intre Romania (Imprumutatul) si Banca
Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca)
PREAMBUL
Avand in vedere ca Banca a fost infiintata pentru a asigura finantarea unor
proiecte specifice care sa sprijine tranzitia spre economia de piata libera si
sa promoveze initiativa antreprenoriala si privata in tarile Europei Centrale
si de Est angajate spre, si aplicand principiile democratiei multipartite,
pluralismului si economiei de piata,
avand in vedere ca Imprumutatul intentioneaza sa implementeze proiectul
descris in anexa nr. 1 la acest acord de imprumut (proiectul), care este
destinat sa sprijine consolidarea asigurarii serviciilor municipale, finantarea
investitiilor prioritare in infrastructura urbana si promovarea viabilitatii
financiare si a eficientei economice a infrastructurii urbane,
avand in vedere ca proiectul va fi realizat de catre partile locale (asa
cum sunt definite mai jos) cu sprijinul Imprumutatului si, ca parte a acestei
asistente, Imprumutatul va pune la dispozitia partilor locale sumele unui
imprumut, asa cum se stabileste in acest acord,
avand in vedere ca Imprumutatul a cerut sprijin Bancii in finantarea unei
parti a acestui proiect,
avand in vedere ca UE PHARE a oferit un credit nerambursabil pentru
asistenta tehnica in finantarea serviciilor consultantilor la care se face
referire in sectiunea 3.04 a) de mai jos (creditul nerambursabil UE PHARE),
avand in vedere ca Banca a convenit pe baza, inter alia, a celor de mai
sus, sa acorde Imprumutatului un imprumut in valoare de douazeci si opt
milioane dolari ($ 28.000.000) (imprumutul) in termenii si in conditiile
stabilite in acest acord de imprumut,
Partile convin, prin prezentul acord, urmatoarele:
Art. 1
Termenii si conditiile standard; definitii; titluri
Sectiunea 1.01
Incorporarea termenilor si a conditiilor standard
Toate prevederile termenilor si ale conditiilor standard ale Bancii, datate
septembrie 1994, sunt incorporate in textul prezentului acord de imprumut si
sunt aplicabile acestuia, cu aceeasi validitate si efect ca si in cazul in care
ar fi fost descrise in detaliu in textul lui, sub rezerva, totusi, a
urmatoarelor modificari (aceste prevederi, asa cum au fost modificate, se vor
numi, in cele ce urmeaza, termenii si conditiile standard):
a) sectiunea 9.02 b) se anuleaza; si
b) sectiunea 9.03 c) se anuleaza.
Sectiunea 1.02
Definitii
Ori de cate ori sunt utilizati in acest acord de imprumut sau in anexele la
acesta, cu exceptia cazurilor cand se stipuleaza altfel, termenii definiti in
preambul au acele intelesuri definite in preambul, termenii definiti in
termenii si conditiile standard au intelesurile definite in termenii si
conditiile standard, iar urmatorii termeni au urmatoarele intelesuri:
- reprezentantul autorizat al Imprumutatului inseamna ministrul finantelor
al Imprumutatului;
- municipiu inseamna oricare dintre municipiile Timisoara, Craiova si Targu
Mures, iar municipii inseamna aceste municipii in mod colectiv;
- judet inseamna judetul Iasi sau judetul Brasov, iar judete inseamna
aceste judete in mod colectiv;
- dolar sau $ inseamna moneda oficiala a Statelor Unite ale Americii;
- UE PHARE inseamna programul de finantare a asistentei tehnice realizat de
Comunitatile Europene in conformitate cu Reglementarile Consiliului (EEC) nr.
3.906 din decembrie 1989, asa cum vor fi periodic modificate sau adaugate;
- lei inseamna moneda oficiala a Romaniei;
- partile locale inseamna judetele, municipiile si regiile autonome
impreuna, iar parte locala inseamna oricare dintre aceste parti;
- M.F. inseamna Ministerul Finantelor al Imprumutatului;
- M.L.P. inseamna Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
al Imprumutatului;
- rezervele II D inseamna conturile rezervelor care vor fi create in
conformitate cu prevederile paragrafului II f) din anexa nr. 4 a fiecarui acord
de proiect, iar rezerva II D inseamna fiecare dintre aceste fonduri;
- programele de imbunatatire a performantelor si veniturilor inseamna
programele de imbunatatire a performantelor si veniturilor, asa cum sunt
definite in acordurile de proiect, iar programul de imbunatatire a
performantelor si veniturilor inseamna oricare dintre aceste programe;
- U.M.F.P. inseamna unitatea de management si finantare a proiectului,
infiintata si operand in subordinea Imprumutatului corespunzator sectiunii
3.03;
- CP inseamna un conducator de proiect numit si operand ca parte a
oricareia dintre regiile autonome, corespunzator sectiunii 2.09 a respectivului
acord de proiect;
- asistentii CP inseamna persoanele, altele decat CP, la care se face
referire in sectiunea 2.09 a respectivului acord de proiect;
- acorduri de proiect inseamna acordurile dintre Banca, pe de o parte, si
fiecare dintre urmatoarele parti, de cealalta parte:
(i) judetul Iasi si Regia Autonoma Judeteana de Gospodarie Comunala
Apa-Canal Iasi (R.A.J.A.C.);
(ii) municipiul Timisoara si Regia Autonoma Apa si Canal (Aquatim);
(iii) municipiul Craiova si Regia Autonoma Apa Canal si Termoficare Craiova
(R.A.A.C.T.);
(iv) judetul Brasov si Regia Autonoma de Apa Brasov (R.A.A.B.); si
(v) municipiul Targu Mures si Regia Autonoma pentru Gospodarie Comunala si
Locativa (R.A.G.C.L.), asa cum aceste acorduri pot fi modificate periodic, iar
acesti termeni includ toate anexele la aceste acorduri de proiect, iar acord de
proiect inseamna oricare dintre aceste acorduri;
- regia autonoma inseamna R.A.J.A.C., Aquatim, R.A.A.C.T., R.A.A.B. si
R.A.G.C.L., iar regii autonome inseamna toate aceste entitati impreuna;
- cont special inseamna contul special la care se face referire in
sectiunea 2.03 si in anexa nr. 3;
- acordurile de imprumut subsidiar si de garantie inseamna acordurile care
urmeaza sa fie incheiate intre Imprumutat si partile locale, corespunzator
sectiunii 3.01 a), asa cum acestea pot fi modificate periodic;
- pagina 3.750 a Telerate inseamna pagina de afisaj a ratelor interbancare
oferite la Londra (denumite uzual LIBOR) de principalele banci pentru
depozitele in valuta imprumutului, cunoscute ca pagina 3.750 a Serviciului
Telerate (sau orice alta pagina care va inlocui pagina Telerate 3.750) in
scopul de a afisa ratele LIBOR pentru depozitele in valuta imprumutului.
Sectiunea 1.03
Titluri
Titlurile articolelor si sectiunilor, cat si cuprinsul, sunt inserate numai
pentru a usura referinta si nu vor fi utilizate pentru interpretarea acestui
acord de imprumut.
Art. 2
Principalii termeni ai imprumutului
Sectiunea 2.01
Suma imprumutului si valuta imprumutului
Banca este de acord sa imprumute Imprumutatului, in termenii si in
conditiile stabilite sau la care se face referire in acest acord de imprumut, o
suma de douazeci si opt de milioane dolari ($ 28.000.000).
Sectiunea 2.02
Alti termeni financiari ai imprumutului
a) Suma minima a tragerii
Suma minima a tragerii, la care se face referire in sectiunea 3.01 b) a
termenilor si conditiilor standard, va fi de $ 100.000.
b) Suma minima care poate fi platita in avans
Suma minima care poate fi platita in avans, la care se face referire in
sectiunea 3.07 d) a termenilor si conditiilor standard, va fi de $ 1.000.000.
c) Suma minima care poate fi anulata
Suma minima care poate fi anulata, la care se face referire in sectiunea
3.08 a) a termenilor si conditiilor standard, va fi de $ 1.000.000.
d) Datele de plata a dobanzii si de restituire a imprumutului
Datele de plata a dobanzii vor fi 31 mai si 30 noiembrie ale fiecarui an.
Datele de restituire a imprumutului vor coincide cu datele de plata a dobanzii,
incepand cu 31 mai 1998. Imprumutatul va restitui imprumutul corespunzator
schemei de amortizare prezentata mai jos:
---------------------------------------------------------
Data platii datorate Suma datorata, in dolari
---------------------------------------------------------
31 mai 1998 1.167.000
30 noiembrie 1998 1.167.000
31 mai 1999 1.167.000
30 noiembrie 1999 1.167.000
31 mai 2000 1.167.000
30 noiembrie 2000 1.167.000
31 mai 2001 1.167.000
30 noiembrie 2001 1.167.000
31 mai 2002 1.167.000
30 noiembrie 2002 1.167.000
31 mai 2003 1.167.000
30 noiembrie 2003 1.167.000
31 mai 2004 1.167.000
30 noiembrie 2004 1.167.000
31 mai 2005 1.167.000
30 noiembrie 2005 1.167.000
31 mai 2006 1.167.000
30 noiembrie 2006 1.167.000
31 mai 2007 1.167.000
30 noiembrie 2007 1.167.000
31 mai 2008 1.167.000
30 noiembrie 2008 1.167.000
31 mai 2009 1.167.000
30 noiembrie 2009 1.159.000
---------------------------------------------------
TOTAL: 28.000.000
---------------------------------------------------
e) Ultima data de disponibilizare
Ultima data de disponibilizare, la care se face referire in sectiunea 3.01
a) a termenilor si conditiilor standard, va fi 20 mai 1998.
f) Comision de angajament
Rata comisionului de angajament la care se face referire in sectiunea 3.05
a) a termenilor si conditiilor standard va fi jumatate de procent (0,5%) anual.
g) Rata dobanzii
Imprumutul este supus unei rate variabile a dobanzii. Pentru scopurile
sectiunii 3.04 b) a termenilor si conditiilor standard, rata dobanzii relevanta
pe piata va fi rata oferita care apare pe pagina Telerate 3.750 la ora 11:00
a.m., ora Londrei, la data relevanta de determinare a dobanzii pentru o luna,
doua luni, trei luni, patru luni, cinci luni sau sase luni, oricare dintre
aceste perioade este mai apropiata de durata perioadei relevante a dobanzii
(sau, daca doua perioade sunt egal apropiate de durata perioadei relevante a
dobanzii, media celor doua perioade).
Sectiunea 2.03
Tragerile si contul special
a) Suma pusa la dispozitie poate fi trasa periodic, in concordanta cu
prevederile anexei nr. 2 la acest acord, pentru cheltuieli efectuate (sau, daca
Banca va fi de acord, care urmeaza sa fie efectuate) pentru plata unui cost
rezonabil al bunurilor, lucrarilor si serviciilor cerute pentru proiect si care
vor fi finantate din sumele Imprumutului, si pentru comisionul initial.
Imprumutatul a optat sa nu plateasca comisionul initial din suma pusa la
dispozitie si va plati acest comision initial din propriile sale resurse.
b) Pentru scopurile proiectului, Imprumutatul va deschide si va mentine un
cont special de depozit, la o banca comerciala acceptabila pentru Banca, in
dolari, in termeni si conditii satisfacatoare pentru banca, inclusiv privind
protectia corespunzatoare impotriva compensarii, sechestrarii sau confiscarii
sumelor aflate in cont. Daca Imprumutatul doreste sa faca trageri pentru a
depozita sume in, si pentru a efectua plati directe din contul special (in loc
sa efectueze trageri conform subparagrafului a) de mai sus), astfel de trageri
se vor efectua conform prevederilor anexei nr. 3 la acest acord.
Sectiunea 2.04
Reprezentantul autorizat pentru scopul tragerilor
Ministrul finantelor al Imprumutatului este desemnat ca reprezentant
autorizat al Imprumutatului in scopul realizarii oricaror actiuni permise sau
cerute in conformitate cu prevederile sectiunii 2.03 a acestui acord si
sectiunilor 3.01 si 3.02 ale termenilor si conditiilor standard.
Art. 3
Executarea proiectului
Sectiunea 3.01
Clauzele proiectului
In plus fata de intelegerile generale stabilite in art. IV al termenilor si
conditiilor standard, Imprumutatul, daca Banca nu convine altfel:
a) va reimprumuta sumele imprumutului catre partile locale, conform
acordurilor de imprumut subsidiar si de garantie care se vor incheia intre
Imprumutat, pe de o parte, si urmatoarele parti, de cealalta parte:
(1) judetul Iasi si R.A.J.A.C.;
(2) municipiul Timisoara si Aquatim;
(3) municipiul Craiova si R.A.A.C.T.;
(4) judetul Brasov si R.A.A.B.; si
(5) municipiul Targu Mures si R.A.G.C.L.;
si ale caror termeni si conditii vor fi aprobate, in prealabil, de catre Banca
si vor include termenii si conditiile specificate in anexa nr. 4;
b) va exercita drepturile sale in cadrul fiecarui acord de imprumut
subsidiar si de garantie in asa fel incat sa protejeze interesele
Imprumutatului si ale Bancii, sa respecte prevederile acestui acord de imprumut
si sa indeplineasca scopurile imprumutului si, daca Banca nu va conveni altfel,
Imprumutatul nu va delega, amenda, abroga sau renunta la oricare acord de imprumut
subsidiar si de garantie sau la oricare dintre prevederile acestora;
c) va determina pe fiecare dintre partile locale sa indeplineasca, in
conformitate cu prevederile respectivului acord de proiect, toate obligatiile
acelei parti locale, specificate in respectivul acord de proiect, va actiona
sau va determina sa se actioneze asa cum este necesar pentru a asigura fonduri
pentru acele aspecte ale proiectului a caror responsabilitate de finantare este
a Imprumutatului, inclusiv - mai ales - asigurarea tuturor transferurilor
gratuite de fonduri catre municipii si consilii judetene, asa cum se va cere
conform scopurilor proiectului; si
d) va intreprinde sau va determina sa se intreprinda toate actiunile,
inclusiv asigurarea de fonduri, terenuri, facilitati, servicii si alte resurse,
necesare sau corespunzatoare, astfel incat sa dea posibilitatea partilor locale
sa-si indeplineasca obligatiile care le revin, asa cum sunt specificate in
acordurile de proiect.
Sectiunea 3.02
Achizitionarea
Pentru scopurile sectiunii 4.03 a termenilor si conditiilor standard,
prevederile anexei nr. 5 la acest acord vor guverna, daca Banca nu va conveni
altfel, achizitionarea de bunuri, lucrari si servicii necesare pentru proiect
si care vor fi finantate din sumele imprumutului.
Sectiunea 3.03
Unitatea de management si finantare a proiectului
In scopul de a coordona, conduce, urmari si evalua toate aspectele
implementarii proiectului, inclusiv achizitionarea de bunuri, lucrari civile si
servicii pentru proiect, Imprumutatul va infiinta si, daca nu se convine altfel
cu Banca, va mentine in activitate, pe intreaga durata de executie a
proiectului, o unitate de management si finantare a proiectului ca parte a M.F.
(U.M.F.P.) cu resurse corespunzatoare si personal calificat in mod
corespunzator, cu experienta si pregatire satisfacatoare pentru Banca, si pe
baza unor termeni de referinta acceptabili Bancii.
Sectiunea 3.04
Consultantii
a) Imprumutatul confirma ca Banca a pus la dispozitia Imprumutatului si
partilor locale servicii de consultanta finantate printr-un credit
nerambursabil UE PHARE, cu scopul de a furniza Imprumutatului si partilor
locale informatii generale privind pregatirea si implementarea proiectelor si
modul in care operatiunile regiilor autonome pot deveni mai eficiente.
b) Imprumutatul va coopera cu consultantii la care se fac referire in
paragraful a) de mai sus si va asigura, fara a cere nici un fel de plata,
tuturor acestor consultanti, toate facilitatile si sprijinul necesar pentru
desfasurarea activitatilor lor, incluzand birouri si facilitati de fotocopiere,
servicii de secretariat si traducere, transport, precum si toate documentele,
materialele si alte informatii care ar putea fi relevante pentru activitatea lor.
Sectiunea 3.05
Frecventa de raportare si cerintele de inaintare a rapoartelor
a) Rapoartele periodice asupra proiectului, la care se face referire in
sectiunea 4.04 a) (iv) a termenilor si conditiilor standard, vor fi inaintate
trimestrial, in maximum treizeci (30) de zile de la sfarsitul perioadei asupra
careia se raporteaza, pana la terminarea proiectului. Aceste rapoarte vor avea
urmatoarele trasaturi caracteristice:
Raportul de progres va include:
(1) Informatii generale:
A) progresul fizic realizat in implementarea proiectului pana la data
raportarii si pe intreaga perioada a raportarii (inclusiv programul de lucrari,
cuprinzand lucrarile de constructii civile si livrarile de bunuri, precum si
tragerile din imprumut efectuate in precedentele 3 (trei) luni;
B) programul de lucrari efectuate si motivele pentru care exista abateri
fata de programul de implementare a proiectului;
C) programul de lucrari pentru urmatoarele 3 (trei) luni;
D) schimbarile care se asteapta a interveni in datele de terminare a
proiectului;
E) utilizarea sumelor imprumuturilor subsidiare si utilizarea fondurilor
gratuite la care se face referire in sectiunea 3.01 c);
F) schimbarile in ceea ce priveste personalul-cheie al partilor locale,
U.M.F.P., cat si in ceea ce priveste consultantii si contractorii;
G) aspecte care ar putea influenta costul proiectului; si
H) orice activitate de dezvoltare care ar putea afecta viabilitatea
economica a proiectului sau a unei parti a acestuia in oricare dintre municipii
sau judete, dupa cum va fi cazul.
(2) Situatiile financiare care prezinta detaliile efectuarii cheltuielilor
pentru diverse componente ale proiectului si tragerile din imprumut, alaturi de
o situatie care sa arate:
A) estimarile de cost initiale;
B) estimarile de cost revizuite, daca exista, si motivele pentru care apar
modificari;
C) estimarile initiale de cheltuieli, pana la data situatiei;
D) motivele pentru care exista variatii la lit. C) de mai sus fata de
cheltuielile efective; si
E) cheltuielile estimate pentru urmatoarele trimestre ale anului respectiv.
(3) O scurta prezentare privind stadiul indeplinirii fiecarei clauze din
acordul de imprumut si din fiecare acord de proiect.
Art. 4
Clauze financiare
Sectiunea 4.01
Inregistrarile financiare si raportarile
a) Imprumutatul va mentine proceduri, inregistrari si conturi adecvate
pentru a reflecta, corespunzator standardelor contabile international
acceptate, resursele si cheltuielile operatiunilor referitoare la proiect ale
departamentelor si agentiilor Imprumutatului care sunt responsabile pentru
executia proiectului sau a fiecarei parti a acestuia (inclusiv costurile si
beneficiile care vor fi obtinute din proiect).
b) Imprumutatul:
(i) va avea inregistrarile, conturile si declaratiile financiare la care se
face referire in paragraful a) al acestei sectiuni, inclusiv inregistrarile si
conturile referitoare la contul special, pregatite si expertizate, pentru
fiecare an fiscal, in concordanta cu principiile si standardele de expertiza
contabila recunoscute international, aplicate consecvent de catre experti
independenti, acceptati de Banca;
(ii) va furniza Bancii, imediat ce sunt disponibile, dar nu mai tarziu de 6
(sase) luni dupa sfarsitul fiecarui an fiscal, rapoartele de expertiza
contabila ale expertilor mai sus mentionati, cu un asemenea grad de amploare si
detaliu dupa cum va solicita Banca in mod rezonabil; si
(iii) va furniza Bancii orice alte informatii referitoare la respectivele
inregistrari, conturi si situatii financiare, ca si la expertiza lor contabila,
asa cum va solicita Banca, periodic, in mod rezonabil.
Art. 5
Suspendarea; accelerarea scadentei; anularea
Sectiunea 5.01
Suspendarea si accelerarea scadentei
Urmatoarele prevederi sunt specificate ca evenimente suplimentare pentru
suspendarea drepturilor Imprumutatului de a efectua trageri din imprumut, in
scopul sectiunii 7.01 a) (xiii) a termenilor si conditiilor standard si ca evenimente
suplimentare pentru accelerarea scadentei, in scopul sectiunii 7.06 f) a
termenilor si conditiilor standard:
a) cadrul legislativ si de reglementare aplicabil oricareia dintre partile
locale va fi fost modificat sau se va fi luat orice alta masura, de catre
Imprumutat, care va avea ca efect modificarea capacitatii oricareia dintre
partile locale de a se angaja sau de a realiza proiectul, precum si de a-si
indeplini obligatiile prevazute in sectiunea 3.04 a acordului de proiect
respectiv sau oricare alte obligatii asumate in cadrul acordului de proiect
respectiv;
b) oricare dintre partile locale nu va reusi sa-si indeplineasca
obligatiile din acordul de imprumut subsidiar si de garantie respectiv; sau
c) oricare dintre partile locale nu va reusi sa-si indeplineasca
obligatiile din acordul de proiect respectiv,
prevazandu-se ca, totusi, daca s-a produs oricare dintre evenimentele
specificate in paragrafele b) si c) de mai sus, Banca va lua in considerare o
astfel de suspendare sau accelerare numai pentru acea parte din imprumut
referitoare la partea din proiect care trebuie realizata de acea parte locala
care nu si-a indeplinit obligatiile, cu conditia ca cele de mai inainte nu vor
fi interpretare ca limitand, in nici un fel, compensatiile aflate la dispozitia
Bancii.
Sectiunea 5.02
Anularea
Daca, in orice moment, Banca decide ca o plata din, sau orice utilizare a
contului special, a fost facuta necorespunzator fata de cerintele din anexa nr.
3 si stabileste suma din imprumut care a fost necorespunzator utilizata, Banca
poate, informand in scris Imprumutatul, sa anuleze dreptul Imprumutatului de a
efectua trageri pentru suma respectiva. Dupa respectiva informare, suma in
cauza din imprumut va fi anulata.
Art. 6
Intrarea in efectivitate
Sectiunea 6.01
Conditii premergatoare intrarii in efectivitate
Urmatoarele prevederi sunt specificate ca fiind conditii suplimentare
pentru intrarea in efectivitate a acestui acord de imprumut, pentru scopurile
sectiunii 9.02 c) a termenilor si conditiilor standard:
a) cel putin doua (2) acorduri de proiect au fost corespunzator autorizate,
semnate si inmanate si fiecare dintre aceste acorduri obliga in mod legal
partile locale respective si sunt aplicabile in conformitate cu prevederile
lor;
b) cel putin doua (2) acorduri de imprumut subsidiar si de garantie au fost
corespunzator autorizate, semnate si inmanate, in numele Imprumutatului si al
partilor locale la care se face referire in paragraful a) de mai sus, si fiecare
dintre aceste acorduri obliga in mod legal partile locale respective si sunt
aplicabile in conformitate cu prevederile lor;
c) U.M.F.P. a fost corespunzator infiintata, conform sectiunii 3.03, iar CP
si asistentii CP au fost oficial numiti in cadrul regiilor autonome care sunt
parti ale acordurilor de imprumut subsidiar si de garantie, precum si ale
acordurilor de proiect la care se face referire in sectiunea 6.01 a) si b)
conform sectiunii 2.09 din respectivele acorduri de proiect; si
d) toate cerintele legale, de reglementare, institutionale si alte cerinte
oficiale, au fost pe deplin satisfacute si toate aprobarile sau avizele pentru
constituirea rezervei II D au fost obtinute.
Sectiunea 6.02
Aviz juridic
Pentru scopurile sectiunii 9.03 a termenilor si conditiilor standard,
avizul sau avizele expertilor juridici trebuie date de catre ministrul
justitiei al Imprumutatului (exceptie fac avizul sau avizele juridice la care
se face referire in paragraful b) de mai jos, care pot fi emise, ca
alternativa, de secretarul de stat - sef al departamentului juridic din M.F.,
iar urmatoarele prevederi sunt specificate ca fiind probleme suplimentare,
necesar a fi incluse in avizul sau avizele care vor fi furnizate Bancii:
a) acordurile de proiect la care se face referire in sectiunea 6.01 a) au
fost corespunzator autorizate sau ratificate, sunt obligatorii din punct de
vedere legal pentru respectivele parti locale si sunt aplicabile in
conformitate cu prevederile lor;
b) acordurile de imprumut subsidiar si de garantie la care se face referire
in sectiunea 6.01 b) au fost corespunzator autorizate sau ratificate de catre
Imprumutat si de partile locale respective, sunt obligatorii din punct de
vedere legal pentru Imprumutat si pentru partile locale respective si sunt
aplicabile in conformitate cu prevederile lor.
Sectiunea 6.03
Incetarea din cauza neintrarii in efectivitate
Data de 11 iulie 1995 este specificata pentru intrarea in efectivitate a
acordului de imprumut, pentru scopurile sectiunii 9.04 a termenilor si
conditiilor standard.
Art. 7
Diverse
Sectiunea 7.01
Informarile
Urmatoarele adrese sunt specificate pentru scopurile sectiunii 10.01 a
termenilor si conditiilor standard:
Pentru Imprumutat:
Ministerul Finantelor
In atentia: directorului general al Directiei generale a relatiilor
financiare cu organismele internationale
Strada Apolodor nr. 17
Sector 5, Bucuresti
Romania
Telefax: 401-3126792
401-3121630
Telex: 11239 MIFIN
Pentru Banca:
European Bank for Reconstruction and Development
Attention: Operation Administration Unit
One Exchange Square
Londra EC2A 2EH
England
Telephone: (44-71) 338 6000
Telefax: (44-71) 338 6100
Telex: 881 2161
Sectiunea 7.02
Taxe si costuri
Imprumutatul va suporta orice taxe si costuri profesionale, bancare, de
transfer si schimb aparute in pregatire, executarea si inregistrarea acestui
acord si a oricarui document legat de acest acord.
Drept care, partile la prezentul acord, actionand prin reprezentantii lor
corespunzator autorizati, au convenit ca acest acord de imprumut sa fie semnat
in patru exemplare si inmanat la Londra, Anglia, in ziua si anul inscrise mai
sus.
ROMANIA
de catre:
Dan Mogos, secretar de stat
Semnatar autorizat
BANCA EUROPEANA PENTRU
RECONSTRUCTIE SI DEZVOLTARE
de catre:
Jaques de Larosiere - presedinte
Semnatar autorizat
ANEXA 1
DESCRIEREA PROIECTULUI
1. Scopul proiectului este de a sprijini Imprumutatul in:
a) consolidarea si rationalizarea utilitatilor locale si asigurarea
serviciilor municipale;
b) finantarea investitiilor prioritare in infrastructura urbana din cinci
(5) municipii;
c) stabilirea mecanismelor de finantare care vor promova sistemul de
acoperire a costurilor in asigurarea serviciilor locale si implicarea
financiara a Imprumutatului si a partilor locale in asigurarea si dezvoltarea
acestor servicii;
d) punerea bazelor implicarii sectorului privat in asigurarea serviciilor
si managementului utilitatilor; si
e) dezvoltarea unui sistem descentralizat de finantare a infrastructurii
urbane, care va promova viabilitatea financiara si eficienta economica.
2. Proiectul consta in urmatoarele parti, asa cum sunt descrise in anexa
nr. 1 a fiecarui acord de proiect, si care pot fi modificate periodic, daca
Banca si Imprumutatul convin astfel:
Partea 1: Programul de investitii pentru judetul Brasov, incluzand
urmatoarele parti:
Partea 1.1. - Reabilitarea retelei de distributie a apei;
Partea 1.2. - Instalarea de contoare pe retea;
Partea 1.3. - Instalarea de contoare la consumatori;
Partea 1.4. - Modernizarea si finalizarea lucrarilor la statiile de
epurare;
Partea 1.5. - Construirea unui canal colector;
Partea 1.6. - Inlocuirea pompelor de la Sanpetru.
Partea a 2-a: Programul de investitii pentru municipiul Timisoara,
incluzand urmatoarele parti:
Partea 2.1. - Reabilitarea retelei de distributie a apei;
Partea 2.2. - Inlocuirea pompelor;
Partea 2.3. - Instalarea de contoare la consumatori;
Partea 2.4. - Reabilitarea statiei de epurare si achizitionarea de
echipament pentru laborator.
Partea a 3-a: Programul de investitii pentru judetul Iasi, incluzand
urmatoarele parti:
Partea 3.1. - Reabilitarea retelei de distributie a apei;
Partea 3.2. - Instalarea de contoare la consumatori;
Partea 3.3. - Imbunatatirea functionarii statiei de tratare a apei Chirita;
Partea 3.4. - Inlocuirea pompelor de pe Raul Prut;
Partea 3.5. - Cresterea capacitatii sursei de alimentare cu apa de la
Timisesti;
Partea 3.6. - Modernizarea statiei de tratare a apelor pluviale;
Partea 3.7. - Reabilitarea retelei de canalizare.
Partea a 4-a: Programul de investitii in municipiul Craiova, incluzand
urmatoarele parti:
Partea 4.1. - Reabilitarea retelei de distributie a apei si contorizarea pe
retea;
Partea 4.2. - Instalarea de contoare la consumatori.
Partea a 5-a: Programul de investitii in municipiul Targu Mures, incluzand
urmatoarele parti:
Partea 5.1. - Reabilitarea retelei de distributie a apei;
Partea 5.2. - Instalarea de contoare la consumatori;
Partea 5.3. - Inlocuirea pompelor si instalarea de contoare pe retea;
Partea 5.4. - Construirea unui rezervor de apa de 10.000 mc;
Partea 5.5. - Finalizarea lucrarilor la statia de epurare;
Partea 5.6. - Reabilitarea retelei de canalizare.
3. Proiectul se estimeaza sa fie finalizat pana la 31 decembrie 1997.
ANEXA 2
CATEGORII SI TRAGERI
1. Pentru scopurile acestei anexe, urmatorii termeni vor avea urmatoarele
intelesuri:
a) cheltuieli externe inseamna cheltuielile efectuate in valuta oricarei
tari, alta decat tara membra, pentru bunuri, lucrari sau servicii; si
b) cheltuieli locale inseamna cheltuielile efectuate in valuta tarii membre
pentru bunuri, lucrari civile sau servicii livrate de pe teritoriul tarii
membre.
2. Tabelul anexat la prezenta anexa detaliaza categoriile de articole care
vor fi finantate din sumele imprumutului, alocarea sumelor din imprumut pe
fiecare categorie si procentul de cheltuieli pe articolele care vor fi astfel
finantate in cadrul fiecarei categorii.
3. Indiferent de prevederile paragrafului 2 de mai sus, nici o tragere nu
se va face pentru:
a) plata unor cheltuieli care s-au efectuat inainte de data acestui acord
de imprumut;
b) cheltuieli ale oricareia dintre partile locale, efectuate pana la data
semnarii de catre partile locale a acordului de proiect la care ele sunt parti
si inainte ca Banca sa primeasca un exemplar legal autorizat al acordului de
imprumut subsidiar si de garantie incheiat cu respectivele parti locale,
insotit de o traducere autorizata a acestuia, impreuna cu:
(1) avizul sau avizele juridice emise de ministrul justitiei al
Imprumutatului, satisfacatoare pentru Banca, aratand ca respectivul acord de
proiect si acord de imprumut subsidiar si de garantie au fost corespunzator
autorizate sau ratificate de catre si semnate si inmanate in numele
respectivelor parti locale si al Imprumutatului (in cazul acordurilor de
imprumut subsidiar si de garantie) si sunt obligatorii din punct de vedere
legal pentru partile la acestea, in conformitate cu prevederile lor; si
(2) evidentele satisfacatoare pentru Banca, pentru a confirma ca: (i)
rezerva II D pentru fiecare regie a fost in mod corespunzator constituita, in
concordanta cu prevederile paragrafului II f) al anexei nr. 4 la acordul de
proiect respectiv; si (ii) CP si asistentii CP au fost numiti de respectiva
regie autonoma, conform acordului de proiect respectiv;
c) cheltuieli ale oricarei parti locale intr-un an fiscal dat, cu exceptia
cazului in care Banca nu a primit evidente satisfacatoare in sensul ca
fondurile gratuite la care se face referire in sectiunea 3.01 c) au fost
disponibilizate in bugetul de stat al Imprumutatului pentru acel an fiscal; sau
d) cheltuieli in cadrul categoriei 3 descrisa in tabel, afara de cazul in
care Bancii i s-au transmis facturi specificand separat cheltuielile externe de
cheltuielile locale.
TABEL
-------------------------------------------------------------------------
| | Suma din | % |
| | imprumut | din cheltuielile |
| Categoria | alocata in | de finantat |
| | valuta | |
| | Imprumutului | |
| | ($) | |
|---------------------------------|--------------|------------------------|
|(1) Bunuri | | |
|A. Bunuri pentru partea 1 a | 2.840.000 | 100% din valoarea |
| proiectului | | contractului, exclusiv |
|B. Bunuri pentru partea a 2-a | 1.476.000 | toate sumele |
| a proiectului | | reprezentand taxele |
|C. Bunuri pentru partea a 3-a | 3.127.000 | vamale si impozitele |
| a proiectului | | indirecte |
|D. Bunuri pentru partea a 4-a | 594.000 | |
| a proiectului | | |
|E. Bunuri pentru partea a 5-a | 852.000 | |
| a proiectului | | |
| | | |
| TOTAL CATEGORIA (1) | 8.889.000 | |
|---------------------------------|--------------|------------------------|
|(2) Lucrari civile (altele | | |
| decat cele la care se | | |
| refera categoria (3). | | |
|A. Lucrari civile pentru partea | 1.769.300 | 100% din valoarea |
| 1 a proiectului | | contractului, exclusiv |
|B. Lucrari civile pentru partea | 970.300 | toate sumele |
| a 2-a a proiectului | | reprezentand taxele |
|C. Lucrari civile pentru partea | 2.253.000 | vamale si impozitele |
| a 3-a a proiectului | | indirecte |
|D. Lucrari civile pentru partea | 55.400 | |
| a 4-a a proiectului | | |
|E. Lucrari civile pentru partea | 1.176.000 | |
| a 5-a a proiectului | | |
| | | |
| TOTAL CATEGORIA (2) | 6.224.000 | |
|---------------------------------|--------------|------------------------|
|(3) Lucrari civile pentru partile| | |
| 1.1, 2.1, 3.1, 4.1 si | | |
| 5.1 ale proiectului | | |
|A. Lucrari civile pentru partea | 4.609.000 | 100% din valoarea |
| 1.1 a proiectului | | contractului, exclusiv |
|B. Lucrari civile pentru partea | 3.509.000 | toate sumele |
| 2.1 a proiectului | | reprezentand taxele |
|C. Lucrari civile pentru partea | 2.113.000 | vamale si impozitele |
| 3.1 a proiectului | | indirecte |
|D. Lucrari civile pentru partea | 1.381.000 | |
| 4.1 a proiectului | | |
|E. Lucrari civile pentru partea | 1.275.000 | |
| 5.1 a proiectului | | |
| | | |
| TOTAL CATEGORIA (3) | 12.887.000 | |
|---------------------------------|--------------|------------------------|
| TOTAL | 28.000.000 | |
|---------------------------------|---------------------------------------|
ANEXA 3
CONTUL SPECIAL
1. Pentru scopurile acestei anexe, urmatorii termeni vor avea urmatoarele
intelesuri:
- categorie eligibila inseamna categoriile (1), (2) si (3) prezentate in
tabelul mentionat in paragraful 2 al anexei nr. 2 la acest acord;
- cheltuieli eligibile inseamna cheltuielile efectuate pentru un cost
rezonabil al bunurilor, lucrarilor, civile si serviciilor cerute pentru proiect
si care vor fi finantate din sumele imprumutului alocate periodic pentru
categoriile eligibile, in concordanta cu prevederile anexei nr. 2 la acest
acord; si
- soldul maxim al contului special inseamna o suma egala cu $ 2.800.000;
- Suma minima a tragerii din contul special inseamna o suma egala cu $
100.000.
2. Platile din contul special se vor face exclusiv pentru cheltuieli
eligibile, in concordanta cu prevederile acestei anexe.
3. Dupa ce Banca a primit evidente satisfacatoare despre deschiderea
corespunzatoare a contului special, in concordanta cu termenii si conditiile
acceptabile pentru Banca, inclusiv protectia adecvata impotriva compensarii,
sechestrarii sau confiscarii sumelor aflate in cont, Imprumutatul poate trage
din suma disponibila si depozitata in contul special o suma initiala care nu
trebuie sa depaseasca soldul maxim al contului special si nici nu trebuie sa
fie mai mica decat suma minima a tragerii din contul special.
4. Dupa aceea, Imprumutatul poate trage sume aditionale din suma
disponibila si poate depozita aceste sume in contul special, cu conditia
respectarii limitelor specificate in paragraful 6 de mai jos si satisfacand
urmatoarele conditii pentru fiecare cerere de tragere:
a) Imprumutatul va fi trimis Bancii extrasul de cont, documentele si orice
alte dovezi cerute de Banca, pentru a demonstra ca sumele utilizate din contul
special au fost folosite corespunzator;
b) dupa efectuarea tragerii solicitate din suma disponibila si depozitarea
sumei tragerii in contul special, soldul contului special nu trebuie sa
depaseasca soldul maxim al contului special;
c) cu exceptia cazurilor cu care, in mod periodic, Banca poate fi de acord,
suma solicitata a fi trasa din suma disponibila, pentru a fi depozitata in
contul special, nu trebuie sa fie mai mica decat suma maxima a tragerii din
contul special.
5. Fara a prejudicia cerintele paragrafului 4 a) de mai sus, Imprumutatul
va furniza, ori de cate ori Banca va cere in mod rezonabil, un raport asupra
soldului si altor detalii cu privire la contul special, inclusiv extrasele de
cont si orice alte documente si dovezi pe care Banca le poate cere pentru a se
arata ca platile efectuate din contul special au fost facute conform cerintelor
stabilite in aceasta anexa.
6. Indiferent de prevederile paragrafului 4 al acestei anexe, Imprumutatul
nu va trage sume din suma disponibila pentru a le depozita in contul special,
daca Banca nu va conveni altfel:
a) daca, la un moment dat, Banca va fi decis ca orice trageri ulterioare
din suma disponibila trebuie efectuate conform prevederilor sectiunii 2.03 a) a
acestui acord; sau
b) cand suma disponibila alocata categoriilor eligibile va fi egala cu
dublul soldului maxim al contului special.
Ulterior, tragerile din suma disponibila alocata categoriilor eligibile vor
urma procedurile specifice pe care Banca le va comunica, in scris,
Imprumutatului. Asemenea trageri ulterioare se vor efectua numai dupa ce, si in
masura in care, Banca va fi asigurata ca sumele ramase in depozit in contul
special la data respectivei comunicari urmeaza a fi utilizate pentru efectuarea
de plati privind cheltuieli eligibile.
7.a) Daca Banca va fi decis, in orice moment, ca o plata din, sau o utilizare
a contului special:
(i) a fost facuta pentru o cheltuiala sau intr-o suma care nu este
considerata eligibila conform paragrafului 2 din aceasta anexa; sau
(ii) nu a fost justificata printr-o dovada furnizata Bancii;
b) atunci Banca va putea cere Imprumutatului:
(i) sa furnizeze acea dovada suplimentara pe care Banca o poate solicita;
sau
(ii) sa depoziteze in contul special (sau, daca Banca va cere astfel, sa
restituie Bancii) o suma egala cu suma platii respective sau cu partea acesteia
care nu poate fi considerata eligibila sau justificata.
In cazul in care Banca stabileste existenta cazurilor a) (i) sau (ii) de
mai sus, nici o tragere ulterioara nu se va mai efectua din suma disponibila
pentru depozitarea in contul special (daca Banca nu va conveni altfel) pana in
momentul in care Imprumutatul (x) a depozitat in contul special sau a restituit
Bancii o suma egala cu suma platii respective (sau a partii acesteia), care a
fost determinata ca nefiind eligibila sau justificata, sau (y) a furnizat
dovezi suplimentare, care sa satisfaca Banca, in sensul ca sumele anterior
platite din contul special au fost utilizate corespunzator.
8.a) Daca Banca va fi stabilit, in orice moment, ca o suma ramasa
neutilizata in contul special nu va mai fi necesara pentru plata in continuare
a unor cheltuieli eligibile, atunci Imprumutatul va plati Bancii, in avans, cu
promptitudine, dupa ce Banca il va informa, suma ramasa neutilizata. De
asemenea, daca Banca va solicita Imprumutatului sa restituie Bancii o suma
corespunzator paragrafului 7 b) (ii), atunci Imprumutatul va plati in avans
Bancii, cu promptitudine, dupa ce Banca ii va comunica in scris, suma
respectiva. In aceste scopuri, cerinta ca platile in avans din imprumut sa se
efectueze la datele de plata a dobanzii este anulata, sub rezerva paragrafului
8 c) de mai jos.
b) Imprumutatul, pe baza comunicarii prealabile, trimisa catre Banca in
conformitate cu sectiunea 3.07 a) a termenilor si conditiilor standard, poate
plati in avans, la oricare dintre datele de plata ale dobanzii, toate sau numai
o parte din fondurile depozitate in contul special.
c) Orice plata in avans a unor sume identificate in subparagrafele a) si b)
de mai sus se va efectua in concordanta cu sectiunea 3.07 a termenilor si
conditiilor standard, cu conditia ca, totusi astfel de plati in avans sa nu fie
subiectul sumei minime de plata in avans specificata in sectiunea 2.02 b) a
acestui acord, si ca, pentru orice alte plati in avans care nu se fac la datele
de plata a dobanzii, Imprumutatul va plati costurile tranzactiei, asa cum vor
fi ele evaluate de Banca si comunicate Imprumutatului. In plus, platile in
avans identificate in subparagrafele a) si b) de mai sus vor fi aplicate de
catre Banca, asa cum se stipuleaza in sectiunea 3.07 d) (ii) a termenilor si
conditiilor standard.
ANEXA 4
TERMENII SI CONDITIILE ACORDURILOR DE IMPRUMUT SUBSIDIARE SI DE GARANTIE
Fiecare acord de imprumut subsidiar si de garantie va include termeni si
conditii satisfacatoare pentru Banca, inclusiv urmatoarele:
Imprumutul subsidiar
(1) Identificarea partilor proiectului care vor fi finantate prin
intermediul imprumutului subsidiar si al fondurilor ce vor fi asigurate prin
bugetul de stat si prin bugetele locale.
(2) Suma imprumutului subsidiar, care va fi determinata dupa cum urmeaza:
Municipiul Echivalent dolari
Brasov 9.218.500
Timisoara 5.955.000
Iasi 7.493.000
Craiova 2.030.000
Targu Mures 3.303.500
TOTAL: 28.000.000
(3) Imprumutul subsidiar va fi acordat respectivei regii autonome, care va
fi raspunzatoare pentru rambursarea imprumutului, plata dobanzilor si a tuturor
celorlalte sume platibile conform acordului de imprumut subsidiar si de
garantie, iar consiliile locale si consiliile judetene, dupa cum va fi cazul,
vor garanta ca debitori principali, si nu numai ca garanti, plata tuturor
acestor sume.
(4) Perioada de rambursare a imprumutului subsidiar (care nu va depasi
perioada de rambursare a imprumutului), inclusiv perioada de gratie (care nu va
depasi perioada de gratie a imprumutului).
(5) Imprumutul subsidiar va fi stabilit in dolari si rambursabil in lei
(platile locale isi vor asuma riscurile derivand din fluctuatia cursului de
schimb intre dolar si leu).
(6) Rata dobanzii aplicabila imprumutului subsidiar va fi rata dobanzii aplicabila
imprumutului, conform sectiunii 2.05. a acestui acord.
(7) Regiile autonome vor plati un comision de angajament, comisionul
initial si acele speze si taxe ce vor fi aplicate imprumutului subsidiar, care
vor fi proportional echivalente comisioanelor, spezelor si taxelor platibile de
Imprumutat in conformitate cu prezentul acord.
Tragerile
(8) Aranjamentele pentru tragerile din imprumutul subsidiar.
(9) Anularea partilor neutilizate din imprumutul subsidiar.
(10) Suma totala a imprumutului subsidiar va fi disponibila, pentru a fi
trasa, incepand cu data intrarii in efectivitate, pana la ultima data de
disponibilizare.
(11) Sumele imprumutului subsidiar vor fi utilizate exclusiv pentru
finantarea platilor pentru bunurile, lucrarile civile si serviciile
achizitionate in concordanta cu prevederile acestui acord si ale respectivului
acord de proiect.
Alte prevederi
(12) Planul de finantare pentru partea din proiect ce urmeaza sa fie
executata in respectivul municipiu sau judet, dupa cum va fi cazul (reflectand
costul estimat pentru fiecare componenta a acelei parti a proiectului si modul
de finantare din sumele imprumutului subsidiar, transferurile bugetare de la
Imprumutat si fondurile cu care va contribui respectivul municipiu sau judet,
dupa cum este cazul).
(13) Neonorarea obligatiei de plata a dobanzii.
(14) Evidente si conturi.
(15) Cerinte de raportare (dupa cum se va conveni intre Imprumutat si
partile locale).
(16) Dreptul de inspectie din partea Imprumutatului si a Bancii.
(17) Cazuri de neindeplinire a obligatiilor si remedierea lor.
(18) Data intrarii in efectivitate a acordului de imprumut subsidiar si de
garantie.
ANEXA 5
ACHIZITII
Pentru scopurile sectiunii 4.03 a conditiilor si termenilor standard,
urmatoarele prevederi se vor aplica, exceptand cazul in care Banca va conveni
altfel, achizitiilor de bunuri si lucrari civile necesare realizarii
proiectului si care vor fi finantate din sumele imprumutului:
a) Bunurile si lucrarile civile vor fi achizitionate prin licitatie
internationala deschisa, cu exceptia urmatoarelor:
(i) contractele de bunuri ale caror costuri sunt estimate a fi mai mici
decat echivalentul a 200.000 ECU, intr-o suma totala care nu va depasi
echivalentul urmatoarelor sume (toate aceste sume, excluzand taxele vamale si
impozitele indirecte) aferente fiecarei parti a proiectului, vor fi
achizitionate prin <<cumparari>>, urmand o procedura conform careia
in procesul de licitatie vor fi inclusi minimum doi furnizori straini:
Partea 1 a proiectului 438.400 $
Partea a 2-a a proiectului 402.200 $
Partea a 3-a a proiectului 71.600 $
Partea a 4-a a proiectului 51.100 $
Partea a 5-a a proiectului 269.400 $
(ii) contractele pentru lucrari civile ale caror costuri sunt estimate a fi
mai mici decat echivalentul a 5.000.000 ECU pe contract, intr-o suma totala
care nu va depasi echivalentul urmatoarelor sume (toate aceste sume excluzand
taxele vamale si impozitele indirecte) referitoare la fiecare parte a
proiectului, pot fi achizitionate urmand procedurile de licitatie locale,
acceptabile pentru Banca:
Partea 1 a proiectului 4.745.000 $
Partea a 2-a a proiectului 7.430.000 $
Partea a 3-a a proiectului 8.325.000 $
Partea a 4-a a proiectului 2.455.000 $
Partea a 5-a a proiectului 4.390.000 $
b) Pentru scopurile paragrafului a) de mai sus, procedurile privind
licitatiile internationale deschise si <<cumpararile>> sunt
descrise in capitolul 3 al Regulilor si procedurilor de achizitionare ale
B.E.R.D.
c) Toate contractele vor face obiectul procedurilor de aprobare descrise in
anexa nr. 1 la Regulile si procedurile de achizitionare ale B.E.R.D.
d) Urmatoarele contracte vor face obiectul unei aprobari anterioare:
(i) primul contract incheiat pentru lucrari civile, referitor la partile
1.1., 2.1., 3.1., 4.1. sau 5.1. ale proiectului;
(ii) primul contract incheiat pentru lucrari civile, altul decat
contractele la care se face referire la punctul (i) de mai sus.
CUPRINS
ARTICOLUL I - Termenii si conditiile standard; definitii; titluri
Sectiunea 1.01. - Incorporarea termenilor si conditiilor standard
Sectiunea 1.02. - Definitii
Sectiunea 1.03. - Titluri
ARTICOLUL II - Principalii termeni ai imprumutului
Sectiunea 2.01. - Suma imprumutului si valuta imprumutului
Sectiunea 2.02. - Alti termeni financiari ai imprumutului
Sectiunea 2.03. - Tragerile si contul special
Sectiunea 2.04. - Reprezentantul autorizat pentru scopul tragerilor
ARTICOLUL III - Executarea proiectului
Sectiunea 3.01. - Clauzele proiectului
Sectiunea 3.02. - Achizitionarea
Sectiunea 3.03. - Unitatea de management si finantare a proiectului
Sectiunea 3.04. - Consultantii
Sectiunea 3.05. - Frecventa de raportare si cerintele de inaintare a
rapoartelor
ARTICOLUL IV - Clauze financiare
Sectiunea 4.01. - Inregistrarile financiare si raportarile
ARTICOLUL V - Suspendarea; accelerarea scadentei; anularea
Sectiunea 5.01. - Suspendarea si accelerarea scadentei
Sectiunea 5.02. - Anularea
ARTICOLUL VI - Intrarea in efectivitate
Sectiunea 6.01. - Conditii premergatoare intrarii in efectivitate
Sectiunea 6.02. - Aviz juridic
Sectiunea 6.03. - Incetarea din cauza neintrarii in efectivitate
ARTICOLUL VII - Diverse
Sectiunea 7.01. - Informarile
Sectiunea 7.02. - Taxe si costuri
ANEXA Nr. 1 - DESCRIEREA PROIECTULUI
ANEXA Nr. 2 - CATEGORII SI TRAGERI; TABEL
ANEXA Nr. 3 - CONTUL SPECIAL
ANEXA Nr. 4 - TERMENII SI CONDITIILE ACORDURILOR DE IMPRUMUT
SUBSIDIARE SI DE GARANTIE
ANEXA Nr. 5 ACHIZITII