ORDONANTA Nr. 4 din 20 ianuarie 1995
privind fabricarea, comercializarea si utilizarea produselor de uz fitosanitar
pentru combaterea bolilor, daunatorilor si buruienilor in agricultura si
silvicultura
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 18 din 30 ianuarie 1995
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. g) din Legea nr. 1/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Pentru combaterea bolilor, daunatorilor si buruienilor in agricultura si
silvicultura, pe teritoriul Romaniei se fabrica, se comercializeaza si se
utilizeaza numai produsele de uz fitosanitar omologate de Comisia
Interministeriala de Omologare a Produselor de Uz Fitosanitar, denumita in
continuare Comisia interministeriala de omologare, care este organizata si
functioneaza potrivit dispozitiilor prezentei ordonante.
Art. 2
Omologarea produselor de uz fitosanitar se solicita de agentii economici
romani si de firmele straine interesate in fabricarea si/sau lansarea pe piata
interna a unor astfel de produse comerciale.
Art. 3
Produsele omologate pentru utilizare in Romania sunt cuprinse in Codexul
produselor de uz fitosanitar, care se elaboreaza, se actualizeaza periodic si
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, prin grija Comisiei
interministeriale de omologare.
Art. 4
Pentru fiecare produs omologat, Comisia interministeriala de omologare
elibereaza un certificat de omologare, care se semneaza de presedintele
comisiei. Certificatul de omologare cuprinde: denumirea comerciala a
produsului, fabricantul, substanta activa, continutul in substanta activa si
principalele caracteristici ale acesteia, spectrul de actiune, domeniile de
utilizare, dozele de utilizare, grupa de toxicitate, precum si orice alte
dispozitii care sa determine o conduita responsabila din partea fabricantilor,
a comerciantilor si a utilizatorilor.
Art. 5
Perioada pentru care se emite certificatul de omologare este de maximum 5
ani, dupa care titularul este obligat sa solicite prelungirea valabilitatii
acestuia. Nesolicitarea prelungirii valabilitatii, in termen de 3 luni de la
expirarea acesteia, atrage anularea de drept a certificatului de omologare si
scoaterea produselor din Codexul produselor de uz fitosanitar, omologate pentru
utilizare in Romania.
Art. 6
(1) Certificatul de omologare se supune actualizarii ori de cate ori
intervin modificari importante cu privire la caracteristicile fizice, chimice
si biologice ale produsului omologat, precum si cu privire la domeniul de
utilizare, la modul si la mijloacele de aplicare. Modificarile considerate
importante se stabilesc de Comisia interministeriala de omologare si se inscriu
in certificatele de omologare. Cererile de actualizare se fac de catre
titularii certificatelor de omologare, iar Comisia interministeriala de
omologare elibereaza un nou certificat.
(2) Comisia interministeriala de omologare poate actualiza certificatele de
omologare atunci cand hotaraste instituirea unor restrictii sau interdictii cu
privire la domeniile de utilizare, la modul si la mijloacele de aplicare a
produsului omologat. Hotararea de actualizare, impreuna cu certificatul de
omologare actualizat se transmit titularului acestuia, in termen de 30 de zile
de la data hotararii de actualizare. Aceasta operatiune nu obliga titularul
certificatului de omologare la plata tarifelor de omologare.
Art. 7
(1) Certificatul de omologare da dreptul detinatorului sa fabrice si sa
comercializeze pe teritoriul Romaniei produsul omologat, cu respectarea
dispozitiilor legale privind desfasurarea activitatilor de fabricare si de
comercializare a produselor pe teritoriul Romaniei si a celor cuprinse in
prezenta ordonanta.
(2) In situatia in care se constata ca produsele omologate nu mai corespund
din punct de vedere fitosanitar, toxicologic sau ecologic, Comisia
interministeriala de omologare anuleaza certificatul de omologare si transmite
hotararea luata, titularului acestuia, in termen de 30 de zile de la adoptarea
ei. Hotararea de anulare a certificatului de omologare va fi insotita de masuri
obligatorii, cu termene privind oprirea fabricatiei, a importului, precum si destinatia
cantitatilor fabricate sau importate anterior anularii certificatului de
omologare, in limita termenului de valabilitate a produsului.
Art. 8
Fabricarea in Romania a unor produse de uz fitosanitar care nu sunt
omologate pentru utilizare pe teritoriul Romaniei, fiind produse in vederea
exportului, se poate face numai in baza unei autorizatii speciale eliberate de
Ministerul Sanatatii si Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 9
Publicitatea de orice fel, prin orice mijloace, pentru utilizarea
produselor de uz fitosanitar care nu sunt omologate pentru utilizare pe
teritoriul Romaniei este interzisa.
Art. 10
Fabricarea, ambalarea si reambalarea produselor de uz fitosanitar in scopul
prezentarii si comercializarii, precum si importul si distribuirea acestora la
utilizatori sunt permise numai agentilor economici persoane juridice, din
sectorul public sau privat, constituiti si autorizati in conformitate cu
dispozitiile legale in vigoare si cu cele cuprinse in prezenta ordonanta.
Art. 11
Importul produselor de uz fitosanitar se face numai sub regim de licente si
este permis persoanelor juridice din sectorul public sau privat, constituite si
autorizate in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare. Importurile de
produse de uz fitosanitar se fac cu respectarea si in conditiile prevazute de
Hotararea Guvernului nr. 340/1992 privind regimul de import al deseurilor si
reziduurilor de orice natura, precum si al altor marfuri periculoase pentru
sanatatea populatiei si pentru mediul inconjurator, modificata si completata
prin Hotararea Guvernului nr. 437/1992.
Art. 12
Introducerea pe teritoriul tarii a unor mostre de produse de uz
fitosanitar, pentru nevoi de cercetare-testare-experimentare, in vederea omologarii,
se poate face in baza avizului semnat de presedintele Comisiei
interministeriale de omologare. Avizele se inregistreaza la secretariatul
comisiei, cu precizarea cantitatii si a beneficiarilor. Mostrele de produse de
uz fitosanitar sunt scutite de taxe vamale.
Art. 13
(1) Comercializarea pe teritoriul tarii a produselor de uz fitosanitar,
fabricate in tara sau provenite din import, se poate face:
a) de catre agenti economici producatori din tara, din sectorul public sau
privat, constituiti si autorizati potrivit dispozitiilor legale in vigoare,
pentru produsele pe care le fabrica si pentru care sunt titulari ai
certificatului de omologare;
b) de catre importatori autorizati, persoane juridice, potrivit art. 11, si
cu respectarea dispozitiilor legale care reglementeaza activitatile comerciale
pe teritoriul Romaniei;
c) de catre comercianti autorizati, persoane juridice, constituiti si
inregistrati ca agenti economici specializati, cu profil fitosanitar.
Comerciantul, inainte de inceperea activitatii, este obligat sa solicite
autorizatie sanitara de functionare, eliberata de Inspectoratul de politie
sanitara si medicina preventiva, si autorizatia de mediu, eliberata de
agentiile judetene pentru protectia mediului in a caror raza teritoriala isi
desfasoara activitatea comerciala. Dupa obtinerea celor doua autorizatii,
comerciantul va solicita autorizatia de comercializare, care se elibereaza de
catre inspectoratul judetean pentru protectia plantelor si carantina
fitosanitara.
(2) Comerciantii prevazuti la alin. (1) lit. c) pot avea si calitatea de
importator, cu drepturile prevazute la lit. b), daca sunt autorizati in acest
scop potrivit art. 11.
(3) Agentii economici autorizati sa fabrice, sa importe si sa
comercializeze produse de uz fitosanitar, in conformitate cu dispozitiile
prevazute la alin. (1) lit. a) si b), pot comercializa si alte produse de uz
fitosanitar, fabricate sau importate de alte firme autorizate, numai daca detin
autorizatie de comercializare, potrivit prevederilor de la lit. c).
Art. 14
Pot obtine autorizatie de comercializare, potrivit dispozitiilor art. 13,
agentii economici, persoane juridice care:
a) prin obiectul de activitate, precizat in statutul de functionare, au
profil specializat in domeniul fabricarii si/sau comercializarii produselor de
uz fitosanitar;
b) dispun de personal incadrat, cu pregatire fitosanitara de nivel superior
si mediu, atestat prin certificat de atestare profesionala, eliberat nominal,
in urma examinarii, de catre inspectoratul judetean pentru protectia plantelor
si carantina fitosanitara in a carui raza teritoriala isi desfasoara
activitatea comerciala;
c) dispun de spatii corespunzatoare, potrivit normelor legale, precum si de
instalatiile, echipamentele si dotarile necesare depozitarii si comercializarii
produselor de uz fitosanitar, cu asigurarea tuturor cerintelor pentru protectia
sanatatii oamenilor, a animalelor si a mediului inconjurator si pentru care
detin autorizatii de functionare eliberate de autoritatile competente.
Art. 15
Produsele de uz fitosanitar clasificate in grupele I si a II-a de
toxicitate au regimul produselor reglementate cu strictete, in care scop:
a) pentru fabricarea, comercializarea, importul, distribuirea si utilizarea
lor vor fi autorizate numai persoanele juridice care dispun de personal
calificat, confirmat prin certificatul de atestare profesionala, cu pregatire
fitosanitara de nivel superior si mediu, precum si de mijloacele necesare
depozitarii, manipularii si utilizarii in siguranta a acestor produse, pentru
eliminarea riscurilor de intoxicare a oamenilor, a animalelor si de poluare a
mediului inconjurator;
b) fabricantii, importatorii, comerciantii, distribuitorii si utilizatorii
autorizati sa desfasoare activitati cu produse de uz fitosanitar din grupele I
si a II-a de toxicitate se vor inregistra, in mod obligatoriu, la serviciile de
specialitate ale inspectoratelor judetene de politie in a caror raza
teritoriala acestia urmeaza sa-si desfasoare activitatea;
c) sunt interzise comercializarea, distribuirea si utilizarea produselor
din grupele I si a II-a de toxicitate de catre persoane fizice, precum si de
catre persoane juridice neautorizate;
d) utilizatorii autorizati pentru folosirea produselor de uz fitosanitar
din grupele I si a II-a de toxicitate se vor inregistra la inspectoratele
judetene pentru protectia plantelor si carantina fitosanitara, inspectoratele
de politie sanitara si medicina preventiva, inspectoratele judetene pentru
protectia muncii, agentiile judetene pentru protectia mediului si la
inspectoratele judetene de politie in a caror raza teritoriala acestia urmeaza
sa-si desfasoare activitatea;
e) la distribuirea produselor de uz fitosanitar din grupele I si a II-a de
toxicitate, fabricantii, importatorii si distribuitorii autorizati au obligatia
sa ceara cumparatorului autorizatia de comercializare (pentru comercianti si
distribuitori), iar utilizatorului, autorizatia de utilizare, sa le verifice
valabilitatea si sa le inregistreze intr-un registru special de evidenta a
distribuirii acestor produse, potrivit autorizatiilor eliberate. Registrele de
evidenta vor fi sigilate si paginile numerotate de catre inspectoratele
judetene pentru protectia plantelor si carantina fitosanitara.
Art. 16
Produsele de uz fitosanitar din grupele a III-a si a IV-a de toxicitate se
pot comercializa si distribui dupa cum urmeaza:
a) la comercianti si distribuitori intermediari, daca acestia detin
autorizatia de comercializare;
b) la prestatori de tratamente fitosanitare autorizati, daca acestia detin
autorizatia pentru prestare de servicii cu produse de uz fitosanitar;
c) la producatorii agricoli, persoane fizice sau juridice, indiferent de
tipul de proprietate si de forma de organizare, in vederea utilizarii pentru
combaterea bolilor, daunatorilor si buruienilor pe terenurile pe care le detin
si pentru care nu este necesara nici o autorizatie speciala de cumparare si
utilizare.
Art. 17
Sunt interzise achizitionarea in scopul comercializarii si comercializarea
oricarui produs de uz fitosanitar de catre:
a) persoane fizice;
b) persoane juridice care nu detin autorizatia de comercializare;
c) prestatorii de servicii cu produse de uz fitosanitar, care nu au
autorizatii de comercianti, chiar daca detin autorizatia pentru prestare de
servicii cu produse de uz fitosanitar.
Art. 18
Prestatorii de servicii cu produse de uz fitosanitar si producatorii
agricoli persoane juridice pot redistribui cantitatile excedentare de produse
de uz fitosanitar pe care le detin, in limitele termenelor de valabilitate a
acestora, dupa cum urmeaza:
a) produsele de uz fitosanitar din grupele I si a II-a de toxicitate, numai
utilizatorilor autorizati sa lucreze cu astfel de produse, potrivit
prevederilor prezentei ordonante;
b) celelalte produse de uz fitosanitar din grupele a III-a si a IV-a de
toxicitate, la toti utilizatorii, persoane juridice sau fizice, numai pentru
utilizare proprie, fiind interzisa recomercializarea acestora.
Art. 19
(1) Utilizarea produselor de uz fitosanitar se poate face numai in
scopurile pentru care au fost omologate si numai in conformitate cu
instructiunile de utilizare, cu normele si recomandarile prevazute in
tehnologiile aprobate de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, pentru silvicultura.
(2) In vederea protejarii sanatatii oamenilor, animalelor si mediului
inconjurator, producatorii agricoli, persoane fizice sau juridice, care utilizeaza
pe terenurile pe care le detin produse de uz fitosanitar din grupele a III-a si
a IV-a de toxicitate, au obligatia sa le depoziteze, sa le manipuleze si sa le
utilizeze in conformitate cu instructiunile tehnice care le insotesc, aprobate
potrivit legii.
(3) Pot efectua tratamente fitosanitare, la solicitarea producatorilor
agricoli si a detinatorilor de terenuri cu vegetatie forestiera, persoane
fizice sau juridice, numai prestatorii de servicii care detin autorizatie
pentru prestare de servicii cu produse de uz fitosanitar.
(4) Prestatorii de servicii fitosanitare care obtin dreptul de utilizare si
a produselor din grupele I si a II-a de toxicitate, potrivit dispozitiilor art.
15, se vor inregistra la serviciile de specialitate ale inspectoratelor
judetene de politie in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea,
potrivit art. 15 lit. b) si d).
(5) Producatorii agricoli, persoane juridice, care au nevoie si de produse
din grupele I si a II-a de toxicitate, pot cumpara si utiliza aceste produse
numai daca solicita si daca obtin autorizatia de utilizare, potrivit art. 15.
(6) Pot fi autorizati sa cumpere si sa utilizeze produse de uz fitosanitar
din grupele I si a II-a de toxicitate numai producatorii agricoli, persoane
juridice, si prestatorii de servicii fitosanitare, care intrunesc conditiile
prevazute la art. 15 lit. a).
Art. 20
Producatorii agricoli, persoane juridice, care au mijloacele necesare si
personal calificat, atestat prin certificat de atestare profesionala, eliberat
nominal, in urma examenului, de catre inspectoratul judetean pentru protectia
plantelor si carantina fitosanitara, se pot autoriza si ca prestatori de
servicii fitosanitare, cu respectarea dispozitiilor legale si a prevederilor
prezentei ordonante. De aceste prevederi pot beneficia si unitatile silvice,
pentru terenurile cu vegetatie forestiera.
Art. 21
Asistenta tehnica operativa in domeniul fitosanitar pentru producatorii
agricoli, cu precadere pentru producatorii din sectorul privat care nu dispun
de pregatire profesionala adecvata, revine inspectoratelor judetene pentru
protectia plantelor si carantina fitosanitara, precum si specialistilor de la
centrele agricole comunale, prin:
a) informarea din timp a producatorilor agricoli asupra agentilor biologici
de daunare specifici fiecarei culturi, precum si asupra masurilor de prevenire
si combatere, in functie de rezerva biologica existenta si de evolutia
factorilor climatici;
b) orientarea producatorilor agricoli asupra necesarului de produse de uz
fitosanitar pe care acestia urmeaza sa-l comande comerciantilor autorizati;
c) controlul starii fitosanitare a culturilor si recomandarea masurilor de
prevenire si combatere a bolilor, daunatorilor si buruienilor, in concordanta
cu prevederile buletinelor de avertizare emise de catre statiile de prognoza si
avertizare teritoriale;
d) indrumarea producatorilor agricoli cu privire la executarea
tratamentelor cu pesticide, respectiv manipularea produselor, prepararea
solutiilor, reglarea masinilor si a aparatelor de tratat, executia calitativa a
tratamentelor, inclusiv asupra normelor obligatorii privind protectia muncii si
protectia mediului;
e) organizarea periodica a instruirii teoretice si practice a
producatorilor agricoli, cu privire la protectia fitosanitara a culturilor.
Art. 22
(1) Efectuarea tratamentelor de combatere a bolilor, daunatorilor si
buruienilor se va face numai la avertizare, prin buletinele de avertizare emise
de serviciile de prognoza si avertizare din teritoriu, sau, in lipsa acestora,
prin instiintare facuta de specialistii fitosanitari, inclusiv prin mass-media.
(2) Producatorii agricoli, persoane fizice si juridice, care executa cu
forte si cu mijloace proprii tratamentele fitosanitare, precum si prestatorii
de tratamente fitosanitare vor solicita inregistrarea lor la serviciile de
prognoza si avertizare din teritoriu pentru a obtine buletinele de avertizare
necesare efectuarii tratamentelor fitosanitare.
(3) Serviciile de prognoza si avertizare din subordinea inspectoratelor
judetene pentru protectia plantelor si carantina fitosanitara emit, gratuit,
buletinele de avertizare pe care le expediaza centrelor agricole teritoriale,
prestatorilor de servicii fitosanitare si, in masura posibilitatilor,
producatorilor agricoli, in vederea informarii operative a tuturor
producatorilor agricoli asupra oportunitatii tratamentelor fitosanitare, a
mijloacelor si a conditiilor in care se pot executa.
(4) Cheltuielile aferente emiterii buletinelor de avertizare se asigura din
bugetul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
(5) Pentru silvicultura, tratamentele de combatere a daunatorilor se aplica
pe baza lucrarilor de depistare si de prognoza intocmite anual de filialele
silvice, verificate si aprobate de Regia Autonoma a Padurilor
"Romsilva".
Art. 23
(1) Fabricantii, importatorii si comerciantii poarta raspunderea pentru
calitatea produselor furnizate, in conformitate cu dispozitiile legale.
(2) Este interzisa crearea de stocuri de produse de uz fitosanitar peste
nevoile de utilizare. Detinatorii de produse de uz fitosanitar sunt obligati sa
asigure folosirea acestora sau redistribuirea lor la alti utilizatori, in
limita termenelor de valabilitate, potrivit prevederilor prezentei ordonante.
(3) Ministerul Agriculturii si Alimentatiei exercita, prin laboratoare
autorizate, controlul calitatii produselor de uz fitosanitar de fabricatie
interna si din import. Controlul reziduurilor produselor de uz fitosanitar in
soluri, in furaje, in ape, in produse agroalimentare de origine vegetala si
animala se exercita de catre laboratoarele autorizate ale Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei, Ministerului Sanatatii si Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 24
(1) Prestatorii de servicii fitosanitare sunt obligati sa respecte toate
instructiunile, normele tehnice si metodologice care reglementeaza depozitarea,
manipularea si efectuarea tratamentelor cu produse de uz fitosanitar si raspund
de calitatea si eficienta tratamentelor efectuate.
(2) Controlul si expertiza calitatii acestor servicii se fac de catre
personalul de specialitate al inspectoratelor judetene pentru protectia
plantelor si carantina fitosanitara, precum si de alte persoane imputernicite
de autoritatile agricole competente, din proprie initiativa sau la solicitarea
producatorilor agricoli.
(3) Nici un producator agricol sau detinator de teren cu vegetatie
forestiera, persoana fizica sau juridica, nu poate fi obligat la plata unor
servicii fitosanitare pe care nu le-a solicitat sau pentru care nu si-a dat
acordul prealabil. Fac exceptie actiunile de prevenire si combatere a unor
boli, daunatori si buruieni care constituie obiecte de carantina fitosanitara
sau care, prin potentialul de daunare, constituie agenti deosebit de periculosi
pentru plantele agricole si vegetatia forestiera si pentru care serviciile
agricole teritoriale sau unitatile silvice dispun masuri speciale de combatere,
la solicitarea serviciilor de prognoza si avertizare ale inspectoratelor
judetene pentru protectia plantelor si carantina fitosanitara si ale organelor
silvice.
Art. 25
(1) Fabricantii, importatorii, comerciantii si distribuitorii de produse
fitosanitare sunt obligati sa-si organizeze mijloacele necesare recuperarii
ambalajelor revalorificabile de la produsele furnizate la utilizatori, fiind
interzisa stocarea acestora la producatorii agricoli sau la prestatorii de
tratamente mai mult de 90 de zile peste termenul de valabilitate a produsului
utilizat.
(2) Producatorii agricoli si prestatorii de servicii fitosanitare sunt
obligati sa returneze furnizorilor toate ambalajele recuperabile, imediat ce
sunt golite de continut, in conditiile stabilite cu furnizorii, care au
obligatia de a le reprimi, in vederea recuperarii.
(3) Este interzisa utilizarea ambalajelor produselor de uz fitosanitar in
alte scopuri decat cele pentru care au fost destinate.
(4) Ambalajele nerecuperabile se vor distruge de catre utilizatorii
produselor, imediat dupa golire, in conformitate cu instructiunile inscrise pe
ele de catre furnizor.
(5) Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, Ministerul Apelor, Padurilor
si Protectiei Mediului, Ministerul Sanatatii, impreuna cu celelalte ministere,
vor elabora si vor propune reglementarile necesare introducerii, pana la 31
decembrie 1995, a siglei de mediu pentru ambalaje si a taxei pentru
nerecuperarea ambalajelor refolosibile.
Art. 26
(1) Semintele tratate cu produse de uz fitosanitar din grupele I si a II-a
de toxicitate sunt supuse acelorasi dispozitii, de stricta reglementare. Este
interzisa comercializarea acestora catre persoane fizice sau juridice
neautorizate. Tratarea semintelor cu produse din grupele I si a II-a de
toxicitate, de catre persoane fizice sau juridice neautorizate, este interzisa.
(2) Producatorii agricoli pot solicita efectuarea insamantarilor cu seminte
tratate cu pesticide din grupele I si a II-a de toxicitate, prin prestatorii de
servicii autorizati.
Art. 27
In scopul reducerii riscului de impact asupra sanatatii oamenilor,
animalelor si mediului inconjurator, sunt interzise:
a) aplicarea cu mijloace avio a produselor de uz fitosanitar din grupele I
si a II-a de toxicitate in agricultura si silvicultura;
b) aplicarea tratamentelor la plante melifere, cat si la cele care isi
realizeaza polenizarea cu ajutorul albinelor, cu produse toxice pentru albine,
in perioada infloritului. Unele tratamente se pot face numai in cazuri
deosebite, cu aprobarea si sub controlul inspectoratului judetean pentru
protectia plantelor si carantina fitosanitara, al filialei silvice si al
agentiei judetene pentru protectia mediului;
c) tratamentele cu produse a caror remanenta depaseste timpul de pauza
stabilit pentru punerea in consum a produselor recoltate;
d) vanzarea si punerea in consum a produselor agricole recoltate fara
respectarea timpului de pauza stabilit de autoritatile competente sau cu
reziduuri de produse de uz fitosanitar peste limitele maxime admise;
e) efectuarea de tratamente cu produse fitosanitare interzise in zonele de
protectie a apelor, de protectie sanitara si ecologica, precum si in alte zone
protejate, stabilite de autoritatile competente;
f) utilizarea oricarui produs fitosanitar in alte scopuri decat cele pentru
care a fost omologat;
g) efectuarea de tratamente cu produse ale caror reziduuri se acumuleaza
peste limitele maxime admise in soluri, in ape, in furaje si in produsele
agroalimentare.
Art. 28
Autoritatile agricole vor introduce masuri adecvate stimularii interesului
producatorilor agricoli pentru aplicarea tehnologiilor recomandate si evitarea
utilizarii abuzive a produselor de uz fitosanitar.
Art. 29
(1) Autoritatea competenta pe teritoriul Romaniei, responsabila cu
omologarea produselor de uz fitosanitar, este Comisia Interministeriala de
Omologare a Produselor de Uz Fitosanitar, care se compune din specialisti cu
pregatire in domeniul fitosanitar, sanitar, sanitar-veterinar, silvic si al
protectiei mediului, imputerniciti ai Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei, Ministerului Sanatatii si Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului.
(2) Componenta Comisiei Interministeriale pentru Omologarea Produselor de
Uz Fitosanitar, precum si Regulamentul de organizare si functionare a acesteia
se aproba prin ordin comun al celor trei ministri ai ministerelor prevazute la
alin. (1), in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei
ordonante.
(3) Comisia interministeriala de omologare este condusa de un presedinte,
reprezentant al Directiei de protectia plantelor si carantina fitosanitara din
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de 5 vicepresedinti: 2 reprezentanti
ai Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si cate un
reprezentant al Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, Ministerului
Sanatatii si Academiei de Stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe
Ionescu-Sisesti."
(4) Atributiile Comisiei interministeriale de omologare, modul de
organizare si procedura de lucru se stabilesc prin regulamentul de organizare
si functionare a acesteia.
(5) Secretariatul tehnic al Comisiei interministeriale de omologare se
asigura de catre Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, prin compartimentul
care coordoneaza domeniul protectiei plantelor si carantinei fitosanitare.
Art. 30
(1) Responsabilitatile organizarii asistentei fitosanitare pentru toti
producatorii agricoli pe teritoriul tarii, in conformitate cu dispozitiile
legale, revine Ministerului Agriculturii si Alimentatiei prin inspectoratele
judetene pentru protectia plantelor si carantina fitosanitara. Pentru domeniul
silvic, responsabilitatea revine Regiei Autonome a Padurilor
"Romsilva" prin filialele silvice ale acesteia.
(2) In fiecare judet, inspectoratul judetean pentru protectia plantelor si
carantina fitosanitara exercita atributiile de autoritate teritoriala
fitosanitara care controleaza respectarea dispozitiilor legale referitoare la
desfasurarea actiunilor fitosanitare si gestionarea produselor de uz
fitosanitar pe intreg teritoriul judetului, in agricultura si silvicultura,
precum si in alte sectoare ce utilizeaza produse de uz fitosanitar, indiferent
de forma de proprietate si de organizare a activitatii. Autoritatile silvice,
cele pentru sanatate si pentru mediu controleaza dispozitiile prezentei
ordonante in conformitate cu atributiile pe care le au.
(3) Laboratorul Central pentru Carantina Fitosanitara, institutie bugetara
in subordinea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, organizeaza si indruma
metodologic reteaua de prognoza-avertizare si carantina fitosanitara, exercita
controlul calitatii produselor de uz fitosanitar, din productia interna si din
import, organizeaza si conduce controlul fitosanitar vamal. Laboratorul Central
pentru Carantina Fitosanitara autorizeaza si indruma metodologic laboratoarele
pentru controlul calitatii produselor de uz fitosanitar din cadrul
inspectoratelor judetene pentru protectia plantelor si carantina fitosanitara.
(4) Pe masura dotarii tehnico-materiale, Laboratorul Central pentru Carantina
Fitosanitara va efectua controlul reziduurilor din produsele de origine
vegetala, va autoriza si va indruma metodologic laboratoarele pentru controlul
reziduurilor de produse de uz fitosanitar din cadrul inspectoratelor judetene
pentru protectia plantelor si carantina fitosanitara.
(5) Agentii economici care desfasoara activitati cu produse de uz
fitosanitar - fabricanti, importatori, comercianti, distribuitori, utilizatori
- sunt obligati sa furnizeze informatiile solicitate de inspectoratele judetene
pentru protectia plantelor si carantina fitosanitara, la termenele si in
conditiile stabilite, cu respectarea limitelor privind secretul profesional si
comercial, referitoare la aceste activitati.
Art. 31
Constituie contraventii la normele privind fabricarea, comercializarea si
utilizarea produselor de uz fitosanitar urmatoarele fapte, daca nu sunt
savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii
penale, infractiuni si se sanctioneaza astfel:
(1) Cu amenda de la 150.000 lei la 500.000 lei:
a) nerespectarea obligatiilor ce revin detinatorilor de terenuri agricole
pentru mentinerea culturilor agricole intr-o stare fitosanitara
corespunzatoare;
b) nereturnarea ambalajelor recuperabile de la produsele de uz fitosanitar
de catre producatorii agricoli si prestatorii de servicii fitosanitare la
furnizorii produselor;
c) ridicarea de la furnizori cu buna stiinta a unor produse de uz
fitosanitar necorespunzatoare sub aspectul calitatii si al ambalarii;
d) efectuarea tratamentelor fitosanitare fara respectarea instructiunilor
tehnice privind utilizarea produselor, a echipamentelor si conditiile de
efectuare a tratamentelor;
e) refuzul de a permite accesul autoritatilor in locurile in care se
efectueaza controlul, precum si refuzul pentru ridicarea probelor de analiza.
(2) Cu amenda de la 300.000 lei la 600.000 lei:
a) refuzul de a permite efectuarea actiunilor de prevenire si combatere a
unor boli, daunatori si buruieni care constituie obiecte de carantina
fitosanitara sau care, prin potentialul de daunare, constituie agenti deosebit
de periculosi, de catre inspectoratele judetene pentru protectia plantelor si
carantina fitosanitara;
b) publicitatea pentru produse de uz fitosanitar care nu sunt omologate
pentru utilizare pe teritoriul Romaniei;
c) prestarea de servicii cu produse de uz fitosanitar fara autorizatie
pentru prestari de servicii;
d) utilizarea produselor de uz fitosanitar din grupele I si a II-a de
toxicitate fara autorizatie de utilizare;
e) tratarea si comercializarea de samanta tratata cu produse din grupele I
si a II-a de toxicitate de catre/si la persoane fizice sau persoane juridice
neautorizate, precum si detinerea si utilizarea de astfel de samanta de catre
persoane fizice sau juridice neautorizate;
f) refuzul din partea agentilor economici care desfasoara activitati cu
produse de uz fitosanitar - fabricanti, importatori, comercianti, distribuitori
si utilizatori - de a transmite informatiile solicitate de catre inspectoratul
judetean pentru protectia plantelor si carantina fitosanitara;
g) comercializarea de produse de uz fitosanitar fara etichete, cu etichete
neaprobate sau in ambalaje neautorizate;
h) neprezentarea agentilor economici autorizati pentru comercializarea,
utilizarea sau prestarea de servicii cu produse de uz fitosanitar din grupele I
si a II-a de toxicitate, in vederea inregistrarii la inspectoratele judetene de
politie, precum si la inspectoratele judetene pentru protectia muncii;
i) netinerea evidentei operatiunilor cu produse de uz fitosanitar din
grupele I si a II-a de toxicitate intr-un registru special si necompletarea
datelor necesare pentru identificarea beneficiarilor de catre fabricanti,
importatori si distribuitori autorizati.
(3) Cu amenda de la 500.000 lei la 900.000 lei si confiscarea marfii:
a) punerea in vanzare a produselor agricole recoltate inainte de expirarea
timpului de pauza de la aplicarea ultimului tratament;
b) comercializarea produselor de uz fitosanitar cu termen de garantie
expirat sau in afara parametrilor omologati. Cheltuielile rezultate in urma
efectuarii analizelor de laborator se suporta de catre comercianti;
c) folosirea in agricultura si in silvicultura a produselor de uz
fitosanitar neomologate;
d) punerea in consumul animalelor sau al populatiei a semintelor tratate cu
produse chimice sau a subproduselor obtinute prin prelucrarea acestor seminte;
e) utilizarea ambalajelor de pesticide in alte scopuri decat cele pentru
care au fost destinate.
(4) Cu amenda de la 700.000 lei la 1.000.000 lei:
a) comercializarea produselor de uz fitosanitar fara autorizatie de
comercializare;
b) vanzarea produselor de uz fitosanitar din grupele I si a II-a de
toxicitate la persoane fizice sau la persoane juridice neautorizate;
c) depozitarea produselor de uz fitosanitar, precum si a materialului
semincer tratat, in spatii neautorizate sau cu nerespectarea conditiilor de
depozitare;
d) nerecuperarea ambalajelor refolosibile de la produsele de uz fitosanitar
de catre fabricanti, importatori, comercianti si distribuitori;
e) crearea de stocuri de produse de uz fitosanitar peste nevoile de
utilizare;
f) aplicarea cu mijloace avio a produselor de uz fitosanitar din grupele I
si a II-a de toxicitate in agricultura si in silvicultura;
g) aplicarea tratamentelor la plantele melifere, cat si la cele care isi
realizeaza polenizarea cu ajutorul albinelor, cu produse toxice pentru albine,
in perioada infloritului, fara aprobare;
h) efectuarea de tratamente fitosanitare cu produse interzise in zonele de
protectie a apelor, de protectie sanitara si ecologica, precum si in alte zone
protejate;
i) utilizarea produselor de uz fitosanitar in alte scopuri decat cele
pentru care au fost omologate, inclusiv sub forma de momeli toxice sau pentru
braconaj;
j) deversarea pe sol sau in ape a solutiilor de pesticide ramase
neutilizate, precum si a apelor de spalare a utilajelor, echipamentelor si a
ambalajelor de pesticide.
Art. 32
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac prin
proces-verbal incheiat, dupa caz, de catre politia fitosanitara organizata de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, de personalul imputernicit de
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, precum si de Ministerul
Sanatatii. Contraventiile prevazute la art. 31 alin. (1) lit. e), alin. (2)
lit. c), d), i) si alin. (4) lit. a), b), c), i) si j) se constata si se aplica
si de catre ofiterii si subofiterii de politie.
(2) Amenzile contraventionale se aplica persoanelor fizice si juridice.
(3) Contraventiilor prevazute la art. 31 le sunt aplicabile dispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 33
Anularea definitiva sau suspendarea pe o perioada cuprinsa intre 1 si 6
luni a autorizatiei de comercializare, autorizatiei de utilizare si a
autorizatiei de prestari de servicii cu produse de uz fitosanitar se face de
catre emitent in urmatoarele situatii:
a) cand aceasta este ceruta de catre personalul imputernicit cu atributii
de control din partea inspectoratului judetean pentru protectia plantelor si
carantina fitosanitara, inspectoratului de politie sanitara si medicina
preventiva, agentiei judetene pentru protectia mediului, inspectoratului
judetean de politie, inspectoratului judetean pentru protectia muncii si al
altor unitati comerciale;
b) in cazul savarsirii repetate, in decurs de 2 ani, a uneia dintre
contraventiile prevazute la art. 31;
c) cand autorizatia a fost obtinuta pe baza unor informatii false care au
indus in eroare;
d) cand agentul economic autorizat nu anunta emitentul, in termenul
prevazut, ca in documentatia depusa la autorizare au intervenit modificari.
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 34
Fabricantii, importatorii, comerciantii, prestatorii de servicii si
utilizatorii de produse de uz fitosanitar care produc, importa,
comercializeaza, distribuie, presteaza servicii si utilizeaza produse de uz
fitosanitar vor solicita autorizarea, potrivit dispozitiilor prezentei
ordonante, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a acesteia.
Art. 35
(1) Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si Ministerul Apelor, Padurilor
si Protectiei Mediului vor dispune ca, in termen de 90 de zile de la intrarea
in vigoare a prezentei ordonante, toate produsele de uz fitosanitar degradate
si neidentificate, existente in depozitele unitatilor agricole si silvice, sa
fie colectate si depozitate, in conditii de siguranta, pana la gasirea solutiilor
de distrugere a acestora.
(2) Masura prevazuta la alin. (1) se va aplica si de catre Ministerul
Industriilor, pentru stocurile de produse de uz fitosanitar deteriorate,
existente in unitatile producatoare.
(3) Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, Ministerul Sanatatii,
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si Ministerul Industriilor,
prin organele lor de specialitate si prin unitatile de cercetare subordonate,
vor analiza si vor propune, pana la 1 august 1995, masuri tehnice si economice
de neutralizare si de distrugere a stocurilor de produse de uz fitosanitar
degradate.
Art. 36
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, impreuna cu Ministerul Sanatatii,
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, cu alte autoritati si cu
agentii economici interesati, vor elabora masuri pentru:
a) interzicerea fabricarii in tara a produselor mercurice, de uz
fitosanitar, incepand cu data de 1 ianuarie 1995 si a utilizarii lor pe
teritoriul tarii, incepand cu data de 15 noiembrie 1995;
b) interzicerea utilizarii pentru tratamente pe sol a pulberilor de prafuit
pe baza de insecticide organoclorurate, incepand cu data de 1 iunie 1995.
Producerea acestor insecticide in tara, in scopul exportului, va fi analizata
de autoritatile centrale pentru sanatate si mediu pana la data de 31 decembrie
1995, cand vor lua o decizie pe care o vor comunica fabricantilor interesati;
c) punerea sub regim de stricta reglementare a tuturor produselor care
exercita un impact negativ asupra calitatii produselor agroalimentare,
sanatatii oamenilor, animalelor si mediului.
Art. 37
Termenii de specialitate in intelesul prezentei ordonante sunt definiti in
anexa la prezenta ordonanta.
Art. 38
(1) Ministrul agriculturii si alimentatiei va stabili, prin ordin,
continutul urmatoarelor documente:
a) certificatul de omologare a produselor de uz fitosanitar;
b) autorizatia de comercializare pentru produse de uz fitosanitar;
c) autorizatia pentru utilizarea produselor de uz fitosanitar din grupele I
si a II-a de toxicitate;
d) autorizatia pentru prestari de servicii cu produse de uz fitosanitar;
e) certificatul de atestare profesionala a specialistilor angajati de
agentul economic pentru activitati de comercializare a produselor de uz
fitosanitar;
f) certificatul de atestare profesionala a specialistilor angajati de
agentul economic pentru activitatea de utilizare a produselor de uz fitosanitar
din grupele I si a II-a de toxicitate;
g) certificatul de atestare profesionala a specialistilor angajati de
agentul economic pentru activitatea de prestari de servicii cu produse de uz
fitosanitar;
h) cerere de omologare a produselor de uz fitosanitar;
i) cerere pentru obtinerea autorizatiei de comercializare a produselor de
uz fitosanitar;
j) cerere pentru obtinerea autorizatiei de utilizare a produselor de uz
fitosanitar din grupele I si a II-a de toxicitate;
k) cerere pentru obtinerea autorizatiei de prestari de servicii cu produse
de uz fitosanitar.
(2) Ordinul ministrului agriculturii si alimentatiei impreuna cu
formularele tip vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 39
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante orice dispozitii contrare
se abroga.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Valeriu Tabara
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Aurel Constantin Ilie
Ministrul sanatatii,
Iulian Mincu
ANEXA 1
DEFINIREA
termenilor de specialitate utilizati in prezenta ordonanta
1. Produs de uz fitosanitar: orice produs din categoria celor definite la
pct. 2 si 3, conditionat si ambalat in vederea prezentarii, vanzarii si
utilizarii.
2. Pesticid: orice substanta chimica sau combinatie de substante chimice
cunoscute sub denumirile generice de bactericide, fungicide, insecticide,
acaricide, nematocide, raticide, erbicide si altele asemenea, care se
utilizeaza in agricultura si in silvicultura pentru tratamente fitosanitare ce
vizeaza prevenirea si combaterea bolilor, daunatorilor si buruienilor in
culturile agricole, in plantatiile pomicole si viticole, in paduri, pasuni si
fanete, precum si pentru tratarea materialului semincer, pentru dezinfectia,
dezinsectia si deratizarea spatiilor de depozitare a produselor agricole.
3. Alte produse de uz fitosanitar: produse ce se utilizeaza ca regulatori
de crestere si fructificare a plantelor, produse pentru tratarea pre si
postrecolta a fructelor in scopul prevenirii deteriorarii acestora pe timpul
transportului sau la depozitarii; adjuvanti la utilizarea pesticidelor;
produsele cu efect atractant (capcane feromonale, fago si chromoatractive) si
repelent; biopreparatele pe baza de microorganisme, virusuri si cele pe baza de
insecte entomofage, precum si alte asemenea mijloace care au ca scop cresterea
vigorii si rezistentei, tratarea bolilor neparazitare, reglarea dezvoltarii si
fructificarii plantelor, ameliorarea starii lor fitosanitare si a recoltelor.
4. Substanta activa: componenta sau componentele biologic active care intra
in compozitia unui produs de uz fitosanitar.
5. Formulare - conditionare: operatiuni prin care substanta activa se
prelucreaza sub forma de produs utilizabil - pulberi de prafuit, pulberi pentru
tratarea semintelor, pulberi umectabile, emulsii, suspensii, solutii, granule
etc. - prin adaugarea unor componente organice sau anorganice cu rol diluant
sau adjuvant.
6. Fabricare: obtinerea, prin instalatii si prelucrari speciale, de
substante active, formularea acestora sub forma de produse utilizabile si
ambalarea lor in scopul prezentarii si comercializarii.
7. Reambalare: transferul unui produs dintr-un ambalaj comercial in altul,
in general mai mic, pentru vanzare ulterioara.
8. Fabricant - producator: societate sau organizatie autorizata, din
sectorul public sau privat, a carei activitate consta in fabricarea de
substante active, formularea lor sub forma de produse utilizabile si ambalarea
sau reambalarea acestora in scopul prezentarii si comercializarii spre
utilizare in agricultura si in silvicultura.
9. Comercializare: ansamblul de activitati autorizate pentru promovarea
comerciala a produselor - inclusiv publicitatea, relatiile publice si
serviciile de informare, distribuire si vanzare pe piata interna sau externa.
10. Comerciant: persoana juridica autorizata care se ocupa de
comercializarea produselor de uz fitosanitar, inclusiv de importul, exportul si
distribuirea interna a acestora.
11. Furnizor: firma din sectorul public sau privat, autorizata sa fabrice
si/sau sa comercializeze produse de uz fitosanitar, inclusiv cele autorizate
pentru importul si distribuirea produselor pe piata interna.
12. Distribuire: ansamblu de operatiuni prin care produsele de uz
fitosanitar sunt dirijate de fabricanti, importatori sau de comercianti
intermediari autorizati spre utilizatorii de pe piata interna, prin circuitele
comerciale legale.
13. Redistribuire: operatiune care este permisa a se face numai intre
utilizatori pentru vanzarea-cumpararea cantitatilor de produse in limitele
termenelor lor de valabilitate, care depasesc nevoile proprii de utilizare.
14. Omologare: procedura prin care autoritatile nationale competente aproba
utilizarea pe teritoriul tarii a produselor de uz fitosanitar pentru combaterea
bolilor, daunatorilor si buruienilor, in agricultura si in silvicultura, dupa
examinarea datelor stiintifice prezentate de fabricanti si de autoritatile
stiintifice proprii, competente, care atesta ca produsul este eficient pentru
utilizarile prevazute si nu prezinta sau prezinta riscuri acceptate pentru
sanatatea umana si animala sau pentru mediul inconjurator.
15. Utilizatori: orice persoana fizica sau juridica care intra in posesia
unui produs de uz fitosanitar pentru a-l utiliza in scopul pentru care a fost
omologat, in special producatorii agricoli si silvici, precum si prestatorii de
tratamente fitosanitare.
16. Protectia utilizatorilor: ansamblu de norme, instructiuni tehnice,
mijloace, masuri, informatii si atentionari ce trebuie asigurate de
autoritatile fitosanitare, fabricanti, comercianti si personalul sanitar pentru
utilizarea corecta a produselor de uz fitosanitar fara riscuri asupra
utilizatorilor.
17. Produse reglementate cu strictete: produse a caror fabricare, comercializare
si utilizare este reglementata cu strictete, pe motive toxice si/sau ecologice.
18. Autoritati competente: organisme guvernamentale insarcinate sa
reglementeze fabricarea, comercializarea si utilizarea produselor de uz
fitosanitar, sa organizeze si sa exercite controlul asupra respectarii
legislatiei in acest domeniu.