ORDONANTA Nr. 40 din 28 august 1997
pentru modificarea si completarea Legii nr. 129/1996 privind transportul pe
caile ferate romane
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 219 din 29 august 1997
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. h) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a
emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta:
Art. 1
Legea nr. 129/1996 privind transportul pe caile ferate romane, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 30 octombrie 1996, cu
modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Prin transport pe caile ferate romane se intelege orice operatiune de
transport, care se realizeaza cu vehicule feroviare, pentru deplasarea
persoanelor, marfurilor si bunurilor, efectuat de operatori de transport feroviar
pe infrastructura cailor ferate romane, denumit in continuare transport
feroviar; operatiunile si serviciile adiacente sau conexe transportului
feroviar sunt considerate operatiuni de transport feroviar.
(2) Transportul feroviar poate fi public sau in interes propriu.
(3) Transporturile feroviare publice se efectueaza pe baza de contract de
transport.
(4) Contractul de transport se incheie si se executa in conformitate cu
prevederile Codului comercial, ale Regulamentului de transport al Cailor Ferate
din Romania si ale conventiilor internationale la care Romania este parte.
(5) Transportul feroviar in interes propriu este transportul efectuat
pentru activitatile proprii, cu mijloace de transport detinute in proprietate
sau inchiriate.
(6) Transportul feroviar este realizat de operatorii de transport feroviar
persoane juridice, al caror principal obiect de activitate este prestarea de
servicii de transport pe calea ferata, autorizati in conditiile prezentei
legi."
2. Articolele 3, 4, 5 si 6 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Transportul feroviar public se organizeaza si se efectueaza pe
principii comerciale de piata, in principal de catre Compania Nationala
<<Caile Ferate Romane>>, care are statut de societate comerciala pe
actiuni, denumita prescurtat C.F.R - S.A., cu sigla C.F.R., avand filiale cu
personalitate juridica si sucursale cu autonomie operationala, buget de
venituri si cheltuieli si bilant propriu.
(2) In structura Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>
functioneaza filiale cu statut de societati comerciale pentru infrastructura,
transport marfa si transport calatori, aflate sub autoritatea Ministerului
Transporturilor.
(3) Filialele de transport marfa si transport calatori sunt operatoare de
transport feroviar si sunt autorizate conform prevederilor prezentei legi.
(4) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> si filialele
sale se organizeaza ca societati comerciale pe actiuni cu capital social
initial, integral de stat, si se infiinteaza prin hotarari ale Guvernului.
(5) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> beneficiaza de
alocatii bugetare pentru infrastructura cailor ferate romane si pentru
realizarea proiectelor de importanta nationala care asigura integrarea Romaniei
in sistemul de transport feroviar european. Pentru serviciile sociale efectuate
din dispozitia autoritatilor publice competente, prin actul normativ care a
prevazut efectuarea acestor servicii, se vor asigura compensatiile
corespunzatoare.
Art. 4
(1) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> are in
concesiune infrastructura cailor ferate romane, proprietate publica a statului,
si detine in proprietatea sa bunurile pe care le are in dotare si pe cele
dobandite in nume propriu cu orice titlu.
(2) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> nu plateste
redevente pentru infrastructura cailor ferate romane primita in concesiune.
Art. 5
In conditiile prezentei legi pot fi autorizati sa realizeze transport
feroviar public pe infrastructura cailor ferate romane si alti operatori
feroviari.
Art. 6
(1) Ministerul Transporturilor, in calitate de organ de specialitate al
administratiei publice centrale, este autoritatea de stat in domeniul
transporturilor feroviare si reprezinta, in sensul prezentei legi, autoritatea
competenta care asigura dezvoltarea si siguranta transporturilor feroviare.
(2) Ministerul Transporturilor, in calitate de organ de specialitate al
administratiei publice centrale, are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza strategiile de dezvoltare a activitatilor de transport
feroviar;
b) elaboreaza si supune aprobarii Guvernului programele de dezvoltare si de
modernizare a infrastructurii feroviare;
c) asigura tuturor operatorilor feroviari acces egal si nediscriminatoriu
pe infrastructura cailor ferate romane, conform reglementarilor interne,
acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte;
d) asigura beneficiarilor de transport dreptul de a apela la un
transportator autorizat si liber ales;
e) sprijina dezvoltarea si functionarea transportului feroviar public;
f) asigura conditiile unui mediu concurential normal in transportul
feroviar, precum si intre acesta si alte moduri de transport;
g) asigura efectuarea transporturilor militare si a transporturilor de
interventie in caz de calamitati naturale sau in alte situatii deosebite;
h) asigura dezvoltarea cercetarii in transportul feroviar in corelare cu
programele nationale de cercetare;
i) elaboreaza politica economica in domeniul transportului feroviar;
j) elaboreaza politici pentru dezvoltarea transporturilor multimodale si a
transportului combinat;
k) elaboreaza politici de dezvoltare echilibrata a transportului feroviar
cu alte moduri de transport;
l) asigura gestionarea proprietatii publice din domeniul transportului
feroviar;
m) gestioneaza resursele financiare alocate prin bugetul de stat;
n) aproba tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare;
o) clasifica infrastructura de transport feroviar in conformitate cu
standardele nationale si internationale;
p) stabileste regulile de acces pe infrastructura cailor ferate romane
pentru operatorii feroviari.
(3) Ministerul Transporturilor, in calitate de autoritate de stat in
domeniul transporturilor feroviare, are urmatoarele atributii:
a) reprezinta Guvernul in domeniul transporturilor feroviare, in
organismele internationale si in relatiile bilaterale cu alte state;
b) elaboreaza si promoveaza acte normative si norme destinate asigurarii
compatibilitatii sistemului national de transport feroviar cu sistemele de
transport internationale;
c) emite norme tehnice obligatorii pentru constructia, modernizarea,
intretinerea si exploatarea infrastructurii cailor ferate romane;
d) emite norme tehnice obligatorii pentru constructia, repararea si
verificarea tehnica a mijloacelor de transport feroviar;
e) stabileste nomenclatorul de functii si de personal care lucreaza sau
concura la siguranta traficului;
f) emite norme obligatorii de atestare, certificare si licentiere a
personalului din transporturile feroviare, care lucreaza in siguranta
circulatiei, si stabileste conditiile de suspendare sau de anulare a
atestatelor, a certificatelor si a licentelor acordate;
g) organizeaza examene si emite atestate, certificate si licente pentru
personalul din siguranta circulatiei;
h) emite norme obligatorii de licentiere si autorizare a operatorilor
feroviari care efectueaza sau vor efectua activitati de transport feroviar si
stabileste conditiile de acordare, de suspendare sau de anulare a licentelor si
autorizatiilor;
i) emite norme obligatorii de siguranta a traficului in transporturile
feroviare, precum si pentru transportul multimodal si combinat, si
supravegheaza respectarea acestora;
j) emite norme obligatorii pentru efectuarea transporturilor de marfuri
periculoase;
k) aproba organizarea regionala a transporturilor feroviare;
l) exercita activitatea de registru de inspectie si de control in
transporturile feroviare;
m) stabileste conditiile de inmatriculare a materialului rulant;
n) asigura certificarea de tip si individuala a mijloacelor de transport
feroviar;
o) autorizeaza efectuarea de lucrari care se executa in zonele de siguranta
si de protectie a infrastructurii cailor ferate romane;
p) ancheteaza evenimentele sau accidentele produse in activitatile de
transport feroviar;
q) asigura, prin reteaua proprie, controlul medico-sanitar specific
sigurantei circulatiei si controlul veterinar specific activitatilor de
transport feroviar;
r) autorizeaza, din punct de vedere tehnic, pe agentii economici care
efectueaza lucrarile de constructie, intretinere si reparatie a elementelor
cailor ferate romane si a materialului rulant;
s) aproba norme si regulamente obligatorii pentru detinatorii de linii
ferate industriale si de mijloace de transport pe calea ferata, care au acces
pe infrastructura cailor ferate romane si, dupa caz, pentru beneficiarii de
transport;
t) autorizeaza infiintarea si functionarea centrelor de pregatire si
perfectionare a personalului din siguranta circulatiei feroviare;
u) analizeaza si decide asupra sesizarilor privind modul de alocare a
capacitatilor infrastructurii cailor ferate romane intre operatorii
feroviari."
3. Articolul 7 alin. (2) lit. a) va avea urmatorul cuprins:
"a) liniile ferate deschise circulatiei publice, terenul aferent pe
care acestea sunt efectiv construite si terenurile situate de o parte si de
alta a axei caii ferate, necesare exploatarii, in limitele concrete stabilite
prin standarde si prin hotarari ale Guvernului, pe baza propunerilor Companiei
Nationale <<Caile Ferate Romane>>, insusite de Ministerul
Transporturilor."
4. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Functionarea infrastructurii cailor ferate romane se asigura in mod
neintrerupt de catre Societatea comerciala de infrastructura feroviara si se
realizeaza prin:
a) asigurarea starii de functionare a tuturor liniilor, instalatiilor si
celorlalte elemente ale infrastructurii, la parametrii stabiliti conform art. 6
alin. (3) lit. c);
b) conducerea operativa a circulatiei trenurilor si autorizarea manevrei
pentru miscarea materialului rulant de la si catre liniile de garare, liniile
industriale, triaje, depouri, remize si alte zone care dau acces materialului
rulant pe liniile deschise circulatiei publice;
c) repartizarea capacitatilor infrastructurii cailor ferate romane catre
operatorii feroviari autorizati pe baza contractului de acces pe
infrastructura."
5. Articolele 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 si 17 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Parametrii elementelor infrastructurii cailor ferate romane, stabiliti
conform art. 9, se specifica in contractul de concesiune a infrastructurii si
se reactualizeaza prin contractul de activitate al Companiei Nationale
<<Caile Ferate Romane>> prevazut la art. 44.
Art. 11
Elementele infrastructurii cailor ferate romane, inclusiv terenurile pe
care sunt amplasate aceste bunuri, precum si terenurile destinate acestui scop,
sunt scutite de orice taxe si impozite.
Art. 12
(1) Accesul si circulatia pe infrastructura sunt permise in conditiile
detinerii autorizatiei de operator feroviar si ale existentei unui contract de
acces pe infrastructura cailor ferate romane, incheiat cu societatea comerciala
de infrastructura feroviara.
(2) Grupurile internationale care realizeaza transport combinat si
operatorii de transport feroviar straini sunt acceptati pentru circulatie pe
infrastructura cailor ferate romane in conditiile legii si ale acordurilor si
conventiilor internationale la care Romania este parte.
Art. 13
Gestiunea infrastructurii cailor ferate romane se realizeaza de catre
societatea comerciala de infrastructura feroviara prin indeplinirea ansamblului
functiilor economice si tehnice necesare.
Art. 14
Realizarea unei noi infrastructuri a cailor ferate romane sau a unor
proiecte majore de modificari structurale si/sau tehnologice ale
infrastructurii cailor ferate romane se supune legislatiei privind lucrarile
publice si se avizeaza de catre Ministerul Apararii Nationale, in scopul
incadrarii acestora in infrastructura sistemului national de aparare.
Art. 15
Executia lucrarilor de modernizare si adaptare a infrastructurii cailor ferate
romane la cerintele tehnice si tehnologice impuse de considerente de siguranta
sau de rentabilitate economica se avizeaza de catre Compania Nationala
<<Caile Ferate Romane>>, la propunerea societatii comerciale de
infrastructura feroviara, si se aproba potrivit legii.
Art. 16
(1) Lucrarile de intretinere, reparatii capitale, modernizare si investitii
din domeniul infrastructurii cailor ferate romane, asa cum este definita la
art. 7, se finanteaza de la bugetul de stat si din veniturile proprii ale
societatii comerciale de infrastructura feroviara.
(2) Veniturile proprii ale societatii comerciale de infrastructura
feroviara se constituie pe baza prestatiilor de servicii de alocare a
capacitatilor proprii catre operatorii feroviari autorizati, precum si din
valorificarea produselor reziduale.
(3) Operatorii feroviari autorizati sa efectueze transporturi de marfa
si/sau de calatori, folosind capacitatile infrastructurii cailor ferate romane,
platesc societatii comerciale de infrastructura feroviara un tarif de utilizare
a acesteia.
(4) Tariful de utilizare a infrastructurii cailor ferate romane se
stabileste prin contractul de activitate al Companiei Nationale <<Caile
Ferate Romane>>, incheiat conform art. 44 si 45, si se aproba o data cu
acesta.
(5) Tariful de utilizare a infrastructurii cailor ferate romane se
stabileste cu avizul Oficiului Concurentei si se regaseste ca element de cost
al operatorilor de transport feroviar autorizati sa efectueze transporturi de
marfa si de calatori pe calea ferata.
(6) Promovarea proiectelor pentru constructii si tronsoane noi de cale
ferata, pentru modernizarea si/sau dezvoltarea unor tronsoane existente, precum
si pentru magistralele destinate vitezelor ridicate se face de catre Ministerul
Transporturilor, la propunerea fundamentata a Companiei Nationale <<Caile
Ferate Romane>>.
(7) Cheltuielile pentru investitii, modernizari si/sau dezvoltari de
tronsoane de cale ferata vor fi finantate de la bugetul de stat.
Art. 17
In conditiile legii, Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>
poate subconcesiona sau inchiria portiuni ale infrastructurii, cu avizul
Ministerului Transporturilor si al Ministerului Apararii Nationale."
6. Articolul 18 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Hotararea privind mentinerea in exploatare a liniei respective, a
regimului exploatarii sau inchiderea acesteia pentru circulatia publica, prin
conservare sau dezafectare, se aproba de catre Guvern, la propunerea
Ministerului Transporturilor si cu avizul Ministerului Apararii Nationale, pe
baza documentatiei elaborate de catre Compania Nationala <<Caile Ferate
Romane>>."
7. Articolul 20 alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Prin zona de protectie a infrastructurii cailor ferate romane se
intelege terenurile limitrofe, situate de o parte si de alta a axei caii
ferate, indiferent de proprietar, in limita a maximum 100 de metri de la axa
caii ferate, marcata corespunzator, precum si terenurile destinate sau servind,
sub orice forma, la asigurarea functionarii infrastructurii cailor ferate
romane. Limitele concrete ale zonelor de protectie ale infrastructurii cailor
ferate romane se stabilesc pe baza normativelor emise de Ministerul
Transporturilor privind constructia si protectia caii ferate, prin standarde,
si sunt aprobate prin hotarare a Guvernului.
(3) In zona de protectie a infrastructurii cailor ferate romane se pot
executa lucrari numai pe baza avizului societatii comerciale de infrastructura
feroviara si cu aprobarea Ministerului Transporturilor."
8. Articolul 21 litera d) va avea urmatorul cuprins:
"d) depozitarea de materiale, substante sau deseuri, care contravin
normelor de protectie a mediului sau ar putea provoca degradarea
infrastructurii cailor ferate romane, a zonei de protectie a infrastructurii
cailor ferate romane, precum si a conditiilor de desfasurare normala a
traficului."
9. Articolul 22 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) In zona de protectie a infrastructurii cailor ferate romane,
societatea comerciala de infrastructura feroviara poate amplasa temporar
materiale si utilaje necesare intretinerii infrastructurii cailor ferate
romane, in scopul eliminarii consecintelor evenimentelor de cale ferata sau
prevenirii oricarui pericol iminent pentru asigurarea circulatiei feroviare. In
cazul producerii de pagube, societatea comerciala de infrastructura feroviara
va acorda proprietarilor bunurilor afectate o justa despagubire,
corespunzatoare pagubei, stabilita pe baza de negocieri, in termen de maximum
30 de zile de la terminarea lucrarii. In caz de neintelegere, acordarea de
despagubiri si cuantumul acestora se stabilesc prin hotarare
judecatoreasca."
10. Articolele 23 si 24 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Pe traseul liniilor ferate, supus inzapezirilor, societatea comerciala de
infrastructura feroviara este in drept sa utilizeze zona de protectie a
infrastructurii cailor ferate romane pentru instalarea de parazapezi. In cazul
producerii de pagube, cu aceasta ocazie, sunt aplicabile dispozitiile art. 22.
Art. 24
Traversarea caii ferate de catre alte cai de comunicatii se infiinteaza, se
amenajeaza, se doteaza si se mentine in conformitate cu prevederile
standardelor si cu reglementarile emise de catre Ministerul Transporturilor,
Ministerul de Interne si de catre organele administratiei publice locale."
11. Articolul 25 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> nu
raspunde, in cazul producerii de accidente sau de alte pagube cauzate, de
nerespectarea dispozitiilor prevazute la alin. (1)."
12. Articolul 28 alineatul (2) litera e) se elimina.
13. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Transporturile publice pe caile ferate romane se organizeaza de catre
Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>".
14. Articolul 28 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
(1) Pentru efectuarea de servicii de transport public pe caile ferate pot
fi autorizati operatorii de transport feroviar cu respectarea prevederilor
prezentei legi."
15. Articolul 28 alineatul (2) literele c) si d) vor avea urmatorul
cuprins:
"c) respecta intocmai prescriptiile tehnice, tehnologice, de
organizare si de desfasurare a circulatiei si a manevrei trenurilor, stabilite
pentru accesul si circulatia pe infrastructura cailor ferate romane in conditii
de deplina siguranta a circulatiei si de securitate a transporturilor.
d) dispun de personal atestat pentru conducerea trenurilor si a
materialului rulant motor si de personal atestat pentru efectuarea
operatiunilor de pregatire si de verificare a trenurilor si a materialului
rulant motor introdus in circulatie in conformitate cu prescriptiile specifice
in vigoare;"
16. Articolele 29, 30, 31 si 32 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
(1) Autorizarea operatorilor de transport feroviar pentru efectuarea
serviciilor de transport public pe caile ferate se acorda de catre Ministerul
Transporturilor.
(2) Operatorii de transport feroviar incheie cu societatea comerciala de
infrastructura feroviara un contract care reglementeaza conditiile de acces pe
infrastructura cailor ferate romane.
Art. 30
Pe parcursul desfasurarii activitatii, operatorii de transport feroviar
autorizati sunt obligati sa realizeze la termenele si la parametrii tehnici
prevazuti in prescriptiile pentru siguranta circulatiei feroviare toate
operatiunile de verificare, intretinere si reparatii pentru materialul rulant
aflat sau introdus in circulatie.
Art. 31
Personalul cu sarcini de siguranta a circulatiei al operatorilor de
transport feroviar autorizati pentru efectuarea de servicii de transport public
pe caile ferate se supune regimului de lucru si atributiilor prevazute in
normele de siguranta a circulatiei feroviare si in prescriptiile de siguranta a
circulatiei privind selectionarea, scolarizarea, examinarea periodica a
cunostintelor si a aptitudinilor si atestarea pentru sarcinile specifice in
siguranta circulatiei feroviare.
Art. 32
Autorizarea obtinuta potrivit art. 28 poate fi suspendata sau retrasa, daca
operatorul de transport feroviar respectiv nu poate furniza organului de
specialitate pentru siguranta circulatiei feroviare documentele cerute in
instructiunile specifice ale societatii comerciale de infrastructura feroviara,
care atesta indeplinirea obligatiilor prevazute la art. 28 si 30."
16. Articolele 33, 34, 35, 36, 37, precum si articolul 38 vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 33
Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> are ca obiect de
activitate efectuarea transportului de calatori, de bagaje, de marfuri si de
alte bunuri pe calea ferata si gestionarea infrastructurii cailor ferate romane
primita in concesiune, in scopul satisfacerii interesului public si de aparare
a tarii.
Art. 34
(1) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> se organizeaza
si functioneaza sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
(2) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> este condusa de
adunarea generala a actionarilor constituita din reprezentantii statului si ai
celorlalti detinatori de actiuni.
(3) Reprezentantii statului in adunarea generala a actionarilor se numesc
prin ordin al ministrului transporturilor.
(4) Atributiile si componenta adunarii generale a actionarilor sunt prevazute
in statutul companiei.
(5) Adunarea generala a actionarilor alege consiliul de administratie al
Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>.
(6) Reprezentantii statului in consiliul de administratie, precum si
presedintele consiliului de administratie se numesc prin ordin al ministrului
transporturilor.
(7) Presedintele consiliului de administratie este si presedintele
Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>.
(8) Atributiile consiliului de administratie si ale presedintelui acestuia
se stabilesc prin statutul companiei.
(9) Membrii consiliului de administratie al Companiei Nationale
<<Caile Ferate Romane>> sunt numiti pe o perioada de patru ani.
(10) Mandatul membrilor consiliului de administratie inceteaza, de drept,
in cazul in care pierd calitatea pe care au avut-o la numire sau atunci cand
devin incompatibili ca administratori; in acest caz, inlocuitorii respectivilor
membri ai consiliului de administratie indeplinesc atributiile corespunzatoare
pana la expirarea mandatului acordat membrilor inlocuiti.
Art. 35
Structura organizatorica a Companiei Nationale <<Caile Ferate
Romane>>, numarul de filiale si sucursale, precum si relatiile dintre
acestea se stabilesc prin actul de constituire si statutul companiei.
Art. 36
Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> isi stabileste
structura proprie interna, atributiile si dimensiunea compartimentelor
functionale si structura, gradul de autonomie decizionala si atributiile
subunitatilor, filialelor, sucursalelor, agentiilor si reprezentantelor.
Art. 37
Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> trebuie sa asigure
efectuarea transportului de calatori si de marfuri in conditii de rentabilitate
economica, in care scop:
a) stabileste si adapteaza, in conditiile reglementarilor in vigoare,
tarifele pentru transporturile feroviare publice de calatori si de marfuri,
precum si al altor prestatii si servicii din domeniul de activitate, putand
acorda reduceri de tarife in scopuri comerciale;
b) elaboreaza prescriptiile, stabileste tehnologiile, normativele si
normele de munca specifice activitatii proprii;
c) initiaza si incheie, in conditiile legii, conventii si contracte de
transport international, potrivit reglementarilor internationale in vigoare;
d) participa in nume propriu la organismele similare internationale de
cooperare in domeniul feroviar sau in domenii conexe;
e) infiinteaza sucursale, filiale, agentii si reprezentante in tara si in
strainatate;
f) negociaza obtinerea de credite curente, garantate cu bunurile pe care le
are in proprietate;
g) poate sa detina sau sa participe cu capital social la alte persoane
juridice, sa decida, in conditiile legii, asocierea cu persoane juridice romane
sau straine;
h) se poate asocia cu terte persoane fizice sau juridice, romane sau
straine, in scopul crearii de noi societati comerciale;
i) poate acorda unor persoane fizice sau juridice facilitati si gratuitati
de calatorie sau transport pe caile ferate romane;
j) poate organiza desfasurarea autonoma a unor activitati proprii, inclusiv
prin asocierea cu societati comerciale cu capital privat;
k) in scopul organizarii judicioase a transportului feroviar public, are
dreptul sa introduca sau sa retraga servicii de transport, sa introduca sau sa
retraga serviciul din statii de calatori sau de marfuri, cu respectarea
conditiilor contractului de activitate prevazut la art. 44 si a prevederilor
prezentei legi;
l) organizeaza si asigura functionarea propriilor structuri de paza si
pastrare a ordinii, in conditiile prezentei legi;
m) stabileste bugetul de venituri si cheltuieli, care include alocatiile si
compensatiile de la bugetul de stat, aprobate prin legea anuala a bugetului de
stat, la propunerea Ministerului Transporturilor.
Art. 38
(1) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> poate organiza
si poate efectua si activitatii de productie, turism, comert intern si
international, prestari de servicii, precum si de transport bazat pe alte
tehnologii decat cea feroviara, cu respectarea normelor legale in vigoare, care
reglementeaza aceste activitati.
(2) De asemenea, Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>
poate organiza activitatea proprie de cercetare, proiectare, informatica,
invatamant, asistenta medicala, medicina si psihologia muncii, psihologie
aplicata, perfectionare profesionala, luand masuri pentru inzestrarea cu
mijloace tehnico-materiale necesare; editeaza publicatii si lucrari privitoare
la productie, stiinta si tehnica, specifice activitatilor pe care le desfasoara;
face propuneri privind standardele in domeniul transporturilor feroviare, al
constructiilor si realizarilor tehnice in domeniu."
18. Sectiunea a 3-a a capitolului V va avea urmatorul titlu:
"Personalul Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>".
19. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
Personalul Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>> este
supus prevederilor Statutului personalului Companiei Nationale <<Caile
Ferate Romane>>, aprobat prin hotarare a Guvernului, contractului
colectiv de munca, precum si ordinelor si instructiunilor specifice
transportului pe caile ferate."
20. Articolul 41 partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
In scopul realizarii sigurantei circulatiei feroviare, Compania Nationala
<<Caile Ferate Romane>> exercita, in limita competentelor aprobate,
urmatoarele atributii:"
21. Articolul 41 litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) elaboreaza si propune norme, instructiuni si regulamente privind
activitatile pe care le desfasoara, obligatoriu, dupa caz, si pentru
beneficiarii de transport, pentru persoanele juridice autorizate sa presteze
activitati de transport public pe caile ferate si pentru detinatorii de linii
industriale si de mijloace de transport pe calea ferata, cu acces pe
infrastructura cailor ferate romane;"
22. Articolele 42 si 43 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
In cadrul exercitarii atributiilor privind siguranta circulatiei feroviare,
Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> aplica reglementarile in
vigoare pentru autorizarea si controlul activitatii de transport feroviar pe
liniile industriale.
Art. 43
Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> este depozitara
normelor, metodologiilor, prescriptiilor si instructiunilor cu specific
feroviar, care se aplica in mod unitar pe caile ferate romane."
23. Articolele 44, 45 alineatul (1), 46, 47 si 48 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 44
Raporturile dintre Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>
si institutiile publice se reglementeaza pe baza contractului de activitate al
Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>, incheiat intre
Ministerul Transporturilor, in calitate de reprezentant al Guvernului, si
Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>.
Art. 45
(1) Contractul de activitate al Companiei Nationale <<Caile Ferate
Romane>> se intocmeste de catre Compania Nationala <<Caile Ferate
Romane>> impreuna cu Ministerul Transporturilor si va cuprinde, in
principal, urmatoarele:
a) principalii indicatori cantitativi si calitativi ai activitatii de
transport de marfuri si de calatori, ce urmeaza a fi indepliniti de Compania
Nationala <<Caile Ferate Romane>>;
b) activitatile Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>> in
exercitarea atributiilor de asigurare a functionarii, intretinerii si
dezvoltarii infrastructurii cailor ferate romane;
c) lista completa a serviciilor sociale ce urmeaza a fi executate de catre
Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>, in conformitate cu
prevederile actelor normative in vigoare;
d) activitatea Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>> in
asigurarea de servicii privind asistenta specifica medico-sanitara, de
invatamant si cultural-sportiva;
e) raspunderile Guvernului privind buna functionare a transporturilor
feroviare publice, incluzand transferurile din bugetul de stat pentru
infrastructura feroviara, pentru activitatea de invatamant si de asistenta
medico-sanitara, precum si sumele necesare compensarii Companiei Nationale
<<Caile Ferate Romane>> pentru servicii sociale, in limita in care
actele normative prevad necesitatea acordarii de facilitati la transporturile
pe calea ferata.
Art. 46
Contractul de activitate al Companiei Nationale <<Caile Ferate
Romane>> se incheie pentru o durata de 4 ani, se aproba de catre Guvern
si se actualizeaza anual, dupa aprobarea bugetului de stat.
Art. 47
Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> poate incheia
conventii cu autoritatile administratiei publice locale si cu persoane
juridice, pentru activitati de transport de interes local, solicitate de
acestia, cu obligatia de acoperire de catre solicitantul transportului a
diferentei de cost, in cazul in care veniturile din efectuarea transportului nu
acopera costurile.
Art. 48
Persoanele juridice autorizate, care desfasoara activitati de transport
public pe calea ferata, incheie conventii cu beneficiarii, in conditii
similare, nediscriminatorii, in raport cu cele incheiate de catre Compania
Nationala <<Caile Ferate Romane>>."
24. Articolele 49, 50 si 51 alineatul (1) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 49
Ordinea publica, potrivit dispozitiilor legale, in trenuri, gari si in alte
locuri de pe teritoriul cailor ferate, precum si paza unor transporturi se
asigura de catre inspectoratele de politie-transporturi, din structura Politiei
Romane, pe baza de protocol incheiat intre Ministerul Transporturilor si
Ministerul de Interne, precum si de catre Corpul de gardieni feroviari,
constituit potrivit legii, precum si pe baza de contracte de prestatii
incheiate de Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> cu firme
specializate.
Art. 50
(1) Paza obiectivelor de importanta strategica din administrarea si dotarea
Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>> se asigura de catre
Ministerul Apararii Nationale si/sau Ministerul de Interne pe baza de conventie
incheiata cu Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>.
(2) Ministerul Apararii Nationale asigura paza transporturilor militare si
a celor de importanta strategica, potrivit programelor stabilite impreuna cu
Ministerul Transporturilor si cu Compania Nationala <<Caile Ferate
Romane>>.
Art. 51
(1) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> are in structura
sa Corpul de gardieni feroviari, a carui activitate se desfasoara pe baza
regulamentului de organizare si functionare aprobat prin hotarare a
Guvernului."
25. Articolul 53 alineatul (2) si articolul 54 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 53
(2) Armele de foc si munitia aferenta, necesare pentru dotarea personalului
Corpului de gardieni feroviari, se asigura, in mod gratuit, de catre organele
Ministerului de Interne, iar fondurile necesare pentru uniforme, insemne,
echipament si mijloace de protectie si de aparare individuala si munitia
folosita se asigura din fondurile proprii ale Companiei Nationale <<Caile
Ferate Romane>>.
Art. 54
Personalul Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>, cu
atributii de serviciu privind paza, ordinea publica si controlul trenurilor,
garilor si al altor unitati de pe teritoriul cailor ferate, este asimilat, in
exercitarea atributiilor de serviciu, persoanelor care indeplinesc o functie ce
implica exercitiul autoritatii publice."
26. Articolul 56 alineatul (1) si articolul 57 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 56
(1) Elementele de patrimoniu ale Companiei Nationale <<Caile Ferate
Romane>> sunt constituite din bunuri aflate in proprietatea sa si din
infrastructura cailor ferate romane, proprietate publica a statului, data
acesteia in concesiune, potrivit prevederilor contractului de concesiune care
se va incheia intre Ministerul Transporturilor si Compania Nationala
<<Caile Ferate Romane>> in calitate de societate comerciala pe
actiuni.
Art. 57
In scopul tinerii evidentei bunurilor mobiliare aflate in proprietatea sau
care sunt in concesiunea Companiei Nationale <<Caile Ferate
Romane>>, al asigurarii opozabilitatii titlurilor acestora fata de terti
si al initierii actiunilor necesare pentru recuperarea sau dobandirea de noi
valori patrimoniale, Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> intocmeste
evidente si documentatii proprii de cadastru, in conditiile legii."
27. Articolul 59 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 59
In cazul nerespectarii prevederilor art. 21, Compania Nationala
<<Caile Ferate Romane>> va actiona imediat, pe cai legale, pentru
oprirea oricaror lucrari sau pentru desfiintarea constructiilor interzise de
lege fara plata nici unei despagubiri, precum si pentru recuperarea pagubelor
produse in zona de protectie a infrastructurii cailor ferate romane."
28. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
Pentru nerespectarea dispozitiilor cuprinse in cap. VI si VII, Compania
Nationala <<Caile Ferate Romane>> raspunde potrivit legii."
29. Articolul 63 se elimina.
Art. 2
Prevederile prezentei ordonante intra in vigoare incepand cu data de 1
ianuarie 1998.
Art. 3
Regia Autonoma "Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane" va
fi reorganizata in Compania Nationala "Caile Ferate Romane" prin
hotarare a Guvernului.
Art. 4
Legea nr. 129/1996 privind transportul pe caile ferate romane, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 30 octombrie 1996, astfel
cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1997 pentru
modificarea si completarea art. 16 din Legea nr. 129/1996, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 30 aprilie 1997, aprobata
si modificata prin Legea nr. 111/1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 142 din 7 iulie 1997, precum si cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta ordonanta, se va republica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se o noua numerotare articolelor.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara