LEGE
Nr. 129 din 16 octombrie 1996
privind transportul pe caile ferate romane
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR: 268 din 30 octombrie 1996
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In sensul prezentei legi, prin transport public feroviar se intelege
transportul de calatori, bagaje, marfuri si alte bunuri, efectuat pe caile
ferate.
(2) Transporturile publice feroviare de calatori, bagaje, marfuri si alte
bunuri se efectueaza pe baza de contract de transport.
(3) Contractul de transport se incheie si se executa in conformitate cu
prevederile Codului comercial, ale Regulamentului de transport al cailor ferate
romane si ale conventiilor internationale la care Romania este parte.
Art. 2
Transportul public feroviar constituie, prin natura sa, un sector
strategic, de interes national, reprezinta un serviciu esential pentru
societate, contribuie la satisfacerea dreptului la libera circulatie, la
rezolvarea unor interese majore ale economiei, asigura transportul persoanelor,
al marfurilor si al altor bunuri in interiorul tarii si in trafic
international, cu inalt grad de siguranta, in conditii ecologice, eficiente, si
indeplineste sarcini specifice pentru nevoile de aparare a tarii, potrivit
legii.
Art. 3
(1) Transportul public feroviar se organizeaza si se efectueaza pe
principii comerciale de piata, in principal de catre Societatea Nationala a
Cailor Ferate Romane, denumita prescurtat S.N.C.F.R., cu sigla C.F.R., care are
statut de regie autonoma de interes national, sub autoritatea Ministerului
Transporturilor. Aceasta functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara si beneficiaza de alocatii de la bugetul de stat in
conditiile contractului de activitate prevazut la art. 45.
(2) Alocatiile bugetare se atribuie pentru infrastructura cailor ferate
romane si pentru realizarea proiectelor de importanta nationala care asigura
integrarea Romaniei in sistemul de transport feroviar european. Pentru
serviciile sociale, efectuate din dispozitia autoritatilor publice competente,
prin actul normativ care a prevazut efectuarea acestor servicii se vor asigura
de S.N.C.F.R. compensatiile corespunzatoare.
Art. 4
S.N.C.F.R. are in administrare infrastructura cailor ferate romane,
proprietate publica a statului, si detine in proprietatea sa bunurile pe care
le are in dotare si pe cele dobandite in nume propriu cu orice titlu.
Art. 5
In conditiile prezentei legi, pot fi autorizate sa realizeze transport
public feroviar si alte persoane juridice pe infrastructura cailor ferate
romane de interes local, aflata in administrarea S.N.C.F.R.
CAP. 2
Autoritatea de stat in domeniul transporturilor feroviare
Art. 6
Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat in domeniul
transporturilor feroviare, care, in aceasta calitate, exercita urmatoarele
atributii:
a) aproba normele si regulamentele general obligatorii de siguranta a circulatiei
in transporturile feroviare si asigura supravegherea respectarii acestora;
b) exercita controlul de stat, prin organ propriu de inspectie, control si
supraveghere, privind respectarea reglementarii interne si internationale in
activitatile specifice transporturilor feroviare;
c) exercita autoritatea de registru prin Registrul feroviar roman;
d) autorizeaza persoanele juridice pentru efectuarea transportului public
si asigura autorizarea, din punct de vedere tehnic, a agentilor care efectueaza
lucrarile de constructie, intretinere si reparatie a elementelor
infrastructurii cailor ferate romane si a materialului rulant;
e) aproba norme si regulamente obligatorii pentru detinatorii de linii
ferate industriale si de mijloace de transport pe calea ferata care au acces pe
infrastructura cailor ferate romane, si, dupa caz, pentru beneficiarii de
transport;
f) aproba instructiuni de exploatare tehnica cu privire la functionarea
infrastructurii cailor ferate romane;
g) aproba parametrii minimi ai infrastructurii cailor ferate romane,
corespunzatori normelor interne, internationale sau stabiliti prin acorduri la
care Romania este parte;
h) stabileste norme tehnice obligatorii de proiectare, de constructie si de
reparare a mijloacelor de transport, astfel incat acestea sa corespunda si in
cazurile de aparare nationala;
i) aproba norme specifice de protectie a muncii in transporturile feroviare
in concordanta cu legislatia interna si cu acordurile internationale la care
Romania este parte;
j) coordoneaza sistemul de securitate a transporturilor publice feroviare
si activitatile de prevenire si combatere a faptelor ilicite;
k) aproba studii de fezabilitate, finantate de la bugetul de stat, pentru
modernizari si obiective noi, care privesc activitatea de transport public
feroviar, in limita competentelor stabilite de legislatia in vigoare;
l) aproba, in conditiile legii, norme de efectuare a transporturilor
speciale.
CAP. 3
Infrastructura cailor ferate romane si asigurarea functionarii acesteia
Art. 7
(1) Infrastructura cailor ferate romane constituie proprietate publica a
statului, fiind formata din ansamblul elementelor necesare circulatiei
materialului rulant in scopul efectuarii serviciului public de transport
feroviar, in conditii de siguranta, potrivit tehnologiilor si reglementarilor
specifice transportului feroviar.
(2) Elementele ansamblului care formeaza infrastrucura cailor ferate romane
sunt:
a) liniile ferate deschise circulatiei publice, terenul aferent pe care
acestea sunt efectiv construite si terenurile situate de o parte si de alta a
axei caii ferate, necesare exploatarii, in limitele concrete stabilite prin
standarde de stat si prin hotarari ale Guvernului, pe baza propunerilor S.N.C.F.R.,
insusite de Ministerul Transporturilor;
b) lucrarile de arta: poduri, tunele, viaducte si altele asemenea, aferente
liniilor ferate deschise circulatiei publice;
c) lucrarile geotehnice de protectie si de consolidare, plantatiile de
protectie a liniilor ferate si terenurile aferente pe care sunt amplasate;
d) instalatiile de siguranta si de conducere operativa a circulatiei
feroviare;
e) triajele de retea ale caii ferate si terenurile aferente acestora;
f) instalatiile de electrificare, statiile de transformare si terenurile
aferente acestora;
g) instalatiile de telecomunicatii care asigura transmiterea informatiei
pentru siguranta si conducerea operativa a circulatiei;
h) cladirile care contin numai instalatii de centralizare, electrificare si
telecomunicatii feroviare, inclusiv constructiile de orice fel afectate lor si
terenurile aferente;
i) dotarile care sunt utilizate pentru intretinerea, repararea si
modernizarea infrastructurii cailor ferate romane.
(3) Elementele concrete ale ansamblului care formeaza infrastructura cailor
ferate romane se vor stabili prin hotarare a Guvernului.
(4) Nu fac parte din infrastructura cailor ferate romane:
a) instalatiile de siguranta a circulatiei, de control al vitezei, de
schimb de date cale-tren si de telecomunicatii, aflate pe materialul rulant;
b) constructiile de orice fel, terenurile si liniile ferate utilizate
pentru activitatea tehnologica de transport feroviar;
c) instalatiile, echipamentele si terminalele de telecomunicatii si de
prelucrare electronica a datelor, care sunt utilizate numai pentru exploatarea
comerciala a serviciilor de transport public pe caile ferate.
Art. 8
Functionarea infrastructurii cailor ferate romane se asigura in mod neintrerupt
de catre S.N.C.F.R. si se realizeaza prin:
a) asigurarea starii de functionare a tuturor liniilor, instalatiilor si
celorlalte elemente ale infrastructurii, la parametrii stabiliti conform art. 6
lit. g);
b) conducerea operativa a circulatiei trenurilor si a manevrei acestora
pentru miscarea materialului rulant de la si catre liniile de garare, liniile
industriale, triaje, depouri, remize si alte zone care dau acces materialului
rulant pe liniile deschise circulatiei publice;
c) dotarile cu material rulant care se suporta de la bugetul de stat, dupa
folosirea resurselor financiare proprii, in conditiile prevazute de
reglementarile legale.
Art. 9
Parametrii elementelor infrastructurii cailor ferate romane trebuie sa
corespunda normelor interne, internationale sau stabilite prin acorduri
specifice la care Romania este parte. Acesti parametri trebuie sa asigure
compatibilitatea infrastructurii cailor ferate romane, in intregul ei sau pe
directii si culoare de transport, cu ansamblul international al cailor ferate
feroviare.
Art. 10
Parametrii elementelor infrastructurii cailor ferate romane, stabiliti
conform art. 9, se specifica in contractul de activitate al S.N.C.F.R.,
prevazut la art. 44.
Art. 11
Elementele infrastructurii cailor ferate romane, inclusiv terenurile pe
care sunt amplasate aceste bunuri, precum si terenurile destinate acestui scop,
din momentul intrarii lor in posesie, sunt scutite de orice taxe si impozite.
Art. 12
(1) Accesul si circulatia pe infrastructura sunt permise in conditiile
respectarii normelor si prescriptiilor feroviare specifice si numai cu avizul
S.N.C.F.R.
(2) Grupurile internationale care realizeaza transport combinat sunt
acceptate pentru circulatie pe infrastructura cailor ferate romane in
conditiile legii si ale acordurilor internationale la care Romania este parte.
Art. 13
Gestiunea infrastructurii cailor ferate romane se realizeaza de catre
S.N.C.F.R. prin indeplinirea ansamblului functiilor economice si tehnice
necesare pentru:
a) evidenta si conducerea circulatiei si manevrei materialului rulant pe
infrastructura;
b) evidenta tuturor lucrarilor in domeniul infrastructurii, oricare ar fi
faza acestora;
c) evidenta financiar-contabila a infrastructurii cailor ferate romane, cu
reflectarea tuturor cheltuielilor aferente acesteia.
Art. 14
Realizarea unei noi infrastructuri a cailor ferate romane sau de proiecte
majore de modificari structurale si/sau tehnologice ale infrastructurii cailor
ferate romane se supune legislatiei privind lucrarile publice si se avizeaza de
catre Ministerul Apararii Nationale, in scopul incadrarii acestora in
infrastructura sistemului national de aparare.
Art. 15
Executia lucrarilor de modernizare si adaptare a infrastructurii cailor
ferate romane la cerinte tehnice si tehnologice impuse de considerente de
siguranta sau de rentabilitate economica se avizeaza de catre S.N.C.F.R. si se
aproba potrivit legii.
Art. 16
(1) Lucrarile de intretinere, reparatii capitale, modernizare si investitii
din domeniul infrastructurii cailor ferate romane, asa cum este definita la
art. 7, se finanteaza de la bugetul de stat potrivit legii.
(2) Promovarea proiectelor pentru constructii si tronsoane noi de cale
ferata, pentru modernizarea si/sau dezvoltarea unor tronsoane existente, precum
si pentru magistralele destinate vitezelor ridicate se face de catre Ministerul
Transporturilor, la propunerea fundamentata a S.N.C.F.R.
(3) Cheltuielile pentru proiectele de constructii, modernizari si/sau
dezvoltari de tronsoane de cale ferata vor fi finantate de la bugetul de stat,
din tarife sau din credite interne si externe garantate de stat, dupa caz.
Art. 17
In conditiile legii, se pot concesiona sau inchiria portiuni ale
infrastructurii cu avizul Ministerului Apararii Nationale.
Art. 18
(1) Liniile ferate pe care, din considerente de rentabilitate economica, nu
se desfasoara transport public pot fi inchise pentru circulatia feroviara
publica.
(2) Hotararea privind mentinerea in exploatare a liniei respective, a
regimului exploatarii sau inchiderea acesteia pentru circulatia publica prin
conservare sau dezafectare se aproba de catre Guvern, la propunerea
Ministerului Transporturilor si cu avizul Ministerului Apararii Nationale, pe
baza documentatiei elaborate de catre S.N.C.F.R, in colaborare cu organele
administratiei publice locale.
(3) Pierderile rezultate prin mentinerea in exploatare a liniilor
nerentabile, hotarata conform prevederilor art. 18 alin. (2), se suporta de la
bugetul de stat.
Art. 19
In cazul unor calamitati naturale, dezastre sau evenimente de cale ferata,
elementele afectate ale infrastructurii cailor ferate romane vor fi repuse in
functiune in cel mai scurt timp, utilizandu-se resursele ce pot fi mobilizate
in acest scop in conditiile legii, ale ordinelor si ale instructiunilor
specifice caii ferate.
CAP. 4
Protectia infrastructurii cailor ferate romane
Art. 20
(1) In scopul desfasurarii in bune conditii a circulatiei feroviare si al
prevenirii evenimentelor de cale ferata, se instituie zona de protectie a
infrastructurii cailor ferate romane.
(2) Prin zona de protectie a infrastructurii cailor ferate romane se
intelege terenurile limitrofe, situate de o parte si de alta a axei caii
ferate, indiferent de proprietar, in limita a maximum 100 de metri de la zona
caii ferate, marcata corespunzator, precum si terenurile destinate sau servind,
sub orice forma, la asigurarea functionarii infrastructurii cailor ferate
romane. Limitele concrete ale zonelor de protectie ale infrastructurii cailor
ferate romane se stabilesc pe baza normativelor emise de Ministerul
Transporturilor privind constructia si protectia caii ferate, prin standarde de
stat si sunt aprobate prin hotarare a Guvernului.
(3) In zona de protectie a infrastructurii cailor ferate romane se pot
executa lucrari numai pe baza avizului S.N.C.F.R. si cu aprobarea Ministerului
Transporturilor.
Art. 21
In zona de protectie a infrastructurii cailor ferate romane se interzic:
a) amplasarea oricaror constructii, fie si cu caracter temporar,
depozitarea de materiale sau infiintarea de plantatii care impiedica
vizibilitatea liniei si a semnalelor feroviare;
b) utilizarea indicatoarelor si a luminilor de culoare rosie, galbena,
verde sau albastra, care ar putea crea confuzie cu semnalizarea feroviara;
c) efectuarea oricaror lucrari care prin natura lor ar putea provoca
alunecari de teren, surpari sau afectarea stabilitatii solului, inclusiv prin taierea
copacilor, arbustilor, extragerea de materiale de constructie sau modificarea
echilibrului freatic;
d) depozitarea de materiale substante sau deseuri care ar putea provoca
degradarea infrastructurii cailor ferate romane, a zonei de protectie a infrastructurii
cailor ferate romane, precum si a conditiilor de desfasurare normala a
traficului.
Art. 22
(1) In zona de protectie a infrastructurii cailor ferate romane, S.N.C.F.R.
poate amplasa temporar materiale si utilaje necesare intretinerii
infrastructurii cailor ferate romane, in scopul eliminarii consecintelor
evenimentelor de cale ferata sau prevenirii oricarui pericol iminent pentru
asigurarea circulatiei feroviare. In cazul producerii de pagube, S.N.C.F.R. va
acorda proprietarilor bunurilor afectate o justa despagubire, corespunzatoare
pagubei, stabilita pe baza de negocieri, in termen de maximum 30 de zile de la
terminarea lucrarii. In caz de neintelegere, acordarea de despagubiri si
cuantumul acestora se stabilesc prin hotarare judecatoreasca.
(2) Dreptul de ocupare temporara a terenului nu este conditionat de plata
prealabila a despagubirii.
Art. 23
Pe traseul liniilor ferate supus inzapezirilor, S.N.C.F.R. este in drept sa
utilizeze zona de protectie a infrastructurii cailor ferate romane pentru
instalarea de parazapezi. In cazul producerii de pagube, cu aceasta ocazie,
sunt aplicabile dispozitiile art. 22.
Art. 24
Traversarea caii ferate de catre alte cai de comunicatie se infiinteaza, se
amenajeaza, se doteaza si se mentine in conformitate cu prevederile
standardelor de stat si cu reglementarile emise de catre Ministerul
Transporturilor, Ministerul de Interne si de catre organele administratiei
publice locale.
Art. 25
(1) Traversarea caii ferate de catre pietoni, vehicule sau animale se face
numai prin locurile special amenajate si numai cu respectarea normelor si a
prescriptiilor in vigoare.
(2) S.N.C.F.R. nu raspunde in cazul producerii de accidente sau de alte
pagube cauzate de nerespectarea dispozitiilor prevazute la alin. (1).
CAP. 5
Organizarea transporturilor publice feroviare
Sectiunea 1
Dispozitii comune
Art. 26
Transporturile publice pe caile ferate vor fi organizate astfel incat sa
asigure un sistem unitar, echilibrat si functional, potrivit specificului
sigurantei circulatiei, confortului si tehnologiilor de transport pe calea
ferata, in care sa fie realizata functionalitatea infrastructurii cailor ferate
romane in scopul dezvoltarii intregii game de oferte pentru serviciile de
transport public pe caile ferate, compatibile cu cele realizate pe plan
international.
Art. 27
Transporturile publice de interes national pe caile ferate romane se
organizeaza de catre S.N.C.F.R.
Art. 28
(1) Pentru efectuarea de servicii de transport public pe caile ferate de
interes local pot fi autorizate si alte persoane juridice, cu respectarea
prevederilor prezentei legi.
(2) Autorizarea se poate obtine, daca sunt indeplinite urmatoarele
conditii:
a) au ca obiect de activitate, in principal, transporturile de calatori,
marfuri si alte bunuri;
b) detin material rulant de tractiune necesar pentru remorcarea trenurilor
si trenuri automotoare cu caracteristicile tehnice si de dotare impuse de
prescriptiile de siguranta a circulatiei feroviare si de calitatea ceruta de
serviciul de transport;
c) respecta intocmai prescriptiile tehnice, tehnologice, de organizare si
de desfasurare a circulatiei si a manevrei trenurilor, stabilite pentru accesul
si circulatia pe infrastructura cailor ferate romane in conditii de deplina
siguranta;
d) dispun de personal atestat de S.N.C.F.R. pentru conducerea trenurilor si
a materialului rulant motor si de personal atestat pentru efectuarea
operatiunilor de pregatire si de verificare a trenurilor si a materialului
rulant motor introdus in circulatie in conformitate cu prescriptiile specifice
in vigoare;
e) au incheiata cu S.N.C.F.R. o conventie care reglementeaza regimul
circulatiei, obligatiile si drepturile de utilizare a infrastructurii cailor
ferate romane si a altor dotari.
Art. 29
Autorizarea persoanelor juridice pentru efectuarea serviciilor de transport
public pe caile ferate de interes local se acorda de catre Ministerul
Transporturilor, pe baza metodologiei stabilite prin ordin al ministrului si
numai dupa confirmarea de catre S.N.C.F.R. si Registrul feroviar roman a
indeplinirii conditiilor prevazute la art. 28.
Art. 30
Pe parcursul desfasurarii activitatii, persoanele juridice autorizate sunt
obligate sa realizeze, la termenele si la parametrii tehnici prevazuti in
prescriptiile pentru siguranta circulatiei feroviare, toate operatiunile de
verificare, intretinere si reparatii pentru materialul rulant aflat sau
introdus in circulatie.
Art. 31
Personalul cu sarcini in siguranta circulatiei al persoanelor juridice
autorizate pentru efectuarea de servicii de transport public pe caile ferate se
supune regimului de lucru si atributiilor prevazute in normele de siguranta a
circulatiei feroviare si in prescriptiile de siguranta a circulatiei privind
selectionarea, scolarizarea, examinarea periodica a cunostintelor si
aptitudinilor si atestarea pentru sarcinile specifice in siguranta circulatiei
feroviare.
Art. 32
Autorizarea obtinuta potrivit art. 28 se mentine numai daca persoana
juridica respectiva prezinta organului de specialitate pentru siguranta
circulatiei feroviare, la termenele prevazute, documentele cerute in
instructiunile specifice care atesta indeplinirea obligatiilor prevazute la
art. 28 si 30.
Sectiunea a 2-a
Organizarea S.N.C.F.R.
Art. 33
(1) S.N.C.F.R. are ca obiect de activitate efectuarea transportului de
calatori, de bagaje, de marfuri si de alte bunuri pe calea ferata si
administrarea infrastructurii cailor ferate romane in scopul satisfacerii
interesului public si de aparare a tarii.
(2) S.N.C.F.R. exercita atributii in conformitate cu prezenta lege, precum
si cu alte dispozitii legale.
Art. 34
(1) Conducerea S.N.C.F.R. se asigura, in conditiile legii, de catre
presedinte si de catre consiliul de administratie compus din 11-15 persoane.
(2) Presedintele S.N.C.F.R. este si presedintele consiliului de
administratie.
(3) Presedintele S.N.C.F.R. si consiliul de administratie se numesc de
catre ministrul transporturilor.
Art. 35
Structura organizatorica, functionarea si atributiile S.N.C.F.R. se aproba
de catre consiliul de administratie, cu avizul ministrului transporturilor.
Art. 36
(1) Structura organizatorica a S.N.C.F.R. se stabileste astfel incat
domeniul de activitate care cuprinde functionarea, gestiunea si dezvoltarea
infrastructurii cailor ferate romane sa fie organizat distinct, cu
contabilitate separata, in cadrul contabilitatii generale a regiei autonome.
(2) Domeniile de activitate care realizeaza serviciul de transport public
feroviar trebuie sa fie organizate pe compartimente care sa corespunda
principalelor segmente de piata ale transportului public feroviar de calatori
si de marfuri.
(3) S.N.C.F.R. isi stabileste structura proprie interna, atributiile si
dimensiunea compartimentelor functionale si stabileste structura, gradul de
autonomie decizionala si atributiile subunitatilor, filialelor, sucursalelor,
agentiilor si reprezentantelor.
(4) In structura S.N.C.F.R. functioneaza o directie generala pentru
infrastructura care intocmeste bilant propriu, privind gestionarea
infrastructurii, parte integranta a bilantului incheiat de S.N.C.F.R.
Art. 37
S.N.C.F.R. trebuie sa asigure efectuarea transportului de calatori si de
marfuri in conditii de rentabilitate economica, in care scop:
a) stabileste si adapteaza, in conditiile reglementarilor in vigoare,
tarifele pentru transporturile publice feroviare de calatori si de marfuri,
precum si alte prestatii si servicii din domeniul sau de activitate;
b) elaboreaza prescriptiile, stabileste tehnologiile, normativele si
normele de munca specifice activitatii proprii;
c) initiaza si incheie, in conditiile legii, conventii si contracte de
transport international potrivit reglementarilor internationale in vigoare;
d) participa in nume propriu la organismele similare internationale de
cooperare in domeniul feroviar sau in domenii conexe;
e) infiinteaza sucursale, filiale, agentii si reprezentante in tara si in
strainatate;
f) negociaza obtinerea de credite curente, garantate cu bunurile pe care le
are in proprietate;
g) poate sa detina sau sa participe cu capital social la alte persoane
juridice, sa decida, in conditiile legii, asocierea cu persoane juridice romane
sau straine, fara a se infiinta o noua persoana juridica;
h) se poate asocia cu terte persoane fizice sau juridice, romane sau
straine, in scopul crearii de noi societati comerciale;
i) poate acorda unor persoane fizice sau juridice facilitati si gratuitati
de calatorie sau transport pe caile ferate romane, la propunerea Consiliului de
administratie al S.N.C.F.R. si cu aprobarea Guvernului;
j) poate organiza functionarea autonoma a unor activitati constituite in
structura sa organizatorica, inclusiv prin asociere cu societati comerciale cu
capital privat;
k) in scopul organizarii judicioase a transportului public feroviar, are
dreptul sa introduca sau sa retraga servicii de transport, sa introduca sau sa
retraga serviciul din statii de calatori sau de marfuri, cu respectarea
conditiilor contractului de activitate prevazut la art. 44 si a prevederilor
prezentei legi;
l) organizeaza si asigura functionarea propriilor structuri de paza si
pastrare a ordinii, in conditiile prezentei legi;
m) elaboreaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli, care se aproba
de catre Guvern, cu avizul Ministerului Transporturilor.
Art. 38
(1) S.N.C.F.R. poate organiza si poate efectua si activitati de productie,
turism, comert intern si international, prestari de servicii, precum si de
transport bazat pe alte tehnologii decat cea feroviara, cu respectarea normelor
legale in vigoare care reglementeaza aceste activitati. Desfasurarea
activitatilor respective se face pe principiul autogestiunii economice.
(2) De asemenea, S.N.C.F.R. poate organiza activitatea proprie de
cercetare, proiectare, informatica, invatamant, asistenta medicala, medicina si
psihologia muncii, psihologie aplicata, perfectionare profesionala, luand
masuri pentru inzestrarea cu mijloace tehnico-materiale necesare; editeaza
publicatii si lucrari privitoare la productie, stiinta si tehnica, specifice
activitatilor pe care le desfasoara; face propuneri privind standardele de stat
in domeniul transporturilor feroviare, al constructiilor si realizarilor
tehnice in domeniu.
Sectiunea a 3-a
Personalul S.N.C.F.R.
Art. 39
(1) Personalul S.N.C.F.R. este supus prevederilor Statutului personalului
Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, aprobat prin hotarare a
Guvernului, contractului colectiv de munca incheiat anual, la nivelul
S.N.C.F.R., precum si ordinelor si instructiunilor specifice transportului pe
caile ferate.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si personalului unitatilor de asistenta
medicala, medicina si psihologie a muncii, psihologie aplicata si al unitatilor
de invatamant organizate in structura S.N.C.F.R.
CAP. 6
Siguranta circulatiei feroviare
Art. 40
Transportul public pe caile ferate trebuie sa se desfasoare intr-un climat
de disciplina ferma asigurandu-se conditiile necesare pentru deplina siguranta
a calatorilor si a bunurilor transportate.
Art. 41
In scopul realizarii sigurantei circulatiei feroviare, S.N.C.F.R. exercita,
in limita competentelor aprobate, urmatoarele atributii:
a) asigura conditiile generale de transport public feroviar si aplica
masurile de siguranta a circulatiei pe calea ferata, in scopul prevenirii
evenimentelor de cale ferata;
b) elaboreaza si propune norme, instructiuni si regulamente privind
activitatile pe care le desfasoara, obligatorii, dupa caz, si pentru
beneficiarii de transport, pentru persoanele juridice autorizate sa presteze
activitati de transport public pe caile ferate de interes local si pentru
detinatorii de linii industriale si de mijloace de transport pe calea ferata cu
acces pe infrastructura cailor ferate romane;
c) elaboreaza si aproba instructiuni de exploatare tehnica;
d) organizeaza si exercita, prin organe proprii specializate, controlul
permanent al activitatii de exploatare, productie si siguranta a circulatiei
feroviare;
e) exercita controlul permanent in probleme legate de buna functionare,
intretinere, reparare a mijloacelor de transport, a liniilor de cale ferata,
instalatiilor, utilajelor si masinilor si actioneaza pentru prevenirea oricaror
cauze care pot produce perturbatii in desfasurarea transportului public
feroviar si a proceselor de productie;
f) ia masuri pentru folosirea rationala si in conditii de siguranta a
mijloacelor de transport feroviar, a instalatiilor, utilajelor si masinilor,
pentru respectarea normativelor tehnice privind intretinerea si repararea
acestora;
g) propune spre aprobare sau aproba, in conditiile legii, studiile de
fezabilitate pentru modernizari si obiective de investitii noi care privesc
transporturile pe caile ferate, proiectarea sau executia de obiective de
investitii noi si participa la receptia si la punerea in functiune a acestora,
in conformitate cu programele aprobate;
h) stabileste caracteristicile de constructie ale mijloacelor de transport
feroviar si solutii tehnice pentru lucrarile de constructie si de dare in
exploatare a liniilor de cale ferata noi si a instalatiilor de transport pe
caile ferate, precum si in cazul modernizarii celor existente;
i) avizeaza functionarea mijloacelor de transport feroviar si exercita
controlul tehnic pe liniile de cale ferata care au acces la infrastructura
cailor ferate romane, verifica pregatirea si capacitatea personalului care le
deserveste, in conditiile stabilite de regulamentele in vigoare, proprii cailor
ferate romane;
j) avizeaza caracteristicile tehnice ale instalatiilor complexe ce urmeaza
a fi importate, precum si ale masinilor si instalatiilor unicat, de mare
importanta, ce urmeaza a fi procurate din tara sau din strainatate, pentru
transporturile pe caile ferate; avizeaza, in conformitate cu reglementarile in
vigoare, executarea de orice fel de lucrari de constructii si instalatii care
se executa in zona infrastructurii cailor ferate romane sau care pot afecta
stabilitatea si siguranta cailor si instalatiilor feroviare;
k) propune spre aprobare norme tehnice privind exploatarea, intretinerea si
repararea mijloacelor de transport;
l) aproba normative, regulamente si instructiuni de serviciu pentru
exploatare, intretinere, siguranta a circulatiei feroviare, proiectare si
reparare a liniilor de cale ferata, instalatiilor, materialului rulant,
constructiilor si tuturor utilajelor din dotare;
m) asigura si urmareste executarea lucrarilor de constructii-montaj si de
reparatie a mijloacelor din dotare;
n) organizeaza receptia materialului rulant, a liniilor de cale ferata,
instalatiilor, echipamentelor etc., la unitatile furnizoare si reparatoare, in
scopul asigurarii unei calitati corespunzatoare si sigurantei acestora pentru
circulatia feroviara;
o) stabileste, cu respectarea prevederilor legale, normele de munca,
normativele de personal, functiile si meseriile din activitatea de cai ferate,
precum si raspunderea acestora fata de siguranta circulatiei;
p) elaboreaza si propune spre aprobare criteriile de clasificare a
echipamentelor, materialului si componentelor in raport cu importanta lor in
siguranta circulatiei feroviare;
r) elaboreaza si propune spre aprobare normele metodologice pentru
verificarea si atestarea calitatii, in conditii de siguranta in sens feroviar,
a tuturor echipamentelor, materialului si componentelor care se utilizeaza in
circulatia cailor ferate romane si care au importanta pentru siguranta
circulatiei feroviare;
s) elaboreaza si propune spre aprobare normele metodologice pentru
selectionarea, scolarizarea, verificarea cunostintelor si a aptitudinilor
psihofizice ale intregului personal cu atributii in siguranta circulatiei pe
caile ferate romane;
t) elaboreaza si propune normele metodologice si de calitate pentru
intretinerea si repararea tuturor echipamentelor, materialului si componentelor
utilizate, cu relevanta in siguranta circulatiei pe caile ferate;
u) omologheaza toate echipamentele, materialele si componentele care
trebuie sa indeplineasca conditii de siguranta in sens feroviar si avizeaza
tehnologiile de productie, de reparatii si de intretinere pentru instalatii,
echipamente si material rulant;
v) autorizeaza personalul cu raspunderi in siguranta circulatiei pe calea
ferata, precum si pe cel care indeplineste sarcini de verificare si indrumare
metodologica pentru siguranta circulatiei feroviare;
x) exercita controlul propriu permanent in orice probleme legate de
siguranta circulatiei feroviare si actioneaza pentru prevenirea oricaror cauze
care pot provoca abateri de la aceasta;
z) coopereaza, prin organele proprii de specialitate, in conformitate cu
reglementarile specifice feroviare, dupa caz, cu organele Parchetului,
Ministerului de Interne, Ministerului Sanatatii si cu alte organe prevazute de
lege, pentru salvarea si evacuarea persoanelor si a bunurilor periclitate de
evenimentele de cale ferata, pentru limitarea si inlaturarea urmarilor
provocate de acestea si pentru reluarea traficului feroviar, precum si pentru
stabilirea cauzelor, imprejurarilor si vinovatiilor care au condus la
producerea unor astfel de evenimente.
Art. 42
In cadrul exercitarii atributiilor privind siguranta circulatiei feroviare,
S.N.C.F.R. aplica reglementarile legale in vigoare pentru autorizarea si
controlul activitatii de transport feroviar pe liniile industriale.
Art. 43
S.N.C.F.R. este depozitara normelor, metodologiilor, prescriptiilor si
instructiunilor cu specific feroviar, care se aplica in mod unitar pe caile
ferate romane.
CAP. 7
Raporturile dintre S.N.C.F.R. si institutiile publice
Art. 44
Raporturile dintre S.N.C.F.R. si institutiile publice se reglementeaza pe
baza contractului de activitate al Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane,
incheiat intre Ministerul Transporturilor, in calitate de reprezentant al
Guvernului, si S.N.C.F.R.
Art. 45
(1) Contractul de activitate al S.N.C.F.R. se intocmeste de catre
S.N.C.F.R. impreuna cu Ministerul Transporturilor si va cuprinde, in principal,
urmatoarele:
a) principalii indicatori cantitativi si calitativi ai activitatii de
transport de marfuri si de calatori, ce urmeaza a fi indepliniti de S.N.C.F.R.;
b) activitatile S.N.C.F.R. in exercitarea atributiilor de asigurare a
functionarii, intretinerii si dezvoltarii infrastructurii cailor ferate romane;
c) lista completa a serviciilor sociale ce urmeaza a fi executate de
S.N.C.F.R., in conformitate cu prevederile actelor normative in vigoare;
d) activitatea S.N.C.F.R. in asigurarea de servicii privind asistenta
specifica medico-sanitara, de invatamant si cultural-sportiva;
e) raspunderile Guvernului privind buna functionare a transportului public
feroviar, incluzand transferurile din bugetul de stat pentru infrastructura
feroviara, pentru activitatea de invatamant si de asistenta medico-sanitara,
precum si sumele necesare compensarii S.N.C.F.R. pentru servicii sociale, in
limita in care actele normative prevad necesitatea acordarii de facilitati la
transportul pe calea ferata.
(2) Este interzisa prevederea in contractul de activitate a efectuarii
transporturilor feroviare pe segmente de infrastructura care nu corespund
normelor de siguranta a circulatiei pe calea ferata.
(3) Diferenta dintre tarifele transportului public feroviar, stabilite cu
acordul Guvernului, si costurile efective se suporta de la bugetul de stat,
potrivit legii.
Art. 46
Contractul de activitate al S.N.C.F.R. se incheie pentru o durata de 4 ani,
se aproba de catre Guvern si se actualizeaza anual, dupa aprobarea bugetului de
stat.
Art. 47
S.N.C.F.R. poate incheia conventii cu autoritatile administratiei publice
locale si cu persoane juridice, pentru activitati de transport de interes
local, solicitate de acestia, cu obligatia de acoperire de catre solicitantul
transportului a diferentei de cost, in cazul in care veniturile din efectuarea
transportului nu acopera costurile.
Art. 48
Persoanele juridice autorizate, care desfasoara activitati de transport
public pe calea ferata de interes local, incheie conventii cu beneficiarii, in
conditii similare, nediscriminatorii, in raport cu cele incheiate de catre
S.N.C.F.R.
CAP. 8
Asigurarea pazei, ordinii publice si combaterea faptelor antisociale in
transportul public pe caile ferate romane
Art. 49
Ordinea publica, potrivit dispozitiilor legale, in trenuri, gari si in alte
locuri de pe teritoriul cailor ferate, precum si paza unor transporturi se
asigura de catre inspectoratele de politie-transporturi, din structura Politiei
Romane, pe baza de protocol incheiat intre Ministerul Transporturilor si
Ministerul de Interne, precum si de catre Corpul de gardieni feroviari,
constituit potrivit legii.
Art. 50
(1) Paza obiectivelor de importanta strategica din administrarea si dotarea
S.N.C.F.R. se asigura de catre Ministerul Apararii Nationale si/sau Ministerul
de Interne pe baza de conventie incheiata cu S.N.C.F.R.
(2) Ministerul Apararii Nationale asigura paza transporturilor militare si
a celor de importanta strategica, potrivit programelor stabilite impreuna cu
Ministerul Transporturilor si cu S.N.C.F.R.
Art. 51
(1) S.N.C.F.R. are in structura sa Corpul de gardieni feroviari, a carui
activitate se desfasoara pe baza regulamentului de organizare si functionare
aprobat prin hotarare a Guvernului.
(2) Personalul Corpului de gardieni feroviari asigura paza bunurilor si a
altor valori ale caii ferate romane, a bunurilor incredintate de persoanele
juridice sau fizice, beneficiari ai transportului feroviar, participa
nemijlocit la combaterea manifestarilor de violenta, a furturilor si
distrugerilor de bunuri, la neutralizarea actiunilor de natura sa impiedice
desfasurarea normala a activitatii pe caile ferate romane, in gari, trenuri si
in alte spatii feroviare, precum si la combaterea oricaror alte fapte care aduc
atingere ordinii si linistii publice pe teritoriul cailor ferate romane.
(3) In cazul infractiunilor flagrante, personalul Corpului de gardieni feroviari
are dreptul si obligatia sa-l imobilizeze pe faptuitor si sa-l predea, de
indata, celui mai apropiat organ de politie, impreuna cu mijloacele materiale
de proba si cu procesul-verbal privind luarea acestor masuri.
Art. 52
Personalul Corpului de gardieni feroviari nu poate organiza sau participa
la actiuni greviste.
Art. 53
(1) In exercitarea atributiilor de serviciu, personalul Corpului de
gardieni feroviari are in dotare uniforma, insemne C.F.R., distinctive potrivit
functiei, echipament de protectie, arme de foc si munitie aferenta, arme albe,
catuse, statii de radio emisie-receptie, bastoane din cauciuc, dispozitive cu
substante iritant-lacrimogene si alte mijloace de aparare individuala, precum
si caini, conform prevederilor legale si normelor stabilite in regulamentul de
organizare si functionare.
(2) Armele de foc si munitia aferenta necesare pentru dotarea personalului
Corpului gardienilor feroviari se asigura, in mod gratuit, de catre organele
Ministerului de Interne, iar fondurile necesare pentru uniforme, insemne,
echipament si mijloace de protectie si de aparare individuala si munitia
folosita se asigura din fondurile proprii ale S.N.C.F.R.
Art. 54
Personalul S.N.C.F.R. cu atributii de serviciu privind paza, ordinea
publica si controlul trenurilor, garilor si altor unitati de pe teritoriul
cailor ferate este asimilat, in exercitarea atributiilor de serviciu,
persoanelor care indeplinesc o functie ce implica exercitiul autoritatii
publice.
Art. 55
Personalul Corpului de gardieni feroviari are dreptul si obligatia sa
constate si sa sanctioneze, in conditiile legii si ale hotararilor Guvernului,
si contraventiile date in competenta de constatare si sanctionare gardienilor
publici, potrivit Legii nr. 26/1993, daca faptele sunt savarsite in trenuri,
gari sau in alte unitati de pe teritoriul cailor ferate romane.
CAP. 9
Elementele de patrimoniu ale S.N.C.F.R.
Art. 56
(1) Elementele de patrimoniu ale S.N.C.F.R. sunt constituite din bunuri
aflate in proprietatea sa si din structura cailor ferate romane, proprietate
publica a statului, data acesteia in administrare.
(2) Nominalizarea si evaluarea elementelor de patrimoniu se fac potrivit
legii, pe baza evidentelor legale privind provenienta si a titlurilor care
justifica temeiurile juridice ale dobandirii.
Art. 57
In scopul tinerii evidentei bunurilor imobiliare aflate in proprietatea sau
in administrarea S.N.C.F.R., al asigurarii opozabilitatii titlurilor acestora
fata de terti si al initierii actiunilor necesare pentru recuperarea sau
dobandirea de noi valori patrimoniale, S.N.C.F.R. intocmeste evidente si
documentatii proprii de cadastru, in conditiile legii.
CAP. 10
Sanctiuni
Art. 58
Deteriorarea si/sau afectarea sub orice forma a liniei ferate, a
instalatiilor de siguranta a circulatiei feroviare, a celor de telecomunicatii,
a oricaror bunuri sau dotari aferente infrastructurii cailor ferate romane se
pedepseste conform legii penale.
Art. 59
In cazul nerespectarii prevederilor art. 21, S.N.C.F.R. va actiona imediat,
pe caile legale, pentru oprirea oricaror lucrari sau pentru desfiintarea
constructiilor interzise de lege fara plata nici unei despagubiri, precum si
pentru recuperarea pagubelor produse in zona de protectie a infrastructurii
cailor ferate romane.
Art. 60
Neindeplinirea obligatiilor prevazute la art. 30 si 32 atrage dupa sine
retragerea totala sau partiala a autorizarii efectuarii de servicii de
transport public, precum si raspunderea penala sau contraventionala, dupa caz,
a persoanei juridice sau fizice responsabile pentru consecintele generate de
astfel de situatii.
Art. 61
Faptele care constituie contraventii la normele privind transporturile pe
caile ferate romane, inclusiv cele care constituie contraventii la normele de
protectie a infrastructurii cailor ferate romane, sanctiunile care se aplica si
organele imputernicite sa sanctioneze aceste fapte se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
Art. 62
Pentru nerespectarea dispozitiilor cuprinse in cap. VI si VII, S.N.C.F.R.
raspunde potrivit legii.
CAP. 11
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 63
(1) In termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei a prezentei legi, S.N.C.F.R. impreuna cu Ministerul Transporturilor
intocmesc si inainteaza spre aprobare Guvernului contractul de activitate al
Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane.
(2) In acelasi termen, Ministerul Transporturilor va inainta Guvernului
proiectul de statut al personalului S.N.C.F.R.
Art. 64
(1) Prezenta lege intra in vigoare dupa 30 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei. Pe aceeasi data se abroga: Legea privind
exploatarea si politia Cailor Ferate Romane nr. 118/1937, publicata in
Monitorul Oficial, Partea I, nr. 76 din 1 aprilie 1937; Decretul nr. 523/1973
privind aprobarea tarifelor etalon reasezate, precum si unele masuri pentru
stabilirea tarifelor reasezate, pentru transporturile de marfuri pe calea
ferata si cu mijloace auto, publicat in Buletinul Oficial nr. 146 din 28
septembrie 1973; Decretul nr. 311/1987 privind aprobarea tarifelor in
transporturi, posta si telecomunicatii; H.C.M. nr. 57/1952 privind planificarea
operativa a transporturilor, publicata in Buletinul Oficial nr. 3 din 15
ianuarie 1952; H.C.M. nr. 2.026/1952 privind micsorarea termenului de
incarcare, descarcare a marfurilor, precum si majorarea contrastaliilor si
taxelor de locatie pentru depasirea termenelor libere de incarcare, descarcare
cu mijloace feroviare, navale si auto, publicata in Colectia de hotarari si
dispozitii ale Consiliului de Ministri nr. 1 din 10 octombrie 1952; H.C.M. nr.
2.138 din 30 octombrie 1954 privind preluarea indeplinirii formalitatilor de
vamuire de catre Intreprinderea de stat pentru transport si expeditiuni
internationale "Romtrans"; H.C.M. nr. 941/1959 privind unele masuri
referitoare la circulatia marfurilor intre organizatiile socialiste, in scopul
asigurarii integritatii marfurilor la expeditie, transport si destinatie, publicata
in Colectia de hotarari si dispozitii ale Consiliului de Ministri nr. 26 din 25
iulie 1959; H.C.M. nr. 362/1960 pentru aprobarea modificarii Regulamentului
privind receptia, expeditia si primirea marfurilor, precum si stabilirea
raspunderii expeditorului, carausului si destinatarului in circulatia
marfurilor intre organizatiile socialiste, aprobat prin H.C.M. nr. 941 din 25
iulie 1959 si publicata in Colectia de hotarari si dispozitii ale Consiliului
de Ministri nr. 17 din 18 mai 1960; H.C.M. nr. 1.034 din 15 iulie 1970 privind
unele masuri in vederea optimizarii transporturilor pe calea ferata ale
materiilor prime si materialelor de masa, precum si orice alte dispozitii
contrare.
(2) In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi, Ministerul
Transporturilor va prezenta Guvernului proiectul legii privind regulamentul de
transport pe calea ferata.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 30 septembrie 1996, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
ION SOLCANU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 30
septembrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE