LEGE
Nr. 118 din 1 aprilie 1937
de exploatare si de politie a cailor ferate romane
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 76 din 1 aprilie 1937
CAP. 1
Dispozitiuni generale
Art. 1
Statul exploateaza liniile sale ferate si conductele sale in interesul
public, prin efectuarea transporturilor de calatori, bagaje si marfuri.
Art. 2
Orice linie de cale ferata a Statului sau conducta, cu toate accesoriile de
orice natura, toate terenurile expropriate sau cumparate in interesul caii
ferate, precum si imobilele destinate sau servind sub orice forma la
exploatare, fac parte din domeniul public al Statului si se administreaza de
Stat prin Administratia C.F.R.
Art. 3
Toate liniile ferate particulare de orice natura, care sunt numai
administrate de Stat, fie pe baza unei conventiuni, fie pe baza, unei legi sau
pe orice alta cale, sunt supuse dispozitiunilor din prezenta lege.
Art. 4
Infiintarea unei noi linii ferate de Stat, sau unei conducte, cum si
exproprierile si construirea ei, nu se pot face decat pe baza unui jurnal al
Consiliului de Ministri, prin care linia sau conducta se declara de utilitate
publica. De asemeni, luarea pe seama sa de catre Stat a administrarii unei noi
linii sau conducte particulare nu se poate face decat pe baza unui jurnal al
Consiliului de Ministri.
Declaratia de utilitate publica a lucrarilor feroviare va fi in
conformitate cu legea de exproprieri actualmente in vigoare.
Intreaga procedura de exproprieri se va indeplini prin portarei, politie,
jandarmerie sau notari comunali.
Hotararile si orice publicatii, prin Monitorul Oficial si jurnale, se vor
face in extras.
Cand insa executarea acestor lucrari va necesita urgenta, pentru luarea in
stapanire a terenurilor, cu sau fara cladiri, supuse exproprierii, aceasta se
poate obtine prin Inaltul Decret Regal.
Sunt urgente lucrarile pentru apararea tarii, fie de interes direct
strategic, fie in vederea deservirii industriilor, fabricilor si depozitelor
militare, militarizate sau chiar private infiintate sau transformate in vederea
inarmarii tarii - de asemenea lucrarile de interes general economic; pentru
restabilirea circulatiei intrerupta din cauza de inundatii, surpari de terenuri
sau alte cauze neprevazute.
Constatarea caracterului de urgenta al lucrarii se va face prin avizul
organului tehnic superior al autoritatii expropriate, iar pentru cazurile in
legatura cu apararea tarii, cu avizul Marelui Stat-Major al Armatei.
Procedura in cazurile de urgenta va fi urmatoarea:
Inaltul Decret Regal, insotit de avizul sus-mentionat, de un plan
provizoriu si sumar al traseului exproprierilor, de un tablou al proprietarilor
aparenti, luati dupa cartile funduare, rolurile fiscale sau oricare alte
informatii de la primariile respective si de recipisa Cassei de Depuneri si
Consemnatiuni, pentru depunerea pretului global al regiunii expropriate,
socotit cu de 10 ori venitul inscris in rolurile fiscale, sau in registrele
cadastrale si in lipsa lor cel similar obisnuit in localitate, se vor inainta
de catre Administratia exproprianta Curtii de Apel respective, cu cerere pentru
incuviintarea punerii in stapanire imediata.
Curtea va rezolva aceasta cerere in camera de consiliu, in complet de trei,
cu majoritate de doua glasuri, fara citarea partilor, cu precadere, in termen
de cel mult cinci zile de la inregistrarea cererii.
Partile interesate pot interveni cu simpla legitimare, numai pentru
lamuriri si fara a provoca vreo amanare, Curtea va constata numai indeplinirea
formalitatilor din prezentul articol, dand incheiere pentru ordonarea de
trimitere in stapanire imediata.
Incheierea este opozabila oricaror detinatori de drepturi si nu va putea fi
atacata pe nici o alta cale legala decat recursul in Casatie, in conformitate
cu art. 27 - 32 al legii de expropriere pentru utilitate publica in vigoare.
Hotararea Curtii de Apel nu va putea fi suspendata pe nici o cale*1).
In termen de cel mult un an de la data incheierii Curtii, autoritatea
exproprianta este datoare sa intocmeasca planurile si tabelele parcelare
definitive si sa procedeze la desavarsirea formalitatilor de expropriere si
plata efectiva a pretului, in conformitate cu legile in vigoare, pentru exproprierile
de utilitate publica, sub sanctiunile prevazute in acele legi.
Terenurile prevazute in planurile si tablourile provizorii sunt izbite de
indisponibilitate absoluta de la data publicarii in extras a incheierii Curtii,
in Monitorul Oficial, insa, transmiterea proprietatii si operarea transferului
in registrele respective nu se va putea face decat pe baza hotararii definitive
de expropriere.
Desfiintarea unei linii existente se poate face numai pe baza unei legi.
------------
*1) A se vedea Legea generala de expropriere pentru cauza de utilitate
publica, din 20 octombrie 1864, cu mod., la pag. 589, vol. XIII - XIV, apoi
interpretarea din 6 martie 1927 interpretarea art. 67 din 14 aprilie 1933,
ambele la pag. 285, vol. XXI, si in fine mod. din 5 februarie 1937, la pag. 43,
in acest vol.
Art. 5
Rectificarea traseului, schimbarea ecartamentului, dublarea sau
electrificarea unei linii ferate se poate face numai cu autorizatia
Ministerului Lucrarilor Publice si al Comunicatiilor.
Orice alte lucrari de linii curente sau de garaj, constructii, instalatii,
precum si rectificarile de portiuni de linii servind la imbunatatirea sau
intensificarea exploatarii liniilor existente, raman in competenta exclusiva a
Administratiei C.F.R.
Aceleasi prescriptiuni se aplica intocmai si pentru instalatiuni de
conducte.
Art. 6
Administratia C.F.R. se poate folosi de toate dispozitiunile cuprinse in
legile si regulamentele privitoare la extragerea materialelor necesare pentru
lucrari publice, fara a plati taxe pentru exploatarea subsolului din zona
C.F.R. atunci cand se extrag materiale pentru nevoile proprii ale
Administratiei C.F.R.
Art. 7
Prin zona C.F.R. se inteleg suprafetele de teren, proprietatea cailor
ferate romane, situata pe ambele laturi ale axei unei linii. Terenurile
declarate expropriabile prin actul declarativ de utilitate publica se considera
de asemenea ca fiind zona C.F.R.
Art. 8
Orice teren sau imobil proprietatea Administratiei C.F.R. nu poate fi
schimbat, cedat sau vandut, sub nici o forma, decat in puterea unei legi.
De asemenea nu poate fi cedata exploatarea vreunei linii ferate a Statului,
decat tot in puterea unei legi.
Art. 9
Administratia C.F.R., in interesul exploatarii si in baza concesiunii acordate
de Ministerul Lucrarilor Publice si al Comunicatiilor, va putea incheia
conventiuni referitoare la construirea si folosirea de linii de jonctiune
(garaj) particulare sau pentru autoritati.
Dreptul regalian al Statului de a face transporturi publice de produse
petrolifere prin conducte, asa cum este specificat in Legea minelor din 4 iulie
1924, art. 195, modificata prin Legea din 28 martie 1929, art. 197, fiind
concedat spre exercitarea Regiei Autonome C.F.R., pentru respectarea acestui
drept orice cerere de autorizatiuni de constructiuni de conducte particulare nu
va putea fi aprobata fara ca mai intai sa fi obtinut avizul prealabil al Regiei
Autonome C.F.R.*1).
------------
*1) A se vedea Legea minelor, din 4 iulie 1924, la pag. 617, vol. XI - XII,
cu mod. 6 decembrie 1925, 7 aprilie 1927, 6 aprilie 1928 si 1 ianuarie 1929,
apoi Legea minelor, din 28 martie 1929, la pag. 282, vol. XVII, cu mod. si in
fine Legea minelor, din 24 martie 1937, la pag. 614, acest vol.
CAP. 2
Dispozitiuni privitoare la construirea si la siguranta exploatarii cailor
ferate.
Zone de incendiu
Art. 10
Terenurile din vecinatatea liniilor C.F.R. sau conductelor de petrol sunt
supuse restrictiunilor (servitutilor) cuprinse in art. 11 - 16, care stabilesc
anumite zone de incendiu, inauntrul carora constructiunile, instalatiunile,
depozitele sau plantatiunile, de orice fel, nu pot exista si nu se pot infiinta
decat in limitele si in conditiunile ce sunt prevazute la aceste articole.
Un regulament va stabili situatia constructiunilor, instalatiunilor sau
depozitelor existente la promulgarea legii de fata.
In caz de nerespectare a conditiunilor impuse prin zonele de incendiu,
Administratia C.F.R. nu raspunde in nici un fel pentru eventualele daune ce
s-ar cauza printr-un incendiu, chiar pe deplin dovedite a fi provenit de la
scanteile locomotivelor.
Nici o autoritate administrativa, sau tehnica, nu poate autoriza executarea
de constructiuni, instalatiuni, depozite sau plantatiuni, care nu respecta
intocmai zonele de incendiu prescrise prin prezenta lege.
Orice autorizatiune de constructiune sau instalatiune data dupa promulgarea
prezentei legi si in contrazicere cu stipulatiunile si cu nerespectarea
limitelor sau conditiunilor impuse in art. 11 - 16, este nula de drept si
autoritatile administrative si tehnice vor fi obligate a retrage imediat
autorizatia data, oricand se va cere de Administratia C.F.R., oprind totodata
si executarea lucrarilor.
Administratia C.F.R. are oricand dreptul, prin autoritatile administrative
sau pe cale de ordonanta presedintiala, sa ceara indepartarea sau modificarea
constructiunilor, instalatiunilor, depozitelor sau plantatiunilor infiintate
fara respectarea limitelor si conditiunilor impuse zonelor de incendiu prin
articolele 11 - 16.
Distanta reglementara a unei zone de incendiu se considera de la punctul
cel mai apropiat de linia ferata a suprafetei efective ocupata de o
constructiune, instalatiune, de un depozit (rezervor, batal) sau de o
plantatiune. Aceste distante se vor masura pe normala pana la axa liniei celei
mai apropiate.
Orice reconstituire sau refacere a unei cladiri sau instalatiuni se
considera ca o constructiune facuta din nou.
Art. 11
Distanta reglementara a zonei de incendiu definita la art. precedent este
urmatoarea:
a) 12 metri pentru constructiuni, instalatiuni sau depozite, facute si
acoperite cu material neincendiabil si la care toate deschizaturile se inchid
complet, cu usi si ferestre cu geam;
b) 30 metri pentru constructiuni, instalatiuni sau depozite facute din
material incendiabil, dar acoperite cu material neincendiabil si ale caror
deschizaturi sunt inchise ca la punctul a);
c) 80 metri pentru constructii sau depozite facute si acoperite cu material
incendiabil (sindrila, stuf, coceni etc.), precum si pentru acele imobile de la
punctele a) si b) ale caror deschizaturi nu se inchid cu usi si ferestre;
d) 100 metri pentru constructiunile si instalatiunile de orice natura
destinate la extragerea, prelucrarea, rafinarea, manipularea, inmagazinarea sau
depozitarea materialelor inflamabile sau explozibile.
Zonele de incendiu pentru constructiuni sau depozite situate pe un teren
mai jos cu mai mult de 3 metri decat platforma liniei, se sporesc cu diferenta
de inaltime fata de distantele prevazute in alineatele a), b), c) si d).
In cazuri speciale aceste distante pot fi micsorate de catre C.F.R. numai
in urma avizului prealabil al unei comisiuni tehnice, compusa din delegati ai
C.F.R. si ai primariei locale.
Aceasta comisie isi va da avizul motivat, indicand eventual si,
conditiunile in care se pot executa constructiunile.
Pentru industriile de petrol, precum si pentru depozitele de produse
petrolifere, un regulament va stabili in care anume cazuri distantele de mai
sus vor putea fi micsorate prin luarea de masuri speciale de siguranta.
Art. 12
Cu ocazia executarii oricarei linii sau conducte, constructiunile care cad
in zona de incendiu vor putea fi expropriate.
Daca la aceste constructiuni se pot face transformari astfel incat
constructiunea sa nu mai cada in zona de incendiu dupa distinctiunile din art.
11, Administratia C.F.R. are facultatea a face aceste transformari, ramanand
insa proprietarul obligat pentru intretinerea constructiei in viitor.
Cand proprietarul ar refuza sa primeasca efectuarea acestor lucrari,
Administratia C.F.R. va consemna la administratia financiara respectiva, la
dispozitia proprietarului, suma ce se va fixa pentru aceste lucrari de catre o
comisie compusa de 2 delegati ai C.F.R. si un delegat al comunei de care
depinde constructia.
La descinderea ce se va face la fata locului pentru fixarea sumei, primaria
va chema si pe proprietar spre a-si face obiectiunile lui. Dovada de chemare a
lui se va anexa la dosarul respectiv.
Hotararea ce se va lua va fi consemnata intr-un proces-verbal ce va fi
semnat de toti cei prezenti.
Daca proprietarul va refuza semnarea se va trece acest fapt in
procesul-verbal.
In cazul cand delegatul comunei va face osebita parere, Administratia
C.F.R. va sesiza judecatoria respectiva spre a decide.
Recipisa administratiei financiare pentru consemnarea sumei va fi depusa la
judecatoria respectiva, la dispozitia proprietarului care va fi instiintat de
indeplinirea acestei formalitati.
Prin consemnarea sumei si din momentul depunerii recipisei la judecatorii,
Administratia C.F.R. este degajata de orice raspundere, directa sau indirecta
de pe urma vreunui incendiu provenit din exploatarea liniei, toata raspunderea
trecand asupra proprietarului.
Art. 13
Dupa declararea de utilitate publica a constructiei unei linii sau conducte
si fixarea traseului, nici o constructiune, arie sau depozit inflamabil nu se
poate infiinta in zona de incendiu definita la art. 10; iar in caz de
contravenire, Administratia C.F.R. nu raspunde pentru eventualele daune ce s-ar
cauza prin incendiul provenit din exploatarea liniei. Administratia C.F.R. are
dreptul ca in asemenea cazuri sa ceara prin autoritatile administrative
competente sau pe cale de ordonanta presedintiala, indepartarea acestor
constructiuni, arii sau depozite, afara din zona de incendiu; iar
contravenientii raman raspunzatori pentru orice daune s-ar cauza - direct sau
indirect - Administratiei C.F.R. sau tertilor.
Masuri contra incendiilor de recolte si paduri
Art. 14
Pentru prevenirea incendiilor, recolta secerata se va depozita la cel putin
100 (una suta) metri de la axa liniei ferate sau conductei celei mai apropiate.
In interiorul acestei zone nici un depozit, ca: clai, stoguri, sire etc.,
nu se poate face; iar daca intinderea terenului nu permite fixarea unei
asemenea zone si nici o alta posibilitate pentru depozitarea recoltei in alta
parte nu ar exista, depozitarea se va face la limita extrema a terenului fata
cu calea ferata.
Art. 15
Imediat dupa secerisul recoltei pe terenurile vecine cu calea ferata,
proprietarul sau posesorul acelei recolte este obligat a trage brazde de
aparare, in latime de 2 metri intre depozit si limita de expropriere si cat mai
departe posibil de aceasta limita.
In caz de neexecutare a dispozitiunilor prevazute la art. 14 si 15,
Administratia C.F.R. este degajata de orice raspundere de pe urma unui eventual
incendiu, iar contravenientii vor raspunde fata de Administratia C.F.R. sau
fata de terti de orice daune li s-ar cauza direct sau indirect.
Art. 16
Pentru prevenirea incendiilor de paduri, proprietarii acestora sunt
obligati sa respecte o fasie de teren de 20 metri de-a lungul si de la axa
liniei ferate sau conductei cele mai apropiate, care nu se va putea planta,
fasie denumita zona de protectie; de asemeni sunt obligati a intretine in
permanenta o brazda lata de 2 metri, lipsita de vegetatie, dincolo de limita de
20 metri dinspre padure a acestei zone de protectie, precum si din 30 in 30
metri brazde transversale de 2 metri pe toata latimea acestei zone.
Contravenientii vor raspunde fata de Administratia C.F.R. si de terti de
orice pagube derivand dintr-un incendiu provocat de pe urma neindeplinirii acestor
obligatiuni.
Restrictiuni (servituti) impuse vecinilor
Art. 17
Cand linia ferata strabate regiuni supuse inzapezirilor, Administratia
C.F.R. este in drept a face pe timpul iernii instalatiuni de parazapezi pe
proprietatile vecine pentru apararea liniei, iar proprietarii sunt indatorati a
a permite aceste instalatiuni fara nici o opunere, primind insa o despagubire
care se va fixa conform dispozitiunilor alineatului ultim al art. 22.
Se excepteaza apararile fixe contra inzapezirilor, precum si acele facute
din plantatii etc., care se vor efectua prin exproprierea terenului necesar.
Art. 18
Sunt interzise in vecinatatile liniei ferate:
Taierea copacilor, a tufisurilor, a tufelor, defrisarilor, scoaterea
pietrei, a pietrisului, a nisipului sau a lutului si in general toate acele
lucrari care ar slabi terasamentul liniei sau ar provoca surpari de pamant sau
de piatra, sau ar pune in pericol circulatia trenurilor.
Asemenea lucrari, nu se vor putea executa decat cu indeplinirea
conditiunilor din legile speciale, in urma unei cereri catre Administratia
C.F.R., care, examinand situatia liniei si a terenului, va permite efectuarea
lucrarii numai daca siguranta exploatarii liniei n-ar fi periclitata sau daca
solicitatorul va efectua lucrarile indicate de Administratia C.F.R.
In caz de neintelegere intre Administratia C.F.R. si solicitator, acesta se
va putea adresa instantelor de drept comun.
Art. 19
Orice abatere de la dispozitiunile art. 17 si 18 dau dreptul Administratiei
C.F.R. de a cere justitiei pe calea ordonantei presedintiale, ca
contravenientul sa inlature starea de pericol in care este pusa exploatarea
liniei si sa restabileasca pe contul lui starea anterioara sau sa faca
lucrarile de aparare necesitate de imprejurari, asa fel ca circulatia sa nu fie
intru nimic periclitata sau intrerupta.
De asemenea Administratia C.F.R. este in drept a opri in orice moment cu
ajutorul organelor sale si a celor administrative si de politie, executarea mai
departe a acestor lucrari. Aceste organe sunt indatorate sa dea concursul cerut
de Administratia C.F.R.
In asemenea cazuri de pericol iminent in circulatia publica, Administratia
C.F.R. este indreptatita de a restabili imediat situatia anterioara si a face
ca lucrarile necesare, in vederea sigurantei si a continuarii exploatarii in
contul si pe socoteala contravenientului, fara vreun aviz prealabil.
Art. 20
Este interzis proprietarilor vecini cu calea ferata, intr-o zona de 1 km de
la axa liniei, a instala sau a intrebuinta pe proprietatile lor lumini rosii,
portocalii sau verzi, sau orice alt semn exterior ce ar putea provoca confuzii
in siguranta exploatarii.
De asemeni sunt oprite in vecinatatea zonei C.F.R. orice instalatiuni,
depozite de materiale, plantatii care ar putea impiedica buna vizibilitate a
semnalelor fixe, a trecerilor peste pasaje de nivel sau ar stanjeni in alt mod
buna exploatare.
Plantatiile sau depozitele existente care cad in aceasta categorie vor
putea fi desfiintate contra unei juste si prealabile despagubiri.
In toate cazurile aratate in alineatele precedente, Administratia C.F.R.
este indreptatita a se adresa pe cale de ordonanta presedintiala, spre a cere
inlaturarea luminilor, instalatiunilor, depozitelor si plantatiunilor care ar
stanjeni in vreun mod exploatarea.
Art. 21
Personalul C.F.R., special autorizat pentru aceasta, are dreptul de acces
impreuna cu ajutoarele sale la terenuri si la imobile, nu insa la cladiri,
apartinand, fie particularilor, fie autoritatilor pentru orice fel de studii,
ridicari de planuri si masuratori in legatura cu necesitatile C.F.R. si a
proceda cu aceasta ocazie la fixarea de tarusi, repere, stalpi, la facerea de
expertize, sondaje, defrisari, precum si alte lucrari cerute de natura studiilor.
In acest scop Administratia C.F.R. va publica si afisa o deciziune la
primariile comunelor respective, cu cel putin 10 zile inaintea inceperii
lucrarilor de studii.
Personalul C.F.R. si ajutoarele sale nu au dreptul de a taia arbori, a
distruge culturi, a sapa gropi sau cauza vreun prejudiciu oarecare
proprietatilor particulare, inainte de a se fi facut o constatare
contradictorie printr-un proces-verbal incheiat de primarul comunei respective,
in care proces-verbal se vor arata toate elementele necesare pentru evaluarea
stricaciunilor ce s-ar cauza.
In caz de neintelegere judecatoria de ocol respectiva, fiind sesizata de
una din parti, va hotari de urgenta si cu precadere.
Art. 22
Administratia C.F.R. va putea depozita in mod vremelnic materiale si pamant
pentru nevoile exploatarii intretinerii sau diverselor constructii aferente
unei linii ferate sau conducte, pe terenurile vecine cu zona C.F.R., afara de
curti, gradini, livezi si vii.
In acest scop Administratia va publica si afisa deciziunea sa la primariile
comunelor respective, cu cel putin 10 zile libere inaintea ocuparii. Inauntrul
acestui termen toti acei care vor pretinde despagubirea vor arata in scris
pretentiunile lor Administratiei C.F.R. prin primaria respectiva. In caz de
neintelegere cuantumul despagubirilor se va fixa de judecatoria de ocol, de
care depinde comuna respectiva. Dreptul de ocupare a terenului nu este legat de
plata prealabila a eventualelor despagubiri. Peste termenul de mai sus nu se va
tine in seama nici o reclamatie.
In cazuri de forta majora, proprietarii vecini cu zona C.F.R. sunt obligati
a permite fara nici un preaviz atat accesul pe terenul lor pentru lucrari
necesare restabilirii circulatiei, cat si ocuparea vremelnica a unei portiuni
din terenul lor pentru depozitari de materiale necesitate de acele lucrari si
pentru transbordarea calatorilor.
Cuantumul despagubirilor eventuale se va stabili ulterior, pe baza unui
proces-verbal de constatare incheiat de primarul comunei respective, fie prin
buna invoiala, fie in caz de neintelegere de catre judecatorul de ocol.
Dispozitiuni privitoare la scurgerile de apa, la prevenirea inundatiilor si
la inzapeziri
Art. 23
Cand traseul unei cai ferate sau conducte ar traversa o regiune inundabila
neindiguita, Administratia C.F.R. este in drept a face orice lucrari de
consolidare a liniei sau pentru impiedicarea inundarii liniei.
Daca aceste lucrari ar aduce vreun prejudiciu terenurilor invecinate,
Administratia C.F.R. este tinuta sa despagubeasca pe proprietari.
In caz de neintelegere, justitia va hotari.
Proprietarii vecini cu acest traseu pot cere autoritatii competente sa
hotarasca, ca executarea lucrarilor sa se faca in astfel de conditiuni ca si
terenurile lor inundabile sa fie asanate, luandu-si obligatia de a contribui la
cheltuielile de executare si de intretinere ale acestor lucrari in raport cu
foloasele ce vor rezulta pentru fiecare proprietar.
Art. 24
Proprietarii riverani sunt obligati a intretine in buna stare albia si
malurile raurilor, in conformitate cu dispozitiunile art. 7 si 9 din Legea
regimului apelor*1). Cand aceste lucrari de intretinere servesc si interesele
C.F.R., autoritatile, competente vor stabili in ce masura va fi obligata sa
contribuie si Administratia C.F.R. la cheltuielile acestor lucrari.
In caz de neintelegere, justitia va hotari.
In cazul cand un torent sau un curs de apa ar periclita linia ferata,
Administratia C.F.R. poate cere autorizatia pentru a face lucrarile necesare in
albia lor si pe maluri, pentru inlaturarea pericolului, fara ca proprietarii sa
se poata opune.
------------
*1) A se vedea Legea regimului apelor, din 27 iunie 1924, la pag. 691, vol.
XI - XII, cu mod. 20 aprilie 1926 si 27 iulie 1934, la pag. 560, vol. XXII.
Art. 25
Cand circulatia pe o linie ferata, sau transportul prin conducta, sunt in
pericol, precum si in cazuri de inundatii, inzapeziri, surpari de terenuri,
accidente etc., toate autoritatile civile si militare vor da Administratiei
C.F.R. concursul cerut, impunand locuitorilor din imediata apropiere sa vina in
ajutor cu uneltele necesare ce le-ar avea si a lua masurile dictate de
imprejurari pentru salvarea grabnica a calatorilor, marfurilor si a
materialului de cale ferata si pentru restabilirea imediata a circulatiei.
Chemarea se va face prin orice mijloace posibile.
Zilele de lucru pentru lucratori si meseriasi, precum si transporturile
efectuate pentru C.F.R. in asemenea imprejurari, se vor plati de Administratia
C.F.R. cu pretul curent al zilei de lucru si al transporturilor in localitatea
respectiva. Pe langa aceasta, Administratia C.F.R. este obligata sa procure
hrana necesara, in cazul cand oamenii chemati nu au posibilitatea sa se
aprovizioneze.
De asemenea materialele luate de C.F.R., vor fi platite cu pretul din
localitate.
Oricine ar refuza, fara vreun just si intemeiat motiv de a raspunde la
chemarea, fie a oricarei autoritati, fie a oricarui organ C.F.R. si a da
cuvenitele ajutoare in asemenea imprejurari, va suferi pedeapsa prevazuta de
art. 595, alin. 8 din Codul penal "Regele Carol al II-lea".
Drumuri peste liniile ferate
Art. 26
Sosele, strazi, piete si orice fel de drumuri, precum si linii de tramvai
sau alte linii ferate, nu se pot face peste linia sau conductele, sau pe
teritoriul C.F.R., decat cu consimtamantul Administratiei C.F.R. care va indica
conditiunile tehnice de constructie si intretinere.
Autoritatile respective, Directia generala a drumurilor, prefecturile si
primariile, sunt obligate a instiinta Administratia C.F.R. inainte de depunerea
unui astfel de proiect.
Aceste treceri nu se vor putea face in viitor in punctele cu circulatie
frecventa ce se vor indica de catre Administratia C.F.R., decat prin crearea de
pasaje superioare sau inferioare de catre autoritatea care construieste drumul
pe cheltuiala sa integrala, iar intretinerea lor cade exclusiv in sarcina
autoritatii care l-a construit.
Mentinerea in buna stare a acestor drumuri, la punctul de trecere de nivel
peste liniile ferate sau peste conducte, pe toata latimea zonei C.F.R. este in
sarcina C.F.R.
In cazul cand autoritatea respectiva nu si-ar indeplini obligatia,
Administratia C.F.R. este in drept a face ea reparatiile necesare in socoteala
acestei autoritati.
Art. 27
La incrucisarile astazi existente al liniilor sau conductelor C.F.R., cu o
cale de comunicatie publica, atunci cand instalatiunile C.F.R. sau cele ale
caii de comunicatie sau ale amandurora trebuiesc modificate din cauza sporirii
traficului sau din cauza schimbarii imprejurarilor, costul lucrarilor ce ar
urma sa fie executate se vor suporta: de catre C.F.R. singura, daca modificarea
este indicata numai de traficul pe C.F.R. iar daca modificarea este indicata
numai de frecventa sporita de pe calea de comunicatie, costul lucrarii se va
suporta de catre autoritatea respectiva.
Atunci cand modificarea este indicata, atat de traficul pe C.F.R., cat si
de frecventa circulatiei pe calea de comunicatii, costul lucrarii ce va trebui
executata se va imparti in mod echitabil intre cei interesati. Litigiile
privitoare la repartizarea cheltuielilor se vor transa in mod definitiv de
catre Ministerul Lucrarilor Publice si al Comunicatiilor, atunci cand e vorba
de drumurile nationale si in modul prevazut la art. 40 din Legea de la 20
aprilie 1933, pentru modificarea Legii de organizare a Comitetului Central si
Comitetelor locale de revizuire, pentru litigiile cu judetele sau comunele*1).
------------
*1) A se vedea Legea pentru organizarea Comitet central si Comitet local de
revizuire (Curtea administrativa), din 20 aprilie 1933, la pag. 411, vol. XXI,
cu mod. 18 martie 1934, si 27 martie 1936, pag. 342, vol. XXIV, p. I.
Circulatia peste liniile ferate in zona C.F.R. - Pasaje de nivel, bariere
Art. 28
Este cu desavarsire oprit a circula pe jos, calare sau cu orice fel de
vehicul, afara de cele puse la dispozitie de insasi Administratia C.F.R., pe
sau peste liniile ferate, in zona C.F.R., pe podurile C.F.R. sau pe teritoriul
statiilor.
Este interzis a lasa animale libere pe zona C.F.R. Circulatia este permisa
numai in timpul si prin locurile destinate in acest scop si in conformitate cu
dispozitiunile Administratiei C.F.R., si anume: intrarile si iesirile din
statii, la drumurile de acces la magazii, la pietele cladirilor de calatori,
precum si la locurile de incarcare si descarcare.
Administratia C.F.R. nu raspunde sub nici o forma de orice accident
intamplat de pe urma neobservarii acestor dispozitiuni.
Art. 29
In punctele unde la construirea unei cai ferate noi linia va traversa un
drum sau o strada, Administratia C.F.R. va infiinta pasaje superioare sau
inferioare la punctele cu circulatie frecventa si pasaje de nivel in celelalte
locuri.
Trecerea conductelor de petrol la asemenea puncte se va face prin tuburi de
protectiune, etanse sau prin tunel vizitabil, in cazuri exceptionale si bine
stabilite.
Obligatia pentru C.F.R. de a construi asemenea pasaje superioare sau
inferioare se va hotari de catre o comisiune compusa din: un delegat al
Ministerului Lucrarilor Publice si al Comunicatiilor, un delegat al
Administratiei C.F.R. si un delegat al Directiunii generale a drumurilor.
Comisiunea se va completa cu un delegat al municipiului, in cazul cand
traversarea va avea loc pe teritoriul unui municipiu.
Hotararea comisiunii devine obligatorie pentru C.F.R. numai dupa aprobarea
Ministerului Lucrarilor Publice si al Comunicatiilor.
Art. 30
Acolo unde astazi exista pasaje de nivel prevazut ori nu cu bariere, acestea
vor fi inzestrate, de o parte si de alta a liniei ferate, cu indicatoare fixe
de atentiune pentru public.
Administratia C.F.R. are facultatea de a desfiinta pasaje de nivel sau
bariere astazi existente si poate infiinta bariere la unele pasaje de nivel,
dupa cum va gasi necesar in legatura cu siguranta circulatiei trenurilor.
Trecerea prin aceste pasaje nu se va face decat numai in timpul cand
barierele sunt ridicate.
Oricine voieste a traversa linia ferata printr-un pasaj de nivel, pazit sau
nepazit, prevazut sau nu cu bariera, este obligat sa se opreasca inaintea
indicatorului de atentionare si sa se incredinteze de trecerea in acel moment a
vreunei locomotive, automotor, vagon, drezina etc. si numai in urma sa
traverseze linia si aceasta chiar daca bariera ar fi deschisa si pazita.
Administratia C.F.R. nu raspunde de nici un accident ce s-ar intampla la
pasajele de nivel din nerespectarea dispozitiunilor de mai sus.
Art. 31
Este cu desavarsire oprit - atunci cand bariera este inchisa - a forta
trecerea, fie ridicand bariera, fie lovind-o cu vehiculul, in mers, fie a ocoli
trecerea pe alaturi de bariera sau in orice alt chip.
Trecatorii sunt datori sa astepte trecerea trenului, dupa care numai se va
putea proceda la ridicarea barierei si numai de catre organele C.F.R.
Acela care va incerca traversarea prin pasaj inainte de trecerea trenului,
nu va putea ridica nici un fel de pretentiune contra Administratiei C.F.R.,
ramanand raspunzator fata de aceasta de daunele ce i-ar provoca.
De asemenea, trecatorii sunt datori sa dea ascultare semnalelor de oprire
ce i s-ar face de catre pazitori si bariere sau de alte organe ale C.F.R., si a
opri imediat, chiar daca bariera ar fi deschisa.
Art. 32
Contravenientii dispozitiunilor de sub art. 28 si 31, vor suferi pedeapsa
prevazuta de art. 585 din Codul penal "Regele Carol al II-lea", iar
cand pe urma acestor contraventiuni vor rezulta si accidente, contravenientii
vor fi pedepsiti cu inchisoare corectionala de la o luna la un an, fara
prejudiciul altor pedepse pentru infractiuni mai grave, fiind raspunzatori si
de daune.
Deteriorari aduse liniei si materialului de cai ferate
Art. 33
Orice persoana care din neglijenta sau nebagare de seama ar strica, schimba
sau misca sub orice forma: linia ferata, conductele cu instalatiile aferente,
terasamentele, santurile, parti de constructie, ingradirile, tabelele sau
indicatoarele de orice fel, instalatiunile de semnal si telegraf, precum si
orice alte accesorii ale caii, se va pedepsi cu amenda de 5.000 pana la 10.000
lei.
In cazul cand, pe urma infractiunii, un accident de cale ferata a avut loc,
fara vatamarea vreunei persoane, pedeapsa va inchisoarea de la 3 - 5 ani si
amenda de la 3.000 - 10.000 lei; in cazul cand ar rezulta si ranire sau moartea
vreunei persoane, pedeapsa va fi inchisoarea de la 5 - 8 ani si amenda de la
7.000 - 12.000 lei.
Art. 34
Oricine - cu buna stiinta - va strica, schimba, sau misca sub orice forma,
linia ferata, conductele de petrol, terasamentele, santurile, instalatiunile de
semnalizare si telegraf, sau va da, fara justificare, semnale de cale ferata,
etc., pentru a pune in pericol circulatia trenurilor, va suferi pedeapsa
prevazuta de art. 359 din Codul penal "Regele Carol al II-lea".
Cand pe urma unui asemenea fapt s-ar intampla un accident de cale ferata,
fara ranire de persoane, pedeapsa va fi aceea prevazuta de art. 360 din Codul
penal "Regele Carol al II-lea", iar daca se va intampla si raniri de
persoane, pedeapsa va fi aceea prevazuta de art. 361, alin. 1 din Codul penal
"Regele Carol al II-lea".
In cazul cand pe urma accidentului ar rezulta moartea vreunei persoane,
pedeapsa va fi aceea prevazuta de art. 361, alin. 2, din Codul penal
"Regele Carol al II-lea*1)".
------------
*1) A se vedea Codul penal "Regele Carol al II-lea", din 18
martie 1936, la pag. 3, vol. XXIV, p. I.
Art. 35
Orice persoana care s-ar afla in zona liniei ferate sau a conductelor de
petrol, este obligata a se supune tuturor regulamentelor, prescriptiunilor,
precum si dispozitiunilor publicate si afisate de Administratia C.F.R., a da
ascultare si a se supune tuturor dispozitiunilor scrise, date de organele
C.F.R.
Contravenientii vor fi pedepsiti cu amenda politieneasca de la 100 - 1.500
lei.
CAP. 3
Transportul calatorilor, bagajelor, animalelor si marfurilor
Contractul de transport
Art. 36
Contractele de transport de persoane, bagaje sau marfuri, incheiate de
Administratia C.F.R., pe temeiul regulamentului de transport sunt supuse - pana
la unificarea codului de comert - dispozitiunilor din codul de comert din
Vechiul Regat, intrucat nu sunt contrarii dispozitiunilor legii de fata.
Art. 37
In caz de reparatii generale, inzapeziri, inundatii, accidente, Administratia
C.F.R., prin dispozitiuni publicate si afisate, poate reduce in total sau in
parte, pe anumite linii, transportul de calatori, bagaje sau marfuri inca
nepredate.
Art. 38
Actiunile contra Administratiei C.F.R., derivand din contractele de
transport locale de persoane, de bagaje sau marfuri, cum si din orice accident
de cale ferata, se prescriu prin trecere de un an. Termenul curge contra
tuturor persoanelor, chiar si a minorilor si interzisilor.
Termenul curge, in caz de pierdere totala, din ziua in care transportul
trebuia sa ajunga la destinatie, conform dispozitiunilor stabilite prin
regulamentul de transport C.F.R.; iar in caz de pierdere partiala, avarie sau
intarziere, din ziua primirii marfurilor de catre destinatar, sau din ziua
refuzului acestuia de a le primi; pentru cererile de restituire de orice fel de
taxe, din ziua platii taxei, a cheltuielilor accesorii sau a suprataxelor. In
caz de accident de persoane din ziua intamplarii accidentului*1).
------------
*1) A se vedea Regulamentul de transport pe caile ferate, din 27 august
1929, la pag. 1164, vol. XVII.
Art. 39
Prescriptiunea acestor actiuni se intrerupe numai:
a) Printr-o cerere regulat facuta in judecata, fie introductiva de
instanta, sau numai incidenta intr-o judecata deja inceputa;
b) Prin recunoasterea in scris facuta de catre Administratia C.F.R.,
printr-un organ in drept a o angaja, a drepturilor la despagubiri.
Art. 40
Cursul prescriptiei se suspenda prin cererea de despagubiri sau restituiri
facute de cel in drept, conform dispozitiunilor regulamentului de transport
C.F.R., pana ce cererea nu a fost rezolvata.
Daca cererea a fost rezolvata, termenul de prescriptie incepe sa curga din
nou din ziua in care Administratia C.F.R. a comunicat petitionarului hotararea
ei si i-a inapoiat documentele care au fost eventual alaturate cererii.
Cursul prescriptiei nu se mai suspenda prin noile cereri ce s-ar adresa
Administratiei C.F.R., dupa respingerea primei cereri.
Art. 41
Toate actiunile Administratiei C.F.R. - derivand din contractul de
transport local - se prescriu prin trecerea a 5 ani. Termenul curge de la data
cand a incheiat contractul la transport.
Dispozitiuni relative, la transportul calatorilor
Art. 42
Nimeni nu poate calatori pe calea ferata decat avand o legitimatie valabila
de calatorie si numai in trenul si in clasa ridicata in legitimatia eliberata
in conformitate cu tarifele si dispozitiunile regulamentare in vigoare la
Administratia C.F.R.
Legitimatiile de calatorie nu se pot vinde decat in localurile C.F.R., de
catre personalul anume insarcinat, sau in birourile particulare autorizate de
Administratia C.F.R.
Acei ce se vor ocupa cu vinderea de legitimatii de calatorie, fara vreo
autorizare din partea Administratiei C.F.R., cum si complicii lor, se vor
pedepsi cu inchisoarea corectionala de la 2 luni la 1 an, iar in caz de
recidiva, cu inchisoarea corectionala de la 1 an la 2 ani, fara prejudiciul
altor pedepse, in caz de infractiuni mai grave.
Acei care se vor folosi de legitimatii de calatorie, procurate prin frauda,
de la alte persoane, sau birouri, decat acele prevazute in alineatele
precedente, se vor pedepsi cu amenda de la 2.000 lei - 5.000 lei, iar in caz
recidiva, cu inchisoare corectionala de la o luna la 1 an, fara prejudiciul
altor pedepse, in caz de infractiuni mai grave.
Acei ce vor calatori fara legitimatii de calatorie se vor pedepsi cu amenda
de la lei 500 lei - 1.500 lei, iar in caz de recidiva, cu inchisoarea
corectionala de 15 zile.
In ambele cazuri, contravenientii vor fi obligati a plati si sumele
cuvenite Administratiei C.F.R. conform tarifelor si regulamentului de
transport.
Art. 43
Agentii cailor ferate sunt in drept a opri calatoria in comun cu ceilalti
pasageri, persoanelor in stare de betie, bolnave de boli molipsitoare sau
demente.
Art. 44
Este oprit cu desavarsire urcarea si calatoria fara autorizarea speciala
data de C.F.R., prin ordine sau instructiuni de serviciu, in trenurile
speciale, de marfa, de lucru, in vagoanele de bagaje, de manipulatie, de posta,
pe locomotiva, pe tendere sau in cabinele de conducere ale automotoarelor, in
drezine sau vagonete.
Art. 45
Este interzis a calatori pe scari, pe tampoane si pe acoperisurile vagoanelor,
precum si in cabinele de frana.
Urcarea si coborarea din trenuri nu se poate face decat in timpul
stationarii trenului in statie si numai pe partea peronului destinata in acest
scop.
Art. 46
Este interzis a calatori in tinuta necuviincioasa si a juca pe bani jocuri
de noroc. De asemeni este oprit de a face comert ambulant in trenuri fara
autorizarea speciala a Administratiei C.F.R. In general este interzis oricarui
calator de a se abate de la masurile luate de Administratia C.F.R., in interesul
comun al calatorilor sau al igienei, masuri care vor fi afisate in vagoane.
Art. 47
Este interzis a se arunca obiecte de orice fel pe ferestrele sau usile
vagoanelor, care ar provoca raniri de persoane.
Art. 48
Intrebuintarea semnalului de alarma sau manipularea franelor nu este
permisa decat numai in caz de pericol iminent.
Art. 49
Calatorul care va distruge sau vatama la urcare, la coborare, sau in timpul
calatoriei, vagonul, mobilierul sau instalatiile vagonului este obligat a
achita imediat costul stricaciunilor sau obiectelor distruse sau vatamate.
In caz de neplata, daca identitatea calatorului va putea fi stabilita, se
va incheia un proces-verbal in tren; in caz contrar, calatorul va fi coborat la
prima statiune de oprire, unde i se va stabili identitatea de agentii politiei
judiciare si i se va dresa un proces-verbal de constatare.
Art. 50
Nici un calator nu va putea transporta cu sine in vagon, bagaje care
incomodeaza pe ceilalti calatori si care depasesc limitele de greutate sau
marime, prevazute in regulamentul de transport.
Agentii cailor ferate sunt in drept a opri calatoria celor care se abat de
la aceasta dispozitiune si care nu voiesc a se supune masurilor luate de
agentul respectiv, in conformitate cu instructiunile si regulamentele in
vigoare, contravenientii pierzand dreptul la restituirea taxelor tarifare
platite pentru restul parcursului.
Calatorul raspunde atat fata de Administratia C.F.R., cat si fata de
ceilalti calatori de orice daune ce ar cauza prin obiectele ce transporta,
chiar daca ele nu intra printre acele excluse de la transportul in vagoanele de
calatori.
Supravegherea bagajelor de mana luate in vagon cade exclusiv in sarcina
calatorilor, Administratia C.F.R. neavand nici o raspundere pentru aceste
bagaje, afara de cazul cand distrugerea lor totala sau partiala provine din
culpa Administratiei C.F.R.
Art. 51
Nimeni nu poate lua cu sine in vagon de calatori materii explozibile, usor
inflamabile, sau orice alte obiecte sau animale interzise de regulamentul si
instructiunile cailor ferate.
Personalul cailor ferate este in drept a opri calatoria celor care se abat
de la dispozitiunile de mai sus si a lua - cu privire la materialele
transportate - masurile in conformitate cu dispozitiunile si instructiunile in
vigoare ale Administratiei C.F.R.
Art. 52
Acei care se vor abate de la dispozitiunile articolelor 44, 45, 46, 47, 48,
49 si 51, se vor pedepsi cu amenda politieneasca de la 100 lei - 1.500 lei,
fara prejudiciul altor pedepse in caz de infractiuni mai grave.
Art. 53
Persoana care, cu intentie, va provoca stricaciunile aratate in art. 49 se
va pedepsi cu inchisoare corectionala de la o luna pana la trei luni.
Art. 54
Administratia C.F.R. nu raspunde pentru accidentele intamplate persoanelor
care calca dispozitiunile de la art. 44, 45 si 51.
Art. 55
In infractiunile prevazute in aceasta lege si pedepsite numai cu amenda,
sefii si conductorii de tren, precum si sefii de statii si ajutoarele lor, sunt
indreptatiti a incasa aceste amenzi pe loc, eliberand chitante dintr-un carnet
cu suse, daca cel invinuit ofera sa plateasca imediat jumatate din maximul
amenzii prevazuta de lege. Despre aceasta se va incheia si un proces-verbal,
iar sumele incasate vor fi varsate Administratiei Financiare respective, afara
de amenzile rezultate din calatoria intr-o clasa superioara, sau fara
legitimatie valabila, care se vor percepe in folosul administratiei C.F.R.
In caz de refuz sau neputinta de a plati, procesul-verbal va fi inaintat
autoritatii judecatoresti competente.
Daca invinuitul nu va poseda acte suficiente spre a fi identificat, el va
fi predat sectiei de jandarmi sau autoritatii politienesti celei mai apropiate,
pentru a i se stabili identitatea si a se putea completa procesul-verbal de
constatarea infractiunii.
Art. 56
Calatorii in tot timpul calatoriei sunt datori a se supune masurilor luate
de agentii C.F.R., in conformitate cu legea, regulamentele si instructiunile
C.F.R., neavand drept a se opune.
Seful primei statii de oprire este in drept a rezolva plangerea calatorului
nemultumit.
Transportul marfurilor si al bagajelor
Art. 57
Nici un transport nu se poate efectua pe calea ferata, fara a fi insotit de
documentul constatator al incheierii contractului de transport, in conditiile
fixate de regulamentul de transport, dupa felul marfii*1). Functionarul care va
inlesni expedierea unui transport, fara documentul respectiv sau cu documente,
insa cu calcarea dispozitiunilor din regulamentul de transport, pagubind prin
aceasta Administratia C.F.R., de taxele de transport, precum si functionarul
care va simula luarea in primire, fara luarea in primire efectiva a
transportului, se va pedepsi cu amenda corectionala de la 2.000 lei - 5.000 lei
si cu inchisoare corectionala de la una la trei luni.
------------
*1) A se vedea Regulamentul de transport pe C.F.R. din 27 august 1929, la
pag. 1164, vol. XVII, precum si Conventia internationala pentru transport pe
caile ferate, ratificata prin Legea din 12 martie 1937, la pag. 271, acest vol.
Art. 58
Primirea marfurilor si a bagajelor in statiuni se va face in conformitate
cu regulamentul de transport si cu instructiunile in vigoare.
Art. 59
Marfurile predate, cu calcarea dispozitiunilor regulamentului de transport,
se considera predate pe raspunderea personala a predatorului, calea ferata
fiind descarcata de orice fel de raspundere pentru asemenea transporturi.
Contravenientilor li se vor aplica amenzile prevazute in regulamentul de
transport si in tarife, acestia ramanand totodata raspunzatori si de daunele
cauzate sub orice forma Administratiei C.F.R. si tertilor.
Art. 60
Marfurile si bagajele vor fi expediate din statiuni, in conformitate cu
dispozitiunile in vigoare la C.F.R.
Art. 61
Atunci cand predatorul sau un prepus al sau va insoti transportul, calea
ferata este descarcata de orice fel de raspunderi in ceea ce priveste lipsurile
si avariile constatate la eliberarea transportului, afara de lipsurile sau
avariile provocate din culpa organelor C.F.R.
Art. 62
Predatorul, care prin mentiune facuta si subscrisa in scrisoarea de trasura
sau prin declaratiune scrisa si timbrata legal, cere si incarca marfurile sale
in vagoane improprii, ia asupra sa riscul lipsurilor sau al avariei marfii
provenite din aceasta cauza. Administratia C.F.R. nu raspunde in acest caz nici
de lipsurile ce ar rezulta, nici de avariile ce ar suferi marfa.
Art. 63
Cei care vor face declaratiuni neexacte in ce priveste continutul coletelor
sau marfurilor predate C.F.R., in scopul obtinerii unor despagubiri nereale, se
vor pedepsi cu amenda corectionala de la 10.000 lei - 50.000 lei, iar in caz de
recidiva se vor pedepsi pe langa amenda, si cu inchisoare corectionala de la
una luna la 6 luni.
Art. 64
Produsele petrolifere destinate a fi expediate prin conducte vor fi primite
in rezervoarele din statiile de primire si pompare ale Regiei Autonome C.F.R.,
unde se vor face identificarea cantitatilor si calitatilor produselor predate
spre pompare.
Primirea si pomparea produselor se va face in ordinea cererilor de
transport prezentate si a predarilor in rezervoare.
Identificarea produselor se face de catre chimistii Regiei Autonome C.F.R.,
de fata cu reprezentantul Societatii predatoare si agentul de control al
Ministerului de Finante.
Art. 65
Regia Autonoma C.F.R. garanteaza de transportul marfii predate spre
transportare pin conducte, pana la punctul de destinatie:
a) Cantitativ, atat cat s-a predat, mai putin procentul de pierdere prin
conducte stabilit oficial;
b) Calitativ, aceeasi calitate ca aceea dovedita la primirea marfii si cu
eventualele tolerante de alterare in limita celor stabilite oficial.
Art. 66
Cazurile de alterare de produse petrolifere se vor ancheta de catre
organele Regiei Autonome C.F.R., pentru stabilirea responsabilitatii si
solutionarea de la caz la caz.
CAP. 4
Constatarea infractiunilor
Art. 67
Infractiunile la prezenta lege se vor constata de catre ofiterii de politie
judiciara si administrativa.
De asemenea, sunt competenti a constata aceste infractiuni: directorii si
subdirectorii, inspectorii de control, sefii si subsefii de serviciu,
inspectorii si subinspectorii de intretinere, miscare si tractiune, sefii si
subsefii de sectie, controlorii, sefii si subsefii de gara, de depou si de
magazie cu ajutoarele lor, picherii, revizorii de tren, de aparate centrale, de
vagoane de telegraf si de locomotive, sefii si conducatorii de tren si sefii de
echipa de intretinere.
Competenta organelor de mai sus pentru constatarea infractiunilor se va
stabili printr-un regulament special.
In aceasta privinta toti acesti functionari sunt de plin drept ofiteri ai
politiei judiciare.
Ei sunt investiti cu toate puterile legale, pentru constatarea
infractiunilor care s-ar comite in trenuri, in statiuni, in linie curenta,
ateliere, santiere, depouri si in general pe teritoriul C.F.R.
Toti cei denumiti mai sus ca ofiteri de politie judiciara, precum si
casierii, personalul insotitor al trenurilor, cantonierii si personalul de paza
C.F.R., vor putea sa poarte armele in exercitiul functiunii lor cu autorizatia
legala a autoritatilor in drept si in urma avizului organelor C.F.R.
De asemenea personalul mai sus denumit este scutit de a indeplini
functiunea de jurat pe tot timpul cat va fi ofiter de politie judiciara.
Art. 68
Orice abatere de la prescriptiile prezentei legi sau a regulamentelor ce se
vor alcatui pe baza ei se va constata printr-un proces-verbal, dresat de
vreunul din organele aratate in art. 63, proces-verbal care face dovada pana la
proba contrarie.
Art. 69
In cazuri de crima, precum si in cazuri de delicte pedepsite cu inchisoare
corectionala, delicventii vor fi retinuti si predati de indata autoritatilor in
drept.
Art. 70
Directorii, subdirectorii, inspectorii de control, sefii si subsefii
serviciilor medicale C.F.R., inspectorii sanitari cum si medicii de
circumscriptie sunt investiti cu toate drepturile conferite de legea sanitara
si de regulamentul ei, pentru tot ce priveste constatarea infractiunilor in
materie sanitara, pe teritoriul cailor ferate, sau asupra concesiunilor
acordate particularilor de catre C.F.R.*1).
Procesele-verbale de constatare, dresate de aceste organe, in conformitate
cu dispozitiunile legii sau regulamentelor sanitare, se vor inainta organelor
in drept pentru a aplica si indeplini formele legale.
------------
*1) A se vedea Legea sanitara si de ocrotire din 22 iunie 1935, la pag.
549, vol. XXIII.
CAP. 5
Responsabilitatea personalului C.F.R.
Art. 71
Orice functionar sau agent al C.F.R. este raspunzator personal si cu averea
sa pentru indeplinirea serviciului incredintat si in special pentru stricta
respectare a regulelor pentru asigurarea circulatiei, pentru manipularea
corecta a marfurilor, a caselor de marfuri si bilete, pentru stabilirea exacta
a sumelor de perceput pentru transporturi, pentru buna intretinere a obiectelor
din inventar date spre pastrare si pentru regulata manipulatie a materialelor
administratiunii.
Art. 72
Personalul este raspunzator cu averea sa pentru bunurile date lui spre
administrare sau pastrare, in serviciul ce-l indeplineste, precum si pentru
bunurile primite pentru transport de catre caile ferate si e dator sa acopere
daunele si lipsurile ce ele ar suferi din faptul sau neglijenta sa.
Daca paguba sau lipsa a provenit din culpa mai multora, toti sunt solidar
raspunzatori pentru despagubire.
Art. 73
Valoarea daunelor si a lipsurilor constatate, precum si a sumelor
neincasate de la parti din vina organelor care au aplicat gresit tariful, se va
putea retine din salariul functionarului culpabil numai pe baza constatarilor
facute de Administratia C.F.R., intrucat aceste pagube sau lipsuri nu se vor
restitui de culpabili in numerar.
In caz de nemultumire, functionarul se va putea adresa justitiei.
Daca Administratia C.F.R. voieste sa se despagubeasca si dintr-o alta avere
a functionarului vinovat, atunci pretentiunea de despagubire se va valorifica
pe cale judecatoreasca.
Administratia C.F.R. are dreptul de privilegiu asupra a 1/3 din salariul cu
toate accesoriile cuvenite functionarilor.
In vederea despagubirii sale, Administratia C.F.R. va avea asupra
intregului avut a celui vinovat un privilegiu, pentru a carui asigurare va
putea cere - indata dupa producerea daunei si numai pe baza constatarilor
oficiale ale administratiei - inscriptiune ipotecara asiguratoare asupra averii
imobiliare si orice masuri asiguratoare asupra acelei mobiliare.
Art. 74
In cazuri de accidente de orice natura ce s-ar intampla pe linia ferata sau
la conducte, organele locale sunt indatorate a aduce urgent cazul la cunostinta
organelor superioare, avizand dupa caz si autoritatile in drept si luand
grabnice masuri pentru salvarea calatorilor, a marfurilor si a materialului de
cale ferata.
Orice organ este obligat a aduce la cunostinta organelor superioare si in
special a serviciilor medicale respective accidentele suferite de persoane,
pentru ca Administratia C.F.R. sa aiba posibilitatea cercetarilor si luarii de
masuri grabnice pentru ingrijirea acestora si dresarea formelor cuvenite.
Personalul care va contraveni acestei dispozitiuni se va pedepsi cu amenda
de la 100 lei - 1.000 lei, pe langa pedepsele disciplinare prevazute in legea
pentru statutul personalului C.F.R.
Art. 75
Functionarul care paraseste fara invoire si pentru oricat timp un serviciu
in legatura cu siguranta circulatiei se va pedepsi cu inchisoare corectionala
de la una la 3 luni.
Functionarul prepus la siguranta circulatiei, care va fi in stare de betie
in timpul serviciului, se va pedepsi cu inchisoare politieneasca de la 10 - 30
zile, cand nu a dat loc la vreun accident, iar in cazul ca un accident a avut
loc, se va pedepsi cu inchisoare corectionala de la una la 6 luni, fara
prejudiciul pedepselor prevazute de Codul penal "Regele Carol al
II-lea".
CAP. 6
Dispozitiuni privitoare la mobilizarea, concentrarea si militarizarea
personalului
Art. 76
Intreg personalul C.F.R. poate fi mobilizat, concentrat sau rechizitionat
in conditiunile si cazurile prevazute de Legea pentru statutul personalului
C.F.R. din 28 aprilie 1933, cu modificarile ulterioare*1).
------------
*) A se vedea Legea pentru Statutul personalului C.F.R. din 28 aprilie
1933, la pag. 554, vol. XXI, cu mod. 11 iulie 1934, pag. 508, vol. XXII, 20
aprilie 1935, pag. 402, vol. XXIII, 18 iulie 1936 si 2 septembrie 1936, la pag.
86 si 427, vol. XXIV, p. II.
Art. 77
In caz de mobilizare sau alte cazuri hotarate de guvern, Administratia
C.F.R. poate reduce in parte sau in total transporturile de calatori, bagaje
sau marfuri, in care cazuri poate limita raspunderea cu privire la transportul
calatorilor, al marfurilor inca nepredate, in masura ce va crede necesara.
CAP. 7
Dispozitiuni diverse
Art. 78
Orice creanta a Administratiei C.F.R., derivand din titluri definitive si
executorii, din conventii, din sentinte judecatoresti, din tarife sau din
procese-verbale dresate de organele C.F.R., in conformitate cu dispozitiunile
din legea de fata, se va urmari conform legii de urmarire a veniturilor
cuvenite Statului, cu procedura si prin organele acolo aratate*2).
------------
*2) A se vedea Legea de percepere si urmarire a veniturilor Statului din 5
mai 1934, la pag. 217, vol. XXII, cu mod. 1 aprilie 1935 si 1 aprilie 1937,
pag. 892, acest vol.
Art. 79
In actiunile penale, instantele judecatoresti vor examina din oficiu si
chiar in lipsa Administratiei C.F.R. pagubele suferite de aceasta si se vor
pronunta atat asupra infractiunilor, cat si asupra despagubirilor civile ce
urmeaza a se acorda Administratiei C.F.R.
Art. 80
Dispozitiunile Codului penal unificat sunt intru totul aplicabile la
cazurile care nu sunt anume prevazute in legea de fata.
Art. 81
Administratia C.F.R. este in drept a elabora, pe baza prezentei legi,
regulamentele si instructiunile speciale pentru tot ce priveste exploatarea
propriu zisa si circulatia pe caile ferate, masurile necesare de politie si
siguranta, stabilirea, modificarea si aplicarea tarifelor, controlul
operatiunilor financiare si in fine a lua orice masura necesara in interesul
exploatarii.
Art. 82
Sunt si raman abrogate Legea asupra politiei si exploatarii cailor ferate
din Romania din 26 martie 1870, publicata in Monitorul Oficial nr. 71 din 31
martie 1870, precum si orice alte dispozitiuni contrarii din Legea ungara XVIII
din 1879, in vigoare in Ardeal, despre raspunderea pentru moartea sau leziunea
corporala cauzata de caile ferate, din Legea din 5 martie 1869 F. I. R. W. 27,
aplicata in Bucovina, si in orice alte legi, regulamente, ordonante, decizii,
din orice parte a tarii.