HOTARARE Nr. 941 din 25 iulie 1959
privind unele masuri referitoare la circulatia marfurilor intre organizatiile
socialiste, in scopul asigurarii integritatii marfurilor la expeditie,
transport si destinatie*)
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE MINISTRI
ACT PUBLICAT IN: COLECTIA DE HOTARARI SI DISPOZITII NR. 26 din 25
iulie 1959
*) Textul a fost corectat potrivit rectificarii publicata in Colectia de
Hotarari si Dispozitii ale Consiliului de Ministri nr. 29 din 19 august 1959.
Consiliul de Ministri al Republicii Populare Romane hotaraste:
1. Se aproba regulamentul privind receptia, expeditia si primirea
marfurilor precum si stabilirea raspunderii expeditorului, carausului si
destinatarului in circulatia marfurilor intre organizatiile socialiste.
2. Pentru a se evita dubla cantarire, Ministerul Transporturilor si
Telecomunicatiilor va recunoaste cintaririle efectuate pe cantarele
poduri-bascule sau automate de pe liniile de garaj, din silozuri, precum si
cele ale magaziilor si terenurilor inchiriate intreprinderilor.
In vederea operatiunii de recunoastere, intreprinderile care au
poduri-bascule pe liniile lor de garaj, in silozuri, magazii si pe terenuri
inchiriate, vor lua masuri ca in termen de o luna de la aparitia hotararii, sa
puna la punct buna lor functionare si sa verifice corespunderea personalului
care le deserveste.
Recunoasterea cintaririlor se va face cel mai tarziu pana la 31.XII.1959,
prentru fiecare pod-bascula in parte, printr-o incunostiintarea trimisa
intreprinderii si are drept efect asimilarea cintaririlor facute pe cantarele
recunoscute, cu acele de pe cantarele liniilor publice.
Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor va supraveghea, instrui si
controla personalul intreprinderilor insarcinate cu cantarirea pe liniile de
garaj, conform cu instructiunile pentru personalul propriu, avizind la numirea
si desarcinarea acestui personal.
In cazul in care intreprinderea nu va da urmare cererii Ministerului
Transporturilor si Telecomunicatiilor de a se lua masuri pentru utilarea si
repararea cintarelor sau schimbarea personalului dovedit necorespunzator,
Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor va sesiza ministerul tutelar
al intreprinderii respective si va cere tragerea la raspundere si sanctionarea
conducatorului intreprinderii si a celorlalti vinovati, revocind totodata
recunoasterea data.
Pana la aducerea la indeplinire a cererii Ministerului Transporturilor si
Telecomunicatiilor, marfurile circula pe raspunderea intreprinderii.
3. In scopul unei mai rationale folosiri a cintarelor de pe liniile de
garaj, Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor va putea:
a) prelua in administrare cantarele pod-bascula ale intreprinderilor de pe
liniile de garaj, din magazii sau terenuri inchiriate spre a fi montate si
utilizate pe liniile publice;
b) va putea cere mutarea cintarelor pod-bascula ale intreprinderilor de pe
liniile de garaj la puncte de jonctiune comune, pentru a deservi mai multe
linii de garaj.
Intreprinderile in cauza sunt obligate - dupa caz - sa predea de indata
cantarele pod-bascula in administrarea Ministerului Transporturilor si
Telecomunicatiilor, sau sa procedeze la mutarea lor la punctele indicate de
acesta; in ultimul caz, cheltuielile de mutare si reinstalare vor fi suportate
in comun de intreprinderile beneficiare.
Instalarea podurilor-bascule pe liniile de garaj, silozuri, magazii si
terenuri inchiriate se va face numai la cererea sau cu avizul Ministerului
Transporturilor si Telecomunicatiilor.
5. Ministerele, comitetele executive ale sfaturilor populare regionale si
al Capitalei Republicii Populare Romane vor lua masuri ca unitatile si organele
locale ale administratiei de stat in subordine, sa trimita delegati pentru a
asista la receptia marfurilor la beneficiar, cand nu asista furnizorul, precum
si la constatarea lipsurilor la marfurile transportate, ori de cate ori
organizatiile socialiste beneficiare sau de transport vor solicita aceasta.
6. Documentele de transport nu constituie acte de gestiune pentru expeditor
si destinatar, pe baza lor neputandu-se opera descarcarea sau incarcarea de
gestiune.
7. Diferentele de greutate rezultate din cantarirea la expediere si la
destinatie, prevazute in regulamentele si tarifele in vigoare, sunt admise
numai pentru organizatiile de transport si nu pot fi invocate in relatiile
dintre furnizor si beneficiar.
8. Declararea inexacta de catre expeditor a greutatii marfurilor si
documentele de transport (scrisoare de trasura, foaie de parcurs etc.) sau
atestarea de catre salariatii organizatiilor de transport a unor date, fara a
face o verificare prealabila efectiva, se va sanctiona, dupa caz, conform art.
401 sau 242 din Codul Penal.
REGULAMENT
privind receptia, expeditia si primirea marfurilor, precum si stabilirea
raspunderii expeditorului, carausului si destinatarului in circulatia
marfurilor intre organizatiile socialiste
CAP. 1
Dispozitii si masuri organizatorice generale
Art. 1
Conditiile de livrare in legatura cu receptia, expeditia si primirea
marfurilor, precum si raspunderea expeditorului, carausului si destinatarului
in circulatia marfurilor intre organizatiile socialiste, sunt supuse
dispozitiilor prezentului regulament.
Art. 2
Dispozitiile regulamentului de fata se aplica in toate cazurile in care se
executa livrari de marfuri - in trafic intern - intre organizatiile socialiste,
cu sau fara intervenirea unui contract de transport.
Ele se aplica in mod corespunzator si atunci cand marfurile circula de la o
organizatie socialista la alta, fara ca ele sa faca obiectul unui contract de
livrare.
Ele se mai aplica si raporturilor ce se stabilesc intre organizatiile
expeditoare sau destinatare si cele de transport, din tara, in traficul
international de marfuri, in masura in care nu sunt contrare conventiilor
internationale de transport la care participa Republica Populara Romana, precum
si livrarile de marfuri privind comertul exterior, in masura in care acestea nu
sunt supuse unor reglementari speciale.
Art. 3
Potrivit prezentului regulament se intelege prin:
- marfa: orice produs care formeaza obiectul livrarii sau a contractului de
transport;
- furnizor: organizatia care livreaza marfurile;
- beneficiar: organizatia care primeste marfurile livrate;
- expeditor: organizatia care preda marfurile spre transport;
- caraus: organizatia care executa transportul;
- destinatar: organizatia care primeste produsele transportate;
- acte de livrare: procesele verbale de receptie sau autoreceptie,
facturile, listele de specificatie, avizele de expeditie;
- documente de transport: scrisoarea de trasura sau de transport,
conosamentul, foaia de parcurs, buletinul de mesagerii sau alte asemenea documente.
Art. 4
Conducerile organizatiilor socialiste care expediaza, transporta si primesc
marfuri sunt obligate, fiecare in sectorul lor propriu de activitate, sa ia
toate masurile organizatorice, in vederea unei corecte desfasurari a operatiilor
privind receptia, expeditia, transportul si primirea marfurilor, precum si in
vederea asigurarii integritatii lor pe parcurs, din momentul scoaterii lor din
depozitul expeditorului pana in momentul intrarii lor in depozitul
destinatarului.
In acest scop:
1. conducatorii organizatiilor furnizoare-expeditoare si beneficiare
destinatare:
a) vor desemna - dupa caz - unul sau mai multi angajati care sa aiba, in
mod separat, urmatoarele sarcini speciale:
- predarea si receptionarea marfurilor;
- ambalarea si supravegherea ambalarii marfurilor;
- expeditia si predarea marfurilor catre caraus, precum si primirea lor de
la caraus si aducerea lor in depozit;
b) vor constitui - dupa caz - una sau mai multe comisii de autoreceptii si
de primire a marfurilor.
Aceste comisii care au sarcina de a verifica cantitativ si calitativ
marfurile ce se livreaza prin autoreceptie precum si marfurile ce se primesc de
la alte organizatii, vor fi constituite din: conducatorul intreprinderii sau
delegatul sau, precum si responsabilul controlului tehnic al calitatii, iar
unde nu exista un asemenea control, un salariat desemnat de director,
gestionarul care elibereaza ori primeste marfurile sau inlocuitorii lor
permanenti si angajatul insarcinat cu expeditia si primirea marfurilor.
c) vor organiza supravegherea si paza marfurilor din momentul iesirii lor
din depozit pana in momentul predarii lor catre caraus si - la fel - din
momentul primirii lor de la caraus, pana in momentul intrarii lor in depozit;
d) vor controla personal modul cum se desfasoara operatiunile in legatura
cu receptia, autoreceptia, expeditia, primirea si verificarea marfurilor;
e) vor lua masuri pentru instalarea mijloacelor de cantarire si masuratoare
necesare stabilirii elementelor de determinare cantitativa a marfurilor predate
la transport sau primite, potrivit specificului marfurilor.
2. Organizatiile de transport:
a) se vor dota treptat cu cintare poduri-bascula la toate punctele de
incarcare si descarcare a marfurilor;
b) vor intretine permanent in stare de functionare normala cantarele
poduri-bascula existente;
c) vor urmari buna functionare a cintarelor poduri-bascula de pe liniile de
garaj ale intreprinderilor, putand cere acestora luarea masurilor necesare
pentru utilizarea si repararea lor, ori de cate ori va fi nevoie. In caz de
neconformare, organizatia de transport va putea retrage recunoasterea
cintarului;
d) vor aviza numirile si inlocuirea de cantaragii ai intreprinderilor pe
care ii vor instrui si verifica spre a corespunde sarcinilor;
e) vor asigura prin mijloacele cele mai adecvate integritatea marfurilor ce
li se incredinteaza spre transport.
3. Organele tutelare ale organizatiilor expeditoare si destinatare de
marfuri vor controla modul in care se desfasoara receptia, expeditia si
primirea marfurilor si vor lua de indata masurile necesare in vederea
inlaturarii deficientelor constatate.
Art. 5
Tot in vederea unei corecte circulatii a marfurilor de la expeditor la
destinatar se da organizatiilor de transport sarcina de a controla din oficiu,
prin sondaj, sinceritatea declaratiilor cu privire la cantitatea marfurilor
incredintate spre transport.
CAP. 2
Receptia, expedierea si predarea marfurilor catre caraus.
Obligatiile si raspunderea furnizorului sau expeditorului
Art. 6
Livrarea marfurilor se face prin receptie efectiva intre delegatii
organizatiilor furnizoare si beneficiare.
Receptia cuprinde identificarea si verificarea cantitativa si calitativa a
marfurilor ce se livreaza.
Art. 7
Receptia are loc la furnizor.
Ea se va efectua la beneficiar, atunci cand un act normativ in vigoare
prevede aceasta in mod expres.
Art. 8
Atunci cand au loc livrari continue sau periodice de marfuri, partile
contractante vor putea mentine la locul stabilit pentru receptie, delegati
permanenti sau in perioada cat dureaza receptia.
Art. 9
Livrarea marfurilor prin autoreceptie se face in cazurile in care delegatul
beneficiarului nu se prezinta la termenul stabilit prin contract, spre a le
receptiona.
Se excepteaza cazurile in care conditiile fundamentale exclud acest mod de
livrare.
Art. 10
Autoreceptia consta in identificarea si verificarea cantitativa si
calitativa a marfurilor ce se livreaza in raport cu cele prevazute in
contractul de furnizare. Ea se face de comisiunea prevazuta in art. 4 pct. 1
lit. b.
Art. 11
Procesele verbale de receptie sau autoreceptie vor cuprinde in mod
obligatoriu: marfa, cantitatea stabilita potrivit art. 12, calitatea,
sortimentul, pretul, precum si orice alte elemente de identificare a marfurilor
ce se livreaza si vor fi semnate - dupa caz - de delegatii organizatiilor
contractante care au participat la receptie, sau de membrii comisiei de autoreceptie.
Art. 12
Furnizorul este obligat ca, prin propriile sale mijloace, sa determine
cantitativ marfurile pe care le livreaza prin greutate, volum, metraj, numar de
bucati, precum si - dupa caz - prin varietate, tip, dimensiuni sau prin orice
alte elemente.
In actele de livrare ce se intocmesc la furnizor, precum si in documentele
de transport, se vor indica obligatoriu doua elemente de determinare
cantitativa, in functie de natura marfii si de unitatea de masura in care se
contabilizeaza in scriptele expeditorului, ca de pilda greutate-volum,
tip-dimensiuni, numar de bucati-metraj, precum si cintarul folosit, sistemul de
cantarire, orice alte elemente care ar putea influenta greutatea in momentul
cantaririi ca: starea uscata sau umeda a marfii, conditiile atmosferice, cat si
persoana care a efectuat cantarirea.
Greutatea netto a produselor ce se transporta neambalate - in vrac - precum
si greutatea brutto a produselor ambalate, inscrisa in actele de livrare, va
trebui sa corespunda cu greutatea - incarcatura minus tara - inscrisa in actele
de transport.
Art. 13
Furnizorul va ambala in mod corespunzator marfurile pe care le preda spre
transport, potrivit cu natura lor, cu STAS-urile si dispozitiile in vigoare.
Se excepteaza marfurile care prin natura lor pot fi expediate in vrac.
Este cu desarvisire interzisa folosirea ambalajelor deteriorate, lipsite de
rezistenta necesara si care nu corespund STAS-urilor si altor norme tehnice in
vigoare.
Art. 14
Furnizorul va introduce sau va aplica pe fiecare ambalaj o eticheta
speciala sau o lista specificativa, purtand urmatoarele mentiuni: denumirea,
calitatea, cantitatea marfii (exprimata dupa caz prin greutate, numar de
bucati, litri etc.), cat si numele persoanei care a facut numararea sau
cantarirea si ambalarea marfii respective.
Fiecare colet va purta cat mai vizibil un numar de ordine de expediere
precum si greutatea netto si brutto.
In actele de livrare se va indica numarul de identificare al coletelor sau
al etichetelor introduse in ambalaje.
Obligatiile de mai sus vor fi executate potrivit cu specificul marfurilor
si cu prevederile cuprinse in conditiile fundamentale.
Art. 15
Angajatii care ambaleaza marfurile, isi vor trece numele in mod citet pe
listele specificative ce se introduc sau se aplica pe colete, saci, butoaie,
etc., vor semna aceste liste, raspunzand de cantitatea si sortimentul
marfurilor ambalate sau introduse in interiorul lor.
Lipsurile constatate la destinatar in coletele, sacii, butoaiele etc., care
nu poarta urme de violare sau sustragere, vor fi imputate angajatilor de mai
sus, daca nu se dovedeste ca ele se datoresc culpei carausului ori
destinatarului, sau unor alte cauze.
Art. 16
Expedierea marfurilor este in sarcina furnizorului.
Se excepteaza cazurile in care partile, potrivit conditiilor fundamentale,
au convenit altfel.
Art. 17
Gestionarul de marfuri si angajatul insarcinat cu expeditia raspund de
exactitatea si identitatea marfurilor ce se expediaza, in raport cu datele
inscrise in actele de livrare si documentele de transport, cat si de
integritatea marfurilor, din momentul receptiei, respectiv autoreceptiei, pana
in momentul predarii lor catre caraus.
Angajatul insarcinat cu expeditia raspunde si de respectarea regulilor
tehnice privitoare la incarcarea si fixarea marfurilor in mijlocul de
transport.
Art. 18
Inainte de a proceda la incarcare, expeditorul trebuie sa verifice daca
mijlocul de transport pus la dispozitie de caraus, corespunde efectuarii in
bune conditii a transportului, spre a se evita alterarea, degradarea,
sustragerea, scurgerea sau pierderea marfurilor ce urmeaza a fi transportate.
Daca aceste conditii nu sunt intrunite, expeditorul va anunta pe caraus.
In cazul in care carausul mentine mijlocul de transport, se va face
mentiune despre aceasta pe documentul de transport, aratandu-se pe scurt
obiectiunile expeditorului.
Art. 19
Cand marfurile se transporta in mijloace de transport inchise (containere,
vagoane acoperite, hambare din slepuri si altele), folosite in intregime de
expeditor, acesta este obligat ca, odata cu predarea marfurilor catre caraus,
sa aplice pe sistemul de inchidere sigilii proprii, ce vor intruni conditiile
prevazute in art. 32 al. 2.
Marfurile care se transporta in vrac, in mijloace de transport deschise,
vor fi insemnate sau marcate de expeditor in asa fel, incat sustragerea lor sa
nu fie posibila a lasa urme vizibile.
Art. 20
Furnizorul-expeditor este obligat sa ataseze la documentele de transport,
actele de livrare si listele specificative necesare unei usoare determinari
cantitative (si calitative pentru marfurile usor alterabile), la locul de
descarcare.
Marfurile a caror determinare cantitativa se face volumetric, vor fi nivelate,
iar expeditorul va indica in actele de livrare si documentele de transport
inaltimea incarcaturii, incepand de la podeaua vehiculului. In acest caz
furnizorul-expeditor este obligat sa indice pe o foaie specificativa, intocmita
pentru fiecare mijloc de transport in parte si atasata la documentele de
transport, elementele de determinare a cantitatii, in asa fel, ca la locul de
destinatie, aceasta sa poata fi verificata de indata, fara cantarire.
Art. 21
Furnizorul poarta raspunderea marfurilor pana in momentul:
1. Predarii lor efective catre beneficiar:
a) cand receptia se face la furnizor si beneficiarul ridica marfurile
direct de la furnizor sau expeditia este in sarcina beneficiarului;
b) cand marfurile au ramas, in urma receptiei sau autoreceptiei facute la
furnizor, in custodia acestuia si ridicarea sau expedierea lor este in sarcina
beneficiarului;
c) cand receptia se face la beneficiar si marfurile au fost transportate la
locul receptiei de furnizor.
2. Predarii lor catre caraus:
a) cand livrarea marfurilor s-a facut prin receptie sau autoreceptie la
furnizor si expedierea lor este in sarcina acestuia;
b) cand in urma receptiei sau autoreceptiei la furnizor, marfurile raman in
custodia acestuia si expedierea lor este in sarcina furnizorului.
Art. 22
Furnizorul-expeditor raspunde de asemenea fata de beneficiarul-destinatar
de lipsurile si avariile ivite pe parcurs din cauza folosirii unor ambalaje
necorespunzatoare, din cauza nerespectarii normelor tehnice de ambalare, de
incarcare si de fixare a marfurilor in mijlocul de transport, din cauza lipsei
de sigilii la mijloacele de transport inchise, de semne sau marcaje la
marfurile transportate in vrac in mijloace de transport deschise, precum si din
cauza lipsei specificatiilor necesare determinarii cantitative a marfurilor la
destinatie.
Art. 23
In cazul in care furnizorul-expeditor nu respecta dispozitiile din
prezentul capitol referitoare la receptie, autoreceptie si determinarea
cantitativa si calitativa a marfurilor expediate, produsele circula pe
raspunderea lui, fiindu-i in totul opozabile actele dresate de
beneficiarul-destinatar, in conditiile acestui regulament, la verificarea
marfurilor primite.
In acest caz, sarcina probei ca lipsurile constatate la destinatie se
datoresc culpei carausului sau beneficiarului-destinatar, revine
furnizorului-expeditor, presupunindu-se pana la proba contrara ca lipsurile se
datoresc culpei acestuia din urma.
Daca mijlocul de transport inchis, incarcatura in vrac sau coletul poarta
la destinatie urme de violare, primeaza - pana la proba contrara - prezumtia ca
lipsurile s-au produs pe parcurs, din culpa carausului.
CAP. 3
Primirea marfurilor de catre caraus, transportul si eliberarea lor de catre
destinatar. Obligatiile si raspunderea carausului
Art. 24
Carausul este obligat sa primeasca marfurile spre transport, potrivit
planului de transport in vigoare.
Art. 25
Marfurile se socotesc primite de caraus din momentul in care - in urma
verificarii incarcaturii si a documentului de transport potrivit art. 26 si a
existentei actelor de livrare mentionate si anexate de expeditor la documentul
de transport - acesta aplica stampila sa pe documentul de transport.
In transporturile rutiere auto neinsotite de expeditor sau destinatar,
primirea efectiva a produselor spre transport, atunci cand acestea nu se predau
la autogara, se face de catre insotitorul prepus al organizatiei de transport,
sau in lipsa acestuia, de catre conducatorul mijlocului de transport.
Primitorul este obligat sa semneze exemplarul din documentul de transport ce
ramane la expeditor si raspunde de integritatea marfurilor pe parcurs.
Art. 26
La primirea marfurilor spre transport, carausul este obligat sa verifice:
a) numarul coletelor, starea ambalajelor si greutatea expeditiei, in cazul
expeditiilor de coletarie si mesagerii;
b) natura marfii (in mod sumar), semnele sau marcajele puse de expeditor,
respectarea conditiilor tehnice de incarcare si fixare a marfurilor, in cazul
transporturilor incarcate in mijloace de transport deschise;
c) natura marfii (in mod sumar), respectarea regulilor tehnice de incarcare
si fixare a marfurilor, sigiliile aplicate de expeditor, in cazul
transporturilor incarcate pe linia publica in mijloace de transport inchise;
d) sigiliile aplicate de expeditor, in cazul transporturilor incarcate pe
liniile de garaj, terenuri sau magazii inchiriate, in mijloace de transport
inchise.
Pentru marfurile a caror cantarire este obligatorie, potrivit art. 28 sau
altor dispozitii legale in vigoare, carausul va verifica in toate cazurile
prevazute mai sus si greutatea incarcaturii (brutto si brutto minus tara).
Primirea transportului creeaza prezumtia ca el este in ordine si indeplineste
conditiile prevazute in prezentul articol.
Art. 27
Carausul va refuza primirea spre transport:
a) a coletelor necorespunzator ambalate; nu pot fi considerate ca
necorespunzatoare ambalajele ce intrunesc conditiile STAS-urilor sau altor
norme tehnice in vigoare pentru marfurile respective si prezinta rezistenta
necesara conditiilor normale de manipulare si transport;
b) a marfurilor incarcate fara respectarea regulilor tehnice de incarcare
si fixare;
c) a marfurilor incarcate in mijloace de transport inchise, fara sigiliul
expeditorului, sau in mijloace de transport deschise fara semne ori marcaje,
ori cu semne si marcaje insuficiente ori necorespunzatoare;
d) a marfurilor interzise la transport, sau admise numai in conditii
speciale, fara ca acestea sa fie intrunite.
In cazul in care primirea spre transport a fost refuzata in parte sau in
intregime, se va face - dupa caz - mentiune motivata pe documentele de
transport, sau se va dresa un proces verbal in dublu exemplar, din care unul se
va preda expeditorului.
Art. 28
La primirea spre transport carausul este obligat sa cantareasca:
a) marfurile destinate exportului; la cerere se va cintari si vagonul gol;
b) marfurile importate care se transbordeaza direct sau indirect sau
transvazeaza dintr-un mijloc de transport in altul la punctele de frontiera si
in porturile fluviale sau maritime, cantarirea se va face in acest punct dupa
transbordarea sau transvazare;
c) marfurile ce se transporta pe cale aeriana;
d) marfurile ce se prezinta spre transport ca expeditii de coletarie si
mesagerii;
e) marfurile predate ca expeditii de vagoane pe liniile publice ale
statiilor de cale ferata;
f) produsele lactate, zaharul, carnea, produsele alimentare fabricate,
bumbacul, pielaria fabricata neconfectionata, cereale, legumele, soia, lintea,
mazarea, fasolea, fructele, cartofii, furajele, produsele destinate
insamintarilor, lemnele de foc, mangalul, deseurile de cherestea si cele
metalice, bolovanii, varul, piatra de var, oasele, copitele si coarnele,
prezentate ca expeditii de vagoane incarcate pe liniile de garaj, la silozuri,
pe terenuri sau magazii inchiriate din incinta statiilor fara a fi cintarite,
din cauza ca acestea nu sunt inzestrate cu cintare poduri-bascule sau automate,
ori cele existente nu functioneaza sau n-au fost recunoscute, precum si in
cazul cand aceste produse se prezinta spre transport in slepuri sau
transporturi auto neinsotite.
Cantarirea marfurilor de orice fel efectuata pe liniile de garaj, in
silozuri, la magazii sau terenuri inchiriate, inzestrate cu cintare pod-bascula
sau automate recunoscute de Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor,
este asimilata cu cantarirea efectuata pe cantarele proprii ale organizatiilor
de transport.
Nu se cantaresc marfurile ce se prezinta la transport in ambalaje STAS, cu
greutate stantata, in bucati, baloturi etc. de greutati uniforme. In acest caz,
marfurile circula cu greutatea stabilita de furnizorul-expeditor.
Daca transportul se efectueaza pe calea ferata, iar statia in care se face
primirea spre transport nu are cintar pod-bascula sau cel existent nu
functioneaza, cantarirea - in cazurile de la literele a, b, c si f de mai sus -
se va face la prima statie cu cintar pod-bascula de pe parcurs. In cazul in
care capacitatea de cantarire sau lungimea podurilor-bascule ale expeditorului,
carausului sau destinatarului, nu permit cantarirea sau recintarirea pe
intregul parcurs de la locul de expeditie pana la locul de destinatie a vagoanelor
de mare tonaj folosite in intregime, marfa incarcata in astfel de vagoane va
circula cu greutatea stabilita de furnizorul expeditor.
Se excepteaza de asemenea de la cantarire produsele lichide incarcate in
cisterne sau slepuri, determinarea greutatii acestora facandu-se dupa volum.
In lunile de varf de trafic, in care cantarirea marfurilor prevazute la
lit. f de mai sus, ar putea constitui o cauza de neindeplinire a planului de
transport, Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor este autorizat sa
limiteze - prin ordin - cantarirea acestor marfuri, pana la minimum 10% din
tonajul prezentat spre transport. Exceptie de la aceasta masura fac expeditiile
de vagoane care contin cereale, cartofi, lemne de foc si carne, incarcate in
vrac, care se vor cintari in toate cazurile.
Art. 29
La eliberarea marfurilor catre destinatar, carausul este obligat sa
procedeze la recintarirea lor, in cazul in care:
a) expeditiile de coletarie si mesagerii precum si expeditiile de mijloace
de transport complete poarta urme de violare, de sustragere, de scurgere, de
pierdere sau de avariere;
b) marfurile transportate in mijloace de transport complete au fost
transbordate sau transvazate dintr-un mijloc de transport in altul si nu au
fost cintarite la locul transbordarii sau transvazarii;
c) marfurile transportate prin mijloace auto neinsotite, au fost predate
spre transport dupa greutate;
d) destinatarul sau delegatul expeditorului cer in scris recintarirea si
sunt intrunite urmatoarele conditii;
- statia are pod-bascula corespunzator pentru efectuarea recintaririi;
- are locomotiva de manevra si in programul ei de lucru exista timpi
disponibili sau in lipsa locomotivei de manevra, timpul de oprire al trenului
local de marfa in statii intermediare permite efectuarea manevrei cu locomotiva
trenului pentru ducerea vagonului la cintar; si
- cand capacitatea de prelucrare a statiei dupa graficul de lucru nu este
depasita.
Daca la locul de eliberare nu exista mijloace tehnice de cantarire, in
cazurile de sub literile a si b de mai sus, cantarirea se va face la cel mai
apropiat loc cu cintar corespunzator.
Art. 30
Cand marfurile se transporta prin mijloace auto, cantarirea, in cazurile
prevazute de art. 28-29, este obligatorie pentru caraus numai atunci cand, la
locurile de primire si eliberare a marfurilor, exista posibilitati tehnice de
cantarire.
Art. 31
Cantarirea, la primirea si eliberarea marfurilor de catre caraus, se va
face in prezenta angajatului expeditorului respectiv al destinatarului
insarcinat, potrivit prezentului regulament, cu predarea si primirea
marfurilor.
Carausul are dreptul ori cand sa verifice greutatea oricaror marfuri
incredintate spre transport.
Art. 32
In scopul asigurarii marfurilor in cursul transportului, carausul este
obligat sa aplice sigilii pe sistemul de inchidere al mijloacelor de transport
inchise (vagoane, hambare din slepuri, containere, etc.).
Sigiliile vor fi astfel concepute si aplicate incat sa nu ingaduie inlocuirea
sau violarea lor fara urme vizibile.
Sigiliile pe mijloacele de transport inchise ce se cantaresc pe liniile de
garaj, se aplica de intreprindere in momentul cantaririi, iar de caraus, in
momentul primirii vagonului pe linia publica.
Art. 33
Tot in scopul asigurarii integritatii marfurilor pe parcurs, destinatarul
sau expeditorul - atunci cand marfurile circula pe riscul lui - le pot insoti,
prin insotitori.
Insotirea este obligatorie:
a) cand se transporta vietati in mijloace de transport complete;
b) cand transportul se efectueaza prin mijloace auto si cuprinde produse in
vrac ce nu se pot preda spre transport prin cantarire, pe numar de colete,
bucati ori volum, sau cand produsele in vrac ce se cantaresc la expeditor, nu
pot fi recintarite la destinatar.
Art. 34
Insotitorul de transport raspunde de integritatea marfurilor pe parcurs.
Expeditorul sau, dupa caz, delegatul destinatarului, cand expeditia cade in
sarcina destinatarului, sunt obligati sa-i predea efectiv marfurile, iar
insotitorul va semna de primire pe exemplarul din actul de livrare care ramane
la expeditor.
Insotitorul va proceda la predarea cantitativa a marfurilor catre
destinatar.
Orice lipsa ivita pe parcurs, pana in momentul predarii marfurilor catre
destinatar, cade in sarcina intreprinderii al carei prepus este insotitorul si
atrage raspunderea materiala si eventual penala a insotitorului, daca pierderea
sau avaria marfurilor se datoreste vinei acestuia.
Art. 35
La destinatie, carausul este obligat sa procedeze - impreuna cu angajatul
destinatarului insarcinat cu primirea marfurilor si a membrilor comisiei de
primire ce eventual sunt de fata - la cantarirea marfurilor in cazurile
prevazute de art. 29, la verificarea sigiliilor, a semnelor sau marcajelor, a
mijlocului de transport, precum si a coletelor, la deschiderea mijlocului de
transport si la verificarea sumara a continutului sau.
Daca totul este gasit in ordine, carausul va elibera coletele sau va pune
mijlocul de transport la dispozitia destinatarului pentru descarcare si va face
mentiune pe documentul de transport "predat fara urme de violare".
Art. 36
In cazul in care se constata la colete, la mijlocul de transport, la
sigilii, la semne, la marcaje sau la marfuri, urme de violare, pierderi,
scurgeri, alterari, avarii, substituiri, diluari sau scadere de greutate, peste
toleranta legala, mijlocul de transport nu se va deschide sau - dupa caz - nu
se va descarca si va fi anuntat imediat seful unitatii respective de transport,
sau inlocuitorul sau, care este obligat sa se prezinte de indata pentru
constatare si sa stabileasca, dupa posibilitati, cauzele care au provocat
paguba.
Determinarea lipsurilor cantitative se va face in raport cu elementele
specificative de determinare aratate in actele de livrare si documentele de
transport care insotesc transportul, luandu-se in toate cazurile in considerare
si tara vagonului in vederea stabilirii greutatii brutto sau netto a
incarcaturii.
Cand la marfurile transportate pe calea ferata in vrac si pentru care
cantarirea este obligatorie, se constata o diferenta de greutate la cantarirea
brutto, se va cintari in mod obligatoriu si vagonul gol daca a trecut mai mult
de un an de la ultima verificare a tarei, stabilindu-se tara exacta, spre a se
putea constata diferenta de greutate la marfa netto.
Seful unitatii de transport sau inlocuitorul sau va dresa de indata un
proces-verbal de constatare. Procesul-verbal va fi semnat de organul care a
facut constatarea, de angajatul carausului care a efectuat operatiunile
prevazute la art. 35, de angajatul destinatarului insarcinat cu primirea
marfurilor, de membrii comisiei de primire a destinatarului si de celelalte
persoane care au participat sau asistat la constatare, indicandu-se si adresa
fiecaruia din semnatari.
Unul din exemplarele procesului-verbal va fi inmanat angajatului
destinatarului insarcinat cu primirea marfurilor.
Daca sunt banuieli ca lipsurile, avariile etc. se datoresc unei
infractiuni, vor fi sesizate de indata organele de urmarire penala, iar
mijlocul de transport va fi retinut pana la sosirea acestora.
Procesul verbal de mai sus, cu concluziile cuprinse in el, este opozabil
carausului si expeditorului pana la proba contrara.
Art. 37
Marfurile transportate in mijloace de transport complete se considera
eliberate in momentul in care carausul a pus la dispozitia reprezentantului
destinatarului mijlocul de transport pentru descarcare.
Expeditiile de vagoane complete care se recintaresc sau descarca pe liniile
de garaj (siloz) a destinatarului, se elibereaza la punctul de jonctiune cu
linia de garaj.
Expeditiile de coletarie si mesagerii, se considera eliberate in momentul
cand reprezentantul destinatarului le preia efectiv de la caraus.
Art. 38
Carausul raspunde de integritatea marfurilor primite spre transport, din
momentul primirii si pana la eliberarea lor catre destinatar.
Art. 39
Cand carausul a cintarit marfurile, el raspunde de cantitatea constatata pe
cintarul sau, ori pe cantarele recunoscute de el, inscrisa in documentul de
transport.
In cazul in care cantarirea este obligatorie pentru caraus acesta raspunde
de cantitatea inscrisa in documentul de transport, indiferent de faptul daca a
efectuat sau nu cantarirea.
Carausul va putea face insa dovada ca, in realitate, a primit mai putin de
la expeditor sau ca marfa sosita la destinatie corespunde cu greutatea netto
sau cu specificatiile din actele de livrare sau documentele de transport,
prevazute la art. 12 alin. 2 si art. 20.
Art. 40
Pentru marfurile a caror cantarire nu este obligatorie si nici nu au fost
cintarite de caraus, acesta - pana la proba contrara - nu raspunde pentru
lipsurile cantitative, daca mijlocul de transport inchis a ajuns la destinatie
fara urma de violare, sustragere, scurgere sau avarie si cu sigiliile intacte,
iar marfurile incarcate in mijloace de transport deschise, cu semnele intacte.
Dispozitiile acestui articol nu se aplica marfurilor si produselor
enumerate in art. 28 si nici altor marfuri care au fost cintarite, la primire,
de caraus.
Art. 41
Carausul raspunde de orice substituire, diluare, denaturare, alterare sau
avarie a marfurilor in cursul transportului.
Sarcina probei ca substituirea, diluarea, denaturarea, alterarea sau
avarierea s-au produs in cursul transportului si din vina carausului revine
celui care reclama.
In cazul in care insa coletul sau mijlocul de transport inchis au fost
violate pe parcurs, sau poarta urme de violare sau semnele de pe marfurile
transportate intr-un mijloc de transport deschis poarta de asemenea urme de
violare, se presupune - pana la proba contrara - ca marfurile au fost
substituite, diluate, denaturate, alterate sau avariate in timpul transportului
si din vina carausului.
Art. 42
Carausul este scutit de raspundere pentru pierderea totala sau partiala,
pentru micsorarea greutatii sau avaria produselor primite la transport, daca
pierderea, micsorarea greutatii sau avaria s-au produs:
a) din cauza de forta majora;
b) din culpa expeditorului sau destinatarului;
c) din cauza anumitor insusiri proprii naturii produselor, care au provocat
sfaramarea, spargerea, ruginirea, alterarea sau alte consecinte asemanatoare;
d) din cauze legate de incarcarea sau descarcarea produselor, daca aceste
operatiuni s-au efectuat cu mijloacele expeditorului sau destinatarului, ori
sub supravegherea lor;
e) din cauze naturale inerente transportului in vehicule deschise, pentru
marfurile care potrivit dispozitiunilor in vigoare se transporta in asemenea
vehicule;
f) datorita faptului ca insotitorul expeditorului sau destinatarului nu au
luat masurile necesare pentru asigurarea integritatii produselor;
g) din cauza unor defecte de ambalaj care nu au putut fi observate dupa
aspectul exterior la primirea produselor spre transport;
h) datorita faptului ca expeditorul a predat produse excluse la transport,
sub denumire falsa, inexacta sau incompleta;
i) datorita faptului ca expeditorul n-a indicat in documentele de transport
si eventual pe ambalaje, particularitatile specifice produselor, care reclamau
conditii speciale sau anumite masuri de precautie in timpul transportului sau
depozitarii;
j) in urma scaderii umiditatii in timpul transportului;
k) in urma scaderii naturale a greutatii produselor in limitele indicate de
art. 43;
l) din cauza pericolului inerent transportului de vietati;
m) din cauza diferentei dintre cintarul folosit la primirea produselor spre
transport si cel folosit la eliberarea acestora catre destinatar, atunci cand
lipsa nu este reala sau carausul poate dovedi ca ea se datoreste expeditorului.
Dovada ca pierderea, scaderea in greutate, alterarea sau avaria produselor
se datoreste cauzelor prevazute la literele a, b, c, g si m, cade in sarcina
carausului.
Cand pe parcurs sau la destinatie se constata ca pierderea, scaderea in
greutate ori avaria produselor se datoreste uneia sau mai multor din cauzele
prevazute la literele d, e, f, i, j, k si l de mai sus, se presupune ca paguba
s-a produs din aceste cauze, pana la proba contrara, facuta de cel in drept a
pretinde despagubiri.
Art. 43
Pentru marfurile care din cauza anumitor insusiri proprii sunt supuse
pierderii din greutate in timpul transportului, carausul raspunde numai pentru
partea lipsa din greutate care depaseste procentele de pierdere prevazute in
actele normative in vigoare referitoare la transporturi.
Art. 44
Cand cu un singur document de transport, se transporta mai multe colete,
procentul de pierdere din greutate admis, se calculeaza separat pentru fiecare
colet, daca greutatea fiecarui colet a fost indicata in document, la primirea
lor spre transport.
Daca marfurile de masa omogene ce se transporta in cisterne, deavalma sau
in vrac cu diferite documente de transport, de la un singur expeditor, pe
adresa unui singur destinatar, isi pierd individualitatea in cadrul procesului
de transport (la transbordarea de pe apa pe calea ferata sau invers, la
tranbordarea din vagoane de pe liniile cu ecartament ingust in vagoane de pe
liniile cu ecartament normal sau invers etc.), pierderea naturala se calculeaza
pe baza greutatii totale a intregii partide de produse.
De asemenea, lipsa partiala a marfurilor transportate in conditiile de mai
sus, care au sosit la destinatie in mijloace de transport in buna stare, fara
urme de violare, se determina dupa rezultatele verificarii intregii partide de
produse eliberate in acelas timp.
Art. 45
Limitarea raspunderii in procentele la care se refera art. 43 nu se aplica
daca se face dovada ca lipsa de greutate nu s-a produs din cauza pierderii
naturale. Sarcina probei revine celui care reclama.
Dispozitiile art. 43 nu se aplica de asemenea marfurilor a caror natura
exclude o pierdere in greutate din cauze naturale, precum si in stabilirea
despagubirilor, cand pierderea se datoreste uneia din cauzele prevazute de art.
42.
Art. 46
Despagubirile datorate de caraus pentru pierderea totala sau partiala din
vina sa, se calculeaza dupa pretul din factura care insoteste transportul, iar
cand transportul se face fara factura, dupa pretul oficial stabilit de organele
in drept, ori cand un asemenea pret nu exista, dupa pretul curent al
produselor, la locul si timpul predarii, tinandu-se seama - atunci cand este
cazul - si de gradul lor de uzura.
Pe langa aceasta despagubire, carausul suporta taxa de transport, taxele
fiscale, taxele vamale si alte cheltuieli in legatura cu transportul marfurilor
pierdute, daca acestea nu sunt incluse in pretul marfurilor si au fost platite
de cel indreptatit la despagubire.
In cazul in care carausul a folosit pentru nevoile sale unele marfuri
primite spre transport, el va restitui valoarea dubla a marfii, iar vinovatii
vor fi trasi la raspundere.
Art. 47
Pentru avarierea produselor imputabila carausului, acesta plateste drept
despagubire suma corespunzatoare cu deprecierea valorii produselor, fara alte
daune. In caz de neintelegere asupra procentului de depreciere, acesta se va
stabili prin expertiza. Suma se determina potrivit prevederilor art. 46.
Art. 48
Din momentul eliberarii marfurilor transportate catre destinatar,
raspunderea carausului pentru integritatea lor inceteaza.
El raspunde insa fata de destinatar, potrivit dispozitiilor cuprinse in
prezentul capitol, pentru pierderea totala sau partiala, pentru micsorarea in
greutate, pentru substituirea, diluarea, denaturarea, alterarea sau avarierea
produselor, intimplate in cursul transportului, chiar daca acestea se constata
dupa eliberarea produselor, in cazurile si in conditiile prevazute in actele
normative in vigoare, referitoare la transport.
CAP. 4
Primirea si verificarea marfurilor la destinatie.
Obligatiile si raspunderea destinatarului
Art. 49
Destinatarul este obligat sa primeasca marfurile de la caraus, sa le
transporte la locul de depozitare si sa le verifice cantitativ si calitativ.
Art. 50
Primirea marfurilor de la caraus, se face de catre angajatul insarcinat cu
aceasta operatiune.
Art. 51
La primirea marfurilor de la caraus, angajatul destinatarului, insarcinat
cu aceasta operatiune, va proceda impreuna cu prepusul carausului la
verificarile prevazute in art. 35.
Art. 52
Cand se primesc expeditii de coletarie sau mesagerii, in momentul primirii
de la caraus, se va verifica numarul, identitatea, starea, iar in cazurile
prevazute de art. 29 lit. a si greutatea lor, in raport cu actele de livrare si
documentele de transport.
Art. 53
Cand se primesc marfuri in mijloace de transport complete, a caror
recintarire este obligatorie potrivit art. 29 lit. a-c destinatarul va cere
recintarirea lor.
In celelalte cazuri, recintarirea se va putea cere in conditiile prevazute
de art. 29 lit. d, ori de cate ori destinatarul presupune ca greutatea reala nu
corespunde cu aceea inscrisa in actele de livrare si documentele de transport.
In cazurile in care greutatea netto a marfurilor in vrac, obtinuta prin
scaderea greutatii tarei inscrisa pe mijlocul de transport din greutatea brutto
(mijloc de transport si marfa), nu corespunde cu aceea inscrisa in actele de
livrare si documentele de transport, destinatarul va cere carausului
verificarea tarei mijlocului de transport, prin cantarirea acestuia dupa
descarcare, daca a trecut mai mult de un an de la ultima verificare a tarei.
Cand se primesc marfuri necintarite de caraus, in mijloace de transport
complete, ele vor fi identificate - dupa caz - inaintea descarcarii, in timpul
ei sau dupa descarcare, pe baza elementelor indicate potrivit art. 11, art. 19
alin. 2 si art. 20 in actele de livrare si documentele de transport.
Primirea unor asemenea marfuri precum si a celor sosite in vrac, fara
obiectiuni, creeaza prezumtia - pana la proba contrara - ca transportul a sosit
intact.
Cand se primesc marfuri usor alterabile, acestea vor fi verificate la locul
de primire de la caraus, calitativ si cantitativ.
Art. 54
In cazul in care la locul de primire de la caraus se constata diferente de
greutate, urme de violare, avarii sau pierderi, destinatarul va cere sefului
unitatii de transport sau inlocuitorului sau, sa procedeze potrivit
dispozitiilor art. 36.
In acest caz, expeditiile de mijloace de transport complete nu vor fi
primite de catre destinatar pe linia sa de garaj, pana la sosirea sefului
unitatii de transport sau a inlocuitorului sau.
Daca acestia refuza sa faca cuvenita constatare, destinatarul va proceda
conform prevederilor art. 70.
Destinatarul va proceda la fel in cazul in care carausul nu poate efectua
cantarirea in conditiile art. 29 lit. d.
In cazul transporturilor rutiere auto, cand se constata in momentul
descarcarii diferente cantitative, asupra carora partile nu sunt de acord,
destinatarul va chema unul din organele prevazute de art. 70 si va proceda la
constatare.
Cand de constata, la locul de primire de la caraus, diferente de cantitate
si calitate la produse usor alterabile, destinatarul va chema de asemenea, de
indata, unul din organele prevazute de art. 70, va anunta pe
furnizor-expeditor, telegrafic sau telefonic si va proceda la primirea
marfurilor, fara a astepta sosirea delegatului furnizorului.
Daca destinatarul nu accepta constatarile cuprinse in procesul verbal
intocmit de seful unitatii de transport, el va proceda de asemenea potrivit
art. 70, putand cere totodata o expertiza referitor la starea si greutatea
marfii, precum si la cauzele si cuantumul daunelor.
Art. 55
Destinatarul este obligat sa descarce complet mijlocul de transport si sa-l
lase carausului fara resturi sau reziduri din marfa care a fost incarcata in
el.
Art. 56
Destinatarul va controla, prin membrii comisiei de primire, modul in care
angajatul insarcinat cu primirea marfurilor isi exercita atributiunile, precum
si modul in care se descarca, se verifica la descarcare, se transporta, se
introduc in depozit si se dezambaleaza marfurile primite.
Pe parcursul de la locul de descarcare pana la locul de depozitare,
integritatea marfurilor va fi asigurata de destinatar potrivit art. 4 pct. 1,
lit. c.
Art. 57
La locul de depozitare, destinatarul va proceda, prin comisia de primire,
la verificarea cantitativa si calitativa a marfurilor, daca aceasta operatiune
nu a fost efectuata in intregime la locul de descarcare.
Verificarea se va face in termen de maximum 6 ore pentru marfurile usor
alterabile si 5 zile pentru celelalte marfuri. Termenul se calculeaza, pentru
livrarile din alta localitate din momentul eliberarii marfurilor in gara,
autogara, aeroportul sau portul de destinatie, iar pentru livrarile din aceeasi
localitate, din momentul primirii lor in depozitul destinatarului.
Daca marfurile primite corespund cantitativ si calitativ cu acelea inscrise
in actele de livrare si documentele de transport, membrii comisiei de primire
vor face mentiune de verificare si de corespundere pe aceste acte si documente,
iar marfurile vor fi puse in circuitul lor economic.
Art. 58
In cazul in care, la locul de depozitare, comisia de primire constata ca
greutatea netto, numarul, sortimentul sau calitatea marfurilor primite, nu
corespund cu datele inscrise in actele de livrare si documentele de transport,
va dresa un proces verbal in care va consemna lipsa sau deficientele
constatate.
In cazul in care se constata o diferenta de greutate, se va mentiona, in
mod obligatoriu in procesul verbal, cintarul folosit, sistemul de cantarire,
orice alte elemente care ar putea influenta greutatea in momentul cantaririi
(starea uscata sau umeda a marfii, conditiile atmosferice etc.) cat si
persoanele care au participat sau asistat la cantarire, in afara membrilor
comisiei de primire.
Marfa gasita in deficienta sau cu lipsuri va fi patrata. In cazul in care
marfurile sunt ambalate, verificarea va fi oprita la coletul la care se
constata lipsuri. Restul coletelor primite de la acelasi expeditor nu vor fi
deschise, iar coletul respectiv se va pastra impreuna cu ambalajul. Nu se vor
recunoaste lipsurile din celelalte colete, daca aceasta dispozitie nu a fost
respectata, iar lipsurile vor fi imputate angajatilor care au incalcat-o.
In procesul verbal se va indica, in afara membrilor comisiei, persoanele
care au participat sau asistat la desfacerea coletului. Procesul verbal va fi
semnat de membrii comisiei de primire si de persoanele indicate in cuprinsul
lor.
Art. 59
Beneficiarul va anunta telefonic sau telegrafic pe furnizorul-expeditor sa
trimita un delegat, care sa participe la verificarea si constatarea lipsurilor
si la intocmirea procesului verbal de verificare a intregului lot de marfa
primita. In anuntare se vor indica pe scurt lipsurile sau deficientele
constatate.
Daca exista banuieli ca lipsa constatata provine de pe parcurs si ar fi
imputabila carausului, in termen de 5 zile de la luarea in primire a
marfurilor, va fi sesizat si acesta printr-o reclamatie scrisa, adresata
sefului unitatii de transport de destinatie, cu invitarea de a trimite un
delegat care sa participe la constatare, la termenul ce se va anunta ulterior.
Art. 60
Daca in termen de 24 ore, delegatul furnizorului sau expeditorului din
aceeasi localitate, sau in 5 zile de la anuntare, delegatul din alta
localitate, nu se prezinta, beneficiarul va chema unul din organele prevazute
de art. 70 si atunci cand e cazul si pe delegatul carausului din localitate si
va proceda, cu participarea acestora, la verificarea marfurilor primite.
Daca este invederata necesitatea punerii imediate in circuit a marfurilor
primite, se va putea proceda la verificarea marfurilor numai in prezenta unuia
din organele prevazute de art. 70 si atunci cand este cazul si a delegatului
carausului din aceeasi localitate, fara a mai astepta implinirea termenului de
5 zile prevazut in alineatul precedent pentru prezentarea delegatului
furnizorului din alta localitate. Necesitatea punerii imediate in circuit a marfurilor
va fi atestata de conducatorul organizatiei, pe propria lui raspundere.
Art. 61
Membrii comisiei de primire si cu delegatii furnizorului si carausului -
atunci cand acestia se prezinta - sau in asistenta unuia din organele prevazute
de art. 70, atunci cand delegatul furnizorului ori al carausului nu se
prezinta, vor proceda - dupa caz - la verificarea cantitativa sau calitativa a
intregului lot de marfuri primite, sau numai a marfii asupra careia exista
contestatie.
In caz de nevoie, se va apela la un organ tehnic de specialitate, se vor
face analize sau expertize de ordin tehnic, ridicindu-se - daca este necesar -
probe din marfa primita, cu identificarea exacta, prin toate elementele
necesare ale probei in corelatie cu marfa.
In acest scop, destinatarul-beneficiar sau furnizorul pot cere concursul
ministerelor, institutiilor sau organizatiilor de specialitate, care sunt
obligate sa delege de indata personalul tehnic necesar pentru efectuarea
constatarilor cerute.
Art. 62
Procesul verbal de verificare se va intocmi in trei exemplare si va
cuprinde:
a) locul si data intocmirii;
b) persoanele care au luat parte la verificare, calitatea si domiciliul;
(adresa completa) acestora;
c) denumirea furnizorului, beneficiarului, a intreprinderii care a fabricat
marfa si a carausului;
d) numarul contractului sau comenzii pe baza careia s-a expediat produsul;
e) numarul facturii si a documentului de transport;
f) data expedierii, punctul de incarcare, data sosirii si punctul de
descarcare, data intrarii marfurilor in depozitul beneficiarului;
g) elementele de identificare a marfii: denumire, sortiment, tip,
varietati, calitate etc.;
h) greutatea brutto, dupa documentele intocmite la expeditie, greutatea
brutto rezultata la punctul de descarcare, precizandu-se cintarul la care a
fost stabilita, documentul de recintarire, iar daca recintarirea nu a avut loc,
se va mentiona aceasta;
i) indicarea mijloacelor de determinare cantitativa prin care s-a constatat
lipsa, adica: cantarire, masuratoare, numaratoare, etc.;
j) descrierea ambalajului, starea lui, conditiile in care au fost pastrate
marfurile la beneficiar;
k) descrierea exacta a lipsurilor de cantitate sau calitate la produsele
verificate, indicandu-se cantitatea in minus sau in plus fata de actele de
livrare si documentele de transport, natura defectelor, etc.;
l) mentiunea modului in care au fost ridicate probele, cu indicarea
numarului, etc. conform prevederilor din standarde sau norme interne;
m) cauzele care au putut provoca lipsurile de cantitate sau deficientele de
calitate si in masura in care rezulta, cine raspunde de ele;
n) aratarea produselor care nu vor putea fi folosite si cele pentru care se
propune a fi considerate declasate sau apte pentru alta intrebuintare;
o) propuneri, fie pentru eventuale reduceri de preturi, corespunzatoare cu
scaderea de calitate, fie in vederea reconditionarii marfurilor calitativ
necorespunzatoare, potrivit normelor legale in vigoare, precum si justificarea
precisa a acestor propuneri;
p) punctul de vedere al delegatului furnizorului si al carausului, cand
acestia au fost de fata;
r) semnatura tuturor persoanelor care au participat la constatare.
Art. 63
Cate un exmplar de pe procesul verbal de constatare se va inmana, sub luare
de dovada, delegatiilor furnizorului expeditor si carausului, daca acestia sunt
de fata. Daca acestia n-au participat, procesul verbal se va comunica in 24 ore
dupa dresarea lui furnizorului-expeditor si - dupa caz - carausului.
Art. 64
In cazul in care lipsurile sau deficientele constatate pot fi datorate unei
infractiuni, destinatarul-beneficiar este obligat sa sesizeze de indata
organele de urmarire penala.
Art. 65
In toate cazurile in care se constata lipsuri si deficiente in modul de
livrare a marfurilor, destinatarul-beneficiar va trimite de asemenea un
exemplar al procesului verbal catre organul tutelar al organizatiei in culpa.
Art. 66
Procesul verbal dresat in conditiile de mai sus - chiar fara participarea
delegatilor furnizorului sau carausului - este opozabil furnizorului si
beneficiarului, indiferent daca produsele au fost expediate de furnizor in urma
receptiei sau pe baza de autoreceptie. El va fi opozabil de asemenea si carausului,
in masura in care se va face dovada ca lipsurile, avariile, substituirile, etc.
s-au produs pe parcurs din culpa sa.
Art. 67
In cazul in care receptia marfurilor livrate se face la beneficiar si
furnizorul nu trimite un delegat care sa efectueze, impreuna cu delegatul
beneficiarului, operatiunea de receptie, beneficiarul va proceda la receptie in
asistenta obligatorie a unuia din organele prevazute de art. 70. In acest caz,
se aplica in mod corespunzator, dispozitiile cuprinse in acest capitol.
Art. 68
Beneficiarul raspunde de integritatea marfurilor - dupa caz - din momentul
preluarii lor de la furnizor ori de la caraus, sau din momentul intrarii lor in
depozit, atunci cand livrarea se face loco depozitul acestuia.
Art. 69
Daca marfa ambalata a fost ridicata de beneficiar sau destinatar din
depozitul furnizorului sau de la caraus, dupa greutatea brutto si numarul
coletelor, iar greutatea brutto sau numarul coletelor constatate la depozitul
beneficiarului nu corespund cu cele constatate la primirea produselor, opereaza
prezumtia - pana la proba contrara - ca lipsa provine din culpa beneficiarului.
CAP. 5
Organele care asista pe beneficiar la constatarea lipsurilor
Controlul circulatiei marfurilor
Art. 70
In toate cazurile cand la verificarea de catre beneficiar a marfurilor
sosite din transport, se constata lipsuri cantitative sau deficiente
calitative, si delegatul furnizorului sau insotitorul transportului, apartinand
furnizorului, nu este de fata, precum si in cazurile in care la primirea
marfurilor de la caraus se nasc divergente intre organele acestuia si
reprezentantul beneficiarului, acesta din urma va chema la fata locului un
delegat al ministerului tutelar al furnizorului, sau al Inspectiei Comerciale
de Stat, sau un delegat al serviciului comercial al sfatului popular, sau un
delegat al sfatului popular (acolo unde sfatul popular local nu are serviciu
comercial), sau al unei intreprinderi economice din localitate facand parte din
sistemul furnizorului ori al unei organizatii socialiste neinteresate.
Art. 71
Constatarea lipsurilor cantitative si a deficientelor calitative, precum si
a divergentelor dintre caraus si destinatar sau beneficiar, se va face numai in
prezenta unuia din delegatii prevazuti in articolul de mai sus, care va semna
procesul verbal de constatare.
Orice constatare facuta fara prezenta unui asemenea delegat, este lipsita
de putere doveditoare.
Totusi, in cazul in care, datorita unor imprejurari bine stabilite si mentionate
in procesul verbal de constatare, destinatarul-beneficiar a fost in
imposibilitate de a anunta si gasi in timp util un delegat din cei prevazuti in
articolul anterior, pentru constatarile ce trebuiau facute chiar la locul de
primire a marfurilor de la caraus si inainte de descarcarea lor din mijlocul de
transport, procesul verbal dresat in aceste conditii de reprezentantul
destinatarului beneficiar in prezenta si cu semnatura unuia sau mai multi
martori, carora li se vor indica numele, prenumele si adresa completa in
procesul verbal, va constitui un inceput de dovada ce va putea fi completat
prin orice mijloc de dovada admis de lege.
Art. 72
Organizatiile de transport - fiecare in sfera lor de activitate - vor
controla lunar, prin sondaj, cel putin 10% din marfurile incredintate lor spre
transport.
Controlul se va efectua de catre organele de control ale organizatiilor de
transport, care vor cere si participarea organelor Inspectiei Comerciale de
Stat sau ale serviciului comercial al sfatului popular din localitate. In lipsa
acestora, controlul se va efectua in prezenta unui organ al militiei sau a doi
angajati ai unei alte organizatii socialiste, in afara organizatiei de
transport.
Controlul va consta din verificarea cantitativa a marfurilor incredintate
spre transport, in raport cu datele inscrise in documentele de transport, pe
baza elementelor de determinare cantitativa prevazute in aceste documente.
Coletele incarcate in mijloace de transport complete nu vor fi deschise.
In cazul in care se constata lipsuri sau plusuri nejustificate, in raport
cu toleranta legala si cu pierderile naturale ale marfurilor, se va dresa un
proces verbal de constatare in care se vor indica precis mijloacele si metodele
de determinare cantitativa folosite, orice element care ar fi putut determina o
scadere sau crestere de greutate, volum, etc. in momentul constatarii, precum
si concluziile asupra cauzelor care ar fi putut determina lipsa constatata.
Procesul verbal se va dresa in patru exemplare, din care unul se va pastra
de catre organul de control, iar restul se vor comunica de indata procuraturii,
expeditorului si destinatarului.
CAP. 6
Dispozitii comune si finale
Art. 73
Organizatiile intre care au loc livrari de marfuri si care participa la
incheierea si executarea unui contract de transport, nu pot deroga prin
conventie de la dispozitiile prezentului regulament.
Art. 74
Angajatii care au sarcini speciale in legatura cu circulatia marfurilor
intre organizatiile socialiste, vor avea calificarea corespunzatoare
atributiilor lor.
Angajatii insarcinati cu ambalarea, supravegherea ambalarii, receptia,
expedierea si primirea marfurilor, cantaragii, membrii comisiilor de
autoreceptie si de primire a marfurilor, organele prevazute de art. 70, precum
si toti aceia care prin atributiile lor intervin in circulatia marfurilor intre
organizatiile socialiste, raspund material si penal atat pentru integritatea
marfurilor, cat si pentru exactitatea atestarilor pe care le fac in actele de
livrare, documentele de transport si procesele verbale de constatare.
Art. 75
Organizatiile furnizoare-expeditoare si beneficiare-destinatare care nu
respecta dispozitiile regulamentului de fata referitoare la receptia,
autoreceptia si verificarea marfurilor, vor plati o amenda de 200 lei pentru
fiecare incalcare in parte pentru organizatia in favoarea careia este prevazuta
dispozitia din regulament, la cererea acesteia.
Organizatia de transport care refuza sa efectueze constatarile prevazute de
art. 30 si 59 alin. 2 sau cantarirea ori recintarirea, la primirea sau
eliberarea marfurilor, potrivit art. 28 si 29, va suporta aceiasi amenda - dupa
caz - catre expeditor sau destinatar, la cererea acestora. In cazurile art. 29
lit. d, amenda se va suporta numai daca motivele invocate, spre a refuza
cantarirea, nu au fost reale.
Amenzile de mai sus se platesc indiferent de faptul daca nerespectarea
dispozitiilor din regulament a produs sau nu vreo paguba organizatiei care
pretinde plata.
Amenzile vor fi imputate angajatilor vinovati de nerespectarea
dispozitiilor respective.
Art. 76
Dispozitiile cuprinse in actele normative care reglementeaza in prezent
conditiile de livrare si transportul marfurilor, raman in vigoare, in masura in
care nu sunt contrare dispozitiilor acestui regulament.
Art. 77
Prezentul regulament intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1960.