ORDONANTA Nr. 41 din 21 august 2001
pentru ratificarea Addendumului la Memorandumul de finantare PHARE RO9916
dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la participarea la cel
de-al cincilea Program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice,
semnat la Bucuresti la 27 iulie 2000
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 524 din 31 august 2001

In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 pct. I.6 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Se ratifica Addendumul la Memorandumul de finantare PHARE RO9916 dintre
Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la participarea la cel de-al
cincilea Program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice,
semnat la Bucuresti la 27 iulie 2000.
Art. 2
In cadrul contractelor incheiate potrivit addendumului la memorandumul de
finantare cu contractantii locali pentru executarea de lucrari, precum si
pentru furnizarea de bunuri si servicii platile pot fi efectuate si in moneda
euro.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Vasile Molan,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ADDENDUM
La Memorandumul de finantare PHARE RO9916*)
*) Traducere.
In cadrul asistentei PHARE acordate Romaniei addendumul descris mai jos a
fost realizat in conformitate cu bugetul pe anul 1999 al participarii tarilor
candidate la Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii
tehnologice.
Art. 1
Natura si obiectul
Memorandumul de finantare RO9916 se modifica in conformitate cu conditiile
descrise in anexa nr. 2 (anexa C) la acest addendum, la cap. "Costul si planul
de finantare" si "Aranjamente de implementare".
Art. 2
Orice alte conditii si termeni ale Memorandumului de finantare PHARE RO9916
raman neschimbate.
Art. 3
Numarul de exemplare
Prezentul addendum la memorandumul de finantare este redactat in doua
exemplare in limba engleza.
Art. 4
Intrarea in vigoare
Prezentul addendum la Memorandumul de finantare PHARE RO9916 va intra in
vigoare la data semnarii de catre ambele parti.
Semnat la Bucuresti la 27 iulie 2000.
Pentru Beneficiar,
Petre Roman,
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
coordonator national al asistentei
Pentru Comunitate,
Fokion Fotiadis,
seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania
Anexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A si B)
Anexa nr. 2: Prevederi speciale (anexa C)
Anexa nr. 3: Informare si publicitate pentru programele PHARE ale Uniunii
Europene
ANEXA 1 (A si B)
ACORD-CADRU
Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia,
actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele
ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si
impreuna denumite parti contractante,
avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de
Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul
nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene,
modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a
cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate
in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii
procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt
de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si
al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in regulamentul de mai sus,
care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ
stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de
masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile
contractante (denumit in continuare memorandum de finantare), pentru care este
oferit un model in anexa nr. 2(C).
Romania intreprinde toate actiunile necesare pentru a asigura executarea
corespunzatoare a tuturor masurilor.
Art. 2
Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in
conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca
fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale,
dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
Art. 3
Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord
Comisia va fi reprezentata de delegatia sa imediat ce aceasta este infiintata
in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata
in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
Art. 4
Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega
responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri
catre o terta parte, stat sau agentie.
In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi
mentionati in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte,
stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
Art. 5
Orice divergenta legata de acest acord, care nu poate fi rezolvata prin
consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj
mentionata in anexa B.
Art. 6
Acest acord este intocmit in doua exemplare in limba engleza.
Art. 7
Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor
informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau
procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare
pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin
notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata
inca in curs de executie va fi adusa la indeplinire conform termenilor
memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin
prezentul acord.
Art. 8
Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor
cooperari convenite intre partile contractante, care prin natura lor nu sunt
cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta
PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.
Eugen Dijmarescu,
ministru de stat
ROMANIA
Frans Andriessen,
vicepresedinte al Comisiei Europene
COMUNITATEA
ANEXA A
CONDITII GENERALE
privind memorandumurile de finantare
In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor
la Guvernul Romaniei.
Titlul I
Finantarea proiectelor
Art. 1
Obligatia Comunitatii
Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a
CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina
limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin
contracte si devize aprobate corespunzator.
Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de
Beneficiar.
Art. 2
Disponibilitatea finantarii gratuite a CEE
Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra
resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri,
finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin
disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri,
conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
Art. 3
Cheltuirea
Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de
finantare numai daca sunt incheiate inainte de data expirarii memorandumului de
finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul
unei perioade de maximum 12 luni de la data expirarii memorandumului de
finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie
aprobata de Comisie.
In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a CEE cererile
pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei
Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de
finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea
unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri,
atunci cand Comisia o solicita.
Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta
plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica
proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative
necesare.
Pentru partea de program implementata de Beneficiar Autoritatea de
implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data
expirarii memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a
contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului.
Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor
nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu
conditia ca intreaga finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in
conditiile in care memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima
transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de
Comisie, poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii
mentionate la paragraful 2 de mai sus.
Titlul II
Achizitionarea
Art. 4
Generalitati
Procedura ce trebuie urmata pentru incheierea contractelor de lucrari,
livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare,
conform principiilor de mai jos.
Art. 5
Conditii de participare
1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua
masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la
astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la
licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare, in
jurnalul oficial corespunzator.
2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in
conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile
generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile
PHARE.
Art. 6
Derogarea de la procedurile standard
Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata
pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale
anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua etape, operatiuni
multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor
respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod
exceptional:
- acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
- incheierea contractelor prin acord direct;
- realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de
finantare.
Art. 7
Acordarea contractelor de lucrari si livrari
Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta
selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din
punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al
costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie
a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii
tehnice.
Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene cat mai repede posibil.
Art. 8
Contractele de cooperare tehnica
1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru
studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate
dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de
vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de
Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de
finantare.
3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si
incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai
multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei
si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru
proiectul in chestiune.
4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai
multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi
candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
5. Cand exista recurs la o procedura de licitare contractul va fi acordat
candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca
fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.
Titlul III
Acordarea de facilitati
Art. 9
Privilegii generale
Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si
membrilor familiilor acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri
nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini
angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale
sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de
cooperare tehnica.
Art. 10
Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
In cazul contractelor de lucrari de livrari sau de servicii persoanele
fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie
vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care
importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa
emiterea invitatiei de participare la licitatie, va servi personalului necesar
in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va
expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de
lucrari, livrari sau de servicii finantate de Comunitate si membrilor de
familie apropiati ai acestuia sa intre in statul Beneficiarului, sa se
stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa
cum o justifica natura contractului.
Art. 11
Importul si reexportul de echipament
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament
profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile,
regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au
executat contracte de lucrari, livrari sau de servicii permisele necesare
pentru reexportul echipamentului mentionat.
Art. 12
Controlul importurilor si schimburilor valutare
Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de
import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa
aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare,
fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii - Albania, Bulgaria,
Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania,
Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor
primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al
schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
Art. 13
Impozitare si vama
1. Plata impozitelor, taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi
finantata din finantarea gratuita a CEE.
2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile
Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in
statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import,
impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din
punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in
contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea
normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea
ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate
mai sus.
3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau
romanesti, finantate din finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul
Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori
altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista
sau urmeaza sa fie instituite.
4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele
membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica
finantate din finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului
pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre
persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele recrutate
local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare
tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite
fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand
sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in
vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa
cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de
admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a
Beneficiarului in ceea ce priveste echipamentul respectiv.
Titlul IV
Executarea contractelor
Art. 14
Originea livrarilor
Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza
altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor
trebuie sa fie originare din Comunitate - Albania, Bulgaria, Republica Ceha,
Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si
Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
Art. 15
Proceduri de efectuare a platilor
1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a CEE documentele
de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati europene
de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar
ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in care
ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in care
sunt produse livrarile.
2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza
vor fi efectuate in mod corespunzator in valuta prevazuta in contract, pe baza
ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura
executia platilor in cel mai scurt timp posibil.
Titlul V
Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar
Art. 16
Inspectie si evaluare
1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau
reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice
misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru
a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica din timp
autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care
vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca
persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
2. Beneficiarul:
a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru
identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza
memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
b) va asigura ca agentii sau reprezentantii sus-mentionati ai Comisiei sa
aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile
relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si
va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii
contabile privind utilizarea finantarii gratuite a CEE.
Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o
evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea
obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si
restructurarii sectorului implicat.
Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale
programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si
compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor
cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili
balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate
Comisiei.
Art. 17
Urmarirea masurilor
In urmarirea executarii masurii, Comisia poate solicita orice explicatie
si, atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei
noi orientari in ceea ce priveste masura, care sa fie considerata mai bine adaptata
obiectivelor avute in vedere.
Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in
memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii si dupa
terminarea acesteia.
Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va
proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara
despre data inchiderii oficiale a programului.
Titlul VI
Prevederi generale si finale
Art. 18
Consultari - divergente
1. Orice problema legata de executarea sau de interpretarea memorandumului
de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre
Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un
amendament la memorandumul de finantare.
2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite
in memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost
subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea
suspenda finantarea masurii dupa consultarea cu Beneficiarul.
3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii.
Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un
schimb de scrisori.
Art. 19
Anunt - adrese
Orice anunt si orice acord intre parti prevazute aici trebuie sa aiba forma
unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii.
Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii
autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de
partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax,
comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile, cu
conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in
memorandumul de finantare.
ANEXA B
ARBITRAJ
Orice divergenta intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru
sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea
procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la
memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de
arbitraj, dupa cum urmeaza:
Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de
alta parte.
Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
- un arbitru va fi numit de Beneficiar;
- un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
- al treilea arbitru, denumit in continuare conducator, va fi numit prin
acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi
numit de conducator.
Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau
devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in
acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea
toate puterile si indatoririle arbitrului initial.
ANEXA 2(C)
PREVEDERI SPECIALE
1. Rezumat
In decembrie 1997, la Luxemburg, Consiliul European a reiterat importanta
participarii statelor candidate la programele comunitare, ca parte a strategiei
consolidate de preaderare; statelor candidate li se va permite in viitor sa isi
completeze contributia financiara - ce necesita o crestere constanta - din
fonduri PHARE, pana la aproximativ 10% din alocarea PHARE, "excluzand
participarea la programul-cadru in domeniul stiintei si tehnologiei".
Noua dintre tarile Europei Centrale si de Est (Acordul european cu Slovenia
a intrat in vigoare la 1 februarie 1999) si-au sporit participarea la
diferitele programe comunitare deschise pentru tarile candidate in baza
deciziilor Consiliului de asociere, definind termenii si conditiile pentru o
astfel de participare. In cazul programelor de cercetare si dezvoltare
participarea tarilor din Europa Centrala si de Est a inceput deja din anul 1990
cu programele-cadru 3 si 4, in baza abordarii "proiect cu proiect" si
care nu necesitau decizii ale Consiliului de asociere.
Toate aceste tari, cu exceptia Republicii Cehe, si-au exprimat dorinta de a
utiliza o parte din alocatiile nationale PHARE pentru a suplimenta propria
contributie financiara in anul 1999.
Sprijinul PHARE solicitat pentru participarea celor 9 tari (Bulgaria,
Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia si Slovenia) la
Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice din
1999 este acum propus Comitetului de gestiune PHARE.
O propunere anterioara de 20.686.170 euro a fost aprobata de catre
Comitetul de gestiune PHARE in 29 martie 1999 pentru sprijinirea participarii
tarilor din Europa Centrala si de Est in programele "Socrates",
"Leonardo da Vinci" si "Tineret pentru Europa" (Youth for
Europe).
Aceasta a doua propunere distincta este elaborata pentru acest
program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice atata timp cat
constituie primul caz de participare a tarilor din Europa Centrala si de Est la
noua generatie de programe comunitare si implica noi termeni si conditii pentru
aceasta participare. O a treia propunere de finantare pentru sprijinul PHARE
din anul 1999 de a participa la celelalte programe ramase se va face in curand.
In mod contrar prevederilor deciziilor anterioare ale Consiliului de
asociere cu privire la participarea la generatiile de programe anterioare,
contributiile financiare ale tarilor participante, calculate in baza produsului
intern brut, nu se vor utiliza in mod exclusiv pentru acoperirea costurilor
subventiilor sau altui sprijin financiar din al cincilea program-cadru pentru
participantii institutionali sau individuali din tara respectiva. Contributia
financiara a tarilor din Europa Centrala si de Est se va adauga la bugetul
programului-cadru si va fi destinata ca resurse comune pentru a fi folosite de
catre toti participantii. Astfel tarile din Europa Centrala si de Est vor
participa, fara nici o limitare legata de contributia financiara, la toate
activitatile celui de-al cincilea program-cadru, cu acelasi statut de state
membre ale Uniunii. Proiectele si initiativele transmise de consortiile care
includ participantii din tarile Europei Centrale si de Est se vor supune
acelorasi conditii, reguli si proceduri corespunzatoare celui de-al cincilea
program-cadru si programelor sale specifice, astfel cum sunt acestea aplicate
statelor membre, in ceea ce priveste:
- prezentarea, evaluarea si selectarea cererilor si a proiectelor;
- responsabilitatile structurilor nationale in implementarea celui de-al
cincilea program-cadru;
- activitatile referitoare la monitorizarea participarii acestora la
programe.
2. Informatii generale
Consiliul European, in cadrul intalnirii de la Luxemburg din 12 - 13
decembrie 1997, a reiterat importanta participarii la programele comunitare, ca
parte componenta a strategiei consolidate de preaderare.
Acordurile europene si, dupa caz, protocoalele aditionale privind
participarea la programele comunitare sunt acum in vigoare pentru toate tarile
din Europa Centrala si de Est si prevad urmatoarele:
- aceste tari pot participa la programele comunitare intr-o gama larga de
domenii enumerate de o maniera care nu pretinde sa fie exhaustiva;
- va depinde de fiecare consiliu de asociere sa decida termenii si
conditiile participarii;
- tarile din Europa Centrala si de Est vor suporta costul participarii lor.
Totusi Comunitatea ar putea decide sa asigure suport financiar complementar
care va veni, practic, din alocatiile PHARE national.
In acest context Consiliul European a indicat la Luxemburg ca statele
candidate vor trebui sa isi sporeasca progresiv contributia lor financiara, dar
a fost de acord ca PHARE, in cazul in care este necesar, sa continue sa
participe la finantarea contributiilor financiare ale acestor tari.
3. Evaluarea politicii
Participarea statelor candidate din Europa Centrala si de Est la programele
comunitare a fost considerata de catre Consiliul European drept una dintre
caracteristicile-cheie ale strategiei consolidate de preaderare. Participarea
lor nu numai ca va contribui la implementarea prevederilor cu privire la
cooperarea economica, stiintifica si culturala din cadrul acordurilor europene,
dar totodata ofera posibilitatea acestor state sa se familiarizeze cu
politicile Uniunii si cu metodele de lucru.
Toate tarile din Europa Centrala si de Est au manifestat un interes
deosebit pentru participarea la acest program-cadru in domeniul cercetarii si
dezvoltarii tehnologice, situandu-se din acest punct de vedere pe aceeasi
pozitie cu statele membre. Deciziile privind participarea s-au luat la nivel
guvernamental, ca si in cazul alocarilor bugetare care trebuie facute pentru
acest scop.
Posibilitatea de a se utiliza o parte din alocatiile PHARE national tocmai
in ideea sprijinirii participarii la programele comunitare a acestor state a
fost reconfirmata de Consiliul European la Luxemburg. Participarea la acest
program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice ar trebui sa
accelereze integrarea din punct de vedere stiintific si tehnologic la nivel
european si totodata sa sprijine pregatirea lor pentru aderarea la Uniunea
Europeana. Participarea integrala, asa cum a fost prevazuta in deciziile
Consiliului de asociere (anexa A), va fi in beneficiul atat al tarilor din
Europa Centrala si de Est, cat si al Uniunii Europene. Va sprijini dezvoltarea
economica in tarile din Europa Centrala si de Est si va incuraja contactele
stranse ale Uniunii Europene cu inaltul potential stiintific existent in aceste
tari.
4. Costul si planul de finantare
Contributia financiara a tarilor din Europa Centrala si de Est va fi
adaugata la bugetul celui de-al cincilea program-cadru, fara a fi alocata
direct pentru proiectele finantate, de vreme ce intregul suport primit de la al
cincilea program-cadru de catre o tara este independent de contributia
financiara platita tarii respective. Contributiile financiare au fost calculate
de Comisie pe baza parametrilor obiectivi inerenti pentru al cincilea
program-cadru si luand in considerare, de asemenea, produsul intern brut al
tarilor din Europa Centrala si de Est. Totusi, cum contributia financiara
solicitata acestor state ar putea prezenta unele dificultati, este oferita, pe
langa finantarea PHARE, o reducere de aproximativ 29% din contributiile bazate
pe valoarea teoretica a produsului intern brut, care sa fie aplicata
descrescator pe perioada de 4 ani (1999 - 2002) de desfasurare a celui de-al
cincilea program-cadru.
Noua dintre tarile Europei Centrale si de Est au decis sa utilizeze o parte
din alocatiile PHARE pentru a suplimenta propria contributie financiara.
Nivelul la care fondurile PHARE vor fi utilizate in 1999 difera de la o tara la
alta. Totusi sprijinul integral al PHARE pe perioada celor 4 ani mentionati anterior
nu va depasi 33% din contributia calculata pe baza valorii teoretice a PIB
(daca nici o reducere nu va fi aplicata). Tarile Europei Centrale si de Est
sunt incurajate sa isi sporeasca progresiv efortul lor financiar. Totusi aceste
tari pot decide ca din 1999 pana in 2002 sprijinul PHARE sa fie distribuit fie
in sume anuale egale, fie adaptat la contributiile lor din bugetul statului.
Cheltuielile administrative vor fi acoperite din bugetele proprii ale acestor
state.
Toate tarile din Europa Centrala si de Est, cu exceptia Republicii Cehe,
si-au exprimat intentia de a folosi o parte din fondurile PHARE pentru a
suplimenta contributiile lor in 1999.
Astfel fondurile PHARE necesare pentru anul 1999 pentru cele 10 state din
Europa Centrala si de Est, in functie de participarea lor la al cincilea
program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice, care fac
obiectul acestei propuneri financiare, sunt cele prevazute in tabelul de mai
jos.
______________________________________________
Tara Suma Memorandum
(euro) de finantare
______________________________________________
Bulgaria 1.310.000 BG9920
Republica Ceha 0
Estonia 307.200 ES9913
Ungaria 3.531.000 HU9915
Letonia 300.000 LE9915
Lituania 895.620 LI9918
Polonia 10.000.000 PL9919
Romania 2.950.000 RO9916
Slovacia 1.730.000 SR9921
Slovenia 1.500.000 SL9915
______________________________________________
TOTAL: 22.523.820 euro
______________________________________________
Sumele mentionate anterior acopera, de asemenea, participarea a 6 dintre
aceste tari (si anume: Bulgaria, Ungaria, Letonia, Romania, Slovacia si
Slovenia) la Al cincilea program-cadru al Comunitatii Europene a Energiei
Atomice (Euratom) pentru cercetare si activitati de formare profesionala.
Ca urmare a solicitarii de fonduri a Directiei generale pentru cercetare a
Comisiei, tarile participante vor trimite suma totala a contributiei prevazute.
Contributia totala va intra in buget ca venit alocat, ducand la o crestere a
alocarii suplimentare deschise prin liniile bugetare B 6-451 (IRC) si B 6-551
(actiuni indirecte).
Mecanismul specific finantarii proiectelor celui de-al cincilea
program-cadru (solicitari de propuneri, selectarea proiectelor si
contractarea), precum si noile conditii si termene stabilite pentru
participarea tarilor din Europa Centrala si de Est la acest program-cadru nu
permit nici un fel de planificari realiste ale contractarilor si platilor.
5. Aranjamente de implementare
Fondurile PHARE vor fi transferate tuturor tarilor participante prin 9
memorandumuri de finantare separate. Datorita specificitatii acestui program
fondurile vor fi transferate intr-o singura transa Fondului National al
fiecarei tari. Fondul National va fi responsabil de transferarea fondurilor
catre Comisie impreuna cu contributia nationala, ca urmare a solicitarii de
fonduri a Directiei generale pentru cercetare a Comisiei Europene. Art. 4 din
Memorandumul de intelegere privind infiintarea Fondului National nu se va
aplica in acest caz particular.
Programele specifice ale celui de-al cincilea program-cadru vor fi
implementate de Comisie in stransa colaborare cu autoritatile nationale.
Capacitatea tarilor din Europa Centrala si de Est de a participa la al cincilea
program-cadru depinde intr-o mare masura de capacitatea autoritatilor (nationale)
de a informa potentialii beneficiari asupra programului.
In vederea participarii efective a organizatiilor din aceste tari la acest
program inca de la inceput si in vederea evitarii oricarui efect descurajant
asupra potentialilor parteneri, generat de faptul ca deciziile Consiliului de
asociere au intrat in vigoare in intervalul iulie - octombrie 1999, serviciile
Comisiei au popularizat programul prin oferirea de informatii, ceea ce
presupune ca propunerile de proiecte care implica parteneri din viitoarele
state participante vor fi evaluate ca si cum aceste tari sunt deja
participante. Criteriul de eligibilitate a fost luat in considerare la cel mai
tarziu moment posibil inainte ca deciziile cu privire la proiecte sa fie luate.
Acest lucru ar trebui sa se desfasoare in mod normal dupa intrarea in vigoare a
deciziilor Consiliului de asociere.
Urmatoarele masuri au fost luate de tarile Europei Centrale si de Est in
vederea asigurarii informarii optime (a potentialilor beneficiari):
- A fost infiintat in fiecare din aceste tari un punct national de contact
(PNC), dupa modelul celor din statele membre. Deja aceste PNC sunt implicate in
mod total si sistematic in interactiunea cu programe specifice.
- Au fost organizate reuniuni informale intre presedintii comitetelor
diferitelor programe, in perioada desfasurarii reuniunilor oficiale ale
comitetelor, fapt care le-a oferit posibilitatea de a fi bine informati asupra
activitatii comitetelor.
- A fost constituit un grup de reprezentanti personali ai ministrilor din
aceste tari insarcinati cu problemele de cercetare si s-au desfasurat deja 3
reuniuni cu Comisia, in cadrul carora au fost discutate probleme cu caracter
orizontal referitoare la implementarea celui de-al cincilea program-cadru.
- Au fost stabilite contacte la nivel european cu asociatii si organizatii
in domeniul cercetarii si cu universitati, care si-au declarat deja interesul
sa promoveze printre membrii lor includerea de organizatii din domeniul
cercetarii in consortii, prezentand propuneri pentru al cincilea program-cadru.
6. Audit, monitorizare si evaluare
Serviciile Comisiei vor monitoriza implementarea acestui program-cadru pe
baza unor rapoarte periodice. Pentru facilitarea acestui proces se va defini un
set detaliat de indicatori de realizare in conformitate cu obiectivele si cu
scopurile celui de-al cincilea program-cadru.
Procedurile de monitorizare aplicate in al cincilea program-cadru vor
acoperi si operatiunile finantate pentru tarile beneficiare. Mai mult, participarea
tarilor din Europa Centrala si de Est la programe specifice va fi monitorizata
pe baza unei relatii de parteneriat ce implica Comisia si aceste tari. Acestea
trebuie sa intocmeasca rapoarte pentru Comisie si sa participe pana la
incheierea programului la activitatile specifice stabilite de Comunitate.
Toate contractele, acordurile si angajamentele juridice incheiate intre
Comisie si tarile beneficiare vor fi supuse verificarilor Comisiei si Curtii de
Conturi. Conturile si operatiunile desfasurate in cadrul acestui program pot fi
verificate oricand de un contabil extern contractat de Comisie, fara a se aduce
prejudicii responsabilitatilor Comisiei si Curtii de Conturi a Uniunii
Europene.
Beneficiarii programului-cadru au obligatia de a intocmi rapoarte si
evidente privind operatiunile financiare efectuate, care sunt analizate din
punct de vedere al continutului si al eligibilitatii cheltuielilor, in
concordanta cu obiectivele Comunitatii. Totodata trebuie sa se actioneze
conform obligatiilor contractuale si principiilor unei gestionari sanatoase si
eficiente.
Serviciile Comisiei se vor asigura ca o evaluare ex-post va fi facuta dupa
terminarea programelor specifice ale celui de-al cincilea program-cadru.
7. Conditii speciale
Din punctul de vedere al statelor membre proiectele ce implica tarile din
Europa Centrala si de Est (ECE) vor fi selectate in conformitate cu criterii de
calitate, stiintifice si tehnologice. Implicarea tarilor ECE se va face pe baza
termenilor si conditiilor stabilite in "Reguli de participare a
intreprinderilor, centrelor de cercetare si a universitatilor si de diseminare
a rezultatelor cercetarii in ceea ce priveste implementarea celui de-al
cincilea program-cadru al Comunitatii Europene", precum si de "Reguli
de participare a intreprinderilor, centrelor de cercetare si a universitatilor
si de diseminare a rezultatelor cercetarii in ceea ce priveste implementarea
celui de-al cincilea Program-cadru al Comunitatii Europene a Energiei
Atomice".
Pentru asigurarea dimensiunii comunitare a acestor programe specifice, a
activitatilor si proiectelor propuse de tarile Europei Centrale si de Est este
necesara includerea cel putin a unui partener din cadrul statelor membre ale
Uniunii.
Reprezentantii acestor tari vor participa ca observatori (fara drept de
vot), pentru subiectele care sunt de interes pentru tarile lor, la comitetele
din cadrul celui de-al cincilea program-cadru si/sau al Programului-cadru V -
Euratom, depinzand de deciziile Consiliului de asociere (vezi titlurile acestor
decizii prezentate in anexa A).
8. Riscuri
Guvernele nationale implicate trebuie sa ia toate masurile necesare pentru
a rezerva fonduri pentru acest scop din propriile bugete. Contributia din
bugetele PHARE respective, reprezentand scopul prezentei propuneri de
finantare, este necesara in stadiile initiale. Orice intarziere ulterioara din
partea Comunitatii in procesul necesar de luare a deciziilor interne poate
periclita posibilitatile tarilor Europei Centrale si de Est de a respecta
termenele limita pentru plata contributiei proprii in anul 1999. O astfel de
intarziere poate cauza o considerabila problema la nivel politic atata timp cat
deciziile Consiliului de asociere contin clauze de penalitate pentru
intarzierea platii.
ANEXE
Anexa A - Deciziile Consiliului de asociere
Anexa B - Tabel informativ privind sumele de baza ale contributiei
financiare ale tarilor din Europa Centrala si de Est pe perioada de desfasurare
a celui de-al cincilea Program-cadru in domeniul cercetarii si tehnologiei
ANEXA A
DECIZIILE CONSILIULUI DE ASOCIERE
- Decizia nr. 4/99 a Consiliului de asociere U.E. - Bulgaria din 30 iulie
1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Republicii Bulgaria
la programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice si al
demonstratiei (1998 - 2002) si la programele pentru activitati de formare
profesionala si cercetare (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 septembrie
1999
- Decizia nr. 1/99 a Consiliului de asociere U.E. - Cehia din 30 iulie 1999
de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Republicii Cehe la
programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice si al
demonstratiei (1998 - 2002) si la programele pentru activitati de formare
profesionala si cercetare (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 august 1999
- Decizia nr. 3/99 a Consiliului de asociere U.E. - Ungaria din 12 iulie
1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Republicii
Ungare la programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice
si al demonstratiei (1998 - 2002) si la programele pentru activitati de formare
profesionala si cercetare (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 august 1999
- Decizia nr. 1/99 a Consiliului de asociere U.E. - Letonia din 23 iulie
1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Republicii
Letone la programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice
si al demonstratiei (1998 - 2002) si la programele pentru activitati de formare
profesionala si cercetare (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 august 1999
- Decizia nr. 3/99 a Consiliului de asociere U.E. - Romania din 30 iunie
1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Romaniei la
programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice si al
demonstratiei (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 iulie 1999
- Decizia nr. 3/99 a Consiliului de asociere U.E. - Slovacia din 5 august
1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Republicii
Slovacia la programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii
economice si al demonstratiei (1998 - 2002) si la programele pentru activitati
de formare profesionala si cercetare (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1
septembrie 1999
- Decizia nr. 4/99 a Consiliului de asociere U.E. - Slovenia din 30
septembrie 1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea
Republicii Slovenia la programele Comunitatii in domeniul cercetarii,
dezvoltarii economice si al demonstratiei (1998 - 2002) si la programele pentru
activitati de formare profesionala si cercetare (1998 - 2002), intrata in
vigoare la 1 august 1999
- Decizia nr. 2/99 a Consiliului de asociere U.E. - Estonia din 31 mai 1999
de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Estoniei la
programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice si al
demonstratiei (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 iunie 1999
- Decizia nr. 5/99 a Consiliului de asociere U.E. - Lituania din 16
septembrie 1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea
Republicii Lituania la programele Comunitatii in domeniul cercetarii,
dezvoltarii economice si al demonstratiei (1998 - 2002), intrata in vigoare la
1 octombrie 1999
- Decizia nr. 4/99 a Consiliului de asociere U.E. - Polonia din 4 august
1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Republicii
Polonia la programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice
si al demonstratiei (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 septembrie 1999.
ANEXA B
VALORI INDICATIVE
ale contributiilor financiare ale tarilor ECE in perioada PC 5, astfel cum au
fost negociate pentru deciziile Consiliului de asociere*) (si sprijinul PHARE
ce va fi convenit anual)
- milioane euro -
______________________________________________________________________________
| Perioada de | Bulgaria| Republica| Estonia| Ungaria| Letonia|
Lituania|
| implementare | | Ceha | | | |
|
| a PC 5 | | | | | |
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| 1999 | 1,74 | 8,84 | 0,73 | 7,62 | 0,94 | 1,48
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| 2000 | 2,72 | 13,83 | 1,14 | 11,93 | 1,47 | 2,31
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| 2001 | 3,93 | 19,98 | 1,68 | 17,23 | 2,13 | 3,40
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| 2002 | 5,05 | 25,67 | 2,15 | 22,14 | 2,74 | 4,36
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| Total solicitat | | | | | |
|
| Dupa o reducere de | | | | | |
|
| circa 29% a valorii| 13,44 | 68,32 | 5,70 | 58,92 | 7,28 | 11,55
|
| de baza a PIB | | | | | |
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| Total | | | | | |
|
| Valoarea de baza a | 18,86 | 95,78 | 7,98 | 82,60 | 10,21 | 16,17
|
| PIB | | | | | |
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| Sprijin PHARE maxim| | | | | |
|
|(33% din valoarea de| 6,22 | 31,61 | 2,63 | 27,26 | 3,37 | 5,34
|
| baza a PIB) | | | | | |
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| Contributia minima | | | | | |
|
| a tarilor ECE din | | | | | |
|
| bugetul national | 7,22 | 36,71 | 3,07 | 31,66 | 3,91 | 6,21
|
|(38% din valoarea de| | | | | | |
| baza a PIB) | | | | | |
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
- continuare -
- milioane euro -
______________________________________________________________________________
| Perioada de | Polonia | Romania |Slovacia|Slovenia| Toate | Media
|
| implementare | | | | | tarile | anuala
|
| a PC 5 | | | | | ECE |
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| 1999 | 20,74 | 5,90 | 3,31 | 3,10 | | |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| 2000 | 32,29 | 9,24 | 5,19 | 4,86 | |
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| 2001 | 47,58 | 13,34 | 7,49 | 7,01 | |
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| 2002 | 61,08 | 17,15 | 9,63 | 9,02 | |
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| Total solicitat | | | | | |
|
| Dupa o reducere de | | | | | |
|
| circa 29% a valorii| 161,69 | 45,63 | 25,62 | 23,99 | 422,14 | 105,54
|
| de baza a PIB | | | | | |
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| Total | | | | | |
|
| Valoarea de baza a | 226,22 | 63,96 | 35,91 | 33,64 | 591,33 | 147,83
|
| PIB | | | | | |
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| Sprijin PHARE maxim| | | | | |
|
|(33% din valoarea de| 74,65 | 21,11 | 11,85 | 11,10 | 195,14 | 48,78
|
| baza a PIB) | | | | | |
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| Contributia minima | | | | | |
|
| a tarilor ECE din | | | | | |
|
| bugetul national | 87,04 | 24,52 | 13,77 | 12,89 | 227,00 | 56,76
|
|(38% din valoarea de| | | | | |
|
| baza a PIB) | | | | | |
|
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
*) Aceste decizii stabilesc ca rata pentru a obtine valorile calculate pe
baza PIB "trebuie calculata in baza ultimelor date statistice
corespunzatoare aceluiasi an de la Oficiul Statistic al Comunitatilor Europene
(Eurostat), disponibile la data publicarii proiectului de buget preliminar al
Comunitatilor Europene". (anexa I, art. 5 paragraful 2)
ANEXA 3
INFORMARE SI PUBLICITATE
pentru programele PHARE ale Uniunii Europene
1. Scop si obiective
Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii
Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de
constientizare a publicului si a transparentei actiunilor U.E., precum si crearii
unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile
beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o
contributie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.
2. Principii generale
Fiecare RAP responsabil cu implementarea memorandumurilor de finantare,
precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata
locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu delegatia Comisiei
Europene, care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile
necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, in colaborare cu delegatia
Comisiei Europene din tara respectiva. Informarea si masurile publicitare
descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor care
se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
- art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de
Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93; Jurnalul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
- Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Jurnalul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile
reglementarilor si deciziilor sus-mentionate. Ghidul informativ primit de la
delegatia Comisiei Europene din tara respectiva este disponibil la autoritatile
nationale, regionale si locale.
3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri
coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente,
in colaborare cu delegatia Comisiei, pentru toata durata memorandumului de
finantare, si vor privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi
suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
In cazul implementarii programelor PHARE se vor aplica masurile mentionate
mai jos la lit. a) si b):
a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice
continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai
potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute
la dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul
tarii beneficiare a informatiilor si a materialelor publicitare produse.
b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda
urmatoarele:
(i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc 1 milion ECU;
- panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile
reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus;
- panouri informative pentru lucrarile de infrastructura accesibile
publicului, instalate conform prevederilor reglementarilor si deciziilor
mentionate in paragraful 2 de mai sus si in concordanta cu indicatiile tehnice
din Ghidul informativ pus la dispozitie de delegatia Comisiei Europene din tara
beneficiara;
(ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea
potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE, ISPA sau
SAPARD:
- masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si opinia publica
cu privire la asistenta PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu
reglementarile paragrafului 3 b)(i);
- masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de
PHARE, ISPA sau SAPARD, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie
completat de acesti solicitanti, care sa indice faptul ca o parte a acestui
ajutor provine de la U.E., mai ales prin programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in
concordanta cu reglementarile de mai sus.
4. Transparenta asistentei U.E. in cercurile de afaceri, printre potentialii
beneficiari si publicul larg
4.1. Cercurile de afaceri
Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta
care le priveste direct.
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii
beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie
sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie
urmate.
4.2. Alti beneficiari potentiali
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele
care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau
dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre
organismele de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurile de
afaceri, centrele de formare si organizatiile neguvernamentale.
Formulare
Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale, privind
anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor
finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta, vor
trebui sa indice faptul ca U.E. si, in mod special, programele PHARE, ISPA sau
SAPARD asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa
beneficiarilor trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta
finantat de programele amintite. In cazul in care astfel de documente poarta
stema nationala sau regionala, trebuie sa poarte si o sigla a U.E. de aceeasi
marime.
4.3. Publicul general
Mass-media
Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai
potrivita, despre actiunile cofinantate de U.E., PHARE, ISPA sau SAPARD in
special. Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
In acest context demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si
fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de
publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune).
Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu delegatia Comisiei din tara
respectiva.
Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si
comunicatelor de presa si comunicatelor publice.
Actiuni informative
Organizarea de actiuni informative, cum ar fi: conferinte, seminarii,
targuri si expozitii in legatura cu implementarea operatiunilor partial
finantate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, va urmari sa faca explicita
participarea U.E. In acest context vor fi expuse steagurile U.E. in camerele
unde au loc intalniri si se va pune sigla U.E. pe documente, in functie de
situatie. Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la
pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.
Materiale informative
Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri
similare, finantate sau cofinantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, trebuie sa
contina pe prima pagina o indicare clara a participarii U.E., precum si sigla
U.E., in cazul in care este folosita stema nationala sau regionala.
In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata
atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul
Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea U.E.
Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si
regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor
audiovizuale.
5. Prevederi privind panouri, postere si placi comemorative
Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de
programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu urmatoarele masuri si
informatii publicitare:
Panouri
Panourile cu informatii privind participarea U.E. la finantarea investitiei
trebuie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare U.E. in proportie
de 1 milion ECU sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale nu
ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare, finantarea U.E.
trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa aiba o marime
corespunzatoare anvergurii (tinand seama de marimea contributiei U.E.) si
trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ ce se
poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene.
Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care
este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placi comemorative, in
concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
Placi comemorative
Aceste placi vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg
(centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placile trebuie sa cuprinda
pe langa sigla U.E. si o mentiune privind programele PHARE, ISPA sau SAPARD si
cofinantarea U.E.
In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si
orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placa comemorativa ori poster
sau fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri
mai mici de 1 milion ECU, trebuie indicata participarea U.E.
6. Prevederi finale
Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice
situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri
trebuie consultata si informata delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa
poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
Pentru a facilita implementarea acestor prevederi Comisia, prin intermediul
delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub forma
indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va
realiza un Ghid informativ, redactat in limba tarii respective, care va contine
indicatii detaliate referitoare la cerintele de design.