ORDONANTA Nr. 44 din 13 august 1999
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania, reprezentata de
Ministerul Finantelor, si Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare privind ajustarea structurala a sectorului privat, semnat la
Washington la 17 iunie 1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 387 din 16 august 1999
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei,
precum si ale art. 1 lit. C pct. 27 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania, reprezentata de Ministerul
Finantelor, si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare privind
ajustarea structurala a sectorului privat, in valoare de 300 milioane dolari
S.U.A., semnat la Washington la 17 iunie 1999.
Art. 2
(1) Sumele in valuta, trase de Ministerul Finantelor din imprumutul de
ajustare structurala a sectorului privat, in suma de 300 milioane dolari
S.U.A., vor fi depozitate intr-un cont in dolari S.U.A. deschis la Banca
Nationala a Romaniei. Din sumele in valuta din contul de depozit al
Ministerului Finantelor, deschis la Banca Nationala a Romaniei, se vor putea
face plasamente la termen sau vanzari de valuta, in functie de necesarul de
finantare a deficitului bugetar.
(2) Dobanzile in valuta obtinute din valorificarea sumelor imprumutului vor
fi virate in contul Ministerului Finantelor de catre Banca Nationala a
Romaniei. Contravaloarea in lei a dobanzilor in valuta obtinute din
valorificarea sumelor imprumutului va fi folosita la acoperirea serviciului
datoriei publice externe.
Art. 3
Plata comisionului initial de 1% din suma imprumutului, a dobanzilor, a
comisionului de angajament, a altor costuri ale imprumutului se asigura din
bugetul trezoreriei statului si in completare de la bugetul de stat.
Diferentele nefavorabile rezultate ca urmare a modificarii cursului valutar
oficial aferent rambursarii ratelor de capital se suporta de la bugetul de
stat.
Art. 4
Se autorizeaza Guvernul Romaniei ca, prin Ministerul Finantelor, de comun
acord cu Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, sa introduca
pe parcursul derularii imprumutului, in functie de conditiile concrete de
derulare a acordului de imprumut, amendamente la continutul acestora, care
privesc modificari de termene, precum si orice alte modificari care nu sunt de
natura sa sporeasca obligatiile financiare ale Romaniei fata de Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare sau sa determine noi
conditionalitati economice fata de cele convenite initial intre parti.
p. PRIM-MINISTRU
VICTOR BABIUC
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
IMPRUMUT NR. 4489 RO
ACORD DE IMPRUMUT
(Imprumut pentru ajustarea sectorului privat)
intre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
Datat 17 iunie 1999
Acord, din 17 iunie 1999, intre Romania (Imprumutatul) si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca).
Avand in vedere ca: (A) Banca a primit de la Imprumutat scrisoarea din 4
mai 1999, in care este descris programul actiunilor, obiectivelor si
politicilor destinate realizarii ajustarii structurale a economiei
Imprumutatului (denumit in cele ce urmeaza programul), si este declarat
angajamentul Imprumutatului de a pune in practica acest program si prin care se
solicita asistenta din partea Bancii pentru sprijinirea programului pe parcursul
realizarii acestuia; si
(B) pe baza, intre altele, a celor prezentate mai sus, Banca a hotarat ca
pentru sprijinirea acestui program sa dea asistenta Imprumutatului prin
acordarea unui imprumut in doua transe, asa cum se prevede in cele ce urmeaza,
partile la prezentul acord convin asupra celor ce urmeaza:
Art. 1
Conditii generale; definitii
Sectiunea 1.01
"Conditiile generale aplicabile acordurilor de imprumut si garantie
pentru imprumuturile denominate intr-o singura valuta" ale Bancii, din 30
mai 1995 (dupa cum au fost modificate pana la 2 decembrie 1997), cu
modificarile prezentate mai jos (Conditii generale), constituie parte
integranta a acestui acord:
(a) Sectiunea 2.01 paragraful 18 se modifica dupa cum urmeaza:
"Proiect inseamna programul la care s-a facut referire in preambulul
la Acordul de imprumut, in sprijinul caruia este acordat imprumutul";
(b) Sectiunea 4.01 se modifica dupa cum urmeaza:
"Cu exceptia cazurilor in care Banca si Imprumutatul vor conveni
altfel, tragerile din contul imprumutului vor fi efectuate in valuta contului
de depozit specificat in sectiunea 2.02 a Acordului de imprumut";
(c) Sectiunea 5.01 se modifica dupa cum urmeaza:
"Imprumutatul va avea dreptul de a trage sume din imprumut din contul
imprumutului, in conformitate cu prevederile Acordului de imprumut si ale
acestor Conditii generale";
(d) Ultima propozitie a sectiunii 5.03 se elimina;
(e) Sectiunea 9.07 (c) se modifica dupa cum urmeaza:
"(c) Nu mai tarziu de 6 luni dupa data de inchidere sau o astfel de
data ulterioara, dupa cum se poate conveni in acest scop intre Imprumutat si
Banca, Imprumutatul va elabora si va transmite Bancii un raport cu privire la o
astfel de arie de cuprindere si cu astfel de detalii, dupa cum Banca va
solicita in mod rezonabil, in ceea ce priveste realizarea programului la care
s-a facut referire in preambulul la Acordul de imprumut, la indeplinirea de
catre Imprumutat si de Banca a obligatiilor lor conform Acordului de imprumut si
la realizarea obiectivelor imprumutului";
(f) Sectiunea 9.05 se elimina si sectiunile 9.06, 9.07 (dupa cum a fost
modificata mai sus), 9.08 si 9.09 sunt renumerotate, respectiv sectiunile 9.05,
9.06, 9.07 si 9.08.
Sectiunea 1.02
Daca situatia nu solicita altfel, cativa termeni definiti in Conditiile
generale si in preambulul la acest acord au intelesurile respective prevazute
de acestea si termenul cont de depozit reprezinta contul la care se face
referire in sectiunea 2.02 (b) a prezentului acord.
Art. 2
Imprumutul
Sectiunea 2.01
Banca este de acord sa imprumute Imprumutatului, in termenii si in
conditiile prevazute sau la care se face referire in prezentul acord, o suma
egala cu trei sute milioane dolari S.U.A. (300.000.000 $ S.U.A.).
Sectiunea 2.02
(a) Conform prevederilor paragrafelor (b), (c) si (d) ale acestei sectiuni,
Imprumutatul va avea dreptul sa traga sume din contul imprumutului pentru
realizarea programului.
(b) Imprumutatul va deschide, inainte de a adresa Bancii prima cerere de
tragere din contul imprumutului, si va pastra ulterior la Banca sa centrala un
cont de depozit in dolari in termenii si in conditiile satisfacatoare Bancii.
Toate tragerile din contul de imprumut vor fi depozitate de Banca in contul de
depozit.
(c) Imprumutatul intelege sa nu foloseasca sumele din imprumut pentru
finantarea cheltuielilor excluse de la finantare, conform prevederilor anexei
nr. 1 la prezentul acord. Daca Banca va fi stabilit la un moment dat ca orice
sume din imprumut vor fi folosite pentru efectuarea unei plati pentru o
cheltuiala astfel exclusa, Imprumutatul, imediat dupa notificarea sa de catre
Banca: (i) va depozita in contul de depozit o suma egala cu suma respectiva;
sau (ii), daca banca va solicita astfel, va rambursa suma respectiva Bancii.
Sumele rambursate Bancii, pe baza unei astfel de cereri, vor fi creditate in
contul imprumutului in vederea anularii lor.
(d) Nici o tragere nu va fi efectuata din contul imprumutului: (i) pana
cand nu s-a platit comisionul la care se face referire in sectiunea 2.04 a
prezentului acord; si (ii) dupa ce totalul sumelor imprumutului, trase din
contul imprumutului va atinge suma de o suta cincizeci milioane dolari S.U.A.
(150.000.000 $ S.U.A.), cu exceptia cazului in care banca va fi de acord, dupa
un schimb de opinii descris in sectiunea 3.01 din prezentul acord, pe baza unei
evidente satisfacatoare Bancii, cu urmatoarele: (A) progresul facut de catre
Imprumutat in realizarea programului; (B) cadrul de politica macroeconomica al
Imprumutatului este in concordanta cu obiectivele programului; si (C) au fost
intreprinse actiunile descrise in anexa nr. 3 la acest acord, in forma si in
substanta satisfacatoare Bancii. Daca, dupa schimbul de opinii mai sus
mentionat, Banca va fi notificat Imprumutatului ca progresul realizat si
actiunile intreprinse nu sunt satisfacatoare sau cadrul macroeconomic nu
corespunde obiectivelor programului si, daca in interval de 90 de zile dupa o
astfel de notificare, Imprumutatul nu va inregistra progrese si nu va
intreprinde actiuni satisfacatoare Bancii sau cadrul macroeconomic nu va fi
devenit concordant cu obiectivele programului, dupa caz, atunci Banca poate,
prin instiintarea Imprumutatului, sa anuleze sumele netrase din imprumut sau orice
parte a acestuia.
Sectiunea 2.03
Data ultimei trageri va fi 31 martie 2000 sau o astfel de data ulterioara
stabilita de catre Banca. Banca va notifica cu promptitudine Imprumutatului in
legatura cu acea data ulterioara.
Sectiunea 2.04
La/sau imediat dupa data intrarii in vigoare, Imprumutatul va plati Bancii
un comision intr-o suma egala cu un procent (1%) din suma imprumutului.
Sectiunea 2.05
Imprumutatul va plati Bancii un comision de angajament la o rata de trei
patrimi dintr-un procent (3/4 din 1%) pe an, aplicat la suma capitalului
imprumutului, netrasa la un moment dat.
Sectiunea 2.06
(a) Imprumutatul va plati dobanda aferenta sumei capitalului imprumutului,
trasa si nerambursata periodic, la o rata egala, pentru fiecare perioada de
dobanda, cu rata dobanzii LIBOR plus marja totala LIBOR.
(b) Pentru scopurile prezentei sectiuni:
(i) perioada de dobanda inseamna perioada initiala de la si incluzand data
prezentului acord pana la, dar excluzand prima data de plata a dobanzii care
survine dupa aceasta si, dupa perioada initiala, fiecare perioada de la si
incluzand o data de plata a dobanzii pana la, dar excluzand data de plata a
dobanzii imediat urmatoare;
(ii) data de plata a dobanzii inseamna fiecare data specificata in
sectiunea 2.07 din prezentul acord;
(iii) rata dobanzii LIBOR inseamna, pentru fiecare perioada de dobanda,
rata oferita pe piata interbancara londoneza pentru depozitele in dolari pe 6
luni, in vigoare in prima zi a unei astfel de perioade de dobanda (sau, in
cazul perioadei initiale de dobanda, in vigoare pentru data de plata a dobanzii
pe data sau la data care precede imediat prima zi a unei astfel de perioade de
dobanda), asa cum a fost determinata in mod rezonabil de catre Banca si exprimata
ca procent anual;
(iv) marja totala LIBOR inseamna, pentru fiecare perioada de dobanda: (A)
trei patrimi dintr-un procent (3/4 din 1%); (B) minus (sau plus) marja medie
ponderata, pentru o astfel de perioada de dobanda, sub (sau peste) ratele
oferite pe piata interbancara londoneza sau alte rate de referinta, pentru
depozitele la 6 luni, cu privire la imprumuturile contractate de Banca si
nerambursate sau la partile din acestea, alocate de catre Banca pentru
finantarea imprumuturilor denominate intr-o singura valuta ori partilor din
acestea, dupa cum a fost determinata in mod rezonabil de catre Banca si
exprimata ca procent pe an.
(c) Banca va notifica cu promptitudine Imprumutatului in legatura cu rata
dobanzii LIBOR si cu marja totala a dobanzii LIBOR pentru fiecare perioada de
dobanda dupa determinarea acestora.
(d) Ori de cate ori, ca urmare a schimbarilor intervenite in practicile de
piata care afecteaza stabilirea ratelor de dobanda la care se face referire in
aceasta sectiune, Banca hotaraste ca este in interesul imprumutatilor sai,
luati in totalitate, si al Bancii sa aplice o baza pentru stabilirea ratelor de
dobanda aplicabile imprumutului, alta decat cea prevazuta in sectiunea
mentionata, Banca poate modifica baza pentru determinarea ratelor de dobanda
aplicabile imprumutului prin notificarea Imprumutatului cu privire la noua
baza, cu cel putin 6 luni inainte. Baza va deveni efectiva la expirarea
perioadei de notificare, cu exceptia cazului in care Imprumutatul notifica
Bancii, in timpul perioadei specificate, obiectiile sale referitoare la
aceasta, caz in care modificarea mentionata nu se va aplica imprumutului.
Sectiunea 2.07
Dobanda si alte speze vor fi platite semestrial la 15 martie si la 15
septembrie ale fiecarui an.
Sectiunea 2.08
Imprumutatul va rambursa suma imprumutului in conformitate cu graficul de
amortizare prezentat in anexa nr. 2 la prezentul acord.
Art. 3
Prevederi specifice
Sectiunea 3.01
(a) Imprumutatul si Banca vor avea periodic, la solicitarea oricareia
dintre parti, schimburi de opinii cu privire la progresul inregistrat in
realizarea programului si a actiunilor prevazute in anexa nr. 3 la acest acord.
(b) Inaintea fiecarui schimb de opinii de acest fel, Imprumutatul va
furniza Bancii, pentru analiza si comentarii, un raport privind progresul
inregistrat in realizarea programului, cuprinzand acele detalii pe care Banca
le poate solicita in mod rezonabil.
(c) Fara a limita prevederile paragrafului (a) al acestei sectiuni
Imprumutatul va avea un schimb de opinii cu Banca cu privire la orice actiune
propusa a fi intreprinsa dupa utilizarea imprumutului si care ar putea avea
drept efect schimbarea semnificativa a obiectivelor programului sau cu orice
actiune desfasurata in cadrul programului, incluzand orice actiune specificata
in anexa nr. 3 la acest acord.
Sectiunea 3.02
Pe baza solicitarii Bancii, Imprumutatul:
(a) isi va audita contul de depozit in conformitate cu principiile de
auditare aplicate in mod consecvent de catre auditori independenti, acceptabili
de catre Banca;
(b) va furniza Bancii, imediat ce va fi disponibila, dar in orice caz nu
mai tarziu de 6 luni dupa data la care Banca a cerut un astfel de audit, o
copie certificata de pe raportul intocmit de catre respectivii auditori, avand
o asemenea arie de cuprindere si continand astfel de detalii pe care Banca le
va fi cerut in mod rezonabil; si
(c) va furniza Bancii orice astfel de alte informatii privind contul de
depozit si auditul acestuia, pe care Banca le va fi solicitat in mod rezonabil.
Art. 4
Alte situatii care atrag suspendarea
Sectiunea 4.01
Potrivit sectiunii 6.02 (p) din Conditiile generale, este specificat
urmatorul eveniment suplimentar si anume ca a aparut o situatie care ar putea
face improbabila realizarea programului sau a unei parti importante din acesta.
Art. 5
Data intrarii in efectivitate; terminarea
Sectiunea 5.01
Urmatorul eveniment este specificat ca o conditie suplimentara pentru intrarea
in vigoare a Acordului de imprumut in intelesul sectiunii 12.01 (c) din
Conditiile generale, si anume, cadrul macroeconomic al Imprumutatului este
conform obiectivelor programului.
Sectiunea 5.02
Data care este dupa o suta douazeci (120) de zile de la data semnarii
acestui acord este specificata in prezentul acord pentru scopurile sectiunii
12.04 din Conditiile generale.
Art. 6
Reprezentantul Imprumutatului; adrese
Sectiunea 6.01
Ministrul finantelor al Imprumutatului este desemnat ca reprezentant al
Imprumutatului pentru scopurile sectiunii 11.03 din Conditiile generale.
Sectiunea 6.02
Urmatoarele adrese sunt specificate pentru scopurile sectiunii 11.01 din
Conditiile generale:
Pentru Imprumutat:
Ministerul Finantelor
Strada Apolodor nr. 17
Bucuresti
Romania
Telex: 11239
Pentru Banca:
Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
1818 H Street, N.W. Washington, D.C. 20433
Statele Unite ale Americii
Adresa telegrafica: Telex:
INTBAFRAD 248423 (MCI) sau
Washington, D.C. 64145 (MCI)
Drept care partile la acest acord, actionand prin reprezentantii lor
autorizati, au determinat ca acest acord sa fie semnat in numele lor in
Districtul Columbia, Statele Unite ale Americii, in ziua si anul mentionate mai
sus:
Pentru Romania
Mircea Geoana,
reprezentant autorizat,
Pentru Banca Internationala pentru
Reconstructie si Dezvoltare
Andrew Vorkink,
Director de tara
Unitatea pentru Romania si Bulgaria
Europa si Asia Centrala
ANEXA 1
CHELTUIELI EXCLUSE
Pentru scopurile sectiunii 2.02 (c) din prezentul acord, sumele
imprumutului nu vor fi utilizate pentru a finanta nici una dintre urmatoarele
cheltuieli:
1. cheltuieli in moneda Imprumutatului sau pentru bunuri sau servicii
achizitionate de pe teritoriul Imprumutatului;
2. cheltuieli pentru bunuri sau servicii furnizate in cadrul unui contract
pe care o institutie sau agentie financiara nationala sau internationala, alta
decat Banca sau Asociatia, le va fi finantat sau va fi fost de acord sa le
finanteze ori pe care Banca sau Asociatia va fi fost de acord sa le finanteze
din alt imprumut sau credit;
3. cheltuieli pentru bunurile incluse in urmatoarele grupe sau subgrupe ale
Clasificatiei standard pentru comert international (SITC), varianta revizuita 3
(SITC, rev. 3), publicata de Revista de Statistica a Natiunilor Unite, seria M
nr. 34/Rev. 3 (1986) (SITC), sau orice grupe sau subgrupe care le vor inlocui
potrivit unor revizii viitoare ale SITC, desemnate astfel de catre Banca prin
notificarea Imprumutatului:
Grupa Subgrupa Descrierea articolelor
112 - Bauturi alcoolice
121 - Tutun, tutun neprelucrat, deseuri de tutun
122 - Tutun, tutun prelucrat (continand sau nu
inlocuitori de tutun)
525 - Materiale radioactive si asociate
667 - Perle, pietre pretioase si semipretioase,
prelucrate sau neprelucrate
718 718.7 Reactoare nucleare si parti din acestea,
elemente de combustibil (cartuse) neiradiate,
pentru reactoare nucleare
728 728.43 Utilaje de prelucrare a tutunului
897 897.3 Bijuterii din grupa de metale aur, argint
sau platina (cu exceptia ceasurilor si a
carcaselor de ceas) si articole prelucrate
din aur si argint (inclusiv pietrele
pretioase montate)
971 - Aur nemonetar (exclusiv minereurile si
concentratele de aur);
4. cheltuieli pentru marfuri destinate scopurilor militare sau paramilitare
ori pentru consumul produselor de lux;
5. cheltuieli pentru bunuri cu grad mare de risc pentru mediu (pentru
scopurile acestui paragraf, expresia bunuri cu grad mare de risc pentru mediu
inseamna bunurile a caror producere, utilizare sau import sunt interzise
conform legii din tara Imprumutatului sau conform acordurilor internationale la
care imprumutatul este parte);
6. cheltuieli: (a) pe teritoriul oricarei tari care nu este membra a Bancii
sau pentru bunuri procurate din/ori servicii furnizate de astfel de teritorii;
sau (b) in contul oricarei plati catre persoane ori entitati sau orice
importuri de bunuri, daca o astfel de plata sau import este interzis printr-o
decizie a Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite, asumata
in cap. VII al Cartei Natiunilor Unite; si
7. cheltuieli facute in cadrul unui contract pentru care Banca constata ca
reprezentantii Imprumutatului sau beneficiarii imprumutului s-au angajat in
practici de coruptie sau frauda in timpul procesului de achizitii sau al
executarii unui astfel de contract fara ca Imprumutatul sa fi luat din timp
masuri corespunzatoare, satisfacatoare Bancii, pentru a remedia situatia.
ANEXA 2
GRAFICUL DE AMORTIZARE
____________________________________________________
Data scadentei Plata sumei imprumutului*)
(exprimata in dolari S.U.A.)
____________________________________________________
15 septembrie 2004 6.595.000
15 martie 2005 6.775.000
15 septembrie 2005 6.960.000
15 martie 2006 7.150.000
15 septembrie 2006 7.345.000
15 martie 2007 7.545.000
15 septembrie 2007 7.750.000
15 martie 2008 7.960.000
15 septembrie 2008 8.175.000
15 martie 2009 8.400.000
15 septembrie 2009 8.630.000
15 martie 2010 8.860.000
15 septembrie 2010 9.105.000
15 martie 2011 9.350.000
15 septembrie 2011 9.605.000
15 martie 2012 9.865.000
15 septembrie 2012 10.135.000
15 martie 2013 10.410.000
15 septembrie 2013 10.695.000
15 martie 2014 10.985.000
15 septembrie 2014 11.285.000
15 martie 2015 11.590.000
15 septembrie 2015 11.905.000
15 martie 2016 12.230.000
15 septembrie 2016 12.560.000
15 martie 2017 12.905.000
15 septembrie 2017 13.255.000
15 martie 2018 13.615.000
15 septembrie 2018 13.985.000
15 martie 2019 14.375.000
___________________________________________________
*) Cifrele din coloana reprezinta sumele in dolari S.U.A. care vor trebui
rambursate, cu exceptia cazului prevazut in sectiunea 4.04 (d) din Conditiile
generale.
ANEXA 3
ACTIUNILE
la care se face referire in sectiunea 2.02 (d) din acest acord
I. Restructurarea bancilor
1. Imprumutatul: (i) a prezentat Bancii un plan de restructurare
satisfacator pentru privatizarea Bancii Comerciale Romane - S.A.; (ii) a numit
un consilier de privatizare, acceptabil Bancii, pentru a realiza privatizarea
Bancii Comerciale Romane - S.A.; si (iii) a intocmit un raport de
due-diligence, satisfacator pentru Banca, asupra portofoliului de credite al
Bancii Comerciale Romane - S.A.
2. Imprumutatul: (i) a prezentat Bancii un plan de restructurare
satisfacator pentru privatizarea Bancii Agricole - S.A.; (ii) a numit un
consilier de privatizare, acceptabil Bancii, care sa asiste Comitetul de
restructurare a Bancii Agricole - S.A. in implementarea planului de
restructurare pentru privatizarea Bancii Agricole - S.A.; si (iii) a
identificat si a transferat la Agentia de Valorificare a Activelor Bancare a
Imprumutatului, intr-o maniera acceptabila pentru Banca, cel putin cincizeci de
procente (50%) din activele neperformante ale Bancii Agricole - S.A.
3. Imprumutatul a adoptat masuri ireversibile, convenite cu Banca, pentru
realizarea unei proceduri de lichidare a Bancorex.
4. Imprumutatul a prezentat Bancii dovezi satisfacatoare ca Banca Nationala
a Romaniei a emis reglementari pe baza standardelor contabile acceptate pe plan
international, care prevad ca: (i) bancile comerciale romane vor elabora lunar
clasificarea de risc a portofoliului lor si provizioanele pentru pierderi din
imprumuturi, care vor fi deductibile fiscal; (ii) bancile comerciale romane vor
clasifica intr-o categorie de pierderi toate expunerile (si anume creditul si
dobanda acumulate dar neincasate, dobanda) pentru clienti impotriva carora au
fost initiate proceduri de executare silita, faliment sau lichidare; (iii)
toate aceste expuneri vor fi provizionate cu suta la suta (100%) si vor fi
deductibile fiscal, indiferent de valoarea garantiilor asociate unor astfel de
expuneri; si (iv) bancile comerciale romane vor anula prin provizioane toate
creditele clasificate intr-o categorie de pierderi si restante cu mai mult de
trei sute saizeci (360) de zile.
5. Imprumutatul a furnizat dovezi suficiente Bancii ca: (i) Agentia de
Valorificare a Activelor Bancare are o conducere si personal calificat si
termeni de referinta pentru functionarea sa, care sa fie acceptabili Bancii; si
(ii) ca au fost numiti consilieri ai conducerii respectivei agentii, care sa
fie acceptabili pentru Banca.
II. Privatizarea
6. Imprumutatul a finalizat procedurile de ofertare si a incheiat contracte
satisfacatoare pentru Banca cu banci internationale de investitii acceptabile
Bancii, pentru privatizarea a cel putin 3 din cele 4 mari intreprinderi de stat
convenite cu Banca.
7. Imprumutatul: (i) a selectat, intr-o maniera satisfacatoare Bancii, 5
intreprinderi mari de stat pentru privatizare; si (ii) a angajat banci de
investitii internationale, acceptabile Bancii; pentru a realiza o astfel de
privatizare.
8. Imprumutatul: (i) a selectat, intr-o maniera satisfacatoare Bancii, 5
intreprinderi mari de stat, pentru restructurare sau lichidare; si (ii) a
angajat lichidatori internationali, acceptabili Bancii, pentru a realiza o
astfel de restructurare sau lichidare.
9. Imprumutatul a oferit spre vanzare, in pachete acceptabile Bancii, cel
putin treizeci (30) de intreprinderi mari de stat, convenite cu Banca, catre
agenti de vanzare, acceptabili Bancii, si a incheiat contracte de consultanta
pentru privatizare cu astfel de agenti de vanzare pentru privatizarea
intreprinderilor respective.
10. Imprumutatul a furnizat dovezi satisfacatoare Bancii ca Fondul
Proprietatii de Stat al Imprumutatului: (i) a privatizat sau a lichidat cel
putin cincisprezece (15) intreprinderi mari de stat si cel putin sase sute
(600) de intreprinderi mici si mijlocii de stat, reprezentand cel putin cinci
procente (5%) din portofoliul de actiuni detinut de Fondul Proprietatii de Stat
al Imprumutatului.
11. Imprumutatul a prezentat Bancii dovezi satisfacatoare ca Fondul
Proprietatii de Stat al Imprumutatului a facut oferta ferma pentru vanzarea
actiunilor reziduale pe care le detine in o suta saizeci (160) de intreprinderi
de stat.
12. Imprumutatul a numit lichidatori pentru sau a oprit functionarea
intreprinderilor de stat generatoare a cel putin doisprezece procente (12%) din
pierderile (incluzand subventii de stat) aferente portofoliului Fondului
Proprietatii de Stat al Imprumutatului.
13. Imprumutatul a prezentat dovezi satisfacatoare Bancii ca: (i) a
realizat o reducere proportionala de douazeci si cinci procente (25%) din
pierderile contabile (inclusiv subventii de stat) din exploatarea celor sase
societati miniere convenite cu Banca, dupa cum se evidentiaza in ultimele lor
rapoarte trimestriale pentru 1999, comparativ cu pierderile contabile (inclusiv
subventiile de stat) din exploatarea intreprinderilor respective, dupa cum se
evidentiaza in situatiile lor financiare pentru 1998; si (ii) a incheiat
contracte, satisfacatoare Bancii, pentru inchiderea tehnica si pentru lucrari
de ameliorare a mediului inconjurator, pentru cel putin zece (10) mine.
14. Imprumutatul a oferit spre vanzare cel putin treizeci si cinci procente
(35%) din capitalul total al Societatii Nationale a Petrolului
"Petrom" - S.A. Bucuresti, inclusiv noile actiuni.
III. Mediul de afaceri
15. Imprumutatul: (i) a elaborat un studiu de evaluare a reglementarilor si
structurala, precum si un plan de actiuni de imbunatatire, satisfacator Bancii,
pentru cadrul de reglementare si structural al sectoarelor energiei electrice,
telecomunicatiilor, cailor ferate, petrolului si gazelor; si (ii) a numit
consilieri internationali acceptabili Bancii, pentru pregatirea unei strategii de
privatizare privind producerea si distributia energiei electrice.
16. Imprumutatul: (i) a instituit o lege privind tranzactiile cu garantii
reale mobiliare in proprietatea personala; si (ii) a emis reglementari de
implementare referitoare la aceasta lege, satisfacatoare Bancii.
17. Guvernul Imprumutatului a elaborat si a prezentat pentru aprobarea in
Parlament: (i) un proiect de amendament la legea impozitului pe profit; si (ii)
proiectul legii impozitului pe venitul global, satisfacatoare Bancii.
18. Imprumutatul a adoptat statutul Camerei de Audit a Imprumutatului,
satisfacator Bancii.
19. Imprumutatul a finalizat un studiu privind mediul de afaceri si un plan
de actiune pentru imbunatatirea mediului de afaceri, satisfacatoare Bancii.
IV. Atenuarea costurilor sociale
20. Imprumutatul a aprobat legea-cadru pentru concedieri colective,
satisfacatoare Bancii.
21. Imprumutatul a prezentat dovezi satisfacatoare Bancii ca: (i) a
finantat orice deficit existent in fondul de somaj al Imprumutatului; si (ii)
au fost achitate lucratorilor eligibili toate ajutoarele de somaj si platile
compensatorii.
22. Imprumutatul a prezentat Bancii un raport satisfacator privind: (i)
nivelurile somajului; (ii) nivelurile nominale si reale ale ajutorului de
somaj; si (iii) o analiza a fluxului de numerar si o prognoza financiara
privind fondul de somaj al Imprumutatului.
23. Imprumutatul a adoptat masurile legale, satisfacatoare Bancii, de
acreditare a unor organizatii pentru administrarea fondurilor pentru
microcredite.
24. Imprumutatul a prezentat Bancii un raport satisfacator Bancii,
referitor la: (i) numarul persoanelor care primesc ajutor social; (ii) nivelul
nominal si nivelul real ale alocatiilor de ajutor social; (iii) tipurile si
calitatea sistemelor de acordare a asistentei sociale; si (iv) un plan de
actiune pentru imbunatatirea sistemelor de acordare a asistentei sociale.
Scrisoarea nr. 1
ROMANIA
17 iunie 1999
Banca Internationala pentru
Reconstructie si Dezvoltare
1818 H Street, N.W.
Washington, D.C. 20433
Statele Unite al Americii
Stimati domni si doamne,
Referitor la: Imprumutul nr. 4489 RO
(Imprumut pentru ajustarea sectorului privat)
Sectiunea 9.02 din Conditiile generale
Date financiare si economice
Cu privire la Acordul de imprumut de la aceasta data dintre Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca) si Romania (Tara
membra) pentru proiectul mai sus mentionat, va scriu in numele Tarii membre
pentru a preciza urmatoarele:
1. Noi intelegem si suntem de acord ca, pentru scopurile sectiunii 9.02 din
Conditiile generale, Tara membra este solicitata de Banca sa raporteze
"noile angajamente de imprumut" (conform descrierii din Manualul
privind sistemul de raportare a debitorilor al Bancii Mondiale, din ianuarie
1989) nu mai tarziu de 30 de zile dupa sfarsitul trimestrului in cursul caruia
are loc contractarea datoriei si sa raporteze "tranzactiile in cadrul
imprumuturilor" (dupa cum sunt descrise), nu mai tarziu de data de 31
martie a anului urmator celui pentru care a fost intocmit raportul.
2. Noi garantam ca nu exista nici un fel de ipoteci, gajuri, speze,
privilegii, prioritati sau alte garantii, altele decat cele excluse conform
paragrafului (c) din sectiunea 9.03 din Conditiile generale, asupra oricaror
active publice, asa cum un astfel de termen este definit in sectiunea
mentionata ca garantie pentru orice fel de datorie externa. Nu exista nici un
fel de incapacitate asupra oricarei datorii publice externe.
Este intelegerea noastra ca, in efectuarea imprumutului, Banca poate
utiliza situatiile prezentate sau la care se face referire in aceasta
scrisoare.
Cu stima,
Mircea Geoana,
reprezentant autorizat,
Romania
Scrisoarea nr. 2
ROMANIA
17 iunie 1999
Banca Internationala pentru
Reconstructie si Dezvoltare
1818 H Street, N.W.
Washington, D.C. 20433
Statele Unite ale Americii
Stimati domni si doamne,
Referitor la: Imprumutul nr. 4489 RO
(Imprumut pentru ajustarea sectorului privat)
Masuri ireversibile
Cu privire la acordul de imprumut de la aceasta data dintre Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca) si Romania
(Imprumutatul) pentru imprumutul mai sus mentionat, va scriu in numele
Imprumutatului pentru a confirma intelegerea si acordul nostru ca, pentru
scopurile paragrafului 3 din anexa nr. 3 la acordul de imprumut si daca nu se
convine altfel intre Banca si Imprumutat, "masurile ireversibile"
convenite cu Banca, sunt cele prezentate in anexa la prezenta scrisoare.
Cu stima,
Mircea Geoana,
reprezentant autorizat,
Romania
ANEXA
1. Toate imprumuturile clasificate drept "indoielnice" si
"pierdere" vor fi fost transferate de la Bancorex la Agentia de
Valorificare a Activelor Bancare si portofoliul de credite performante ramas va
fi fost transferat de la Bancorex si/sau vandut catre una sau mai multe
institutii financiare achizitoare. (Actiunile se asteapta sa fie realizate pana
la 30 iunie 1999.)
2. Toate pasivele vor fi fost retrase si/sau transferate de la Bancorex la
una sau mai multe banci achizitoare. (Actiunile se asteapta sa fie realizate
pana la 30 iunie 1999.)
3. Licenta generala privind activitatea bancara si toate celelalte licente
bancare aditionale ale Bancorex vor fi fost revocate de catre Banca Nationala a
Romaniei. (Actiunile se asteapta sa fie realizate pana la 31 iulie 1999.)
Scrisoarea nr. 3
ROMANIA
17 iunie 1999
Banca Internationala pentru
Reconstructie si Dezvoltare
1818 H Street, N.W.
Washington, D.C. 20433
Statele Unite ale Americii
Stimati domni si doamne,
Referitor la: Imprumutul nr. 4489 RO
(Imprumut pentru ajustarea sectorului privat)
Patru intreprinderi mari de stat
Cu privire la acordul de imprumut de la aceasta data dintre Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca) si Romania
(Imprumutatul) pentru imprumutul mai sus mentionat, va scriu in numele Imprumutatului
pentru a confirma intelegerea si acordul nostru ca, pentru scopurile
paragrafului 6 din anexa nr. 3 la acordul de imprumut si daca nu se convine
altfel intre Banca si Imprumutat, cele "patru intreprinderi mari de
stat" convenite cu Banca sunt cele prezentate in anexa la prezenta
scrisoare.
Cu stima,
Mircea Geoana,
reprezentant autorizat,
Romania
ANEXA
1. SIDEX - S.A.
2. ALRO - S.A.
3. ALPROM - S.A.
4. Compania NationalA de Transporturi Aeriene Romane "Tarom" -
S.A.
Scrisoarea nr. 4
ROMANIA
17 iunie 1999
Banca Internationala pentru
Reconstructie si Dezvoltare
1818 H Street, N.W.
Washington, D.C. 20433
Statele Unite ale Americii
Stimati domni si doamne,
Referitor la: Imprumutul nr. 4489 RO
(Imprumut pentru ajustarea sectorului privat)
Sase intreprinderi miniere
Cu privire la acordul de imprumut de la aceasta data dintre Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca) si Romania
(Imprumutatul) pentru imprumutul mai sus mentionat, va scriu in numele
Imprumutatului pentru a confirma intelegerea si acordul nostru ca, pentru
scopurile paragrafului 13 din anexa nr. 3 la acordul de imprumut si daca nu se
convine altfel intre Banca si Imprumutat, cele "sase intreprinderi
miniere" convenite cu Banca sunt cele prezentate in anexa la prezenta
scrisoare.
Cu stima,
Mircea Geoana,
reprezentant autorizat,
Romania
ANEXA
1. Compania Nationala a Lignitului Oltenia - S.A.
2. Compania Nationala a Cuprului, Aurului si Fierului "Minvest" -
S.A.
3. Compania Nationala a Huilei - S.A. Petrosani
4. Compania Nationala a Uraniului - S.A.
5. Compania Nationala a Metalelor Pretioase si Neferoase
"Remin" S.A.
6. Societatea Nationala a Carbunelui S.A. Ploiesti