ORDONANTA Nr. 45 din 25 iulie 2002
pentru ratificarea Addendumului, semnat la Bucuresti la 31 ianuarie 2002, la
Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana
referitor la Facilitatea de pregatire a proiectelor PHARE 2000/2001 - RO 9915,
semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 596 din 13 august 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. I.6 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Addendumul, semnat la Bucuresti la 31 ianuarie 2002, la
Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana
referitor la Facilitatea de pregatire a proiectelor PHARE 2000/2001 - RO 9915,
semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999, ratificat prin Ordonanta Guvernului
nr. 96/2000, aprobata prin Legea nr. 144/2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ADDENDUM
la Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana
referitor la Facilitatea de pregatire a proiectelor PHARE 2000/2001 - RO 9915*)
*) Traducere.
In cadrul asistentei PHARE acordate Romaniei addendumul prezentat mai jos a
fost realizat pentru bugetul pe anul 1999 al Programului "Facilitatea de
pregatire a proiectelor PHARE 2000/2001".
Art. 1
Natura si obiectul
Memorandumul de finantare RO 9915 se modifica in acord cu Aranjamentele de
implementare prezentate in anexa.
Art. 2
Toate celelalte termene si conditii ale Memorandumului de finantare RO 9915
raman neschimbate.
Art. 3
Numarul de exemplare
Prezentul addendum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
Art. 4
Intrarea in vigoare
Prezentul addendum va intra in vigoare la data semnarii de ambele parti.
Intocmit la Bucuresti la 31 ianuarie 2002.
Pentru Beneficiar,
Hildegard Carola Puwak,
ministrul integrarii europene,
coordonatorul national al asistentei
Pentru Comunitate,
Jonathan Scheele,
seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania
Anexa: Prevederi speciale
ANEXA C
PREVEDERI SPECIALE
1. Obiective si descriere
1.1. Obiective
Obiectivul general al acestei propuneri financiare este acordarea
asistentei in vederea demararii eficiente si implementarii proiectelor PHARE de
sprijin investitional pentru anii 2000, 2001 si urmatorii.
Obiectivul specific al acestei propuneri financiare este sa asigure
pregatirea documentelor tehnice si de implementare necesare pentru acele
proiecte care sunt candidate principale la acordarea asistentei PHARE in 2000,
2001 si in anii urmatori si, prin urmare, sa faciliteze implementarea lor
rapida si cu succes.
1.2. Cheltuieli eligibile pentru pregatirea proiectelor
Urmatoarele documente tehnice si de implementare pot fi pregatite pentru
proiectele-tinta de investitii ce au ca scop coeziunea economica si sociala,
asa cum sunt descrise la pct. 4.3 de mai jos:
(1) Studii de fezabilitate. Aceasta activitate poate include: (i)
pregatirea unui studiu de fezabilitate; sau (ii) completarea unui studiu de
fezabilitate; sau (iii) dezvoltarea unui studiu existent la un nivel care sa
permita luarea deciziei de finantare. Pentru acest din urma punct aceasta
activitate poate include, intre altele:
a) analiza cost-beneficiu sau analiza financiara;
b) analiza sistemului de taxare a utilizatorului;
c) studii preinvestitionale, incluzand analiza costurilor si a activitatii
de inginerie financiara.
(2) Proiectarea tehnica detaliata si documente referitoare la cantitate
(orice parte din documentatia necesara specificata in manualul FIDIC galben,
portocaliu sau rosu pentru lucrari, achizitii sau contracte mixte)
(3) Activitati pregatitoare pentru schemele de asistenta, inclusiv cererea
de piata, parcursul proiectului si analizele necesare
(4) Planurile de achizitii si documentele pentru licitatii
(5) Evaluarea impactului asupra mediului, in functie de cerintele
legislatiei Comunitatii Europene in domeniu
1.3. Selectarea proiectelor
Odata ce planurile nationale de dezvoltare (PND) si "Propunerile
pentru sprijin PHARE in anul 2000" vor fi primite de catre Comisie va
demara si procesul de selectare a proiectelor in cadrul acestei facilitati.
Coordonatorul national al asistentei (CNA) din fiecare tara va propune
Comisiei o lista de proiecte eligibile pentru asistenta in cadrul acestei
facilitati de pregatire a proiectelor. Propunerea CNA va include un rezumat al
sprijinului de pregatire cerut pentru fiecare proiect-tinta. Aceste rezumate
vor fi dezvoltate in cadrul Termenilor de referinta de catre beneficiarii
relevanti, pe baza termenilor standard de referinta pentru cele 9 activitati
identificate mai sus. Anumite tari beneficiare ale programelor de cooperare
transfrontaliera beneficiaza deja de facilitati de pregatire si in aceste
cazuri autoritatea programului va clarifica impreuna cu CNA daca astfel de
proiecte pot fi luate in considerare.
Avand in vedere legatura stransa cu programarea, delegatia Comisiei si
Comisia se vor implica indeaproape in discutarea si imbunatatirea listei
inainte de transmiterea ei oficiala.
Anumite proiecte de investitii PHARE care nu sunt incluse in domeniul
coeziunii economice si sociale ar putea, de asemenea, necesita pregatire (de
exemplu: imbunatatirea punctelor de trecere a frontierei, facilitati de tranzit
etc.). Astfel de proiecte sunt o parte intrinseca a promovarii coeziunii
economice si sociale. In situatii exceptionale asemenea proiecte pot fi propuse
Comisiei pentru a beneficia de facilitatea de pregatire.
Avand in vedere ca PND trebuie sa fie transmise deja Comisiei, selectarea
proiectelor pentru pregatirea in cadrul acestei facilitati va avea loc dupa
aprobarea acestei propuneri financiare. Pentru asigurarea managementului
adecvat al facilitatii nici un proiect nu va fi pregatit in cadrul acestei
facilitati pana cand acesta nu va indeplini urmatoarele criterii de
eligibilitate:
(1) Proiectul deriva din PND si atinge in mod clar prioritatile stabilite
in strategie.
(2) Proiectul este inclus in propunerea CNA pentru proiectele care vor fi
pregatite, asa cum s-a mentionat mai sus.
(3) Comisia (delegatia si sediul central) decide ca proiectul este candidat
principal pentru programarea 2000, 2001 sau pentru anii urmatori.
(4) Proiectul termenilor de referinta este elaborat si furnizeaza o
descriere clara si cuprinzatoare a proiectului si a activitatilor necesare
lansarii procedurilor de achizitii si implementarii sale.
Programele nationale PHARE din 2000, 2001 si din anii urmatori vor asigura,
de asemenea, fonduri suplimentare pentru pregatirea proiectelor si pentru
supervizarea lor, daca este necesar, pentru astfel de activitati asigurandu-se
pana la 5% din costul proiectelor (in afara costurilor administrative).
Aceasta facilitate are ca obiectiv asistarea tarilor in vederea pregatirii
proiectelor. Ea nu va fi folosita pentru acoperirea costurilor administrative
si de supervizare a proiectelor (studii premergatoare investitiilor,
licitatii).
Trebuie specificat ca diversele strategii (inclusiv planurile nationale de
dezvoltare) si majoritatea proiectelor ce vor fi finantate prin PHARE vor fi
pregatite pe cheltuiala tarilor respective.
2. Bugetul
- milioane euro -
____________________________________________________________________________
Constructie AT
Tara Cod Alocare Investitii institutionala (asistenta
tehnica)
____________________________________________________________________________
Bulgaria BG.99.19 2,5 0,00 0,00 2,5
Cehia CZ.99.16 2 0,00 0,00 2
Estonia ES.99.12 2 0,00 0,00 2
Ungaria HU.99.18 2,5 0,00 0,00 2,5
Letonia LE.99.14 2 0,00 0,00 2
Lituania LI.99.17 2 0,00 0,00 2
Polonia PL.99.18 4,5 0,00 0,00 4,5
Romania RO.99.15 3,5 0,00 0,00 3,5
Slovacia SR.99.20 2 0,00 0,00 2
Slovenia SL.99.14 2 0,00 0,00 2
____________________________________________________________________________
TOTAL: 25 0,00 0,00 25
100% 0% 0% 100%
____________________________________________________________________________
Pregatirea proiectelor este in general estimata sa acopere 5% din costurile
totale ale proiectelor de investitii complexe. Presupunand ca asemenea proiecte
de investitii care sprijina coeziunea economica si sociala vor reprezenta in
jur de 30 - 50% din bugetul PHARE, in functie de tara, facilitatea amintita
poate acoperi jumatate din nevoile de pregatire a proiectelor din 2000.
Cealalta parte va fi acoperita de statele candidate respective. In functie de
tara sau de tipul de proiecte dezvoltate din PND, continuarea sprijinului de
pregatire poate fi asigurata in cadrul Programului national PHARE 2000 sau din
anii urmatori.
3. Aranjamente de implementare
In timp ce propunerea financiara este prezentata Comitetului de management
ca o facilitate orizontala, proiectele vor fi implementate prin structurile
Programului PHARE national.
Astfel, aceasta propunere financiara va fi defalcata pentru fiecare
proiect, semnandu-se 10 memorandumuri de finantare separate, asa cum reiese din
tabelul urmator, permitandu-se astfel o finalizare optima in fiecare tara si o
eficienta maxima in implementarea proiectelor.
3.1. Implementarea prin programele nationale PHARE
3.2. Implementarea
Programul va fi administrat conform procedurilor PHARE SID (Sistem de
implementare descentralizat). Coordonatorul national al asistentei (CNA) va
avea responsabilitatea generala privind programarea, monitorizarea si
implementarea programelor PHARE.
Fondul National (FN), organizat in cadrul ministerelor relevante (asa cum
este indicat in tabelul de mai jos), condus de responsabilul national cu
autorizarea finantarii (RNAF), va superviza managementul financiar al
programului si va fi responsabil cu raportarea la Comisia Europeana. Controlul
financiar adecvat va fi asigurat de autoritatea nationala de control, conform
procedurilor de implementare a programului.
Fondul National este reprezentat in fiecare tara dupa cum urmeaza:
1. Bulgaria - Ministerul Finantelor;
2. Republica Ceha - Ministerul Finantelor;
3. Estonia - Ministerul Finantelor;
4. Ungaria - Trezoreria de Stat;
5. Letonia - Ministerul Finantelor;
6. Lituania - Ministerul Finantelor;
7. Polonia - Ministerul Finantelor;
8. Romania - Ministerul Finantelor Publice;
9. Slovacia - Ministerul Finantelor;
10. Slovenia - Ministerul Finantelor.
Comisia va transfera fonduri catre Fondul National conform memorandumului
de intelegere semnat intre Comisie si tarile respective. Fondurile vor fi
transferate la cererea RNAF. O prima transa de pana la 20% din fonduri va fi
transferata Fondului National dupa semnarea memorandumului de finantare si a
acordurilor financiare (AF) intre FN si agentiile de implementare (AI)/Oficiul
de Plati si Contractare PHARE (OPCP). Prevederile art. 2 si 13 din Memorandumul
de intelegere privind Fondul National trebuie, de asemenea, respectate. In plus
RNAF trebuie sa transmita Comisiei nominalizarea RAP (responsabil cu
autorizarea programului) si o descriere a sistemului instituit, subliniind
schimbul de informatii dintre FN si AI/OPCP si modul in care va functiona
supervizarea platilor.
Patru realimentari de pana la 20% din fondurile administrate local sau
egale cu suma intreaga a bugetului, in functie de suma mai mica, vor fi facute
ulterior. Prima realimentare va fi facuta atunci cand o cota de 10% din buget
este cheltuita de AI sau OPCP. A doua realimentare va fi facuta atunci cand un
procent de 30% din bugetul total va fi cheltuit, a treia realimentare cand vor
fi cheltuite 50% din fonduri, iar a patra atunci cand 70% din fonduri vor fi
cheltuite. Cu exceptia unei autorizari exprese a Comisiei, nici o cerere de
realimentare nu poate fi facuta daca suma totala a fondurilor depozitate de FN
si AI depaseste 10% din bugetul total. In mod exceptional RNAF poate cere o
plata in avans mai mare de 20%, conform procedurilor stabilite in
sus-mentionatul memorandum de intelegere.
AI din fiecare tara vor fi responsabile la nivel de subprogram.
Fondul National va transfera fonduri agentiilor de implementare, incluzand
Oficiul de Plati si Contractare PHARE, conform acordurilor financiare semnate
intre FN si AI/OPCP.
Fiecare acord financiar va fi andosat in avans de Comisia Europeana. In
cazul in care FN este si agentul de plata pentru OPCP/AI, transferul de fonduri
de la FN la OPCP/AI nu se va mai realiza. Atat OPCP, cat si fiecare agentie de
implementare vor fi conduse de un responsabil cu autorizarea programului (RAP),
numit de RNAF dupa consultarea cu CNA. RAP va fi responsabil cu toate
operatiunile desfasurate de OPCP/AI.
Un cont bancar separat in euro va fi deschis si administrat de FN intr-un
sistem contabil separat la Banca Nationala. In principiu toate conturile
bancare trebuie sa fie purtatoare de dobanda. Valoarea dobanzii va trebui
comunicata Comisiei. In baza unei propuneri primite de la RNAF Comisia poate
decide reinvestirea dobanzii in programe. Aceleasi proceduri vor fi aplicate
tuturor fondurilor transferate unei AI sau OPCP.
RNAF si RAP trebuie sa asigure pregatirea tuturor contractelor conform
procedurilor specificate in manualul SID. Contractele vor fi in general mai
mici de 2 milioane euro, intrucat sunt pentru asistenta tehnica de pregatire.
Contractele de investitii vor putea depasi 2 milioane euro.
Toate contractele trebuie incheiate pana la data de 31 decembrie 2001.
Toate platile trebuie efectuate pana la data de 31 decembrie 2002.
Orice suma nefolosita pana la data de expirare trebuie returnata Comisiei.
Pentru acele contracte cu fonduri retinute pentru o perioada de garantie
extinsa dupa sfarsitul perioadei de efectuare a platilor in cadrul programului
suma totala a fondurilor pentru acele contracte, asa cum a fost calculata de
RAP si stabilita de Comisie, va fi platita agentiilor de implementare inainte
de inchiderea oficiala a programului. Agentiile de implementare isi vor asuma
intreaga responsabilitate pentru depozitarea fondurilor pana la plata finala si
pentru utilizarea lor numai in scopul efectuarii platilor legate de clauzele de
retinere. Agentiile de implementare isi exercita, de asemenea, responsabilitatea
fata de contractori pentru indeplinirea obligatiilor prevazute in clauzele de
retinere. Dobanzile acumulate de fondurile depozitate vor fi platite Comisiei
dupa plata finala a contractorilor. Fondurile care nu sunt platite
contractorilor, dupa ce s-a stabilit ultima transa de plata, vor fi rambursate
Comisiei.
O situatie a utilizarii fondurilor depozitate in conturile de garantie si a
platilor facute din acestea, precum si a dobanzilor acumulate va fi furnizata
anual Comisiei de catre RNAF.
4. Monitorizare si evaluare
Va fi infiintat un comitet comun de monitorizare (CCM). Acesta va cuprinde
RNAF, CNA si Comisia. CCM se va reuni cel putin o data pe an pentru a analiza
toate programele cu finantare PHARE, in vederea evaluarii progresului
inregistrat in indeplinirea obiectivelor stipulate in memorandumul de finantare
si Parteneriatul de aderare. CCM poate recomanda schimbarea prioritatilor
si/sau realocarea fondurilor PHARE.
CCM va fi asistat de subcomitete de monitorizare (SCM), care vor cuprinde
CNA, RAP din fiecare AI (OPCP, unde este cazul) si serviciile Comisiei. SCM va
analiza in detaliu progresele inregistrate de fiecare program, incluzand
componentele si contractele, pe baza rapoartelor de monitorizare si evaluare,
realizate cu asistenta consultantilor externi (conform prevederilor manualului
SID), si va face recomandari pe probleme de design si management, asigurandu-se
ca acestea se efectueaza. SCM va raporta CCM prin transmiterea unor rapoarte
detaliate referitoare la toate programele PHARE finantate.
5. Audit si evaluare
Conturile si operatiunile Fondului National, ale agentiilor de implementare
si, acolo unde este cazul, ale Oficiului de Plati si Contractare PHARE pot fi
verificate din dispozitia Comisiei de un auditor independent, contractat de
Comisie, fara a aduce prejudiciu responsabilitatilor Comisiei si ale Curtii
Europene de Conturi, conform prevederilor Conditiilor generale privind
memorandumurile de finantare, anexate la Acordul-cadru.
Serviciile Comisiei trebuie sa se asigure ca o evaluare ex post va avea loc
dupa terminarea programului.
6. Vizibilitate/publicitate
RAP va fi responsabil cu luarea masurilor necesare in vederea asigurarii
publicitatii corespunzatoare a tuturor activitatilor finantate din program.
Aceste masuri vor fi luate in stransa legatura cu delegatia Comisiei Europene.
7. Conditii speciale
In eventualitatea in care angajamentele stabilite nu sunt realizate din
motive care privesc autoritatile de implementare, Comisia poate anula, in
totalitate sau in parte, programul si/sau realoca fondurile nefolosite in alte
scopuri legate de obiectivele Programului PHARE.