Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 48 din 25 iulie 2002

pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Facilitatea suplimentara pentru investitii 2001 (partea a doua) - RO 0101, semnat la Bucuresti la 4 decembrie 2001

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 618 din 21 august 2002


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1 pct. I.1 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    Art. 1
    Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Facilitatea suplimentara pentru investitii 2001 (partea a doua) - RO 0101, semnat la Bucuresti la 4 decembrie 2001.
    Art. 2
    In cadrul contractelor pentru executarea de lucrari, precum si pentru furnizarea de bunuri si servicii, incheiate cu contractorii locali in temeiul memorandumului de finantare, platile pot fi efectuate si in euro.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul integrarii europene,
                         Hildegard Carola Puwak

                         p. Ministrul afacerilor externe,
                         Cristian Diaconescu,
                         secretar de stat

                         Ministrul dezvoltarii si prognozei,
                         Gheorghe Romeo Leonard Cazan

                         p. Ministrul finantelor publice,
                         Gheorghe Gherghina,
                         secretar de stat

                         MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    *) Traducere.

    Comisia Europeana, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si
    Guvernul Romaniei, denumit in cele ce urmeaza Beneficiarul, pe de alta parte,
    au convenit urmatoarele:

    Masura la care se face referire la art. 1 va fi executata si finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in prezentul memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in aplicare masura la care se face referire la art. 1 este stabilit de Conditiile generale anexate la Acordul-cadru incheiat la 12 martie 1991 intre Comisie si Beneficiar si completate cu prevederile prezentului memorandum si cu Prevederile speciale anexate la acesta.

    Art. 1
    Natura si obiectul
    Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui, sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
    Numarul programului: RO 0101
    Titlul:              Facilitatea suplimentara pentru investitii 2001 (partea
                         a doua)
    Durata:              pana la 30 noiembrie 2002
    Art. 2
    Angajamentul Comunitatii
    Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim de 24,8 milioane euro, denumita in continuare finantarea gratuita.
    Art. 3
    Durata si data de expirare
    Pentru prezenta masura finantarea gratuita este disponibila pentru contractare pana la data de 30 noiembrie 2002, facand obiectul reglementarilor prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data. Fondurile ramase din finantarea gratuita, care nu au fost contractate pana la aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din cadrul finantarii gratuite este 30 noiembrie 2004. Toate platile trebuie sa fie efectuate pana la expirarea termenului limita. Comisia poate totusi, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire a perioadei de contractare sau de efectuare a platilor, daca aceasta este ceruta in timp util si justificata in mod adecvat de catre Beneficiar. Prezentul memorandum va expira la data la care expira perioada de efectuare a platilor din finantarea gratuita. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
    Art. 4
    Adrese
    Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si titlul masurii, va fi adresata:

    Pentru Comunitate:
    Delegatia Comisiei Europene in Bucuresti
    Bd Primaverii nr. 48
    71297 Bucuresti
    Romania
    Fax: (40-1) 230 24 53

    Pentru Beneficiar:
    Hildegard Carola Puwak
    Ministrul integrarii europene
    Ministerul Integrarii Europene
    str. Apolodor nr. 17, latura Nord
    Bucuresti
    Romania
    Fax: (40-1) 336 85 09

    Art. 5
    Numarul de exemplare originale
    Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 6
    Intrarea in vigoare
    Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila pentru finantare gratuita.
    Anexele reprezinta parte integranta a prezentului memorandum.
    Semnat la Bucuresti la 4 decembrie 2001.

              Pentru Beneficiar,
              Hildegard Carola Puwak,
              ministrul integrarii europene,
              coordonator national al asistentei

              Pentru Comunitate,
              Jonathan Scheele,
              seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania

    Anexe:
Anexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A si B)
Anexa nr. 2: Prevederi speciale (anexa C)
Anexa nr. 3: Transparenta si publicitate (anexa D)

    ANEXA 1 (A si B)

                              ACORD-CADRU

    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si impreuna denumite parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in regulamentul de mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de finantare), pentru care este oferit un model in anexa nr. 2 (C).
    Romania intreprinde toate actiunile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura din partea Comisiei ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri catre o terta parte, stat sau agentie.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionate in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice disputa legata de acest acord ce nu poate fi rezolvata prin consultare va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi dusa la indeplinire conform termenilor memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor tipuri de cooperare convenite intre partile contractante, care prin natura lor nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.

    Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.

                 Eugen Dijmarescu,
                 ministru de stat
                 ROMANIA

                 Frans Andriessen,
                 vicepresedinte al Comisiei Europene
                 COMUNITATEA

    ANEXA A

                           CONDITII GENERALE
    privind memorandumurile de finantare

    In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    TITLUL I
    Finantarea proiectelor

    Art. 1
    Obligatia Comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea finantarii gratuite a CEE
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Plata
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de finantare numai daca sunt incheiate inainte de data expirarii acestuia. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data expirarii memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a CEE cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate delegatiei Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data expirarii memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului pentru a facilita lansarea masurii. Alte transe de plata vor fi disponibile la cererea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    TITLUL II
    Achizitii

    Art. 4
    Generalitati
    Procedura ce trebuie urmata pentru incheierea contractelor de lucrari, achizitii si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, conform principiilor de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de achizitii finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua etape, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si achizitii
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie a lucrarilor sau a achizitiilor, al costului lor de utilizare si al valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat mai repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supervizarea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic ori financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in discutie.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    TITLUL III
    Acordarea de facilitati

    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor de familie ai acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari, de achizitii sau de servicii persoanele fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului tehnic necesar in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va expira la o luna dupa desemnarea contractorului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, achizitii sau de servicii finantate de Comunitate si membrilor de familie apropiati ai acestuia sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, achizitii sau servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare, fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, taxelor vamale si taxelor de import nu va fi finantata din finantarea gratuita a CEE.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe de import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
    Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractor, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru achizitii sau servicii oferite de firme externe sau romanesti, finantate din finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a Beneficiarului, in ceea ce priveste echipamentul respectiv.

    TITLUL IV
    Executarea contractelor

    Art. 14
    Originea achizitiilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a CEE documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in care sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate in mod corespunzator in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    TITLUL V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar

    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a duce la indeplinire orice misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz Comisia va comunica din timp autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca persoanelor imputernicite sa duca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, achizitiilor sau serviciilor finantate in baza memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) va asigura ca agentii sau reprezentantii mentionati mai sus ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii contabile privind utilizarea finantarii gratuite a CEE.
    Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ex post si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ex post va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarirea masurilor
    In urmarirea executarii masurii Comisia poate solicita orice explicatie si, atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi orientari in ceea ce priveste masura, care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii si dupa incheierea acesteia.
    Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ex post, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    TITLUL VI
    Prevederi generale si finale

    Art. 18
    Consultari - Dispute
    1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea memorandumului de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un amendament la memorandumul de finantare.
    2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii, dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunt - Adrese
    Orice anunt si orice acord intre parti, prevazute aici, trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii. Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare.
    Adresele sunt mentionate in memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                              ARBITRAJ

    Orice disputa intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru (denumit in continuare si conducator) va fi numit prin acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA 2 (C)

                        PREVEDERI SPECIALE

    1. Obiective si descriere
    1.1. Obiective
    Obiectivul general al acestei propuneri de finantare este imbunatatirea mediului de afaceri in regiunile vizate.
    Obiectivul specific al acestei propuneri de finantare este asigurarea ca proiectele enumerate in cele ce urmeaza sunt finalizate in cadrul perioadei de efectuare a platilor si ca infrastructura imbunatatita este operationala.
    1.2. Proiecte eligibile
    In Romania autoritatile au facut eforturi considerabile pentru a elabora o lista lunga de proiecte in regiunile vizate, selectate, care ar putea fi eligibile pentru finantare PHARE in anul 2000. Valoarea totala a listei lungi a fost de 152 milioane euro, cu o contributie PHARE solicitata de 81 milioane euro. 35 milioane euro au fost alocate in vederea finantarii acestor proiecte in cadrul Programului PHARE national 2000. Studiile de prefezabilitate au fost intocmite, dar proiectele nu sunt inca realizate deplin. In special evaluarea impactului asupra mediului si proiectarea tehnica nu au fost finalizate, astfel ca anumitor proiecte nu li s-au alocat fonduri.
    Lista a fost extinsa pentru a acoperi intreaga tara, anticipand extinderea concentrarii asupra problemelor regionale in Romania in cadrul Programului PHARE 2001. Acum sunt 43 de proiecte in valoare totala de 226 milioane euro, cu o contributie PHARE solicitata de 129 milioane euro (vezi anexa). Incepand cu Programul PHARE national 2000 fondurile vor fi alocate anumitor proiecte in momentul in care este disponibila intreaga documentatie. Comisia, prin delegatia sa, va superviza indeaproape alocarea fondurilor pentru proiecte specifice.
    1.3. Principii pentru sprijinirea investitiilor
    Proiectele individuale trebuie sa respecte principiile stabilite pentru sprijinirea investitiilor in ghidurile PHARE. Aceasta se va asigura dupa cum urmeaza:
    - catalitic - toate proiectele care vor fi sprijinite prin facilitatea suplimentara de investitii referitoare la actiuni pentru care este responsabil sectorul public si care sunt deja pregatite, dar nu pot fi implementate din cauza lipsei fondurilor publice. Utilizarea fondurilor PHARE le va permite sa fie inaintate si implementate mai devreme decat in alta situatie;
    - cofinantare - va fi o cofinantare minima de 25% pentru toate proiectele, asigurata prin fonduri publice nationale;
    - coordonare si aditionalitate - Comisia va transmite lista proiectelor, pentru a fi aprobata, Bancii Europene de Investitii si institutiilor finantatoare internationale spre informare;
    - maturitatea si dimensiunea proiectelor - proiectele trebuie sa aiba pregatit un studiu de fezabilitate. In cele mai multe cazuri ele vor fi gata de licitare pana la sfarsitul anului 2000 pentru a fi in conformitate cu cerintele din ghiduri, in conformitate cu care contractarea trebuie sa aiba loc pe cat posibil la 6 luni dupa semnarea memorandumului de finantare. Proiectele respecta in general cerintele minime in ceea ce priveste marimea (contributia PHARE de minimum 2 milioane euro);
    - durabilitatea - este un aspect-cheie al studiilor de fezabilitate pentru toate proiectele. Vor fi acceptate numai acele proiecte care vor fi conforme cu normele si standardele Uniunii Europene dupa aderare si care vor fi durabile din punct de vedere financiar.

    2. Buget
_________________________________________________________
 Tara     Agentia de                Codul      Alocarea
          implementare                         (euro)
_________________________________________________________
 Romania  Ministerul Dezvoltarii    RO 0101    24.800.000
          si Prognozei
_________________________________________________________

    3. Aranjamente de implementare
    3.1. Implementarea
    Programul va fi gestionat in conformitate cu procedurile Sistemului de implementare descentralizat PHARE (SID). Coordonatorul national al asistentei (CNA) va avea responsabilitatea generala pentru programarea, monitorizarea si implementarea programelor PHARE.
    Fondul National (FN) din cadrul Ministerului Finantelor Publice, condus de responsabilul national cu autorizarea finantarii (RNAF), va superviza managementul financiar al programului si va fi responsabil cu raportarile catre Comisia Europeana. Autoritatea nationala de control, competenta cu privire la implementarea programului, va efectua controlul financiar adecvat.
    Comisia va transfera fonduri catre Fondul National, in conformitate cu memorandumul de intelegere semnat intre Comisie si tara respectiva. Fondurile vor fi transferate la cererea responsabilului national cu autorizarea finantarii (RNAF). O plata de pana la 20% din fonduri, care urmeaza sa fie administrata la nivel local, va fi transferata Fondului National dupa semnarea memorandumului de finantare si a acordurilor de finantare (AF) dintre Fondul National si agentiile de implementare. Prevederile mentionate la art. 2 si 13 din Memorandumul de intelegere privind infiintarea Fondului National trebuie, de asemenea, respectate. In plus RNAF trebuie sa inainteze Comisiei spre aprobare numirea responsabililor cu autorizarea programului (RAP) si o descriere a sistemului creat, evidentiind fluxul de informatii intre Fondul National si agentiile de implementare si modul in care va fi indeplinita functia de plata.
    Se vor efectua 4 transe in cuantumul celei mai mici sume reprezentate fie de maximum 20% din fondurile care urmeaza sa fie administrate la nivel local, fie de diferenta pana la valoarea integrala a bugetului. Prima transa va fi trasa in momentul in care o cota de 10% din buget a fost deja platita de agentiile de implementare. A doua transa poate fi ceruta atunci cand a fost platita o cota de 30% din bugetul total. Momentul tragerii celei de-a treia transe este atunci cand s-a platit o cota de 50%, iar pentru rata a patra finala, cand o cota de 70% este platita. In afara unei autorizatii exprese prealabile din partea Comisiei, nici o cerere de plata nu poate fi facuta daca fondurile cumulate, aflate la dispozitia Fondului National si la agentiile de implementare, depasesc 10% din exercitiul bugetar angajat. In mod exceptional RNAF poate cere o plata in avans de peste 20%, in conformitate cu procedurile prevazute in memorandumul de intelegere sus-mentionat.
    Fondul National va transfera fonduri agentiilor de implementare nominalizate, in conformitate cu acordurile de finantare semnate intre Fondul National si agentiile de implementare. Fiecare acord de finantare va fi avizat in prealabil de Comisia Europeana. In cazul in care Fondul National insusi este agent de plata pentru agentia de implementare, nu va exista transfer de fonduri de la Fondul National catre agentia de implementare. Agentia de implementare va fi condusa de un responsabil cu autorizarea programului (RAP), numit de RNAF dupa consultarea cu CNA. Responsabilul cu autorizarea programului va fi responsabil pentru toate operatiunile efectuate de agentiile de implementare respective.
    Un cont bancar separat in euro va fi deschis si administrat de Fondul National intr-un sistem contabil separat, la o banca centrala. In principiu toate conturile bancare vor fi purtatoare de dobanda. Dobanda va fi raportata Comisiei Europene. In cazul in care Comisia decide astfel, pe baza unei propuneri din partea RNAF, dobanda poate fi reinvestita in program. Aceleasi proceduri vor fi aplicate fondurilor transferate la agentia de implementare.
    RNAF si RAP se vor asigura ca toate licitatiile si contractele sunt pregatite in conformitate cu procedurile stabilite in manualul SID.
    Toate contractele trebuie incheiate pana la data de 30 noiembrie 2002. Toate platile trebuie sa se faca pana la data de 30 noiembrie 2004.
    Orice fonduri neutilizate pana la data expirarii programului vor fi recuperate de catre Comisie.
    Pentru acele contracte cu fonduri retinute pentru o perioada de garantie prelungita peste data de sfarsit al perioadei de plata a programului, suma totala a fondurilor acelor contracte, calculata de RAP si stabilita de Comisie, va fi platita agentiei de implementare inainte de inchiderea oficiala a programului. Agentia de implementare isi asuma intreaga responsabilitate pentru depozitarea fondurilor pana cand plata finala este scadenta si se asigura ca fondurile mentionate vor fi folosite numai pentru a face plati legate de clauzele de retinere. Agentia de implementare isi asuma in continuare intreaga responsabilitate fata de contractori pentru indeplinirea conditiilor legate de clauzele de retinere. Dobanzile obtinute din fondurile depozitate vor fi platite Comisiei dupa ce vor fi facute platile finale catre contractori. Fondurile care nu au fost platite contractorilor dupa ce au fost facute platile finale vor fi rambursate Comisiei. O analiza generala a utilizarii fondurilor depozitate in conturi de garantie - si in mod special a platilor facute din acestea - si a dobanzilor obtinute va fi transmisa anual de catre RNAF Comisiei.

    4. Monitorizare si evaluare
    Va fi creat un comitet comun de monitorizare (CCM) care va cuprinde RNA, CNA si Comisia. CCM se va intalni cel putin o data pe an pentru a trece in revista toate programele finantate din PHARE, cu scopul de a evalua progresele inregistrate in atingerea obiectivelor stabilite in memorandumurile de finantare si in Parteneriatul de aderare. CCM poate recomanda o schimbare a prioritatilor si/sau realocarea fondurilor PHARE. CCM este asistat de subcomitete de monitorizare (SCM) care includ CNA, RAP de la fiecare agentie de implementare si serviciile Comisiei. SCM vor revizui in detaliu progresul inregistrat in cazul fiecarui program, inclusiv componentele si contractele sale, pe baza rapoartelor periodice de monitorizare si evaluare realizate cu asistenta consultantului extern (in conformitate cu prevederile manualului SID), si vor face recomandari cu privire la aspectele de management si proiectare, asigurandu-se ca acestea vor fi puse in aplicare. SCM vor raporta CCM, caruia ii vor inainta rapoarte generale detaliate cu privire la toate programele finantate prin PHARE.

    5. Audit si evaluare
    Conturile si operatiunile Fondului National si, cand este aplicabil, ale Oficiului de Plati si Contractare PHARE (OPCP) si ale tuturor agentiilor de implementare pot fi verificate oricand, la cererea Comisiei, de un auditor extern contractat de Comisie, fara a se aduce atingere responsabilitatilor Comisiei si ale Curtii de Conturi a Uniunii Europene, asa cum se precizeaza in Conditiile generale referitoare la memorandumul de finantare, anexate la acordul-cadru.
    Serviciile Comisiei vor lua masuri pentru realizarea unei evaluari ulterioare dupa terminarea programului.

    6. Transparenta si publicitate
    RAP respectiv va fi raspunzator de luarea masurilor necesare in vederea asigurarii publicitatii adecvate pentru toate activitatile finantate din program. Aceasta se va face in stransa legatura cu delegatia Comisiei. Mai multe detalii sunt prezentate in anexa nr. 3 (D) "Transparenta si publicitate".

    7. Conditii speciale
    In eventualitatea in care angajamentele stabilite de comun acord nu sunt indeplinite din motive imputabile agentiei de implementare implicate, Comisia poate revizui programul, in sensul anularii totale sau partiale a acestuia si/sau realocarii fondurilor nefolosite pentru alte scopuri conforme cu obiectivele Programului PHARE.

    ANEXA 1*)

    *) Anexa este reprodusa in facsimil.

                     Proiecte de infrastructura regionala

 ______________________________________________________________________________
|        Descrierea Proiectului        |   Beneficiarul   | Costul |Contributia|
|         Activitati Principale        |      Direct      |  Total |   Phare   |
|                                      |                  |        |  Estimata |
|                                      |                  |        |   (MEuro) |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea de Dezvoltare Nord - Est                                            |
|______________________________________________________________________________|
| 1. Legatura intre orasul si zona     | Autoritatea      | 9      | 3         |
|    Vaslui si Retelele Pan-Europene   | locala           |        |           |
|    nord - sud                        | Ministerul       |        |           |
| - Consolidarea drumului              | transporturilor  |        |           |
| - Construirea platformei             |                  |        |           |
| - Reabilitarea si consolidarea       |                  |        |           |
|   podului                            |                  |        |           |
| - Semnalizare rutiera                |                  |        |           |
| - Linia de transmitere a             |                  |        |           |
|   electricitatii Falciu - Cantemir   |                  |        |           |
|   (Moldova) (proiect de cooperare    |                  |        |           |
|   transfrontaliera)                  |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2. Centru de Inovare Universitar si  | Autoritatea      | 6      | 3,5       |
|    Parc de Dezvoltare a              | locala           |        |           |
|    Infrastructurii pentru IMM si     | Universitatea din|        |           |
|    Investitorii Privati - Iasi       | Iasi             |        |           |
|    (5 ha).                           |                  |        |           |
| - Construirea si modernizarea halelor|                  |        |           |
|   de productie existente, constructii|                  |        |           |
|   industriale, laboratoare de        |                  |        |           |
|   cercetare - dezvoltare             |                  |        |           |
| - Facilitati de productie:           |                  |        |           |
|   infrastructura publica referitoare |                  |        |           |
|   la parcul industrial: alimentare cu|                  |        |           |
|   apa, energie, drumuri de acces     |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3. Parc de Dezvoltare a              | Autoritatea      | 8      | 4,5       |
|    Infrastructurii de Afaceri pentru | locala           |        |           |
|    IMM si Investitori Privati in     |                  |        |           |
|    Bacau 6 ha                        |                  |        |           |
| - Construirea halelor de productie   |                  |        |           |
| - Facilitati de productie (alimentare|                  |        |           |
|   cu apa, energie, drumuri de acces) |                  |        |           |
| - Birouri pentru managementul tehnic,|                  |        |           |
|   economic, juridic                  |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 4. Reabilitarea zonei industriale    | Autoritatea      | 6,5    | 3         |
|    SIRET (Judetul Suceava)           | locala           |        |           |
| - Modernizarea facilitatilor publice |                  |        |           |
|   referitoare la zona industriala    |                  |        |           |
|   (retele de apa, energie, gaz si    |                  |        |           |
|   incalzire)                         |                  |        |           |
| - Modernizarea si extinderea         |                  |        |           |
|   drumurilor                         |                  |        |           |
| - Imbunatatirea calitatii apei       |                  |        |           |
| - Modernizarea retelei de drumuri si |                  |        |           |
|   imbunatatirea traficului pe drumul |                  |        |           |
|   european E85, pentru a permite o   |                  |        |           |
|   mai buna comunicare intre Ukraina  |                  |        |           |
|   si sudul Europei                   |                  |        |           |
| Studiile de fezabilitate si studiile |                  |        |           |
| de piata sunt deja intocmite.        |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5. Reabilitarea zonei industriale    | Autoritatea      | 6      | 3,5       |
|    Burdujeni din SUCEAVA (judetul    | locala           |        |           |
|    Suceava)                          |                  |        |           |
| - Modernizarea facilitatilor publice |                  |        |           |
|   referitoare la zona industriala    |                  |        |           |
|   (retele de apa, energie, gaz si    |                  |        |           |
|   incalzire)                         |                  |        |           |
| - Modernizarea drumului de acces     |                  |        |           |
|   catre zona industriala             |                  |        |           |
| - Modernizarea serviciilor si        |                  |        |           |
|   utilitatilor publice               |                  |        |           |
| - Modernizarea retelei de drumuri si |                  |        |           |
|   imbunatatirea traficului pe drumul |                  |        |           |
|   european E85, pentru a permite o   |                  |        |           |
|   mai buna comunicare intre Ukraina  |                  |        |           |
|   si sudul Europei                   |                  |        |           |
| Studiile de fezabilitate si studiile |                  |        |           |
| de piata sunt deja intocmite.        |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 6. Reabilitarea zonei industriale    | Autoritatea      | 5,5    | 2,5       |
|    RADAUTI (judetul Suceava)         | locala           |        |           |
| - Modernizarea facilitatilor publice |                  |        |           |
|   referitoare la zona industriala    |                  |        |           |
|   (retele de apa, energie, gaz si    |                  |        |           |
|   incalzire)                         |                  |        |           |
| - Reabilitarea infrastructurii zonei |                  |        |           |
|   Radauti                            |                  |        |           |
| - Reducerea costurilor de productie, |                  |        |           |
|   transport, acces catre noile       |                  |        |           |
|   servicii si noile piete pentru a   |                  |        |           |
|   permite dezvoltarea                |                  |        |           |
|   competitivitatii intreprinderilor  |                  |        |           |
|   prin dezvoltarea parteneriatului   |                  |        |           |
|   zonei Radauti in cadrul            |                  |        |           |
|   Euro-regiunii "Prutul de sus"      |                  |        |           |
|   incluzand reconstructia podului    |                  |        |           |
|   Radauti - Lipcani (proiect de      |                  |        |           |
|   cooperare transfrontaliera)        |                  |        |           |
| - Modernizarea si extinderea retelei |                  |        |           |
|   de drumuri pentru a permite accesul|                  |        |           |
|   catre intreprinderile publice si   |                  |        |           |
|   comerciale                         |                  |        |           |
| Studiile de fezabilitate si studiile |                  |        |           |
| de piata sunt deja intocmite; terenul|                  |        |           |
| este in proprietatea consiliului     |                  |        |           |
| local Radauti                        |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 7. Modernizarea si dezvoltarea       | Autoritatea      | 8      | 4         |
|    infrastructurii de turism in      | locala           |        |           |
|    judetul Neamt                     |                  |        |           |
| - Imbunatatirea potentialului        |                  |        |           |
|   turistic in judetul Neamt          |                  |        |           |
| - Imbunatatirea infrastructurii de   |                  |        |           |
|   agrement pentru a raspunde         |                  |        |           |
|   standardelor de calitate solicitate|                  |        |           |
| - Dezvoltarea retelei de comunicatii |                  |        |           |
|   si a circuitelor turistice         |                  |        |           |
| - Dezvoltarea unui sistem de         |                  |        |           |
|   supraveghere a mediului            |                  |        |           |
| Studiile de fezabilitate sunt in     |                  |        |           |
| pregatire                            |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 8. Modernizarea DJ 291C km           | Autoritatea      | 3,4    | 2,1       |
|    6+200+11+200 drumul Dorohoi -     | locala           |        |           |
|    Pomarla si km 11+200+22+100 drumul| (consiliul       |        |           |
|    Dorohoi - Fundu Hertii            | judetean         |        |           |
| - Modernizarea drumului              | Botosani)        |        |           |
| - Consolidarea acostamentelor        |                  |        |           |
| - Executarea de scurgeri pentru      |                  |        |           |
|   sursele captate                    |                  |        |           |
| - Repararea picioarelor de pod si noi|                  |        |           |
|   picioare de pod                    |                  |        |           |
| - Acces la punctul de verificare     |                  |        |           |
|   vamala Racovat si trecere a        |                  |        |           |
|   frontierei cu Ukraina: impact      |                  |        |           |
|   pozitiv asupra activitatilor de    |                  |        |           |
|   import-export                      |                  |        |           |
| (studii de fezabilitate, proiecte    |                  |        |           |
| tehnice si detalii de executie       |                  |        |           |
| aprobate)                            |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 9. Reabilitarea de mediu a zonei     | Autoritatea      | 10     | 5         |
|    Durau - Izvorul Muntelui si a     | locala           |        |           |
|    versantilor pentru zona de        | (consiliul       |        |           |
|    protectie a drumului DJ 155F      | judetean Neamt)  |        |           |
| - Reabilitarea portiunilor afectate  |                  |        |           |
|   ale drumului inchis pentru         |                  |        |           |
|   circulatia publica din 1997        |                  |        |           |
| - Reabilitarea de mediu a zonei      |                  |        |           |
|   turistice                          |                  |        |           |
| - Stabilizarea ecologica a           |                  |        |           |
|   versantilor Muntelui Ceahlau       |                  |        |           |
| - (Studii geo-tehnice si de          |                  |        |           |
|   supraveghere tehnica pentru toate  |                  |        |           |
|   cele 37 de zone afectate)          |                  |        |           |
| - (Studii de fezabilitate pentru 4   |                  |        |           |
|   din cele mai afectate zone si de   |                  |        |           |
|   importanta strategica dintre cele  |                  |        |           |
|   identificate pentru reabilitare)   |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
|10. Modernizarea DJ 208C km           | Autoritatea      | 1,6    | 0,9       |
|    2+000-10+00                       | locala           |        |           |
| - (Intersectia DN 28B si judetul     | (consiliul       |        |           |
|   Suceava) drum turistic catre       | judetean         |        |           |
|   manastirile Vorona si Oneaga)      | Botosani)        |        |           |
| - Revizuirea sectorului              |                  |        |           |
| - Infrastructura, superstructura     |                  |        |           |
| - Poduri pietonale                   |                  |        |           |
| - (Studii de fezabilitate si proiecte|                  |        |           |
|   tehnice aprobate)                  |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 10 proiecte                          | TOTAL per regiune| 64     | 32        |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea de Dezvoltare Sud - Est                                             |
|______________________________________________________________________________|
| 1. Reabilitarea Drumului National    | Autoritatea      | 4,5    | 4         |
|    DN2B (E87) Galati - Giurgiulesti, | locala           |        |           |
|    pe o lungime de 12 km (legatura   | Ministerul       |        |           |
|    intre Regiunea Sud - Est si       | Transporturilor  |        |           |
|    coridoarele de transport europene |                  |        |           |
|    IX si IV)                         |                  |        |           |
| - Modernizarea drumurilor la         |                  |        |           |
|   standarde europene                 |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2. Imbunatatirea traficului pe ruta  | Autoritatea      | 4,9    | 3         |
|    DN 24 (E581) sectiunea km         | locala           |        |           |
|    17+400-23+400                     | Ministerul       |        |           |
| - orasul Tecuci                      | Transporturilor  |        |           |
| - Platforma drumului (parte          |                  |        |           |
|   carosabila, acostament)            |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3. Parcul industrial Braila 6ha      | Zona libera      | 10,65  | 5         |
| - Constructii (centru logistic,      | Braila           |        |           |
|   ateliere de cercetare-dezvoltare,  |                  |        |           |
|   incubatoare de productie si        |                  |        |           |
|   facilitati de depozitare)          |                  |        |           |
| - Drumuri de acces                   |                  |        |           |
| - Zona verde                         |                  |        |           |
| - Promovare                          |                  |        |           |
| Administrarea parcului va constitui  |                  |        |           |
| subiectul unei cereri de oferte      |                  |        |           |
| organizate de zona libera Braila     |                  |        |           |
| Administrarea va fi asigurata de o   |                  |        |           |
| organizatie non-profit in parteneriat|                  |        |           |
| cu zona libera Braila. Intreaga      |                  |        |           |
| activitate a parcului se va desfasura|                  |        |           |
| sub statutul de zona libera in       |                  |        |           |
| conformitate cu legislatia in        |                  |        |           |
| vigoare.                             |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 4. Reconstructie ecologica in Delta  | Autoritatea      | 3,2    | 2,5       |
|    Dunarii (complexul                | Rezervatiei      |        |           |
|    Rosu-Puiu-Caraorman)              | Biosferei        |        |           |
| - Restabilirea complexului piscicol  | Delta Dunarii    |        |           |
| - Imbunatatirea calitatii apei si    | Ministerul       |        |           |
|   hidrologie                         | Mediului         |        |           |
| - Imbunatatirea potentialului        | Autoritatea      |        |           |
|   turistic si a situatiei economice  | locala           |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5. Targul International Constanta    | Autoritatea      | 5      | 3,8       |
| - Infrastructura targului: spatii    | locala           |        |           |
|   pentru expozitii, drum de acces    | (consiliul       |        |           |
| - Facilitati tehnologice, spatii     | judetean         |        |           |
|   pentru seminarii si comunicare,    | Constanta +      |        |           |
|   facilitati de depozitare, parcari  | Camera de Comert,|        |           |
| - Promovarea targului international  | Administratia    |        |           |
| - 0,6 ha (teren aflat in             | Portului, zona   |        |           |
|   administrarea judetului Constanta, | libera Sud)      |        |           |
|   Proiect aprobat in cadrul Planului |                  |        |           |
|   de Dezvoltare Urbanistic al        |                  |        |           |
|   orasului)                          |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5 proiecte                           | TOTAL per regiune| 28,25  | 18,3      |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea de Dezvoltare Sud - Muntenia                                        |
|______________________________________________________________________________|
| Stimularea activitatii economice in  | Autoritatea      | 3,8    | 3         |
| orasul Calarasi prin                 | locala           |        |           |
| 1. reabilitarea mediului in zona     |                  |        |           |
|    industriala - zona industriala:   |                  |        |           |
|    modernizarea/reabilitarea         |                  |        |           |
|    cladirilor si a zonelor de        |                  |        |           |
|    productie                         |                  |        |           |
| - Facilitati publice referitoare la  |                  |        |           |
|   zona industriala (apa, energie,    |                  |        |           |
|   incalzire)                         |                  |        |           |
| - Drumuri de acces                   |                  |        |           |
|                                      |                  |        |           |
| 2. imbunatatirea accesului la        | Ministerul       |        |           |
|    Coridorul IV Pan-European         | Transporturilor  |        |           |
|    (Calarasi - Slobozia drumul       |                  |        |           |
|    DN 21)                            |                  |        |           |
| - Reabilitarea drumului              |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3. Modernizarea infrastructurii in   | Autoritatea      | 3,8    | 3         |
|    scopul punerii in valoare si      | locala           |        |           |
|    mentinerii calitatii terapeutice  |                  |        |           |
|    ale lacului Amara impreuna cu     |                  |        |           |
|    reabilitarea mediului             |                  |        |           |
| Reabilitarea-modernizarea            |                  |        |           |
| infrastructurii publice si           |                  |        |           |
| facilitatilor publice                |                  |        |           |
| - Canalizare, gaze naturale, sistem  |                  |        |           |
|   de incalzire centrala              |                  |        |           |
| - Protejarea lacului (retea de canale|                  |        |           |
|   pentru ploaie)                     |                  |        |           |
| - Drumuri de acces                   |                  |        |           |
| - Reabilitarea parcurilor            |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 4. Reabilitarea mediului si          | Autoritatea      | 3,3    | 2,5       |
|    stabilirea infrastructurii        | locala           |        |           |
|    parcului industrial Tandarei      |                  |        |           |
| - Reabilitarea drumului de acces     |                  |        |           |
| - Facilitati publice referitoare la  |                  |        |           |
|   parcul industrial (gaz, apa,       |                  |        |           |
|   electricitate)                     |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5. Amenajarea unui complex turistic  | Autoritatea      | 11,1   | 5         |
|    pe ruta Valea Cerbului - Muntii   | locala           |        |           |
|    Bucegi si reabilitarea zonei      |                  |        |           |
|    turistice                         |                  |        |           |
| Reabilitarea infrastructurii         |                  |        |           |
| publice si facilitati                |                  |        |           |
| - Transport prin cablu               |                  |        |           |
| - Drumuri de acces                   |                  |        |           |
| - Pereti protectori                  |                  |        |           |
| - Facilitati de ski si partie de ski |                  |        |           |
| (Facilitatile de ski si partiile de  |                  |        |           |
| ski vor ramane in proprietatea       |                  |        |           |
| autoritatilor publice cel putin 5 ani|                  |        |           |
| dupa data darii in folosinta         |                  |        |           |
| Daca se privatizeaza inainte de 5    |                  |        |           |
| ani, Delegatia Comisiei va da o      |                  |        |           |
| aprobare formala in ceea ce priveste |                  |        |           |
| conditiile de privatizare)           |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 6. Modernizarea drumurilor din Muntii| Ministerul       | 5,5    | 4,5       |
|    Bucegi                            | Transporturilor  |        |           |
| - Reabilitarea a 23 km de drumuri    |                  |        |           |
|   existente                          |                  |        |           |
| - Construirea a 14 km de drumuri noi |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 1. Reabilitarea ecologica si         | Autoritatea      | 4,6    | 3         |
|    economica a bazinului raului      | locala           |        |           |
|    Teleajen                          |                  |        |           |
| Proiectul va elabora un sistem de    |                  |        |           |
| management integrat al bazinului     |                  |        |           |
| raului pentru a fi folosit ca model  |                  |        |           |
| pentru initiative similare. In plus, |                  |        |           |
| vor fi amplasate statii de epurare a |                  |        |           |
| apelor uzate de mici dimensiuni,     |                  |        |           |
| folosind pe cat posibil, solutii     |                  |        |           |
| compacte si inovatoare.              |                  |        |           |
| - Imbunatatirea starii mediului si   |                  |        |           |
|   sprijinirea dezvoltarii durabile   |                  |        |           |
| - Realizarea de proceduri pentru     |                  |        |           |
|   bio-monitorizare, automonitorizare |                  |        |           |
|   si monitorizare independenta a     |                  |        |           |
|   apelor raului                      |                  |        |           |
| - Realizarea unui sistem operational |                  |        |           |
|   care sa gestioneze informatiile    |                  |        |           |
|   in mod integrat, combinand datele  |                  |        |           |
|   de mediu cu cele economice         |                  |        |           |
| - Elaborarea unui Master Plan care sa|                  |        |           |
|   serveasca drept suport pentru      |                  |        |           |
|   proiectele de investitii locale si |                  |        |           |
|   pentru cele finantate prin ISPA;   |                  |        |           |
|   Master Planul va include de        |                  |        |           |
|   asemenea planuri pentru un mic parc|                  |        |           |
|   industrial de-a lungul bazinului ca|                  |        |           |
|   si oportunitati pentru             |                  |        |           |
|   agri-business si eco-business (in  |                  |        |           |
|   conformitate cu SAPARD)            |                  |        |           |
| - Identificarea modalitatilor si a   |                  |        |           |
|   locurilor de imbunatatire a        |                  |        |           |
|   facilitatilor de mediu (statii de  |                  |        |           |
|   epurare a apelor uzate, statii de  |                  |        |           |
|   tratare a apei)                    |                  |        |           |
| - Construirea si punerea in functiune|                  |        |           |
|   a 10 statii de tratare a apelor    |                  |        |           |
|   uzate mici impreuna cu sistemele de|                  |        |           |
|   canalizare                         |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 8. Tehnici si metode pentru          | Autoritatea      | 1      | 0,8       |
|    monitorizarea poluarii si         | locala           |        |           |
|    gestionarea protectiei mediului   | (consiliul       |        |           |
|    (orasul Ploiesti si zona          | judetean         |        |           |
|    industriala din judetul Prahova)  | Ploiesti)        |        |           |
| - Achizitionarea a doua laboratoare  |                  |        |           |
|   mobile si a unui sistem fix de     |                  |        |           |
|   monitorizare a datelor si procese  |                  |        |           |
|   de testare                         |                  |        |           |
| - Module de instruire                |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 8 proiecte                           | TOTAL per regiune| 33,1   | 21,8      |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea de Dezvoltare Nord - Vest                                           |
|______________________________________________________________________________|
| 1. Parcul industrial de sud -        | Autoritatea      | 3,09   | 2         |
|    Satu Mare 58,5 ha                 | locala           |        |           |
| - Parc industrial (18,5 ha);         |                  |        |           |
|   constructii, centru institutional  |                  |        |           |
|   si administrativ                   |                  |        |           |
| - Drum de acces                      |                  |        |           |
| - Facilitati publice (apa, gaz,      |                  |        |           |
|   statie de transformare)            |                  |        |           |
| - Administrarea parcului va constitui|                  |        |           |
|   subiectul unei cereri de oferte    |                  |        |           |
|   organizate de autoritatea locala   |                  |        |           |
| Administrarea va fi asigurata de o   |                  |        |           |
| organizatie non-profit in parteneriat|                  |        |           |
| cu Autoritatea locala                |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2. Dezvoltarea zonei economice din   | Autoritatea      | 8,5    | 5         |
|    vestul Clujului printr-o retea    | locala           |        |           |
|    adecvata de infrastructura de     |                  |        |           |
|    afaceri                           |                  |        |           |
| - Drum de acces                      |                  |        |           |
| - Facilitati publice referitoare la  |                  |        |           |
|   zona industriala (gaz natural,     |                  |        |           |
|   alimentare cu apa)                 |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3. Reabilitare de mediu si           | Autoritatea      | 8,5    | 5         |
|    dezvoltarea parcului industrial   | locala           |        |           |
|    Jibou si infrastructura de afaceri|                  |        |           |
|    - judetul Salaj                   |                  |        |           |
| - Pregatirea terenului si constructii|                  |        |           |
| - Drumuri de acces                   |                  |        |           |
| - Dezvoltarea facilitatilor          |                  |        |           |
|   referitoare la parcul industrial   |                  |        |           |
|   (gaz natural, retea termica si de  |                  |        |           |
|   apa, statii de curatare)           |                  |        |           |
| Administrarea parcului va constitui  |                  |        |           |
| subiectul unei cereri de oferte      |                  |        |           |
| organizate de autoritatea locala     |                  |        |           |
| Administrarea va fi asigurata de o   |                  |        |           |
| organizatie non-profit in parteneriat|                  |        |           |
| cu autoritatea locala                |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 4. Stimularea dezvoltarii economice  | Autoritatea      | 14,5   | 5         |
|    in Regiunea Nord-Vest si          | locala           |        |           |
|    cooperarii cu Ungaria si Ukraina  |                  |        |           |
|    prin sprijinirea infrastructurii  |                  |        |           |
|    de transport                      |                  |        |           |
| Construirea unui pod din beton armat |                  |        |           |
| peste raul Tisa si a unui drum de    |                  |        |           |
| legatura intre Romania si Ukraina    |                  |        |           |
| (Sighetu Marmatiei, judetul          |                  |        |           |
| Maramures)                           |                  |        |           |
| - Reabilitarea si dezvoltarea        |                  |        |           |
|   infrastructurii fizice             |                  |        |           |
| - Imbunatatirea sprijinului pentru   |                  |        |           |
|   tehnologii nepoluante si de ultima |                  |        |           |
|   ora                                |                  |        |           |
| - Dezvoltarea retelelor de           |                  |        |           |
|   comunicatii si servicii            |                  |        |           |
| Studiul de fezabilitate este in      |                  |        |           |
| pregatire                            |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5. Centrul de afaceri "Mileniul III",| Autoritatea      | 13,5   | 5         |
|    Baia Mare, judetul Maramures      | locala           |        |           |
| - Crearea mediului de afaceri pentru |                  |        |           |
|   stimularea dezvoltarii economice   |                  |        |           |
| - Dezvoltarea parteneriatului si     |                  |        |           |
|   colaborarii economice intre        |                  |        |           |
|   Romania - Ukraina - Ungaria        |                  |        |           |
| - Stabilirea unor noi firme comune cu|                  |        |           |
|   precadere in zonele mai putin      |                  |        |           |
|   favorizate                         |                  |        |           |
| Studiul de fezabilitate este in      |                  |        |           |
| pregatire                            |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5 proiecte                           | TOTAL per regiune| 48,09  | 22        |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea de Dezvoltare Sud - Vest Oltenia                                    |
|______________________________________________________________________________|
| 1. Parc industrial Oltenia           | Autoritatile     | 10     | 5         |
| - Reabilitarea cladirilor si         | locale           |        |           |
|   utilitatilor existente             |                  |        |           |
| - Echipament si promovarea parcului  |                  |        |           |
| Documentatia in pregatire            |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2. Consolidarea versantilor in zona  | Autoritatea      | 4,5    | 3,4       |
|    izvoarelor sodice din Olanesti    | locala           |        |           |
| - Mentinerea izvoarelor sodice ca    | (Judetul Valcea, |        |           |
|   resursa de recreere                | Olanesti)        |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3. Centrul de afaceri Ramnicu Valcea | Autoritatea      | 1,5    |           |
| - Crearea unui centru regional de    | locala           |        |           |
|   afaceri pentru companiile nou      | (Consiliul       |        |           |
|   infiintate                         | judetean Valcea  |        |           |
| - Reabilitarea cladirilor si         | + Camera de      |        |           |
|   utilitatilor existente             | comert)          |        |           |
| - Echipament si promovarea parcului  |                  |        |           |
| - Studii de fezabilitate existente   |                  |        |           |
| - Parteneriat cu Camera de Comert    |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 4. Consolidarea malului stang al     | Autoritatea      | 0,5    | 0,4       |
|    fluviului Dunarea - portul Corabia| locala           |        |           |
| - Reabilitarea lucrarilor de         | (Consiliul       |        |           |
|   protectie a trotei malului stang al| judetean Olt)    |        |           |
|   fluviului Dunarea                  |                  |        |           |
| - (Reabilitarea infrastructurii      |                  |        |           |
|   portuare si crearea facilitatilor  |                  |        |           |
|   pentru stabilirea trecerii         |                  |        |           |
|   frontierei la Corabia)             |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5. Oltenia sub munte                 | Autoritatea      | 1,8    | 1,4       |
| - Reabilitarea drumului (13,5 km)    | locala           |        |           |
|   spre manastirea Frastinel          | (Judetul Valcea) |        |           |
| - (Imbunatatirea domeniului de       |                  |        |           |
|   afaceri si a turismului cultural)  |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5 proiecte                           | TOTAL per regiune| 18,3   | 11,3      |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea Centru                                                              |
|______________________________________________________________________________|
| 1. Modernizarea zonei economice      | Zona economica   | 10     | 6         |
|    libere - Targu Mures              | libera Targu     |        |           |
| - Realizarea cadrului de             | Mures            |        |           |
|   infrastructura                     |                  |        |           |
| - Realizarea de utilitati publice    |                  |        |           |
| - Modernizarea drumurilor de acces, a|                  |        |           |
|   cladirilor                         |                  |        |           |
| - Modernizarea a 41 ha pentru        |                  |        |           |
|   oportunitati de afaceri            |                  |        |           |
| (Studiu de fezabilitate si proiect   |                  |        |           |
| tehnic aprobate)                     |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2. Consolidarea sistemului de drumuri| Autoritatile     | 7,7    | 5         |
|    DJ 103A Zizin - Vama Buzaului     | locale           |        |           |
| - Indiguiri                          | (consiliul       |        |           |
| - Lucrari de consolidare si alte     | judetean Brasov) |        |           |
|   lucrari                            |                  |        |           |
| - (Drum de acces catre zona          |                  |        |           |
|   turistica, Studiu de fezabilitate) |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3. Modernizarea drumului DC 81       | Autoritatea      | 1,2    | 0,9       |
|    Victoria Vistisoara Sambata       | locala           |        |           |
|    (9,9 km)                          | (Consiliul       |        |           |
| (Drum de acces catre zona turistica, | Vistea)          |        |           |
| manastirea Sambata)                  |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 4. Modernizarea DJ 730               | Autoritatea      | 0,8    | 0,6       |
|    Sirne - judetul Arges (5,4 km)    | locala           |        |           |
| (Acces spre zona economica si        | (Consiliul       |        |           |
| turistica: zona Fundata - Rucar)     | Judetean Brasov) |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5. Modernizarea DJ 112G Moeciu de Jos| Autoritatile     | 1,8    | 1,4       |
|    - Pestera - Zarbesti              | locale           |        |           |
| (Acces spre zona economica si        | (Consiliul       |        |           |
| turistica)                           | judetean Brasov, |        |           |
|                                      | Moeciu)          |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5 proiecte                           | TOTAL per regiune| 21,5   | 13,9      |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea Vest                                                                |
|______________________________________________________________________________|
| 1. Parcul industrial Arad            | Autoritatea      | 2,7    | 1,5       |
| - Realizarea cadrului de             | locala           |        |           |
|   infrastructura                     | (Consiliul       |        |           |
| - Realizarea de utilitati publice    | judetean Arad)   |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2. Parc tehnologic si parc industrial| Autoritatea      | 5,8    | 4,4       |
|    in Timisoara                      | locala           |        |           |
| - Reabilitarea cladirilor si         |                  |        |           |
|   utilitatilor existente             |                  |        |           |
| - Echipament si promovarea parcului  |                  |        |           |
| Documentatia in pregatire            |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3. Centru de conferinte regional     | Autoritatea      | 1,8    | 1,4       |
|    (Timisoara)                       | locala           |        |           |
| - Reabilitarea cladirilor si         |                  |        |           |
|   utilitatilor existente             |                  |        |           |
| - Echipament si promovarea centrului |                  |        |           |
| Documentatia in pregatire            |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3 proiecte                           | TOTAL per regiune| 10,3   | 7,3       |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea Bucuresti - Ilfov                                                   |
|______________________________________________________________________________|
| 1. Terminal pentru piata (piata      | Autoritatea      | 1,7    | 1,3       |
|    urbana de produse alimentare)     | locala           |        |           |
| - devierea si realizarea de retele de| (Consiliul       |        |           |
|   canalizare, electricitate si       | Bucuresti/ADR)   |        |           |
|   telecomunicatii                    |                  |        |           |
| - Infrastructura pentru spatiul      |                  |        |           |
|   pietei                             |                  |        |           |
| - Dotari de interior                 |                  |        |           |
| - Drumuri de acces, pavaje, parcari  |                  |        |           |
| - Amenajarea mediului si a spatiilor |                  |        |           |
|   verzi                              |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2. Parc tehnologic (electronice,     | Autoritatea      | 1      | 0,8       |
|    energetice, electrotehnice)       | locala           |        |           |
| - Crearea unui sistem de informare   | Consiliul        |        |           |
|   pentru cercetatori si intreprinderi| Bucuresti/ADR    |        |           |
| - Realizarea unui birou de transfer  |                  |        |           |
|   de tehnologie                      |                  |        |           |
| - Stabilirea unui sistem de          |                  |        |           |
|   monitorizare a resurselor          |                  |        |           |
|   energetice regionale               |                  |        |           |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2 proiecte                           | TOTAL per regiune| 2,7    | 2,1       |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 43 de proiecte                       | TOTAL per tara   | 226,24 | 128,7     |
|______________________________________|__________________|________|___________|

    ANEXA 3 (D)

                      TRANSPARENTA SI PUBLICITATE
    pentru Programul PHARE al Comunitatilor Europene

    1. Scop si obiective
    Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Comunitatii Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de constientizare a publicului si transparentei actiunilor UE, precum si crearii unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o contributie de la Programul PHARE.

    2. Principii generale
    RAP responsabil cu implementarea memorandumurilor de finantare, precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu delegatia Comisiei Europene, care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
    Autoritatile nationale si regionale competente vor intreprinde actiunile administrative necesare unei aplicari efective a acestor prevederi si in colaborare cu delegatia Comisiei Europene din tara respectiva.
    Informarea si masurile publicitare descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
    - art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93; Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
    - Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
    Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile reglementarilor si deciziilor mentionate mai sus. Manualul de conformare poate fi procurat de autoritatile locale, regionale si nationale de la delegatiile Comisiei Europene din tarile beneficiare.

    3. Informarea si publicitatea privind Programul PHARE
    Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente, in colaborare cu delegatiile Comisiei Europene, pentru toata durata memorandumului de finantare, si vor privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
    Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
    In cazul implementarii programelor PHARE se vor aplica masurile mentionate mai jos la lit. a) si b):
    a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice continutul programelor si al altor tipuri de asistenta in forma cea mai potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie puse la dispozitie partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul tarii beneficiare a informatiilor si materialelor publicitare produse.
    b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    (i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc 1 milion euro:
    - panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus si cu specificatiile tehnice prezentate in manualul pus la dispozitie de delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara;
    - placute informative permanente pentru lucrarile de infrastructura accesibile publicului larg, instalate conform prevederilor reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus si in concordanta cu specificatiile tehnice din manualul pus la dispozitie de delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara;
    (ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE:
    - masuri care sa conduca la constientizarea beneficiarilor potentiali si a opiniei publice cu privire la asistenta PHARE in concordanta cu reglementarile mentionate la paragraful 3 b) (i) de mai sus;
    - masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de PHARE, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie completat de asemenea solicitanti, care sa indice faptul ca o parte a acestui ajutor vine din partea UE, mai ales prin Programul PHARE, in concordanta cu prevederile de mai sus.

    4. Transparenta asistentei UE in cercurile de afaceri, printre potentialii beneficiari si publicul larg
    4.1. Cercurile de afaceri
    Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta care le priveste direct.
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie urmate.
    4.2. Alti beneficiari potentiali
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre organisme de pregatire profesionala implicate in angajare, afaceri si grupuri de afaceri, centre de formare si organizatii neguvernamentale.
    Formulare
    Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale privind anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta vor trebui sa indice faptul ca UE si, in mod special, Programul PHARE asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta finantat de Programul PHARE. In cazul in care astfel de documente poarta stema nationala sau regionala, trebuie sa poarte si sigla UE de aceeasi marime.
    4.3. Publicul general
    Mass-media
    Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai potrivita, despre actiunile cofinantate de UE si PHARE, in special. Aceasta participare va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
    In acest context demararea operatiunilor (odata adoptate de Comisie) si fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de informare, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu delegatia Comisiei din tara respectiva.
    Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si comunicatelor de presa si comunicatelor publice.
    Actiuni informative
    Organizarea de actiuni informative, cum ar fi conferinte, seminarii, targuri si expozitii in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de Programul PHARE, va urmari sa faca explicita participarea UE. In acest context se vor expune steagurile UE in camerele unde au loc intalniri si se va pune emblema UE pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.
    Materiale informative
    Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri similare, finantate sau cofinantate de PHARE, trebuie sa contina pe prima pagina o indicare clara a participarii UE, precum si simbolul UE, in cazul in care stema nationala sau regionala este folosita.
    In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea UE.
    Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
    Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor audiovizuale.

    5. Prevederi speciale privind panouri, placute informative permanente si postere
    Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de Programul PHARE, in concordanta cu urmatoarele masuri si informatii publicitare:
    Panouri
    Panourile cu informatii privind participarea UE la finantarea investitiei trebuie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare UE in valoare de 1 milion euro sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale competente nu ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare, finantarea UE trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa aiba o marime corespunzatoare anvergurii (tinandu-se seama de marimea contributiei UE) si trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ ce se poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene.
    Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care este posibil aceste panouri vor fi inlocuite cu placute permanente, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
    Placute permanente
    Aceste placute vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg (centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placutele trebuie sa cuprinda pe langa simbolul UE si o mentiune privind Programul PHARE.
    In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si orice alt beneficiar final monteaza un asemenea panou, placuta permanenta ori poster sau fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri mai mici de 1 milion euro, trebuie indicata si participarea UE.

    6. Prevederi finale
    Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot intreprinde in orice situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri trebuie consultata si informata delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
    Pentru a facilita implementarea acestor prevederi Comisia, prin intermediul delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va realiza un ghid informativ, scris in limba tarii respective, care va contine indicatii detaliate referitoare la cerintele de design si acesta va fi disponibil la cerere.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 48/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 48 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu