ORDONANTA Nr. 48 din 25 iulie 2002
pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si
Comisia Europeana referitor la Facilitatea suplimentara pentru investitii 2001
(partea a doua) - RO 0101, semnat la Bucuresti la 4 decembrie 2001
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 618 din 21 august 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. I.1 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia
Europeana referitor la Facilitatea suplimentara pentru investitii 2001 (partea
a doua) - RO 0101, semnat la Bucuresti la 4 decembrie 2001.
Art. 2
In cadrul contractelor pentru executarea de lucrari, precum si pentru
furnizarea de bunuri si servicii, incheiate cu contractorii locali in temeiul
memorandumului de finantare, platile pot fi efectuate si in euro.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
MEMORANDUM DE FINANTARE*)
*) Traducere.
Comisia Europeana, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si
in numele Comunitatii Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de
o parte, si
Guvernul Romaniei, denumit in cele ce urmeaza Beneficiarul, pe de alta
parte,
au convenit urmatoarele:
Masura la care se face referire la art. 1 va fi executata si finantata din
resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in prezentul
memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in
aplicare masura la care se face referire la art. 1 este stabilit de Conditiile
generale anexate la Acordul-cadru incheiat la 12 martie 1991 intre Comisie si
Beneficiar si completate cu prevederile prezentului memorandum si cu
Prevederile speciale anexate la acesta.
Art. 1
Natura si obiectul
Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui,
sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
Numarul programului: RO 0101
Titlul: Facilitatea suplimentara pentru investitii 2001
(partea
a doua)
Durata: pana la 30 noiembrie 2002
Art. 2
Angajamentul Comunitatii
Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim
de 24,8 milioane euro, denumita in continuare finantarea gratuita.
Art. 3
Durata si data de expirare
Pentru prezenta masura finantarea gratuita este disponibila pentru
contractare pana la data de 30 noiembrie 2002, facand obiectul reglementarilor
prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data.
Fondurile ramase din finantarea gratuita, care nu au fost contractate pana la
aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din
cadrul finantarii gratuite este 30 noiembrie 2004. Toate platile trebuie sa fie
efectuate pana la expirarea termenului limita. Comisia poate totusi, in functie
de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire a perioadei de contractare sau
de efectuare a platilor, daca aceasta este ceruta in timp util si justificata
in mod adecvat de catre Beneficiar. Prezentul memorandum va expira la data la
care expira perioada de efectuare a platilor din finantarea gratuita. Toate
fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
Art. 4
Adrese
Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si
titlul masurii, va fi adresata:
Pentru Comunitate:
Delegatia Comisiei Europene in Bucuresti
Bd Primaverii nr. 48
71297 Bucuresti
Romania
Fax: (40-1) 230 24 53
Pentru Beneficiar:
Hildegard Carola Puwak
Ministrul integrarii europene
Ministerul Integrarii Europene
str. Apolodor nr. 17, latura Nord
Bucuresti
Romania
Fax: (40-1) 336 85 09
Art. 5
Numarul de exemplare originale
Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
Art. 6
Intrarea in vigoare
Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele
parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila
pentru finantare gratuita.
Anexele reprezinta parte integranta a prezentului memorandum.
Semnat la Bucuresti la 4 decembrie 2001.
Pentru Beneficiar,
Hildegard Carola Puwak,
ministrul integrarii europene,
coordonator national al asistentei
Pentru Comunitate,
Jonathan Scheele,
seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania
Anexe:
Anexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A si B)
Anexa nr. 2: Prevederi speciale (anexa C)
Anexa nr. 3: Transparenta si publicitate (anexa D)
ANEXA 1 (A si B)
ACORD-CADRU
Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia,
actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele
ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si
impreuna denumite parti contractante,
avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de
Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul
nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene,
modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a
cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate
in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul
sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile
contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii
financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in
regulamentul de mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul
tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale
fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va
fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de
finantare), pentru care este oferit un model in anexa nr. 2 (C).
Romania intreprinde toate actiunile necesare pentru a asigura executarea
corespunzatoare a tuturor masurilor.
Art. 2
Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in
conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca
fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale,
dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
Art. 3
Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord
Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata
in Bucuresti, care se va asigura din partea Comisiei ca masura este executata
in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
Art. 4
Cand partile contractante convin astfel Comisia poate delega
responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri
catre o terta parte, stat sau agentie.
In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi
mentionate in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte,
stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
Art. 5
Orice disputa legata de acest acord ce nu poate fi rezolvata prin
consultare va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj
mentionata in anexa B.
Art. 6
Acest acord este intocmit in doua exemplare in limba engleza.
Art. 7
Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor
informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau
procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare
pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin
notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata
inca in curs de executie va fi dusa la indeplinire conform termenilor
memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin
prezentul acord.
Art. 8
Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor
tipuri de cooperare convenite intre partile contractante, care prin natura lor
nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de
asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.
Eugen Dijmarescu,
ministru de stat
ROMANIA
Frans Andriessen,
vicepresedinte al Comisiei Europene
COMUNITATEA
ANEXA A
CONDITII GENERALE
privind memorandumurile de finantare
In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor
la Guvernul Romaniei.
TITLUL I
Finantarea proiectelor
Art. 1
Obligatia Comunitatii
Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a
CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina
limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin
contracte si devize aprobate corespunzator.
Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de
Beneficiar.
Art. 2
Disponibilitatea finantarii gratuite a CEE
Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra
resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri,
finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin
disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri,
conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
Art. 3
Plata
Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de
finantare numai daca sunt incheiate inainte de data expirarii acestuia. Platile
in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul unei perioade de
maximum 12 luni de la data expirarii memorandumului de finantare. Orice
prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a CEE cererile
pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate delegatiei
Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de
finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru
realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii
de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta
plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica
proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative
necesare.
Pentru partea de program implementata de Beneficiar autoritatea de
implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data
expirarii memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a
contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului.
Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor
nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu
conditia ca intreaga finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in
conditiile in care memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima
transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de
Comisie, poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului pentru a facilita
lansarea masurii. Alte transe de plata vor fi disponibile la cererea
Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.
TITLUL II
Achizitii
Art. 4
Generalitati
Procedura ce trebuie urmata pentru incheierea contractelor de lucrari,
achizitii si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de
finantare, conform principiilor de mai jos.
Art. 5
Conditii de participare
1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua
masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la
astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la
licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare in
jurnalul oficial corespunzator.
2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in
conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile
generale si conditiile pentru contractele de achizitii finantate din fondurile
PHARE.
Art. 6
Derogarea de la procedurile standard
Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata
pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale
anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua etape, operatiuni
multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor
respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod
exceptional:
- acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
- incheierea contractelor prin acord direct;
- realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de
finantare.
Art. 7
Acordarea contractelor de lucrari si achizitii
Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta
selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din
punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al
costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie
a lucrarilor sau a achizitiilor, al costului lor de utilizare si al valorii
tehnice.
Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene cat mai repede posibil.
Art. 8
Contractele de cooperare tehnica
1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru
studii, supervizarea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa
negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere
tehnic, economic ori financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de
Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de
finantare.
3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate
de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi
candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si
independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul
in discutie.
4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai
multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi
candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul va fi acordat
candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca
fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.
TITLUL III
Acordarea de facilitati
Art. 9
Privilegii generale
Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si
membrilor de familie ai acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si
scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor
straini angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri
bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta
economica si de cooperare tehnica.
Art. 10
Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
In cazul contractelor de lucrari, de achizitii sau de servicii persoanele
fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie
vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care
importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa
emiterea invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului tehnic
necesar in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea
ofertelor si va expira la o luna dupa desemnarea contractorului.
Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de
lucrari, achizitii sau de servicii finantate de Comunitate si membrilor de
familie apropiati ai acestuia sa intre in statul Beneficiarului, sa se
stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa
cum o justifica natura contractului.
Art. 11
Importul si reexportul de echipament
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament
profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile,
regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au
executat contracte de lucrari, achizitii sau servicii permisele necesare pentru
reexportul echipamentului mentionat.
Art. 12
Controlul importurilor si schimburilor valutare
Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de
import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa
aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare,
fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria,
Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania,
Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor
primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al
schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
Art. 13
Impozitare si vama
1. Plata impozitelor, taxelor vamale si taxelor de import nu va fi
finantata din finantarea gratuita a CEE.
2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile
Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in
statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe de import,
impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din
punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractor, asa cum se prevede in
contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea
normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea
ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate
mai sus.
3. Contractele pentru achizitii sau servicii oferite de firme externe sau
romanesti, finantate din finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul
Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori
altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista
sau urmeaza sa fie instituite.
4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele
membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica
finantate din finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului
pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre
persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate
local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare
tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite
fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand
sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in
vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa
cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de
admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a
Beneficiarului, in ceea ce priveste echipamentul respectiv.
TITLUL IV
Executarea contractelor
Art. 14
Originea achizitiilor
Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza
altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor
trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha,
Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si
Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
Art. 15
Proceduri de efectuare a platilor
1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a CEE documentele
de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati
europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul
valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in
care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in
care sunt produse livrarile.
2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza
vor fi efectuate in mod corespunzator in valuta prevazuta in contract, pe baza
ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura
executia platilor in cel mai scurt timp posibil.
TITLUL V
Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar
Art. 16
Inspectie si evaluare
1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau
reprezentantii corespunzator autorizati pentru a duce la indeplinire orice
misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru
a urmari executia masurii. In orice caz Comisia va comunica din timp
autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care
vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca
persoanelor imputernicite sa duca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
2. Beneficiarul:
a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru
identificarea lucrarilor, achizitiilor sau serviciilor finantate in baza
memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
b) va asigura ca agentii sau reprezentantii mentionati mai sus ai Comisiei
sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile
relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si
va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii
contabile privind utilizarea finantarii gratuite a CEE.
Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ex post si o evaluare
contabila finala a programului. Evaluarea ex post va analiza realizarea
obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si
restructurarii sectorului implicat.
Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale
programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si
compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor
cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili
balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate
Comisiei.
Art. 17
Urmarirea masurilor
In urmarirea executarii masurii Comisia poate solicita orice explicatie si,
atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi
orientari in ceea ce priveste masura, care sa fie considerata mai bine adaptata
obiectivelor avute in vedere.
Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in
memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii si dupa
incheierea acesteia.
Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ex post, va proceda
la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data
inchiderii oficiale a programului.
TITLUL VI
Prevederi generale si finale
Art. 18
Consultari - Dispute
1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea memorandumului de
finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre
Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un
amendament la memorandumul de finantare.
2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite
in memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost
subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea
suspenda finantarea masurii, dupa consultarea cu Beneficiarul.
3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii.
Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un
schimb de scrisori.
Art. 19
Anunt - Adrese
Orice anunt si orice acord intre parti, prevazute aici, trebuie sa aiba
forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul
masurii. Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare
adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la
adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari
prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate
valabile cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare.
Adresele sunt mentionate in memorandumul de finantare.
ANEXA B
ARBITRAJ
Orice disputa intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru sau
din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea
procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la
memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de
arbitraj, dupa cum urmeaza:
Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de
alta parte.
Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
- un arbitru va fi numit de Beneficiar;
- un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
- al treilea arbitru (denumit in continuare si conducator) va fi numit prin
acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi
numit de conducator.
Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau
devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in
acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea
toate puterile si indatoririle arbitrului initial.
ANEXA 2 (C)
PREVEDERI SPECIALE
1. Obiective si descriere
1.1. Obiective
Obiectivul general al acestei propuneri de finantare este imbunatatirea
mediului de afaceri in regiunile vizate.
Obiectivul specific al acestei propuneri de finantare este asigurarea ca
proiectele enumerate in cele ce urmeaza sunt finalizate in cadrul perioadei de
efectuare a platilor si ca infrastructura imbunatatita este operationala.
1.2. Proiecte eligibile
In Romania autoritatile au facut eforturi considerabile pentru a elabora o
lista lunga de proiecte in regiunile vizate, selectate, care ar putea fi
eligibile pentru finantare PHARE in anul 2000. Valoarea totala a listei lungi a
fost de 152 milioane euro, cu o contributie PHARE solicitata de 81 milioane
euro. 35 milioane euro au fost alocate in vederea finantarii acestor proiecte
in cadrul Programului PHARE national 2000. Studiile de prefezabilitate au fost
intocmite, dar proiectele nu sunt inca realizate deplin. In special evaluarea
impactului asupra mediului si proiectarea tehnica nu au fost finalizate, astfel
ca anumitor proiecte nu li s-au alocat fonduri.
Lista a fost extinsa pentru a acoperi intreaga tara, anticipand extinderea
concentrarii asupra problemelor regionale in Romania in cadrul Programului PHARE
2001. Acum sunt 43 de proiecte in valoare totala de 226 milioane euro, cu o
contributie PHARE solicitata de 129 milioane euro (vezi anexa). Incepand cu
Programul PHARE national 2000 fondurile vor fi alocate anumitor proiecte in
momentul in care este disponibila intreaga documentatie. Comisia, prin
delegatia sa, va superviza indeaproape alocarea fondurilor pentru proiecte
specifice.
1.3. Principii pentru sprijinirea investitiilor
Proiectele individuale trebuie sa respecte principiile stabilite pentru
sprijinirea investitiilor in ghidurile PHARE. Aceasta se va asigura dupa cum
urmeaza:
- catalitic - toate proiectele care vor fi sprijinite prin facilitatea
suplimentara de investitii referitoare la actiuni pentru care este responsabil
sectorul public si care sunt deja pregatite, dar nu pot fi implementate din
cauza lipsei fondurilor publice. Utilizarea fondurilor PHARE le va permite sa
fie inaintate si implementate mai devreme decat in alta situatie;
- cofinantare - va fi o cofinantare minima de 25% pentru toate proiectele,
asigurata prin fonduri publice nationale;
- coordonare si aditionalitate - Comisia va transmite lista proiectelor,
pentru a fi aprobata, Bancii Europene de Investitii si institutiilor
finantatoare internationale spre informare;
- maturitatea si dimensiunea proiectelor - proiectele trebuie sa aiba
pregatit un studiu de fezabilitate. In cele mai multe cazuri ele vor fi gata de
licitare pana la sfarsitul anului 2000 pentru a fi in conformitate cu cerintele
din ghiduri, in conformitate cu care contractarea trebuie sa aiba loc pe cat
posibil la 6 luni dupa semnarea memorandumului de finantare. Proiectele
respecta in general cerintele minime in ceea ce priveste marimea (contributia
PHARE de minimum 2 milioane euro);
- durabilitatea - este un aspect-cheie al studiilor de fezabilitate pentru
toate proiectele. Vor fi acceptate numai acele proiecte care vor fi conforme cu
normele si standardele Uniunii Europene dupa aderare si care vor fi durabile
din punct de vedere financiar.
2. Buget
_________________________________________________________
Tara Agentia de Codul Alocarea
implementare (euro)
_________________________________________________________
Romania Ministerul Dezvoltarii RO 0101 24.800.000
si Prognozei
_________________________________________________________
3. Aranjamente de implementare
3.1. Implementarea
Programul va fi gestionat in conformitate cu procedurile Sistemului de
implementare descentralizat PHARE (SID). Coordonatorul national al asistentei
(CNA) va avea responsabilitatea generala pentru programarea, monitorizarea si
implementarea programelor PHARE.
Fondul National (FN) din cadrul Ministerului Finantelor Publice, condus de
responsabilul national cu autorizarea finantarii (RNAF), va superviza
managementul financiar al programului si va fi responsabil cu raportarile catre
Comisia Europeana. Autoritatea nationala de control, competenta cu privire la
implementarea programului, va efectua controlul financiar adecvat.
Comisia va transfera fonduri catre Fondul National, in conformitate cu
memorandumul de intelegere semnat intre Comisie si tara respectiva. Fondurile
vor fi transferate la cererea responsabilului national cu autorizarea
finantarii (RNAF). O plata de pana la 20% din fonduri, care urmeaza sa fie
administrata la nivel local, va fi transferata Fondului National dupa semnarea
memorandumului de finantare si a acordurilor de finantare (AF) dintre Fondul
National si agentiile de implementare. Prevederile mentionate la art. 2 si 13
din Memorandumul de intelegere privind infiintarea Fondului National trebuie,
de asemenea, respectate. In plus RNAF trebuie sa inainteze Comisiei spre
aprobare numirea responsabililor cu autorizarea programului (RAP) si o
descriere a sistemului creat, evidentiind fluxul de informatii intre Fondul
National si agentiile de implementare si modul in care va fi indeplinita
functia de plata.
Se vor efectua 4 transe in cuantumul celei mai mici sume reprezentate fie
de maximum 20% din fondurile care urmeaza sa fie administrate la nivel local,
fie de diferenta pana la valoarea integrala a bugetului. Prima transa va fi
trasa in momentul in care o cota de 10% din buget a fost deja platita de agentiile
de implementare. A doua transa poate fi ceruta atunci cand a fost platita o
cota de 30% din bugetul total. Momentul tragerii celei de-a treia transe este
atunci cand s-a platit o cota de 50%, iar pentru rata a patra finala, cand o
cota de 70% este platita. In afara unei autorizatii exprese prealabile din
partea Comisiei, nici o cerere de plata nu poate fi facuta daca fondurile
cumulate, aflate la dispozitia Fondului National si la agentiile de
implementare, depasesc 10% din exercitiul bugetar angajat. In mod exceptional
RNAF poate cere o plata in avans de peste 20%, in conformitate cu procedurile
prevazute in memorandumul de intelegere sus-mentionat.
Fondul National va transfera fonduri agentiilor de implementare
nominalizate, in conformitate cu acordurile de finantare semnate intre Fondul
National si agentiile de implementare. Fiecare acord de finantare va fi avizat
in prealabil de Comisia Europeana. In cazul in care Fondul National insusi este
agent de plata pentru agentia de implementare, nu va exista transfer de fonduri
de la Fondul National catre agentia de implementare. Agentia de implementare va
fi condusa de un responsabil cu autorizarea programului (RAP), numit de RNAF
dupa consultarea cu CNA. Responsabilul cu autorizarea programului va fi
responsabil pentru toate operatiunile efectuate de agentiile de implementare
respective.
Un cont bancar separat in euro va fi deschis si administrat de Fondul
National intr-un sistem contabil separat, la o banca centrala. In principiu
toate conturile bancare vor fi purtatoare de dobanda. Dobanda va fi raportata
Comisiei Europene. In cazul in care Comisia decide astfel, pe baza unei
propuneri din partea RNAF, dobanda poate fi reinvestita in program. Aceleasi
proceduri vor fi aplicate fondurilor transferate la agentia de implementare.
RNAF si RAP se vor asigura ca toate licitatiile si contractele sunt
pregatite in conformitate cu procedurile stabilite in manualul SID.
Toate contractele trebuie incheiate pana la data de 30 noiembrie 2002.
Toate platile trebuie sa se faca pana la data de 30 noiembrie 2004.
Orice fonduri neutilizate pana la data expirarii programului vor fi
recuperate de catre Comisie.
Pentru acele contracte cu fonduri retinute pentru o perioada de garantie
prelungita peste data de sfarsit al perioadei de plata a programului, suma
totala a fondurilor acelor contracte, calculata de RAP si stabilita de Comisie,
va fi platita agentiei de implementare inainte de inchiderea oficiala a
programului. Agentia de implementare isi asuma intreaga responsabilitate pentru
depozitarea fondurilor pana cand plata finala este scadenta si se asigura ca
fondurile mentionate vor fi folosite numai pentru a face plati legate de
clauzele de retinere. Agentia de implementare isi asuma in continuare intreaga
responsabilitate fata de contractori pentru indeplinirea conditiilor legate de
clauzele de retinere. Dobanzile obtinute din fondurile depozitate vor fi
platite Comisiei dupa ce vor fi facute platile finale catre contractori.
Fondurile care nu au fost platite contractorilor dupa ce au fost facute platile
finale vor fi rambursate Comisiei. O analiza generala a utilizarii fondurilor
depozitate in conturi de garantie - si in mod special a platilor facute din
acestea - si a dobanzilor obtinute va fi transmisa anual de catre RNAF
Comisiei.
4. Monitorizare si evaluare
Va fi creat un comitet comun de monitorizare (CCM) care va cuprinde RNA,
CNA si Comisia. CCM se va intalni cel putin o data pe an pentru a trece in
revista toate programele finantate din PHARE, cu scopul de a evalua progresele
inregistrate in atingerea obiectivelor stabilite in memorandumurile de
finantare si in Parteneriatul de aderare. CCM poate recomanda o schimbare a
prioritatilor si/sau realocarea fondurilor PHARE. CCM este asistat de
subcomitete de monitorizare (SCM) care includ CNA, RAP de la fiecare agentie de
implementare si serviciile Comisiei. SCM vor revizui in detaliu progresul
inregistrat in cazul fiecarui program, inclusiv componentele si contractele
sale, pe baza rapoartelor periodice de monitorizare si evaluare realizate cu
asistenta consultantului extern (in conformitate cu prevederile manualului
SID), si vor face recomandari cu privire la aspectele de management si
proiectare, asigurandu-se ca acestea vor fi puse in aplicare. SCM vor raporta
CCM, caruia ii vor inainta rapoarte generale detaliate cu privire la toate
programele finantate prin PHARE.
5. Audit si evaluare
Conturile si operatiunile Fondului National si, cand este aplicabil, ale
Oficiului de Plati si Contractare PHARE (OPCP) si ale tuturor agentiilor de
implementare pot fi verificate oricand, la cererea Comisiei, de un auditor
extern contractat de Comisie, fara a se aduce atingere responsabilitatilor
Comisiei si ale Curtii de Conturi a Uniunii Europene, asa cum se precizeaza in
Conditiile generale referitoare la memorandumul de finantare, anexate la
acordul-cadru.
Serviciile Comisiei vor lua masuri pentru realizarea unei evaluari
ulterioare dupa terminarea programului.
6. Transparenta si publicitate
RAP respectiv va fi raspunzator de luarea masurilor necesare in vederea
asigurarii publicitatii adecvate pentru toate activitatile finantate din
program. Aceasta se va face in stransa legatura cu delegatia Comisiei. Mai
multe detalii sunt prezentate in anexa nr. 3 (D) "Transparenta si
publicitate".
7. Conditii speciale
In eventualitatea in care angajamentele stabilite de comun acord nu sunt
indeplinite din motive imputabile agentiei de implementare implicate, Comisia
poate revizui programul, in sensul anularii totale sau partiale a acestuia
si/sau realocarii fondurilor nefolosite pentru alte scopuri conforme cu
obiectivele Programului PHARE.
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Proiecte de infrastructura regionala
______________________________________________________________________________
| Descrierea Proiectului | Beneficiarul | Costul
|Contributia|
| Activitati Principale | Direct | Total | Phare |
| | | | Estimata
|
| | | | (MEuro)
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea de Dezvoltare Nord - Est
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. Legatura intre orasul si zona | Autoritatea | 9 | 3
|
| Vaslui si Retelele Pan-Europene | locala | |
|
| nord - sud | Ministerul | |
|
| - Consolidarea drumului | transporturilor | |
|
| - Construirea platformei | | |
|
| - Reabilitarea si consolidarea | | |
|
| podului | | |
|
| - Semnalizare rutiera | | |
|
| - Linia de transmitere a | | |
|
| electricitatii Falciu - Cantemir | | |
|
| (Moldova) (proiect de cooperare | | |
|
| transfrontaliera) | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2. Centru de Inovare Universitar si | Autoritatea | 6 | 3,5 |
| Parc de Dezvoltare a | locala | |
|
| Infrastructurii pentru IMM si | Universitatea din| |
|
| Investitorii Privati - Iasi | Iasi | |
|
| (5 ha). | | |
|
| - Construirea si modernizarea halelor| | |
|
| de productie existente, constructii| | |
|
| industriale, laboratoare de | | |
|
| cercetare - dezvoltare | | |
|
| - Facilitati de productie: | | |
|
| infrastructura publica referitoare | | |
|
| la parcul industrial: alimentare cu| | |
|
| apa, energie, drumuri de acces | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3. Parc de Dezvoltare a | Autoritatea | 8 | 4,5
|
| Infrastructurii de Afaceri pentru | locala | |
|
| IMM si Investitori Privati in | | |
|
| Bacau 6 ha | | |
|
| - Construirea halelor de productie | | |
|
| - Facilitati de productie (alimentare| | | |
| cu apa, energie, drumuri de acces) | | |
|
| - Birouri pentru managementul tehnic,| | |
|
| economic, juridic | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 4. Reabilitarea zonei industriale | Autoritatea | 6,5 | 3
|
| SIRET (Judetul Suceava) | locala | |
|
| - Modernizarea facilitatilor publice | | |
|
| referitoare la zona industriala | | |
|
| (retele de apa, energie, gaz si | | |
|
| incalzire) | | |
|
| - Modernizarea si extinderea | | |
|
| drumurilor | | |
|
| - Imbunatatirea calitatii apei | | |
|
| - Modernizarea retelei de drumuri si | | |
|
| imbunatatirea traficului pe drumul | | |
|
| european E85, pentru a permite o | | |
|
| mai buna comunicare intre Ukraina | | |
|
| si sudul Europei | | |
|
| Studiile de fezabilitate si studiile | | | |
| de piata sunt deja intocmite. | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5. Reabilitarea zonei industriale | Autoritatea | 6 | 3,5
|
| Burdujeni din SUCEAVA (judetul | locala | |
|
| Suceava) | | |
|
| - Modernizarea facilitatilor publice | | |
|
| referitoare la zona industriala | | |
|
| (retele de apa, energie, gaz si | | |
|
| incalzire) | | |
|
| - Modernizarea drumului de acces | | |
|
| catre zona industriala | | |
|
| - Modernizarea serviciilor si | | |
|
| utilitatilor publice | | |
|
| - Modernizarea retelei de drumuri si | | |
|
| imbunatatirea traficului pe drumul | | |
|
| european E85, pentru a permite o | | |
|
| mai buna comunicare intre Ukraina | | |
|
| si sudul Europei | | |
|
| Studiile de fezabilitate si studiile | | |
|
| de piata sunt deja intocmite. | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 6. Reabilitarea zonei industriale | Autoritatea | 5,5 | 2,5 |
| RADAUTI (judetul Suceava) | locala | |
|
| - Modernizarea facilitatilor publice | | |
|
| referitoare la zona industriala | | |
|
| (retele de apa, energie, gaz si | | |
|
| incalzire) | | |
|
| - Reabilitarea infrastructurii zonei | | |
|
| Radauti | | |
|
| - Reducerea costurilor de productie, | | |
|
| transport, acces catre noile | | |
|
| servicii si noile piete pentru a | | |
|
| permite dezvoltarea | | |
|
| competitivitatii intreprinderilor | | |
|
| prin dezvoltarea parteneriatului | | |
|
| zonei Radauti in cadrul | | |
|
| Euro-regiunii "Prutul de sus" | |
| |
| incluzand reconstructia podului | | |
|
| Radauti - Lipcani (proiect de | | |
|
| cooperare transfrontaliera) | | |
|
| - Modernizarea si extinderea retelei | | | |
| de drumuri pentru a permite accesul| | |
|
| catre intreprinderile publice si | | |
|
| comerciale | | |
|
| Studiile de fezabilitate si studiile | | |
|
| de piata sunt deja intocmite; terenul| | |
|
| este in proprietatea consiliului | | |
|
| local Radauti | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 7. Modernizarea si dezvoltarea | Autoritatea | 8 | 4
|
| infrastructurii de turism in | locala | |
|
| judetul Neamt | | |
|
| - Imbunatatirea potentialului | | |
|
| turistic in judetul Neamt | | |
|
| - Imbunatatirea infrastructurii de | | |
|
| agrement pentru a raspunde | | |
|
| standardelor de calitate solicitate| | |
|
| - Dezvoltarea retelei de comunicatii | | |
|
| si a circuitelor turistice | | |
|
| - Dezvoltarea unui sistem de | | | |
| supraveghere a mediului | | |
|
| Studiile de fezabilitate sunt in | | |
|
| pregatire | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 8. Modernizarea DJ 291C km | Autoritatea | 3,4 | 2,1
|
| 6+200+11+200 drumul Dorohoi - | locala | |
|
| Pomarla si km 11+200+22+100 drumul| (consiliul | |
|
| Dorohoi - Fundu Hertii | judetean | |
|
| - Modernizarea drumului | Botosani) | |
|
| - Consolidarea acostamentelor | | |
|
| - Executarea de scurgeri pentru | | |
|
| sursele captate | | |
|
| - Repararea picioarelor de pod si noi| | |
|
| picioare de pod | | |
|
| - Acces la punctul de verificare | | |
|
| vamala Racovat si trecere a | | |
|
| frontierei cu Ukraina: impact | | |
|
| pozitiv asupra activitatilor de | | |
|
| import-export | | | |
| (studii de fezabilitate, proiecte | | |
|
| tehnice si detalii de executie | | |
|
| aprobate) | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 9. Reabilitarea de mediu a zonei | Autoritatea | 10 | 5
|
| Durau - Izvorul Muntelui si a | locala | |
|
| versantilor pentru zona de | (consiliul | |
|
| protectie a drumului DJ 155F | judetean Neamt) | |
|
| - Reabilitarea portiunilor afectate | | |
|
| ale drumului inchis pentru | | |
|
| circulatia publica din 1997 | | |
|
| - Reabilitarea de mediu a zonei | | |
|
| turistice | | |
|
| - Stabilizarea ecologica a | | |
|
| versantilor Muntelui Ceahlau | | |
|
| - (Studii geo-tehnice si de | | |
|
| supraveghere tehnica pentru toate | | |
|
| cele 37 de zone afectate) | | |
|
| - (Studii de fezabilitate pentru 4 | | |
|
| din cele mai afectate zone si de | | |
|
| importanta strategica dintre cele | | |
|
| identificate pentru reabilitare) | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
|10. Modernizarea DJ 208C km | Autoritatea | 1,6 | 0,9
|
| 2+000-10+00 | locala | |
|
| - (Intersectia DN 28B si judetul | (consiliul | |
|
| Suceava) drum turistic catre | judetean | |
|
| manastirile Vorona si Oneaga) | Botosani) | |
|
| - Revizuirea sectorului | | |
|
| - Infrastructura, superstructura | | |
|
| - Poduri pietonale | | |
|
| - (Studii de fezabilitate si proiecte| | |
|
| tehnice aprobate) | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 10 proiecte | TOTAL per regiune| 64 | 32
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea de Dezvoltare Sud - Est
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. Reabilitarea Drumului National | Autoritatea | 4,5 | 4
|
| DN2B (E87) Galati - Giurgiulesti, | locala | |
|
| pe o lungime de 12 km (legatura | Ministerul | | |
| intre Regiunea Sud - Est si | Transporturilor | |
|
| coridoarele de transport europene | | |
|
| IX si IV) | | |
|
| - Modernizarea drumurilor la | | |
|
| standarde europene | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2. Imbunatatirea traficului pe ruta | Autoritatea | 4,9 | 3
|
| DN 24 (E581) sectiunea km | locala | |
|
| 17+400-23+400 | Ministerul | |
|
| - orasul Tecuci | Transporturilor | |
|
| - Platforma drumului (parte | | |
|
| carosabila, acostament) | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3. Parcul industrial Braila 6ha | Zona libera | 10,65 | 5
|
| - Constructii (centru logistic, | Braila | |
|
| ateliere de cercetare-dezvoltare, | | |
|
| incubatoare de productie si | | |
|
| facilitati de depozitare) | | |
|
| - Drumuri de acces | | | |
| - Zona verde | | |
|
| - Promovare | | |
|
| Administrarea parcului va constitui | | |
|
| subiectul unei cereri de oferte | | |
|
| organizate de zona libera Braila | | |
|
| Administrarea va fi asigurata de o | | |
|
| organizatie non-profit in parteneriat| | |
|
| cu zona libera Braila. Intreaga | | |
|
| activitate a parcului se va desfasura| | |
|
| sub statutul de zona libera in | | |
|
| conformitate cu legislatia in | | |
|
| vigoare. | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 4. Reconstructie ecologica in Delta | Autoritatea | 3,2 | 2,5
|
| Dunarii (complexul | Rezervatiei | |
|
| Rosu-Puiu-Caraorman) | Biosferei | |
|
| - Restabilirea complexului piscicol | Delta Dunarii | |
|
| - Imbunatatirea calitatii apei si | Ministerul | |
|
| hidrologie | Mediului | | |
| - Imbunatatirea potentialului | Autoritatea | |
|
| turistic si a situatiei economice | locala | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5. Targul International Constanta | Autoritatea | 5 | 3,8
|
| - Infrastructura targului: spatii | locala | |
|
| pentru expozitii, drum de acces | (consiliul | |
|
| - Facilitati tehnologice, spatii | judetean | |
|
| pentru seminarii si comunicare, | Constanta + | |
|
| facilitati de depozitare, parcari | Camera de Comert,| |
|
| - Promovarea targului international | Administratia | |
|
| - 0,6 ha (teren aflat in | Portului, zona | |
|
| administrarea judetului Constanta, | libera Sud) | |
|
| Proiect aprobat in cadrul Planului | | |
|
| de Dezvoltare Urbanistic al | | |
|
| orasului) | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5 proiecte | TOTAL per regiune| 28,25 | 18,3
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea de Dezvoltare Sud - Muntenia |
|______________________________________________________________________________|
| Stimularea activitatii economice in | Autoritatea | 3,8 | 3
|
| orasul Calarasi prin | locala | |
|
| 1. reabilitarea mediului in zona | | |
|
| industriala - zona industriala: | | |
|
| modernizarea/reabilitarea | | |
|
| cladirilor si a zonelor de | | |
|
| productie | | |
|
| - Facilitati publice referitoare la | | |
|
| zona industriala (apa, energie, | | |
|
| incalzire) | | |
|
| - Drumuri de acces | | |
|
| | | |
|
| 2. imbunatatirea accesului la | Ministerul | |
|
| Coridorul IV Pan-European | Transporturilor | |
|
| (Calarasi - Slobozia drumul | | |
|
| DN 21) | | |
|
| - Reabilitarea drumului | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3. Modernizarea infrastructurii in | Autoritatea | 3,8 | 3
|
| scopul punerii in valoare si | locala | |
|
| mentinerii calitatii terapeutice | | | |
| ale lacului Amara impreuna cu | | |
|
| reabilitarea mediului | | |
|
| Reabilitarea-modernizarea | | |
|
| infrastructurii publice si | | |
|
| facilitatilor publice | | |
|
| - Canalizare, gaze naturale, sistem | | |
|
| de incalzire centrala | | |
|
| - Protejarea lacului (retea de canale| | |
|
| pentru ploaie) | | |
|
| - Drumuri de acces | | |
|
| - Reabilitarea parcurilor | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 4. Reabilitarea mediului si | Autoritatea | 3,3 | 2,5
|
| stabilirea infrastructurii | locala | |
|
| parcului industrial Tandarei | | |
|
| - Reabilitarea drumului de acces | | |
|
| - Facilitati publice referitoare la | | |
|
| parcul industrial (gaz, apa, | | |
|
| electricitate) | | | |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5. Amenajarea unui complex turistic | Autoritatea | 11,1 | 5
|
| pe ruta Valea Cerbului - Muntii | locala | |
|
| Bucegi si reabilitarea zonei | | |
|
| turistice | | |
|
| Reabilitarea infrastructurii | | |
|
| publice si facilitati | | |
|
| - Transport prin cablu | | |
|
| - Drumuri de acces | | |
|
| - Pereti protectori | | |
|
| - Facilitati de ski si partie de ski | | |
|
| (Facilitatile de ski si partiile de | | |
|
| ski vor ramane in proprietatea | | |
|
| autoritatilor publice cel putin 5 ani| | |
|
| dupa data darii in folosinta | | |
|
| Daca se privatizeaza inainte de 5 | | |
|
| ani, Delegatia Comisiei va da o | | |
|
| aprobare formala in ceea ce priveste | | |
|
| conditiile de privatizare) | | | |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 6. Modernizarea drumurilor din Muntii| Ministerul | 5,5 | 4,5
|
| Bucegi | Transporturilor | |
|
| - Reabilitarea a 23 km de drumuri | | |
|
| existente | | |
|
| - Construirea a 14 km de drumuri noi | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 1. Reabilitarea ecologica si | Autoritatea | 4,6 | 3
|
| economica a bazinului raului | locala | |
|
| Teleajen | | |
|
| Proiectul va elabora un sistem de | | |
|
| management integrat al bazinului | | |
|
| raului pentru a fi folosit ca model | | |
|
| pentru initiative similare. In plus, | | |
|
| vor fi amplasate statii de epurare a | | |
|
| apelor uzate de mici dimensiuni, | | |
|
| folosind pe cat posibil, solutii | | |
|
| compacte si inovatoare. | | |
|
| - Imbunatatirea starii mediului si | | | |
| sprijinirea dezvoltarii durabile | | |
|
| - Realizarea de proceduri pentru | | |
|
| bio-monitorizare, automonitorizare | | |
|
| si monitorizare independenta a | | |
|
| apelor raului | | |
|
| - Realizarea unui sistem operational | | |
|
| care sa gestioneze informatiile | | |
|
| in mod integrat, combinand datele | | |
|
| de mediu cu cele economice | | |
|
| - Elaborarea unui Master Plan care sa| | |
|
| serveasca drept suport pentru | | |
|
| proiectele de investitii locale si | | |
|
| pentru cele finantate prin ISPA; | | |
|
| Master Planul va include de | | |
|
| asemenea planuri pentru un mic parc| | |
|
| industrial de-a lungul bazinului ca| | |
|
| si oportunitati pentru | | |
|
| agri-business si eco-business (in | | |
|
| conformitate cu SAPARD) | | |
|
| - Identificarea modalitatilor si a | | |
|
| locurilor de imbunatatire a | | |
|
| facilitatilor de mediu (statii de | | | |
| epurare a apelor uzate, statii de | | |
|
| tratare a apei) | | |
|
| - Construirea si punerea in functiune| | |
|
| a 10 statii de tratare a apelor | | |
|
| uzate mici impreuna cu sistemele de| | |
|
| canalizare | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 8. Tehnici si metode pentru | Autoritatea | 1 | 0,8
|
| monitorizarea poluarii si | locala | |
|
| gestionarea protectiei mediului | (consiliul | |
|
| (orasul Ploiesti si zona | judetean | |
|
| industriala din judetul Prahova) | Ploiesti) | |
|
| - Achizitionarea a doua laboratoare | | |
|
| mobile si a unui sistem fix de | | |
|
| monitorizare a datelor si procese | | |
|
| de testare | | |
|
| - Module de instruire | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 8 proiecte | TOTAL per regiune| 33,1 | 21,8 |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea de Dezvoltare Nord - Vest
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. Parcul industrial de sud - | Autoritatea | 3,09 | 2
|
| Satu Mare 58,5 ha | locala | |
|
| - Parc industrial (18,5 ha); | | |
|
| constructii, centru institutional | | |
|
| si administrativ | | |
|
| - Drum de acces | | |
|
| - Facilitati publice (apa, gaz, | | |
|
| statie de transformare) | | |
|
| - Administrarea parcului va constitui| | |
|
| subiectul unei cereri de oferte | | |
|
| organizate de autoritatea locala | | |
|
| Administrarea va fi asigurata de o | | |
|
| organizatie non-profit in parteneriat| | |
|
| cu Autoritatea locala | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2. Dezvoltarea zonei economice din | Autoritatea | 8,5 | 5 |
| vestul Clujului printr-o retea | locala | |
|
| adecvata de infrastructura de | | |
|
| afaceri | | |
|
| - Drum de acces | | |
|
| - Facilitati publice referitoare la | | |
|
| zona industriala (gaz natural, | | |
|
| alimentare cu apa) | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3. Reabilitare de mediu si | Autoritatea | 8,5 | 5
|
| dezvoltarea parcului industrial | locala | |
|
| Jibou si infrastructura de afaceri| | |
|
| - judetul Salaj | | |
|
| - Pregatirea terenului si constructii| | |
|
| - Drumuri de acces | | |
|
| - Dezvoltarea facilitatilor | | |
|
| referitoare la parcul industrial | | |
|
| (gaz natural, retea termica si de | | |
|
| apa, statii de curatare) | | |
|
| Administrarea parcului va constitui | | | |
| subiectul unei cereri de oferte | | |
|
| organizate de autoritatea locala | | |
|
| Administrarea va fi asigurata de o | | |
|
| organizatie non-profit in parteneriat| | |
|
| cu autoritatea locala | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 4. Stimularea dezvoltarii economice | Autoritatea | 14,5 | 5
|
| in Regiunea Nord-Vest si | locala | |
|
| cooperarii cu Ungaria si Ukraina | | |
|
| prin sprijinirea infrastructurii | | |
|
| de transport | | |
|
| Construirea unui pod din beton armat | | |
|
| peste raul Tisa si a unui drum de | | |
|
| legatura intre Romania si Ukraina | | |
|
| (Sighetu Marmatiei, judetul | | |
|
| Maramures) | | |
|
| - Reabilitarea si dezvoltarea | | |
|
| infrastructurii fizice | | |
|
| - Imbunatatirea sprijinului pentru | | |
|
| tehnologii nepoluante si de ultima | | |
|
| ora | | |
|
| - Dezvoltarea retelelor de | | |
|
| comunicatii si servicii | | |
|
| Studiul de fezabilitate este in | | |
|
| pregatire | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5. Centrul de afaceri "Mileniul III",| Autoritatea | 13,5 |
5 |
| Baia Mare, judetul Maramures | locala | |
|
| - Crearea mediului de afaceri pentru | | |
|
| stimularea dezvoltarii economice | | |
|
| - Dezvoltarea parteneriatului si | | |
|
| colaborarii economice intre | | |
|
| Romania - Ukraina - Ungaria | | |
|
| - Stabilirea unor noi firme comune cu| | |
|
| precadere in zonele mai putin | | |
|
| favorizate | | |
|
| Studiul de fezabilitate este in | | |
|
| pregatire | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5 proiecte | TOTAL per regiune| 48,09 | 22
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea de Dezvoltare Sud - Vest Oltenia
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. Parc industrial Oltenia | Autoritatile | 10 | 5
|
| - Reabilitarea cladirilor si | locale | |
|
| utilitatilor existente | | |
|
| - Echipament si promovarea parcului | | |
|
| Documentatia in pregatire | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2. Consolidarea versantilor in zona | Autoritatea | 4,5 | 3,4
|
| izvoarelor sodice din Olanesti | locala | |
|
| - Mentinerea izvoarelor sodice ca | (Judetul Valcea, | |
|
| resursa de recreere | Olanesti) | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3. Centrul de afaceri Ramnicu Valcea | Autoritatea | 1,5 |
|
| - Crearea unui centru regional de | locala | |
|
| afaceri pentru companiile nou | (Consiliul | |
|
| infiintate | judetean Valcea | |
|
| - Reabilitarea cladirilor si | + Camera de | |
|
| utilitatilor existente | comert) | | |
| - Echipament si promovarea parcului | | |
|
| - Studii de fezabilitate existente | | |
|
| - Parteneriat cu Camera de Comert | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 4. Consolidarea malului stang al | Autoritatea | 0,5 | 0,4
|
| fluviului Dunarea - portul Corabia| locala | |
|
| - Reabilitarea lucrarilor de | (Consiliul | |
|
| protectie a trotei malului stang al| judetean Olt) | |
|
| fluviului Dunarea | | |
|
| - (Reabilitarea infrastructurii | | |
|
| portuare si crearea facilitatilor | | |
|
| pentru stabilirea trecerii | | |
|
| frontierei la Corabia) | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5. Oltenia sub munte | Autoritatea | 1,8 | 1,4
|
| - Reabilitarea drumului (13,5 km) | locala | |
|
| spre manastirea Frastinel | (Judetul Valcea) | |
|
| - (Imbunatatirea domeniului de | | |
|
| afaceri si a turismului cultural) | | | |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5 proiecte | TOTAL per regiune| 18,3 | 11,3
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea Centru
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. Modernizarea zonei economice | Zona economica | 10 | 6
|
| libere - Targu Mures | libera Targu | |
|
| - Realizarea cadrului de | Mures | |
|
| infrastructura | | |
|
| - Realizarea de utilitati publice | | |
|
| - Modernizarea drumurilor de acces, a| | |
|
| cladirilor | | |
|
| - Modernizarea a 41 ha pentru | | |
|
| oportunitati de afaceri | | |
|
| (Studiu de fezabilitate si proiect | | |
|
| tehnic aprobate) | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2. Consolidarea sistemului de drumuri| Autoritatile | 7,7 | 5
|
| DJ 103A Zizin - Vama Buzaului | locale | |
|
| - Indiguiri | (consiliul | |
|
| - Lucrari de consolidare si alte | judetean Brasov) | |
|
| lucrari | | |
|
| - (Drum de acces catre zona | | |
|
| turistica, Studiu de fezabilitate) | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3. Modernizarea drumului DC 81 | Autoritatea | 1,2 | 0,9
|
| Victoria Vistisoara Sambata | locala | |
|
| (9,9 km) | (Consiliul | |
|
| (Drum de acces catre zona turistica, | Vistea) | |
|
| manastirea Sambata) | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 4. Modernizarea DJ 730 | Autoritatea | 0,8 | 0,6
|
| Sirne - judetul Arges (5,4 km) | locala | |
|
| (Acces spre zona economica si | (Consiliul | |
|
| turistica: zona Fundata - Rucar) | Judetean Brasov) | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5. Modernizarea DJ 112G Moeciu de Jos| Autoritatile | 1,8 | 1,4
|
| - Pestera - Zarbesti | locale | |
|
| (Acces spre zona economica si | (Consiliul | |
|
| turistica) | judetean Brasov, | |
|
| | Moeciu) | | |
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 5 proiecte | TOTAL per regiune| 21,5 | 13,9
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea Vest
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. Parcul industrial Arad | Autoritatea | 2,7 | 1,5
|
| - Realizarea cadrului de | locala | |
|
| infrastructura | (Consiliul | |
|
| - Realizarea de utilitati publice | judetean Arad) | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2. Parc tehnologic si parc industrial| Autoritatea | 5,8 | 4,4
|
| in Timisoara | locala | |
|
| - Reabilitarea cladirilor si | | |
|
| utilitatilor existente | | |
|
| - Echipament si promovarea parcului | | |
|
| Documentatia in pregatire | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3. Centru de conferinte regional | Autoritatea | 1,8 | 1,4
|
| (Timisoara) | locala | | |
| - Reabilitarea cladirilor si | | |
|
| utilitatilor existente | | |
|
| - Echipament si promovarea centrului | | |
|
| Documentatia in pregatire | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 3 proiecte | TOTAL per regiune| 10,3 | 7,3
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| Regiunea Bucuresti - Ilfov
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. Terminal pentru piata (piata | Autoritatea | 1,7 | 1,3
|
| urbana de produse alimentare) | locala | |
|
| - devierea si realizarea de retele de| (Consiliul | |
|
| canalizare, electricitate si | Bucuresti/ADR) | |
|
| telecomunicatii | | |
|
| - Infrastructura pentru spatiul | | |
|
| pietei | | |
|
| - Dotari de interior | | |
|
| - Drumuri de acces, pavaje, parcari | | |
|
| - Amenajarea mediului si a spatiilor | | | |
| verzi | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2. Parc tehnologic (electronice, | Autoritatea | 1 | 0,8
|
| energetice, electrotehnice) | locala | |
|
| - Crearea unui sistem de informare | Consiliul | |
|
| pentru cercetatori si intreprinderi| Bucuresti/ADR | |
|
| - Realizarea unui birou de transfer | | |
|
| de tehnologie | | |
|
| - Stabilirea unui sistem de | | |
|
| monitorizare a resurselor | | |
|
| energetice regionale | | |
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 2 proiecte | TOTAL per regiune| 2,7 | 2,1
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
| 43 de proiecte | TOTAL per tara | 226,24 | 128,7
|
|______________________________________|__________________|________|___________|
ANEXA 3 (D)
TRANSPARENTA SI PUBLICITATE
pentru Programul PHARE al Comunitatilor Europene
1. Scop si obiective
Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Comunitatii
Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de
constientizare a publicului si transparentei actiunilor UE, precum si crearii
unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile
beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o
contributie de la Programul PHARE.
2. Principii generale
RAP responsabil cu implementarea memorandumurilor de finantare, precum si a
altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata locului.
Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu delegatia Comisiei Europene,
care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
Autoritatile nationale si regionale competente vor intreprinde actiunile
administrative necesare unei aplicari efective a acestor prevederi si in
colaborare cu delegatia Comisiei Europene din tara respectiva.
Informarea si masurile publicitare descrise mai jos se bazeaza pe
prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale.
Acestea sunt:
- art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de
Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93; Jurnalul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
- Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Jurnalul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile
reglementarilor si deciziilor mentionate mai sus. Manualul de conformare poate
fi procurat de autoritatile locale, regionale si nationale de la delegatiile
Comisiei Europene din tarile beneficiare.
3. Informarea si publicitatea privind Programul PHARE
Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri
coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente,
in colaborare cu delegatiile Comisiei Europene, pentru toata durata
memorandumului de finantare, si vor privi atat programele, cat si alte forme de
asistenta.
Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi
suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
In cazul implementarii programelor PHARE se vor aplica masurile mentionate
mai jos la lit. a) si b):
a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice
continutul programelor si al altor tipuri de asistenta in forma cea mai
potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie puse
la dispozitie partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul
tarii beneficiare a informatiilor si materialelor publicitare produse.
b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda
urmatoarele:
(i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc 1 milion euro:
- panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile
reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus si cu
specificatiile tehnice prezentate in manualul pus la dispozitie de delegatia
Comisiei Europene din tara beneficiara;
- placute informative permanente pentru lucrarile de infrastructura
accesibile publicului larg, instalate conform prevederilor reglementarilor si
deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus si in concordanta cu
specificatiile tehnice din manualul pus la dispozitie de delegatia Comisiei
Europene din tara beneficiara;
(ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea
potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE:
- masuri care sa conduca la constientizarea beneficiarilor potentiali si a
opiniei publice cu privire la asistenta PHARE in concordanta cu reglementarile
mentionate la paragraful 3 b) (i) de mai sus;
- masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de
PHARE, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie completat de
asemenea solicitanti, care sa indice faptul ca o parte a acestui ajutor vine
din partea UE, mai ales prin Programul PHARE, in concordanta cu prevederile de
mai sus.
4. Transparenta asistentei UE in cercurile de afaceri, printre potentialii
beneficiari si publicul larg
4.1. Cercurile de afaceri
Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta
care le priveste direct.
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii
beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie
sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie
urmate.
4.2. Alti beneficiari potentiali
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele
care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau
dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre
organisme de pregatire profesionala implicate in angajare, afaceri si grupuri
de afaceri, centre de formare si organizatii neguvernamentale.
Formulare
Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale privind
anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor
finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta vor
trebui sa indice faptul ca UE si, in mod special, Programul PHARE asigura aceste
surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor trebuie sa
mentioneze procentul sau volumul de asistenta finantat de Programul PHARE. In
cazul in care astfel de documente poarta stema nationala sau regionala, trebuie
sa poarte si sigla UE de aceeasi marime.
4.3. Publicul general
Mass-media
Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai
potrivita, despre actiunile cofinantate de UE si PHARE, in special. Aceasta
participare va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
In acest context demararea operatiunilor (odata adoptate de Comisie) si
fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de
informare, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune).
Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu delegatia Comisiei din tara
respectiva.
Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si
comunicatelor de presa si comunicatelor publice.
Actiuni informative
Organizarea de actiuni informative, cum ar fi conferinte, seminarii,
targuri si expozitii in legatura cu implementarea operatiunilor partial
finantate de Programul PHARE, va urmari sa faca explicita participarea UE. In
acest context se vor expune steagurile UE in camerele unde au loc intalniri si
se va pune emblema UE pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei
din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si implementarea
acestui tip de actiuni.
Materiale informative
Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri
similare, finantate sau cofinantate de PHARE, trebuie sa contina pe prima
pagina o indicare clara a participarii UE, precum si simbolul UE, in cazul in
care stema nationala sau regionala este folosita.
In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata
atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul
Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea UE.
Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si
regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor
audiovizuale.
5. Prevederi speciale privind panouri, placute informative permanente si
postere
Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de
Programul PHARE, in concordanta cu urmatoarele masuri si informatii
publicitare:
Panouri
Panourile cu informatii privind participarea UE la finantarea investitiei
trebuie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare UE in valoare de 1
milion euro sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale
competente nu ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare,
finantarea UE trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa
aiba o marime corespunzatoare anvergurii (tinandu-se seama de marimea
contributiei UE) si trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul
informativ ce se poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene.
Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care
este posibil aceste panouri vor fi inlocuite cu placute permanente, in
concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
Placute permanente
Aceste placute vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg
(centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placutele trebuie sa cuprinda
pe langa simbolul UE si o mentiune privind Programul PHARE.
In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si
orice alt beneficiar final monteaza un asemenea panou, placuta permanenta ori
poster sau fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu
costuri mai mici de 1 milion euro, trebuie indicata si participarea UE.
6. Prevederi finale
Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot intreprinde in
orice situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri
trebuie consultata si informata delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa
poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
Pentru a facilita implementarea acestor prevederi Comisia, prin intermediul
delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub forma
indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va
realiza un ghid informativ, scris in limba tarii respective, care va contine
indicatii detaliate referitoare la cerintele de design si acesta va fi
disponibil la cerere.