ORDONANTA Nr. 52 din 31 iulie 2002
privind stabilirea unui sistem de compensare de catre transportatorii aerieni
pentru pasagerii carora li s-a refuzat imbarcarea pe curse aeriene regulate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 609 din 16 august 2002

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. II.9 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Prezenta ordonanta stabileste norme minime aplicabile in cazul in care
pasagerilor li se refuza imbarcarea pe o cursa aeriana regulata suprarezervata,
pentru care acestia au bilet valabil si rezervare confirmata, care se
efectueaza de la un aeroport amplasat pe teritoriul Romaniei, indiferent de
nationalitatea transportatorului aerian, cetatenia pasagerului si punctul de
destinatie al cursei.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante:
a) refuzul imbarcarii inseamna refuzul acceptarii pasagerilor pe o cursa,
desi acestia au bilet valabil, au confirmata rezervarea pe acea cursa si s-au
prezentat pentru formalitatile de imbarcare in timpul necesar si precizat;
b) rezervare confirmata inseamna ca biletul vandut de transportatorul
aerian sau de agentul sau autorizat cuprinde precizarea numarului, datei si
orei cursei, precum si notatia "OK" sau orice alta mentiune in
spatiul respectiv de pe bilet, care semnifica inregistrarea si confirmarea expresa
de catre transportatorul aerian a rezervarii;
c) cursa regulata inseamna o cursa care prezinta, in mod cumulativ,
urmatoarele caracteristici: este efectuata contra plata, cu o aeronava pentru
transport de pasageri sau de pasageri si cargo si/sau posta, de o asemenea
maniera incat pentru fiecare cursa locurile disponibile sunt puse la dispozitie
publicului fie direct de transportator, fie de agentii autorizati ai acestuia
si este operata pentru a deservi traficul intre doua sau mai multe puncte fie
conform unui orar publicat, fie prin zboruri efectuate cu o asemenea
regularitate incat se constituie intr-o succesiune sistematica, identificabila
ca atare;
d) cursa suprarezervata inseamna o cursa pe care numarul de pasageri care
au rezervarea confirmata si se prezinta pentru formalitatile de imbarcare in
timpul necesar si precizat depaseste numarul de locuri disponibile pe acea
cursa;
e) voluntar inseamna o persoana care are bilet valabil, are rezervare
confirmata, s-a prezentat pentru formalitatile de imbarcare in timpul necesar
si precizat si raspunde afirmativ la solicitarea transportatorului aerian
adresata pasagerilor de a renunta la rezervarile lor confirmate, in schimbul
unor compensatii;
f) destinatie finala inseamna destinatia mentionata pe biletul de transport
aerian prezentat la ghiseul de verificare a biletelor si eliberare a tichetelor
de imbarcare, denumit in continuare ghiseu de check-in, sau, in cazul curselor
succesive, pe ultimul cupon de zbor al biletului. Cursele de conexiune care se
pot efectua fara dificultati, desi s-a cauzat o intarziere prin refuzul
imbarcarii unor pasageri, nu sunt luate in considerare.
Art. 3
(1) Transportatorul aerian este obligat sa stabileasca regulile pe care le
va aplica la imbarcare, in eventualitatea unei curse suprarezervate. El va
inregistra la Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
aceste reguli, precum si orice schimbari aduse ulterior acestora. Regulile vor
putea fi puse la dispozitie autoritatilor aeronautice ale altor state, la
cerere. Regulile si orice schimbari ulterioare aduse acestora se vor aplica in
termen de 30 de zile de la data inregistrarii la Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
(2) Regulile prevazute la alin. (1) vor fi puse la dispozitie publicului la
agentiile si la ghiseele de check-in ale transportatorului aerian.
(3) Regulile prevazute la alin. (1) vor include posibilitatea solicitarii
unor voluntari care sa accepte sa nu fie imbarcati.
(4) In orice conditii, la imbarcare transportatorul aerian este obligat sa
tina seama de interesele anumitor categorii de pasageri care trebuie
transportati cu prioritate din motive legitime, cum ar fi persoanele cu
handicap si minorii neinsotiti.
Art. 4
(1) In eventualitatea unui refuz al imbarcarii pasagerul va avea de ales
intre:
a) restituirea imediata, fara penalizari, a costului biletului pentru
partea de calatorie neefectuata; sau
b) asigurarea transportului pana la destinatia finala, cu prima ocazie; sau
c) asigurarea transportului pana la destinatia finala la o data ulterioara,
convenabila pasagerului.
(2) Indiferent de alegerea facuta de pasager in conformitate cu prevederile
alin. (1), imediat dupa ce imbarcarea a fost refuzata transportatorul aerian va
plati o compensatie minima, cu luarea in considerare si a prevederilor alin.
(3) si (4), in valoare de:
a) 150 euro pentru curse de pana la 3.500 km;
b) 300 euro pentru curse de peste 3.500 km, in functie de destinatia finala
a pasagerului.
(3) In cazul in care transportatorul aerian ofera rerutarea pana la
destinatia finala pe o cursa alternativa, a carei ora de sosire nu depaseste
ora de sosire programata a cursei rezervate initial cu mai mult de doua ore
pentru cursele de pana la 3.500 km si cu mai mult de patru ore pentru cursele
de peste 3.500 km, compensatia prevazuta la alin. (2) poate fi redusa cu 50% .
(4) Nivelul compensatiei nu trebuie sa depaseasca pretul biletului de
transport pana la destinatia finala.
(5) Compensatia va fi achitata in numerar sau, de comun acord cu pasagerul,
in bonuri de calatorie (vouchere) si/sau alte servicii.
(6) Daca pe o cursa suprarezervata un pasager este de acord sa fie plasat
intr-o clasa inferioara celei pentru care s-a platit biletul, acesta va fi
indreptatit la rambursarea diferentei de pret.
(7) Distantele prevazute la alin. (2) si (3) se vor determina prin metoda
distantei ortodromice - distanta dintre punctul de plecare si cel de sosire ale
unui traiect de pe suprafata pamantului, masurata pe arcul mic din cercul mare
determinat de planul secant care trece prin cele doua puncte si centrul
pamantului.
Art. 5
(1) In eventualitatea refuzului imbarcarii pe o cursa vanduta in cadrul
unui pachet turistic transportatorul aerian va fi obligat sa compenseze
operatorul turistic care a incheiat un contract cu pasagerul si care este
raspunzator fata de acesta pentru executarea adecvata a contractului aferent
pachetului turistic, in conditiile prevazute de lege.
(2) Operatorul turistic este obligat sa plateasca pasagerului suma
compensatorie ce i-a revenit conform prevederilor alin. (1).
Art. 6
(1) Separat de suma compensatorie minima prevazuta la art. 4,
transportatorul aerian va oferi gratuit pasagerilor carora li s-a refuzat
imbarcarea:
a) posibilitatea efectuarii unei convorbiri telefonice si/sau a
transmiterii unui mesaj telex/fax catre punctul de destinatie;
b) mancare si bauturi racoritoare, tinand seama de timpul de asteptare;
c) cazare la hotel in cazurile in care este necesara sederea pe timpul
uneia sau mai multor nopti.
(2) Cand un oras sau o regiune este deservita de mai multe aeroporturi, iar
un transportator aerian ofera unui pasager caruia i s-a refuzat imbarcarea o
cursa spre un alt aeroport decat cel de destinatie pentru care pasagerul a
facut rezervarea, costurile deplasarii intre aeroporturile alternative sau spre
o destinatie alternativa apropiata, convenita cu pasagerul, vor fi suportate de
transportatorul aerian.
Art. 7
Transportatorul aerian nu va fi obligat sa plateasca compensatii pentru
refuzul imbarcarii in cazul in care pasagerul calatoreste gratuit sau cu bilete
cu tarife reduse, care nu sunt disponibile direct sau indirect publicului.
Art. 8
Transportatorul aerian va pune la dispozitie fiecarui pasager caruia i s-a
refuzat imbarcarea un formular care sa contina regulile compensatiei pentru
refuzul imbarcarii, prevazute in prezenta ordonanta.
Art. 9
(1) Prezenta ordonanta nu aduce atingere in nici un fel dreptului pasagerului
de a solicita alte despagubiri pe cale judecatoreasca.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica voluntarilor definiti la art. 2 lit.
e), care au acceptat compensatia oferita si au renuntat la imbarcare.
Art. 10
Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ioan Selaru,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat