ORDONANTA Nr. 74 din 25 august 1998
pentru ratificarea Protocolului la Acordul european din anul 1991 privind
marile linii de transport international combinat si instalatii conexe (AGTC),
privind transportul combinat pe cai navigabile interioare, adoptat la Geneva la
17 ianuarie 1997
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 318 din 28 august 1998
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
pct. 12 lit. i) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
ARTICOL UNIC
Se ratifica Protocolul la Acordul european din 1991 privind marile linii de
transport international combinat si instalatii conexe (AGTC), privind
transportul combinat pe cai navigabile interioare, adoptat la Geneva la 17
ianuarie 1997.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul afacerilor externe,
Andrei Plesu
PROTOCOL*)
la Acordul european din 1991 privind marile linii de transport international
combinat si instalatii conexe (AGTC), privind transportul combinat pe cai
navigabile interioare
*) Traducere.
Partile contractante,
dorind sa faciliteze transportul international de marfuri,
constiente de cresterea previzibila a transportului international de
marfuri, ca o consecinta a cresterii volumului comertului international,
constiente de consecintele ecologice adverse pe care o asemenea evolutie ar
putea sa le aiba,
subliniind importanta rolului tuturor tehnicilor de transport combinat
pentru descongestionarea retelei de transport pe cai interioare europene si
pentru a limita efectele ecologice adverse,
recunoscand ca transportul combinat pe caile navigabile interioare si pe
anumite rute costiere poate constitui un element important pentru anumite
coridoare de transport europene,
convinse ca, pentru a face transportul international combinat pe caile
navigabile interioare si pe unele rute costiere din Europa mai eficace si mai
atractiv pentru clienti, este esentiala elaborarea unui cadru juridic care sa
stabileasca un plan coordonat de dezvoltare a serviciilor de transport combinat
pe caile navigabile interioare si pe unele rute costiere si a infrastructurii
necesare pentru operarea acestor servicii, in concordanta cu parametrii si
normele de performanta convenite pe plan international,
au convenit dupa cum urmeaza:
CAP. 1
Generalitati
Art. 1
Definitii
In sensul prezentului protocol:
a) termenul transport combinat inseamna transportul de marfuri intr-o
singura unitate de transport, utilizand mai mult de un mod de transport;
b) termenul retea de cai navigabile interioare de importanta pentru
transportul international combinat desemneaza toate caile navigabile si rutele
costiere care sunt conforme cu prescriptiile minimale continute in anexa nr.
III la prezentul protocol, daca:
(i) sunt utilizate in mod curent in cadrul transportului combinat
international regulat;
(ii) servesc ca un important furnizor de linii pentru transportul combinat
international;
(iii) este prevazut ca acestea sa devina importante pentru transportul
combinat international intr-un viitor apropiat - conform definitiilor date la
paragrafele (i) si (ii).
Aceste rute costiere vor trebui sa respecte prevederile anexei nr. III,
sectiunea a), paragraful (xi);
c) termenul instalatii conexe desemneaza terminalele din porturi care sunt
importante pentru transportul combinat international, asigurand transbordarea
containerelor si a altor unitati de transport intermodal (lazi mobile,
semiremorci, vehicule rutiere de transport de marfuri etc.), utilizate in
transportul combinat intre navele de navigatie interioara si in transportul
maritim, rutier si feroviar.
Art. 2
Destinatia retelei
1. Partile contractante, fiind si parti la Acordul european din anul 1991
privind marile linii de transport international combinat si instalatii conexe
(AGTC), adopta dispozitiile prezentului protocol sub forma unui plan
international coordonat pentru dezvoltarea si operarea unei retele de cai
navigabile interioare importante pentru transportul combinat international,
precum si pentru terminalele de port, denumita in continuare retea
internationala de cai navigabile interioare pentru transport combinat, pe care
intentioneaza sa o aplice in cadrul programelor nationale.
2. Reteaua internationala de cai navigabile interioare pentru transport
combinat este constituita din caile navigabile interioare prezentate in anexa
nr. I la prezentul protocol si din terminalele portuare prezentate in anexa nr.
II la prezentul protocol.
Art. 3
Cerinte tehnice si operationale minimale
In scopul facilitarii serviciilor de transport combinat pe reteaua
internationala de cai navigabile interioare, partile contractante vor lua
masurile corespunzatoare pentru a fi respectate cerintele tehnice si
operationale minimale prezentate in anexa nr. III la prezentul protocol.
Art. 4
Anexe
Anexele la prezentul protocol fac parte integranta din acesta.
CAP. 2
Dispozitii finale
Art. 5
Desemnarea depozitarului
Secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite va fi depozitarul
protocolului.
Art. 6
Semnaturi
1. Prezentul protocol va fi deschis pentru semnare statelor care sunt parti
contractante la Acordul european din anul 1991 privind marile linii de
transport international combinat si instalatii conexe (AGTC) la Oficiul
Natiunilor Unite din Geneva, in perioada 1 noiembrie 1997 - 31 octombrie 1998.
2. Aceste semnaturi vor fi subiectul ratificarii, acceptarii sau al
aprobarii.
Art. 7
Ratificare, acceptare sau aprobare
1. Prezentul protocol este supus ratificarii, acceptarii sau aprobarii
conform paragrafului 2 de la articolul 6.
2. Ratificarea, acceptarea sau aprobarea se va efectua prin depunerea unui
instrument la secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite.
Art. 8
Aderare
1. Prezentul protocol va fi deschis pentru aderare tuturor statelor vizate
la paragraful 1 de la art. 6, incepand cu 1 noiembrie 1997.
2. Aderarea se va efectua prin depunerea unui instrument la secretarul
general al Organizatiei Natiunilor Unite.
Art. 9
Intrarea in vigoare
1. Prezentul protocol va intra in vigoare la 90 de zile de la data la care
guvernele a cinci state au depus un instrument de ratificare, de acceptare, de
aprobare sau de aderare, cu conditia ca una sau mai multe cai navigabile din
reteaua internationala de cai navigabile sa lege in mod continuu teritoriile a
cel putin trei din statele care au depus un astfel de instrument.
2. Daca aceasta conditie nu este indeplinita, protocolul va intra in
vigoare la 90 de zile de la data depunerii unui instrument de ratificare, de
acceptare, de aprobare sau de aderare, care va permite sa fie satisfacuta
aceasta conditie.
3. Pentru fiecare stat care va depune un instrument de ratificare, de
acceptare, de aprobare sau de aderare dupa inceputul perioadei de 90 de zile,
specificata la paragrafele 1 si 2 din prezentul articol, protocolul va intra in
vigoare la 90 de zile de la data depunerii instrumentului respectiv.
Art. 10
Limitele aplicarii protocolului
1. Nici o dispozitie din prezentul protocol nu va fi interpretata ca
interzicand unei parti contractante sa ia masurile compatibile cu dispozitiile
Cartei Natiunilor Unite si limitate la cerintele situatiei, pe care le
considera necesare pentru securitatea sa interna si externa.
2. Aceste masuri, care ar trebui sa fie temporare, vor fi imediat
notificate depozitarului si natura lor va fi precizata.
Art. 11
Reglementarea litigiilor
1. Orice litigiu intre doua sau mai multe parti contractante, legat de
interpretarea sau aplicarea prezentului protocol, pe care partile in litigiu nu
l-au putut regla prin negocieri sau in alt mod, va fi supus arbitrajului, daca
oricare din partile contractante in litigiu o cere si va fi transmis in acest
scop unuia sau mai multor arbitri alesi de comun acord de catre partile in
litigiu. Daca, in termen de trei luni de la data solicitarii arbitrajului,
partile in litigiu nu au ajuns sa se inteleaga asupra alegerii unuia sau mai
multor arbitri, oricare dintre aceste parti va putea sa solicite secretarului
general al Organizatiei Natiunilor Unite sa desemneze un arbitru unic, caruia
sa-i fie transmis diferendul pentru decizie.
2. Sentinta arbitrului sau arbitrilor desemnati conform paragrafului 1 de
mai sus va fi obligatorie pentru partile contractante in litigiu.
Art. 12
Rezerve
Orice stat va putea, din momentul in care va semna prezentul protocol sau
va depune instrumentul sau de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de
aderare, sa notifice depozitarului ca nu se considera legat prin art. 11 din
prezentul protocol.
Art. 13
Procedura de amendare a protocolului
1. Prezentul protocol va putea fi amendat conform procedurii definite in
prezentul articol, exceptie facand cazurile prezentate la art. 14 si 15.
2. La solicitarea unei parti contractante, orice amendament la prezentul
protocol propus de aceasta parte va fi examinat de grupul de lucru pentru
transport combinat al Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei
Natiunilor Unite.
3. Daca este adoptat cu majoritate de doua treimi dintre partile
contractante prezente si cu drept de vot, amendamentul va fi comunicat pentru
acceptare tuturor partilor contractante de catre secretarul general al
Organizatiei Natiunilor Unite.
4. Orice propunere de amendament care va fi comunicata conform
dispozitiilor paragrafului 3 din prezentul articol va intra in vigoare pentru
toate partile contractante la 3 luni dupa expirarea unei perioade de 12 luni de
la data comunicarii, cu conditia ca in cursul acestei perioade de 12 luni nici
o obiectie la propunerea de amendament sa nu fi fost notificata la secretarul
general al Organizatiei Natiunilor Unite de catre un stat care este parte
contractanta.
5. Daca, in conformitate cu dispozitiile paragrafului 4 din prezentul
articol, a fost notificata o obiectie la propunerea de amendament, se va
considera ca amendamentul nu a fost acceptat si nu va avea absolut nici un
efect.
Art. 14
Procedura de amendare a anexelor nr. I si II
1. Anexele nr. I si II la prezentul protocol vor putea fi amendate conform
procedurii definite in prezentul articol.
2. La solicitarea unei parti contractante, orice amendament la anexele nr.
I si II propus de aceasta parte va fi examinat de grupul de lucru pentru
transport combinat al Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei
Natiunilor Unite.
3. Daca este adoptata de majoritatea partilor contractante prezente si cu
drept de vot, propunerea de amendament va fi comunicata pentru acceptare
partilor contractante direct interesate de catre secretarul general al
Organizatiei Natiunilor Unite. In sensul prezentului articol, o parte contractanta
va fi considerata ca fiind direct interesata, daca, in cazul includerii unui
nou tronson de cale navigabila interioara sau a unui terminal ori in cazul
modificarii acestui tronson sau terminal, teritoriul sau este traversat de
acest tronson de cale navigabila interioara sau este direct racordata la acest
terminal ori daca acest terminal este situat pe teritoriul sau.
4. Orice propunere de amendament, comunicata conform dispozitiilor
paragrafelor 2 si 3 din prezentul articol, va fi considerata acceptata, daca,
in termen de 6 luni de la data comunicarii sale de catre depozitar, nici o
parte contractanta direct interesata nu a notificat obiectia sa la amendamentul
propus la secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite.
5. Orice amendament astfel acceptat va fi comunicat de secretarul general
al Organizatiei Natiunilor Unite tuturor partilor contractante si va intra in
vigoare la 3 luni de la data comunicarii de catre depozitar.
6. Daca, in conformitate cu dispozitiile paragrafului 4 din prezentul
articol, a fost notificata o obiectie la amendamentul propus, se va considera
ca amendamentul nu a fost acceptat si nu va avea absolut nici un efect.
7. Depozitarul va fi informat rapid de catre Secretariatul Comisiei
Economice pentru Europa asupra partilor contractante care sunt direct
interesate de o propunere de amendament.
Art. 15
Procedura de amendare a anexei nr. III
1. Anexa nr. III la prezentul protocol va putea fi amendata conform
procedurii definite in prezentul articol.
2. La solicitarea unei parti contractante, orice amendament la anexa nr.
III propus de aceasta parte va fi examinat de grupul de lucru pentru transport
combinat al Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite.
3. Daca este adoptat cu majoritate de doua treimi dintre partile
contractante prezente si cu drept de vot, amendamentul propus va fi comunicat
pentru acceptare tuturor partilor contractante de catre secretarul general al
Organizatiei Natiunilor Unite.
4. Orice amendament propus, comunicat in conformitate cu paragraful 3 al
prezentului articol, va fi considerat acceptat numai daca, in termen de 6 luni
de la data comunicarii, o cincime sau mai mult din partile contractante nu a
notificat la secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite obiectiile lor
la amendamentul propus.
5. Orice amendament acceptat conform paragrafului 4 din prezentul articol
va fi comunicat de catre secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite
tuturor partilor contractante si va intra in vigoare la 3 luni de la data
comunicarii pentru toate partile contractante, cu exceptia celor care au
notificat la secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite obiectiile lor
la amendamentul propus in cele 6 luni care au urmat de la data comunicarii,
conform paragrafului 4 din prezentul articol.
6. Daca o cincime sau mai mult din partile contractante a notificat o
obiectie la amendamentul propus conform paragrafului 4 din prezentul articol,
se va considera ca amendamentul nu a fost acceptat si nu va avea absolut nici
un efect.
Art. 16
Denuntare
1. Orice parte contractanta va putea sa denunte prezentul protocol prin
notificare scrisa adresata secretarului general al Organizatiei Natiunilor
Unite.
2. Denuntarea va intra in vigoare la un an de la data primirii acestei
notificari de catre secretarul general.
3. Orice parte contractanta care inceteaza sa fie parte la Acordul European
din anul 1991 privind marile linii de transport combinat international si
instalatiile conexe (AGTC) inceteaza la aceeasi data sa fie parte la prezentul
protocol.
Art. 17
Terminare
Daca, dupa intrarea in vigoare a prezentului protocol, numarul statelor
care sunt parti contractante se reduce la mai putin de cinci in timpul unei
perioade oarecare de 12 luni consecutiv, prezentul protocol isi va inceta
valabilitatea 12 luni, incepand cu data la care al cincilea stat a incetat sa
mai fie parte contractanta.
Art. 18
Notificari si alte comunicari ale depozitarului
In plus fata de notificarile si comunicarile care sunt specificate in
prezentul protocol, functiile de depozitar ale secretarului general al
Organizatiei Natiunilor Unite vor fi cele specificate in partea a VII-a a
Conventiei de la Viena asupra dreptului tratatelor, incheiata la Viena la 23
mai 1969.
Art. 19
Texte autentice
Originalul prezentului protocol, ale carui texte in limbile engleza,
franceza si rusa sunt in mod egal autentice, va fi depus la secretarul general
al Organizatiei Natiunilor Unite.
Pentru care, subsemnatii, deplin autorizati in acest scop, au semnat
prezentul protocol.
Incheiat la Geneva la 17 ianuarie 1997.
ANEXA 1
CAI NAVIGABILE IMPORTANTE
pentru transportul international combinat*)
*) Sunt considerate ca importante pentru transportul international combinat
caile navigabile interioare care sunt utilizate in mod curent in cadrul
transportului international combinat regulat, care servesc ca furnizor de linii
pentru transportul international sau daca se prevede ca acestea sa devina
intr-un viitor apropiat importante pentru transportul combinat international
(vezi art. 1 lit. b).
Numerotarea cailor navigabile de importanta internationala
1. Toate caile navigabile interioare importante pentru transportul
international combinat sunt identificate prin literele C-E, urmate de un numar
compus din doua, patru sau sase cifre*).
------------
*) Caile navigabile interioare C-E sunt indicate in Acordul european
privind marile cai navigabile de importanta internationala (AGN) si in
prezentul protocol.
2. Principalele elemente ale retelei de cai navigabile interioare C-E vor
purta numere compuse din doua cifre, iar bratele lor principale si secundare
("bratele bratelor") vor purta, respectiv, numere compuse din patru
si sase cifre.
3. Arterele navigabile interioare principale orientate sensibil spre
directia nord - sud, care deservesc porturi maritime si leaga bazine maritime,
poarta numerele 10, 20, 30, 40 si 50, in ordine crescatoare de la vest la est.
4. Arterele navigabile interioare principale orientate, in principal, spre
directia vest - est, care taie trei sau mai multe artere principale mentionate
la paragraful 3 de mai sus, poarta numerele 60, 70, 80 si 90, in ordine
crescatoare de la nord la sud.
5. Celelalte cai navigabile interioare principale vor purta numere formate
din doua cifre cuprinse intre numerele celor doua artere navigabile interioare
principale, asa cum sunt mentionate, in functie de caz, la paragrafele 3 sau 4
de mai sus, intre care sunt situate.
6. In cazul bratelor principale si secundare, primele doua sau patru cifre
corespund arterelor de rang mai ridicat din reteaua cailor navigabile
interioare; ultimele doua corespund bratelor individuale, numerotate in ordine
crescatoare de la inceputul catre sfarsitul arterei de rangul cel mai ridicat,
conform tabelului de mai jos. Numerele pare sunt utilizate pentru bratele
situate pe partea dreapta, iar numerele impare, pentru cele situate pe partea
stanga.
CAI NAVIGABILE DE IMPORTANTA
pentru transportul international combinat regulat
Sectiunea de cale navigabila Numarul caii C-E
(1) Franta
Dunqerque - Arleux - Conde sur Escaut C-E 01
Deule
Bauvin - Lille - (Zeebrugge) C-E 02
Sena - Conexiunea de Nord (Compiegne - Arleux)
(planificat) C-E 05
Rhone
Marseille - Fos - Lyon C-E 10
Canalul Rhone la Sete C-E 10-011
Lyon - St. Jean de Losne C-E 10
(St. Jean de Losne - Mulhouse) (planificat) C-E 10
Rin
(Bale-) Strasbourg C-E 10
Sena
Le Havre - Rouen - Conflans C-E 80
Conflans - Compiegne C-E 80
(Compiegne - Toul) (planificat) C-E 80
Conflans - Gennevilliers C-E 80-04
Gennevilliers - Bray sur Seine C-E 80-04
Moselle
Toul - Nancy - Thionville (-Trier) C-E 80
(2) Belgia
Haute Meuse C-E 01
Marea Nordului - Leie C-E 02, C-E 07
Canalul Gent - Terneuzen C-E 03
Legatura Schelde - Rin C-E 03, C-E 06
Canalul Bruxelles - Rupel C-E 04
Bovenschelde C-E 05
Canalul Albert C-E 05
(3) Olanda
Canalul Juliana C-E 01
Dordtsche Kil C-E 01
Canalul Sud Beveland C-E 03
Hollands Diep C-E 06
Legatura Schelde - Rin C-E 06
Waal C-E 10
Rin C-E 10
Canalul Amsterdam - Rin C-E 11
Canalul Maas - Waal C-E 12
Canalul Twenthe C-E 70
Lek C-E 70
(4) Germania
Rin
(Strasbourg) - Karlsruhe - Granita
Olanda - Germania C-E 10
Canalul Wesel - Datteln C-E 10-01
Canalul Datteln - Hamm (partea de vest) C-E 10-01
Canalul Rin - Herne C-E 10-03
Neckar C-E 10-07
Canalul Dortmund - Ems
(sudul canalului Mittelland, inclusiv
Dortmunder Haltung) C-E 13
Mittelweser C-E 14
Elba C-E 20
Elba - Seitenkanal C-E 20 - 02
Calea navigabila Hohensaaten - Fridrichsthaler, C-E 31
Oderul de Vest
Canalul Mitteland (inclusiv legatura Madeburg) C-E 70
Calea navigabila Elba - Havel C-E 70
Calea navigabila Havel - Oder C-E 70
Calea navigabila Untere Havel (inclusiv cateva
canale din cadrul Berlinului) C-E 70 (C-E 70-05,
C-E 71, C-E 70-12,
C-E 70-10, C-E 71-04,
C-E 71-06)
Mosel C-E 80
Main C-E 80
Canalul Main - Dunare C-E 80
Dunare C-E 80
Saar C-E 80-06
(5) Elvetia
Rin Basel (-Strasbourg) C-E 10-09
(6) Republica Ceha
Elba C-E 20
Vltava C-E 20-06
[Morava] (planificat) C-E 20
C-E 30
(7) Slovacia
Dunarea C-E 80
Vah C-E 81
[Morava] (planificat) C-E 20
C-E 30
(8) Austria
Dunarea C-E 80
(9) Polonia
Odra C-E 30
(de la gura canalului Gliwice)
Wisla C-E 40
(de la Gdansk la Varsovia)
(10) Ungaria
Dunarea C-E 80
(11) Croatia
Dunarea C-E 80
[Canalul Dunare - Sava] (planificat) C-E 80-10
Drava C-E 80-08
(de la gura lui Osijek)
Sava C-E 80-12
(de la gura lui Sisak)
(12) Iugoslavia
Dunarea C-E 80
(13) Bulgaria
Dunarea C-E 80
(14) Romania
Dunarea C-E 80
Canalul Dunare - Marea Neagra C-E 80-14
(15) Federatia Rusa
Sankt-Petersburg - ecluza Ribinsk C-E 50
(calea navigabila Volga - Baltica, rezervorul
Ribinsk)
Ecluza Ribinsk - Astrahan (raul Volga) C-E 50
Ribinsk - Moscova (raul Volga, canalul Moscova,
raul Moscova) C-E 50-02
Vitegra - Petrozavodsk (Lacul Onega) C-E 60
Gura de varsare a raului Kama - Perm (raul Kama) C-E 50-01
Azov - Krasnoarmeisk (raul Don, Volga -
canalul Don) C-E 90
(16) Ucraina
Dunarea C-E 80
Dunare - Bratul Chilia C-E 80-09
Nipru C-E 40
(de la gura la Kiev)
Rute costiere
Ruta costiera de la Gibraltar catre nord,
de-a lungul coastei Portugaliei, Spaniei,
Frantei, Belgiei, Olandei si Germaniei, via
Canalul Kiel, de-a lungul coastei Germaniei,
Poloniei, Lituaniei, Estoniei si Rusiei, pana
la calea navigabila Sankt-Petersburg - Volgo-
Baltijskiy, canalul Belomrsko-Baltijskiy, de-a
lungul coastei Marii Albe, pana la Arhangelsk,
impreuna cu caile navigabile interioare care
sunt accesibile doar de la aceasta ruta C-E 60
Ruta costiera de la Gibraltar catre sud, de-a
lungul coastelor Spaniei, Frantei, Italiei,
Greciei, Turciei, Bulgariei, Romaniei si
Ucrainei, de-a lungul coastei sudice a Crimeii
pana la Azov, via raul Don pana la Rostov -
Kalaci - Volgograd - Astrahan, impreuna cu
caile navigabile interioare care sunt
accesibile doar de la aceasta ruta. C-E 90
ANEXA 2
TERMINALE IN PORTURI DE IMPORTANTA
PENTRU TRANSPORTUL INTERNATIONAL COMBINAT*)
*) Terminalele sunt considerate de importanta pentru transportul
international combinat, daca ele formeaza impreuna cu respectivele cai
navigabile si rutele costiere o retea coerenta pentru transportul combinat si
daca ele sunt deja utilizate pentru transportul combinat.
Numerotarea terminalelor din porturile cailor navigabile interioare
Toate terminalele porturilor de pe caile navigabile interioare de
importanta pentru transportul combinat international vor avea numere constand
din numarul caii navigabile careia ii apartin, urmat de o liniuta de unire si
de doua cifre corespunzatoare unui port pe o anumita cale navigabila,
numerotate in ordine de la vest la est si de la nord spre sud.
Terminalele din porturile cailor navigabile, continute in Acordul european
pe principalele cai navigabile interioare de importanta internationala (AGN) si
in prezentul protocol, vor fi precedate de literele C-P, terminalele importante
doar pentru transportul combinat international si deci continute numai in
prezentul protocol vor fi precedate de litera C.
Lista terminalelor din porturi
(1) Franta
C-P 01-01 Dunquerque (Canalul Dunquerque - Valenciennes, 20,5 km)
C-P 02-03 Lille (Deule, 42,0 km)
C-P 10-36 Strasbourg (Rin, 296,0 km)
C-P 10-39 Mulhouse-Ottmarsheim (Grand Canal d'Alsace, 21,0 km)
C-P 10-43 Aproport (Chalon, Macon, Villenfranche-sur-Saone)
(Saone, respectiv 230,0 km, 296,0 km si 335,0 km)
C-P 10-44 Lyon (Saone, 375,0 km)
C-P 80-04-01 Portul Autonom Paris:
Gennevilliers (Sena, 194,7 km)
Bonneuil - Vigneux (Sena, 169,7 km)
Evry (Sena, 137,8 km)
Melun (Sena, 110,0 km)
Limay - Porcheville (Sena, 109,0 km)
Montereau (Sena, 67,4 km)
Nanterre (Sena, 39,4 km)
Bruyeres-sur-Oise (Oise, 96,9 km)
St. Ouen - l'Aumone (Oise, 119,2 km)
Lagny (Marne, 149,8 km).
(2) Belgia
C-P 01-02 Charleroi (Sambre, 38,8 km)
C-P 01-04 Liege (Meuse, 113,7 km)
C-P 02-01 Zeebrugge (Marea Nordului);
C-P 03-04 Gent (Canalul Terneuzen - Gent, 4,6 km)
C-P 04-05 Bruxelles (Canalul Bruxelles - Rupel, 62,0 km)
C-P 04-05-02 Willebroek (Canalul Bruxelles - Rupel, 34,0 km)
C-P 05-01 Avelgem (Boven Schelde, 35,7 km)
C-P 05-03 Meerhout (Canalul Albert, 80,7 km)
C-P 06-01 Antwerpen (Schelde, 102,9 km).
(3) Olanda
C-P 10-01 Rotterdam (Nieuwe Maas, 1002,5 km)
C-P 11-03 Amsterdam (Noordzeekanaal, 20,6 km)
C-P 12-01 Nijmegen (Waal, 884,6 km).
(4) Germania
C-P 10-04 Emmerich (Rin, 852,0 km)
C-P 10-12 Duisburg-Ruhrort Hafen (Rin, 774,0 km)
C-P 10-14 Dusseldorf (Rin, 743,0 km)
C-P 10-15 Neuss (Rin, 740,0 km)
C-P 10-18 Koln (Rin, 688,0 km)
C-P 10-24 Koblenz (Rin, 596,0 km)
C-P 10-29 Mannheim (Rin, 424,0 km)
C-P 10-32 Germersheim (Rin, 385,0 km)
C-P 10-33 Worth (Rin, 366,0 km)
C-P 10-34 Karlsruhe (Rin, 360,0 km)
C-P 14-01 Bremerhaven (Weser, 66,0-68,0 km)
C-P 14-04 Bremen (Weser, 4,8-8,0 km)
C-P 20-04 Hamburg (Elba, 618,0-639,0 km)*1)
C-P 20-08 Magdeburger Hafen (Elba, 330,0 si 333,0 km)*1)
C-P 80-12 Mainz (Rin, 500,0 km)
C-P 80-31 Regenburg (Dunare, 2370,0-2378,0 km)
C-P 80-32 Deggendorf (Dunare, 2281,0-2284,0 km)
C 80-01 Passau (Dunare, 2228,0 km)
(5) Elvetia
C-P 10-09-02 Rheinhafen beider Basel (Rin, 159,38-169,95 km)
(6) Republica Ceha
C-P 20-15 Decin (Elba, 92,2 si 94,2 km)*1)
C-P 20-16 Usti nad Labem (Elba, 75,3 si 72,5 km)*1)
C-P 20-17 Melnik (Elba, 3,0 km)*1)
C 20-01 Pardubice (Elba, 330,0 si 333,0 km); (planificat)
C-P 20-06-01 Praga (Vltava, 46,5 si 55,5 km)
(7) Slovacia
C-P 80-38 Bratislava (Dunare, 1865,4 km)
C-P 80-40 Komarno (Dunare, 1767,1 km)
C-P 80-41 Sturovo-JCP (Dunare, 1721,4 km)
C 81-01 Sered (Vah, 74,3 km)
C 81-02 Sala (Vah, 54,5 km)
C 20/30-01 Devinska Nova Ves (Morava, 4,0 km)
(8) Austria
C-P 80-33 Linz (Dunare, 2128,2-2130,6 km)
C-P 80-34 Linz-Voest (Dunare, 2127,2 km)
C-P 80-35 Enns-Ennsdorf (Dunare, 2111,8 km)
C-P 80-36 Krems (Dunare, 2001,5 km)
C-P 80-37 Viena (Dunare, 1916,8-1920,2 km)
(9) Polonia
C-P 30 Gliwice Labedy (Canal Gliwice)
C-P 30 Opole (Odra)
C-P 30 Wroclaw (Odra)
C-P 40 Plock (Wisla)
(10) Ungaria
C-P 80-42 Budapesta (Dunare, 1640,0 km)
(11) Croatia
C-P 80-47 Vukovar (Dunare, 1333,1 km)
C-P 80-08-01 Osijek (Drava, 14,0 km)
C-P 80-12-01 Slavonski Brod (Sava, 335,0 km)
C-P 80-12-02 Sisak (Sava, 577,0 km)
(12) Iugoslavia
(13) Bulgaria
C 80-01 Vidin (Dunare, 790,2 km)
C-P 80-56 Ruse (Dunare, 495,0 km)
(14) Romania
C-P 80-51 Turnu Severin (Dunare, 931,0 km)
C-P 80-57 Giurgiu (Dunare, 493,0 km)
C-P 80-58 Oltenita (Dunare, 430,0 km)
C-P 80-60 Braila (Dunare, 172,0-168,5 km)
C-P 80-61 Galati (Dunare, 157,0-145,4 km)
C-P 80-14-03 Constanta (Canalul Dunare - Marea Neagra, 64,0 km)
(15) Federatia Rusa
C-P 50-01 Portul maritim Sankt-Petersburg (Neva, 1397,0 km)*2)
C-P 50-02 Portul fluvial Sankt-Petersburg (Neva, 1385,0 km)*2)
C-P 50-03 Podporojie (Calea navigabila Volga - Baltica,
1045,0 km)*2)
C-P 50-04 Cerepovet (Calea navigabila Volga - Baltica, 540,0 km)*2)
C-P 50-05 Iaroslavl (Volga, 520,0 km)*2)
C-P 50-06 Nijni Novgorod (Volga, 907,0 km)*2)
C-P 50-07 Kazan (Volga, 1313,0 km)*2)
C-P 50-08 Ulianovsk (Volga, 1541,0 km)*2)
C-P 50-09 Samara (Volga, 1746,0 km)*2)
C-P 50-10 Saratov (Volga, 2175,0 km)*2)
C-P 50-11 Volgograd (Volga, 2560,0 km)*2)
C-P 50-12 Astrahan (Volga, 3051,0 km)*2)
C 50-01 Ribinsk (Volga, 433,0 km)*2)
C 50-02 Kinesma (Volga, 708,0 km)*2)
C 50-03 Toliati (Volga, 1675,0 km)*2)
C-P 50-02-01 Moscova, Portul de Nord (Canalul Moscova, 42,0 km)*2)
C-P 50-02-02 Moscova, Portul de Vest (Canalul Moscova, 32,0 km)*2)
C-P 50-02-03 Moscova, Portul de Sud (Canalul Moscova 0,0 km)*2)
C-P 50-01-01 Perm (Kama, 2269,0 km)*2)
C 50-01-01 Ceaikovski (Kama, 1933,0 km)*2)
C-P 90-03 Azov (Don, 3168,0 km)*2)
C-P 90-04 Rostov (Don, 3134,0 km)*2)
C-P 90-05 Bratul Donetk (Don, 2997,0 km)*2)
C 90-01 Volgodonsk (Don, 1868,0 km)*2)
(16) Ucraina
C-P 80-09-02 Chilia (Dunare - Bratul Chilia, 47,0 km)
C-P 80-09-03 Ust-Dunaisk (Dunare - Bratul Chilia, 1,0 km)
C-P 40-05 Kiev (Nipru, 856,0 km)
C-P 40-09 Dnepropetrovsk (Nipru, 393,0 km)
C-P 40-12 Kerson (Nipru, 28,0 km)
------------
*1) Distantele la porturi pe fluviul Elba sunt masurate: in Germania - de
la granita ceho-germana; in Cehia - de la confluenta fluviilor Elba si Vltava
la Melnik.
*2) Distanta de la Moscova, Portul de Sud.
ANEXA 3
CERINTE TEHNICE SI OPERATIONALE MINIMALE
ale cailor navigabile interioare europene de importanta pentru transportul
international combinat
a) Caracteristici tehnice ale cailor navigabile C-E
Principalele caracteristici tehnice ale cailor navigabile C-E vor fi, in
general, in conformitate cu clasificarea cailor navigabile europene, precizata
in tabel.
Pentru evaluarea diferitelor cai navigabile C-E, caracteristicile claselor
Vb - VII vor fi utilizate, luand in considerare urmatoarele principii:
(i) clasa caii navigabile va fi determinata de dimensiunile orizontale ale
navelor, barjelor si convoaielor impinse si, in primul rand, de dimensiunea
standardizata principala, si anume, latimea lor;
(ii) Valorile pentru clasa Vb in tabel sunt considerate ca obiective
minimale de atins in cadrul programelor relevante de dezvoltare a
infrastructurii. Pentru noile cai navigabile interioare care vor fi utilizate
pentru transportul combinat, un pescaj minim de 280 cm ar trebui sa fie asigurat;
(iii) urmatoarele cerinte minimale sunt considerate necesare in scopul de a
face calea navigabila apta pentru transportul containerelor:
- navele pentru navigatia interioara, care au latimea de 11,4 m si o
lungime de aproximativ 110 m, trebuie sa fie apte sa opereze cu trei sau mai
multe randuri de containere; pe de alta parte, o lungime permisibila de 185 m
trebuie asigurata convoaielor impinse, caz in care ele vor putea opera cu doua
randuri de containere;
(iv) cand se vor moderniza caile navigabile existente si/sau se vor
construi altele noi, navele si convoaiele de dimensiuni mai mari vor trebui
intotdeauna sa fie luate in considerare;
(v) in scopul asigurarii unui transport de containere mai eficient, cea mai
ridicata valoare a inaltimii libere minimale sub poduri va trebui asigurata in
concordanta cu nota 4 din tabel*1);
(vi) pe caile navigabile cu niveluri fluctuante ale apei, valoarea
pescajului recomandat va trebui sa corespunda aceleia a pescajului atins sau
care a depasit 240 de zile in medie pe an (sau pentru 60% din perioada
navigabila). Valoarea recomandata a inaltimii sub poduri (5,25; 7,00 sau 9,10
m) va trebui asigurata peste nivelul navigabil cel mai inalt, acolo unde este
posibil si rezonabil economic;
(vii) o clasa uniforma, pescajul si inaltimea sub poduri trebuie sa fie
asigurate pentru intreaga cale navigabila sau cel putin pentru sectiunea
substantiala a acesteia;
(viii) acolo unde este posibil, parametrii cailor navigabile interioare
adiacente vor trebui sa fie aceiasi sau similari;
(ix) cea mai ridicata valoare a pescajului (4,50 m) si inaltimea libera
minima (9,10 m) vor trebui sa fie asigurate pe toate sectiunile retelei care
sunt direct conectate cu rutele costiere;
(x) o inaltime libera sub poduri de minimum 7,00 m trebuie sa fie asigurata
pe caile navigabile care conecteaza porturi maritime importante cu zonele
adiacente porturilor si care sunt adecvate transportului eficient de containere
si traficului fluvio-maritim;
(xi) rutele costiere prezentate in anexa nr. I de mai sus sunt date in
scopul de a asigura integritatea retelei cailor navigabile C-E in toata Europa
si sunt destinate a fi utilizate, in sensul celor mentionate in prezentul
protocol, de nave fluvio-maritime, ale caror dimensiuni trebuie, acolo unde
este posibil si viabil economic, sa indeplineasca cerintele pentru unitati
autopropulsate adecvate pentru navigatia pe caile navigabile interioare de
clasa Vb si mai sus.
------------
*1) Daca, cu toate acestea, proportia containerelor goale depaseste 50%,
trebuie luata in considerare o valoare pentru inaltimea minima sub poduri care
este mai mare decat cea indicata in nota 4 din tabel.
b) Cerinte operationale minimale pentru caile navigabile C-E
Caile navigabile C-E vor trebui sa indeplineasca urmatoarele criterii
operationale de baza, in scopul de a fi apte sa asigure un trafic international
sigur:
(i) un trafic corespunzator trebuie sa fie asigurat pe toata perioada de
navigatie, cu exceptia intreruperilor mentionate mai jos;
(ii) perioada de navigatie poate fi mai scurta de 365 de zile numai in
regiunile cu conditii climatice severe, unde mentinerea senalelor libere de
gheata in anotimpul rece nu este posibila si deci o intrerupere de iarna este
necesara. In aceste cazuri, trebuie fixate date pentru deschiderea si
inchiderea navigatiei. Durata intreruperii perioadei de navigatie, cauzata de
fenomene naturale, cum sunt gheata, inundatiile etc., trebuie redusa la minimum
prin masuri tehnice si organizatorice adecvate;
(iii) durata intreruperilor perioadei de navigatie pentru intretinerea
normala a ecluzelor si a altor lucrari hidrotehnice ar trebui redusa la
minimum. Utilizatorii caii navigabile vor fi informati, daca se intentioneaza
efectuarea unor lucrari de intretinere, asupra datelor si duratei intreruperii
navigatiei. In cazul unei defectari neprevazute a ecluzelor sau a altor
facilitati hidrotehnice ori in cazul altor evenimente de forta majora, durata
intreruperilor trebuie limitata pe cat posibil, luandu-se toate masurile
adecvate pentru remedierea situatiei;
(iv) nu se vor admite intreruperi in timpul perioadelor de ape mici. O
limitare rezonabila a pescajului admis poate fi totusi permisa pe caile
navigabile cu niveluri fluctuante ale apei. Oricum, un pescaj minim de 1,20 m
trebuie asigurat in toate perioadele, cu pescajul recomandat sau caracteristic
asigurat sau depasit pentru 240 de zile pe an. In regiunile la care se face
referire in subparagraful (ii) de mai sus, pescajul minim de 1,20 m trebuie sa
fie asigurat pentru 60% din perioada de navigatie medie;
(v) orele de operare a ecluzelor, a podurilor rulante sau a altor lucrari
de infrastructura vor fi astfel incat tot timpul navigatia sa poata fi
asigurata in zilele lucratoare (24 de ore), daca este fezabil economic. In
cazuri specifice, exceptiile pot fi permise din motive organizatorice si/sau
tehnice. Orele de navigatie rezonabile vor trebui, de asemenea, sa fie
asigurate in timpul sarbatorilor si la sfarsit de saptamana.
c) Cerinte tehnice si operationale minimale pentru terminalele din porturi
Reteaua C-E de cai navigabile va fi completata cu un sistem de terminale in
porturile caii navigabile interioare. Fiecare terminal va indeplini urmatoarele
cerinte tehnice si operationale minimale:
(i) va fi situat pe calea navigabila C-E;
(ii) va fi capabil sa primeasca nave sau convoaie impinse, utilizate pe
caile navigabile C-E relevante, in conformitate cu clasa lor;
(iii) va fi conectat cu principalele drumuri si cai ferate (apartinand, de
preferinta, retelei internationale a drumurilor si cailor ferate stabilite prin
Acordul european asupra arterelor internationale principale de trafic (AGR),
prin Acordul european asupra liniilor ferate internationale principale (AGC) si
prin Acordul european asupra liniilor internationale importante de transport
combinat si instalatii conexe (AGTC);
(iv) capacitatea lor de manipulare instalata va trebui sa fie in jur de
30.000 - 40.000 TEU/an;
(v) va trebui sa ofere conditii adecvate pentru dezvoltarea unei zone
industriale portuare;
(vi) toate facilitatile necesare pentru operatiunile uzuale in traficul
international trebuie sa fie disponibile;
(vii) in scopul asigurarii protectiei mediului, facilitatile de receptie a
deseurilor si a gunoiului generat la bordul navelor trebuie sa fie disponibile
in porturile de importanta internationala;
(viii) transbordarea eficienta a containerelor si a altor unitati
intermodale (lazi mobile, semitrailere, vehicule rutiere de marfa etc.) trebuie
asigurata si o capacitate suficienta pentru depozitarea intermediara a
containerelor si echipamentul adecvat de manipulare a containerelor sa fie
disponibile;
(ix) manipularea normala a containerelor trebuie sa fie facuta economic, cu
terminale specifice si adecvate transportului combinat;
(x) in afara transbordarii propriu-zise de containere (in principal cu
macarale tip container avand o capacitate de 15 - 20 unitati pe ora), un mare
numar de alte servicii trebuie oferite de aceste terminale. Aceste servicii pot
include organizarea de transporturi de containere mai departe, stocarea
unitatilor goale, ca si intretinerea si repararea containerelor avariate;
(xi) pentru serviciile Ro - Ro trebuie sa fie disponibile facilitati
speciale, cum sunt rampe de incarcare, dane speciale si zone de parcare;
(xii) danele pentru navele fluviale utilizate in transportul combinat vor
trebui sa asigure o adancime garantata de cel putin 2,80 m, fiind de dorit ca
aceasta sa fie de 3,50 m, o lungime adecvata pentru primirea navelor cu lungime
mai mare, de cel putin 110 m, si o inaltime libera sub poduri egala cu aceea a
cailor navigabile cu care se conecteaza;
(xiii) manipularea eficienta a incarcaturilor in terminale poate contribui
substantial la atingerea eficientei serviciilor de transport combinat
international, in special daca urmatoarele cerinte sunt indeplinite:
- perioada de la ultimul timp de acceptare a marfurilor pana la plecarea
navelor si de la sosirea navelor pana la inceperea descarcarii containerelor nu
trebuie sa depaseasca o ora, doar daca dorinta clientilor in ceea ce priveste
timpul de acceptare sau dispunerea bunurilor poate fi realizata cu alte
mijloace;
- perioadele de asteptare pentru vehiculele rutiere care livreaza sau colecteaza
unitati de incarcare trebuie sa fie cat mai scurte posibil (20 de minute
maximum).
Aceste cerinte pot fi indeplinite prin aranjament adecvat si prin
dimensionarea diferitelor elemente ale terminalului de transbordare (vezi
(viii));
(xiv) zonele functionale individuale ale terminalului sunt compuse dintr-un
numar de componente de sistem. In scopul obtinerii unui terminal de
transbordare optim din toate punctele de vedere, este necesar sa se asigure
dimensiuni echilibrate pentru componentele sistemelor individuale, din moment
ce eficienta terminalului este determinata de componentele cele mai slabe.
TABEL
PRIVIND CLASIFICAREA CAILOR NAVIGABILE EUROPENE DE IMPORTANTA INTERNATIONALA
PENTRU TRANSPORTUL COMBINAT*)
*) Clasele I - Va nu sunt mentionate, fiind de importanta regionala sau
nefiind relevante pentru transportul combinat.
____________________________________________________________________________
| |Clasele | Nave cu motor si barje | |
| |cailor |___________________________________________|_______________|
| A |navigabile| Tipul navei: Caracteristici generale | |
| | |___________________________________________|_______________|
| | |Destinatie|Lungime|Latime|Pescaj*5)|Tonaj | |
| | | |maxima |maxima| | | |
|_____|__________|__________|_______|______|_________|_______|_______________|
| | | | L(m) | B(m) | d(m) | T(t) | |
|_____|__________|__________|_______|______|_________|_______|_______________|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
|_____|__________|__________|_______|______|_________|_______|_______________|
| | | Vasele | 95 - | 11,4 | 2,50 - |1.500 -| |
| | Vb | pentru | 110 | | 2,80 |3.000 | ___ ___ |
| | | Rin | | | | | --|___|___| |
| |__________|__________|_______|______|_________|_______|_______________|
| | | | | | | | ___ |
| | VIa | | | | | | __|___| |
| | | | | | | | |___| |
| |__________|__________|_______|______|_________|_______|_______________|
| | | | | | | | ___ ___ |
| B | VIb | *3) | 140 | 15,0 | 3,90 | | __|___|___| |
| | | | | | | | |___|___| |
| |__________|__________|_______|______|_________|_______|_______________|
| | | | | | | | ___ ___ ___ |
| | | | | | | |__|___|___|___||
| | | | | | | | |___|___|___||
| | VIc | | | | | | ___ ___ |
| | | | | | | | |___|___| |
| | | | | | | | --|___|___| |
| | | | | | | | |___|___| |
| |__________|__________|_______|______|_________|_______|_______________|
| | | | | | | | |
| | | | | | | | ___ ___ ___ |
| | | | | | | | |___|___|___||
| | VII | | | | | |--|___|___|___||
| | | | | | | | |___|___|___||
| | | | | | | |*6) |
|_____|__________|__________|_______|______|_________|_______|_______________|
_____________________________________________________________________________
| Clasele | Convoaie impinse |Inaltimea |Simboluri|
| cailor |___________________________________________|minima sub|grafice |
| navigabile | Tipul convoiului: Caracteristici generale |poduri*2) |pe harta |
| |___________________________________________| | |
| | Lungime | Latime | Pescaj*5) | Tonaj | | |
| | | | | | | |
|____________|_________|________|___________|____________|__________|_________|
| | L(m) | B(m) | d(m) | T(t) | H(m) | |
|____________|_________|________|___________|____________|__________|_________|
| 2 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
|____________|_________|________|___________|____________|__________|_________|
| | | | | | 5,25 sau | |
| Vb | 172 - | 11,4 | 2,50 - | 3.200 - | 7,00 sau | |
| | 185*1) | | 4,50 | 6.000 | 9,10*4) | |
|____________|_________|________|___________|____________|__________|_________|
| | 95 - | | 2,50 - | 3.200 - | 7,00 sau | |
| VIa | 110*1) | 22,8 | 4,50 | 6.000 | 9,10*4) | |
|____________|_________|________|___________|____________|__________|_________|
| | 185 - | | 2,50 - | 6.400 - | 7,00 sau | |
| VIb | 195*1) | 22,8 | 4,50 | 12.000 | 9,10*4) | |
|____________|_________|________|___________|____________|__________|_________|
| | 270 - | | 2,50 - | 9.600 - | | |
| | 280*1) | 22,8 | 4,50 | 18.000 | 9,10*4) | |
| VIc | 195 - | 33,0 - | 2,50 - | 9.600 - | | |
| | 200*1) | 34,2*1)| 4,50 | 18.000 | | |
|____________|_________|________|___________|____________|__________|_________|
| | 275 - | 33,0 - | 2,50 - | 14.500 - | | |
| VII | 285 | 34,2*1)| 4,50 | 27.000 | 9,10*4) | |
|____________|_________|________|___________|____________|__________|_________|
Semnificatia coloanelor din tabel este urmatoarea:
A - Tipul caii navigabile interioare
B - DE IMPORTANTA INTERNATIONALA
Aceasta clasificare este conforma cu clasificarea din anexa nr. III la
Acordul european pe principalele cai navigabile de importanta internationala (AGN)
din 19 ianuarie 1996.
Note la tabel:
*1) Prima cifra ia in considerare situatiile existente, in timp ce a doua
reprezinta atat dezvoltarile ulterioare, cat si, in unele cazuri, situatiile
existente.
*2) Permite o distanta minima libera de 0,30 m intre cel mai inalt punct al
structurii navei sau incarcaturii acesteia si un pod.
*3) Permite dezvoltarile viitoare prevazute in navigatia Ro-Ro,
containerizata si fluvio-maritima.
*4) Verificat pentru transportul containerizat:
- 5,25 m pentru navele care transporta 2 randuri de containere;
- 7,00 m pentru navele care transporta 3 randuri de containere;
- 9,10 m pentru navele care transporta 4 randuri de containere;
50% din containere pot fi goale sau se utilizeaza balastul.
*5) Valoarea pescajului pentru o anumita cale navigabila interioara va fi
determinata in conformitate cu conditiile locale.
*6) Convoaiele compuse dintr un numar mare de barje pot, de asemenea, sa
fie utilizate pe cateva sectiuni ale cailor navigabile de clasa VII. In acest
caz, dimensiunile orizontale pot depasi valorile redate in tabel.