ORDONANTA Nr. 84 din 19 august 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de
sanse intre femei si barbati
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 799 din 30 august 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 1 pct. V.2 din
Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse intre femei si barbati,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 8 mai 2002,
se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 4, literele a) - c) se modifica si vor avea urmatorul
cuprins:
"a) prin discriminare directa se intelege tratamentul mai putin
favorabil aplicat unei persoane, dupa criteriul de sex, decat este, a fost sau
ar fi tratata o alta persoana intr-o situatie comparabila;
b) prin discriminare indirecta se intelege situatia in care prevederi,
criterii sau practici, aparent neutre, ar pune persoane de un anumit sex
intr-un anumit dezavantaj, in comparatie cu persoane de sex opus, cu exceptia
cazului in care prevederea, criteriul sau practica se justifica in mod obiectiv
printr-un scop legitim, iar mijloacele de atingere a scopului sunt adecvate si
necesare;
c) prin hartuire sexuala se intelege orice forma de comportament nedorit -
verbal, nonverbal sau fizic - de natura sexuala, care apare cu scopul sau are
ca efect atingerea demnitatii unei persoane, mai ales cand creeaza un mediu
degradant, de intimidare, de ostilitate, de umilire sau ofensator;"
2. La articolul 4, dupa litera b) se introduce o noua litera, litera b^1),
cu urmatorul cuprins:
"b^1) prin hartuire se intelege orice comportament nedorit, avand
legatura cu faptul ca o persoana este de un sex sau altul, care apare cu scopul
sau are ca efect atingerea demnitatii persoanei si crearea unui mediu
degradant, de intimidare, de ostilitate, de umilire sau ofensator;"
3. Dupa articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 4^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 4^1
In materia reglementata de prezenta lege dispozitiile prevazute la art. 4
prevaleaza asupra oricaror prevederi din alte acte normative, iar in caz de
conflicte in domeniu prevaleaza dispozitiile mentionate."
4. La articolul 6 alineatul (1), litera g) va avea urmatorul cuprins:
"g) beneficii, altele decat cele de natura salariala, precum si la
securitate sociala."
5. La articolul 6 alineatul (1), dupa litera g) se introduce o noua litera,
litera g^1), cu urmatorul cuprins:
"g^1) organizatii patronale si organisme profesionale, precum si la
beneficiile acordate de acestea."
6. La articolul 8 alineatul (1), litera e) va avea urmatorul cuprins:
"e) beneficii, altele decat cele de natura salariala, precum si la
securitate sociala;"
7. Alineatul (2) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1) lit. a)
locurile de munca in care, datorita naturii activitatilor profesionale
respective sau cadrului in care acestea sunt desfasurate, o caracteristica
legata de sex este o cerinta profesionala autentica si determinanta, cu
conditia insa ca obiectivul urmarit sa fie legitim si cerinta sa fie
proportionala."
8. La articolul 8 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul
cuprins:
"(3) Este considerata discriminare dispozitia de a discrimina o
persoana pe criteriul de sex."
9. Alineatul (1) al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Maternitatea nu poate constitui un motiv de discriminare."
10. Alineatul (1) al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Sunt considerate discriminare dupa criteriul de sex atat hartuirea, cat
si hartuirea sexuala a unei persoane de catre o alta persoana la locul de munca
sau in alt loc in care aceasta isi desfasoara activitatea. Este interzis ca
deciziile privind o persoana sa fie afectate de acceptarea sau respingerea de
catre persoana in cauza a unui comportament ce tine de hartuirea sau de
hartuirea sexuala a acesteia."
11. La alineatul (2) al articolului 10, partea introductiva va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Constituie discriminare dupa criteriul de sex orice comportament
definit drept hartuire sau hartuire sexuala, avand ca scop:"
12. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Pentru prevenirea si eliminarea oricaror comportamente, definite drept
discriminare dupa criteriul de sex, angajatorul are urmatoarele obligatii:
a) sa prevada in regulamentele de ordine interioara ale unitatilor
sanctiuni disciplinare, in conditiile prevazute de lege, pentru angajatii care
incalca demnitatea personala a altor angajati prin crearea de medii degradante,
de intimidare, de ostilitate, de umilire sau ofensatoare, prin actiuni de
discriminare, definite la art. 4 lit. a) - c) si la art. 10;
b) sa asigure informarea tuturor angajatilor cu privire la interzicerea
hartuirii si a hartuirii sexuale la locul de munca, inclusiv prin afisarea in
locuri vizibile a prevederilor regulamentare de ordine interioara pentru
prevenirea oricarui act de discriminare dupa criteriul de sex;
c) sa informeze imediat dupa ce a fost sesizat autoritatile publice abilitate
cu aplicarea si controlul aplicarii legislatiei privind egalitatea de sanse si
tratament intre femei si barbati."
13. La articolul 12 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu
urmatorul cuprins:
"(2) Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si membrilor
organizatiei sindicale sau reprezentantilor salariatilor care au competenta sa
acorde sprijin in rezolvarea situatiei la locul de munca, potrivit art. 33
alin. (1)."
14. Alineatul (1) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Este interzisa orice forma de discriminare dupa criteriul de sex in
ceea ce priveste accesul femeilor si barbatilor la toate nivelurile de
instruire si de formare profesionala, inclusiv ucenicia la locul de munca, la
perfectionare si, in general, la educatia continua."
15. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Se infiinteaza Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse intre Femei
si Barbati (ANES), denumita in continuare Agentia, ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, finantata de la bugetul
de stat prin bugetul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, cu
sediul in municipiul Bucuresti.
(2) Agentia promoveaza principiul egalitatii de sanse si tratament intre
barbati si femei si asigura integrarea activa a perspectivei de gen in toate
politicile si programele nationale."
16. Dupa articolul 23 se introduc noua noi articole, articolele 23^1 -
23^9, cu urmatorul cuprins:
"Art. 23^1
Agentia indeplineste urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigura fundamentarea, elaborarea si
aplicarea strategiei si politicilor Guvernului in domeniul egalitatii de sanse
si de tratament intre femei si barbati;
b) de armonizare cu reglementarile Uniunii Europene a cadrului legislativ
din domeniul sau de activitate;
c) de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului roman,
reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul sau de activitate;
d) de autoritate de stat, prin care se asigura integrarea activa si
vizibila a perspectivei de gen in toate politicile si programele nationale,
controlul aplicarii si respectarii reglementarilor din domeniul sau de
activitate si functionarea organismelor din subordinea si coordonarea sa.
Art. 23^2
(1) In exercitarea functiilor prevazute la art. 23^1, Agentia indeplineste,
in principal, urmatoarele atributii:
a) coordoneaza aplicarea strategiei si politicilor Guvernului in domeniul
egalitatii de sanse intre femei si barbati;
b) propune Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei proiecte
de acte normative, planuri nationale de actiune pentru egalitatea de sanse
intre femei si barbati si asigura aplicarea acestora;
c) avizeaza, la solicitarea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei, proiectele de acte normative initiate de alte autoritati, in vederea
integrarii si respectarii principiului egalitatii de sanse si de tratament
intre femei si barbati;
d) elaboreaza rapoarte, studii, analize si prognoze privind aplicarea
principiului egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati in
toate domeniile de activitate;
e) elaboreaza, propune si implementeaza proiecte si programe de parteneriat
cu finantare interna si/sau externa;
f) coordoneaza si/sau implementeaza programele Comisiei Europene privind
egalitatea de gen;
g) este reprezentata in structurile de coordonare sau gestionare a
fondurilor ori programelor derulate in Romania de catre Uniunea Europeana, in
vederea respectarii principiului egalitatii de gen la alocarea resurselor;
h) reprezinta Guvernul Romaniei in organismele europene si internationale
din domeniu si colaboreaza cu structuri similare din alte tari;
i) primeste reclamatii/plangeri privind incalcarea dispozitiilor normative
referitoare la principiul egalitatii de sanse si tratament intre femei si
barbati si al discriminarii dupa criteriul de sex, de la persoane fizice,
persoane juridice, institutii publice si private;
j) coopereaza cu autoritati centrale si locale, cu institutii de invatamant
si de cercetare, cu organizatii neguvernamentale;
k) sprijina formarea functionarilor publici si salariatilor institutiilor
sau organismelor publice ori private in domeniul aplicarii principiului
egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati;
l) elaboreaza, tipareste si difuzeaza, in tara si in strainatate, materiale
de informare privind politicile guvernamentale in domeniu.
(2) Alte atributii ale Agentiei se stabilesc prin Statutul Agentiei
Nationale pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati, aprobat prin
hotarare a Guvernului.
(3) In scopul indeplinirii atributiilor sale Agentia poate solicita informatii
de la autoritati ale administratiei publice centrale si locale, alte institutii
si autoritati publice, societati comerciale la care statul este actionar sau
asociat, organizatii patronale si sindicale reprezentative la nivel national,
acestea avand obligatia de a furniza datele solicitate.
Art. 23^3
(1) Agentia este condusa de un presedinte, asimilat din punct de vedere al
salarizarii cu functia de director general din minister, numit de catre
ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei, in conditiile legii.
(2) Presedintele reprezinta Agentia in raporturile cu Guvernul, cu
ministerele, cu alte autoritati ale administratiei publice, cu organizatii,
precum si in raporturile cu persoane fizice si juridice, romane sau straine.
(3) In exercitarea atributiilor sale presedintele emite ordine, norme si
instructiuni. Ordinele, normele si instructiunile cu caracter normativ se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in conditiile legii.
(4) Presedintele este ordonator secundar de credite.
Art. 23^4
(1) Structura organizatorica a Agentiei se stabileste prin Statutul
Agentiei Nationale pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati, aprobat
prin hotarare a Guvernului.
(2) Coordonarea si atributiile compartimentelor din cadrul Agentiei se
stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare, aprobat prin ordin al
presedintelui.
Art. 23^5
(1) Agentia se infiinteaza cu data de 1 ianuarie 2005 si incepe sa
functioneze din data de 1 martie 2005 cu un numar total de 30 de posturi de
functionari publici si personal contractual, asigurat prin redistribuire din
numarul de posturi aprobat Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei.
(2) Salarizarea personalului din aparatul central al Agentiei se face in
conformitate cu prevederile legale aplicabile personalului din organele de
specialitate ale administratiei publice centrale.
(3) Agentia coordoneaza activitatea structurilor specifice pentru
egalitatea de sanse intre femei si barbati, infiintate in baza prevederilor
Hotararii Guvernului nr. 285/2004 privind aplicarea Planului national de
actiune pentru egalitatea de sanse intre femei si barbati, in cadrul
directiilor pentru dialog, familie si solidaritate sociala judetene si a
municipiului Bucuresti.
Art. 23^6
(1) Agentia poate beneficia de donatii si sponsorizari in conditiile legii.
(2) Pentru finantarea activitatii Agentiei pot fi utilizate si fonduri
externe rambursabile si nerambursabile.
Art. 23^7
Agentia asigura respectarea si exercita controlul asupra aplicarii
prevederilor prezentei legi.
Art. 23^8
(1) Se infiinteaza Comisia nationala in domeniul egalitatii de sanse intre
femei si barbati (CONES), a carei activitate este coordonata de presedintele
Agentiei. CONES preia, de la data constituirii legale, atributiile Comisiei
consultative interministeriale in domeniul egalitatii de sanse intre femei si
barbati (CODES).
(2) Alte atributii ale CONES sunt prevazute de regulamentul propriu de
organizare si functionare elaborat de catre Agentie si aprobat de CONES si care
va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) CONES este alcatuita din reprezentanti ai ministerelor si ai altor
organe de specialitate ale administratiei publice centrale din subordinea
Guvernului sau ai autoritatilor administrative autonome, ai organizatiilor
sindicale si ai asociatiilor patronale reprezentative la nivel national, precum
si din reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale, cu activitate
recunoscuta in domeniu, desemnati prin consens de acestea.
(4) Componenta CONES este propusa de presedintele Agentiei, in termen de
maximum 30 de zile de la data numirii acestuia, cu consultarea autoritatilor
publice, organizatiilor si asociatiilor prevazute la alin. (3), si se aproba
prin decizie a primului-ministru. CONES este legal constituita la data
aprobarii de catre primul-ministru a componentei acesteia.
(5) CONES asigura coordonarea activitatii comisiilor judetene si a
municipiului Bucuresti in domeniul egalitatii de sanse intre femei si barbati
(COJES).
(6) Reuniunile CONES se desfasoara trimestrial la sediul Agentiei.
Secretariatul CONES este asigurat de compartimentul desemnat prin ordin al
presedintelui Agentiei.
Art. 23^9
In fiecare judet si in municipiul Bucuresti se constituie comisia
judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, in domeniul egalitatii de sanse
intre femei si barbati (COJES) in vederea indeplinirii prevederilor Hotararii
Guvernului nr. 285/2004."
17. La articolul 24, partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Agentia asigura respectarea si exercita controlul asupra aplicarii
prevederilor prezentei legi in domeniul sau de activitate, prin institutiile
coordonate sau subordonate Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei care au in responsabilitate aplicarea de masuri de promovare a
egalitatii de sanse si tratament intre femei si barbati si de eliminare a
discriminarii directe si indirecte dupa criteriul de sex, dupa cum urmeaza:
.........................................................................."
18. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Avocatul Poporului colaboreaza cu Agentia si, pana la data de 1 martie
2005, cu Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei pentru
solutionarea plangerilor privind egalitatea de sanse si tratament intre femei
si barbati, pentru combaterea discriminarii pe baza de sex in domeniile
reglementate prin prezenta lege."
19. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
Institutul National de Statistica sprijina activitatea si colaboreaza cu
Agentia si, pana la data de 1 martie 2005, cu Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei pentru dezvoltarea statisticii de gen si pentru
implementarea in Romania a indicatorilor de gen promovati de Comisia
Europeana."
20. La articolul 32 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu
urmatorul cuprins:
"(4) Opinia reprezentantilor sindicali din unitati, cu atributii
pentru asigurarea respectarii egalitatii de sanse si de tratament intre femei
si barbati la locul de munca, se mentioneaza in mod obligatoriu in raportul de
control privind respectarea prevederilor prezentei legi."
21. Titlul capitolului VI va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 6
Solutionarea sesizarilor si reclamatiilor privind discriminarea dupa
criteriul de sex"
22. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
(1) Angajatii au dreptul ca in cazul in care se considera discriminati dupa
criteriul de sex sa formuleze sesizari/reclamatii catre angajator sau impotriva
lui, daca acesta este direct implicat, si sa solicite sprijinul organizatiei
sindicale sau al reprezentantilor salariatilor din unitate pentru rezolvarea
situatiei la locul de munca.
(2) In cazul in care aceasta sesizare/reclamatie nu a fost rezolvata la
nivelul angajatorului, prin mediere, persoana angajata care prezinta elemente
de fapt ce conduc la prezumtia existentei unei discriminari directe sau
indirecte dupa criteriul de sex in domeniul muncii, in baza prevederilor
prezentei legi, are dreptul sa transmita sesizarea/reclamatia atat Agentiei,
cat si sa introduca cerere catre instanta judecatoreasca competenta, la
sectiile specializate pentru conflicte de munca si litigii de munca ori de
asigurari sociale in a caror raza teritoriala de competenta isi desfasoara
activitatea angajatorul sau faptuitorul ori, dupa caz, la instanta de
contencios administrativ, dar nu mai tarziu de un an de la data savarsirii
faptei.
(3) In cazul in care o persoana se considera vatamata in baza prevederilor
prezentei legi si transmite o sesizare/reclamatie Agentiei, presedintele
Agentiei emite, in termen de 3 zile, un aviz consultativ privind oportunitatea
sanctionarii faptei de discriminare sesizate, denumit in continuare aviz.
(4) Instanta judecatoreasca competenta potrivit alin. (2), in cazul in care
considera necesar in vederea solutionarii cauzei cu care a fost sesizata, poate
solicita Agentiei un raport.
(5) Hotararea pronuntata de instanta judecatoreasca se comunica si
Agentiei.
(6) Prin cererea introdusa in conditiile prevazute la alin. (2) persoana
angajata care se considera discriminata dupa criteriul de sex are dreptul sa
solicite despagubiri materiale si/sau morale, precum si/sau inlaturarea
consecintelor faptelor discriminatorii de la persoana care le-a savarsit."
23. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
(1) Persoana care prezinta elemente de fapt ce conduc la prezumtia
existentei unei discriminari directe sau indirecte dupa criteriul de sex, in
alte domenii decat cel al muncii, are dreptul sa introduca cerere catre
instanta judecatoreasca competenta, potrivit dreptului comun.
(2) Prin cererea introdusa in conditiile prevazute la alin. (1) persoana
care se considera discriminata dupa criteriul de sex are dreptul sa solicite
despagubiri materiale si/sau morale, precum si/sau inlaturarea consecintelor
faptelor discriminatorii de la persoana care le-a savarsit."
24. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
(1) Persoanele care se considera discriminate dupa criteriul de sex pot
adresa sesizari/reclamatii Agentiei sau pot introduce cereri direct la
instantele judecatoresti competente.
(2) Sarcina probei revine persoanei impotriva careia s-a formulat
sesizarea/reclamatia sau, dupa caz, cererea de chemare in judecata, pentru
fapte care permit a se prezuma existenta unei discriminari directe sau
indirecte, care trebuie sa dovedeasca neincalcarea principiului egalitatii de
tratament.
(3) Cererile persoanelor care se considera discriminate dupa criteriul de
sex, adresate instantelor judecatoresti competente, sunt scutite de taxa de
timbru.
(4) Agentia, sindicatele, organizatiile neguvernamentale care urmaresc
protectia drepturilor omului, precum si alte persoane juridice care au un
interes legitim in respectarea principiului egalitatii de sanse si de tratament
intre femei si barbati au, la cererea persoanelor discriminate, calitate
procesuala activa in justitie si pot asista in cadrul procedurilor
administrative aceste persoane."
25. Alineatul (1) al articolului 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda contraventionala
de la 15.000.000 lei la 150.000.000 lei incalcarea dispozitiilor art. 8 alin.
(1), art. 9 alin. (1) si (2), art. 10, art. 12 si ale art. 14 - 20."
26. La alineatul (2) al articolului 40, partea introductiva va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Constatarea contraventiilor prevazute de prezenta lege se face de
catre:"
27. La articolul 40 se introduc doua noi alineate, alineatele (3) si (4),
cu urmatorul cuprins:
"(3) Procesele-verbale de constatare a contraventiilor se transmit de
indata Agentiei, pentru aviz.
(4) Pentru aplicarea sanctiunilor Agentia transmite avizul, in termenul
prevazut la art. 33 alin. (3), Consiliului National pentru Combaterea
Discriminarii."
28. Dupa articolul 42 se introduce un nou articol, articolul 43, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 43
Prezenta lege transpune Directiva Consiliului nr. 76/207/EEC din 9
februarie 1976 pentru implementarea principiului egalitatii de tratament pentru
barbati si femei referitor la accesul la ocupare, pregatire profesionala,
promovare si conditii de munca, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor
Europene (JOCE) nr. L 39 din 14 februarie 1976, cu modificarile si completarile
aduse prin Directiva Parlamentului European si a Consiliului nr. 2002/73/CE din
23 septembrie 2002, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene
(JOCE) nr. L 269 din 5 octombrie 2002."
Art. 2
Statutul Agentiei Nationale pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si
Barbati se elaboreaza de catre aceasta si se aproba prin hotarare a Guvernului
in termen de 60 de zile de la data numirii in functie a presedintelui Agentiei.
Art. 3
Organizarea, functionarea si atributiile comisiilor judetene si a
municipiului Bucuresti in domeniul egalitatii de sanse intre femei si barbati
(COJES) se aproba prin hotarare a Guvernului in termen de 90 de zile de la data
constituirii legale a Comisiei nationale in domeniul egalitatii de sanse intre
femei si barbati.
Art. 4
Pe data de 15 aprilie 2005 se abroga Hotararea Guvernului nr. 967/1999
privind constituirea si functionarea Comisiei consultative interministeriale in
domeniul egalitatii de sanse intre femei si barbati (CODES), publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 583 din 30 noiembrie 1999, cu
modificarile ulterioare.
Art. 5
Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse intre femei si barbati, cu
modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta, se va republica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea prin lege a prezentei
ordonante, dandu-se articolelor o noua numerotare.
Art. 6
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gheorghe Emacu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu