ORDONANTA Nr. 96 din 27 august 1998
privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier
national
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 320 din 28 august 1998
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
pct. 3 lit. a) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Padurile, prin functiile economice si de protectie pe care le indeplinesc,
constituie, indiferent de forma de proprietate, o avutie de interes national de
care beneficiaza intreaga societate. In acest scop este necesara asigurarea
gestionarii durabile a padurilor, prin stabilirea de masuri concrete de
administrare, ingrijire, exploatare rationala si regenerare.
Art. 2
Indiferent de forma de proprietate, politica de punere in valoare
economica, sociala si ecologica a padurilor este un atribut al statului. In
conditiile respectarii dreptului de proprietate, padurile din Romania sunt
administrate si gospodarite intr-un sistem unitar, vizand valorificarea
continua, in folosul generatiilor actuale si viitoare, a functiilor lor ecologice
si social-economice.
Art. 3
Dupa forma de proprietate, fondul forestier national, definit la art. 1 din
Codul silvic, este constituit din:
a) fondul forestier proprietate publica a statului;
b) fondul forestier proprietate publica a unitatilor
administrativ-teritoriale (comune, orase, municipii);
c) fondul forestier proprietate privata a unitatilor de cult (parohii,
schituri, manastiri), institutiilor de invatamant sau a altor persoane
juridice;
d) fondul forestier proprietate privata indiviza a persoanelor fizice
(fosti composesori, mosneni si razesi sau mostenitori ai acestora);
e) fondul forestier proprietate privata a persoanelor fizice.
Art. 4
(1) Drumurile forestiere si caile ferate forestiere, existente la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante, apartin statului, indiferent de forma de
proprietate a fondului forestier pe care acestea il strabat.
(2) Regimul juridic al drumurilor si cailor ferate forestiere care se vor
construi in viitor va fi stabilit in raport cu sursa de finantare si cu natura
proprietatii terenurilor, astfel:
a) drumurile si caile ferate forestiere, construite pe terenurile
proprietate publica a statului si finantate cu fonduri de la bugetul de stat
sau din fondul de dezvoltare al Regiei Nationale a Padurilor, vor fi
proprietate publica a statului si administrate de regie;
b) drumurile si caile ferate forestiere, construite pe terenuri din fondul
forestier proprietate privata si finantate din resursele financiare ale
proprietarilor de paduri, vor fi proprietate privata, administrate de
detinatorii padurilor respective.
Art. 5
Titularii dreptului de proprietate asupra fondului forestier, proprietate
publica sau privata, isi exercita dreptul de proprietate, in limitele si in
conditiile legii, urmarind conservarea si gospodarirea durabila a padurilor.
CAP. 2
Regimul silvic
Art. 6
Fondul forestier national, indiferent de forma de proprietate, este supus
regimului silvic.
Art. 7
(1) Regimul silvic reprezinta un sistem unitar de norme cu caracter tehnic
silvic, economic si juridic, referitoare la amenajarea, paza, protectia contra
daunatorilor, exploatarea si regenerarea padurilor, in vederea asigurarii
gestionarii durabile a ecosistemelor forestiere.
(2) Respectarea normelor definite la alin. (1) este obligatorie pentru toti
proprietarii de paduri sau alti detinatori.
(3) Normele tehnice silvice reglementeaza activitatile de amenajare si
regenerare a padurilor, protectie a padurilor impotriva daunatorilor, ingrijire
(degajari, curatiri, rarituri), punere in valoare a masei lemnoase si de
exploatare a lemnului, atat pentru padurile proprietate publica, cat si pentru
padurile proprietate privata. Normele tehnice actuale vor fi revizuite in termen
de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante, prin grija
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(4) Normele cu caracter economic se refera la totalitatea obligatiilor
financiare ce revin proprietarilor de paduri, pentru asigurarea regenerarii
padurilor, starii de sanatate a acestora, efectuarii lucrarilor de amenajare,
ingrijire si punere in valoare, precum si la modalitatile de finantare.
(5) Normele juridice cuprind totalitatea reglementarilor cu specific silvic
(legi, hotarari si ordonante ale Guvernului, ordine si instructiuni ale
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura).
(6) La dobandirea dreptului de proprietate, proprietarii de paduri vor lua
cunostinta sub semnatura, prin grija autoritatii publice pentru silvicultura,
de obligatiile pe care le au pentru respectarea regimului silvic.
Art. 8
(1) In vederea respectarii reglementarilor referitoare la regimul silvic,
proprietarii de paduri si detinatorii cu orice titlu au urmatoarele obligatii:
a) sa elaboreze amenajamente silvice pentru padurile pe care le detin, prin
unitati specializate, autorizate in acest scop de autoritatea publica centrala
care raspunde de silvicultura. Costul acestor lucrari se suporta de proprietari
in cazul persoanelor juridice. Pentru padurile cu suprafete mai mici de 10
hectare, apartinand persoanelor fizice, gospodarite in mod individual, se
intocmesc, de unitati specializate, studii sumare de amenajare, al caror
continut se va preciza prin normele tehnice specifice;
b) sa asigure paza padurilor, in vederea prevenirii taierilor ilegale,
distrugerii sau degradarii vegetatiei forestiere, pasunatului abuziv,
braconajului si a altor fapte infractionale sau contraventionale. Proprietarii
de paduri proprietate privata care nu au personal angajat pentru asigurarea
pazei, in conditiile mentionate la art. 12, raspund contraventional;
c) sa execute lucrarile necesare pentru prevenirea si combaterea bolilor si
daunatorilor padurilor, stabilite de organele autoritatii publice pentru
silvicultura, cu mijloace proprii sau contra cost, prin unitati silvice
specializate;
d) sa asigure respectarea masurilor de prevenire si stingere a incendiilor
si, dupa caz, dotarea cu mijloace de prima interventie;
e) sa efectueze lucrarile de impadurire si de ajutorare a regenerarii
naturale, potrivit prevederilor amenajamentelor silvice si ale normelor tehnice
specifice. Lucrarile de impadurire se vor executa in termen de cel mult 2 ani
de la exploatarea masei lemnoase. In caz contrar, se vor aplica masurile
prevazute la art. 67 din Codul silvic, aprobat prin Legea nr. 26/1996;
f) sa efectueze lucrarile de intretinere a plantatiilor si regenerarilor
naturale pana la realizarea starii de masiv;
g) sa execute la timp, in conformitate cu prevederile amenajamentelor
silvice si ale normelor tehnice specifice, lucrarile de ingrijire a arboretelor
- degajari, curatiri, rarituri, taieri de igiena;
h) sa execute taieri de arbori numai dupa marcarea si inventarierea acestora
si dupa elaborarea documentelor specifice de catre personalul silvic autorizat;
i) sa asigure, in conformitate cu prevederile amenajamentelor si actelor
normative in vigoare, intretinerea si repararea drumurilor forestiere aflate in
proprietate.
(2) In situatiile in care gospodarirea padurilor proprietate privata a
persoanelor fizice sau juridice este asigurata pe baze contractuale de catre
Regia Nationala a Padurilor, obligatiile mentionate la alin. (1) se vor regasi,
ca atare, in contractele incheiate.
Art. 9
(1) In vederea gospodaririi durabile a padurilor se interzic:
a) defrisarea vegetatiei forestiere - respectiv inlaturarea acesteia si
schimbarea destinatiei terenului - fara aprobarea autoritatii publice centrale
care raspunde de silvicultura;
b) desfasurarea de activitati care produc degradarea solului si a malurilor
apelor, distrugerea semintisului utilizabil si a arborilor nedestinati
exploatarii, potrivit prevederilor art. 45 din Codul silvic.
(2) Se excepteaza de la prevederile alin. (1) lit. a) terenurile aflate in
perimetrul fasiei de protectie a frontierei de stat, care fac parte din
domeniul public si care, prin natura lor, sunt destinate protectiei si
intretinerii liniei de frontiera, potrivit prevederilor Legii privind frontiera
de stat a Romaniei nr. 56/1992. Defrisarea vegetatiei forestiere pentru
realizarea fasiei de protectie a frontierei de stat se va executa de catre
proprietarul sau detinatorul padurii, sub supravegherea organului de graniceri
si a autoritatii silvice competente.
Art. 10
(1) Exploatarea produselor lemnoase ale padurilor se face numai in
conformitate cu prevederile amenajamentelor silvice si cu respectarea
instructiunilor privind termenele, modalitatile si epocile de recoltare si transport
al materialului lemnos din paduri, emise de autoritatea publica centrala care
raspunde de silvicultura.
(2) Pentru masa lemnoasa destinata a se exploata, proprietarii sau
detinatorii cu orice titlu de paduri intocmesc acte de punere in valoare, in
conformitate cu normele tehnice in vigoare, cu marcarea si inventarierea
prealabila a arborilor destinati taierii de catre personalul silvic delegat sa
utilizeze ciocanul silvic de marcat.
(3) Ocoalele silvice, agentii economici atestati sa execute exploatari
forestiere, persoanele fizice si juridice care au in proprietate sau in
administrare paduri au obligatia sa foloseasca tehnologii de recoltare si de
scoatere a lemnului din padure, care sa nu produca degradarea solului, poluarea
apelor, distrugerea sau vatamarea semintisului utilizabil, a arborilor
nedestinati exploatarii peste limitele admise prin instructiunile prevazute la
alin. (1).
(4) Masa lemnoasa care se exploateaza si se transporta din padure va fi
insotita de documentele prevazute in instructiunile privind circulatia
materialelor lemnoase si controlul instalatiilor de debitat lemn rotund in
cherestea, aprobate prin hotarare a Guvernului.
(5) Materialul lemnos de lucru cu diametrul la capatul gros mai mare de 20
cm, care se transporta din padure, avand ca document de insotire bonul de
vanzare sau foaia de insotire, se marcheaza cu marca dreptunghiulara specifica
agentului economic care administreaza padurea sau care exploateaza masa
lemnoasa, dupa caz.
CAP. 3
Administrarea fondului forestier national
Sectiunea 1
Administrarea fondului forestier proprietate publica a statului
Art. 11
(1) Fondul forestier proprietate publica a statului se administreaza
potrivit Codului silvic de catre Regia Nationala a Padurilor.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Regiei Nationale a
Padurilor se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii
publice centrale care raspunde de silvicultura.
Sectiunea a 2-a
Administrarea fondului forestier proprietate publica a comunelor, oraselor
si municipiilor si a celui proprietate privata indiviza (fosti composesori,
mosneni, razesi sau mostenitorii acestora)
Art. 12
(1) Padurile proprietate publica a comunelor, oraselor si municipiilor,
precum si cele proprietate privata indiviza, apartinand fostilor composesori,
mosneni si razesi sau mostenitorilor acestora, se administreaza de catre
proprietari, prin structuri silvice proprii similare cu cele ale statului.
Pentru gestionarea padurilor, detinatorii mentionati mai sus vor angaja
personal de specialitate, autorizat in conditiile prezentei ordonante.
(2) Pentru realizarea prevederilor mentionate la alin. (1), persoanele
fizice, fosti composesori, mosneni si razesi sau mostenitorii acestora, se vor
constitui, in mod obligatoriu, in prealabil, in asociatii cu personalitate
juridica, potrivit legii.
Art. 13
(1) Padurile apartinand detinatorilor mentionati la art. 12 alin. (1) se
organizeaza pe cantoane silvice conduse de padurari cu studii de specialitate,
suprafata unui canton fiind de maximum: 300 hectare in zona de campie; 500
hectare in zona de coline; 1.000 hectare in zona de munte.
(2) In situatia existentei mai multor cantoane se vor constitui districte
sau brigazi silvice, conduse de tehnicieni silvici sau de ingineri silvici.
Suprafata acestora este de maximum: 1.500 hectare in zona de campie; 2.500
hectare in zona de coline; 5.000 hectare in zona de munte.
(3) In cazul mai multor brigazi sau districte se pot constitui ocoale
silvice, a caror suprafata este de maximum: 8.000 hectare in zona de campie;
12.000 hectare in zona de coline; 20.000 hectare in zona de munte.
(4) Pentru indeplinirea conditiilor de suprafata precizate la alin. (1) -
(3), proprietarii padurilor respective se pot asocia in functie de vecinatati
sau de interesele economice ale acestora.
Art. 14
(1) In situatia in care proprietarii padurilor care fac obiectul prezentei
sectiuni nu doresc sau nu pot indeplini conditiile mentionate la art. 12, acestia
vor gospodari padurile ce le apartin, pe baza contractuala, prin Regia
Nationala a Padurilor.
(2) Prin contractul incheiat intre parti se stabilesc drepturile si
obligatiile proprietarilor padurilor si ale Regiei Nationale a Padurilor. In
mod obligatoriu se vor stipula:
a) drepturile materiale ale proprietarilor de paduri, in natura sau in
bani, care rezulta din valorificarea resurselor lemnoase si nelemnoase ale
padurilor preluate in gestiune;
b) obligatiile Regiei Nationale a Padurilor de a asigura paza padurilor si
de a executa lucrarile tehnice silvice de ingrijire, combatere a daunatorilor,
punere in valoare a masei lemnoase, exploatare a resurselor si de regenerare a
arboretelor, in conformitate cu regimul silvic;
c) modalitatile financiare de a suporta costul lucrarilor de intocmire a
amenajamentelor silvice, de administrare, paza, ingrijire, protectie contra
daunatorilor, exploatare si regenerare.
Sectiunea a 3-a
Administrarea fondului forestier proprietate privata a persoanelor fizice
Art. 15
(1) Padurile proprietate privata a persoanelor fizice sunt supuse regimului
silvic. Proprietarii acestor paduri au obligatia sa execute prin mijloace
proprii sau prin unitati silvice specializate lucrarile necesare impuse de
regimul silvic.
(2) In situatiile in care proprietarii padurilor nu isi pot indeplini in
mod individual obligatiile prevazute la alin. (1), acestia se pot constitui in
asociatii cu personalitate juridica, angajand personal silvic de specialitate,
in conformitate cu prevederile art. 13.
(3) In vederea respectarii obligatiei prevazute la alin. (1), proprietarii
padurilor proprietate privata, individuali sau constituiti in asociatii, pot
solicita, de asemenea, unitatilor teritoriale ale Regiei Nationale a Padurilor
sa administreze padurile ce le apartin, pe baza de contracte, in conditiile
prevazute la art. 12 alin. (2).
Sectiunea a 4-a
Administrarea padurilor proprietate privata a unitatilor de cult (parohii,
schituri, manastiri), a institutiilor de invatamant sau a altor persoane
juridice
Art. 16
(1) Administrarea padurilor proprietate privata a parohiilor, schiturilor,
manastirilor, unitatilor de invatamant sau a altor persoane juridice se face de
catre acestea, angajand personal silvic specializat, in vederea respectarii
obligatiilor prevazute la art. 8 alin. (1).
(2) Pentru indeplinirea obligatiilor prevazute la alin. (1), proprietarii
padurilor respective se pot asocia cu alti detinatori de paduri, in vederea
gospodaririi padurilor in conditiile prevazute la art. 13.
(3) Proprietarii de paduri care fac obiectul prezentei sectiuni pot
solicita, de asemenea, ca padurile ce le apartin sa fie administrate pe baza
contractuala de catre Regia Nationala a Padurilor, in conditiile prevazute la
art. 12, completate cu alte prevederi specifice, convenite de partile
contractante.
Sectiunea a 5-a
Reglementari comune pentru administrarea fondului forestier proprietate
publica a unitatilor administrativ-teritoriale si proprietate privata
Art. 17
(1) Contractele de administrare a fondului forestier mentionat la
sectiunile 2 - 4 din prezentul capitol se incheie pe o durata minima, egala cu
perioada de aplicare a amenajamentului silvic, conform prevederilor art. 18,
din Codul silvic.
(2) Contractele prevazute la alin. (1) se incheie in forma autentica la
birourile notariale, taxele si comisioanele suportandu-se de catre Regia
Nationala a Padurilor. Aceste contracte se inregistreaza la inspectoratele
silvice teritoriale in raza carora se afla fondul forestier.
(3) Rezilierea contractului din initiativa unei parti se solutioneaza
conform legislatiei civile.
(4) Activitatea personalului silvic angajat pentru paza si gospodarirea
padurilor proprietate publica a unitatilor administrativ-teritoriale si
proprietate privata este controlata sub raportul regimului silvic de catre
personalul tehnic al autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura
si al inspectoratelor silvice teritoriale prevazute la cap. IV din prezenta
ordonanta.
(5) Personalul silvic angajat pentru paza padurilor, prevazut la art. 13
alin. (1), este dotat cu armament de serviciu, in conditiile legii.
Art. 18
Modalitatile concrete de constituire a structurilor silvice pentru
gospodarirea padurilor, care fac obiectul sectiunilor 2 - 4 din prezentul
capitol, precum si modul de organizare si functionare a acestora se stabilesc
prin regulament aprobat prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii
publice centrale care raspunde de silvicultura, in termen de 60 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei ordonante.
CAP. 4
Controlul respectarii regimului silvic
Art. 19
(1) Controlul respectarii regimului silvic pentru intregul fond forestier
national se exercita de catre autoritatea publica centrala care raspunde de
silvicultura - Departamentul padurilor, prin Directia generala pentru controlul
aplicarii regimului silvic, precum si prin inspectoratele silvice teritoriale
din subordinea acesteia.
(2) Modul de organizare si functionare a controlului aplicarii regimului
silvic la nivel central si local, precum si structurile administrative aferente
se stabilesc prin regulament aprobat prin hotarare a Guvernului, la propunerea
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, in termen de 60 de
zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante.
Art. 20
Directia generala pentru controlul aplicarii regimului silvic, prin
organele sale centrale si teritoriale, are urmatoarele atributii:
a) controleaza modul de respectare, de catre proprietarii si detinatorii cu
orice titlu de paduri, a prevederilor legilor, hotararilor si ordonantelor
Guvernului, ordinelor ministrului, regulamentelor si instructiunilor in
domeniul silviculturii, precum si a normelor specifice regimului silvic;
b) analizeaza si controleaza modul de respectare a prevederilor
amenajamentelor silvice pentru toate padurile, indiferent de natura
proprietatii;
c) controleaza activitatea de exploatare a masei lemnoase, executata prin agenti
economici atestati sau in regie proprie, si dispune sistarea activitatilor care
incalca normele tehnice specifice sau care provoaca degradarea vegetatiei
forestiere, eroziunea solului sau alte deteriorari ale mediului;
d) controleaza aplicarea si respectarea dispozitiilor legale privind
prevenirea si stingerea incendiilor in paduri;
e) controleaza activitatea de construire, reparare si intretinere a
drumurilor forestiere, in conformitate cu legislatia si normele specifice in
vigoare;
f) constata faptele contraventionale in domeniul silviculturii si
exploatarii padurilor si propune sau stabileste, dupa caz, sanctiunile,
potrivit imputernicirilor prevazute de lege;
g) constata faptele infractionale in domeniul silviculturii si exploatarii
padurilor si sesizeaza, de indata, organul de politie, in vederea efectuarii
cercetarii penale, in conformitate cu prevederile art. 207 si 209 din Codul de
procedura penala;
h) verifica sesizarile scrise cu privire la abaterile comise in fondul
forestier proprietate publica sau proprietate privata si stabileste situatiile
de incalcare a actelor normative in vigoare, propunand masurile de reglementare
sau de sanctionare, potrivit legii;
i) avizeaza angajarea personalului silvic necesar pentru gospodarirea
padurilor, altele decat cele administrate de catre Regia Nationala a Padurilor;
j) indeplineste orice alte atributii stabilite prin regulamentul de
organizare si functionare, prevazut la art. 19 alin. (2).
Art. 21
(1) Inspectoratele silvice teritoriale se constituie la nivelul fiecarui
judet, daca suprafata padurilor judetului, potrivit art. 3 lit. a) - e), este
de minimum 100.000 hectare.
(2) In cazul judetelor in care suprafata padurilor este sub limita
prevazuta la alin. (1), inspectoratele silvice teritoriale vor fi constituite
pe raza a doua sau mai multe judete limitrofe, astfel incat suprafata minima a
acestora sa fie cea prevazuta la alin. (1).
(3) Personalul tehnic de specialitate din inspectoratele silvice
teritoriale se va dimensiona in raport cu suprafata padurilor si cu numarul de
proprietari, astfel incat pentru o suprafata de maximum 10.000 hectare sa
existe un inspector-inginer silvic.
(4) Pentru lucrarile tehnice de nivel mediu si pentru executarea
controalelor de fond se va asigura un tehnician silvic pentru:
- 3.000 hectare in zona de campie;
- 5.000 hectare in zona de coline;
- 10.000 hectare in zona de munte.
Art. 22
Finantarea organelor centrale si teritoriale pentru controlul respectarii
regimului silvic se face de la bugetul de stat.
CAP. 5
Regimul juridic al fondului forestier proprietate privata
Art. 23
(1) Terenurile din fondul forestier proprietate privata, indiferent de
titularul lor, sunt si raman in circuitul civil, potrivit legii.
(2) Terenurile prevazute la alin. (1) pot fi dobandite sau instrainate prin
oricare dintre modalitatile stabilite de legislatia civila, in conditiile
respectarii dispozitiilor prezentei ordonante.
Art. 24
(1) Padurile proprietate privata se pot instraina, prin acte juridice,
numai cu conditia nedivizarii proprietatii.
(2) Conditia de nedivizare a proprietatii este aplicabila si in cazul
mostenitorilor.
(3) Statul, prin Regia Nationala a Padurilor, are dreptul de preemptiune la
toate vanzarile de buna voie sau silite, la pret si in conditii egale atat
pentru padurile proprietate privata, cat si pentru terenurile cu alta
folosinta, limitrofe fondului forestier proprietate publica a statului. In
acest sens, proprietarul terenului ce face obiectul vanzarii este obligat sa
instiinteze, in scris, unitatea silvica teritoriala in raza careia se afla
terenul respectiv despre intentia de instrainare. Unitatea silvica sesizata isi
exprima optiunea in termen de 30 de zile, dupa care dreptul de preemptiune al
statului inceteaza.
(4) In situatia in care Regia Nationala a Padurilor nu isi exprima optiunea
de a cumpara terenuri cu paduri proprietate privata, in conditiile stabilite la
alin. (3), dreptul de preemptiune pentru cumpararea terenului cu padure revine
proprietarilor invecinati, care isi pot exprima optiunea in termen de 30 de
zile de la instiintarea scrisa cu confirmare de primire, trimisa de
proprietarul care doreste sa vanda terenul cu padure. Dupa expirarea acestui termen,
dreptul de preemptiune inceteaza.
(5) In cazul vanzarii unor suprafete de padure aflate in indiviziune,
dreptul de preemptiune revine coproprietarilor terenurilor respective.
(6) Instrainarea facuta cu incalcarea prevederilor alin. (1) - (5) este
nula de drept.
(7) Suprafata maxima de padure pe care o persoana fizica o poate obtine
prin cumparare este de 1.000 hectare.
Art. 25
(1) Reducerea suprafetei padurilor proprietate privata este interzisa, cu
exceptia cazurilor prevazute la alineatul urmator.
(2) In mod exceptional, pentru constructii cu destinatie militara, pentru
cai ferate, sosele de importanta deosebita, linii electrice de inalta tensiune,
mine, forari, sonde si echipamente aferente acestora, conducte magistrale de
transport gaze sau petrol, lucrari de imbunatatiri funciare, de gospodarire a
apelor sau de realizare a unor noi surse de apa, obiective turistice, ocuparea
definitiva de terenuri din fondul forestier proprietate privata, cu defrisarea
padurii sau fara, se aproba, cu acordul prealabil al proprietarilor
terenurilor, potrivit prevederilor prezentei ordonante.
(3) In cazurile in care proprietarii terenurilor nu sunt de acord, ocuparea
terenurilor se poate face in conditiile stabilite potrivit reglementarilor legale
privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica.
(4) Ocuparea definitiva a terenurilor din fondul forestier proprietate
privata se face cu plata de catre persoanele fizice si juridice solicitante a
urmatoarelor taxe si despagubiri:
a) taxa pentru ocuparea definitiva de terenuri forestiere, care se varsa in
Fondul de ameliorare potrivit prevederilor art. 92 alin. (4) din Legea fondului
funciar nr. 18/1991, republicata, fond aflat la dispozitia autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura;
b) contravaloarea terenului, care se achita proprietarului terenului
forestier;
c) contravaloarea pierderii de crestere, determinata de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii, daca terenul este acoperit cu padure,
despagubire care revine proprietarului terenului.
Art. 26
Pentru ocuparea temporara de terenuri din fondul forestier proprietate
privata, in conditiile prevazute la art. 25 alin. (2), persoanele fizice sau
juridice care beneficiaza de ocuparea terenurilor au obligatia sa achite:
a) chiria pentru ocuparea terenului pe durata aprobata, care se incaseaza
de proprietarul terenului;
b) contravaloarea pierderii de crestere, determinata de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii, daca terenul este acoperit cu
padure, despagubire care revine proprietarului;
c) cheltuielile necesare pentru reinstalarea vegetatiei forestiere pe
terenul ocupat temporar si pentru intretinerea acesteia pana la realizarea
starii de masiv; sumele aferente se depun intr-un cont special, purtator de
dobanda, la dispozitia inspectoratului silvic teritorial, care dispune de
cheltuirea fondului respectiv pentru realizarea lucrarilor silvice necesare;
d) o garantie in bani, egala cu taxa legala prevazuta pentru ocuparea
definitiva de terenuri forestiere, care se depune intr-un cont special,
purtator de dobanda, aflat la dispozitia inspectoratului silvic teritorial.
Dupa indeplinirea obligatiilor prevazute cu privire la redarea terenurilor in fondul
forestier, titularul aprobarii va primi garantia si dobanda aferenta.
Art. 27
Metodologia de executare si de finantare a lucrarilor de reinstalare a
vegetatiei forestiere si de intretinere a acesteia pana la realizarea starii de
masiv, prevazute la art. 26 lit. (c), se elaboreaza de autoritatea publica
centrala care raspunde de silvicultura, in termen de 60 de zile de la intrarea
in vigoare a prezentei ordonante.
Art. 28
Ocuparea definitiva sau temporara a terenurilor din fondul forestier
proprietate privata, potrivit prevederilor art. 25 si art. 26, se face numai cu
acordul proprietarilor si se aproba dupa cum urmeaza:
a) pentru suprafata de pana la un hectar, de catre inspectoratul silvic
teritorial, la cererea persoanei fizice sau juridice beneficiare;
b) pentru suprafata de peste un hectar, dar nu mai mare de 100 hectare, de
catre autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura, la cererea
persoanei fizice sau juridice beneficiare, cu avizul inspectoratului silvic teritorial;
c) pentru suprafata de peste 100 hectare, prin hotarare a Guvernului, la
cererea persoanelor juridice beneficiare si la propunerea autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura.
Art. 29
Defrisarea padurii, in scopul executarii de lucrari necesare gospodaririi
fondului forestier, se aproba de catre autoritatea publica centrala care
raspunde de silvicultura, la cererea proprietarului, si este scutita de plata
oricaror taxe.
CAP. 6
Finantarea administrarii fondului forestier national
Art. 30
(1) Finantarea activitatilor de administrare a fondului forestier
proprietate publica a statului se asigura de catre Regia Nationala a Padurilor
din veniturile realizate prin valorificarea produselor padurii si din Fondul de
conservare si regenerare a padurilor, prevazut la art. 63 din Codul silvic,
care este fond deductibil la determinarea profitului impozabil aferent Regiei
Nationale a Padurilor.
(2) Finantarea activitatilor de administrare a fondului forestier proprietate
privata a persoanelor juridice sau persoanelor fizice se asigura, de regula, de
catre acestea din veniturile realizate prin comercializarea masei lemnoase
exploatate si a altor produse ale padurilor ce le apartin.
Art. 31
(1) In vederea sprijinirii proprietarilor de paduri proprietate privata, in
special persoane fizice, in efectuarea unor lucrari de gospodarire, in scopul
asigurarii integritatii fondului forestier national si gestionarii durabile a
padurilor, statul va aloca anual, de la buget, fondurile necesare pentru:
a) refacerea padurilor afectate de calamitati naturale sau de incendii;
b) refacerea unor cai forestiere de transport distruse in urma
calamitatilor naturale;
c) combaterea bolilor si daunatorilor in padurile proprietate privata;
d) finantarea unor studii complexe de fundamentare a solutiilor de
gospodarire a padurilor proprietate privata;
e) punerea la dispozitia proprietarilor de paduri a normelor tehnice
silvice si juridice care reglementeaza regimul silvic si a materialelor de
propaganda si educatie forestiera privind ocrotirea si conservarea padurilor;
f) sprijinirea proprietarilor de paduri cu functii speciale de protectie,
persoane fizice, prin acordarea unor compensatii reprezentand contravaloarea
lemnului pe care nu il recolteaza datorita restrictiilor impuse prin
amenajamentele silvice in padurile cu functii speciale de protectie.
(2) Normele metodologice de acordare, utilizare si control al sumelor
acordate potrivit prevederilor alin. (1) se aproba prin hotarare a Guvernului,
la propunerea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, cu
avizul Ministerului Finantelor, in termen de 90 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante.
CAP. 7
Raspunderi si sanctiuni
Art. 32
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante atrage, dupa caz, raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala a persoanei
vinovate, potrivit legii.
Art. 33
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sunt considerate infractiuni,
si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) refuzul nejustificat al Regiei Nationale a Padurilor de a incheia
contractele de administrare stabilite la art. 14, art. 15 alin. (3) si la art.
16 alin. (3), cu amenda de la 5.000.000 lei la 25.000.000 lei;
b) refuzul proprietarilor sau al altor detinatori de paduri de a intocmi
amenajamentele silvice, conform obligatiei prevazute la art. 8 alin. (1) lit.
a), cu amenda de la 200.000 lei la 1.000.000 lei, pentru persoane fizice, si de
la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei, pentru persoane juridice;
c) neasigurarea pazei padurilor, potrivit obligatiei prevazute la art. 8
alin. (1) lit. b), cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, pentru
persoane fizice, si de la 2.500.000 lei la 5.000.000 lei, pentru persoane
juridice;
d) refuzul proprietarilor sau al altor detinatori de paduri de a executa
lucrarile de prevenire si combatere a daunatorilor si bolilor padurilor,
conform dispozitiei art. 8 alin. (1) lit. c), sau de a executa lucrarile de
ingrijire a arboretelor, prevazute la art. 8 alin. (1) lit. g), cu amenda de la
1.000.000 lei la 5.000.000 lei;
e) angajarea de catre proprietari sau alti detinatori de paduri de personal
silvic neavizat de autoritatea publica care raspunde de silvicultura, cu amenda
de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei.
(2) Sunt competenti sa constate faptele contraventionale prevazute la alin.
(1) inginerii din autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura si
din inspectoratele silvice teritoriale, imputerniciti prin delegatie.
(3) Sanctiunile contraventionale prevazute la alin. (1) se aplica de catre
conducatorul autoritatii publice teritoriale care raspunde de silvicultura,
prin rezolutie pe procesul-verbal de constatare.
(4) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile prevederile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
exceptia art. 25 - 27.
Art. 34
Stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice, altele decat cele
prevazute la art. 33, indiferent de forma de proprietate a padurilor in care
acestea au fost comise, sunt reglementate prin lege speciala.
Art. 35
Personalul silvic din autoritatea publica centrala care raspunde de
silvicultura si din inspectoratele silvice teritoriale este competent sa
constate infractiunile prevazute la art. 96 - 103 din Codul silvic si este
obligat sa sesizeze de indata organele de cercetare penala competente.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 36
In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura va revizui si va
completa cu prevederi specifice padurilor proprietate publica si privata
regulamentele, instructiunile si normele tehnice din domeniul silviculturii.
Art. 37
In exercitarea atributiilor de serviciu privind paza fondului forestier,
constatarea contraventiilor si a infractiunilor silvice, personalul silvic
prevazut la art. 35 este asimilat personalului care indeplineste functii ce
implica exercitiul autoritatii publice.
Art. 38
Unitatile de politie, impreuna cu cele ale jandarmeriei, precum si organele
administratiei publice locale ori, dupa caz, organele de pompieri militari vor
sprijini organele silvice sau, dupa caz, le vor acorda asistenta tehnica,
potrivit competentelor, in organizarea si desfasurarea actiunilor de prevenire
si de combatere a fenomenului infractional si contraventional si, respectiv,
pentru prevenirea si stingerea incendiilor atat in padurile proprietate
publica, cat si in cele proprietate privata.
Art. 39
Personalul silvic de toate gradele, necesar pentru gospodarirea padurilor
proprietate privata, poate fi angajat numai cu avizul inspectoratelor silvice
din subordinea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
Art. 40
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 60 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 41
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga orice alte
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Ministru de interne,
Gavril Dejeu