HOTARARE Nr. 997 din 2 decembrie 1999
pentru aprobarea Regulamentului privind constituirea, organizarea si
functionarea structurilor silvice proprii, necesare pentru gospodarirea
padurilor proprietate publica apartinand unitatilor administrativ-teritoriale
si a celor proprietate privata
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 597 din 8 decembrie 1999
In temeiul prevederilor art. 18 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind
reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national,
aprobata si modificata prin Legea nr. 141/1999,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul privind constituirea, organizarea si functionarea
structurilor silvice proprii, necesare pentru gospodarirea padurilor
proprietate publica apartinand unitatilor administrativ-teritoriale si a celor
proprietate privata, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
p. Ministrul apelor,
padurilor si protectiei mediului,
Anton Vlad,
secretar de stat
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Vlad Rosca
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind constituirea, organizarea si functionarea structurilor silvice proprii,
necesare pentru gospodarirea padurilor proprietate publica apartinand unitatilor
administrativ-teritoriale si a celor proprietate privata
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
In conformitate cu prevederile art. 4 si 9 din Legea nr. 26/1996 - Codul
silvic, regimul silvic, ca sistem unitar de norme tehnice silvice, economice si
juridice privind amenajarea, cultura, exploatarea, protectia si paza padurilor,
se aplica intregului fond forestier national, indiferent de natura dreptului de
proprietate si de calitatea proprietarului.
Art. 2
Obligativitatea respectarii regimului silvic impune asigurarea
administrarii padurilor, indiferent de forma de proprietate asupra acestora,
prin personal silvic calificat si autorizat, precum si prin crearea unor
structuri organizatorice adecvate pentru indeplinirea tuturor obligatiilor si
prin realizarea lucrarilor de gospodarire necesare.
Art. 3
(1) Personalul silvic de toate gradele, indiferent de functia pe care o
ocupa, necesar pentru paza si gospodarirea padurilor, altele decat cele
administrate de Regia Nationala a Padurilor, poate fi angajat cu respectarea
urmatoarelor conditii:
a) sa aiba studiile corespunzatoare functiei respective;
b) sa prezinte certificat de cazier judiciar, din care sa rezulte ca nu a
fost condamnat penal;
c) sa aiba avizul inspectoratului silvic teritorial, emis pe baza
sustinerii unui test scris si a unui interviu pe teme profesionale;
d) sa aiba serviciul militar satisfacut, daca este angajat pentru paza
padurilor.
(2) Autorizarea personalului silvic prevazut la alin. (1) se face de catre
inspectoratele silvice teritoriale aflate in subordinea autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura.
CAP. 2
Constituirea structurilor silvice proprii
Art. 4
Proprietarii sau detinatorii legali ai padurilor proprietate publica
apartinand comunelor, oraselor sau municipiilor, ai padurilor proprietate
privata apartinand unitatilor de cult (parohii, schituri, manastiri), precum si
cei ai padurilor proprietate indiviza (persoane fizice, fosti composesori,
mosneni sau razesti ori mostenitorii acestora), constituiti in asociatii cu
personalitate juridica, au obligatia sa asigure paza si gospodarirea padurilor
respective prin personal silvic angajat in conditiile prevazute la art. 3.
Art. 5
(1) Padurile apartinand persoanelor prevazute la art. 4 se organizeaza pe
cantoane silvice conduse de padurari, in conditiile prevazute de lege, astfel
incat suprafata unui canton silvic sa fie de maximum:
- 300 hectare in zona de campie;
- 500 hectare in zona de coline;
- 1.000 hectare in zona de munte.
(2) Pentru asigurarea conditiilor de suprafata prevazute la alin. (1)
proprietarii de paduri se pot asocia in vederea constituirii de cantoane
silvice.
Art. 6
(1) Persoanele juridice sau asociatiile de persoane fizice prevazute la
art. 4, care organizeaza mai multe cantoane silvice, isi pot constitui
districte/brigazi silvice, conduse de ingineri sau tehnicieni silvici, astfel
incat suprafetele acestora sa fie de maximum:
- 1.500 hectare in zona de campie;
- 2.500 hectare in zona de coline;
- 5.000 hectare in zona de munte.
(2) Sefii de district/brigadierii silvici sunt in subordinea proprietarului
sau a administratorului padurilor ori a sefului de ocol silvic, dupa caz.
Art. 7
(1) In cazul constituirii mai multor districte/brigazi silvice, in raport
cu gruparea teritoriala a acestora, prin acordul proprietarilor sau al
detinatorilor de paduri, se pot constitui ocoale silvice, astfel incat
suprafata lor sa fie de maximum:
- 8.000 hectare in zona de campie;
- 12.000 hectare in zona de coline;
- 20.000 hectare in zona de munte.
(2) Constituirea de ocoale silvice de catre persoanele prevazute la art. 4
se face cu asistenta tehnica si cu avizul inspectoratelor silvice teritoriale.
(3) Seful de ocol silvic este in subordinea persoanei juridice sau a
conducerii asociatiei de persoane fizice prevazute la art. 4, dupa caz.
CAP. 3
Atributiile si obligatiile personalului silvic
Art. 8
(1) Padurarii angajati pentru paza si gospodarirea padurilor, in conditiile
prevazute la art. 3, sunt obligati sa ia in primire cantonul silvic de la seful
de district/brigadierul silvic sau de la proprietarul ori administratorul
padurii, dupa caz. Predarea-preluarea patrimoniului forestier care constituie
cantonul silvic se consemneaza intr-un proces-verbal incheiat intre seful de
district/brigadierul silvic, proprietarul sau administratorul padurii, dupa
caz, in calitate de predator, si padurarul angajat, in calitate de primitor, si
se semneaza de catre acestia si de un martor.
(2) Procesul-verbal, incheiat in 3 exemplare (un exemplar pentru organul
care preda, un exemplar pentru padurarul angajat si un exemplar pentru
inspectoratul silvic teritorial), va cuprinde:
a) suprafata fondului forestier care constituie cantonul silvic si
parcelele sau subparcelele care fac parte din cantonul silvic care se preda; se
anexeaza schita cantonului silvic, cu precizarea limitelor si a vecinatatilor;
b) inventarul mijloacelor fixe si al altor bunuri aferente cantonului
silvic respectiv, care pot fi cladiri, imprejmuiri, drumuri forestiere si
poduri, utilaje, cal de serviciu, arma de serviciu si munitie, uniforma,
materiale neconsumabile si consumabile, unelte si altele asemenea, cu valoare
de gestiune;
c) inventarul cioatelor existente la data controlului efectuat cu ocazia
predarii cantonului silvic, marcate cu ciocanul pentagonal, cu precizarea
codului ciocanului;
d) inventarul bornelor parcelare si de hotar existente si care figureaza pe
schita anexata la procesul-verbal;
e) inventarul culturilor de arbori si arbusti fructiferi, de rachita, de
furaje si de alte plante agricole, de pepiniere si solarii;
f) precizarea ca padurarul titular a luat cunostinta de obligatiile si
atributiile de serviciu pe care le are si ca se angajeaza sa le respecte.
(3) Dupa semnarea procesului-verbal padurarul poarta raspunderea pentru
modul cum isi desfasoara activitatea de paza si gospodarire a patrimoniului
forestier din cantonul silvic pe care il conduce.
Art. 9
In desfasurarea activitatii padurarul are, in principal, urmatoarele
obligatii:
a) apara integritatea fondului forestier impotriva ocuparii sau folosirii
abuzive a terenurilor, taierilor ilegale de arbori, arbusti, puieti si lastari,
sustragerii de lemn si de alte produse ale padurii, distrugerii sau
deteriorarii constructiilor, instalatiilor, bornelor, imprejmuirilor,
culturilor, degradarii arborilor, puietilor si lastarilor, degradarii solului
si poluarii apelor, precum si impotriva altor fapte interzise de lege sau care
lezeaza drepturile proprietarilor;
b) mentine in buna stare bornele si marcajele amenajistice si de hotar;
c) sesizeaza, in scris, seful de district/brigadierul silvic sau proprietarul
de padure, dupa caz, despre eventualele incalcari ale limitelor fondului
forestier ori despre ocuparea fara aprobare legala a unor terenuri din acest
fond de catre persoane fizice sau juridice;
d) identifica arborii uscati, rupti, doborati de fenomene naturale, atacati
de boli si de daunatori si solicita imediat, in scris, sefului de
district/brigadierului silvic sau administratorului padurii, dupa caz, sa
procedeze la inventarierea, marcarea si punerea in valoare a materialului
lemnos respectiv, raspunzand de gestiunea acestuia, potrivit dispozitiilor
primite si celor stabilite prin autorizatia de exploatare;
e) executa paza padurilor si a celorlalte bunuri primite in gestiune si
stabileste pagubele produse in raza teritoriala a cantonului silvic prin
taierea sau sustragerea arborilor, puietilor si lastarilor, identifica autorii
acestor fapte, solicitand sprijinul sefului de district/brigadierului silvic si
al organelor de politie; inventariaza cioatele arborilor sau locurile de unde
acestia au fost scosi din pamant si le inregistreaza in condica de serviciu;
f) elibereaza foi de insotire si aplica marca dreptunghiulara pe
materialele lemnoase care se transporta din padure;
g) inscrie zilnic in condica de serviciu activitatea desfasurata si
lucrarile executate.
Art. 10
Sefii de district/brigadierii silvici au urmatoarele atributii si
obligatii:
a) stabilesc saptamanal programul de activitate al padurarilor si lucrarile
care trebuie executate pe raza teritoriala a districtului, respectiv a brigazii
silvice pe care o conduc si verifica modul de indeplinire a sarcinilor
stabilite;
b) controleaza si indruma activitatea padurarilor din subordine, inscriind
in condica de serviciu a acestora constatarile rezultate in urma controlului si
sarcinile transmise pentru activitatea viitoare;
c) executa de cel putin doua ori pe an inspectii de fond in cantoanele
silvice pe care le au in subordine, de regula primavara, la inceperea sezonului
de vegetatie, si toamna, la incetarea sezonului de vegetatie. De asemenea,
executa inspectii de fond sau partiale ori de cate ori sunt sesizati cu privire
la comiterea unor fapte ilicite sau la solicitarea expresa a proprietarului sau
a detinatorului legal al padurii;
d) executa lucrarile tehnice silvice dispuse de administratia silvica, cu
respectarea normelor tehnice in vigoare;
e) controleaza modul in care sunt gestionate bunurile predate padurarilor
din subordine si raspund de modul de gestionare a bunurilor care le-au fost
incredintate direct;
f) organizeaza impreuna cu personalul silvic si cu organele de politie,
dupa caz, patrulari si controale la puncte fixe, pentru asigurarea pazei
padurilor si a legalitatii circulatiei materialului lemnos;
g) folosesc, pe baza de delegatie, ciocanul silvic cu marca circulara sau
pentagonala primit de la organele silvice ierarhic superioare;
h) sesizeaza in regim de urgenta organele de urmarire penala despre
infractiunile comise in fondul forestier pe care il au in supraveghere;
i) sesizeaza organele inspectoratului silvic teritorial despre faptele
contraventionale savarsite in fondul forestier, in vederea intocmirii actelor
de constatare si sanctionare.
Art. 11
Seful ocolului silvic, care administreaza padurile proprietate publica
apartinand unitatilor administrativ-teritoriale sau cele proprietate privata,
are urmatoarele atributii si obligatii:
a) raspunde de organizarea activitatilor de paza si de gospodarire a
fondului forestier de pe raza teritoriala a ocolului silvic, potrivit normelor
de respectare a regimului silvic;
b) intocmeste programul de controale de fond si partiale in cantoanele din
cadrul ocolului silvic si executa supracontroale, personal si/sau prin
inginerii si tehnicienii silvici din cadrul ocolului silvic;
c) indruma si controleaza activitatea personalului silvic din subordine;
d) organizeaza impreuna cu organele de politie instruirea personalului de
teren cu privire la folosirea si pastrarea in siguranta a armamentului si
munitiei din dotare;
e) organizeaza impreuna cu personalul silvic din subordine si cu sprijinul
organelor de politie patrulari sau controale la puncte fixe, pentru prevenirea
si descoperirea infractiunilor si a contraventiilor silvice;
f) raspunde de aplicarea corespunzatoare a reglementarilor tehnice privind
aplicarea tratamentelor, punerea in valoare si exploatarea masei lemnoase,
regenerarea padurilor, taierile de ingrijire, prevenirea si combaterea
daunatorilor si bolilor;
g) raporteaza trimestrial inspectoratului silvic teritorial starea
infractionala si contraventionala din padurile ocolului silvic - volumul
arborilor taiati ilegal, valoarea pagubelor produse prin infractiuni si
contraventii silvice si cea imputata personalului silvic.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 12
Constituirea in asociatii a persoanelor fizice care au paduri in
proprietate se face in conditiile legii, cu avizul autoritatii publice centrale
care raspunde de silvicultura, emis la solicitarea instantelor judecatoresti
competente la care s-a depus cererea de acordare a personalitatii juridice.
Art. 13
Activitatea structurilor silvice constituite pentru administrarea padurilor
proprietate publica apartinand unitatilor administrativ-teritoriale si a celor
proprietate privata este supusa controlului autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura, precum si al inspectoratelor silvice teritoriale din
subordinea acesteia.
Art. 14
Confectionarea si folosirea ciocanelor silvice de marcat care pot fi
utilizate de personalul silvic angajat pentru administrarea padurilor
proprietate privata sau a celor proprietate publica apartinand unitatilor
administrativ-teritoriale se aproba de directia de regim silvic din cadrul
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, in baza avizului
inspectoratelor silvice teritoriale, in conditiile legii.
Art. 15
(1) Cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a structurilor silvice
proprii in vederea respectarii stricte a regimului silvic, care se suporta de catre
persoanele prevazute la art. 4, sunt:
a) cheltuielile pentru salarizarea personalului silvic si de alta
specialitate;
b) dotarea cu mijloace si materiale tehnice pentru indeplinirea
obligatiilor de serviciu.
(2) Fondurile financiare necesare pentru acoperirea cheltuielilor prevazute
la alin. (1) provin din veniturile realizate din valorificarea produselor
fondului forestier in regim silvic, din contributii financiare ale persoanelor
prevazute la art. 4 sau ale altor persoane, dupa caz.
(3) Salariile personalului angajat sunt supuse impozitelor si
contributiilor de asigurari sociale prevazute de lege.
(4) Personalul angajat in conditiile prezentului regulament beneficiaza de
drepturile de asigurari sociale prevazute de lege, de asistenta medicala,
concedii medicale si de odihna, precum si de pensii pentru limita de varsta sau
incapacitate de munca.
Art. 16
Personalul silvic angajat in cadrul cantoanelor, districtelor/brigazilor
silvice si al ocoalelor silvice constituite pentru gospodarirea padurilor
proprietate publica apartinand unitatilor administrativ-teritoriale, precum si
a celor proprietate privata si administratorii acestora au obligatia sa
cunoasca si sa aplice in activitatea pe care o desfasoara prevederile legislatiei,
regulamentelor, normelor si instructiunilor referitoare la gestionarea durabila
a padurilor.
Art. 17
Personalul silvic angajat in conditiile prezentului regulament va fi dotat
cu armament de serviciu si cu uniforma de serviciu, in conditiile legii.