ORDONANTA Nr. 97 din 30 august 1999
privind garantarea furnizarii de servicii publice in transporturile rutiere si
pe caile navigabile interioare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 426 din 31 august 1999
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. H pct. 5 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
(1) Transporturile publice rutiere si pe caile navigabile interioare
contribuie la libera circulatie a persoanelor, marfurilor si altor bunuri in
interiorul tarii, la rezolvarea unor interese majore ale economiei, in conditii
ecologice si eficiente, executate de diferiti operatori de transport, posesori
de licente si/sau autorizatii, obtinute in conformitate cu reglementarile in
vigoare.
(2) Transporturile publice rutiere si pe caile navigabile interioare se
desfasoara in regim concurential, iar tarifele aferente se stabilesc liber pe
piata, in functie de cerere si oferta, daca prin legi speciale nu se prevede
altfel.
Art. 2
Pentru satisfacerea unor necesitati de natura economica, sociala sau de
mediu, pentru acordarea de facilitati unor categorii de persoane sau pentru a
se asigura capacitati suficiente de transport pe anumite rute se pot stabili
servicii publice de transport rutier si pe caile navigabile interioare.
Art. 3
(1) Serviciile publice de transport se stabilesc de Guvern sau de
consiliile locale, dupa caz, denumite in continuare autoritati competente, daca
reglementarile in vigoare nu prevad altfel.
(2) La stabilirea unor servicii publice de transport se va tine seama de:
a) interesul general;
b) posibilitatea utilizarii mai multor moduri de transport;
c) tarifele si conditiile de transport care pot fi oferite beneficiarilor;
d) posibilitatile financiare de acoperire a subventiilor de la bugetul de
stat sau de la bugetele locale.
(3) In cazul in care serviciul public de transport se poate desfasura prin
mai multe moduri de transport, va fi ales acel mod care presupune costurile
cele mai mici.
(4) Rutele, conditiile si tarifele aferente acestor transporturi se
stabilesc de catre autoritatile competente. Tarifele si calculatia acestora vor
fi avizate de Oficiul Concurentei, conform prevederilor legale in vigoare.
(5) Incredintarea serviciilor publice de transport se va face in regim
concurential.
Art. 4
Prin serviciu public de transport se intelege acel transport public,
stabilit potrivit art. 2, pe care un operator de transport este obligat sa il
efectueze, in conditiile impuse de autoritatile competente, chiar daca acesta
ar avea efecte economice negative asupra activitatii sale.
Art. 5
Autoritatile competente vor lua masuri de reducere a serviciilor publice de
transport.
Art. 6
Obligatia efectuarii unui serviciu public de transport consta in:
a) obligatia de exploatare, care impune operatorului de transport autorizat
sau licentiat sa efectueze serviciul respectiv, sa il desfasoare continuu si
regulat, sa asigure capacitatea necesara si sa respecte conditiile impuse de
autoritatile competente. Obligatia de exploatare include si obligatia
operatorului de transport respectiv de a asigura toate serviciile complementare
serviciului public de transport;
b) obligatia de transport, care impune oricarui operator de transport sa
accepte si sa efectueze servicii publice de transport in conditiile stabilite
de autoritatile competente;
c) obligatia tarifara, care impune operatorilor de transport practicarea
tarifelor stabilite de autoritatile competente, contrar interesului comercial
al operatorilor, rezultand fie din stabilirea tarifelor sub costurile reale,
fie din respingerea cererii de majorare a anumitor tarife. Nu sunt considerate
obligatii tarifare masurile luate de autoritatile competente privind politica
de preturi, care se aplica ansamblului de activitati economice, sau cele care
au ca scop reglarea pietei transporturilor.
Art. 7
(1) Se considera ca o obligatie de exploatare si/sau de transport poate
avea efect economic negativ asupra activitatii operatorilor de transport care
indeplinesc respectiva obligatie, daca cheltuielile ocazionate de efectuarea acestei
obligatii sunt mai mari decat veniturile obtinute.
(2) Determinarea efectului economic negativ se face pe baza bilantului
anual, prin care se evidentiaza diferenta dintre cheltuielile efectuate si
veniturile realizate, ca urmare a efectuarii obligatiilor de exploatare si/sau
de transport.
(3) Daca obligatia de exploatare si/sau de transport se refera la una sau
mai multe categorii de persoane sau rute de transport practicate de respectivul
operator de transport, efectul economic negativ se va stabili luandu-se in
considerare numai cheltuielile si veniturile aferente transportului acestor
categorii de persoane sau pe rutele de transport.
(4) Se considera ca obligatia tarifara are efecte economice negative atunci
cand diferenta dintre veniturile si cheltuielile aferente serviciului public de
transport este mai mica decat diferenta dintre veniturile si cheltuielile
aferente aceluiasi transport, daca acesta s-ar fi desfasurat in conditii de
concurenta, iar tarifele de transport s-ar fi stabilit pe criterii comerciale.
(5) Pentru serviciile publice de transport se organizeaza evidenta
contabila distincta.
Art. 8
(1) Operatorii de transport care presteaza servicii publice de transport
beneficiaza de subventii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa
caz, in conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
(2) Valoarea subventiilor se calculeaza dupa cum urmeaza:
a) in cazul unei obligatii de exploatare sau de transport, valoarea
subventiilor este egala cu diferenta dintre diminuarea cheltuielilor si
diminuarea veniturilor operatorilor de transport care efectueaza transportul
public, care ar rezulta daca respectivul operator de transport nu ar efectua
aceasta activitate;
b) in cazul unei obligatii tarifare, valoarea subventiei se stabileste pe
baza urmatoarei formule de calcul:
C = (N x t ) - (N x t ) - (C - C ),
ute c utr i tc ti
in care:
- N reprezinta numarul estimat de unitati transportate
ute (numar de calatori sau unitati de marfa);
- N reprezinta numarul efectiv de unitati transportate
utr (numar de calatori sau unitati de marfa);
- t reprezinta tarifele practicate pe piata pentru acelasi gen
c de transport sau, in lipsa unor astfel de tarife, tarifele pe
care operatorul de transport le-ar stabili pe baze comerciale;
- t reprezinta tariful impus;
i
- C reprezinta costurile aferente serviciilor efectuate cu aplicarea
tc unor tarife practicate pentru transporturi similare sau, in
lipsa acestora, a unor tarife stabilite de operatorul de
transport pe criterii comerciale;
- C reprezinta costurile rezultate prin aplicarea tarifelor impuse;
ti
c) in cazul in care valoarea stabilita in conformitate cu lit. b) nu
acopera costurile aferente activitatii supuse obligatiei tarifare, valoarea
subventiei pentru activitatea respectiva este egala cu diferenta dintre
costurile si veniturile activitatii respective.
Art. 9
(1) Serviciul public de transport se desfasoara pe baza unui contract
incheiat intre institutiile abilitate de autoritatea competenta care a stabilit
serviciul respectiv si operatorul de transport caruia ii revine obligatia
efectuarii acestuia.
(2) Contractul va cuprinde obligatoriu:
a) categoriile de persoane sau de marfuri care beneficiaza de serviciul
public de transport;
b) ruta sau rutele pe care se desfasoara serviciul public de transport;
c) conditiile de exploatare, de transport si de tarifare, precum si
conditiile de calitate si continuitate, in care urmeaza sa se desfasoare
serviciul public de transport;
d) durata contractului;
e) modul de calcul si termenele de plata a subventiilor;
f) perioadele in care se efectueaza regularizarea cuantumului subventiilor;
g) clauze privind modificarea, suspendarea sau rezilierea contractului;
h) penalitati pentru nerespectarea conditiilor contractuale;
i) cazuri de forta majora.
Art. 10
(1) Autoritatile competente care au stabilit un serviciu public de
transport pot hotari suspendarea sau anularea acestuia, dupa caz, in
urmatoarele situatii:
a) daca acest serviciu poate fi efectuat printr-un alt mod de transport, in
conditii de pret si de calitate mai avantajoase. In acest caz vechiul serviciu
public de transport inceteaza in momentul in care noul serviciu incepe sa
functioneze;
b) daca operatorul de transport dovedeste ca nu mai poate efectua acest
serviciu;
c) datorita lipsei surselor de finantare pentru plata subventiilor.
(2) Conditiile si procedurile de suspendare sau de anulare, dupa caz, a
serviciului public de transport, conform alin. (1), vor fi prevazute in actul
de stabilire a acestuia, de catre autoritatea competenta, potrivit art. 3.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Ioan Onisei