ORDONANTA Nr. 97 din 30 august 1999 * Republicata
privind garantarea furnizarii de servicii publice subventionate de transport
rutier intern si de transport pe caile navigabile interioare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 732 din 7 octombrie 2002
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 19/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 59 din 28 ianuarie 2002, dandu-se
textelor o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 97 din 30 august 1999 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 426 din 31 august 1999, si a mai
fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 148/2000, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 488 din 6 octombrie 2000
(aprobata prin Legea nr. 102/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 158 din 29 martie 2001).
Art. 1
(1) Transporturile publice rutiere interne si pe caile navigabile interioare
contribuie la libera circulatie a persoanelor, marfurilor si altor bunuri in
interiorul tarii, la rezolvarea unor interese majore ale economiei, in conditii
ecologice si eficiente, executate de diferiti operatori de transport, posesori
de licente si/sau autorizatii obtinute in conformitate cu reglementarile in
vigoare.
(2) Transporturile publice rutiere interne si pe caile navigabile
interioare se desfasoara in regim concurential, iar tarifele aferente se
stabilesc liber pe piata, in functie de cerere si de oferta, daca prin legi
speciale nu se prevede altfel.
Art. 2
Pentru satisfacerea unor necesitati de natura economica, sociala sau de
mediu, pentru acordarea de facilitati unor categorii de persoane defavorizate
sau provenind din zone defavorizate greu accesibile sau pentru a se asigura
capacitati suficiente de transport pe anumite rute se pot stabili servicii
publice subventionate de transport rutier intern si pe caile navigabile
interioare.
Art. 3
(1) Serviciile publice subventionate de transport intern se stabilesc de
Guvern prin Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, de
consiliile locale sau judetene, dupa caz, denumite in continuare autoritati
competente, daca reglementarile in vigoare nu prevad altfel.
(2) La stabilirea unor servicii publice subventionate de transport se va
tine seama de:
a) interesul general, social si economic;
b) posibilitatea utilizarii mai multor moduri de transport in conexiune
intermodala;
c) tarifele si conditiile de transport care pot fi oferite beneficiarilor;
d) posibilitatile financiare de acoperire a subventiilor de la bugetul de
stat sau de la bugetele locale.
(3) In cazul in care serviciul public subventionat de transport se poate
desfasura prin mai multe moduri de transport, va fi ales acel mod sau moduri in
conexiune intermodala, care presupun costurile cele mai mici.
(4) Rutele, conditiile si tarifele aferente acestor transporturi
subventionate se stabilesc de catre autoritatile competente. Tarifele si
calculatia acestora vor fi avizate de Oficiul Concurentei, conform prevederilor
legale in vigoare.
(5) Incredintarea serviciilor publice subventionate de transport se va face
de catre autoritatea competenta, in regim concurential, cu respectarea
prevederilor legale aplicabile achizitiilor publice.
Art. 4
Prin serviciu public subventionat de transport se intelege acel transport
public care necesita subventii bugetare, pe care un operator de transport este
obligat sa il efectueze, in conditiile impuse de autoritatile competente, chiar
daca acesta ar avea efecte economice negative asupra activitatii sale, pe
perioada efectuarii serviciului public subventionat contractat.
Art. 5
Serviciul public subventionat de transport se poate realiza numai daca sunt
indeplinite urmatoarele obligatii:
a) obligatia de exploatare, care impune operatorului de transport autorizat
si/sau licentiat sa efectueze serviciul respectiv in conditii de continuitate,
regularitate si de asigurare a capacitatilor necesare de transport si sa
respecte conditiile impuse de autoritatile competente care acorda subventia.
Obligatia de exploatare include si obligatia operatorului de transport
respectiv de a asigura toate serviciile complementare serviciului public de transport,
respectiv: transportul bagajelor, spatii pentru depozitarea bagajelor, vanzarea
de bilete in interiorul vehiculelor, informarea calatorilor in timpul
transportului, intretinerea si curatenia mijloacelor de transport, imbarcarea
si debarcarea pasagerilor in locuri special amenajate - gari, autogari,
pontoane de acostare -, conditii de confort in timpul transportului;
b) obligatia de transport, care impune oricarui operator de transport sa
accepte si sa efectueze servicii publice subventionate de transport in
conditiile stabilite de autoritatile competente;
c) obligatia tarifara, care impune operatorilor de transport practicarea
tarifelor stabilite de autoritatile competente, contrar interesului comercial
al operatorilor, impunere care rezulta fie din stabilirea tarifelor sub
costurile reale, fie din respingerea cererii de majorare a anumitor tarife.
Art. 6
(1) Se considera ca o obligatie de exploatare si/sau de transport poate
avea efect economic negativ asupra activitatii operatorilor de transport care
indeplinesc respectiva obligatie, daca cheltuielile ocazionate de efectuarea
acestei obligatii sunt mai mari decat veniturile obtinute.
(2) Determinarea efectului economic negativ se face pe baza bilantului
anual, prin care se evidentiaza diferenta dintre cheltuielile efectuate si
veniturile realizate, ca urmare a respectarii obligatiilor de exploatare si/sau
de transport.
(3) Daca obligatia de exploatare si/sau de transport se refera la una sau
la mai multe categorii de persoane ori rute de transport practicate de
respectivul operator de transport, efectul economic negativ se va stabili
luandu-se in considerare numai cheltuielile si veniturile aferente
transportului acestor categorii de persoane sau pe rutele de transport respective.
(4) Se considera ca obligatia tarifara are efecte economice negative atunci
cand diferenta dintre veniturile si cheltuielile aferente serviciului public
subventionat de transport este mai mica decat diferenta dintre veniturile si
cheltuielile aferente aceluiasi transport, daca acesta s-ar fi desfasurat in
conditii de concurenta, iar tarifele de transport s-ar fi stabilit pe criterii
comerciale.
(5) Pentru serviciile publice subventionate de transport se organizeaza
evidenta contabila distincta.
Art. 7
(1) Operatorii de transport care presteaza servicii publice subventionate
de transport beneficiaza de subventii de la bugetul de stat sau de la bugetele
locale, dupa caz, in conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
(2) Valoarea subventiilor se calculeaza dupa cum urmeaza:
a) in cazul unei obligatii de exploatare sau de transport, valoarea
subventiilor este egala cu diferenta dintre diminuarea cheltuielilor si
diminuarea veniturilor operatorilor de transport care efectueaza transportul
public, care ar rezulta daca respectivul operator de transport nu ar respecta
obligatiile respective;
b) in cazul unei obligatii tarifare, valoarea subventiei se stabileste pe
baza urmatoarei formule de calcul:
C = (Nute x tc) - (Nutr x ti) - (Ctc - Cti),
in care:
- Nute reprezinta numarul estimat de unitati de transport (numar de
calatori sau unitati de marfa);
- Nutr reprezinta numarul efectiv de unitati transportate (numar de
calatori sau unitati de marfa);
- tc reprezinta tarifele practicate pe piata pentru acelasi gen de
transport sau, in lipsa unor astfel de tarife, tarifele pe care operatorul de
transport le-ar stabili pe baze comerciale;
- ti reprezinta tariful impus;
- Ctc reprezinta costurile aferente serviciilor efectuate cu aplicarea unor
tarife practicate pentru transporturi similare sau, in lipsa acestora, a unor
tarife stabilite de operatorul de transport pe criterii comerciale;
- Cti reprezinta costurile rezultate prin aplicarea tarifelor impuse;
c) in cazul in care valoarea subventiei stabilita in conformitate cu
prevederile lit. b) nu acopera costurile aferente activitatii supuse obligatiei
tarifare, valoarea subventiei pentru activitatea respectiva este egala cu
diferenta dintre costurile si veniturile activitatii respective.
Art. 8
(1) Serviciul public subventionat de transport se desfasoara pe baza unui
contract incheiat intre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei sau autoritatea competenta, dupa caz, care a stabilit si a solicitat
executarea serviciului respectiv si operatorul de transport caruia ii revine
obligatia efectuarii acestuia.
(2) Contractul va cuprinde in mod obligatoriu:
a) categoriile de persoane sau de marfuri care beneficiaza de serviciul public
subventionat de transport;
b) ruta sau rutele pe care se desfasoara serviciul public subventionat de
transport;
c) obligatiile de exploatare, de transport si de tarifare, precum si
conditiile de calitate in care urmeaza sa se desfasoare serviciul public
subventionat de transport;
d) durata contractului;
e) modul de calcul si termenele de plata a subventiilor;
f) perioadele in care se efectueaza regularizarea cuantumului subventiilor;
g) clauze privind modificarea, suspendarea, incetarea sau rezilierea
contractului;
h) penalitati pentru nerespectarea conditiilor contractuale;
i) cazuri de forta majora.
Art. 9
Autoritatile competente care au stabilit un serviciu public subventionat de
transport pot hotari modificarea, suspendarea, incetarea sau rezilierea
contractului, dupa caz, in urmatoarele situatii:
a) daca acest serviciu poate fi efectuat printr-un alt mod de transport, in
conditii de pret si de calitate mai avantajoase. In acest caz vechiul serviciu
public subventionat de transport inceteaza in momentul in care noul serviciu
incepe sa functioneze;
b) daca operatorul de transport dovedeste ca nu mai poate efectua acest
serviciu;
c) datorita lipsei surselor de finantare pentru plata subventiilor.
Art. 10
Conditiile si procedurile de suspendare sau de anulare, dupa caz, a
serviciului public subventionat de transport, conform art. 9, vor fi prevazute
in actul de stabilire a acestuia de catre autoritatea competenta, potrivit art.
3.