PROTOCOL Nr. 0
din 29 septembrie 2006
la Scrisoarea de intelegere
dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii privind
controlul drogurilor si aplicarea legii, semnata la Bucuresti la 3 iulie 2001
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 791 din 21 noiembrie 2007
I. DISPOZIŢII GENERALE
Guvernul României (GR) şi
Guvernul Statelor Unite ale Americii (GSU) (fiecare
guvern denumit parte sau colectiv părţi) convin să amendeze Scrisoarea de înţelegere dintre GR şi GSU,
semnată la 3 iulie 2001 (denumită în continuare înţelegere), şi să
susţină noi proiecte în condiţiile stipulate în înţelegere, aşa cum va fi
modificată aceasta prin prezentul protocol adiţional.
GSU va furniza un fond de 1.724.000 USD reprezentând
costul acţiunilor de pregătire suplimentară şi asistenţă tehnică în beneficiul
GR, această asistenţă fiind contractată prin alte agenţii ale GSU, în
conformitate cu termenii şi condiţiile înţelegerii, aşa cum a fost modificată
prin prezentul protocol adiţional.
Fondurile furnizate prin prezentul protocol adiţional
la scrisoarea de înţelegere vor susţine două noi proiecte destinate să:
1. continue să susţină capacitatea instituţiilor de
urmărire judiciară şi juridice din România de a sesiza şi/sau de a instrumenta
în mod eficient actele de corupţie, traficul de fiinţe umane, crima organizată,
terorismul şi alte infracţiuni;
2. dezvolte capacităţile instituţiilor de aplicare a
legii de a combate în mod eficient cazurile de criminalitate informatică şi
infracţiunile privind drogurile atât la nivel naţional, cât şi la nivel local
şi să sprijine Inspectoratul General al Poliţiei Române în eforturile sale de a
descentraliza procesul de luare a deciziilor.
Descrierea completă a proiectelor este cuprinsă în
secţiunea II de mai jos. Toate celelalte obligaţii, termeni şi condiţii
specificate în Inţelegerea din data de 3 iulie 2001 vor rămâne aplicabile, în
vigoare şi cu efecte depline.
Asigurarea asistenţei financiare nerambursabile de
către GSU după încheierea anului fiscal în curs este condiţionată de progresul
satisfăcător în realizarea obiectivelor proiectului şi de disponibilitatea
fondurilor aprobate şi alocate anual de Congresul Statelor Unite, precum şi de
aprobarea Biroului Afacerilor
Internaţionale în domeniul combaterii drogurilor şi aplicării legii din cadrul
Departamentului de Stat al Statelor Unite.
II. DESCRIEREA PROIECTELOR
(1) Programul privind consilierul juridic
Obiective:
1. continuarea sprijinirii capacităţii instituţiilor
de urmărire judiciară şi juridice din România de a ancheta în mod eficient
actele de corupţie, traficul de fiinţe umane, crima organizată, terorismul şi
alte infracţiuni;
2. creşterea eficienţei în cazul anchetelor privind
traficul de fiinţe umane, pe baza îmbunătăţirii sprijinului acordat victimelor
şi a cooperării transfrontaliere;
3. dezvoltarea unui sistem judiciar bazat pe
imparţialitate şi eficienţă administrativă.
Descrierea proiectului
Acest proiect va susţine consilierul juridic rezident
responsabil cu dezvoltarea instituţiilor de urmărire judiciară, asistenţă şi
programe de pregătire şi va furniza experţi tehnici suplimentari şi
echipamentele necesare pentru a îndeplini următoarele obiective:
- Infracţiuni de natură
financiară/Corupţia oficială: Fondurile din anul
fiscal 2006 vor fi folosite pentru a integra noi măsuri de prezentare a
informaţiilor financiare în investigaţiile de natură financiară, pentru a
creşte uniformitatea procedurilor penale şi, în cadrul instituţiilor existente,
pentru a crea capacitatea de a derula programe de pregătire în domenii
prioritare pentru Statele Unite ale Americii. Activităţile de sprijinire a
Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi
Terorism (DIICOT) vor include donaţii de echipamente şi programe de pregătire
care nu vor depăşi 40.000 USD cumulat pentru anul fiscal 2005 şi pentru anul
fiscal 2006. Se va solicita părţii române să contribuie la costurile acestui
proiect pentru a-i asigura continuitatea. Activităţile vor include şi a patra conferinţă anuală privind infracţiunile
complexe de natură financiară şi al patrulea simpozion anual pe teme juridice.
Simpozionul pe teme juridice va contribui la creşterea uniformităţii
procedurilor penale prin iniţierea unor discuţii cu procurorii despre domeniile
cu probleme, care vor fi folosite pentru a finaliza un compendiu cu proceduri
juridice standard privind mandatele de percheziţie şi alte proceduri. După
înfiinţarea unei noi instituţii care să se ocupe de colectarea şi de analizarea
declaraţiilor financiare ale funcţionarilor publici, consilierul juridic
rezident va organiza o serie de seminarii pentru instruirea procurorilor din
afara Bucureştiului în domeniul utilizării informaţiilor financiare în
anchetele penale şi despre asistenţa disponibilă prin intermediul acestui
program. O serie de seminarii privind drepturile de proprietate intelectuală şi
aplicarea legii vor fi organizate în continuarea programului pentru anul fiscal
2005. De asemenea, consilierul juridic rezident va încuraja dezvoltarea de
programe de pregătire de durată în domeniul criminalităţii organizate şi al
terorismului, după cum a solicitat Parchetul General (PG).
Programul va include şi participarea Institutului
Naţional al Magistraturii pentru a încuraja existenţa unor programe de durată
în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală, al investigaţiilor
financiare şi al procedurilor penale.
- Traficul de fiinţe
umane: Fondurile din anul fiscal 2006 vor fi
folosite pentru a sprijini GR să dezvolte o unitate de coordonare pentru
victime/martori în cadrul PG, care să se concentreze asupra infracţiunilor
privind traficul de fiinţe umane. Activităţile vor include o călătorie de
studiu în SUA, precum şi o asistenţă susţinută prin intermediul unui consilier
juridic detaşat temporar în cadrul acestei unităţi pentru un program de 4
săptămâni de îmbunătăţire şi revizuire a serviciilor unităţii. De asemenea,
consilierul juridic rezident va organiza seminarii şi mese rotunde pentru a
sprijini implementarea cu succes a taxei de evaluare a victimelor
infracţiunilor, care va fi inspirată de programele de succes din SUA, prin care
inculpaţilor în procesele penale li se impune plata unei taxe mici prin care
contribuie la fondurile pentru programele destinate victimelor. Avându-se în
vedere că în România cazurile privind traficul de fiinţe umane depind foarte
mult de mărturiile victimelor, programele de asistenţă care contribuie la
cooperarea victimelor reprezintă un element important şi inovator al sistemului
penal. Consilierul juridic rezident va revizui procedurile folosite pentru
mărturiile video şi se va asigura că procesul este standardizat şi duce la
reducerea semnificativă a problemelor logistice pentru victimele traficului de
fiinţe umane. Consilierul juridic rezident va organiza o conferinţă în
parteneriat cu Agenţia Naţională de Prevenire a Traficului de Persoane şi
Monitorizare a Asistenţei Acordate Victimelor Traficului de Persoane, recent
înfiinţată, pentru a îmbunătăţi sistemele de identificare şi referinţă a
victimelor traficului de fiinţe umane către guvern şi serviciile agenţiilor
neguvernamentale. De asemenea, structurile trebuie să coopereze cu Direcţia de
Probaţiune şi cu Ministerul Public pentru a organiza o sesiune de pregătire
pentru personalul care lucrează la Unitatea de Asistenţă pentru Victime.
- Administrarea instanţelor: Fondurile pentru anul fiscal 2006 vor fi
folosite şi pentru promovarea reformelor menite să sporească eficienţa
activităţilor instanţelor. Sunt incluse reforme legislative care vor permite
sistemului judecarea inculpaţilor în stare de libertate sub control judiciar.
Va fi organizată o călătorie de studiu în SUA, care se va concentra asupra
administrării instanţelor şi instituţiilor implicate în fazele premergătoare
procesului şi care va fi urmată de o serie de seminarii în diverse regiuni, pentru a transmite direct
experienţa câştigată din acest program. In colaborare cu alţi parteneri,
consilierul juridic rezident va reuni experienţele câştigate din proiectele
anterioare privind procedurile penale şi va coordona activităţi de distribuire
şi instruire legate de compendiul de proceduri penale realizat în parteneriat
cu Baroul American/Iniţiativa Central şi Est-Europeană.
Indicatori de performanţă:
- continuarea sprijinirii capacităţii instituţiilor din
România implicate în faza de urmărire penală de a ancheta în mod eficient
actele de corupţie, traficul de fiinţe umane, crima organizată, terorismul şi
alte infracţiuni;
- creşterea eficienţei în cazul anchetelor privind
traficul de fiinţe umane, pe baza îmbunătăţirii sprijinului acordat victimelor
şi a cooperării transfrontaliere;
- dezvoltarea unui sistem judiciar bazat pe
imparţialitate şi eficienţă administrativă.
(2) Dezvoltarea
instituţiilor cu atribuţii în domeniul aplicării legii
Obiective:
1. creşterea capacităţii României de a combate în mod
eficient cazurile de criminalitate informatică şi infracţiunile privind
drogurile atât la nivel naţional, cât şi la nivel local;
2. sprijinirea Inspectoratului General al Poliţiei
Române în eforturile sale de a descentraliza procesul de luare a deciziilor.
Descrierea proiectului
Acest proiect va continua asistenţa acordată unităţilor
de criminalitate informatică şi antidrog din cadrul Direcţiei Generale de
Combatere a Criminalităţii Organizate şi Antidrog (DGCCO) din România. Datorită
creşterii numărului de cazuri, a crescut şi numărul de ofiţeri care luptă
împotriva acestor infracţiuni, atât la nivel central, cât şi la nivel local,
ceea ce a dus la o creştere a nevoii de asistenţă tehnică şi programe de
pregătire. In plus, instituţiile cu atribuţii în domeniul legii din România
trec de la o strategie centralizată la o abordare descentralizată. Pentru a
sprijini această descentralizare, fondurile din anul fiscal 2006 vor fi
folosite pentru a extinde asistenţa SUA la nivel local. Biroul de Securitate
Regională, în colaborare cu Grupul de lucru pe probleme de aplicare a legii, va
planifica, programa, sprijini (finanţa), facilita, organiza şi derula cursuri de
pregătire în diferite domenii. Partenerii care vor contribui la implementare
vor oferi expertiza necesară în domeniul investigaţiilor privind crima
organizată, criminalitatea informatică, corupţia în sectorul public, analizele
de laborator, investigaţiile privind criminalitatea informatică, managementul
dosarelor şi operaţiunile sub acoperire. Se vor depune eforturi pentru a invita
atât poliţişti, cât şi procurori la cursurile de pregătire, cu scopul de a
încuraja schimbul rapid şi eficient de informaţii dintre aceste două comunităţi
şi de a creşte nivelul de cunoaştere de către procurori a infracţiunilor de
natură informatică.
Fondurile din anul fiscal 2006 vor fi folosite şi la
continuarea programului de management pentru Inspectoratul General al Poliţiei
Române în vederea susţinerii iniţiativei de descentralizare a acestei
organizaţii. Inspectorul general al Poliţiei Române a declarat că dezvoltarea
programului de instruire pentru managerii şi cadrele cu funcţie de conducere
din poliţie reprezintă cea mai mare prioritate a sa. Planul său include
furnizarea acestui tip de instruire pentru 280 de ofiţeri de poliţie
(majoritatea cadre de conducere care lucrează la nivel zonal, de judeţ şi
municipiu), în cadrul eforturilor de a acorda managerilor din poliţie mai multă
autoritate (şi răspundere) asupra propriilor resurse. Programul de management
va fi dezvoltat după
derularea unei vizite de evaluare în România, care va include consultări şi o
foarte bună coordonare cu partenerii Poliţiei Române, în special cu Academia de
Poliţie din Bucureşti. Această coordonare/consultare va include dezvoltarea
unei programe de învăţământ în domeniul managementului, care va cuprinde
probleme de buget, tehnici moderne de management şi investigarea/controlul
corupţiei din poliţie. Fondurile din anul fiscal 2006 pot fi folosite pentru a
dezvolta un parteneriat cu o agenţie statală sau locală de aplicare a legii din SUA.
Principalele agenţii implicate în această pregătire
includ Administraţia Antidrog, Biroul Federal de Investigaţii, Serviciul de
Imigrare şi Vamă şi Serviciul Secret al Statelor Unite. Se va organiza
aproximativ o activitate de instruire pe lună. O parte din fondurile din anul
fiscal 2006 va fi folosită pentru donaţii limitate de echipamente pentru
sprijinirea activităţilor de instruire.
Fondurile vor fi alocate ambasadei şi vor fi angajate
printr-un amendament la scrisoarea de înţelegere existentă.
Indicatori de performanţă:
- o creştere a capacităţii de investigare a numărului
tot mai mare de cazuri, mai ales a celor sesizate de agenţiile de aplicare a
legii din SUA;
- creşterea numărului de investigaţii/operaţiuni
comune realizate de autorităţile din România/SUA pentru cazurile care au
legătură cu SUA;
- creşterea capacităţii de a urmări în justiţie
infracţiunile privind criminalitatea informatică şi drogurile;
- dezvoltarea unei programe de management la Academia
de Poliţie, menită să îmbunătăţească abilităţile/eficienţa managerilor şi a
unităţilor acestora;
- o îmbunătăţire a percepţiei publicului din România
asupra serviciilor poliţiei.
III. PLANUL DE EVALUARE
Reprezentanţii Guvernului României şi cei ai Guvernului
Statelor Unite se vor întâlni cel puţin o dată la 3 luni pentru a analiza
progresele făcute în vederea realizării scopurilor şi obiectivelor proiectelor.
Progresele vor fi evaluate în conformitate cu modalităţile de măsurare descrise
mai sus. Informaţiile de care se va ţine cont la realizarea acestor evaluări
vor include date calitative şi cantitative, inclusiv comentarii făcute de către
parteneri (GR, societate civilă/asociaţii neguvernamentale) şi de mass-media.
Se va întocmi un raport care să reunească rezultatele acestor evaluări. Aceste
evaluări vor fi făcute în plus faţă de monitorizarea permanentă a programelor
şi activităţilor realizată de personalul abilitat al ambelor guverne.
Semnat la Bucureşti la 29 septembrie 2006, în două
exemplare originale, fiecare în limbile română şi engleză, ambele texte fiind
egal autentice.
Pentru Guvernul României,
Vasile Blaga,
ministrul administraţiei şi internelor
Pentru Guvernul Statelor Unite ale Americii,
Nicolas F. Taubman,
ambasador