![SmartCity1](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Capitolul IMisiunea, rolul şi atribuţiile Articolul 1Consiliul Naţional pentru Dezvoltare şi Inovare, denumit în continuare CNDI, este un consiliu consultativ de nivel naţional, fără personalitate juridică, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 475/2007 privind aprobarea Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare II, pentru perioada 2007-2013, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 2
(1) CNDI are misiunea de a coordona ştiinţific conducerea de către Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, denumită în continuare UEFISCDI, a programelor Parteneriate în domeniile prioritare şi Inovare din cadrul Planului Naţional de Cercetare-Dezvoltare şi Inovare II, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.265/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 475/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Pentru coordonarea programelor prevăzute la alin. (1), CNDI are următoarele atribuţii:a)elaborează, cu sprijinul tehnic al UEFISCDI, propuneri de pachete de informaţii pentru programele de finanţare coordonate şi subprogramele acestora; b)stabileşte procedurile de selecţie a experţilor evaluatori care asigură evaluarea şi monitorizarea proiectelor, procedurile de alocare a proiectelor către evaluatori, procedurile de evaluare şi monitorizare ştiinţifică şi tehnico-economică a proiectelor, precum şi procedurile de negociere a contractelor de finanţare, cu respectarea pachetelor de informaţii aprobate; c)supraveghează şi controlează selecţia experţilor evaluatori, alocarea proiectelor către evaluatori, procesele de evaluare şi monitorizare ştiinţifică a proiectelor şi procesul de negociere a contractelor, cu respectarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese; d)avizează rezultatele evaluării, negocierii şi monitorizării ştiinţifice.
(3) Pachetele de informaţii ale programelor de finanţare şi ale subprogramelor acestora se aprobă prin decizie a preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică.
(4) În vederea coordonării programelor prevăzute la alin. (1), CNDI are şi următoarele atribuţii:a)coordonează elaborarea de analize şi studii despre tendinţele şi bunele practici din domeniul cercetării aplicative şi al inovării, precum şi despre impactul acestora asupra societăţii, pe care le propune Colegiului Consultativ pentru Cercetare, Dezvoltare şi Inovare, denumit în continuare CCCDI, şi Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică, denumită în continuare ANCS, în vederea elaborării Strategiei naţionale în domeniul cercetării-dezvoltării; b)coordonează realizarea unor rapoarte periodice asupra inovării în România, pe care le înaintează ANCS; rapoartele se fac publice pe site-urile CNDI şi ANCS; c)propune CCCDI şi ANCS obiective, priorităţi şi mecanisme în cercetarea aplicativă şi inovare, în vederea creşterii competitivităţii economice a României; d)propune ANCS structura programelor de finanţare a cercetării aplicative, inovării şi stimulării antreprenoriatului şi bugetele lor anuale şi multianuale, precum şi noi subprograme; e)propune CCCDI şi ANCS politicile în cercetarea aplicativă, dezvoltare, inovare şi stimularea antreprenoriatului; f)propune CCCDI şi ANCS mecanisme şi abordări pentru dezvoltarea infrastructurii de inovare în România, care să răspundă cerinţelor de dezvoltare economică şi să rezolve probleme-cheie ale acesteia; g)cooperează cu organismele şi instituţiile abilitate pentru continuarea ciclului cercetării prin inovare spre valorificare în piaţa locală, regională sau globală, în vederea apropierii politicilor de inovare de politicile economice şi industriale; h)elaborează propuneri de stimulare a transferului tehnologic al cercetărilor interdisciplinare şi transdisciplinare pentru rezolvarea unor nevoi explicite privind provocările globale; i)propune Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, denumit în continuare MECTS, şi ANCS priorităţi şi mecanisme de stimulare a achiziţiei publice de cercetare; j)face recomandări MECTS şi ANCS privind legislaţia care poate contribui la stimularea inovării şi creşterea competitivităţii economiei, incluzând legislaţia proprietăţii intelectuale; k)propune ANCS realizarea programelor de pregătire antreprenorială în domeniul cercetării aplicative, dezvoltării şi inovării; l)elaborează un raport de activitate anual, pe care îl înaintează ANCS; raportul se face public pe site-urile CNDI şi ANCS. Articolul 3CNDI poate coordona şi alte programe de finanţare a cercetării aplicative, dezvoltării experimentale sau programe de sprijin a inovării şi antreprenoriatului, potrivit mandatului acordat de MECTS sau de ANCS. Articolul 4CNDI poate coopera cu alte organisme, naţionale sau internaţionale, din domeniul administrării programelor de cercetare-dezvoltare, potrivit mandatului acordat de MECTS sau de ANCS. Articolul 5Pe baza mandatului acordat de MECTS sau de ANCS, CNDI poate desfăşura şi alte activităţi ori acţiuni în domeniul cercetării-dezvoltării, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Capitolul IIOrganizarea şi funcţionarea CNDI Articolul 6CNDI este format din 19 membri, numiţi prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. Articolul 7Membrii CNDI sunt cercetători, cadre didactice universitare, antreprenori, persoane care provin din societăţi comerciale cu rezultate semnificative în domeniul tehnologiei şi inovării sau reprezentanţi ai mediului de afaceri. Articolul 8Mandatul membrilor CNDI este de 4 ani. Articolul 9
(1) În cazul existenţei unui loc vacant în componenţa CNDI sau în situaţia în care un membru este în imposibilitatea de a-şi exercita mandatul, se procedează la numirea altui membru prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
(2) Mandatul noului membru expiră la expirarea mandatului membrului pe care îl înlocuieşte. Articolul 10
(1) În cazul în care un membru al CNDI încalcă normele etice sau de deontologie profesională ori nu se implică, în mod sistematic, în activităţile consiliului, acesta poate fi revocat din calitatea de membru al CNDI.
(2) Se consideră că un membru nu se implică, în mod sistematic, în activităţile consiliului, în următoarele cazuri:a)nu participă la mai mult de 50% din şedinţele din decursul a 6 luni consecutive; b)în cazul votului prin mijloace electronice, nu îşi exprimă opţiunea pentru mai mult de 25% din deciziile supuse votului în decursul a 6 luni consecutive; c)în alte cazuri stabilite prin regulamentul intern de funcţionare.
(3) Procedura de revocare se desfăşoară după cum urmează:a)unul sau mai mulţi dintre membrii CNDI ori ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului solicită declanşarea procedurii de revocare; b)revocarea se confirmă prin votul secret al majorităţii absolute a membrilor CNDI, în cazul în care a fost solicitată de către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, respectiv prin votul secret a cel puţin două treimi dintre membrii CNDI, în caz contrar; c)în cazul în care revocarea nu se confirmă conform prevederilor lit. b), procedura de revocare încetează; d)în cazul în care revocarea nu a fost solicitată de către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, revocarea se aprobă de către ministru.
(4) Pe locul rămas vacant în urma revocării se numeşte un nou membru, conform prevederilor art. 9. Articolul 11
(1) CNDI are un preşedinte şi 2 vicepreşedinţi.
(2) Odată cu numirea componenţei CNDI conform prevederilor art. 6, ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului desemnează preşedintele şi vicepreşedinţii din rândul membrilor CNDI.
(3) Preşedintele şi vicepreşedinţii CNDI pot fi înlocuiţi în urma alegerilor desfăşurate conform alin. (4), care pot avea loc după cel puţin un an de activitate a consiliului nou-numit.
(4) Preşedintele şi vicepreşedinţii CNDI sunt aleşi prin vot secret, cu majoritate simplă, de către membrii CNDI, pe baza propunerilor făcute de oricare din membrii CNDI, inclusiv a autopropunerilor.
(5) O persoană nu poate ocupa funcţia de preşedinte al CNDI pentru o perioadă cumulată mai mare de 4 ani, indiferent de perioada în care a fost preşedinte şi de eventualele întreruperi.
(6) Ulterior termenului prevăzut la alin. (3), preşedintele şi vicepreşedinţii pot fi revocaţi din respectivele funcţii de conducere prin votul secret a cel puţin două treimi dintre membrii CNDI, la cererea unuia sau mai multor membri ai CNDI. Articolul 12Preşedintele CNDI are următoarele atribuţii: a)îndeplineşte mandatul atribuit explicit prin decizie a membrilor CNDI; b)conduce şedinţele de lucru ale CNDI; c)stabileşte ordinea de zi a şedinţelor de lucru ale CNDI, pe baza propunerilor membrilor; ordinea de zi poate fi modificată prin decizie a membrilor CNDI, la cererea oricărui membru al CNDI; d)asigură legătura operativă a CNDI cu ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului şi cu preşedintele ANCS, în vederea informării acestora despre activitatea CNDI; e)reprezintă CNDI în relaţia cu terţii. Articolul 13În cazul indisponibilităţii sale, atribuţiile preşedintelui sunt preluate de vicepreşedinţi, cu alternarea preluării atribuţiilor de către cei 2 vicepreşedinţi. Articolul 14
(1) Pentru realizarea diferitelor activităţi, CNDI poate constitui, pe perioadă determinată, organe de lucru - comisii şi grupuri de lucru, care sunt numite, restructurate, desfiinţate şi coordonate de către CNDI şi cărora CNDI le poate delega unele din atribuţiile proprii.
(2) Standardele minimale care trebuie îndeplinite de membrii acestor organe de lucru, componenţa şi regulamentele lor sunt stabilite de CNDI şi publicate pe site-ul web propriu.
(3) Organele de lucru pot include membri CNDI şi experţi din afara CNDI, atât din ţară, cât şi din străinătate. Articolul 15Pentru a adopta o decizie, membrii CNDI pot vota atât în cadrul şedinţelor, cât şi de la distanţă, exprimându-şi dreptul la vot prin mijloace electronice, conform regulamentului intern de funcţionare. Articolul 16
(1) Pentru luarea deciziilor în cadrul şedinţelor CNDI este necesară prezenţa a cel puţin 10 dintre membrii CNDI.
(2) În cazul voturilor exprimate prin mijloace electronice, deciziile se pot adopta numai dacă numărul de membri prevăzut la alin. (1) votează în intervalul de timp stabilit conform regulamentului intern de funcţionare.
(3) Cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 10 şi 11, deciziile CNDI sunt aprobate prin votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor prezenţi, în cazul votului în cadrul şedinţelor, respectiv prin votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor votanţi, în cazul votului exprimat prin mijloace electronice. Articolul 17CNDI poate adopta un regulament intern de funcţionare, care trebuie să respecte prevederile legale şi ale prezentului regulament de organizare şi funcţionare. Articolul 18Şedinţele CNDI se convoacă de către preşedintele CNDI, de către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, de către preşedintele ANCS sau la cererea a cel puţin 6 dintre membrii CNDI. Articolul 19Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului sau un reprezentant al acestuia, precum şi preşedintele ANCS ori un reprezentant al acestuia pot participa, de drept, la şedinţele CNDI, în calitate de observatori. Articolul 20CNDI poate invita în cadrul şedinţelor proprii persoane externe consiliului, în calitate de observatori şi/sau consultanţi. Capitolul IIIFinanţarea CNDI Articolul 21Resursele materiale şi financiare necesare funcţionării CNDI şi organelor de lucru ale acestuia se asigură din bugetul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, prin UEFISCDI, şi se includ în tariful acordat UEFISCDI de către autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare pentru conducerea programelor coordonate ştiinţific de CNDI. Articolul 22Administrarea şi gestionarea resurselor destinate activităţilor CNDI sunt asigurate de UEFISCDI, în conformitate cu deciziile CNDI, în condiţiile legii. Articolul 23Pentru activitatea desfăşurată, membrii CNDI şi ai organelor de lucru ale acestuia sunt remuneraţi conform prevederilor art. 441 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 24Pentru participarea la şedinţe sau reuniuni de lucru, membrilor CNDI şi organelor de lucru ale acestuia le sunt decontate cheltuielile de transport şi cazare, în condiţiile legii. Articolul 25Remunerarea activităţii desfăşurate în afara activităţii de bază de către membrii organelor de lucru ale CNDI şi decontarea cheltuielilor de transport şi cazare ale acestora pentru participarea la şedinţe sau reuniuni de lucru se fac în condiţiile legii şi în limitele sumelor alocate cu această destinaţie din bugetul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. Capitolul IVRelaţia instituţională CNDI-UEFISCDI Articolul 26UEFISCDI asigură sprijinul tehnic şi executiv pentru activitatea CNDI, conform solicitărilor CNDI şi normelor legale în vigoare. Articolul 27UEFISCDI, prin departamentele sale şi conform prevederilor legale, are următoarele atribuţii: a)asigură buna desfăşurare a activităţii curente a CNDI; b)administrează şi gestionează resursele destinate activităţilor CNDI, în conformitate cu deciziile CNDI, în condiţiile legii. Capitolul VNorme de etică şi deontologie profesională Articolul 28Membrii CNDI şi ai organelor de lucru ale acestuia au obligaţia de a respecta reglementările aplicabile şi normele de etică şi deontologie profesională, conform prevederilor legale. Articolul 29Membrii CNDI şi ai organelor de lucru ale acestuia au obligaţia de a raporta CNDI, respectiv organelor de lucru orice situaţie în care consideră că se află într-un conflict de interese, imediat după ce constată existenţa conflictului de interese, şi de a se recuza de la luarea deciziilor supuse direct conflictului de interese. Articolul 30Constituie conflict de interese situaţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, precum şi următoarele situaţii referitoare la evaluarea şi finanţarea proiectelor în cadrul programelor coordonate de către CNDI: a)situaţia în care o persoană evaluează în mod direct sau ia decizii nominale de selecţie directă ori de excludere a evaluatorilor unui proiect faţă de care persoana în cauză are un interes financiar direct legat de finanţarea sau nefinanţarea proiectului, inclusiv atunci când persoana în cauză face parte din lista de personal a proiectului ori a unor proiecte concurente depuse spre finanţare în cadrul aceleiaşi competiţii şi linii de finanţare şi când persoana în cauză se află într-una dintre următoarele relaţii cu cel puţin una dintre persoanele din lista de personal a proiectului evaluat:
|
(i) |
sunt soţi, afini sau rude până la gradul al III-lea inclusiv; |
|
(ii) |
sunt angajate în aceeaşi unitate sau instituţie; |
|
(iii) |
au colaborat în ultimii 5 ani, având publicaţii sau proiecte de cercetare-dezvoltare realizate în comun; |
b)situaţia în care o persoană supraveghează direct sau controlează direct selecţia experţilor evaluatori, alocarea proiectelor către evaluatori, procesul de evaluare a proiectelor şi procesul de negociere a contractelor, pentru proiectele la care persoana în cauză se află pe lista de personal a proiectului sau a unor proiecte concurente depuse spre finanţare în cadrul aceleiaşi competiţii şi linii de finanţare. Articolul 31
(1) În sensul prezentului capitol, lista de personal a proiectului este constituită din persoanele nominalizate în propunerea de proiect supusă evaluării, inclusiv directorul de proiect şi, în cazul proiectelor realizate prin parteneriat între mai multe instituţii sau unităţi, responsabilii de proiect.
(2) În sensul prezentului capitol, linia de finanţare este cea mai mică componentă din cadrul unui program, subprogram, domeniu prioritar sau domeniu ştiinţific, după caz, pentru care s-a stabilit un plafon de angajare a fondurilor bugetare în cadrul unei anumite competiţii de finanţare ori pentru care ierarhizarea propunerilor de proiecte în funcţie de punctaj se face independent. Articolul 32Întreaga activitate a CNDI se va baza pe corectitudine, principialitate şi responsabilitate. Capitolul VISancţiuni Articolul 33Pentru nerespectarea prevederilor legale, membrii CNDI, evaluatorii, membrii panelurilor, ai comisiilor sau grupurilor de lucru constituite de CNDI răspund disciplinar, contravenţional şi penal, în condiţiile legii. Articolul 34Membrii CNDI şi ai organelor de lucru ale acestuia pot fi sancţionaţi în conformitate cu prevederile generale ale legislaţiei în vigoare. Aceştia îşi asumă responsabilitatea pentru corectitudinea şi legalitatea operaţiunilor ale căror acte şi/sau documente justificative le-au certificat. Articolul 35Procedura de sancţionare disciplinară a membrilor CNDI se desfăşoară de către o comisie de cercetare numită prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. Pentru membrii grupurilor de lucru constituite de CNDI, sancţionarea disciplinară se desfăşoară de către o comisie numită prin decizia CNDI, sancţiunea fiind aplicată prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.